• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:17
mvds schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:34:
[...]

Dat slaat zeker wel ergens op als je kijkt naar keuzes die CIG maakt.

Bij het ontwikkelen van voertuigen ga je kijken naar wat je nodig hebt voor de primaire taak van een voertuig en daar bouw je de specificaties omheen. Als je voertuig goederen moet kunnen vervoeren tot een bepaald gewicht, dan ga je dat voertuig ook niet uitrusten met een motor die niet in staat is om dat gewicht te trekken. Of dat alles oververhit raakt bij de eerste heuvel die op wilt rijden. Dat is wel hoe CIG nu schepen ontwikkeld.

En idd, als je extra power naar je wapens of schilden wilt sturen, dan moet dat ergens vandaan komen. Maar het ontwikkelen van schepen (in het geval van SC) waarbij je met de default componenten amper voldoende power blips beschikbaar hebt, om alle PRIMAIRE systemen aan te zetten, en dit niet kan verbeteren door er betere componenten in te zetten, dan geeft mij dat het idee dat CIG bewust zulke vreemde beslissingen doet, om zaken zoals engineering bestaansrecht te geven.

En nee, ik verwacht niet dat ik altijd alle systemen op 100% kan houden, maar wel dat het schip zijn taak kan vervullen waarvoor ie bedoeld is, zonder dat je daar al te grote concessies in hoeft te doen. Laten we niet vergeten dat SC vooral een SPEL is.
Je begrijpt het niet helemaal.
CIG heeft altijd al gezegt dat schepen nog niet gebalanceerd zijn tijdens Alpha dat komt later pas.

Een Cargoship zal echt wel goed zijn in vervoeren van Cargo.
Zolang jij niet steeds in gevecht komt en klappen gaat opvangen zal engineering meevallen.

De schepen hebben coolers en daarvoor zijn ze bestemd, een hogere tier zal beter zijn dan lager tier.
Het doel van engineering is dat de crew nog wat te doen heeft onderweg en anders huur je maar NPC in of een random speler die de engineering voor je wil doen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2025 13:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Ves

A gadget addicted Bounty

Cue negative articles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYntkR6OTaZUoprtHzWUoV2UKQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M2WqQtg7RfBt8hRnBn3f0RPR.png?f=user_large

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:07
Mooie prestatie! Ben benieuwd naar de toekomst, ik zie veel vooruitgang het afgelopen jaar. Hopelijk heeft iedereen in de toekomst nog heel veel plezier van deze 1 of a kind game. Op naar de 1 miljard!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:07
mr_evil08 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:59:
[...]

Je begrijpt het niet helemaal.
CIG heeft altijd al gezegt dat schepen nog niet gebalanceerd zijn tijdens Alpha dat komt later pas.

Een Cargoship zal echt wel goed zijn in vervoeren van Cargo.
Zolang jij niet steeds in gevecht komt en klappen gaat opvangen zal engineering meevallen.

De schepen hebben coolers en daarvoor zijn ze bestemd, een hogere tier zal beter zijn dan lager tier.
Het doel van engineering is dat de crew nog wat te doen heeft onderweg en anders huur je maar NPC in of een random speler die de engineering voor je wil doen.
Ik denk dat ik het juist wel begrijp :D

Laten we eens kijken naar de Asgard, vrij recent schip. Heeft een simpele taak, het is een dropship. Die heeft 49 blips, met de standaard componenten (2 x grade C S2 power plants) zou je 40 aan power te verdelen hebben, maar daar gaat het al mis. Een aantal zaken kan je niet uitzetten en die snoepen dus al blips af. Zelfs wanneer je de coolers maar 1 blip geeft (wat straks met engineering dus een hogere kans geeft op brand) en life support aan hebt staan (redelijk essentieel denk ik), heb je amper genoeg blips over om en schilden, en wapens en motoren van power te voorzien. En dan heb ik het niet over full power, maar gewoon voldoende om een confrontatie (wat bij een dropship niet echt vergezocht is) te overleven. Dat zijn volgens mij de essentiele systemen die horen bij de taak van het schip.

En betere componenten zijn geen oplossing, want met de beste componenten die er zijn heb je 2 x 21 power blips, dus heb je maar 2 blips meer, terwijl je er 25 tekort komt.

Dat is niet "balanceren", dat is slecht design. En ik vermoed echt dat ze dit soort slecht design met opzet doen om idd de engineering gameplay (continue power moeten verdelen) noodzakelijk te maken.

Dat ding is uitgerust met 4 x 2S schild die elk 4 blips nodig hebben voor full power. Waarom niet 1 x S3 schild die OOK 4 blips nodig heeft maar wel 3 keer zoveel schild HP geeft. En je kan mij niet wijsmaken dat het makkelijker is om 4 S2 componenten ergens een plek te geven dan 1 S3 component.

Guardian, ook een recent schip, heeft 2 x S1 power maar wel een S2 QT drive en schild... Waarom? Standaard uitgerust met wapens die veel power willen (S5 laser cannons) en dan een beperking opleggen van zulke kleine power plants.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Schattig dingetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuQDzADFfbFDPhzN8Rxr3Wutdsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1XQQTb6ywAJQI61pTlSK9jT.png?f=fotoalbum_large

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Hoe bevalt 4.4 iedereen tot nu toe?

En wat zijn de meningen over 4.5 die toegang heben?

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-12 19:10
Ves schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:56:
Hoe bevalt 4.4 iedereen tot nu toe?

En wat zijn de meningen over 4.5 die toegang heben?
Sterk afhankelijk van wat je doet. De Reclaimer (en andere schepen) veroorzaken een CTD wanneer je in QT gaat. Vaak werkt crash detection dan ook niet, waardoor je je salvage kwijt bent. Mensen lijken het ook met de Polaris/Idris en Perseus te hebben.

In 4.5 is dit niet gefixt. Daar heb ik ook een bug met mijn muis die tussen twee verschillende plekken op het scherm wisselt. Hierdoor kun je nauwelijks iets fatsoenlijks aanklikken.
Vulkan ziet er wel aardig uit, zitten nieuwe post-processing effects in en HDR lijkt goed te werken op Vulkan.
Qua performance heb ik het idee dat er wat wordt ingeleverd, maar met een PTU is dat altijd moeilijk te beoordelen.

De Reclaimer op 4.5 is verder kaduuk omdat je niet tussen 'heads' kan wisselen. Rechtermuisknop doet niets. Moet nog kijken of ze de Mole hebben gefixt.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

SacreBleu schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
[...]

Sterk afhankelijk van wat je doet. De Reclaimer (en andere schepen) veroorzaken een CTD wanneer je in QT gaat. Vaak werkt crash detection dan ook niet, waardoor je je salvage kwijt bent. Mensen lijken het ook met de Polaris/Idris en Perseus te hebben.

In 4.5 is dit niet gefixt. Daar heb ik ook een bug met mijn muis die tussen twee verschillende plekken op het scherm wisselt. Hierdoor kun je nauwelijks iets fatsoenlijks aanklikken.
...
Ok, deze problemen heb ik nog niet (veel) voorbij zien komen. Laat weer zien hoeveel issues er zijn die vele niet raken. En onbekend zijn.

Heb wel een discussie gezien over de AI. Hun accuracy staat verkeerd, waardoor ze veel one shot kills en ship disables hebben. De hebben bevestigd dat dit een fout is. Maar er is geen en groep die het leuk vind, omdat ze het schuiven onder skills.
[...]
Vulkan ziet er wel aardig uit, zitten nieuwe post-processing effects in en HDR lijkt goed te werken op Vulkan.
Qua performance heb ik het idee dat er wat wordt ingeleverd, maar met een PTU is dat altijd moeilijk te beoordelen.
Ali Brown gaf aan dat er een kleine performance penalty is omdat ze een debug op de achtergrond hebben draaien.

Heb op PTU in de laatste build wel elke keer een crash gehad.

Voor de rest met engineering tegen verschillende bugs aangelopen. Meeste die al gemeld zijn.

Physicalized Helmets is een leuke toevoeging voor de immersion. Zag weer een paar mensen mopperen waar dit voor nodig is. En dat ze zich moeten focussen op bugs.

• SacreBleu
Ves schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:48:
[...]

Ok, deze problemen heb ik nog niet (veel) voorbij zien komen. Laat weer zien hoeveel issues er zijn die vele niet raken. En onbekend zijn.
Issue council stond er vol mee, zijn veel tickets samengevoegd onder https://issue-council.rob...89-4f3b-8f20-f1e8e2317e3d.

Op een gegeven moment vlieg je dan ook niet meer in één van die schepen. Ik heb de Reclaimer gemelt en vlieg nu rond met een Perseus, daar heb ik het probleem nog niet mee gehad.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Hier is trouwens de link naar de samenvatting van vragen en antwoorden door Ali Brown.
Was in mijn eerdere reply niet meegekomen.

https://www.reddit.com/r/...igs_director_of_graphics/

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12 12:03

SG

SG surft naar info hardewaren

Mij lijkt balans nogal complex voor SC om simple reden dat systems en weapons ook in game objecten zijn en dus in schip design verwerkt moeten worden.
Balans is ongoing. Kijk naar de OP azijn pissers in CoD en BF en dat is na release passen ze stat aan.
Hier hebben we het over alfa. Waar toegevoegde features het helemaal kunnen omgooien. Met Armor wordt het helemaal omgegooid. Na test gamen met PDS nerfing.
Verwacht sowieso dat een must have iets grote kans op nerfing. Iets dat ruk is kans op betere stats.
Midden tussen Alfa patches en feature release zal het altijd wat onbalans zijn. Denk dat ze het nu grof balansen. En kijken ze naar feed back.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12 17:11

De Reclaimer op 4.5 is verder kaduuk omdat je niet tussen 'heads' kan wisselen. Rechtermuisknop doet niets.
Ik heb afgelopen maandagavond (in 4.4) met een SC-maatje samen in zijn Reclaimer salvaging gedaan. De CTD in QT heb ik ook meegemaakt, maar we hadden er niet tegelijk last van. Zijn game liep door toen ik mijn CTD had, en na herstarten van de game kwam ik gewoon weer terug in zijn Reclaimer waar ik gebleven was. Een tijdje later had hij een CTD en kwam hij ook op dezelfde manier terug. Geen lading (salvage) verloren. Wel hadden we allebei erg last van de audiobug in de Reclaimer.

Tussen 'heads' wisselen met de grijparm om te wisselen tussen kraken en slurpen ging overigens prima. Met beide stations gelijktijdig scrapen werkte ook zoals het zou moeten.

• SacreBleu
Haay schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb afgelopen maandagavond (in 4.4) met een SC-maatje samen in zijn Reclaimer salvaging gedaan. De CTD in QT heb ik ook meegemaakt, maar we hadden er niet tegelijk last van. Zijn game liep door toen ik mijn CTD had, en na herstarten van de game kwam ik gewoon weer terug in zijn Reclaimer waar ik gebleven was. Een tijdje later had hij een CTD en kwam hij ook op dezelfde manier terug. Geen lading (salvage) verloren. Wel hadden we allebei erg last van de audiobug in de Reclaimer.

Tussen 'heads' wisselen met de grijparm om te wisselen tussen kraken en slurpen ging overigens prima. Met beide stations gelijktijdig scrapen werkte ook zoals het zou moeten.
Ik heb deze bug steevast in de Reclaimer, ik heb ook al twee digests gedeeld maar de crash al 4 of 5 keer gehad. Telkens na het salvagen. De audiobug had ik ook.

Het wisselen van de heads is een bug in de PTU, niet op Live. Ik heb alleen de Reclaimer gemelt, dus ik heb niet meer kunnen testen of dit inmiddels is opgepakt. De QT-bug had ik in 4.5 nog wel en toen was ik er klaar mee. :+

Zat sowieso nog te twijfelen tussen de Perseus en Reclaimer. Ik vind salvagen heel chill. Maar dan moet het wel werken. Met de Vulture gaat het ook prima, alleen moet ik soms heen-en-weer om mijn lading te droppen. Met de Perseus heb ik gisteren nog best wat plezier gehad. Gisteren de Hammerhead met zijn twee weten te overmeesteren.

Vraag mij vooral af hoeveel meer de Perseus weet te overleven wanneer we in 4.5 terecht komen.
Dan gaat crew ook een veel grotere rol spelen.

• mvds
SacreBleu schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:20:
[...]
Met de Vulture gaat het ook prima, alleen moet ik soms heen-en-weer om mijn lading te droppen.
Past die nieuwe solo salvager niet achterin een van de wat grotere cargoschepen?

• SacreBleu
mvds schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:24:
[...]

Past die nieuwe solo salvager niet achterin een van de wat grotere cargoschepen?
De salvation past in de Carrack. Maar ik vond dit niet fijn werken. Hij is héél wat trager dan de Reclaimer. En je moet hem al snel weer leegtrekken.

Waarschijnlijk levert dit 'per saldo' evenveel op in evenveel tijd. Maar ik vond het salvagen met de Reclaimer/Vulture altijd wel chill. De Reclaimer vind ik fijn door de grote hold- dus meer opdrachten voordat ik moet terugkeren naar de basis om daar te lossen.

Bovendien kon ik met de Reclaimer ook nog direct naar Orison om daar de RMC te verkopen.

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:44
SacreBleu schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb deze bug steevast in de Reclaimer, ik heb ook al twee digests gedeeld maar de crash al 4 of 5 keer gehad. Telkens na het salvagen. De audiobug had ik ook.

Het wisselen van de heads is een bug in de PTU, niet op Live. Ik heb alleen de Reclaimer gemelt, dus ik heb niet meer kunnen testen of dit inmiddels is opgepakt. De QT-bug had ik in 4.5 nog wel en toen was ik er klaar mee. :+

Zat sowieso nog te twijfelen tussen de Perseus en Reclaimer. Ik vind salvagen heel chill. Maar dan moet het wel werken. Met de Vulture gaat het ook prima, alleen moet ik soms heen-en-weer om mijn lading te droppen. Met de Perseus heb ik gisteren nog best wat plezier gehad. Gisteren de Hammerhead met zijn twee weten te overmeesteren.

Vraag mij vooral af hoeveel meer de Perseus weet te overleven wanneer we in 4.5 terecht komen.
Dan gaat crew ook een veel grotere rol spelen.
Heb je de Perseus default of aangepast? We gaan kijken of we mijn Perseus met 8x NB-30's gaan uitrusten. Ballistics weghalen en repeaters voor terug.

De NB-30's om de Perseus te verdedigen tegen kleinere schepen en dan de 4x S8 Medusa cannons tegen grote schepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Toonen1988 op 04-12-2025 16:24 ]

• SacreBleu
Toonen1988 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:19:
[...]

Heb je de Perseus default of aangepast? We gaan kijken of we mijn Perseus met 8x NB-30's gaan uitrusten. Ballistics weghalen en repeaters voor terug.

De NB-30's om de Perseus te verdedigen tegen kleinere schepen en dan de 4x S8 Medusa cannons tegen grote schepen.
Ik heb er nu Atrrit 3's op zitten, maar die gaan we vervangen voor Panthers, zodat we ook iets hebben tegen de kleinere schepen. De PDC's helpen wat, maar niet altijd. Kijken wat lekker werkt voor de gunners.

De Medusa's zijn ook wel bruut, zeker als iemand een fout maakt met een manouvre en daardoor net stil komt te staan.

• Ecological
4.5 is nu in PTU, ik sla nog even over, ik heb niks met engineering - had liever wat anders gezien, maar andere mensen kijken er ook graag naar uit. Hopelijk in 4.6 de nieuwe planeet in Nyx + betere AI.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

In 4.5.x of 4.6 zal je alsnog te maken krijgen met engineering.

• Ecological
Ves schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:33:
In 4.5.x of 4.6 zal je alsnog te maken krijgen met engineering.
Oh ja - ik bedoel meer de contents van de patch! Ook 4.5 is vol op engineering. Dus ik ben benieuwd wat er in 4.6 gaat zitten.

• mr_evil08
Ecological schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:31:
4.5 is nu in PTU, ik sla nog even over, ik heb niks met engineering - had liever wat anders gezien, maar andere mensen kijken er ook graag naar uit. Hopelijk in 4.6 de nieuwe planeet in Nyx + betere AI.
Het is de enige noemenswaardige verbetering die dit jaar gaat uitkomen en op Vulkan optimalisatie's na dan.

Nyx was leuk bij aankondiging, maar had daar toch andere verwachtingen van want nu is het letterlijk "niks".
Ja één base en paar missies...

Ik snap dat ze wachten met Genesis 5 wat wel een serieuze verbetering wordt.

• mvds
Laten we het een verandering noemen ipv verbetering, ik moet nog maar zien of het werkelijk iets gaat verbeteren. Ik denk namelijk nog steeds dat engineering vooral vervelend gaat worden voor velen. (en dan heb ik het niet over het ontmoedigen van het solo vliegen van multicrew schepen) Ik zit iig totaal niet te wachten op engineering.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Ecological schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:29:
[...]

Oh ja - ik bedoel meer de contents van de patch! Ook 4.5 is vol op engineering. Dus ik ben benieuwd wat er in 4.6 gaat zitten.
ik hoop dat het de social features zijn. Als mensen (nog beter) moeten samen werken op schepen met engineering wil ik wel een verbetering in het party systeem, VOIP en de contacten lijst zien. Wat hopelijk ook meteen een betere ship security brengt.
mvds schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:46:
Laten we het een verandering noemen ipv verbetering, ik moet nog maar zien of het werkelijk iets gaat verbeteren. Ik denk namelijk nog steeds dat engineering vooral vervelend gaat worden voor velen. (en dan heb ik het niet over het ontmoedigen van het solo vliegen van multicrew schepen) Ik zit iig totaal niet te wachten op engineering.
Ik vraag mij inderdaad af hoe dit in LIVE zal gaan. Want in een test omgeving is alles leuke en is alles tijdelijk. Maar op LIVE gaat het allemaal toch langer mee.

• mvds
Ves schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:01:
[...]
Ik vraag mij inderdaad af hoe dit in LIVE zal gaan. Want in een test omgeving is alles leuke en is alles tijdelijk. Maar op LIVE gaat het allemaal toch langer mee.
Klopt, en CIG staat er nou niet bepaald om bekend direct stabiele software op te leveren, en engineering zie ik als een verzameling van HEEL veel zaken/factoren die allemaal fout kunnen gaan. En juist omdat CIG data wil verzamelen, denk ik dat zeker in de eerste paar patches we heel veel last gaan hebben van engineering.

Net zoals dat wear and tear, veel van de missies die je moet doen om military grade A components te kunnen verkrijgen, zijn gebugged. Dus dan zijn je components stuk, en je kan ook geen nieuwe kopen of verdienen, want de missies werken vaak niet of amper. En ALS ze werken, dan zijn ze de komende tijd een pvp hell, want iedereen wil die componenten hebben. Dus de grotere orgs zullen die plaatsen in beslag nemen, en dan zie je de componenten weer voor 20 - 30M per stuk te koop staan. (op externe sites, want fatsoenlijk handelen kan je nog steeds niet in SC. Wanneer komt er nou eens een fatsoenlijk trade window, ook voor Wikelo? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om te maken? En een beter inventory systeem, dit systeem is echt uit het jaar 1900)

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 06-12-2025 16:14 ]

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Over het stukje wear and tear zijn ze terug gekomen.
Als ik het goed heb hebben zij dit aangepast in de tekst en in de praktijk. Dit zou namelijk niet goed verwoord zijn geweest en heeft wat bugs op dit moment.
Dus je zal je components wel kunnen repareren als ze stuk zijn.

Inventory zijn ze nu nog mee bezig. Volgens mij hebben ze na de preview van vorig jaar nu eindelijk een versie die getest/gebruikt wordt door de devs. Maar ze zijn er nog lang niet. Fingers crossed!

• Ecological
Ves schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:01:
[...]

ik hoop dat het de social features zijn. Als mensen (nog beter) moeten samen werken op schepen met engineering wil ik wel een verbetering in het party systeem, VOIP en de contacten lijst zien. Wat hopelijk ook meteen een betere ship security brengt.

[...]

Ja. Social features zou echt wel heel fijn zijn, dit is inderdaad nu wel echt heel jammer zonder block button.

• Toonen1988
Niet alleen zouden social features fijn zijn, maar ook bijv. org hangers en dat je ook mensen (vrienden en/of org members) kunt toevoegen aan je ship, zodat ze jouw ship ook kunnen gebruiken als jij niet online bent, en ook kunnen repareren en refueling.

Naast een org hangar, ook een org inventory. Zelf ben ik ook nog op social features aan het wachten om ingame te zien welke org mensen hebben gejoined.

Crafting en base building zou ook een grote toegevoegde waarde kunnen hebben. Dat maakt salvage, mining and looting veel meer relevant.

Dit soort dingen zou Star Citizen op dit moment zeer goed doen. Meer dan engineering als ik eerlijk mag zijn. Ook vind ik de nieuwe planet tech echt geweldig, maar zie liever eerder de bovenstaande feutures op dit moment.

[ Voor 11% gewijzigd door Toonen1988 op 07-12-2025 04:37 ]

• mvds
Toonen1988 schreef op zondag 7 december 2025 @ 04:34:
Dit soort dingen zou Star Citizen op dit moment zeer goed doen. Meer dan engineering als ik eerlijk mag zijn. Ook vind ik de nieuwe planet tech echt geweldig, maar zie liever eerder de bovenstaande feutures op dit moment.
Mee eens!

Leuk dat ze nu meer mensen op de servers toelaten, maar dat je nu niet meer iedereen in de socials lijst kan zien is niet handig. Kunnen zoeken op username zou handig zijn.

En dan de zaken zoals fatsoenlijk werkend inventory systeem, met uitgebreidere filters, stack optie, zoekfunctie, enz. Ik wil een trade window (fuck dat elevator systeem). Uitgebreidere groep/team/org functionaliteiten. Ik wil filters in de mission lijsten.

Ik zie die zaken als basic functionality, en die hebben we nog steeds niet.

• mr_evil08
mvds schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:46:
Dan huur je een NPC crew in die later wordt toegevoegd.
multicrew schepen zijn nu ook al niet solo te vliegen want wie bedient de turrents, je kan je niet verdedigen als je pirates tegenkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2025 12:07 ]

• mvds
mr_evil08 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
[...]
Dan huur je een NPC crew in die later wordt toegevoegd.
Later, als in na 1.0, dus over 10 jaar pas. 10 Jaar lang opgezadeld zitten met micromanagement. Nee, dank je.

En ik heb het niet (alleen) over multicrew schepen. Engineering gaat iedereen raken, ook solo schepen. Die hebben misschien (nu nog) geen engineering display, maar ook daarin ga je de gevolgen merken van engineering.

[ Voor 27% gewijzigd door mvds op 07-12-2025 12:10 ]

• mr_evil08
mvds schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:08:
[...]

Later, als in na 1.0, dus over 10 jaar pas. 10 Jaar lang opgezadeld zitten met micromanagement. Nee, dank je
In de tussentijd kunnen ze wel een functie inbouwen dat je mede spelers kunt inhuren.
Tja met een Idris solo spelen was vanaf begin al lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2025 12:10 ]

• mvds
mr_evil08 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:09:
[...]
In de tussentijd kunnen ze wel een functie inbouwen dat je mede spelers kunt inhuren.
Dat KUNNEN ze wel, maar ik denk niet dat ze daar tijd in gaan steken.

• SG

SG

Wij zitten nog steeds op 4.4 wacht op bug fixes. We hebben gisteren inventory’s van ons 3 crew verplaats van nux naar new babage. Een high risk flight met M2 Hercules. En dan merk toch ook dat die inventory UI store en warehouse omslachtig zijn.
In regio new babage onyx missie gedaan. Werd ik aan gevallen door pointy silouted ship misschien perseus.
Snel in hangaar gedoken is die gevolgt in de hangaar. Ik met Redeemer er uit gevlogen. Is die gek in mijn hangar.
Vraag mij dan af wat er dan mee gebeurt. Player relocating? Dat ding zat nogal vast in mijn hangar. Zag wel erna global een zeur over relocated.
Wat betreft engineering in solo piloting en ships. De repair gaat via hud. En je kan dus ipv kapot schip het soms vliegbaar maken.
Dus naast nadeel heb je 2 voordelen. Zolang ship niet meer werkt dus uitgeschakeld bent kan je het repairen. Maar dat geld meer voor de systemen. Een afgeschoten motor gondel zal je torque imbalance geven.
Ik heb ook reclaimer om simple reden ik ging in 2014 voor grootste space ship. Nu zijn er andere opties.
Redeemer naar paladin
Reclaimer naar iets wat bij onze crew game play past en dat is niet mining en salvaging.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Ecological schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:07:
[...]

Ja. Social features zou echt wel heel fijn zijn, dit is inderdaad nu wel echt heel jammer zonder block button.
Ik zag een screenshot voorbij komen dat er nu een block optie tussen zit wanneer je rechtermuis klikt in contacten. Weet ff niet of het van 4.4 of 4.5 was. Zal vandaag even kijken of het inderdaad klopt.
Toonen1988 schreef op zondag 7 december 2025 @ 04:34:
Niet alleen zouden social features fijn zijn, maar ook bijv. org hangers en dat je ook mensen (vrienden en/of org members) kunt toevoegen aan je ship, zodat ze jouw ship ook kunnen gebruiken als jij niet online bent, en ook kunnen repareren en refueling.

Naast een org hangar, ook een org inventory. Zelf ben ik ook nog op social features aan het wachten om ingame te zien welke org mensen hebben gejoined.

....
Dit is wat ik bedoelde met social. Had het onder één noemer gegooid.
Het org gedeelte op dat niveau zie ik wel op een Tier 2-3 niveau van het social gedeelte.

Maar ja, er staat nog niks in de monthly reports dus dat kan zo nog 2 jaar duren.

• Toonen1988
SG schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:16:
Wij zitten nog steeds op 4.4 wacht op bug fixes. We hebben gisteren inventory’s van ons 3 crew verplaats van nux naar new babage. Een high risk flight met M2 Hercules. En dan merk toch ook dat die inventory UI store en warehouse omslachtig zijn.
In regio new babage onyx missie gedaan. Werd ik aan gevallen door pointy silouted ship misschien perseus.
Snel in hangaar gedoken is die gevolgt in de hangaar. Ik met Redeemer er uit gevlogen. Is die gek in mijn hangar.
Vraag mij dan af wat er dan mee gebeurt. Player relocating? Dat ding zat nogal vast in mijn hangar. Zag wel erna global een zeur over relocated.
Wat betreft engineering in solo piloting en ships. De repair gaat via hud. En je kan dus ipv kapot schip het soms vliegbaar maken.
Dus naast nadeel heb je 2 voordelen. Zolang ship niet meer werkt dus uitgeschakeld bent kan je het repairen. Maar dat geld meer voor de systemen. Een afgeschoten motor gondel zal je torque imbalance geven.
Ik heb ook reclaimer om simple reden ik ging in 2014 voor grootste space ship. Nu zijn er andere opties.
Redeemer naar paladin
Reclaimer naar iets wat bij onze crew game play past en dat is niet mining en salvaging.
Dit lijkt me eerlijk gezegd een bug, want ik neem aan dat je het over een persoonlijke hangar hebt. Normaal gesproken kunnen andere spelers niet in jouw hangar komen. Hun schip wordt dan ingenomen en personage geteleporteerd naar de omgeving waar de hangarterminals staan, waarna ze een fee moeten betalen om het schip terug te krijgen. Wanneer ze te voet jouw hangar proberen binnen te komen, worden ze ook teruggeteleporteerd naar de lobby. Tenzij ze samen met jou in een party zitten, dan kunnen ze wel rondlopen in jouw hangar, maar nog steeds niet landen met hun eigen schip.

• mvds
Toonen1988 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:35:
[...]

Dit lijkt me eerlijk gezegd een bug, want ik neem aan dat je het over een persoonlijke hangar hebt. Normaal gesproken kunnen andere spelers niet in jouw hangar komen. Hun schip wordt dan ingenomen en personage geteleporteerd naar de omgeving waar de hangarterminals staan, waarna ze een fee moeten betalen om het schip terug te krijgen. Wanneer ze te voet jouw hangar proberen binnen te komen, worden ze ook teruggeteleporteerd naar de lobby. Tenzij ze samen met jou in een party zitten, dan kunnen ze wel rondlopen in jouw hangar, maar nog steeds niet landen met hun eigen schip.
Volgens mij kan je wel vliegend iemand anders z'n hangar binnengaan als dat persoon een crimestat heeft. Ik heb namelijk al vaker gehoord dat bounty hunters je kunnen volgen tot in je hangar. Dat (denk ik) om te voorkomen dat mensen naar de hangar vluchten en een bounty hunter de missie niet kan afmaken.

• Toonen1988
mvds schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:27:
[...]

Volgens mij kan je wel vliegend iemand anders z'n hangar binnengaan als dat persoon een crimestat heeft. Ik heb namelijk al vaker gehoord dat bounty hunters je kunnen volgen tot in je hangar. Dat (denk ik) om te voorkomen dat mensen naar de hangar vluchten en een bounty hunter de missie niet kan afmaken.
Dat was bij mij toch niet gebeurd. Ik had ook een crimestat van 4, ging naar Grimhex en kreeg spelers achter me aan. Maar eenmaal in mijn hangar hadden ze wel mijn schip opgeblazen, maar ik stond er zelf naast. Ze konden niet naar binnen komen. Dit was een maand tot anderhalve maand geleden, zoiets.

• mr_evil08
Inmiddels 4.5 even getest en je ziet dat de optimalisaties ook weer een beetje beter zijn geworden, Vulkan heeft nu HDR support en eindelijk zit DLAA erin en natuurlijk weer iets hoger fps.

Ook deze game lijkt 8gb vram niet meer genoeg te zijn wat je bij meer games ziet.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2025 20:54 ]

• SG

SG

Er is VR update ? gekomen. In 4.5.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Klopt, heeft de tag experimental.

Zoals je natuurlijk kan verwachten zijn de content creators dit enorm aan het uitmelken voor views.

Eerste indrukken die ik op Spectrum en Discord lees is dat het beter dan verwacht is.

• SG

SG

Dat zal te maken hebben met vulkan update. Multithreaden vullen can commandbuffers. En VR is gezamenlijke aanpassing dat waarschijnlijk mekaar beinvloed. Zelf ook gekeken naar de status van VR en de hardware. Heb PSVR2 maar PC versies heb je 300 tot 2000+ iig op korte termijn ga ik nog niet voor PC VR. Ik orienteer weer as VR klaar is.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:01
Met de headtracking en eye tracking support die er al in zit is veel van de VR support al deels gedaan.
Het is fijn dat ze officiele support aan het bouwen zijn. Het erin hacken via 3rd party software werkte ook wel maar vanwege anticheat is dat wat tricky.

• SG

SG

Mijn broer en ik zijn nu ook gebruikers van het GameGlass
Gisteravond laat nog ingesteld.
Vanavond ga ik het uitproberen.

3 verschillende shards uitgeprobeerd en geen cargo lift toggle.
Ondertussen is 4,5 live uit?

[ Voor 28% gewijzigd door SG op 18-12-2025 07:12 ]

• Pterad0n
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-12 21:22

Psn: Pteradon-

• Pterad0n
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-12 21:22
Gameglass heeft mijn interesse gewekt.

Wat zijn jullie ervaringen i.c.m. Star Citizen?

Psn: Pteradon-

• Toonen1988
Helaas heb ik de laatste tijd bijna geen tijd gehad om te gamen. Maar mijn ervaring met Star Citizen is op dit moment erg positief. Het loopt bij mij als een zonnetje, zonder al te veel problemen. Het enige wat mij soms nog irriteert, is het barebones inventorysysteem. Hopelijk komen ze binnenkort met een fatsoenlijke, nieuwere versie.

Helaas zijn sommige missies ook bugged. Ik speel bijvoorbeeld regelmatig Combat Gauntlet #7, waarbij je een Hammerhead moet vernietigen. Wanneer ik “Debris Field” krijg, weet ik dat de NPC’s niet gaan spawnen. Krijg ik “Mining Facility”, dan weet ik dat de NPC’s wél spawnen. Je merkt al gauw wanneer een missie bugged is of niet. Het enige wat je verliest is tijd, althans bij de meeste missies die bugged zijn.

Maar verder, qua crashes, server issues, stutters en performance, is het erg goed. Ik heb ook al maanden geen problemen meer gehad met liften.

Ik zal proberen om de komende dagen 4.5 te spelen, als ik daar de mogelijkheid voor krijg.

Ze hebben nu eindelijk ook toegevoegd dat personages de helm fysiek meedragen. Daarnaast hebben ze een animatie toegevoegd waarbij je de helm daadwerkelijk op je hoofd opzet of afzet. Het is een kleinigheidje, maar dit soort details vergroten de immersie gigantisch.

Normaal verdween je helm met linker ALT+H, maar nu hangt je helm op je onder rug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vPvd3R7F8eyTt5tepIasfLSOpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBcsgiYce83G1hwowgUQAHqI.jpg?f=fotoalbum_large

Met rechter ALT+H, hou je de helm vast onder je linker arm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bczin-Hw9VxiFNyHHQgKX_6zL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vrBFgKy9I1IDOgY74TYJ3Bh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toonen1988 op 18-12-2025 23:15 ]

• SacreBleu
Pterad0n schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:44:
Gameglass heeft mijn interesse gewekt.

Wat zijn jullie ervaringen i.c.m. Star Citizen?
Gameglass is grappig, niets mis mee, maar ik wilde er niet voor betalen. Uiteindelijk heb ik een HOSAS-setup gebouwd met twee control panels. Dan valt de noodzakelijkheid van Gameglass weg.

Ook met een oog naar de toekomst, is GG minder handig in VR dan een fysieke cockpit. Alleen voordat ik helemaal overga naar VR zal er aan de kant van CIG nog wat gesleuteld moeten worden aan de fps en ik waarschijnlijk nog aan mijn hardware.

4.5, Vulkan, draait wel als een zonnetje. In ieder geval wat betreft prestaties. Enorm vloeiend en HDR ziet er echt goed uit. Qua stabiliteit was het niet geweldig, volgens mij, de eerst hotfix is al in de maak en er waren problemen met de DGS. Daar heb ik gisteren geen last van gehad. Wel dat de backend weer eens flink achterliep waardoor acties van en naar je inventory flink vertraagd waren.

• mvds
Jullie zeggen dat het vloeiend draait, maar zeggen er niet bij of dat dan juist onder Vulcan of onder DirectX is? :) Is misschien wel handig om te weten.

• Toonen1988
mvds schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:08:
Jullie zeggen dat het vloeiend draait, maar zeggen er niet bij of dat dan juist onder Vulcan of onder DirectX is? :) Is misschien wel handig om te weten.
Directx, ik heb Vulkan nog nooit geprobeerd.

• SacreBleu
mvds schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:08:
Is misschien handiger, inderaad, ik dacht dat 4.5 standaard naar Vulkan is overgezet. DX wordt volgens mij langzaam uitgefaseerd.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Toonen1988 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:09:
Helaas heb ik de laatste tijd bijna geen tijd gehad om te gamen. Maar mijn ervaring met Star Citizen is op dit moment erg positief. Het loopt bij mij als een zonnetje, zonder al te veel problemen. Het enige wat mij soms nog irriteert, is het barebones inventorysysteem. Hopelijk komen ze binnenkort met een fatsoenlijke, nieuwere versie.
Progress Tracker
We've updated a few deliverables in the Progress Tracker, which you can review below. Just a reminder: when progress on a deliverable is marked as complete, it doesn’t necessarily mean it’s ready for release. It may still require downstream support, transition to another team for further work, or other additional steps before completion.

Crafting → End of March 2026
Inventory → End of January 2026
Engineering → End of March 2026
Hoplijk is dit dan ook meteen de release en niet een milestone in de richting van.

[ Voor 4% gewijzigd door Ves op 19-12-2025 12:57 ]

• mvds
Dus we krijgen iig een nieuwe versie, nu hopen dat het ook een betere versie gaat zijn :+

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Een ding weten wij zeker, het zal er beter uitzien. Of het nou beter zal werken dat is een ander verhaal :P

[ Voor 12% gewijzigd door Ves op 19-12-2025 12:58 ]

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Heel veel info over de nieuwe graphics instellingen.

https://robertsspaceindus...citizen-graphics-settings

Een aantal dingen die ik interessant vond uit de reacties die daarna volgde van Ali.
To verify if you are hitting the memory issue you can open the console and type r_displayInfo 4, and look for the line with "VRAM(MB): A / B", where A is what is being used by Star Citizen and B is the budget (though this doesn't account for other applications that may also be using VRAM).

Also if you see the line "VRAM Demoted: C, OSBudget: D MB" then you are likely suffering the major performance issue I mention, where C is the amount of VRAM that has been transferred to RAM (CPU memory) but is really needed on the GPU, and D is the VRAM budget the the OS would like the game to run within (which factors in other applications).
@ABrown_CIG will there be any additional settings added over time?
For example:
Ray Tracing/Path Tracing with settings selection?
Ambient Occlusion?

---

Yes
So from your post, there is nothing (except fov) to reduce CPU load, it's mostly GPU side.

---

Correct. Vulkan reduces the CPU load, but the renderer on CPU is usually not the bottleneck, so doesn't directly translate to better FPS, but can help free up some cores.
Can we assume;
Fog
[Desc] Changes the resolution of the local fog (i.e. fog within 500m). Higher settings will preserve more detail in shafts of light, lower values will have a flatter appearance.
[Affects] Visual quality, VRAM & GPU performance

Will not be able to be cheesed so that someone can turn it off or reduce its gameplay impact on their side, for an upper hand in an FPS situation?

---

We very intentionally don't allow things like fog or shadows to be turned off so that we don't gave major advantages to players with lower settings.
Please, we need descriptions like this in-game. Also, we need these types of descriptions for the keybinds & other settings as well.

----

A reworked UI with tool-tips is being developed.
How do upscaling options work exactly? Does Native AA disable upscaling entirely? And what does Auto do?

----

Auto picks greater upscaling for higher resolution. Disabling upscaling results in using either TSR/FSR/DLAA for anti-aliasing.
Is it still best practice to just turn everything to High?

----

For a potato, no. For a god tier PC, try Ultra.

Balance any settings that impact VRAM first (mainly resolution, upscaling, texture quality, shadows), then play with the remainder to get your fps/quality as desired given your GPU and chosen resolution.

• Toonen1988
Dat zou ik graag willen zien, Star Citizen in path tracing. Het zal uiteraard flink de performance omlaag halen, omdat het miljoenen ray's moet renderen. Maar je hebt diverse technologieën die hierbij kunnen helpen zoals Ray Reconstruct en nieuwe render techniek ReSTIR.

Path tracing in Star Citizen zou echt ziekelijk zijn.

Leuke en simpele video.

[ Voor 21% gewijzigd door Toonen1988 op 20-12-2025 09:26 ]

• mr_evil08
@Toonen1988 Hopelijk komt framegen snel in-game.
Ja kan met lossless scaling maar dat is niet wat ik bedoel.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2025 11:01 ]

• mvds
Aangezien desync altijd al een issue is geweest in SC, zou dan framegen niet juist extra problemen veroorzaken vanwege de inputlag die het met zich meebrengt?

• Toonen1988
mvds schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:34:
Aangezien desync altijd al een issue is geweest in SC, zou dan framegen niet juist extra problemen veroorzaken vanwege de inputlag die het met zich meebrengt?
Dat ligt eraan, framegen zou ik eigenlijk aanraden wanneer je al een stabiele FPS hebt maar dan alsnog iets smoother gameplay wilt. Framegen om je FPS boven 60 FPS te krijgen, dan krijg je inderdaad die input lag.

Dit probleem had ik ook bij Cyberpunk 2077. Ik had nieuwe hardware besteld, maar mijn CPU had vertraging opgelopen. Ik had mijn nieuwe GPU in mijn oude pc gezet en Cyberpunk 2077 gespeeld. De FPS met Path Tracing en DLSS lag rond de 40 tot 55 fps.Toen ik Frame Generation aanzette, schoot het meteen boven de 60 fps uit, maar met flinke input lag.

Een week later kreeg ik eindelijk mijn nieuwe CPU binnen. Ik heb Cyberpunk 2077 meteen weer geprobeerd en zonder Frame Generation, maar mét DLSS, zat ik gewoon op 70 à 80 fps zonder framedrops. Frame Generation aangezet en schoot meteen boven de 90 fps, met zéér soepele gameplay en zonder enige input lag.

Ik zie nu net dat Star Citizen op Vulkan loopt en niet op DirectX. Default instellingen is nu Vulkan.

[ Voor 55% gewijzigd door Toonen1988 op 20-12-2025 12:10 ]

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-12 21:07
DX11 is obsolete. Vulkan is de standaard en DX11 zal op ten duur verwijderd worden. DX11 word ook niet meer geüpdatet.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12 17:11
Hebben jullie de Letter of the Chairman gelezen? Wat hij schrijft over Squadron 42 klinkt goed!
All chapters are now fully playable from beginning to end, and we’ve been playing through the game ourselves regularly. Squadron 42 is a large game, over forty hours in length, and it’s becoming increasingly clear how special it will be once the remaining polish, optimization, and bug fixing is complete.

Ik kijk er naar uit om SQ42, hopelijk, in 2026 te kunnen spelen! 😁

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:06

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Klinkt goed. Hopen dat ze het zelf genoeg spelen om de bugs er uit te hebben etc :P
Wel benieuwd naar die game ook ja :D

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• mvds
Haay schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:04:
Hebben jullie de Letter of the Chairman gelezen? Wat hij schrijft over Squadron 42 klinkt goed!
Klinkt zeker goed, ze moeten het alleen nog waarmaken :+

Ik snap ook wel dat een (semi-)scripted solo game anders werkt dan een MMO zoals SC, maar dan nog. Ik moet het nog zien. Zo buggy als SC vaak is, plus het feit dat SQ42 op dezelfde code-base werkt, hoop ik echt dat de SQ42 ervaring beter is dan de SC ervaring van de laatste tijd.

• Toonen1988
mvds schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:49:
[...]

Ik snap ook wel dat een (semi-)scripted solo game anders werkt dan een MMO zoals SC, maar dan nog. Ik moet het nog zien. Zo buggy als SC vaak is, plus het feit dat SQ42 op dezelfde code-base werkt, hoop ik echt dat de SQ42 ervaring beter is dan de SC ervaring van de laatste tijd.
De codebase mag dan hetzelfde zijn, maar zoals je zelf al aangeeft, verschillen scripted single-player games van MMO’s.

Ik heb het gevoel dat veel problemen en bugs servergerelateerd zijn en niet clientgerelateerd.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Haay schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:04:
...

Ik kijk er naar uit om SQ42, hopelijk, in 2026 te kunnen spelen! 😁
Wordt zeker 2026, vraag is alleen Q1 of Q2 want in Q3 wil je niet zitten met GTA6.
En wellicht dat ze verrassen met een console versie. Dat zou helemaal te gek zijn.

Vooral deze zin doet mij goed. Vraag is alleen, praten we over weken of maanden.
We know many of you are eager to play, and we’re looking forward to putting it in your hands. We don’t plan on a long, drawn-out marketing campaign as we’ve already done our share of trailers and gameplay previews
Hoop ook dat ze de content creators niet voortrekken. Weet dat dit tegenwoordig onderdeel is van marketing, maar ik krijg daar altijd de kriebels van. Vooral bij SC.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:01
Ves schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:04:

[...]

Hoop ook dat ze de content creators niet voortrekken. Weet dat dit tegenwoordig onderdeel is van marketing, maar ik krijg daar altijd de kriebels van. Vooral bij SC.
Dat zal wel meevallen, enerzijds omdat dit voortrekken vooral gebeurt door ze op PTU of andere servers te laten spelen. Dat heeft dus geen invloed op wat er gebeurt in de 'live' omgeving. Anders dat je zelf nog niet mag spelen maar wel mag kijken.
Anderzijds omdat het spel al dusdanig beinvloed wordt door mensen die schepen kopen (en de grind dus skippen) dat de invloed van een paar gratis schepen richting streamers zeer beperkt is.

• mvds
Ik vraag mij alzo af wat voor soort beta/testtraject ze in gedachten hebben voor SQ42. Want als ze een release in Q1/Q2 2026 willen doen, dan mogen ze er onderhand al wel mee beginnen

• mr_evil08
mvds schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:49:
[...]

Wat begrijp je niet dat Star Citizen nog in Alpha fase is?

• mvds
mr_evil08 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:51:
[...]
Wat begrijp je niet dat Star Citizen nog in Alpha fase is?
Probeer je überhaupt wel posts te begrijpen voordat je weer met deze standaard opmerking aankomt?

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

mvds schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:21:
Ik vraag mij alzo af wat voor soort beta/testtraject ze in gedachten hebben voor SQ42. Want als ze een release in Q1/Q2 2026 willen doen, dan mogen ze er onderhand al wel mee beginnen
Allemaal speculatie, maar op basis van dit
This is correct. When Beta is mentioned, it's referring to our internal milestone.
Denkt men dat er geen public beta komt. Het wordt meteen een release.

• mvds
Ves schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:45:
[...]
Denkt men dat er geen public beta komt. Het wordt meteen een release.
Nou ja, is ook wel wat voor te zeggen om de kans op het lekker van het verhaal zo klein mogelijk te houden.

• mr_evil08
mvds schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:55:
[...]

Probeer je überhaupt wel posts te begrijpen voordat je weer met deze standaard opmerking aankomt?
Mensen moeten daarmee kappen, speel dan geen alpha spel want je weet dat het niet af is en continue zaken stuk kunnen gaan omdat er iederkeer zaken worden toegevoegd.
SQ42 wordt zeer waarschijnlijk een full release als daarmee grote problemen zijn mag je terecht zeuren.

De meeste games in ontwikkeling hoor je pas iets van als het al bijna af is.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2025 10:27 ]

• Toonen1988
mr_evil08 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:23:
[...]

Mensen moeten daarmee kappen, speel dan geen alpha spel want je weet dat het niet af is en continue zaken stuk kunnen gaan omdat er iederkeer zaken worden toegevoegd.
SQ42 wordt zeer waarschijnlijk een full release als daarmee grote problemen zijn mag je terecht zeuren.

Je hebt helemaal gelijk, een alpha is een alpha. Dingen gaan stuk en alles is nog in ontwikkeling. Maar het mag ook best zo zijn dat er daadwerkelijk verbeteringen komen en niet telkens dezelfde problemen terugkomen.

Gelukkig ziet CIG dit ook in en zien we afgelopen jaar eindelijk verbeteringen die we graag wilde zien.

Het is te verwachten dat het spel onstabiel is, maar tegelijkertijd verwacht ik ook verbeteringen en dat bepaalde problemen niet telkens terug komen, wat in het verleden regelmatig voorkwam. Uiteindelijk wil ook weer wat nieuwe problemen zien dan alleen maar de elevators die het niet doen (even als voorbeeld).

Brengen ze nieuwe content uit die je graag wilt testen, maar dan loop je weer tegen de elevator problemen aan voor de zoveelste keer.

Dat is mijn kritiek tegen CIG. Kritiek hoeft niet iets negatiefs altijd te zijn.

Gelukkig zien we het laatste jaar echt goede verbeteringen, waardoor dit niet meer veel voorkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door Toonen1988 op 25-12-2025 17:00 ]

• mvds
mr_evil08 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:23:
[...]

Als je mijn post had proberen te begrijpen dan had je gezien dat ik mijn zorgen uit over de stabiliteit van SQ42 omdat die veel van de code gebruikt van SC. SQ42 moet in 2026 uitkomen en SC is, zoals je zelf ook al aangeeft, nog LANG niet klaar om gereleased te worden. Dat geeft mij dus ook niet veel vertrouwen in de stabiliteit van SQ42.

Dat jij niet graag kritiek ziet op SC is jouw probleem, maar ik mag mij daar best zorgen over maken hoor. Zelfs voor een Alpha kan SC echt wel onspeelbaar zijn en ik denk niet dat diezelfde code in SQ42 ineens zonder problemen gaat werken. Of ze moeten alles zo erg gaan scripten dat ze daarmee, zoals de spelers van SC moeten doen, om alle bugs heen gaan werken en als gevolg je daarmee alle vrijheid gaan ontnemen.

• mr_evil08
mvds schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:05:
[...]

Als je mijn post had proberen te begrijpen dan had je gezien dat ik mijn zorgen uit over de stabiliteit van SQ42 omdat die veel van de code gebruikt van SC. SQ42 moet in 2026 uitkomen en SC is, zoals je zelf ook al aangeeft, nog LANG niet klaar om gereleased te worden. Dat geeft mij dus ook niet veel vertrouwen in de stabiliteit van SQ42.

Dat jij niet graag kritiek ziet op SC is jouw probleem, maar ik mag mij daar best zorgen over maken hoor. Zelfs voor een Alpha kan SC echt wel onspeelbaar zijn en ik denk niet dat diezelfde code in SQ42 ineens zonder problemen gaat werken. Of ze moeten alles zo erg gaan scripten dat ze daarmee, zoals de spelers van SC moeten doen, om alle bugs heen gaan werken en als gevolg je daarmee alle vrijheid gaan ontnemen.
SQ42 en SC staan los van elkaar.
Ik zie zeker verbeteringen in SC, als dat is waar je op doelt.
De 30k‑error hebben we al lange tijd niet meer gezien, en ook de liften zijn niet meer zo problematisch als vroeger.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2025 10:13 ]

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-12 21:07
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:09:
[...]

De 30k‑error hebben we al lange tijd niet meer gezien, en ook de liften zijn niet meer zo problematisch als vroeger.
30K error heb ik vorige week nog gezien toen de gehele shard eruit klapte. Komt heeeeeeeel weinig voor, maar bestaat nog wel.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

[...]

SQ42 en de PU staan alles behalve los van elkaar.. waarom denk jij dat het niet zo is? Allerlei core technieken zoals de game engine, graphics, ai zijn allemaal intrinsiek verbonden. Daarnaast ook de evidente dingen zoals de UI, de wapens, de schepen, de techniek.

Natuurlijk zaken zoals shards niet. Maar ik denk dat je makkelijk kunt stellen dat het overgrote deel aan elkaar verbonden is.

Wel denk ik dat i.e. de AI in SP veel beter werkt omdat het enerzijds veel meer scripted is en veel minder variabelen te verwerken heeft. Daarnaast ook waarschijnlijk veeel stabieler omdat het niet afhankelijk is van server fps.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

mvds schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:05:
[...]

.....
Het grappige is een aantal tech dingen in SQ42 is verder dan die nu in SC zitten. Dat hebben ze o.a gezegd over verschillende schepen. Maar ook functies (inventory, helm animatie). Alleen hoeft in SQ42 niks terug gecommuniceerd te worden naar een server, zodat het weet waar deze informatie opgeslagen moet worden.

Ik kijk vooral uit naar SQ42, omdat dan eindelijk een aantal tech dingen in SC kunnen komen die zij bewust/onbewust hebben tegen gehouden.
[...]

Helemaals eens met @Ircghost zijn reply. In tech staan ze niet echt los van elkaar.
Bij SQ42 speelt een server geen rol die informatie moet opslaan en delen tussen verschillende clients. Wat nu wel voor veel problemen zorgt. Inventory die stopt te werken, items die verdwijnen. Een hangar invliegen en dan repositioned krijgen, met als resultaat een ship die kapot is en alles wat er in zat weg is.

Dus de zorgen van @mvds begrijp ik. Vooral als je kijkt naar eerdere posts van hem. Hij heeft enorm veel pech met zijn account, wat het vertrouwen niet goed doet.

30Ks komen nog steeds voor alleen in zeer kleine mate. Ik had er gister 2x last van, daarvoor een maand of twee als laatst. Maar je merkt dat de servers het nu zwaar hebben. Er is nu al een tweede maintenance in 4-5 dagen tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ves op 26-12-2025 20:28 ]

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:23
Ik heb in juni 2022 een Aurora MR Starter Pack gekocht maar eigenlijk nooit echt gespeeld. Ik ben erg gescharmeerd van het idee achter Star Citizen (sfeer, graphics, scale, immersion), maar hoe is de status nu? Is het inmiddels “ver genoeg” om er met weinig tijd (kleine kinderen thuis, dus korte sessies) echt plezier uit te halen, of is het nog vooral veel gedoe met bugs/instabiliteit en wipes? Is er genoeg te doen? Ik vraag het ook omdat Elite Dangerous nu scherp is afgeprijsd op Steam, en ik twijfel waar ik mijn game-tijd het beste in kan steken. Benieuwd naar jullie ervaringen.

• mvds
Morex schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:50:
Ik heb in juni 2022 een Aurora MR Starter Pack gekocht maar eigenlijk nooit echt gespeeld. Ik ben erg gescharmeerd van het idee achter Star Citizen (sfeer, graphics, scale, immersion), maar hoe is de status nu? Is het inmiddels “ver genoeg” om er met weinig tijd (kleine kinderen thuis, dus korte sessies) echt plezier uit te halen, of is het nog vooral veel gedoe met bugs/instabiliteit en wipes? Is er genoeg te doen? Ik vraag het ook omdat Elite Dangerous nu scherp is afgeprijsd op Steam, en ik twijfel waar ik mijn game-tijd het beste in kan steken. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn korte antwoord, gebaseerd op mijn mening is; nee, besteed je tijd voorlopig nog maar anders.

Uitgebreider; wipes komen zelden voor, dus daar hoef jij je alzo niet druk om te maken. Maar het is verre van een spel waarbij je het gevoel hebt dat het af is. En het is ook zeker geen spel waarbij je even kan inloggen, kan spelen, en weer kan uitloggen. Daarnaast lijkt de focus van CIG tegenwoordig op het teamplay aspect te liggen, waardoor je eigenlijk wel iemand hebt om mee samen te spelen om de nieuwe content te kunnen doen. Het valt best tegen wat je solo kan doen.

• Toonen1988
Vorig jaar heeft CIG aangekondigd dat SQ42 (de singleplayer-variant) content ready is. De ontwikkeling van SQ42 was vorig jaar volledig afgerond en hoeft alleen nog gepolijst te worden. Een deel van het personeel is daarom overgezet naar Star Citizen om de ontwikkeling te versnellen. Dit zorgt niet alleen voor meer content op korte termijn, maar ook voor een flinke verbetering in de stabiliteit van Star Citizen. Dit jaar hadden ze beloofd zich niet alleen op content, maar ook op stabiliteit te richten. Tot nu toe houden ze zich aan hun woord.

Natuurlijk kom je nog regelmatig bugs en problemen tegen, maar het draait beter dan voorheen. Je kunt zoveel tijd als je zelf wilt besteden aan Star Citizen. Er is genoeg te doen om jezelf weken bezig te houden, maar je kunt ook gewoon even tussendoor een potje spelen.

Eind vorig jaar is er een wipe geweest toen versie 4.0 uitkwam, we zitten nu op 4.5. Ze doen eigenlijk alleen wipes bij grote patches. De volgende wipe zal misschien plaatsvinden bij update 5.0, maar dat is allemaal nog onduidelijk.

• Toonen1988
mvds schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:32:
[...]

Mijn korte antwoord, gebaseerd op mijn mening is; nee, besteed je tijd voorlopig nog maar anders.

Uitgebreider; wipes komen zelden voor, dus daar hoef jij je alzo niet druk om te maken. Maar het is verre van een spel waarbij je het gevoel hebt dat het af is. En het is ook zeker geen spel waarbij je even kan inloggen, kan spelen, en weer kan uitloggen. Daarnaast lijkt de focus van CIG tegenwoordig op het teamplay aspect te liggen, waardoor je eigenlijk wel iemand hebt om mee samen te spelen om de nieuwe content te kunnen doen. Het valt best tegen wat je solo kan doen.
Ik ga hier eigenlijk niet mee eens. Mag ik graag weten waarom dit niet solo gespeeld kan worden en/of een spel waarbij je niet even kunt inloggen spelen.

Ik speel bijna wekelijks Star Citizen, solo is erg goed te doen en soms speel ik ook maar sessies van een uurtje. Ik wil graag wat argumenten horen waarom dit niet kan in jouw ogen?

• mvds
Toonen1988 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:37:
[...]
Ik ga hier eigenlijk niet mee eens. Mag ik graag weten waarom dit niet solo gespeeld kan worden en/of een spel waarbij je niet even kunt inloggen en/of spelen?

Ik speel bijna wekelijks Star Citizen, solo is erg goed te doen en soms speel ik ook maar sessies van een uurtje. Ik wil graag wat argumenten horen waarom dit niet kan in jouw ogen?
Omdat het hier gaat om iemand die nog geen ervaring heeft en dus ook nog geen items heeft en door de leercurve heen moet. (en de tutorial nog steeds stuk is)

• Toonen1988
mvds schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:40:
[...]

Omdat het hier gaat om iemand die nog geen ervaring heeft en dus ook nog geen items heeft en door de leercurve heen moet. (en de tutorial nog steeds stuk is)
Maar dat hoef toch niet te betekenen dat iemand uren aan een stuk door moet gamen om het te leren? Zelfs met weinig tijd kan je Star Citizen perfect leren. Het is echt niet zo complex dan bijv. DCS: World, waar je een handleiding van 500 pagina's moet lezen, om het vliegtuig een beetje te leren kennen.

Dit is gewoon uitstel van executie en over een jaar speelt deze persoon nog altijd geen Star Citizen. Wanneer is dan wel de perfecte tijd om te spelen? Kleine kinderen worden ook niet op één dag opeens groot, zodat je meer tijd hebt. :P

Ook met kortere sessies kan je genoeg plezier uit Star Citizen halen, zelfs als je het spel nog moet leren.

• Morex
[...]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan het natuurlijk gaan leren, op YouTube is vast genoeg te vinden, en misschien wil iemand het me ook wel ingame uitleggen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: is er genoeg te doen voor iemand zoals ik die nog moet beginnen? Wat zouden jullie aanraden om als eerste te gaan doen, en welke activiteiten zijn nu echt leuk/zinvol?

• Toonen1988
Morex schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:47:
[...]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan het natuurlijk gaan leren, op YouTube is vast genoeg te vinden, en misschien wil iemand het me ook wel ingame uitleggen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: is er genoeg te doen voor iemand zoals ik die nog moet beginnen? Wat zouden jullie aanraden om als eerste te gaan doen, en welke activiteiten zijn nu echt leuk/zinvol?
Dat ligt er natuurlijk aan wat jij graag wilt doen. Veel mensen beginnen met cargo hauling, het vervoeren van goederen van A naar B, waarvoor je betaald krijgt. Bounty hunting kan ook erg leuk zijn, dit kan zowel PvE als PvP worden gedaan.

Salvage is ook erg leuk, het opruimen van schepen die vernietigd zijn. Dit kan een leuk inkomen genereren, maar hiervoor heb je wel een salvage ship nodig. Je kunt ook beginnen met mining, zowel in de ruimte als op planeten maar hier heb je dan ook weer een ander schip voor nodig.

Je kunt ook schepen ingame kopen of zelfs huren voor een aantal dagen.

Combat kan zowel in schepen als te voet worden gedaan. Ik vind het bijv. leuk om bounty hunting te voet te doen. Maar hier heb je weer iets meer ervaring voor nodig.

Ik zou beginnen met het leren van Star Citizen zoals hoe de personal hangar werkt, het verkennen van de start locatie, het kopen van items zoals bijv. een multitool en hoe dit werkt. Heb je dat onder de knie, dan zou ik even leren hoe schepen werken en dan beginnen met cargo hauling. Je kunt dan contracten aannemen waarbij je kleine kist moet vervoeren, dat past makkelijk in een Aurora.

[ Voor 20% gewijzigd door Toonen1988 op 28-12-2025 15:57 ]

• Morex
Toonen1988 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:53:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan wat jij graag wilt doen. Veel mensen beginnen met cargo hauling, het vervoeren van goederen van A naar B, waarvoor je betaald krijgt. Bounty hunting kan ook erg leuk zijn, dit kan zowel PvE als PvP worden gedaan.

Salvage is ook erg leuk, het opruimen van schepen die vernietigd zijn. Dit kan een leuk inkomen genereren, maar hiervoor heb je wel een salvage ship nodig. Je kunt ook beginnen met mining, zowel in de ruimte als op planeten maar hier heb je dan ook weer een ander schip voor nodig.

Je kunt ook schepen ingame kopen of zelfs huren voor een aantal dagen.

Combat kan zowel in schepen als te voet worden gedaan. Ik vind het bijv. leuk om bounty hunting te voet te doen. Maar hier heb je weer iets meer ervaring voor nodig.

Ik zou beginnen met het leren van Star Citizen zoals hoe de personal hangar werkt, het verkennen van de start locatie, het kopen van items zoals bijv. een multitool en hoe dit werkt. Heb je dat onder de knie, dan zou ik even leren hoe schepen werken en dan beginnen met cargo hauling. Je kunt dan contracten aannemen waarbij je kleine kist moet vervoeren, dat past makkelijk in een Aurora.
Tips voor een leuke startlocatie? Ik weet dat ze vroeger niet allemaal soepel draaide. Ik heb een rtx 4080 super en intel i5 12600k, mocht dat relevant zijn.

• Toonen1988
Morex schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:01:
[...]

Tips voor een leuke startlocatie? Ik weet dat ze vroeger niet allemaal soepel draaide. Ik heb een rtx 4080 super en intel i5 12600k, mocht dat relevant zijn.
De hardware is geen probleem, die zijn goed genoeg.

Ik raad aan om te beginnen op Area18, in het systeem Stanton. Op het begin kan het overwhelmed aanvoelen, maar het is een starter locatie die het snelst te leren is en veel te bieden heeft. De meeste stores liggen ook naast elkaar.

Waarom Stanton? Pyro en Nyx zijn lawless systemen en je hebt wat meer ervaring nodig.

Hier heb je een uitgebreide tutorial. Ik zou beginnen met Section 1, 2 en 3. Het eerste stukje is niet meer voor jou van toepassing. Kijk vanaf 00:03:26 (Game menu and character customization). Deze 3 secties duren een half uurtje in totaal, en dan weet je de basics van je starters locatie. Sectie vier is het vliegen en het afleveren van je eerste pakketje.

[ Voor 13% gewijzigd door Toonen1988 op 28-12-2025 16:11 ]

• mvds
Morex schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:01:
[...]
Ik heb een rtx 4080 super en intel i5 12600k, mocht dat relevant zijn.
Belangrijker is dat je voldoende ramgeheugen hebt (minimaal 32GB) en dat je Star Citizen op een ssd geïnstalleerd hebt staan.

• mvds
Toonen1988 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:47:
[...]

Maar dat hoef toch niet te betekenen dat iemand uren aan een stuk door moet gamen om het te leren? Zelfs met weinig tijd kan je Star Citizen perfect leren. Het is echt niet zo complex dan bijv. DCS: World, waar je een handleiding van 500 pagina's moet lezen, om het vliegtuig een beetje te leren kennen.

Dit is gewoon uitstel van executie en over een jaar speelt deze persoon nog altijd geen Star Citizen. Wanneer is dan wel de perfecte tijd om te spelen? Kleine kinderen worden ook niet op één dag opeens groot, zodat je meer tijd hebt. :P

Ook met kortere sessies kan je genoeg plezier uit Star Citizen halen, zelfs als je het spel nog moet leren.
Klopt, maar ik denk dat, wanneer je SC nog helemaal moet gaan leren, je geen fijne ervaring gaat hebben wanneer je nu instapt. Je KAN wel lol hebben in SC, maar ik zou mensen nu echt aanraden om wat anders te gaan doen tot SC wat verder is. (en dat kan best nog een paar jaar duren)

• Toonen1988
mvds schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:17:
[...]

Klopt, maar ik denk dat, wanneer je SC nog helemaal moet gaan leren, je geen fijne ervaring gaat hebben wanneer je nu instapt. Je KAN wel lol hebben in SC, maar ik zou mensen nu echt aanraden om wat anders te gaan doen tot SC wat verder is. (en dat kan best nog een paar jaar duren)
Daar kan ik geen oordeel over geven, omdat elke persoon anders is. Sommige zullen hier inderdaad moeite mee hebben en de ander niet.

Het enige waar ik wel een oordeel over kan geven, is het spel zelf.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Status is net als de afgelopen paar jaren, speelbaar met momenten dat er issues zijn.
Mijn advies is om nu (rond de feestdagen) niet te starten. Er zijn namelijk server issues en de devs zitten grotendeels thuis.
Over 2-3 weken verwacht ik meer stabiliteit met de huidige systemen.

Voor de rest zijn korte speel sessies zijn zeker mogelijk, maar wat hangt er vanaf wat jij als kort ziet.
Nadat je een beetje kennis heb gemaakt met de besturing en alles wat je kan doen, kan je in een uurtje of twee zeker een paar missies doen voor bounty hunting, hauling of investigation missies op plekken zoals ASD. Er is zeker plezier uit te halen.
Als je zoekt naar 30-45 min speel sessies is het niet de moeite waard.

• SacreBleu
[...]

Je wekt in eerste instantie de indruk dat er amper solo content is. En nu zeg je dat het spel te ingewikkeld is in je eentje.

• mvds
SacreBleu schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:59:
[...]
Je wekt in eerste instantie de indruk dat er amper solo content is. En nu zeg je dat het spel te ingewikkeld is in je eentje.
Nee, ik zeg dat vooral de nieuwe content gericht lijkt te zijn op meerdere mensen. Die zijn zeker niet solo friendly.

En ik vind SC niet newby friendly. En zeker niet "af" genoeg om het iemand aan te raden

• mvds
Ves schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:02:
[...]
Als je zoekt naar 30-45 min speel sessies is het niet de moeite waard.
Daar ben ik het 100% mee eens.

• SG

SG

Een sandbox space sim en mmo ook zonder zooi feature creep sowieso al complexer. In deze soort game is goed doordachte UI zeer belangrijk. Vooral door de vele features. Maar het is Alfa. En SQ42 is nu de fork dat de prioriteit krijgt en heeft en is dus verder dan live 4.5. Oude Bug kan je triggeren door feature implementatie merge. En of inter feature dependicies , dat vorige oplossing niet werkt of te niet gedaan wordt.
Bijvoorbeeld bij code merge. Moet er besloten worden welke dif genomen wordt. Waarbij de oplossing geen optie meer is.
Bij beta heb je feature freeze. In de fase kan je optimalisatie en big fixing opschalen en ook de polish als daar ruimte voor is.
Nu komen we veel bugs tegen , maar ook overload server. Laats HDPC locatie wordt weggejaagd. 30min gaat trespassing in.
En dan valt fleet command en hanger in crash. Wij zijn met maar 3 crew. Dus Persius meer skeliton crew.
Iig gaunlet 7 tegen hammerhead is goed te doen. Maar vandaag bug hammerhead bleef idle. Geboord. Helaas component loting was bugged. Dus ermee rond gevlogen.
Ik vermoed dat er nu groot probleem is die whipe nodig heeft. Game wordt overspoeld door biljonairs . Houd in dat vele gamers een enorme catalog aan shepen en items hebben. Dat beïnvloed ook de UI inventory en fleet command UI. Geen idee of fleet command een limiet heeft wat bepaalde gamer overschrijden. Naast blijk ook mogelijk druk te zijn. Als je eruit crashed blijk de server vol te zijn al weer wilt joinen.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Fleet command? Bedoel je Fleet Manager/ASOP?

• mr_evil08
mvds schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:15:
[...]

Belangrijker is dat je voldoende ramgeheugen hebt (minimaal 32GB) en dat je Star Citizen op een ssd geïnstalleerd hebt staan.
SSD is een nobrainer dat heeft elke game tegenwoordig nodig anders krijg je stutters.

32gb ram is inmiddels ook de norm.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2025 19:29 ]

• Morex
Gisteren SC voor het eerst echt gespeeld (gekocht in 2022) en erg naar m’n zin gehad. Ziet er erg mooi uit. Eerste hauling missie gedaan met een rented ship.

Nu heb ik door een donatie van een speler ineens 65M aUEC en ik zie door de bomen het bos niet meer “wat te kopen”. Ik speel vooral solo en weet nog niet wat ik het leukste vind.

Wat is nu wijsheid? Eerst één sterke allrounder halen (ik hoor o.a. Taurus/Zeus/Corsair/Cutlass/C2 etc.) of juist een combo met iets specialistisch (bijv. Gladius voor PvP of Vanguard voor PvE)? En hoe kijken jullie aan tegen iets als een Carrack (met ship erin). Is dat juist handig of gewoon te groot voor solo?

Ik wil niet alles blijven renten, dus ik zoek vooral een slimme combinatiem, of het beste schip per rol (voor deze patch). Benieuwd naar jullie tips!

• mvds
Morex schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:17:
Gisteren SC voor het eerst echt gespeeld (gekocht in 2022) en erg naar m’n zin gehad. Ziet er erg mooi uit. Eerste hauling missie gedaan met een rented ship.

Nu heb ik door een donatie van een speler ineens 65M aUEC en ik zie door de bomen het bos niet meer “wat te kopen”. Ik speel vooral solo en weet nog niet wat ik het leukste vind.

Wat is nu wijsheid? Eerst één sterke allrounder halen (ik hoor o.a. Taurus/Zeus/Corsair/Cutlass/C2 etc.) of juist een combo met iets specialistisch (bijv. Gladius voor PvP of Vanguard voor PvE)? En hoe kijken jullie aan tegen iets als een Carrack (met ship erin). Is dat juist handig of gewoon te groot voor solo?

Ik wil niet alles blijven renten, dus ik zoek vooral een slimme combinatiem, of het beste schip per rol (voor deze patch). Benieuwd naar jullie tips!
Het is heel erg afhankelijk van welke gameplay loop je leuk vind/lijkt. Als je voornamelijk solo speelt, dan zou ik zeker geen grote multi crew schepen kopen, nu dat engineering er is. Kleinere multi crew schepen zouden solo nog wel mogelijk moeten zijn.

Carrack is vrij nutteloos nu, op de medical bay na, heeft ie vrij weinig nuttigs. Exploration zit e rnog niet in, net zoals de drones die de Carrack zou krijgen. Ja hij is groot en je kan er veel mensen/spullen/voertuigen in vervoeren, maar daar zijn handigere opties voor.

• Morex
@mvds Wat zouden dan wel valide opties zijn voor mij in deze 4.5 patch met mijn ingame budget?

Inmiddels op advies van iemand een F7C-S Hornet Ghost Mk II gekocht voor fights. Nu nog een sterke main kiezen. Hoeft niet gefocust te zijn op hauling. Ik denk dat ik dan gewoon een sterk groter schip als main zoek met genoeg features aanboord.

[ Voor 56% gewijzigd door Morex op 31-12-2025 15:14 ]

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste