JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:26:
[...]
Leverde het feit dat je huis geautomatiseerd was iets extra op bij de verkoop?
Een beetje huis gaat al snel 20k aan domotica in als je het goed doet... Ik ga het ook doen in mijn nieuwbouw, maar vraag me af of je dat terugziet bij de verkoop.
[...]
Grappig dat je dit aanhaalt, ik ben echter niet een goede maatstaf hier in, want ik heb mijn huis namelijk aan mijn schoonouders verkocht,... ik heb destijds mijn huis zo gemaakt, dat een terugbouw naar conventioneel een optie is en ook binnen een relatief korte termijn te realiseren is.
Ik heb een 3-tal makelaars over de vloer gehad voor een waardebepaling, en vonden het zeker een toegevoegde waarde voor het huis,.. en dat de "liefhebber" hier eventueel ook nog wel wat meer voor over heeft... echter, het "grote gros" aan mensen/kopers hebben hier weinig mee en zullen dan ook niet meer gaan betalen/over hebben voor het huis omdat het geautomatiseerd is.
Sterker nog, er werd mij door 2 van de makelaars verteld, dat als het huis aangeprezen werd als een "Huis voorzien van allerlei snufjes/domotica etc." ook er voor kan zorgen dat je publiek beperkt wordt.
Nét voordat onze woning op Funda zou komen zijn echter mijn schoonouders op bezoek geweest dat ze eigenlijk wel zagen zitten om deze kant op te komen, en hebben we dus de plannen gewijzigd ( voor ons alleen maar interessant, we hebben het reeds verkocht, huren het nu terug tot het nieuwe huis klaar is ).
De Loxone installatie blijft en de basis voor mijn nieuwe woning nemen zij voor rekening,..

...
Wat gat je sturen aan je WTW en WP? Werkt dat niet autonoom?
Ja en nee, ik heb nu voor ogen:
WTW wordt ook een ComfoairQ van Zehnder, de Q600, en zoals je al aangeeft, die kan het eigenlijk prima zelf met zijn eigen ecosysteem, echter wil ik hem wel kunnen sturen ( lees: optionbox met 0-10v ) in combinatie met een CO2 sensor in de keuken, en mocht de interne luchtvochtigheidsensor niet op tijd "inkicken" met een sensor nog in de badkamer om hem sneller op te laten toeren en voldoende circulatie te gaan realiseren, maar insteek is wel, verder zijn eigen systeem het werk te laten doen.
WP, de vraag is meer, in hoeverre kan ik communiceren met mijn Vaillant, daar valt bar weinig over te vinden, ik neem wel de IP communicatie module er bij en er zijn wel wat contacten waar ik evt. wat mee kan, maar het zal in de basis ook het ecosysteem van Vaillant zijn die de "baas" is. Systeemregelaar gaat in de grootste zone komen ( lees: nul-lijn ), daar gaan de groepen praktisch gewoon helemaal open, op basis hier van ga ik de overige zones met actuators bijregelen. Garage/berging minder, Slaapkamers dicht bij verwarmen, open bij koelen, badkamer juist andersom.. etc.
Zie ook reactie van HiBe, "I feel you".