In mijn geval wordt het leasebudget gekoppeld aan de standaard uitvoering van een auto zoals mijn werkgever hem wil hebben.
Heb zodoende de keuze uit een VW Golf, Skoda Octavia of Seat Leon.
Standaard uitvoering is dan een business pakket op een handgeschakelde diesel en indien mogelijk stoelverwarming. (en 2 kleuren om uit te kiezen

)
Daar wordt de verzekering opgezet en een brandstof voorschot in meegenomen. (heb ook een brandstof pas)
Aangezien ik voor een octavia wil gaan, komt dat neer op €973,18 per maand.
Wil ik dus meer dan de standaard uitvoering (en dat wil ik) dan moet ik de overschreiding betalen als netto eigen bijdrage, welke weer van de bruto bijtelling af gaat (zodat je weer net wat minder belasting betaalt). In de 42% schaal komt dat neer op ca 85% van de netto eigen bijdrage,
Al met al schiet ik met de opties en uitvoering die ik wil bijna 4000 over de vast gestelde versie heen. Wat neer komt op een leasebedrag van 1075. Dus 100 eigen bijdrage.
Maar goed, krijg er ook een leuke auto voor terug
Skoda Octavia Ambition Businessline
1.6 HDI 7-DSG automaat
Adaptive cruise control
Lane assist
Audio Pakket
Dynamic pakket (sportstoelen dus, net iets fijner voor mijn rug)
Voorstoel verwarming
Voorruit verwarming
Vaste trekhaak
Mooiere banden eronder was qua leaseprijs niet duur (slechts 2 euro) maar de brandstof bijdrage schoot wel met 15 omhoog. (en dat verschil mag ik zelf dokken) dus tja die laat ik maar voor wat het is.
Ligt dus vooral ook aan hoe de regelingen zijn denk.
Brandstof voorschot erin? Dan telt verbruik duidelijk mee. Zit het er niet in? Boeiend (Tenzij je op mileutechnisch gebied er iets om geeft natuurlijk

)
Scheelt ook veel of je leasbudget over 36 maanden, 42 maanden of langer berekenen en het aantal kilometers.
Maat van me zit op budget van 700, maar dat is op basis van 40000km over 48 maanden. Bij mij 50000km per jaar over 36maanden.
En per leasemaatschappij verschillen prijzen ook nogal.
En dealers kunnen best leuke (goedkopere) aanbiedingen doen.
Ofertes aanvragen dus en indien mogelijk vergelijken en onderhandelen. Het kan best wel eens lonen.