En terecht, het past gewoon in de Engelse traditie van alles enorm overdrijven.
Er zijn honderden 'open sky' verdragen in de wereld en het VK zou niet in staat zijn om een tijdelijk modelletje in elkaar te zetten? Heathrow is een van de drukste luchthavens TER WERELD. Al die landen staan dadelijk in de rij om een tijdelijk contractje af te sluiten. Doen ze dat namelijk niet, dan verliest de luchtvaartmaatschappij van dat land zijn 'slots' misschien wel. En die zijn al fel bevochten. Dus een extra excuus om ze kwijt te raken kun je niet gebruiken als maatschappij, maar dus ook niet als land.
Maar ook de lachwekkende suggestie dat er hongersnood in het VK zou komen. Echt hilarisch.
Simpel voorbeeld is de 'baked beans', witte bonen in tomatensaus. Dat soort dingen maak je niet het hele jaar door, maar die maak je tijdens het oogstseizoen. Dus er staan warenhuizen vol met blikken die dan gedurende de rest van het jaar worden uitgeleverd.
Dus 'worst case' zijn er een paar soorten groenten niet (of duurder), maar alle conserven zullen er gewoon zijn (en kunnen prima weken in een vrachtwagen bij de grens staan te wachten). Maar vorig? jaar was er een sla tekort (uit mijn hoofd), toen stonden ook de kranten al vol....
Dus de kranten slaan er wel een slaatje uit

De rest van de bevolking zal af en toe bij de supermarkt wat langer moeten zoeken. Ligt er geen BLT, maar Tuna sandwich.
Betekent dat, dat er niks zou veranderen?
Nee natuurlijk niet. Heinz heeft misschien nu wel een soepfabriek in het VK staan, maar als die heel veel moeite krijgt om de ingrediënten te krijgen, dan is het misschien goedkoper om dat voortaan in Frankrijk te doen. En al die verse vis kan beter op het 'juiste' grondgebied worden geland, in plaatst van veel VK vis uit de rest van Europa komt en de rest van Europa veel vis uit het VK eet.
Maar daarom ben ik bijna Pro-Brexit geworden. Ik kan zo moe worden van dat 'geremoan'.
Hele discussies over hoeveel procent Brexit gestemd zou hebben, over hoeveel geld er wel of niet uitgegeven is en door wie, welke motieven iedereen wel niet gehad zou hebben...
Je hele land hoeft geen eurofiel te zijn, maar als je onder de 60% draagvlak zakt, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben waarom je bij zo'n ingrijpende club zit.
mux schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:24:
Ik ben het wel eens met Fiber, mijn hoofd kan er ook niet omheen dat dit soort chaos écht kan gebeuren. Ja, het zál gebeuren als GB echt zonder deal uit de EU crasht, maar het is in niemands belang om dat te laten gebeuren. Toch? Dan zit je echt te werken op een niveau van incompetentie dat een eigen hoofdstuk in de geschiedenisboeken krijgt.
Ze hebben nog best een paar maanden om 'no deal' voor te bereiden.
Maar er is ook niemand die een land stopt om zijn invoer/inklaar software weg te doen en pen en papier te gaan gebruiken. Maar het vermoord wel elke vorm van handel. Dus tja, er is een moment dat andere landen maar gewoon hun schouders ophalen als ze het doen.
mux schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:24:
Overigens draait een goede 30% van de nominale omzet van mijn bedrijf en een flink deel van mijn orderboek in de nabije toekomst op het VK. Ik begin me heel ernstig zorgen te maken...
Als het bedrijven zijn en je niet te afhankelijk bent van logistiek, dan zou ik me meer zorgen maken over koersverschillen dan iets anders. Op de langere termijn zou ik wel wat flexibiliteit in bouwen. Het kan in de hele EU nu dadelijk wel over zijn qua economische hoogtij... de volgende dip kan dan wel direct beginnen.