Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mies-ttk89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:51
Gwaihir schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:12:
Spreekt me aan dat ze zo klein zijn, vooral die eerste, van @-SimJoc-. Aan de andere kant is tree ook praktisch en het snel verbruiken van analoge inputs (voor de lichtwaardes) ook een prijzig goed.
Deel je mening, als je de inputs mee gaat tellen per bewegingsmelder... zeker de analoge input telt aan qua kosten.

A WAGO & Loxone Smart Home enthusiast!

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
mies-ttk89 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:14:
[...]

Deel je mening, als je de inputs mee gaat tellen per bewegingsmelder... zeker de analoge input telt aan qua kosten.
Ja hier zat ik destijds ook een beetje mee. Ik heb er toen voor gekozen om alleen lux te gebruiken in de kamers waar dat nodig is. Zo heb ik gebruik ik bij een aantal dus alleen de digitale input voor de beweging.

Tree bewegingsmelders zijn groot en lelijk, deze units zie je bijna niet.

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23:20
Ik ben van plan de IP67 versies hiervan te bestellen voor ons overdekt terras + inkom buiten.

• GSamson
-SimJoc- schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:50:
[...]

Ja hier zat ik destijds ook een beetje mee. Ik heb er toen voor gekozen om alleen lux te gebruiken in de kamers waar dat nodig is. Zo heb ik gebruik ik bij een aantal dus alleen de digitale input voor de beweging.

Tree bewegingsmelders zijn groot en lelijk, deze units zie je bijna niet.
De Tree sensoren zijn redelijk groot, maar toch vind ik weinig alternatieven die naast beweging ook een akoestische en helderheidssensor hebben. Beide zaken die we wel willen gebruiken.

Een witte Tree op een wit afgewerkt plafond zal waarschijnlijk toch ook niet zo hard opvallen, vooral omdat je je plafond er ook niet mee moet vol hangen :) Ik voorzie er maar 2 in de woonkamer, 1 in keuken, etc.

• GSamson
Iemand al ervaring met de Bticino schakelaars?

Zij hebben echt wel knappe dingen gemaakt in hun Living Now reeks:
Bticino Living Now

Vooral die afwerking in hout zou in ons interieur passen.

Ik weet niet in hoeverre die dingen ook muziek kunnen bedienen via dubbelklik, etc. Zij spreken namelijk vooral over bediening van verlichting, zonwering, etc.
De Loxone Touch heeft daar dan weer het voordeel dat die out-of-the-box al die zaken ondersteunt via de bouwstenen.
GSamson schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:15:
De Tree sensoren zijn redelijk groot, maar toch vind ik weinig alternatieven die naast beweging ook een akoestische en helderheidssensor hebben. Beide zaken die we wel willen gebruiken.
Akoestische sensor en 'wel te doen' qua zichtbaarheid, zo zie ik 't ook.

Maar dan spreken wij wel over het onlangs geïntroduceerde product, waar beide heren vermoedelijk nog het vergelijk hadden met de vorige generatie, die beide niet had.
Wat zouden jullie voor kabel gebruiken voor rolluiken/screens? Ik heb nu loze leidingen liggen naar de kozijnen, ,daar heb ik een inbouwdoos zitten waar de kabel op binnen gaat komen van de screens, ik zal ze daar in moeten lassen ( gezien de kabel vast aan de motoren zit ).

Ik zat te denken om er gewoon VMVL kabel in te trekken, gezien de last zou een 4x0,75mm² al wel voldoende moeten zijn, of denken jullie hier anders over?

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HammieDuDe schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:38:
Wat zouden jullie voor kabel gebruiken voor rolluiken/screens? Ik heb nu loze leidingen liggen naar de kozijnen, ,daar heb ik een inbouwdoos zitten waar de kabel op binnen gaat komen van de screens, ik zal ze daar in moeten lassen ( gezien de kabel vast aan de motoren zit ).

Ik zat te denken om er gewoon VMVL kabel in te trekken, gezien de last zou een 4x0,75mm² al wel voldoende moeten zijn, of denken jullie hier anders over?
Mijn domotica expert heeft mijn elektriciën het volgende laten aanleggen:
- Bekabeling screens: 4G1.5mm2 Lapp C110
- Bekabeling rolluiken: 5G1.5mm2 Lapp C110

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-06 12:32

Cpt-Cholo

I did it again...

JackBol schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:47:
[...]

lol en laat je dat hier posten met je Tweakers poster :+
JackBol schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:47:
[...]

Waarom 5 aderig voor de rolluiken als ik vragen mag?
Up/down/nul/ground en..?

• Gertst
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-06 20:19
Voor wie het niet erg vindt 325€ voor (heel mooie) LED lampen uit te geven: Ga eens kijken naar de LED Spheres van DYDELL.
Dit zijn Loxone compatible, 24V LED bollen met naar keuze boven en/of onder RGBW of Duocolor wit, afzonderlijk te sturen via DMX.

Lijkt me heel mooi en kwalitatief top, maar 325€ voor 1 lamp is wel véél geld.

Nu wil een tweaker dadelijk aan de slag om dit zélf te maken, maar om dit op een mooie en kwalitatieve manier zelf te doen ga je wel wat prototypes moeten bouwen, vrees ik :P

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:42:
[...]

Waarom 5 aderig voor de rolluiken als ik vragen mag?
Up/down/nul/ground en..?
Goeie vraag! Ik ben van plan de Forest AC gordijn drivers te installeren.
Deze zijn 4+PE.
https://www.forestgroup.c...0Shuttle%20NL%20v1_81.pdf

Mute :+

(Ground = aarde? Dan is 'n L ook nog wel wat?)

[Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 19-04-2021 15:11]

Ik snap m, het is ook trouwens wel dat ik bij alle plekken waar ik rolluiken ga krijgen een wens voor gordijnen gaat zijn ( automatisch of handbed. ) maar dan trek ik wel een trekdraadje er bij in voor evt. latere voeding mocht dit nodig zijn.

Het gaat me voor nu alleen voor de buiten rolluiken die ik er mee aan ga sturen, maar dan ga ik even een rolletje 100m van de C110 4G1.5 bestellen.
Als dit werkt bij de kids,.. pak ik de 5G1.5 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!
HammieDuDe schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:11:
Als dit werkt bij de kids,.. pak ik de 5G1.5 8)7
Kweenie.. volgens @JackBol een wezenlijk onderdeel van de documentatie :+

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:45:
Voor wie het niet erg vindt 325€ voor (heel mooie) LED lampen uit te geven: Ga eens kijken naar de LED Spheres van DYDELL.
Dit zijn Loxone compatible, 24V LED bollen met naar keuze boven en/of onder RGBW of Duocolor wit, afzonderlijk te sturen via DMX.

Lijkt me heel mooi en kwalitatief top, maar 325€ voor 1 lamp is wel véél geld.

Nu wil een tweaker dadelijk aan de slag om dit zélf te maken, maar om dit op een mooie en kwalitatieve manier zelf te doen ga je wel wat prototypes moeten bouwen, vrees ik :P
325 ex btw :)

Ik heb hier wel even naar gekeken maar uiteindelijk gepast.
Overigens hebben ze erg goede licht spots. Ook aan de prijs, maar wel de beste kwaliteit die je kan vinden in mijn opinie.

• Gertst
Nee, gelukkig incl BTW, maar wel excl verzendkosten :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:32:
[...]

Nee, gelukkig incl BTW, maar wel excl verzendkosten :P
A goed om te weten. Heb ik nog een beetje onderhandelingsruimte ;)

https://www.loxone.com/nlnl/

Zeg >>Hallo<< tegen onze nieuwste gamechanger...

Oftewel,.. native integratie met,... Google Home assistant? Of HomeKit?

Ik was van plan om mijn set-up dezer dagen te gaan bestellen,.. maar ik wacht heel eventjes

[Voor 25% gewijzigd door HammieDuDe op 20-04-2021 08:02]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:58:
https://www.loxone.com/nlnl/

Zeg >>Hallo<< tegen onze nieuwste gamechanger...

Oftewel,.. native integratie met,... Google Home assistant? Of HomeKit?

Ik was van plan om mijn set-up dezer dagen te gaan bestellen,.. maar ik wacht heel eventjes
Lijkt me wel. Ze leggen het er nogal dik boven op 🤣

JackBol schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:44:
[...]

Lijkt me wel. Ze leggen het er nogal dik boven op 🤣
idd, de Duitse site praat ook over “Hallo” en de teaser spreekt ook voor zich.. ben benieuwd welke overpriced extensie of abonnementsdienst er voor gaat komen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn bet is overigens op Alexa integratie. Dat ecosysteem is veruit het meest open en heeft ook heel specifiek integratie met voice alleen. Google Home Automation en Apple HomeKit richten zich op domotica, waardoor een deel van de functionaliteit buiten het Loxone platform komt te liggen. Dit is business-technisch een gevaarlijke strategie omdat je daarmee de lock-in kleiner maakt.

• mies-ttk89
JackBol schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:18:
Mijn bet is overigens op Alexa integratie. Dat ecosysteem is veruit het meest open en heeft ook heel specifiek integratie met voice alleen. Google Home Automation en Apple HomeKit richten zich op domotica, waardoor een deel van de functionaliteit buiten het Loxone platform komt te liggen. Dit is business-technisch een gevaarlijke strategie omdat je daarmee de lock-in kleiner maakt.
Deel je mening. Loxone houdt er niet van om zichzelf buiten spel te zetten (Dit is geheel logisch gezien het een commercieel bedrijf is.) maar wil wel graag integreren met hele specifieke functionaliteiten van andere.

Vrees dat jullie gelijk hebben. En daar gaat dan de op privacy georiënteerde home automation :(.

Jammer dat Mycroft zo slecht / traag van de grond komt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Welke screens hebben jullie geintegreerd met Loxone? Als ik een beetje google kom ik uit op screens die allemaal een Somfy IO motor hebben, maar volgens mij is die te slim om te integreren met de Loxone oplossing (waarbij ik een relais wil gebruiken voor op en neer).

En heeft er iemand een Nuki (of ander smartlock) geintegreerd met Loxone?

JackBol schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:39:
Welke screens hebben jullie geintegreerd met Loxone? Als ik een beetje google kom ik uit op screens die allemaal een Somfy IO motor hebben, maar volgens mij is die te slim om te integreren met de Loxone oplossing (waarbij ik een relais wil gebruiken voor op en neer).

Opmerking van mijn kozijnen/screen leverancier. Ik krijg in de rolluiken en screens dit:
We passen dan een afstelmotor toe met mechanische eindafslag Faher Nelmp Plug&Play FR45-20 Nelmo
Ik krijg dan een 4 aderige kabel ( up/down 230v, nul en aarde ) aangeboden die ik naar mijn regelkast ga brengen, vanuit daar met relais schakelen, welke weet ik nog niet, ik vind de relais van de railduino of loxone te duur hier voor. Ik las paar posts geleden een ethernet relais, wellicht interessant. Moet me er nog even in verdiepen.

Daar over gesproken,.. als ik het zo bij mekaar optel wat ik aan 230v schakelingen moet gaan maken, zit ik op zo’n 28 á 30 relais. Nou zijn het over het algemeen hele lichte lasten, zoals screens, rolluiken, stalampje, buitenverlichting, updowns rondom het huis.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat zijn opties voor mijn aantallen? De relay extension vind ik way overpriced en zat zelf te kijken via DMX te zoeken om daar relaismodules te vinden, die zijn er in overvloed.

Met een PLC kan ook, maar dan zijn de startkosten voor de controller al eigenlijk de aanschaf van 2 relay extensions...

[Voor 23% gewijzigd door HammieDuDe op 21-04-2021 18:16]

• AlbertHeym
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 15-06 12:19

Wij hebben idd voor rolgordijnen en screens 4x1.0 kabels per Somfy buismotor op 2 relais uitgangen van de Loxone relais extensie. Werkt als een trein zonder poespas.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AlbertHeym schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:37:
[...]

Wij hebben idd voor rolgordijnen en screens 4x1.0 kabels per Somfy buismotor op 2 relais uitgangen van de Loxone relais extensie. Werkt als een trein zonder poespas.
Welke buismotor van somfy heb je daarvoor?
Als ik zo snel kijk vind ik alleen maar RTS en IO.

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:46
Ik heb heel basic een Nuki aan Loxone hangen: een druk op een (virtuele) knop stuurt een request naar de Nuki-url om de deur te openen werkt goed en stabiel.

• AlbertHeym
JackBol schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:44:
[...]

Welke buismotor van somfy heb je daarvoor?
Als ik zo snel kijk vind ik alleen maar RTS en IO.
Als test een motor+buis setje bij tromm.com met een TS40 | Sonesse 40 WT rolgordijn kit. Daarvoor bij de bouwmarkt een doek bij gehaald. Maar totaal was dat niet heel veel goedkoper dan de lokale interieur winkel en die heeft de rest geleverd en gemonteerd etc.
Ik ben mijn relais vraagstuk nog aan het bedenken, om zo goedkoop mogelijk degelijke schakelingen te maken.

Mijn idee is nu het volgende:
DMX universele demux ( dmx4u ) 8 kanaals voor 70 euro dus 8,75 euro per schakeling met een Finder relais ( 4c.01.9.024.0050 ) 11 euro p.s., samen kom ik uit op 20 euro per schakeling.

Dmx4u heeft ook relais doosjes 8 kanaals voor 171 euro per 8 kanalen, 21,3 euro per schakeling ( maar afzonderlijke relais niet/lastig te vervangen )

Relay extension met 14 kanaals voor 362 euro, oftewel 25,8 euro per schakeling. Ook afzonderlijke relais niet/lastig te repareren.

Ik vind het nog best wel aan de prijs,.. kan er bij mij niet in dat dit niet voor een betere prijs moet lukken...

Hebben jullie nog tips?

[Voor 6% gewijzigd door HammieDuDe op 24-04-2021 20:36]

• gdoorn
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15-06 13:47
HammieDuDe schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:38:

Zit momenteel met het zelfde vraagstuk. Heb nu een inbouwdoos links boven naast de kozijnen ingeboord. Wanneer je hier bij moet zal je altijd een afdekraam zien op de wand naast je kozijnen. Niet erg storend, maar zonder is natuurlijk altijd mooier . Hoe hebben anderen dit opgelost?
gdoorn schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:22:
[...]

Zit momenteel met het zelfde vraagstuk. Heb nu een inbouwdoos links boven naast de kozijnen ingeboord. Wanneer je hier bij moet zal je altijd een afdekraam zien op de wand naast je kozijnen. Niet erg storend, maar zonder is natuurlijk altijd mooier . Hoe hebben anderen dit opgelost?
Ik maak hem gewoon dicht na het aansluiten en laat de stucadoor hem wegsmeren, when the shit hits the fan is er altijd bij te komen met wat breekwerk, maar er zijn ook prima connectoren die in/bij de bak kunnen om een nieuwe motor aan te sluiten, de keuze maak ik dan wel...

Dat is mijn “oplossing” ik ga geen afdekraampje er op zetten iig. Ik ga mij daar echt aan storen op de plekken waar er geen gordijnen voor gaan hangen.

• Gertst
HammieDuDe schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:35:
Ik ben mijn relais vraagstuk nog aan het bedenken, om zo goedkoop mogelijk degelijke schakelingen te maken.

Mijn idee is nu het volgende:
DMX universele demux ( dmx4u ) 8 kanaals voor 70 euro dus 8,75 euro per schakeling met een Finder relais ( 4c.01.9.024.0050 ) 11 euro p.s., samen kom ik uit op 20 euro per schakeling.

Dmx4u heeft ook relais doosjes 8 kanaals voor 171 euro per 8 kanalen, 21,3 euro per schakeling ( maar afzonderlijke relais niet/lastig te vervangen )

Relay extension met 14 kanaals voor 362 euro, oftewel 25,8 euro per schakeling. Ook afzonderlijke relais niet/lastig te repareren.

Ik vind het nog best wel aan de prijs,.. kan er bij mij niet in dat dit niet voor een betere prijs moet lukken...

Hebben jullie nog tips?
Aparte relais lijken me niet nodig: ik voorzie een "oversized" module met enkele nog ongebruikte relais, zodat ik bij een defect relais kan switchen naar een nog ongebruikt relais: dat lijkt me een goedkoper.
Gertst schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:37:
[...]

Aparte relais lijken me niet nodig: ik voorzie een "oversized" module met enkele nog ongebruikte relais, zodat ik bij een defect relais kan switchen naar een nog ongebruikt relais: dat lijkt me een goedkoper.
Ja ook dat zou kunnen, maar.... welke module biedt meer relais voor een aantrekkelijkere prijs dan al genoemde opties. Railduino zit ook op 22 euro per relais. ( dan krijg je er wel heel veel extra’s nog bij, maar die heb ik niet nodig/gebruik ik niet.

• Gertst
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:55:
[...]

Ja ook dat zou kunnen, maar.... welke module biedt meer relais voor een aantrekkelijkere prijs dan al genoemde opties. Railduino zit ook op 22 euro per relais. ( dan krijg je er wel heel veel extra’s nog bij, maar die heb ik niet nodig/gebruik ik niet.
Ik had hier ook nog deze SmartDEN op mijn lijstje staan:

Hier op het forum is er iemand die hier wel goed over sprak, maar zelf geen ervaring mee. (Ervaringsdeskunigen: laat van je horen! ;) )

De prijs zit goed met 150€ voor 16 channels.

[Voor 21% gewijzigd door Gertst op 27-04-2021 08:33]

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-06 14:01
Mag ik vragen hoe jullie kabels van bijvoorbeeld loxone (tree) bewegingsmelders wegwerken als ze in een bus topologie liggen. Hetzelfde zou gelden voor de ymvk kabel voor de 24v spotjes. Werk je dan met een bovenliggende centraal doos of andere inbouwdozen of alleen de kabel in pvc buis en laatste stukje van de kabel los uit de pvc buis. Misschien heeft 1 van jullie daar een foto van.

• AlbertHeym
gdoorn schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:22:
[...]

Bovenverdieping hebben we draaikiep ramen dus hebben we rolgordijnen op de dag. Ter plaatse van het rolgordijn, dus schuin boven het kozijn zit een klein 35mm inbouwdoosje waar de rol van het gordijn overheen valt dus je ziet het niet meer. We hebben trouwens de buis gecombineerd met gordijn voeding en raamcontact, die laatste zit weggesmeerd naar het kozijnwerk.

Begane grond hebben we veelal gewerkt met gewoon een elektrobuis die in hoek van de dag weggesmeerd zit, en er hangt gewoon een kabel uit het stucwerk.

Als je iets wijzigt zul je altijd lokaal wat moeten hakken, welke methode je ook kiest, maar is ook altijd weer zo gerepareerd. Het lijkt me ook dat het belangrijker is dat je overal een afdekplaatje in het zicht hebt...

• AlbertHeym
grotius schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:26:
Mag ik vragen hoe jullie kabels van bijvoorbeeld loxone (tree) bewegingsmelders wegwerken als ze in een bus topologie liggen. Hetzelfde zou gelden voor de ymvk kabel voor de 24v spotjes. Werk je dan met een bovenliggende centraal doos of andere inbouwdozen of alleen de kabel in pvc buis en laatste stukje van de kabel los uit de pvc buis. Misschien heeft 1 van jullie daar een foto van.
Verschillend: Soms de bewegingsmelder op de Tree centraaldoos gezet. In de meeste gevallen hebben we de bewegingsmelder op een eindpunt met slechts een pvc buis met kabel zonder inbouwdoos. We hebben veel houtbouw en veel meterkasten / verdeelpunten in holle ruimtes waar we de centraaldozen van de Tree / UTP hebben zitten. En trouwens zijn die nieuwe bewegingsmelders een stuk kleiner dus dan zou een inbouwdoosje al te groot zijn.

Die spotjes kabel kan vanuit de Loxone kast rechtsstreeks naar een eerste spot lijkt me. We hebben veel 230v spots en de elektricien heeft ze gevoed vanuit een 230v centraaldoos dichtbij, maar daar heb ik wel spijt van want dat is dus nooit om te bouwen naar een andere spanning...

[Voor 13% gewijzigd door AlbertHeym op 27-04-2021 11:17]

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-06 14:01
Die spotjes kabel kan vanuit de Loxone kast rechtsstreeks naar een eerste spot lijkt me.
Ja de YMVK kabel gaat rechtstreeks van de loxone kast naar de 1ste spot. Mijn idee was om per kabel 1 groep van spotjes te maken. Heel veel inbouwruimte in het plafond is er niet dus ik vroeg me vooral af hoe je dus van spot 1 --> spot 2 --> spot 3 (etc) gaat. Ik kan die wago klemmen wel gebruiken maar dat leek me niet de perfecte manier.
Verschillend: Soms de bewegingsmelder op de Tree centraaldoos gezet. In de meeste gevallen hebben we de bewegingsmelder op een eindpunt met slechts een pvc buis met kabel zonder inbouwdoos.
Ik had nu nog geen Tree centraaldoos voorzien vanwaar ik de loxone kabels per groepje distribueer. Ik vind die plastic kapjes van een centraal doos in een plafond nooit heel fraai om te zien. Aan de andere kant is dat wel een snelle (en minder kabel) manier. Alles in ster aanleggen is in mijn situatie lastig. Ik wilde in ieder geval de punten van de schakelaars allemaal rechtsstreeks naar de loxone kast doen en bij de andere sensoren / actoren wat pragmatischer zijn. Per groep 1 centraaldoos alleen voor loxone zou nog wel een optie kunnen zijn (maar dan moet ik nog wel even goed naar de plafond indeling kijken) want helaas is er geen ruimte om per verdieping een loxone verdeekkast te maken.
@Gertst
Is KNX beschikbaar? (Gen 1 server, of extensie).

MDT AKS-1210.03 komt onder de EUR 20 per relais. Vb. Bi-stabiele 10A relais.

Ik heb een stukje KNX in gebruik specifiek omdat ik zo een flink aantal meetrelais voor een goede prijs kreeg. Daar zitten zo'n beetje alle groepen in het huis op voor 'n "slimme meterkast". (2x AMI-1216.02, een iets 'luxere' versie van bovenstaande.)

[Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 27-04-2021 12:31]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Als je een beetje handig bent maak je die zelf met een esp32 (€9) en esp01 relais (€2).

Maximaal 34 GPIO dus voor €9+34x€2+klein materiaal ben je voor <€100 klaar. €3 per relais.

• Gertst
JackBol schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:34:
[...]

Als je een beetje handig bent maak je die zelf met een esp32 (€9) en esp01 relais (€2).

Maximaal 34 GPIO dus voor €9+34x€2+klein materiaal ben je voor <€100 klaar. €3 per relais.
Ik vind ESP32 (bvb met ESPHome) een super platform voor niet fundamentele spielerei, maar voor mij toch niet stabiel genoeg voor sturingen die 24/7 stabiel moeten draaien. Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:06:
[...]

Ik vind ESP32 (bvb met ESPHome) een super platform voor niet fundamentele spielerei, maar voor mij toch niet stabiel genoeg voor sturingen die 24/7 stabiel moeten draaien. Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
Als je em niet sloopt is die ESP32 super stabiel is mijn ervaring.
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de software die je laadt, vooral de interrupt handlers moet je kort houden.

• AlbertHeym
grotius schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ja de YMVK kabel gaat rechtstreeks van de loxone kast naar de 1ste spot. Mijn idee was om per kabel 1 groep van spotjes te maken. Heel veel inbouwruimte in het plafond is er niet dus ik vroeg me vooral af hoe je dus van spot 1 --> spot 2 --> spot 3 (etc) gaat. Ik kan die wago klemmen wel gebruiken maar dat leek me niet de perfecte manier.

[...]

Ik had nu nog geen Tree centraaldoos voorzien vanwaar ik de loxone kabels per groepje distribueer. Ik vind die plastic kapjes van een centraal doos in een plafond nooit heel fraai om te zien. Aan de andere kant is dat wel een snelle (en minder kabel) manier. Alles in ster aanleggen is in mijn situatie lastig. Ik wilde in ieder geval de punten van de schakelaars allemaal rechtsstreeks naar de loxone kast doen en bij de andere sensoren / actoren wat pragmatischer zijn. Per groep 1 centraaldoos alleen voor loxone zou nog wel een optie kunnen zijn (maar dan moet ik nog wel even goed naar de plafond indeling kijken) want helaas is er geen ruimte om per verdieping een loxone verdeekkast te maken.
Als je die grotere aanwezigheidsmelders gebruikt, kun je die op zo'n centraaldoos zetten. Of je gebruikt een Tree schakelaar als beperkt centraalpunt waar je 1-2 aftakkingen op aansluit? Uiteindelijk is het idd erg afhankelijk van welke mogelijkheden het huis biedt en wat er precies nodig is op die specifieke plaats in het huis. Ik heb wel gemerkt dat het best wat waard is om de centrale Loxone kast te ontlasten, door elders wat centraalpunten te maken. Want samen met alle andere kabels tbv gordijnen, raamcontacten, etc etc is het best een spaghetti...
Gwaihir schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:29:
@Gertst

[...]

Is KNX beschikbaar? (Gen 1 server, of extensie).

MDT AKS-1210.03 komt onder de EUR 20 per relais. Vb. Bi-stabiele 10A relais.

Ik heb een stukje KNX in gebruik specifiek omdat ik zo een flink aantal meetrelais voor een goede prijs kreeg. Daar zitten zo'n beetje alle groepen in het huis op voor 'n "slimme meterkast". (2x AMI-1216.02, een iets 'luxere' versie van bovenstaande.)
Nu nog wel in mijn huidige woning, maar ik laat alles zitten dus in de nieuwe woning komt de gen2, KNX extension heb ik “nog” niet in de planning staan. Maae interessant zeker

JackBol schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:34:
[...]

Interessant, maar dan moet ik ook een behuizig gaan/laten maken want ik wil alles netjes op dinrail hebben, ik heb in mijn huidige woning ook veel “zelf gemaakt” alleen het wordt er niet netter op ;-)

Gertst schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:29:
[...]

Ik had hier ook nog deze SmartDEN op mijn lijstje staan:

[Afbeelding]

Hier op het forum is er iemand die hier wel goed over sprak, maar zelf geen ervaring mee. (Ervaringsdeskunigen: laat van je horen! ;) )

De prijs zit goed met 150€ voor 16 channels.
Heel interessant! Thanks!

Deze icm geplande Railduino én de relais op de miniserver zit ik boven de 30, dus dan ben ik er!

Deze unit zit op 170 euro incl. Shipping en BTW.

Heb er eentje besteld!

[Voor 10% gewijzigd door HammieDuDe op 27-04-2021 20:36]

Ik heb vandaag de inbouwdozen geboord, ik heb ze op een plek schuin naast het kozijn gemaakt waar ze achter het gordijn vallen.

Buisje richting de screen/rolluik locatie naar buiten met een trekdraadje gemaakt. Voeding inbouwdoos ga ik eerst loos 3/4 doen voor de LAPP Classic kabel die ik er later in ga trekken, dan kan er altijd nog wat bij door mocht het nodig zijn.

Ik laat ze gewoon dichtsmeren, als het nodig is om ze los te breken, het zij zo…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gertst
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:12:
[...]

Heel interessant! Thanks!

Deze icm geplande Railduino én de relais op de miniserver zit ik boven de 30, dus dan ben ik er!

Deze unit zit op 170 euro incl. Shipping en BTW.

Heb er eentje besteld!
Nice! Hou ons op de hoogte van je ervaringen met die SmartDEN relay module. Ik ga er waarschijnlijk binnen enkele weken ook eentje bestellen. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: december 2014
Ik gebruik hier een combinatie van Weinzierl KNX multiIO 570 met eenvoudige wago 24V relais 788-304.

Geeft veel flexibiliteit om per relais te kiezenwat het gedrag moet zijn.

De deur magneet contacten zitten ook als 24V input op deze multiIO module.

• Mee_
  • Laatst online: 22-06 08:46
Is er ook zo'n DIY-oplossing mogelijk voor 230V dimmers? Dat je verschillende "dim-modules" kan aanspreken/besturen via een Arduino of iets dergelijks?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-06 13:42
Ik wil een aanpassing doen aan mijn setup in de badkamer, maar ik geraak er niet helemaal uit hoe ik het best zou doen.
Ik heb mijn lampen vervangen, ze zijn echter behoorlijk fel. Ik heb nog een uitgang over op mijn loxone dimmer module en zou deze lampen er dan ook graag op aansluiten.
Ik heb voor de badkamer 2 drukknoppen (dk1 en dk2) en 2 lichtpunten, waarvan ik er nu dus één wil dimmen. Voor de duidelijkheid noem ik het te dimmen lichtpunt lichtpunt 1 (lp1) en het andere lichtpunt 2 (lp2)
Knop1 (dk1) staat buiten de badkamer en moet bij het binnenkomen lp1 aanschakelen, bij het buitengaan moet hij alle licht uit doen. Dit liefst met een enkele klik (geen lange of meervoudige klik). Deze knop hoeft niet gebruikt te worden om te dimmen.
Knop2 (dk2) moet lp2 aan en uitschakelen bij een gewone klik. Bij lang duwen zou hij lp1 moeten dimmen (up en down).
Hoe pak ik dit best aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mies-ttk89

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Acties:
  • 0Henk 'm!
Preorder al gemaakt zojuist haha, die moet ik hebben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 11:28
Wat is de beste manier om 'm te beveiligen tegen diefstal? Idem voor de NFC Code Touch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-06 12:32

Cpt-Cholo

I did it again...

roderickvd schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
Wat is de beste manier om 'm te beveiligen tegen diefstal? Idem voor de NFC Code Touch.
TEC7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
Keihard vastlijmen lijkt me de enige optie.
Of de bewegingsensor koppelen aan een zoeklicht dat op je voordeur is gericht.

Maar waarom zouden ze die stelen? Trekken ze bij jouw ook de regenpijp of de buitenlamp van de gevel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 11:28
Mwoa die kosten wat minder. Ieder z’n meug maar voor mij ligt ‘t andersom, ben eerder benieuwd waarom daar geen optie of accessoire is uitgebracht. Logische requirement.

Voor de NFC op Tree vind ik het voorts niet veilig omdat je eenvoudig toegang kan krijgen tot de bus.

Maar goed, ‘t is er niet dus de kous daarmee ook af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-06 13:48

Wij krijgen screens van Roma, die worden tegen kleine meerprijs uitgevoerd met air motoren.

• GSamson
Voor ons eigenlijk ideaal gezien we net de mogelijkheden qua intercom aan het bekijken waren. 720p is voor ons voldoende, is toch maar als bel bedoeld aan de inkom aan de zijkant van het huis.
De bticino of Ring bellen vind ik niet mooi. Had net deze week beslist om voor Doorbird te gaan (d2101v) maar dat is ook onmiddelijk nogal log. Ik hou wel van het minimalistische van de nieuwe Loxone intercom en de features die het heeft.
Enige nadeel wel het gebrek aan een open protocol en niet meer dan IP44 (bij ons overdekte inkom dus geen groot probleem).

• Pulse_
  • Laatst online: 22-06 16:41
Damn net achtergekomen dat de nieuwe dubbele frame niet compatibel is met de oude NFC code touch. Das wel een beetje zuur. De nieuwe frames komen percies ook een beetje verder dan het standaard frame van de originele code touch, dus ze gewoon naast elkaar hangen zal waarschijnlijk niet super strak zijn. Gezien de minimale aanpassingen is dat wel een bittere pil.

Een van de grootste redenen dat ik de intercom zou nemen is omdat niet iedereen altijd de bel nu goed vind op de code touch. Dit is op de nieuwe verholpen maarja ik heb al een keypad hangen...
Het lijkt inderdaad wel echt op nieuw plaatsen gericht. De (video)presentatie geeft af op het uiterlijk van andere intercoms maar biedt er uitdrukkelijk geen rechtstreekse vervanging voor.

Tja, bij ons een Videx (zonder beeld) aan de weg in zo'n paaltje. Helaas met flinke brom erop, dus ik kijk wel 'n beetje naar een alternatief. Maar wel vandalisme-proof ingebouwd. Dit is wel erg makkelijk kapot te trekken (en daar helpt een diefstalbeveiliging niet voor). En inbouw zal er niet komen ook, lijkt me, met die speaker aan de achterzijde. Ook zit de bel (en dus camera) met zo'n paaltje niet (bijna) op ooghoogte en daar lees ik ook niets over.

Daarnaast had ik ook wel graag iets over de beveiliging gehoord. @roderickvd begon er ook al over: zowel tree als LAN met één ruk bereikbaar voor gerichte interventie, voelt voor mij niet heel doordacht. Een VLAN gebruiken is één ding, maar wat gebeurt er met je switch en dus je netwerk bij kortsluiting, of juist 18V erop (accutje van boormachine / tuingereedschap)?

• Invictus66
[b]Gwaihir in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"
Daarnaast had ik ook wel graag iets over de beveiliging gehoord. @roderickvd begon er ook al over: zowel tree als LAN met één ruk bereikbaar voor gerichte interventie, voelt voor mij niet heel doordacht. Een VLAN gebruiken is één ding, maar wat gebeurt er met je switch en dus je netwerk bij kortsluiting, of juist 18V erop (accutje van boormachine / tuingereedschap)?
De beschikbare informatie is sowieso nog erg beperkt. Vooral veel marketing praat (modern, hoogwaardig, duurzaam, edel materiaal,...)
Er wordt wel diefstal beveiliging vernoemd, in de vorm van een "hartslag" die naar de miniserver wordt gestuurd, over fysieke beveiliging lees ik niks.
Kan een persoon met slechte bedoelingen je netwerk verstoren? Ja, waarschijnlijk wel, maar kan dat niet bij de meeste intercoms? Bovendien heb zelf bv een stopcontact buiten, da's nog makkelijker om de stroom in heel mijn huis af te leggen.
Zelf wil ik hem wel overwegen, inbouw is moeilijk in mijn geval en opbouw zijn er toch niet veel alternatieven die er niet lomp uit zien. Ik wacht nog even een paar reviews af, eerst zien of ze de kwalitatieve statements kunnen waar maken. Puur op basis van de specificaties ben ik niet echt onder de indruk van de camera.

• Pulse_
Gwaihir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:28:
Het lijkt inderdaad wel echt op nieuw plaatsen gericht. De (video)presentatie geeft af op het uiterlijk van andere intercoms maar biedt er uitdrukkelijk geen rechtstreekse vervanging voor.

Tja, bij ons een Videx (zonder beeld) aan de weg in zo'n paaltje. Helaas met flinke brom erop, dus ik kijk wel 'n beetje naar een alternatief. Maar wel vandalisme-proof ingebouwd. Dit is wel erg makkelijk kapot te trekken (en daar helpt een diefstalbeveiliging niet voor). En inbouw zal er niet komen ook, lijkt me, met die speaker aan de achterzijde. Ook zit de bel (en dus camera) met zo'n paaltje niet (bijna) op ooghoogte en daar lees ik ook niets over.

Snap niet echt dat ze dit dat via POE willen voeden ook niet. Ook geen geweldige fan van dit recht op het binnen netwerk te moeten hangen. Ik heb speciaal voor men keypad al een andere voeding voorzien moest er een of andere onverlaat een korstluiting veroorzaken ligt de rest van het systeem er niet uit.

Langs de andere kant hangen men camera's ook op de interne LAN, al heb je daar wel een ladder voor nodig en even tijd om aan die kabel te geraken...
Invictus66 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:53:
Er wordt wel diefstal beveiliging vernoemd, in de vorm van een "hartslag" die naar de miniserver wordt gestuurd, over fysieke beveiliging lees ik niks.
Ja, dan mis je 'm. Dus? Is het dan de bedoeling achter de onverlaat aan te gaan rennen?

Als je 'm ook niet zo maar in een andere installatie kunt hangen, dan is er qua anti-diefstal iets. Maar dat doet niets tegen vandalisme.
Kan een persoon met slechte bedoelingen je netwerk verstoren? Ja, waarschijnlijk wel, maar kan dat niet bij de meeste intercoms?
Is dat zo? Traditioneel, zoals hier, zit niet aan het netwerk. Bij gebruik van 't WLAN lijkt me dat je niets bijzonders kunt omdat er een intercom op zit.
Bovendien heb zelf bv een stopcontact buiten, da's nog makkelijker om de stroom in heel mijn huis af te leggen.
Oh? Hoe dan? Is hier een losse aardlekautomaat en dat lijkt me toch wel gebruikelijk?

Aanvullend zit er stroommeting op, dus gaat de stroom eraf als iemand er bij afwezigheid mee los gaat - heb immers een flexibele home automation ;). (Maar goed.. dat vereist wel een bepaalde belasting.)
Puur op basis van de specificaties ben ik niet echt onder de indruk van de camera.
Die verbaast mij ook. Is ok, naar standaard van nu. Oftewel: volgend jaar (of zo) mogen ze alweer een nieuw model introduceren..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Invictus66
Gwaihir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:17:
Ja, dan mis je 'm. Dus? Is het dan de bedoeling achter de onverlaat aan te gaan rennen?

Als je 'm ook niet zo maar in een andere installatie kunt hangen, dan is er qua anti-diefstal iets. Maar dat doet niets tegen vandalisme.
Ik geef maar de info mee die op hun website staat. Maar geef toe, met een setje bitjes op zak schroef je toch zowat alles van de muur. Aangezien hij op het eerste zich niet standalone werkt vermoed ik dat deze niet zo in trek zal zijn bij de dievengilde, de afzet markt lijkt me te klein.
Oh? Hoe dan? Is hier een losse aardlekautomaat en dat lijkt me toch wel gebruikelijk?

Aanvullend zit er stroommeting op, dus gaat de stroom eraf als iemand er bij afwezigheid mee los gaat - heb immers een flexibele home automation ;). (Maar goed.. dat vereist wel een bepaalde belasting.)
Ik was hier wat snel. Inderdaad, als het goed is, valt alleen de stroom af bij het buiten circuit.

[Voor 4% gewijzigd door Invictus66 op 07-05-2021 09:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:29

DinX

Motormuis

Vrij bedroevend in deze tijden voor zoveel geld vind ik.

720p ?? Geen diefstalbeveiliging? Volgens Loxone support kan je wel elke 15m controleren of hij er nog hangt :')

Enige vernieuwende eraan is dat je je Tree over Ethernet kan sturen. Maar op die locatie is het enige nut ervoor de, ook al veel te dure, lekkende, NFC Code Touch..

Maar qua prijs ben ik de laatste tijd sowieso niet meer echt te spreken over Loxone.
Het begint er meer en meer op te lijken dat ze het gewoon lekker plug & play willen maken, maar net moeilijk genoeg zodat de minder technische consument quasi verplicht is om langs de partners te gaan.

Het zijn dan ook voornamelijk verkoopspraatjes waar al de flashy dingen uit de doeken worden gedaan, maar zo weinig mogelijk over de technische kant van het verhaal wordt gesproken.
Wanneer je het dan wat meer in detail begint op te zoeken (wat de gemiddelde consument niet doet) blijken ze gewoon te doen wat het grootste deel van de markt al jaren heeft.

Onze simpele Ring camera kostte misschien 70 euro ofzo, en geeft perfect Full HD beeld. Ik kan net niet het kenteken van de buren aan de overkant van de straat lezen. Heb ook perfect verstaanbaar 2-weg-audio,.. En dat is dan de deurbel zelfs niet.

Hier komen ze dan met 720p met een zeer grote kijkhoek. In de praktijk zit je dan nog niet aan 300x300 voor een hoofd, laat staan om iemand herkenbaar te zien 4 meter verder.

Uiteindelijk is er thuis meer en meer richting de Homey aan het verhuizen en dient de Loxone nog puur voor de Tree verlichting, Airco, Verwarming, Rolluiken,...
Alles qua sensoren en dergelijke is via Zigbee nu thuis.

[Voor 49% gewijzigd door DinX op 07-05-2021 11:31]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0Henk 'm!
Invictus66 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:04:
Ik geef maar de info mee die op hun website staat.
Uiteraard. Ik geef m'n mening in 't gesprek. Niet gericht op jou.
Aangezien hij op het eerste zich niet standalone werkt vermoed ik dat deze niet zo in trek zal zijn bij de dievengilde, de afzet markt lijkt me te klein.
Ja, daarom snap ik van 't noemen van die 'feature' zo weinig. Wat moet je met zo'n hartslag? Voor zoverre diefstal een probleem is, zou ik 't serienummer er onveranderlijk in zetten (wellicht altijd al zo bij de Loxone componenten) en dat gekoppeld aan de miniserver laten registreren. Dan is een gestolen exemplaar nagenoeg onbruikbaar.

Mijn bedenkingen gaan niet over diefstal, maar over vandalisme (van de unit en al-dan-niet-bedoeld je netwerk) en over vergemakkelijken van inbraak door (een deel van) je beveiliging te saboteren. Weet iemand langs die weg inderdaad de netwerk switch kapot te maken, dan gaat er immers ook geen inbraakalarm meer (naar buiten toe) af.

Nieuwsgierig => naar antwoorden op zoek gegaan. Helaas niets uit Google. Dus hopelijk meer van hier: Gwaihir in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" .

[Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 07-05-2021 12:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Vrij bedroevend in deze tijden voor zoveel geld vind ik.

720p ?? Geen diefstalbeveiliging? Volgens Loxone support kan je wel elke 15m controleren of hij er nog hangt :')

Enige vernieuwende eraan is dat je je Tree over Ethernet kan sturen. Maar op die locatie is het enige nut ervoor de, ook al veel te dure, lekkende, NFC Code Touch..

Maar qua prijs ben ik de laatste tijd sowieso niet meer echt te spreken over Loxone.
Het begint er meer en meer op te lijken dat ze het gewoon lekker plug & play willen maken, maar net moeilijk genoeg zodat de minder technische consument quasi verplicht is om langs de partners te gaan.

Het zijn dan ook voornamelijk verkoopspraatjes waar al de flashy dingen uit de doeken worden gedaan, maar zo weinig mogelijk over de technische kant van het verhaal wordt gesproken.
Wanneer je het dan wat meer in detail begint op te zoeken (wat de gemiddelde consument niet doet) blijken ze gewoon te doen wat het grootste deel van de markt al jaren heeft.

Onze simpele Ring camera kostte misschien 70 euro ofzo, en geeft perfect Full HD beeld. Ik kan net niet het kenteken van de buren aan de overkant van de straat lezen. Heb ook perfect verstaanbaar 2-weg-audio,.. En dat is dan de deurbel zelfs niet.

Hier komen ze dan met 720p met een zeer grote kijkhoek. In de praktijk zit je dan nog niet aan 300x300 voor een hoofd, laat staan om iemand herkenbaar te zien 4 meter verder.

Uiteindelijk is er thuis meer en meer richting de Homey aan het verhuizen en dient de Loxone nog puur voor de Tree verlichting, Airco, Verwarming, Rolluiken,...
Alles qua sensoren en dergelijke is via Zigbee nu thuis.
Ja ik zit er precies hetzelfde over te denken de laatste tijd. Komen ze met een "gamechanger" en een fancy video. Maar laten we als Tweakers kritisch zijn, dit is toch een aanfluiting. Een deurbel. Ding ziet er leuk uit maar daar houdt het toch op. Specs waren er 10 jaar geleden ook al, zijn toch om te huilen. Als deze weer 10 jaar mee moet gaan net zoals de oude dan weet je waar je aan toe bent.

Ik dacht serieus dat er nog een tweede video zou zijn met de echte gamechanger :X

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gertst schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:56:
[...]

Nice! Hou ons op de hoogte van je ervaringen met die SmartDEN relay module. Ik ga er waarschijnlijk binnen enkele weken ook eentje bestellen. ;)
Daar issie dan!

Vanavond maar eens aansluiten en mee spelen, nu snel de bouw weer in!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tja, ze moeten maken waar ze markt voor zien. Maar met al die "gamechanger" retoriek eromheen die zwaar over de top bleek, hebben ze bij mij ook brownie points verspeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Daar issie dan![Afbeelding]

Vanavond maar eens aansluiten en mee spelen, nu snel de bouw weer in!
Waarom had je voor de Smartden gekozen?
Heb je andere relais extensies overwogen? Bijv de raiduino?

Acties:
  • 0Henk 'm!
JackBol schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Waarom had je voor de Smartden gekozen?
Heb je andere relais extensies overwogen? Bijv de raiduino?
Railduino komt er ook nog bij, mede omdat ik nog een AO en DI poorten mis op de Gen2, dus als uitbreiding. De Smartden is kostentechnisch zeer interessant. Nét iets meer dan een tientje per relais incl. BTW en verzendkosten. ( €170.58 )

Deze ga ik voornamelijk inzetten voor de rolluiken en screens.

[Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 08-05-2021 11:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gwaihir schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:49:
Tja, ze moeten maken waar ze markt voor zien. Maar met al die "gamechanger" retoriek eromheen die zwaar over de top bleek, hebben ze bij mij ook brownie points verspeeld.
Idem hier, ik zie de Loxone Miniserver als een prima basis voor mijn domotica, maar vanuit de miniserver ga ik dmv DMX en TCP/IP uitbreiden met andere systemen.

De Intercom vind ik dan wel weer een leuke toevoeging ondanks de hoge prijs, maar eigenlijk nét wat ik nog zocht voor mijn nieuwe huis qua looks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Potlood84
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20:28
Hey,
Wij zijn aan het verbouwen en hebben gekozen voor een bedrade loxone oplossing.

In de eerste fase doen we eerst onze boven verdieping (slaapkamers en badkamer)
Echter kom ik er niet zo goed uit met de verlichting.

We zouden per kamer 6 spots verzien die dimbaar zijn.
Ik dacht om deze aan te sturen met de RGBW 24V Dimmer Tree.
Wanneer ik de Loxone LED Spot WW PWM Wit zou gebruiken zit ik met het probleem dat er per kanaal maar 5 van deze kunnen gebruikt worden op de dimmer tree. Bij het gebruik van de constaleds 30938 zou ik er wel 6 per kanaal kunnen gebruiken.

Nu ben ik een goede voeding aan het uitzoeken en hier loop ik vast...
De dimmer tree heeft een output van 50W per kanaal, dus in totaal 200W, ik dacht aan de volgende voeding Meanwell NDR-240-24.
Gaat deze voeding goed genoeg zijn en zullen de lampen mooi hiermee kunnen gedimd worden of neem ik beter een andere voeding?

Alvast bedankt voor de suggesties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mies-ttk89
Potlood84 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:14:
Hey,
Wij zijn aan het verbouwen en hebben gekozen voor een bedrade loxone oplossing.

In de eerste fase doen we eerst onze boven verdieping (slaapkamers en badkamer)
Echter kom ik er niet zo goed uit met de verlichting.

We zouden per kamer 6 spots verzien die dimbaar zijn.
Ik dacht om deze aan te sturen met de RGBW 24V Dimmer Tree.
Wanneer ik de Loxone LED Spot WW PWM Wit zou gebruiken zit ik met het probleem dat er per kanaal maar 5 van deze kunnen gebruikt worden op de dimmer tree. Bij het gebruik van de constaleds 30938 zou ik er wel 6 per kanaal kunnen gebruiken.

Nu ben ik een goede voeding aan het uitzoeken en hier loop ik vast...
De dimmer tree heeft een output van 50W per kanaal, dus in totaal 200W, ik dacht aan de volgende voeding Meanwell NDR-240-24.
Gaat deze voeding goed genoeg zijn en zullen de lampen mooi hiermee kunnen gedimd worden of neem ik beter een andere voeding?

Alvast bedankt voor de suggesties
Per spot terug rekenen naar watt of ampere en dat doe je ook voor de voeding. Hier maak je een table van in Excel bijvoorbeeld om de boel te berekenen. Tip: nooit meer dan 80% belasting op een voeding permanent vanwege warmte en levensduur.

Ander item wat je moet berekenen is de kabeldikte ;).

Berekenen kan makkelijk via een aantal calculators online, ik gebruik deze zelf in meeste gevallen:
- http://users.telenet.be/m...weerstand,%20vermogen.htm

Om terug te komen op je voeding. Er is niets mis met een MeanWell voeding. Spreek uit ervaring heb er 15 hangen in onze woning. Gebruik alleen zelf de SDR serie van MeanWell vanwege ik deze kan monitoren via een digital input.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Deze druilige dag maar eens gebruikt om te spelen met mijn nieuwe aanwinst, de smartDEN 16R.

Gekoppeld op dit moment via Virtuele uitgang > HTTP > HTTP commando's.

Config1:

Config2:

Reageert vlot, bij meerdere relais schakelingen zit er een kleine default lag tussen de schakelingen, ( de default lag van Loxone op HTTP commando's ), maar ga straks in de praktijk ook multi-commando's aan de smartDEN geven, bijv:

http://<ip>/current.state.json?pw=xxxxxxxx&Relay1=1&Relay3=1&Relay4=1 etc. etc.

Stel, dat ik zo'n gecombineerd commando ga geven, moet ik wel de desbetreffende schakelaars in de config aangeven dat de uitgang aan staat, zonder ze nog een keer opnieuw te triggeren ( niet dat het erg is, maar netjes is wat anders ), hoe doen jullie dit?

Ik zit alleen wel te kijken, nu geef ik bij elk virtueel HTTP commando het hele commando op bij de AAN/UIT, ik had ook geprobeerd om het standaard commando al als adres in te vullen bij het apparaat, maar dat geeft geen commando's meer door aan de SmartDEN.

Oftewel, bij plaatje Config1 als adres al invullen http://<ip>/current_state.json?pw=<wachtwoord> in plaats van alleen het adres. Maar dat werkt dus niet.

Op zich lijkt het me geen punt, maar netjes is wat anders, of moet ik daar het invulveld "Commando bij verbindingsopbouw" ingeven?

Iemand een idee?

Tenslotte, mijn eerste indruk van de SmartDEN 16R, dikke prima!

Acties:
  • +1Henk 'm!
HammieDuDe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:42:maar ga straks in de praktijk ook multi-commando's aan de smartDEN geven, bijv:

http://<ip>/current.state.json?pw=xxxxxxxx&Relay1=1&Relay3=1&Relay4=1 etc. etc.

Stel, dat ik zo'n gecombineerd commando ga geven, moet ik wel de desbetreffende schakelaars in de config aangeven dat de uitgang aan staat, zonder ze nog een keer opnieuw te triggeren ( niet dat het erg is, maar netjes is wat anders ), hoe doen jullie dit?
Ik heb de bouwsteen KNX-EIB Drukknop meermaals in mijn config (want dat zijn 't ook echt). Die heeft een status veld als input. Via die status kan hij horen dat hij geschakeld is, zonder zelf 'nogmaals' te gaan schakelen. Wellicht is dat wat je zoekt?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gwaihir schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Ik heb de bouwsteen KNX-EIB Drukknop meermaals in mijn config (want dat zijn 't ook echt). Die heeft een status veld als input. Via die status kan hij horen dat hij geschakeld is, zonder zelf 'nogmaals' te gaan schakelen. Wellicht is dat wat je zoekt?
Goede tip, ik ga er eens mee spelen/testen, ik kan namelijk ook de status van de relais opvragen dus dat kan ik via die kant weer aanvoeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gertst
HammieDuDe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:42:

Oftewel, bij plaatje Config1 als adres al invullen http://<ip>/current_state.json?pw=<wachtwoord> in plaats van alleen het adres. Maar dat werkt dus niet.
Kan je in screenshot 1, bij "Commando bij verbinding" het paswoord meegeven? Zodat het niet meer hoeft bij de AAN/UIT commando's?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 16:05
mies-ttk89 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Om terug te komen op je voeding. Er is niets mis met een MeanWell voeding. Spreek uit ervaring heb er 15 hangen in onze woning. Gebruik alleen zelf de SDR serie van MeanWell vanwege ik deze kan monitoren via een digital input.
Kan je eens je use case uitleggen hoe je voeding monitort?
Als de hoofvoeding uit staat heb je gn data meer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mies-ttk89
FloRadix schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:57:
[...]
Kan je eens je use case uitleggen hoe je voeding monitort?
Als de hoofvoeding uit staat heb je gn data meer?
De wat duurdere voeding hebben een zogenaamd een DC OK contact. Hierop verbind je een digitale input van de miniserver of een DI extension. Op basis van waarde 1 is de voeding operationeel. Op waarde 0 is hij dood/uitgeschakeld/oververhit en geef je een email/push notificatie af aan de klant/gebruiker.

In meeste grote installaties wordt er gebruikt gemaakt van een grote set voedingen in meeste gevallen ook met redundancy en wordt de installatie ingedeeld in:
- Control (Loxone Miniserver + Extensions)
- Peripheral (Loxone Tree 0.8 mm2 randapparatuur / di / do / oa)
- Lighting (Loxone Tree 1.5 mm2 verlichting)

In mijn eigen installatie zijn bijna alle voeding groepen redundant en bij het verliezen van een voeding krijg ik netjes een melding en is de boel netjes online.

Belangrijkste groep in mijn ogen om redundant uit te voeren zijn de control PSUs.

Betekend wel dat je veel meer capaciteit nodig hebt om de uitval te kunnen opvallen. In een geval van twee voedingen mogen ze eigenlijk niet meer dan 40%/45% belasting hebben voor een lange duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pulse_
mies-ttk89 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:45:
[...]

De wat duurdere voeding hebben een zogenaamd een DC OK contact. Hierop verbind je een digitale input van de miniserver of een DI extension. Op basis van waarde 1 is de voeding operationeel. Op waarde 0 is hij dood/uitgeschakeld/oververhit en geef je een email/push notificatie af aan de klant/gebruiker.

In meeste grote installaties wordt er gebruikt gemaakt van een grote set voedingen in meeste gevallen ook met redundancy en wordt de installatie ingedeeld in:
- Control (Loxone Miniserver + Extensions)
- Peripheral (Loxone Tree 0.8 mm2 randapparatuur / di / do / oa)
- Lighting (Loxone Tree 1.5 mm2 verlichting)

In mijn eigen installatie zijn bijna alle voeding groepen redundant en bij het verliezen van een voeding krijg ik netjes een melding en is de boel netjes online.

Belangrijkste groep in mijn ogen om redundant uit te voeren zijn de control PSUs.

Betekend wel dat je veel meer capaciteit nodig hebt om de uitval te kunnen opvallen. In een geval van twee voedingen mogen ze eigenlijk niet meer dan 40%/45% belasting hebben voor een lange duur.
Bij mij is het ook zo opgesplitst, ik heb ook naar redundantie gekeken maar ik geraakte er niet direct aan uit hoe ik het zonder te veel complexiteit kon uitvoeren gezien ze parallel zetten niet evident is. Een miniem spannings verschil en 1 voeding doet al het werk.

Daarbij heb ik ook voor men leds dikke 10A voedingen zitten, echter poweren die ook de RGBW extensions zelf. Heb de RGBW dimmer versprijd over 4 van die voedingen naar gelang de leds die er aan hangen. Echter zijn die dingen nooit allemaal te samen aan en al helemaal niet op vol vermogen dus mijn totale capaciteit is zwaar overgedimensioneerd. Nu heb ik de indruk dat er best wat idle verbruik is (heb zeer veel kWh meters zitten). Die voedingen schakelen is niet ideaal want dan geen Loxone elke keer een melding dat de tree extension niet meer beschikbaar is. Iemand een idee hoe dit beter kan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mies-ttk89
Pulse_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Bij mij is het ook zo opgesplitst, ik heb ook naar redundantie gekeken maar ik geraakte er niet direct aan uit hoe ik het zonder te veel complexiteit kon uitvoeren gezien ze parallel zetten niet evident is. Een miniem spannings verschil en 1 voeding doet al het werk.
Goed punt.

Als ik kijk naar mijn kleine voedingen zie bijvoorbeeld de control laag voorzien is het een active/standby.

Kijk ik naar mijn grotere voedingen met een rudundancy module ingebouwd en met load sharing gaat dit over het algemeen vrij goed (maar zit je wel in een hoger prijs tarief).
[...]
Nu heb ik de indruk dat er best wat idle verbruik is (heb zeer veel kWh meters zitten).
Hier exact hetzelfde, per voeding een paar extra watt afhankelijk van het formaat.
[...]
Die voedingen schakelen is niet ideaal want dan geen Loxone elke keer een melding dat de tree extension niet meer beschikbaar is. Iemand een idee hoe dit beter kan?
Herken je verhaal, bij mij staan ook alle voedingen permanent aan. Heb het zelfde probleem met de RGBW dimmers zoals jij beschrijft. Oplossing helaas niet, tenzij je de monitoring vink van het component uitzet in Loxone Config maar dat introduceert weer andere problemen indien ze defect zijn en je het niet door hebt.

[Voor 27% gewijzigd door mies-ttk89 op 18-05-2021 07:55]

Ik ben op dit moment bezig om mijn onderdelen compleet te krijgen voor mijn nieuwe huis.

Nou zit ik te twijfelen over de Miniserver zelf, ik heb nu nog de old fashioned 2010 versie in mijn huidige huis en voldoet daar zeker aan alle wensen. Met ook de test omgeving erbij op van mijn nieuwe huis draait alles als een zonnetje.

Ik zie op ebay Duitsland veel te shoppen en daar komt de Gen1 ( voorlaatste al wel groene model ) veelvoudig voorbij voor +/- 300 euro. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de nieuwe Gen2.

Met IPv6 ondersteuning én ondersteuning voor grotere projecten heeft de Gen2 geen noemenswaardige voordelen die voor mij van toepassing zijn en heb ik zelfs bij de Gen1 nog 2 AO’s en KNX tot mijn beschikking. Alleen een tree extension moet ik er zelf nog bij kopen, zat ik mezelf te bedenken dat ik eigenlijk dus prima uit kan met een Gen1. ( KNX ga ik afaik niet / nog niet gebruiken )

Zien jullie nog beren op de weg of zijn mijn conclusies juist? Scheelt me toch weer een duit in de portemonnee.

Liefst zou ik alles nieuw willen maar in dit geval,.. waarom de Gen2.

Any thoughts?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Performance? Gen2 is ongeveer 16x sneller.

Edit: volgens mij ondersteunt de Gen1 ook geen TLS.

[Voor 39% gewijzigd door JackBol op 20-05-2021 07:22]

• mies-ttk89
Gen1 krijgt niet alle nieuwe functionaliteit zodra deze wordt uitgebracht. Er komt een moment dat ze hem niet meer meenemen in de updates.

Wat daarvan de termijn planning is... geen idee.

HammieDuDe schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:52:
Alleen een tree extension moet ik er zelf nog bij kopen, zat ik mezelf te bedenken dat ik eigenlijk dus prima uit kan met een Gen1. ( KNX ga ik afaik niet / nog niet gebruiken )

Zien jullie nog beren op de weg of zijn mijn conclusies juist? Scheelt me toch weer een duit in de portemonnee.

Liefst zou ik alles nieuw willen maar in dit geval,.. waarom de Gen2.
Klinkt alsof 't verschil (met Tree extension) zo groot nu ook weer niet is..

Gen1 doet geen https verkeer, dus ook niet in de verbinding naar buiten met de (web)app. En hij wordt (vanwege die verouderde netwerk stack?) overgeslagen bij al het nieuws wat op netwerkverkeer is gebaseerd.
mies-ttk89 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:48:
Gen1 krijgt niet alle nieuwe functionaliteit zodra deze wordt uitgebracht. Er komt een moment dat ze hem niet meer meenemen in de updates.

Wat daarvan de termijn planning is... geen idee.
Nee ja hier ben ik dus ook wel bang voor, de Gen1 is er immers al een beste tijd, ze zullen een keer tegen het probleem ( los van het HTTPS verhaal ) dat er onvoldoende kracht in de Gen1 zit, maar inderdaad, op welke termijn.
JackBol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:18:
Performance? Gen2 is ongeveer 16x sneller.

Edit: volgens mij ondersteunt de Gen1 ook geen TLS.
Performance is voor mij tot nu toe nog geen issue, zelfs niet nu op mijn Gen1 met beide projecten er op.

TLS is wel een ander verhaal, ik heb nu zelf een proxy er tussen gebouwd die de communicatie van buiten naar binnen omzet naar HTTPS, maar als de MS het zelf kan doen, scheelt dat wel weer.
Gwaihir schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Klinkt alsof 't verschil (met Tree extension) zo groot nu ook weer niet is..

Gen1 doet geen https verkeer, dus ook niet in de verbinding naar buiten met de (web)app. En hij wordt (vanwege die verouderde netwerk stack?) overgeslagen bij al het nieuws wat op netwerkverkeer is gebaseerd.
De tot op heden uitgebrachte zaken zijn allemaal nog compatible met de Gen1, waar onder ook de nieuwe intercom ( die er komen gaat ).

Er zal zoals al gezegd een keer een punt komen wanneer de Gen1 geen nieuwe functionaliteiten meer gaat krijgen,..

Als ik de gok nu waag om de Gen1 te kopen, kosten bijna 400 euro met een Tree extension ( Ebay ), scheelt mij 250 euro t.o.v. een nieuwe Gen2, ( KNX en AO daargelaten ).

In het ergste geval kom ik op een punt dat de Gen2 moet gaan komen, omdat de Gen1 geen updates meer krijgt, maar dan is de Gen1 ook "niks" meer waard...

Toch nog maar even over nadenken...

HammieDuDe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:09:
De tot op heden uitgebrachte zaken zijn allemaal nog compatible met de Gen1, waar onder ook de nieuwe intercom ( die er komen gaat )...
Nee hoor. Er zijn sinds de Gen2 gekomen is al diverse zaken die uitsluitend Gen2 zijn. Alles wat onder de nieuw "network periphery" valt, die de Gen1 niet heeft (gekregen). In versie 12 dus de EEBus support en de Network Intercommunication. Daarvoor o.a. iets met support voor een alarm-protocol voor ouderen en uiteraard de https connectie zelf.

Ook de nieuwe intercom valt er grotendeels onder is mijn indruk en naar ik vermoed heb je alleen dan de volledige beeldresolutie. (Er wordt iets gemompeld over het ook nog ondersteunen van het oude, minder kwalitatieve voor backwards compatibiliteit. Ben niet in de details gedoken, want hij is toch niet voor mij.)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Nee hoor. Er zijn sinds de Gen2 gekomen is al diverse zaken die uitsluitend Gen2 zijn. Alles wat onder de nieuw "network periphery" valt, die de Gen1 niet heeft (gekregen). In versie 12 dus de EEBus support en de Network Intercommunication. Daarvoor o.a. iets met support voor een alarm-protocol voor ouderen en uiteraard de https connectie zelf.

Ook de nieuwe intercom valt er grotendeels onder is mijn indruk en naar ik vermoed heb je alleen dan de volledige beeldresolutie. (Er wordt iets gemompeld over het ook nog ondersteunen van het oude, minder kwalitatieve voor backwards compatibiliteit. Ben niet in de details gedoken, want hij is toch niet voor mij.)
Die videostream zal toch niet via de MS lopen? Maar rechtsstreeks van de intercom naar de app?

@JackBol Goed punt. Zoals ik al zei, ik ben er niet ingedoken. En misschien is er ook nog niet meer dan een de indruk wordt gewekt dat er iets mee is? Of is hoe hij in de Config komt al wel gepubliceerd?
JackBol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Die videostream zal toch niet via de MS lopen? Maar rechtsstreeks van de intercom naar de app?
Ja en nee, intern denk ik wel, extern zal het wel via de MS gaan lopen, lijkt me sterk dat er individuele portforwardings nodig moeten gaan zijn voor de stream van de Intercom

• mies-ttk89
Nieuwe producten zijn zojuist uitgekomen:
- Video 1: YouTube: Nieuw: Button Air & Wrist Button Air | 2021 [HD]
- Video 2: YouTube: Loxone Explained: CuraeVitel – Ambient Assisted Living (AAL) in der ...
- Webshop - wrist button air: https://shop.loxone.com/nlnl/wrist-button-air.html
- Webshop - button air: https://shop.loxone.com/nlnl/button-air.html

[Voor 27% gewijzigd door mies-ttk89 op 20-05-2021 11:00]

Remote met één knop, voor 2x de prijs van de remote met vijf knoppen.. Tikkie schrikken.

Betekent dat ook weldra het eind van die eerste, zoals de 'extension' eruit ging omdat deze 'te goedkoop' was geworden?
Alles wat met "alarm", "beveiliging", "zorg", "hulp begeleidend wonen" te maken heeft mag 2x of zelfs een meervoud er van kosten hé,.. en men betaald het er ook gewoon voor.

Merk dat op mijn werk ook veel, we hebben relatief veel klanten in de zorg, die worden met sommige dingen echt een poot uit getrokken omdat iets "speciaal voor de zorg" moet zijn ( claimen ze ).

Of die rode/oranje verf/kleur is zo duur, dat kan ook...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ja en nee, intern denk ik wel, extern zal het wel via de MS gaan lopen, lijkt me sterk dat er individuele portforwardings nodig moeten gaan zijn voor de stream van de Intercom
Zowel WebRTC als SIP hebben zelf NAT traversal methodes aan boord. Je hoeft niets aan je router te configureren om die videostream naar buiten toe te staan.

Het enige wat nodig is, is dat je app en intercom aan elkaar gestitched worden. Maar volgens mij doet de loxone cloud dat.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat zou de ideale hoogte zijn om die nieuwe loxone intercom op te hangen?

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True