Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:54
Boudewijn schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:18:
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)

Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:

- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap

Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan

Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.

- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.

Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.

Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.

Ingredienten:
[afbeelding]

Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:
[afbeelding]

Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:
[afbeelding]

Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!
Gisteren voor de tweede keer gemaakt, 1.2kg speklappen

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EEPRdXS.jpg

Na 6 uur pruttelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CYgIkUx.jpg

Was wederom erg lekker! :)

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ziet er goed uit! Heb je hem nog een nacht laten rusten?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:27

vhal

ಠ_ಠ

Van het weekend een snelle pasta carbonara gemaakt met een kleine salade. Bij de slager een plak pancetta gekocht, een stuk pecorino bij de appie en voor het gemak even een pak pasta gebruikt. Tezamen met rauwe eieren die dus stollen in een voorgewarmde overschaal en de hete pasta was het weer snel gepiept. Die kant en klare Carbonara zut uit een pot lijkt nergens op als je beter weet :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:09
Stinger_Ventura schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:57:
De Deen had Bavette in de aanbieding (18€/Kg). mooi stukje van 300g wat heerlijk mals en ik perfect gegaard had in een bloedhete rokende pan. Daarna even in afkoelende oven. Voor herhaling vatbaa.... .. . .

Edit; zie net dat de Makro ook Bavette in de aanbieding heeft voor 11,65 Inc de KG. Verpakt per 1,5kg van het merk “Nature Reserve”; ervaringen?
Langs de Makro geweest en 2kg Bavette gehaald van.

Makro Bavette

Uitgepakte bavette

Heb de boel nog wat moeten trimmen met het mes, om de "silver skin" er af te krijgen en een paar kleine zeempjes. Had op Youtube al meerdere filmpjes bekeken over hoe en wat. kwam nog best wat vanaf, aangezien ik vermoed batik zo'n 1.8kg van de 2 overhield (en ja, ben heel zuinig geweest)

Daarna in porties van zo'n 350 a 400 gram gesneden en via de "water displacement" methode in ikea zip-locks om in te vriezen.
1 midden portie bewaard van 500gram om s'avonds 2 minuten per kant op heel hoog vuur aan te braden, en daarna tot 52c in de oven door te garen.
Dat stuk was heel mooi saignant. Echter was het stuk Bavette van de Deen, dat we vorige week aten, smaakvoller. Op een of andere manier was dat een nadrukkelijker vlees smaak. Waar kan dit aan liggen? Moet ik het langer in de koelkast houden (Dry Aging) ?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Vlees begin ik de komende 6 weken niet meer aan, even de diepvries leegeten met mijn gerechten... Had net een nieuwe diepvries, ook alweer vol :X

Dus de kookhobby doe ik nu wat anders, ik ben docent en heb op maandag en vrijdag een klas die ik 6 tot 8 uur per dag lesgeef en ik heb met de studenten afgesproken dat ik elke lesdag mijn baksels meeneem en dat zij de laatste lesdag dan voor elkaar en voor mij iets gaan maken. Daar waren ze het tot mijn verbazing mee eens. Vandaag makkelijk begonnen met chocolade havermoutkoekjes. Helaas sneuvelde in het bakproces mijn bonenmaler die ik gebruik om chocolade te malen (mijn keukenmachine en mijn staafmixer waren eerder gesneuveld bij chocoladekoekjes bereidingen). Dus aankomende vrijdag ga ik chocolate cookies en tripple chocolate cookies maken.

Zelf eet ik niet mee omdat ik op dieet ben, maar die geur... oh boy...

Waar hakken jullie chocolade mee fijn? Ik heb nu dus geen keukenmachine, geen staafmixer en geen koffiebonenmaler meer omdat ik chocolade wil fijnmalen. Dan maar met een mes, maar is er geen apparaat die dat kan zonder redelijk snel te breken? Het wordt nogal een duur geintje zo, in 1 maand tijd een waslijst aan nieuwe apparaten die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:02

franssie

Save the albatross

@Anoniem: 738905 meestal stampen met de vijzel. Moet het fijn of veel dan zou ik mijn magimix pakken maar ik bak ze nooit voor meer dan 4-6 personen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

franssie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:32:
@Anoniem: 738905 meestal stampen met de vijzel. Moet het fijn of veel dan zou ik mijn magimix pakken maar ik bak ze nooit voor meer dan 4-6 personen.
ik heb een klas van 24 studenten :P (en vandaag had ik meer dan 100 koekjes mee omdat ik het altijd wel leuk vind 1 a 2 keer per week de koffietafel te vullen met goed spul, koekjes en cake kost ook geen drol om te maken meestal en smaakt een stuk beter dan uit de supermarkt en ik heb in het weekeinde een heerlijke geur in huis wat een dikke plus is en het is leuk om met mijn kinderen samen te doen).

Maar een vijzel heb ik wel, al ga ik voor deze koekjes gewoon met het mes maar hakken, moet het namelijk niet superfijn hebben zoals bij de havermoutkoekjes. Maar die vijzel heb ik wel en een goede ook, dat ik daar niet aan gedacht hebt, thanks.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 09-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:54
Boudewijn schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:43:
Ziet er goed uit! Heb je hem nog een nacht laten rusten?
We eten er meerdere dagen van dus de tweede keer wel ;)

(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 19:26

m0nk

16-09-2003 15.15

Morgen komt ie! Gebruik al een tijd mijn slowcooker met veel plezier maar wil al een tijdje iets wat iets meer kan. Dus van de week maar besteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.instantpot.co.uk/wp-content/uploads/2014/09/IP-DUO60-500x602.jpg

Kreeg hem op mijn vizier op: https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html (goed brood blog overigens).

En haar printerest is ook best geinig: https://nl.pinterest.com/...stant-potpressure-cooker/

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Stinger_Ventura schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:07:
[...]

Dat stuk was heel mooi saignant. Echter was het stuk Bavette van de Deen, dat we vorige week aten, smaakvoller. Op een of andere manier was dat een nadrukkelijker vlees smaak. Waar kan dit aan liggen? Moet ik het langer in de koelkast houden (Dry Aging) ?
Nee dat gaat niet helpen, Dry Aging kan je thuis ook 'bijna' niet doen. Ligt dus puur aan het betreffende ras of boerderij waar het vlees vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

m0nk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:38:
Morgen komt ie! Gebruik al een tijd mijn slowcooker met veel plezier maar wil al een tijdje iets wat iets meer kan. Dus van de week maar besteld:

[afbeelding]

Kreeg hem op mijn vizier op: https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html (goed brood blog overigens).

En haar printerest is ook best geinig: https://nl.pinterest.com/...stant-potpressure-cooker/
Waar besteld en voor welke prijs?

Zit al een tijdje deze te eyeballen, ondanks dat ik al een Cuckoo ricecooker heb die ook als pressurecooker ingezet kan worden..

De cuckoo kan omdat het meer een ricecooker is (mijn model) echter niet aanbraden etc, Maar tot op heden vind/vond ik hem eigenlijk nog steeds aan de prijs, vooral omdat ik dus al een cuckoo heb.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Bokkie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Waar besteld en voor welke prijs?

Zit al een tijdje deze te eyeballen, ondanks dat ik al een Cuckoo ricecooker heb die ook als pressurecooker ingezet kan worden..

De cuckoo kan omdat het meer een ricecooker is (mijn model) echter niet aanbraden etc, Maar tot op heden vind/vond ik hem eigenlijk nog steeds aan de prijs, vooral omdat ik dus al een cuckoo heb.
Amazon, 119,-
Niet super goedkoop maar heb het er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Hmz valt alweer mee, is in prijs gezakt, laatste keer dat ik er over twijfelde is alweer een tijdje geleden en toen was hij 150+

Even budget checken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Bokkie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:38:
Hmz valt alweer mee, is in prijs gezakt, laatste keer dat ik er over twijfelde is alweer een tijdje geleden en toen was hij 150+

Even budget checken :P
Haha ja zo begint dat bij mij ook altijd.. Op het moment dat ik zeg "even budget checken" dan heb ik al iets gekocht.. :+ Veel plezier ermee alvast en ben benieuwd naar je uitgeprobeerde recepten! :P

[ Voor 9% gewijzigd door m0nk op 12-10-2017 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
Leuk forum onderwerp. Ben ook gek op koken, maar heb al veel hobbies & weinig tijd. Wat ik wel heb: een flinke tuin waar ik binnenkort weer een vracht aan mispels heb liggen. Ik gooi er vaak veel weg, want het is zo veel & bijna niemand weet wat het is of hoe het klaar te maken. ('oude groenten' )

Mogelijk kan ik iemand hier er een plezier mee doen? (ze kunnen pas na de eerste vorst gebruikt/geplukt worden, dus er is tijd) In de buurt van Leiden. PM maar als je er wat wilt (wel zelf ophalen, ik ga er niet mee leuren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:20

Garyu

WW

m0nk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:54:
[...]

Amazon, 119,-
Niet super goedkoop maar heb het er wel voor over.
Bij mij is het niet eens zo zeer de vraag wat het kost, maar 'waar zet ik het neer'. Met als gevolg dat ik heel veel leuke keukenapparaten op mijn wishlist heb staan, maar er helaas bijna nooit een koop. Eigenlijk het enige is een waterkoker, een mixer, een staafmixer, en een simpele keukenmachine. :/

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:05:
[...]

Bij mij is het niet eens zo zeer de vraag wat het kost, maar 'waar zet ik het neer'. Met als gevolg dat ik heel veel leuke keukenapparaten op mijn wishlist heb staan, maar er helaas bijna nooit een koop. Eigenlijk het enige is een waterkoker, een mixer, een staafmixer, en een simpele keukenmachine. :/
heel herkenbaar. In mijn mini keuken van mijn appartement heb ik elk kastje al bijna tot de nok gevuld en dan heb ik nog niks speciaals in huis staan.

Toch koop ik maar gewoon dingen in de hoop dat ik met een paar jaar een koophuis heb met wat meer ruimte in de keuken :) ondertussen maar gewoon lekker blijven stapelen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:05:
[...]

Voor mij ook heel herkenbaar, ik kan het ook niet laten om weer eens bij de Blokker binnen te wandelen en de aanbiedingen te bekijken. Zo heb ik gisteren ook een keukenmachine aangeschaft omdat die nog op mijn verlanglijstje stond:

http://www.bosch-home.nl/...s/foodprocessors/MCM3100W

Afbeeldingslocatie: https://media3.bosch-home.com/Product_Shots/2000x2000/MCSA00853486_F6565_MCM3100W_489353_korr3_def.jpg

Niet slecht voor € 68,- en gaat zeker van pas komen, maar het apparaat staat voorlopig op het aanrecht vanwege plaatsgebrek in de keukenkastjes....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand hoeveel gram speculaaskruiden ik nodig heb als ik voor 20 man kruidnoten wil maken (schaaltje per persoon)?

Zou 50 gram genoeg zijn? En dan 1,2 kilo zelfrijzend bakmeel etc. erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

De vraag is hoeveel pepernoten je uiteindelijk wilt maken? Zo'n schaaltje heeft denk ik in totaal een gram of 50-100g p.p, dus dan zit je op 2kg pepernoten (of naar ik aanneem kruidnoten?). Dan zou ik uit gaan van ca. 1kg bloem, 500 gram basterdsuiker en 500 gram boter (of iets minder), 15 gram zout en 10 eetlepels speculaaskruiden. Hoeveel gram dat is, geen idee. Ik denk dat het niet meer is dan een gram of 20-30 eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ah mooi, ik had in mijn hoofd dat ik wel 30 gram nodig had, maar had het wat verhoogd naar 50, ik kan namelijk alleen die kruiden kopen als de bakker aanwezig is en dat is alleen in de ochtend. Thanks

Nu ga ik verder met koeken bakken, ben chocolate chip cookies aan het maken en triple chocolate chip cookies, echter gaat het even mis, ze worden opeens 20 cm in doorsnee en ik heb nu een bakplaat met koek aan elkaar. Gelukkig had ik ook teveel koekjesdeeg per ongeluk gemaakt, even wat aanpassen en er geen 8 tegelijk willen maken :P

Ik met mijn goede idee ook om mijn klas te beloven dat ik elke maandag en vrijdag ga bakken en mijn baksels meeneem. Wel een mooie oefening om eens wat beter te worden in koekjes bakken. En aangezien ik wat op dieet ben kom ik ook niet in de verleiding ze op te eten, die collega's van mij eten alles op wat ik op de koffietafel neerzet, dus dikke prima. Ik kan met mijn kookhobby bezig en de rest eet het mooi op en ik heb als bonus een heerlijk geurend huis.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 12-10-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 07:59
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:17:
Ah mooi, ik had in mijn hoofd dat ik wel 30 gram nodig had, maar had het wat verhoogd naar 50, ik kan namelijk alleen die kruiden kopen als de bakker aanwezig is en dat is alleen in de ochtend. Thanks

Nu ga ik verder met koeken bakken, ben chocolate chip cookies aan het maken en triple chocolate chip cookies, echter gaat het even mis, ze worden opeens 20 cm in doorsnee en ik heb nu een bakplaat met koek aan elkaar. Gelukkig had ik ook teveel koekjesdeeg per ongeluk gemaakt, even wat aanpassen en er geen 8 tegelijk willen maken :P

Ik met mijn goede idee ook om mijn klas te beloven dat ik elke maandag en vrijdag ga bakken en mijn baksels meeneem. Wel een mooie oefening om eens wat beter te worden in koekjes bakken. En aangezien ik wat op dieet ben kom ik ook niet in de verleiding ze op te eten, die collega's van mij eten alles op wat ik op de koffietafel neerzet, dus dikke prima. Ik kan met mijn kookhobby bezig en de rest eet het mooi op en ik heb als bonus een heerlijk geurend huis.
Ik vind het serieus fantastisch dat je dit doet. Lekker hobby-en en anderen er een plezier mee doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Je kan speculaaskruiden ook zelf mixen, dan hoef je niet op de bakker te wachten ;).

Is misschien zelfs wel leuk om twee of drie variaties te maken met bijvoorbeeld een zoetigere kaneelvariant, een scherpere witte peper variant en een indische kardamom variant?

Er zijn namelijk 100.000en recepten voor speculaaskruiden. Hier een voorbeeld:
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=144586
Ingredienten:
40 gr Kaneel (= 8/8)
10 gr Nootmuskaat (= 2/8)
5 gr Kruidnagel (= 1/8)
5 gr Kardemom (= 1/8)
5 gr Witte Peper (= 1/8)
5 gr Korianderzaad (= 1/8)
5 gr Gemberpoeder (= 1/8)
5 gr Anijszaad (= 1/8) *
5 gr Foelie (= 1/8) *

Bereiding:
Mix alles door elkaar :+
Op die site staan ook al meteen een paar alternatieven vermeld. .

[ Voor 54% gewijzigd door Garyu op 13-10-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

m0nk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:44:
[...]

Haha ja zo begint dat bij mij ook altijd.. Op het moment dat ik zeg "even budget checken" dan heb ik al iets gekocht.. :+ Veel plezier ermee alvast en ben benieuwd naar je uitgeprobeerde recepten! :P
Mja punt is dat ik ook nog steeds een Magimix 4200 GGO :P
En buiten keukenspullen ik ook nog een raspbarry Pi projectje in de pijplijn heb.

Dus toch nog maar even wachten.

Als het morgen lukt om een varksensschouder te scoren ga ik zondag Paper pork maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
[b][message=52880905,noline]Ingredienten:
40 gr Kaneel (= 8/8)
10 gr Nootmuskaat (= 2/8)
5 gr Kruidnagel (= 1/8)
5 gr Kardemom (= 1/8)
5 gr Witte Peper (= 1/8)
5 gr Korianderzaad (= 1/8)
5 gr Gemberpoeder (= 1/8)
5 gr Anijszaad (= 1/8) *
5 gr Foelie (= 1/8) *
Op deze manier kom je op 17/16e. Kan ook hoor, maar lijkt klopt niet qua rekensom.

Zo klopt ie wel:
40 gr Kaneel (= 8/17)
10 gr Nootmuskaat (= 2/17)
5 gr Kruidnagel (= 1/17)
5 gr Kardemom (= 1/17)
5 gr Witte Peper (= 1/17)
5 gr Korianderzaad (= 1/17)
5 gr Gemberpoeder (= 1/17)
5 gr Anijszaad (= 1/17) *
5 gr Foelie (= 1/17)

Rekenfoutje van de originele schrijver. Maakt verder niet zoveel uit, maar ik kan er niet tegen als er sommetjes niet kloppen :P

Ik ga deze volgende maand ook eens proberen, pepernoten/kruidnoten stonden al op mijn lijstje als beginnend en voornamelijk brood-bakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb geen tijd om naar de toko te gaan om kruiden te halen dit weekeinde, dus ik heb het via de bakker geregeld. Die maakt het vast ook zelf of koopt het in via de bakkersgroothandel, best genoeg voor die paar pepernootjes :P

En goedkoper als je het af en toe maakt, al heb ik de meeste kruiden ook voor andere zaken nodig en anijszaad en kruidnagel en nootmuskaat heb ik hier in kilo verpakkingen op voorraad, maar ik ga even voor het gemak omdat ik ook nog 20 uur moet werken voor de baas de komende 2 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:41:
Ik heb geen tijd om naar de toko te gaan om kruiden te halen dit weekeinde, dus ik heb het via de bakker geregeld. Die maakt het vast ook zelf of koopt het in via de bakkersgroothandel, best genoeg voor die paar pepernootjes :P

En goedkoper als je het af en toe maakt, al heb ik de meeste kruiden ook voor andere zaken nodig en anijszaad en kruidnagel en nootmuskaat heb ik hier in kilo verpakkingen op voorraad, maar ik ga even voor het gemak omdat ik ook nog 20 uur moet werken voor de baas de komende 2 dagen...
Ah, ik woon in het buitenland, dus helaas niet zo direct beschikking over de goede mengsels, vandaar dat ik die pagina al eens eerder had opgeslagen 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Garyu schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:50:
[...]

Ah, ik woon in het buitenland, dus helaas niet zo direct beschikking over de goede mengsels, vandaar dat ik die pagina al eens eerder had opgeslagen 8)
Ik woon ook in het buitenland: Friesland :+

Zelf maken is erg leuk, maar hier in Friesland is een toko niet gelijk om de hoek. Ik moet naar Leeuwarden, al met al ben ik zo 2 uur kwijt en dat vin dik wat te gortig. Als ik nu ook andere kruiden of sambal of saus nodig had, dan was het prima, maar het komt nu niet uit en de bakker leek me de beste optie. Het is sowieso verbazingwekkend wat je allemaal bij de bakker kan kopen, van gist tot aan kruiden, alles wat ze zelf gebruiken kan je daar wel kopen als je goed ligt bij het personeel.

Ik vind het sowieso altijd een feest om bij de bakker te komen, we hebben hier een steengoede bakker waar zelfs de bewoners van de waddeneilanden met de boot voor komen, het is er altijd druk, 88 soorten brood hebben ze, in de top 10 van beste oranjekoek en ga zo maar door. Vroeg vorige week of de bakker 1 appelbol voor mij wilde maken, verkoopster zou het vragen en de volgende dag gewoon 60 appelbollen in de winkel voor de verkoop omdat ik er 1tje wilde. Dat is toch gewoon goud waard, zo'n bakker?

Maar ik haal er dus vooral vers gist voor mijn pizzadeeg en mijn franse bollen die ik weleens maak (heb wel een broodmachine, maar ik kan gewoon echt niets beter maken dan de bakker zelf, dus dat doe ik ook niet meer). Ben wel weer gezwicht voor lekkernijen, heb nu o.a. monster donuts gekocht en allerlei ander spul met monsters (voor de kinderboekenweek). Ze hebben echt toffe koeken met versieringen en wat al niet meer. Alleen al voor bakideeen is het een leuk bezoekje waard. En mijn dochter gaat haar kinderfeestje bij de bakkerij vieren binnenkort, gaat ze met 11 vriendinnen daar broodjes bakken :D

Maar dit weekeinde dus pepernoten, ik ga er lange slierten van draaien en dan in stukjes snijden, dat is volgens mij sneller dan elke noot zelf rond maken. En gisteren had ik tripple chocolate cookies gemaakt van een recept uit het boek de bakbijbel van Rutger (van heel holland bakt), dat waren de lekkerste koekjes die ik ooit in mijn leven gegeten heb, echt wat is dat een aanrader, de bakbijbel. En niet eens duur voor het aantal pagina's, een must voor wie af en toe bakt, maar niet alles in het hoofd heeft. Van simpel tot complexer spul en veel advies erin hoe je eigen bladerdeeg, je eigen vanille extract e.d. maakt. Echt een topboek, leukste boek ook uit die bijbelreeks.

Helaas zijn de 40+ koeken die ik gemaakt had al op, mijn studenten en daarna de collega's vielen erop aan, ze waren niet veel trager dan als ik met briefjes van 100 zou strooien. Maar morgen ga ik nieuwe maken voor prive gebruik en ook nog een apfelstrudel en zondag pepernoten bakken zodat ik maandag weer kan trakteren op het werk. En daarna een weekje rust, ik merk dat ik mijn diepvriezen leeg moet eten, nu ga ik van ellende omdat ik niet kan koken opeens veel lekkers bakken en dat was niet helemaal de bedoeling, ik wil eigenlijk met stoofpotjes bezig. Gelukkig al wat ruimte gecreerd door 8 enchillada's samen op te eten, enchillada's met een sausje van creme fraiche kan je prima invriezen merk ik, had ik niet verwacht. De geur uit de magnetron was ook verbijsterend goed, leek wel of ik ze net gemaakt had. Waarom ik het dan niet goed voor elkaar krijg mijn lasagne in te vriezen ontgaat me, die smaakt altijd een stuk minder dan vers, maar enchillada's gaat weer meer dan goed.

nou, tot zover de 'nuttige' bijdrage, een lekkere 75 cl fles met een goede tripple erin is niet handig als ik op tweakers zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 13-10-2017 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
https://beefensteak.nl/re...t-mierikswortelmayonaise/

Dit staat vanavond op tafel. Al eens eerder gemaakt, is erg lekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vanavond eens iets heel snels en simpels in elkaar gedraaid:

100gr verse spinazie
140gr diepvriesdoperwten
3 eetlepels pesto
125ml (kook-)room
40gr geraspte parmezaanse kaas
10-15 blaadjes basilicum
400gr spaghetti

Spaghetti koken zoals altijd.

De erwten en spinazie in een pan doen, scheut kokend water erover zodat de erwten net onder staan. Dit 3 minuten afgedekt laten garen, dan goed afgieten.

Alle ingrediënten (behalve de spaghetti, duh) combineren in een blender, blenden tot er een vrij egale saus ontstaat.

De spaghetti afgieten en terug in de pan doen, saus erbij en in een paar minuten opwarmen. Peper en zout naar smaak.

Al met al een kwartiertje werk (het koken van de pasta duurt het langst), met een uitstekend resultaat. :9

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beide gerechten even op mijn kooklijstje gezet, beiden simpel en lekker zo te zien.

Ik heb vanochtend eerst weer een lading tripple chocolate cookies gebakken en heb nu door dat ik de koeken niet van de warme bakplaat moet halen, maar eerst even 10 minuten moet laten afkoelen met blik en al (dat voorkomt afgebroken koken, lekker handig dat ik dat niet eerder bedacht).

Daarna een berg pepernoten gebakken, ben er 3 uur mee bezig geweest om voor 12 man een schaaltje te maken, bizar. Ik moet eigenlijk gewoon een reuzebrede oven hebben, dan ben je zo klaar, maar dat spul moet elke keer eerst afkoelen voordat ik een nieuwe batch kan maken, dat schiet niet echt op. Ze zijn wel echt uitmuntend geworden, ze smaken echt heerlijk en zijn lekker groot. Smaak gelijk aan de nootjes van bolletje, dus ik ben wel tevreden, maar eigenlijk loont het niet echt de moeite om het zelf te doen omdat ze niet beter worden als de fabrieksnoten (terwijl je bij de koeken wel echt een grote verbetering ziet en proeft).

Wel leuk om te doen, maar ik vermoed dat de bakkerij gewoon een machine heeft die een deel van het proces regelt, het kan onmogelijk allemaal met de hand gedaan worden. Zal volgende week eens vragen als ik weer brood haal.

En pepernoten of eigenlijk kruidnoten ga ik alleen nog maken met de kinderen, dan ga ik wel een variant maken met chocolade erover, maar ik had nu geen zin meer erin omdat chocolade altijd een berg troep geeft waar je u tegen zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 15-10-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Haha dat had ik je ook meteen kunnen vertellen, het is nogal een berg werk :D.

Hier gewoon bakpapier gebruiken! Koekjes op papier, papier op blik. Na het bakken kan je de koekjes met het papier en al op de aanrecht leggen en het blik weer gebruiken voor de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:02:
Haha dat had ik je ook meteen kunnen vertellen, het is nogal een berg werk :D.

Hier gewoon bakpapier gebruiken! Koekjes op papier, papier op blik. Na het bakken kan je de koekjes met het papier en al op de aanrecht leggen en het blik weer gebruiken voor de volgende ronde.
Dat werkt toch alleen als je alle hoeken kan pakken? Ik heb de koeken zo liggen:

Afbeeldingslocatie: http://cookiecompanion.com/blog/wp-content/uploads/2013/05/koekjes-klaar-voor-de-oven.jpg

Ik begrijp niet hoe jij ze dan als ze warm en dus heel slap zijn zo eruit kan tillen met maar 2 handen? Volgens mij heb je namelijk 4 handen nodig (elke hoek)? of is daar een truuk voor? Leg je ze misschien op het rooster zodat je het papier eraf kan schuiven? Dat zou werken, alleen gaan de koeken bij mij dan soms door de gleuven van het rooster naar beneden zakken en staat de keuken vol rook...

Ach, het is ook niet een groot probleem, meestal bak ik alleen voor ons gezin en dat zijn 4 personen, dus 4 koeken. Maar ik bak nu wat grotere aantallen omdat ik 2 keer in de week op het werk wil trakteren deze weken.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 15-10-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

NoTimeRemains

I know

Anoniem: 738905 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:08:
[...]

Dat werkt toch alleen als je alle hoeken kan pakken? Ik heb de koeken zo liggen:

[afbeelding]

Ik begrijp niet hoe jij ze dan als ze warm en dus heel slap zijn zo eruit kan tillen met maar 2 handen? Volgens mij heb je namelijk 4 handen nodig (elke hoek)? of is daar een truuk voor? Leg je ze misschien op het rooster zodat je het papier eraf kan schuiven? Dat zou werken, alleen gaan de koeken bij mij dan soms door de gleuven van het rooster naar beneden zakken en staat de keuken vol rook...

Ach, het is ook niet een groot probleem, meestal bak ik alleen voor ons gezin en dat zijn 4 personen, dus 4 koeken. Maar ik bak nu wat grotere aantallen omdat ik 2 keer in de week op het werk wil trakteren deze weken.
gewoon t papier over schuiven

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Inderdaad, gewoon schuiven? De rand van mijn bakblik is aan een kant schuinaflopend ipv recht. Daardoor kan je het er zo uittrekken. Zeg maar zo:

Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/165/F300/000/031/442/31442329.jpg

Maar als ze zacht zijn krijg je ze ook wel over het hoekje getrokken. Of even je vrouw/kinderen vragen om hulp (met ovenhandschoenen). Dan heb je vier handen, maar wel meer coordinatie nodig anders liggen ze alsnog allemaal op de grond, uit ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Als je de bakplaat ondersteboven gebruikt heb je geen last van de randen. En anders een plaat zonder randen scoren.
Anoniem: 738905 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:08:
Leg je ze misschien op het rooster zodat je het papier eraf kan schuiven? Dat zou werken, alleen gaan de koeken bij mij dan soms door de gleuven van het rooster naar beneden zakken en staat de keuken vol rook...
Stugger bakpapier kan dan helpen.

[ Voor 61% gewijzigd door 8088 op 16-10-2017 13:28 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:05:
Of even je vrouw/kinderen vragen om hulp (met ovenhandschoenen). Dan heb je vier handen, maar wel meer coordinatie nodig anders liggen ze alsnog allemaal op de grond, uit ervaring :+
Ik ken mijn vrouw, laat maar :D
Mijn bakblik heeft randen van 3 cm hoog, dus ik laat het maar even bij afkoelen.
8088 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:27:
Als je de bakplaat ondersteboven gebruikt heb je geen last van de randen. En anders een plaat zonder randen scoren.
Mmm, dit is wel een interessante tip, ik zal even zien of dit werkt, het is wat riskant omdat ze er dan wel af kunnen glijden als ik het blik eruit haal, maar ik ga het proberen als ik dit weekeinde weer wat ga bakken.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 16-10-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zet de ovenschaal/blik op mijn werkblad, trek het papier met de koeken eraf (eigenlijk de schaal eronderuit), schaal terug in de oven en dan de koeken laten afkoelen op het bakpapier. Ik zou niet weten hoe het anders te doen? Dat is de reden dat ik bakpapier gebruik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 19-05 09:29
Anoniem: 738905 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:39:
[...]

Ik ken mijn vrouw, laat maar :D
Mijn bakblik heeft randen van 3 cm hoog, dus ik laat het maar even bij afkoelen.
Het is eigenlijk wel belangrijk bij het afkoelen dat de lucht van onder kan verdwijnen en koude lucht kan aanvoeren(rooster of i.d.)
Anders krijg je aan de onderkant condens en dat neemt het koekje weer op, dan wordt die automatisch zacht. Bij Chocolate chip koekjes zoals in amerika is dat niet echt een problem maar voor knapperige koekjes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik wil dit weekend weer eens lekker frietje zuurvlees of stoofvlees maken. Ben zelf meer fan van stoofvlees omdat die zure smaak vaak een beetje gaat vervelen na een aantal happen.

Heeft iemand hier een heel erg goed recept voor stoofvlees voor over het frietje?

Ik heb al eerder eens gevraagd naar een zuurvlees recept, deze was erg lekker maar ben nu ook benieuwd naar stoofvlees(Belgische variant) misschien met bier erbij.

[ Voor 23% gewijzigd door assn op 18-10-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-06 11:04
assn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:06:
Ik wil dit weekend weer eens lekker frietje zuurvlees of stoofvlees maken. Ben zelf meer fan van stoofvlees omdat die zure smaak vaak een beetje gaat vervelen na een aantal happen.

Heeft iemand hier een heel erg goed recept voor stoofvlees voor over het frietje?

Ik heb al eerder eens gevraagd naar een zuurvlees recept, deze was erg lekker maar ben nu ook benieuwd naar stoofvlees(Belgische variant) misschien met bier erbij.
Ah, dat was mijn recept... :)
Dat recept is idd behoorlijk zurig, but I love it.
Laatst weer eens een ander recept geprobeerd, maar dat was weer een beetje te zoet naar mijn smaak.
Voor een goed Belgisch stoofvlees recept houd ik me ook aanbevolen!

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Volgende week weer Halloween.
Dan gaan we altijd met vrienden + kids naar 'Boe in de zoo'.
Ben nu op zoek naar een leuk te bereiden diner.
Deze lasagnas staan momenteel op nr 1:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-lL38o2DtNeA/UlcoOZwsucI/AAAAAAAALXc/PKZ3E7GrOfM/s640/blogger-image-1721217352.jpg

Afbeeldingslocatie: https://feedingmykid.com/wp-content/uploads/2015/08/222.jpg

Iemand hier misschien nog een ander leuk idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maverick! schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:53:
Iemand hier misschien nog een ander leuk idee?
Je zou Rosanna Pansino's (Nerdy Nummies) YouTube kanaal kunnen bekijken, daar komen nog wel eens Halloween gerelateerde lekkernijen langs, misschien kun je daar wat ideeën opdoen O-) ? Al gaat het daar niet om diners.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://images-production.global.ssl.fastly.net/uploads/photos/file/60958/halloween-ghost-busters-slime-filled-cupcakes-rosanna-pansino-nerdy-nummies.png?auto=compress&crop=top&fit=clip&h=500&q=55&w=698
Who you gonna call? :P

edit: Nigella Lawson heeft ook wel wat Halloween gerelateerde gerechten: https://www.nigella.com/recipes/halloween :)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 18-10-2017 16:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je op halloween + term zoekt vind je veel, maar deze vond ik wel heel tof:

YouTube: How To Make Halloween Weenie Fingers

Halloween patat met afgesneden vingers
dat kostuum van het jochie aan het einde (rechts) is wel heel tof zeg, damn :D

Na het bekijken van deze video vind je nog meer ideeën aan de rechterkant, maar ze gaan misschien wel wat ver voor een feest met kinderen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-10-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Thanks voor de reacties.
Die vingers zijn wel grappig! Zo ben ik op het idee gekomen om pizza vingers te maken. Gaat goed bij de lasagna. En dan spinnen van olijven met rozemarijn blaadjes als pootjes 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 10-06 16:46

Niet per se een héél goed recept, maar wel klassiek Belgisch en makkelijk.

https://www.ah.nl/allerha...100/frietje-vlaamse-stoof

Meestal maak ik hem zo, is altijd lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luyana
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 08:45
Ik vind dit inderdaad het lekkerste recept voor stoofvlees (dat ik tot nu toe heb geprobeerd). In plaats van brood gebruik ik wel peperkoek :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Vandaag bij de bakker geweest en gevraagd naar de kruidnotenmaakmachine, dit omdat ik dacht dat het onmogelijk uit kon om ze met de hand te maken. Dat klopte inderdaad, er is bijna geen bakker in Nederland die kruidnoten zelf maakt, die kopen ze gewoon in :D

Ze maken ze alleen op bestelling zelf.
Ik vind dat toch een matig recept. De blokjes vlees worden te klein gesneden waardoor je vochtverlies krijgt, de patat wordt verkeerd gebakken, inbinden van de saus kan op betere manieren, toch jammer. Had laatst ook een Allerhande meegenomen, staat er een recept voor taart in en staat er doodleuk in dat je de taartbodem met kant en klare taartbodem uit de vriezer van merk X moet nemen 8)7 , ik vond de kwaliteit van de AH recepten een paar jaar terug echt fijn ,maar tegenwoordig sta ik er skeptisch tegenover en bevallen ze me vaak niet.

Dit recept dat ook gepost werd is zou ik nemen: https://dagelijksekost.een.be/gerechten/stoofvlees-friet

Ik gebruik trouwens ook geen brood, maar meestal koek (momenteel verkruimelde pepernoten, aanrader :P )

Dit weekeinde ga ik toevallig ook draadjesvlees maken (2 kilo) en qoulash (1 kilo) en morgen op het menu staan zelfgemaakte hamburgers van zelfgekruid rundergehakt en ik heb ook bij de slager wat zelgemaakte rookworsten, harde worstjes en een grote rollade ingeslagen, kan ik weer even een week of 2 straks vooruit met een voorraad heerlijk herfstvoer.

Ga ook nog een stuk of 30 vanille muffins maken, wilde ik eigenlijk vanmiddag doen, maar voor het vanille extract had ik geen glazen flesje en dat moet ik morgen even ergens kopen (ik koop het extract dan bij de bakkerij en laat het in mijn eigen flesje gieten, anders kan ik alleen heel grote flessen daar krijgen).

Ohja, ik ga ook weer kruidnoten bakken, heb nog iets van 80 gram speculaaskruiden hier, ga ze nu wat anders maken met meer kruidsmaak erin, de vorige waren meer dan prima, maar even ermee experimenteren en een deel ga ik in de chocolade dopen :9~

Verder vanmiddag een stuk of 20 tripple chocolate chip cookies gemaakt model XXXL (zo groot als een ontbijtbord), maar die heb ik allemaal weggegeven aan al het bezoek dat vanmiddag binnen liep. Morgen maar een eigen voorraad maken, ik ga denk ik 200 gram deeg per koekje gebruiken, dan passen ze net in de koektrommel als ik het goed heb en heb ik mega koeken voor bij de koffie, dat gaat lachen worden als mijn vrouw weer eens tegen de kinderen zegt: je mag maar 1 koekje O-)

Mijn tripple chcolate chip cookies zijn inmiddels net zo lekker als die van de beste bakker hier in de stad, ik liet ze proeven en de dames vonden allemaal dat ik aan heel holland bakt mee moest doen, maar ik vind taarten bakken echt afschuwelijk werk, dus nee, dank u wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 20-10-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:16:
[...]
Had laatst ook een Allerhande meegenomen, staat er een recept voor taart in en staat er doodleuk in dat je de taartbodem met kant en klare taartbodem uit de vriezer van merk X moet nemen 8)7 ,
Tja, het blijft een commercieel blad he :P Die recepten die he een paar jaar terug zag staan er nog steeds wel in, net als dat deze kant-en-klaar-pakjes ook een paar jaar terug er wel in stonden ;)
Ik vind dat toch een matig recept. De blokjes vlees worden te klein gesneden waardoor je vochtverlies krijgt, de patat wordt verkeerd gebakken, inbinden van de saus kan op betere manieren, toch jammer.
Ik ben wel benieuwd naar je aanpassingen. Ook een beter 'recept' voor de frieten ben ik wel benieuwd naar, want zeggen dat het verkeerd is kan iedereen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

naitsoezn schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:24:
Ik ben wel benieuwd naar je aanpassingen. Ook een beter 'recept' voor de frieten ben ik wel benieuwd naar, want zeggen dat het verkeerd is kan iedereen ;)
Ik gebruik altijd deze methode (maar ik pas het wel iets aan omdat ik eigenwijs ben):
YouTube: Vlaams friteshuis van Gogh

Qua aardappels heb ik altijd de zakken van 3 kilo frietaardappels van de AH liggen (omdat we verder alleen hardkokende aardappels hebben voor andere gerechten). Deze bedoel ik : https://www.ah.nl/product...ah-verse-frietaardappelen , die vind ik heel fijn.

Ik snij ze meestal 13mm op 13mm zodat ik de Belgische maat heb, ook niet te lang op voorhand snijden (friet kan oxideren). Ik bak ze het liefst af op 140 graden in Ossenwit (of dat andere pak, maar ik ben de naam kwijt), maar mijn nieuwe frituurpan wil alleen maar vloeibaar vet... Was de frieten niet op voorhand (ik ben even kwijt of dit wel in de youtube film zit), dat zetmeel heb je nodig om ze krokant te bakken. Ik roer ze tijdens het bakken wat rond om plakken (zetmeel) te voorkomen. Als ze gaar zijn (knijp erin of luister naar het gesis) laat ik ze afkoelen, tijdens afkoelen frituur op 180 en afbakken tot ze goudbruin zijn.

Andere recepten lukken even niet om te posten, ik heb mijn kookboek op mijn werkserver staan, maar dat ding is te groot om te mailen (mailserver weigert het steeds) en ik heb mijn token om in te loggen op mijn werkpc vanaf thuis ergens verloren, die moet ik nog even zoeken dit weekeinde. Dus dat gaat nu niet lukken.

Wel een fijn recept voor Chinese tomatensoep (okay, daar vroeg niemand om, maar ach, delen kan altijd):

Ingrediënten:
1 liter water
2 pakken gezeefde tomaten van 500 gram per stuk
1 kipfilet
2 kipbouilonblokjes
1 ui
2 teentjes knoflook
6 eetlepels suiker( of vloeibare zoetstof, dan is het 1 eetlepel en een
beetje)
(pas op met de suiker, eerst een beetje toevoegen, dan kun je het
altijd aanpassen)
4 eetlepels zoete ketjap
2 eetlepels azijn
1 theelepel sambal
1 theelepel djahe
1 theelepel sereh
Maizena(als het nodig is, een beetje toevoegen)
1 handje vol mihoen

Bereidingswijze:
Breng 1 liter water aan de kook met de kip, bouilionblokjes ui en knoflook aan de kook
Laat die 15 a 20 minuten koken tot de kipfilet gaar is.
Haal alle ingredienten eruit, gooi de ui en knoflook weg, en leg de kip op de snijplank
Laat de kip een beetje afkoelen, en snij aan stukjes Voeg de gezeefde tomaten toe aan de bouilion en breng het geheel weer aan de kook.
Maak in een schaaltje, een mengseltje van suiker, ketjap, azijn, sambal, djahe, en sereh.
Roer dit door de soep
Maak een papje van de maizena, en roer dit erdoor als dit nodig is.
Voeg de mihoen toe, en de kip, en laat nog even zachtjes doorkoken

Ik zal binnenkort eens wat meer recepten posten, maar mijn kookboek is inmiddels een paar honderd pagina's lang met aantekeningen en wat al niet meer, maar ik kan wel even een stel stoofpotten uit Nederland en Belgie hier posten, moet ik wel eerst die token vinden om erbij te komen...

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 20-10-2017 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

De klassieker van Peter natuurlijk :)

YouTube: Peter Goossens - Stoverij - De Klassieker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moet iemand Peter vertellen dat bakpapier niet vet opneemt, ik zou ook de friet niet wassen en de theedoek gebruiken na de eerste bakronde ipv papier. Maar ach, zoals in de comments onder de video staat is dat misschien een kwestie van smaak.

Maar de rest, dat is wel een stoof die subliem is, ik ga het recept even uitschrijven en proberen deze herfst.

Wat een leuk kanaal op youtube trouwens, er staan ook bier routes op door vlaanderen enzo, thanks voor het delen

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 20-10-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:42:
Misschien moet iemand Peter vertellen dat bakpapier niet vet opneemt
Al was dat wel tussen het voor- en het nafrituren. Na de eindfrituur had ie wel keukenrol papier (als ik het goed zag). Anders blijven ze idd moddervet.

Dat valt me sowieso op bij veel chefkok video's, niet alleen van Peter G. Ze gebruiken soms/vaak afschuwelijk veel boter. Alles moet glimmen. Een kwart pak roomboter om wat aardappelen te bakken ofzo. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet lekker.

Maar inderdaad, deze stoof ziet er goe uit :9

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn slager kan varkenswangetjes leveren (moet ze wel per kilo dan afnemen), nu moet ik alleen mijn vrouw nog overtuigen en dat gaat denk ik niet lukken ben ik bang. Toen ik het woord varkenswangetje in mijn mond nam keek ze me vuil aan, terwijl ze notabene haar vork bijna opeet als ik varkensrollade serveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

stoof is prima in te vriezen :) porties van 1 en je vrouw eet dan maar wat anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Thanks All!
gisterochtend in de SV gegaan op 61C na een nacht in de rub.
Nu 24 uur later een kleine tegenvaller, 2 van de 3 dikke ikea sealbags hebben kleine lekjes. Ik zag dat de zakken gevuld waren met water (badwater was nog relatief schoon).

Heb het er uit laten lopen en ze direct in de vriezer gelegd. Kan ik deze nog op de BBQ gooien? of zijn ze verloren?
Had dubbele zeken willen gebruiken, maar had niet genoeg, en de botten lekken niet al te scherp.
Mistery solved! Mbt de lekkende Ikea sealbags.
Kocht ze vandaag weer voor diepvries spullen, en zag toen op het etiket in de winkel staan dat ze geschikt waren om in te vriezen en tot +50c!
Geen wonder dat ze bij 61c scheuren vertoonde. Binnenkort maar ziplocks halen die tot 100c gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
Anoniem: 738905 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:03:
Mijn slager kan varkenswangetjes leveren (moet ze wel per kilo dan afnemen), nu moet ik alleen mijn vrouw nog overtuigen en dat gaat denk ik niet lukken ben ik bang. Toen ik het woord varkenswangetje in mijn mond nam keek ze me vuil aan, terwijl ze notabene haar vork bijna opeet als ik varkensrollade serveer...
Varkenswangetjes, dat proef je niet, dat zie je niet in een stoofpot.
Het vlees zelf is fijner & van veel betere kwaliteit dan je standaard varkensstoofvlees.

Vlaams stoofvlees kan je trouwens ook perfect maken met runderstoofvlees.

Ik gebruik persoonlijk 1 of 2 flessen (75Cl) Piedbœuf bruin tafelbier voor (vlaams) stoofvlees te maken.
Dan goed laten inkoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Mistery solved! Mbt de lekkende Ikea sealbags.
Kocht ze vandaag weer voor diepvries spullen, en zag toen op het etiket in de winkel staan dat ze geschikt waren om in te vriezen en tot +50c!
Geen wonder dat ze bij 61c scheuren vertoonde. Binnenkort maar ziplocks halen die tot 100c gaan.
Ik heb een vacumeermachine gekocht, dat is echt ideaal. Je kan dan precies zoveel gebruiken als je nodig hebt met rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Yup, veel relaxter. Ook geen angst meer voor brakke sluitstrips.

Morgen ga ik een knolselderij 3 uur in de oven zetten. Daarbij denk ik wat gebakken aardappels en wat lamsvlees. Nomz. Die knolselderij is ottolenghi, wellicht wat paddestoelen erbij.
Ander olijfolie en citroen eroverheen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
418O2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:02:
[...]

Ik heb een vacumeermachine gekocht, dat is echt ideaal. Je kan dan precies zoveel gebruiken als je nodig hebt met rollen.
Aan gedacht, maar twee dingen houden me tegen.
1. De investering van zon 75€ euro in een machine die ik maar een paar keer per jaar gebruik. En de bijkomende kosten van de rollen wat ook weer geld kost
2. De ruimte die zon machine weer inneemt in de keuken.

Voor dingen die ik invries gebruik in de water-displacement-methode. Dat werkt wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

lidl heeft nu weer vacumeermachines te koop, iets van 30 euro.
Vertor schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:43:
Ik gebruik persoonlijk 1 of 2 flessen (75Cl) Piedbœuf bruin tafelbier voor (vlaams) stoofvlees te maken.
Dan goed laten inkoken.
Ik heb dit keer maar 1 fles wijn gebruikt die ik nog had liggen, ik was alleen even kwijt dat die fles 22 euro had gekost :X

Ik had geen bier gebruikt omdat ik alleen 75 cl flessen kasteel bier had en dat vond ik zonde voor de stoofpot. Maarja, nu heb ik meer geld verbruikt per ongeluk...

Piedbœuf ken ik wel uit Belgie, maar kan ik hier nergens krijgen, maar bokbier vind ik ook lekker (maar eigenlijk ook zonde). Eigenlijk is al het bier zonde omdat ik het veel te graag drink ipv ermee kook :D

Ik heb nu draadjesvlees en qoulash gemaakt, maar ook snert en een grote rollade. Kan weer een tijd vooruit :9 :9 , vooral de qoulash, dit keer ook spek erbij en 4 uur laten pruttelen, wat is dat toch lekker. Straks rijst of aardappels erbij en doperwten en smullen maar.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-10-2017 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Maar de rest, dat is wel een stoof die subliem is, ik ga het recept even uitschrijven en proberen deze herfst.
Hoef je niet zelf uit te schrijven hoor: https://njam.tv/recepten/vlaamse-stoverij-met-trappistenbier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

NoTimeRemains

I know

Anoniem: 738905 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:43:
lidl heeft nu weer vacumeermachines te koop, iets van 30 euro.
ik zie em niet staan, kan je me een link geven?

Denk dat dit em is https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308

dit zijn de rollen: https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

[ Voor 33% gewijzigd door NoTimeRemains op 23-10-2017 10:19 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:03
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

Aan gedacht, maar twee dingen houden me tegen.
1. De investering van zon 75€ euro in een machine die ik maar een paar keer per jaar gebruik. En de bijkomende kosten van de rollen wat ook weer geld kost
2. De ruimte die zon machine weer inneemt in de keuken.

Voor dingen die ik invries gebruik in de water-displacement-methode. Dat werkt wel goed
hoe doe je die water displacement handig met vloeibare dingen als saus/soep.

Ik wil eigenlijk af van al die bakjes in de vriezer en ook op zip-lock overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
ik ga het recept even uitschrijven en proberen deze herfst.
Lees net dat het al uitgeschreven is. Thanks!

[ Voor 15% gewijzigd door assn op 23-10-2017 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 08:22

jeka

Support your local club.

Ik heb dit weekend deze stoof gemaakt:
https://www.solo.be/nl/re...et-bruin-bier-en-mosterd/
eerst vlees even aanbakken in de pan en vervolgens de hele dag in de slowcooker.
Was weer lekker!

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
Die heb ik vorige week gekocht omdat mijn oude het begeven had en ik moet zeggen dat ik voor die prijs blij verrast ben! Je kunt kiezen tussen alleen sealen en vacumeren + sealen. Je hebt geen invloed op de vacuümdruk (althans, ik zie niet hoe dat kan) en met vloeistof kun je niet vacumeren. verder doet ie z'n werk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb hem ook ooit gekocht voor zo'n 25 euro. Gebruik hem zeer regelmatig i.v.m. sous-vide koken en bepaalde dingen invriezen. Doet z'n werk prima, maar verwacht geen al te hoge kwaliteit. Ik zou er niet raar van opkijken als hij het ineens begeeft. Paar tot nu toe tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
barrymossel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Heb hem ook ooit gekocht voor zo'n 25 euro. Gebruik hem zeer regelmatig i.v.m. sous-vide koken en bepaalde dingen invriezen. Doet z'n werk prima, maar verwacht geen al te hoge kwaliteit. Ik zou er niet raar van opkijken als hij het ineens begeeft. Paar tot nu toe tevreden.
Hoe porties doe je met een rol van 3 meter bij benadering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pff hangt er sterk vanaf hoe zuinig je werkt. 15cm voor een portie pastasaus is best ruim.
Ik haal de rollen bij de Hanos, daar heb je prima rollen die je kunt oppikken.

Ik heb dat lidl-ding gehad, maar vind het belangrijk ook potten ed te kunnen vacuumeren, daarom dus nu een Solis. Dat Lidl-ding is best prima.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 23-10-2017 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zie nu dat hij voor het voorbakken van de friet ander vet gebruikt dan voor het afbakken, mijn hemel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Stinger_Ventura schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:14:
[...]

Gewoon afknippen, 1 kant sealen, vullen en afsealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik ben nu bezig met het maken van belgische stoverij, gisteravond de fond gemaakt en vanmiddag of morgen de volgende stap.

Bij het maken van de fond heb ik best wat runder schenkel over, ik vind het zonde om het weg te gooien. Wat doen jullie daarmee? Ragoutje maken voor kroketten of i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Stinger_Ventura schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:14:
[...]

10 tot 15 gok ik zo. Ik heb ergens voor 20-30 euro een viertal erg grote rollen gekocht waar ik nu ruim een jaar mee doe (en waarvan ik nog twee rollen over heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik heb beloofd tiramisu te maken voor vrienden. Nu heb ik dat in het verleden altijd gedaan in een schaal, omdat tiramisu altijd een beetje slap is.

Liever dien ik het op als een soort van taart, met bijvoorbeeld een wand gemaakt van koek. Of een dunne chocolade sponge cake als wand waar je alles in legt.

Heeft iemand hier toevallig hier een recept voor? :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 24-10-2017 12:00 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
assn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:47:
Ik ben nu bezig met het maken van belgische stoverij, gisteravond de fond gemaakt en vanmiddag of morgen de volgende stap.

Bij het maken van de fond heb ik best wat runder schenkel over, ik vind het zonde om het weg te gooien. Wat doen jullie daarmee? Ragoutje maken voor kroketten of i.d.?
Sja je kan het door een ragoutje gooien voor de textuur, maar het hele idee van een schenkel in water gooien om er fond van te maken is dat het zijn smaak afgeeft. Dus weet niet of je er nog wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

bszz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:14:
[...]

Die heb ik vorige week gekocht omdat mijn oude het begeven had en ik moet zeggen dat ik voor die prijs blij verrast ben! Je kunt kiezen tussen alleen sealen en vacumeren + sealen. Je hebt geen invloed op de vacuümdruk (althans, ik zie niet hoe dat kan) en met vloeistof kun je niet vacumeren. verder doet ie z'n werk prima.
Als het goed is kan je tijdens vacumeren+sealen ook voortijdig op de de seal knop drukken.
Dan stop hij met vacumeren en sealed hij

Dit kan ook op de Solis die ik heb. Ik seal altijd handmatig bij sauzen en soepen. zorg dat de vacumeer machine wat hoger ligt dan je zak met eten (leg er 2 a 3 sniijplanken onder om ongeveer 2 a 3 cm hoogte krijgen).zodat je vloeistof niet je vacumeer machine inloopt.
LED-Maniak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:57:
Ik heb beloofd tiramisu te maken voor vrienden. Nu heb ik dat in het verleden altijd gedaan in een schaal, omdat tiramisu altijd een beetje slap is.

Liever dien ik het op als een soort van taart, met bijvoorbeeld een wand gemaakt van koek. Of een dunne chocolade sponge cake als wand waar je alles in legt.

Geen eieren gebruiken, en meer mascarpone :P

[ Voor 23% gewijzigd door Bokkie op 24-10-2017 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
barrymossel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

10 tot 15 gok ik zo. Ik heb ergens voor 20-30 euro een viertal erg grote rollen gekocht waar ik nu ruim een jaar mee doe (en waarvan ik nog twee rollen over heb).
Jullie hebben me over gehaald. Heb er een besteld met een paar extra rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Vertor schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:43:
[...]

Varkenswangetjes, dat proef je niet, dat zie je niet in een stoofpot.
Het vlees zelf is fijner & van veel betere kwaliteit dan je standaard varkensstoofvlees.

Vlaams stoofvlees kan je trouwens ook perfect maken met runderstoofvlees.

Dan goed laten inkoken.
Ik moet het doen met de Amsterdamse Slijters, enig advies voor biertjes die wij hier ook kunnen halen?
Ik denk er ook aan om het witbrood te vervangen met peperkoek, dat werkt bij het zuurvles erg goed namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
assn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Ik moet het doen met de Amsterdamse Slijters, enig advies voor biertjes die wij hier ook kunnen halen?
Ik denk er ook aan om het witbrood te vervangen met peperkoek, dat werkt bij het zuurvles erg goed namelijk.
In nederland hebben ze geen donker tafelbier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 10-06 16:46
[...]

Elk donker bier is hiervoor geschikt.

Leffe/La Trappe/Westmalle dubbel
Kasteel donker/dubbel

Allemaal goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Als je een NL alternatief voor tafelbier wilt kan je oud bruin nemen, maar ik ga zelf voor stevigere bieren. Guinness bijvoorbeeld levert een heerlijke stoof op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

[...]

Waar in Amsterdam zit je? Amsterdam heeft genoeg bierspeciaal winkels met een heel scala aan buitenlands bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Bokkie schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:00:
[...]

Waar in Amsterdam zit je? Amsterdam heeft genoeg bierspeciaal winkels met een heel scala aan buitenlands bier.
Ja klopt, maar eigenlijk wil ik niet te lang wachten en ik werk tot half 6. Al de slijters gaan vaak dicht om 6 uur. Dus dan zit ik alleen met de supermarkten.

Ik zit in de regio Zeilstraat/Amstelveenseweg. Ik weet dat er een slijterij op het hoofddorpplein zit, misschien dat ik die net nog haal voor een lekker donker bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Stinger_Ventura schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:57:

Edit; zie net dat de Makro ook Bavette in de aanbieding heeft voor 11,65 Inc de KG. Verpakt per 1,5kg van het merk “Nature Reserve”; ervaringen?
Nu Bavette van Nature Reserve in de aanbieding bij de Makro voor €10,59 de kilo.
Rump voor €13,73 k/g, beide inclusief BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Tip voor flanksteak/bavette:

FLANK STEAK SANDWICH MET MIERIKSWORTELMAYONAISE

al een paar keer gegeten, erg lekker

[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 24-10-2017 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

assn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:02:
[...]

Ja klopt, maar eigenlijk wil ik niet te lang wachten en ik werk tot half 6. Al de slijters gaan vaak dicht om 6 uur. Dus dan zit ik alleen met de supermarkten.

Ik zit in de regio Zeilstraat/Amstelveenseweg. Ik weet dat er een slijterij op het hoofddorpplein zit, misschien dat ik die net nog haal voor een lekker donker bier.
Anders gewoon bij de supermarkt Westmalle halen :) werkt perfect voor stoof (ook voor mosselen trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kasteel, westmalle idd prima voor stoof. Guiness lijkt me ook lekker als je een andere smaak wil (laatst uiensoep met Guiness uit NRC gemaakt).

Rochefort gaat overigens ook prima, die vind ik in ijs het lekkerste heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Door al dat gepraat over stoofvlees en zoervleis heb ik zojuist ook maar even geïnformeerd naar varkenswangetjes. Maakt "merk" (;)) dan nog uit? Iberico of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LED-Maniak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:57:

Deze doen het zonder (na een nachtje logeren in de koelkast) met een dubbele flip. http://www.foodnetwork.co...n/tiramisu-recipe-2131631

Chocolade zou misschien net kunnen (maar wat een gedoe), de rest (koek notabene - daar is het recept op gebaseerd) wordt toch week door het vele vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bokkie schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:32:
[...]

Als het goed is kan je tijdens vacumeren+sealen ook voortijdig op de de seal knop drukken.
Dan stop hij met vacumeren en sealed hij

[...]
Werkt inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:56:
[...

Nu Bavette van Nature Reserve in de aanbieding bij de Makro voor €10,59 de kilo.
Rump voor €13,73 k/g, beide inclusief BTW.
Tsja, eerlijk gezegd krijg ik wel altijd een apart gevoel van 'stuntprijs-vlees'. Dit komt altijd van dieren die niet een al te best leven hebben gehad. Als er ergens geld bespaard moet worden gaat dat als eerste ten koste van de kwaliteit van leven van de dieren. Daarna zijn de producenten aan de beurt. En dat allemaal omdat wij zonodig een goedkoop lapje vlees op ons bord willen hebben. Dan geef ik liever wat meer uit en eet ik wat minder vaak vlees.

[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 24-10-2017 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bszz schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:45:
[...]
Tsja, eerlijk gezegd krijg ik wel altijd een apart gevoel van 'stuntprijs-vlees'. Dit komt altijd van dieren die niet een al te best leven hebben gehad. Als er ergens geld bespaard moet worden gaat dat als eerste ten koste van de kwaliteit van leven van de dieren. Daarna zijn de producenten aan de beurt. En dat allemaal omdat wij zonodig een goedkoop lapje vlees op ons bord willen hebben. Dan geef ik liever wat meer uit en eet ik wat minder vaak vlees.
Ik ben het met je eens - aan de andere kant verkoop AH bavette voor tussen de 30 en 40 euro per kilo, ook zonder afkomst - omdat het hip is. De prijs is (ex BTW) wel in BTW dusniet enorm vreemd, geen kiloknallerprijs maar wel laag.

Ter vergelijk Bij mijn biologische buurman met dubbeldoel koeien betaal ik EUR 16-18/kilo voor zulk vlees (ook longhaas etc) en heb ik het zelf zien grazen. Gewildere vleesdelen zijn daar natuurlijk ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barrymossel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:04:
Door al dat gepraat over stoofvlees en zoervleis heb ik zojuist ook maar even geïnformeerd naar varkenswangetjes. Maakt "merk" (;)) dan nog uit? Iberico of wat anders?
Voor een stoofpot zou ik geen varken nemen dat noten eet, maar een standaard Nederlands biggetje, je proeft de betere kwaliteit denk ik niet. Maar toevallig van de week veel over het iberico varken gelezen, dat wil ik nog wel eens proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Inderdaad. Bavette zou op zich niet erg duur hoeven zijn.

@franssie , waar zit die buurman? Die wil ik ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:59:

https://www.degroenegriff...derij_bedrijf/Welkom.html

Alleen voor de kaas al de reis waard, zeker als ze overjarige hebben }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Boudewijn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:59:

Hier in Friesland weet ik zo 10 adressen voor je, op een paar minuten fietsen zit al een boer die zijn eigen koeien laat slachten als ze ouder worden. Je proeft vooral met vlees uit de supermarkt echt een gignatisch verschil.
franssie schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:00:
Alleen voor de kaas al de reis waard, zeker als je overjarige hebben }:O
Boeren brokkelkaas, je kan mij er midden in de nacht voor wakker maken. Hier gaat er minimaal 2 kilo per maand doorheen, minimaal. Mijn zoon en ik eten er elke dag een brok van. Echt heerlijk in de auto in de vroege ochtend. Eigenlijk is het altijd heerlijk :9 , gisteravond ook een groot stuk nog gegeten na een lekker biertje. Gelukkig komt de familie hier dit weekende op bezoek, ik wil alleen de kaas van de marktkraam uit Leusden en omgving, al meer dan 30 jaar mijn vaste adres.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 24-10-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:01:
[...]

Hier in Friesland weet ik zo 10 adressen voor je, op een paar minuten fietsen zit al een boer die zijn eigen koeien laat slachten als ze ouder worden. Je proeft vooral met vlees uit de supermarkt echt een gignatisch verschil.

[...]

Boeren brokkelkaas, je kan mij er midden in de nacht voor wakker maken. Hier gaat er minimaal 2 kilo per maand doorheen, minimaal. Mijn zoon en ik eten er elke dag een brok van. Echt heerlijk in de auto in de vroege ochtend.
Nu is het vlees van mijn buurman niet echt bestorven/gerijpt dus het echt rode spul vind ik niet altijd even lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ha ja bij mijn ouders op het platteland weet ik dat ook wel te vinden, maar in de Randstad? Goed bereikbaar, betaalbaar, ruime openingstijden en mooi vlees.

Ik scoor wel eens wat (ingevroren) vlees bij slagerij de Valk in alphen. Best prima vlees, vrij lage prijs (geen kiloknaller maar beduidend goedkoper dan AH).

Varkenskophaas voor 6E per kilo, dat soort dingen.

Maar goed altijd ingevroren, zou het liever vers hebben.

Pagina: 1 ... 25 ... 110 Laatste