Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:52:
[...]
je kunt je ongenoegen uiten, of de zaak laten rusten. Is beter voor je bloeddruk
Je bent niet tevreden met de resultaten. Nee, ik ook niet. Ik had liever ook al meer gehad, maar wat kan ik er aan doen? Met een fakkel voor z'n deur staan schreeuwen? Schijnt modern te zijn.
In jouw ogen ben je je geld al kwijt. Ik kijk liever naar wat ik wel kan.
Het beste wat je kan doen, als je echt boos bent en teleurgesteld en baalt dat je er geld aan besteed heb maar je verwachtingen niet zijn waargemaakt, is niet meer geld besteden. Dat is het minste wat je kan doen, en dat is ook de beste oplossing. Als een refund niet meer mogelijk is, dan zou ik je verlies nemen en doorgaan met je leven. Of je moet een rechtzaak aanspannen. Veel succes.
Ik ben net als jij ook mijn geld kwijt (maar ik mis het niet meer dus het is prima zo, sterker nog ik heb nog een subscription lopen dus dat bedrag loopt nog iets op, alleen nog even wachten tot ik 42 maanden subscription heb en dan zet ik m stop, want 42), maar ik beschouw Star Citizen niet als een soort nieuwe Battlefield in de franchise die gemaakt wordt en klaar, tijdje spelen en straks weer de volgende release. Star Citizen is niet te vergelijken met welke andere game dan ook en daarom leg ik niet dezelfde lat ernaast als dat ik zou doen met andere games.
Ik had hoge verwachtingen maar alleen op papier. Ik had oren naar een reboot van Freelancer maar dan met moderne middelen en zonder het gezeik van gamestudio's met deadlines etc. Ik wilde een game die het uiterste vergde van een pc net als vroeger, toen je moest upgraden om een spel te kunnen spelen, in tegenstelling dat je slechts om de vijf jaar een nieuwe console hoefde te kopen omdat bij elke release daarna elke game werd aangepast naar de specs van de console en niet hoger dan dat.
Dat is wat beloofd was.
Dat daarmee de weg open staat naar function creep wist ik van tevoren.
Games zijn wel vaker 10 jaar in ontwikkeling voordat het uberhaupt gecommuniceerd wordt naar het grote publiek dat het eraan komt.
Het verschil hierin is dat wij als backers de investeerders zijn, waar je vroeger weinig van hoorde totdat het spel ineens bekend gemaakt werd en je aan beta's etc meer kon doen.
Ja dat is mijn definitie van scam. Als jij een TV bestelt en je krijgt een baksteen thuisgestuurd dan ben je je geld kwijt maar hebt geen product wat lijkt op een TV. Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt.
Maar goed, wat heb jij met Star Citizen precies besteld? Nu kun je dikke stapels roadmaps per jaargang gaan oplepelen maar wat mensen zoals ik willen is een mooie ruimtesim waarin we uren en uren kunnen doorbrengen. Als sommige dingen iets langer duren omdat er nog ambitieuzere doelen worden gesteld dan is dat misschien jammer maar je mag mij een game of sim laten zien die vetter is dan wat Star Citizen momenteel is. Ja er zijn games die officieel uit zijn maar zijn die net zo mooi als SC? Ze zijn misschien 'af', maar zien er minder mooi uit. Zijn minder immersive. Ok misschien flight simulators, DCS, IL-2 weet ik veel maar die ken ik verder niet. Ik heb filmpjes gezien van Elite Dangerous, en volgens mij Steam library het ooit eens zelfs 10 minuten gespeeld, maar blijkbaar was het hem op dat moment niet. Dat zou dan het alternatief zijn voor Star Citizen maar als ik die filmpjes kijk, krijg ik flashbacks naar Freelancer qua graphics en hoe het eruit ziet. Dan ga ik liever Warframe spelen met de Railjacks, of SWTOR space missies. Want qua graphics en alles ziet SC er toch gewoon beter uit en net zoals met joysticks... als je eenmaal het duurder spul hebt aangeraakt (dingen als VKB/Virpil en in mindere mate de TM Warthog) dan wil je die goedkope plastic rommel van Logitech en de TM 16000 ook niet meer met een 10-foot pole aan raken zonder bang te zijn dat je herpes krijgt.
Mijn toekomstbeeld is dat SC haar bugs en shit oplost zodat je de funny rotzooi die er nu in zit niet meer hebt.
Het is een droombeeld.
Star Citizen is altijd een droombeeld geweest. Dat is vanaf het begin ook het concept geweest: Chris Roberts' droomwereld die hij wilde bouwen als het gaat om ruimtesim zonder restricties van gamestudio's met eisen om het 'voor kerst <insert jaartal>' uit te moeten brengen 'want aandeelhouders', en wij als backers deelden datzelfde beeld en konden ervoor kiezen om te investeren.
Wij betalen letterlijk mee aan het realiseren van Roberts' prive space sim. Als je dat niet door hebt gehad vanaf het begin dan spijt het me maar dat is wel de werkelijkheid.
Wat mij betreft is dat een kwestie van geduld. En zoals gezegd IS er tenminste iets. We hebben meer dan niets.
Dat er verwachtingen niet waargemaakt worden kan liggen aan het falen van Roberts, of aan de te hoge verwachtingen van sommige mensen. Of een combinatie van beide en misschien nog meer factoren.
Ik heb altijd geleerd: als je van het ergste uitgaat zal het altijd meevallen. En ook: als je niet al te hoge verwachtingen hebt raak je ook minder snel teleurgesteld.
Ben benieuwd wat voor script de Noobifier straks publiceert over 'Can Chris deliver?'
We gaan het zien.