YakuzA schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:23:
[...]
Wat toevallig dat in die tijd precies de EEG actief was voor de open grenzen en Europese samenwerking etc die exact je eigen verhaal tegen spreken.
Zou die misschien verantwoordelijk kunnen zijn voor de grootste welvaart ooit in Europa?

Dat ze ergens voor stonden of dat er een begin aan iets werd gemaakt, een langzaam durend proces voor het eerst in gang werd gezet of de bal aan het rollen gezet werd doet betekent helemáál niet dat het zover was, oftewel dat het daaraan toe was, of dat er überhaupt de effecten daarvan merkbaar waren. En met effecten bedoel ik dus vooral die negatieve van de tegenwoordige EU die hele volkeren tegen elkaar opgesplitst heeft, veel onrust, ontevredenheid en dergelijke tot gevolg heeft gehad, waardoor die hele Brexit tot stand is gekomen. Welke effecten zijn die? De immigratieramp en vluchtingenquota, de poging tot opvang en opname van die volkeren, het gebrek aan de fatsoenlijke aanpak van terrorisme, het matige optreden in de Oekraïne en de zwakke respons naar de dreiging van Rusland en de Russische incidenten in het westen, het oorspronkelijke jaknikkende schaapjesgedrag bij Trump om hem tevreden te stellen en meer van dat soort dingen. Ik kan blijven doorgaan, daar zal je het best met mij eens zijn?
En je kan Europese samenwerking niet gelijkstellen met de EU. De EU is veel meer dan alleen een samenwerkingsorgaan, als dat een leuk bedacht stukje propaganda van je was, zul je toch veel beter je best moeten doen.
We hadden het over waarom de EU faalt, wat zouden de oorzaken kunnen zijn. Er werd als een aanvulling op de discussie de richting ingeslagen van de EEG en er werden vergelijkingen getrokken.
Je kan uiteraard van mening verschillen maar de EEG, en ik denk dat de meesten het met mij eens zijn op dit punt, was gewoonweg veel succesvoller in haar ondernemening, zeker als je naar de eindscore oftewel de balans kijkt.
Hoe en waarom komt dat? We kunnen tot in de eeuwigheid hierover blijven discussieren, maar zoals ik reeds al zei, de mogelijke, nee, de waarschijnlijke oorzaken daarvan zijn dingen zoals:
veel meer zelfbeschikkingsrecht en eigen bevoegdheden aan de individuele lidstaten, waardoor geen enkele nieuwe maatregel of verordening meteen voor het hele continent een ramp zou betekenen. Want het werd pas gedeeltelijk, dat wil zeggen, uitsluitend in enkele lidstaten geïmplementeerd en pas als het daar een succes was, werd het gemeenschap-breed getrokken, Dus er was als het ware een soort van testmogelijkheid van twijfelachtige of onbewezen beleidsmaatregelen. Dat is nauwelijks meer mogelijk, zeker wat betreft immigratie bijvoorbeeld -->> toevallig een kernpunt van de Brexitbeweging.
Huntard schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:27:
[...]
Dus je hebt noch de gegevens, noch de kennis, en toch beweer je zeker te weten dat het Europese continent zijn welvaartshoogtepunt vóór 1995 had? Knap.
Als we echter wel naar de gegevens kijken zien we toch wat anders. Zoals je kan zien aan deze grafiek, die het bbp (bruto binnenlands product, wordt door economen gebruikt om de welvaart te meten) van alle EU lidstaten samen laat zien van 1960 tot en met 2017 lijkt het welvaartshoogtepunt toch vrij ver ná 1995 te liggen.
[
afbeelding]
Bron:
https://tradingeconomics.com/european-union/gdp (om de grafiek te krijgen die ik linkte moet je even de data aanpassen door middel van het kalender knopje)
Je neemt (misschien voor het gemak) een enkele factor of meetpunt van een economie en vervolgens extrapoleer je die naar de gehele economie als zijnde een indicator van welvaart?
En het bbp stijgt waarschijnlijk omdat de economie simpelweg veel groter is geworden, niet per se omdat het welvarender is geworden in verhouding. Maar dit is best iets waarover een onderzoek gevoerd zou kunnen worden, het is zeker niet makkelijk of zelfs mogelijk de ene conclusie dan wel de andere als de juiste of de foute te bestempelen, zeker niet op het eerste gezicht.
Waarom is de economie groter? Gewoon veel meer mensen bijgekomen, technologische vooruitgang in de massa-productie en efficiëntere productieprocessen.
Toen ik zei dat ik de specifieke gegevens en kennis niet had, wilde ik dus vooral vermijden dat ik een foute conclusie trok of ten ton spreidde. Oftewel wilde ik vooral bescheiden en eerlijk zijn. Dat betekent niet dat ik geen flauw benul heb waarover ik praat, wat jij doet insinueren.
Vraag het de meeste mensen, vooral die die toen in leven waren, en de consensus is dat de jaren 60, 70, 80, en 90, een welvarendere tijdsperiode waren in Nederland en Europa, uitzonderingen daargelaten.
klaw schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:23:
[...]
Oftewel je roept maar wat;
Vroeger was het beter dus de EU zorgt niet voor welvaart. Vroeger hebben we het ooit beter gehad, wanneer? Geen idee. Maar het is zo geloof mij maar.....
Ik zal je maar wat verklappen dit heeft echt geen zin als je niet met een periode komt en met data waarom het in die periode beter was...
Overigens is de EU in 1992 opgericht bedoel je dan niet 60-92?
Ik wil je het slechte nieuws niet mededelen maar ook jij kan die data gewoon opzoeken en raadplegen hoor, het is algemeen beschikbaar op het internet. Ik zeg alleen dat ik dat nog niet gedaan heb, maar heb daar wel eerder in talloze naslagwerken voorbij zien komen maar ook documentaires en andere media. Als we het over welvaart hebben en de vergelijkingen tussen verschillende periodes.
Dus ik probeer het zeker niet simplistisch over te brengen, mijn excuus daarvoor dat de reactie niet uitgebreid was of goed gestaafd, maar op basis daarvan kan je niet zeggen dat de stelling die ik poneerde niet klopt. Dan moet je helaas met je eigen gegevens komen. Zo werkt dat.
Fijne nacht verder allen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dubbelklik op 24-06-2018 04:01
]