S_tef schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:13:
[...]Klopt, maar geen zin om dit ding gelijk te vernachelen, kan beter gewoon eens proberen op wat oude printplaten van pc's of andere weggooi apparatuur. Om daar gewoon eens een draadje op te solderen, de zooi niet verbrand etc

.
Heb je nog tips m.b.t. een soldeerbout en wat voor punt te gebruiken? Is het verstandig iets van een vergrootglas te gebruiken bij het solderen van dit soort electronica?
Ik zie bijvoorbeeld soldeerstations van 200 euro maar ook van 20 euro, ik ben niet van plan om regelmatig te solderen maar het ding moet ook wel werken

.
Lijkt me ontopic genoeg, dus bij deze:
- Prijs bout is deel gebruiksgemak, ergonomie en levensduur. Voor een paar keer solderen heb ik thuis ook een heel goedkope bout.
- Puntje hoeft niet perse superfijn te zijn, maar moet "vertinbaar" blijven: altijd bij afkoelen goed dik vertinnen zodat er een druppel tin rond de punt zit, daardoor zal de punt zelf langer meegaan. Als ie niet meer goed tin opneemt, wordt het erg moeilijk om nog mee te werken.
- Soldeertin is ook wat gewoonte en wat je zelf fijner vind werken, maar "haarfijn" tin heb je nergens voor nodig. Zelf heb ik 0.5mm en 1mm tin staan, de dikke gebruik ik voor nagenoeg alles, het fijne enkel voor zaken waar ik moeilijk aan kan.
- Gebruik waar mogelijk loodhoudend tin, is voor onervaren mensen eenvoudiger en je ziet gemakkelijker of je een goeie soldering hebt (loodvrij ziet er altijd wat minder goed uit). Je tin moet fluxkern hebben.
- Extra flux is luxe, maar dan kan je beter investeren in desoldeerlint, dat ga je meer gebruiken
- Vergrootglas: als je wat ouder bent/slechtere ogen hebt. Bij vaak solderen: enkel om te controleren achteraf, gebruik je ogen zonder vergrootglas zodat ze langer goed blijven
En dan de techniek zelf:
- Kijk eerst of er niet ergens een via of padje is waar je gemakkelijker op kan aansluiten
- Leg teveel tin zodat je kortsluiting hebt, en gebruik dan desoldeerlint om het teveel weg te halen. Vooraf netjes draadje vastplakken en plooien zodat het op het goeie pinnetje blijft liggen is essentieel, neem daar ruim de tijd voor. Te dikke punt op je soldeerbout maakt niet uit met deze techniek.
- Ofwel je draadje goed vertinnen (heel kort warmen zodat flux niet allemaal verdampt is, en teveel tin gebruiken en wat "aftikken"), dan draadje tegen pinnetje houden en even aanstippen met de (vers vertinde en afgetikte) soldeerbout zodat ie mooi gesoldeerd is.
Zelf gebruik ik de eerste techniek om meerpinnige IC's vast te solderen, blob tin over alle pinnen meetrekken en teveel achteraf weghalen gaat erg vlot. Tweede techiek vergt wat meer ervaring denk ik.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.