Na een tijdje dit topic te hebben gevolgd ben ik ook wel even nieuwsgierig naar enige meningen.Momenteel rijd ik een ideaal karretje in de vorm van een 14% Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease, welke mij netto zo'n €100,- per maand kost. Goedkoper kan niet! Echter, wegens gemaakte promotie mag ik (word ik geacht) een stapje omhoog (te) doen...
Leasebudget: € 1.000,- ex brandstof
Termijn: 36 maanden
Kilometrage: 40.000 km
Brandstof: vrije keuze
Mijn plafond ligt eigenlijk op de cataloguswaarde. Meer dan 3x zoveel bijtelling dan de Fiesta is mij iets teveel van het goede. Voor mijzelf heb ik de max dan ook op € 40.000,- gezet (= +/- € 300,- netto bijtelling)
Gezien het feit dat er binnen 3 (evt. met uitloop 4) jaren veel kan gebeuren - denk aan een mini-me -, merk ik dat ik wel in zekere zin kijk naar de praktische kant. Anderzijds is het rijgedrag van de Fiesta er eentje waar ik nog steeds een glimlach van op mijn gezicht krijg. Ik houd wel van een beetje dynamiek.
Er is een aantal auto's mijn revue gepasseerd. Ik merk dat ik al snel de 308 / Megane / Astra / Focus / Golf / Leon naast mij neer heb gelegd. Weinig bijzonder gevoel bij. Dat geldt ook voor een écht praktische auto die al veelvuldig in dit topic besproken is; de Skoda Octavia. De Peugeot 3008 stond enige tijd op de shortlist, maar viel af na een proefrit. Toch iets te afstandelijk qua rijden. Het interieur is op dit moment nog wel een selling point, maar vraag me af hoelang dat de meerwaarde biedt (lees: hoe snel ik daar op uitgekeken raak). De Mazda 3 heeft er een flinke tijd op gestaan, maar mist wat premium gevoel.
Al met al staan er nu een drietal auto's op de shortlist, in willekeurige volgorde:
1.
Audi A3 Sportback S-line
1.0 tfsi, 116pk, handbak
Daytona grijs
Opties: o.a. blanke sierlijsten, donker getinte ruiten achter, B&O sound, comfortsleutel, 18" lichtmetaal
€ 37.472,-
+/- € 278,- netto bijtelling
Pro: Afwerking, meer ruimte dan de V40
Con: prijs t.o.v. de V40, in s-line trim al iets minder, maar toch wat saaiig(?), minst pittige motor
2. Volvo V40 Business Sport Luxury + Scandanavian Line Geartronic
T4, 190pk, automaat
Osmium grey
Opties: o.a. panoramadak, getinte ramen, standverwarming, 17" lichtmetaal
€ 34.855,-
+/- € 260,- netto bijtelling
Pro: heel veel meer aangekleed krijg je ze niet, relatief gunstige bijtelling, stevige motor met automaat
Con: model gaat al wat langer mee (ondanks de facelift), ruimte achterin/kofferbak bij eventuele gezinsuitbreiding
3. Opel Insignia Grand Sport Business Executive
1.5 Turbo, 165pk, handbak
Satin Steel Grey
Opties: o.a. OPC-line, Executive+ en Advanced Sight pakket, Infinity sound, donker getine ramen achter, 17" lichtmetaal.
€ 40.522,-
+/- € 300,- netto bijtelling
Pro: mooie auto, (bijna) volledig aangekleed, groot en ruim
Con: prijs t.o.v. de andere twee, te groot(?), het blijft een Opel ;-)
Drie verschillende auto's met uiteenlopende prijzen. Proefritten volgen nog, maar ben erg nieuwsgierig naar jullie praktische overwegingen, opmerkingen, suggesties en eventuele toevoegingen qua auto's!