Gisteren voor de tweede keer gemaakt, 1.2kg speklappenBoudewijn schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:18:
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)
Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:
- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap
Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan
Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.
- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.
Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.
Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.
Ingredienten:
[afbeelding]
Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:
[afbeelding]
Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:
[afbeelding]
Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!
Voor:

Na 6 uur pruttelen:

Was wederom erg lekker!
(...)