@Williaaam, @gwystyl en @noline, bedankt voor jullie reacties!
60 maanden is gewoon een harde eis binnen ons bedrijf en heb ik zelf ook geen problemen mee (de Fabia moet nog 48 maanden en de Ibiza is vreemd genoeg €40 p/m goedkoper bij 54 maanden ipv 60, iets met doorverkoop/restwaarde).
Het budget is wel iets om rekening mee te houden i.v.m. eventuele boeteregelingen bij vrijwillig vertrek voor de eigen bijdrage. Daarom wil ik de eigen bijdrage tot een minimum beperken, al is de intentie dat bij een eventuele overstap ik mijn leaseauto meeneem.
Mijn budget voor een diesel is €510 en benzine €415 excl. brandstof inc. BTW privé, vrij krap maar ook wel weer do-able (de Fabia en Clio zijn binnen budget, de Estate en volledig uitgeruste Ibiza hebben een eigen bijdrage van ca. €35 - 65). Mijn voorkeur gaat uit naar een benzine i.v.m. de lagere aanschafwaarde en daarmee BTW bijdrage (2,7%) en bijtelling.
Baberuth schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:31:
[...]
Een paar posts terug heb ik het over de Opel Astra die ik heb uitgezocht. Dit is voor mij ook mijn eerste (lease) auto. Ik ben zelf ook pas 28, net gestart bij mijn eerste echte baan, en toch ga ik direct voor een behoorlijk luxe auto. Ik begon zelf eerst met kijken naar auto's in het b-segment omdat deze prima genoeg waren, maar na de luxe te hebben ervaren in oa de Astra, ben ik toch gaan kijken voor een c-segment auto.
Bij mij geldt ook 35.000km pj, al is het voor mij over 48 maanden. Ik vind zelf dat mijn salaris (plus dat van mijn vriendin) meer dan zat zijn om te kiezen voor een duurdere auto. Bovendien past de Astra voor mij precies in het budget, dus het kost mij alleen de bijtelling en daar kan ik mee leven (~€240).
Vanuit mijn perspectief zou ik dus zeker zeggen ga voor de wat luxere, je zit er toch behoorlijk vaak in.
C- ipv B-segment
Met een Astra ga ik zowel boven budget als dat ik €240,- bijtelling ook te gortig vind. De extra luxe van een C-segmenter hoeft van mij ook nog niet, ik ben 26, vrijgezel en zit in mijn vrije tijd liever op de fiets dan in de auto. Verder heb ik een universele dakdrager voor mijn racefiets, dus ben ik niet afhankelijk van een trekhaak of dakrails i.g.v. vakanties/bagage. Wanneer ik alleen ben past de fiets makkelijk in de kofferbak van bovengenoemde auto's (en in mijn CitiGo). De Clio Estate zou een leuke optie zijn om met vrienden op vakantie te gaan en/of met meerdere fietsen achterin te rijden, maar dit is slechts incidenteel.
Luxe opties
Wat ik belangrijk vind is eigenlijk alleen climatecontrol (een aantal basis opties zoals navigatie, handsfree en airco zijn verplicht). Normale airco's loop ik altijd met die knoppen te klooien, beslaan de ramen, wordt ik verkouden en staat het eigenlijk nooit goed. Verder kan een iets beter dan standaard geluid (i.c.m. DAB+) en een goed media-navigatiesysteem wel op prijs stellen. Qua uiterlijk betaal ik graag een tientje meer per maand voor een leuk kleurtje en velgen. De rest zoals parkeer-, regen-, licht-sensoren, led koplampen, camera's, electrische ramen achter, inklapbare/gedimde spiegels etc. boeit me eigenlijk niet zoveel.
Het voor- en nadeel is dat climate control, media upgrade en velgen bijna allemaal in een pakket zitten. Hierdoor krijg je veel voordeel op het totaalpakket t.o.v. losse opties, maar betaal je natuurlijk ook voor alle functies waar ik geen directe waarde aan hecht.
Wanneer ik de €50,- maandlasten terug bereken aan de 3 functies waar ik waarde aan hecht betaal je €20,- voor climate control, €10 voor de media upgrade en €20,- voor de metallic lak en velgen. Op die manier lijkt het best veel.
Zoals @
gwystyl al opmerkte zijn alle auto's al een sprong vooruit t.o.v. mijn CitiGo en ben ik mijn werkgever al dankbaar dat ze uberhaupt een nieuwe auto beschikbaar stellen. De standaard uitrusting van eerdergenoemde modellen voldoet al aan mijn eisen, maar het lastige is om 4-5 jaar vooruit te kijken en of ik achteraf gezien niet liever €50,- meer had betaald voor wat luxe. Dit is ook afhankelijk van mijn salarisontwikkeling, maar de verwachting is dat die nog wel redelijk gaat groeien. Ik neig ernaar om toch wat meer uit te gaan geven, wetende dat het een eigen bijdrage is en er risico's aan verbonden zijn i.g.v. zelf opstappen (5 jaar is een lange tijd voor een starter).
Andere optie is nog 6-12 maanden doorrijden in mijn CitiGo. Nadeel is dat het een huurauto betreft die zo'n €450 p/m kost, waardoor mijn volledige leasebudget er door heen gaat (hoef dan niet bij te betalen oid). Voordeel: Ik kan mijn salaris verder uitbouwen, lage bijtelling, geen risico bij eventueel ontslag. Nadeel: Voor vrijwel hetzelfde bedrag kan ik een grotere/luxere auto rijden.
Ps. Ik ben geen extreme autoliefhebber. Kan een mooie auto zeker waarderen, maar vind proefrijden en al die pakketten en opties uitsnuffelen maar een kriem. Ik wil het gewoon één keer goed uitzoeken en dan 5 jaar lang niet meer naar omkijken.