kazuka schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:59:
Na 4 jaar met volle tevredenheid in een Lexus IS300h gereden te hebben kon ik het niet laten om als opvolger voor dezelfde auto te gaan

Deze keer het facelift model met ook een andere kleur aan de buiten -en binnenkant:
Nu wachten tot November....
Verrassend, ik ben niet zo super te spreken over de voortuitgang bij Lexus. Ik rij inmiddels een tijdje in een CT200h en heb ook de nieuwe IS300h geprobeerd. Ik ben heel erg tevreden over mijn CT200h (hij rijdt echt heerlijk, ook bijna niet de bocht uit te krijgen), maar ik had gedacht dat men voor de IS wel wat upgrades paraat zou hebben, of in ieder geval de auto een beetje zouden doorontwikkelen..
Ik was namelijk totaal niet onder de indruk tijdens de proefrit

Hij rijdt wel heel erg lekker (kan ook niet anders met elektromotor, CVT, achterwielaandrijving en turbo), maar wat betreft alle toeters en bellen ben ik er helemaal niet over te spreken.
Het interieur is 100% hetzelfde als de CT, dus daar zal ik zelf niets van een upgrade merken. Interieur is uiteraard in de basis al erg Japans, met heel veel knopjes. Volgens mij zelfs in de IS met nog meer (overbodige) knopjes dan in de CT. En bijvoorbeeld dat suffe analoge klokje.
Waar ik mij erg aan stoor is de hele slechte feedback die je krijgt van verbruiksmonitor/tripinfo waar je inhoudelijk bijna niets mee kan. Als ik op vakantie ga kan ik bijvoorbeeld niet zien hoeveel brandstof ik heb verbruikt per 'trip'. Want bij elke tussenstop wordt de meting opnieuw gestart en wordt dit gezien als een nieuwe 'trip'. Ook is er een verbruiksmonitor waarbij ik in theorie zou moeten zien hoeveel brandstof ik verbruik. Deze monitor:
In plaats van MPG gaat het in Nederland uiteraard op liter/100km. Op de verticale as staat 10 liter/100km, 20 liter/100km en 30 liter/100km... Waarom?? Ik kom nooit boven de 10, dus waarom moet de schaal van 0 tot 30 gaan? Het verschil is niet te zien tussen 3 l/100km en 6 l/100km omdat de balk zo klein is. Toch wel leuk om te weten.. toch? Ik had wel wat meer verwacht van een auto in het luxere segment.
En er zitten er flippers op het stuur om te schakelen... Leuk... maar de auto heeft een CVT bak dus helemaal geen versnellingen. Hele rare optie en praktisch merk je ook niets van het 'schakelen'. Waarom zit het er in? De immersie van het snel optrekken en mooie motorgeluid verdwijnt ook snel zodra je doorhebt dat er een schuifknopje op je dashboard zit om het motorgeluid kunstmatig harder en zachter te zetten...
Dan nog andere hele kleine details wat op den duur wel vervelend wordt. Ik heb bijvoorbeeld ook een dakraam. Als ik de auto uitzet begint de auto te piepen dat het dakraam nog open staat. Maar no way dat je het dakraam dan dicht krijgt, nee, dan moet eerst weer de auto gestart worden. Zelfs op de goedkoopste auto's in het A-segment kun je ondertussen met je autosleutel alles op afstand dicht gooien of zelfs de spiegels inklappen, maar in de Lexus moet het allemaal met het handje
Klinkt als een hele azijnpisser, maar ik ben 100% (oké, 95%) tevreden met mijn CT. Maar de IS zit een beetje in de prijsklasse van bijv. een Jaguar XE of de Volvo S90 (bij het afwijken van de gebruikelijke BMW, VW en Audi). Die gaan wel mee in de tijd met een prachtig interieur en dat zie ik nog niet terug bij Lexus.
[
Voor 4% gewijzigd door
Divak op 21-07-2017 15:44
]