Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RubenA
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-04 12:38
Ik heb mijn sonoffs binnen!
Maar, nu wil ik ze aansluiten (bruin op L en blauw op 'n), alleen heb ik ze achter een stekker zitten. Gaat dat goed als ik ze aan beide kanten gewoon aansluit?

Als ik de stekker er andersom in doe heb ik ze dus andersom zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:42
RubenA schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:58:
Ik heb mijn sonoffs binnen!
Maar, nu wil ik ze aansluiten (bruin op L en blauw op 'n), alleen heb ik ze achter een stekker zitten. Gaat dat goed als ik ze aan beide kanten gewoon aansluit?

Als ik de stekker er andersom in doe heb ik ze dus andersom zitten.
Je kan ze gewoon zo aansluiten. Het omdraaien van de stekker is geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-04 12:38
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:55:
[...]

Je kan ze gewoon zo aansluiten. Het omdraaien van de stekker is geen probleem.
Had al zo'n vermoeden! Is gelukt en werkt top! Toch maar meer van bestellen dus!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:39
z1rconium schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:58:
[...]

Omdat er een REST API in de firmware komt te zitten, maw die mag je gebruiken en niets anders (?)
Het blijft een ESP8266. Dan moeten ze al de hardware gaan beschadigen willen ze voorkomen dat je gaat flashen.

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-05 12:03
Of gewoon geen headers/voorbereiding voor headers op de PCB's zetten. Dan ben haken de meeste hobbyisten ook wel af verwacht ik. Tuurlijk zullen de Die-hards wel draadjes rechtstreeks op de pootjes van de esp solderen, maar de meesten zullen afhaken hoor.

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-05 09:17
spank_mojoo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:38:
Of gewoon geen headers/voorbereiding voor headers op de PCB's zetten. Dan ben haken de meeste hobbyisten ook wel af verwacht ik. Tuurlijk zullen de Die-hards wel draadjes rechtstreeks op de pootjes van de esp solderen, maar de meesten zullen afhaken hoor.
Dan komt er vast ook wel weer een handig iemand die er een klem voor maakt die je op je print kan klemmen. Denk niet dat ze al die moeite gaan doen.

• Elsdeniep
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 25-04 15:16
Newbie vraagje.
Ik wil Sonoff gaan gebruiken voor de bediening van zonwering dus met een schakelaar met een puls voor "op" en één voor "neer".

- Kan dat met (standaard) Sonoff onderdelen?
- Welk (beginners-)setje kan ik het beste aanschaffen?
- Als ik dat bestel op dx.com, is dat dan compatibel met EU standaarden?
- Het liefst flash ik de Sonoff omdat de Googles van deze wereld niet hoeven te weten wanneer ik de gordijnen dicht doe... Tasmota? ITEAD? Andere?

Alvast bedankt.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:21

T-Infinity

Heen en weer....

Elsdeniep schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:34:
Newbie vraagje.
Ik wil Sonoff gaan gebruiken voor de bediening van zonwering dus met een schakelaar met een puls voor "op" en één voor "neer".

- Kan dat met (standaard) Sonoff onderdelen?
- Welk (beginners-)setje kan ik het beste aanschaffen?
- Als ik dat bestel op dx.com, is dat dan compatibel met EU standaarden?
- Het liefst flash ik de Sonoff omdat de Googles van deze wereld niet hoeven te weten wanneer ik de gordijnen dicht doe... Tasmota? ITEAD? Andere?

Alvast bedankt.
Ja heb ik hier ook, voor mijn rolluiken dan. Je kunt 2 x sonof basic nemen of 1 x sonof dual. Dat laatste is misschien het handigst want je kunt die in 'interlock' mode zetten zodat het nooit voor kan komen dat 'op' en 'neer' tegelijk actief zijn, want dan gaat je motor eraan. Ik gebruikte dus de dual.

setje? => 1 x een sonoff dual dus. Dat is het (of moet je ook nog een buismotor kopen?). Als je het vervolgens met een fysieke knop wilt bedienen wordt het ietsje lastiger maar niet onmogelijk hoor, maar realiseer je dat je dan wat trucjes uit moet halen binnen tasmota. Zonder flashen gaat aansturing (op/neer) met een knop niet werken denk ik.
Compatible.. Euh tsja het werkt, maar het is allemaal niet officieel gekeurd volgens mij dus bij brand kun je dat op niemand verhalen ben ik bang. Als je het binnen de EU koopt is diegene waarvan je hem koopt de 'importeur' en die is dan (volgens mij) aansprakelijk voor de veiligheid van het apparaat.

Itead is de producent van Sonoff. En ik zou idd voor Tasmota gaan.

Waarom eigenlijk uberhaupt een fysieke knop aanleggen als je een sonoff gebruikt? Mooie is toch juist dat je hem dan via wifi kunt bedienen?

T-Infinity wijzigde deze reactie 24-04-2019 09:26 (5%)

• Elsdeniep
@T-Infinity Bedankt voor dit complete antwoord. Ik begrijp nu beter hoe Sonoff werkt en wat het kan.
En bedankt voor de correctie: Tasmota = OS, Itead = fabrikant.
Kan ik met Sonoff Dual ook stem-commando's en een temperatuursensor gebruiken om het geheel aan te sturen?
Volgens mij heb ik het antwoord mbt de temperatuur sensor al: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/721

Elsdeniep wijzigde deze reactie 24-04-2019 14:19 (30%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:14:
@T-Infinity Bedankt voor dit complete antwoord. Ik begrijp nu beter hoe Sonoff werkt en wat het kan.
En bedankt voor de correctie: Tasmota = OS, Itead = fabrikant.
Kan ik met Sonoff Dual ook stem-commando's en een temperatuursensor gebruiken om het geheel aan te sturen?
Niet met alleen een Sonoff dual, dat is maar een héél simpel apparaatje en kan dus geen spraak herkennen want het heeft ook geen microfoon en temp-sensor. Je zult dus iets moeten hebben dat een commando naar de Sonoff stuurt. Dat kan een google home zijn, of een domotica systeem op een raspberry pi bijvoorbeeld.
Je moet de sonoff dual echt zien als 2 aan/uit schakelaars op wifi.

• Elsdeniep
@T-Infinity Jammer. Ik wilde namelijk een oplossing zonder Google en binnen één systeem (Sonoff met Tasmota).
Ik ga kijken of ik de Raspberry Pi begrijp.

• chriistiix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:16
Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:25:
@T-Infinity Jammer. Ik wilde namelijk een oplossing zonder Google en binnen één systeem (Sonoff met Tasmota).
Ik ga kijken of ik de Raspberry Pi begrijp.
Ik raad je aan om te verdiepen in bijvoorbeeld Home Assistant.
Zo krijg je dingen dus makkelijk aan elkaar verbonden.

Zo kun je bijvoorbeeld een smart schakelaar en een sonoff verbinden met Home assistant, deze kan dus naar beide luisteren en praten.

De schakelaar zegt tegen Home Assistant doe de schermen omhoog, en Home assistant geeft dan dus de opdracht aan de Sonoff.

Je had het ook over een temperatuur sensor, deze zijn apart te verkrijgen.
Zo kan je bijvoorbeeld Home Assistant laten reageren op bepaalde waardens.
Bijvoorbeeld als de temp hoger is dan 21, doe de schermen omlaag.

Ik zou dat hele stembesturing nog even uit je hoofd zetten, tenzij dat dat echt een eis is voor nu.
Mocht het een eis zijn voor later => Focus bijv op Home Assistant. Siri, Google etc zijn koppelaar
Mocht je het direct willen => Ga opzoek naar een fabrikant die dat al heeft ingebouwd, zo heb je ook geen home assistant nodig.

chriistiix wijzigde deze reactie 24-04-2019 14:37 (16%)

• Elsdeniep
@T-Infinity Bedankt weer.
Ik heb even snel naar Home Assistant gekeken.
Zeg ik het zo goed:
- Sonoff Tasmota verzorgt de Wireless aansturing van 220V onderdeel.Bijv: met de app zonwering op en neer.
- Home Assistant op Raspberry meet en regelt. Bijv. Temperatuur > x => zonwering neer.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@Elsdeniep , credits gaan naar @chriistiix deze keer ;-)

Maar je zegt het goed. Sonoff is gewoon een draadloze 220V schakelaar.
Alles wordt geregeld in home assistant, die stuur je aan met een app.
Zelf gebruik ik Domoticz ipv home assistant, aan jou te kiezen wat je fijner vindt.

T-Infinity wijzigde deze reactie 24-04-2019 14:48 (17%)

• chriistiix
Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:43:
@T-Infinity Bedankt weer.
Ik heb even snel naar Home Assistant gekeken.
Zeg ik het zo goed:
- Sonoff Tasmota verzorgt de Wireless aansturing van 220V onderdeel.Bijv: met de app zonwering op en neer.
- Home Assistant op Raspberry meet en regelt. Bijv. Temperatuur > x => zonwering neer.
Yes,

Sonoff is gewoon heel simpel een relais die aanstuurbaar is via WiFi. Tasmota heeft zelf geen app.

Home Assistant meet trouwens (in principe) niks, hij ontvang alleen waardes, en stuurt waardes naar andere apparaten.

• Elsdeniep
@T-Infinity Bedankt: het begint te dagen.
@chriistiix Home Assistant meet niks maar je kunt het gebruiken als OS op een Raspberry met een temperatuur sensor. Toch (hoop ik)?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Waarbij de temp-sensor meestal ook weer een wifi apparaat is dat de temp draadloos naar de raspberry stuurt, die vervolgens je sonoff schakelt.
meestal heb je geen temp sensor fysiek vast zitten aan de raspberry (al is dit wel mogelijk, maar niet handig)

Sonoff TH10 bijvoorbeeld kun je zo een temp-sensor inpluggen. Dan werkt deze dus als een draadloze temp-sensor.

Dan heb je dus een sonoff voor temp-meting, een raspberry met home assistant voor de signaalverwerking, en een sonoff voor het schakelen van je zonwering.

• Elsdeniep
@T-Infinity Dat vroeg ik mij al af: waar is de Raspberry en waar is de sensor?

Ik heb maar 1 Sonoff nodig toch?
Dan wordt het:
1. - meten en draadloos temperatuur doorgeven met: SONOFF TH10 DIY 10A 2200W Smart Home WIFI Wireless Temperature Humidity Sensor Thermostat Remote Control Switch Socket w/ Probe
2a.- temperatuurwaarde ontvangen: Raspberry Homne Assistant aangemeld op Wifi netwerk
2b.- aan/uit verzenden: Raspberry Home Assistant
3 - motor aansturen: SONOFF TH10 DIY 10A 2200W

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@Elsdeniep
nee je hebt 2 x sonoff nodig. voor 1 en voor 3. De Sonoff dual is nu verdwenen uit je plan?
verder klopt het

T-Infinity wijzigde deze reactie 24-04-2019 15:17 (7%)

• Elsdeniep
@T-Infinity Ik begrijp dat ik je veel tijd kost. Excuus.
Dacht ik toch net dat ik het begreep. Dus de 10A/2200W van de TH10 verwijst niet naar het vermogen dat het relais kan schakelen? Waar dan wel naar?

1. - meten en draadloos temperatuur doorgeven met: SONOFF TH10 DIY
2a.- temperatuurwaarde ontvangen: Raspberry Home Assistant OS aangemeld op Wifi netwerk
2b.- aan/uit verzenden: Raspberry Home Assistant OS
3 - motor aansturen: SONOFF Dual

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:30:
@T-Infinity Ik begrijp dat ik je veel tijd kost. Excuus.
Dacht ik toch net dat ik het begreep. Dus de 10A/2200W van de TH10 verwijst niet naar het vermogen dat het relais kan schakelen? Waar dan wel naar?
geen probleem :)
jawel, daar verwijst het wel naar. Ik bedoelde dat je in totaal 2 sonoffs nodig hebt. Voor je gehele project.
Je onderstaande setup klopt dus.
1. - meten en draadloos temperatuur doorgeven met: SONOFF TH10 DIY
2a.- temperatuurwaarde ontvangen: Raspberry Home Assistant OS aangemeld op Wifi netwerk
2b.- aan/uit verzenden: Raspberry Home Assistant OS
3 - motor aansturen: SONOFF Dual

• Elsdeniep
@T-Infinity
Ik bedoelde dat je in totaal 2 sonoffs nodig hebt.
Aaarrrgghhh. Waarom begrijp ik maar niet dat iets waar je alleen maar een sensortje in prikt toch ook 2200W kan schakelen maar daar niet voor gebruikt kan worden?

Of bedoel je: als de temperatuurmeting en het aansturen van de motor OP VERSCHILLENDE PLAATSEN gedaan wordt, heb je 2 Sonoffs nodig.
Als de meting en de aansturing op DEZELFDE PLAATS gebeuren, kan het met de TH10 DIY.

Elsdeniep wijzigde deze reactie 24-04-2019 15:56 (7%)

• chriistiix
Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:56:
@T-Infinity
[...]

Aaarrrgghhh. Waarom begrijp ik maar niet dat iets waar je alleen maar een sensortje in prikt toch ook 2200W kan schakelen maar daar niet voor gebruikt kan worden?

Of bedoel je: als de temperatuurmeting en het aansturen van de motor OP VERSCHILLENDE PLAATSEN gedaan wordt, heb je 2 Sonoffs nodig.
Als de meting en de aansturing op DEZELFDE PLAATS gebeuren, kan het met de TH10 DIY.
Nee, want jou motor heeft al 2 aansturingen, hiervoor is de dual dus nodig (1x omhoog, 1x omlaag)

Met de TH10 kan je ook 220V schakelen. maar bij het geval van je zonneweringen, zal deze dan alleen omhoog of omlaag kunnen.

Maar op Sonoff kan je zelf dingen ook aansluiten qua sensors, je zou op de Dual een temp sensor kunnen aansluiten.

https://github.com/arends...i/Sonoff-Dual-and-Dual-R2

chriistiix wijzigde deze reactie 24-04-2019 15:59 (11%)

• Elsdeniep
@T-Infinity Yesss! Nu is het duidelijk.Voor het schakelen van een een lampje had het dus wel gekund.
Bedankt voor je geduld en een prettige dag nog!

• Elsdeniep
@chriistiix Yesss! Nu is het duidelijk.Voor het schakelen van een een lampje had het dus wel gekund.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:00:
@T-Infinity Yesss! Nu is het duidelijk.Voor het schakelen van een een lampje had het dus wel gekund.
Ja voor het schakelen van een lampje had het wel gekund inderdaad :)

• chriistiix
Elsdeniep schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:00:
@chriistiix Yesss! Nu is het duidelijk.Voor het schakelen van een een lampje had het dus wel gekund.
Ik ga trouwens zo 2x de Shelly 2.5 bestellen. (ook voor mijn zonnewering)
Deze is vergelijkbaar met de Sonoff Dual, beide draaien op een esp8266.

Shelly komt zelf uit Bulgarije waardoor bij klachten of defecte het een stuk makkelijk optelossen is dan direct met China.

Bij de Shelly krijg je wel een app die al stem besturing heeft. Stuk makkelijker dan met EEN Sonoff en hassio

Wellicht ook interessant voor jou!
https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:35
chriistiix schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:15:
[...]

Bij de Shelly krijg je wel een app die al stem besturing heeft. Stuk makkelijker dan met EEN Sonoff en hassio
De eWeLink app kun je toch ook integreren met Google assistant. Hoef je de Sonoff ook niet aan te passen.

• joepstar
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19-05 13:58
Ik gebruik sinds een aantal weken de Shelly 2.5 voor het bedienen van de rolluiken. Die kun je out of the box gebruiken voor het aansturen van een rolluik en er zitten twee aansluitingen op voor de 'op' en 'neer' schakelaar. Je kunt ze met de standaard firmware gebruiken (zowel met een lokale server als met hun server) en evt. flashen naar tasmota.
T-Infinity schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:23:
[...]

Ja heb ik hier ook, voor mijn rolluiken dan. Je kunt 2 x sonof basic nemen of 1 x sonof dual. Dat laatste is misschien het handigst want je kunt die in 'interlock' mode zetten zodat het nooit voor kan komen dat 'op' en 'neer' tegelijk actief zijn, want dan gaat je motor eraan. Ik gebruikte dus de dual.

setje? => 1 x een sonoff dual dus. Dat is het (of moet je ook nog een buismotor kopen?). Als je het vervolgens met een fysieke knop wilt bedienen wordt het ietsje lastiger maar niet onmogelijk hoor, maar realiseer je dat je dan wat trucjes uit moet halen binnen tasmota. Zonder flashen gaat aansturing (op/neer) met een knop niet werken denk ik.
Compatible.. Euh tsja het werkt, maar het is allemaal niet officieel gekeurd volgens mij dus bij brand kun je dat op niemand verhalen ben ik bang. Als je het binnen de EU koopt is diegene waarvan je hem koopt de 'importeur' en die is dan (volgens mij) aansprakelijk voor de veiligheid van het apparaat.

Itead is de producent van Sonoff. En ik zou idd voor Tasmota gaan.

Waarom eigenlijk uberhaupt een fysieke knop aanleggen als je een sonoff gebruikt? Mooie is toch juist dat je hem dan via wifi kunt bedienen?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@joepstar dat is inderdaad ideaal ja. Toen ik de boel installeerde was die er nog niet dus ging ik voor sonoff, waar ik er sowieso nog een hoop van heb liggen. Sonoff is ook iets goedkoper dacht ik. Maar Shelly is zeker een goed alternatief, stuk kleiner ook!.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:55
joepstar schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:54:
Ik gebruik sinds een aantal weken de Shelly 2.5 voor het bedienen van de rolluiken. Die kun je out of the box gebruiken voor het aansturen van een rolluik en er zitten twee aansluitingen op voor de 'op' en 'neer' schakelaar. Je kunt ze met de standaard firmware gebruiken (zowel met een lokale server als met hun server) en evt. flashen naar tasmota.

[...]
Ik heb voor de rolluiken al jaren een klik-aan klik-uit maar ben daar al tijden niet gelukkig mee. Dit zou dus een mooie oplossing kunnen zijn, maar de kaku maakt automatisch na ik dacht 1 minuut de boel weer spanningsloos. Doet de Shelly dat ook of moet je dat vanuit je eigen software sturen ?

Nadeel van uit eigen software sturen is dat er bij uitval spanning op de motor kan blijven staan, wat bij de kaku dus niet gebeurd.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:00
Pixelmagic schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:21:
[...]Nadeel van uit eigen software sturen is dat er bij uitval spanning op de motor kan blijven staan, wat bij de kaku dus niet gebeurd.
Motor heeft eindeloopschakelaar, dus intern wordt de spanning onderbroken, geen probleem.
En als je het als risico ziet dat er spanning op staat als je de motor wil vervangen, in dat geval moet je sowiezo de spanning afschakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joepstar
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19-05 13:58
Ik ben geen expert hoe het precies zit wbt. software. Als ik me niet vergis wordt de motor voor x tijd bekrachtigd en vervolgens afgeschakeld. Deze tijd is met de software van de Shelly in de app instelbaar. Daarnaast zit er een functie in de Shelly waarmee het rolluik voor een bepaald percentage geopend of gesloten kunnen worden.
Pixelmagic schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:21:
[...]

Ik heb voor de rolluiken al jaren een klik-aan klik-uit maar ben daar al tijden niet gelukkig mee. Dit zou dus een mooie oplossing kunnen zijn, maar de kaku maakt automatisch na ik dacht 1 minuut de boel weer spanningsloos. Doet de Shelly dat ook of moet je dat vanuit je eigen software sturen ?

Nadeel van uit eigen software sturen is dat er bij uitval spanning op de motor kan blijven staan, wat bij de kaku dus niet gebeurd.

• Pixelmagic
naftebakje schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:24:
[...]
Motor heeft eindeloopschakelaar, dus intern wordt de spanning onderbroken, geen probleem.
En als je het als risico ziet dat er spanning op staat als je de motor wil vervangen, in dat geval moet je sowiezo de spanning afschakelen.
Het is meer een extra veiligheid die de kaku heeft, mocht er onverhoopt iets mis gaan met open of dicht gaan dan duurt dat dus maximaal 1 minuut waarna de motor spanningsloos is.

Heb het hier een keer gehad dat het rolluik voor de tuindeur ongepland dicht ging, terwijl de deur openstond. Resultaat dat na ongeveer 50cm het luik op de deur stopt terwijl de motor doorloopt. Als de spanning er dan op blijft staan heb je een uitdaging, uitgebrande motor of erger. Bij kaku stopt het dan dus (hopelijk) daar voor.

@joepstar bedankt, ik ga eens onderzoeken hoe het werkt, misschien voor dat geld eentje bestellen om te proberen.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Elsdeniep
Bedankt. Ik ga ook naar Shelly kijken.

• Elsdeniep
jobr schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:00:
[...]De eWeLink app kun je toch ook integreren met Google assistant.
@jobr Ik heb een voorkeur om het zonder inmenging van de "grote jongens" te doen. Dus voor mij liever geen Google Assistant.

• Elsdeniep
Jammer: Shelly 2.5 is (nog) niet te koop.

• chriistiix
Elsdeniep schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:11:
Jammer: Shelly 2.5 is (nog) niet te koop.
Wel, eerste batch is er al uit en tweede batch 7 mei.
Op de website staat het indd wat vreemd qua datum, (iets over preorderen vanaf Feb). maar je kan hem gewoon bestellen.

• Slaut
  • Laatst online: 15:42
Ik heb wel mijn shelly 2.5 binnen, maar shelly had gebeld, dat ze ze door een probleem gaan vervangen, en of ik de oude terug stuur.

• Pixelmagic
Slaut schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:25:
Ik heb wel mijn shelly 2.5 binnen, maar shelly had gebeld, dat ze ze door een probleem gaan vervangen, en of ik de oude terug stuur.
Dat klinkt netjes, porto word vergoed of niet ?

• chriistiix
Slaut schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:25:
Dus klinkt alsof de gehele eerste batch terug geroepen is...

Wel netjes hoe ze daar mee omgaan, maar denk dat ik dan nog wel even wacht tot de 3e of 4e batch..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SenH
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Verschrikkelijke QA op de eerste batch vd Shelly 2.5 blijkbaar, goed dat ze worden teruggeroepen. Lijkt me levensgevaarlijk om in een wandcontactdoos te verbergen.
https://forum.creationx.d...5/&postID=22725#post22725

Zie ook post van TD-er:
TD-er in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

SenH wijzigde deze reactie 26-04-2019 10:08 (10%)

• Slaut
  • Laatst online: 15:42
Pixelmagic schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:14:
[...]

Dat klinkt netjes, porto word vergoed of niet ?
Nee, ze geven me een €10 korting voor een volgende aankoop. Ben het er niet meer eens, maar moet nog actie ondernemen.

@SenH bedankt, ik dacht dat het probleem enkel wifi antenne was, dus ontvangst ofzo. Is dus erger dan dat.

Slaut wijzigde deze reactie 26-04-2019 10:31 (15%)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:04
Tja, dat krijg je als er allerlei onderdelen in isolatie van elkaar ontwikkeld worden en dan pas bij assemblage op elkaar gezet worden.... Whoops. Maar ze lossen het dan weer wel netjes op!

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• sterremos
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:49
Ben overgestapt van Zigbee2MQTT naar Deconz, gebruikt Domoticz. ik heb een sonoff switch S20 op Tasmota. probeer deze in Deconz te pairen, maar lukt me niet. kan er niets over vinden op het net.
weet iemand een oplossing?

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sterremos schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:50:
Ben overgestapt van Zigbee2MQTT naar Deconz, gebruikt Domoticz. ik heb een sonoff switch S20 op Tasmota. probeer deze in Deconz te pairen, maar lukt me niet. kan er niets over vinden op het net.
weet iemand een oplossing?
Huh? De S20 is toch WiFi en geen Zigbee? Of mis ik wat 😁

http://www.team-mediaportal.com/

• sterremos
Mars Warrior schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:00:
[...]

Huh? De S20 is toch WiFi en geen Zigbee? Of mis ik wat 😁
Dom, inderdaad, was even op de verkeerde weg daar ik geen verbinding meer had.
:'(

• sterremos
heb net een andere S20 geflashed met deze zelfde bin als de huidige sonoff.
flash ging goed, echter hierna zit deze vast, de blauwe led blijft maar branden.
de switch blijft in de boot mode staan volgens mij.
kan deze nog aangepast worden of kan ik hem weggooien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:50

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is nu de consensus wat betreft de veiligheid van Sonoff (S26). Ik heb lange tijd de vuistregel gehad dat ik geen Chinees spul van Ali e.d. op 230V in huis wil. Er zijn echter niet echt goede alternatieven wat betreft ESP basis en zelf te flashen met custom firmware. Nu ken ik Shelly en dat is voor inbouwspul echt een no-brainer. Sonoff is het risico niet waard als je voor bijna niks meer een Shelly kan halen.

Maar de Shelly stekkerdoos heeft dan weer geen ESP basis. Ik zou zo'n stekker graag willen inzetten om apparaten te bedienen op basis van mijn PV opwekking. Denk aan wasmachine en koelkast.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• jobr
sterremos schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:41:
heb net een andere S20 geflashed met deze zelfde bin als de huidige sonoff.
flash ging goed, echter hierna zit deze vast, de blauwe led blijft maar branden.
de switch blijft in de boot mode staan volgens mij.
kan deze nog aangepast worden of kan ik hem weggooien?
Je zou deze eens kunnen flashen met een blank_1MB.bin file (erase dus).
En daarna opnieuw proberen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:19

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@CurlyMo Bedoel je met Shelly een no-brainer dat je het zonder twijfelen zou plaatsen? De Shelly is ook niet heilig namelijk: SenH in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Sonoff POW heb ik al eens warmtebeeld plaatjes van gemaakt: dof in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)". Plaatjes lijken extreem, warmste plekken zijn 45-47°C. Dat is met 7A, als je daarboven gaat dan wordt het wel redelijk warm vermoed ik.

Koelkast zou ik wel aandurven dat is maar 100W als de compressor draait. Wasmachine is een twijfelgeval. Die pakt veel stroom (2000-2200W) bij verwarmen water, maar dat is maar kort. Ik heb er zelf eentje tussen een elektrische kachel zitten (7A), maar die staat alleen aan als er iemand bij is. Hij heeft al wel eens een uur of 5 aangestaan zonder dat de Sonoff wegfikte. Toch zet ik die nooit aan zonder toezicht, durf ik niet.

Is het je alleen om het schakelen te doen? Of wil je ook stroomverbruik meten? Bij alleen schakelen zou je ook een industrieel relais door de Sonoff kunnen laten schakelen. Dan loopt de belasting daar doorheen i.p.v. door het relais van formaat suikerklontje in de Sonoff.

ThinkPad wijzigde deze reactie 30-04-2019 20:26 (37%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ThinkPad schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:22:
@CurlyMo Bedoel je met Shelly een no-brainer dat je het zonder twijfelen zou plaatsen? De Shelly is ook niet heilig namelijk: SenH in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
Klopt, dat gebeurd overal wel eens, zie alle terugroepacties. Het nette was wel dat ook Shelly een terugroepactie begonnen. Verder heeft de Shelly wel alle Europese keurmerken.
Koelkast zou ik wel aandurven dat is maar 100W als de compressor draait.
Dus jij zegt dat de Sonoff S26 prima veilig is?
Is het je alleen om het schakelen te doen? Of wil je ook stroomverbruik meten? Bij alleen schakelen zou je ook een industrieel relais door de Sonoff kunnen laten schakelen. Dan loopt de belasting daar doorheen i.p.v. door het relais van formaat suikerklontje in de Sonoff.
Dat is een mooi idee, maar dan ben ik alsnog aan het knutselen. Dat lijkt me ook weer niet het veiligste. Andere optie is om de Shelly in de WCD inbouwdoos in te bouwen en de gehele WCD te schakelen.

• h.nekkers
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-05 08:48
zoeperman schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:14:
[...]

die teleperiod geeft hij iedere 5 minuten zijn status over mqtt.
je zou de console eens kunnen bekijken of wifi afentoe wegvalt en je verbinding niet stabiel genoeg is, ik vermoed dat daar eerder de oorzaak zit dan dat mqtt niet goed werkt.
Ben er nog niet achter waarom de verlichting af en toe niet uit gaat. Ik heb het nu voorlopig opgelost door de verlichting 2 x uit te schakelen met een een tussenpoos van 5 minuten. Dat werkt tot op heden altijd.

Ik zal me er tzt nog eens weer in verdiepen en testen om er achter te komen wat er nu aan de hand is. een zwak wifi signaal is het niet, omdat het probleem ook binnenshuis met uitstekende wifi optreed...
Als er nog iemand sugesties heeft, dan hoor ik dat graag...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:45:
[...]
Dat is een mooi idee, maar dan ben ik alsnog aan het knutselen. Dat lijkt me ook weer niet het veiligste. Andere optie is om de Shelly in de WCD inbouwdoos in te bouwen en de gehele WCD te schakelen.
Ik denk dat met een industrieel relais toch nog veiliger is dan met een Shelly. Wat ik alleen even niet zo goed begrijp, je wilt het gaan gebruiken om bijvoorbeeld de koelkast en je wasmachine te schakelen. Maar waarom zou je een koelkast überhaupt uitschakelen? En hoe zie je dit schakelen van de wasmachine voor je? Een wasmachine begint toch niet aan zijn programma zodra je de stroom er op zet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:50:
[...]

Ik denk dat met een industrieel relais toch nog veiliger is dan met een Shelly. Wat ik alleen even niet zo goed begrijp, je wilt het gaan gebruiken om bijvoorbeeld de koelkast en je wasmachine te schakelen. Maar waarom zou je een koelkast überhaupt uitschakelen? En hoe zie je dit schakelen van de wasmachine voor je? Een wasmachine begint toch niet aan zijn programma zodra je de stroom er op zet?
Het doel is om mijn eigen verbruik te verhogen. Dus wasmachine alleen aan als er PV opgewerkt wordt. Wasmachine idem. Aanzetten om programma in te stellen. Daarna stroom eraf. Stroom er weer op als er genoeg PV is. Mijn wasmachine continueert zijn programma als de stroom onderbroken is.

Allemaal experimentjes die misschien totaal niet gaan werken, maar dan weten we dat ook. Anders gewoon proberen lampen slim te maken met inbouw Shelly's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:56:
[...]

Het doel is om mijn eigen verbruik te verhogen. Dus wasmachine alleen aan als er PV opgewerkt wordt. Wasmachine idem. Aanzetten om programma in te stellen. Daarna stroom eraf. Stroom er weer op als er genoeg PV is. Mijn wasmachine continueert zijn programma als de stroom onderbroken is.

Allemaal experimentjes die misschien totaal niet gaan werken, maar dan weten we dat ook. Anders gewoon proberen lampen slim te maken met inbouw Shelly's.
Dat je je verbruik wilt verhogen had ik al begrepen. Maar een koelkast die altijd aan staat verbruikt nog meer, dan een koelkast die af en toe aan en uit gaat ;) Daarnaast heb je dan een kans dat je koelkast een tijdje (te lang) uit blijft. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Voor wat betreft je wasmachine, dat klinkt al wat logischer. Al gaat dat bij mij thuis niet werken. Even los van het feit dat ik (nog) geen zonnepanelen heb, ga ik het niet verkocht krijgen dat de wasmachine alleen aan gaat als we stroom "over" hebben. Ik denk dat ik dan binnen een paar weken van een 5 persoons naar een 1 persoonshuishouden ga :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:20:
[...]

Dat je je verbruik wilt verhogen had ik al begrepen. Maar een koelkast die altijd aan staat verbruikt nog meer, dan een koelkast die af en toe aan en uit gaat ;)
Het lijkt alsof je wil reageren met een tegenstelling terwijl je mijn doel juist onderschrijft.
Daarnaast heb je dan een kans dat je koelkast een tijdje (te lang) uit blijft. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.
Had ik al gedaan. Koelkast kan 24 uur zonder stroom. Als er langer dan X uur geen PV is geweest (omdat de omvormer onbereikbaar is) dan moet de koelkast tenminste X uur draaien om weer op temperatuur te komen.
Voor wat betreft je wasmachine, dat klinkt al wat logischer. Al gaat dat bij mij thuis niet werken. Even los van het feit dat ik (nog) geen zonnepanelen heb, ga ik het niet verkocht krijgen dat de wasmachine alleen aan gaat als we stroom "over" hebben. Ik denk dat ik dan binnen een paar weken van een 5 persoons naar een 1 persoonshuishouden ga :D
Nu gaat de wasmachine ook op gezette tijden aan: 10:00 (piek noord) of 12:00 (piek noord en zuid) of 14:00 (piek zuid). Enige wat er nu veranderd is dat je de wasmachine gewoon in kan instellen en hij uit zichzelf binnen een X aantal uur aangaat. Ook daarbij kan je weer programmeren dat dat nooit langer dan na 6 uur mag zijn. Anders loop je het risico dat op een bewolkte dag de machine helemaal niet aangaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:25:
[...]

Het lijkt alsof je wil reageren met een tegenstelling terwijl je mijn doel juist onderschrijft.
Nou dan begrijp ik je vast niet, want volgens mij is jouw oplossing voor je koelkast juist stroom besparend, doordat je hem maar af en toe aan zet. Je doel is toch juist om je stroomverbruik omhoog te krijgen? Dan kan je hem beter continu aan laten lijkt mij.
[...]

Had ik al gedaan. Koelkast kan 24 uur zonder stroom. Als er langer dan X uur geen PV is geweest (omdat de omvormer onbereikbaar is) dan moet de koelkast tenminste X uur draaien om weer op temperatuur te komen.
Klinkt als een goede oplossing. Al zou ik zelf dan die X uur niet te dicht bij de 24 uur pakken. Aangezien die 24 uur is, als je de koelkast gesloten houdt.
[...]

Nu gaat de wasmachine ook op gezette tijden aan: 10:00 (piek noord) of 12:00 (piek noord en zuid) of 14:00 (piek zuid). Enige wat er nu veranderd is dat je de wasmachine gewoon in kan instellen en hij uit zichzelf binnen een X aantal uur aangaat. Ook daarbij kan je weer programmeren dat dat nooit langer dan na 6 uur mag zijn. Anders loop je het risico dat op een bewolkte dag de machine helemaal niet aangaat.
Je idee is goed, maar de WAF lijkt mij erg laag. Zoals gezegd, dat ga ik er bij mij thuis echt niet doorheen krijgen.

Maar je wilt je stroomverbruik "omhoog" krijgen als de zon schijnt, simpel gezegd, toch? Heb je niet iets in je huis wat vooral nodig is als het zonnig is. Een airco ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Vind je het de moeite echt waard? 1x wassen kost je 12 tot 15 cent aan energiekosten (zonder PV).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:42:
[...]
Nou dan begrijp ik je vast niet, want volgens mij is jouw oplossing voor je koelkast juist stroom besparend, doordat je hem maar af en toe aan zet. Je doel is toch juist om je stroomverbruik omhoog te krijgen? Dan kan je hem beter continu aan laten lijkt mij.
Niet omhoog te krijgen, maar het verbruik naar het juiste moment van de dag te verplaatsen.
Klinkt als een goede oplossing. Al zou ik zelf dan die X uur niet te dicht bij de 24 uur pakken. Aangezien die 24 uur is, als je de koelkast gesloten houdt.
Dat leek mij ook logisch.
Je idee is goed, maar de WAF lijkt mij erg laag. Zoals gezegd, dat ga ik er bij mij thuis echt niet doorheen krijgen.
Dan kan je mijn partner nog niet ;)
T-Infinity schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:46:
Vind je het de moeite echt waard? 1x wassen kost je 12 tot 15 cent aan energiekosten (zonder PV).
Doen wij als tweakers alleen dingen omdat het de moeite waard is ;)

Misschien niet is de wasmachine ook niet het beste apparaat ervoor. De koelkast wel en later de WP ook. Ik wil vooral kijken hoe goed het te doen is.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-05-2019 08:48 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:47:
[...]

Niet omhoog te krijgen, maar het verbruik naar het juiste moment van de dag te verplaatsen.
Dan begreep ik je dus toch verkeerd :)
[...]

Dan kan je mijn partner nog niet ;)
:D
[...]

Doen wij als tweakers alleen dingen omdat het de moeite waard is ;)

Misschien niet is de wasmachine ook niet het beste apparaat ervoor. De koelkast wel en later de WP ook. Ik wil vooral kijken hoe goed het te doen is.
Ook al is het maar een klein beetje, zolang de WAF goed is, lijkt het mij een prima begin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Fijn dat het toch als goed idee wordt gezien. Dan blijven we hangen op de vraag wat betreft veiligheid van een Sonoff S26 :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
Fijn dat het toch als goed idee wordt gezien. Dan blijven we hangen op de vraag wat betreft veiligheid van een Sonoff S26 :)
Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Al zou ik zelf niet met tussenstekkers gaan werken bij apparaten die veel vermogen trekken. Ik zou dan voor de optie van een industrieel relais gaan en die door een Sonoff laten schakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:08:
[...]
Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Al zou ik zelf niet met tussenstekkers gaan werken bij apparaten die veel vermogen trekken. Ik zou dan voor de optie van een industrieel relais gaan en die door een Sonoff laten schakelen.
Maar waar vind je zo'n relais die je niet vervolgens nog zelf netjes van een behuizing moet voorzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Maar waar vind je zo'n relais die je niet vervolgens nog zelf netjes van een behuizing moet voorzien.
Hangt er een beetje vanaf met wat je met een behuizing bedoelt. Maar op Conrad (bijvoorbeeld) hebben ze iig keuze zat in industriele relais

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:01
Eigenlijk is dat wel een gat in de markt, een soort UPSén om je PV vermogen op kwijt te kunnen, dus dat je wasmachine en vaatwasser (koelkast blijft een onhandig voorbeeld) als het ware zichzelf opladen op het moment dat je PV stroom over hebt en dan kan je bv 1 of 2 wasjes draaien op de ingebouwde UPS, wasmachine geeft dat zelf aan dan. Moet er alleen een interne smart standaard komen voor een signaal vanuit je PV systeem dat er prik over is.

MrAngry wijzigde deze reactie 01-05-2019 10:48 (18%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Hangt er een beetje vanaf met wat je met een behuizing bedoelt. Maar op Conrad (bijvoorbeeld) hebben ze iig keuze zat in industriele relais
Ik bedoel met behuizing dat de contactpunten niet bloot liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
MrAngry schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:47:
Eigenlijk is dat wel een gat in de markt, een soort UPSén om je PV vermogen op kwijt te kunnen, dus dat je wasmachine en vaatwasser (koelkast blijft een onhandig voorbeeld) als het ware zichzelf opladen op het moment dat je PV stroom over hebt en dan kan je bv 1 of 2 wasjes draaien op de ingebouwde UPS, wasmachine geeft dat zelf aan dan. Moet er alleen een interne smart standaard komen voor een signaal vanuit je PV systeem dat er prik over is.
Een gat in de markt? Dit soort systemen bestaan al ;)
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:58:
[...]

Ik bedoel met behuizing dat de contactpunten niet bloot liggen.
Ik denk dat je daar zelf een behuizing omheen moet maken dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:01
Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Ja, maar ik bedoel eigenlijk direct in je wasmachine / vaatwasser.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:24:
[...]

[...]

Ik denk dat je daar zelf een behuizing omheen moet maken dan.
Waarom zou je dan nog een Sonoff voor gebruiken? Dan kan je beter direct een 220v print relais kopen en daar een Wemos bij in de behuizing kunnen stoppen. Transformator en gelijkrichter erbij, beetje solderen en klaar.

Je hebt dan:
€ 1,99 230V naar 12V 15V transformator
Liever 15V om de voltage drop van de gelijkrichter op te vangen.
€ 0,60 Gelijkrichter
€ 3,50 Relais 440V AC en 12V DC 16A

Dan nog een Wemos, terminal voor de draden en een behuizing. Klaar.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-05-2019 12:05 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
MrAngry schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Ja, maar ik bedoel eigenlijk direct in je wasmachine / vaatwasser.
Dat zou kunnen, maar waarom zou dat handig zijn? Je koopt toch ook geen UPS per pc/device?
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Waarom zou je dan nog een Sonoff voor gebruiken? Dan kan je beter direct een 220v print relais kopen en daar een Wemos bij in de behuizing kunnen stoppen. Transformator en gelijkrichter erbij, beetje solderen en klaar.

Je hebt dan:
€ 1,99 230V naar 12V 15V transformator
Liever 15V om de voltage drop van de gelijkrichter op te vangen.
€ 0,60 Gelijkrichter
€ 3,50 Relais 440V AC en 12V DC 16A

Dan nog een Wemos, terminal voor de draden en een behuizing. Klaar.
Je kan idd ook een ander alternatief gebruiken ipv de Sonoff.

Jouw oplossing klinkt mooi iig. Alleen moet je dan nog wel een printplaatje er bij maken of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:26:
[...]
Jouw oplossing klinkt mooi iig. Alleen moet je dan nog wel een printplaatje er bij maken of niet?
Gaatjesbord is genoeg als je een beetje solderen kan. Punt is alleen dat Sonoff mij gemak zou moeten geven en niet dat ik alsnog met externe relais aan de slag moet die dan weer in een behuizing moet enz.. Dan kan ik beter helemaal zelf iets bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:28:
[...]

Gaatjesbord is genoeg als je een beetje solderen kan. Punt is alleen dat Sonoff mij gemak zou moeten geven en niet dat ik alsnog met externe relais aan de slag moet die dan weer in een behuizing moet enz.. Dan kan ik beter helemaal zelf iets bouwen.
Solderen kan ik idd een beetje, al is het al wel heel wat jaren geleden dat ik het gedaan heb.

Ik snap dat je liever een kant en klare oplossing wilt hebben, maar ook met Sonoff producten moet je sowieso aan de slag. Of ben je niet van plan hem te flashen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:33:
[...]
Solderen kan ik idd een beetje, al is het al wel heel wat jaren geleden dat ik het gedaan heb.

Ik snap dat je liever een kant en klare oplossing wilt hebben, maar ook met Sonoff producten moet je sowieso aan de slag. Of ben je niet van plan hem te flashen?
Jazeker, en hem in een tweede behuizing te stoppen is ook prima. Maar met aparte relais aan de slag vind ik een showstopper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Jazeker, en hem in een tweede behuizing te stoppen is ook prima. Maar met aparte relais aan de slag vind ik een showstopper.
Snap ik wel, dan gebruik je eigenlijk een relais om een relais aan te sturen. Beetje overkill. Dan zou ik zelf ook voor een complete zelfbouwoplossing gaan of genoegen nemen met de Sonoff tussenstekker. Maar dat heeft dan weer niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:20
@CurlyMo Leuke efficiëntie projectjes zeg.
Had je ook overwogen een sensor ìn de koelkast te leggen? Dan zijn het niet de zon en de (te lange uit-) tijd die bepalen of de koelkast aan moet, maar de zon en de (te hoge) temperatuur.
Of zijn batterijen in de kou een probleem?

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Zo iets kastje open ..... kastje dicht ..... een ander kastje....

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: maart 2000

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
Ik snap je idee; maar kun je niet beter op zoek naar een accu, zoals de Tesla Powerwall oid, die je hele verbruik opvangt voor bijvoorbeeld de nacht? Want je wil off-grid kunnen opereren, toch? Al het andere is een beetje gepruts in de marge als je het goed bekijkt.

Salderen wordt namelijk nog minstens 2 jaar geaccepteerd.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
imdos schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Ik snap je idee; maar kun je niet beter op zoek naar een accu, zoals de Tesla Powerwall oid, die je hele verbruik opvangt voor bijvoorbeeld de nacht? Want je wil off-grid kunnen opereren, toch? Al het andere is een beetje gepruts in de marge als je het goed bekijkt.

Salderen wordt namelijk nog minstens 2 jaar geaccepteerd.
Deze is beter denk ik. https://www.zelfenergiepr...t-tot-2023-ongewijzigd-2/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16-05 16:28
Goedenavond Mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar een oplossing om mijn elektrische water boiler te schakelen en te monitoren betreft een boiler van 1200W.

Ben als de dood voor Chinese 230V producten, om de wel bekende reden...

Het makkelijkste vind ik zelf een ‘smart plug’.. had een paar euro’s meer uitgegeven voor een beter merk.. TP-link.. kwam ik er achter dat er geen energie monitoring inzat.. terwijl dit in goedkopere plugs (onder de 30 €) van andere Chinese merken wel zit :/
Alleen ook die hebben weer problemen opzichzelf.. schakeling van enkele pool etc..

Is sonoff te vertrouwen met zo iets? Hoeveel vertrouwen hebben jullie in de sonoffs kwa veiligheid in jullie huis?

mmjjb wijzigde deze reactie 12-05-2019 23:32 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 15:35
@mmjjb hier een tplink met monitoring en onder de €30
pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110
die is alleen niet met tasmota ofzo te gebruiken, onderstaande wel maar is chinees

https://github.com/arends...smota/wiki/BlitzWolf-SHP2

heb beide in gebruik

zoeperman wijzigde deze reactie 13-05-2019 13:38 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmjjb
@zoeperman bedankt voor je reactie!

Je hebt gelijk, de TP-Link HS110 is nu goedkoper, dus dat is dan het opnieuw overwegen waard!

De BlitzWolf SHP2 die je stuurde, ziet er verder goed uit, alleen lees ik ook daarbij ook een reviews als:
"I had it in a 2600w max coffee machine and it should be more than enough with 16A.
After a week the plug burned.
" :P

Is dit een gevalletje pech? Want als ik de GitHub bekijk, ziet het er op het oog wel redelijk degelijk uit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
mmjjb schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:57:
@zoeperman bedankt voor je reactie!

Je hebt gelijk, de TP-Link HS110 is nu goedkoper, dus dat is dan het opnieuw overwegen waard!

De BlitzWolf SHP2 die je stuurde, ziet er verder goed uit, alleen lees ik ook daarbij ook een reviews als:
"I had it in a 2600w max coffee machine and it should be more than enough with 16A.
After a week the plug burned.
" :P

[Afbeelding]

Is dit een gevalletje pech? Want als ik de GitHub bekijk, ziet het er op het oog wel redelijk degelijk uit
Dat is geen geval van pech! Sinds mijn eerste blik in een Sonoff of wat voor Chinees merk dan ook zal ik zal ik ze nooit rechtstreeks aansluiten als er maar enig vermogen door moet. Kerst Led verlichting daar gelaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-05 16:13
mmjjb schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:57:

wizzopa schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Dat is geen geval van pech! Sinds mijn eerste blik in een Sonoff of wat voor Chinees merk dan ook zal ik zal ik ze nooit rechtstreeks aansluiten als er maar enig vermogen door moet. Kerst Led verlichting daar gelaten.
Ik denk dat je sowieso er verstandig aan doet om vermogens boven paar ampere (boven ~500 Watt), niet te gaan schakelen met dit soort doosjes of schakelaars. Chinees, europees of amerikaans maakt m.i. eigenlijk weinig uit. Bij dit soort apparaatjes loopt de stroom deels over het interne pcb'tje en wordt dan via een mini relais geschakeld. Haal maar eens zo'n mini relais open en je ziet twee kleine metalen contactjes waar de stroom door heen gaat en onderbroken kan worden. Gewoon gekkenwerk om dan 10-15 ampere (koffiemachine, wasmachine, elektrische oven, waterkoker, boiler etc) door zo'n contact te laten lopen, ook al heeft zo'n relais of apparaat een aanduiding van 10 of 16 ampere. Gezond boerenverstand is ook iets.

Als het al niet gelijk in de fik gaat (bij zulke belasting) dan toch zeker na een paar honderd keer schakelen. Als de last inductief is (als er een motor betrokken is) is het nog erger, dan springen de vonken er bij het schakelen van af (die je natuurlijk niet ziet maar later wel merkt) en is het feest nog eerder voorbij.

Het beste is nog - omdat het toch vaak gaat om stroom te meten- het relais te overbruggen met een paar stevige installatie koperdraden. Wil je toch schakelen (en niet stroom meten), schakel dan met behulp van een echt stevig relais (die je aanstuurt met sonoff o.i.d.), zoals zulke relais ook intern in wasmachines e.d. gebruikt worden (daar stoppen de fabrikanten ook geen mini relais is). Maar goed, dat vergt wel enig geknutsel.

My 0,02€

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
dof schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:34:
[...]

[...]

Ik denk dat je sowieso er verstandig aan doet om vermogens boven paar ampere (boven ~500 Watt), niet te gaan schakelen met dit soort doosjes of schakelaars. Chinees, europees of amerikaans maakt m.i. eigenlijk weinig uit. Bij dit soort apparaatjes loopt de stroom deels over het interne pcb'tje en wordt dan via een mini relais geschakeld. Haal maar eens zo'n mini relais open en je ziet twee kleine metalen contactjes waar de stroom door heen gaat en onderbroken kan worden. Gewoon gekkenwerk om dan 10-15 ampere (koffiemachine, wasmachine, elektrische oven, waterkoker, boiler etc) door zo'n contact te laten lopen, ook al heeft zo'n relais of apparaat een aanduiding van 10 of 16 ampere. Gezond boerenverstand is ook iets.

Als het al niet gelijk in de fik gaat (bij zulke belasting) dan toch zeker na een paar honderd keer schakelen. Als de last inductief is (als er een motor betrokken is) is het nog erger, dan springen de vonken er bij het schakelen van af (die je natuurlijk niet ziet maar later wel merkt) en is het feest nog eerder voorbij.

Het beste is nog - omdat het toch vaak gaat om stroom te meten- het relais te overbruggen met een paar stevige installatie koperdraden. Wil je toch schakelen (en niet stroom meten), schakel dan met behulp van een echt stevig relais (die je aanstuurt met sonoff o.i.d.), zoals zulke relais ook intern in wasmachines e.d. gebruikt worden (daar stoppen de fabrikanten ook geen mini relais is). Maar goed, dat vergt wel enig geknutsel.

My 0,02€
En dan krijg je zo iets.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 15:35
ik gebruik de blitzwolf alleen voor de kerstboom tot nu toe of voor een lamp met een led verlichting. Voor de wasmachine zou ik meer zien in een tp link of iets in die geest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmjjb
QBedankt voor de feedback!

:| Ik ga TP link maar weer eens proberen... ben als de dood voor het normale Chinese spul.. voor de boiler.

En een hele relay opstelling of PLC’s in de meterkast is in een huur appartement ook net niks, voor mij dan.

@dof ik ben me van de risico’s bewust, en zal de meeste ook voor kerstverlichting niet aandurven... (in iedergeval niet als ik van huis ben)

mmjjb wijzigde deze reactie 14-05-2019 02:29 (101%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
@mmjjb

En TP-Link is zeker niet Chinees?...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmjjb
@GioStyle

Zoals ik aangaf "voor het normale Chinese spul". ;)
TP link profileert zich de laatste jaren meer als Premium merk. Ik verwacht dus dat als ik bijna 50% meer betaal voor een plug van het chinese TP-Link, dat ik dan inderdaad mag verwachten dat hij 8-10A moet aankunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
mmjjb schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:53:
@GioStyle

TP link profileert zich de laatste jaren meer als Premium merk. Ik verwacht dus dat als ik bijna 50% meer betaal voor een plug van het chinese TP-Link, dat ik dan inderdaad mag verwachten dat hij 8-10A moet aankunnen.
Die chinese plugs kun je ook wel bij een NL shop vinden voor de dubbele prijs. Prijs zegt dus weinig.
Zoek maar eens bij bol.com op sonoff

jobr wijzigde deze reactie 14-05-2019 21:00 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:18
mmjjb schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:53:
@GioStyle

Er zit wel een verschil tussen profileren en het echt zijn ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 08:26
Ik draai al een tijdje een sonoff S20 om een lamp te schakelen via domoticz.
Moet zeggen dat ik tevreden ben. Heeft me nog niet in de steek gelaten en ook als ik de knop (handmatige override) gebruik lijkt ie terugkoppeling te krijgen.

Nu heb ik voor een ander projectje een sonoff DiY 4CH gekocht en ook geflashed met tasmota.
Deze lijkt echter minder betrouwbaar te zijn en de feedback als ik een relais handmatig schakel lijkt ie ook niet te pakken.

Als ik in de console kijk zie ik het volgende:

http://i67.tinypic.com/2r23kn5.jpg

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen hieraan?

• imdos
  • Registratie: maart 2000

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

darklord007 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:35:

<--disconnects-->

Misschien mijn post hierover eens bekijken. Staat op de tasmota wiki

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58486750

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• darklord007
imdos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:54:
[...]

Misschien mijn post hierover eens bekijken. Staat op de tasmota wiki

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58486750
Heb m eens op normaal sleep gezet met: SetOption60 1
Helaas lijkt dit nog niet te helpen... nog steeds dezelfde melding af en toe.

Liefst zou ik willen dat ie helemaal niet in sleep ging en gewoon connected bleef. Maar mij is niet helemaal duidelijk welke setting dit dan is. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

darklord007 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:02:
[...]

Heb m eens op normaal sleep gezet met: SetOption60 1
Helaas lijkt dit nog niet te helpen... nog steeds dezelfde melding af en toe.

Liefst zou ik willen dat ie helemaal niet in sleep ging en gewoon connected bleef. Maar mij is niet helemaal duidelijk welke setting dit dan is. 8)7
Moet je dan ook nog niet het commando sleep = 0 geven, zodat hij nooit slaapt??

http://www.team-mediaportal.com/

• darklord007
Mars Warrior schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Moet je dan ook nog niet het commando sleep = 0 geven, zodat hij nooit slaapt??
Dat sleep 0 lijkt wel wat uitgehaald te hebben. De console ziet er vanaf dat moment iig anders uit.

http://i66.tinypic.com/343g6ja.jpg

Ik zal binnekort ff uitproberen hoe hij het nu doet.
Dat beetje meer standby verbruik maakt me voor deze toepassing niet veel, wel dat hij betrouwbaar schakeld.
Dit leek niet het geval te zijn met de originele setting.

Hopelijk gaat het nu beter. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

darklord007 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:35:
Ik draai al een tijdje een sonoff S20 om een lamp te schakelen via domoticz.
Moet zeggen dat ik tevreden ben. Heeft me nog niet in de steek gelaten en ook als ik de knop (handmatige override) gebruik lijkt ie terugkoppeling te krijgen.

Nu heb ik voor een ander projectje een sonoff DiY 4CH gekocht en ook geflashed met tasmota.
Deze lijkt echter minder betrouwbaar te zijn en de feedback als ik een relais handmatig schakel lijkt ie ook niet te pakken.

[Afbeelding]

Heeft hij niet gewoon slechte wifi-ontvangst? Ik zie dit namelijk ook wel eens maar alleen bij hetgeen ik op zolder heb staan.
Je kunt in Tasmota bij 'information' (dacht ik) in het hoofdmenu de wifi-sterkte zien. Als die onder de 30% zit wil het wel eens uitvallen zo nu en dan is mijn ervaring.

Juist met dynamic sleep geactiveerd zou sleep geen invloed op wifi-ontvangst moeten hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
T-Infinity schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:37:
[...]

Heeft hij niet gewoon slechte wifi-ontvangst? Ik zie dit namelijk ook wel eens maar alleen bij hetgeen ik op zolder heb staan.
Je kunt in Tasmota bij 'information' (dacht ik) in het hoofdmenu de wifi-sterkte zien. Als die onder de 30% zit wil het wel eens uitvallen zo nu en dan is mijn ervaring.

Juist met dynamic sleep geactiveerd zou sleep geen invloed op wifi-ontvangst moeten hebben.
ik heb zo'n 70% ontvangst volgens het info blad. dit zou voldoende moeten zijn.
Maar als het zo werkt ben ik tevreden. Het is een controller voor een zwembadpomp. Die gebruiken we maar een paar maanden per jaar.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei P30 lite

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True