Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09:35
Hey allemaal,
Vraagje: ik maak al enige tijd gebruik van Niko schakelaars, in combinatie met de oude Loxone server en modules. Ik zou echter willen een 4voudige schakelaar vervangen door eentje met LEDtjes in, zodat ik een status kan weergeven van het licht op zolder (heb momenteel nog 3 adertjes over in de bestaande kabel).
Als ik dit even bekijk zie ik dat deze LEDs in de schakelaars werken op 24V. Hoe kan ik dit best verwezenlijken? Alvast bedankt!

Edit: is een Meanwell LPV-20-24 mss een optie?

[Voor 5% gewijzigd door trees op 15-11-2020 16:41]

• e_hagenaar
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:51
HammieDuDe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:13:
[...]

dan lijkt het dus wel te gaan passen, met de debietmeter kun je toch kijken wat de flow is van je zone? De actuator zet je op het ventiel toch?
Dat zou ik niet zo durven zeggen. De travel staat niet vermeld.
Er staat dat de debiet meter naast de meter ook de stelmogelijkheid is voor je flow.
trees schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:19:
Hey allemaal,
Vraagje: ik maak al enige tijd gebruik van Niko schakelaars, in combinatie met de oude Loxone server en modules. Ik zou echter willen een 4voudige schakelaar vervangen door eentje met LEDtjes in, zodat ik een status kan weergeven van het licht op zolder (heb momenteel nog 3 adertjes over in de bestaande kabel).
Als ik dit even bekijk zie ik dat deze LEDs in de schakelaars werken op 24V. Hoe kan ik dit best verwezenlijken? Alvast bedankt!

Als je alle 4 ledjes afzonderlijk wil gaan sturen, ga je met de 3 aders die je over hebt er niet komen, ik weet niet hoe je je schakelingen doet? Doe je die met de digitale ingangen op de Loxone? Oftewel, heb je al een 24v in bij de schakelaar, kun je de overige 3 aders nog gebruiken om de LEDjes mee te sturen.

Althans, ik stuur mijn pulsdrukkers op de digitale ingang met de zelfde voeding als de 24v voeding van de Loxone ( oude type ).

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

• Pulse_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 16:42
trees schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:19:
Hey allemaal,

Als je Niko druknoppen in combinatie met Loxone gebruikt zal je normaal reeds een 24V verbinding hebben liggen. Als je nog 3 aders over hebt kan je in dat geval 3 status leds aansturen. Nadeel van die ledjes is dat je per led een digitale uitgang nodig hebt. Die zijn relatief kostelijk bij loxone, dus als je er geen over hebt op je miniserver kan het een dure grap worden voor een paar status ledjes.

Als je effectief schakelaars hebt en geen drukknoppen maakt het allemaal niets uit en heb je loxone niet nodig. In dat geval moet je gewoon de 230v variant van de leds gebruiken en samen met je gekoppelde verlichting aansluiten en klaar is kees.

• GregoryVanG
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 27-05 15:26
-SimJoc- schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Ik doe dat via Weatherbit en dan als virtuele ingang. Echter dan zie je hem niet bij dit mooie overzicht staan
Hoe ziet je Virtual HTTP input (command) er dan uit?
Ik krijg een andere waarde dan ik zou verwachten.

• Mee_
  • Laatst online: 08:33
Stomme vraag, maar zit er in Loxone niets waarmee je een 'niveau' kan tonen in de (app) interface? Dus bv een soort progress bar die van waarde X tot Y loopt, of een 'dial'. Ik vind het niet meteen?

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Mee_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:20:
Stomme vraag, maar zit er in Loxone niets waarmee je een 'niveau' kan tonen in de (app) interface? Dus bv een soort progress bar die van waarde X tot Y loopt, of een 'dial'. Ik vind het niet meteen?
Volgens mij niet. Je kunt wel aangepaste iconen maken en dat koppelen aan een waarde.

Zoals hier: https://smarthome.exposed/water-level-measurement/

Ik kan deze druk sensoren overigens aanbevelen

• Mee_
-SimJoc- schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:23:
[...]

Volgens mij niet. Je kunt wel aangepaste iconen maken en dat koppelen aan een waarde.

Zoals hier: https://smarthome.exposed/water-level-measurement/

Ik kan deze druk sensoren overigens aanbevelen
Aha, dat kan ik eens proberen. Die druksensor heb ik ook :).

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HammieDuDe schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:57:
Hi allemaal, ik ben ondertussen bezig met de nieuwbouwplannen / uitwerking van mijn tweede Loxone huis.
Leverde het feit dat je huis geautomatiseerd was iets extra op bij de verkoop?
Een beetje huis gaat al snel 20k aan domotica in als je het goed doet... Ik ga het ook doen in mijn nieuwbouw, maar vraag me af of je dat terugziet bij de verkoop.
maar ook de WTW, WP
Wat gat je sturen aan je WTW en WP? Werkt dat niet autonoom?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08:22
JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:26:
[...]

Een beetje huis gaat al snel 20k aan domotica in als je het goed doet... Ik ga het ook doen in mijn nieuwbouw, maar vraag me af of je dat terugziet bij de verkoop.

[...]
Ik denk niet dat je de volle 100% terug gaat zien. Maar ja, niet alles hoeft een ROI te hebben, je kunt er ook zelf plezier aan beleven...
Wat ga je sturen aan je WTW en WP? Werkt dat niet autonoom?
Grappig. ik had initieel ook het idee om de WTW en de WP te sturen. met sturen van de WTW ben ik snel gestopt... onze zehnder Comfoair Q doet dat zelf veel beter. Zo goed, dat ik denk dat zelfs als ik het ding via KNX koppel (kan) en dan heeeeel veel tijd stop in het leren en tunen van de WTW het nog niet beter gaat worden. Dus nu besloten dat ding lekker zelf z'n gang te laten gaan en af en toe kijk ik op de WTW specifieke app of alles nog goed gaat.

De WP dacht ik ook heel nifty te gaan aansturen, in de praktijk blijkt de mogelijkheid hiervoor behoorlijk beperkt. het is gelimiteerd tot een paar relais schakelingen (mag koelen of verwarmen; vat extra opwarmen) en dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Dus op basis van warmtevraag van de kamers, stuur ik een groep van de vloerverwarming open en vertel ik de warmtepomp dat hij z'n ding mag gaan doen... die doet dat zodra deze er klaar voor is (WAR regeling). Kortom, heel erg basis... en verder doet de regeling van de warmtepomp het allemaal prima zelf. In deze regeling van de warmtepomp kan ik wel nog behoorlijk finetunen (heeft ook een eigen app), maar op een gegeven moment draait het en is er niets meer extra nodig.

Kortom, na het initieel instellen van de WTW en WP draaien deze autonoom en voegt loxone hoegenaamd niets meer toe.
@HiBe Welke WP? Ik ben een EcoForest wel met Loxone aan het temmen ;).

De reden dat dat ertoe doet is overigens dat ik een vrij bijzondere verwarmingsinstallatie heb. Dus wat dat betreft: dat het kan betekent inderdaad niet automatisch dat het super toevoegt.
JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:26:
[...]

[...]
Grappig dat je dit aanhaalt, ik ben echter niet een goede maatstaf hier in, want ik heb mijn huis namelijk aan mijn schoonouders verkocht,... ik heb destijds mijn huis zo gemaakt, dat een terugbouw naar conventioneel een optie is en ook binnen een relatief korte termijn te realiseren is.

Ik heb een 3-tal makelaars over de vloer gehad voor een waardebepaling, en vonden het zeker een toegevoegde waarde voor het huis,.. en dat de "liefhebber" hier eventueel ook nog wel wat meer voor over heeft... echter, het "grote gros" aan mensen/kopers hebben hier weinig mee en zullen dan ook niet meer gaan betalen/over hebben voor het huis omdat het geautomatiseerd is.

Sterker nog, er werd mij door 2 van de makelaars verteld, dat als het huis aangeprezen werd als een "Huis voorzien van allerlei snufjes/domotica etc." ook er voor kan zorgen dat je publiek beperkt wordt.

Nét voordat onze woning op Funda zou komen zijn echter mijn schoonouders op bezoek geweest dat ze eigenlijk wel zagen zitten om deze kant op te komen, en hebben we dus de plannen gewijzigd ( voor ons alleen maar interessant, we hebben het reeds verkocht, huren het nu terug tot het nieuwe huis klaar is ).

De Loxone installatie blijft en de basis voor mijn nieuwe woning nemen zij voor rekening,.. _/-\o_
...
Wat gat je sturen aan je WTW en WP? Werkt dat niet autonoom?
Ja en nee, ik heb nu voor ogen:
WTW wordt ook een ComfoairQ van Zehnder, de Q600, en zoals je al aangeeft, die kan het eigenlijk prima zelf met zijn eigen ecosysteem, echter wil ik hem wel kunnen sturen ( lees: optionbox met 0-10v ) in combinatie met een CO2 sensor in de keuken, en mocht de interne luchtvochtigheidsensor niet op tijd "inkicken" met een sensor nog in de badkamer om hem sneller op te laten toeren en voldoende circulatie te gaan realiseren, maar insteek is wel, verder zijn eigen systeem het werk te laten doen.

WP, de vraag is meer, in hoeverre kan ik communiceren met mijn Vaillant, daar valt bar weinig over te vinden, ik neem wel de IP communicatie module er bij en er zijn wel wat contacten waar ik evt. wat mee kan, maar het zal in de basis ook het ecosysteem van Vaillant zijn die de "baas" is. Systeemregelaar gaat in de grootste zone komen ( lees: nul-lijn ), daar gaan de groepen praktisch gewoon helemaal open, op basis hier van ga ik de overige zones met actuators bijregelen. Garage/berging minder, Slaapkamers dicht bij verwarmen, open bij koelen, badkamer juist andersom.. etc.

Zie ook reactie van HiBe, "I feel you".

• HiBe
Gwaihir schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:02:
@HiBe Welke WP? Ik ben een EcoForest wel met Loxone aan het temmen ;).

De reden dat dat ertoe doet is overigens dat ik een vrij bijzondere verwarmingsinstallatie heb. Dus wat dat betreft: dat het kan betekent inderdaad niet automatisch dat het super toevoegt.
Een Nibe F2120 met een SMO20 controller.

• SchumiFAST
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 11-06 18:28
HammieDuDe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:00:
[...]

Ja en nee, ik heb nu voor ogen:
WTW wordt ook een ComfoairQ van Zehnder, de Q600, en zoals je al aangeeft, die kan het eigenlijk prima zelf met zijn eigen ecosysteem, echter wil ik hem wel kunnen sturen ( lees: optionbox met 0-10v ) in combinatie met een CO2 sensor in de keuken, en mocht de interne luchtvochtigheidsensor niet op tijd "inkicken" met een sensor nog in de badkamer om hem sneller op te laten toeren en voldoende circulatie te gaan realiseren, maar insteek is wel, verder zijn eigen systeem het werk te laten doen.
Ter info, de ventilatie-unit DX6 van Vasco heeft al ingebouwd aansturing 0-10V en is goedkoper dan de Zehnder + de optionbox terwijl de units verder zijn gelijkaardig zijn.

• -SimJoc-
  • Niet online
SchumiFAST schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:56:
[...]

Ter info, de ventilatie-unit DX6 van Vasco heeft al ingebouwd aansturing 0-10V en is goedkoper dan de Zehnder + de optionbox terwijl de units verder zijn gelijkaardig zijn.
Deze is echter niet met enthalpiewisselaar te leveren. Tevens heeft deze geen interne vochtsturing.

[Voor 5% gewijzigd door -SimJoc- op 22-11-2020 07:55]

SchumiFAST schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:56:
[...]

Zoals -SimJoc- al aangeeft, het gaat mij om de enthpiewisselaar,.. ik had graag bespaard op de WTW, maar die enthalpie is voor mij een must

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11-06 15:41
Als je meer I/O wilt tussen Loxone en je Zehnder, heeft Zehnder volgens mij zowel KNX als Modbus connect boxen. (weet niet zeker meer welke van de twee -- of allebei misschien wel -- tijdje geleden dat ik er zelf naar gekeken heb)

Ik stuur zelf een DucoBox Focus aan via Modbus. In basis is de geïntegreerde regeling helemaal OK maar er is een aantal gevallen waar ik hem toch overschrijf:
  1. ventilatie naar hoogstand bij brandmelding (rookafvoer vluchtweg is belangrijker dan het nadeel van toevoeren zuurstof)
  2. idem bij te hoge luchtvochtigheid, voor vertrekken met Touch knoppen waar de DucoBox regelt op CO2
  3. klimaatondersteuning m.b.v. intelligente ruimteregeling, aanvoeren warmere/koudere buitenlucht
  4. noodstop in geval van calamiteiten ("sluit uw deuren en ramen" -- formeel moet dit met teleruptor)
t.a.v. #3 vermoed ik dat Loxone alleen regelt op temperatuur en niet op enthalpie. Gaan we komende zomer meemaken, zo nodig bouw ik er zelf de nodige logica omheen.

Als de condities vervallen, dan zet ik de DucoBox terug naar automatische regeling.

Daarnaast lees ik de actuele ventilatiestand, CO2 en RV gehaltes uit en voed ik die in het ventilatieblok t.b.v. visualisatie.
Alleen KNX, dacht ik. En "meer" is dat dacht ik niet; biedt meen ik geen traploze regeling (zoals die 0-10V) maar alleen het aansturen van de presets (stand 1, 2, 3).

Ik wil deze combi ook maken, met enthalpiewisselaar, bodemwarmtewisselaar, én extra kleppen om per (groep) vertrek(ken) te kiezen. Ben er ook nog niet uit hoe de regeling te koppelen. De bodemwarmtewisselaar heeft meen ik ook de optiebox nodig. Dan heb ik dus de 0-10V sturing. En kan ik evt. wat experimenteler verder zien wat er nog meer mogelijk / wenselijk is. (Al 'ns meer gepost in specifiekere topics.)

• roderickvd
Gwaihir schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:13:
Alleen KNX, dacht ik. En "meer" is dat dacht ik niet; biedt meen ik geen traploze regeling (zoals die 0-10V) maar alleen het aansturen van de presets (stand 1, 2, 3).
Dat is zo maar er is ook een hack om 'm alsnog traploos aan te sturen denk ik. Want volgens mij kun je wél overschrijven hoeveel % ventilatie presets 1, 2 en 3 hebben. Ik heb het nooit getest maar theoretisch zou je hem dan steeds in stand 1 kunnen houden en het % overschrijven...

Als je wilt experimenteren zijn er ook reverse engineered LAN mogelijkheden. Zomaar één via Google, er zijn er nog meer: https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect
e_hagenaar schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:55:
[...]

Dat zou ik niet zo durven zeggen. De travel staat niet vermeld.
Er staat dat de debiet meter naast de meter ook de stelmogelijkheid is voor je flow.
Ik heb zojuist een test er op zitten op een 24v pwm dinrail dimmer van dmx4u, ik heb een test acutator van Henco gekregen, de CU-ACT-24V en ik kan hem in stappen open krijgen, heb nu stappen van 20% geprobeerd en na wat minuten zie ik resultaat.

Deze gaan dus op mijn wensenlijstje :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ben op zoek naar een 3fase kWh meter die door Loxone is uit te lezen, maar ik kan niets ‘betaalbaars’ vinden. Iemand ideeen?

• roderickvd
Als je creatief wilt worden, Plugwise...

• Mee_
Shelly?
JackBol schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:54:
Ik ben op zoek naar een 3fase kWh meter die door Loxone is uit te lezen, maar ik kan niets ‘betaalbaars’ vinden. Iemand ideeen?
https://www.eltako.com/fi...se_kWh_meters_Kap9_NL.pdf

Deze zijn “betaalbaar” en zover ik kan zien kan je m op de digitale input hangen en dan de pulsen laten tellen en delen door het aantal pulsen per kWh.

• mies-ttk89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 07:51
JackBol schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:54:
Ik gebruik zelf de volgende constructie om de kosten iets te drukken:
- Modbus extension en twee 3-fase kwh meters voor mijn zonnepanelen te meten.
- Meter in kwestie: Eastron SDM630

Redelijk prijs verschil tussen de orginele loxone vs eastron.

WAGO & Loxone Enthusiast!

• mies-ttk89
HammieDuDe schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:11:
[...]

https://www.eltako.com/fi...se_kWh_meters_Kap9_NL.pdf

Deze zijn “betaalbaar” en zover ik kan zien kan je m op de digitale input hangen en dan de pulsen laten tellen en delen door het aantal pulsen per kWh.
Hou rekening met het pulsen limiet per Loxone component. Hiermee ben ik ook al een keer tegen de lamp gelopen! Maximaal voor een Miniserver V2 is 250 per minuut (info komt van support en terug te vinden in datasheet).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik zelf de volgende constructie om de kosten iets te drukken:
- Modbus extension en twee 3-fase kwh meters voor mijn zonnepanelen te meten.
- Meter in kwestie: Eastron SDM630

Redelijk prijs verschil tussen de orginele loxone vs eastron.
Die scheelt inderdaad de helft!
Kon je deze makkelijk uitlezen vanuit de Loxone software?

• mies-ttk89
JackBol schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:51:
[...]

Die scheelt inderdaad de helft!
Kon je deze makkelijk uitlezen vanuit de Loxone software?
Ter info: de originele modbus meters die Loxone levert zijn van het merk Finder. Enkel zit er een andere voorkant op geplakt ;).

Rondom de Eastron:
Dat is geen probleem, je moet even de modbus registers toevoegen op basis van de handleiding. Meen dat er in de laatste versies van Loxone Config al een profiel in zit. (Twijfel alleen of ik deze zelf heb gemaakt of dat deze er in zat :+)

Kan je vertellen werkt perfect en je kan per fase zien het stroomverbruik.

• Pulse_
mies-ttk89 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:54:
[...]

Ter info: de originele modbus meters die Loxone levert zijn van het merk Finder. Enkel zit er een andere voorkant op geplakt ;).

Rondom de Eastron:
Dat is geen probleem, je moet even de modbus registers toevoegen op basis van de handleiding. Meen dat er in de laatste versies van Loxone Config al een profiel in zit. (Twijfel alleen of ik deze zelf heb gemaakt of dat deze er in zat :+)

Kan je vertellen werkt perfect en je kan per fase zien het stroomverbruik.
Heb er zelf ook een deel in men kast steken enkel nog niet volledig in gebruik. Het profiel is default beschikbaar alvast ;).

Heb je trouwens een manier op het totale verbruik te zien op de meter zelf? Er zijn tig standen maar ik kan percies geen gewoon totaal verbruik vinden (al dan niet per fase). Mijn kleine SDM120 Modbus metertjes hebben die wel gewoon eenvoudig tussen hun verschillende schermpjes staan.

• masse
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18-04 20:10
-SimJoc- schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:00:
Nou een update over de nieuwe muziekserver. Ik moet zeggen dat ik de laatste updates een beetje klaar was/ben met Loxone. Nadat het niet meer mogelijk was om direct via Loxone producten te kopen en de aankondiging van de nieuwe miniserver werd het voor mij steeds duidelijker dat het open source idee steeds minder word.

Deze nieuwe aankondiging van producten zou revolutionair zijn en mijn interesse was gewekt. Echter bleek het "maar" een nieuwe muziekserver te zijn. Dit lijkt heel speciaal, maar is eigenlijk niet heel bijzonder. De oude was een heel groot stroomverbruikend apparaat en met als referentie dit apparaat dan is alles al snel een vernieuwing. Echter stond ik net op het punt om een nieuwe muziekserver te bouwen, qua timing kwam dit voor mij perfect uit.

Het apparaat is simpel en snel te installeren. Het hoeft niet in de buurt bij je Loxone te staan. Er is alleen utp en 24v nodig en een paar speaker kabels om in te pluggen. Naar elke extensie word dan met de nieuwe tree turbo gecommuniceerd. De installatie is echt als een tree apparaat, binnen 5 minuten had ik alles werkend. Ja dat werkt echt heel goed dus. Per poort kun je kiezen voor mono/stereo en zelfs tussen 4 en 8 Ohm.

De integratie van deze muziekserver heeft Loxone erg goed voor elkaar. De deurbel, wekker, alarm en muziek had ik binnen 10 minuten gekoppeld aan de nieuwe muziekserver. Het volume kun je makkelijk per kamer bedienen en de muziek speel je binnen een paar klikken via Spotify of lokaal af. Berichten en notificaties kun je via TTS laten afspelen via de speakers. Wat ik via Loxberry probeerde te bereiken, maar niet lukte, had ik nu wel heel erg snel voor elkaar.

De geluidskwaliteit blijft heel moeilijk te beoordelen, ik had een Hifiberry amp op twee speakers. De loxone speakers doen het eigenlijk net zo goed. Eigenlijk nog iets beter, ik had soms namelijk een kleine vertraging tussen de speakers, dat is nu helemaal weg.

De bediening is nog wel even wennen en dat gat vooral via de Loxone app. Vergeleken met de Squeezer app is deze wel een stukje langzamer. Je kunt de bediening over nemen via de Spotify app op je telefoon, maar bij mij werkt dat nog niet heel erg goed. Ik weet nog niet of dat aan mijn netwerk ligt of aan Spotify zelf.

Ik ben tot nu toe heel erg tevreden over deze modules en in mijn huishouden is het echt een toevoeging. [Afbeelding]
Speciaal voor dit topic mijn account terug opgevist.

Kan de nieuwe audioserver via Airplay2 muziek streamen?
Op de productvoorstelling gaven ze aan dat dit met een software update mogelijk zou zijn...

Nu ik iemand gevonden heb met een geïnstalleerde audioserver kan mijn vraag misschien beantwoordt worden? :-)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

masse schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:04:
[...]

Speciaal voor dit topic mijn account terug opgevist.

Kan de nieuwe audioserver via Airplay2 muziek streamen?
Op de productvoorstelling gaven ze aan dat dit met een software update mogelijk zou zijn...

Nu ik iemand gevonden heb met een geïnstalleerde audioserver kan mijn vraag misschien beantwoordt worden? :-)
Goede vraag! Daarop doorbordurend, kan je ook de audio-output van een TV over de Audioserver sturen?
Ik weet dat er een line-in op zit, maar het liefst met digitale verbinding tussen de TV en Audioserver, omdat de TV en audio server niet bij elkaar in de buurt staan.

• mies-ttk89
Pulse_ schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:08:
[...]

Heb er zelf ook een deel in men kast steken enkel nog niet volledig in gebruik. Het profiel is default beschikbaar alvast ;).

Heb je trouwens een manier op het totale verbruik te zien op de meter zelf? Er zijn tig standen maar ik kan percies geen gewoon totaal verbruik vinden (al dan niet per fase). Mijn kleine SDM120 Modbus metertjes hebben die wel gewoon eenvoudig tussen hun verschillende schermpjes staan.
Bedankt voor de bevestiging. Template is dus inderdaad aanwezig.

Om alles te combineren tot totaal verbruik gebruik ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
--------------------
Fase 1 Verbruik    |    >
--------------------                                    ------------------------------
Fase 2 Verbruik    |    >                                | Formule Block (I1+I2+I3) |
-------------------                                     ----------------------------
Fase 3 Verbruik    |    >
-------------------

Hopelijk kun je mijn tekening volgen :P

[Voor 5% gewijzigd door mies-ttk89 op 01-12-2020 08:40]

• Pulse_
mies-ttk89 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:38:
[...]

Bedankt voor de bevestiging. Template is dus inderdaad aanwezig.

Om alles te combineren tot totaal verbruik gebruik ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
--------------------
Fase 1 Verbruik    |    >
--------------------                                    ------------------------------
Fase 2 Verbruik    |    >                                | Formule Block (I1+I2+I3) |
-------------------                                     ----------------------------
Fase 3 Verbruik    |    >
-------------------

Hopelijk kun je mijn tekening volgen :P
Bedankt voor de toelichting. Bedoelde echter op de meter zelf in de kast. Vind het zo raar dat het daar niet duidelijk zichtbaar is. Veel opties voor het huidige verbruik maar zie niet direct iets om het totale verbruik sinds aanschakeling te zien.

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09-06 06:13
Wie heeft er ervaring met welke elektrische dakraamsystemen zoals bijvoorbeeld Velux zich prettig laten integreren met Loxone. Ik heb voorbeelden gezien met de Velux KLF 200.

Heeft iemand iets waar hij tevreden over is of tips van welke merken en systemen juist te vermijden?

Het gaat me dus niet perse om technische ondersteuning maar vooral om een referentie van welk merk/systeem aan te raden is.

Groet,

Allard

• mies-ttk89
saeJ7Oxo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:29:
Wie heeft er ervaring met welke elektrische dakraamsystemen zoals bijvoorbeeld Velux zich prettig laten integreren met Loxone. Ik heb voorbeelden gezien met de Velux KLF 200.

Heeft iemand iets waar hij tevreden over is of tips van welke merken en systemen juist te vermijden?

Het gaat me dus niet perse om technische ondersteuning maar vooral om een referentie van welk merk/systeem aan te raden is.

Groet,

Allard
Na mijn weten is het bij Velux niet heel makkelijk. Het lastige is dat je met Velux dakramen afhankelijk bent van Velux gezien er geen directe aansluitingen mogelijk zijn met bijvoorbeeld digitale uitgangen (relais) of een bus protocol zoals modbus etc.

Hieronder staat uitleg over deze integratie. Even google translate gebruiken indien nodig:
https://www.loxforum.com/...-mit-api/page3#post190659

Zelf geen hands-on ervaring helaas. Misschien iemand anders?

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09-06 06:13
mies-ttk89 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:14:
[...]

Na mijn weten is het bij Velux niet heel makkelijk. Het lastige is dat je met Velux dakramen afhankelijk bent van Velux gezien er geen directe aansluitingen mogelijk zijn met bijvoorbeeld digitale uitgangen (relais) of een bus protocol zoals modbus etc.
Precies, ik heb liever modbus, of iets wat ik met digitale uitangen kan sturen. Zo stuur ik mijn screens ook.
Mocht iemand hier al zelf dus wat op het dak hebben draaien waar ze tevreden over zijn hoor ik het graag!

• HiBe
heeft iemand een goede (bij voorkeur freeware) tool om de electrische (loxone) installatie te documenteren? uiteraard is de loxone config een goed onderdeel, maar de bedrading zelf kan ook documentatie gebruiken...

• mies-ttk89
HiBe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:36:
heeft iemand een goede (bij voorkeur freeware) tool om de electrische (loxone) installatie te documenteren? uiteraard is de loxone config een goed onderdeel, maar de bedrading zelf kan ook documentatie gebruiken...
Ik gebruik zelf QElectroTech als software voor het maken van elektronische tekeningen. Opensource en beschikt over DFX converter voor het omvormen van DXF Loxone Shapes naar QElectroTech format.
Website: https://qelectrotech.org/

Voor terminal blocks te documenteren gebruik ik WAGO Configurator. Hierbij heb je enkel voordeel als je enkel WAGO gebruikt gezien er geen andere componenten van andere vendors inzitten.
Website: https://configurator.wago.com/

• HiBe
mies-ttk89 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik zelf QElectroTech als software voor het maken van elektronische tekeningen. Opensource en beschikt over DFX converter voor het omvormen van DXF Loxone Shapes naar QElectroTech format.
Website: https://qelectrotech.org/
Ziet er goed uit. ga ik tijdens de kerstvakantie proberen. Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik de loxone DXF bestanden vinden?
Voor terminal blocks te documenteren gebruik ik WAGO Configurator. Hierbij heb je enkel voordeel als je enkel WAGO gebruikt gezien er geen andere componenten van andere vendors inzitten.
Website: https://configurator.wago.com/
ik heb phoenix klemmen... helaas.

• mies-ttk89
HiBe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:45:
Ziet er goed uit. ga ik tijdens de kerstvakantie proberen. Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik de loxone DXF bestanden vinden?
Er bestaan geen stomme vragen :)

Er zijn drie locaties:
- https://www.loxone.com/enen/support/downloads/ > CAD templates (DWG)
- https://www.loxone.com/enus/support/downloads/ > CAD templates
- https://www.loxone.com/dede/support/downloads/ > CAD-modellen

Ja drie... en wonderbaarlijk leveren alle URLs per taal andere bestanden :+.
Ligt dus een beetje aan welke componenten je nodig hebt en het verschilt per bestand welke waar in zitten ;).

@Femme kan je die misschien toevoegen aan het begin topic? :)

mies-ttk89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:28:
[...]

Er bestaan geen stomme vragen :)

Er zijn drie locaties:
- https://www.loxone.com/enen/support/downloads/ > CAD templates (DWG)
- https://www.loxone.com/enus/support/downloads/ > CAD templates
- https://www.loxone.com/dede/support/downloads/ > CAD-modellen

Ja drie... en wonderbaarlijk leveren alle URLs per taal andere bestanden :+.
Ligt dus een beetje aan welke componenten je nodig hebt en het verschilt per bestand welke waar in zitten ;).

@Femme kan je die misschien toevoegen aan het begin topic? :)
Kijk hier hebben we wat aan, ik wist helemaal niet dat ze bestonden, kan ik mooi alvast in de AutoCAD wereld gaan tekenen hoe ik alles ga ontwerpen.

Lijkt er op dat de laatste link het meest compleet is, daar staan ook al de AI en AO modules, mengklep etc. in.

Ook wel lekker trouwens:

Mooi stageprojectje geweest lijkt me ;-)

Heeft iemand toevallig ervaring met een SAJ Suntrio Plus 10K uitlezen met de Loxone? Deze is mij aanbevolen door de PV leverancier.

Ik wil hem wel kunnen uitlezen op mijn Loxone.

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 03-06 08:25
HammieDuDu,

Kan je niet beter je totale verbruik/opbrengst meten dmv de verbruikerspoort bv P1 uit te lezen?
Geeft je een completer beeld lijkt me ...
Of heb je een specifieke use case voor alleen de solar panels uit te lezen?

Gr

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:57:
Heeft iemand toevallig ervaring met een SAJ Suntrio Plus 10K uitlezen met de Loxone? Deze is mij aanbevolen door de PV leverancier.

Er zit een serial port op die je zou kunnen reverse engineeren. Verder niet veel opties volgens de data sheet. Je kan er een kWh meter voor hangen.

• mies-ttk89

Kan je iedergeval de specificaties van die poort delen?

Beetje afhankelijk van je eisen kan je ook voor kiezen om voor de Kwh meter modbus oplossing te gaan.
Om Loxone de gegevens duidelijk weer te geven heb je twee meters nodig.
- 1 bij het leveren van de PV
- 1 bij de hoofd aansluiting richting het net

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:24

Zit er niet gewoon een utp-aansluiting op? Wel op mijn SAJ-omvormer namelijk. Die kun je dat gewoon via ip-adres en xml uitlezen in Loxone.

Niks

minitrue schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:46:
[...]

Zit er niet gewoon een utp-aansluiting op? Wel op mijn SAJ-omvormer namelijk. Die kun je dat gewoon via ip-adres en xml uitlezen in Loxone.
Heb het even nagevraagd bij mijn leverancier, maar er zit geen vaste UTP aansluiting op, hij kan wel op de wifi gezet worden voor "monitoringsdoeleinden".

En dan dus die RS232 aansluiting, en reverse engineeren,.. kan ik dan altijd nog proberen, als het huis klaar is en ik tijd "over" heb. ( in hoeverre dat bestaat met 2 kids < 6 jaar )
mies-ttk89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:17:
[...]

Beetje afhankelijk van je eisen kan je ook voor kiezen om voor de Kwh meter modbus oplossing te gaan.
Ja dat zou mijn alternatief zijn, in een modbus kWh teller op de PV lijn zetten.

Ik heb reeds een ESMR5 van ESP8266thingies, die ik meeneem naar mijn nieuwe huis, zodat ik de P1 al kan uitlezen, vandaar dat ik graag de SAJ zelf wou uitlezen, dan heb ik geen extra zaken meer nodig om een duidelijk beeld te krijgen van de opbrengst.

MrWollie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:40:
HammieDuDu,

Kan je niet beter je totale verbruik/opbrengst meten dmv de verbruikerspoort bv P1 uit te lezen?
Geeft je een completer beeld lijkt me ...
Of heb je een specifieke use case voor alleen de solar panels uit te lezen?

Gr
Mijn ideale situatie zou zijn, op de zomerdag, wanneer de opbrengst van de PV panelen goed is, de WP zogezegd laten "knallen" qua koeling, zodat het verbruik in het net lager uit komt.

Of dit te realiseren valt, is het tweede, maar het is het proberen waard.

• secret17
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-06 19:54
Goedemorgen allemaal,

Na dit topic in versneld tempo doorgenomen te hebben, ga ik even een beginnersvraag stellen over Loxone. Wij hebben momenteel namelijk plannen om onze huidige woning uit te breiden en verder te verduurzamen met warmtepomp, ventilatie-systemen, etc, dus ik vond dit een mooie gelegenheid om ook eens naar Loxone te gaan kijken om dit en meer aan te gaan sturen.

Ik wil hierbij zoveel mogelijk gebruik gaan maken van bedrade oplossingen, oftewel de Tree-oplossingen, en alleen Air-modules gaan toepassen waar de Tree-oplossing teveel werk en gedoe met zich mee zou brengen. Het gaat in ons geval namelijk om een bestaande woning die 3 jaar geleden van binnen helemaal is gerenoveerd. We willen dus niet weer overal alle muren en plafonds openbreken en leidingen infrezen. Waar het echter om kleine stukjes gaat, vind ik dat nog wel de moeite waard.

Enfin, de vraag is dus: in hoeverre kun je de Tree-oplossing verwerken in reeds aanwezige kabelgoten voor 230V die naar stopcontacten, schakelaars en lichtpunten van de woning gaan? Is dat iets wat een elektricien of installateur relatief eenvoudig zou moeten kunnen, of komt daar echt wat meer bij kijken?

There can be only fun

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11-06 11:25

Cpt-Cholo

I did it again...

Waarschijnlijk hoort deze vraag hier niet helemaal thuis door te electronische aard, maar dient wel voor mijn Loxone.

Ik heb een paar UPS'en meegekregen van het werk waarvan een APC 1500 met een 24V batterijblok. (de rest zijn grotere met 48V schakelingen).
Het lijkt mij dan ook perfect mogelijk mijn 24V rails direct te koppelen aan de batterijen in deze UPS ipv een transfo te gebruiken. Niet zozeer om een transfo uit te sparen, maar als ik de 24V onomgevormd uit de UPS kan halen, lijkt met dit super efficiënt om hele periodes van black-out te overbruggen (op voorwaarde dat de UPS wordt uitgezet natuurlijk, anders zuipt de interne omvormer naar 240 alles op)

Ik ben nu gewoon een enthousiasteling en geen pro, dus mogelijks denk ik niet aan alle gevolgen. Wil er iemand zijn 5c geven?

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

secret17 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:08:
Goedemorgen allemaal,

Na dit topic in versneld tempo doorgenomen te hebben, ga ik even een beginnersvraag stellen over Loxone. Wij hebben momenteel namelijk plannen om onze huidige woning uit te breiden en verder te verduurzamen met warmtepomp, ventilatie-systemen, etc, dus ik vond dit een mooie gelegenheid om ook eens naar Loxone te gaan kijken om dit en meer aan te gaan sturen.

Ik wil hierbij zoveel mogelijk gebruik gaan maken van bedrade oplossingen, oftewel de Tree-oplossingen, en alleen Air-modules gaan toepassen waar de Tree-oplossing teveel werk en gedoe met zich mee zou brengen. Het gaat in ons geval namelijk om een bestaande woning die 3 jaar geleden van binnen helemaal is gerenoveerd. We willen dus niet weer overal alle muren en plafonds openbreken en leidingen infrezen. Waar het echter om kleine stukjes gaat, vind ik dat nog wel de moeite waard.

Enfin, de vraag is dus: in hoeverre kun je de Tree-oplossing verwerken in reeds aanwezige kabelgoten voor 230V die naar stopcontacten, schakelaars en lichtpunten van de woning gaan? Is dat iets wat een elektricien of installateur relatief eenvoudig zou moeten kunnen, of komt daar echt wat meer bij kijken?
Ai, jammer dat je 3 jaar geleden nog niet aan dacht. Dit maakt het een stuk gecompliceerder. Je zal de bestaande kabels moeten laten zitten in de schakelaars om stroom te kunnen bieden aan de lichten, maar dat hangt af van lichtpunt tot lichtpunt. Is alles netjes in een ster gelegd of ga je met kabels van schakelaar tot schakelaar?
Daarenboven trek je zomaar geen netwerkkabel bij. Het lijkt mij een zeer groot werk waarbij je moet afvragen of het sop de kolen nog waard is.
Kijk eens naar de wifiinbouwmodules van shelly of een philips hue. Mogelijks kun je zo al heel wat van je ideetjes uitwerken. met een fractie van de energie en kostprijs.

Indien je toch wil doorgaan, zou ik kamer per kamer bekijken. Wat wil ik? En hoe krijg ik mijn kabels binnen. Helaas geen pasklaar antwoord.

• secret17
Cpt-Cholo schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:21:
[...]

Ai, jammer dat je 3 jaar geleden nog niet aan dacht. Dit maakt het een stuk gecompliceerder. Je zal de bestaande kabels moeten laten zitten in de schakelaars om stroom te kunnen bieden aan de lichten, maar dat hangt af van lichtpunt tot lichtpunt. Is alles netjes in een ster gelegd of ga je met kabels van schakelaar tot schakelaar?
Daarenboven trek je zomaar geen netwerkkabel bij. Het lijkt mij een zeer groot werk waarbij je moet afvragen of het sop de kolen nog waard is.
Kijk eens naar de wifiinbouwmodules van shelly of een philips hue. Mogelijks kun je zo al heel wat van je ideetjes uitwerken. met een fractie van de energie en kostprijs.

Indien je toch wil doorgaan, zou ik kamer per kamer bekijken. Wat wil ik? En hoe krijg ik mijn kabels binnen. Helaas geen pasklaar antwoord.
Ja, beetje gemiste kans 3 jaar geleden. Aan de andere kant wisten we toen ook nog niet dat we deze tweede verbouwing gingen doen, en eigenlijk wordt de domotica met deze verbouwing pas echt interessant, omdat we extra ruimtes krijgen (ook extern) en we iets willen gaan doen met zone-verwarming, klimaatbeheersing, zonnepanelen, etc.

Bovendien had ik in eerste aanzet in de meterkast helemaal geen ruimte voor een uitgebreide schakelkast. Met deze verbouwing komt er een uitgebreide technische ruimte, waar wel genoeg ruimte is voor een Loxone schakelkast, dus nu vind ik het in ieder geval wel weer interessant om te kijken wat er mogelijk is. Ik vermoed echter wel dat het centraal aansturen van zaken als raamdecoratie erg lastig gaat worden, omdat wij nergens in de woning 230V of andere leidingen naar de vensters hebben lopen, maar als dat er niet komt dan kan ik daar wel mee leven. Wat ik wel hoop is dat ik basis en wat nieuwe dingen bedraad kan doen, zoals verwarming, klimaat, verlichting (via API van Philips Hue) en aanwezigheidssenoren en dat de dingetjes daaromheen eventueel via Air-producten gerealiseerd kunnen worden. Ook willen we de tuin helemaal gaan opknappen en naast verlichting ook gaan voorzien van automatische beregening etc. Uitgelezen kans om ook dat te integreren.

Ik ga overigens sowieso via een installateur aan de slag. Ik heb zelf te weinig kennis of tijd om een PLC-kast in elkaar te zetten en aannemerswerk te verrichten. Dus wellicht dat de installateur nog wat goede tips heeft.

[Voor 4% gewijzigd door secret17 op 07-12-2020 10:48]

There can be only fun

mies-ttk89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:17:
[...]

https://cutt.ly/FhQhZkt

Deze krijg ik net door van de leverancier, dit model gaat het worden, dit is blijkbaar het nieuwere type, deze heeft dus wel standaard een UTP aansluiting. Wellicht wat meer mogelijkheden.

[Voor 4% gewijzigd door HammieDuDe op 07-12-2020 10:58]

Cpt-Cholo schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:11:
Ik heb een paar UPS'en meegekregen van het werk waarvan een APC 1500 met een 24V batterijblok. (de rest zijn grotere met 48V schakelingen).
Het lijkt mij dan ook perfect mogelijk mijn 24V rails direct te koppelen aan de batterijen in deze UPS ipv een transfo te gebruiken. Niet zozeer om een transfo uit te sparen, maar als ik de 24V onomgevormd uit de UPS kan halen, lijkt met dit super efficiënt om hele periodes van black-out te overbruggen
Lijkt me juist, maar nog niet simpel.

Referentieartikel: https://smarthome.exposed/loxone_and_ups/

- Stabiliseren van die 24V?
- Kun je de accu te diep ontladen via zo'n bypass oplossing?

• Pulse_
Goedemorgen allemaal,

Zo goed als niet mogelijk om door de zelfde leidingen te trekken. Meden doordat je niet om dezelfde plekken wilt zijn... Als je gewone schakelaars hebt gebruikt voor je lichten kan je geen gebruik maken van loxone om je verlichting te schakelen. Als je echter met centrale schakelingen werkt zal je de mogelijk de sturings draden van je drukknoppen kunnen gebruiken (mogelijk zelfs de zelfde knoppen) en dan je lampen aan een loxone relais of dimmer hangen.

Voor de sensors zal je zoizo met air moeten werken gok ik daar je waar die beestjes moeten hangen geen draden gaat hebben in een traditionele setting.

Veel success en ga eens praten met een Loxone partner. Dit is gratis en zei kunnen je meer in detail een plan van aanpak geven.

• secret17
Pulse_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:29:
[...]
Zo goed als niet mogelijk om door de zelfde leidingen te trekken. Meden doordat je niet om dezelfde plekken wilt zijn... Als je gewone schakelaars hebt gebruikt voor je lichten kan je geen gebruik maken van loxone om je verlichting te schakelen. Als je echter met centrale schakelingen werkt zal je de mogelijk de sturings draden van je drukknoppen kunnen gebruiken (mogelijk zelfs de zelfde knoppen) en dan je lampen aan een loxone relais of dimmer hangen.

Voor de sensors zal je zoizo met air moeten werken gok ik daar je waar die beestjes moeten hangen geen draden gaat hebben in een traditionele setting.

Veel success en ga eens praten met een Loxone partner. Dit is gratis en zei kunnen je meer in detail een plan van aanpak geven.
Om even met dat laatste te beginnen: ik ga idd binnenkort even met een Loxone partner/installateur om tafel om dit in detail door te spreken. Ik vermoed dat hij tot dezelfde conclusie gaat komen, maar in ieder geval kun je dan meteen concreet naar oplossingen kijken voor onze specifieke situatie.

Op dit moment is onze benedenverdieping trouwens volledig van Philips Hue verlichting voorzien. Dit willen we t.z.t. ook helemaal doortrekken op de eerste verdieping en in de tuin. Kortom: alle verlichting willen we via Philips Hue gaan doen, maar zoals ik hier een paar keer in het topic voorbij heb zien komen moet het relatief eenvoudig zijn om Loxone weer aan je Hue Bridge te koppelen. Enfin, verlichting zal dus technisch wireless zijn of blijven; dat scheelt alweer.

Wat ik het liefst wel zoveel mogelijk bedraad wil hebben is de zone-verwarming en overige klimaatbeheersing. Op dit moment hebben wij gewoon 1 thermostaat in de woonkamer (traditioneel), met vloerverwarming beneden (1 verdeler in de bijkeuken) en radiatoren boven (4 in totaal).

In onze bouwplannen komen er 3 ruimtes bij: een kelder, een kantoor (extern) en een nieuwe berging/schuur. Deze ruimtes willen we ook allemaal voorzien van vloerverwarming met verdelers. Het meerendeel moet ook voorzien gaan worden van airco en/of mechanisme ventilatie.

Aangezien 90% van deze zaken nieuw gebouwd en/of geplaatst gaat worden, moet het daarin relatief eenvoudig zijn om Loxone bedraad toe te passen. Enige uitdaging hiervoor blijven de radiatoren op de eerste verdieping. Echter zitten 3 vd 4 radiatoren naast een stopcontact, dus ik had gehoopt dat we een draad via de bestaande 230V leidingen konden trekken en dan bij die stopcontacten (desnoods als extra module) uit de muur konden laten komen om de thermostaatknoppen bedraad te verbinden. Als daar een klein beetje hakwerk in de hoek van de ruimte voor nodig is, vind ik dat nog wel te overzien.

Daarnaast is (bijna) elke ruimte natuurlijk voorzien van een centraal lichtpunt. Ik had gehoopt dat je daar ook relatief eenvoudig one-wire draden naartoe had kunnen trekken voor een aanwezigheidssensor of iets dergelijks.

En dan heb je ten slotte nog de schakelaars aan de muren. Aangezien alle verlichting e.d. straks volledig draadloos gaat lopen, kan in iedere ruimte een Loxone Touch gaan plaatsen waarmee licht en verwarming bediend moet kunnen worden. Ik hoopte dat die links en rechts aangesloten konden worden te vervanging van bestaande lichtschakelaars in de wand.

Kortom, ik hoop alsnog vurig dat ik een aardige basisautomatisering kan integreren zonder alteveel hak- en breekwerk. De installateur zal 't me maar moeten vertellen denk ik dan. :)

There can be only fun

• Pulse_
secret17 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

Om even met dat laatste te beginnen: ik ga idd binnenkort even met een Loxone partner/installateur om tafel om dit in detail door te spreken. Ik vermoed dat hij tot dezelfde conclusie gaat komen, maar in ieder geval kun je dan meteen concreet naar oplossingen kijken voor onze specifieke situatie.

Op dit moment is onze benedenverdieping trouwens volledig van Philips Hue verlichting voorzien. Dit willen we t.z.t. ook helemaal doortrekken op de eerste verdieping en in de tuin. Kortom: alle verlichting willen we via Philips Hue gaan doen, maar zoals ik hier een paar keer in het topic voorbij heb zien komen moet het relatief eenvoudig zijn om Loxone weer aan je Hue Bridge te koppelen. Enfin, verlichting zal dus technisch wireless zijn of blijven; dat scheelt alweer.

Wat ik het liefst wel zoveel mogelijk bedraad wil hebben is de zone-verwarming en overige klimaatbeheersing. Op dit moment hebben wij gewoon 1 thermostaat in de woonkamer (traditioneel), met vloerverwarming beneden (1 verdeler in de bijkeuken) en radiatoren boven (4 in totaal).

In onze bouwplannen komen er 3 ruimtes bij: een kelder, een kantoor (extern) en een nieuwe berging/schuur. Deze ruimtes willen we ook allemaal voorzien van vloerverwarming met verdelers. Het meerendeel moet ook voorzien gaan worden van airco en/of mechanisme ventilatie.

Aangezien 90% van deze zaken nieuw gebouwd en/of geplaatst gaat worden, moet het daarin relatief eenvoudig zijn om Loxone bedraad toe te passen. Enige uitdaging hiervoor blijven de radiatoren op de eerste verdieping. Echter zitten 3 vd 4 radiatoren naast een stopcontact, dus ik had gehoopt dat we een draad via de bestaande 230V leidingen konden trekken en dan bij die stopcontacten (desnoods als extra module) uit de muur konden laten komen om de thermostaatknoppen bedraad te verbinden. Als daar een klein beetje hakwerk in de hoek van de ruimte voor nodig is, vind ik dat nog wel te overzien.

Daarnaast is (bijna) elke ruimte natuurlijk voorzien van een centraal lichtpunt. Ik had gehoopt dat je daar ook relatief eenvoudig one-wire draden naartoe had kunnen trekken voor een aanwezigheidssensor of iets dergelijks.

En dan heb je ten slotte nog de schakelaars aan de muren. Aangezien alle verlichting e.d. straks volledig draadloos gaat lopen, kan in iedere ruimte een Loxone Touch gaan plaatsen waarmee licht en verwarming bediend moet kunnen worden. Ik hoopte dat die links en rechts aangesloten konden worden te vervanging van bestaande lichtschakelaars in de wand.

Kortom, ik hoop alsnog vurig dat ik een aardige basisautomatisering kan integreren zonder alteveel hak- en breekwerk. De installateur zal 't me maar moeten vertellen denk ik dan. :)
Of je door je schakelaar nog een nieuwe draad gaat bij krijgen heb ik mijn twijfels over, en je kan waarschijnlijk de bestaande niet vervangen want die voed je licht punten. Voor je sensoren heb je 3 aders nodig voor een standaard pir sensor en 4 voor een loxone sensor. Als je dit als SVV kabel pakt is dit niet dik maar dan nog moet je het toch in je licht punt krijgen. Als die lichtpunten via je schakelaars lopen moet je dus eerst een SVV kabel naar je schakelaar trekken en dan naar je lichtpunt. Als je daar in slaag kan je op die zelfde kabel ineens de touch schakelaars hangen. Dan zijn al je sensors wel vlak aan je licht punten. Je kan eventueel van daar in je plijsterwerk een sleufje maken om het naar ergens anders te brengen een 4 aderige svv kabel is niet gek dik.

Philips Hue rechtstreeks koppelen aan loxone heb ik geen weet van maar mits een tussenstapje gaat het zeker en vast.

Voor je radiatoren, signaal draden trekken langs je stroom draden is nooit een echt goed idee ivm storing. Daarnaast zijn die standaard flexibele leidingen niet echt ruim om er nog eens een dikke ader bij te trekken in de vorm van een CAT5/6 kabel of een SVV kabel, hier denk ik dat een AI oplossing zeker the way to go is.

Voor verwarming is dit bij mij 1 keer ingesteld en ik kom er nooit aan... Dus afhangende van hoe goed je woning is geisoleerd heb je misschien niet eens zo veel sturing nodig voor je verwarming.

Ventilatie van het zelfde, balans ventilatie moet gewoon altijd draaien dus ook niet veel aan te sturen in de ruimtes buiten aan de centrale unit. Airco units zijn over het algemeen met een afstands bediening te bedienen dus misschien dat je daar kan op inpikken, zelf geen ervaring mee.

• roderickvd
Teken voor jezelf eens uit waar je actuatoren hebt (lampen, stelmotoren t.b.v. verwarming/koeling, aan/uit-schakelaars, sturing CV/koeling, meer?)

Als er van tevoren geen rekening is gehouden met extra buizen voor een databus kom je op een hoop plekken niet uit. Ten eerste omdat je 230V in een buis niet mag combineren met 24V/data. Het meeste gaat via je centraaldozen dus daar ga je al. Ten tweede omdat je op veel plekken geen aansluitpunt hebt, denk aan je radiatoren of vloerverwarmingsgroep.

Overigens werkt Air echt prima. En ja ik ben ook iemand van de stempel: liever een draadje er aan. Ik heb mijn huis grootschalig gerenoveerd, bijna alles op Tree. Alleen één bouwdeel op Air en ik moet zeggen, ik was er niet van maar achteraf werkt het net zo goed en met een stuk minder breekwerk.
Cpt-Cholo schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:11:
Het lijkt mij dan ook perfect mogelijk mijn 24V rails direct te koppelen aan de batterijen in deze UPS ipv een transfo te gebruiken. Niet zozeer om een transfo uit te sparen, maar als ik de 24V onomgevormd uit de UPS kan halen, lijkt met dit super efficiënt om hele periodes van black-out te overbruggen (op voorwaarde dat de UPS wordt uitgezet natuurlijk, anders zuipt de interne omvormer naar 240 alles op)
Mits die UPS ook voldoende stroom kan trekken op die batterij-uitgang is dat een efficiënte optie die goed moet werken. Heb het zelf niet gedaan maar op internet zijn wel verhalen van mensen die dit gedaan hebben met Meanwell DIN UPS'en, principe is hetzelfde.

• roderickvd
Pulse_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
[...]
Philips Hue rechtstreeks koppelen aan loxone heb ik geen weet van maar mits een tussenstapje gaat het zeker en vast.
Aanvulling: werkt perfect met script van loxforum.

Ik heb mijn bovenverdieping verbouwd met verlichting op Loxone dimmers en relaiscontacten. Beneden kon het niet en heb ik Hue gebruikt. Volgende verbouwingshuis zou ik zo álles met Hue doen, veel gemakkelijker, goedkoper en minder gezeur met compatibiliteit drivers en dimmers.
roderickvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:12:
[...]

Als er van tevoren geen rekening is gehouden met extra buizen voor een databus kom je op een hoop plekken niet uit. Ten eerste omdat je 230V in een buis niet mag combineren met 24V/data. Het meeste gaat via je centraaldozen dus daar ga je al. Ten tweede omdat je op veel plekken geen aansluitpunt hebt, denk aan je radiatoren of vloerverwarmingsgroep.

[...]
Volgens de NEN1010 mag je 230v en 24v/data wel combineren, mits de isolatie van de zwakstroom/data geschikt is voor 230v. Maar daar ga je waarschijnlijk al, de diktes van deze kabels i.c.m. 5/8" buis. Dat wordt wel heel erg lastig.

Ik denk dat je een mix gaat krijgen van zowel Tree als Air, dit is zeker te doen. Ik gebruik in mijn huidige huis Air dimmers, Touch knoppen, de Socket en ook 2 remotes. Dit werkt echt top en flawless.

Bij nieuwbouw, idd gooi er een lading aan buizen in en zoveel mogelijk bekabeld, echter bij verbouwing of minimale breekwerkzaamheden, is Air zeker een goed alternatief, de meerprijs van de breekkosten wegen echt niet af tegen de meerkosten van de Air.

• roderickvd
HammieDuDe schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:35:
[...]
Volgens de NEN1010 mag je 230v en 24v/data wel combineren, mits de isolatie van de zwakstroom/data geschikt is voor 230v. Maar daar ga je waarschijnlijk al, de diktes van deze kabels i.c.m. 5/8" buis. Dat wordt wel heel erg lastig.
Goede aanvulling. En voor zover ik herinner is de Loxone Tree kabel onvoldoende geïsoleerd. Er is wel (o.a.) KNX kabel op de markt die geschikt is waarvan je de aderparen natuurlijk ook voor niet-KNX kunt gebruiken. En dan kom je inderdaad aan die buisdikte...

• secret17
HammieDuDe schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat je een mix gaat krijgen van zowel Tree als Air, dit is zeker te doen. Ik gebruik in mijn huidige huis Air dimmers, Touch knoppen, de Socket en ook 2 remotes. Dit werkt echt top en flawless.

Bij nieuwbouw, idd gooi er een lading aan buizen in en zoveel mogelijk bekabeld, echter bij verbouwing of minimale breekwerkzaamheden, is Air zeker een goed alternatief, de meerprijs van de breekkosten wegen echt niet af tegen de meerkosten van de Air.
Ook aan @roderickvd : thnx for the info. Ik ga zeker ook kijken waar Air beter op zijn plaats is. Maar kunnen die Air-componenten dan wel qua voeding op een draad / 230V aansluiting? Ik wil best aannemen dat qua communicatie de Air-producten ook goed werken c.q. betrouwbaar zijn, maar wat ik wel echt wil voorkomen is dat ik allemaal losse componenten van batterijen moet gaan voorzien en het hele jaar door aan het vervangen ben. Ik weet, dat is misschien een beetje OCD van mij, maar als ik dan een serieuze domotica-oplossing neerzet dan wil ik dat gewoon installeren, configureren en gebruiken zonder omkijk naar onderhoud e.d.... :)

There can be only fun

• roderickvd
secret17 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:07:
[...]
Ook aan @roderickvd : thnx for the info. Ik ga zeker ook kijken waar Air beter op zijn plaats is. Maar kunnen die Air-componenten dan wel qua voeding op een draad / 230V aansluiting? Ik wil best aannemen dat qua communicatie de Air-producten ook goed werken c.q. betrouwbaar zijn, maar wat ik wel echt wil voorkomen is dat ik allemaal losse componenten van batterijen moet gaan voorzien en het hele jaar door aan het vervangen ben. Ik weet, dat is misschien een beetje OCD van mij, maar als ik dan een serieuze domotica-oplossing neerzet dan wil ik dat gewoon installeren, configureren en gebruiken zonder omkijk naar onderhoud e.d.... :)
De meeste niet. Je kunt ze wel modden met een gelijkspanningsadapter, die aansluiten op de terminals van de batterijhouder. Maar of dat nou robuust of mooi is?

Bij normaal gebruik gaan de Air apparaten zo'n 2 jaar mee op een set batterijen. Of dat veel of weinig onderhoud is, is aan jou.

• secret17
roderickvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:17:
[...]
De meeste niet. Je kunt ze wel modden met een gelijkspanningsadapter, die aansluiten op de terminals van de batterijhouder. Maar of dat nou robuust of mooi is?

Bij normaal gebruik gaan de Air apparaten zo'n 2 jaar mee op een set batterijen. Of dat veel of weinig onderhoud is, is aan jou.
Ik zat zelf ook met zo'n adapter in mijn hoofd. Dat zou in principe voor de Air-variant vd stelventielen nog wel een idee kunnen zijn, aangezien die bijna allemaal in de buurt van een stopcontact zitten. Voor sensoren en andere apparaten wordt dat wel een ander verhaal. Het is ook weer niet zo dat als er 3 of 4 componenten op batterijen lopen die eens in de 2 jaar ff vervangen moeten worden dat dat echt een dealbreaker is - maar als je enkele tientallen componenten op die manier moet onderhouden wordt het imho wel irritant, mede omdat je meestal (in mijn ervaring) pas weet dat iets vervangen moet worden als het ineens niet meer werkt en je dus het hele jaar door af en toe denkt 'hey de sensor reageert niet...oh wacht, batterii leeg'... Maar misschien overdrijf ik wel een beetje en is het meer een gevoel.

There can be only fun

• roderickvd
secret17 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:24:
[...]
Ik zat zelf ook met zo'n adapter in mijn hoofd. Dat zou in principe voor de Air-variant vd stelventielen nog wel een idee kunnen zijn, aangezien die bijna allemaal in de buurt van een stopcontact zitten. Voor sensoren en andere apparaten wordt dat wel een ander verhaal. Het is ook weer niet zo dat als er 3 of 4 componenten op batterijen lopen die eens in de 2 jaar ff vervangen moeten worden dat dat echt een dealbreaker is - maar als je enkele tientallen componenten op die manier moet onderhouden wordt het imho wel irritant, mede omdat je meestal (in mijn ervaring) pas weet dat iets vervangen moet worden als het ineens niet meer werkt en je dus het hele jaar door af en toe denkt 'hey de sensor reageert niet...oh wacht, batterii leeg'... Maar misschien overdrijf ik wel een beetje en is het meer een gevoel.
Alle apparaten rapporteren hun batterijstatus en je krijgt ruim van tevoren een melding als die leeg raken.
Dit alles komend van iemand die ook zegt: "liever een draadje" !

• secret17
roderickvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:28:
[...]

Alle apparaten rapporteren hun batterijstatus en je krijgt ruim van tevoren een melding als die leeg raken.
Cool, dat scheelt iig wel. En ik kan in de technische ruimte natuurlijk altijd een voorraadje batterijen bewaren ter vervanging (vol) of ter inlevering (leeg) - iets wat ik sowieso al wou doen. Dan is het wisselen ook weer zo gedaan en grijp je nooit mis.

Ik ga binnenkort met de installateur om tafel, dus zodra ik meer weet geef ik wel ff een update. :)

There can be only fun

roderickvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:28:
[...]

Precies dit, zelfs als je wil app-pushmeldingen op het moment als het kritiek wordt. Batterijen gaan hier idd gemiddeld 2,5 jaar mee.

• mies-ttk89
HammieDuDe schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:31:
[...]

Precies dit, zelfs als je wil app-pushmeldingen op het moment als het kritiek wordt. Batterijen gaan hier idd gemiddeld 2,5 jaar mee.
Mmm interessant ik heb namelijk geheel andere ervaringen (3 tot 6 maanden max).
Maak je ook gebruik van de temperatuur sensoren en vocht sensoren in een Loxone Touch Air?

Oh? Ik wil hier net gaan typen dat ze (vrijwel) allemaal ook 24VDC accepteren i.p.v. batterijen. Welke niet dan?

Bovendien heeft het stelventiel air een temperatuurvoeler ingebouwd. Op veel plaatsen ruim voldoende (zo werkt een 'normale' thermostaatkraan tenslotte ook).

Heb ook liever draadjes, maar zit in hetzelfde schuitje. En draadjes naar de radiatorknoppen.. ik zie 't niet netjes worden. De watersensor air is waardeloos, qua batterij; die gaat te snel leeg. De rest (stelventielen en binnenklimaat sensoren air) lijkt vooralsnog prima. Ca. 10 maand in actie, 97%+ batterij op 't statusoverzicht - zal dan wel niet lineair aflopen.
mies-ttk89 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:24:
Mmm interessant ik heb namelijk geheel andere ervaringen (3 tot 6 maanden max).
Maak je ook gebruik van de temperatuur sensoren en vocht sensoren in een Loxone Touch Air?
Ik heb (nog) geen knoppen.

• roderickvd
Gwaihir schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:01:
[...]
Oh? Ik wil hier net gaan typen dat ze (vrijwel) allemaal ook 24VDC accepteren i.p.v. batterijen. Welke niet dan?
8)7 ik denk dat je gelijk hebt. Misschien alleen de stelventielen niet? Was ik te snel met reageren.
Bovendien heeft het stelventiel air een temperatuurvoeler ingebouwd. Op veel plaatsen ruim voldoende (zo werkt een 'normale' thermostaatkraan tenslotte ook).

Heb ook liever draadjes, maar zit in hetzelfde schuitje. En draadjes naar de radiatorknoppen.. ik zie 't niet netjes worden. De watersensor air is waardeloos, qua batterij; die gaat te snel leeg. De rest (stelventielen en binnenklimaat sensoren air) lijkt vooralsnog prima. Ca. 10 maand in actie, 97%+ batterij op 't statusoverzicht - zal dan wel niet lineair aflopen.
Ik heb nu de hypothese dat het ook erg ligt aan bereik. Bij mij heeft alles prima battery life op één touch air na... daar kan ik de batterij van vervangen, is-ie een maand later wéér leeg. Nu zit hij bijna loodrecht onder de regelkast met zender, maar dan twee verdiepingen lager en door een betonnen muur + afwerkvloer badkamer. Dus het stralingspatroon is niet al te best en dan met zoveel demping...

Misschien is dat bij jouw watersensors ook het geval? Ik heb er drie en ook daarvan is de battery life zonder bijzonderheden.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Gwaihir schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:27:
[...]

Lijkt me juist, maar nog niet simpel.

Referentieartikel: https://smarthome.exposed/loxone_and_ups/

- Stabiliseren van die 24V?
- Kun je de accu te diep ontladen via zo'n bypass oplossing?
Bedankt voor je artikel, dit beantwoordt wel de vragen. Ben ik comfortabel om 28V te geven aan de Loxone die nodig is om de batterijen te laden. Misschien in eerste instantie toch maar de transfo's hangen aan de 240V uitgang en er eens over nadenken.
roderickvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:34:
Misschien alleen de stelventielen niet?
Stelventielen wel; heb 't een blauwe maandag overwogen.
Misschien is dat bij jouw watersensors ook het geval? Ik heb er drie en ook daarvan is de battery life zonder bijzonderheden.
Opmerkelijk! Hoe lang haal je daaruit? Ik lijkt op hooguit 1 jaar uit te komen. Qua bereik zit hij wel ok; alle streepjes, 0 bemiddelaars.

Dacht dat 't systematisch was. De Loxone partner waarschuwde ervoor - probeert ze zo min mogelijk toe te passen - en het zijn de enige (voor zover ik ken) met 'n knoopcel.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Gwaihir schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:43:
Ik ook tot ik de berekening deed. 24 zones * 86 euro voor treeventiel is al 2000 euro. Ik heb ze nu manueel bijgesteld en heb toch een gelijkmatige warmte van de vloer. In de realiteit ga ik daar toch weinig aan gaan bijstellen.

• -SimJoc-
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:49:
[...]

Ik ook tot ik de berekening deed. 24 zones * 86 euro voor treeventiel is al 2000 euro. Ik heb ze nu manueel bijgesteld en heb toch een gelijkmatige warmte van de vloer. In de realiteit ga ik daar toch weinig aan gaan bijstellen.
Ja hier was ik gaandeweg ook achter gekomen. Ik heb een klein aantal ventielen die ik in de zomer aan sluit zodat ik bijvoorbeeld de badkamer niet laat koelen.

• roderickvd
Gwaihir schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:43:
[...]

[...]

Opmerkelijk! Hoe lang haal je daaruit? Ik lijkt op hooguit 1 jaar uit te komen. Qua bereik zit hij wel ok; alle streepjes, 0 bemiddelaars.

Dacht dat 't systematisch was. De Loxone partner waarschuwde ervoor - probeert ze zo min mogelijk toe te passen - en het zijn de enige (voor zover ik ken) met 'n knoopcel.
Ik was niet handig bezig met mijn opmerking over Air producten die geen 24V aansluiting hadden |:( @Gwaihir heeft gelijk en dit ook terug te vinden in de datasheets.

De Touch Air knoppen hebben ook een knoopcel, wel een iets grotere en dus met meer lading.

e.e.a. zit er hier sinds de zomer in dus kan geen verdere conclusies trekken. De watersensoren bij mij zitten sindsdien nog steeds op 100% lading met één bemiddelaar. Drie stuks, één met 4 streepjes bereik (keuken onder vaatwasser), één met 1 streepje (cv hok in bijkeuken) en één met 3 streepjes (garage achter wasmachine).

De Touch Air in de keuken zit alweer op 85% batterij. Die in de bijkeuken is alweer leeg en moet ik vervangen. Beide zitten op een zendcyclus van 15 minuten. Zowel de bijkeuken als keuken zitten recht onder de regelkast, twee verdiepingen lager, met een badkamer er tussen. De bemiddelaar is een plafondlamp op de 1e verdieping naast de badkamer.

Waar het aan ligt, durf ik niet met zekerheid te zeggen. De streepjes bereik lijken het nog niet echt te verklaren. Maar de zendcyclus ook niet. Want in de badkamer heb ik ook een Touch Air met zendcyclus 15 minuten en die zit nog steeds op 100%.

• mies-ttk89
Wat ik er in ieder geval over kan delen rondom de Air componenten qua support en storingen is het volgende:
- Zodra je de Loxone Touch Air gebruikt voor HVAC sturing met een ophaal cyclus van 1 minuut max 3 tot 6 maand haalbaar op een batterij.
- Als je een support case aanvraagt bij Loxone kwam ik achter het volgende: De Air extension mag niet direct naast de Miniserver zitten gezien dit behoorlijke impact heeft op het verzendberijk. Waarom... is mij niet helemaal duidelijk... iets met interference... Zonder dit te verhelpen kreeg ik ieder geval geen support. Na deze aanpassing merkte ik toen wel dat de Loxone Touch Air qua batterij levensduur van 3 maand naar 6 maand ging.

Misschien dat deze informatie iemand nog wat hulp bied qua bereik problemen :).

Officiele artikel:
  • Where is the Air Base mounted?
  • If the Air Base is installed on the DIN rail directly next to the Miniserver, please reposition it. There should be at least 2 breaker units between Air Base and Miniserver.
Bron: https://www.loxone.com/enen/kb/air-troubleshooting/

@roderickvd @mies-ttk89 Dan heeft Air 't luxe hier:
Channel 0: Free: 100%, Occupied: 0%; 1: 100%, 2: 0%, 3: 0%, 4: 0%, 5: 0%, 6: 0%
Da's 't huidige kanaal, maar zo zien ze er ook alle 13 uit.

Desondanks: Water sensor Air: 31% batterij, na ca. 10 maand. (Ligt onder de wasmachine. Daarnaast 'n bedraad NC exemplaar in de technische ruimte.)
Ik bedoelde dat ik de 24V bij de radiatoren een blauwe maandag heb overwogen, omdat ik 't ook niet zo op werken op batterijen heb.

Hier wel een flink aantal stelventielen. 13x tree en 9x air (+ nog drie radiatoren met thermostaatkraan, die alleen bij serieuze koude mee gaan doen). Erg blij met die functionaliteit. Kennelijk doen we dan ook echt wat met zone verwarming, t.o.v. diverse anderen :). D.w.z. met wisselend warmte nodig hebben op verschillende plekken in huis.
[...]

Ik ga het op basis van DMX doen in mijn nieuwe huis met Henco actuators, die ik heb kunnen "dimmen" met 24V.

Kostentechnisch best interessant.
Dimmer 9 kanaals ( de niet-HR versie van thewillows ), 109 euro
Actuators Henco 18,50 euro per stuk
DMX extension ( maja die heb ik al nodig voor elders ),
24V voeding is lastig mee te rekenen omdat ik voor een stuk of 3 in totaal ga, waarvan dit een onderdeel is.

In mijn geval, 27 zones, rekensommetje
Actuators: €499,50
Dimmers: 3 stuks, totaal €327,-
Voeding Meanwell 24v ( 60w ): €25,-

Kom je op een 31,5 euro per zone. ( en geen gedoe met batterijen ). excl. kabel en DMX ext.

Krijg je dus dan nog de DMX Extension bij, mocht je die nog niet hebben, en het e.e.a. aan kabel ( ik ga met SVV kabel vanuit zolder naar de verdelers )

HammieDuDe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:44:
Actuators Henco 18,50 euro per stuk
Kies je ook bewust welke NO en welke NC zijn (of kent dat merkt dat niet)? Voor deze prijs zullen dit nl. naar ik aanneem thermische motoren zijn, oftewel doorlopend ca. 2W verbruik per ingeschakeld ventiel.
Gwaihir schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:55:
[...]

Kies je ook bewust welke NO en welke NC zijn (of kent dat merkt dat niet)? Voor deze prijs zullen dit nl. naar ik aanneem thermische motoren zijn, oftewel doorlopend ca. 2W verbruik per ingeschakeld ventiel.
Klopt, het zijn thermische motoren, en ja ik maak een mix tussen NO en NC om het verbruik te beperken, leefzones zoals keuken, woonkamer, ( lees: referentiezones ) en de badkamer ga ik voorzien van NO. Slaapkamers en berging ga ik voorzien van NC.

Slaapkamers ga ik niet stoken, alleen in hartje zomer laten koelen, waarbij dan juist de badkamer dicht moet.

Kan nog zijn dat ik de woonkamer en keuken, oftewel de referentiezones, de actuators weg laat, omdat de systeemthermostaat zich in deze ruimte bevind, en de ventielen in principe altijd helemaal open gaan staan.

Kabels en voorbereiding tref ik wel, maar daar laat ik het denk ik wel bij

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tips voor multi-split Airco units die makkelijk uitleesbaar zijn met Loxone?

• mies-ttk89
JackBol schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:01:
Na mijn weten is dat vrij zeldzaam.
Bijna alle Airco's kunnen gestuurd worden met Modbus\BACnet of KNX via een Intesis AC Gateway.

Zie url: https://www.intesis.com/p...nterfaces/modbus-gateways

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:46:
[...]

Na mijn weten is dat vrij zeldzaam.
Bijna alle Airco's kunnen gestuurd worden met Modbus\BACnet of KNX via een Intesis AC Gateway.

Zie url: https://www.intesis.com/p...nterfaces/modbus-gateways
Top! Speld in de hooiberg! Dank je

JackBol schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:01:
Of kijk eens in dit draadje:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1993894/0

Daar schakelen ze Mitsubishi Heavy via de Airconme module ( wifi ) met Domoticz,.. de stap naar Loxone moet ook te maken zijn lijkt me

• AlbertHeym
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 10-06 22:37
Ik volg al een tijdje dit topic, erg interessant. Afgelopen maanden ons huis verbouwd en voorzien van Loxone, met het plan te regelen: verlichting, audio, gordijnen, screens, verwarming, ventilatie, irrigatie, etc. Alles bedraad en bewust geen Air. Nu in de afmontage fase en de componenten een voor een aan het oppakken.

Iets anders als hierboven al besproken, ben ik op zoek naar betaalbare elektrische rolgordijnen bedraad op 230v. In de Loxone kast aangestuurd met 2 relais uitgangen. Het liefst als compleet rolgordijn set, maar lastig te vinden in bedraad 230v variant. Heeft iemand toevallig een compleet set gevonden of ervaring met het zelf toepassen van bv een Brel MEQ35-4 35mm motor in een standaard rolgordijn?

UPDATE: inmiddels de dunste 230v Brel motor gevonden met D=25mm voor een buis van >=28mm. Nu even bericht afwachten van rolgordijn verkopers dat zoiets past ...

[Voor 10% gewijzigd door AlbertHeym op 09-12-2020 13:27]

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

AlbertHeym schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
Ik volg al een tijdje dit topic, erg interessant. Afgelopen maanden ons huis verbouwd en voorzien van Loxone, met het plan te regelen: verlichting, audio, gordijnen, screens, verwarming, ventilatie, irrigatie, etc. Alles bedraad en bewust geen Air. Nu in de afmontage fase en de componenten een voor een aan het oppakken.

Iets anders als hierboven al besproken, ben ik op zoek naar betaalbare elektrische rolgordijnen bedraad op 230v. In de Loxone kast aangestuurd met 2 relais uitgangen. Het liefst als compleet rolgordijn set, maar lastig te vinden in bedraad 230v variant. Heeft iemand toevallig een compleet set gevonden of ervaring met het zelf toepassen van bv een Brel MEQ35-4 35mm motor in een standaard rolgordijn?
je kan voor de de 230v variant gaan, maar de 24v moet toch ook lukken om te sturen. Ik denk dat je sowieso gaat uit komen bij de Sonesse 40 PA. Relaistje voor op en eentje voor neer via een 5g1.5 XVB. Alhoewel je binnenkort vast de link zal kunnen maken naar de Somfy API, maar daarvoor wil ik mijn hand niet in het vuur steken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AlbertHeym schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:

UPDATE: inmiddels de dunste 230v Brel motor gevonden met D=25mm voor een buis van >=28mm. Nu even bericht afwachten van rolgordijn verkopers dat zoiets past ...
Heb je naar Forest gekeken?
Mijn Loxone partner raadt het aan. Ik heb het zelf nog niet geresearched.

• AlbertHeym
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 10-06 22:37
JackBol schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:13:
[...]

Heb je naar Forest gekeken?
Mijn Loxone partner raadt het aan. Ik heb het zelf nog niet geresearched.
Ziet er inderdaad goed uit, maar de vanafprijs a 385,- is helaas boven budget. Ook kant-en-klare sets in de woonwinkel gaan al snel richting de 500,-. Na een dagje zoeken denk ik dat we het met de Brel MS25 a 114,- (of een somfy) wel kunnen maken i.c.m. een rolgordijn op maat bij praxis/kwantum. Nog een detail: het Kwantum bestelprogramma neemt standaard een buis buitendiameter van 30mm (binnenmaat 26mm) bij gordijnbreedtes van <220cm, niet te wijzigen. Vanaf 220cm neemt ie automatisch een 40mm buis. Vervolgens kon de medewerker een set maken met alle kleinere gordijnen zodat alles op 40mm zit. Bij een afname van 15 stuks neem ik die brede dummie dan maar voor lief.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Ik heb de Audio Server nu dus besteld, maar heb nog een paar zaken die ik niet onmiddellijk in orde krijg.

Ten eerste is de TTS in het engels en kun je de taal (nog) niet veranderen.

Ik vind nergens hoe ik de deurbell custom kan maken. Je kan wel de mp3 vervangen, maar wat als je meerdere deurbellen hebt. Of is er een bouwsteen waarbij je een specifieke MP3 kan laten afspelen.

Ook weigert hij steevast mijn NAS te mounten. Wsl komt dit doordat mijn QNAP nog SMBv1 gebruikt. Het is een oud beestje en ik heb geen keuze voor v2/3 in de menu.

edit: nas gebruikt SMB 2.1, geen idee dus waarom deze niet wil mounten
edit 2: SMB3 kunnen activeren via SSH + gasttoegang op readonly zodat geen login nodig is + niet dieper gaan dan 1 niveau in het veldje "path" en daarmee lijkt het dan toch te lukken.

[Voor 40% gewijzigd door Cpt-Cholo op 11-12-2020 22:04]

• mies-ttk89
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:32:
Ik vind nergens hoe ik de deurbell custom kan maken. Je kan wel de mp3 vervangen, maar wat als je meerdere deurbellen hebt. Of is er een bouwsteen waarbij je een specifieke MP3 kan laten afspelen.
Ik heb even wat rond gekeken in mijn Loxone Audio Server en kom tot dezelfde conclusie als jij aangeeft.
MP3 bestanden zijn te vinden in zijn fileshare maar meerdere niets over te vinden.

• secret17
Gisteren voor het eerst even een bezoekje gebracht aan een Loxone partner om gewoon eens te oriënteren wat er mogelijk is en hoe e.e.a. aanvoelt in een demo ruimte. Hartstikke leuk spul natuurlijk. Ik heb het daar vooral even gehad over de mogelijke opzet van Loxone in combinatie met verwarming en warmtepomp e.d. De beste man wist mij te vertellen dat Loxone in principe alleen aan/uit schakelt naar de ketel of warmtepomp, maar dat moduleren c.q. OpenTherm misschien wel mogelijk was via ModBus. Hij had er echter geen ervaring mee. Weet iemand hier in hoeverre Loxone kan samenwerken met een WP-installatie via OpenTherm?

Daarnaast werd mij uitgelegd dat de gedachte van Loxone met name gebaseerd is op een volledig autonoom draaiend huis en handmatige interactie met het systeem te beperken. Dat lijkt mij een hele goede insteek. Ik zie het echter wel gebeuren dat mijn vrouw straks op zoek gaat naar een knopje om de verwarming even hoger of lager te zetten. Nu zal dit wellicht minder worden als alles altijd al in de buurt van de gewenste temperatuur is, maar het verkoopt toch makkelijker als ik haar kan vertellen dat dit ook mogelijk is. Loxone biedt out-of-the-box echter geen producten met een klein display en knoppen waarop je bijv de temperatuur van die ruimte weer kan geven en wijzigen. Uiteraard kan alles via de app, maar ik was toch even benieuwd of anderen hier ook aan gedacht hebben en wellicht hun eigen oplossing aan de wand hebben gemaakt.

Daarnaast zie ik hier wat voorbij komen over de nieuwe audio server. Die hadden ze daar ook hangen. Voor mij persoonlijk nu niet direct heel interessant, want wij hebben thuis nu Denon HEOS, en net als met Sonos kan de audio server die speakers nog niet (apart) aansturen, maar mij werd wel verteld dat Loxone bezig schijnt te zijn om ook een UTP-capable versie van de Audio Server te ontwikkelen, waardoor je straks ook via Loxone je custom supplier boxen aan moeten kunnen sturen. Dat is misschien nog wel leuk voor later dan (kan ik met gerust hart speakers van Denon bijplaatsen tijdens de verbouwing).

Anyway, ik ga deze kerstvakantie even lekker puzzelen en schetsen welke setup er bij ons mogelijk is met Loxone. :)

[Voor 23% gewijzigd door secret17 op 16-12-2020 09:15. Reden: Extra vraag.]

There can be only fun

• roderickvd
Veel plezier op je ontdekkingsreis :-)

OpenTherm kun je aansturen met tussenkomst van een gateway. Ik heb zelf hier de OTGW liggen die ik nog moet aansluiten, en dan aanstuur via UDP of TCP/IP. Volgens mij is er ook een (veel duurdere) KNX interface.

Of je dit nodig hebt is sterk afhankelijk van het werkingsprincipe van je (toekomstige?) warmtepomp en hydraulisch schema. Ga je voor een parallel geschakelde buffer waarop de WP regelt met deltaT, en op de afgifteapparaten (modulerende) stelventielen, dan heb je helemaal geen OT of aan/uit regeling op de WP nodig.

Voor bediening heb ik een iPad met wall mount in de woonkamer gehangen, naast de deur waar eerst de thermostaat hing. Ik ben met je eens dat comfortinstellingen door de dag heen veranderen.

• secret17
roderickvd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:46:
Of je dit nodig hebt is sterk afhankelijk van het werkingsprincipe van je (toekomstige?) warmtepomp en hydraulisch schema. Ga je voor een parallel geschakelde buffer waarop de WP regelt met deltaT, en op de afgifteapparaten (modulerende) stelventielen, dan heb je helemaal geen OT of aan/uit regeling op de WP nodig.
Ik begreep gister ook al dat WP-systemen soms volledig zelfsturend zijn, hoewel ik sowieso van plan ben modulerende stelventielen toe te gaan passen via Loxone om zone-verwarming mogelijk te maken. Ons voornemen is om een bodemgebonden WP-installatie te nemen met buffervat voor de verwarming en een apart PVT-systeem voor SWW. Als ik jou zo begrijp zal Loxone dan niet direct de WP gaan aansturen maar gewoon warmtevraag genereren door het open zetten van ventielen, waardoor de WP via de buffer uiteindelijk een seintje krijgt te gaan draaien of te stoppen; correct?
Voor bediening heb ik een iPad met wall mount in de woonkamer gehangen, naast de deur waar eerst de thermostaat hing. Ik ben met je eens dat comfortinstellingen door de dag heen veranderen.
Ja dat is natuurlijk ook een idee. Hoe heb je dat geregeld met de voeding voor de iPad?

There can be only fun

• JackBol
  • Niet online

JackBol

secret17 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:31:
[...]

Ik begreep gister ook al dat WP-systemen soms volledig zelfsturend zijn, hoewel ik sowieso van plan ben modulerende stelventielen toe te gaan passen via Loxone om zone-verwarming mogelijk te maken. Ons voornemen is om een bodemgebonden WP-installatie te nemen met buffervat voor de verwarming en een apart PVT-systeem voor SWW. Als ik jou zo begrijp zal Loxone dan niet direct de WP gaan aansturen maar gewoon warmtevraag genereren door het open zetten van ventielen, waardoor de WP via de buffer uiteindelijk een seintje krijgt te gaan draaien of te stoppen; correct?

[...]

Ja dat is natuurlijk ook een idee. Hoe heb je dat geregeld met de voeding voor de iPad?
Inbouwdoos achter de wall mount met dit:
https://www.conrad.nl/p/s...r-apple-type-ipad-1889531

• roderickvd
[...]
Klopt.
Ik begreep gister ook al dat WP-systemen soms volledig zelfsturend zijn, hoewel ik sowieso van plan ben modulerende stelventielen toe te gaan passen via Loxone om zone-verwarming mogelijk te maken. Ons voornemen is om een bodemgebonden WP-installatie te nemen met buffervat voor de verwarming en een apart PVT-systeem voor SWW.
Die zou ik wel koppelen, met name zodat het warmteoverschot hoog 's zomers je bron ten goede kan komen.
Als ik jou zo begrijp zal Loxone dan niet direct de WP gaan aansturen maar gewoon warmtevraag genereren door het open zetten van ventielen, waardoor de WP via de buffer uiteindelijk een seintje krijgt te gaan draaien of te stoppen; correct?
Wat voor seintje is dat dan? Voor zover ik begrijp is het wel gebruikelijk dat Loxone uiteindelijk een "ga koelen" of "ga verwarmen" signaal af geeft. De WP's hebben daar digitale inputs voor. Verder kunnen ze 't dan met hun stooklijn (+ eigen buitenvoeler) af.

En ze hebben een broertje dood aan draaien met alle ventielen dicht. Dat kun je met een buffer voorkomen, maar dan sta je die dus altijd warm te houden en heb je wellicht vaak hele korte runs van de WP. Dus een linkje leggen met de vraag is wel logisch.

Je kunt veel verder gaan - hier is de WP volledig onderworpen aan Loxone - maar dat heeft alleen onder vrij specifieke omstandigheden nut. (Wij vatten de WP op als bijverwarming bij een CV-haard.)

• roderickvd
Gwaihir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:11:
Wat voor seintje is dat dan? Voor zover ik begrijp is het wel gebruikelijk dat Loxone uiteindelijk een "ga koelen" of "ga verwarmen" signaal af geeft. De WP's hebben daar digitale inputs voor. Verder kunnen ze 't dan met hun stooklijn (+ eigen buitenvoeler) af.

En ze hebben een broertje dood aan draaien met alle ventielen dicht. Dat kun je met een buffer voorkomen, maar dan sta je die dus altijd warm te houden en heb je wellicht vaak hele korte runs van de WP. Dus een linkje leggen met de vraag is wel logisch.
Het "seintje" bij een deltaT regeling is een te groot verschil tussen hoge en lage temperatuurmetingen in de buffertank. Dit geldt bij parallelle schakelingen.

Een goed gedimensioneerde buffer zorgt er juist voor dat de runs niet te kort zijn.

Het andere belangrijke voordeel van een parallelle buffer is hydraulische ontkoppeling van het afgiftesysteem. Voor de WP maakt het dan niet uit of de ventielen dicht staan of niet. Wat dan telt is de werking van de circulatiepomp aan secundaire zijde. Sommige toerengeregelde pompen zoals de recente versies van de Grundfos Alpha2 hebben een zero-flow regeling. In andere gevallen is een drukgeregelde bypass wel noodzakelijk, of kun je met Loxone de pomp schakelen.

De buffertemperatuur zou je op stooklijn kunnen regelen om stilstandverliezen te minimaliseren.

Als je ook wilt koelen, dan kun je met één buffer werken (change-over) of twee (één voor koelen en één voor verwarmen). Dit bepaalt i.c.m. de WP-regeling hoe je vanuit Loxone je warmte- en koudevraag stuurt. Als de WP op graadminuten regelt, heeft Loxone aan de primaire zijde van de buffer(s) niets te sturen. Wel leuk om uit te lezen natuurlijk, zou ik niet kunnen laten :) Wil of moet je zelf de WP in koude- of warmtebedrijf schakelen, dan zal je een digitaal contact moeten maken.
@roderickvd Ok, deze aanpak vermoedde ik al. (Tevens @secret17: )

(Vrijwel) allemaal waar. De bedenking die ik heb: je WP slaat dan soms ook aan alléén om je buffer op te warmen. En dat levert wel degelijk de kortst denkbare runlengte op. (Goed gedimensioneerd zou dan betekenen dat je buffer wat groter moet puur om die reden.)

Ik zou dus wél de link met de vraag maken; dat kan m.i. uit. Praktisch gezien dus mede afhankelijk van de WP en of je nog iets zelf wilt doen één tot drie digitale contacten: vraag (soms warmte / koude op losse contacten), stand (één contact voor omschakelen naar koelen - of je schakelt zelf die paar keer per jaar).

En ja, kan je vertellen: 'm helemaal aansturen en uitlezen is wel leuk voor 'n geek. Maar belachelijk bewerkelijk / dubbel, tenzij.. Wil je dat uitlezen toch, dan heb je daarnaast waarschijnlijk niet ook nog de digitale contacten nodig - scheelt je weer Loxone relais. (Ligt allemaal aan het merk/type WP.)
De buffertemperatuur zou je op stooklijn kunnen regelen om stilstandverliezen te minimaliseren.
Lang niet alleen stilstandsverlies; dat optimaliseert vooral (ook) de COP van je WP door de seizoenen heen. En doe je het niet verklooi je ook de effectieve modulatie van de WP, wat ook slecht is voor COP en optimale runlengtes.

[Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 16-12-2020 20:45]

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True