Landon schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:19:
Heren, ik ben binnenkort opzoek naar een nieuwe lease auto, ik zit zelf aan een Volvo V40 of een Skoda Octavia te denken, maar ben benieuwd wat jullie nog meer voor onderstaande eisen kunnen aanraden!
Leasebudget: €800 incl brandstof
Kilometrage per jaar: 35k
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Het liefst een comfortabele auto met automaat. Hoeft geen station te zijn. Beetje pit in de motor is altijd leuk, en ik hou van opties!
Uiteindelijke keuze:
Grappig; dit was precies de keuze waar ik voor stond. Een V40 of een Octavia. Beide zijn comfortabel, beide zijn geen station (tenminste, als je bij de Octavia voor de hatchback gaat - die er als een sedan uit ziet), beide heben een automaat, beide kun je volhangen met opties en beide hebben eventueel een dikke motor.
De V40 heeft met de business sport uitvoering een goede troef in handen. Zeker gecombineerd met luxury line. Grootste nadeel: een automaat kost 2k cataloguswaarde - dus meer bijtelling en vermoedelijk een steviger leasebedrag. Eén probleem vond ik dat op de business sport modellen geen adaptive cruise te krijgen is. Als je dat wilt moet je bij de Nordic+ zijn welke van zichzelf ook loaded is met opties.
De Octavia heeft momenteel een mooie actie. Een style business kun je uitrusten met een techpakket voor relatief weinig geld en een DSG automaat kost 1300 ipv 2k (dat kan ook bij een ambition business uiteraard, maar die is qua uitrusting een stuk minder dan de style). In mijn geval ben ik gegaan voor de 1.0 TSI DGS welke een fors lagere fiscale waarde had dan de Volvo die er tegenoverstond.
Verder ben ik in beide gaan rijden en vond ze allebei totaal anders. In de V40 zit je echt in een cockpit; alles draait om jou. 'Nadeel' met een business sport (150 of 190 pk) is dat je wat sneller gaat scheuren. Tenminste, in mijn geval

De Octavia gaf mij meer gevoel van rust en ruimte. Niet zo gek ook; dat ding is groot. Echt. En de rust had er vooral mee te maken dat het lekker licht was van binnen, grote normale stoelen - geen sportstoelen zoals in de V40 - en dat het motortje 'maar' 115pk er uit wist te persen.
Waarom ik voor de Octavia heb gekozen? Geld. Simpel. Hij was fors goedkoper. Het scheelde mij netto bijna 100€ in de maand. Dat kan natuurlijk voor iedereen weer anders zijn. Was 'ie €50,- duurder geweest of de V40 €50,- goedkoper dan was ik zeker voor de V40 gegaan. Ben ik nou niet gelukkig met m'n keuze? Zeker net. Ik ben blij dat hopelijk binnen een weekje of 3 mijn spierwitte Octavia loaded met opties wordt geleverd. Dan maar een burgerlijke auto, maar wel op 18 inch glimmers, een big ass scherm midden in de console en een fantastische DSG automaat.
---
Ohja; voor dit budget / eisen kun je praktisch élke C-segmenter rijden. Kijk ook eens naar een Golf Comfortline Business, een Astra of een Megané Serie limitee (zo heet 'ie volgens mij).