Ik denk niet dat ooit dat moment gaat komen, dat ze gaan zeggen, dit is genoeg geld.Sebben schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Ja dit blijft het mysterie. En elk jaar halen ze meer geld op dan het jaar er voor. Zijn het nieuwe mensen die er voor het eerst van horen of zijn het whales met diepe zakken die verzamelen wat er te verzamelen valt?
Ik heb pas weer hoop als de dag komt waarop CIG zegt "dit is genoeg geld, hier gaan we het mee doen". In plaats daarvan blijft het maar doormelken en als toeschouwer vraag ik me af of dat niet vooral incentive is om de status quo te behouden, dan om het project daadwerkelijk af te maken. Wat me ook zorgen baart is dat er development resources ingezet worden op futiele zaken waar niemand om gevraagd heeft en dat het vervolgens gepresenteerd wordt als enorme achievements.
Sommige Glassdoor reviews spreken ook boekdelen en hoewel die anoniem zijn en potentieel door trolls geschreven (met welk doel vraag ik me dan af maar ok), passen ze wel in het patroon.
De verandering op r/sc is een goede zaak. Gebruikers die kritische vragen gaan stellen en vaststellen dat zaken niet ok zijn, zie ik toch echt als de enige weg richting enige motivatie voor CR om fatsoenlijk prioriteiten te gaan stellen.
Het is enorm veel geld hoor, maar gaat wel over 10 jaar aan ontwikkeling + het in de lucht houden van een serverpark. Ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat een flink deel van die 500M al is uitgegeven aan de ontwikkeling en onderhoud van het spel (incl serverpark dus). Plus, een gezond bedrijf wil geld achter de hand houden voor wanneer het nodig is. Dus ze zullen zeker al wel een deel gereserveerd hebben voor wanneer er extra servers bij moeten komen (bijv voor de release van een nieuw stelsel of bij een toestroom van veel nieuwe spelers) of zoiets dergelijks.
Ik heb mij er niet in verdiept, dus ik weet niet hoe groot het team is die aan SC werkt, maar een beetje ontwikkelaar wil toch minimaal zo'n 4k per maand (bruto). Tel daar de overhead bij op (verzekeringen, werkplek, enz) en je zit al snel aan 6-8K per maand. Ik zie dat het team ergens rond feb 2018 al zo'n 475 man telde. Simpel rekensommetje geeft dan dat de kosten per maand rond de 2,85M-3,8M liggen. Op jaarbasis zit je dan op 34,2M-45,6M.
Dit zijn wel compleet geschatte cijfers, en het team was in den beginne zeker nog niet zo groot, maar ik denk echt niet dat ze zomaar die 500+M nog op de bank hebben staan. Een reserve zullen ze nog wel hebben, maar zo enorm veel zal dat niet (meer) zijn gok ik.