Ergens wel jammer, maar dat is duidelijk resultaat van het financieel model van CIG en de rework van de Cutlass. Wanneer ze de Cutlass als test-case (no pun intended) konden gebruiken voor dynamische local physic grids had het een interessante ontwikkeling geweest. Nu blijkt dat dit nog post 3.0 ligt is de rework van de Cutlass zinloos naar het 'originele' concept. Ze zijn met de rework begonnen, en de tech die ervoor nodig is (docking) is nog niet gereed.
Doordat er nu nog niks ingame is wat het 'docken' mogelijk gaat maken... is het ook niet te zeggen hoe het daadwerkelijk gaat werken. Je hebt natuurlijk de ports op de Constelation waar alles op aan zou moeten sluiten, hoe dat eruit gaat zien danwel gaat werken is ook nog maar de vraag.
Ergens denk ik dat ze het schip gewoon willen afronden, en dat het volledig gaat gebeuren met de tech die nu goed werkt en ze tot hun beschikking hebben. De meeste schepen zitten nog vol glitches, en dat komt mede doordat die tijdens verschillende periodes van ontwikkeling zijn 'samengesteld'. Lijkt me dat ze bij de Cutlass nu gewoon een product/schip willlen leveren wat af is. (Zoals ze de fighters nu hebben, met missileboats uitgezonderd... die zijn echt een 'mess'

)
Dat betekend overigens ook dat alle schepen met docking ports nog een overhaul nodig hebben zodra die techniek beschikbaar komt. Denk dat ze vanuit die redenering ervoor kiezen om de Cutlass de docking port te ontzeggen. Jammer voor het concept, maar positief voor het directe resultaat zodra het schip ingame komt.
Denk dat we later ingame verschillende schepen gaan krijgen. (Even simpel gesteld, want er zit nog van alles tussen. Freelancer heeft ook niet echt een docking port... die had er ook 1 in het originele model!) De kleine.. die landen op de landing pads en missen airlocks danwel docking ports. En de grotere schepen, zoals de Constelation, 'Tali, Starfarer, Carrack etc.
De grote schepen gaan volgens mij de mogelijkheid scheppen om in de PU praktisch zonder 'spacesuit' rond te lopen. Ik stel het me voor dat je je schip op de meeste plekken kan 'docken' aan een spaceport, (zoals de Idri' aan Port Ollisar in de loading screen) In space kan dat dan ook via de docking port -tech waar ze momenteel nog mee bezig zijn. Die tech hebben ze het al wel vaker over gehad, maar nog niets van laten zien... dus stiekem verwacht ik wel dat ze in Frankfurt het al semi-werkend hebben

. Wellicht met CitCon... hoewel dat zeer zuur zou zijn voor de Cutlass, gezien het volgens mij de enige tech is die het implementeren van de dockingport zou verhinderen.
Anyway... development in progress, als we alles uit elkaar moeten halen wat er al niet aan "gebroken beloften" ligt... is de stapel wellicht hoger dan ... (not gonna say it

) Naar mijn idee zal 't uiteindelijk wel goed komen, wanneer de tech er gaat komen kan je ervan uit gaan dat er een schip komt wat de Cutlass 'had moeten zijn'. En om het even geeft CIG de mogelijkheid voor die packages om 'weer' te switchen. We shall see

.
edit: Wall of text