Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• roe
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 11:32
saeJ7Oxo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:29:
Wie heeft er ervaring met welke elektrische dakraamsystemen zoals bijvoorbeeld Velux zich prettig laten integreren met Loxone. Ik heb voorbeelden gezien met de Velux KLF 200.

Heeft iemand iets waar hij tevreden over is of tips van welke merken en systemen juist te vermijden?

Het gaat me dus niet perse om technische ondersteuning maar vooral om een referentie van welk merk/systeem aan te raden is.

Groet,

Allard
Ik stuur de VELUX KMG100K aan vanuit loxone via relais uitgang. Wel de printplaat vervangen voor https://sedtronic.eu/en/vnx/23-vnx.html Daarnaast magneet contact op raam ter controle. Werkt perfect.
JackBol schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:42:
Zo. De domotica tekeningen voor mijn (180m2) nieuwbouwhuis zijn definitief. Alles bij elkaar €9000 extra kosten tbv de E-installateur 😳
En wat heb je dan? Licht? Anders nog iets? En bedoel je dan totaal (dus Loxone en wat de 'gewone' installateur meer / anders doet), of..?

[Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 16-03-2021 18:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gwaihir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:14:
[...]

En wat heb je dan? Licht? Anders nog iets? En bedoel je dan totaal (dus Loxone en wat de 'gewone' installateur meer / anders doet), of..?
Alle licht op BG en 1e (44 lichtpunten) Alle ruimte temperatuur individueel (wp en airco) wtw sturing, beveiliging, nfc, audio, gordijnen, screens.

9k voor alle pvc leidingen, kabels etc. 18k voor de Loxone hardware & Installatiewerkzaamheden.

[Voor 16% gewijzigd door JackBol op 16-03-2021 19:47]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-06 14:12
roe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:04:
[...]

Ik stuur de VELUX KMG100K aan vanuit loxone via relais uitgang. Wel de printplaat vervangen voor https://sedtronic.eu/en/vnx/23-vnx.html Daarnaast magneet contact op raam ter controle. Werkt perfect.
Ik heb inmiddels een Skylux iWindow3 in de garage liggen wachtend op installatie op het dak van mijn woning.

Deze heeft een kabel waarbij je een puls kunt geven op de verschillende aders om functionaliteit aan te sturen.

Het is dus nog niet gemonteerd en getest, maar zal vast makkelijk te sturen zijn via de digitale uitgangen van een extensie of tree ding.

• eternalspy
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:43
We zijn in de laatste fase voor het plannen van onze nieuwbouw met Loxone.
Enige puntje dat nog open staat is welke verlichting die we gaan kiezen.

12v, 24v of 230v

Ik weet dat de 230v dimmers duur zijn bij Loxone en beter de RGBW dimmer gebruiken en opspliten in 4 kanalen.

Nu heb ik al veel info gevonden maar vraag me af wat de situatie nu in 2021 is (evolutie van de led lampen etc...)

1. 230v led spots GU10 = Zijn deze echt beperkt in dimbereik? We willen deze gebruiken voor nachtverlichting in de hal en badkamer maar gaan deze ver genoeg kunnen dimmen?

2. 24v spots / armaturen zijn heel moeilijk te vinden maar zou wel makkelijk zijn om alles op 24v to houden en niet met verschillende voedingen te werken in de meterkast. Mag je 24v MR16 spots gebruiken indien er op de verpakking staat dat het armatuur voor 12V is?

3.Indien we niet naar het prijsverschil kijken van de dimmer zelf. Is er eigenlijk nog een reden (buiten natte zones) om voor 12/24v te kiezen?

Bedankt iedereen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
eternalspy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:18:

12v, 24v of 230v

Ik weet dat de 230v dimmers duur zijn bij Loxone en beter de RGBW dimmer gebruiken en opspliten in 4 kanalen.

Nu heb ik al veel info gevonden maar vraag me af wat de situatie nu in 2021 is (evolutie van de led lampen etc...)

1. 230v led spots GU10 = Zijn deze echt beperkt in dimbereik? We willen deze gebruiken voor nachtverlichting in de hal en badkamer maar gaan deze ver genoeg kunnen dimmen?

2. 24v spots / armaturen zijn heel moeilijk te vinden maar zou wel makkelijk zijn om alles op 24v to houden en niet met verschillende voedingen te werken in de meterkast. Mag je 24v MR16 spots gebruiken indien er op de verpakking staat dat het armatuur voor 12V is?

3.Indien we niet naar het prijsverschil kijken van de dimmer zelf. Is er eigenlijk nog een reden (buiten natte zones) om voor 12/24v te kiezen?

Bedankt iedereen.
Geen, je wilt CC voor LEDs. Drivers in MK (hoeft niet perse), maar armaturen gaan hier ook lastig te vinden voor zijn. Oplossing is echter vaak simpel: de meegeleverde losse driver in de prullenbak kieperen.

• eternalspy
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Geen, je wilt CC voor LEDs. Drivers in MK (hoeft niet perse), maar armaturen gaan hier ook lastig te vinden voor zijn. Oplossing is echter vaak simpel: de meegeleverde losse driver in de prullenbak kieperen.
Bedankt maar ik begrijp niet echt het antwoord.
We zouden nooit met losse drivers werken en 1 centrale hebben in de meterkast indien we voor 12v of 24v gaan.
met CC bedoel je dan Constant Current? deze zijn nog moielijker te vinden niet? en hoe compatible zijn deze met Loxone?

Ik dacht een simpel antwoord te vinden op de 3 vragen maar nu heb ik er nog meer bij gekregen :) bedankt 8)7

• HammieDuDe
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 23:38

12v, 24v of 230v

Ik zal even wat uit mijn praktijk bewezen zaken schetsen, ik gebruik 230V GU10 voor mijn BG lichtpunten, spots die ik gebruik zijn de Philips Master LEDspotMV van 8 watt, die zijn nu al 10 jaar oud, maar doen het nog uitstekend,.. ik heb ze in het begin gedimd gehad met DMX en vervolgens een DIMpack van Showtec ( tussenoplossing ), toen viel mij het dimbereik tegen, 10%>, maar sinds 3 jaar heb ik ze op de Loxone Dimmer zitten en kan ik ze tot een punt dimmen waarop ze niet eens meer echt licht geven ( 4/5% ).

De 230V dimmer van Loxone is echter wel verschrikkelijk overpriced imho, ik ga in mijn nieuwe huis in eerste instantie beginnen met DMX dimmers via onze grote vriend Ali, dat heeft zich bij een collega van mij bewezen het bijna net zo goed te doen.
Zelf heb ik inbouwspots van SLV ( Tria 1 / 2 / 3 / 4 ) en die heb ik van GU5.3 omgebouwd naar GU10 ( iets hogere stap dus nog, 12 > 230V ), dit had toen met levertijd te maken van de GU10 variant, was alleen het sokje vervangen en het werkt prima. ( Tria is echter ook te krijgen als GU10, dus de armatuur is er wel geschikt voor ).

Ik verwacht een 12/24v stap, dat dat geen probleem hoeft te zijn.

In mijn aanbouw en boven schakel ik alle spots op 12V, daarbij maak ik gebruik van DMX dimmers van DMX4U, de X9 HR variant:
https://www.thewillows.nl...h-resolution-dinrail.html

Waarbij ik centraal 2 grote honeywell voedingen van Honeywell heb hangen en daar achter de dimmers en vanuit daar rechtstreeks naar de spots ga.

Houdt wel rekening met lange leidingen dat er vertraging kan oplopen op het inschakelen van je spots/verlichting. Een designfoutje bij mij > in de keuken gaan mijn spots achter mekaar aan, vanwege doorlussen. Zorg voor gelijke aanvoer/lengte van de voedingen indien je lampen tegelijkertijd wil inschakelen.
...
Ligt er helemaal aan wat je verder gaat gebruiken aan verlichting, ga je ook met LEDstrips etc. aan de slag, waardoor je al dimmers daar voor moet hebben dan is het handig om ook je andere verlichting er mee te schakelen, zo niet, dan zou ik voor 230v gaan ( ben je flexibeler met armaturen / spots etc. ).

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

• JackBol
  • Niet online

JackBol

12v, 24v of 230v

Bedankt iedereen.
Ik heb gekozen om 230V naar mijn lichtpunten te leggen en lokaal met CC drivers te werken.
Nu kijk ik naar https://www.eldoled.com welke een grote range aan drivers hebben. Aansturing doe ik via DALI. Ik heb een "business case" geschreven en mijn 28 lichtpunten dimmend aansturen is goedkoper met DALI dan 28 losse dimmers. Nadeel is wel dat ik alleen per 2 leds kan dimmen (er zitten 2 LEDs op een CC kring). Maar dat maakt in mijn huis niet uit omdat vrijwel alles per 2 is.

• HammieDuDe
JackBol schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb gekozen om 230V naar mijn lichtpunten te leggen en lokaal met CC drivers te werken.
Nu kijk ik naar https://www.eldoled.com welke een grote range aan drivers hebben. Aansturing doe ik via DALI. Ik heb een "business case" geschreven en mijn 28 lichtpunten dimmend aansturen is goedkoper met DALI dan 28 losse dimmers. Nadeel is wel dat ik alleen per 2 leds kan dimmen (er zitten 2 LEDs op een CC kring). Maar dat maakt in mijn huis niet uit omdat vrijwel alles per 2 is.
En wat voor armaturen/lichtbronnen gebruik je dan achter deze CC dimmers aan leds? Ik heb nu overal naar alle lichtpunten separaat bekabeling liggen dus ik kan nog kiezen tussen de voltages. Ik ben wel benieuwd naar jouw DALI oplossing

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:46

12v, 24v of 230v

Bedankt iedereen.
Ik heb jaren geleden ervoor gekozen het toch eenvoudig te houden. Ik heb toen voor deze spots gekozen:

https://www.voltus.de/bel...v-dc-2850k-25-cri-92.html

Ze leveren ook bijpassend armatuur maar andere MR16 armaturen kan ook. Direct aan te sluiten op de LED driver van Loxone. Individueel of in kringen van meerdere spots.

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 18-03-2021 19:52]

JackBol schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:36:
Interessant! Licht wordt hier echt retrofitten - daarom schuif ik 't ook voor me uit - maar DALI kwam toch al langs, want mag ik bij 230V in proppen, in creatieve ster-configuratie.

Over spots heb ik langzamerhand wat gelezen in het KNX topic, waar 't regelmatig langs komt. Ook daar zo'n beetje alles constant current, maar ik dacht dat dat alleen met centrale drivers gebruikt werd. (Misschien een KNX geralateerde gewoonte, misschien nooit echt goed meegelezen.)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:19:
[...]

En wat voor armaturen/lichtbronnen gebruik je dan achter deze CC dimmers aan leds? Ik heb nu overal naar alle lichtpunten separaat bekabeling liggen dus ik kan nog kiezen tussen de voltages. Ik ben wel benieuwd naar jouw DALI oplossing
Glareless spots van Dydell uit Haarlem.

https://www.dydell.com/en/glareless-spot
Overigens heb ik de drivers niet centraal maar in de buurt van het lichtpunt.

Edit: zo dus:

[Voor 33% gewijzigd door JackBol op 18-03-2021 20:23]

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Sethro schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Ik heb jaren geleden ervoor gekozen het toch eenvoudig te houden. Ik heb toen voor deze spots gekozen:

https://www.voltus.de/bel...v-dc-2850k-25-cri-92.html

Ze leveren ook bijpassend armatuur maar andere MR16 armaturen kan ook. Direct aan te sluiten op de LED driver van Loxone. Individueel of in kringen van meerdere spots.
Dit zijn echt hele goede lampen, ik heb deze letterlijk overal in mijn huis. Ik heb alleen de 30938. Deze zijn van 1 tot 100% te dimmen en geven een heel mooi egaal licht. Destijds op de Duitse fora kwamen deze spots er erg goed uit. Ik had de eerder genoemde Philips GU10 lampen in mijn hal, wc en beneden maar heb deze ook vervangen voor Constaled omdat deze beter zijn. Jaar geleden was het nog een eigen bedrijf, maar Voltus heeft het over genomen. Bij de aanschaf van meerdere is het de moeite om een offerte aan te vragen, er ging nog wat korting over heen.

De optie die ik gebruik zijn een aantal 24 volt Meanwell voedingen en verschillende Eldoled Powerdrive DMX controllers. De controllers heb ik per etage ingericht en sturen verschillende kamers aan. Daarbij een DMX controller van Loxone om het geheel aan te sturen. Het is een beetje moeilijk op foto te krijgen, maar een lamp zit er in de gedimde staat zo uit:

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Alle LEDs zijn perfect te dimmen, die kwaliteit moet je toch echt aan de driver toeschrijven.
De 24V voedingen zijn neem ik aan voor de EldoLED drivers?

• Sethro
-SimJoc- schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:15:
[...]

Dit zijn echt hele goede lampen, ik heb deze letterlijk overal in mijn huis. Ik heb alleen de 30938. Deze zijn van 1 tot 100% te dimmen en geven een heel mooi egaal licht. Destijds op de Duitse fora kwamen deze spots er erg goed uit. Ik had de eerder genoemde Philips GU10 lampen in mijn hal, wc en beneden maar heb deze ook vervangen voor Constaled omdat deze beter zijn. Jaar geleden was het nog een eigen bedrijf, maar Voltus heeft het over genomen. Bij de aanschaf van meerdere is het de moeite om een offerte aan te vragen, er ging nog wat korting over heen.

De optie die ik gebruik zijn een aantal 24 volt Meanwell voedingen en verschillende Eldoled Powerdrive DMX controllers. De controllers heb ik per etage ingericht en sturen verschillende kamers aan. Daarbij een DMX controller van Loxone om het geheel aan te sturen. Het is een beetje moeilijk op foto te krijgen, maar een lamp zit er in de gedimde staat zo uit:[Afbeelding]
Kan zo'n DMX extensie met Eldo drivers wel uit als je dat vergelijkt met de eigen Loxone RGBW dimmer? De Loxone driver kost 65 euro en heeft 4 kanalen

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sethro schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Kan zo'n DMX extensie met Eldo drivers wel uit als je dat vergelijkt met de eigen Loxone RGBW dimmer? De Loxone driver kost 65 euro en heeft 4 kanalen
De Eldoled 560W/Dual kost ongeveer €60.
Deze heeft 2 kanalen voor 2 balasts.

Qua kosten was het om het even, maar de light leverancier adviseerde deze drivers voor hun LEDs.
Ze hebben ook zelf de output amps, dimming curve etc op die drivers geconfigureerd.

• HammieDuDe
-SimJoc- schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:15:
[...]

De optie die ik gebruik zijn een aantal 24 volt Meanwell voedingen en verschillende Eldoled Powerdrive DMX controllers. De controllers heb ik per etage ingericht en sturen verschillende kamers aan. Daarbij een DMX controller van Loxone om het geheel aan te sturen. Het is een beetje moeilijk op foto te krijgen, maar een lamp zit er in de gedimde staat zo uit:[Afbeelding]
Heel interessant, ik begin nu ook wel deze kant op te neigen voor mijn spots/verlichting. Jij geeft aan de controllers per etage ingericht te hebben, dan praat je over kabellengtes van +/-?

Ik heb nu alle verlichting loos voorbereid richting het zolder, dan praat je over +/- 20 meter...

• Sethro
HammieDuDe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Heel interessant, ik begin nu ook wel deze kant op te neigen voor mijn spots/verlichting. Jij geeft aan de controllers per etage ingericht te hebben, dan praat je over kabellengtes van +/-?

Ik heb nu alle verlichting loos voorbereid richting het zolder, dan praat je over +/- 20 meter...
Ik heb iedere spot met CAT7 bedraad, bij mij gaat ook alles naar zolder. Geen issue.

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:49

Cpt-Cholo

I did it again...

Sethro schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Ik heb iedere spot met CAT7 bedraad, bij mij gaat ook alles naar zolder. Geen issue.
Ik heb iedere spot bekabeld met CAT7 en 3g1.5. 24V steek ik op de 1.5 en tree via UTP.

Zo kan je ook 220V doen later als je wilt en is er geen probleem met spanningsval op lange afstanden, zelf al ga je naar 12V.

• eternalspy
Bedankt allemaal voor de vele reacties.

Op basis van de verkregen info en om het "makkelijk" te houden gaat we het volgende gebruiken.

1. 230v voor de armaturen en de spots die niet tot het extreme moeten dimmen (icm de philips masterled GU10 spots). samen met de Loxone dimmer waar nodig. Ervaringen zijn toch positief met deze combinatie.

2. de ledbalken in de keuken / dressing / badkamer / trapleuning / 24V met Loxone RGBW dimmer. Hoewel deze niet echt dimbaar moeten zijn is de meerprijs miniem met deze dimmer (17 euro / kring)

3. We gaan onze gekozen spots (Wever & Ducré Deep) ombouwen met de 30938 Voltus voor de badkamer, nachthal en toilet op nachthal en aansturen zodat maximale dimming mogelijk is voor nachtverlichting zo laag mogelijk te hebben.

Ongelooflijk hoeveel mogelijkheden er zijn, vroeger had je gewoon halogeen spots en gedaan... teveel mogelijkheden :)

Nogmaals bedankt

• Sethro
Ik zou voor de items onder 1 toch ook kijken naar de 24V spots. Scheelt volgens mij weinig qua prijs.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sethro schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:31:
Ik zou voor de items onder 1 toch ook kijken naar de 24V spots. Scheelt volgens mij weinig qua prijs.
De toekomst van LED spots is volgens mij 24V DC.
Alle 230V spots hebben een eigen DC adapter ingebouwd en zijn dus minder granulair te dimmen (fase aansnijding).

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13:47
JackBol schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:09:
[...]

De toekomst van LED spots is volgens mij 24V DC.
Alle 230V spots hebben een eigen DC adapter ingebouwd en zijn dus minder granulair te dimmen (fase aansnijding).
voor de spots wel, maar de markt voor 230V zal ook inmens groot blijven. de gemiddelde woning is toch echt helemaal 230V op dit moment... gaat generaties duren voordat we daar 24V hebben.

• -SimJoc-
  • Niet online
HammieDuDe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Sommige meer dan 20 meter hier, geeft geen problemen. Ik heb wel alle led lampen met 1.5mm flexibele luidspreker kabel aangesloten.

• -SimJoc-
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:38:
[...]

De Eldoled 560W/Dual kost ongeveer €60.
Deze heeft 2 kanalen voor 2 balasts.

Qua kosten was het om het even, maar de light leverancier adviseerde deze drivers voor hun LEDs.
Ze hebben ook zelf de output amps, dimming curve etc op die drivers geconfigureerd.
Ik gebruik de Powerdrive 180D, 4 kanalen per unit. Heb er een stuk of vier.

• -SimJoc-
  • Niet online
Sethro schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Ik heb ze allemaal via MP en meestal rond hetzelfde bedrag. Eldoled units zijn onverwoestbaar.

[Voor 5% gewijzigd door -SimJoc- op 19-03-2021 23:49]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afgelopen week is de E-installateur flink bezig geweest! Je kan wel zien waar de domotica kast komt te staan :)

• geiz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 12-04 23:52
Ik ben pas begonnen met de installatie vernieuwen door KNX actoren, sensoren en knoppen. Loxone (Gen.1) wil ik gebruiken voor automatisering, klimaatsturing en enkele 24V dimmers. Ik gebruik nu de RGBW-TREE dimmers in de configuratie vier losse kanalen (4xWit). Wat ik nog niet voor elkaar krijg, is het foutloos aansturen van deze Loxone RGBW dimmer, m.b.v. een KNX rocker switch (kort links drukken = aan, lang links = dimmen 0>100%, kort rechts = uit, lang rechts = dimmen 100-0%)

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?
Alvast bedankt!

• HiBe
Welke KNX rocker switch gebruik je?
Welke dimmer bouwsteen gebruik je in loxone?

• geiz
HiBe schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:57:
Welke KNX rocker switch gebruik je?
Welke dimmer bouwsteen gebruik je in loxone?
Ik gebruik switches en thermostaten van EAE, type Oria: EAE Oria.
Qua dimmer bouwsteen in Loxone, ik heb zo ongeveer alle mogelijkheden gebruikt die ik kan bedenken :-)

• HiBe
Om te beginnen zou ik de knx adressen in loxone inleren en toevoegen via de leermodus (https://www.loxone.com/nlnl/kb/eib-knx-basis/). Dan weet je zeker dat je sensoren goed zijn.

Vervolgens is de vraag hoe je de actoren wilt aansturen. wil je klassiek KNX, waarbij de sensoren direct de aktoren aansturen en loxone een visualisatie laag is, of wil je dat loxone het centrale brein is en dus loxone de informatie van de sensoren verwerkt en vervolgens de aktoren aanstuurt...?

• geiz
De KNX sensoren en actoren werken zelfstandig, dit werkt ook probleemloos. Loxone is alleen een extra toevoeging voor visualisatie en andere neventaken, zoals CV-sturing. Op een uitzondering na, dat zijn de 24V RGBW-dimmers van Loxone, die ik dacht in te zetten voor een aantal 24V spotjes.
Deze moeten op dezelfde wijze te bedienen zijn als de KNX-dimmers.
Voorbeeld: ik heb een 4x2 KNX-drukknop van dit type:

De bovenste twee knoppen bedienen KNX-dimmers (EAE UD105), de onderste twee knoppen moeten de Loxone RGBW-dimmers bedienen, op dezelfde wijze met ongeveer hetzelfde gedrag als de bovenste.

• HiBe
OK, als de KNX knoppen goed samenwerken met KNX dim actuatoren, dan moet je dus the KNX/EIB dimmer bouwsteen in Loxone gebruiken.

• geiz

Dit is wat ik geprobeerd heb met die KNX/EIB dimmer. Maar welke uitgang ik ook aan de RGBW-Tree dimmer knoop, aan/uitschakelen of dimmen, dat werkt niet.

• HiBe
heb je de KNX monitor in loxone bekeken? vaak is het datatype (DPT) niet goed... foutzoeken op basis van de huidige info is niet echt mogelijk.

• geiz
Nee, dat is het helaas niet.

Mijn uitdaging is om het pulse-druk systeem van Loxone zover te krijgen dat ik dit betrouwbaar met een dedicated -aan- of -uit- commando en een -dim op- en -dim neer- commando aangestuurd te krijgen.

Uit de KNX-knop komt op het ene adres AAN/UIT en op het andere adres een waarde voor UP/DOWN (en zo lang je de knop ingedrukt houdt blijft dit bericht herhalen).

• djrmml
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Is het toegestaan om de Tree kabel gezamenlijk met 3x 230v aders door een 19mm te trekken? Aangezien de Tree kabel voorzien is van een mantel.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Niet te veel bochten hebben, anders staan de draden zelf het niet toe? ;)

Op basis van o.a. wat ik hoor over de KNX-kabel in het topic aldaar, denk ik dat dit mag volgens de verschillende normen. Maar die mantel (dubbele isolatie) moet er dan wel overal om blijven zitten. Je mag 'm dus niet 'verwerken' in een centraal- / inbouwdoos waar ook die 230V aders doorheen lopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HammieDuDe
djrmml schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:56:
Is het toegestaan om de Tree kabel gezamenlijk met 3x 230v aders door een 19mm te trekken? Aangezien de Tree kabel voorzien is van een mantel.
Neen, laagspanning draad en zwakstroom kabel mag niet zomaar bij mekaar door 1 buis. Wel als kabel zijnde door bijv. een mantelbuis, maar dan moet ook de 230v in kabelvorm zijn.

[Voor 5% gewijzigd door HammieDuDe op 05-04-2021 20:10]

• djrmml
Het is voor een nieuwbouw, we hebben nu de centraaldozen ingericht als enkel lichtpunten die dan ook verdelen naar de spots. Dus alles via 230v aansturen en dimmen. Spots dus niet los naar de meterkast gebracht

Echter nu leek het wel Interessant om de spots van Loxone toe te passen deze maken echter gebruik van de Tree kabel. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!
HammieDuDe schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:32:
Neen, hoogspanning en laagspanning mag niet bij mekaar door 1 buis. Wel als kabel zijnde door bijv. een mantelbuis, maar dan moet ook de 230v in kabelvorm zijn.
Hmm.. volgens (welke norm)?

En @tss68nl Weet jij zo uit welke norm je geplukt had dat 't wel zou mogen met alleen de laagspanning / signaalkabel dubbelgeïsoleerd?

Moet zeggen dat mijn referentie (wat 'n installateur hier na enig nadenken deed) wel allemaal dubbelgeïsoleerde kabels betreft.. Raak nu toch wel nieuwsgierig. Bvd!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HammieDuDe
Gwaihir schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:26:
[...]

En @tss68nl Weet jij zo uit welke norm je geplukt had dat 't wel zou mogen met alleen de laagspanning / signaalkabel dubbelgeïsoleerd?

Moet zeggen dat mijn referentie (wat 'n installateur hier na enig nadenken deed) wel allemaal dubbelgeïsoleerde kabels betreft.. Raak nu toch wel nieuwsgierig. Bvd!
Ok ik zal iets nuanceren, het mág wel door 1 buis maar de laagste voltage kabel moet voldoende geïsoleerd zijn volgens de normen van het hoogste voltage dat in de buis zich bevind. Oftewel, je treekabel moet dan geïsoleerd zijn voor >230v, tevens zoals jij aangeeft, buitenom deze isolatie, wil je ook afscherming toepassen omdat je anders inductiespanning gaat krijgen over langere lengtes. ( blijven bijv. spots iets branden/knipperen ).

Loxone Tree kabel is genormeerd op 200VDC.
https://www.loxone.com/en...eet_100344_Tree-Cable.pdf
Dus.... is wel een dingetje.

Na wat meer speurwerk, het wordt wel gedaan, maar het mág dus niet, de kabel is geschikt voor max 200VDC maar niet getest en gecertificeerd voor andere spanningen.

KNX buskabel zoals deze:
https://knxgroothandel.nl...-8mm-groen-100-meter.html
Is weldegelijk getest en gecertificeerd tot 4kV en zou je dus mee mogen trekken, maar gaat jouw doel voorbij omdat je dan dus niet die 2x1,5mm hebt...

Deze kwam ik wel tegen:
https://www.hofkabelfabri...ad/nl/M0LB-WG000-B04-554/
Alleen is die kabel nergens te vinden en volgens mij is het een brandmeld gerelateerde kabel, maar zou wel precies voldoen aan de eisen,.. er staat een recente datum op het blad dus kan zijn dat het nog in ontwikkeling/productie is/gaat.

Mocht iemand hem vinden, ben ik ook wel geïnteresseerd.

[Voor 37% gewijzigd door HammieDuDe op 05-04-2021 22:38. Reden: Toevoegingen]

• djrmml

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-06 13:34
Gwaihir schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:26:
[...]

Allereerst.....laagspanning = 230V/400V. Hoogspanning is wat je buiten op van die mooie masten ziet.

Als we het hebben over bussystemen, LED bedrading (< 65V) etc, dan spreken we over SELV (Safe Extra Low Voltage). LED's die een keten hebben die boven de 65V uit komen, vallen weer onder laagspanning mogen dus altijd bij 230V/400V. Maar de drivers moeten dan wél net als 230V afgeschermd zijn.

De regels voor het scheiden van SELV en laagspanning zijn op zich helder:
  • Je mag beide door dezelfde buis leggen, mits je afgeschermde kabel gebruikt voor >400V isolatiewaarde.
  • Je hoeft geen (aard)scherm te voorzien, maar met bussystemen is het wel wenselijk vanwege interferentie.
  • Je mag de mantel in een centraaldoos of wanddoos waar óók 230V aanwezig is niet strippen van de SELV kabel. Afmonteren of aftakken is dus vrijwel onmogelijk. Let op dat deze al regel al van kracht is zelfs als de laagspanning *niet* wordt gestript.
  • De enige methode waarop aftakken/afmonteren mag gebeuren, is als je 5mm isolatieafstand kan garanderen om de gestripte SELV delen heen. Sommige apparaten hebben plastic compartimenten met trekbeveiliging, voor andere zijn siliconen hoezen te koop. Voor aftakken zijn er isolerende tussenschotten voor centraaldozen, maar die zijn nauwelijks goed te verwerken.
Ik heb het zelf maar op een heel beperkt aantal plekken gedaan waar het echt niet anders kon....en daar heb ik de SELV kabel ononderbroken door de 230V buis én doos door laten lopen, naar een SELV doos met een bus-bedienpunt er op.

En zelfs dat is eigenlijk niet volgens de NEN1010....aangezien je eigenlijk geen enkele open buis/doosverbinding mag hebben tussen SELV en laagspanning ( of tussen verschillende groepen van laagspanning).

Maar goed, die regels zijn bedacht met het oog op traditioneel centraaldozen systeem, waar die regel gemakkelijk te handhaven is. Bij een domotica systeem is dat in sommige situaties vrij lastig. De regel is er ook zodat je geen krachtstroom (400V) kan maken door per ongeluk verschillende groepen van verschillende fasen bij elkaar te brengen in een doos, aangezien de draad er allemaal het zelfde uit ziet. Die fout is met een groene buskabel in ieder geval veel minder snel gemaakt.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

@HammieDuDe @tss68nl Super bedankt allebei voor deze gedetailleerde uiteenzetting :).
HammieDuDe schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:06:
Ok ik zal iets nuanceren, het mág wel door 1 buis maar de laagste voltage kabel moet voldoende geïsoleerd zijn volgens de normen van het hoogste voltage dat in de buis zich bevind. Oftewel, je treekabel moet dan geïsoleerd zijn voor >230v
Ah. Ja, dat zal al snel een zeldzaamheid zijn, want dan heb je 't over een kabel speciaal gemaakt om te liggen 'naast'. Kennelijk heeft men zich voor de KNX-buskabel gerealiseerd dat 't in dat toepassingsgebied de moeite waard is.

Mijn doel zou zijn enkele tasters (en mogelijk sensoren) aan te sluiten. Dat zou ik ook met KNX-buskabel kunnen doen (heeft de benodigde vier aders). Is nog prettig dunner ook dan tree kabel en CAT-7 (wat hier 't meest ervoor gebruikt wordt). Helaas wel wat verwarrend, daar ik ook echt 'n KNX bus heb.

• HiBe
geiz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:50:
[Afbeelding]

Dit is wat ik geprobeerd heb met die KNX/EIB dimmer. Maar welke uitgang ik ook aan de RGBW-Tree dimmer knoop, aan/uitschakelen of dimmen, dat werkt niet.
ik heb toevallig het paasweekend gebruikt om mijn KNX knoppen te visualiseren in loxone. Je moet om te beginnen de juiste instellingen in ETS maken voor je schakelaar, KNX groepen en je actor. Je moet in KNX de groepen koppelen voor het aansturen van de actor, en ook voor de terugmelding vanuit de actor. Deze moeten ook van het juiste type (EIS/DPT zijn). Ik ga er voor het gemak vanuit dat je dit voor elkaar hebt gekregen (voor de meeste KNX apparaten hoef je ze niet allemaal in te vullen, maar om het goed met loxone te laten werken heb je 5 KNX groepen per dimkanaal nodig).

Vervolgens moet je in de KNX dimmer in loxone 2 sensoren en 3 actoren koppelen. voor elke ingang/uitgang moet je het juiste type KNX groep koppelen.... dus voor de ingangen:

St=EIS1/DPT1
SP=EIS6/DPT5

AQ = EIS2/DPT3
Q= EIS1/DPT1
AQp = EIS6/DPT5

het is een aardige klus (afhankelijk hoeveel dimmers je hebt), maar zo klopte het bij mij.

Ik heb ook overal de remanentie aangezet waar mogelijk, Geen antwoord verzenden aangezet en de retry uitgezet... Anders is loxone de KNX bus onnodig aan het overloaden met berichten.

Ik kan nu even niet zo snel een screenshot sturen, maar hopelijk helpt dit al.

• HiBe
Gwaihir schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:46:
@HammieDuDe @tss68nl Super bedankt allebei voor deze gedetailleerde uiteenzetting :).

[...]

Ah. Ja, dat zal al snel een zeldzaamheid zijn, want dan heb je 't over een kabel speciaal gemaakt om te liggen 'naast'. Kennelijk heeft men zich voor de KNX-buskabel gerealiseerd dat 't in dat toepassingsgebied de moeite waard is.

Mijn doel zou zijn enkele tasters (en mogelijk sensoren) aan te sluiten. Dat zou ik ook met KNX-buskabel kunnen doen (heeft de benodigde vier aders). Is nog prettig dunner ook dan tree kabel en CAT-7 (wat hier 't meest ervoor gebruikt wordt). Helaas wel wat verwarrend, daar ik ook echt 'n KNX bus heb.
Ben benieuwd, de KNX kabels bij 3 230V aders in 1 buis zal nog niet meevallen om erdoorheen te trekken... ik vond de KNX kabel niet echt heel fijn door een buis gaan zonder extra 230V aders. Ben benieuwd naar jouw ervaring.
HiBe schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:50:
Ben benieuwd, de KNX kabels bij 3 230V aders in 1 buis zal nog niet meevallen om erdoorheen te trekken... ik vond de KNX kabel niet echt heel fijn door een buis gaan zonder extra 230V aders. Ben benieuwd naar jouw ervaring.
Heb 't ben ik bang nog over 5/8 buis ook, gelukkig geen flex. Dus ik ga 't proberen te vermijden. Maar 't is wel 'renovatie', bewoond, met veel schoon metselwerk. Dus is 't goed zo'n optie achter de hand te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb LAPP ÖLFLEX® CLASSIC 110 bekabeling (5G1,5mm2).
Deze doen 230V en sturing (sommige DALI, sommige KNX DMX).

https://lappbenelux.lappg.../oelflex-classic-110.html

JackBol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:15:
Deze doen 230V en sturing (sommige DALI, sommige KNX).
Hoe zeg je dat? Naast elkaar, of gebruik je dan 230V en (S)ELV aders in dezelfde kabel?

• tss68nl
JackBol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:15:
[...]

Deze doen 230V en sturing (sommige DALI, sommige KNX).

https://lappbenelux.lappg.../oelflex-classic-110.html
230V + Dali is prima.

230V + KNX in één kabel is absoluut not done.

Dali is laagspanning, géén SELV en mag dus samen met 230V. KNX is SELV en moet over het hele systeem als dusdanig behandeld worden. Het moet absoluut veilig zijn om even wat KNX draden te strippen of aan te sluiten op een KNX unit. Dat is het niet meer als je ergens een vergissing hebt kunnen maken, en een ader van KNX hebt aangesloten op 230V fase, of doorverbind met een Dali draad.

Sowieso.... Ölflex is daar ongeveer de slechtst mogelijke kabel voor: alle aders zijn zwart ( op de aarde na in sommige series). Je moet de draden uit elkaar houden op basis van kleine nummers op de aders, dus na afmonteren vaak niet eens meer te controleren.

8)7

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:35:
[...]

Hoe zeg je dat? Naast elkaar, of gebruik je dan 230V en (S)ELV aders in dezelfde kabel?
Ik heb even gekeken naar de tekeningen.

Als we uit gaan van de keuken heb ik daar 11 spotboxen zitten.

In een keuken wordt:
- de 230V in de centraaldoos aangeleverd vanuit de meterkast.
- de DALI draden via een aparte buis naar de domotica kast (5G1,5mm2 LAPP).

Vanuit de centraaldoos gaat er L/N/PE naar de eerste spotbox waar ook de DALI draden uit komen.

Hier in spotbox 1 hangt een dali driver die 3 spots aanstuurt (box 1 2 3). Vanuit spotbox 1 gaat een 5G1,5mm2 LAPP naar spotbox 4, met een driver welke 4 spots aanstuurt (4, 5, 6, 7). Vanuit spotbox 4 gaat een 5G1,5mm2 LAPP naar spotbox 8 met een driver, welke 4 spots aanstuurt (8, 9, 10, 11).

Dus alleen tussen de drivers gaat de 230V en DALI door de zelfde kabel.
Vanaf spotbox 1 splitst de 230V richting de centraaldoos en de DALI richting de domotica kast.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

tss68nl schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:36:
[...]

230V + Dali is prima.

230V + KNX in één kabel is absoluut not done.

Dali is laagspanning, géén SELV en mag dus samen met 230V. KNX is SELV en moet over het hele systeem als dusdanig behandeld worden. Het moet absoluut veilig zijn om even wat KNX draden te strippen of aan te sluiten op een KNX unit. Dat is het niet meer als je ergens een vergissing hebt kunnen maken, en een ader van KNX hebt aangesloten op 230V fase, of doorverbind met een Dali draad.

Sowieso.... Ölflex is daar ongeveer de slechtst mogelijke kabel voor: alle aders zijn zwart ( op de aarde na in sommige series). Je moet de draden uit elkaar houden op basis van kleine nummers op de aders, dus na afmonteren vaak niet eens meer te controleren.

8)7
Excuus, ik bedoelde DMX. Ik weet niet of dat iets uit maakt.

Het is een point-to-point verbinding van 1 DMX controller naar 1 DMX lamp omdat die lamp enkel op DMX te sturen is. Er zal dus nooit meer aan geklust worden als het eenmaal ligt.

• tss68nl
JackBol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:50:
[...]
Excuus, ik bedoelde DMX. Ik weet niet of dat iets uit maakt.

Het is een point-to-point verbinding van 1 DMX controller naar 1 DMX lamp omdat die lamp enkel op DMX te sturen is. Er zal dus nooit meer aan geklust worden als het eenmaal ligt.
DMX is net als KNX ook SELV, dus dat mag ook niet. Het is in ieder geval goed dat het een gesloten circuit is, en dat je niet per ongeluk 230V op je hele KNX of DMX bus kan aansluiten.

Zoals gezegd.... Dali + 230V door een 5G kabel is normaal. Dali is ontworpen om samen met 230V te worden aangelegd. Maar de Dali draden moeten wel dus als 230V draad behandeld worden.

Wel uitkijken om dergelijke zaken op een forum te zetten: voor je het weet lezen mensen het maar half en nemen ze het over. :)

• RAPWare
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-06 18:52
Net als velen voor mij op dit forum ben ik aan het kijken naar een Loxone i.c.m. DALI oplossing voor een nieuwbouw woning.
De bovenstaande discussie over bekabeling was zeer verhelderend, maar leidt nu wel tot een lastige keuze.

Ik was van plan om door het hele huis 5 aderige bekabeling aan te leggen (L,N,Aarde en 2x1.5 voor DALI) en in een seperate buis hiernaast de 6-aderige Loxone kabel.
Het idee was dat ik dan op elk punt (WCD of Lamp) de keuze had om:
- 230V direct te gebruiken (WCD),
- 230V i.c.m. DALI relais, phase dimmer of 230V LED driver,
- 24V i.c.m. Loxone device of 12-48V DALI LED driver.

Door de eis dat de Loxone kabel niet in dezelfde doos gebruikt kan worden als de 5 aderige 230V/DALI kabel gaat dat helaas niet werken.
Hierdoor moet ik nu de keus maken of ik de plafond lampen wil gaan aansturen via DALI LED drivers die gevoed worden via de 24V Loxone kabel of dat ik de lampen ga aansluiten op een 230V DALI LED driver.

De Loxone kabel met een extra 2 aderige kabel voor de DALI bus komt beter uit qua bekabeling, maar neemt wel de mogelijkheid weg om 230V lampen aan te sluiten.
Zijn er (belangrijke) verschillen tussen de 230V DALI LED drivers en 12-48V DALI LED drivers die ik mee moet nemen in mijn overweging om voor 230V of 24V te gaan?
RAPWare schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:10:
Ik was van plan om door het hele huis 5 aderige bekabeling aan te leggen (L,N,Aarde en 2x1.5 voor DALI) en in een seperate buis hiernaast de 6-aderige Loxone kabel.

Door de eis dat de Loxone kabel niet in dezelfde doos gebruikt kan worden als de 5 aderige 230V/DALI kabel gaat dat helaas niet werken.
Maar je hebt 't ook niet over gecombineerd gebruik.. Doordat je de twee buizen hebt, lijkt me dat je er sowieso wel netjes uit komt. Wellicht heeft het geen meerwaarde al die draden al te trekken, juist omdat je dan steeds met een extra (eindpunt van een) kabel zit die je niet gebruikt? Leg er een trekdraad doorheen (of zelfs dat niet) totdat je weet wat je waar nodig hebt?

En doordat je losse buizen hebt, kun je altijd nog gemakkelijk een stukkie opnieuw trekken :). Voor zoverre er centraaldozen aan te pas komen als knooppunten, lijkt me dat je die dubbel uitvoert, om 't netjes separaat te houden.

• RAPWare
Gwaihir schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:22:
[...]

Maar je hebt 't ook niet over gecombineerd gebruik.. Doordat je de twee buizen hebt, lijkt me dat je er sowieso wel netjes uit komt. Wellicht heeft het geen meerwaarde al die draden al te trekken, juist omdat je dan steeds met een extra (eindpunt van een) kabel zit die je niet gebruikt? Leg er een trekdraad doorheen (of zelfs dat niet) totdat je weet wat je waar nodig hebt?

En doordat je losse buizen hebt, kun je altijd nog gemakkelijk een stukkie opnieuw trekken :). Voor zoverre er centraaldozen aan te pas komen als knooppunten, lijkt me dat je die dubbel uitvoert, om 't netjes separaat te houden.
In de opzet die ik gedachten had zou het voor kunnen komen dat ik in 1 muurdoos/lichtpunt zowel de 230V als de Loxone kabel zou moeten onderbreken. Als ik e.e.a. goed heb begrepen mag dat niet (tenzij er voldoende ruimte is). Ik heb al wel zitten denken om op strategische plaatsen lege buizen te plaatsen, maar daarmee blijft de vraag, begin ik met 24V Loxone + DALI voor de lampen of met 230V + DALI.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RAPWare schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:10:
Net als velen voor mij op dit forum ben ik aan het kijken naar een Loxone i.c.m. DALI oplossing voor een nieuwbouw woning.
De bovenstaande discussie over bekabeling was zeer verhelderend, maar leidt nu wel tot een lastige keuze.

Hierdoor moet ik nu de keus maken of ik de plafond lampen wil gaan aansturen via DALI LED drivers die gevoed worden via de 24V Loxone kabel of dat ik de lampen ga aansluiten op een 230V DALI LED driver.

De Loxone kabel met een extra 2 aderige kabel voor de DALI bus komt beter uit qua bekabeling, maar neemt wel de mogelijkheid weg om 230V lampen aan te sluiten.
Zijn er (belangrijke) verschillen tussen de 230V DALI LED drivers en 12-48V DALI LED drivers die ik mee moet nemen in mijn overweging om voor 230V of 24V te gaan?
Voor spots heb ik gekozen voor de optie met DALI drivers in de buurt van het lichtpunt.
Voor de overige zaken (230V lichtpunten, gordijnen, screens, audio e.g.) heb ik alles centraal naar de domotica kast.

De reden is dat ik de licht opties van Loxone (tree) te beperkt vond. Ook wilde ik het future-proofen.
Als Loxone failliet gaat, wil ik alleen Centrale componenten hoeven te vervangen.

Alleen de touch en de bewegingssensoren zijn tree/air en dus niet compatible met eventueel een ander systeem, en moet ik dus in dat hypothetische geval vervangen.

• RAPWare
JackBol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:12:
[...]

Voor spots heb ik gekozen voor de optie met DALI drivers in de buurt van het lichtpunt.
Voor de overige zaken (230V lichtpunten, gordijnen, screens, audio e.g.) heb ik alles centraal naar de domotica kast.

De reden is dat ik de licht opties van Loxone (tree) te beperkt vond. Ook wilde ik het future-proofen.
Als Loxone failliet gaat, wil ik alleen Centrale componenten hoeven te vervangen.

Alleen de touch en de bewegingssensoren zijn tree/air en dus niet compatible met eventueel een ander systeem, en moet ik dus in dat hypothetische geval vervangen.
In mijn huidige woning heb ik 16 jaar geleden een ISYGLT Domotica systeem aangelegd. Ik heb er indertijd ook voor gekozen om elk lichtpunt en 1 van de twee contactdozen rechtstreeks op de domotica kast aan te sluiten. Dat was te overzien door de relatief beperkte hoeveel lichtpunten en wandcontact dozen. Alle schakelaars zijn via een bus systeem aangesloten op de domotica kast.

In mijn nieuwe woning wil ik dat liever anders aanpakken en wil ik gebruik gaan maken van decentrale aansturing door lokaal te plaatsen relais modules, fase dimmers, cc dimmers etc. Dit maakt het aan te leggen stroomnetwerk aanzienlijk simpeler.

Om dit te realiseren krijgt elke te schakelen/dimmen plek een voedingslijn en een DALI stuurlijn. Voor de WCD is dit duidelijk een 230V voedingslijn, voor de lampen is dit echter niet perse noodzakelijk. Deze kunnen ook gevoed worden door een 24V lijn.

Het voordeel van de 24V lijn voor de lampen t.o.v. de 230V voeding is dat ik dan ook Loxone lampen (en LED strips) en sensors in de keten kan opnemen. Ook kan ik de schakelpunten makkelijk met deze lijn verbinden (scheelt weer kabels).

Bij een faillissement van Loxone, uitval van de apparatuur en geen aanbod meer van restpartijen en/of 2e hands spul om het defect op te lossen zou ik dan idd wel de Loxone specifieke apparatuur moeten vervangen. Mocht dit ooit nodig zijn, dan verwacht ik hier niet al te veel problemen mee.

M.a.w. mijn voorkeur gaat er op dit moment naar uit om alle verlichting via Loxone of DALI aan te sturen (Loxone kabel + DALI Kabel in 1 buis) en alleen nog 230V (230V + DALI kabel in 1 buis) voor de WCD te gebruiken. Helaas heb ik echter totaal geen ervaring met de 12-48V DALI LED Drivers (bv die van Lunatone) en weet ik dan ook wat de voor-/nadelen hiervan zijn t.o.v. de 230V drivers. Ga ik tegen (technische) problemen aanlopen als ik alle lampen via 12-48 DALI LED Drivers ga aansturen? Ga ik de 230V missen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RAPWare schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:50:
[...]

In mijn huidige woning heb ik 16 jaar geleden een ISYGLT Domotica systeem aangelegd. Ik heb er indertijd ook voor gekozen om elk lichtpunt en 1 van de twee contactdozen rechtstreeks op de domotica kast aan te sluiten. Dat was te overzien door de relatief beperkte hoeveel lichtpunten en wandcontact dozen. Alle schakelaars zijn via een bus systeem aangesloten op de domotica kast.

In mijn nieuwe woning wil ik dat liever anders aanpakken en wil ik gebruik gaan maken van decentrale aansturing door lokaal te plaatsen relais modules, fase dimmers, cc dimmers etc. Dit maakt het aan te leggen stroomnetwerk aanzienlijk simpeler.

Om dit te realiseren krijgt elke te schakelen/dimmen plek een voedingslijn en een DALI stuurlijn. Voor de WCD is dit duidelijk een 230V voedingslijn, voor de lampen is dit echter niet perse noodzakelijk. Deze kunnen ook gevoed worden door een 24V lijn.

Het voordeel van de 24V lijn voor de lampen t.o.v. de 230V voeding is dat ik dan ook Loxone lampen (en LED strips) en sensors in de keten kan opnemen. Ook kan ik de schakelpunten makkelijk met deze lijn verbinden (scheelt weer kabels).

Bij een faillissement van Loxone, uitval van de apparatuur en geen aanbod meer van restpartijen en/of 2e hands spul om het defect op te lossen zou ik dan idd wel de Loxone specifieke apparatuur moeten vervangen. Mocht dit ooit nodig zijn, dan verwacht ik hier niet al te veel problemen mee.

M.a.w. mijn voorkeur gaat er op dit moment naar uit om alle verlichting via Loxone of DALI aan te sturen (Loxone kabel + DALI Kabel in 1 buis) en alleen nog 230V (230V + DALI kabel in 1 buis) voor de WCD te gebruiken. Helaas heb ik echter totaal geen ervaring met de 12-48V DALI LED Drivers (bv die van Lunatone) en weet ik dan ook wat de voor-/nadelen hiervan zijn t.o.v. de 230V drivers. Ga ik tegen (technische) problemen aanlopen als ik alle lampen via 12-48 DALI LED Drivers ga aansturen? Ga ik de 230V missen?
In dat opzicht heb ik twee 'netwerken' in mijn huis.
Eentje met alle 230V/DALI bekabeling en eentje met alle tree bekabeling.
In vrijwel elke kamer heb naast de 230V centraaldoos toch ook een bewegingsmelder nodig, dus die bewegingsmelder is mijn 'centraaldoos' voor de tree bekabeling waar alle Loxone specifieke zaken in die ruimte bij elkaar komen.

[Voor 4% gewijzigd door JackBol op 06-04-2021 14:59]

• Gertst
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-06 22:13
Zijn er hier Loxone audioserver ervaringsdeskundigen die meeluisteren? ;)

Ik plan in de badkamer en woonkamer het volgende: luidsprekers verbonden met de audioserver en Loxone Touch Tree knoppen voor de bediening.

Zoals ik het begrijp kan je met de rechter knoppen dan door je playlists lopen met een korte druk en het volume regelen met een lange druk?

Kan je in je playlists streaming radio stations opnemen?
Ik lees dat je ook Spotify playlists kan opnemen, maar kan dit ook met Youtube Music playlists? (een betalende account if that matters)

Tx!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:09:
Zijn er hier Loxone audioserver ervaringsdeskundigen die meeluisteren? ;)

Ik plan in de badkamer en woonkamer het volgende: luidsprekers verbonden met de audioserver en Loxone Touch Tree knoppen voor de bediening.

Zoals ik het begrijp kan je met de rechter knoppen dan door je playlists lopen met een korte druk en het volume regelen met een lange druk?

Kan je in je playlists streaming radio stations opnemen?
Ik lees dat je ook Spotify playlists kan opnemen, maar kan dit ook met Youtube Music playlists? (een betalende account if that matters)

Tx!
Met de rechter boven toets cycle je door je favorieten in de audio player (voor die room). Je kan in die favorieten lijst ook internet radio en spotify playlists opnemen. Youtube integratie heb ik niet gezien.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/audio-player/

"Blader en selecteer internet radiostations, of voeg uw Spotify-account of een netwerkshare toe. Maak uw favorieten voor elke kamer, zodat u ze altijd binnen handbereik heeft.
Bij gebruik van een Loxone Touch wordt de bewerking uitgevoerd met de twee juiste knoppen volgens de drukknopstandaard."

• Gertst
Thx, @JackBol !
Dus enkel Spotify? Ik las ook dat Chromecast niet ondersteund wordt. Toch wel erg beperkend...
En zelf iets knutselen zie ik wel zitten, maar enkel als het resultaat bedrijfszeker is, en daar wringt meestal het schoentje 🤨

• Gertst
Wie heeft de Railduino (of soortgelijken als SmartDEN) al een hele tijd draaien in zijn Loxone system en kan zijn ervaringen delen?

Is dit een stabile combinatie? Of toch maar voor de duurdere Loxone relay extentie gaan?

Mijn idee:
- beneden: een Miniserver met DI en DO voor de stopcontacten, verlichting, zonwering, gordijnen en raamcontacten + DMX voor het dimmen van verlichting
- boven: een 2e kast met een Railduino (verbonden met de Miniserver via UTP) voor de stopcontacten, verlichting, zonwering en dakkoepels + DMX voor dimmen van verlichting

Opmerkingen of alternatieven hierop zijn zeker welkom! ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:01:
Thx, @JackBol !
Dus enkel Spotify? Ik las ook dat Chromecast niet ondersteund wordt. Toch wel erg beperkend...
En zelf iets knutselen zie ik wel zitten, maar enkel als het resultaat bedrijfszeker is, en daar wringt meestal het schoentje 🤨
Je kan een willekeurige player op de line in hangen.
Vervolgens kan je een scriptje of zo schrijven zodat die rechter toets de audio player naar de line in schakelt.

• Gertst
JackBol schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:16:
[...]

Je kan een willekeurige player op de line in hangen.
Vervolgens kan je een scriptje of zo schrijven zodat die rechter toets de audio player naar de line in schakelt.
Da's ok waar. Je zou idealiter automatisch naar line-in kunnen schakelen zodra er audio over Chromecast Audio wordt gestuurd. Ik weet dat daar een locale API voor is, gewoon via het IP van de Chromecast.

• Gertst
JackBol schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:05:
[...]

Met de rechter boven toets cycle je door je favorieten in de audio player (voor die room). Je kan in die favorieten lijst ook internet radio en spotify playlists opnemen. Youtube integratie heb ik niet gezien.
Is er een mogelijkheid om een streaming url op te geven? Ik vind daar geen documentatie over ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:20:
[...]

Is er een mogelijkheid om een streaming url op te geven? Ik vind daar geen documentatie over ...
Als die in TuneIn zit wel.

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10:25
Voor onze nieuwbouw hebben we gekozen voor Loxone als domotica oplossing. Momenteel ben ik aan het kijken voor de optimale plaatsing van de sensoren en de drukknoppen. Ik ben op zoek naar advies hiervoor.

Een overzicht van het voorlopige plan van de sensoren is klaar en heb ik hieronder ff toegevoegd met enkele vragen bij naar jullie toe. Ik heb objecten zoals ventielen en verlichting op het plan hieronder laten staan zodat het duidelijk is hoe de uitlijning momenteel gebeurt.
Kleine duiding:
- Blauwe cirkels zijn ventilatieventielen
- Kleine groene cirkels zijn verlichtingspots
- De andere groene lijnen zijn LED strips
- De sensoren lijken op mosgroene ovalen met een kruis door
- De drukknoppen zijn de mosgroene vierkantjes

1. Kelder
- Drukknoppen (Touch) enkel in gang, bureel en technische ruimte (gewone drukknop hier)
- Sensoren in alle ruimtes, met uitzondering van de technische ruimte
=> Mogelijks komt er een schuifdeur om ruimtes van elkaar af te scheiden, vandaar nog sensoren per ruimte

2. Eerste verdieping
- Drukknoppen (Touch) dichtbij elke deuropening, met uitzondering van toilet, berging en terras
=> Zouden jullie meer drukknoppen voorzien?
- Sensoren in alle ruimtes
=> Lage muur tussen bureel en polyvalente ruimte, dus 1 sensor is voldoende
=> Is een sensor aan de overdekte inkom wel nuttig genoeg?
=> Zouden jullie de sensoren in de woonkamer ook zo plaatsen? Misschien wat meer ruimte tussen beide, en de meest zuidelijke sensor nog dichter naar het raam toe plaatsen.

3. Bovenste verdieping
- Logischerwijs: sensoren in elke ruimte
- Touch drukknoppen aan elke deur + aan het bed in onze slaapkamer
=> Zouden jullie aan beide zijden van het bed een touch voorzien?
=> In de andere kamers zou ik eerder een gewone drukknop aan de bedden voorzien om het licht te kunnen schakelen / dimmen. Wat denken jullie?

Voor de drukknoppen van Loxone zelf zouden we dus de Touch Pure kiezen.

Loxone miniserver staat in de garage bij de andere zaken dicht bij energiebocht.

Momenteel trek ik de sensoren in tree, maar ik ga ook van de laatste sensor toch nog met een kabel terug naar de kast (niet aangesloten - als 'backup').

Indien er zaken hierboven zijn die jullie anders zouden aanpakken => shoot!

Ik ben ook aan het kijken voor de Audio / streaming oplossing die ik wil gebruiken. Momenteel gebruiken we enkele Sonos Play toestellen en daar ben ik wel heel tevreden van. Aangezien we een verlaagd plafond hebben was eerst het plan om luidsprekers in het plafond in te werken.
Die Sonos in-ceiling speakers zijn wel heel duur, daar kan ik meerdere en nog steeds deftige Monitor Audio speakers voor kopen. Ik heb nog niet zoveel geïnvesteerd in Sonos dus Loxone Audio server blijft een optie (voor max 6 zones, eerder 4 tot 5). Zouden jullie die überhaupt wel aanraden als je iets als Sonos gewend bent? Goede ervaringen hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
Gertst schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:56:
Wie heeft de Railduino (of soortgelijken als SmartDEN) al een hele tijd draaien in zijn Loxone system en kan zijn ervaringen delen?

Is dit een stabile combinatie? Of toch maar voor de duurdere Loxone relay extentie gaan?

Mijn idee:
- beneden: een Miniserver met DI en DO voor de stopcontacten, verlichting, zonwering, gordijnen en raamcontacten + DMX voor het dimmen van verlichting
- boven: een 2e kast met een Railduino (verbonden met de Miniserver via UTP) voor de stopcontacten, verlichting, zonwering en dakkoepels + DMX voor dimmen van verlichting

Opmerkingen of alternatieven hierop zijn zeker welkom! ;)
Ik heb een KMTronic IP relay in de garage hangen en draait al jaren stabiel. Lijkt ook in te passen in jouw use cases. Is ook een vrij voordelig apparaat. Is aan te sturen met virtuele uitgangen en kost dus ook geen PicoC script.

[Voor 64% gewijzigd door Sethro op 13-04-2021 12:15]

• Sethro
GSamson schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:19:
Voor onze nieuwbouw hebben we gekozen voor Loxone als domotica oplossing. Momenteel ben ik aan het kijken voor de optimale plaatsing van de sensoren en de drukknoppen. Ik ben op zoek naar advies hiervoor.

Een overzicht van het voorlopige plan van de sensoren is klaar en heb ik hieronder ff toegevoegd met enkele vragen bij naar jullie toe. Ik heb objecten zoals ventielen en verlichting op het plan hieronder laten staan zodat het duidelijk is hoe de uitlijning momenteel gebeurt.
Kleine duiding:
- Blauwe cirkels zijn ventilatieventielen
- Kleine groene cirkels zijn verlichtingspots
- De andere groene lijnen zijn LED strips
- De sensoren lijken op mosgroene ovalen met een kruis door
- De drukknoppen zijn de mosgroene vierkantjes

1. Kelder
- Drukknoppen (Touch) enkel in gang, bureel en technische ruimte (gewone drukknop hier)
- Sensoren in alle ruimtes, met uitzondering van de technische ruimte
=> Mogelijks komt er een schuifdeur om ruimtes van elkaar af te scheiden, vandaar nog sensoren per ruimte

[Afbeelding]

2. Eerste verdieping
- Drukknoppen (Touch) dichtbij elke deuropening, met uitzondering van toilet, berging en terras
=> Zouden jullie meer drukknoppen voorzien?
- Sensoren in alle ruimtes
=> Lage muur tussen bureel en polyvalente ruimte, dus 1 sensor is voldoende
=> Is een sensor aan de overdekte inkom wel nuttig genoeg?
=> Zouden jullie de sensoren in de woonkamer ook zo plaatsen? Misschien wat meer ruimte tussen beide, en de meest zuidelijke sensor nog dichter naar het raam toe plaatsen.

[Afbeelding]

3. Bovenste verdieping
- Logischerwijs: sensoren in elke ruimte
- Touch drukknoppen aan elke deur + aan het bed in onze slaapkamer
=> Zouden jullie aan beide zijden van het bed een touch voorzien?
=> In de andere kamers zou ik eerder een gewone drukknop aan de bedden voorzien om het licht te kunnen schakelen / dimmen. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

Voor de drukknoppen van Loxone zelf zouden we dus de Touch Pure kiezen.

Loxone miniserver staat in de garage bij de andere zaken dicht bij energiebocht.

Momenteel trek ik de sensoren in tree, maar ik ga ook van de laatste sensor toch nog met een kabel terug naar de kast (niet aangesloten - als 'backup').

Indien er zaken hierboven zijn die jullie anders zouden aanpakken => shoot!

Ik ben ook aan het kijken voor de Audio / streaming oplossing die ik wil gebruiken. Momenteel gebruiken we enkele Sonos Play toestellen en daar ben ik wel heel tevreden van. Aangezien we een verlaagd plafond hebben was eerst het plan om luidsprekers in het plafond in te werken.
Die Sonos in-ceiling speakers zijn wel heel duur, daar kan ik meerdere en nog steeds deftige Monitor Audio speakers voor kopen. Ik heb nog niet zoveel geïnvesteerd in Sonos dus Loxone Audio server blijft een optie (voor max 6 zones, eerder 4 tot 5). Zouden jullie die überhaupt wel aanraden als je iets als Sonos gewend bent? Goede ervaringen hier?
Ik heb vanaf iedere Touch een aparte kabel naar de schakelkast getrokken. Dan kun je nog overstappen op andere schakelaars mocht dat om welke reden dan ook nodig is.

In praktijk zijn schakelaars alleen nodig om bij te sturen. In de praktijk doe ik dit alleen in woonkamer, slaapkamers en werkkamer. In nieuwe installatie zou ik dus een stuk minder schakelaars installeren.

Qua audio heeft Loxone best goede stappen gezet. Ik wil graag de audio meer automatiseren en het aan/uitzetten van audio dmv touch knoppen heel fijn. Alleen voor mij is de dealbreaker het gemis aan TV / multichannel audio. Sonos heeft dit ook niet op orde dus heb ik uiteindelijk gekozen voor Heos en een Denon 5.1 receiver. Deze is ook te bedienen via de Loxone app dmv. de beschikbare Loxone/Denon integratie.

[Voor 5% gewijzigd door Sethro op 13-04-2021 15:24]

• GSamson
Sethro schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:38:
[...]
Ik heb vanaf iedere Touch een aparte kabel naar de schakelkast getrokken. Dan kun je nog overstappen op andere schakelaars mocht dat om welke reden dan ook nodig is.
Goeie tip voor de bekabeling van die Touch, die ga ik meenemen.
In praktijk zijn schakelaars alleen nodig om bij te sturen. In de praktijk doe ik dit alleen in woonkamer, slaapkamers en werkkamer. In nieuwe installatie zou ik dus een stuk minder schakelaars installeren.
De schakelaars probeer ik inderdaad te beperken tov de klassieke installatie, maar ik wil er wel plaatsen bij de meest praktische plekken zoals deuren.
Qua audio heeft Loxone best goede stappen gezet. Ik wil graag de audio meer automatiseren en het aan/uitzetten van audio dmv touch knoppen heel fijn. Alleen voor mij is de dealbreaker het gemis aan TV / multichannel audio. Sonos heeft dit ook niet op orde dus heb ik uiteindelijk gekozen voor Heos en een Denon 5.1 receiver. Deze is ook te bedienen via de Loxone app dmv. de beschikbare Loxone/Denon integratie.
Dit scenario vind ik wel interessant. Ik had op het plan al aparte luidsprekers voorzien voor mijn TV / hifi-installatie en aparte luidsprekers gekoppeld aan Loxone. Ik ging ervan uit dat dit niet ging kunnen gecombineerd worden, maar als ik het goed begrijp is dit niet het geval?

Edit:
Ik denk dat ik het misschien begrijp. Dit is zoals je een volledige Sonos of Bose installatie zou hebben onafhankelijk van Loxone, en deze dan nadien deels zou aansturen met Loxone?
Ik ga er wel vanuit dat die integratie dan relatief beperkt is? Play / pause via de Touch bijvoorbeeld?

[Voor 9% gewijzigd door GSamson op 14-04-2021 21:17]

• lowlow
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-04 23:04
GSamson schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:10:
[...]

Goeie tip voor de bekabeling van die Touch, die ga ik meenemen.

[...]

De schakelaars probeer ik inderdaad te beperken tov de klassieke installatie, maar ik wil er wel plaatsen bij de meest praktische plekken zoals deuren.

[...]

Dit scenario vind ik wel interessant. Ik had op het plan al aparte luidsprekers voorzien voor mijn TV / hifi-installatie en aparte luidsprekers gekoppeld aan Loxone. Ik ging ervan uit dat dit niet ging kunnen gecombineerd worden, maar als ik het goed begrijp is dit niet het geval?

Edit:
Ik denk dat ik het misschien begrijp. Dit is zoals je een volledige Sonos of Bose installatie zou hebben onafhankelijk van Loxone, en deze dan nadien deels zou aansturen met Loxone?
Ik ga er wel vanuit dat die integratie dan relatief beperkt is? Play / pause via de Touch bijvoorbeeld?
Wij gebruiken momenteel de Loxone audio server met 9 zones met telkens 2 ingebouwde speakers in het valse plafond. (Uitgezonderd toilet, daar hangt 1 mono speaker)
De reden dat we voor de audio server kozen is de naadloze integratie en uiteindelijk prijs, als je veel zones hebt zoals ons dan ga je voor 'stereo uitvoering' (een beetje) goedkoper uitkomen.

In onze oude woning hadden we 3 sonos zones. Was ik zeer tevreden van. Zeer stabiel en fijne app.
Sonos AMP bekeken maar schromelijk duur.

De Loxone app 'muziek' gedeelte heeft veel fijne instelmogelijkheden: equalizer, Line in, alarm, opstartvolume, sleep,....
Ze hebben mij verzekerd dat * zones groeperen * en SoundCloud ondersteuning binnenkort toegevoegd worden.

Verder werkt audio server bij mij vlot, stabiel voor ons gebruik: TuneIn en Spotify.

Als je voor Sonos kiest Kun je dit zeker gedeeltelijk integreren met Loxone (Play/Pause, Volume Up, Volume Down, Next Station) zowel via de touch knoppen en via Loxone app.

Iets anders, wij hebben 32 bewegingsmelders en raken bijna geen enkele knop aan, het is aan te raden :-)

• Sethro
Bewegingsmelders en licht/lux meters zijn essentieel in iedere ruimte, helemaal mee eens :)

De Loxone naar Sonos of Heos integratie gaat nog wel iets verder zoals starten van playlists enzo.

Wat ook nog een optie kan zijn is de combi van Audioserver en Heos/Sonos. De audioserver kan namelijk ook dit soort systemen aansturen en dan heb je het beste van beide werelden. Ik twijfel alleen of er dan perfecte synchronisatie gaat kunnen zijn.

• HiBe
bewegingsmelders en lux is vooral handig in gezamenlijke ruimtes (keuken/woonkamer/bijkeuken/garage) of in ruimtes die weinig gebruikt worden (bergruimte etc.).

in slaapkamers/badkamers/inloopkast vinden wij het prettig dat we zelf het licht aan/uit kunnen doen, want er is niets zo vervelend om half slapend 's nachts naar de badkamer te gaan en door de verlichting vervolgens helemaal wakker weer terug in bed te kruipen....

daarom bij ons op toilet een schakelaar met een LED (blauw in ons geval) wat voor een basis verlichting zorgt en de schakelaar goed vindbaar maakt mocht je toch volle verlichting willen.

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:44
HiBe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:08:
in slaapkamers/badkamers/inloopkast vinden wij het prettig dat we zelf het licht aan/uit kunnen doen, want er is niets zo vervelend om half slapend 's nachts naar de badkamer te gaan en door de verlichting vervolgens helemaal wakker weer terug in bed te kruipen....
In de slaapkamer kan ik begrijpen, maar voor de andere voorbeelden heb je dimmers.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

donderz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:58:
[...]

In de slaapkamer kan ik begrijpen, maar voor de andere voorbeelden heb je dimmers.
Ik neem aan dat je de lichtsterkte kan instellen op basis van de time of day?
Bijv. op de toilet overdag 100%, maar tussen 22:00 en 7:00 maar 40% of zo?

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:44
JackBol schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:59:
[...]

Ik neem aan dat je de lichtsterkte kan instellen op basis van de time of day?
Bijv. op de toilet overdag 100%, maar tussen 22:00 en 7:00 maar 40% of zo?
Ik heb het zelf op het toilet nog niet geïmplementeerd en weet niet hoe moelijk het is (zit het in een functieblok of moet je het volledig zelf maken), maar dat moet zeker mogelijk zijn.
Ik heb het enkel op de gang, maar daar heeft de bewegingssensor een instelbare lichtsterkte en schakelt die niet indien het al licht genoeg is. (bewegingssensor doet het licht zachtjes aan indien het donker is, schakelaar volledig maar wordt zo goed als nooit gebruikt)

• -SimJoc-
  • Niet online
bewegingsmelders en lux is vooral handig in gezamenlijke ruimtes (keuken/woonkamer/bijkeuken/garage) of in ruimtes die weinig gebruikt worden (bergruimte etc.).

daarom bij ons op toilet een schakelaar met een LED (blauw in ons geval) wat voor een basis verlichting zorgt en de schakelaar goed vindbaar maakt mocht je toch volle verlichting willen.
Ik heb heel erg spijt dat ik geen bewegings en lux melders heen aangelegd in de slaapkamers. Niet zozeer voor de verlichting maar meer om andere slimme toepassingen aan te sturen. Ik heb in alle gebruiksvertrekken ook touch schakelaars opgehangen. Gebruiken wij vooral voor muziek en gordijnen te bedienen

• Gertst
Hoe vlot werken bewegingsmelders in ruimtes waar je verschillende activiteiten wil mixen? Vb: Wij hebben een open ruimte met een tv-hoek, eethoek en keuken.

Ik begrijp dat je dan verschillende lichtstemmingen aanmaakt, zoals Koken, TV kijken, Alles Bright, Alles Uit

Maar wat als iemand de lichten wil dimmen om TV te kijken (stemming TV kijken) maar iemand anders veel licht wil in de keuken? Raak je er dan uit met enkele lichtstemmingen?

Ik las over de Mix functie, maar werkt dat ook "in het echte leven"? ;-) Zo ja, hoe?

• Gertst

Ik dacht dat je dit kon oplossen met de nachtmodus, zodat je in nachtmodus altijd fel gedimd licht hebt.
Alleen zie ik ook niet hoe je automatisch switched tussen dag- en nachtmodus. Tenzij je de (dure!) Loxone wekker hebt: dan ga je terug naar dagmodus zodra de wekker gaat.
Of zie ik dat fout?

• Gertst
saeJ7Oxo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Ik heb inmiddels een Skylux iWindow3 in de garage liggen wachtend op installatie op het dak van mijn woning.

Deze heeft een kabel waarbij je een puls kunt geven op de verschillende aders om functionaliteit aan te sturen.

[Afbeelding]

Het is dus nog niet gemonteerd en getest, maar zal vast makkelijk te sturen zijn via de digitale uitgangen van een extensie of tree ding.
Bij ons wordt binnen enkele maanden een Skylux iWindow2 geplaatst. De integratie zou inderdaad vlot moeten kunnen.

Ik twijfel enkel of je ook een status kan opvragen of het raam open of dicht is. Maar mogelijk is dat niet erg omdat je steeds een puls kan geven om een dakraam dicht te doen, ongeacht het reeds dicht is.

Hou ons op de hoogte van je automatisatie hiervan! ;-)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:05:

Maar wat als iemand de lichten wil dimmen om TV te kijken (stemming TV kijken) maar iemand anders veel licht wil in de keuken? Raak je er dan uit met enkele lichtstemmingen?
Je maakt de stemmingen per ruimte.

• Gertst
JackBol schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:14:
[...]

Je maakt de stemmingen per ruimte.
Dan moet je toch nog manueel de lichten in de keuken en eethoek uit doen of dimmen als je TV wil kijken? Dus enkel met presence sensoren werken is hier niet mogelijk?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-06 16:59

DinX

Motormuis

(jarig!)
Gertst schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:31:
[...]

Dan moet je toch nog manueel de lichten in de keuken en eethoek uit doen of dimmen als je TV wil kijken? Dus enkel met presence sensoren werken is hier niet mogelijk?
Je kan een Mix gebruiken

Gewoon 1 sfeer kiezen die je enkel als Mix gebruikt en die niet deel is van je "T5 cyclus".
Die koppel je dan bijvoorbeeld enkel aan beweging in de keuken of aan de schakelaar in de keuken in ons geval.

Stel "TV kijken" is aan en ik druk op de knop in de keuken, dan komt daar bijvoorbeeld de sfeer "Koken" overheen. IS er beweging in de keuken dan komt er "Keuken Beweging" overheen.

Daarvoor dient die Mix dus. Als je die mee activeert wordt de hoogste waarde genomen.
Zo zijn de keukenkasten bij ons bijvoorbeeld 20% verlicht bij "TV kijken". Op het moment we Koken activeren, of er beweging is in de keuken gaan die meteen naar 80% (die 80 is ingesteld op die Mix sfeer"

[Voor 9% gewijzigd door DinX op 16-04-2021 09:43]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-06 14:12
Gertst schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:14:
[...]

Bij ons wordt binnen enkele maanden een Skylux iWindow2 geplaatst. De integratie zou inderdaad vlot moeten kunnen.

Ik twijfel enkel of je ook een status kan opvragen of het raam open of dicht is. Maar mogelijk is dat niet erg omdat je steeds een puls kan geven om een dakraam dicht te doen, ongeacht het reeds dicht is.

Hou ons op de hoogte van je automatisatie hiervan! ;-)
Ik verwacht dat de installatie pas eind mei gaat gebeuren, maar inderdaad een goede opmerking. Wellicht bouw ik meteen een magneetcontact mee in.
Dank voor dat voorbeeld. Is dat al Loxone Config 12 van eind februari?

Hier ook ruimtes die in elkaar overvloeien. Nieuwsgierig wat de marketing blurb van config 12 bedoelt waar ze zegt dat dit veel eenvoudiger / beter in te richten is geworden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-06 16:59

DinX

Motormuis

(jarig!)
Gwaihir schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:03:
[...]

Dank voor dat voorbeeld. Is dat al Loxone Config 12 van eind februari?

Hier ook ruimtes die in elkaar overvloeien. Nieuwsgierig wat de marketing blurb van config 12 bedoelt waar ze zegt dat dit veel eenvoudiger / beter in te richten is geworden.
Is nog oude config.

Heb nog niet bekeken hoe het anders kan in 12. HEb het al eens helemaal proberen opnieuw te maken (beter, er zijn nu soms zo situaties dat je denkt "doe nu eens gewoon wat ik wil lamp").

Blijft lastig met ruimtes zoals bij ons (1 open benedenverdieping met zithoek, eetkamer, keuken, bureau)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Gertst
DinX schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:40:
[...]

Je kan een Mix gebruiken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon 1 sfeer kiezen die je enkel als Mix gebruikt en die niet deel is van je "T5 cyclus".
Die koppel je dan bijvoorbeeld enkel aan beweging in de keuken of aan de schakelaar in de keuken in ons geval.

Stel "TV kijken" is aan en ik druk op de knop in de keuken, dan komt daar bijvoorbeeld de sfeer "Koken" overheen. IS er beweging in de keuken dan komt er "Keuken Beweging" overheen.
Bedankt voor de uitvoerige info, dat maakt het een stuk inzichtelijker!
DinX schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:40:

Daarvoor dient die Mix dus. Als je die mee activeert wordt de hoogste waarde genomen.
Zo zijn de keukenkasten bij ons bijvoorbeeld 20% verlicht bij "TV kijken". Op het moment we Koken activeren, of er beweging is in de keuken gaan die meteen naar 80% (die 80 is ingesteld op die Mix sfeer"
Worden al die instellingen (bvb de hoogste dimwaarde nemen) automatisch door Loxone voorzien door eenvoudigweg "Mix" aan te zetten, of moet je nog zelf logische blokken toevoegen om dit mogelijk te maken? Ik zie onderaan in je schema bvb enkele blokken staan om de helderheid te gaan vergelijken. Of is dit voor iets anders?

Ik zie ook Hue staan in je schema's. Valt de integratie hiervan wat mee, zowel qua mogelijkheden als qua betrouwbaarheid?

• GSamson
Sethro schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:44:

Wat ook nog een optie kan zijn is de combi van Audioserver en Heos/Sonos. De audioserver kan namelijk ook dit soort systemen aansturen en dan heb je het beste van beide werelden. Ik twijfel alleen of er dan perfecte synchronisatie gaat kunnen zijn.
Ik bekijk komend weekend het vraagstuk rond audio verder :)

Audioserver en Sonos / Heos combineren lijkt me een zeer dure oplossing?
Ik zou voor de zones zoveel mogelijk gebruik maken van ingewerkte speakers in het verlaagd plafond. De oplossing van Sonos daarvoor lijkt me te duur, waardoor ik eerder denk aan speakers van Monitor Audio of andere die ook goed en betaalbaar zijn. Dus ik denk dan voor dat deel dus inderdaad aan Loxone Audio Server want een Sonos Amp is ook veel te duur (en is ook maar 1 zone per Amp).

Voor de TV zou er dan wel een aparte installatie moeten komen (met klassieke receiver setup). Ik had daar gedacht aan 2 plafond luidsprekers boven de zetel (Dolby Atmos). Ik had deze ook als zone willen gebruiken maar dat zal wellicht niet mogelijk zijn?
Mijn finaal plan was om dan in de buurt nog een 3e plafond luidspreker te voorzien die wel als zone kan fungeren.

• GSamson
lowlow schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:42:
[...]

In onze oude woning hadden we 3 sonos zones. Was ik zeer tevreden van. Zeer stabiel en fijne app.
Sonos AMP bekeken maar schromelijk duur.
Dit dus ;)

• Sethro
GSamson schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:29:
[...]

Ik bekijk komend weekend het vraagstuk rond audio verder :)

Audioserver en Sonos / Heos combineren lijkt me een zeer dure oplossing?
Ik zou voor de zones zoveel mogelijk gebruik maken van ingewerkte speakers in het verlaagd plafond. De oplossing van Sonos daarvoor lijkt me te duur, waardoor ik eerder denk aan speakers van Monitor Audio of andere die ook goed en betaalbaar zijn. Dus ik denk dan voor dat deel dus inderdaad aan Loxone Audio Server want een Sonos Amp is ook veel te duur (en is ook maar 1 zone per Amp).

Voor de TV zou er dan wel een aparte installatie moeten komen (met klassieke receiver setup). Ik had daar gedacht aan 2 plafond luidsprekers boven de zetel (Dolby Atmos). Ik had deze ook als zone willen gebruiken maar dat zal wellicht niet mogelijk zijn?
Mijn finaal plan was om dan in de buurt nog een 3e plafond luidspreker te voorzien die wel als zone kan fungeren.
ik zou dan ook niet kijken naar een Sonos AMP maar naar een Denon AVR met Heos ondersteuning. Bijv. x1600h en die kost ca 450 euro vooor 7 kanalen.
En B&W Formation? Heeft iemand dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:27
Gertst schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:19:
Ik zie ook Hue staan in je schema's. Valt de integratie hiervan wat mee, zowel qua mogelijkheden als qua betrouwbaarheid?
Dat gaat uitstekend met dit script: https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden Script blok toevoegen, API code genereren cf. Hue developer guide, en parameters in script configureren, easy.

Eén "caveat": configureer geen remanentie op je verlichtingscontroller én het Hue script, dan gaan lichten ongewenst aan of uit bij een herstart.

Dat "mixen" heb ik nog nooit gebruikt omdat ik dacht dat het betekent: ene scene 10%, andere 80% -> mixen wordt 45%. Maar hij pakt dus de hoogste waarde? Dat is wel handiger dan de handmatige blokken die ik er nu omheen gebouwd heb, dat moet ik dan maar eens refactoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:27
Gertst schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:09:
[...]
Ik dacht dat je dit kon oplossen met de nachtmodus, zodat je in nachtmodus altijd fel gedimd licht hebt.
Alleen zie ik ook niet hoe je automatisch switched tussen dag- en nachtmodus.
Correct. Voor het switchen (en veel andere dingen) kun je inspiratie putten door in Loxone Config eens de Auto-Configurator te gebruiken. Dan bouwt hij heel veel logica die je als referentie kunt gebruiken.

Specifiek voor "nachtmodus" heb ik een bedrijfsmodus "Slapen" die geactiveerd wordt met drie maal drukken op een Touch in de slaapkamer, badkamer of overloop. 's Ochtends wordt hij weer gedeactiveerd op een klok en/of bij beweging in de woonkamer na een bepaalde tijd (handig voor als de kinderen naar beneden kruipen terwijl jij nog op bed ligt).

Daarnaast heb ik een bedrijfsmodus "Gedimd" (of "Avond", zo je wilt) die ingaat na een bepaalde tijd mits ook de zon onder gaat.

Door dit te doen met "schakelaar" blokken kun je die vanuit de interface ook nog handmatig bedienen.

Zo heb ik dus meerdere modi:
Overdag -> Helder licht
's Avonds -> Sfeerverlichting
's Nachts -> Dimlicht / oriëntatieverlichting

Nogmaals, hoe dit werkt met zo'n schakelaar-blok komt zo uit de Configurator rollen, dus ga daar eens mee aan de slag.

[Voor 4% gewijzigd door roderickvd op 16-04-2021 16:11]

• Gertst
Aanwezigheidsmelders van Loxone kosten 100€ ... niet bepaald goedkoop ;)

Op zoek naar alternatieven kwam ik deze Chinese PIR sensor tegen die volgens mij rechtstreeks op een Digitale input kan gezet worden als je hem voedt met 24V.

Voor goede presence detection waarschijnlijk niet goed genoeg, maar voor in een hal of berging, ingebouwd in een verlaagd plafond, is dit misschien een oplossing? Wat denken jullie?

Betere, meer betrouwbare alternatieven, die geen 100€ kosten? Welkom! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gertst schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:11:

Op zoek naar alternatieven kwam ik deze Chinese PIR sensor tegen die volgens mij rechtstreeks op een Digitale input kan gezet worden als je hem voedt met 24V.

Voor goede presence detection waarschijnlijk niet goed genoeg, maar voor in een hal of berging, ingebouwd in een verlaagd plafond, is dit misschien een oplossing? Wat denken jullie?

Ik heb een stuk of 10 van deze, werken erg goed. Als je er meerdere koopt ging er nog best wat korting overheen.

https://www.epvelectronics.com/de/smarthome-praesenzmelder/

• mies-ttk89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-06 22:06
Gertst schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:11:

Mogelijk is dit nog een alternatief:
https://eu.faradite.com/collections/motion-sensor-360

Video:
YouTube: Using the Faradite Motion Sensor 360 range with Loxone

Zelf geen ervaring mee maar weet dat ze bestaan :).

WAGO & Loxone Enthusiast!

Spreekt me aan dat ze zo klein zijn, vooral die eerste, van @-SimJoc-. Aan de andere kant is tree ook praktisch en het snel verbruiken van analoge inputs (voor de lichtwaardes) ook een prijzig goed.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True