marti28 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:36:
[...]
Nice! Dat klinkt goed. Ik wacht nog met smart op het belletje van de Volvo dealer voor het afleveren van de v40 voor een dagje. Maar ik begin wel langzaam verliefd te worden op de Octavia...
Welja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gisteren maar even de stoute schoenen aangetrokken en naar de Volvo dealer gereden om te vragen of ik nog een V40 mee zou krijgen voor een dagje. Toen ik de showroom binnen liep werd ik net door ze gebeld om een afspraakje te maken voor de aflevering thuis. Gezien ik er toch al was gelijk de auto maar meegenomen. Eerst even mijn subjectieve mening: Wat aan kar. Verkocht. Direct. Instantly. Ik wil 'm. Punt.
Oké, dan nu iets meer verstand en even wat minder gevoel. Ik vergelijk 'm met de Octavia gezien dat mijn twee opties zijn. Niets ten nadele van de Octavia want dat is een hele fijne kar, maar de Volvo is toch wel even andere koek. Toen we samen in de auto stapten en nog geen meter hadden gereden zeiden we bijna tegelijk: dit wordt hem. Waarom? Gevoel. Gewoon het gevoel dat alles klopt. Oké, de knoppen op de middenconsole zien er wat gedateerd uit, maar het klopt wel oid. En na nu een kilometer of 100 gereden te hebben wordt dat gevoel alleen maar bevestigd. Neem bijvoorbeeld de drie knoppen om de blazers in de auto te regelen (voeten/lichaam/voorruit). Het zijn gewoon logische knoppen waarmee je het aan en uit zet. Daarnaast vier grote draaiknoppen die voor het draaien áltijd dezelfde functie hebben (volume, tuning radio, blower stand en temperatuur), spraakbesturing die ook echt handig werkt, een paar fijne sneltoetsen en, hoe gek het ook klinkt, alle knopjes zijn écht knopjes. Die kun je dus op de tast vinden. Heel fijn. De stoelen zitten ook erg prettig. In mijn huidige Megane GT-line zitten sportstoelen en ik ben tot de conclusie gekomen at ik die liever niet weer heb. In de Octavia waren het erg prettige brede stoelen en in de V40 zijn het een soort van kuipjes. Anyhow, ze zitten heerlijk (ik ben 1.86m, gemiddelde been/bovenlijf verhouding, hooguit een dikke reet

). De motor in de V40 is de D2 2.0 met geartronic automaat (koppelomvormer). Die rijdt net even wat soepeler dan de DSG in de Octavia. Waar ik bij de Octavia soms een schokje kreeg bij het wegrijden (ook wanneer S/S uit stond) gaat het allemaal even wat soepeler bij de V40. Oké, zo razendsnel schakelen als in de Octavia is er niet bij, maar dat vind ik niet zo interessant.
Vanmiddag mag ik nog weer naar huis karren in de V40 en dan moet ik 'm weer inleveren. Echter ga ik ze dan wel even vertellen dat we binnenkort maar eens even moeten praten
Waarom kies ik nou toch voor de V40, ondanks:
- Minder ruimte op de achterbank, zowel voor benen als hoofd
- Kleinere kofferbak
- Minder luxe
Gevoel. Het lijkt gewoon allemaal te kloppen. Knopjes zitten op plekken waar je ze verwacht. Het meest illustratief was vanochtend in de auto; leuk liedje op Spotify en blind ramde ik de volumeknop omhoog. Dat lukt me na 4 maanden Megane nog steeds niet en bij de Skoda zijn dat tip toetsjes.
Zoals m'n vriendin pakkend zei: We zijn nog jong (27 beide), hebben nog geen enorm gezin (overigens, 1 of 2 kids moet prima kunnen in een V40) en over 4 jaar (als het zo doorgaat met kilometers kan ik hem na 2,5 jaar al weer inruilen...) kun je je volgende auto weer gaan uitzoeken. Dan kunnen we altijd nog voor een iets meer burgelijke auto als een Octavia gaan. Wat ik dan wel uit de Octavia meeneem is ACC. Wat hem dus ongeveer gaat worden:
Volvo V40 D2 Geartronic
- Nordic+
- IntelliSafe Pro Line (puur voor de ACC, de rest zal me een zorg zijn)
- Verschuifbare armsteun voor
- Trekhaak vast, 13-polig
Enige punt waar ik nog over twijfel zijn de velgen. Standaard zijn ze 16", maar met 17 of 18 inch smoelt de auto zoveel beter. Echter loopt dat wel aardig in de papieren gezien met dat een tientje per maand duurder is voor de winterbanden en €1500,- bij de waarde op is niet leuk voor het leasebedrag. Misschien dat de dealer dat laatste nog wel voor me kan 'verhelpen'. En uiteraard de trekhaak en mogelijk de armsteun als dealer accessoire.