Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkroes
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:45
BlackWhizz schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:16:
Inmiddels heb ik mijn Sonoff Basic (die aan een ventilator zit) en sinds vandaag mijn Sonoff T1 geflashed. Wat ik ook probeerde, het lukte eerst niet om de T1 in flashmode te krijgen. De enige manier is GND verbinden met R19 ongeveer 10 sec lang tegelijk met het USB aansluiten. Je wifi led moet dan uit zijn en de touch button gedimd. Daarna Tasmota erop geflashed en hij draait weer. Ik wil graag de wifi led uit hebben dus dan moet je LedState 0 gebruiken.

Een andere tip: ik draai niet met MQTT. Bij beide sonoffs blijft de wifi led dan continu knipperen, vermoedelijk omdat de MQTT server niet gevonden kan worden. Dit is niet via de commandline uit te zetten. Je moet MQTT via webadmin uitzetten dan stopt het knipperen.

HTTP Shortcuts is de app die ik gebruik om mijn Sonoffs te schakelen.
Extra tip: met setoption31 1 zet je het knipperen van de wifi led uit. Hij licht enkel op bij gebruikt van de touch schakelaar. (Bij mijn T2 tenminste)

• Mardox
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Dacuuu schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:59:
[...]
Kan je even melden als het flashen van tasmota gelukt is? :)
Zie ook het Domoticz forum waar het ook over het flashen van deze pluggen ging. Er werd daar uitgelegd hoe ze te flashen. Ik heb ze daardoor serieel kunnen flashen door er dupont kabels tegenaan te drukken. Solderen was te lastig voor mijn beperkte skills omdat het wel erg kleine punten zijn.

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-09 21:11
PuckStar schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:25:
Ik heb een schakelaar voor de ontvochtiger in de badkamer maar die heeft alleen de plus draad.
De negatieve draad is direct aangesloten op het apparaat.
Ik heb dit niet ooit zo geïnstalleerd maar aanpassen is lastig.

Nu wil ik met een sonoff (of esp ofzo) een timer kunnen zetten op die plusdraad zodat ik via Home Assistant kan instellen dat als ik de ontvochtiger aan zet hij na x minuten vanzelf uit gaat.

Maar hoe kan ik dit goed aansluiten? Want een sonoff enzo verwacht een plus en min draad. Maar ik heb nu dus alleen een plus.
de sonoff gebruikt de nul draad om zichzelf van stroom te voorzien, wellicht dat je hem extern van spanning kan voorzien en dat het relais dan alleen de fase kan schakelen. Maar dat zou je moeten testen. Ik heb het zelf nog niet getest :)
met een esp heb je hetzelfde probleem dat het apparaat spanning nodig heeft om een relais te kunnen schakelen. Moet de sonoff ook zelf in de badkamer? omdat het wel 230 schakelt en niet geaard is...

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:26
zoeperman schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:04:
[...]Moet de sonoff ook zelf in de badkamer? omdat het wel 230 schakelt en niet geaard is...
In de badkamer moet je aarding aansluiten aan bad en radiator, moeten stopcontacten, schakelaars en armaturen IP44 zijn, maar een toestel wat geen aarding heeft (zoals haardroger, scheerapparaat, elektrische tandenborstel, toch wel zaken die een enkeling in de badkamer gebruikt ;) ) moet uiteraard niet aan de aarding hangen. Dat is dus voor de sonoff geen enkel probleem.
Let wel als je de sonoff touch als schakelaar gebruikt, hij is niet spatwaterdicht (IP44), dus mag niet in de badkamer Ik heb nog nooit de IP44 politie gezien, dus verwacht geen problemen ermee. Reken wel dat ie door de luchtvochtigheid sneller defect is.

naftebakje wijzigde deze reactie 02-09-2019 12:30 (17%)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kirelam
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02-09 15:19
Gaaf artikel! Echter hoop ik dat het script ook met ESPEASY zou kunnen werken.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:42
Ik heb nu een 20 - 30 tal Sonoff's (shelly's en ook andere esp8266 devices) in huis, werken altijd prima, maar merk toch dat er wel eens een device is welke dan niet meer reageert via domoticz bijvoorbeeld. Ik moet de device dan via de webinterface aanroepen (vanuit daar doet ie het wel) en dan herstarten om hem weer 'goed' werkend te krijgen. Is er een methode om de sonoffs op een bepaalde tijd/dag/datum te laten herstarten bijvoorbeeld?

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22-09 13:44

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

vwtune schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:01:
Ik heb nu een 20 - 30 tal Sonoff (shelly's en ook andere esp8266 devices) in huis, werken altijd prima, maar merk toch dat er wel een device is welke dan niet meer reageert via domoticz bijvoorbeeld. Ik moet de device dan via de webinterface aanroepen (vanuit daar doet ie het wel) en dan herstarten om hem weer 'goed' werkend te krijgen. Is er een methode om de sonoffs op een bepaalde tijd/dag/datum te laten herstarten bijvoorbeeld?
Je hebt tasmota geflashed?

Dan Ja; in de nieuwere firmware 6.5.0+ (dacht ik, ander zeker 6.6.0) zit een scheduler optie. Maar het zou ook via een MQTT bericht moeten kunnen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• vwtune
imdos schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:06:
[...]

Je hebt tasmota geflashed?

Dan Ja; in de nieuwere firmware 6.5.0+ (dacht ik, ander zeker 6.6.0) zit een scheduler optie. Maar het zou ook via een MQTT bericht moeten kunnen.
Klopt, ik gebruik Tasmota.
In die scheduler kan je dus een tijd neerzetten wanneer ie zich moet rebooten? (ik zit op mijn werk dus kan het ff niet zien nu)

MQTT heb ik draaien op mijn raspberry voor domoticz, Zeg je dat ik dan via domoticz ook een commando kan geven om een device te rebooten? Nee toch?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Met die geplande tijd kan je elke taak afvuren die je wil. Ik raad je aan de wiki van tasmota even door te lezen voor details en uitleg/code. Hetzelfde kan, volgens mij, met domoticz maar dan met een dummy en een timer of een cronjob. Dan moet je even zoeken naar het commando (wederom) de wiki bekijken (of het commando voor reboot ook via mqtt kan).

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:33
Even voor de info. Ik heb bij de action ook een wifi plafondlamp gekocht van LSC. Uiteraard direct opengeschroefd en zit helaas geen ESP8266 in. Maar het printje zit met pinnen vast en kan je dus zo uit de lamp halen. Je zou dan eventueel de chip kunnen vervangen door een ESP12E door de oude er af te solderen en de nieuwe er op. Heb ook een poging gedaan maar helaas niet gelukt. Maarrr. Wat wel heel eenvoudig wil is er een Wemos D1 Mini / pro op te zetten. 2 dupont stekkertjes voor de voeding er op drukken en GPIO 12 en 13 aansluiten. Vervolgens is de lamp prima via ESPEasy/Espurna/Tasmota te bedienen doormiddel van PWM! :)

Nu nog eens ijken hoe ik die vanuit ESPEasy in domoticz krijgt met MQTT en PWM.

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 08:09
Interessant topic! Ik heb op dit moment wat plugwise schakelaars in huis, die op tijd schakelen. Maar daar ben ik niet heel happy mee. Nu een sonoff schakelaar besteld, eens kijken of het wat is.

• vwtune
Het kan aan mij liggen, maar als ik de wiki volg: https://github.com/arends...mota/wiki/Commands#timers dan kan ik niet terugvinden hoe een device via een timer te herstarten? Dus gewoon echt een herstart van een device, dus niet het aan of uit zetten van het relais. Ik wil echt dat ie zichzelf herstart bijvoorbeeld 1 keer in de week om zichzelf weer even herkenbaar te maken in mijn netwerk.

vwtune wijzigde deze reactie 04-09-2019 09:00 (18%)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:12

T-Infinity

Heen en weer....

vwtune schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:01:
Ik heb nu een 20 - 30 tal Sonoff's (shelly's en ook andere esp8266 devices) in huis, werken altijd prima, maar merk toch dat er wel eens een device is welke dan niet meer reageert via domoticz bijvoorbeeld. Ik moet de device dan via de webinterface aanroepen (vanuit daar doet ie het wel) en dan herstarten om hem weer 'goed' werkend te krijgen. Is er een methode om de sonoffs op een bepaalde tijd/dag/datum te laten herstarten bijvoorbeeld?
Ik had dat ook. Tegenwoordig laat ik alle Sonoffs 1 x per week rebooten 's nachts. Gewoon vanuit Domoticz via LUA een HTTP request met restart commando sturen.
vwtune schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
Het kan aan mij liggen, maar als ik de wiki volg: https://github.com/arends...mota/wiki/Commands#timers dan kan ik niet terugvinden hoe een device via een timer te herstarten?
Je ziet daar toch het timer command (rule) en het restart command staan? die moet je even combineren waarschijnlijk.

T-Infinity wijzigde deze reactie 04-09-2019 09:10 (22%)

• vwtune
T-Infinity schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:07:
[...]

Ik had dat ook. Tegenwoordig laat ik alle Sonoffs 1 x per week rebooten 's nachts. Gewoon vanuit Domoticz via LUA een HTTP request met restart commando sturen.

[...]

Je ziet daar toch het timer command (rule) en het restart command staan? die moet je even combineren waarschijnlijk.
Zou ik dat LUA script ook mogen hebben? :)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

vwtune schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:21:
[...]

Zou ik dat LUA script ook mogen hebben? :)
Het commando is:
os.execute ('(/bin/sleep 2 && /usr/bin/curl -s "http://192.168.X.X/cm?&user=XXX&password=XXXX&cmnd=Restart%2099")&')

Moet je wel een vast ip adres hebben voor je sonoff.
Je kan bovenstaande command ook uitvoeren voor bijvoorbeeld alle ip adressen binnen een bepaalde range, waarvan je sowieso weet dat je Sonoffs in die range zitten.

Ik heb er sleep 2 in staan omdat ik meerdere commando's achter elkaar geef. Kun je eventueel weg laten.

T-Infinity wijzigde deze reactie 04-09-2019 09:32 (9%)

• vwtune
T-Infinity schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:29:
[...]

Het commando is:
os.execute ('(/bin/sleep 2 && /usr/bin/curl -s "http://192.168.1.15/cm?&user=XXX&password=XXXX&cmnd=Restart%2099")&')

Moet je wel een vast ip adres hebben voor je sonoff.
Je kan bovenstaande command ook uitvoeren voor bijvoorbeeld alle ip adressen binnen een bepaalde range, waarvan je sowieso weet dat je Sonoffs in die range zitten.

Ik heb er sleep 2 in staan omdat ik meerdere commando's achter elkaar geef. Kun je eventueel weg laten.
Top, thanks, waar dient het user en password voor? Die hebben de sonoffs toch niet?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

vwtune schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:32:
[...]

Top, thanks, waar dient het user en password voor? Die hebben de sonoffs toch niet?
Oh ik heb wel een password op mijn tasmota zitten standaard. vandaar. Ik wil niet dat iedereen zomaar mijn apparaten kan aansturen (bewust of per ongeluk).

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

vwtune schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
Het kan aan mij liggen, maar als ik de wiki volg: https://github.com/arends...mota/wiki/Commands#timers dan kan ik niet terugvinden hoe een device via een timer te herstarten? Dus gewoon echt een herstart van een device, dus niet het aan of uit zetten van het relais. Ik wil echt dat ie zichzelf herstart bijvoorbeeld 1 keer in de week om zichzelf weer even herkenbaar te maken in mijn netwerk.
Die timers link is goed en dan bij Action 3 kiezen. Dan moet je zelf via rules een actie instellen.
Dan kom je hier en hier.

Uiteindelijk kom je uit bij dit.

code:
1
2
Restart 1 = restart device
        99 = force restart device without configuration save

Dat moet ook over MQTT te sturen zijn; maar niet zonder een shell-script of een andere MQTT helper in domoticz.

@T-Infinity Weet je zeker dat je 99 wil en niet 1?

imdos wijzigde deze reactie 04-09-2019 10:54 (4%)
Reden: layout

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

imdos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:50:
[...]

Die timers link is goed en dan bij Action 3 kiezen. Dan moet je zelf via rules een actie instellen.
Dan kom je hier en hier.

Uiteindelijk kom je uit bij dit.

code:
1
2
Restart 1 = restart device
        99 = force restart device without configuration save

@T-Infinity Weet je zeker dat je 99 wil en niet 1?
Ja. dat was een bewuste keuze. Maar 1 kan ook natuurlijk.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:17
Wat is, volgens de kenners hier, nu eigenlijk "het beste" om te flashen op de sonoffs?

Je hebt Tasmota (die ik nu ook gebruik), ESPeasy, ESPHome en waarschijnljik wel nog varianten.
Er kunnen toch geen enorme verschillen zitten in de software?

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-09 22:44
Kenhas schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:22:
Wat is, volgens de kenners hier, nu eigenlijk "het beste" om te flashen op de sonoffs?

Je hebt Tasmota (die ik nu ook gebruik), ESPeasy, ESPHome en waarschijnljik wel nog varianten.
Wil je meer dan wat Tasmota nu kan? Ja, kijk of die andere dat kunnen. Nee, dan werkt het toch gewoon?

Ik gebruik de Sonoffs om te schakelen. Dat kan met allemaal.

---edit---
Overigens is Tasmota specifiek gemaakt ter vervanging van de specifieke software van (o.a.) Sonoff. ESPHome en ESPEasy zijn gemaakt voor het respectievelijk programmeren en aansturen van ESP's.

barrymossel wijzigde deze reactie 05-09-2019 14:01 (16%)

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• Kenhas
@barrymossel Nee nee, wil niet meer kunnen dan nu het geval is.
Maar misschien zijn er opmerking van "dit draait stabieler","dit is beter zus","dit is beter zo",...

Is niet dat ik van plan te veranderen of zo. Ben tevreden met Tasmota. Behalve dat heel af en toe een Sonoff niet meer reageert. Daarom laat ik die nu en dan herstarten.
Maar voor de rest geen klachten. Vroeg het me gewoon af

• barrymossel
Kenhas schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:49:
@barrymossel Nee nee, wil niet meer kunnen dan nu het geval is.
Maar misschien zijn er opmerking van "dit draait stabieler","dit is beter zus","dit is beter zo",...

Is niet dat ik van plan te veranderen of zo. Ben tevreden met Tasmota. Behalve dat heel af en toe een Sonoff niet meer reageert. Daarom laat ik die nu en dan herstarten.
Maar voor de rest geen klachten. Vroeg het me gewoon af
Ik heb met Tasmota via MQTT nooit problemen ervaren. Dus ik zie ook niet zo snel een reden om over te stappen naar andere software. Maar als jij wel problemen ervaart en Home Assistant gebruikt is het misschien wel een idee om eens ESPHome te proberen. Schijnt via de API ook nog eens sneller te gaan (maar dat lijkt mij dan onmerkbaar).

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:13
Kenhas schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:22:

Ik heb ESPeasy, Tasmota en Espurna gebruikt. De laatste bevalt mij het beste i.v.m. gemakkelijke configuratie en WiFi connectivity. Ik ben recentelijk devices (ik heb er 25) gaan reflashen met Espurna.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15-09 23:10
mkroes schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:45:
[...]

Extra tip: met setoption31 1 zet je het knipperen van de wifi led uit. Hij licht enkel op bij gebruikt van de touch schakelaar. (Bij mijn T2 tenminste)
Hoi mkroes. Kan het zijn dat jij wel gebruik maakt van MQTT? Want dat heb ik ook gelezen in verschillende fora en dat werkte bij mij niet. Voor die paar schakelaars heb ik HTTP requests en tasmota wil de wifi led laten knipperen als er geen MQTT server gevonden wordt. Dus dan MQTT maar uit.

• mkroes
BlackWhizz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:40:
[...]

Hoi mkroes. Kan het zijn dat jij wel gebruik maakt van MQTT? Want dat heb ik ook gelezen in verschillende fora en dat werkte bij mij niet. Voor die paar schakelaars heb ik HTTP requests en tasmota wil de wifi led laten knipperen als er geen MQTT server gevonden wordt. Dus dan MQTT maar uit.
Ik gebruik inderdaad mqtt. Kan me niet voorstellen dat de t1 veel anders werkt dan de t2.
Heb je enkel ledstate geprobeerd? Of ook het commando LedPower 0?

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 20:08
Ben geheel nieuw in dit topic: ik wil mijn garagedeur vanuit een app kunnen openen en sluiten. Complicatie is dat mijn garagedeur een bedrijfsdeur met 3 knops bediening (Nassau) is.

Er zijn vrij dure oplossingen te vinden (ismartgate, garagesmart.net) die 3 knops bedieningen ondersteunen, maar met een Sonoff kan het vast goedkoper.

Ik zit te kijken naar de 4ch pro R2, met Tasmota, want ik wil niet afhankelijk zijn van een server buiten mijn huis. Als ik de drukknopkast open en met een draadje de 2 aansluitingen van 1 knop even kortsluit, dan werkt dat, dus het zou vrij eenvoudig moeten zijn.

Het enige waar ik een beetje over twijfel: als ik de spanning meet over elke drukknop, dan is die 36V DC. De Sonoff schakelaars mogen maar tot 30V DC, maar dan wel tot 10A. Ik kan me slecht voorstellen dat die 36V met amper een stroompje op het korte moment van indrukken teveel zou zijn?

Is de lengte van de schakelpuls trouwens instelbaar?

En welke Android app is geschikt, ik vind eigenlijk alleen Tasmota control?

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15-09 23:10
mkroes schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:51:
[...]

Ik gebruik inderdaad mqtt. Kan me niet voorstellen dat de t1 veel anders werkt dan de t2.
Heb je enkel ledstate geprobeerd? Of ook het commando LedPower 0?
Ja, al het bovenstaande heb ik geprobeerd. Het ledje stopt niet met knipperen totdat je MQTT in Tasmota uitzet. Duurde ook eventjes voordat ik daar achter kwam O-) . Tasmota wil heel graag MQTT doen.

@guido66; Ik weet niet hoe maar ik heb op youtube vaker filmpjes gezien van Sonoffs waarbij de L en N naar het relais gedeelte afgekoppeld is. Dan heb je in feite het ding wat je zoekt, relais die je kort kunt schakelen (daar is mogelijkheid voor in iig Tasmota [pulsetime is je zoekwoord]) zodat het een tiptoets in de vorm van een relais wordt en ben je niet afhankelijk van de spanning van de deurknoppen.

Tasmota Control heb ik geprobeerd maar mij is het niet gelukt om het werkend te krijgen. Ik maak gebruik van HTTP Shortcuts app (kun je handige snelkoppelingen mee maken op het home screen), nadeel is wel dat je niet kunt achterhalen wat voor status het desbetreffende apparaat is.

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 20:08
De 4ch pro is de enige Sonoff met potentiaalvrij relais, zover was ik al. Ik was alleen benieuwd of ik ze met 36V DC niet overbelast en of er een goede app is. Yeti is niet via de play store te vinden, maar wel als apk op het web. Hier zal vast een reden voor zijn?

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10:12
Ik heb twee sonoff's met Sonoff-Tasmota 6.5.0 erop. Nu zit er regelmatig vertraging als ik ze aanroep d.m.v. een automatisering in HA.

Mij lijkt dat de sonoff in een soort energie spaarstand gaat als hij even niet word aangesproken. Hierdoor worden ze traag en duurt het soms 8 seconden tot er wat gebeurd.

In mijn MQTT log zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
1567937393: New connection from 192.168.0.35 on port 1883.

1567937393: New client connected from 192.168.0.35 as DVES_572F28 (p2, c1, k10, u'DVES_USER').

1567937490: Client DVES_F6630E has exceeded timeout, disconnecting.

1567937490: New connection from 192.168.0.36 on port 1883.

1567937490: New client connected from 192.168.0.36 as DVES_F6630E (p2, c1, k10, u'DVES_USER').

1567937500: Client DVES_572F28 has exceeded timeout, disconnecting.

1567937503: New connection from 192.168.0.35 on port 1883.

1567937503: New client connected from 192.168.0.35 as DVES_572F28 (p2, c1, k10, u'DVES_USER').

1567937536: Client DVES_F6630E has exceeded timeout, disconnecting.

1567937536: New connection from 192.168.0.36 on port 1883.

1567937536: New client connected from 192.168.0.36 as DVES_F6630E (p2, c1, k10, u'DVES_USER').

Waarbij de Sonoffs het ipadres 35 en 36 hebben.

Als ik in mijn Unifi omgeving ga kijken zie ik ook dat de Sonoffs 0% dekking hebben. Zodra ik de automation in leven roep gaan ze naar 90%+. Hierna reageren ze wel weer snel (+- 1 sec).

Iemand een idee? :)

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
@R0y. De startup van de 8266 vanuit sleep mode met WiFi is niet zo lang. Je kunt eens testen met de ping presence detector van HA. Iedere 10 seconden pingen en kijken of de vertraging weg is.

Deep sleep, dus zonder WiFi, zou kunnen maar ik zou het raar vinden... Dan zou de SonOff iedere keer verbinding moeten maken met WiFi als hij uit de sleep komt. Dat duurt seconden.

Zarathustra wijzigde deze reactie 08-09-2019 12:23 (6%)

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:21
@R0y.

Die ‘WiFi Experience’ waar je het over hebt zegt niet zoveel. Ik vind het een verschrikking en ik hoop dat het in de toekomst een optie wordt.

Welke instellingen heb je verder gebruikt in Tasmota?

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10:12
GioStyle schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:06:
@R0y.

Die ‘WiFi Experience’ waar je het over hebt zegt niet zoveel. Ik vind het een verschrikking en ik hoop dat het in de toekomst een optie wordt.

Welke instellingen heb je verder gebruikt in Tasmota?
Nee maar je ziet duidelijk verschil totdat de sonoff word aangesproken.

Alle settings staan default. Enkel de naam, WiFi instellingen en MQTT heb ik ingesteld.

• césaar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 12:14
guido66 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:31:
Ben geheel nieuw in dit topic: ik wil mijn garagedeur vanuit een app kunnen openen en sluiten. Complicatie is dat mijn garagedeur een bedrijfsdeur met 3 knops bediening
Ik deed het dmv een extra afstandsbediening. De afstandsbediening heeft echte drukknopjes. Aan beide kanten soldeerde ik een draadje. Beide draadjes komen toe op een relais. Het relais is aangesloten op de gpio pinnen van een raspberry. De raspberry pi geeft dus aan wanneer het relais sluit om een droog contact te maken.
Zelf gebruik ik ios, dus kan ik vanop afstand de poort openen vanuit de home app of mbhv siri de spraakassistent. Om de koppeling met homekit te maken, gebruik ik nodered. Vermoedelijk is er ook wel een hey google plugin voor node red.

Deze werking gebruikt dan wel geen sonoff

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:06
Wat zijn de ervaringen met de mini? Net zo goed als de shelly?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• francisp
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:05
Ik heb nu 10 Shelly 1's in de muur zitten, en 1 sonoff mini. Op die schakeldraad van de mini mag geen 220v staan, daar moet je wel rekening mee houden. Meeste schakelingen in mijn huis zijn wisselschakelingen met stroom op, dus daar is de mini niet bruikbaar.

francisp wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:48 (0%)
Reden: domme spellingscontrole. van android

• Sayko
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:53

Sayko

Knowledge Is Power

houthakker schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:32:
Gisteren viel mij oog op een hele serie nieuwe producten bij action; LSC Smart Connect. Gelijk een WIFI plug meegenomen voor 8,49. Dat is zowat goedkoper dan een Sonoff S20 plug, bovendien is deze compacter.

Net open gemaakt, er zit een TYWE2S module in = ESP8266 *O* .

Flashen zou met deze instructie moeten kunnen: https://github.com/arends...LA-WF3-Wifi-Plug-(TYWE2S)

maar ik ga eerst kijken of het zonder flashen kan:
https://www.heise.de/ct/a...-solder-need-4284830.html
http://www.bernaerts-nico...-firmware-ota-tuya-switch
Ik krijgt het met tuya-convert niet voor elkaar. Device wordt niet gevonden.

Bij nader debuggen maakt tuya-convert wel verbinding met de switch maar faalt het flashen. Blijkbaar toch beveiligd. Toch maar een ftdi adapter bestellen.

Sayko wijzigde deze reactie 10-09-2019 18:41 (8%)

• Mardox
Mardox schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:50:
In de nieuwsbrief van Shelly staat een kleine teaser met deze tekst:

World Premiere at IFA Berlin 2019
[Afbeelding]

Ik hoop van harte dat het (eindelijk) een dimmer is van ze! De afbeelding lijkt in ieder geval alvast veelbelovend :) Heb al meerdere shelly's switches draaien en dat werkt erg fijn.
Inmiddels is de Shelly Dimmer inderdaad aangekondigd op de IFA. Zie ook:
https://shelly.cloud/prod...automation-shelly-dimmer/
En een apart topic hier: Shelly dimmer module

Er zijn twee versies aangekondigd. Een voor een oplossing met drie draden en een voor twee draden, de SL versie. In de laatste variant kun je alleen geen energiemeting doen of een transformator gebruiken.

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:33
Sayko schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:34:
[...]

Ik krijgt het met tuya-convert niet voor elkaar. Device wordt niet gevonden.

Bij nader debuggen maakt tuya-convert wel verbinding met de switch maar faalt het flashen. Blijkbaar toch beveiligd. Toch maar een ftdi adapter bestellen.
Die Tuya convert doet helaas niets meer inderdaad. Is dichtgetimmerd. Je zou hem idd open moeten schroeven en een usb-serial converter op moeten drukken. FTDI, CH340G of een SiLabs CP2102/CP2104. :)
Henkie-Jan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:15:
Nu nog eens ijken hoe ik die vanuit ESPEasy in domoticz krijgt met MQTT en PWM.
Mocht iemand suggesties hier voor hebben hoe dit te doen? Via url werkt het prima. Maar via Domoticz werkt dat brak. Werkt wel als je de software knop indrukt maar niet via MQTT. De schakelaar gaat wel om maar hij roept niet de bijbehorende url aan.

Trouwens: een ESP32 is een beter idee voor het bedienen van de lamp! Ik heb er nu een Wemos Mini D1 ESP32 op aangesloten en gaat perfect. Begreep dat de ESP32 hardwarematige PWM heeft tegen softwarematige van de ESP8266. Als je de lamp sterk dimde begon hij wat te flikkeren. Gebeurd nu niet meer.

Mocht iemand mij kunnen helpen om de lamp via PWM goed te integreren in Domoticz/MQTT zou ik daar erg blij mee zijn!

• m_rick
Welke Sonoff devices zijn geschikt als ik ook een gewone (puls)schakelaar wil aansluiten? Of moet ik dan een shelly hebben?
En zit er in de software ook een mogelijkheid tot een astronomische klok? Zodat je verlichting aan kan zetten bij zonsondergang/zonsopgang?

• o0Donder0o
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-09 17:30
Ik sta op het punt om mijn huidige schakelmateriaal slim te maken. De lampen die ik gebruik zijn een mix van domme en slimme lampen, waarbij ik Homey gebruik als controller voor mijn slimme apparatuur.

Toen ik mij in HA begon te verdiepen leek mij apparatuur met Z-Wave en Zigbee de beste optie. Angst voor slecht onderhouden (veelal Chinese) WiFi apparatuur en interference op mijn WiFi netwerk leken mij onwenselijke bijverschijnselen.
Inmiddels heb ik alle HA WiFi apparatuur gekoppeld aan een apart SSID/VLAN, hierin client isolation ingeschakeld (voorlopig is Homey de spin in het web), SSID verborgen, internet toegang geblokkeerd en Homey (in ander VLAN) als enige bereikbaar gemaakt voor de apparaten. Dit lijkt mij een acceptabele en veilige manier om een mijn zorgen te ontnemen..?

Gezien de prijzen van schakel modules met Z-Wave/Zigbee ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere oplossingen en kwam ik op dit topic uit waarbij de Sonoff Basis en Shelly 1 leuke opties lijken om mee te beginnen.

Mijn eerste vraag komt overeen met de vraag hierboven, alleen ben ik ook benieuwd of een pulse schakelaar noodzakelijk is of kunnen beide opties ook overweg met normale/simpele schakelaars. Activatie bij zonsondergang was ik ook benieuwd naar, maar deze functie blijkt beschikbaar vanuit Homey.

Wat ik mij hoofdzakelijk afvraag is wat een Sonoff Basic en Shelly gebruiken aan stroom? Aangezien ik er een stuk of 20 moet plaatsen in huis, betaalt de extra investering voor Z-Wave/Zigbee module zich wellicht vanzelf terug. Ga er vanuit dat ze wel een jaar of 5 mee gaan op zijn minst.

Verder ben ik benieuwd of ik nog andere afwegingen moet maken bij mijn keus tussen Z-Wave, Zigbee en WiFi? Mijn kennis en ervaring met Domotica is beperkt, maar wil wel verder kijken als het functionele stuk.

• francisp
m_rick schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:36:
Welke Sonoff devices zijn geschikt als ik ook een gewone (puls)schakelaar wil aansluiten? Of moet ik dan een shelly hebben?
En zit er in de software ook een mogelijkheid tot een astronomische klok? Zodat je verlichting aan kan zetten bij zonsondergang/zonsopgang?
Even sonoff mini of even shelly. Ik dacht dat tasmota man schakelen bij sunset/sunrise, maar ik zou eens in de wiki Morten kijken on zeker te zijn.

• francisp
o0Donder0o schreef op woensdag 11 september 2019 @ 00:12:
Gezien de prijzen van schakel modules met Z-Wave/Zigbee ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere oplossingen en kwam ik op dit topic uit waarbij de Sonoff Basis en Shelly 1 leuke opties lijken om mee te beginnen.

Mijn eerste vraag komt overeen met de vraag hierboven, alleen ben ik ook benieuwd of een pulse schakelaar noodzakelijk is of kunnen beide opties ook overweg met normale/simpele schakelaars.

Wat ik mij hoofdzakelijk afvraag is wat een Sonoff Basic en Shelly gebruiken aan stroom? Aangezien ik er een stuk of 20 moet plaatsen in huis, betaalt de extra investering voor Z-Wave/Zigbee module zich wellicht vanzelf terug. Ga er vanuit dat ze wel een jaar of 5 mee gaan op zijn minst.
Sonoff basic r2 en r3 kan niet overweg met een schakelaar, gezien gpio14 niet meer exposed is. Tenzij je bereid ben een draadje op een piepklein pad te solderen. Sonoff mini en shelly werken zowel met puls- als normale schakelaars.
Verbruik van een sonoff basic en shelly is vergelijkbaar met een IKEA outlet (gemeten met een sonoff pow r2 icm gloeilamp 60w)

francisp wijzigde deze reactie 11-09-2019 06:42 (0%)
Reden: domme spellingscontrole. van android

• m_rick
Ik heb nu twee lampen in huis die op Plugwise schakelen. Maar ik ben het een beetje beu om elke paar weken het tijdschema aan te passen, nu de dagen weer korter worden :'( Jammer dat Plugwise is stil blijven staan in hun ontwikkeling. Ik zal me eens gaan verdiepen in Tasmota of Homey...

• mkroes
Je kan de sonoff (icm tasmota) laten schakelen met zonsondergang en zonsopgang.
De shelly heeft dit met de standaard firmware niet.

• jandirks
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:11
Sonoff ondersteund Sunrise/Sunset nu ook in de nieuwste app: https://twitter.com/ITeadstudio/status/1171756272812617728

• césaar
Is het mogelijk om op tasmota de wifi modem volledig uit te zetten en alleen aangaat wanneer er op een drukknop gedrukt wordt, net genoeg om verbinding te maken en state door te geven?
Ik ken enkel de sleep functie en ik geloof dat je max 250ms kan ingeven.

• o0Donder0o
  • Laatst online: 19-09 17:30
francisp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:41:
[...]

Sonoff basic r2 en r3 kan niet overweg met een schakelaar, gezien gpio14 niet meer exposed is. Tenzij je bereid ben een draadje op een piepklein pad te solderen. Sonoff mini en shelly werken zowel met puls- als normale schakelaars.
Verbruik van een sonoff basic en shelly is vergelijkbaar met een IKEA outlet (gemeten met een sonoff pow r2 icm gloeilamp 60w)
Bedankt voor je antwoord.

Solderen wordt hem niet voor mij, maar had de Sonoff mini en Shelly toch al op het oog.

Weet je nog wat je gemeten heb in aan en uit stand toevallig? Deze IKEA Outlet gebruikt maar 0,3 in stand-by. Dat een jaar lang is nog geen 70 cent.

• Kenhas
césaar schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:56:
Is het mogelijk om op tasmota de wifi modem volledig uit te zetten en alleen aangaat wanneer er op een drukknop gedrukt wordt, net genoeg om verbinding te maken en state door te geven?
Ik ken enkel de sleep functie en ik geloof dat je max 250ms kan ingeven.
Ik weet het antwoord niet maar waarom zou je dat willen? Is er iets verkeerd met wifi verbonden laten?
mkroes schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:02:
Je kan de sonoff (icm tasmota) laten schakelen met zonsondergang en zonsopgang.
De shelly heeft dit met de standaard firmware niet.
Vraag me dan af hoe dat spul weet wanneer de zonsopgang is. Stuurt de app dan een kalender door naar het apparaat.
Gewoon laten schakelen in je domotica programma lijkt me simpeler.

• mkroes
Kenhas schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:23:
[...]

Ik weet het antwoord niet maar waarom zou je dat willen? Is er iets verkeerd met wifi verbonden laten?

[...]

Vraag me dan af hoe dat spul weet wanneer de zonsopgang is. Stuurt de app dan een kalender door naar het apparaat.
Gewoon laten schakelen in je domotica programma lijkt me simpeler.
Ik denk berekenen: zoals hier. Maar dit weet ik dus niet zeker.
De tijd (en datum) komen van een ntp-server.

• césaar
Kenhas schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:23:
[...]

Batterij powered push button. Met wifi modem aan verbruikt hij teveel stroom. Als wifi enkel aangaat en mqtt bericht verstuurd wordt bij indrukken knop en nadien terug in slaapstand gaat, heb je veel grotere autonomie.

• mkroes
césaar schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:59:
[...]

Batterij powered push button. Met wifi modem aan verbruikt hij teveel stroom. Als wifi enkel aangaat en mqtt bericht verstuurd wordt bij indrukken knop en nadien terug in slaapstand gaat, heb je veel grotere autonomie.
Daar zijn toch ook wel andere oplossingen voor? Een aqara button of een sonoff 433mhz button?

• Xfix
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 08:49
Ik heb een vraag over de Sonos Mini. Heb deze geflasht met voor Tasmota en gekoppeld aan homeassitant.
Heb dit allemaal eerst gedaan voordat ik hem in de muur bouwde :P hij hangt nu aan een kabel met een stekker. En ik kan hem 'schakelen' ofwel hij geeft een klik als ik in Hass of de Tasmota interface op toggle ram.

Zover lukt het me allemaal, alleen het aansluiten in de wanddoos snap ik nog niet helemaal, en ik vind ook niet ergens duidelijk uitleg. Ben namelijk bang dat het met de huidige situatie niet gaat lukken.

De draden aanwezig in de wanddoos zijn bruin en zwart ofwel er is geen direct stroom aanwezig in mijn doos.
Nu dacht ik dat de Sonoff Mini hier mee om kon gaan, maar als ik deze er tussen zet blijven de lampen altijd branden.

Voordat ik kabels ga schuiven en dingen laat doorbranden wil ik even advies of wat ik wil wel te bereiken is.
Dit is de situatie zoals deze nu is: https://photos.app.goo.gl/qe4S1nrkEdGA8kjv6

En ik heb de Sonoff ingesteld met het filmpje van Dr Zzzs als voorbeeld
YouTube: Sonoff Mini Finally! The Smart Switch we've been waiting for! w/ Ta...

• mkroes
De mini heeft een fase (bruin) en een nul nodig (blauw).
De bruin moet dus op de L(in) en de blauwe (die je dus waarschijnlijk nog moet trekken) op de N(in).
De zwarte gaat uiteindelijk naar de lamp, deze moet dus weer in de L(out).
In theorie moet je dus alleen even een blauwe draad bij trekken.

@césaar :
Vond hier nog een leuk filmpje. Het maken van een klein battery powered wifi button.

mkroes wijzigde deze reactie 14-09-2019 13:44 (19%)

• césaar
mkroes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:39:

@césaar :
Vond hier nog een leuk filmpje. Het maken van een klein battery powered wifi button.
Ja, die had ik gezien. Bij deze opstelling is geen internet = geen werkende button. verbinding wordt gelegd met mongoose diensten.
De andere die je aanhaalde, aqara = zigbee. Dan is er een extra sniffer nodig. Hetzelfde voor die sonoff versie, extra hardware. bedoeling is low cost en diy.

• mkroes
césaar schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:12:
[...]

Ja, die had ik gezien. Bij deze opstelling is geen internet = geen werkende button. verbinding wordt gelegd met mongoose diensten.
De andere die je aanhaalde, aqara = zigbee. Dan is er een extra sniffer nodig. Hetzelfde voor die sonoff versie, extra hardware. bedoeling is low cost en diy.
Aan het eind vermeld hij ook nog even snel hoe je verbinding maakt met een mqtt server. Mongoose is het OS wat er gebruikt wordt...
(Wordt ook gebruikt bij de shelly's volgens mij)

mkroes wijzigde deze reactie 14-09-2019 18:17 (8%)

• Kenhas
Zijn er bepaalde eisen aan wifi verbindingen voor Tasmota devices? Om even een half uurtje te vullen wou ik mijn devices eens allemaal in vlans onderbrengen.
Ik heb dit gedaan aan de hand van deze serie

Ik heb een paar Shelly 1's en 1 Sonoff 4CH. De shelly's verbinden onmiddellijk met het NoT netwerk maar wat ik ook probeer, de Sonoff wil geen verbinding maken. Heb zelfs een andere 4CH besteld om eens te testen en ook die wil maar niet verbinden.
Komt dit bij iemand bekend voor?
Bepaalde option die moet ingesteld worden of zo? Kan het me niet echt voorstellen maar toch.
césaar schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:59:
[...]

Oh, ok. Ging eigenlijk ervan uit dat het geen battery powered device was. Altijd gehoord dat wifi teveel verbruikt om geschikt te zijn om echt met batterij te werken.
Denk dat alle andere verbindingen beter geschikt zijn. Druk je op de knop, dan zenden die gewoon de mqtt message uit en is er een ontvanger die het verwerkt. Niet nodig om eerst een verbinding op te zetten = kortere tijd = lange batterijduur (is mijn waarschijnlijk veel te simplistische gedachtengang).

Ben tijdje geleden wel iets tegengekomen in de Tweakblogs van iemand die zelfs iets gemaakt had met een bewegingsmelder, wifi en batterij, voor een paar euro, maar weet niet hoe je kan zoeken in die blogs
mkroes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:39:
Is inderdaad wel leuk filmpje. Altijd wel jaloers op gasten die zoiets bedenken. Ik wou dat ik meer tijd had om mij ook met zo'n zaken bezig te houden.

• PaeGaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-09 12:21
Kenhas schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:18:
Ben tijdje geleden wel iets tegengekomen in de Tweakblogs van iemand die zelfs iets gemaakt had met een bewegingsmelder, wifi en batterij, voor een paar euro, maar weet niet hoe je kan zoeken in die blogs
Deze zoek je:

https://thijsmans.tweakblogs.net/blog/17250/diy-domotica-multisensor-kleiner-dan-15-euro-sense

• mkroes
Kenhas schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:18:
Zijn er bepaalde eisen aan wifi verbindingen voor Tasmota devices? Om even een half uurtje te vullen wou ik mijn devices eens allemaal in vlans onderbrengen.
Ik heb dit gedaan aan de hand van deze serie
[YouTube: Setup IoT VLANs and Firewall Rules with UniFi. ULTIMATE (Smart) Home Network Part Three]

Ik heb een paar Shelly 1's en 1 Sonoff 4CH. De shelly's verbinden onmiddellijk met het NoT netwerk maar wat ik ook probeer, de Sonoff wil geen verbinding maken. Heb zelfs een andere 4CH besteld om eens te testen en ook die wil maar niet verbinden.
Komt dit bij iemand bekend voor?
Bepaalde option die moet ingesteld worden of zo? Kan het me niet echt voorstellen maar toch.

[...]
Ik heb al mijn smart devices ook in een apart vlan, maar heb bij geen enkel device een issue. In principe is het apparaat zich niet bewust van een vlan.
Deze maakt gewoon verbinding met een wifi-verbinding en krijgt een ip uit een bepaalde reeks.

Doe je iets met een backup netwerk? AP2?

• Kenhas
@PaeGaN Was nog een andere, denk ik. Deze is gewoon op 220V, niet op batterij. Of ik moet het ergens anders gezien hebben maar dacht toch dat het in de blogs was
mkroes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:10:
[...]

Ik heb al mijn smart devices ook in een apart vlan, maar heb bij geen enkel device een issue. In principe is het apparaat zich niet bewust van een vlan.
Deze maakt gewoon verbinding met een wifi-verbinding en krijgt een ip uit een bepaalde reeks.

Doe je iets met een backup netwerk? AP2?
Ik stel een backup netwerk in. Daar wordt dan wel verbinding mee gemaakt. Is blijkbaar iets specifiek Sonoff. Ben net terug van bij iemand die nog een PowR2 had liggen om die eens hier te testen. Die maakt direct verbinding met mijn standaard wifi netwerk (zonder beperkingen). Stel ik het NoT netwerk in, dan lukt de verbinding niet en maakt het toestel na een minuut (of zo) verbinding met het backup netwerk.

Zoals in het filmpje te zien is wordt voor het NoT netwerk ongeveer alles geblokkeerd en ik dacht dat de Sonoff misschien nog iets extra nodig had maar kan met niet voorstellen wat

Kenhas wijzigde deze reactie 14-09-2019 19:14 (75%)

• PaeGaN

• jvos56
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17-09 18:32
wie wil mijn helpen met een advies welke temperatuur sensor ik moet aanschaffen voor het gebruik in een sonoff v2 bridge
alvast bedankt

• BenPi
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 18-09 22:48
Om losse leds te kunnen dimmen , wil ik via tasmota een digitale potentiometer aansturen, die een regelbare voeding instelt.
Ik heb dit op het officiele tasmota forum als request gevraagd, maar krijg als antwoord te wachten totdat iemand daar de software plugin voor maakt.
Het gaat bij voorkeur om de X9Cxx serie.
Wie zou mij daar mee kunnen helpen?

• PaeGaN
@jvos56
op de wiki van arendst staat een hele uitgebreide lijst en omschrijvingen
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/components

PaeGaN wijzigde deze reactie 17-09-2019 17:57 (29%)

• mkroes
francisp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:41:
[...]

Sonoff basic r2 en r3 kan niet overweg met een schakelaar, gezien gpio14 niet meer exposed is.
Op de sonoff basic R2 kan je gpio3 gebruiken voor een sensor of schakelaar. Enig nadeel is dat de seriele verbinding niet meer werkt aangezien gpio3 ook de RX pin is.

• césaar
mkroes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:15:
[...]

Aan het eind vermeld hij ook nog even snel hoe je verbinding maakt met een mqtt server. Mongoose is het OS wat er gebruikt wordt...
(Wordt ook gebruikt bij de shelly's volgens mij)
Uiteindelijk dit gevonden.
YouTube: ESPHelper Smart Button
Heel basic, maar doet het. Batterij bestelt, eens benieuwd hoe lang het trekt.

• barrymossel
jvos56 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:10:
wie wil mijn helpen met een advies welke temperatuur sensor ik moet aanschaffen voor het gebruik in een sonoff v2 bridge
alvast bedankt
DHT11 of DHT22? DHT22 is wat duurder, maar ook preciezer.

• vwtune
Is er een mogelijkheid om de sonoffs, voorzien van Tasmota een statisch ip adres te laten krijgen, zonder dat je AP aan address reservation doet? Helaas met de komst van een nieuw mesh systeem (TP Link Deco M9) in huis, kan ik nog 'maar' 16 apparaten een fiixed ip adressen geven.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vwtune schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:21:
Is er een mogelijkheid om de sonoffs, voorzien van Tasmota een statisch ip adres te laten krijgen,
Ja

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Daniel.
  • Laatst online: 13:33
vwtune schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:21:
Is er een mogelijkheid om de sonoffs, voorzien van Tasmota een statisch ip adres te laten krijgen, zonder dat je AP aan address reservation doet? Helaas met de komst van een nieuw mesh systeem (TP Link Deco M9) in huis, kan ik nog 'maar' 16 apparaten een fiixed ip adressen geven.
Of gewoon in je router fixed IP instellen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• vwtune
Daniel. schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:28:
[...]

Of gewoon in je router fixed IP instellen.
Zoals ik al aangaf, kan ik er 'maar' 16 reserveren. ;)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Mijn sonoffs hebben geen statische adressen en dat hoef ik ook niet te gebruiken omdat het voor mqtt echt niet uitmaakt.

Het zou het hooguit overzichtelijker maken; maar is echt geen must.

Het enige is wanneer ik een configuratie wil wijzigen; dan moet ik even in de pi of de router kijken welk IP is toegewezen; maar dat is sporadisch.

• vwtune
imdos schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:25:
Mijn sonoffs hebben geen statische adressen en dat hoef ik ook niet te gebruiken omdat het voor mqtt echt niet uitmaakt.

Het zou het hooguit overzichtelijker maken; maar is echt geen must.

Het enige is wanneer ik een configuratie wil wijzigen; dan moet ik even in de pi of de router kijken welk IP is toegewezen; maar dat is sporadisch.
Dat is natuurlijk wel zo, alleen die autist in mij he... :X

• Mardox
Ik heb ze ook allemaal in een range gehangen waar mijn DHCP server geen ip-adressen uitdeelt. En dan inderdaad zoals door @Gizz hierboven aangegeven handmatig in de console van Tasmota het ip-adres opgegeven. Niet de allermooiste oplossing, maar ik weet wel vanaf welk ip-adres de devices te vinden zijn.

• RedRayMann
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:29
Ik ervaar alleen maar problemen met mijn Sonoff en wil graag opnieuw alles instellen. Weten jullie hoe ik het makkelijkst de Sonoff leeg haal en op nieuw kan beginnen?

Problemen zijn;
met regelmaat offline
slecht reageren op MQTT vanuit Domoticz
bootloops

Wat ik vandaag gedaan heb;
Via TasmoAdmin geupdate van 6.0.0a naar de nieuwste firmware.

Extra info;
Program Version 6.0.0a
Build Date & Time 2018-06-21T17:40:47
Core/SDK Version 2_3_0/1.5.3(aec24ac9)

Als ik via TAsmoAdmin een update doe, blijven enkele gegevens behouden. Dit is normaal gewenst als je een update doet. Dan hoef je niet alles opnieuw in te stellen. Maar ik wel helemaal clean, weer opnieuw beginnen en eventueel na dit weekend alles weg doen van Sonoff als ik het zelf niet aan de praat krijg. Dan is het fijn als mijn wifi gegevens niet in de firmware staan.

• barrymossel
RedRayMann schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:22:
Ik ervaar alleen maar problemen met mijn Sonoff en wil graag opnieuw alles instellen. Weten jullie hoe ik het makkelijkst de Sonoff leeg haal en op nieuw kan beginnen?

Problemen zijn;
met regelmaat offline
slecht reageren op MQTT vanuit Domoticz
bootloops

Wat ik vandaag gedaan heb;
Via TasmoAdmin geupdate van 6.0.0a naar de nieuwste firmware.

Extra info;
Program Version 6.0.0a
Build Date & Time 2018-06-21T17:40:47

Als ik via TAsmoAdmin een update doe, blijven enkele gegevens behouden. Dit is normaal gewenst als je een update doet. Dan hoef je niet alles opnieuw in te stellen. Maar ik wel helemaal clean, weer opnieuw beginnen en eventueel na dit weekend alles weg doen van Sonoff als ik het zelf niet aan de praat krijg. Dan is het fijn als mijn wifi gegevens niet in de firmware staan.
Flashen met een lege image: http://www.pratikpanda.co...ase-esp8266-flash-memory/

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@RedRayMann Kijk eens naar het commando reset hier.

Verder zou je op de console (van je sonoff via: http://ip.ad.re.ss/cs?) eens kunnen kijken naar mogelijke problemen. Ik had ook een tijdje geleden na een update van mijn router firmware (Asus RT87U asuswrt-merlin) perfecte Wifi ontvangst maar slechte MQTT connectie.
Het gekke was dat niet alle devices er last van hadden maar degene met Core/SDK Version 2_3_0/1.5.3(aec24ac9) juist wel of juist niet. Details ben ik even vergeten.

• rasper
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:54
vwtune schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:06:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo, alleen die autist in mij he... :X
heb je niet toevallig bv pihole draaien? daar zit een dhcp server in/bij, kan je onbeperkt reserveren om ook de autist tevreden te stellen :)

• RedRayMann
@barrymossel en @imdos
Bedankt voor jullie reacties.
Enkele komen niet meer op mijn wifi, anderen wel. Maar daarbij is de webinterface zo traag dat er met regelmaat een time-out ontstaat. Een derde setje zie ik wel op mijn AccesPoint aangemeld worden maar heb ik geen verbinding mee via web. Ook rebooten deze zeer regelmatig.

Ik ga nu de lege image erop zetten. Want heb niets qua router, AP en SSID gewijzigd. Alleen een update bij enkele of een andere na een jaar uit het doosje gehaald :-S

We gaan kijken hoe ver we vandaag komen.

• barrymossel
RedRayMann schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:25:
@barrymossel en @imdos
Bedankt voor jullie reacties.
Enkele komen niet meer op mijn wifi, anderen wel. Maar daarbij is de webinterface zo traag dat er met regelmaat een time-out ontstaat. Een derde setje zie ik wel op mijn AccesPoint aangemeld worden maar heb ik geen verbinding mee via web. Ook rebooten deze zeer regelmatig.

Ik ga nu de lege image erop zetten. Want heb niets qua router, AP en SSID gewijzigd. Alleen een update bij enkele of een andere na een jaar uit het doosje gehaald :-S

We gaan kijken hoe ver we vandaag komen.
Erg veel verstand heb ik er niet van, maar het lijkt me met deze beperkte software dat het daar niet echt aan kan liggen. Maar proberen kan altijd...

• RedRayMann
Vreemd. De Sonoff die ik ooit had gebricked (dacht ik) heb ik weer tot leven kunnen krijgen!
Door eerst via PlatformIO te flashen en daarna met NodeMCU. Heb ook de tip van het leeg halen geprobeerd, maar dat lukte mij niet. Ik kreeg geen connectie. Nu met de tweede proberen, ook hier probeer ik hem eerst leeg te maken. Nogmaals tnx voor de kleine duwtjes in de rug. Ik zag gisteren door de Sonoff's het bos niet meer :P

Nu;
Program Version 6.6.0(release-sonoff)
Build Date & Time 2019-07-06T13:10:20

RedRayMann wijzigde deze reactie 20-09-2019 16:03 (12%)

• fjskmdl2
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-09 19:19
Kan iemand mij iets zeggen over de veiligheid van de sonoff smartplugs die via alieexpress gekocht worden?
Ik heb het een en ander opgezocht over Rohs / CE certificaten...
Als ik op zoek ben naar een smartplug en dergelijke, kan ik er vanuit gaan dat deze veilig zijn als ze bepaalde certificaat logos hebben op hun producten? En welke zijn dan belangrijk?

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:32
fjskmdl2 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:08:
Kan iemand mij iets zeggen over de veiligheid van de sonoff smartplugs die via alieexpress gekocht worden?
Ik heb het een en ander opgezocht over Rohs / CE certificaten...
Als ik op zoek ben naar een smartplug en dergelijke, kan ik er vanuit gaan dat deze veilig zijn als ze bepaalde certificaat logos hebben op hun producten? En welke zijn dan belangrijk?
Tja.. Daar ga je pas echt achterkomen als het zo ver is..
In hoeverre is het "certificaat" legit, en geld dat dan ook voor dat specifieke sonoff type?

Op internet staan genoeg technical reviews van mensen met verstand die hun mening geven over de opzet van de sonoff pluggen.

En nog wat, stel sonoff heeft alles in orde, en jij flasht er vrolijk tasmota op, gelden al die certificaten dan nog wel?

Ik zal me niet zo druk maken over spul wat breed verkocht word over de hele wereld, en waar dus genoeg online over te vinden is.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• fjskmdl2
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-09 19:19
Het feit is gewoon dat ik geen verstand van electronica heb, en dus aan het twijfelen ben of het verstandig is om brandgevaar... Ik vermoed dat het flashen van een andere firmware geen invloed heeft op de veiligheid... (?) Smart stekkerdozen die bvba op amazon.de verkocht worden... Daar kan. Je toch van veronderstellen dat deze redelijk veilig zijn als Amazon ze aanbied of niet.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Feit is dat ik ze zo goed vertrouw dat ik er alleen lage stroomsterktes doorheen stuur (alleen maar enkele LED lampen). Ik zou ze niet voor zwaardere vermogens gebruiken, maar ik weet dat er Tweakers zijn die dat zonder problemen doen.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-09 19:48
fjskmdl2 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:49:
Ik vermoed dat het flashen van een andere firmware geen invloed heeft op de veiligheid... (?) Smart stekkerdozen die bvba op amazon.de verkocht worden... Daar kan. Je toch van veronderstellen dat deze redelijk veilig zijn als Amazon ze aanbied of niet.
Flashen heeft inderdaad geen invloed.

Dat het Amazon staat is geen garantie voor veiligheid. Daar zijn ook andere aanbieders actief (zoals uit China).
Ik gebruik ze ook alleen maar met lage vermogens (<150 Watt). Maar haal ze ook gewoon uit china (Sonoff, Blitzwolf, Xiaomi)..

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:31
ik wil Sonoff duals gebruiken om mijn rolluiken te bedienen. Het rolluik bij de achterdeur moet echter een blokkering krijgen om niet dicht te gaan als die deur niet gesloten is (omdat anders het rolluik zelf in de soep loopt ..)

Kan ik een reedcontact bij de deur maken, en dat koppelen aan de Sonoff om dit te realiseren ?

En hoe gaat dat dan in de software ?

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

hannibal2206 schreef op zondag 22 september 2019 @ 01:24:
Kan ik een reedcontact bij de deur maken, en dat koppelen aan de Sonoff om dit te realiseren ?

En hoe gaat dat dan in de software ?
Ja, dan moet je even kijken naar uitleg daarover bij tasmota. Je verbind een GPIO pin die over is en GND.

Voor het software gedeelte kan dat in je domotica of op de sonoff zelf dmv rules.

Kijk hier eens rond: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki

Succes

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True