Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

@Boudewijn bij mijn buurman is het ook ingevroren. Vers/Ontdooid vlees is veel duurder om op voorraad te hebben vanwege het bederf mocht je het niet op tijd verkopen. Tussen DH en AlphEn zou toch wel ergens een boerderij moeten zitten, zal eens vragen of er een soort netwerk van is (vast wel).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oh dat zou mooi en erg aardig zijn! Vriendin woont in Alphen, ik in Den Haag,
Punt is dat ik OV-afhankelijk ben of moet fietsen, dus ik maak het mezelf ook niet makkelijker.

Bij de Valk (van een bekende horeca-familie waar ik echt een gruwelijke schurfthekel aan heb) weet ik ook niet waar het vlees vandaan komt. Als ik het voor dezelfde prijs bij 'de boer' kan scoren doe ik dat liever.

Dat vlees altijd ingevroren is wist ik, dank, maar bij de boer heb ik wel de indruk dat het vlees van het eigen bedrijf afkomstig is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Is de Valk hetzelfde als van der valk?

Tussen Leidschendam en Voorschoten zit van der valk(veurseweg), die verkochten lig toen ik daar woonde hun (deels eigen) vlees incl. zelf slachten. De dieren(zoals struisvogels en gevogelte) lopen achter het bedrijf.

Kan toevallig dezelfde naam zijn, maar ze hebben ook een van der valk hotel er naast :+

En als de lijndiensten nog steeds kloppen dan kan je van Den Haag centraal er langs rijden, stopt voor de deur en dan weer door naar Leiden of terug naar Den Haag. Of je gaat vanaf station voorschoten er heen.

[edit]
Blijkbaar nog steeds, behalve het slachten: http://www.valkversmarkt.nl/vlees-test/over-onze-slagerij/
Op onze boerderij lopen ca 250 koeien rond, dit zijn zowel melk- als vleeskoeien. Er lopen ook ca 160 kalveren en ca 250 volwassen schapen, welke in het voorjaar ongeveer 350 lammeren geven. [..] De runderen worden in eigen beheer gefokt. [...] Op die manier houden wij alles in eigen hand. Pas voor de slacht geven wij de koeien uit handen. Op die manier kunnen wij u voorzien van eerste kwaliteit rundvlees van eigen boerderij.

[ Voor 70% gewijzigd door LED-Maniak op 24-10-2017 21:47 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
(jarig!)
Zelf ben ik verzot op de Oosterse keuken. Nu heb ik al een goede verzameling met recepten. Echter ben ik altijd op zoek naar nieuwe / andere recepten voor gerechten.

Weet er iemand een goede site waar ik lekkere Oosterse gerechten kan vinden ? Of heeft iemand nog wat recepten van lekkere gerechten ter beschikking ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Koreaans al geprobeerd? Zoek naar huisvrouw recepten op youtube of engels/koreaanse sites. Altijd inspirerend. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

nextware schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:54:
Weet er iemand een goede site waar ik lekkere Oosterse gerechten kan vinden ? Of heeft iemand nog wat recepten van lekkere gerechten ter beschikking ?
Ik heb ze per land gesorteerd, Ik heb Indonesië, China, India, Pakistan, Thailand, Filepijnen en Maleisië aan oosterse gerechten in mijn kookboek, zit daar een land bij voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

LED-Maniak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:42:
Is de Valk hetzelfde als van der valk?

Tussen Leidschendam en Voorschoten zit van der valk(veurseweg), die verkochten lig toen ik daar woonde hun (deels eigen) vlees incl. zelf slachten. De dieren(zoals struisvogels en gevogelte) lopen achter het bedrijf.

Kan toevallig dezelfde naam zijn, maar ze hebben ook een van der valk hotel er naast :+
Ik snap dat je als vogelpark iets moet met overleden flamingo's, papegaaien en struisvogels, maar dit gaat dan toch wel weer ver.... 8)

Over varkenswangen gesproken, op de Discord waar ik op zit kondigde een lid aan dat die wangen van everzwijn (???) ging halen voor € 13,- de kilo bij de Hanos. Ook om te stoven, ik hoop dat "Obelix" nog even het resultaat gaat delen daar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:59:
[...]

Voor een stoofpot zou ik geen varken nemen dat noten eet, maar een standaard Nederlands biggetje, je proeft de betere kwaliteit denk ik niet. Maar toevallig van de week veel over het iberico varken gelezen, dat wil ik nog wel eens proeven.
Ah top, dan bestel ik gewoon voor weinig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
(jarig!)
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

Ik heb ze per land gesorteerd, Ik heb Indonesië, China, India, Pakistan, Thailand, Filepijnen en Maleisië aan oosterse gerechten in mijn kookboek, zit daar een land bij voor je?
Als je die van Indonesië, China en Thailand kan delen.. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje over goulash:

Heeft iemand een idee waarom ik nu een vel krijg op mijn goulash als ik hem laat afkoelen of laat sudderen zonder deksel? De vorige keer met exact hetzelfde recept kreeg ik dat niet.

Ik heb dit recept gebruikt, maar wat aangepast https://uitpaulineskeuken...oor-goulash-met-rund.html

(van de theelepels bij de kruiden heb ik eetlepels gemaakt en bij elk kruid +1 eetlepel en ik heb 4 blikjes tomatenpuree gebruikt), moet wel een beetje smaak hebben namelijk) en ik heb er ook 2 stukken spek (niet gerookt) in stukken bijgedaan omdat ik het wel wat vetter en lekkerder wil.

Waar komt dat vel nu vandaan? Ik snap uberhaupt niet waar vellen vandaan komen, als iemand dat basisprincipe kan uitleggen (wellicht uit een koksopleiding ofzo zou dat fijn zijn).
nextware schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:59:
[...]

Als je die van Indonesië, China en Thailand kan delen.. _/-\o_ _/-\o_
ga ik doen, ik zal morgen mijn kookboek (digitaal) van mijn werk even naar mijn huis toesturen, de mailserver is niet blij met de omvang en ik heb hem op mijn werk omdat de ict afdeling daar backups maakt en die kan ik beter vertrouwen dan mijn eigen backup systeem :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 25-10-2017 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:26:
Vraagje over goulash:

Heeft iemand een idee waarom ik nu een vel krijg op mijn goulash als ik hem laat afkoelen of laat sudderen zonder deksel? De vorige keer met exact hetzelfde recept kreeg ik dat niet.

Ik heb dit recept gebruikt, maar wat aangepast https://uitpaulineskeuken...oor-goulash-met-rund.html

(van de theelepels bij de kruiden heb ik eetlepels gemaakt en bij elk kruid +1 eetlepel en ik heb 4 blikjes tomatenpuree gebruikt), moet wel een beetje smaak hebben namelijk) en ik heb er ook 2 stukken spek (niet gerookt) in stukken bijgedaan omdat ik het wel wat vetter en lekkerder wil.

Waar komt dat vel nu vandaan? Ik snap uberhaupt niet waar vellen vandaan komen, als iemand dat basisprincipe kan uitleggen (wellicht uit een koksopleiding ofzo zou dat fijn zijn).
Ik gok dat het vel komt door naar bovendrijvend vet met een aardig gehalte aan gelatine waardoor het gaat stollen. Net zoals een flink ingekookte fond gaat stollen (geleren) zodra deze afkoelt.

Ik heb zelf trouwens van de week ook nog Goulash gemaakt, maar dan volgens dit recept: http://www.smulweb.nl/rec...aarse-goulash-van-rudolph

Met aardappelen dus, echt een aanrader:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54Nv7uoh.jpg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
In het recept staat trouwens 2kg varkenswangen voor 4 personen. Is dat niet wat gortig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:58
Zijn er Tweakers die ook Sous-vide koken en hun ervaringen willen delen?
Ik doe het al een jaartje en wil nu van vlees ook recepten gaan proberen voor cocktails, toetjes, kruiden e.d. :) Benieuwd of er anderen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tomino schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:56:
Zijn er Tweakers die ook Sous-vide koken en hun ervaringen willen delen?
Ik doe het al een jaartje en wil nu van vlees ook recepten gaan proberen voor cocktails, toetjes, kruiden e.d. :) Benieuwd of er anderen zijn.
Um... Als ik in dit topic zoek op de term "sous", dan kom ik op zes pagina's aan resultaat. Dus ja, vermoedelijk zijn er hier wel mensen die sous-vide koken ja. :)

Alleen gaat het denk ik wel met name over vlees en niet zozeer over cocktails, toetjes etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 27-10-2017 14:26 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Yup! Anova all the way! Wel alleen maar vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe ook vis (zalm, coquilles), groenten (diverse), toetjes (peren in saffraan, custards, infusies voor cocktails ), fotochemicalieen in de sous vide.

Heb vandaag een isi siphon binnengekregen, de 1l versie van de gourmet whip. Merk dat ik dus voor alles twee patronen nodig heb ipv 1. Dure hobby, maar eens op zoek naar cheape patronen. En de infusieset. En wellicht ook een 500mL versie.

Iemand nog leuke tips? Heb slagroom gemaakt en vruchtensap van koolzuur voorzien. Vruchten een nacht in de middeleeuwen laten zitten icm co2, en infusies staan op de planning. Ook nog ff zoeken naar gave schuimpjes.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

nextware schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:59:
Als je die van Indonesië kan delen.. _/-\o_ _/-\o_
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 29-10-2017 19:15 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Members only:

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 29-10-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb vandaag een pondje schorseneren gekocht , zit er serieus over te denken deze eens sous vide klaar te maken.

vandaag weer eens een longhaas gebakken, wat een waanzinnig stuk krachtig vlees is dat toch elk keer weer. Heerlijk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:58:
[...]
<megalading exotische gerechten>
Dank, deze posts ga ik bewaren en uitproberen!
Wrijf om het uur de marinade goed in. Het beste resultaat krijg je als het vlees een nacht gemarineerd is.
...zo, dat gaat een lange onrustige nacht worden, om het uur de wekker die afgaat... Wordt het wel voorspelbaar hoe ik de volgende dan ben... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vanmiddag weer country style ribs gevacumeerd en in het water geflikkerd. Morgenavond heerlijk ribs eten. Krijg er nu al honger van.
En vanochtend kwam PostNL Foodservice weer langs namens Beef&Steak. De komende tijd kunnen we weer wat leuke stukjes vlees met de Anova garen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Nu nog even samen met de dochters de glaze erop. En dan zodadelijk in de oven (BBQ is me nu even teveel werk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GwMpzP3qomhYER4ROONHxeTZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vandaag weer m'n eigen variant op tex-mex Enchilladas :) Zoiets, maar dan net een klein beetje naar eigen smaak en gewoonte aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://www.leukerecepten.nl/wp-content/uploads/2015/11/enchiladas-met-gehakt.jpg

Specifically, dit dus: :P
Members only:

Dit recept is officieel voor 4 personen, maar je kunt er ook met z'n 2-en / 3-en van eten en dan twee wraps voor de volgende dag bewaren. Heerlijk om op te warmen als lunch!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zo, ik ga even een week bijkomen... heb dit weekeinde 175 grote (15 cm doorsnede) chocolate chip cookies gemaakt en heb bijna 50 man over de vloer gehad ivm verjaardagen. Elke ochtend stond ik al om 07.00 in de ochtend in de keuken.

Ik ben geen ochtendmens, maar gelukkig viel het vanochtend mee met de wintertijd :D
vanaalten schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:06:
[...]

Dank, deze posts ga ik bewaren en uitproberen!
de andere landen komen ook nog, moet er weer even zin in hebben, is snel een half uur werk, maar als ik er mensen plezier mee doe is dat niet erg.
naitsoezn schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:19:
Dit recept is officieel voor 4 personen, maar je kunt er ook met z'n 2-en / 3-en van eten en dan twee wraps voor de volgende dag bewaren. Heerlijk om op te warmen als lunch!
Ik maak ze redelijk vergelijkbaar, ik vries ze per 4 in (1 persoonsportie hier :P ), ik zat altijd wat te twijfelen of creme fraiche wel in te vriezen is, maar had er laatst 40 gemaakt en dacht: ik doe het gewoon en echt heerlijk, vanaf nu ga ik er gewoon elke keer een stuk of 20 extra maken en in de vriezer gooien, ultiem comfort food.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 29-10-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
Anoniem: 738905 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:13:
Zo, ik ga even een week bijkomen... heb dit weekeinde 175 grote (15 cm doorsnede) chocolate chip cookies gemaakt en heb bijna 50 man over de vloer gehad ivm verjaardagen. Elke ochtend stond ik al om 07.00 in de ochtend in de keuken.
Ik heb het iets rustiger aan gedaan, maar desondanks een liter slagroom er doorheen gewerkt... Gistermiddag gewoon ouderwets een slagroomtaart gemaakt (recept)... erg mooi gelukt, met nougatine om de rand in plaats van geschaafde amandelen. Reactie van dochter van vriendin, waar ik op bezoek ging "oh, die heb je bij de HEMA gehaald!"... vond ik toch wel een compliment!

Vandaag 20 'poederdonsjes' gebakken - luchtige dubbele koekjes met rozenslagroom/frambozenjamvulling. Voor morgenavond. :9~

* vanaalten is meer van het bakken dan koken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

20 stuks op een avond, dat is een aardig maal :P

Ik ga zelf oreo koekjes bakken van de week, kwam toevallig een recept tegen in 1 van de 10 kookboeken die ik weer eens via de bibliotheek had gereserveerd. Als het wat is zal ik het recept hier delen (wel mooi dat ik gelijk mijn koekjesstempel dan kan testen, heb die een half jaar geleden gekocht en nog niet gebruikt).

Geef mij maar koeken en cake's bakken, taarten vind ik een grote ergernis meestal (behalve spekkoek). Gelukkig is de hema hier om de hoek :P

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 29-10-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zondags maaltje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jq3lI2qh.jpg

Kipdijbeen filet met paprika saus, haricot vers en paddestoelen risotto.Op zich niets bijzonders, maar je moet er wel even je aandacht bijhouden omdat je op een gegeven moment met 4 pannen tegelijk bezig bent.

Waarvan de risotto echt de meeste aandacht vergt, je bent constant aan het roeren en bouillon bijvoegen. Was wel erg lekker, dus dat ga ik vaker doen :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
(jarig!)
Mag ik je HEEL HARTELIJK bedanken !!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 09:29
Anoniem: 738905 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 22:11:

Geef mij maar koeken en cake's bakken, taarten vind ik een grote ergernis meestal (behalve spekkoek). Gelukkig is de hema hier om de hoek :P
Kan je ook een beetje goed cake bakken?

Wat ik al vaker geprobeerd heb is de botercake van de supermarkten zelf te maken (met een vleugje citroen) maar het lukt mij maar niet de luchtige consistentie te krijgen die je in de supermarkt hebt.
Elke keer zakt de cake iets naar beneden waardoor die aan de onderkant wat 'zwaarder' is dan aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13

Typhone

Who Dares Wins

@Anoniem: 738905
Ik lurk hier wat meer dan in het BBQ topic ;). Mooie lijst. Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Door dit topic en een paar afleveringen van Mythbusters en Tested heb ik net een Anova besteld. € 139 voor de wifiversie lijkt me niet verkeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Typhone schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:12:
@Anoniem: 738905
Ik lurk hier wat meer dan in het BBQ topic ;). Mooie lijst. Thanks!
Ik heb ook een berg bbq recepten, zal die ook op mijn to-do lijstje zetten om hierheen te verplaatsen.
assn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:59:

Wat ik al vaker geprobeerd heb is de botercake van de supermarkten zelf te maken (met een vleugje citroen) maar het lukt mij maar niet de luchtige consistentie te krijgen die je in de supermarkt hebt.
Elke keer zakt de cake iets naar beneden waardoor die aan de onderkant wat 'zwaarder' is dan aan de bovenkant.
Een stuk kwark gebruiken en wat minder boter voorkomt dit. Dan wordt hij ook niet zo droog en ongeveer net zo sappig als in de supermarkt.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-10-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 18:13

Typhone

Who Dares Wins

Wellicht heb je al vermeld, hoe bewaar je al die recepten? Speciaal sjabloon voor? Handmatig opschrijven?
Ik heb zojuist even een copy+pasta naar mijn OneNote gedaan maar ben nog niet tot een 'eenduidige' manier van bewaren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Nog nooit last van inzakken gehad. Welk recept heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Typhone schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:34:
Wellicht heb je al vermeld, hoe bewaar je al die recepten? Speciaal sjabloon voor? Handmatig opschrijven?
Ik heb zojuist even een copy+pasta naar mijn OneNote gedaan maar ben nog niet tot een 'eenduidige' manier van bewaren gekomen.
Tip voor als je Android gebruikt en een paar euro wil uitgeven: Paprika.
Daarmee kun je uiteraard handmatig recepten invoeren, maar bv ook binnen de app browsen naar een site waar je een recept gevonden hebt en daarmee importeren. Verder syncen tussen Android-apparaten, boodschappenlijstjes en (week-)planningen maken, zelf categoriën aanmaken, makkelijk recepten schalen, enz. Enige nadeel is dat je voor de Windows-app een extra aankoop moet doen, maar ze bieden een alternatief in de vorm van een Import-knop in Chrome waarmee je recepten zo kunt importeren.

Nomen nescio

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
Maverick! schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:53:
Volgende week weer Halloween.
Dan gaan we altijd met vrienden + kids naar 'Boe in de zoo'.
Ben nu op zoek naar een leuk te bereiden diner.
Deze lasagnas staan momenteel op nr 1:

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand hier misschien nog een ander leuk idee?
Het Halloween diner was geslaagd.
Al leek de zombie lasagna verdacht veel op Sponge Bob :D
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4457/37333093434_0cf55e1869_c.jpg

Heksenvingers:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4494/26265733869_7bcc84bea4_c.jpg

De kids vonden het iig geweldig :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Reinier schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:26:
Door dit topic en een paar afleveringen van Mythbusters en Tested heb ik net een Anova besteld. € 139 voor de wifiversie lijkt me niet verkeerd :)
Ga je sowieso geen spijt van krijgen. Mijn vrouw blijft zeggen dat dit mijn beste aankoop ooit is. Nou zijn veel van mijn overige aankopen ook totaal niet interessant voor haar... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:25

aerofreak

Steve Jobs

[...]

Goed bakken en dan omkeren en het blik er overheen laten staan. Ooit gehoord als tip van Holtcamp. Mijn cake was altijd al luchtig, lang genoeg mixen van van boter en eieren, maar met het blik er op laten afkoelen is de cake ook sappiger!

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
LED-Maniak schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Nog nooit last van inzakken gehad. Welk recept heb je gebruikt?
Gewone basis cake recept van smulweb.

http://www.smulweb.nl/rec...6/Gewone-cake-basisrecept

Ik heb ook van het Koopmans pak geprobeerd.

Maar de bovenkant wordt altijd hard, dus de tip om het blik om te draaien kan nog weleens een hele goede zijn samen met de kwark.

Daarnaast heb ik helaas nog geen KitchenAid. Heb de laatste keer zelfs met de hand moet mixen. Dat wordt mijn eerst volgende aanschaf.
Ik gebruik hier dropbox voor. Zodra ik een recept op een site zie, maak ik een word bestandje of ik maak een screenshot en die plaats ik in een aparte dropbox map.

Zo kan ik altijd op mijn telefoon de recepten erbij pakken en kan ik ze ook printen als ik wil.

[ Voor 33% gewijzigd door assn op 31-10-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Samengevoegd 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door assn op 31-10-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
assn schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

Maar de bovenkant wordt altijd hard, dus de tip om het blik om te draaien kan nog weleens een hele goede zijn samen met de kwark.

Daarnaast heb ik helaas nog geen KitchenAid. Heb de laatste keer zelfs met de hand moet mixen. Dat wordt mijn eerst volgende aanschaf.
Bijzonder dat het niet lukt, is inderdaad het standaard recept.

Ik doe zelf 200 gram zachte roomboter, 150 gram suiker, 200 gram zelfrijzend bakmeel en 4 eieren. Als hij te hard wordt of scheurt kan je hem eens proberen te bakken op 160~170 graden. Gebruik je een hete lucht oven?

Boter luchtig met een gewone mixer kloppen -> suiker erbij -> een voor een ei erbij zodat het niet gaat klonten en mooi glad wordt -> bakmeel er doorheen spatelen(!) met wat zout en in de cakevorm gieten.

Niet te hoog in de oven, dan wordt hij hard aan de bovenkant(bij mij staat cake en taart altijd lager dan hoger in de oven).

Eventueel aluminiumfolie er op leggen.

Borrelt het beslag veel tijdens het bakken?

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 31-10-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

NoTimeRemains

I know

bvk schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 01:02:
Zondags maaltje:

[afbeelding]

Kipdijbeen filet met paprika saus, haricot vers en paddestoelen risotto.Op zich niets bijzonders, maar je moet er wel even je aandacht bijhouden omdat je op een gegeven moment met 4 pannen tegelijk bezig bent.

Waarvan de risotto echt de meeste aandacht vergt, je bent constant aan het roeren en bouillon bijvoegen. Was wel erg lekker, dus dat ga ik vaker doen :9
hoort risotto niet te 'lopen'?

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

NoTimeRemains schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:53:
[...]

hoort risotto niet te 'lopen'?
Eigenlijk wel ja, het verbaasde me al dat het zo bleef staan nadat ik de vorm verwijderde. Kwestie van iets te weinig bouillon gebruiken en vergeten om de parmezaan er door te roeren...

Volgende keer beter, qua smaak was het in ieder geval wel gelukt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een Word bestand :P

Is niet handig, ik wil eigenlijk een tool waarbij ik op ingredienten kan zoeken, ik wil invoeren wat ik in de kast heb en dat ik dan de recepten zie die ik ermee kan maken uit mijn kookboek. Het is er wel, maar het kost allemaal geld en ok, dat kost Word ook, maar Word is ook wel makkelijk delen met collega's.

Dus tja, als je een gouden tip hebt. Ik heb evernote en onenote ook gebruikt en ook de note app van mijn nas, maar het is het toch allemaal niet en Word is ook niet fijn omdat hij te groot is om te mailen e.d.
Bra-Jo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:19:
[...]

Tip voor als je Android gebruikt en een paar euro wil uitgeven: Paprika.
Daarmee kun je uiteraard handmatig recepten invoeren, maar bv ook binnen de app browsen naar een site waar je een recept gevonden hebt en daarmee importeren. Verder syncen tussen Android-apparaten, boodschappenlijstjes en (week-)planningen maken, zelf categoriën aanmaken, makkelijk recepten schalen, enz. Enige nadeel is dat je voor de Windows-app een extra aankoop moet doen, maar ze bieden een alternatief in de vorm van een Import-knop in Chrome waarmee je recepten zo kunt importeren.
Ik neem deze even mee als ik binnenkort weer eens met mijn boek bezig ga, ik betaal liever ervoor dan een gratis app. Een export functie is wel nuttig en die krijg je meestal niet gratis. Ik wil toch ook een eigen copy behouden voor het geval een tooltje ermee stopt.

Eigenlijk moet ik een eigen smulweb hebben, die site heeft exact wat ik zoek, er staan alleen recepten van anderen in en ik wil mijn eigen lokale smulweb. Nouja, als ik met pensioen ga ooit...
Maverick! schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:31:
Heksenvingers:

De kids vonden het iig geweldig :)
Welk recept had je nu voor de heksenvingers gebruikt?

Ik ga dit ook maken op sint maarten (wat we hier vieren in de stad). Die vingers zien er echt goed uit. Leuk dat je dat idee genomen hebt!

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 31-10-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:57:

[...]

Welk recept had je nu voor de heksenvingers gebruikt?

Ik ga dit ook maken op sint maarten (wat we hier vieren in de stad). Die vingers zien er echt goed uit. Leuk dat je dat idee genomen hebt!
Dit recept.

Ze waren ook erg lekker :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Het wordt weer snertweer :P

Dus gisteren maar meteen 6 liter snert gemaakt, veel teveel vooir 2 personne, dus de rest ligt in de vriezer :9

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Hier ook heksenvingers, maar dan met koekdeeg gebakken. Met een mes nog wat kerfjes in het deeg gemaakt voordat het in de oven ging, om de vingerkootjes nog wat zichtbaarder te maken (gewoon twee-drie lijntjes naast elkaar met de botte kant van het mes in het deeg gedrukt). En frambozenjam een beetje aangelengd met water als bloed-dip. Aardig wat kinderen die het niet durfden aan te raken })

Afbeeldingslocatie: https://bettyskitchen.nl/wp-content/uploads/2017/09/monster_vingers_halloween_Koekjes_recept_betty-s-kitchen_DSC_2211-001.jpg
Bron-recept (heb het niet precies gevolgd, gewoon eigen koekjesdeeg gebruikt): https://bettyskitchen.nl/monster-vingers-halloween-koekjes/

Resultaat zag er echt ongeveer zo uit (plaatje uit het originele recept):
Afbeeldingslocatie: https://bettyskitchen.nl/wp-content/uploads/2017/09/monster_vingers_halloween_Koekjes_recept_betty-s-kitchen_dsc_2213b-002-650x663.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 06-11-2017 11:30 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

assn schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

Ik zou de oven gewoon wat minder hoog zetten. Een uur op 150-160 graden zou ook moeten schelen dat de binnenkant wat steviger wordt en de buitenkant niet hard. Of zoals hierboven geopperd wat aluminiumfolie eroverheen leggen. Omdraaien in ieder geval niet te vroeg doen. * Garyu herinnert zich nog wel een episode die in het Kookblunders-topic had gekund :D
Cake mixen heb je toch geen KitchenAid voor nodig? Dat is simpel met de hand te roeren 8)7.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
vorig weekend mijn ouders op bezoek gehad voor een etentje, was een cadeautje voor hun verjaardag.
Tijd voor mij om weer eens iets bijzonders uit te zoeken.
Dit keer was voor het voorgerecht een leuke uitdaging.

wat heb ik gemaakt:

Voorgerecht

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hNyZ8G/Whats_App_Image_2017_11_06_at_12_59_34_1.jpg

Een paté en croute van duif en kwartel met een cranberry compote. Hier heb ik de dag van te voren een aantal uurtjes aan besteed.
Het recept vroeg om nogal wat specifieke ingrediënten die achteraf niet allemaal nodig bleken te zijn (prijs begon behoorlijk op te lopen), maar toch wel bijzonder waren. Het ganzenvet bijvoorbeeld bleek alleen voor het bakken van de kippenlever met groeten te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/koS0hb/Whats_App_Image_2017_10_28_at_16_58_40.jpg

Mijn vriendin, die toch even een gilletje slaakte bij de eerste kwartel toen ze ontdekte dat er nog een hoofd aan zat., maar daarna wel heel vakkundig de filets van de beesten afgesneden. De overige delen hebben we gebruikt om een bouillon van te maken. Deze werd onder andere gebruikt om de paté met te vullen nadat deze gebakken was, om de loze ruimte op te vullen (de vleesvulling krimpt nogal tijdens het bakken).

Al met al een vrij bewerkelijk gerecht, maar werd door de aanwezig erg gewaardeerd en de smaak was verrukkelijk.

Hoofdgerecht

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/f3ufhb/Whats_App_Image_2017_11_06_at_14_55_48.jpg

Voor het hoofdgerecht heb ik me wat meer ingehouden. Bij de slager een kilo lamsbout gekocht (met een klein stukje bot eraan). Deze gemarineerd met knoflook en tijm, aangebakken en daarna 45 minuten in de oven. Met een goeie thermometer kon ik daar weinig aan verpesten.

Erbij wat lekkere groene groeten geserveerd, in dit geval spinazie, courgette en groene asperges. Allemaal in de pan gebakken met wat simpele kruiden.

Daarbij een zelfgemaakte pesto op basis van basilicum, peterselie en dragon en pecorino.

Nagerecht

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jzUVhb/Whats_App_Image_2017_11_06_at_14_55_18.jpg

Het nagerecht heb ik afgekeken van Hidde de Brabander.

Een chocolade en amandel biscuit met een kleine theelepel cepespoeder (eenkhoorntjesbrood), een heerlijke parfait met o.a. kaneel en steranijs, een compote gemaakt met cranberries rode wijn en sinaasappel en limoen en een gezouten karamelsaus.

Die laatste was een beetje aan de dikke kant en ik had geen room meer over, dus die heb ik er maar in klodder over gedaan.

Dit gerecht was echt een van de betere toetjes die ik ooit heb gemaakt. Het idee van het gerecht was dat alle 5 smaak elementen, zoet, zuur zout, bitter en umami naar voren zouden komen. Dit was in mijn beleving erg goed gelukt alhoewel ik niet zoveel bitter terug kon vinden.
Vooral de cepes gaf een hele subtiele umami smaak aan het biscuit.

Bij elk gerecht een lekkere fles wijn geschonken en we hebben met z'n vieren een top avond gehad. Afgesloten met een vuurwerkshow van de lokale kermis die toevallig die avond eindigde (en we vanaf mijn balkon konden zien).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat toetje ga ik ook maken, lijkt me een leuk idee voor kerst waar ik ook nu over aan het nadenken ben, thanks
Zou je de portie ook 2 keer zo groot kunnen maken als jij gemaakt had of is het dan te zwaar?
En welke wijn had je bij het toetje? Een dessert wijn of wordt het dan te zoet?

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 06-11-2017 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Anoniem: 738905 schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:10:
dat toetje ga ik ook maken, lijkt me een leuk idee voor kerst waar ik ook nu over aan het nadenken ben, thanks
Zou je de portie ook 2 keer zo groot kunnen maken als jij gemaakt had of is het dan te zwaar?
En welke wijn had je bij het toetje? Een dessert wijn of wordt het dan te zoet?
De porties die ik had waren ruim genoeg voor een nagerecht. Niemand ging met honger naar huis.
Ik had er idd een dessertwijn bij geserveerd. Als je goed in de gaten houd dat je de individuele componenten niet te zoet maakt past dat perfect.
Het enige deel wat echt mierzoet was, is de pate a bombe die je nodig hebt voor de parfait. Daar kom je door de bereidingstechniek ook niet omheen, maar de overige delen uit het recept compenseren daar wel weer voor.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s0ulmaster
ff een ertra post ipv een edit.

voor mijn verjaardag mijn collega's getrakteerd op een leuke taart :P

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mX6p8G/Whats_App_Image_2017_11_07_at_10_56_11.jpg

Ik wou niet te wild gaan met de kleurstof, maar had hem ook nog wel in het sonic blauw kunnen maken :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
s0ulmaster schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:09:

[afbeelding]

Ik wou niet te wild gaan met de kleurstof, maar had hem ook nog wel in het sonic blauw kunnen maken :+
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

s0ulmaster schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:09:

[afbeelding]

Recept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
hier is het recept. Vul het vooral met wat je lekker vind. Ik heb het dit keer met chocolade mousse gedaan op basis van een pate a bombe met amarenen kersen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
Zoekt iemand nog een vacuummachine? De Solis is in de aanbieding bij Coolblue

https://www.keukenmachine...asyvac-pro-black-569.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb dat model nu en hiervoor de Lidl machine gehad, die Solis is een fijn ding :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
Ik heb hem net binnen. Ik ga de hele dag alles vacuumeren wat ik maar kan vinden! <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zo. Vanavond eens een Allerhande recept uitgeprobeerd en hij is zeker aan te raden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hmr7KksDb3PiDYHYS7drxeIS/medium.jpg

https://www.ah.nl/allerha...ortobello-met-pappardelle

Heb alleen gewoon rode ui i.p.v. sjalot gebruikt en tagliatelle (koelvers van AH) i.p.v. pappardelle (exact dezelfde pasta alleen is papperdelle wat dikker gesneden). Lekker milde maaltijd met wat verrassende smaken. De wijn door de pasta geeft een heel licht zure smaak en de pijnboompitten en zongedroogde tomaat in de portobello zorgen voor wat pit.

Ohja, en het is vegetarisch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga dat allerhande recept ook eens proberen, maar ik zou zelf wel de mozarella vervangen door geitenkaas (vind ik lekkerder dan mozarella wat ik eigenlijk een smaakloos kaasje vind wat wel heerlijk is op de pizza omdat het zo lekker uitstroomt).

Wellicht is een pasta machine iets voor je? Nog lekkerder dan die koelverse verpakkingen en het is best leuk werk. Spaghetti maken vind ik wat irritant omdat ik overal kleerhangers moet hebben hangen om het te drogen, maar iets dikkere pasta's zoals tagiatelli zijn echt leuk om ermee te maken en heel simpel eigenlijk. En de smaak is nog iets beter dan die verse van de AH (al zijn die vrij goed).

Je bord lijkt wel veel op de foto van de AH, niet verkeerd! Ik vergeet nog weleens dat een goede opmaak ook wat doet, moet ik toch eens wat aandacht aan besteden.

Nu ik toch post: heeft iemand hier ervaring met het zelf maken van Chinese grote loempia's? Ik ben echt gek op die dingen en de Chinees hier heeft hele goede en die zijn niet eens zo duur. Weegt zelf maken op tegen afhalen van een goede Chinees? Of kan ik beter die foute heerlijke vette snack afhalen?

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 11-11-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik had hier een kilo diepvriescassave van de toko meegenomen om eens uit te proberen. Het is hier vrij onbekend maar in Latijns Amerika,, Afrika en Azië wordt er veel mee gekookt. Uiteindelijk heb ik er een een Indiase curry mee gemaakt, maar het was niet zo'n succes.

Iemand ideeën hoe je het spul, lijkt een beetje op aardappel qua consistentie, op een lekkere manier kan klaarmaken? Liefst vegetarisch ook nog..?

[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 11-11-2017 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Garyu schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:16:
Ik had hier een kilo diepvriescassave van de toko meegenomen om eens uit te proberen. Het is hier vrij onbekend maar in Latijns Amerika,, Afrika en Azië wordt er veel mee gekookt. Uiteindelijk heb ik er een een Indiase curry mee gemaakt, maar het was niet zo'n succes.

Iemand ideeën hoe je het spul, lijkt een beetje op aardappel qua consistentie, op een lekkere manier kan klaarmaken? Liefst vegetarisch ook nog..?
Ik heb meerdere keren chips gebakken van fijngesneden cassave. De diepvries variant is hier verre van geschikt voor. De smaak was in ieder geval een stuk minder(flauw) dan 'verse' cassave(te krijgen bij de AH, ondergedompeld in parafine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misha schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:23:
Ik heb hem net binnen. Ik ga de hele dag alles vacuumeren wat ik maak kan vinden! <3
tip - als je op vakantie gaat, vacumeer oude sokken en ander ondergoed dat je niet mee terug neemt. Scheelt ruimte op zowel heen als terug reis :+

Veder, veel verpakkingen lenen zich om opnieuw geseald te worden (o.a. koffie en droge pasta etc) daar kan je ook leuk mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Thomas schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:46:
Zo. Vanavond eens een Allerhande recept uitgeprobeerd en hij is zeker aan te raden!

[afbeelding]

https://www.ah.nl/allerha...ortobello-met-pappardelle

Heb alleen gewoon rode ui i.p.v. sjalot gebruikt en tagliatelle (koelvers van AH) i.p.v. pappardelle (exact dezelfde pasta alleen is papperdelle wat dikker gesneden). Lekker milde maaltijd met wat verrassende smaken. De wijn door de pasta geeft een heel licht zure smaak en de pijnboompitten en zongedroogde tomaat in de portobello zorgen voor wat pit.

Ohja, en het is vegetarisch :).
Oei! Mooi! Die ga ik van de week voor mijn familie maken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
franssie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:36:
[...]

tip - als je op vakantie gaat, vacumeer oude sokken en ander ondergoed dat je niet mee terug neemt. Scheelt ruimte op zowel heen als terug reis :+

Veder, veel verpakkingen lenen zich om opnieuw geseald te worden (o.a. koffie en droge pasta etc) daar kan je ook leuk mee spelen.
Haha voor vakantie heb ik van die vacuumzakken. Die werken ook perfect! Scheelt inderdaad erg veel ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Garyu schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:16:

Telo met bakkeljauw! Simpel om te maken maar heerlijk comfort food :9

Zo bijvoorbeeld: https://surinaams-eten.bl...ssave-met-bakkeljaus.html

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Volgens Coolblue is die vacumeerder zo goed dat hij een absoluut vacuüm creëert. Dat wil ik zien. :D
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:16:
Ik ga dat allerhande recept ook eens proberen, maar ik zou zelf wel de mozarella vervangen door geitenkaas (vind ik lekkerder dan mozarella wat ik eigenlijk een smaakloos kaasje vind wat wel heerlijk is op de pizza omdat het zo lekker uitstroomt).
Die rubberen stuiterballen van de supermarkt is inderdaad niet zoveel aan. Het lijkt wel alsof kaas daar geen smaak mag hebben of zo.

Geitenkaas is trouwens wel een risico, die kan best wel eens snel gaan overheersen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 12-11-2017 15:32 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bakkeljauw en telo zijn eigenlijk een van de weinige dingen waar ik gewoon niets lekkers mee gemaakt krijg. Nou ja niets wat ik lekker vind. Vandaag tom kha gai gehad met maiskoekjes overigens. Niets speciaals, wel lekker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oeh tom kha kai wil ik ook nog eens maken. Alleen moet ik dan een rondje ingrediënten shoppen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Misha schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:23:
Ik heb hem net binnen. Ik ga de hele dag alles vacuumeren wat ik maar kan vinden! <3
Zoals met elke gadget die je krijgt, ook dingen die niet moeten natuurlijk.
Ziet er erg aantrekkelijk uit, hmm.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:02:
Oeh tom kha kai wil ik ook nog eens maken. Alleen moet ik dan een rondje ingrediënten shoppen. :P
Het is best een simpele, deze variant:

- Gember (5cm, in lucifers of geraspt), 3 sereh (goed kneuzen en dan in 2-3 stukjes hakken), 1.5l kippenbouillon, paar rawitjes aan de kook gebracht, 40 mins lekker zachtjes laten koken. beetje knoflook erbij
- minuutje of 12-15 voor je gaat serveren (zo vtv genoemd):
- sperzieboontjes (in drieen) en kleine champignons (in kwarten gesneden) toegevoegd
- 8 minuten vtv de paksoi stronkjes (in centimeter brede strookjes) en 4 sjalotjes (in millimeter schijfjes)
- 6 minuten vtv de kleine blokjes kip. gevolgd door paar forse eetlepels nam pla, wat gula djawa (paar eetlepels, geraspt) en wat kokosmelk.
- paksoiblad (in grove stukjes gescheurd)
- opdienen met in reepjes gesneden basilicumblad, muntblad en bosui en limoen om erover uit te knijpen.
Je wil een balans tussen zoet (suiker), zuur (limoen), heet (rawit), zout/umami (nam pla) en romig (kokos).

Daarbij had ik maiskoekjes gemaakt :). Onsje bloem, half blikje mais en 2 eieren met wat vissaus rawits en zout pureren in de keukenmachine. Daarna de andere helft van de mais erbij en goed doorroeren en wat stukjes bosui.Daarna met limoen en sriracha serveren.

Geen koriander waarde Boudewijn? Nee, ik ben er allergisch voor. Voor nam pla heb ik geen vast recept, ik kijk meestal wat ik kan schooien in de 35%, bij de groenteboer en wat er net in huis is. Garnalen, bamboescheuten, mais, paprika's het kan bij mij allemaal gevonden worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 12-11-2017 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:02:
offtopic:
Ik moest even Googlen of "oeh" nu bij de naam van het gerecht hoorde of niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:06:
Het is best een simpele, deze variant:

- Gember (5cm, in lucifers of geraspt), 3 sereh (goed kneuzen en dan in 2-3 stukjes hakken), 1.5l kippenbouillon, paar rawitjes aan de kook gebracht, 40 mins lekker zachtjes laten koken. beetje knoflook erbij
- minuutje of 12-15 voor je gaat serveren (zo vtv genoemd):
- sperzieboontjes (in drieen) en kleine champignons (in kwarten gesneden) toegevoegd
- 8 minuten vtv de paksoi stronkjes (in centimeter brede strookjes) en 4 sjalotjes (in millimeter schijfjes)
- 6 minuten vtv de kleine blokjes kip. gevolgd door paar forse eetlepels nam pla, wat gula djawa (paar eetlepels, geraspt) en wat kokosmelk.
- paksoiblad (in grove stukjes gescheurd)
- opdienen met in reepjes gesneden basilicumblad, muntblad en bosui en limoen om erover uit te knijpen.
Je wil een balans tussen zoet (suiker), zuur (limoen), heet (rawit), zout/umami (nam pla) en romig (kokos).

Daarbij had ik maiskoekjes gemaakt :). Onsje bloem, half blikje mais en 2 eieren met wat vissaus rawits en zout pureren in de keukenmachine. Daarna de andere helft van de mais erbij en goed doorroeren en wat stukjes bosui.Daarna met limoen en sriracha serveren.

Geen koriander waarde Boudewijn? Nee, ik ben er allergisch voor. Voor nam pla heb ik geen vast recept, ik kijk meestal wat ik kan schooien in de 35%, bij de groenteboer en wat er net in huis is. Garnalen, bamboescheuten, mais, paprika's het kan bij mij allemaal gevonden worden.
Tering, dat lijkt wel een maaltijdvariant van de soep. :D

Kieper je de pepers er zo heel in en vis je dat er later weer uit of snijd je ze in stukjes?
Waarom gebruik je gember in plaats van z'n neef trouwens?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
De pepers snijd ik in heel dunne ringetjes. Dit was de maaltijd ja, samen met de maiskoekjes.

Gember, omdat ik geen laos voorhanden had. Gaat wmb ook prima :).

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 13-11-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Boudewijn schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:33:
Bakkeljauw en telo zijn eigenlijk een van de weinige dingen waar ik gewoon niets lekkers mee gemaakt krijg. Nou ja niets wat ik lekker vind. Vandaag tom kha gai gehad met maiskoekjes overigens. Niets speciaals, wel lekker :).
Ooh, hier zit een Thais restaurant om de hoek, beter ga ik het zelf niet maken, dus ook maar niet proberen. Erg lekker als lunch :D. Het is wel echt Thais - ik eet graag wat scherp, maar hier bestel ik altijd de milde variant en dan is het nog zweten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 14:07
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:16:
Gebruik je de koemelk mozzarella of de echte buffel mozzarella? De koemelk variant is inderdaad er smakeloos, maar de buffel mozzarella heeft veel meer smaak. Ook komt mozzarella het beste tot zijn recht als het warm is. Dan heeft het veel meer smaak.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Als we het toch over mozzarella hebben... we hebben ongeveerd een pond kleine balletjes over. Wat zal ik er mee maken? Ik zit aan lasagne te denken, iemand andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Lekkere gefrituurde mozzarella bolletjes, Lekker als hapje in het weekend.
Maar Jamie weet er ook goed raad mee...
https://www.jamieoliver.com/search/?s=mozzarella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

buffalo mozarello is inderdaad wel een stuk beter, maar ik heb niet altijd zin om die te gaan shoppen. Zou mooi zijn als de lidl die vast in het assortiment kreeg, 1 van de 2 feta kaasjes die de lidl heeft vind ik namelijk echt heel goed, als daar mozarella bij kwam was het wel ideaal.

De buffalo mozarello van de jumbo vind ik ook smakeloos (heb alleen de kant en klare uit het koelvak geprobeerd, niet van de kaasbak waar iemand achter staat), die van de lokale kaasboer is goed, alleen is de lokale kaasboer met alles 5 euro te duur. Dat is wel een nadeel, overprijsde shop is dat, als iemand nog een goede tip voor een merk buffalo dat te koop is in de supermarkt en wel lekker smaakt... ik hoor het graag.
Gonadan schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:30:
Geitenkaas is trouwens wel een risico, die kan best wel eens snel gaan overheersen.
Daar heb ik geen probleem mee :9 , maar ik ben natuurlijk niet de enige die eet. Ik zou persoonlijk gewoon die hele portobello weglaten en een blok kaas nemen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 738905 schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:24:
buffalo mozarello is inderdaad wel een stuk beter, maar ik heb niet altijd zin om die te gaan shoppen. Zou mooi zijn als de lidl die vast in het assortiment kreeg, 1 van de 2 feta kaasjes die de lidl heeft vind ik namelijk echt heel goed, als daar mozarella bij kwam was het wel ideaal.

De buffalo mozarello van de jumbo vind ik ook smakeloos (heb alleen de kant en klare uit het koelvak geprobeerd, niet van de kaasbak waar iemand achter staat), die van de lokale kaasboer is goed, alleen is de lokale kaasboer met alles 5 euro te duur. Dat is wel een nadeel, overprijsde shop is dat, als iemand nog een goede tip voor een merk buffalo dat te koop is in de supermarkt en wel lekker smaakt... ik hoor het graag.
Tja in mijn optiek redeneer je dan gewoon verkeerd om. De kaasboer is niet duur, de supermarkt is te goedkoop.
Onder druk van de consument die werkelijk waar alleen maar naar prijs kijkt en daardoor smakeloze bende accepteert wordt het steeds slechter.

Als je écht goede ingrediënten wil ga je gewoon niet naar de supermarkt, dan hoor je niet tot de doelgroep

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Als je eens gezien hebt hoe buffelmozarella geproduceerd wordt, dan heb je daar ook spontaan geen zin meer in. Dat dierenleed is het mij niet waard. Nee, dan maar geen mozarella. Genoeg kaassoorten die je in ieder geval als "biologische" variant kan krijgen. Het is in mijn geval niet alleen "het oog wil ook wat", maar ook "het brein wil ook wat". Hetzelfde bij foie. Lekker, maar gewoonweg niet te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:50:
Tja in mijn optiek redeneer je dan gewoon verkeerd om. De kaasboer is niet duur, de supermarkt is te goedkoop.
Nee, de kaasboer is niet duur, maar de kaasboer hier in het stadje wel, dat bedoel ik. Ik haal al mijn kaas bij de kaasboer, ben 100 euro in de maand kwijt aan kaas, maar die kaasboer hier gooit overal 5 euro bovenop.

Als er 1 kaasliefhebber hier zit, dan ben ik het wel. Ik haal notebene mijn kaas 120 km verderop omdat dat mijn lievelingskaas is, ik ga morgen vanuit Friesland naar de provincie Utrecht om kaas te halen (ok, ik moet ook in Apeldoorn voor het werk zijn, maar ik rijd wel een flink stuk om)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 13-11-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 738905 schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:14:
[...]

Nee, de kaasboer is niet duur, maar de kaasboer hier in het stadje wel, dat bedoel ik. Ik haal al mijn kaas bij de kaasboer, ben 100 euro in de maand kwijt aan kaas, maar die kaasboer hier gooit overal 5 euro bovenop.

Als er 1 kaasliefhebber hier zit, dan ben ik het wel. Ik haal notebene mijn kaas 120 km verderop omdat dat mijn lievelingskaas is, ik ga morgen vanuit Friesland naar de provincie Utrecht om kaas te halen (ok, ik moet ook in Apeldoorn voor het werk zijn, maar ik rijd wel een flink stuk om)
Kaasboederij versus kaasherverdeler dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Dat kan ook, maar dan heeft hij zeker te weinig concurrentie? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:06:
Als je eens gezien hebt hoe buffelmozarella geproduceerd wordt, dan heb je daar ook spontaan geen zin meer in. Dat dierenleed is het mij niet waard.
Ik ga er eens iets over opzoeken, momenteel is dierenleed aan onze eettafel door invloed van mij (een beetje) en mijn 8 jarige dochter (in grote mate) een belangrijk item in ons leven. We halen daarom alleen nog maar bepaalde soort eieren, alleen nog biologisch vlees waarvan we zeker weten dat de dieren een goed leven gehad hebben, maar van de mozarella had ik het niet door dat daar wat mee aan de hand is of kan zijn. Bedankt voor de opmerking, ik ga ermee aan de slag.
Gonadan schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:24:
[...]

Dat kan ook, maar dan heeft hij zeker te weinig concurrentie? :P
Nou, de andere kaasboeren zitten 20 km verderop, dus tja, ik denk het wel :P
Maar aan de andere kant, er is wel echt alles en er werken mooie vrouwen, dus tja. Als ik een goede kaasfondue wil kan ik daar wel slagen, dat ik dan 40+ euro kwijt ben voor 3 personen is een ander verhaal, maarja. De zaak loopt vooral goed omdat er veel toeristen komen (Duitsers) en bewoners van de waddeneilanden (hogere inkomens).

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 13-11-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Onze 8-jarige dochter heeft van mij een vegetarier weten te maken.... ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Garyu schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:25:
Onze 8-jarige dochter heeft van mij een vegetarier weten te maken.... ;).
Mijn vrouw heeft al 3 vegetarische dagen in de week bedacht, maar ik verdedig het vleesfront zowaar ik kan. Maar lam en paard moet ik al bijna stiekem bereiden en eten, vis is ook al bijna een week op de bank beneden slapen, het zou me niet verbazen als ik ooit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

mijn jongste dochter is deeltijd vegetariër. of wel als ze het niet lekker vind is ze opeens vegetariër :+ De oudste haalt gewoon der neus op en meld dat vreet ik niet, wil je niet proeven neen ook dat niet. Nou mooi blijft er meer voor mij over. Laatst heerlijke gehakt ballen gemaakt en ze vonden ze niet lekker. Vrouw en ik hebben heerlijk genoten. We variëren wel steeds meer met vlees en vis nu de kleintjes ook meer vis lekker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bokmaaa schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:35:
Als we het toch over mozzarella hebben... we hebben ongeveerd een pond kleine balletjes over. Wat zal ik er mee maken? Ik zit aan lasagne te denken, iemand andere ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://www.brendakookt.nl/wp-content/uploads/2013/08/Caprese-hapjes-1.jpg
caprese-spiesjes :9 :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 13-06 12:20
Als je eens gezien hebt hoe buffelmozarella geproduceerd wordt, dan heb je daar ook spontaan geen zin meer in. Dat dierenleed is het mij niet waard. Nee, dan maar geen mozarella. Genoeg kaassoorten die je in ieder geval als "biologische" variant kan krijgen. Het is in mijn geval niet alleen "het oog wil ook wat", maar ook "het brein wil ook wat". Hetzelfde bij foie. Lekker, maar gewoonweg niet te eten.
Bizar zeg, nooit geweten dat het zo erg was in Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik haal notebene mijn kaas 120 km verderop omdat dat mijn lievelingskaas is
Dan is Orobianco misschien ook wel te doen. Geen idee of ze ook aan particulieren leveren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20
Waar doel je op? Mozarella maak je toch gewoon van melk en veel meer dan het melken van de buffels hoeft het toch niet te zijn?

Ik begreep wel dat het proces om mozarella te maken best lastig is. De waterbuffelboer hier in het dorp gaat zich er nu pas aan wagen terwijl hij al vele andere producten op de (lokale) markt heeft.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
Boudewijn schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:33:
Wat is er niet lekker aan? :)
Wellicht te zout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Panini schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:00:
[...]

Wat is er niet lekker aan? :)
Wellicht te zout?
Te zout , te penetrant, ik weet het niet. Trassi, vissaus enzo allemaal prima.
Merk dat ik ook niet van de bataten ben, en eigenlijk alleen de roti echt heel lekker vind uit de suri keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:38
Dat ziet er schokkend uit. In de categorie buffels heb ik afgelopen jaar kennis gemaakt met de Stoerderij. Mooi verhaal, goede omstandigheden voor het dier en met een crowdfunding investering na een jaar een vleespakket ontvangen. Ben erg te spreken over de kwaliteit van het vlees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
Boudewijn schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:13:
[...]

Te zout , te penetrant, ik weet het niet. Trassi, vissaus enzo allemaal prima.
Merk dat ik ook niet van de bataten ben, en eigenlijk alleen de roti echt heel lekker vind uit de suri keuken.
Wel iets wat ik vaker hoor. Zijn veel mensen die het eersten wassen voordat ze het bereiden om het wat minder zout te maken. Misschien een idee als je er nog eens mee wilt koken.

Bataten worden niet zoveel gebruikt eigenlijk in de Surinaamse keuken, in ieder geval niet voor zover ik Surinaamse recepten ken die klaar worden gemaakt. Maak het vooral zelf enkel in stukken gesneden en gebakken in de oven.

Roti is natuurlijk altijd heerlijk. Wel eens gevulde roti roti gegeten i.p.v olie roti?

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 15-11-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ik heb het artikel ook gelezen en gezien van de buffel mozzarella Ik vind het altijd jammer dat als er 1 rotte ei in zit de media meteen elk bedrijf slecht is. Er zijn genoeg bedrijven die het wel goed doen en het was in 2014 aan het licht gekomen. Nu zal het waarschijnlijk wel wat beter zijn met de buffel welzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik bedenk me net dat ik hier nog wat recepten zou delen, ik heb het genoteerd op een memo briefje, komt goed voor de aanvragers ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 110 Laatste