Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Dat is denk ik het grootste probleem van elektrisch rijden. Stel dat er wel een leuke groeispurt komt en er aardig wat mensen elektrisch gaan rijden. Snelladen onderweg is als er 4 mensen datzelfde dachten niet zo snel meer. En het aantal publieke laadpalen zal wellicht verder stijgen, maar als iemand z'n auto net voor jou er heeft neergezet en een half uurtje later zou die vol zijn, maar de auto blijft nog een kwartiertje staan, heeft dat voor jou ook niet zo heel veel zin. Maar dat is wellicht een andere discussieShunt schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:21:
Je zult hem op de bestemming aan de paal moeten hangen. Nu gaat dat vaak nog wel maar de gemeentes zijn geweldig kortzichtig als het aan komt op innovatie dus ik verwacht dat zodra er meer lease rijders komen met 100% elektrische auto's dan ben ik bang dat er bij lange na niet genoeg laad palen zullen zijn.
Exact expert nodig?
Nooit tijd in gestoken, ik dacht eerst dat ik de auto toch maar voor een paar maanden zou hebben... En dan moet ik een dealer vinden, afspraak maken, leenauto regelen... En dag allemaal voor een auto die ik maar een paar maanden rijdt. Ik mag hopen dat ik deze straks ook niet nog een beurt moet geven. Maar aangezien er bijna 28k op de teller staat zal dat er ook nog wel bij komen. Kunnen ze gelijk de software maar updatenspone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:07:
[...]
Hebben er überhaupt updates plaats gevonden aan jouw exemplaar waarna je het in de loop der tijd hebt opgegeven, of is dit vanaf het begin al zo en heb je er gewoon geen tijd in gestoken?
10 minuten snelladen, of opladen op locatie.Tennisbal schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:16:
Hoe gaat het rijden van een elektrische auto in praktijk? De Tesla model 3 heeft een range van 300-350. Stel dat ik even naar Belgie wil en weer terug dezelfde avond dan heb ik volgende mij een probleem? Woon-werk moet wel lukken maar 400 km gaat lastiger.
Hoe doen jullie dit in praktijk?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Ik denk dat ik wel om ben.
Binnenkort als deze als demo beschikbaar is een proefritje plannen!
Ja.Techno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:02:
Als ik een paal thuis krijg geplaatst om mijn auto mee op te laden, hoe zit dat aansluiten dan uit. Moeten ze daarvoor bijvoorbeeld in mijn meterkast? Ik heb zo mijn redenen waarom ik dat liever niet heb namelijk. Ik hoor graag van iemand of men dan in mijn meterkast moet wezen.
Techno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:02:
Als ik een paal thuis krijg geplaatst om mijn auto mee op te laden, hoe zit dat aansluiten dan uit. Moeten ze daarvoor bijvoorbeeld in mijn meterkast? Ik heb zo mijn redenen waarom ik dat liever niet heb namelijk. Ik hoor graag van iemand of men dan in mijn meterkast moet wezen.
In aanvulling daarop: er zal een nieuwe groep (380V) aangelegd / bijgeplaatst moeten worden.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Iemand een paar leuke voorstellen? Als het maar geen Alfa Romeo is.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Dat is niet helemaal waar.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:13:
[...]
[...]
In aanvulling daarop: er zal een nieuwe groep (380V) aangelegd / bijgeplaatst moeten worden.
Je hebt eigenlijk twee opties.
Een paal op het netwerk van de net beheerder (dus VOOR jouw meter kast)
Of een eigen oplaadpunt NA jouw meterkast (dus op je eigen groepen.)
Vaak kun je ook gewoon een gemeente / beheerder paal op eigen oprit krijgen mits er aan mee betaald zal worden.
Game PC
Een voorraad 15% auto ? BMW 330e 225xe VW GTE Passat of Golf, Audi A3 e-tron etc...Techno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:36:
OK dan wordt het dus geen elektirsche auto of plugin hybrid. Ik heb nu een Golf 7 TDI BlueMotion. Ik ga nu naar een nieuwe werkgever waar mijn budget 1089euro is maarja vrijwel alle auto's zijn momenteel 22% bijtelling.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Voor dat geld hangt het helemaal af van de kilometers en lease duur wat je kunt leasen. En is het incl of excl brandstof?Techno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:36:
OK dan wordt het dus geen elektirsche auto of plugin hybrid. Ik heb nu een Golf 7 TDI BlueMotion. Ik ga nu naar een nieuwe werkgever waar mijn budget 1089euro is maarja vrijwel alle auto's zijn momenteel 22% bijtelling.
Bvb als je 35k 5 jaar hebt dan kan je van dat geld een hele mooie passaat leasen zelfs incl brandstof.
Echter doe je 50k/3j dan kun je in eens nog maar net een golfje leasen in de highline incl brandstof.
Game PC
Zie ook de reactie hierboven. Moet je je auto niet meenemen?Techno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:36:
Daarnaast, iedereen vind een andere auto leuk, mooi of praktisch. De ene heeft een vrouw en 3 kinderen, de andere is vrijgezel. De ene tijdt lekker op cruisecontrol, de andere wil graag goed kunnen doorrijden. met je budget (neem aan incl. brandstof) kom je best ver lijkt me.
Je mist dan 50 - 100 km, dus 10 a 15 kWh.Tennisbal schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:16:
Hoe gaat het rijden van een elektrische auto in praktijk? De Tesla model 3 heeft een range van 300-350. Stel dat ik even naar Belgie wil en weer terug dezelfde avond dan heb ik volgende mij een probleem? Woon-werk moet wel lukken maar 400 km gaat lastiger.
Met een beetje snellader van 50 kW (Tesla Supercharger is 100+) is dat een kwartiertje. Dan is je koffie niet eens op.
400V (de nieuwe 380) hoeft niet, een vrije éénfase 230V/16A groep is al genoeg voor een 3.7 kW lader. Natuurlijk is sneller beter.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:13:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Iets wat ik standaard laat doen bij aflevering; vastschroeven kentekenplaten.sjorremans schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:47:
[...]
Enige jammer is dat 1 van mijn kentekenplaten laatst is gejat. Niet verloren want ik weet 100% zeker dat de plaat er nog op zat toen ik thuis kwam. Volgende ochtend was ie weg![]()
Vind zo'n 1'tje namelijk heel lelijk, het is dat het een leaseauto is en ik het daardoor net iets minder erg vind.
Hoef er nog maar 3 jaar in rond te rijden
Mijn boefje is liev!
Verwijderd
Is er een C-klasser of instap D-klasser (instap Mazda 6 / Renault Talisman is net binnen budget zo te zien) die met name is toegespitst op comfortabel/stil rijden? Mijn voorkeur gaat uit naar een zo rustig mogelijk auto, de V40 vind ik bijvoorbeeld nog best gehorig, vooral met optrekken. Over een andere boeg gooiende, is bijvoorbeeld een kleinere BMW 1-serie 118i oid comfortabeler dan een wat grotere Mazda 6?
Ik zal het meeste snelwegkilometers maken met CC op 120/u met eens per jaar een vakantie naar Zuid Frankrijk. Geen kinderwens de komende 4 jaar.
Je lijkt geen last te hebben van 'badge gevoeligheid', is een Mazda3 geen betere optie voor je?Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:29:
Binnenkort ook op zoek naar mijn eerste lease-bak door een carrière switch. Ik heb al een heel stuk teruggelezen en kom bij €750/m 4j/35k ex alles aan lease budget dus uit bij een goed aangeklede C-klasser?
Is er een C-klasser of instap D-klasser (instap Mazda 6 / Renault Talisman is net binnen budget zo te zien) die met name is toegespitst op comfortabel/stil rijden? Mijn voorkeur gaat uit naar een zo rustig mogelijk auto, de V40 vind ik bijvoorbeeld nog best gehorig, vooral met optrekken. Over een andere boeg gooiende, is bijvoorbeeld een kleinere BMW 1-serie 118i oid comfortabeler dan een wat grotere Mazda 6?
Ik zal het meeste snelwegkilometers maken met CC op 120/u met eens per jaar een vakantie naar Zuid Frankrijk. Geen kinderwens de komende 4 jaar.
Sterke prijs/kwaliteitverhouding. Voor mij afgevallen vanwege de relatief lange levertijd.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Verwijderd
Mazda3 met alle opties zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, die voeg ik toe aan het rijtje van te maken proefritten. Het voordeel is daarbij dat je ook de 165 GT-M nog makkelijk binnen budget kan kiezen. Hoe staat een goed aangeklede VW Golf (Highline?) t.o.v. een Mazda3?MGSNK schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:54:
[...]
Je lijkt geen last te hebben van 'badge gevoeligheid', is een Mazda3 geen betere optie voor je?
Sterke prijs/kwaliteitverhouding. Voor mij afgevallen vanwege de relatief lange levertijd.
Qua looks kan ik je zo al zeggen go mazdaVerwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:48:
[...]
Mazda3 met alle opties zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, die voeg ik toe aan het rijtje van te maken proefritten. Het voordeel is daarbij dat je ook de 165 GT-M nog makkelijk binnen budget kan kiezen. Hoe staat een goed aangeklede VW Golf (Highline?) t.o.v. een Mazda3?
Qua interieur was ik niet heel erg onder de indruk het voelde allemaal wel degelijk aan maar ik had voor de prijs toch wat meer kwaliteit gevoel verwacht.
Wellicht kun je ook eens kijken naar de 134pk Astra of de nieuwe Leon en Octavia.
Game PC
Ik heb gisteren de nieuwe golf met active display gezien.Shunt schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:58:
[...]
Qua looks kan ik je zo al zeggen go mazda.
Qua interieur was ik niet heel erg onder de indruk het voelde allemaal wel degelijk aan maar ik had voor de prijs toch wat meer kwaliteit gevoel verwacht.
Wellicht kun je ook eens kijken naar de 134pk Astra of de nieuwe Leon en Octavia.
Misschien ook een goede optie?
Ik zie/lees weleens dat het sportonderstel van de a3 beter vervangen kan worden door het standaard onderstel ivm comfort. Dit kan blijkbaar gewoon aangegeven worden bij de dealer.
Weet iemand of dit geldt voor alleen het S-line sportonderstel, of ook voor het gewone sportonderstel? Ik heb gister een proefrit gemaakt met sportonderstel, maar dit vond ik zelf erg fijn rijden. Wellicht is het normale onderstel nog fijner
Maak een proefrit in een a3 met het 'gewone' onderstel. Dit kun je alleen voor jezelf bepalen lijkt me.Bakk3 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:31:
Mijn keuze is gevallen op een a3 limousine (lease edition) met nog wat extra opties.
Ik zie/lees weleens dat het sportonderstel van de a3 beter vervangen kan worden door het standaard onderstel ivm comfort. Dit kan blijkbaar gewoon aangegeven worden bij de dealer.
Weet iemand of dit geldt voor alleen het S-line sportonderstel, of ook voor het gewone sportonderstel? Ik heb gister een proefrit gemaakt met sportonderstel, maar dit vond ik zelf erg fijn rijden. Wellicht is het normale onderstel nog fijner.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Ik vind de Kodiaq bijzonder log ogen, neus oogt te kort en verder vind ik de auto van de buitenkant nogal saai. De Superb (station) is wat dat betreft veel meer mijn ding.
Ik heb de uiterst vriendelijke mensen van de dealer bedankt en ben vervolgens ongedane zaken naar huis gegaan. Wel een afspraak gemaakt om de Superb een dagje mee te krijgen.
Rest mij een vraag die mij te binnen schoot, zit er anders dan visueel nog verschil tussen de Columbus Navigatie in de Superb en de nieuwe versies in de Kodiaq en de nieuwe Octavia?
Uiteraard ieder zijn smaak! Met betrekking to de Columbus heb ik eigenlijk geen idee. Afgelopen tijd was er veel te lezen over de Kodiaq en de Octavia, maar niks over de Superb.
Minder ruimte (achterin) dan in de Superb, alleen een hogere zit. Luxe is van hetzelfde niveau.vinom schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:17:
Hmm, daar kijk ik toch echt wel van op. Ik vind het echt een prachtige auto om naar te kijken. Ik heb hem alleen nog niet in het echt gezien zoals jij. Als ik het geld zou hebben, zou het voor mij een hele interessante auto zijn. Volop ruimte en luxe en hij ziet er nog eens mooi uit.
Uiteraard ieder zijn smaak! Met betrekking to de Columbus heb ik eigenlijk geen idee. Afgelopen tijd was er veel te lezen over de Kodiaq en de Octavia, maar niks over de Superb.
Tel daarbij op dat ik persoonlijk geen emotie voel bij de Kodiaq, dan is mijn keuze snel gemaakt en valt deze auto af.
Het verrassende was dat er een Tiquan buiten stond bij de dealer en ondanks iets minder ruimte, vind ik deze een stuk sportiever ogen (en dat vind ik een pluspunt). Eerlijk gezegd vind ik de Kodiaq iets voor mijn vader maar niet voor een persoon als ik.
Mooi auto hoor en goede keuzeBakk3 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:31:
Mijn keuze is gevallen op een a3 limousine (lease edition) met nog wat extra opties.
Weet iemand of dit geldt voor alleen het S-line sportonderstel, of ook voor het gewone sportonderstel? Ik heb gister een proefrit gemaakt met sportonderstel, maar dit vond ik zelf erg fijn rijden. Wellicht is het normale onderstel nog fijner.
Ik heb vorige week ook de A3 (Sportback S-Line) gekozen (bestelling wordt nu gedaan dus nog geen leverdatum)
Hieronder mijn configuratie:
https://www.audi.nl/AXA09SBB
Ik vond persoonlijk het S-Line sport onderstel prima en comfortabel rijden maar wellicht dat dit voor jou/limo anders voelt. Ik denk wel (kijkend naar de opties) dat het om hetzelfde onderstel gaat.
Laten we elkaar even op de hoogte houden vwb leverdatum, jij hebt wellicht snellere levering ivm lease edition?
Vraag me af wat er bij jou in de meterkast hangt dat men niet mag zien, als je de aankoop van iets van 30000euro of meer er van laat afhangenTechno Overlord schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:02:
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Wat is je leeftijd? Herken dat wel. Bepaalde auto's zie ik mezelf pas over 10-20 jaar in rijden. De Kodiaq vind ik geen wagen voor een jonge papa als ik.ManiacScum schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:21:
[...]
Minder ruimte (achterin) dan in de Superb, alleen een hogere zit. Luxe is van hetzelfde niveau.
Tel daarbij op dat ik persoonlijk geen emotie voel bij de Kodiaq, dan is mijn keuze snel gemaakt en valt deze auto af.
Het verrassende was dat er een Tiquan buiten stond bij de dealer en ondanks iets minder ruimte, vind ik deze een stuk sportiever ogen (en dat vind ik een pluspunt). Eerlijk gezegd vind ik de Kodiaq iets voor mijn vader maar niet voor een persoon als ik.
Mijn boefje is liev!
Sommige auto's hebben daar een handje van, elke keer als je ze ziet herinneren ze je aan je leeftijd. Voor mij heeft iedere hoge auto een bepaald Omroep Max gehalteJB schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:38:
[...]
Wat is je leeftijd? Herken dat wel. Bepaalde auto's zie ik mezelf pas over 10-20 jaar in rijden. De Kodiaq vind ik geen wagen voor een jonge papa als ik.
Verwijderd
Dat vind ik ook. Moet je eens zeggen bij de autodealer en kijken hoe ze tegensputteren.t_captain schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:51:
[...]
Sommige auto's hebben daar een handje van, elke keer als je ze ziet herinneren ze je aan je leeftijd. Voor mij heeft iedere hoge auto een bepaald Omroep Max gehalte
Mooie configuratie hoor! Het s-line pakket staat erg goed moet ik zeggen.Blankinho schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:25:
[...]
Mooi auto hoor en goede keuzeWat is je precieze configuratie en kleur?
Ik heb vorige week ook de A3 (Sportback S-Line) gekozen (bestelling wordt nu gedaan dus nog geen leverdatum)
Hieronder mijn configuratie:
https://www.audi.nl/AXA09SBB
Ik vond persoonlijk het S-Line sport onderstel prima en comfortabel rijden maar wellicht dat dit voor jou/limo anders voelt. Ik denk wel (kijkend naar de opties) dat het om hetzelfde onderstel gaat.
Laten we elkaar even op de hoogte houden vwb leverdatum, jij hebt wellicht snellere levering ivm lease edition?
Er zijn twee verschillende sportonderstellen (en 1 normaal onderstel):
S-line: met 10 mm verlaagd ten opzichte van het sportonderstel en met 25 mm vergeleken met het dynamisch onderstel
Sportonderstel: 15 mm verlaagd ten opzichte van het dynamisch onderstel alsmede een straffere vering en demping
Ik heb de auto nog niet besteld trouwens (dus ook nog geen leverdatum).
Mijn configuratie (voor nu..):
https://www.audi.nl/AN87HKYP
Renault zit gebeiteld met de Captur: https://www.ing.nl/media/...ber-2015_tcm162-93116.pdfVerwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:53:
[...]
Dat vind ik ook. Moet je eens zeggen bij de autodealer en kijken hoe ze tegensputteren.
39 jaar..... maar ik voel me echt een stuk jonger hoor (38,5JB schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:38:
[...]
Wat is je leeftijd? Herken dat wel. Bepaalde auto's zie ik mezelf pas over 10-20 jaar in rijden. De Kodiaq vind ik geen wagen voor een jonge papa als ik.
Veel merken lijken ook niet door te hebben wat de belangrijkste doelgroep is:t_captain schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:30:
[...]
Renault zit gebeiteld met de Captur: https://www.ing.nl/media/...ber-2015_tcm162-93116.pdf
YouTube: The New Volkswagen Golf Sportsvan TV Commercial
YouTube: ŜKODA Yeti - TV-commercial
Jij hebt ook zeker een mooie configuratie en het scheelt al echt als je benzine mag kiezenBakk3 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:10:
[...]
Mooie configuratie hoor! Het s-line pakket staat erg goed moet ik zeggen.
Er zijn twee verschillende sportonderstellen (en 1 normaal onderstel):
S-line: met 10 mm verlaagd ten opzichte van het sportonderstel en met 25 mm vergeleken met het dynamisch onderstel
Sportonderstel: 15 mm verlaagd ten opzichte van het dynamisch onderstel alsmede een straffere vering en demping
Ik heb de auto nog niet besteld trouwens (dus ook nog geen leverdatum).
Mijn configuratie (voor nu..):
https://www.audi.nl/AN87HKYP
Ik vind persoonlijk het S-pakket + dakreling (voor sportback) en sierlijsten wel echt het afmaken qua uiterlijk aan de buitenkant. Heb ook sterk zitten te twijfelen voor de limo variant maar ivm een kleine en daarbij iets meer kofferbak/ruimte hiervoor gekozen. Daarnaast vond vrouwlief de sedan versie
Als je het kunt/wilt betalen zou ik voor de S-line gaan.
Sierlijsten bij een witte auto vind ik vaak minder mooi dan met sierlijsten (zwart/wit vs wit/chrome), maar is nog wel iets waar ik over zit na te denken. S-line heb ik er zelf niet voor over. De standaard 17inch van de lease edition zijn in het echt trouwens een stuk mooier dan in de configurator!Blankinho schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:50:
[...]
Jij hebt ook zeker een mooie configuratie en het scheelt al echt als je benzine mag kiezen
Ik vind persoonlijk het S-pakket + dakreling (voor sportback) en sierlijsten wel echt het afmaken qua uiterlijk aan de buitenkant. Heb ook sterk zitten te twijfelen voor de limo variant maar ivm een kleine en daarbij iets meer kofferbak/ruimte hiervoor gekozen. Daarnaast vond vrouwlief de sedan versie
Als je het kunt/wilt betalen zou ik voor de S-line gaan.
Ach, ik ga met 38 jaar in een S60 rijden....ManiacScum schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:43:
[...]
39 jaar..... maar ik voel me echt een stuk jonger hoor (38,5)
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Hé oude l*l..AllSeeyinEye schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:00:
[...]
Ach, ik ga met 38 jaar in een S60 rijden....
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Mensen in reclames zijn altijd jonger, mooier, sexyer, rijker en hebben meer vrije tijd dan de echte klanten.nooberke schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:45:
[...]
Veel merken lijken ook niet door te hebben wat de belangrijkste doelgroep is:
YouTube: The New Volkswagen Golf Sportsvan TV Commercial
YouTube: ŜKODA Yeti - TV-commercial
Ach, ik ben een jonge papa in een Mercedes B-klasseJB schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:38:

/me heeft een kinderstoel achterin de 5-serie, alles kan tegenwoordig
Zoals al aangegeven, op bestemming laden of proberen te snelladen onderweg.Tennisbal schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:16:
Maar wat ik ook wil meegeven is dat je moet kijken naar hoe vaak die situatie voor komt. Toen ik op brandstof reed moest ik ongeveer 50 keer per jaar tanken. Dit koste elke keer 5-10 minuten, afhankelijk van het moment. In de ochtend voor mijn werk was het meestal 10 minuten (veel andere mensen die willen tanken), in het weekend <5 minuten. Uitgaande van een gemiddelde van 7 minuten is dat dus 350 minuten (bijna 6 uur) in een jaar tijd wat ik kwijt ben aan tanken. Het inpluggen van de auto kost misschien +/- 30 seconden en moet weliswaar iets vaker, maar voordat je aan een uur zit moet je dat dan dus 120 keer hebben gedaan.
Ik heb een keer 1200 km op een dag gereden en heb toen gekeken hoeveel tijd ik aan het snelladen kwijt was. Dit was ongeveer anderhalf a 2 uur. Een deel daarvan had ik ook moeten stoppen met een brandstofauto, want ik heb het laden gecombineerd met een lunch en een diner. Dus ik denk dat ik in werkelijkheid hooguit een uur daadwerkelijk heb staan wachten.
Verder heb ik in Nederland ook enkele keren gehad dat ik even 10 minuten moest snel laden onderweg. Eigenlijk red ik praktisch elke rit heen+terug wel op één acculading en anders kan ik vaak op bestemming laden.
Al met al denk ik dat ik per jaar 2-3 uur kwijt ben omdat ik moet laden, terwijl ik met een brandstofauto dus 5-6 uur kwijt was geweest met tanken. Ik bespaar dus juist tijd doordat ik elektrisch rijd.
Het valt me op dat veel mensen vergeten dat het tijd kan besparen, als je het tactisch inplant. Het verschilt natuurlijk per persoon, want als je dagelijks 400+ km moet rijden in één rit is het een stuk lastiger. Maar als je dat incidenteel doet (familiebezoekje, vakantie, etc.) dan is tijd besparen niet moeilijk. En de meeste mensen rijden bijna nooit echt lange ritten. Sterker nog, ik ben in gaan zien dat mijn accupakket 99% van de ritten gewoon overdreven groot is.
Wat ruist er door het struikgewas
Het is het 2017 faceliftmodel met de 1.0 TSI motor in de Highline uitvoering geworden met 7 traps DSG automaat. In de basis al behoorlijk compleet, maar uitgebreid met Executive pakket (voornamelijk navi+carplay etc), automatisch inklappende spiegels, achteruitrijcamera, park assist en een sportonderstel.
En nu is het wachten tot ik een leverdatum heb
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ik heb laatst ook gewoon in de stad gegeten en ondertussen de auto aan de lader gehangen in het centrum. Maar snelladers zitten inderdaad wel vaak in de buurt van de snelweg, dat is wel jammer soms. Alhoewel ik bij deze Supercharger ook wel goed heb gegeten, bij dat hotel-restaurant: http://www.kaiserhof-anif.at/de/das-hotel/e-mobilitaet/t_captain schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:54:
Het probleem van combineren laden + eten is dat je gastronomisch beperkt bent. Ik ga altijd van de snelweg af om te eten
Goede keus.spone schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:57:
Na een overweging tussen de 3 auto's op mijn shortlist (Opel Astra, Kia Niro en VW Golf) is mijn keuze uiteindelijk toch op de laatste gevallen.
Het is het 2017 faceliftmodel met de 1.0 TSI motor in de Highline uitvoering geworden met 7 traps DSG automaat. In de basis al behoorlijk compleet, maar uitgebreid met Executive pakket (voornamelijk navi+carplay etc), automatisch inklappende spiegels, achteruitrijcamera, park assist en een sportonderstel.
En nu is het wachten tot ik een leverdatum heb
Ben benieuwd naar de levertijden. Hou ons op de hoogte!
Niet getwijfeld over de 125 pk?
Nee, die was helaas qua budget niet haalbaar in een Highline uitvoering. En als ik moet kiezen tussen uitrusting en puur motorvermogen dan wint die eerste het.pitchdown schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:41:
[...]
Goede keus.
Ben benieuwd naar de levertijden. Hou ons op de hoogte!
Niet getwijfeld over de 125 pk?
Je kan hem misschien nog wel laten chippen ?spone schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:53:
[...]
Nee, die was helaas qua budget niet haalbaar in een Highline uitvoering. En als ik moet kiezen tussen uitrusting en puur motorvermogen dan wint die eerste het.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik denk niet dat de leasemaatschappij dat leuk vind...DennusB schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:02:
[...]
Je kan hem misschien nog wel laten chippen ?
Vandaag proefrit gemaakt en het blokje leek mij fabrieksaf capabel genoeg om niet gevaarlijk traag te zijn. Daarnaast zal de automaat ook nog wel het een en ander kunnen maskeren.
De 1.0 is nog sterker dus zou meer dan voldoende moeten zijn.
Zelf ga ik ook altijd voor extra opties ipv vermogen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Helemaal mee eens. Ik rij tijdelijk(2 maand) nu in een 110pk handbak, gevoelsmatig is hij een stuk langzamer dan de 110pk DSG. Ga je het meten dan is het verschil marginaal.spone schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:53:
[...]
Nee, die was helaas qua budget niet haalbaar in een Highline uitvoering. En als ik moet kiezen tussen uitrusting en puur motorvermogen dan wint die eerste het.
Dus die relatief lichte motor wordt door de DSG gevoelsmatig een stuk sneller omdat je altijd in het optimale toerengebied. De bak zal iets vaker terug moeten schakelen in vergelijking met de zwaardere motoren, echter doet de DSG7 dit nagenoeg onmerkbaar.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
En dat je met een accu met maximaal 300km bereik ongeveer elke 2,5 uur moet gaan eten zodat het laden je "geen tijd kost".t_captain schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:54:
Het probleem van combineren laden + eten is dat je gastronomisch beperkt bent. Ik ga altijd van de snelweg af om te eten
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik weet niet of je mijn post ook had gelezen toevallig? Je moet natuurlijk ook niet elke keer gaan eten en op vakantie/echt lange ritten zul je inderdaad iets meer tijd kwijt zijn. Alleen als je het bekijkt over een heel jaar gezien, kun je makkelijk tijd besparen ten opzichte van een brandstofauto, omdat je veel tijd bespaart door niet telkens brandstof te hoeven tanken.LordSinclair schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:40:
[...]
En dat je met een accu met maximaal 300km bereik ongeveer elke 2,5 uur moet gaan eten zodat het laden je "geen tijd kost".
Waarom niet? Zolang de chipper de garantie kan waarborgen / overnemen, of als je de 'm via de dealer laat chippen, dan is er doorgaans geen enkel bezwaar bij een leasemij. Sterker nog, veel merken hebben een eigen chip-boer.jongetje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:17:
[...]
Ik denk niet dat de leasemaatschappij dat leuk vind...
Voor VAG producten is dat ABT.
Een telefoon verliest daar zijn garantie dan ook niet mee.spone schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:23:
Klinkt een beetje als rooten van een telefoon zonder je garantie te willen verliezen. Ik was het niet van plan in elk geval.
Inderdaad, als de garantie ook behouden blijft (op wat voor manier dan ook), zal de leasemaatschappij er geen probleem mee hebben. Voorheen deed PON dat altijd bij VAG producten en ABT tuning, maar daar zijn ze een paar jaar geleden mee gestopt. Grote kans dat het dus niet meer gaat lukken bij een VAG product.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:33:
[...]
Waarom niet? Zolang de chipper de garantie kan waarborgen / overnemen, of als je de 'm via de dealer laat chippen, dan is er doorgaans geen enkel bezwaar bij een leasemij. Sterker nog, veel merken hebben een eigen chip-boer.
[...]
Een telefoon verliest daar zijn garantie dan ook niet mee.
Bijvoorbeeld, de garantie voor Volvo's blijft behouden bij Polestar tuning, Polestar is ondertussen ook overgenomen door Volvo (2 jaar geleden dacht ik). Dat is dan ook geen enkel probleem bij de leasemaatschappij, heb meerdere collega's die een Volvo met Polestar tuning rijden
Tja als het allemaal zo makkelijk was deed iedereen dit natuurlijk gelijk vanuit de dealer.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:33:
[...]
Waarom niet? Zolang de chipper de garantie kan waarborgen / overnemen, of als je de 'm via de dealer laat chippen, dan is er doorgaans geen enkel bezwaar bij een leasemij. Sterker nog, veel merken hebben een eigen chip-boer.
Echter is het allemaal niet zo gemakkelijk. Leuk detail wil je een auto helemaal goed (echt chippen) moet je met IEDERE optie die op je auto zit rekening moeten houden. Zit er geen airco in maar climate control moet je de software al weer anders configureren. Zit er een heater in dan moet hij ook al weer anders afgesteld zijn. (en ik heb hier niet direct 123 voorbeelden van maar dit komt van een vriend die in Duitsland motoren ontwikkelt bij een onafhankelijk ingenieursbureau.)
Ja het kan vast en zo'n chipper zal vast "garantie" geven maar in 99% van de gevallen zegt je leasemaatschappij gewoon nee.
O nee ?Een telefoon verliest daar zijn garantie dan ook niet mee.
In nagenoeg iedere moderne telefoon handleiding staat tegenwoordig warranty may be partially or fully void if rooted.
Leuker nog hebben veel telefoons tegenwoordig een soort van fuse zitten die softwarematig getriggerd kan worden als je hem root. En als dat ding doorgebrand is is je garantie ook weg.
Game PC
Offtopic: Dat het in een handleiding staat maakt niet opeens dat het rechtsgeldig is (nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak), maar dat is natuurlijk een hele andere discussieShunt schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:47:
[...]
Tja als het allemaal zo makkelijk was deed iedereen dit natuurlijk gelijk vanuit de dealer.
Echter is het allemaal niet zo gemakkelijk. Leuk detail wil je een auto helemaal goed (echt chippen) moet je met IEDERE optie die op je auto zit rekening moeten houden. Zit er geen airco in maar climate control moet je de software al weer anders configureren. Zit er een heater in dan moet hij ook al weer anders afgesteld zijn. (en ik heb hier niet direct 123 voorbeelden van maar dit komt van een vriend die in Duitsland motoren ontwikkelt bij een onafhankelijk ingenieursbureau.)
Ja het kan vast en zo'n chipper zal vast "garantie" geven maar in 99% van de gevallen zegt je leasemaatschappij gewoon nee.
[...]
O nee ?
In nagenoeg iedere moderne telefoon handleiding staat tegenwoordig warranty may be partially or fully void if rooted.
Leuker nog hebben veel telefoons tegenwoordig een soort van fuse zitten die softwarematig getriggerd kan worden als je hem root. En als dat ding doorgebrand is is je garantie ook weg.
Jazeker, een interessante post, maar de tijden voor elektrisch rijden zijn erg positief genomen en voor tanken erg negatief. Als je de getallen een beetje veranderd kan de balans als zo helemaal anders uitslaan. Voor brandstof maakt het niet heel erg uit wat je rijgedrag is (korte of lange ritten) en voor elektrisch maakt dat heel veel uit voor een positieve balans.Cybje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:46:
[...]
Ik weet niet of je mijn post ook had gelezen toevallig? Je moet natuurlijk ook niet elke keer gaan eten en op vakantie/echt lange ritten zul je inderdaad iets meer tijd kwijt zijn. Alleen als je het bekijkt over een heel jaar gezien, kun je makkelijk tijd besparen ten opzichte van een brandstofauto, omdat je veel tijd bespaart door niet telkens brandstof te hoeven tanken.
Tankiej schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:49:
[...]
Dat het in een handleiding staat maakt niet opeens dat het rechtsgeldig is (nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak), maar dat is natuurlijk een hele andere discussie
Het gaat hier over het wel of niet volledige garantie geven op het gehele product.
Daarom staat er ook mogelijk gedeeltelijke garantie vervallen maar ja dat is natuurlijk allemaal offtopic geneuzel
Komt er nog eens bij dat als je net buiten je bereik zit met slecht weer of flinke tegenwind je gedurende rit moet gaan tanken (naast de gewoon langere ritten). In de praktijk zal een auto voor een persoon die 40/50k per jaar rijd het vaak gewoon net niet zijn. Vooral met de huidige infrastructuur, (niet genoeg oplaad punten op het kantoor en in de wijken.)LordSinclair schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:52:
[...]
Jazeker, een interessante post, maar de tijden voor elektrisch rijden zijn erg positief genomen en voor tanken erg negatief. Als je de getallen een beetje veranderd kan de balans als zo helemaal anders uitslaan. Voor brandstof maakt het niet heel erg uit wat je rijgedrag is (korte of lange ritten) en voor elektrisch maakt dat heel veel uit voor een positieve balans.
[ Voor 39% gewijzigd door Shunt op 03-03-2017 10:56 ]
Game PC
Die tijden kloppen gewoon. Tanken in de spits kost je makkelijk 5-10 minuten, als je even 1 of 2 mensen voor je hebt bij de pomp. Ik heb er wel eens 20 minuten over gedaan als er ook bij de kassa nog een rij staat. Of je moet er buiten de spits speciaal voor naar een tankstation rijden, maar dat kost ook meer tijd.LordSinclair schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:52:
[...]
Jazeker, een interessante post, maar de tijden voor elektrisch rijden zijn erg positief genomen en voor tanken erg negatief. Als je de getallen een beetje veranderd kan de balans als zo helemaal anders uitslaan. Voor brandstof maakt het niet heel erg uit wat je rijgedrag is (korte of lange ritten) en voor elektrisch maakt dat heel veel uit voor een positieve balans.
Het opladen is niks meer dan een stekker in je auto stoppen, ik red dat echt in hooguit 10 seconden (net als je mobiel opladen zeg maar). Laadklepje open, stekker erin, klaar.
Dit is natuurlijk mijn eigen situatie, die van jou kan afwijken. Maar daar ben ik ook eerlijk over in mijn post. Het valt me alleen wel op dat veel mensen vergeten dat tanken ook gewoon tijd kost. En potentieel dus meer tijd dan opladen.
Edit: Ik ben trouwens wel iets bevooroordeeld, ik heb echt sinds ik autorijd al een grondige hekel aan tanken en de hoeveelheid tijd die dat kost. Ik stelde dat ook altijd maximaal uit. Dus daardoor ben ik ook nogal enthousiast over het elektrisch rijden en dat ik gewoon thuis elke keer de auto kan 'volgooien'.
[ Voor 11% gewijzigd door Cybje op 03-03-2017 11:12 ]
Het is inderdaad erg afhankelijk van de situatie.Cybje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:07:
[...]
Die tijden kloppen gewoon. Tanken in de spits kost je makkelijk 5-10 minuten, als je even 1 of 2 mensen voor je hebt bij de pomp. Ik heb er wel eens 20 minuten over gedaan als er ook bij de kassa nog een rij staat. Of je moet er buiten de spits speciaal voor naar een tankstation rijden, maar dat kost ook meer tijd.
Het opladen is niks meer dan een stekker in je auto stoppen, ik red dat echt in hooguit 10 seconden (net als je mobiel opladen zeg maar). Laadklepje open, stekker erin, klaar.
Dit is natuurlijk mijn eigen situatie, die van jou kan afwijken. Maar daar ben ik ook eerlijk over in mijn post. Het valt me alleen wel op dat veel mensen vergeten dat tanken ook gewoon tijd kost. En potentieel dus meer tijd dan opladen.
Bij het opladen kan er natuurlijk ook een rij staan, dan kan je zo 30 minuten tot een uur verder zijn. Nu nog niet omdat het aantal elektrische auto's beperkt is, maar als er meer mensen elektrisch gaan rijden..
Ik ben bij het (brandstof)tanken tussen de 3 en 5 minuten kwijt, eigenlijk altijd. Ik ga naar onbemande stations dus geen last van een rij bij de kassa, en als de ene druk is rijd ik naar de volgende (kom er 4 tegen op m'n reguliere woon-werk route).
Onbemande tankstations schelen inderdaad best wat tijd. Ik heb die helaas niet op mijn woon-werkverkeer route. Je merkt wel dat daar de pomp ook wat eerder vrij is, omdat degene voor je ook niet hoeft af te rekenen. Dus dan is een paar minuten wel makkelijker haalbaar inderdaad.Tankiej schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:12:
[...]
Het is inderdaad erg afhankelijk van de situatie.
Bij het opladen kan er natuurlijk ook een rij staan, dan kan je zo 30 minuten tot een uur verder zijn. Nu nog niet omdat het aantal elektrische auto's beperkt is, maar als er meer mensen elektrisch gaan rijden..
Ik ben bij het (brandstof)tanken tussen de 3 en 5 minuten kwijt, eigenlijk altijd. Ik ga naar onbemande stations dus geen last van een rij bij de kassa, en als de ene druk is rijd ik naar de volgende (kom er 4 tegen op m'n reguliere woon-werk route).
Ik heb ook geen last van rijen bij het opladen tot nu toe, op één keer na, toen heb ik 5 minuten gewacht op een vrij supercharger plekje. Maar voor mijn huis heb ik mijn eigen parkeerplaats met mijn eigen laadstekker, dus daar staat gelukkig nooit een rij.
Dit was ik net aan het typen.Tankiej schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:12:
[...]
Het is inderdaad erg afhankelijk van de situatie.
Als een tankstation 4 pompen heeft kan je dus ongeveer 48 auto's per uur verwerken. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt heb je dus redelijk wat capaciteit nodig om dat op te vangen. Natuurlijk is er wel minder behoefte aan om te laden langs de weg omdat je dat thuis kan doen.
Daarnaast is het voor vele Nederlanders niet mogelijk om thuis en/of op de bestemming op te laden. Niet iedereen heeft een eigen oprit, maar ik ga er van uit dat die faciliteiten ook beter worden in de loop der jaren.
Maar net als dat je aangeeft dat je bij elektrisch rijden wat beter moet nadenken over wanneer je tankt kan dat bij "gewoon" rijjden natuurlijk ook.Cybje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:07:
[...]
Die tijden kloppen gewoon. Tanken in de spits kost je makkelijk 5-10 minuten, als je even 1 of 2 mensen voor je hebt bij de pomp. Ik heb er wel eens 20 minuten over gedaan als er ook bij de kassa nog een rij staat. Of je moet er buiten de spits speciaal voor naar een tankstation rijden, maar dat kost ook meer tijd.
Edit: Ik ben trouwens wel iets bevooroordeeld, ik heb echt sinds ik autorijd al een grondige hekel aan tanken en de hoeveelheid tijd die dat kost. Ik stelde dat ook altijd maximaal uit. Dus daardoor ben ik ook nogal enthousiast over het elektrisch rijden en dat ik gewoon thuis elke keer de auto kan 'volgooien'.
Als ik 's ochtends wegrijd check ik altijd of ik zonder te tanken bij mijn eindbestemming kan komen.
Lukt dit niet, dan ga ik 's ochtends al bij een onbemande pomp tanken en kost het me misschien 2 minuten.
Ik ben het wel met je eens dat elektrisch rijden voor meer mensen mogelijk zou zijn, mits ze inderdaad anders gaan nadenken over het bijladen.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Even een follow up van mijn post begin februari. Inmiddels is mijn keuze gevallen op de Ford Mondeo 1.5 Titanium Econetic Diesel (120pk). Plaatje hier. Zojuist ben ik gebeld door de plaatselijke dealer dat hij wordt besteld (verwachte leverdatum: eind mei/begin juni)Lex2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:27:
Persoonlijk hoef ik niet opnieuw een Renault te hebben en ik zit daarom nu zelf te twijfelen tussen de Mercedes A-klasse en de Ford Mondeo. Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de Ford Mondeo en ik moet zeggen dat ik dat een fantastische auto vind. Ruim van binnen (hoewel ik er 90% van de tijd wel alleen in zal zitten) en luxe! Ik vind hem ook relatief stil en hij heeft een mooie afwerking en hij rijdt uiteraard uitstekend.
Voor de liefhebber: Ik heb hem besteld met de volgende opties en accessoires: Business Pakket 2 (8" touch screen, navigatie, parking assist, voice control, DAB+, Sony Audio system, achteruitrijcamera en parkeersensoren), Titanium X-Pack (adaptieve LED-verlichting, electrisch bedienbare achterklep), Visbility pack (grootlichtassistent, automatisch dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensor), privacy glass (geblindeerde ramen achter) en het Safety Pakket (Blind Spot Assist, Lane Keeping Aid, Active City Stop) en vloermatten van velours.
Het besteltraject ging echter niet echt van een lijen dakje: Leasemaatschappij biedt eerst kortingsbon van Ford én Renault aan, in ruil voor dealerkeuze door leasemaatschappij (afgewezen), foutieve naam in berijdersovereenkomst en oude informatie in de leasecalculator waardoor ik mijn bestelling nog moest aanpassen (17" 5x2 spaaks lichtmetalen velgen daardoor afbesteld....) om het financiele plaatje weer naar mijn wensen te krijgen

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Dat is niet altijd het geval. De leasemaatschappij wilde in mijn geval toch echt dat de importeur garantie gaf. Dit om te voorkomen dat ze bij het faillissement van een van de chipper en/of dealer geen aanspraak meer kunnen maken op garantie. De dealer waar ik destijds was wilde er wel garantie op geven maar dat werd niet geaccepteerd.Tankiej schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:45:
[...]
Inderdaad, als de garantie ook behouden blijft (op wat voor manier dan ook), zal de leasemaatschappij er geen probleem mee hebben. Voorheen deed PON dat altijd bij VAG producten en ABT tuning, maar daar zijn ze een paar jaar geleden mee gestopt. Grote kans dat het dus niet meer gaat lukken bij een VAG product.
Bijvoorbeeld, de garantie voor Volvo's blijft behouden bij Polestar tuning, Polestar is ondertussen ook overgenomen door Volvo (2 jaar geleden dacht ik). Dat is dan ook geen enkel probleem bij de leasemaatschappij, heb meerdere collega's die een Volvo met Polestar tuning rijden
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
BMW Motorsport, AMG etc. Voor VW is dat niet ABT, maar "R GmbH".
Maar dan heb je geen 'gewone' auto met tuning, maar een M (BMW), AMG (Mercedes) of R(S) (Audi) bijvoorbeeld. Dat is heel anders dan een 'standaard' auto laten tunen, ook een totaal andere prijsklase.t_captain schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:52:
Veel merken hebben toch nog hun "huistuner" waar je de auto's met fabrieksgarantie en meestal via het reguliere dealernetwerk kunt kopen?
BMW Motorsport, AMG etc. Voor VW is dat niet ABT, maar "R GmbH".
Goed uitgevoerde tuning is veel duurder dan af-fabriek omdat je met retail onderdelenprijzen werkt en er nogal wat manuren in gaan zitten. Imho alleen maar nuttig als de snelste uitvoering niet snel genoeg is. Wil je wat meer vermogen op je Golfje 1.6 TDI? Koop een 2.0 TDI.
Onzin. Onze leasemaatschappij heeft er zelden problemen mee mits er geen garantie probleem onystaat. En chippen komt het brandstofverbruik vaak juist ten goede.jongetje schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:35:
Volgens mij vrij zinloos om hier over chiptuning te discussiëren omdat de auto niet van jezelf maar van de leasemaatschappij is. Die vinden het (meestal?) niet goed dat er dergelijke modificaties worden gedaan. En als de leasemaatschappij het al goed vind moet de werkgever er ook mee akkoord gaan omdat het consequenties voor de onderhoud interval en/of brandstofkosten heeft.
Leaseplan staat het in ieder geval niet toe. Ben benieuwd welke leasemaatschappij het wel toestaat.spone schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:53:
Als we deze discussie gaan voeren, kunnen we dat dan in elk geval concreet maken en onderbouwen met bronnen? Anders wordt het een beetje een welles-nietes verhaal en daar kan niemand wat mee ;-)
Heb je daar ook bronnen voor ?AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:41:
[...]
Onzin. Onze leasemaatschappij heeft er zelden problemen mee mits er geen garantie probleem onystaat. En chippen komt het brandstofverbruik vaak juist ten goede.
Ik zie niet dat het mogelijk maken van meer vermogen het brandstof verbruik kan verlagen.
Aangezien de mensen die hun auto chippen dat niet doen om het extra vermogen en koppel niet te gebruiken zal het verbruik wel degelijk de hoogte in gaan, (grotendeels) door de rijstijl.AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:41:
[...]
Onzin. Onze leasemaatschappij heeft er zelden problemen mee mits er geen garantie probleem onystaat. En chippen komt het brandstofverbruik vaak juist ten goede.
Daarnaast heeft het waarschijnlijk ook een effect op emissies. Ook creëert het een bepaalde onzekerheid over de restwaarde. Dan komen er nog de mogelijke gevolgen voor de prijs van de verzekering, banden (extra slijtage), mogelijkheid tot vroegtijdige vervanging door door extra slijtage (koppeling), etc.
Al bij al meer dan genoeg redenen om het niet toe te laten als leasemaatschappij. Of er toch een serieuze prijs voor te vragen.
Alphabet staat Polestar voor Volvo's wel toe. Fabrieksgarantie blijft dan behoudenjongetje schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:24:
[...]
Leaseplan staat het in ieder geval niet toe. Ben benieuwd welke leasemaatschappij het wel toestaat.
De gedachten is meer vermogen en NM zorgen er voor dat je je gaspedaal minder ver hoeft in te trappen om dezelfde voortgang te krijgen.kdeboois schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:58:
[...]
Heb je daar ook bronnen voor ?
Ik zie niet dat het mogelijk maken van meer vermogen het brandstof verbruik kan verlagen.
Net als een 1.2 TSI tov een 1.4 TSI op papier is de 1.2 zuiniger. In de praktijk valt dat wel mee.
Simpelweg omdat de 1.2 TSI vaker hoger in de toeren moet en wat harder moet werken om van 100 naar 140 te accelereren.
Dit zelfde effect kan je krijgen met tuning.
Maar betekend wel dat je je zelf wel wat moet inhouden met gasgeven. Ga je ook met tuning meer gasgeven maakt het niets uit.
Verder zijn er verschillende lease maatschappijen en werkgevers die tuning wel toestaan.
Soms alleen bij bepaalde bedrijven. Gewoon altijd even vragen.
Een goede tuning (JD bv) is ook niet goedkoop trouwens.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Meer gasgeven met tuning is meer verbruik. Op de rollenbank worden daarnaast ook nog eens de emissienormen vergeten. Niet dat dat normaal wel gerespecteerd wordt maar dat daargelaten.DarkSide schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:06:
[...]
De gedachten is meer vermogen en NM zorgen er voor dat je je gaspedaal minder ver hoeft in te trappen om dezelfde voortgang te krijgen.
Net als een 1.2 TSI tov een 1.4 TSI op papier is de 1.2 zuiniger. In de praktijk valt dat wel mee.
Simpelweg omdat de 1.2 TSI vaker hoger in de toeren moet en wat harder moet werken om van 100 naar 140 te accelereren.
Dit zelfde effect kan je krijgen met tuning.
Maar betekend wel dat je je zelf wel wat moet inhouden met gasgeven. Ga je ook met tuning meer gasgeven maakt het niets uit.
Verder zijn er verschillende lease maatschappijen en werkgevers die tuning wel toestaan.
Soms alleen bij bepaalde bedrijven. Gewoon altijd even vragen.
Een goede tuning (JD bv) is ook niet goedkoop trouwens.
In NL zal de 1.2 bijna altijd (bij normaal gebruik) zuiniger zijn.
Dit. Het is een stuk duurder dan een duurdere motor af-fabriek.DarkSide schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:06:
[...]
Een goede tuning is ook niet goedkoop trouwens.
Als ik mijn 30d op een goede manier zou willen ombouwen naar een 35d, moet ik de ECU, turbo, injectoren, intercooler en delen van het uitlaatsysteem aanpassen. Klinkt als een euro of 6000, en dan ben ik alleen nog maar onder de motorkap geweest. Had ik beter een 35d kunnen kopen.
True, maar het gaat hier over leasebakken, en het maakt mij en ik gok de doorsnee leaserijder geen f#ck uit wat de staat van de motor en aanverwante onderdelen na 3 jaar ist_captain schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:59:
[...]
Dit. Het is een stuk duurder dan een duurdere motor af-fabriek.
Als ik mijn 30d op een goede manier zou willen ombouwen naar een 35d, moet ik de ECU, turbo, injectoren, intercooler en delen van het uitlaatsysteem aanpassen. Klinkt als een euro of 6000, en dan ben ik alleen nog maar onder de motorkap geweest. Had ik beter een 35d kunnen kopen.
Of verwerkt het netjes in de leaseprijs.t_captain schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:24:
Een verstandige leasemaatschappij accepteert dan ook geen tuning buiten de officiële importeur om.
Een auto met tuning heeft onbekende risico's op het vlak van restwaarde en onderhoudkosten. Het tweede valt meestal niet bij een kredietwaardige partij onder te brengen, het eerste helemaal niet.
Ik rij in m'n leaseauto net zo netjes als in mijn gewone auto. Zie net nog steeds altijd iets van een ander waar je gewoon netjes mee om hoort te gaan.AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:05:
[...]
True, maar het gaat hier over leasebakken, en het maakt mij en ik gok de doorsnee leaserijder geen f#ck uit wat de staat van de motor en aanverwante onderdelen na 3 jaar is
Een Audi A4 met 122pk (2.0 TDI) kun je voor 699 euro tunen naar 190pk. Af-fabriek is de 190pk bijna 3.000 euro duurder. Nu heeft deze een zwaardere turbo, dus is wellicht het vergelijk met een 150pk eerlijker (die is technisch hetzelfde). Die 150pk is 1300 euro duurder dan een getunede 122pk versie en levert minder vermogen.t_captain schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:59:
Dit. Het is een stuk duurder dan een duurdere motor af-fabriek.
Ik rijd zelf met een 120pk (oud model) en die heeft nu 180.000km op de klok en nog geen enkel probleem gehad. JD Engineering staat bekend om hun goede tuning en ik heb er eigenlijk nog nooit problemen over gehoord. Verbruik is ook niet hoger geworden, maar auto rijdt een heel stuk soepeler.
Bij Audi/VW zie je vaak dat ABT tuning wel is toegelaten (dat wordt gedekt door de importeur Pon). Over het algemeen is men positiever over JD dan over ABT.
[ Voor 14% gewijzigd door BugBoy op 04-03-2017 22:59 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik zou bijvoorbeeld een iets zwaardere versie van de automatische bak moeten monteren (mijn motor is begrensd op 500Nm omdat de bak niet veel meer wil hebben). De 35d's hadden een iets andere versie van de bak met aangepast binnenwerk en iets van 100Nm hogere specificatie. Chippen zonder de rest aan te passen betekent geheid dat je ergens de veiligheidsmarges verminderd en soms overschrijdt.
Dus met 16 inch velgen besteld? Zelf zou ik eerder een andere pack laten schieten om het financiële plaatje weer naar wens te krijgen. Elke keer als ik naar de wagen loop, krijg ik een glimlach en dat zou bij de standaard velgen spijt zijn. 16 en 17 inch lijkt echt klein op zo'n grote bak vind ik.Lex2 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:14:
[...]
Even een follow up van mijn post begin februari. Inmiddels is mijn keuze gevallen op de Ford Mondeo 1.5 Titanium Econetic Diesel
... en oude informatie in de leasecalculator waardoor ik mijn bestelling nog moest aanpassen (17" 5x2 spaaks lichtmetalen velgen daardoor afbesteld....) om het financiele plaatje weer naar mijn wensen te krijgen
Mijn boefje is liev!
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:05:
True, maar het gaat hier over leasebakken, en het maakt mij en ik gok de doorsnee leaserijder geen f#ck uit wat de staat van de motor en aanverwante onderdelen na 3 jaar is
Hier idem. Ik houd van doorrijden, zowel in een privé auto als in een lease auto, maar ga er wel netjes mee om. Wil zelf ook gewoon een nette, schone en in goede staat verkerende auto rijden zo lang ik hem heb (en met zo min mogelijk bezoekjes aan de garage). Bovendien betalen we overal als samenleving voor denk ik. Zowel voor kapotgeslagen bushokjes, als voor leaserijders die de leaseprijzen opdrijven doordat onderhoudskosten en restwaardes meer tegenvallen.JaMaaT schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:45:
Ik rij in m'n leaseauto net zo netjes als in mijn gewone auto. Zie net nog steeds altijd iets van een ander waar je gewoon netjes mee om hoort te gaan.
Ik 'zorg' goed voor al mijn spullen, of het nu mijn iPhone zakelijk/privé is, mijn auto zakelijk/privé of mijn eettafel en keuken.
Vindt dat het eigenlijk ook zo hoort, maar goed, wie ben ik. Een moraalridder?
Ben ik het helemaal mee eens, ik ga er vooral mee om alsof deze van mijzelf is. Hij staat nu van het weekend ook bij een detailer om het interieur wat liefde te geven. Stoelen waren niet helemaal proper meer na twee jaar, zit er vaker in dan op mijn bureaustoel dus weer netjes laten maken.remzor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 00:18:
[...]
[...]
Hier idem. Ik houd van doorrijden, zowel in een privé auto als in een lease auto, maar ga er wel netjes mee om. Wil zelf ook gewoon een nette, schone en in goede staat verkerende auto rijden zo lang ik hem heb (en met zo min mogelijk bezoekjes aan de garage). Bovendien betalen we overal als samenleving voor denk ik. Zowel voor kapotgeslagen bushokjes, als voor leaserijders die de leaseprijzen opdrijven doordat onderhoudskosten en restwaardes meer tegenvallen.
Ik 'zorg' goed voor al mijn spullen, of het nu mijn iPhone zakelijk/privé is, mijn auto zakelijk/privé of mijn eettafel en keuken.
Vindt dat het eigenlijk ook zo hoort, maar goed, wie ben ik. Een moraalridder?
Schade haat ik, helaas wel wat velg-parkeerschade maar dat was prive niet anders geweest.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Inderdaad met 16 inch velgen besteld (wel 10-spaaks lichtmetaal). Wat jij zegt dacht ik eerst ook, maar ik heb inmiddels een paar keer de Mondeo met de standaardvelgen gezien en moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk wel mee vind vallen.JB schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:55:
[...]
Dus met 16 inch velgen besteld? Zelf zou ik eerder een andere pack laten schieten om het financiële plaatje weer naar wens te krijgen. Elke keer als ik naar de wagen loop, krijg ik een glimlach en dat zou bij de standaard velgen spijt zijn. 16 en 17 inch lijkt echt klein op zo'n grote bak vind ik.
Overigens ben ik het met je eens hoor: Groter is mooier, maar gegeven het beleid bij ons op de zaak is 17 inch dan de max en die ene inch vind ik dan te weinig om 20 euro verschil in mijn eigen bijdrage, per maand, te rechtvaardigen
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Verwijderd
Ik mag mijn eerste lease-auto bestellen, leuk! Ik wil graag een automaat omdat ik dat rustiger vindt rijden, en ook regelmatig in de file/langzaamrijdend verkeer sta. Inmiddels staan alleen de Toyota Auris (1.8 hybrid 100kW) en de Opel Astra 1.0 Turbo 77 kW Easytronic nog op de shortlist. De Auris heeft mijn moeder en die vind ik erg fijn rijden. De Opel heb ik proefgereden en die reed ook heel goed. De dealers die ik heb gebeld hadden echter allemaal geen Easytronic staan, ik heb dus een handgeschakelde bak proefgereden. Dat beviel goed en ik was eigenlijk van plan om de Astra te bestellen. Maar nu lees gemengde verhalen over de Easytronic, m.n. langzaam schakelen en dat je hem in 'manual' moet zetten in bepaalde situaties. Maar deze verhalen betreffen meestal 'oude' Astra's, en inmiddels is er de Easytronic 3.0, weten jullie hier meer van? En wat is jullie mening mbt Auris vs Astra?
Verwijderd
Maar dat is ook meteen redelijk nutteloos. Weinig winst, hoge prijs en volgens mij alleen de zwaardere blokken.Tankiej schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:06:
[...]
Alphabet staat Polestar voor Volvo's wel toe. Fabrieksgarantie blijft dan behouden
Ik mag weer gaan rondkijken voor een nieuwe auto ivm baanwissel. Iemand nog tips? Rij nu een A4-B9. Liever toch meer ruimte op de achterbank. Toch maar weer naar de Superb kijken. A4 valt me qua schakelen erg tegen. Trager qua response dan het Golfje van mijn vrouw. Anders had ik hem toch weer gekozen denk ik. Maar wellicht dat het door het 2.0 Ultra blok komt. Neem aan dat hier niemand in een A4/A5 met 2.0TFSI met 185kw en S-Tronic rijdt?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 13:13 ]
Ik rij nu bijna 3 jaar in de Auris (touring sport) hybrid. Op zich een hele leuke auto die goed is uitgerust voor z'n prijs. Voor mij was de automaat de grootste +, verder had ik niet veel eisen bij de keuze.
Door de CVT heb je geen 'schakel' issues zoals je bij de Astra zou hebben, maar wel een vrij luidruchtige benzinemotor als je 'm doortrapt (diesel vs benzine).
Qua betrouwbaarheid nooit echt issues gehad (behalve de HID lampen die om de 50k km stuk gaan (wellicht normaal)).
Het leukste aan de auto vind ik persoonlijk de veiligheidssystemen; in regenweer en sneeuw nemen de ESP en ABS alles heel snel over waardoor je nooit echt kan slippen.
Qua Opel nooit echt fan van geweest, collega's met insignia/astra/zafira hadden zo goed als allemaal problemen met de ABS sensoren, maargoed zijn bijna allemaal de vorige versie serie.
Zou zeggen probeer toch ergens een automaat vast te krijgen zodat je een goede vergelijking kan maken.
Probeer eerst eens te rijden met een Easytronic Astra, afhankelijk van je rijstijl, verwachting en vorige automaat ervaringen kan dat meevallen of erg tegenvallen.Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:06:
Hallo Autokenners,
Ik mag mijn eerste lease-auto bestellen, leuk! Ik wil graag een automaat omdat ik dat rustiger vindt rijden, en ook regelmatig in de file/langzaamrijdend verkeer sta. Inmiddels staan alleen de Toyota Auris (1.8 hybrid 100kW) en de Opel Astra 1.0 Turbo 77 kW Easytronic nog op de shortlist. De Auris heeft mijn moeder en die vind ik erg fijn rijden. De Opel heb ik proefgereden en die reed ook heel goed. De dealers die ik heb gebeld hadden echter allemaal geen Easytronic staan, ik heb dus een handgeschakelde bak proefgereden. Dat beviel goed en ik was eigenlijk van plan om de Astra te bestellen. Maar nu lees gemengde verhalen over de Easytronic, m.n. langzaam schakelen en dat je hem in 'manual' moet zetten in bepaalde situaties. Maar deze verhalen betreffen meestal 'oude' Astra's, en inmiddels is er de Easytronic 3.0, weten jullie hier meer van? En wat is jullie mening mbt Auris vs Astra?
Aangezien de techniek van de Easytronic nog steeds hetzelfde is zullen er geen grote verschillen tussen de versies zetten. Weet dat het eigenlijk een manuele bak is aangestuurd door een robot die jouw intenties in het verkeer niet kan voorspellen, wat je zelf wel kan met een manuele bak.
Voor de rest is de Astra een nieuwere en imho (veel) betere wagen dan de Auris.
Voor de D4 geld dat inderdaad dat is maar 10pk en 40nm extra, maar voor de (vorige) D2 kon het ook. Die zou dan van 115 naar 140pk gaan.Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:55:
[...]
Maar dat is ook meteen redelijk nutteloos. Weinig winst, hoge prijs en volgens mij alleen de zwaardere blokken.
[...]
Dat Ultra blok in een A6?Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:55:
[...]
Maar dat is ook meteen redelijk nutteloos. Weinig winst, hoge prijs en volgens mij alleen de zwaardere blokken.
Ik mag weer gaan rondkijken voor een nieuwe auto ivm baanwissel. Iemand nog tips? Rij nu een A4-B9. Liever toch meer ruimte op de achterbank. Toch maar weer naar de Superb kijken. A4 valt me qua schakelen erg tegen. Trager qua response dan het Golfje van mijn vrouw. Anders had ik hem toch weer gekozen denk ik. Maar wellicht dat het door het 2.0 Ultra blok komt. Neem aan dat hier niemand in een A4/A5 met 2.0TFSI met 185kw en S-Tronic rijdt?
Verwijderd
Als optie bedoel je? Gaat mijn (lease)buget niet trekken helaas. A6 is weer een klap duurder in de lease. En bijtelling op basis van 70k gaat me ook wat te ver.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic