Ik ben nog een leek als het gaat om WP-installaties en Loxone (vandaar ook mijn vragen), maar ik kan wel vast loslaten over de beoogde opstelling straks. Zoals gezegd willen wij een bodemgebonden WP installeren met buffervat die in beginsel alleen voor de verwarming zal gaan dienen. Ik ben nu in gesprek met een installateur die hiervoor een Nibe WP op het oog heeft. Daarnaast willen wij een PVT-systeem aanleggen met bijbehorende WP en buffer voor SWW.Gwaihir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:42:
@roderickvd Ok, deze aanpak vermoedde ik al. (Tevens @secret17: )
(Vrijwel) allemaal waar. De bedenking die ik heb: je WP slaat dan soms ook aan alléén om je buffer op te warmen. En dat levert wel degelijk de kortst denkbare runlengte op. (Goed gedimensioneerd zou dan betekenen dat je buffer wat groter moet puur om die reden.)
Ik zou dus wél de link met de vraag maken; dat kan m.i. uit. Praktisch gezien dus mede afhankelijk van de WP en of je nog iets zelf wilt doen één tot drie digitale contacten: vraag (soms warmte / koude op losse contacten), stand (één contact voor omschakelen naar koelen - of je schakelt zelf die paar keer per jaar).
En ja, kan je vertellen: 'm helemaal aansturen en uitlezen is wel leuk voor 'n geek. Maar belachelijk bewerkelijk / dubbel, tenzij.. Wil je dat uitlezen toch, dan heb je daarnaast waarschijnlijk niet ook nog de digitale contacten nodig - scheelt je weer Loxone relais. (Ligt allemaal aan het merk/type WP.)
[...]
Lang niet alleen stilstandsverlies; dat optimaliseert vooral (ook) de COP van je WP door de seizoenen heen. En doe je het niet verklooi je ook de effectieve modulatie van de WP, wat ook slecht is voor COP en optimale runlengtes.