• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Gwaihir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:42:
@roderickvd Ok, deze aanpak vermoedde ik al. (Tevens @secret17: )

(Vrijwel) allemaal waar. De bedenking die ik heb: je WP slaat dan soms ook aan alléén om je buffer op te warmen. En dat levert wel degelijk de kortst denkbare runlengte op. (Goed gedimensioneerd zou dan betekenen dat je buffer wat groter moet puur om die reden.)

Ik zou dus wél de link met de vraag maken; dat kan m.i. uit. Praktisch gezien dus mede afhankelijk van de WP en of je nog iets zelf wilt doen één tot drie digitale contacten: vraag (soms warmte / koude op losse contacten), stand (één contact voor omschakelen naar koelen - of je schakelt zelf die paar keer per jaar).

En ja, kan je vertellen: 'm helemaal aansturen en uitlezen is wel leuk voor 'n geek. Maar belachelijk bewerkelijk / dubbel, tenzij.. Wil je dat uitlezen toch, dan heb je daarnaast waarschijnlijk niet ook nog de digitale contacten nodig - scheelt je weer Loxone relais. (Ligt allemaal aan het merk/type WP.)

[...]

Lang niet alleen stilstandsverlies; dat optimaliseert vooral (ook) de COP van je WP door de seizoenen heen. En doe je het niet verklooi je ook de effectieve modulatie van de WP, wat ook slecht is voor COP en optimale runlengtes.
Ik ben nog een leek als het gaat om WP-installaties en Loxone (vandaar ook mijn vragen), maar ik kan wel vast loslaten over de beoogde opstelling straks. Zoals gezegd willen wij een bodemgebonden WP installeren met buffervat die in beginsel alleen voor de verwarming zal gaan dienen. Ik ben nu in gesprek met een installateur die hiervoor een Nibe WP op het oog heeft. Daarnaast willen wij een PVT-systeem aanleggen met bijbehorende WP en buffer voor SWW.

In principe moeten die twee systemen volledig los van elkaar gaan draaien. Het idee hierachter is dat de bodemgebonden WP vooral in koude wintermaanden een relatief hoge COP heeft tov L/W of PVT-varianten en in de warme periodes primair in de koelstand kan gaan draaien voor extra comfort en bron-regeneratie. Door de seizoenen heen zou de PVT-installatie voldoende capaciteit moeten krijgen om te voorzien is SWW. Ik ben echter wel met de installateur aan het kijken of we de bodemgebonden WP eventueel als backup SWW-voorziening in kunnen gaan zetten voor de zeer koude periodes. Dat betekent vermoedelijk een koppeling met klep tussen beide systemen en iets van een buitentemperatuursensor of aanvoer-temperatuur sensor op het PVT-systeem die die klep gaan reguleren (kortom: als COP van PVT flink inzakt, schakel dan over naar andere WP).

Daarnaast is al genoemd dat op een of andere manier de bodemgebonden WP verteld moet worden wanneer deze in de koelstand of verwarmingsstand moet gaan. Kortom: ik zie veel dynamiek en keuzes op basis van temperatuur, seizoen, warmtevraag en warmteaanbod. Vandaar dat ik aanneem dat Loxone hier misschien wel een belangrijke rol kan gaan innemen, met name omdat de zone-verwarming/ventielen straks toch al via Loxone gereguleerd gaat worden.

Nou heb ik in januari weer een afspraak staan met de installateur en de leverancier van de Nibe WP, dus daarna weet ik vast weer beter wat autonoom geregeld kan worden door de WP-installatie en waar Loxone evt nog wat toe kan voegen of bijsturen. :)

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:55
wij hebben een Nibe L/W Warmtepomp met buffervat en een SMO20 regeling. deze heeft een aantal potentiaal vrije contacten waar een functie aan gekoppeld kan worden. In principe regelt de Nibe controller alles zelf. Vanuit Loxone geef ik via deze pot. vrije contacten aan dat de Warmtepomp vrijgegeven is voor verwarmen of voor koelen. Dit doe ik alleen als er minimaal 1 ruimte een warmtevraag heeft (en dus de vloerventiel open is gestuurd).

Ik zou vooral checken wat voro controller er bij jullie Nibe geleverd gaat worden en wat de mogelijkheden zijn om hiermee te communiceren.

• secret17
HiBe schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:44:
wij hebben een Nibe L/W Warmtepomp met buffervat en een SMO20 regeling. deze heeft een aantal potentiaal vrije contacten waar een functie aan gekoppeld kan worden. In principe regelt de Nibe controller alles zelf. Vanuit Loxone geef ik via deze pot. vrije contacten aan dat de Warmtepomp vrijgegeven is voor verwarmen of voor koelen. Dit doe ik alleen als er minimaal 1 ruimte een warmtevraag heeft (en dus de vloerventiel open is gestuurd).

Ik zou vooral checken wat voro controller er bij jullie Nibe geleverd gaat worden en wat de mogelijkheden zijn om hiermee te communiceren.
Thnx for the tip. Dat ga ik zeker even meenemen in het gesprek over een paar weken. Maar als ik jou goed begrijp dan stuurt Loxone bij jou ook alle ventielen, en als deze allemaal dicht staan (geen koel of warmtevraag) dan zegt Loxone tegen de WP 'stop maar'? Hoe doe je dat dan in combinatie met je buffervat?

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
secret17 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:43:
[...]

Thnx for the tip. Dat ga ik zeker even meenemen in het gesprek over een paar weken. Maar als ik jou goed begrijp dan stuurt Loxone bij jou ook alle ventielen, en als deze allemaal dicht staan (geen koel of warmtevraag) dan zegt Loxone tegen de WP 'stop maar'? Hoe doe je dat dan in combinatie met je buffervat?
Klopt inderdaad. buffervat kan meerdere betekenissen hebben. Wij hebben een 100L vat in ons vloer verwarming systeem om een minimale afgifte te hebben (bijv. er is maar 1 ventiel open). De warmtepomp heeft nl. een minimale afgifte capaciteit nodig om normaal te kunnen werken. als een kamer geen warmtevraag meer heeft, dan laat ik de ventielen nog 15 minuten open en geef ik het signaal naar de warmtepomp dat er niet meer verwarmd mag worden (koelen in de zomer werkt in principe hetzelfde). omdat de ventielen iets later dicht gaan kan de pomp van de vloerverwarming nog na-draaien (door de nibe SMO20 geregeld). Het is trouwens zo dat loxone aangeeft aan de Nibe controller dat verwarmen is toegestaan, de Nibe controller bepaald vervolgens zelf of dit ook gaat gebeuren (aan de hand van graadminuten, buitentemperatuur -want WAR regeling- en stooklijn). De warmtepomp moduleert netjes zelf op basis van de parameters en de meetgegevens die deze zelf heeft (delta T, buitentemp, graadminuten, etc. etc.). vanuit loxone gezien is het allemaal heel eenvoudig, de complexiteit zit in de nibe SMO20.

je moet er hierbij vanuit gaan dat dit allemaal heel traag verloopt, even snel opwarmen is er niet bij (daar hebben we een houtkachel voor in de woonkamer). Maar aangezien wij een WTW (zehnder Comfoair Q met enthalpie wisselaar) hebben en overal vloerverwarming is traagheid geen probleem, afkoelen/opwarmen gaat allebei traag, dus als het systeem op tijd begint dan merk je er niets van.

Naast dit buffervat voor de vloerverwarming hebben we ook een 500L VVW buffervat voor warm water om te douchen/badderen etc. deze wordt ook door de nibe WP opgewarmd. ik kan met loxone aangeven dat ik het vat extra warm wil maken met de warmtepomp (maar niet het elektrische element wil gebruiken). Dit gebruik ik nu nog niet... is een ideetje om in te zetten als salderen van de zonnestroom vervalt, dan slaan we dat wel op in warm water, wat met de warmtepomp nog redelijk efficiënt gemaakt kan worden. daarvoor heb ik ook de zonnepanelen en de slimme meter gekoppeld zodat ik weet dat ik een overschot aan zonnestroom heb en kan schakelen.

• secret17
HiBe schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:31:
[...]

Klopt inderdaad. buffervat kan meerdere betekenissen hebben. Wij hebben een 100L vat in ons vloer verwarming systeem om een minimale afgifte te hebben (bijv. er is maar 1 ventiel open). De warmtepomp heeft nl. een minimale afgifte capaciteit nodig om normaal te kunnen werken. als een kamer geen warmtevraag meer heeft, dan laat ik de ventielen nog 15 minuten open en geef ik het signaal naar de warmtepomp dat er niet meer verwarmd mag worden (koelen in de zomer werkt in principe hetzelfde). omdat de ventielen iets later dicht gaan kan de pomp van de vloerverwarming nog na-draaien (door de nibe SMO20 geregeld). Het is trouwens zo dat loxone aangeeft aan de Nibe controller dat verwarmen is toegestaan, de Nibe controller bepaald vervolgens zelf of dit ook gaat gebeuren (aan de hand van graadminuten, buitentemperatuur -want WAR regeling- en stooklijn). De warmtepomp moduleert netjes zelf op basis van de parameters en de meetgegevens die deze zelf heeft (delta T, buitentemp, graadminuten, etc. etc.). vanuit loxone gezien is het allemaal heel eenvoudig, de complexiteit zit in de nibe SMO20.

je moet er hierbij vanuit gaan dat dit allemaal heel traag verloopt, even snel opwarmen is er niet bij (daar hebben we een houtkachel voor in de woonkamer). Maar aangezien wij een WTW (zehnder Comfoair Q met enthalpie wisselaar) hebben en overal vloerverwarming is traagheid geen probleem, afkoelen/opwarmen gaat allebei traag, dus als het systeem op tijd begint dan merk je er niets van.

Naast dit buffervat voor de vloerverwarming hebben we ook een 500L VVW buffervat voor warm water om te douchen/badderen etc. deze wordt ook door de nibe WP opgewarmd. ik kan met loxone aangeven dat ik het vat extra warm wil maken met de warmtepomp (maar niet het elektrische element wil gebruiken). Dit gebruik ik nu nog niet... is een ideetje om in te zetten als salderen van de zonnestroom vervalt, dan slaan we dat wel op in warm water, wat met de warmtepomp nog redelijk efficiënt gemaakt kan worden. daarvoor heb ik ook de zonnepanelen en de slimme meter gekoppeld zodat ik weet dat ik een overschot aan zonnestroom heb en kan schakelen.
Klinkt allemaal heel erg als de opstelling die wij voor ogen hebben. Enige verschil is misschien dat wij voor het SWW-buffervat nog een apart PVT-systeem + WP willen nemen.

Aangezien jij aangeeft dat jullie ook WTW-ventilatie toepassen: zou jij misschien je ervaring hierover kunnen delen in een ander topic dat ik hiervoor heb aangemaakt? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe dat bevalt en wat de voor- en nadelen in de praktijk zijn (ik zie het wel zitten, maar mijn vrouw is allergisch voor airco- en ventilatiesystemen, dus die moet ik wel weten te overtuigen ;)).

There can be only fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:57
JackBol schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:01:
Tips voor multi-split Airco units die makkelijk uitleesbaar zijn met Loxone?
Daikin
https://www.loxwiki.eu/di...ir+Conditioning+over+WiFi

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
secret17 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:53:
Klinkt allemaal heel erg als de opstelling die wij voor ogen hebben. Enige verschil is misschien dat wij voor het SWW-buffervat nog een apart PVT-systeem + WP willen nemen.
Van dat losse snap ik echt de logica niet. Waarom zou je:
- 2 WPs kopen waar eentje volstaat: kan wisselen tussen de bronnen en doelen
- de mogelijkheid vergeten je 's zomerse hitte-overschot van de PVT je bron in te pompen. Dat vergroot het rendement van de PV in de zomer en van de warmtepomp in de winter dusdanig dat het laten draaien van een pompje hiervoor met gemak uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Gwaihir schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:32:
[...]

Van dat losse snap ik echt de logica niet. Waarom zou je:
- 2 WPs kopen waar eentje volstaat: kan wisselen tussen de bronnen en doelen
- de mogelijkheid vergeten je 's zomerse hitte-overschot van de PVT je bron in te pompen. Dat vergroot het rendement van de PV in de zomer en van de warmtepomp in de winter dusdanig dat het laten draaien van een pompje hiervoor met gemak uit kan.
De reden dat dat nu zo in mijn hoofd zit is omdat de installateur niet zeker wist of je een enkele bodemgebonden WP wel kon koppelen aan en laten wisselen tussen verschillende bronnen (bodem, PVT-panelen). Als dit zou kunnen dan zou dat natuurlijk ideaal zijn, temeer omdat de PVT-panelen primair voor SWW dienen en de andere bronnen primair voor verwarming. In januari gaan we met installateur en leveranciers van deze systemen om de tafel, dus dan zal ik wel te horen krijgen wat de slimste/beste setup is, ook in combinatie met Loxone.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
misschien een beetje off-topic, maar als je PVT vooral ziet voor het maken van warm tapwater dan kun je dit natuurlijk ook gewoon los van de warmtepomp doen. Je gebruikt je warmwatervat als opslag, of dat dan warmte uit PVT of warmte uit de warmtepomp of van mijn part warmte uit een (COP=1) elektrisch element is maakt niet uit.. PVT is voor zover ik het kan overzien een (zonne)warmte collector in de PV panelen.

Ik heb het vermoeden dat alle PVT aanbieders de combinatie met warmtepompen positioneren omdat er voor PVT voor alleen warm water lastig een businesscase te maken is (zonneboiler is goedkoper, mer PV met L/W warmtepomp is goedkoper), de concurrentie is dus vooral tussen grondboring en PVT als bron tegen bepaalde kosten. in sommige gevallen is boren niet mogelijk en blijft PVT dus als enige bron over (zeker als je geen L/W unit in de tuin wil/kan/mag hebben; alhoewel die tegenwoordig ook steeds vaker het dak op gaan).

zet voor jezelf eens duidelijk op een rijtje waarom je PVT in de mix wil hebben, en of je datzelfde resultaat niet op een andere manier kunt bereiken. Zeker als je plan is om toch ook te gaan boren voor een bron snap ik de overweging (nog) niet helemaal voor PVT.

Ik heb voordat wij begonnen met ons huis ook naar zonneboilers, PVT, bodemwarmtepompen, ventilatieboilers en wat al niet meer gekeken. Uiteindelijk gegaan voor massaproducten en eenvoud; dus geen zon thermisch (PVT of zonneboiler) omdat dit prijstechnisch niet goed uitpakte (misschien omdat het toch teveel niche producten zijn), te gevoelig voor problemen was (teveel kleppen, pompen, ont/be-luchters, glycol, overwerhittingsbescherming etc) en er te weinig aanbieders waren (wat nu als de leverancier van dat specifieke PVT paneel over 5 jaar niet meer bestaat?).

Alle techniek voor verwarming, koeling, warm water, ventilatie etc. moet vooral zelfstandig kunnen werken en moet te vervangen zijn door andere aanbieders. en ik moet kunnen kiezen uit meerdere (lokale) installateurs voor onderhoud en service... ik heb een hekel aan vendor of technology lock-in. (vandaar loxone hier vooral als "extra" en KNX voor de basis..)

Voor ons is een huis om in te wonen en de domotica is vooral een hobby (moeten vrouw en kinderen hier vooral geen last van hebben). Alles moet werken ook als andere mensen hier een paar weken bivakkeren, zonder dat ze eerst een cursus moeten volgen.

Initieel wilde ik helemaal los gaan met de domotica, nu we er wonen en de warmtepomp en WTW gewoon goed werken zie ik geen voordelen om dit allemaal extreem te integreren. Los is beter, want minder afhankelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
HiBe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:48:
misschien een beetje off-topic, maar als je PVT vooral ziet voor het maken van warm tapwater dan kun je dit natuurlijk ook gewoon los van de warmtepomp doen. Je gebruikt je warmwatervat als opslag, of dat dan warmte uit PVT of warmte uit de warmtepomp of van mijn part warmte uit een (COP=1) elektrisch element is maakt niet uit.. PVT is voor zover ik het kan overzien een (zonne)warmte collector in de PV panelen.

Ik heb het vermoeden dat alle PVT aanbieders de combinatie met warmtepompen positioneren omdat er voor PVT voor alleen warm water lastig een businesscase te maken is (zonneboiler is goedkoper, mer PV met L/W warmtepomp is goedkoper), de concurrentie is dus vooral tussen grondboring en PVT als bron tegen bepaalde kosten. in sommige gevallen is boren niet mogelijk en blijft PVT dus als enige bron over (zeker als je geen L/W unit in de tuin wil/kan/mag hebben; alhoewel die tegenwoordig ook steeds vaker het dak op gaan).

zet voor jezelf eens duidelijk op een rijtje waarom je PVT in de mix wil hebben, en of je datzelfde resultaat niet op een andere manier kunt bereiken. Zeker als je plan is om toch ook te gaan boren voor een bron snap ik de overweging (nog) niet helemaal voor PVT.

Ik heb voordat wij begonnen met ons huis ook naar zonneboilers, PVT, bodemwarmtepompen, ventilatieboilers en wat al niet meer gekeken. Uiteindelijk gegaan voor massaproducten en eenvoud; dus geen zon thermisch (PVT of zonneboiler) omdat dit prijstechnisch niet goed uitpakte (misschien omdat het toch teveel niche producten zijn), te gevoelig voor problemen was (teveel kleppen, pompen, ont/be-luchters, glycol, overwerhittingsbescherming etc) en er te weinig aanbieders waren (wat nu als de leverancier van dat specifieke PVT paneel over 5 jaar niet meer bestaat?).
Laat ik beginnen met het feit dat wij bij de bodemgebonden WP zijn uitgekomen omdat deze WP over het algemeen de hoogste COP haalt en dan ook vooral in de seizoenen wanneer je de warmte echt nodig hebt (de koude wintermaanden). Bovendien willen wij inderdaad geen buiten-unit in de tuin of op het dak.

De reden dat ik voor SWW aan PVT-panelen zat te denken was omdat de behoefte aan SWW het hele jaar door min of meer constant is, terwijl je de bodemgebonden WP in de warme seizoenen juist zoveel mogelijk in de koelstand wil laten draaien om weer warmte terug in de bron te stoppen; het extra stukje comfort m.b.t. het koelen is dan mooi meegenomen. Door SWW met een ander systeem te verzorgen, hoeft de WP niet steeds te wisselen tussen koelen en warmen, wat IMHO heel efficiënt en raadzaam is.

Nou kun je naast PVT natuurlijk ook SWW met een zonneboiler of elektrisch element verzorgen. De reden dat PVT nu bovenaan het lijstje staat is omdat we in de verbouwingsplannen bovenop de technische ruimte een hele zooi aan PV(T)-panelen gaan plaatsen. Nu is het nadeel van PVT-panelen inderdaad dat het vervangen ervan minder handig is, wellicht, omdat het een minder gangbaar/gestandaardiseerd systeem is, maar het voordeel is weer dat ze de PV-panelen en-passant koelen en in hete zomers dus efficiënter houden. Daarbij levert de installateur waar ik nu mee in gesprek ben zowel WP- als PV(T)-systemen, dus zolang zij nog leven kunnen zij al het onderhoud e.d. over het hele systeem verrichten en ook meedenken aan de meest optimale koppeling/samenwerking ervan.

Enfin, wat mij betreft ligt de keuze voor PVT nog volledig open. Misschien dat ik januari wel wissel van gedachte en voor een heel andere oplossing ga; de tijd zal het leren. Dit topic gaat toch ook vooral over de combinatie met Loxone. ;-)
Alle techniek voor verwarming, koeling, warm water, ventilatie etc. moet vooral zelfstandig kunnen werken en moet te vervangen zijn door andere aanbieders. en ik moet kunnen kiezen uit meerdere (lokale) installateurs voor onderhoud en service... ik heb een hekel aan vendor of technology lock-in. (vandaar loxone hier vooral als "extra" en KNX voor de basis..)

Voor ons is een huis om in te wonen en de domotica is vooral een hobby (moeten vrouw en kinderen hier vooral geen last van hebben). Alles moet werken ook als andere mensen hier een paar weken bivakkeren, zonder dat ze eerst een cursus moeten volgen.

Initieel wilde ik helemaal los gaan met de domotica, nu we er wonen en de warmtepomp en WTW gewoon goed werken zie ik geen voordelen om dit allemaal extreem te integreren. Los is beter, want minder afhankelijkheden.
Ik snap je argument en je gevoel over vendor lock-in heel goed. Aan de ene kant koop ik ook het liefst apparatuur die qua interface zo gestandaardiseerd is dat je afzonderlijke componenten/apparatuur eenvoudig kunt vervangen door apparatuur van een andere leverancier. Aan de andere kant vind ik Loxone een hele mooie combinatie van gemak (plug-and-play, enkel app die alles aanstuurt), compatiblity-mogelijkheden met KNX, Hue en allerlei andere systemen en hobby-matige zelfprogrammering. Verder zie ik juist met Loxone voor me dat je er eenmaal draaiend geen omkijken meer naar heb en juist voor de leek goed te gebruiken is.

Dat gezegd hebben moet Loxone m.b.t. WP-, PV- en ventilatiesystemen IMHO meer een soort lijm tussen deze systemen zijn dan de logica en aansturing echt volledig overnemen, aangezien veel van deze systemen al relatief autonoom kunnen draaien. Maar waar de balans zit hangt denkt ik echt van je systeem en eigen voorkeur af.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
secret17 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:15:
[...]

De reden dat dat nu zo in mijn hoofd zit is omdat de installateur niet zeker wist of je een enkele bodemgebonden WP wel kon koppelen aan en laten wisselen tussen verschillende bronnen (bodem, PVT-panelen). Als dit zou kunnen dan zou dat natuurlijk ideaal zijn, temeer omdat de PVT-panelen primair voor SWW dienen en de andere bronnen primair voor verwarming. In januari gaan we met installateur en leveranciers van deze systemen om de tafel, dus dan zal ik wel te horen krijgen wat de slimste/beste setup is, ook in combinatie met Loxone.
Jij kunt 't sowieso:
  • In het W/W WP topic vertelde iemand van met de hand schakelen. Het is daar toch maar een paar keer per jaar.
  • Of de controller van je zonneboiler (PVT) voorziet er al in
  • En anders heb jij Loxone. Dus ook al grijp je verder niet (diep) in op de WP, je hebt een tool bij de hand waarin je dat stukje logica + aansturing kwijt kunt
Ik raad je verder ook vooral dat andere topic aan en het zonneboiler topic; het grootste deel van je uitdaging lijkt hier (nu althans) niet in het Loxone aspect te liggen.

Je WP hoeft niet te wisselen 's zomers trouwens, die blijft gewoon in koelen staan. Wat wisselt in de zomer is dat je dagelijks eerst je PVT zult gebruiken om je SWW aan te vullen tot je vat volledig heet is en dan de PVT warmte naar de bron leidt.

Dus:
van PVT => SWW (eigen pomp) => PVT en los bron => WP => bron
naar bron => WP => PVT => bron.
Liefst met een heel langzaam draaiende klep, om temperatuurschokken te verminderen.

@HiBe Los = minder afhankelijkheden ben ik op zich wel met je eens. Maar dan tot zoverre het tot simpel, voordelig, en eenvoudig leidt. Een extra WP erdoor.. da's helemaal zo KISS niet. En zoveel warmte en PV opbrengst laten liggen ook niet. (PV opbrengst: een wegens gebrek aan afname oververhit PVT paneel koelt juist veel minder dan lucht achter je PV langs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Gwaihir schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:30:
[...]

@HiBe Los = minder afhankelijkheden ben ik op zich wel met je eens. Maar dan tot zoverre het tot simpel, voordelig, en eenvoudig leidt. Een extra WP erdoor.. da's helemaal zo KISS niet. En zoveel warmte en PV opbrengst laten liggen ook niet. (PV opbrengst: een wegens gebrek aan afname oververhit PVT paneel koelt juist veel minder dan lucht achter je PV langs.)
helemaal mee eens. KISS is misschien wel het aller belangrijkste. zorgt ervoor dat iedereen het snapt. En dus ook kan servicen/gebruiken.

Ook de meeropbrengst van PVT t.o.v. de meerkosten zagen er nog niet zo geweldig uit toen ik daar echt in begon door te graven. Op zich ben ik wel gecharmeerd van PVT als bron voor een warmtepomp, maar dan in combinatie van een L/L airco unit om het huis te koelen en waar nodig in de winter bij te verwarmen.

in ons zwaar geïsoleerde huis is zomer koeling een veel groter probleem dan warm tapwater, en misschien wel net zo'n grote uitdaging als het huis verwarmen. Dus de warmtepomp i.c.m. WTW (bypass open 's nachts) en ARKO werkt hier om te koelen. Warmtepomp i.c.m. WTW en houthaard werkt hier om te verwarmen (houthaard vooral om snel de woonkamer/keuken te verwarmen/boosten).

loxone werkt hier vooral in mee om de vloerverwarming te sturen en de warmtepomp te informeren over de warmte en/of koeling vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
PVT is inderdaad zo'n theoretisch perfect (te krijgen) ding dat door de praktische haken en ogen maar niet echt wil vliegen. Maar dan heb je 't m.i. vooral over de keuze wel / niet nemen van PVT; neem je 'm doe 't dan ook goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
PVT icm solarfreezer is een goede oplossing voor zowel koelen, als verwarmen en gebruik van thermische energie... maar wel behoorlijk specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 21:08
secret17 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:45:
[...]

De reden dat ik voor SWW aan PVT-panelen zat te denken was omdat de behoefte aan SWW het hele jaar door min of meer constant is, terwijl je de bodemgebonden WP in de warme seizoenen juist zoveel mogelijk in de koelstand wil laten draaien om weer warmte terug in de bron te stoppen; het extra stukje comfort m.b.t. het koelen is dan mooi meegenomen. Door SWW met een ander systeem te verzorgen, hoeft de WP niet steeds te wisselen tussen koelen en warmen, wat IMHO heel efficiënt en raadzaam is.
"Steeds te wisselen tussen koelen en warmen" -> zo veel wisselen is dat toch niet? Bij mij springt in de zomer zonder douchen de 'verwarming' van het warme water 1 keer per dag aan (180 liter vat). Je mag tellen dat hij dat bij elke langere douchebeurt nog eens doet.
Mij lijkt die omschakeling ook niet zo inefficiënt te lopen: je hebt net warmte in de grond gestoken bij het koelen, dus het verwarmen van het sanitaire water verloopt met een hogere bodemtemperatuur dan normaal. Ga je dan terug koelen na pakweg 15-20 minuten, dan is de bodem weer lekker afgekoeld voor je vloerkoeling.

Op die 30 minuten op een dag dat de vloerkoeling niet werkt omdat je je sanitair water bent aan het opwarmen komt het nu ook niet lijkt mij.

Mijn 2 cent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Mee_ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:34:
[...]

"Steeds te wisselen tussen koelen en warmen" -> zo veel wisselen is dat toch niet? Bij mij springt in de zomer zonder douchen de 'verwarming' van het warme water 1 keer per dag aan (180 liter vat). Je mag tellen dat hij dat bij elke langere douchebeurt nog eens doet.
Mij lijkt die omschakeling ook niet zo inefficiënt te lopen: je hebt net warmte in de grond gestoken bij het koelen, dus het verwarmen van het sanitaire water verloopt met een hogere bodemtemperatuur dan normaal. Ga je dan terug koelen na pakweg 15-20 minuten, dan is de bodem weer lekker afgekoeld voor je vloerkoeling.

Op die 30 minuten op een dag dat de vloerkoeling niet werkt omdat je je sanitair water bent aan het opwarmen komt het nu ook niet lijkt mij.

Mijn 2 cent :).
Als je bron voldoende bemeten is om aan alle warmtevraag van verwarming en SWW te voldoen dan kun je denk ik ook wel af met een enkel systeem (c.q. alleen bodemgebonden bron + WP). Mijn doel is echter om met PVT panelen het bodemgebonden systeem zoveel mogelijk te ondersteunen door SWW zoveel mogelijk voor zijn rekening te nemen en in de warme seizoenen de bron zo goed mogelijk te regenereren. Ik heb in de betreffende topic veel verhalen gelezen dat bronnen na een paar jaar 'op' zijn vanwege onderbemeting en/of onvoldoende regeneratie. Hierbij zou het dus extra mooi zijn als de overtollige warmte van het PVT in de zomer ook gebruikt kan worden om 'in de grond te stoppen' zodat je in de koude maanden altijd een goed onderhouden bodembron tot je beschikking hebt.

Of dit ook zo werkt of handig is zoals ik me nu voorstel moet ik straks van de leverancier(s) horen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Hoewel bovenstaande discussie veel over WP-en gaan en minder over Loxone toch even mijn bevindingen:
  • Dit jaar zijn we onze nieuwe woning ingetrokken met een combinatie van Loxone en KNX.
  • Ik heb geen Nibe thermostaat of regeling in de woonkamer afgenomen
  • Nibe koppeling met Loxone loopt hier via Nibe Uplink op Loxberry. Dat loopt goed
  • Uitlezen kan via gratis versie uplink
  • Temperatuur (uit KNX, via Loxone) en status (vakantie, normaal, enz) via Uplink naar Nibe (kosten ongeveer 24 euro/jaar) Moet ik uiteindelijk nog vervangen door iets zonder internet en zonder jaarlijks abonnement.
  • Temperatuur regeling Nibe vind ik niet heel slim. 'Leert' de ruimte en het huis niet kennen en gebruikt alleen de historische buitentemperatuur. Als het een paar dagen koud is en het warmer wordt icm met zon dan blijft de Nibe te lang stoken. Ik ben toch maar begonnen om meer Loxone intelligentie te gebruiken voor het aansturen van het klimaat(moet de weersvoorspelling nog toevoegen)
  • De VV ventielen zijn nu nog handmatig bediend. De bedoeling was om ze via Loxone aan te gaan sturen, maar dit projectje heeft een veel lager prio gekregen dan ik van te voren had verwacht. Ik mis het aansturen van de VV groepen niet en ben blij dat ik nog niet geïnversteerd heb in duurdere ventielen.
  • Ook ik heb 2 WP-en die volgens Nibe en de installateur via Modbus gekoppeld moesten worden (Loxone kennen ze niet). Ik heb geen Modbus modules van Nibe of Loxone in huis. Het is vast een mooi protocol, maar ik heb mijn handen al vol aan Loxone, KNX, dimmen, enz.
  • De 2-de WP is een 'domme' WP boiler die als slave ingezet moest worden. Uiteindelijk heb ik zelf de oplossing bedacht door de externe poort van de master WP direct te koppelen op de SG ready ingang op de Slave. Werkt prima en scheelt me honderden euro's
Succes met het maken van de keuzes. Mijn ervaring is dat je het simpel en flexibel moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
WP is hier gekoppeld via Loxone Modbus extensie. Begreep dat het niet zo vaak gedaan wordt omdat een paar contacten gebruiken simpeler is. Is wel heel flexibel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Er is al veel geschreven over Zehnder ComfoAir / Loxone integratie, maar ik kan nog weinig vinden over de specifieke aansturing. Zoals anderen al schreven is de Zehnder slim genoeg, en wil je dat eigenlijk zo weinig mogelijk overrulen, maar het lijkt me wel handig om bepaalde bedrijfsmodi te kunnen activeren: afwezig (LAAG), normaal (AUTO), H/CO2 (HOOG). Het zit allemaal in de ComfoAir, alleen de vraag is hoe te regelen:
  • Afwezig: met 0-10v een laag toerental forceren (bv 1v = 10%)
  • Normaal: eigenlijk wil je hier de Zehnder zijn ding laten doen, dus de 0-10v koppeling laten overrulen door de Zehnder en de AUTO functie activeren. Is dat dan 0v? Of is dat een instelling in het menu van Zehnder?
  • Badkamer / CO2: een 10v = 100% toeren signaal geven, of de badkamer BOOST functie activeren met een sluit contact op de Option Box.
Ik las hier dat de Zehnder externe sensoren ook via 0-10v werken, en dat 2-10v range gebruikt wordt om het toerental te regelen. Zou die 0v en 1v dan te gebruiken zijn voor de AUTO functie? Dan zouden we Loxone kunnen laten werken als een externe sensor.

Heeft iemand al ervaring met deze beperkte aansturing icm de AUTO functie van de Zehnder?

EDIT: Op ventilatieland.nl verkopen ze de Option Box met benoeming van een "stand-by" ingang, maar als dat een "apparaat uit / afwezig" functie is dan kan ik die op het aansluitschema van Zehnder niet terugvinden.

[ Voor 10% gewijzigd door AlbertHeym op 29-12-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 11:59
AlbertHeym schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:15:
Er is al veel geschreven over Zehnder ComfoAir / Loxone integratie, maar ik kan nog weinig vinden over de specifieke aansturing. Zoals anderen al schreven is de Zehnder slim genoeg, en wil je dat eigenlijk zo weinig mogelijk overrulen, maar het lijkt me wel handig om bepaalde bedrijfsmodi te kunnen activeren: afwezig (LAAG), normaal (AUTO), H/CO2 (HOOG). Het zit allemaal in de ComfoAir, alleen de vraag is hoe te regelen:

...
Ik volg je met deze vraag, ik zit in het zelfde schuitje

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• AlbertHeym
HammieDuDe schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ik volg je met deze vraag, ik zit in het zelfde schuitje
Na een avondje testen wel wat meer feeling over hoe de WTW reageert. Ik merk dat bij 0v de 0-10v link verdwijnt en de AUTO modus actief is. En trouwens ook bij >0v staat de WTW in AUTO modus volgens het display, en hopelijk blijven daarmee ook alle slimme functies actief, zoals de 4 sensor ventilaties. Die vraag heb ik in elk geval nog gesteld aan Zehnder en wacht nog op antwoord.

Die Duitse handleiding is inderdaad wel handig, zij schrijven ook over het stand-by contact, maar die kan ik niet vinden. Dat zou op zich handig zijn voor een vakantie modus, of calamiteiten functie bij "ramen en deuren dicht". Ze schrijven daar ook over het instellen van stand 1 laagste waarde en stand 3 hoogste waarde. Dat wordt dan idd de range waar je met 0-10v tussen kan sturen. Op zich jammer, want de afwezigheid-stand is met de 0-10v niet te raadplegen volgens mij en wordt dus genegeerd. Hier moet je dan stand 1 voor gebruiken. Op zich prima, maar door die aanpassing kun je eigenlijk nooit meer de WTW in autonome AUTO stand laten werken omdat die standen een onwenselijk debiet hebben.

Anyway, het lijkt goed te werken nu met de ruimte ventilatie bouwsteen en het in tact houden van de 0-10v verbinding. De Loxone bedrijfsmodus AANWEZIG/AFWEZIG tezamen met de H & CO2 sensoren werken dan als input, met als output een aanwezig normaal&hoog stand en afwezig normaal&hoog stand te hebben. Wat misschien nog leuk is voor de toekomst is om een modulerende output te maken, afhankelijk van incrementeel stijgende input waarden. En nog leuker is een zone regeling, maar volgens mij zijn die spirobuis kleppen duurder dan wat je er ooit mee aan energie kan besparen vanwege het best wel hoge WTW rendement...

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:51:
En nog leuker is een zone regeling, maar volgens mij zijn die spirobuis kleppen duurder dan wat je er ooit mee aan energie kan besparen vanwege het best wel hoge WTW rendement...
Welke?

Ik vind het hoog tijd dat deze (normaal) leverbaar worden in Europa. Verwacht best redelijke prijzen: https://shop.loxone.com/e...rch/result/?q=Damper+Tree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:20:
[...]

Welke?

Ik vind het hoog tijd dat deze (normaal) leverbaar worden in Europa. Verwacht best redelijke prijzen: https://shop.loxone.com/e...rch/result/?q=Damper+Tree
Dat Loxone ze in hun (buitenlandse) assortiment hadden wist ik niet, dacht eerder aan universele lucht kleppen zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
AlbertHeym schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:51:
[...]
Ik merk dat bij 0v de 0-10v link verdwijnt en de AUTO modus actief is.
...
Anyway, het lijkt goed te werken nu met de ruimte ventilatie bouwsteen en het in tact houden van de 0-10v verbinding. De Loxone bedrijfsmodus AANWEZIG/AFWEZIG tezamen met de H & CO2 sensoren werken dan als input, met als output een aanwezig normaal&hoog stand en afwezig normaal&hoog stand te hebben. Wat misschien nog leuk is voor de toekomst is om een modulerende output te maken, afhankelijk van incrementeel stijgende input waarden. En nog leuker is een zone regeling, maar volgens mij zijn die spirobuis kleppen duurder dan wat je er ooit mee aan energie kan besparen vanwege het best wel hoge WTW rendement...
Ik heb hier afgelopen half jaar al flink veel mee getest. Ik laat de unit volledig op manueel staan en laat Loxone alles regelen. Alles gaat op CO2 sensoren. Aanwezigheid heb ik uitgeschakeld omdat de CO2 sensoren deze functie overbodig maken. Luchtvochtigheid en WC schakel ik wel in combinatie met aanwezigheid.

Ik heb in de unit alleen sensorventilatie, Comfort vocht en Bescherming tegen vocht aan staan.

Het probleem waar ik onder andere tegen aan liep is dat het "leefvocht" niet goed weg geventileerd werd bij aanwezigheid schakeling. Hier loop je vooral bij de slaapkamers tegen aan.

Bij een goed geïsoleerd huis (passief) zul je zien dat de CO2 sensoren echt heel snel gaan reageren. De standbyfunctie heb ik gewoon zelf gemaakt door de Zehnder achter een relay te zetten.
AlbertHeym schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Dat Loxone ze in hun (buitenlandse) assortiment hadden wist ik niet, dacht eerder aan universele lucht kleppen zoals dit.
Deze heeft Loxone al een hele tijd in het Amerikaanse assortiment. Worden daar veel gebruikt voor de aansturing van luchtverwarming. Ik heb ongeveer een jaar geleden contact gehad met Loxone hierover, maar deze konden echt niet in Europa worden geleverd destijds. Loxone is met dit soort dingen ook niet echt een flexibele partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Is er ergens een noob guide die uitlegt hoe het systeem werkt van 12v 24v 48v en 220v 1 of 3 fase verlichting en wat werkt op loxone?

Ik zie 24w rgb dimmers voor loxone maar ik heb geen flauw benul of daar 48v rail leds van Kreon op werken of goedkope 12v spots van dmlights? Total noob hier.

En ook hoeveel kan je op zo'n dimmer hangen? LIjkt me dat je voor een groot huis met 10 kamers heel wat dimmers en dus ook heel wat geld kwijt bent?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 21:05
-SimJoc- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:53:
Deze heeft Loxone al een hele tijd in het Amerikaanse assortiment. Worden daar veel gebruikt voor de aansturing van luchtverwarming. Ik heb ongeveer een jaar geleden contact gehad met Loxone hierover, maar deze konden echt niet in Europa worden geleverd destijds. Loxone is met dit soort dingen ook niet echt een flexibele partner.
Hier precies dezelfde informatie verkregen van Loxone circa 5 maand geleden!
In mijn geval opgelost met kleppen en motoroen van Belimo.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
[...]

Ik heb hier afgelopen half jaar al flink veel mee getest. Ik laat de unit volledig op manueel staan en laat Loxone alles regelen. Alles gaat op CO2 sensoren. Aanwezigheid heb ik uitgeschakeld omdat de CO2 sensoren deze functie overbodig maken. Luchtvochtigheid en WC schakel ik wel in combinatie met aanwezigheid.

Ik heb in de unit alleen sensorventilatie, Comfort vocht en Bescherming tegen vocht aan staan.

Het probleem waar ik onder andere tegen aan liep is dat het "leefvocht" niet goed weg geventileerd werd bij aanwezigheid schakeling. Hier loop je vooral bij de slaapkamers tegen aan.

Bij een goed geïsoleerd huis (passief) zul je zien dat de CO2 sensoren echt heel snel gaan reageren. De standbyfunctie heb ik gewoon zelf gemaakt door de Zehnder achter een relay te zetten.

[...]
Ik neig ook naar deze oplossing.

Heb jij dan op alle slaapkamers een co2 sensor? En keuken en woonkamer oid?
Deze had ik namelijk eerst op het oog, op elk vertrek:
https://www.esera.de/prod...adapter-fertigmodul?c=100

Maar dat gaat dan niet helemaal meer op,.. deze had ik gedacht naast de puls schakelaar bij elk vertrek. ( dubbel raampje )

Ik ga over een week of 4 beginselen maken van het elektra werk in mijn huis, dus ik kan nog alle kanten op. Of is er een betere/logischere plek voor de co2 sensor? En elke zou ik dan plaatsen? Ik heb dus een 1-wire module voor de Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:16
multipasser schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:15:
Is er ergens een noob guide die uitlegt hoe het systeem werkt van 12v 24v 48v en 220v 1 of 3 fase verlichting en wat werkt op loxone?

Ik zie 24w rgb dimmers voor loxone maar ik heb geen flauw benul of daar 48v rail leds van Kreon op werken of goedkope 12v spots van dmlights? Total noob hier.

En ook hoeveel kan je op zo'n dimmer hangen? LIjkt me dat je voor een groot huis met 10 kamers heel wat dimmers en dus ook heel wat geld kwijt bent?
48V heb ik geen weet van dat Loxone dat ondersteund. 3 fase verlichting wordt niet gebruikt voor huizen.

Ik heb wel zowel 230V dimmer extensions als de RGBW dimmers die zowel op 12V als 24V werken. De 24V gebruik ik voor led strips, de 12V voor MR16 spotjes. Hier heb ik wisselend success mee. Philips spotjes die prima werken, maar ik heb er ook eens op Amazon gekocht en deze maken gedimd een zoemend geluit. De RGBW dimmer gebruikt een PWM frequency van 120 wat eigenlijk niet zoveel is. Ik denk dat je best spotjes neemt die zowel voor AC als DC geschikt zijn. De meeste LED driver dimmers gebruiken veelal een hogere PWM frequency denk ik.

Hoeveel je er kan aansluiten moet je uitrekenen met het aantal Watt. Voor 24V is dat dubbel zoveel als op 12V. (max 2,1A per kanaal, dus bv op 12V is dat 25W max wat overeen komt met 5 spotjes van 4,5W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
mies-ttk89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:47:
[...]

Hier precies dezelfde informatie verkregen van Loxone circa 5 maand geleden!
In mijn geval opgelost met kleppen en motoroen van Belimo.
Interessant,.. maar waar heb jij zoal die kleppen tussen gezet? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe

Beetje kort door de bocht allemaal, wat meer informatie hebben we denk ik wel nodig om je op weg te helpen.

Wat ik hier uit begrijp, je bent met rails aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn? 3 fase rails,.. kan,.. wat wil je er mee, echt voor 3 fase gebruiken of voor 3 verschillende lichtschakelingen ( zoals ik ga doen ).

12v, 24v zijn mogelijk met de PWM dimmers van Loxone, 48v is zeker ook mogelijk maar dan moet je gaan denken aan PWM dimmers van bijv. Eldoled i.c.m. 0-10v of DMX aansturing, en met dat laatste,.. DMX aansturing, is alles uiteindelijk mogelijk ;)

230v kan prima met de dimmer extension van Loxone, maar zoals je al aangeeft, die is duur ( lees, té duur imho, alhoewel hij wel echt goed werkt ( ik heb er twee )). Maar in mijn nieuwe huis ga ik gebruik maken van de ome Ali dimmers op 230v i.c.m. DMX en een sproeischuimblusser en een rookmelder boven m'n dinrailkast...

Kreon heeft zeker mooie fixtures en railsen, maar ook best aan de prijs, ze kunnen ook 48v voedingen leveren, die je wellicht weer met 230v kunt dimmen,.. maar ervaring heb ik er niet mee.

In mijn case, ik ga 3 fase rails gebruiken in de keuken, die ik op 3 verschillende uitgangen ga plaatsen op de dimmer, zodat ik kan kiezen welke lampen ik op mijn rail aan/uit/gedimd wil hebben.

Nog 1 laatste optie ( er zijn er vast meer ), 1 grote 12v voeding pakken, DMX dimmer pakken van thewillows en voor gu5.3 spots gaan ( 12v ), en op die manier dimmen,.. dat werkt ook heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Dank je voor de uitleg. Al snap ik alle details nog niet.
Los daarvan zijn er precies toch heel wat limitaties in het mengen van soorten lichten.

Loxone Dimmer Extension (500euro?)
De Loxone Dimmer Extension wordt gebruikt om conventionele verlichting of LED verlichting op 230V te dimmen. Deze module heeft 4 afzonderlijk aan te sturen kanalen ter beschikken voor een maximum vermogen van 210 watt per kanaal (kanaal 1 kan zelfs tot 400 watt dimmen). De Loxone Dimmer Extension is universeel inzetbaar voor zowel resistieve, capacitieve als inductieve belastingen. Er kunnen meerdere Dimmer Extensions op één Miniserver worden aangesloten.

4x 210w? Zijn die wattages de effectieve wattages van de led lampen?
Bv Deze https://www.kreon.com/nl/...nted/directional/kr917922

zijn 2x6,7w? Dus je zou er 15 van deze duo spots kunnen hangen op 1 kanaal?
60 spots in totaal op 1 dimmer?

Ali dimmers met een blusser? lol.
Je neemt risico's :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
Je moet ook wel rekening houden met de aanloopstroom (piekstroom bij het inschakelen). Ik dacht voor 230V LED lampen dat meestal x2 een goede indicatie is.
Voor bv led-strips die 24V PWM gedimd zijn moet dit niet (hebben geen hoge aanloopstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
multipasser schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:16:
Dank je voor de uitleg. Al snap ik alle details nog niet.
Los daarvan zijn er precies toch heel wat limitaties in het mengen van soorten lichten.

Loxone Dimmer Extension (500euro?)
De Loxone Dimmer Extension wordt gebruikt om conventionele verlichting of LED verlichting op 230V te dimmen. Deze module heeft 4 afzonderlijk aan te sturen kanalen ter beschikken voor een maximum vermogen van 210 watt per kanaal (kanaal 1 kan zelfs tot 400 watt dimmen). De Loxone Dimmer Extension is universeel inzetbaar voor zowel resistieve, capacitieve als inductieve belastingen. Er kunnen meerdere Dimmer Extensions op één Miniserver worden aangesloten.

4x 210w? Zijn die wattages de effectieve wattages van de led lampen?
Bv Deze https://www.kreon.com/nl/...nted/directional/kr917922

zijn 2x6,7w? Dus je zou er 15 van deze duo spots kunnen hangen op 1 kanaal?
60 spots in totaal op 1 dimmer?

[...]
Euhm,.. Nee, de fixture die jij aanhaalt, is er eentje die volgens de specificaties ( al spreken ze niet over voltages ) als accessoire een voeding nodig heeft.

Dit zijn je keuzes ( al denk ik dat als je al zo'n fixture besteld, je snel er wel achter komt op welk voltage je zelf kunt gaan dimmen ), stel je gaat voor de standaard voedingen:

LED driver, 700mA, ON/OFF, 20W <-- sluit je aan op een digitale uitgang van de miniserver ( relais ), AAN of UIT
LED driver, 500mA/700mA, 1-10V, 20W <--- 1-10v sluit je aan op een analoge uitgang van de Loxone ( dan kun je dus het dimmen sturen via de analoge uitgang, maar je gebruikt de voeding/dimmer van Kreon )
LED driver, 700mA, DALI, 18W <-- DALI extension nodig van Loxone ( dure bedoeling )
LED driver, 700mA, phase dim, 14W <--- via een 230v fase-aansnijding dimmer te regelen, waaronder dus óf met de Loxone dimmer extension of een eigen oplossing, DMX > ome Ali etc. etc.

Mocht je deze lampen echt mooi vinden en willen hebben, zou ik er eentje bestellen, kijken wat het voltage is en daar op acteren, de andere zaken kun je altijd nog bestellen mocht je het nodig hebben.

Ik heb voor mijn nieuwe huis ook al zowat alle lampen/lichtbronnen in order staan, zodat ik nu al kan gaan kijken hoe ik daar op ga schakelen/aansluiten/aanleggen.

[ Voor 0% gewijzigd door HammieDuDe op 05-01-2021 19:56 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
HammieDuDe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Ik neig ook naar deze oplossing.

Heb jij dan op alle slaapkamers een co2 sensor? En keuken en woonkamer oid?
Deze had ik namelijk eerst op het oog, op elk vertrek:
https://www.esera.de/prod...adapter-fertigmodul?c=100

Maar dat gaat dan niet helemaal meer op,.. deze had ik gedacht naast de puls schakelaar bij elk vertrek. ( dubbel raampje )

Ik ga over een week of 4 beginselen maken van het elektra werk in mijn huis, dus ik kan nog alle kanten op. Of is er een betere/logischere plek voor de co2 sensor? En elke zou ik dan plaatsen? Ik heb dus een 1-wire module voor de Loxone.
Ja ik heb in alle vertrekken deze modules. Dat was een flinke investering, maar kon allemaal op de buskabel. Als ik uiteindelijk de kosten van nog meer afzonderlijke buizen had moeten berekenen voor deze modules en het aansluiten en programmeren daarvan dan zou het denk ik aardig in de buurt komen.

Ik wilde hier eerst ook voor kijken maar je merkt dat je met zo'n mega verbouwing toch wat sneller voor gemak gaat. De integratie van loxone en de snelheid dat de CO2 meters reageren is erg fijn.

Tevens heb ik hier toch de 1-wire beperkt voor de wat minder belangrijke sensoren. In mijn kachel zitten bijvoorbeeld gewone pt1000 sensoren.

Ik heb er bewust niet voor gekozen om deze naast de schakelaars te plaatsen. Er is daar toch altijd veel beweging en viezigheid (aanraken etc) waardoor de metingen onnauwkeuriger zijn. Ik heb ze op een aparte plek gehangen in de kamers. Op de slaapkamers net even in het zicht op ongeveer 180cm hoogte. De beste plek voor CO2 is volgens mij laag bij de grond maar ik wilde graag het indicator lampje kunnen zien. Dat blijkt achteraf echt onnodig te zijn want de CO2 waardes komen nooit aan de ondergrens.

Edit: Wat ook nog een belangrijk argument kan zijn is dat een storing op de 1-wire soms heel erg lastig te vinden is. Wat betekend dat je elke module er een voor een uit moet halen. (Spreek helaas uit ervaring) Bij de Loxone tree gebeurd dat veel minder snel.

[ Voor 6% gewijzigd door -SimJoc- op 05-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
HammieDuDe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Euhm,.. Nee, de fixture die jij aanhaalt, is er eentje die volgens de specificaties ( al spreken ze niet over voltages ) als accessoire een voeding nodig heeft.

Dit zijn je keuzes ( al denk ik dat als je al zo'n fixture besteld, je snel er wel achter komt op welk voltage je zelf kunt gaan dimmen ), stel je gaat voor de standaard voedingen:

LED driver, 700mA, ON/OFF, 20W <-- sluit je aan op een digitale uitgang van de miniserver ( relais ), AAN of UIT
LED driver, 500mA/700mA, 1-10V, 20W <--- 1-10v sluit je aan op een analoge uitgang van de Loxone ( dan kun je dus het dimmen sturen via de analoge uitgang, maar je gebruikt de voeding/dimmer van Kreon )
LED driver, 700mA, DALI, 18W <-- DALI extension nodig van Loxone ( dure bedoeling )
LED driver, 700mA, phase dim, 14W <--- via een 230v fase-aansnijding dimmer te regelen, waaronder dus óf met de Loxone dimmer extension of een eigen oplossing, DMX > ome Ali etc. etc.

Mocht je deze lampen echt mooi vinden en willen hebben, zou ik er eentje bestellen, kijken wat het voltage is en daar op acteren, de andere zaken kun je altijd nog bestellen mocht je het nodig hebben.

Ik heb voor mijn nieuwe huis ook al zowat alle lampen/lichtbronnen in order staan, zodat ik nu al kan gaan kijken hoe ik daar op ga schakelen/aansluiten/aanleggen.
Dat is met deze 700mA CC driver te gebruiken zo te zien met 1-10V om te kunnen dimmen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
-SimJoc- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Ja ik heb in alle vertrekken deze modules. Dat was een flinke investering, maar kon allemaal op de buskabel. Als ik uiteindelijk de kosten van nog meer afzonderlijke buizen had moeten berekenen voor deze modules en het aansluiten en programmeren daarvan dan zou het denk ik aardig in de buurt komen.

Ik wilde hier eerst ook voor kijken maar je merkt dat je met zo'n mega verbouwing toch wat sneller voor gemak gaat. De integratie van loxone en de snelheid dat de CO2 meters reageren is erg fijn.

Tevens heb ik hier toch de 1-wire beperkt voor de wat minder belangrijke sensoren. In mijn kachel zitten bijvoorbeeld gewone pt1000 sensoren.

Ik heb er bewust niet voor gekozen om deze naast de schakelaars te plaatsen. Er is daar toch altijd veel beweging en viezigheid (aanraken etc) waardoor de metingen onnauwkeuriger zijn. Ik heb ze op een aparte plek gehangen in de kamers. Op de slaapkamers net even in het zicht op ongeveer 180cm hoogte. De beste plek voor CO2 is volgens mij laag bij de grond maar ik wilde graag het indicator lampje kunnen zien. Dat blijkt achteraf echt onnodig te zijn want de CO2 waardes komen nooit aan de ondergrens.

[...]
“deze modules” begrijp ik dus uit dat je deze hebt:
https://shop.loxone.com/n...maat-sensor-tree-wit.html

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
Heeft iemand de template die ze gebruiken in de video van loxone.
Daar hebben ze meer mogelijkheden dan in deze hierboven.

9 mogelijkheden en de template van boven 5
Het is voor een nl meter.

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

Gisteren updatetje voor de nieuwe audioserver https://www.loxone.com/enen/support/changelog-audio-server/

Goed dat het SMB geval is aangepakt, maar ik blijf wat op mijn honger zitten op gebied van nieuwe features. We zitten met een hele droge featurelijst en dan gaan ze maar weer eerst eens wat applegebruikers gelukkig maken, gelijk het 2005 is.

Maar we hebben tijd, wordt vervolgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:05:
Gisteren updatetje voor de nieuwe audioserver https://www.loxone.com/enen/support/changelog-audio-server/

Goed dat het SMB geval is aangepakt, maar ik blijf wat op mijn honger zitten op gebied van nieuwe features. We zitten met een hele droge featurelijst en dan gaan ze maar weer eerst eens wat applegebruikers gelukkig maken, gelijk het 2005 is.

Maar we hebben tijd, wordt vervolgt...
Ja ik was ook een klein beetje teleurgesteld. Heb jij, of zijn er andere die ook problemen ondervinden met Spotify? Ik heb toch regelmatig dat de playlist zomaar stopt en ook niet meer te bedienen is. De online radio heeft daar eigenlijk nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

-SimJoc- schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Ja ik was ook een klein beetje teleurgesteld. Heb jij, of zijn er andere die ook problemen ondervinden met Spotify? Ik heb toch regelmatig dat de playlist zomaar stopt en ook niet meer te bedienen is. De online radio heeft daar eigenlijk nooit last van.
Ik heb geen Spotify. Ik gebruik nu voorlopig enkel online radio. Maar kijk wel uit naar meer mogelijkheden met bvb audio casten, youtube ...

Je kan wel een pi'ke verbinden met de line-in en de logica voorlopig bij een Volumio houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van Loxone krijg ik het niet gevonden, maar is het mogelijk om een touch en een wcd samen te combineren in frame?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:27:
Op de site van Loxone krijg ik het niet gevonden, maar is het mogelijk om een touch en een wcd samen te combineren in frame?
Ja. In het bijzonder met de Gira E2 serie in het mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
roderickvd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Ja. In het bijzonder met de Gira E2 serie in het mat.
Dit hebben wij ook in ons huis, is wel een iets andere witte kleur dan Gira E2 mat wit... maar niet extreem anders (valt binnen acceptatie level hier).

Wel een geneuzel om de touch er goed in te krijgen. ipv een sterke metalen frame zit er een plastic achterkant bij, deze is dus flexibel en daardoor valt het niet altijjd mee om de touch er goed in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Mocht je trouwens interesse hebben in witte loxone touch (tree) knoppen, ik heb er nu 2 liggen (24 maanden gebruikt) en over een paar maanden heb ik er nog een stuk of 21... ik ga overstappen op gira KNX knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
HiBe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
Mocht je trouwens interesse hebben in witte loxone touch (tree) knoppen, ik heb er nu 2 liggen (24 maanden gebruikt) en over een paar maanden heb ik er nog een stuk of 21... ik ga overstappen op gira KNX knoppen.
Ik wel, zie je DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesto
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-01 10:58
Na de aankoop van een nieuwe woning (intrek mei 2021) was ik al eens aan het kijken wat de opties zijn. De woning is volledig nieuw (bj. 2009) zonder centrale sturing.

Er zijn volgens mij een aantal opties:
  • Alle verlichting omvormen naar HUE
  • Fibaro dimmer modules op Z-wave gekoppeld aan Home Assistant op Rpi
  • Niko Home Control (draadloos)
  • Loxone Air
Phillips HUE
Stevig aan de prijs. Ook worden de wandschakelaars nutteloos. Lijkt mij de minst duurzame oplossing maar wel de makkelijkste. Momenteel heb ik al een HUE bridge en enkele HUE lampen.
Fibaro (of ander merk) dimmers op Z-wave
Momenteel heb ik in de huidige woning al een Rpi met Home Assistant draaien. Het is een optie, maar met zoveel z-wave dimmer modules die aangestuurd moeten worden + de setup + de software updates... ik begrijp dat dit het Tweakers forum is maar op een bepaald punt wil je gewoon dat het spul werkt, en vooral dan als de andere bewoners op de lichtknop drukken en er gebeurt niets, zit ik in de problemen.
Niko Home Control
Interessant systeem, betaalbaar. Momenteel hebben ze in de draadloze variant wel maar een beperkt aantal producten in de aanbieding (hub, stopcontact, schakelaars en bewegingsmelders). Er bestaat wel een partner programma met andere fabrikanten maar dan ben je dus verplicht om te shoppen voor bijvoorbeeld zonwering in een partner fabrikant.
Loxone Air
Volgens mijn berekening veruit het duurste systeem maar maakt wel gebruik (dacht ik) van open standaarden. Als ik het goed heb, heb ik de Go server nodig en dan op elk contact een Nano IO Air of Dimmer Air + Loxone schakelaar.

Nu had ik dus over de laatste toepassing een aantal vragen.
  1. Als ik de schakelaars die er nu zijn vervang, en dus gebruik maak van de Loxone for Air schakelaars, schakelen deze de relais dan nog in de IO Air in het geval de server er van tussenuit valt door bijvoorbeeld het falen van de voeding?
  2. Het huis dat we kochten, heeft nu overal Niko schakelaars. Kan ik de Niko pulsdrukkers (wild guess) gebruiken, in combinatie met de Nano Air toestellen van Loxone? Dus dat ik het binnenwerk van de schakelaar eigenlijk vervang door de Nano Air, maar mij esthetisch wel hou aan het Niko gamma en dus uitzicht? Anders is er een groot verschil tussen de schakelaars en de stopcontacten
  3. Op sommige plekken, wordt er gebruik gemaakt van de combinatie stopcontact en lichtschakelaar of twee lichtschakelaars voor twee aan elkaar sluitende ruimtes te bedienen. Nu las/interpreteer ik dat de Loxone schakelaars groter zijn de Niko schakelaars en dus niet binnen het afwerkplaatje passen. Zijn hier concrete oplossingen voor? Of moet de afstand dan vergroot worden tussen de schakelaars, om twee loxone schakelaars te kunnen monteren?
Mijn voorkeur gaat uit naar het Loxone systeem, vermits zij toch een (veel) uitgebreider gamma op de markt hebben qua sensoren en toepassingen in vergelijking met Niko, maar mijn vrees is dus of het licht nog werkt als de hub er van tussenuit valt, en of ik dus de Niko schakelaars kan aansluiten op de IO Air / Dimmer Air modules? Ik gok dat ik daarvoor dan de Niko muurprint platen moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
claesto schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:11:
Loxone Air
Volgens mijn berekening veruit het duurste systeem maar maakt wel gebruik (dacht ik) van open standaarden. Als ik het goed heb, heb ik de Go server nodig en dan op elk contact een Nano IO Air of Dimmer Air + Loxone schakelaar.
Loxone Air is proprietary, werk alleen met Loxone componenten.
Nu had ik dus over de laatste toepassing een aantal vragen.

• Als ik de schakelaars die er nu zijn vervang, en dus gebruik maak van de Loxone for Air schakelaars, schakelen deze de relais dan nog in de IO Air in het geval de server er van tussenuit valt door bijvoorbeeld het falen van de voeding?
nee. met Loxone wekt alles op basis van een "centrale controller", de miniserver. zonder miniserver werkt niets.
• Het huis dat we kochten, heeft nu overal Niko schakelaars. Kan ik de Niko pulsdrukkers (wild guess) gebruiken, in combinatie met de Nano Air toestellen van Loxone? Dus dat ik het binnenwerk van de schakelaar eigenlijk vervang door de Nano Air, maar mij esthetisch wel hou aan het Niko gamma en dus uitzicht? Anders is er een groot verschil tussen de schakelaars en de stopcontacten
als dit past (ruimte achter de schakelaars) dan is dit inderdaad een goede optie en hoe het werkt.
• Op sommige plekken, wordt er gebruik gemaakt van de combinatie stopcontact en lichtschakelaar of twee lichtschakelaars voor twee aan elkaar sluitende ruimtes te bedienen. Nu las/interpreteer ik dat de Loxone schakelaars groter zijn de Niko schakelaars en dus niet binnen het afwerkplaatje passen. Zijn hier concrete oplossingen voor? Of moet de afstand dan vergroot worden tussen de schakelaars, om twee loxone schakelaars te kunnen monteren?
hangt een beetje van je schakelmateriaal af. in principe meot standaard 55x55 schakelmateriaal wel passen. de loxone website heeft een lijst met zaken die zeker passen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het Loxone systeem, vermits zij toch een (veel) uitgebreider gamma op de markt hebben qua sensoren en toepassingen in vergelijking met Niko, maar mijn vrees is dus of het licht nog werkt als de hub er van tussenuit valt, en of ik dus de Niko schakelaars kan aansluiten op de IO Air / Dimmer Air modules? Ik gok dat ik daarvoor dan de Niko muurprint platen moet gebruiken?
daar zouden we meer details voor moeten weten.... met name de details van het niko schakelmateriaal (welke serie, maten etc.).

er zijn meerdere opties mogelijk. denk aan KNX RF en enocean...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@claesto Een voordeel van Loxone (en ook KNX trouwens) is dat je waar je wel de gelegenheid hebt bedraad te gaan, je dat kunt doen. Zo bouw je ook extra stabiliteit op.

Ik schat de stabiliteit van de miniserver wel aanzienlijk hoger in dan van een Rpi met Home Assistant. Om dat single point of failure zou ik me niet al te druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
[...]

[...]

Gebruik je dan ook de reguliere ventilatie regeling van Loxone, of iets zelf gefabriceerd? Die regeling vindt ik best beperkt zonder modulerende regeling. Waar ik nu tegenaan loop is dat de CO2 in de slaapkamer s'nachts oploopt en dat Loxone dan al snel 100% gaat aansturen, terwijl dat eigenlijk met minder ook best kan. Dat gaat namelijk de hele nacht door a 500 m3/uur... Voor de douche is die hoge stand juist wel handig om het in enkele minuten weer droog te hebben. Ik heb in Loxone Config nog geen ventilatie regeling gevonden die kan moduleren om het stabiel houden van de input waarden. Dat zou wel mooi zijn, evt dan zelf maar wat gaan combineren, denk ik.

Een ander issue blijft toch nog wel de afwezigheid stand. Een relais om de hele kast uit te schakelen doe ik niet graag als we een dagje weg zijn. Lijkt me niet erg gezond voor die kast om die telkens hard uit te zetten, en enige ventilatie a 5% doorstroom lijkt me ook wel goed voor het klimaat. Ik gebruik nu de Loxone aan/af-wezigheid bedrijfsmodus, die rechtsstreeks op de Loxone regeling zit, Op zich werkt die regeling wel, maar die geeft nu zo'n lage volt output, dat de WTW over gaat op AUTO stand. Blijkbaar kun je die 0-10v verbinding niet vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HammieDuDe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:06:
Interessant,.. maar waar heb jij zoal die kleppen tussen gezet? En waarom?
Inderdaad, @mies-ttk89, wil je daar wat meer over vertellen?

Ook extra analoog uit voor moeten installeren?

En ondertussen staat wél in geur en kleur, ook in het Nederlands, op de Loxone site hoe hun tree-kleppen in Duitsland zijn toegepast.. https://www.loxone.com/nlnl/luv8/

Ergens verstoffend op mijn ToDo lijst: die partner benaderen om uit te vinden hoe dat is geregeld.

[ Voor 40% gewijzigd door Gwaihir op 15-02-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Heeft iemand toevallig al wel eens surround set speakers kunnen koppelen met Loxone als alternatieve bron? In onze tv kamer wil ik ook graag Loxone geluid aanbrengen, maar beetje zonde om daar 2 extra speakers voor aan de muur te hangen als we al 5 surround speakers hebben staan. Ik dacht eerst aan een line out te gebruiken richting de surround versterker, maar die dient dan vooraf op het juiste kanaal ingesteld te worden (dus prima voor muziek, maar niet voor deurbel, TTS of andere signalen). Een alternatief is misschien wel 4 stuks 2-weg relais te gebruiken voor alle speaker aders die normaal op tv geluid staan en direct kunnen overschakelen naar de Loxone bron. Maar buiten de DO beschikbaarheid zal de uitdaging misschien wel zitten in de timing van de DO aansturing vlak voor het afspelen van Loxone geluid, en resetten erna?

EDIT: Heb het uiteindelijk eenvoudig en goedkoop kunnen maken met een 4 kanaals 24DC schakelaarrelais (wisselrelais) model 55/0094 met relaisvoet die ik achter het tv meubel heb liggen. Het externe relais is gekoppeld aan een 24V relais uitgang van Loxone, aangestuurd met de Audio bouwsteen output "player is actief". De relais staat op NC op het surround set, en als de Loxone player speelt met bv een TTS, deurbel of muziek, dan schakelt het relais over naar Loxone als bron voor de speaker.

[ Voor 22% gewijzigd door AlbertHeym op 19-03-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
AlbertHeym schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:14:
Een ander issue blijft toch nog wel de afwezigheid stand. Een relais om de hele kast uit te schakelen doe ik niet graag als we een dagje weg zijn. Lijkt me niet erg gezond voor die kast om die telkens hard uit te zetten, en enige ventilatie a 5% doorstroom lijkt me ook wel goed voor het klimaat. Ik gebruik nu de Loxone aan/af-wezigheid bedrijfsmodus, die rechtsstreeks op de Loxone regeling zit, Op zich werkt die regeling wel, maar die geeft nu zo'n lage volt output, dat de WTW over gaat op AUTO stand. Blijkbaar kun je die 0-10v verbinding niet vast zetten.
Correct, ISSO 61: "Bij vraaggestuurde ventilatie moet een minimale luchtvolumestroom van 0,36 m³/h per vierkante meter vloeroppervlak worden gerealiseerd." dit t.b.v. constante verfrissing maar ook afvoer van schoonmaakmiddelen en ophopende gassen zoals formaldehyde uit meubels en bouwstoffen.

De AUTO regeling op mijn DucoBox is verreweg intelligenter dan die in de Loxone bouwsteen. Ik heb er alleen zo omheen gemeubeld, dat ik het actuele ventilatiedebiet wel aflees in die bouwsteen én hem ook handmatig hoog en laag kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Gwaihir schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Inderdaad, @mies-ttk89, wil je daar wat meer over vertellen?

Ook extra analoog uit voor moeten installeren?
De kleppen zijn te koop voor aansturing op digitale outputs (relais) en meen ook analoge outputs.
Ik gebruik ze zelf via 230VAC relais. Werkt zonder problemen.

Kleppen worden gebruikt voor zones te creeeren zoals meeste WTW systemen tegenwoordig mee geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De tekeningen voor de Loxone in mijn nieuwbouwhuis zijn definitief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgW4QeUGiWhj7TL4m8HGAR1G484=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2oZXUqEkAkhidYxBu8rKIZb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsvi6mbD8-Jq9eW7d42qB-DbLyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EheELZhHOgrF3kfU4gJTrMgL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGT3F81DjNgs0ASWH8HdO3fYGRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYj9IsdDPDkWqmTOWLJPJZm8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leKs6PYMCPaBLQfnPMSHrGHhgD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsRwQfYytAsoKEamxAVS6F8j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlFr5TxHqL4nSBz7T-uS4uEF638=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JgLK2xhijwCr65SdOxfHjJU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhrY6T7PHPBgukPYNSsjku-_YWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2a8QeJlVndHk3OVzkAsbD7a3.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlbertHeym
JackBol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:57:
De tekeningen voor de Loxone in mijn nieuwbouwhuis zijn definitief!
Mag ik zo vrij zijn mijn ervaringen te delen, ik heb niet alle tekeningen nagelopen maar in elk geval dingen die ik belangrijk vond of waar ik nu tegenaan loop :):

- zo veel mogelijk voedingen van de lichtpunten en spots-lussen rechtstreeks vanuit Loxone MK
- via centraaldozen een of meer extra schakeldraden (liefst 1,5mm2, niet normale 1mm2) trekken naar stopcontacten (per paar WCD heb je dan bijvoorbeeld de linkse WCD geschakeld zitten op een Stemming), super handig om staande lampen, vensterlampen of de kerstboom op te schakelen)
- voldoende extra loze ruimte in de reguliere 230v MK om (ModBus) stroommeters bij te plaatsen om verbruik te meten maar vooral ook om processen op te triggeren (ALS kookplaat=aan DAN..., ALS wasmachine=uit DAN TTS(je partner laten omroepen))
- Tree kabel onder je bed, daarmee kun je een bewegingsmelder onder je bed monteren die het opstaan/lopen triggert, zonder dan ie bewegingen OP het bed waarneemt.
- klimaat sensors in de badkamer niet naast de schakelaar bij de deur, maar (schuin) boven de douche
- CO2 sensor in (master) slaapkamer en woonkamer.
- Loxone bewegingsmelders ruim rekenen met korter bereik dan dat ze opgeven. Is lullig als ie telkens te laat is
- Touch Surface is cool, zeker ergens toepassen in je keukenblad of achter de tegels in de douche. Tree dus in je keuken-eiland / achterwand. Extra UTP kabels in je keuken achterwand, garage, zolder, etc tbv sensoren.
- Elektrische gordijnen zijn cool, en de buis kun je combineren voor een raamcontactje, heb je gelijk het alarm erin zitten.
- De Loxone meterkast zit bij jou op de slaapkamer? Hou rekening met relais die best hard tikken, zeker de externe Finder Relais. Liever elders, anders een extra ombouw kast maken oid.
- Koppeling met rookmelders? Tree/UTP naar je vloerverwarming verdelers? WTW?
- meerdere koppelingen tussen alle meterkasten, die lege buizen kom je altijd te kort.
- en wat mij we een comfortabel gevoel gaf is de gescheiden toepassing van de Tree voor de Touch schakelaren en voor de rest van Loxone Tree apparaten. Daarmee ben ik vrij om later de schakelaren te wijzigen naar KNX oid als ik de Touch beu ben. Ander voordeel van het voldoende splitsen is dat het max van 50 apparaten op de Tree Extension gemakkelijk anders kan patchen.

oja, en goede prijsafspraken maken met de installateur :) het lijken maar centen per m1, maar vermenigvuldigd met 2 a 3 km gele buis en 5-10km draad tikt het flink aan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:55:
ALS wasmachine=uit DAN TTS(je partner laten omroepen
De WAF daarvan bleek hier zéér diep negatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Mag ik zo vrij zijn mijn ervaringen te delen, ik heb niet alle tekeningen nagelopen maar in elk geval dingen die ik belangrijk vond of waar ik nu tegenaan loop :):
Thanks voor alle tips!
- zo veel mogelijk voedingen van de lichtpunten en spots-lussen rechtstreeks vanuit Loxone MK
- via centraaldozen een of meer extra schakeldraden (liefst 1,5mm2, niet normale 1mm2) trekken naar stopcontacten (per paar WCD heb je dan bijvoorbeeld de linkse WCD geschakeld zitten op een Stemming), super handig om staande lampen, vensterlampen of de kerstboom op te schakelen)
Alle lichtpunten (op de technische ruimte na) gaan naar de Loxone MK. Deze lopen via de centraaldozen met 7G1,5mm2. Ik heb bewust de 230V niet via de Loxone MK gedaan, ik wil dat bewust gescheiden houden. Als ik op een 230V een controleerbare schakelaar wil hebben, zet ik er wel iets tussen. Ik verwacht namelijk niet dat dit veel gaat gebeuren en het scheelt nogal in de kosten.
- voldoende extra loze ruimte in de reguliere 230v MK om (ModBus) stroommeters bij te plaatsen om verbruik te meten maar vooral ook om processen op te triggeren (ALS kookplaat=aan DAN..., ALS wasmachine=uit DAN TTS(je partner laten omroepen))
Ik heb nu modbus meters geplanned op mijn laadpaal en panelen. Via P1 kan ik de hoofdmeter uitlezen.
Voorlopig lijkt me dat genoeg.
- Tree kabel onder je bed, daarmee kun je een bewegingsmelder onder je bed monteren die het opstaan/lopen triggert, zonder dan ie bewegingen OP het bed waarneemt.
Goeie! Ik heb al een tree-device in de slaapkamer, dus die kan ik inderdaad doortrekken.
- klimaat sensors in de badkamer niet naast de schakelaar bij de deur, maar (schuin) boven de douche
Ga ik meenemen. Wordt wel een air dan.
- CO2 sensor in (master) slaapkamer en woonkamer.
Moet ik naar kijken.
- Loxone bewegingsmelders ruim rekenen met korter bereik dan dat ze opgeven. Is lullig als ie telkens te laat is
Heb ik inderdaad ruim geplanned, maar ze komen in het beton dus er is geen optie meer tot wijzigen.
- Touch Surface is cool, zeker ergens toepassen in je keukenblad of achter de tegels in de douche. Tree dus in je keuken-eiland / achterwand.
Heb ik in het keukenblad!
Extra UTP kabels in je keuken achterwand, garage, zolder, etc tbv sensoren.
Het huis zit vol met UTP!
- Elektrische gordijnen zijn cool, en de buis kun je combineren voor een raamcontactje, heb je gelijk het alarm erin zitten.
Check!
- De Loxone meterkast zit bij jou op de slaapkamer? Hou rekening met relais die best hard tikken, zeker de externe Finder Relais. Liever elders, anders een extra ombouw kast maken oid.
Die slaapkamer wordt de werkkamer. Daar komt niemand te slapen.
- Koppeling met rookmelders?
Check! Via een relais.
Tree/UTP naar je vloerverwarming verdelers? WTW?
Ik krijg een Nefit Enviline met thermostaten per ruimte. Deze speken EMS protocol.
Ik ga de WP en vloerverwarming dus via een gateway bedienen en niet via de stelventielen.
Die gateway kan via HTTP (virtuele output/input) bijv. de thermostaat op kamer 3 = 20 graden zetten. De warmteinstallatie doet dan de rest.
- meerdere koppelingen tussen alle meterkasten, die lege buizen kom je altijd te kort.
Er liggen 2 vrije loze leidingen tussen beide MK. Er ligt al voldoende 230V en UTP/CAI tussen beide.
- en wat mij we een comfortabel gevoel gaf is de gescheiden toepassing van de Tree voor de Touch schakelaren en voor de rest van Loxone Tree apparaten. Daarmee ben ik vrij om later de schakelaren te wijzigen naar KNX oid als ik de Touch beu ben. Ander voordeel van het voldoende splitsen is dat het max van 50 apparaten op de Tree Extension gemakkelijk anders kan patchen.

oja, en goede prijsafspraken maken met de installateur :) het lijken maar centen per m1, maar vermenigvuldigd met 2 a 3 km gele buis en 5-10km draad tikt het flink aan. :X
Ja, ik was best geschrokken van de offerte van de E-installateur. Maarja, een hobby mag geld kosten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
[...]
Mooiste oplossing hiervoor zijn relais van de concurent. Heb al mijn Finder relais vervangen voor Wago relais. Dit vanwege het geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Mooiste oplossing hiervoor zijn relais van de concurent. Heb al mijn Finder relais vervangen voor Wago relais. Dit vanwege het geluidsoverlast.
Ik heb momenteel alleen de relay extention van Loxone. Geen externe relais.
Er komt inderdaad een kast voor getimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ziet er netjes uit! Weet jij zo in welk pakket dat getekend is? ( vraag het voor een vriend 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Ziet er netjes uit! Weet jij zo in welk pakket dat getekend is? ( vraag het voor een vriend 8)7 )
Geen idee, ik zal het aan mijn Domotica leverancier vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
AlbertHeym schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Gebruik je dan ook de reguliere ventilatie regeling van Loxone, of iets zelf gefabriceerd? Die regeling vindt ik best beperkt zonder modulerende regeling. Waar ik nu tegenaan loop is dat de CO2 in de slaapkamer s'nachts oploopt en dat Loxone dan al snel 100% gaat aansturen, terwijl dat eigenlijk met minder ook best kan. Dat gaat namelijk de hele nacht door a 500 m3/uur... Voor de douche is die hoge stand juist wel handig om het in enkele minuten weer droog te hebben. Ik heb in Loxone Config nog geen ventilatie regeling gevonden die kan moduleren om het stabiel houden van de input waarden. Dat zou wel mooi zijn, evt dan zelf maar wat gaan combineren, denk ik.

Ja hier ben ik ook tegen aan gelopen en heb het met de regeling van loxone iets anders opgelost dan de bedoeling is. Ik heb elke kamer zijn eigen "ventilatieblok" gegeven. Zo heeft de badkamer een max van 100% welke word getriggerd op beweging en luchtvochtigheid, De slaapkamers hebben deze op 52% staan etc. De uitgangen van deze ventilatieblokken heb ik gecombineerd met een MinMax fuctieblok zodat de hoogste altijd zal worden doorgevoerd. Deze geeft de waarde dan als 0-10v door aan mijn Zehnder.

Daaraan hangen nog een nachtschakelklok en een handmatige boost fuctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44

Sorry voor mijn late response, maar mijn Loxone installateur heeft me een tip gegeven om heel netjes, mooie ledverlichting te realiseren die prachtig gedimd wordt met de Miniserver.

Ik gebruik Klemko Lumico inbouw spotjes (https://www.klemko.nl/pro...e-3-3w-350ma-4000k/863640) die met een handige connectorkabel doorgelust kunnen worden (https://www.klemko.nl/pro...pers-2-meter-kabel/876803) en zo een hele streng lampjes vormen (bijvoorbeeld rond de eettafel of de zitbank).

Dit is een spanninggestuurde (constant current) LED spot. Ik gebruik per lus van spotjes (tot 10 stuks) een Meanwell LCM-40 constant current output supply https://www.meanwell-web.com/nl-nl/LCM--40. Die stel je in op de gewenste stroom nodig voor de spotjes (350mA) en hij past z'n voltage aan. Door middel van een 0-10v output sturing vanuit Loxone naar de LCM-40 krijg je een prachtig dimmende spot.

Ik was zeer onder de indruk van deze oplossing en heb hem meerdere keren in mijn huis toegepast). Twee lussen in de woonkamer, 1 in de eetkamer, 1 in de keuken en 1 in m'n gastenverblijf.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
pveatx schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Sorry voor mijn late response, maar mijn Loxone installateur heeft me een tip gegeven om heel netjes, mooie ledverlichting te realiseren die prachtig gedimd wordt met de Miniserver.

Ik gebruik Klemko Lumico inbouw spotjes (https://www.klemko.nl/pro...e-3-3w-350ma-4000k/863640) die met een handige connectorkabel doorgelust kunnen worden (https://www.klemko.nl/pro...pers-2-meter-kabel/876803) en zo een hele streng lampjes vormen (bijvoorbeeld rond de eettafel of de zitbank).

Dit is een spanninggestuurde (constant current) LED spot. Ik gebruik per lus van spotjes (tot 10 stuks) een Meanwell LCM-40 constant current output supply https://www.meanwell-web.com/nl-nl/LCM--40. Die stel je in op de gewenste stroom nodig voor de spotjes (350mA) en hij past z'n voltage aan. Door middel van een 0-10v output sturing vanuit Loxone naar de LCM-40 krijg je een prachtig dimmende spot.

Ik was zeer onder de indruk van deze oplossing en heb hem meerdere keren in mijn huis toegepast). Twee lussen in de woonkamer, 1 in de eetkamer, 1 in de keuken en 1 in m'n gastenverblijf.
Dan wel de 2700K warm wit versie mag ik hopen ;) Klinkt verder wel goed, misschien dat ik dat ook nog ga toepassen. Wel eens gehoord dat die laagspanning spots over het algemeen beter dimbaar zijn dan 230v. De meeste spots hebben wij uiteindelijk met retrofit GU10 met Philips dimtone, gedimd met de witte DMX Triac DMX512 dimmers van China Export Ali, en natuurlijk met een DMX extensie. Was m.i. een van de goedkoopste en flexibele opties met kantelbare spots, en lange afstanden te overbruggen. Die dimmers zijn prima zolang je geen langzame fades hoeft, want dan zijn ze met 128 bit iets te blokkering, gewoon verschillende stemmingen gaat prima. Simpele configuratie en voor 8 euro per dim-kanaal stuk goedkoper dan de 125,- p/kanaal van Loxone, al zie je wel wat kwaliteitsverschil in fade-dim-kwaliteit als je ze naast elkaar in gebruik hebt, dat is dus een afweging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Top suggesties. Weten jullie of die er ook zijn in dim-to-warm variant? (lage lichtintensiteit = warmere kleur; hoge lichtintensiteit = koelere kleur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
roderickvd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:56:
Top suggesties. Weten jullie of die er ook zijn in dim-to-warm variant? (lage lichtintensiteit = warmere kleur; hoge lichtintensiteit = koelere kleur)
Ja die vond ik lastig te vinden als laagspanningspots. Voor GU10 is daar volgens mij meer keuze in met Philips MV Value GU10 3.7W 927 36D of LEDline Dim to Warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderz
Philips heeft ook MR12 of GU5.3 spotjes met warmglow. Ik gebruik deze in combinatie met de RGBW dimmer (op 12V DC) en deze kunnen ook tot zeer laag mooi gedimd worden.
BV https://www.lighting.phil...t--dimbaar-/8718699773991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
AlbertHeym schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Ja die vond ik lastig te vinden als laagspanningspots. Voor GU10 is daar volgens mij meer keuze in met Philips MV Value GU10 3.7W 927 36D of LEDline Dim to Warm.
Op deze website kan je redelijk wat laagspanningspots vinden:
https://www.loxwiki.eu/display/LOX/LED+Spots

Zelf gebruik ik de Hera FR 68-LED spots in de badkamer vanwege de hogere IP classificatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mies-ttk89
Loxone Config 12 is beschikbaar sinds gisteren (23-02-2021).

Hier een overzicht van de nieuwe Loxone Config 12 features:
YouTube: Config & App V12 Release

Ook hebben ze een nieuwe KNX demo video toegevoegd:
YouTube: How to configure and visualize KNX components in 3 minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:42:

Ik ben die hunter Douglas hun nog niet eerder tegen gekomen. Iemand ervaringen?

Daarnaast is die EEbus interessant. Hebben de huidige aircos dat al?

Ik installeer een Mitsubishi airco, heeft er iemand melcloud weten te integreren met Loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
mies-ttk89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:42:

Zo dit is voor mij de eerste grote update waar ik (en ik denk meerdere) echt wat aan ga hebben. Ik ben in het bezit van Velux zonwering door mijn hele huis en deze maken gebruik van Hunterdouglas @JackBol . Deze integratie was ooit beloofd, maar had ik nooit meer verwacht. Nu met statische scenes en straks volledig flexibel, echt een flinke vooruitgang.

Tevens eindelijk de aanpassing naar flexibele verlichting's zone's. Dit maakt de installatie van aansluitende ruimtes een stuk makkelijker en je hebt geen "tijds" overgangen meer van verlichting.

Het koppelen van verschillende devices en het aanpassen van de Loxone indeling en interface is ook een grote plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
Vandaag twee nieuwe producten:
- Loxone Nano Motor Controller Tree
- Loxone Nano Motor Controller Air

Webshop link:
- https://shop.loxone.com/enen/nano-motor-controller-tree.html
- https://shop.loxone.com/enen/nano-motor-controller-air.html

Video:
- YouTube: Nieuw: Nano Motor Controller Air en Tree | 2021

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Is dit bedoeld voor gordijnen, screens of rolluiken?

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:20:
Ja, daar lijkt 't wel op.

Maar 't verbaast me dat 48W dan voldoende zou zijn voor die motoren. (1e hit op Google probeert Conrad me er eentje van 156W te verkopen..)

• -SimJoc-
  • Niet online
[...]

Gehele Luxaflex Powerview assortiment. Dus gordijnen en screens denk ik. Maar de eerste grote teleurstelling is er, precies waar vele in dit topic eerder al bang voor waren. Deze update werkt niet voor de mini server gen 1. Het is gewoon een netwerk apparaat, dus hardwarematig moet het geen enkel probleem opleveren. Ze verplichten je met dit soort updates steeds meer de nieuwe generatie te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvaP7RTEdjwsZI1xf_tysjtV9mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CVyS3GrE9GFfRVgb4WujzEOS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
[...]

Ja klopt, technische gezien heeft het ding drie modussen:
- Motor bidirectioneel (1 uitgang, poolomkering)
- Motor unidirectioneel (2 uitgangen)
- PWM-dimmer (1 uitgang)

Dit levert wat nieuwe opties op in het assortiment:
- Gezien Loxone geen modules had die enkel een PWM uitgang leveren.
- Deze module ondersteund als enige ook 12VDC componenten (na mijn weten is er nog geen andere die dit kan op 12 volt).

• Gwaihir
  • Niet online
-SimJoc- schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Gehele Luxaflex Powerview assortiment. Dus gordijnen en screens denk ik. Maar de eerste grote teleurstelling is er, precies waar vele in dit topic eerder al bang voor waren. Deze update werkt niet voor de mini server gen 1. Het is gewoon een netwerk apparaat, dus hardwarematig moet het geen enkel probleem opleveren. Ze verplichten je met dit soort updates steeds meer de nieuwe generatie te kopen.
Wat werkt er niet? Een netwerkapparaat dat met https encryptie werkt? Dat zou ik kunnen plaatsen, want
juist hetgeen de Gen1 niet kan.

Maar deze nieuwe componenten waar we het nu over hebben zijn toch tree / air? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mies-ttk89 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:14:
- Gezien Loxone geen modules had die enkel een PWM uitgang leveren.
Die enkel één PWM uitgang levert?

Tja, er is 'n huidige generatie PWM dimmer (in twee behuizingen leverbaar). Die heb ik daartoe maar aangeschaft. Die is inderdaad 4-kanaals, maar wel goedkoper!

Op air lijkt dit wél een nieuwe PWM optie te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderz
mies-ttk89 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:14:
[...]
- Deze module ondersteund als enige ook 12VDC componenten (na mijn weten is er nog geen andere die dit kan op 12 volt).
De RGBW dimmers werken ook op 12VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Een hele korte, misschien wat domme vraag maar kun je de stem in Loxone aanpassen? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:26:
[...]

Wat werkt er niet? Een netwerkapparaat dat met https encryptie werkt? Dat zou ik kunnen plaatsen, want
juist hetgeen de Gen1 niet kan.

Maar deze nieuwe componenten waar we het nu over hebben zijn toch tree / air? :?
De nieuwe versie kan alleen scenes aansturen in Powerview, dat doe ik nu ook dus er niet heel veer veranderd behalve dat het iets simpeler is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
-SimJoc- schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:31:
Een hele korte, misschien wat domme vraag maar kun je de stem in Loxone aanpassen? Ik kan het nergens vinden.
Music Server of Audio Server?

Ik heb alleen ervaring met de Audio Server en na mijn weten kan het niet.

Zou het misschien in de toekomst mogelijk worden...? Nietd over gehoord tot op heden. Kan me misschien voorstellen dat andere talen wel meer stemmen hebben... maar durf het niet te zeggen.

Het is namelijk gewoon een cloud dienst die de text vormt naar audio bestanden. :)
Die audio bestanden worden gecacht op de sd kaart van Audio Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ahh ja dan snap ik dat het niet zomaar aangepast kan worden. Volgens mij is de stem sinds de laatste update veranderd.

Bedankt voor je uitleg, betrof trouwens de musicserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
-SimJoc- schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:34:
De nieuwe versie kan alleen scenes aansturen in Powerview, dat doe ik nu ook dus er niet heel veer veranderd behalve dat het iets simpeler is geworden.
Nog steeds nieuwsgierig en clueless..

Over welke nieuwe component / update gaat dit?

Langs elkaar praten begon hier:
-SimJoc- schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:42:
Deze update werkt niet voor de mini server gen 1.

[..]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Heeft iemand al een EEbus device kunnen koppelen op de Miniserver?
Ik zou graag praktijk ervaringen willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Nog steeds nieuwsgierig en clueless..

Over welke nieuwe component / update gaat dit?

Langs elkaar praten begon hier:

[...]
Sorry ja ik lees dat ik een beetje onduidelijk was. In de nieuwe update bieden ze ondersteuning voor Hunter Duglas (Luxaflex Powerview). Hiervoor heb je echter de gen. 2 nodig. Het enige wat deze dan kan is scenes voor de raamwering aansturen, maar dat kun je ook met de gen. 1 middels http commands.

Is er iemand die mogelijk een oplossing heeft voor onderstaand schema? Dit betreft een verlichting voor de woonkamer. De constante lichtregeling werkt perfect, maar het is nu niet meer mogelijk om de verlichting met de hand te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHNMq69Y-s8rUhqqv1RbcmrHWNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHTrIVmcFu4c2WerFAFIvsNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door -SimJoc- op 07-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Ik ben die hunter Douglas hun nog niet eerder tegen gekomen. Iemand ervaringen?
Ik heb mijn huis hier helemaal vol mee hangen en ben gematigd positief. Ondanks verschillende receivers soms toch gordijnen die een signaal missen en dan open of dicht blijven. Af en toe lopen mijn plissé ook a synchroon, maar dat lijkt sinds de laatste update beter te gaan.

Ik heb hiervoor gekozen vanwege de veelzijdigheid. Ik heb gordijnen, plissé, gewone top down en rolgordijnen. Allemaal op 18v en een trafo is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
-SimJoc- schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:05:
[...]

Is er iemand die mogelijk een oplossing heeft voor onderstaand schema? Dit betreft een verlichting voor de woonkamer. De constante lichtregeling werkt perfect, maar het is nu niet meer mogelijk om de verlichting met de hand te bedienen.

[Afbeelding]
Zet voor de lampen een min-Max (https://www.loxone.com/nlnl/kb/minmax/) en zet bij aqmax de lampen.
Dan op al1 de uitkomst van de lichtregeling en op al2 zet je dan aq2 van de lichtsturing.
Dan kun je via de lichtsturing de lampen ook bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sorry ja ik lees dat ik een beetje onduidelijk was. In de nieuwe update bieden ze ondersteuning voor Hunter Duglas (Luxaflex Powerview). Hiervoor heb je echter de gen. 2 nodig. Het enige wat deze dan kan is scenes voor de raamwering aansturen, maar dat kun je ook met de gen. 1 middels http commands.
Ok, dus we hebben het over nieuwe functionaliteit over het netwerk, met http(s). Functionaliteit die naar ik begrijp geen beveiligde verbinding (https) vereist.

Weet iemand al: gebruiken ze dan wel https? Dan zijn ze dat wellicht nu principieel (en misschien niet onverstandig) consequent (waar mogelijk) aan het doorvoeren? Of is 't ook vanaf de gen2 nog een onversleutelde verbinding? Als dat zo is, dan lijken ze wel triest lui in dergelijke functionaliteit nog naar gen1 brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
In de nieuwe update bieden ze ondersteuning voor Hunter Duglas (Luxaflex Powerview). Hiervoor heb je echter de gen. 2 nodig. Het enige wat deze dan kan is scenes voor de raamwering aansturen, maar dat kun je ook met de gen. 1 middels http commands.
Werkt deze API niet?
https://github.com/drbrai...master/PowerView%20API.md

Als ik je goed begrijp heeft Loxone alleen het scenes deel geimplementeerd? Is overigens een API via HTTP als ik deze documentatie moet geloven. HTTPS met een apparaat op je lokale netwerk is ook nogal ingewikkeld, een geldig certificaat regelen kan dan bijna niet door het ontbreken van een hostname.

Het lijkt erop dat de Powerview hub de mogelijkheid heeft om de positie(s) individueel in te stellen. Alleen scenes kunnen gebruiken is nogal heel erg beperkt en onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Johnnygo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:47:
[...]

Zet voor de lampen een min-Max (https://www.loxone.com/nlnl/kb/minmax/) en zet bij aqmax de lampen.
Dan op al1 de uitkomst van de lichtregeling en op al2 zet je dan aq2 van de lichtsturing.
Dan kun je via de lichtsturing de lampen ook bedienen.
Bedankt voor je bericht. Ik had in deze hoek al een beetje gekeken en al wat geprobeerd met de min max. Waar ik echter tegenaan blijf lopen dat de constante lichtregeling bijvoorbeeld 70% aan geeft. Als ik dan handmatig de verlichting wil dimmen dan kan dat niet, de min max houdt namelijk de hoogste waarde aan. Als ik hem dan via de app handmatig zet dan gooit de constante lichtregeling hem uiteindelijk weer omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Ok, dus we hebben het over nieuwe functionaliteit over het netwerk, met http(s). Functionaliteit die naar ik begrijp geen beveiligde verbinding (https) vereist.
Hunterduglas is onbeveiligd. Ik kan de scenes nu ook gewoon aanroepen. Voor https request gebruik ik nu de loxberry (buienradar bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Werkt deze API niet?
https://github.com/drbrai...master/PowerView%20API.md

......

scenes kunnen gebruiken is nogal heel erg beperkt en onhandig.
Ik heb daar wel naar gekeken, maar het is mij niet gelukt.

Ja ik heb dus heel veel scenes, maar inderdaad erg onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
-SimJoc- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Hunterduglas is onbeveiligd. Ik kan de scenes nu ook gewoon aanroepen. Voor https request gebruik ik nu de loxberry (buienradar bijvoorbeeld)
Dan lijken wij Gen1-ers onterecht achtergelaten te worden :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
-SimJoc- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Bedankt voor je bericht. Ik had in deze hoek al een beetje gekeken en al wat geprobeerd met de min max. Waar ik echter tegenaan blijf lopen dat de constante lichtregeling bijvoorbeeld 70% aan geeft. Als ik dan handmatig de verlichting wil dimmen dan kan dat niet, de min max houdt namelijk de hoogste waarde aan. Als ik hem dan via de app handmatig zet dan gooit de constante lichtregeling hem uiteindelijk weer omhoog.
Klopt, maar dan kun je toch via aq1 de constante lichtregeling uitschakelen?
Zit je alleen met de bewegingsmelder. Die moet je dan uitschakelen als een bepaalde sfeer actief is. Weet niet of dat in de lichtsturing zelf kan, maar desnoods kan dat via een 'and' en 'not' blok op aq3. Is aq3 aan, dan is de bewegingsmelder uit. Zelfde idee als je met de tijdschakelaar gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Johnnygo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Klopt, maar dan kun je toch via aq1 de constante lichtregeling uitschakelen?
Zit je alleen met de bewegingsmelder. Die moet je dan uitschakelen als een bepaalde sfeer actief is. Weet niet of dat in de lichtsturing zelf kan, maar desnoods kan dat via een 'and' en 'not' blok op aq3. Is aq3 aan, dan is de bewegingsmelder uit. Zelfde idee als je met de tijdschakelaar gedaan hebt.
Soms kan een oplossing zo simpel zijn. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zo. De domotica tekeningen voor mijn (180m2) nieuwbouwhuis zijn definitief. Alles bij elkaar €9000 extra kosten tbv de E-installateur 😳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrtlcAE0slexlAZ8rPUruPMUs1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaaV0at1PM4p6P3ugEYMBkH1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ju-RHXkediiI-Os10DKHjB7tfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fChHEPFlwk2fCkmRyu1MLtAq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uFdhHE-99oZ8auJuQ162-xf9yI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqYTyJymi1aL0r9B15XpCHss.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste