Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
barbuitenhuis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Ik wil voorkomen dat bv 24VDC en 230VAC naast elkaar op de MS komen. Ee los relais is natuurlijk het veiligste, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Kan, hoeft niet. En welke van de twee wil je er wél op hebben?

Contact van de WP meten? Ik gok dat er iets van 24V op zal staan.
(230V om een potentiaalvrij contact op aan te sluiten vind ik nl. veel; dat beperkt je aansluitmogelijkheden want lang niet elk relais vind dat leuk en maakt een dikkere draad nodig dan zwakstroom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 21:33
Gwaihir schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
(230V om een potentiaalvrij contact op aan te sluiten vind ik nl. veel; dat beperkt je aansluitmogelijkheden want lang niet elk relais vind dat leuk en maakt een dikkere draad nodig dan zwakstroom.)
Dit ben ik niet met je eens. de isolatie moet geschikt zijn voor 230vac maar er gaat minder stroom lopen dan bij 24v (zelfde belasting). minder stroom betekend dunnere bedrading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Raies schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Haha, nee echt helaas heeft het me meerdere keren geholpen onverklaarbare problemen in de config te verhelpen.

Zoals lampen die niet aan en uit gaan maar volgens de liveview echt uitgestuurd worden maar na meten op de betreffende output geen output krijgen. Enige wat het toen oploste was de standaard routine zoals hierboven. blok compleet wissen en opnieuw toevoegen.

Heb je het al geprobeerd?
Dit lijkt het inderdaad te verhelpen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
e_hagenaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Dit ben ik niet met je eens. de isolatie moet geschikt zijn voor 230vac maar er gaat minder stroom lopen dan bij 24v (zelfde belasting). minder stroom betekend dunnere bedrading
Huh? Ok.. nu ben ik hooked.. want ik zie nog niet waar ik me vergis..

We hebben het, zoals erbij stond, over een potentiaalvrij contact (Loxone of ander relais), voor een digitale ingang (op de WP, die daar zelf de gewenste voedingsspanning voor aanlevert). Voor zover mij bekend loopt over zoiets (indien gesloten) een stroompje van enkele mA; net voldoende om betrouwbaar open / dicht-stand te kunnen detecteren. Klopt dat?

Dat is toch ook voor een zwakstroomkabeltje helemaal niets? Waarom zou het nog lager worden voor 230V (en waarom maakt dat uit voor je beschikbare kabelkeuzes)? Volgens mij hebben we het over de dunste leverbare 230V kabel - inderdaad, isolatie voor 230V - vs. een nog aanzienlijk dunnere zwakstroomkabel. Beide voor dezelfde lage stroom (dus geen gelijke vermogensbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Voor de dikte van de kabel (ik lees hier diameter dus bijvoorbeeld 0,5mm^2) is alleen de stroom die loopt van belang. Hoe meer stroom hoe dikker de kabel moet zijn.
Als de spanning om hoog gaat dan gaat bij de zelfde belasting de stroom omlaag. P=U*I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geffy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 16:33
-SimJoc- schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Ik moest even nadenken waar het mogelijk mis ging, maar ik denk dat dit het probleem is. Je moet de Surface wel los instellen anders werkt het niet lekker. Als je op de Surface klikt klik dan links op knop 3 weergeven. Dan kun je TI3 aan de lichtsturing koppelen.[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord, maar helaas. Ik heb het al met meerdere knoppen van de Surface geprobeerd. Zelfs helemaal opnieuw beginnen heeft tot nu toe niet geholpen. Dimmen in de app gaat prima. Maar knop ingedrukt houden en er gebeurt niets. Heb nu als tussenoplossing meerdere moods gedefinieerd met verschillende lichtsterktes en daar kan je dan doorheen klikken, maar dat moet toch niet de eindoplossing zijn.

Ik blijk een echte beginner en had de schakelaar verbonden met T5/1 en niet met I1/I2 etc. Kwartje is gevallen en het werkt nu. Raies, bedankt, je opmerking hielp.

[ Voor 7% gewijzigd door Geffy op 17-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:38
Sethro schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:02:
[...]

Ik ook! Weet iemand al meer? @Raies ?
Zal wel een nieuwe muziekserver zijn. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niks met dat aspect van de Loxone smarthome.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
e_hagenaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:54:
Voor de dikte van de kabel (ik lees hier diameter dus bijvoorbeeld 0,5mm^2) is alleen de stroom die loopt van belang. Hoe meer stroom hoe dikker de kabel moet zijn.
Als de spanning om hoog gaat dan gaat bij de zelfde belasting de stroom omlaag. P=U*I
Hoe kom je toch bij diezelfde (en noemenswaardige) belasting? |:(. Sorry, maar nu voel je voor mij aan als een gebroken plaat. Wat je zegt is in het algemeen waar, maar in deze context dus niet (relevant). Werkt m.i. dus slechts verwarrend. Ik denk niet dat @barbuitenhuis daarbij gebaat is.

Zoals reeds vastgesteld in de voorgaande paar posts wordt de minimum dikte van de kabel - het geheel incl. isolatie - bepaald door de spanning die erop staat, omdat deze veilig geïsoleerd moet zijn. Daardoor zijn - zoals me eerlijk gezegd algemeen bekend lijkt - zwakstroom kabels veel dunner verkrijgbaar dan 230V kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:50:
[...]
Zal wel een nieuwe muziekserver zijn. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niks met dat aspect van de Loxone smarthome.
Het 'revolutionaire' lijkt te zijn dat er een centrale (kleine DIN-rail geplaatste) muziekserver komt, met versterkers (of tenminste streaming units) dicht bij de speakers in elke kamer. Tenminste.. dat pluis ik dan uit zo'n speculatief forumdraadje elders.

Ben, net als daar, niet direct onder de indruk. A.) Houdt me (nog) niet bezig. B.) Audio zuiver versterken is even iets anders dan signaalverwerking. Tenzij er een indrukwekkend partnerschap onder zit met een gerenommeerde bouwer van versterkers + een goed technisch verhaal, wantrouw ik de praktische bruikbaarheid van zo'n inbouwversterkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

Hoe kom je toch bij diezelfde (en noemenswaardige) belasting?
Er is altijd een belasting, hoe groot of hoe klein dan ook.

De belasting bepaald hoe veel stroom er gaat lopen. Het kan ook zijn dat de pomp direct door het potentiaalvrije contact geschakeld wordt. Lijkt mij niet zeer waarschijnlijk maar Meten is weten.
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:14:
[...]
Zoals reeds vastgesteld in de voorgaande paar posts wordt de minimum dikte van de kabel - het geheel incl. isolatie - bepaald door de spanning die erop staat, omdat deze veilig geïsoleerd moet zijn. Daardoor zijn - zoals me eerlijk gezegd algemeen bekend lijkt - zwakstroom kabels veel dunner verkrijgbaar dan 230V kabels.
dan zal ik mij anders uitdrukken. ik kan niks met de term zwakstroomkabel en 230v kabel. Alleen de diameter van het koper zegt iets over hoeveel stroom er door een kabel mag en de isolatie bepaald de maximale spanning. Beide dienen geschikt te zijn voor de applicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 11:10
Geffy schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

Sorry, duurde even. Maar zoek nog steeds.

Inmiddels een Touch surface er ook aangehangen. Het is een testopstelling, dus er hangt echt weinig aan. Lightning controller met de pulsschakelaar (I1) en de touch surface (T5) aan de T5/1. En de LEDlamp aan de AQ1. Rest van het blok is default. Lamp gaat heel mooi aan en uit bij kort drukken. Maar als je de knop of de surface lang indrukt, gebeurt niets.

Moet ik toch iets met die moods doen? Ik heb echt het idee dat ik iets heel sufs over het hoofd zie.
Ja dat kan zeker het geval zijn. We gaan er niet achter komen tot je meer info stuurt. Er is al meerdere keren gevraagd om een screenshot van je instellingen en parameters. Zolang je dit niet stuurt kunnen we heen en weer blijven berichten 8)7. Wel gezellig, maar we kunnen je niet echt verder helpen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 11:10
e_hagenaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Dit lijkt het inderdaad te verhelpen......
HAH! Told u so ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Raies schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:03:
[...]
Ja dat kan zeker het geval zijn. We gaan er niet achter komen tot je meer info stuurt. Er is al meerdere keren gevraagd om een screenshot van je instellingen en parameters. Zolang je dit niet stuurt kunnen we heen en weer blijven berichten 8)7. Wel gezellig, maar we kunnen je niet echt verder helpen haha.
Hij had 't gevonden :)
Geffy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:48:
[...]
Bedankt voor je antwoord, [...]

Ik blijk een echte beginner en had de schakelaar verbonden met T5/1 en niet met I1/I2 etc. Kwartje is gevallen en het werkt nu. Raies, bedankt, je opmerking hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe de wachtwoorden opgeslagen worden in de config en op de miniserver?

Om mee te kijken is het uitwisselen van config-files vrij gewoon. Ook Loxone support vroeg er al een keer om. Ik ga in het algemeen graag zorgvuldig met wachtwoorden om, dus heb ik tot nu toe dan eerst maar flink het gebruikersdeel opgeschoond, zodat ze niet (via email / anderszins) gaan slingeren. Wel bewerkelijk!

Heb helaas nog nergens kunnen terugvinden hoe noodzakelijk dat al dan niet is. Geeft me het gevoel dat het wél noodzakelijk is; als iets goed beveiligd is, geeft men doorgaans graag aan dat dat het geval is, inclusief transparante uitleg over hoe dan wel. Als iets niet zo goed in elkaar steekt, is er ook niets te vertellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-02 13:30
Ter info voor de mensen die nog DMX modules zoeken, ik heb momenteel een lot te koop.

V&A aangeboden: Lot(14st) DMX 3CH 220V controllers (DMX302)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 12:06

Cpt-Cholo

I did it again...

Ze hebben de nieuwe muziekserver voorgesteld.
https://www.automatedhome...ver-stereo-extension.html

Lijkt me wat aan de zwakke kant, maar naar functionaliteit zou dit wel een meevaller kunnen zijn. Gebruik nu een collectie pi/hifiberry amp's met volumio om hetzelfde te bereiken. Maar zaken zoals 1 source voor meerdere zone's lukt toch niet. We wachten eens de reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Elconejo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:33:
Ter info voor de mensen die nog DMX modules zoeken, ik heb momenteel een lot te koop.

V&A aangeboden: Lot(14st) DMX 3CH 220V controllers (DMX302)
Ah Beernem, zo dicht, en zo'n koopje, maar helaas heb er zelf al 12 zitten in een aparte kast. Ze waren idd te dik voor de standaard uitsparing, maar ik heb het nog mooi met een cutter de plastiek wat meer uitgesneden.
Je zal wel gevloekt hebben met je metalen kast. Welke oplossing heb je nu gebruikt? KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:49:

Lijkt me wat aan de zwakke kant, maar naar functionaliteit zou dit wel een meevaller kunnen zijn. Gebruik nu een collectie pi/hifiberry amp's met volumio om hetzelfde te bereiken. Maar zaken zoals 1 source voor meerdere zone's lukt toch niet. We wachten eens de reviews af.
"The next revolution" ligt voor Loxone niet in de woning (met high end muziekwensen). Dat maken de voorbeelden wel duidelijk. Kan prima zijn dat dit voor verzorgingshuizen, winkelcentra, hotels, e.d. een super product is. Heb echt geen flauw benul..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:32
Vreemd dat er niet gesproken wordt over zones. Ik ga ervan uit dat de muziekserver in meerdere zones verschillende muziek kan afspelen?

Ook in deze video niet.
YouTube: Vorstellung des neuen Audioservers | Loxone Online Produkt Event 202...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:49:

Is bij mij ook de huidige situatie. Werkt gewoon net niet lekker. Ik heb de nieuwe muziekserver besteld, je gaat het horen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
SchumiFAST schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:09:
Vreemd dat er niet gesproken wordt over zones. Ik ga ervan uit dat de muziekserver in meerdere zones verschillende muziek kan afspelen?

Ook in deze video niet.
YouTube: Vorstellung des neuen Audioservers | Loxone Online Produkt Event 202...
Hij heeft wel degelijk verschillende zones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Cpt-Cholo , @-SimJoc- Aan welke vertrekken mag ik dan denken?

18W RMS (per kanaal).. dan denk ik toch niet aan de stereo (of home cinema set) in de woonkamer en vraag ik me al af of je in de keuken boven magnetron en afzuiger uit 't allemaal niet net wat te hard wilt zetten voor zo'n vermogen.

In welke vertrekken gebruiken jullie je zone-systeem en hoe ga je om met de 'zones' waar je meer wilt qua geluidskwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-02 13:30
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:58:
[...]

Ah Beernem, zo dicht, en zo'n koopje, maar helaas heb er zelf al 12 zitten in een aparte kast. Ze waren idd te dik voor de standaard uitsparing, maar ik heb het nog mooi met een cutter de plastiek wat meer uitgesneden.
Je zal wel gevloekt hebben met je metalen kast. Welke oplossing heb je nu gebruikt? KNX?
Ik heb S1-dr modules gekocht, ook weer DMX. Kast kan nu wel netjes dicht ;-)
De dmx302 modules verkoop ik ook per stuk voor 10€, ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:14:
@Cpt-Cholo , @-SimJoc- Aan welke vertrekken mag ik dan denken?

18W RMS (per kanaal).. dan denk ik toch niet aan de stereo (of home cinema set) in de woonkamer en vraag ik me al af of je in de keuken boven magnetron en afzuiger uit 't allemaal niet net wat te hard wilt zetten voor zo'n vermogen.

In welke vertrekken gebruiken jullie je zone-systeem en hoe ga je om met de 'zones' waar je meer wilt qua geluidskwaliteit?
Bij ons zitten deze speakers eigenlijk in alle ruimtes. Ik heb goede kwaliteit inbouwspeakers gekocht en de helft van deze speakers word nu gevoed door een Hifiberry Amp+ (25W RMS). De kwaliteit is voor achtergrondmuziek perfect en zelfs als het volume omhoog gaat nog boven verwachting goed. Nu heb ik slechts 4 speakers in gebruik en heb dan effectief 12.5W RMS over per speaker.

Er komt ook een versterker met twee grote speakers in de woonkamer. De line-out van deze versterker gaat dan naar de nieuwe muziekserver, zodat de lp's ook in de andere ruimtes te horen zijn. Vooral de goede integratie mis ik nu en de WAF zal met de nieuwe muziekserver flink toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

-SimJoc- schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:10:
[...]

Bij ons zitten deze speakers eigenlijk in alle ruimtes. Ik heb goede kwaliteit inbouwspeakers gekocht en de helft van deze speakers word nu gevoed door een Hifiberry Amp+ (25W RMS). De kwaliteit is voor achtergrondmuziek perfect en zelfs als het volume omhoog gaat nog boven verwachting goed. Nu heb ik slechts 4 speakers in gebruik en heb dan effectief 12.5W RMS over per speaker.

Er komt ook een versterker met twee grote speakers in de woonkamer. De line-out van deze versterker gaat dan naar de nieuwe muziekserver, zodat de lp's ook in de andere ruimtes te horen zijn. Vooral de goede integratie mis ik nu en de WAF zal met de nieuwe muziekserver flink toenemen.
Dat is mooi. Bij mij hangen die in badkamer, keuken, living, ruimte beneden. Ik heb de AMP2, met 60W. Ben dus beetje bang om terug te gaan naar 18W. Mogelijks onterecht.
Vanuit Loxone kun je via virtual outputs wel sturen naar de API. Maar de deurbel bvb moet je klaar zetten in een playlist omdat je niet zomaar een mp3 kan laten spelen. Daarvoor zal deze nieuwe server wsl veel beter zijn. Ik dacht zelf dat ze het hadden over text2speech. Lijkt me wel ideaal voor bepaalde alarmen ("regenput bijna leeg", "schoonouders aan de deur").
Wsl zijn er dan ook schoonheids afhandelingen waarbij muziek eerst gepauzeerd wordt voor het alarm en nadien resumed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De eerste aandacht gaat duidelijk naar die direct aangesloten speakers: Loxone als de versterker, met o.a. als selling point dat ze in staat zijn muziek van verschillende speakers perfect synchroon te houden. Super voor de muzak in je hotel / bouwmarkt / etc.

Maar ik ben voorzichtig optimistisch dat er ook in een alternatief voorzien is / wordt, al richt de eerste ronde marketing zich daar nog niet op: Loxone voor de slimmigheden, maar vrijheid van versterker keuze. Oftewel: wat houdt die 'netwerkvrijgave' van muziek precies in, en wat kun je met die Line-out SPDIF-out? Heb je één versterker in de woonkamer, zoals @-SimJoc- beschrijft, dan monteer je de audioserver daar wellicht naast, zodat deze vloeiend mee kan in het zone-verhaal? Heb je er meerdere, dan zie ik al dat zo'n stereo extension óók een SPDIF-out heeft (al heb je dan slechts één (of zelfs geen?) speaker uitgang over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:29:
[...]
Vanuit Loxone kun je via virtual outputs wel sturen naar de API. Maar de deurbel bvb moet je klaar zetten in een playlist omdat je niet zomaar een mp3 kan laten spelen. Daarvoor zal deze nieuwe server wsl veel beter zijn. Ik dacht zelf dat ze het hadden over text2speech.
Ja dat vind ik ook echt een nadeel, voor een slim huis vind ik dat weer veel werk. Het werkt gewoon net niet lekker. Ja nieuwe speler heeft text to speech en je kunt ook met je app voice berichten doorsturen naar je huis. Mijn order is in backorder en ik hoorde dat de vraag kennelijk erg groot is. Ik zie ook al verschillende oudere modellen verschijnen op marktplaats en Ebay terwijl deze normaal zeer sporadisch voorbij kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
@Cpt-Cholo Ja dat wattage vind ik ook wat spannend, maar je gaat van mij horen hoe dat gaat bevallen. De ervaring leert wel vaak dat kwaliteit van de materialen veelal belangrijker is. Echter klinkt ook in mijn oren 18w wel erg weinig...

• -SimJoc-
  • Niet online
Alles staat nog in back order. Jammer dat ze bij een nieuw product er niet voor zorgen dat er voldoende op voorraad zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
Of ze zijn succesvoller dan ze verwachten?

Tijd voor 'n vraagje tussendoor dan: wat vinden jullie van de tree-turbo? Is zo'n eigen interface een goede keuze, waarschijnlijk vooral voor het synchroon lopen, of slechts eigenwijs het wiel opnieuw uitvinden waar bijvoorbeeld het TCP/IP netwerk al lang de - uiterst betaalbare - standaard is?

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

-SimJoc- schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:15:
@Cpt-Cholo Ja dat wattage vind ik ook wat spannend, maar je gaat van mij horen hoe dat gaat bevallen. De ervaring leert wel vaak dat kwaliteit van de materialen veelal belangrijker is. Echter klinkt ook in mijn oren 18w wel erg weinig...
Toevallig nog niks gekregen? :P

• -SimJoc-
  • Niet online
Haha, nee zeker niet. Pakje is nu onderweg en zal er maandag of dinsdag zijn denk ik.

Is echt opvallend te zien dat er nu zoveel oude muziekservers worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 12:42
Ik heb momenteel m'n audio buiten Loxone geregeld.

Volumio met een multiroom versterker. (Die ik door tijdsgebrek nog niet heb aangestuurd voor zone sturing).

Door de kostprijs heb ik nooit naar Loxone gekeken maar (hoewel ik er nog geen ben tegengekomen) er oude music servers en versterkers op de 2dehands markt gaan komen wil ik dit wel overwegen ;)

Ik wil 4 zones (3/1/1/1 luidsprekers) aansturen, 1 bron voor deze zones is voldoende (Spotify, Airplay of Line-in) maar volume regeling zou per zone moeten kunnen.

Kan de oude server een vervanging bieden voor m'n huidige setup?
Ik heb 100V luidsprekers van JBL in het plafond hangen, kan de oude versterker die aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Tamunave schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:58:
Ik heb momenteel m'n audio buiten Loxone geregeld.

Volumio met een multiroom versterker. (Die ik door tijdsgebrek nog niet heb aangestuurd voor zone sturing).

Door de kostprijs heb ik nooit naar Loxone gekeken maar (hoewel ik er nog geen ben tegengekomen) er oude music servers en versterkers op de 2dehands markt gaan komen wil ik dit wel overwegen ;)

Ik wil 4 zones (3/1/1/1 luidsprekers) aansturen, 1 bron voor deze zones is voldoende (Spotify, Airplay of Line-in) maar volume regeling zou per zone moeten kunnen.

Kan de oude server een vervanging bieden voor m'n huidige setup?
Ik heb 100V luidsprekers van JBL in het plafond hangen, kan de oude versterker die aansturen?
Ik heb al een paar exemplaren op 2dehands zien komen. Ik vind het persoonlijk nog te duur, maar kan in jouw geval wel de oplosing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
Cpt-Cholo schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:10:
[...]
Ik heb al een paar exemplaren op 2dehands zien komen. Ik vind het persoonlijk nog te duur, maar kan in jouw geval wel de oplosing zijn.
Wow ja :o
Dat heb ik er niet voor over ;)

Heeft er iemand ervaring met MusicServer4Home?
Want de oude Music Server is maar gewoon een pc met wat software, de prijs dat ze er voor durven vragen, zijn die onderdelen van goud ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-06 15:15
Even een update over mijn ervaringen:
  • 2 jaar geleden begonnen met kiezen mbt domotica voor nieuwbouw
  • gekozen voor Loxone, MS Gen 1 aangeschaft en wat gespeeld
  • door het beleid van Loxone toch de keuze gemaakt om vanaf dat moment alleen maar KNX componenten aan te schaffen en in te zetten; bedrading, sensoren (aanwezigheids-, tasters), dimmers, schakelen
  • Integratie met KNX (incl WTW via KNX) gaat prima, basis configuratie draait, met het dimmen nog even aan het puzzelen (Loxone->KNX->Dali->Eldoled hoe ver kun je gaan ;)
  • We hebben te weinig sensoren geïnstalleerd, ze zijn toch handiger dan dat ik van te voren had bedacht. Je denkt dan toch te traditioneel. Daar waar een aanwezigheidsmelder hangt, worden de schakelaars niet meer gebruikt
  • Ik ben blij met de keuze voor Loxone als besturing en ben het Loxone ecosysteem en de componenten meer gaan waarderen. Out of the box aansluiten en werken is toch ook waardevol. Als mijn MS gen 1 nu kapot zou gaan, ga ik wrs voor de MS gen 2 en de (veel te dure) KNX extensie
  • Voor de uitbreidingen kijk ik niet alleen meer naar KNX, maar nu toch ook wel weer naar bv de nieuwe Loxone aanwezigheidsmelders.
En ik heb er een leuke hobby bij

• Tamunave
Ik ben aan het bekijken hoe ik op een relatief goedkope manier met MusicServer4Home m'n audio (gebruik nu Volumio) via Loxone kan laten verlopen.

In de documentatie lees ik dat Loxone meerdere Spotify users kan gebruiken (iets wat ik niet met Volumio kan, daar is het 1 user).

Nu twijfel ik qua versterker tussen:
  • Artsound AMP150
  • Audac DPA154
Kan er iemand me 1 van de 2 aanbevelen of afraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Nou een update over de nieuwe muziekserver. Ik moet zeggen dat ik de laatste updates een beetje klaar was/ben met Loxone. Nadat het niet meer mogelijk was om direct via Loxone producten te kopen en de aankondiging van de nieuwe miniserver werd het voor mij steeds duidelijker dat het open source idee steeds minder word.

Deze nieuwe aankondiging van producten zou revolutionair zijn en mijn interesse was gewekt. Echter bleek het "maar" een nieuwe muziekserver te zijn. Dit lijkt heel speciaal, maar is eigenlijk niet heel bijzonder. De oude was een heel groot stroomverbruikend apparaat en met als referentie dit apparaat dan is alles al snel een vernieuwing. Echter stond ik net op het punt om een nieuwe muziekserver te bouwen, qua timing kwam dit voor mij perfect uit.

Het apparaat is simpel en snel te installeren. Het hoeft niet in de buurt bij je Loxone te staan. Er is alleen utp en 24v nodig en een paar speaker kabels om in te pluggen. Naar elke extensie word dan met de nieuwe tree turbo gecommuniceerd. De installatie is echt als een tree apparaat, binnen 5 minuten had ik alles werkend. Ja dat werkt echt heel goed dus. Per poort kun je kiezen voor mono/stereo en zelfs tussen 4 en 8 Ohm.

De integratie van deze muziekserver heeft Loxone erg goed voor elkaar. De deurbel, wekker, alarm en muziek had ik binnen 10 minuten gekoppeld aan de nieuwe muziekserver. Het volume kun je makkelijk per kamer bedienen en de muziek speel je binnen een paar klikken via Spotify of lokaal af. Berichten en notificaties kun je via TTS laten afspelen via de speakers. Wat ik via Loxberry probeerde te bereiken, maar niet lukte, had ik nu wel heel erg snel voor elkaar.

De geluidskwaliteit blijft heel moeilijk te beoordelen, ik had een Hifiberry amp op twee speakers. De loxone speakers doen het eigenlijk net zo goed. Eigenlijk nog iets beter, ik had soms namelijk een kleine vertraging tussen de speakers, dat is nu helemaal weg.

De bediening is nog wel even wennen en dat gat vooral via de Loxone app. Vergeleken met de Squeezer app is deze wel een stukje langzamer. Je kunt de bediening over nemen via de Spotify app op je telefoon, maar bij mij werkt dat nog niet heel erg goed. Ik weet nog niet of dat aan mijn netwerk ligt of aan Spotify zelf.

Ik ben tot nu toe heel erg tevreden over deze modules en in mijn huishouden is het echt een toevoeging. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZlYyaLl5aEo3oEV8XUZ2Xnm6eU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cyz8jurZ6derMO4SBpBNNtEm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

-SimJoc- schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:00:
Nou een update over de nieuwe muziekserver. Ik moet zeggen dat ik de laatste updates een beetje klaar was/ben met Loxone. Nadat het niet meer mogelijk was om direct via Loxone producten te kopen en de aankondiging van de nieuwe miniserver werd het voor mij steeds duidelijker dat het open source idee steeds minder word.

Deze nieuwe aankondiging van producten zou revolutionair zijn en mijn interesse was gewekt. Echter bleek het "maar" een nieuwe muziekserver te zijn. Dit lijkt heel speciaal, maar is eigenlijk niet heel bijzonder. De oude was een heel groot stroomverbruikend apparaat en met als referentie dit apparaat dan is alles al snel een vernieuwing. Echter stond ik net op het punt om een nieuwe muziekserver te bouwen, qua timing kwam dit voor mij perfect uit.

Het apparaat is simpel en snel te installeren. Het hoeft niet in de buurt bij je Loxone te staan. Er is alleen utp en 24v nodig en een paar speaker kabels om in te pluggen. Naar elke extensie word dan met de nieuwe tree turbo gecommuniceerd. De installatie is echt als een tree apparaat, binnen 5 minuten had ik alles werkend. Ja dat werkt echt heel goed dus. Per poort kun je kiezen voor mono/stereo en zelfs tussen 4 en 8 Ohm.

De integratie van deze muziekserver heeft Loxone erg goed voor elkaar. De deurbel, wekker, alarm en muziek had ik binnen 10 minuten gekoppeld aan de nieuwe muziekserver. Het volume kun je makkelijk per kamer bedienen en de muziek speel je binnen een paar klikken via Spotify of lokaal af. Berichten en notificaties kun je via TTS laten afspelen via de speakers. Wat ik via Loxberry probeerde te bereiken, maar niet lukte, had ik nu wel heel erg snel voor elkaar.

De geluidskwaliteit blijft heel moeilijk te beoordelen, ik had een Hifiberry amp op twee speakers. De loxone speakers doen het eigenlijk net zo goed. Eigenlijk nog iets beter, ik had soms namelijk een kleine vertraging tussen de speakers, dat is nu helemaal weg.

De bediening is nog wel even wennen en dat gat vooral via de Loxone app. Vergeleken met de Squeezer app is deze wel een stukje langzamer. Je kunt de bediening over nemen via de Spotify app op je telefoon, maar bij mij werkt dat nog niet heel erg goed. Ik weet nog niet of dat aan mijn netwerk ligt of aan Spotify zelf.

Ik ben tot nu toe heel erg tevreden over deze modules en in mijn huishouden is het echt een toevoeging. [Afbeelding]
Allez bedankt Simjoc om het proefkonijn te zijn. ;) Ik ben blij dat loxone idd eens zonder scrupules, gewoon een fijne module uitbrengt. We weten dus waar de eindejaarsbonus naar toe zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 22:38
Vraagje: ik moet in mijn bestaande huis een stukje tree-kabel (paar meter) trekken om van meterkast naar stelventielen voor vloerverwarming te komen. Dan kan misschien door een flexbuis waar al een schakelkabel inzit, dus hoe dunner m'n tree- kabel is, hoe beter.
Kan ik gewoon een simpele cat5 kabel nemen? Die is nl net weer wat dunner dan cat6 of 7.

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:14
minitrue schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:02:
Vraagje: ik moet in mijn bestaande huis een stukje tree-kabel (paar meter) trekken om van meterkast naar stelventielen voor vloerverwarming te komen. Dan kan misschien door een flexbuis waar al een schakelkabel inzit, dus hoe dunner m'n tree- kabel is, hoe beter.
Kan ik gewoon een simpele cat5 kabel nemen? Die is nl net weer wat dunner dan cat6 of 7.
ja maakt niet uit, zeker niet voor die afstand. Zelf heb ik overal SVV gebruikt, maar het is slechts een sturing signaal. Als de afstand niet te groot is kan je nagenoeg alles gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 14:16
Heeft er iemand ervaring met de luidsprekers van Loxone zelf?
Loxone Speakers

Via de zoekfunctie kwam ik hier niet echt iemand zijn ervaringen tegen, als die er al zijn.

Ik vond de prijs eerst niet verkeerd, maar zie ook dat in die prijsklasse er alternatieven zijn van Denon, Bowers & Wilkins (CCM362), etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Via het Duitse forum ben ik op de volgende speakers terecht gekomen:
https://www.kirstein.de/U...autsprecher-160-Watt.html

Deze lijken heel erg op de Loxone speakers maar zijn veel schappelijker que prijs. Werken ook met een magneet en zijn heel erg dun. Montage is makkelijk en de speakers zijn degelijk gebouwd. Ik heb er meerdere in mijn huis en ben er erg tevreden over.

Deze onder andere: https://www.loxforum.com/...ne-like-sehr-g%C3%BCnstig

[ Voor 17% gewijzigd door -SimJoc- op 02-10-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 18:06
GSamson schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:19:
Heeft er iemand ervaring met de luidsprekers van Loxone zelf?
Loxone Speakers

Via de zoekfunctie kwam ik hier niet echt iemand zijn ervaringen tegen, als die er al zijn.

Ik vond de prijs eerst niet verkeerd, maar zie ook dat in die prijsklasse er alternatieven zijn van Denon, Bowers & Wilkins (CCM362), etc.
Ook benieuwd. In het datasheet kwam ik deze curve tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_ouYpzscDjqhwthevsoVw9gPRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XpyDXfTh6aUvrI86qWDLtmD.png?f=fotoalbum_large

Ik denk on-axis? Als dit betrouwbaar is, dan vind ik dat voor de kleine form factor helemaal niet gek. Ik zou zeggen 82 dB gevoeligheid met +/- 3 dB respons, netjes. Beperkte pieken rond de 700 en 1400 Hz die overeen kunnen komen met de eigen resonantie.

Ik twijfel dan wel meteen aan 't datasheet, dat gevoeligheid op 86 dB stelt en dat zie ik nou niet meteen terug behalve op 10+ kHz.

Daarnaast: afhankelijk van de plaatsing van de speakers (plafond?) is juist off-axis respons belangrijk.

Dit allemaal theoretisch want ik kijk zelf meer naar Sonos multi-room. Eventueel met de Sonos4Loxone plugin op een LoxBerry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Is er iemand al in geslaagd om de Code Touch nfc reader te laten werken op basis van een android gsm? Het zou moeten gaan maar het is niet gesupporteerd door Loxone zelf omdat er zoveel verschillen op zitten volgens hun.

Heb al wat zitten zoeken maar in het engels of nederlands vind ik niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Pulse_ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:57:
Is er iemand al in geslaagd om de Code Touch nfc reader te laten werken op basis van een android gsm? Het zou moeten gaan maar het is niet gesupporteerd door Loxone zelf omdat er zoveel verschillen op zitten volgens hun.

Heb al wat zitten zoeken maar in het engels of nederlands vind ik niet echt veel.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar als het je zoektocht helpt, in de NFC tags van Loxone zit een Mifare chip met DESFire EV1 encryptie. De vraag is dus of je Android dat kan emuleren. Eerste Google hits van mij zeggen van niet, althans een paar jaar geleden nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
roderickvd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee. Maar als het je zoektocht helpt, in de NFC tags van Loxone zit een Mifare chip met DESFire EV1 encryptie. De vraag is dus of je Android dat kan emuleren. Eerste Google hits van mij zeggen van niet, althans een paar jaar geleden nog niet.
Dat was ook mijn eerste conclusie. Wat dieper graven heeft ondertussen opgeleverd dat het mogelijk gaat maar enkel met een geroote android en met wisselend succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
Hoi,

Ik zit al jaren met een 'fout' in m'n visualisatie in Loxone van de toestand van een KNX rolluikactor. Ik kan het rolluik vanuit Loxone aansturen (op/neer), en de positiestatus wordt teruggestuurd, doch het rolluikicoon blijft altijd grijs. Kwasie alle andere Loxone iconen worden groen als ze aktief zijn, maar bij deze niet. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd? Voor een KNX dimactor werkt dit wel (icoon wordt groen van zodra status groter is dan 0)

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:13
Lang geleden dat ik hier nog gepost heb, ondertussen ben ik verhuisd naar de nieuwbouw en is de Loxone installatie zo goed als klaar. Ik zal wel nog eens een foto posten van het resultaat ;)

Ik heb wel nog een probleem met een Touch Tree schakelaar, bij het drukken op knop 2 (rechts boven) registreert ook knop 3 (midden). Dit gebeurt telkens maar 1 keer, waarna er heel wat tijd moet tussen zitten voor hij terug mee registreert. Misschien nog raarder is dat hij soms vanzelf activeert, waardoor het licht uitgaat 8)7
Iemand die ook Touch Tree schakelaars gebruikt en al iets gelijkaardig is tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
pikes01 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:48:
Ik zit al jaren met een 'fout' in m'n visualisatie in Loxone van de toestand van een KNX rolluikactor. Ik kan het rolluik vanuit Loxone aansturen (op/neer), en de positiestatus wordt teruggestuurd, doch het rolluikicoon blijft altijd grijs. Kwasie alle andere Loxone iconen worden groen als ze aktief zijn, maar bij deze niet. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd? Voor een KNX dimactor werkt dit wel (icoon wordt groen van zodra status groter is dan 0)
Ik denk dat het zo hoort:

Ik stuur een rolluik met Somfy RTS motor aan via een automatische jaloezie bouwsteen: twee relaiscontacten naar een Somfy RTS dry contact zender. Ook bij mij is de tegel grijs ongeacht of het rolluik open of gesloten is. Wel kleurt de "A" groen als automatisatie actief is.
MathieuT schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:03:
Lang geleden dat ik hier nog gepost heb, ondertussen ben ik verhuisd naar de nieuwbouw en is de Loxone installatie zo goed als klaar. Ik zal wel nog eens een foto posten van het resultaat ;)

Ik heb wel nog een probleem met een Touch Tree schakelaar, bij het drukken op knop 2 (rechts boven) registreert ook knop 3 (midden). Dit gebeurt telkens maar 1 keer, waarna er heel wat tijd moet tussen zitten voor hij terug mee registreert. Misschien nog raarder is dat hij soms vanzelf activeert, waardoor het licht uitgaat 8)7
Iemand die ook Touch Tree schakelaars gebruikt en al iets gelijkaardig is tegengekomen?
Nee, klinkt als een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Is er ook een praktische oplossing om analoge inputs met een hogere resolutie in te lezen (dan de 10bits)? Een 12 bits A/D conversie zou al een enorme verbetering zijn.

Edit: of om mijn input voltage x3 te doen? (Range: 0-3,5V kan de top evt. missen.)

[ Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 19-10-2020 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:37:
Is er ook een praktische oplossing om analoge inputs met een hogere resolutie in te lezen (dan de 10bits)? Een 12 bits A/D conversie zou al een enorme verbetering zijn.
Ben er stiekem van uitgegaan dat je een Gen1 miniserver hebt. je zou via knx inkunnen lezen. Deze geeft 16 bit waardes (een van de eerste hits op google en kan nergens vinden wat de meet resolutie is) Berker 75414004

en anders kan je ook een opamp gebruiken https://electronics.stack...-voltage-0v-3-3v-to-0v-5v

[ Voor 11% gewijzigd door e_hagenaar op 20-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@e_hagenaar Tx! Heel duidelijk!

Zo te zien mag ik me nog 'ns flink achter de oren krabben m.b.t. wat ik ervoor over heb om de ergernis over de net wat lompe stapgrootte weg te nemen.

Ik heb inderdaad een Gen 1 miniserver en ook al een klein stukje KNX daaraan. Maar zo'n component loopt behoorlijk in de papieren (zonder de uitbreiding voor +4 ingangen al > EUR 300). En leent zich dit voor snelle uitlezing van zes waarden? (Zoveel heb ik er hiervan, vandaar dus plus de uitbreiding.)

Die stackexchange bladzijde was ik zelfs al op beland, geloof ik. Maar ik zie mijzelf niet een component (bordje + behuizing) met zes op-amps zelf maken. Enerzijds lijkt dit een te simpel ding om los in de handel te zijn, anderzijds voor een leek veel te tricky om iets nauwkeurigs te maken, als ik bijv. ook zo'n topic lees. Tja.. klinkt wel als betaalbare en elegante oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Hi,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het volgende.

De situatie thuis is dat er zowel vloerverwarming is als hoge temp radiatoren, dit is eerder ook besproken zag ik. Alleen bij mij zit er een Theben KNX-OT-BOX s tussen.
Wekt allemaal prima, maar wat ik niet zie hoed je dat het beste kan oplossen is de verschillende gewenste aanvraag temperaturen die ik het liefst anders zie voor de vloerverwarming dan de radiatoren.

Onderstaand is hoe ik t nu geprobeerd heb, ik had gehoopt dat de AQf naar 0 zou gaan indien niet in gebruik. Maar die blijft op de minimale staan. Daardoor werkt het ook niet met MinMax.

Ik dacht als er een blok bestaat waarbij de waarde 70 pas wordt doorgelaten indien er een puls komt om het te mogen doorlaten ben ik er ook. Maar ik krijg zo'n blok niet gevonden.

Heeft iemand hier een ander inzicht op? Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIOmUsnYTXvgNwsjm4tuKYwgWKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRiDCwrmdiwhQsRZ7nq8eOYN.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Centauriprime Zo'n blok zou 'n multiplexer zijn die schakelt op basis van de Qp uitgang van Radiators.

Maar maakt die minimumwaarde eigenlijk uit voor de (verdere) stooklijn? Wat als je die op 30 zet? (En waarom 70 als minimum? Radiatoren kunnen toch veelal met veel minder toe? En VVW ook trouwens.. waarom daar 30 als minimum?)

Kan je setup overigens niet direct doorgronden. Allereerst: waarom heeft die CV-ketel niet alle vijf (of zes?) IRRs toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:26:
@Centauriprime Zo'n blok zou 'n multiplexer zijn die schakelt op basis van de Qp uitgang van Radiators.
Ik raad aan op de H van de klimaatcontroller. De Qp activeert namelijk ook als koeling wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:57:
[...]
Ik raad aan op de H van de klimaatcontroller. De Qp activeert namelijk ook als koeling wordt gevraagd.
Die H lijkt te activeren voor zowel radiator als VVW-vraag. Maakt dan niet het gewenste onderscheid.

Maakt 't uit welke temperatuur ingesteld wordt voor een CV-vraag wanneer die uit staat?

Is koeling in het spel? (Ik zag geen koelingsbron en meen dat koeling over radiatoren zelden wordt toegepast. Maar inderdaad.. to ass-u-me..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Die multiplexer is interresant, heb nog niet helemaal door hoe ik m kan toepassen eerlijk gezegd. Die S verwacht een waarde 1 of 2 zet je m op Qp dan heb je alleen 0 of 1.

Voor de rest geen koeling idd.
Die min 30 is gewoon puur besparing, de vloerverwarming zal het vaakst aanstaan. Alhoewel tegewoordig met het thuiswerken zal het kantoor ook regelmatig aanstaan. De radiators in de kamers heb ik getest werken het lekkerst op 70. Lager dan dat duurt het gewoon te lang.

cv ketel heeft nog niet alle kamers toegewezen gekregen. Eén of andere reden als ik daar bijv zolder aan toevoeg gaat het niet aan totdat zolder ook pas een vraag indient. Misschien komt dat omdat nog niet overal een stelventiel zit op de radiatoren.

Stelventiel BGG en 1e & 2e zijn een honeywell MT4-024S en zitter er vanaf de bouw als zone verwarming. Ik gebruik ze nu ook nog gewoon via de relais. Het was opgeleverd als aan/uit, ik vond dit wel interresant om de temperaturen beter aan te sturen, toch zonde om 70 naar de VVW te sturen. Zit een mixer gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsVDXwg5O_gLt_uk_pdIh-Hg_9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FlCFIpy9V7NjgV6kpraDSGS5.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Centauriprime op 22-10-2020 18:13 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik bedoel van de H op de klimaatcontroller naar de S op de multiplexer. Die verwacht 0 of 1 en selecteert dan respectievelijk AI1 of AI2. Daar maak je het onderscheid in temperatuur.

Niet aanslaan zonder warmtevraag zolder zal te maken hebben met inschakeldrempel ventielen (Str), die staat standaard op 30% van de totale vraag. Die kun je dan naar beneden zetten als je een extra ruimte toevoegt.

E.e.a. Is zo ook gedocumenteerd dus kan aanraden dat nog eens goed door te lezen van deze functieblokken.

[ Voor 47% gewijzigd door roderickvd op 22-10-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Hmm, als ik 't zo lees is 0 op S disable en dus 0 op AQ.

Zou dat moeten testen.

De Str ben ik nog niet aan toegekomen en staat idd nog op 30%

[ Voor 28% gewijzigd door Centauriprime op 22-10-2020 19:04 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Centauriprime Denk dat jij naar de viervoudige kijkt en @roderickvd en ik naar de tweevoudige.

En @roderickvd ik snap je nog steeds niet: die H slaat toch aan bij elke warmtevraag = maakt dit onderscheid niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:15:
@Centauriprime Denk dat jij naar de viervoudige kijkt en @roderickvd en ik naar de tweevoudige.

En @roderickvd ik snap je nog steeds niet: die H slaat toch aan bij elke warmtevraag = maakt dit onderscheid niet?
Ja je hebt gelijk. Je kunt twee klimaatcontrollers gebruiken, één voor HT of LT. Of je kunt markers gebruiken van de ruimtecontrollers om te signaleren of je een hoge of lagetemperatuur vraag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:58:
[...]
Je kunt twee klimaatcontrollers gebruiken, één voor HT of LT.
Dat heb ik gedaan.*

Maar ik snap zijn logica ook wel ('n beetje). Loxone noemt 't een klimaatcontroller per bron en de bron is de CV ketel.

*Ik heb trouwens ook twee IRRs per vertrek gemaakt: verwarming en koeling los; teveel verschil in instellingen (ander schema, andere comfort temperatuur, etc.). Daarmee heb ik totaal drie klimaatcontrollers: de twee voor verwarming en eentje voor vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Zo stom, zat idd de documentatie door te nemen van de viervoudige. |:(

Ik zag het idd zo dat je bij de klimaatcontroller je bron van verwarming neerzet. En dan met intelligente temperatuurregeling je de temperatuur regelt. Dus voor de VVW heb ik die op min 30 en max 50 gezet en voor de radiatoren min 70 en max 80.

Werkt nu perfect met de multiplexer, thanks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xh6dPh_5QN3tMm4Ly46gGX5WXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZ11dF2P4ZslpCu28R48cUJ1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOkrVThooUE84PohmHfPpfPSIjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XibduXi63j5P1p6qyjtXkKwV.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mooi dat je 't voor elkaar hebt, @Centauriprime.

Nu we het toch over verwarming hebben..

Ik heb dus twee 'bronnen' (klimaatcontrollers), waarvan de LT op goedkoop staat en de HT op duur. Volgens de documentatie moet ik daarbij kunnen configureren hoeveel vermogen elke bron heeft, zodat de 'duur' niet nodeloos vroeg aan slaat. Maar ik kan nergens een plek vinden om dat vermogen in te voeren. (Ik zou dit verwachten op de IRRs, omdat het me om het vermogen per kamer lijkt te gaan.)

Zegt dat iemand iets? Is dat in het verleden ooit zo geweest of zo?

Het lijkt op zich trouwens geen probleem (meer). Ik had hier gedoe mee, maar na het opnieuw aanmaken van een IRR die van het padje af was, gaan de radiatoren zo op 't oog niet nodeloos vroeg aan.

Wel stoor ik me er nog aan dat wanneer 'duur' eenmaal aan staat de vraag gelijk over beide wordt verdeeld. Dus: badkamer 56% VVW en 56% radiator, NIET eerst 100% VVW, restje radiator. Nu zelf maar herverdeeld.. Iemand van mening dat dat meer default kan (en hoe dan)?

Ik heb nl. ook vertrekken zonder VVW en dus zal 'duur' best vaak aan staan, zonder dat de VVW vertrekken er gebruik van zouden moeten maken. En ja: 'duur' is echt duurder, want de WP vindt hoge watertemperaturen niet leuk. (Watertemperaturen staan hier dus héél anders afgesteld dan bij @Centauriprime ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arctuiaRvmlP_ObfK9RNV3q6vMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcUumIh62fKDYtt07x5s0Wrw.png?f=user_large
Oeps.. bugje! Spot iemand wat hier (onder) voor (foutief) rekenwerk gebeurt? Ik doe nog al wat met herschalen en vraag me af of ik nog meer gekkigheid in m'n config heb zitten.

Gisteravond de onderste 'oplossing' maar vervangen door de bovenste, die wel werkt. Tussendoor nog geprobeerd of 9,99 als O1 het al ondervangt, maar helaas. Ik herschaal hier een input van 0-100% naar een uitgangsbereik van 10-40% (het daadwerkelijke dynamische bereik van de ventielen op mijn vloerverwarming). Dit betekent weer 'n blokje extra, want die onderste 4 (40%) is dynamisch en komt uit een ander blokje wat 'm uitsluitend als 0-10 schaal aan kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:12:
[Afbeelding]
Oeps.. bugje! Spot iemand wat hier (onder) voor (foutief) rekenwerk gebeurt? Ik doe nog al wat met herschalen en vraag me af of ik nog meer gekkigheid in m'n config heb zitten.

Gisteravond de onderste 'oplossing' maar vervangen door de bovenste, die wel werkt. Tussendoor nog geprobeerd of 9,99 als O1 het al ondervangt, maar helaas. Ik herschaal hier een input van 0-100% naar een uitgangsbereik van 10-40% (het daadwerkelijke dynamische bereik van de ventielen op mijn vloerverwarming). Dit betekent weer 'n blokje extra, want die onderste 4 (40%) is dynamisch en komt uit een ander blokje wat 'm uitsluitend als 0-10 schaal aan kan leveren.
Ik denk dat de range niet goed gaat. Je input is 100 en de max van je input schaling is 10
denk dat je I2 naar 100 moet. en je O2 is lager dan je O1

I1 Input value 1 Lower limit of the measuring range at the input
O1 Output value 1 Lower limit of the corrected range at the output
I2 Input value 2 Upper limit of the measuring range at the input
O2 Output value 2 Upper limit of the corrected range at the output

[ Voor 10% gewijzigd door e_hagenaar op 25-10-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. Bedankt voor het meekijken, @e_hagenaar. Ik vind de Nederlandse tekst veel leuker:

Ingangswaarde 1: Ingangwaarde 1 die gecalibreert dient te worden
Uitgangswaarde 1: Parameter ingang van de ingangswaarde 1 bijhorige gecorrigeerde waarde
Ingangswaarde 2: Invoerwaarde 2 die gecalibreert dient te worden
Uitgangswaarde 2: Parameters ingang van de ingangswaarde 2 bijhorige gecorrigeerde waarde

Dat impliceert dat ik wel die vrijheid heb ik die probeerde te nemen. En waarom niet? Je kunt toch met elke twee calibratiepunten een schaal opstellen? Waarom zou dit zo brak gebouwd zijn?

Maar ook de Duitse tekst - voor zover mij opvalt doorgaans het meest accuraat en actueel - deelt wel die Engelstalige lezing die je aanhaalt.

En hoe zit het met de ingebouwde schalers van de verschillende inputs, outputs, en componenten zoals de stelventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
@Gwaihir maar je stelt nu je schalingblok in op een signaal van 0-10 naar 10-4 en zet er 100 dan komt er -50 uit.

ik denk dat je dan ook je 10 naar 1 als je de 40 naar 4 schaal en je ingang moet dan natuurlijk ook in je range zijn.

Er als volgt gerekend : ((O2-O1)/(I2-I1) * AI) + I1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6p3QQd-uLS5ME5C766O3K58rXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oJX5yldcaiT88Pjnx1GCO43W.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door e_hagenaar op 26-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@e_hagenaar Dank voor het neerzetten van die formule. Laat goed zien dat mijn denken niet klopte. Dit zijn twee heel verschillende schalen en ze worden beide goed verwerkt. Mijn tweede punt zat helemaal niet op de door mij beoogde lijn.. (Kennelijk even zo'n blinde vlek dat ik niet eens geprobeerd heb 't zo in excel uit te schrijven..)
je ingang moet dan natuurlijk ook in je range zijn
Nee, dat dit tevens de range begrenst, is (gelukkig) niet het geval. De Nederlandse vertaling is in die zin dan ook juister dan het origineel. Hij trekt gewoon een rechte lijn op basis van de ingegeven punten.

Daar maak ik bij het kalibreren van diverse sensoren volop gebruik van: geef ik een kalibratiepunt op onderin de gebruikelijke range en eentje bovenin. In die 'gebruikelijke' range kan ik immers makkelijk aan punten komen (en later ook weer goed herkennen), maar dat is niet de volledige range, die loopt omlaag en omhoog gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:48:
Nee, dat dit tevens de range begrenst, is (gelukkig) niet het geval. De Nederlandse vertaling is in die zin dan ook juister dan het origineel. Hij trekt gewoon een rechte lijn op basis van de ingegeven punten.
je had het er over dat je werkpunt van 10 tot 40% ligt. vandaar mijn opmerking over de input van 100% omdat deze dan ver buiten die range komt te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
e_hagenaar schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
je had het er over dat je werkpunt van 10 tot 40% ligt. vandaar mijn opmerking over de input van 100% omdat deze dan ver buiten die range komt te liggen
Ja, daarom heb ik een schaler nodig :D. Voor deze ligt de input 0-100 (verwarmingsvraag) en de werkbare range 10-40 (effectief verschil makend bereik van het ventiel op de VVW).

Mijn verwarring ontstond doordat ik die 40 ook lang niet altijd gebruik. Ik heb er een verwarmingsmenger op gezet die op basis van de retourtemperatuur aan waterzijdig inregelen doet. Die spreekt van een minimale en maximale sluiting in procenten, terwijl hij vervolgens op 0 - 10 schaal via de AQ naar buiten komt. Dus: max 40% (v/d 100) -> max 4 (v/d 10). Dus tja.. zo zette ik die waarden op de O2 (vast 10) en I2 (verbinding) van de schaler en dacht er te zijn.

(En met net iets te veel worstelen met Loxone bugjes en onduidelijkheden recentelijk, keek ik vrij gemakkelijk Loxone erop aan.. Hij beschouwt die twee waarden bijv. bij het gele balkjes tekenen in je live view nl. wel degelijk als de bodem en top..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 11:16
Heeft iemand misschien de Loxone Templates voor de Youless 120 beschikbaar? Sinds de zomer van 2020 lijkt het voor consumenten allemaal wat lastiger te worden met Loxone. Alles moet via Loxone partners.

Mocht iemand partner zijn. De info van loxone: "Er zijn enkele templates voorbereid die eenvoudig gedownload kunnen worden. Deze vinden jullie terug in jullie partnerbereik onder ‘Partner tools’. Scrol dan naar beneden tot ‘verdere downloads’, druk daar op de download-knop om de map met de templates te openen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 16:00
Hi allemaal, ik ben ondertussen bezig met de nieuwbouwplannen / uitwerking van mijn tweede Loxone huis.

Erg lopen twijfelen tussen Domoticz, Loxone of zelfbouw d.m.v. een Wago / PLC systeem, maar gezien de hoeveelheid werk dat ik bij deze bouw op mij ga nemen ( en oh ja, ook nog een familie, 2 kids etc. ). heb ik de keuze gemaakt om toch weer voor Loxone oplossing te gaan.

Mijn huidige huis heb ik een combinatie van de Miniserver gen1, Extension, Dimmer extension, DMX extension en de Air extension. Hiermee schakel ik alle verlichting, C.V., ventilatie en verduistering/rolluiken

De planning voor het nieuwe huis zijn nagenoeg de zelfde onderdelen, waarbij ik nog meer de nadruk op gecentraliseerde sturing ga leggen, oftewel, alle leidingen gaan direct/indirect naar de "sturingsruimte" op het zolder, maar ook de WTW, WP en VVW wil gaan sturen

M.b.t. de modules, waarbij ik nu voor de "proven way" ben gegaan door ze van Loxone zelf te nemen, in hoeverre hebben jullie ervaring met een Artnet DMX controller i.p.v. de DMX extension, een Railduino i.p.v. de Extension ( hier ga ik zeker al wel voor gezien de goede reacties en ervaringen van versch. fora ) en zijn er goede alternatieven voor de Air voor afstandsbedieningen, smart sockets ( al hoop ik ze dit keer niet meer nodig te hebben ), en een DMX 0-10v AO ipv de AO's op de Loxone/Extensie?

[ Voor 2% gewijzigd door HammieDuDe op 02-11-2020 12:00 . Reden: typo ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
HammieDuDe schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:57:
Hi allemaal, ik ben ondertussen bezig met de nieuwbouwplannen / uitwerking van mijn tweede Loxone huis.

Erg lopen twijfelen tussen Domoticz, Loxone of zelfbouw d.m.v. een Wago / PLC systeem, maar gezien de hoeveelheid werk dat ik bij deze bouw op mij ga nemen ( en oh ja, ook nog een familie, 2 kids etc. ). heb ik de keuze gemaakt om toch weer voor Loxone oplossing te gaan.

Mijn huidige huis heb ik een combinatie van de Miniserver gen1, Extension, Dimmer extension, DMX extension en de Air extension. Hiermee schakel ik alle verlichting, C.V., ventilatie en verduistering/rolluiken

De planning voor het nieuwe huis zijn nagenoeg de zelfde onderdelen, waarbij ik nog meer de nadruk op gecentraliseerde sturing ga leggen, oftewel, alle leidingen gaan direct/indirect naar de "sturingsruimte" op het zolder, maar ook de WTW, WP en VVW wil gaan sturen

M.b.t. de modules, waarbij ik nu voor de "proven way" ben gegaan door ze van Loxone zelf te nemen, in hoeverre hebben jullie ervaring met een Artnet DMX controller i.p.v. de DMX extension, een Railduino i.p.v. de Extension ( hier ga ik zeker al wel voor gezien de goede reacties en ervaringen van versch. fora ) en zijn er goede alternatieven voor de Air voor afstandsbedieningen, smart sockets ( al hoop ik ze dit keer niet meer nodig te hebben ), en een DMX 0-10v AO ipv de AO's op de Loxone/Extensie?
Nog een reden voor de railduino is dat ze de gewone Extension gewoon niet meer verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Pulse_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:18:
[...]

Nog een reden voor de railduino is dat ze de gewone Extension gewoon niet meer verkopen...
Daar heb ik helemaal overheen gekeken, nou begrijp ik ook waarom ze de AO, AI en DI extensies hebben uitgebracht,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
ik heb hier nog een loxone extensie liggen (ongeveer 18 maanden in gebruik geweest). voor een reële prijs mag deze weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Zijn dit soort 1-wires ook uit te lezen/pollen door de Railduino?

https://www.esera.de/prod...adapter-fertigmodul?c=100

Voordeel wat ik bij deze module zie, is prijstechnisch wel interessant, 3 sensoren in 1, passend in mijn schakelmateriaal ( met pasraampje, Jung LS 990 ), deze zie ik wel in de badkamer hangen.

Of is het dan handiger om ook meteen de gateway van Esera er bij te pakken, en dus niet de extensie van Loxone?

De overige vertrekken, heb ik echter geen luchtvochtigheidsensor nodig, is een temperatuursensor zoals Femme dat geregeld heeft meer dan voldoende, dat staat mij ook wel aan, bij de schakelaars ingebouwd, de 1-wire bus kabel kan ik dan zo met de 24v DI mee laten lopen naar de pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
al eens naar een loxberry gekeken? deze heeft ook een 1-wire plugin.
https://www.loxwiki.eu/di...#id-1WireNG-Konfiguration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:16:
al eens naar een loxberry gekeken? deze heeft ook een 1-wire plugin.
https://www.loxwiki.eu/di...#id-1WireNG-Konfiguration
Zeker, sterker nog, heb er eentje draaien op mijn huidige set-up, iemand ervaringen met deze plugin? en rechtstreeks op de GPIO pinnen of met een gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
je zou natuurlijk op ali een DS2438 en een DS18B20 kunnen bestellen en even testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:51:
je zou natuurlijk op ali een DS2438 en een DS18B20 kunnen bestellen en even testen
Zijn besteld, ik ben benieuwd.

Ik wil de centrale vertrekken maar ook een garage / keuken / wc gaan voorzien van AMN31112J PIR-sensoren en mooi wegwerken zoals zovelen al met een rubberen dopje en mooi in het stucwerk zetten.

Maar als ik dit ga inzetten, moet ik ook in dat vertrek, een lichtsensor gaan plaatsen, neem ik aan? een hal is bijv. altijd donkerder dan de keuken of een garage ( in mijn geval ). En dat de verlichting dan pas aan gaat als er ook te weinig licht is. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Als je op licht sterkte wil schakelen wel ja. anders heb je geen meting. je zou ook bijvoorbeeld pas vanaf 1 uur voor zonsondergang tot 1 uur na zonsopgang het licht kunnen schakelen als er beweging is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:08:
Als je op licht sterkte wil schakelen wel ja. anders heb je geen meting. je zou ook bijvoorbeeld pas vanaf 1 uur voor zonsondergang tot 1 uur na zonsopgang het licht kunnen schakelen als er beweging is
Zo schakel ik mijn tuinverlichting op dit moment wel, en dat werkt dikke prima, echter voor binnen is het een iets ander verhaal, zoals bijvoorbeeld nu, is het wat "donkerder weer" hier in het oosten, en is het in de gang bijv. al best donker, en tsja, de knop is zo ingedrukt, maar dat is nou juist niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Laatst online: 05-04 21:13
Ik heb in onze gangen boven ook zo ingesteld dat hij x tijd voor- en na zonsondergang het licht sowieso aan doet bij beweging, behalve als het aantal gemeten lumen onder een bepaalde waarde is; dan schakelt hij het licht ook bij donkere dagen in bij beweging.

Het enige nadeel is dat hij dan het licht aan doet voor X seconden, op dat moment denkt de sensor "er is voldoende licht!", en als de X seconden gedaan zijn gaat het licht uit om dan na enkele seconden terug aan te gaan omdat hij dan doorheeft dat het toch terug donker is :).
Maar dat is ongetwijfeld met wat logica wel op te lossen, ik heb er nog niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Klassiek het "kip en het ei verhaal", dat is met een paar logica blokjes/timers wel op te lossen inderdaad, maar goed dat je het zegt, kan ik daar ook alvast eens wat voor gaan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
De luxmeters in de eigen melders van Loxone houden rekening met kunstmatig licht. Met andere woorden hebben dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
ik gebruik hiervoor op 3 plaatsen in het huis de lux waarde met een beetje logica om ervoor te zorgen dat de lokale verlichting niet zo zwaarwegend is. werkt prima. Was wel wat werk met live monitoring van de waarden en een beetje finetunen. Maar als het eenmaal is ingesteld dan is daarna aanpassen niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
HammieDuDe schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:00:
Zijn dit soort 1-wires ook uit te lezen/pollen door de Railduino?

Voordeel wat ik bij deze module zie, is prijstechnisch wel interessant, 3 sensoren in 1, passend in mijn schakelmateriaal ( met pasraampje, Jung LS 990 ), deze zie ik wel in de badkamer hangen.

Of is het dan handiger om ook meteen de gateway van Esera er bij te pakken, en dus niet de extensie van Loxone?

De overige vertrekken, heb ik echter geen luchtvochtigheidsensor nodig, is een temperatuursensor zoals Femme dat geregeld heeft meer dan voldoende, dat staat mij ook wel aan, bij de schakelaars ingebouwd, de 1-wire bus kabel kan ik dan zo met de 24v DI mee laten lopen naar de pulsdrukkers.
Kan via de 1-wire van Loxone zelf

https://www.meintechblog....nsor-in-loxone-einbinden/

• HammieDuDe
Ik ben er al wel over uit, ik ga voor deze:

Die ga ik in elke ruimte plaatsen, kan ik mooi met mijn LS jung schakelmateriaal/afdek combineren, zouden jullie deze gewoon naast een schakelaar plaatsen, op die hoogte? of hoger/lager? Ik neem aan dat naast de stopcontacten op 30cm niet logisch ( wat optisch miss wel beter is, maja ik wil wel logische waardes meten ).

Daarnaast heb ik eindelijk de berekeningen binnen voor mijn vvw dus kan ik verder met het uitzoeken van de verdelers en kan ik even kijken wat wijsheid is m.b.t. de actuatoren op de verdelers, het zijn er nogal wat... dus ik moet naar een bulkoplossing kijken, de Loxone Tree gaat dan echt te duur/veel worden

• e_hagenaar
Ik gebruik deze: Honeywell MT4-024-NC 24V in combinatie met een tree dimmer en een aantal met relais contacten

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:58:
Ik gebruik deze: Honeywell MT4-024-NC 24V in combinatie met een tree dimmer en een aantal met relais contacten
Tree dimmer als in, dat ze dan ook stapsgewijs te stellen zijn of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
HammieDuDe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:59:
[...]

Tree dimmer als in, dat ze dan ook stapsgewijs te stellen zijn of?
De ventielen die de begane grond en eerste verdieping regelen zitten inderdaad op de dimmer aangesloten om proportioneel geregeld te worden.

de genoemde zijn geschikt voor pwm

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:08:
[...]

De ventielen die de begane grond en eerste verdieping regelen zitten inderdaad op de dimmer aangesloten om proportioneel geregeld te worden.

de genoemde zijn geschikt voor pwm
Dan gaan die op mijn lijstje, top tip! Dan denk ik dat ik het ga combineren met 24v DMX gestuurde dimmers ( heb goede ervaringen met die van DMX4U ) en dan met SVV kabel ( thanks Femme voor de tip ) naar verdelers ga om de actuators aan te sturen.

En wat is de reden voor jou om voor de NC te kiezen en niet de NO? ( dit het denksommetje neem ik aan, in welke stand staan de kranen het meest, en dan voor die variant kiezen )

[ Voor 8% gewijzigd door HammieDuDe op 12-11-2020 13:33 ]

• e_hagenaar
Ik heb inderdaad gekozen voor de NC omdat ik verwacht dat het gemiddeld meer dicht zal zijn dan volledig open

let wel even op dat je verdelers de zelfde travel (4mm) en draad hebben (30x1.5)

[ Voor 27% gewijzigd door e_hagenaar op 12-11-2020 13:41 ]

• -SimJoc-
  • Niet online
HammieDuDe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:48:
Ik ben er al wel over uit, ik ga voor deze:

Die ga ik in elke ruimte plaatsen, kan ik mooi met mijn LS jung schakelmateriaal/afdek combineren, zouden jullie deze gewoon naast een schakelaar plaatsen, op die hoogte? of hoger/lager? Ik neem aan dat naast de stopcontacten op 30cm niet logisch ( wat optisch miss wel beter is, maja ik wil wel logische waardes meten ).

Daarnaast heb ik eindelijk de berekeningen binnen voor mijn vvw dus kan ik verder met het uitzoeken van de verdelers en kan ik even kijken wat wijsheid is m.b.t. de actuatoren op de verdelers, het zijn er nogal wat... dus ik moet naar een bulkoplossing kijken, de Loxone Tree gaat dan echt te duur/veel worden
Ik heb bij mij alles er afgehaald, mocht je interesse hebben moet je me maar even een pm sturen. Ik heb ze destijds goedkoop bij voltus.de aangeschaft.

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:39:
Ik heb inderdaad gekozen voor de NC omdat ik verwacht dat het gemiddeld meer dicht zal zijn dan volledig open

let wel even op dat je verdelers de zelfde travel (4mm) en draad hebben (30x1.5)
Ik ben nu aan het rekenen met deze verdelers, echter kan ik alleen een buitendraadmaat van 32mm vinden, veel meer info is niet te vinden:
https://www.henco.be/nl/c...l-aftapkraan-ontluchter-0

Zal nog eens verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
pagina 71 van deze pdf staat 5/4 inch voor het ventiel. het debiet wordt echter met de debietmeter ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
e_hagenaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:21:
pagina 71 van deze pdf staat 5/4 inch voor het ventiel. het debiet wordt echter met de debietmeter ingesteld
dan lijkt het dus wel te gaan passen, met de debietmeter kun je toch kijken wat de flow is van je zone? De actuator zet je op het ventiel toch?

Pagina: 1 ... 17 ... 43 Laatste