Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

TD-er schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:51:
Ander probleem met de nieuwe reeks van Sonoff Basic spullen is dat ze een behoorlijke slag gemaakt hebben naar nog goedkoper produceren.
Oftewel:
- PUYA flash chips (is wel een patch voor, die je zelf moet activeren als je zelf gaat bouwen)
- zwakkere voeding, of dunnere printsporen of iets anders waardoor ze vaak crashen bij hoge CPU load
- slechtere WiFi ontvangst

Dat zijn in elk geval de zaken waar we bij ESPeasy steeds tegenaan lopen. (en ook Tasmota, weet ik van Theo)
Bij de laatste build heb ik in elk geval een "CPU eco mode" optie toegevoegd en dat lijkt de stabiliteit van die Sonoff's te verbeteren. Heeft alleen wel andere nadelen zoals mogelijk missen van packets via WiFi. (verzenden is geen probleem)
Des te meer reden om voortaan een Shelly te kopen. Die worden - volgens hun eigen info want de laatste veries komen deze maand uit - steeds beter qua mogelijkheden en wifi ontvangst.

We zullen de yt video’s wel weer zien met leuke smeltende sonoffs _/-\o_

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-06 09:14
Die Shelly units zijn ook niet zo perfect als je zou hopen.

Sowieso hebben ze het probleem wat elke ESP node heeft die aan energieverbruik probeert te meten met een shunt en dat is dat ze aan de netspanning hangen zonder isolatie.
Het maakt dus heel erg uit of je de juiste draadjes in de L en de N steekt, want anders hangt het aan de fase.

Bijv. de Smanergy KA10 maakt de gevolgen daarvan nog net even een slagje vervelender.
Deze heeft een klein printje op de metalen strip van de contact doos zitten. Oftewel die plaat waarmee je het stopcontact vastschroeft.

Dat printje heeft een LED en een button. Echter als je de L en N omwisselt, dan staat er gewoon de fase op dat printje, op een plek waar je het zeker niet verwacht.
Ik weet niet wat ze met de uiteindelijke versie hebben gedaan, maar het prototype wat ik hier heb, had dat printje alleen maar geïsoleerd tov. die metalen plaat, niet aan de bovenkant waar je 'm kunt aanraken.

Verder hebben zowel de Shelly als de Smanergy het probleem dat de boel ingebouwd is in een hele compacte ruimte, zonder enige vorm van ventilatie. Er zit nog wel een muur omheen die wellicht wat warmte kan absorberen. Maar door de compacte ruimte zit je ook met een beperkte mogelijkheid voor de WiFi antenne.
Je loopt zeer veel kans dat je wifi-signaal door een heel groot stuk van je muur heen moet en steen kan heel goed wifi signalen dempen.
Die warmte-ontwikkeling is best wel een dingetje, waarvoor je dus ook eigenlijk die "eco mode" zal moeten gebruiken.
Zonder regelmatig een delay te doen in de code, zit het verbruik van een ESP8266 op ruwweg 0.25 Watt. ("eco mode" kan ongeveer 0.2 Watt besparen in optimale condities) en dan hangt het ook nog af van de gebruikte spanningsregelaar of dat de enige grootverbruiker is.
Daarnaast zit er nog een shunt in, die ook wel wat warmte kan produceren als er een grootverbruiker ingestekkerd is. Geen idee hoeveel de spoel van een relais aan warmte geeft en ook de contacten van het relais bij grote stromen kan de boel opwarmen.

Bij Sonoff's gingen de printsporen in het verleden ook nog wel eens gloeien, of de zekeringhouder.
De meeste van die printjes hebben tegenwoordig die sporen wel redelijk dik uitgevoerd, op veel plaatsen via's geplaatst tussen boven- en onderkant en soms zelfs een laag tin eroverheen om de hogere stromen aan te kunnen.

Ik zou die inbouw-dingen sowieso niet gebruiken voor veel meer dan een paar-100 Watt. Dus zeker geen wasmachine, droger of iets anders wat > 1000 Watt kan trekken voor langere tijd.
Warmte gaat dan zeker meespelen en dan wil je toch wel iets wat iets groter is qua formaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-06 08:49
Even een noob vraag als het mag. Ik wil een Sonoff Basic flashen, ik kom overal tutorials tegen, deze bijvoorbeeld. Duidelijk verhaal, maar dan kom ik op het kopen van een FTDI adaptortje. In dit topic zag ik een aantal prima aankooplinks, maar bij verder zoeken blijkt dat het allemaal niet-originele chips zijn met het risico ze te bricken onder Windows 10. En dat wil ik gebruiken. Dus welke FTDI adaptor moet ik nu kopen waar een Windows 10 driver voor te vinden is? Of is een driver niet nodig als je de Arduino IDE gebruikt?

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-06 10:41

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Det schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:14:
Even een noob vraag als het mag. Ik wil een Sonoff Basic flashen, ik kom overal tutorials tegen, deze bijvoorbeeld. Duidelijk verhaal, maar dan kom ik op het kopen van een FTDI adaptortje. In dit topic zag ik een aantal prima aankooplinks, maar bij verder zoeken blijkt dat het allemaal niet-originele chips zijn met het risico ze te bricken onder Windows 10. En dat wil ik gebruiken. Dus welke FTDI adaptor moet ik nu kopen waar een Windows 10 driver voor te vinden is? Of is een driver niet nodig als je de Arduino IDE gebruikt?
Bijna elke FTDI-adapter wordt out-of-the box ondersteund. Ik had alleen met een SIL3xxx dat ik een Win10 driver nodig had. Die had ik eens gekregen op een cursus btw. Al die dingen die je koopt hebben standaard ondersteuning in W10(of het moet in de installatie van Arduino of mijn GSM hebben gezeten). Bijvoorbeeld die op het plaatje uit de blog die heb ik zelf ook en werkt prima. Ik heb ook een plastic zilverkleurige USB (USB shell) maar die heeft wel eens kuren, bij sommige devices, omdat die niet voldoende mA kan leveren volgens mij.

Arduino IDE herkent het al meteen als windows geen COM poort aanmaakt.

Ervaringen t.a.v. bricks herken ik totaal niet. Zo'n basic kan aardig wat hebben en is moeilijk stuk te krijgen. Ik heb er pas een ter ziele gestuurd; maar dat was meer omdat ik te lomp bleef drukken op die push button en die afbrak (i.c.m. die zilveren shell). Dus toen maar mijn pogingen opgegeven en bewaard voor reserve onderdelen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
TD-er schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:28:

Sowieso hebben ze het probleem wat elke ESP node heeft die aan energieverbruik probeert te meten met een shunt en dat is dat ze aan de netspanning hangen zonder isolatie.
Het maakt dus heel erg uit of je de juiste draadjes in de L en de N steekt, want anders hangt het aan de fase.

Bijv. de Smanergy KA10 maakt de gevolgen daarvan nog net even een slagje vervelender.
Deze heeft een klein printje op de metalen strip van de contact doos zitten. Oftewel die plaat waarmee je het stopcontact vastschroeft.

Dat printje heeft een LED en een button. Echter als je de L en N omwisselt, dan staat er gewoon de fase op dat printje, op een plek waar je het zeker niet verwacht.
Ik weet niet wat ze met de uiteindelijke versie hebben gedaan, maar het prototype wat ik hier heb, had dat printje alleen maar geïsoleerd tov. die metalen plaat, niet aan de bovenkant waar je 'm kunt aanraken.

Verder hebben zowel de Shelly als de Smanergy het probleem dat de boel ingebouwd is in een hele compacte ruimte, zonder enige vorm van ventilatie. Er zit nog wel een muur omheen die wellicht wat warmte kan absorberen. Maar door de compacte ruimte zit je ook met een beperkte mogelijkheid voor de WiFi antenne.
Je loopt zeer veel kans dat je wifi-signaal door een heel groot stuk van je muur heen moet en steen kan heel goed wifi signalen dempen.
Die warmte-ontwikkeling is best wel een dingetje, waarvoor je dus ook eigenlijk die "eco mode" zal moeten gebruiken.
Zonder regelmatig een delay te doen in de code, zit het verbruik van een ESP8266 op ruwweg 0.25 Watt. ("eco mode" kan ongeveer 0.2 Watt besparen in optimale condities) en dan hangt het ook nog af van de gebruikte spanningsregelaar of dat de enige grootverbruiker is.
Daarnaast zit er nog een shunt in, die ook wel wat warmte kan produceren als er een grootverbruiker ingestekkerd is. Geen idee hoeveel de spoel van een relais aan warmte geeft en ook de contacten van het relais bij grote stromen kan de boel opwarmen.

Bij Sonoff's gingen de printsporen in het verleden ook nog wel eens gloeien, of de zekeringhouder.
De meeste van die printjes hebben tegenwoordig die sporen wel redelijk dik uitgevoerd, op veel plaatsen via's geplaatst tussen boven- en onderkant en soms zelfs een laag tin eroverheen om de hogere stromen aan te kunnen.

Ik zou die inbouw-dingen sowieso niet gebruiken voor veel meer dan een paar-100 Watt. Dus zeker geen wasmachine, droger of iets anders wat > 1000 Watt kan trekken voor langere tijd.
Warmte gaat dan zeker meespelen en dan wil je toch wel iets wat iets groter is qua formaat.
Zijn die dingen wel veilig dan? Ik kwam ze toevallig tegen toen ik naar een Sonoff zocht, maar op papier klinken ze ideaal, achter een schakelaar inbouwen, de knop zelf blijft werken maar je kan toch met een domotica pakket je lampen schakelen.

Ik heb ooit zo'n kleine inbouwmodule van KaKu gehad, die werkte opzich redelijk (tot ik aan de LED lampen ging) en besloten had om 433 Mhz uit te faseren. Shelly klinkt als een waardige opvolger, maar gloeiende dingen in m'n muur inbouwen heb ik niet echt trek in. Meting is ook niet nodig wat mij betreft.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:07

Nee niet perfect, maar voor lampen schakelen zijn ze ideaal.

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• dycell
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 25-06 15:40

Ik denk dat dit best belangrijke informatie is, algemeen in dit topic. Ga niet teveel vermogen door een klein apparaat gooien (ongeacht het merk) en hou rekening met warmte ophoping.

Ps, zorg altijd dat je een brandblusser in huis hebt :)

• gazzzman61
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-06 21:43
Heb ik net een Sonoff RF Bridge geflashed met Tasmota om 3 afstandsbedieningen te vervangen.
in de console zie ik wel dat er verbinding is met wifi, maar zodra ik de Sonoff wil "teachen' gebeurt er niets.....
Blijken alle drie niet te werken omdat ze rolling codes versturen.
Is er iemand die hier een oplossing voor weet?
heb zelf al gezocht op dit forum en andere (GitHub) maar vind geen info.

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-06 08:49
imdos schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:55:
[...]
Bijvoorbeeld die op het plaatje uit de blog die heb ik zelf ook en werkt prima. Ik heb ook een plastic zilverkleurige USB (USB shell) maar die heeft wel eens kuren, bij sommige devices, omdat die niet voldoende mA kan leveren volgens mij.
Helder verhaal, dank je wel! Ik ga er dan gewoon een paar bestellen waaronder die uit de blogpost.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-06 18:37
Det schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:14:
Duidelijk verhaal, maar dan kom ik op het kopen van een FTDI adaptortje. In dit topic zag ik een aantal prima aankooplinks, maar bij verder zoeken blijkt dat het allemaal niet-originele chips zijn met het risico ze te bricken onder Windows 10. En dat wil ik gebruiken. Dus welke FTDI adaptor moet ik nu kopen waar een Windows 10 driver voor te vinden is? Of is een driver niet nodig als je de Arduino IDE gebruikt?
Je kan gewoon zo'n china ding kopen. Ik heb er meerdere, geen probleem.
Dat probleem speelde een hele tijd geleden. Volgens mij speelt dat helemaal niet meer. Driver kun je gewoon downloaden.
Ik heb bijv deze als laatste gekocht in dec.

• TD-er
Let er wel op dat vrijwel alle USB => serial adapters maar weinig power leveren op de 3.3V.
En sommigen leveren wel redelijk wat power op de pin waar 3.3V bij staat alleen is dat dan geen 3.3V maar gewoon de 5V en dan blaas je je ESP op.

Deze heeft wel een eigen spanningsregelaar

Of anders gewoon er zelf een in elkaar klussen met een 3V3 regelaar die 500 mA aan kan en gevoed kan worden vanuit de USB 5V.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
gastje01 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Zijn die dingen wel veilig dan? Ik kwam ze toevallig tegen toen ik naar een Sonoff zocht, maar op papier klinken ze ideaal, achter een schakelaar inbouwen, de knop zelf blijft werken maar je kan toch met een domotica pakket je lampen schakelen.

Ik heb ooit zo'n kleine inbouwmodule van KaKu gehad, die werkte opzich redelijk (tot ik aan de LED lampen ging) en besloten had om 433 Mhz uit te faseren. Shelly klinkt als een waardige opvolger, maar gloeiende dingen in m'n muur inbouwen heb ik niet echt trek in. Meting is ook niet nodig wat mij betreft.
Tsja, je moet je gewoon wel heel goed realiseren wat je ermee gaat schakelen.
Strikt genomen ga je -als het goed is- ook geen grote vermogens schakelen met een lichtschakelaar.
Echter deze Shelly dingen lenen zich heel goed om achter en stopcontact te bouwen en daarmee ligt de drempel om ze zwaar te belasten wel een stuk lager.
Vooral grootverbruikers lenen zicht heel goed om het energieverbruik van te meten en ook om ze periodiek aan en uit te zetten.

Dus als je dat doet met een gewone inbouw lichtschakelaar kun je al problemen krijgen met verkoolde pinnen. En dat is er dan nog een die redelijk wat ruimte heeft om de warmte af te voeren.
In zo'n kleine Shelly behuizing zijn de contact pinnen een heel stuk kleiner en is de ruimte voor warmte afvoer zeer beperkt.
Combineer dat met een ideale use-case om er wel veel vermogen doorheen te jassen en dan heb je wel een potentieel probleem te pakken.

Kortom, ik zeg niet dat die Shelly modules slecht zijn, maar wel dat ze doordacht gebruikt moeten worden.
Niet alleen qua vermogen, maar ook voor wat betreft de aanraakbaarheid van pinnen als ze aan het net hangen.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
TD-er schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:20:
[...]

Tsja, je moet je gewoon wel heel goed realiseren wat je ermee gaat schakelen.
Strikt genomen ga je -als het goed is- ook geen grote vermogens schakelen met een lichtschakelaar.
Echter deze Shelly dingen lenen zich heel goed om achter en stopcontact te bouwen en daarmee ligt de drempel om ze zwaar te belasten wel een stuk lager.
Vooral grootverbruikers lenen zicht heel goed om het energieverbruik van te meten en ook om ze periodiek aan en uit te zetten.

Dus als je dat doet met een gewone inbouw lichtschakelaar kun je al problemen krijgen met verkoolde pinnen. En dat is er dan nog een die redelijk wat ruimte heeft om de warmte af te voeren.
In zo'n kleine Shelly behuizing zijn de contact pinnen een heel stuk kleiner en is de ruimte voor warmte afvoer zeer beperkt.
Combineer dat met een ideale use-case om er wel veel vermogen doorheen te jassen en dan heb je wel een potentieel probleem te pakken.

Kortom, ik zeg niet dat die Shelly modules slecht zijn, maar wel dat ze doordacht gebruikt moeten worden.
Niet alleen qua vermogen, maar ook voor wat betreft de aanraakbaarheid van pinnen als ze aan het net hangen.
Grote vermogens schakelen was ik inderdaad niet van plan. De meest heftige belasting zal 75-100W zijn (halogeen spotjes die niet te vervangen zijn door LED), de rest zijn allemaal LED lampen. Ik vind het nu erg prettig dat de lampen automatisch aan gaan als ik thuis kom en ook weer automatisch uit als ik vertrek, echter voor sommige ruimten, bijvoorbeeld de gang, wil ik absoluut (lees: WAF) dat de lampen met een schakelaar te bedienen zijn. Ik heb echter geen zin in brandgevaarlijke toestanden voor een beetje gemak.

• TD-er
Niet alleen de stroom speelt een rol hierbij.
Sommige belastingen kun je niet zomaar schakelen.
Denk bijvoorbeeld aan een TL-buis. Vermogen is laag, maar toch zal de wandschakelaar zwarte plekken tonen op de contacten na enige tijd gebruik.
Dat komt omdat de aansturing van traditionele TL gebeurt met spoelen en die leveren een hoge piekspanning wanneer je ze uitzet.
Zoiets kan ook gebeuren bij oude types halogeen, die nog met een echte trafo werken.

Als je bij de product-specificaties van Klikaanklikuit kijkt, zul je zien dat zij ook maar 2 modellen hebben die geschikt zijn voor TL-verlichting.

Als je over dat soort zaken goed nadenkt, zal het risico op brand lager zijn dan wanneer je gewone schakelaars gebruikt, maar wat loopt te beunen met de verbruikers, bedrading en schakelmateriaal.

Dus laat je er niet van weerhouden, weet alleen wel wat je doet.

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:23
@TD-er je advies is dus om niet TL met sonoff of een shelly te schakelen?

• jobr
jobr schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:15:
Ik heb nu een Sonoff Touch in gebruik.
Nadeel vind ik dat de verlichting van de touch "knop" brandt als de relais (=lamp) aan staat. Dus in het donker is de touch "knop" dus niet verlicht. Het lijkt erop dat je dat niet kan aanpassing.
Het wifi ledje kan je wel aanpassen.

Iemand daar al eens een oplossing voor gevonden?
Ik heb nu een oplossing waarbij de touch led altijd aan is. Een stuk beter vind ik dan dat deze uit is als het licht uit is (en bijv donker).

Zie hier.

• TD-er
zoeperman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:03:
@TD-er je advies is dus om niet TL met sonoff of een shelly te schakelen?
Afhankelijk van het type TL en ook het type Sonoff/Shelly.
De ouderwetse TL gebruikt een spoel en dat type geeft een hele hoge piekspanning wanneer je 'm uit zet.
Nieuwe types hebben daar veel minder last van.
Vuistregel is dat de lampen met een losse starter van het "oude type" zijn.

Die piekspanning geeft vonken bij het relais.
Een relais kan hierdoor wel oxidatie krijgen bij de contact puntjes, maar dat is niet zo'n probleem voor de lage belasting.
Het is vooral een probleem voor eventueel aangesloten elektronische componenten die aan het net hangen.
Dus bij Klikaanklikuit schakelaars zonder relais, maar ook bij Sonoff/Shelly nodes die verbruik kunnen meten. Bijvoorbeeld de Shelly 2, of de Sonoff POW.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

TD-er schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:22:
[...]

De ouderwetse TL gebruikt een spoel en dat type geeft een hele hoge piekspanning wanneer je 'm uit zet.

Een relais kan hierdoor wel oxidatie krijgen bij de contact puntjes, maar dat is niet zo'n probleem voor de lage belasting.
Het is vooral een probleem voor eventueel aangesloten elektronische componenten die aan het net hangen.
Dus bij Klikaanklikuit schakelaars zonder relais, maar ook bij Sonoff/Shelly nodes die verbruik kunnen meten. Bijvoorbeeld de Shelly 2, of de Sonoff POW.
Nou; niet alleen met die componenten. Ik heb dit ook met een TL in de schuur. Hier had ik een LED of halogeen lamp van 6W samen met de TL in een niet slimme opstelling en dit heeft me binnen een paar maanden 3 of 4 van zulke lampen gekost. Nu toch maar weer een oude peer er in en dit werkt nog steeds goed. Het duurde even voordat ik dit door had |:(

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• zoeperman
TD-er schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:22:
[...]

Bij een shelly 1 die gewoon dom schakeld is een 'oude' tl dus geen probleem?

• zoeperman
Het wifi signaal van de shelly 1 valt mij zwaar tegen, als je hem gewoon ergens neer legt niets aan de hand. Maar zodra je hem achter een schakelaar in de muur maakt dan is het drama. Niet meer te benaderen en weg signaal. Niet echt handig voor een module die achter bestaand schakel materiaal moet.
Meer mensen met deze ervaring?

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zoeperman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:57:
Het wifi signaal van de shelly 1 valt mij zwaar tegen, als je hem gewoon ergens neer legt niets aan de hand. Maar zodra je hem achter een schakelaar in de muur maakt dan is het drama. Niet meer te benaderen en weg signaal. Niet echt handig voor een module die achter bestaand schakel materiaal moet.
Nee. Werkt perfect hier met Tasmota...
RSSI van 78%, dus geen enkel probleem met het wifi signaal...

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
zoeperman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:57:
WiFi is nogal afhankelijk van de oriëntatie van de antenne.
Je zou kunnen proberen om de module een kwart slag te draaien in de lasdoos?
Wellicht is het makkelijker om een willekeurige andere ESP te pakken met een PCB antenna en op die locatie te meten wat de RSSI waarden zijn in verschillende oriëntaties.
Let wel op dat je de module niet vast houd tijdens het testen.

En kan ook geen kwaad om in elk geval ook even te kijken of je de fase/nul in de juiste gaatjes hebt zitten.
zoeperman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:38:
[...]

Bij een shelly 1 die gewoon dom schakelt is een 'oude' tl dus geen probleem?
Ik verwacht het niet, maar ik weet niet precies hoe gescheiden alles is op de Shelly 1.
Ik weet dat Theo (van Tasmota) wel eens verteld heeft dat je met die Shelly dingen erg moet uitkijken omdat ze niet geïsoleerd zijn van het net.

TD-er wijzigde deze reactie 19-03-2019 11:10 (18%)

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:59

RoRoo

Certified Prutser

Heb mijn Shelly vorige week ontvangen, alleen nog geen tijd/gelegenheid gehad om te testen.

Goed om te weten dat evt. bereik issues opgevangen kunnen worden door 'm te draaien.
Nu heb ik overal in huis wel 2.4Ghz bereik, maar toch.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• zoeperman
zodra het afdek plaatje ervoor gaat is hij niet meer te pingen, en ik had ze bedacht voor een paar tl lampen schakelen. Denk dat ik ze maar weer in de verkoop ga gooien...

• RubenA
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-06 19:38
Hi allen,

Ik heb een paar sonoff basic's besteld.
Mijn bedoeling is om de lampen op mijn aquarium te gaan besturen middels de timerfunctie.

Waarom?
Als ik onderhoud doe aan het aquarium haal ik de stroom eraf. De analoge timers die ik er nu tussen heb lopen dan weer achter waardoor ik ze telkens weer moet verzetten. Ze zijn zeer onnauwkeurig en ik zou dus willen dat wanneer ik de stekker er weer in stop, de tijd middels wifi weer wordt rechtgezet.

Zou ik ze hier makkelijk voor kunnen gebruiken?

En als ik ze flash met tasmota, kan ik ze dan nog via google home besturen?

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
RubenA schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:44:
Hi allen,

Mijn bedoeling is om de lampen op mijn aquarium te gaan besturen middels de timerfunctie.

Waarom?
Als ik onderhoud doe aan het aquarium haal ik de stroom eraf. De analoge timers die ik er nu tussen heb lopen dan weer achter waardoor ik ze telkens weer moet verzetten. Ze zijn zeer onnauwkeurig en ik zou dus willen dat wanneer ik de stekker er weer in stop, de tijd middels wifi weer wordt rechtgezet.

Ja, zeker met tasmota
Nee

• jandirks
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 25-06 14:54
Nee is een beetje te kort door de bocht. Niet meer rechtstreeks, maar wel via een omweg (IFTTT/Google Assistant). Meer info hier: https://notenoughtech.com/featured/sonoff-tasmota/

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

IFTTT is wel irritant af en toe door vertraging, maar het is tenminste wel een alternatief idd.

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03:14
Ondertussen zijn er voor domoticz/hass/openhab plugins om lokaal een sonoff server te draaien. Tasmota heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar misschien voor de niet zo handige flasher:
https://github.com/gerardwr/Sonoff-Domoticz

En er is iemand die de 8mbit memorychip heeft vervangen voor een 32mbit exemplaar:
https://tech.scargill.net/32mb-esp01/
Hiervan begrijp ik om eerlijk te zijn niet zo goed de voordelen

who put a "stop payment" on my reality check

• TD-er
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:04:
[...]
En er is iemand die de 8mbit memorychip heeft vervangen voor een 32mbit exemplaar:
https://tech.scargill.net/32mb-esp01/
Hiervan begrijp ik om eerlijk te zijn niet zo goed de voordelen
Met 1 MB aan flash is het best wel lastig om een OTA update te doen (Over The Air update)
Dit omdat je op die 1 MB eigenlijk 2 sketches moet kunnen zetten, de oude en de nieuwe.
Tasmota heeft dat al redelijk goed geautomatiseerd met een 2-step OTA, waarbij er eerst een compacte tussen versie op gezet zal worden, die dan de nieuwe binary download.
Voor ESPeasy moet ik daar ook nog eens mee bezig, maar aan de andere kant zitten de ESPeasy gebruikers meer met 4 MB (32 Mbit dus) flash te werken. (kan natuurlijk ook zijn omdat de OTA zo beroerd gaat op een 1 MB flash unit)

• DaRk PoIsOn
TD-er schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:49:
[...]

Met 1 MB aan flash is het best wel lastig om een OTA update te doen (Over The Air update)
Dit omdat je op die 1 MB eigenlijk 2 sketches moet kunnen zetten, de oude en de nieuwe.
Tasmota heeft dat al redelijk goed geautomatiseerd met een 2-step OTA, waarbij er eerst een compacte tussen versie op gezet zal worden, die dan de nieuwe binary download.
Voor ESPeasy moet ik daar ook nog eens mee bezig, maar aan de andere kant zitten de ESPeasy gebruikers meer met 4 MB (32 Mbit dus) flash te werken. (kan natuurlijk ook zijn omdat de OTA zo beroerd gaat op een 1 MB flash unit)
Dat met de OTA had ik begrepen, naar wat ik had gelezen zijn die van TASMOTA 500k?
Maar, daarna wat is dan het voordeel? Meer functies die in de sonoff gebouwd kunnen worden? Sorry, als dit een hele stomme vraag is

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

RubenA schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:44:
Hi allen,

Waarom?

Dit kan gewoon via de standaard Sonoff firmware. Dan behoud je alle functies IFTTT, Alexa, Nest, Google maar je kan ook schema's instellen.

Ik zou alleen gaan flashen met Tasmota of ESPHome als je e.e.a. wil koppelen aan Domoticz of HomeAssistant of wanneer je niet wil dat de devices naar de cloud kletsen (dit was voor mij hoofdreden #1).

Geen idee wat ze nl. doen als je een internet storing hebt en je wil via je app schakelen. Volgens mij werkt het dan niet :)

• TD-er
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:54:
[...]

Dat met de OTA had ik begrepen, naar wat ik had gelezen zijn die van TASMOTA 500k?
Maar, daarna wat is dan het voordeel? Meer functies die in de sonoff gebouwd kunnen worden? Sorry, als dit een hele stomme vraag is
De core libraries van tegenwoordig zijn best wel fors, dus je moet eigenlijk al best wel uitkijken om een sketch te maken die klein genoeg is om OTA te kunnen doen op een 1 MB flash.
Een van de verschillen tussen Tasmota en ESPeasy is dat ESPeasy een filesysteem gebruikt (SPIFFS).
Dat maakt OTA op een 1 MB flash chip nog wat lastiger, omdat je effectief nog minder over houd.
Met 128k SPIFFS (praktisch minimum), moet je sketch dus al minimaal 64k kleiner zijn dan wanneer je geen SPIFFS gebruikt.
En het is al best wel lastig om met de huidige core libraries een sketch te maken van zo'n 440k waar ook nog wat zinnige dingen in zitten zoals een webserver. Zeker als je SSL zou willen gebruiken, dan is het echt heel erg proppen. (ook qua geheugen trouwens)

• DaRk PoIsOn
TD-er schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:24:
[...]

De core libraries van tegenwoordig zijn best wel fors, dus je moet eigenlijk al best wel uitkijken om een sketch te maken die klein genoeg is om OTA te kunnen doen op een 1 MB flash.
Een van de verschillen tussen Tasmota en ESPeasy is dat ESPeasy een filesysteem gebruikt (SPIFFS).
Dat maakt OTA op een 1 MB flash chip nog wat lastiger, omdat je effectief nog minder over houd.
Met 128k SPIFFS (praktisch minimum), moet je sketch dus al minimaal 64k kleiner zijn dan wanneer je geen SPIFFS gebruikt.
En het is al best wel lastig om met de huidige core libraries een sketch te maken van zo'n 440k waar ook nog wat zinnige dingen in zitten zoals een webserver. Zeker als je SSL zou willen gebruiken, dan is het echt heel erg proppen. (ook qua geheugen trouwens)
Dat moest ik even nalezen en bijlezen, maar ik snap hem. Dank voor de uitleg! :)

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 08:45
Ik ben sinds kort bezig met een Rpi, domoticz en sonoff.
Ik heb op dit moment een sonoff S20 geflashed met tasmota en ben hier tot op heden erg tevreden over.

Nu wil ik het volgende gaan doen.

1x 230V 600W pomp schakelen
2x 24V <5W servo motor schakelen.

Het fijnste zou zijn als ik hiervoor een 4CH board zou kunnen gebruiken en zat eraan te denken om hiervoor ook weer een sonoff te gebruiken.

Ik zat te denken aan het volgende bord:
link

deze kan ik voeden met 24V DC, en kan los schakelen.

Iemand ervaring met dit bord van sonoff of betere ideeen?

En, wanneer ik de com en een van de andere connecties kortsluit (zie hier beneden, dmv een switch), werkt dit dan als een override voor de relays?

http://i63.tinypic.com/oau2l5.jpg

darklord007 wijzigde deze reactie 22-03-2019 21:14 (11%)

• jobr
darklord007 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:46:
Ik ben sinds kort bezig met een Rpi, domoticz en sonoff.
Ik heb op dit moment een sonoff S20 geflashed met tasmota en ben hier tot op heden erg tevreden over.

Nu wil ik het volgende gaan doen.

1x 230V 600W pomp schakelen
2x 24V <5W servo motor schakelen.

Het fijnste zou zijn als ik hiervoor een 4CH board zou kunnen gebruiken en zat eraan te denken om hiervoor ook weer een sonoff te gebruiken.

Ik zat te denken aan het volgende bord:
link

deze kan ik voeden met 24V DC, en kan los schakelen.

Iemand ervaring met dit bord van sonoff of betere ideeen?

En, wanneer ik de com en een van de andere connecties kortsluit (zie hier beneden, dmv een switch), werkt dit dan als een override voor de relays?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat een imitatie "Sonoff" bordje. Niet de echte Sonoff in ieder geval.
Je kan ook een los esp8266 bordje kopen (bijv NodeMcu) en een apart relay bordje. Moet je het zelf aan elkaar knopen.

• ran-dy
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 08:34
Ola! Ik heb zojuist mijn RF Bridge binnengekregen en geflasht met Tasmota. Werkt opzich best prima. Nou vroeg ik me alleen af of het mogelijk is om deze te koppelen met een KaKu schakelaar. Bijvoorbeeld de ASUN-650. Deze schakelaar lijkt de standaard commands van de bridge niet te herkennen. Toevallig iemand hier ervaring mee/het werken gekregen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:41

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Oef.. Ik kwam er vanmorgen achter dat alhoewel Tasmota standaard wel de juiste NTP en zomertijd-instellingen heeft, hij daar niet standaard gebruik van maakt, maar dat je de timezone eerst op 99 moet zetten. }:O

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• h.nekkers
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 24-06 23:23
Hallo,
Waar heb je dat gevonden? Hoe doe ik dat? Waar?
Verklaard misschien waarom de verlichting niet meer juist schakelde...😔

Maar kan ook zijn dat ik problemen heb met wifi. Ben al terug naar core 2.3.0
Het blijft vaag. Gaat een aantal dag goed, en dan op eens wel aan, maar niet meer auto uit. Raar.

• zoeperman
in de console van de web interface kan je dit b.v. doen met commando's
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands

• h.nekkers
Gelukt.
Timezone 99 in combinatie met TimeServer1 nl.pool.ntp.org en

TIMEDST Last, Sun, Mar, 2, +60 of TimeDST 0,0,3,1,2,120
TIMESTD Last, Sun, Oct, 3, 0 of TimeSTD 0,0,10,1,3,60

Volgens mij gaat het dan goed. Of heb ik dat verkeerd?

h.nekkers wijzigde deze reactie 02-04-2019 23:08 (12%)
Reden: toevoeging

• h.nekkers
Het lijkt alsof het contact tussen de Sonoff en Domoticz als er toe verbroken is.

Nou heb ik wat gevonden, maar weet niet precies wat die doen...
Kan iemand mij dat uitleggen? Zou ik daarmee de verbinding in stand kunnen houden?
MQTT Telemetry TelePeriod 300
MQTT Domoticz DomoticzUpdateTimer 0

• zoeperman
h.nekkers schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:42:
Het lijkt alsof het contact tussen de Sonoff en Domoticz als er toe verbroken is.

Nou heb ik wat gevonden, maar weet niet precies wat die doen...
Kan iemand mij dat uitleggen? Zou ik daarmee de verbinding in stand kunnen houden?
MQTT Telemetry TelePeriod 300
MQTT Domoticz DomoticzUpdateTimer 0
die teleperiod geeft hij iedere 5 minuten zijn status over mqtt.
je zou de console eens kunnen bekijken of wifi afentoe wegvalt en je verbinding niet stabiel genoeg is, ik vermoed dat daar eerder de oorzaak zit dan dat mqtt niet goed werkt.

• h.nekkers
Ja, en dat is dan weer lastig, omdat ik dan dus ook ff niet bij de console kan. Misschien moet ik eens kijken of anders en langer kan loggen

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

h.nekkers schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:50:
Ja, en dat is dan weer lastig, omdat ik dan dus ook ff niet bij de console kan. Misschien moet ik eens kijken of anders en langer kan loggen
Of heb je dynamic sleep of een andere sleep waarde ingesteld? Zoek maar eens op de wiki van tasmota.

• darklord007
Beste mede forumleden,
ik ben bezig met een projectje waar ik een sonoff 4ch wil gebruiken om eea te schakelen.
ik heb de sonoff diy 4ch besteld en ontvangen. deze werkt prima echter wil ik daar nu tasmota op flashen.

ik heb de volgende tutorial gevolgd:
link

http://i68.tinypic.com/2vtrwhg.jpg

echter, wanneer ik hem wil flashen krijg ik de volgende melding in de terminal:

C:\Users\Desktop\tasmota>esptool -cp COM6 -cb 115200 -bm dout -cf sonoff.bin -v
esptool v0.4.13 - (c) 2014 Ch. Klippel <ck@atelier-klippel.de>
setting flash mode from qio to dout
opening bootloader
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
warning: espcomm_sync failed
error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed

Ik heb de sonoff voeding aangesloten op de cts aansluiting van de ch340 (deze meet ik 3.3v),

Iemand nog tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:55
Ja, draai geel en groen even om op je flasher tool, volgens mij zit je tx nu aan tx, en rx-rx, terwijl die tx-rx en rx-tx moeten zitten. Dacht ik....

Hmmbob wijzigde deze reactie 05-04-2019 12:33 (79%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• darklord007
Hmmbob schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:25:
[...]

Ja, draai geel en groen even om op je flasher tool, volgens mij zit je tx nu aan tx, en rx-rx, terwijl die tx-rx en rx-tx moeten zitten. Dacht ik....
helaas, beide blijven dezelfde melding geven :(

• Hmmbob
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:59:
[...]

helaas, beide blijven dezelfde melding geven :(
Hmmm. Ik zie ook je jumper op de juiste pinnen, kabels lijken goed te zitten. Levert die pin wel voldoende stroom op 3.3V?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• darklord007
Hmmbob schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:05:
[...]

Hmmm. Ik zie ook je jumper op de juiste pinnen, kabels lijken goed te zitten. Levert die pin wel voldoende stroom op 3.3V?
ik zie nix gebeuren als ik m aansluit. Ik zal de 3.3v eens boosten met een apparte voeding.

Helaas, ook dat doet het niet. Labvoeding geeft +- 101 <>103mA bij 3.3V
maakt niet uit hoe om ik de rx en tx aansluit.

opening bootloader
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
error: failed reading byte
warning: espcomm_send_command: can't receive slip payload data

darklord007 wijzigde deze reactie 05-04-2019 13:19 (52%)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Stomme vraag... Maar doe je ook deze stap?

You need to connect GPIO0 and GND during power up.

• Hmmbob
Ja daar zit een blauwe jumper overheen op zijn foto

• darklord007
RoRoo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:13:
Stomme vraag... Maar doe je ook deze stap?

You need to connect GPIO0 and GND during power up.
klopt idd, die heb ik gedaan.

Krijg binnekort nog een andere binnen, moet ik die anders nog maar even proberen. |:(

• Pendora
  • Laatst online: 23:08
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:11:
[...]

ik zie nix gebeuren als ik m aansluit. Ik zal de 3.3v eens boosten met een apparte voeding.

Helaas, ook dat doet het niet. Labvoeding geeft +- 101 <>103mA bij 3.3V
maakt niet uit hoe om ik de rx en tx aansluit.

opening bootloader
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
error: failed reading byte
warning: espcomm_send_command: can't receive slip payload data
Weet je ook zeker dat je tool op COM6 zit?

• darklord007
Pendora schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:04:
[...]

Weet je ook zeker dat je tool op COM6 zit?
ja, op het moment dat dit niet zo is geeft ie aan dat ie de serial communication niet geopend krijgt.
Heb ook al andere com poorten van gemaakt (als ie op een andere usb bij op 4 zat), maar dit hielt ook niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pendora
  • Laatst online: 23:08
Cop paste van GitHub:

I just did it like this on windows connecting a device to COM5:
Download the esptool.py program from https://github.com/espressif/esptool
Put device in firmware upload mode and clear flash with command esptool.py --port COM5 erase_flash
Get the firmware file sonoff.ino.bin
Flash a Sonoff Touch or Sonoff 4CH with command esptool.py --port COM5 write_flash -fm dout -fs 1MB 0x0 sonoff.ino.bin

You need python installed
You need to know the correct COM port
I use Termite 3.2 serial terminal program to communicate with sonoff
Misschien zou je dat commando nog kunnen proberen

• darklord007
Pendora schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:10:
Cop paste van GitHub:

I just did it like this on windows connecting a device to COM5:

[...]

Misschien zou je dat commando nog kunnen proberen
Ik zal dit binnekort eens proberen. Thxs

• Hmmbob
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:11:
[...]
Staan je schakelopties wel goed? -bm moet -fm zijn, dacht ik. -cf weet ik niet zeker.

• darklord007
Hmmbob schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:19:
[...]

Staan je schakelopties wel goed? -bm moet -fm zijn, dacht ik. -cf weet ik niet zeker.
Ik heb deze gewoon copy paste gedaan. Kan dat ook nog eens proberen.
link
Maar volgens mij werkte deze wel op mijn sonoff s20

Zou het misschien nog kunnen zijn dat ik de jumper laat zitten tijdens programmeren? Moet deze er niet vanaf nadat ie power heeft gekregen?

darklord007 wijzigde deze reactie 05-04-2019 16:50 (24%)

• h.nekkers
imdos schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:06:
[...]

Of heb je dynamic sleep of een andere sleep waarde ingesteld? Zoek maar eens op de wiki van tasmota.
Dynamic sleep staat idd ingesteld. Stond standaard zo. Heb daar niets aan gewijzigd. Heb je een suggestie voor de instelling daarvan?

• Hmmbob
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:21:
[...]

Zou het misschien nog kunnen zijn dat ik de jumper laat zitten tijdens programmeren? Moet deze er niet vanaf nadat ie power heeft gekregen?
Zou kunnen, op een andere sonoff laat je de knop op een gegeven moment ook los

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

h.nekkers schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:51:
[...]

Dynamic sleep staat idd ingesteld. Stond standaard zo. Heb daar niets aan gewijzigd. Heb je een suggestie voor de instelling daarvan?
Die link die ik je eerder gaf daar staan goede tips. Tezamen met deze en deze.

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:41
Speedy-Andre schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:05:
Ik heb 2 Shelly2's (originele fw) met mqtt aan de praat, verbruik werkt ook dus je hebt hetzelfde als met http.
Idd geen app/cloud, dat zal je met de web interface moeten doen.
In de Shelly het ip en de poort van de broker gezet (met user/pw) en dan ziet Domoticz ze.
2 dubbele wifi dimmers (ander merk) werkten al eerder met mqtt.
Kan je zeggen welke wifi dimmer je gebruikt hebt? Ik wil de spotjes in de keuken ook met domotica maar ook de knoppen behouden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:50

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

martijnr17 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:22:
[...]

Kan je zeggen welke wifi dimmer je gebruikt hebt? Ik wil de spotjes in de keuken ook met domotica maar ook de knoppen behouden.
Deze, solderen is nodig want het is een bouwpakketje :)
Een behuizing zit er niet bij, er is wel een schets voor een 3D-printer voor diverse varianten.
Verzendkosten zijn vrij hoog, ik heb er 2 genomen en misschien hebben ze nog meer leuks.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h.nekkers
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:21:
[...]

Ik heb deze gewoon copy paste gedaan. Kan dat ook nog eens proberen.
link
Maar volgens mij werkte deze wel op mijn sonoff s20

Ik had ook slechte resultaten met het flashen... Ik gebruikte USB3 poort, maar sinds ik USB 2 van mijn pc gebruik gaat het vrijwel altijd goed...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
h.nekkers schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:38:
[...]

Ik had ook slechte resultaten met het flashen... Ik gebruikte USB3 poort, maar sinds ik USB 2 van mijn pc gebruik gaat het vrijwel altijd goed...
Hmzz, ik weet niet of ik usb2 poorten heb (lenovo p50)

Het verwijderen van de jumper had helaas niet geholpen.
Ook is het bord niet kapot. Ewelink app werkt wel en een ander bord flashed ook niet..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h.nekkers
darklord007 schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:46:
[...]

Hmzz, ik weet niet of ik usb2 poorten heb (lenovo p50)

Het verwijderen van de jumper had helaas niet geholpen.
Ook is het bord niet kapot. Ewelink app werkt wel en een ander bord flashed ook niet..
Lijkt van niet al ik hier https://www.lenovo.com/nl...hinkPad-P50/p/22TP2WPWP50 kijk.
Soms kun je in de BIOS een poort trager, naar USB 2 zetten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
h.nekkers schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:51:
[...]

Lijkt van niet al ik hier https://www.lenovo.com/nl...hinkPad-P50/p/22TP2WPWP50 kijk.
Soms kun je in de BIOS een poort trager, naar USB 2 zetten...
Bios kan ik helaas niet in. Zal m binnekort ook eens proberen op een andere laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:23
darklord007 schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:27:
[...]

Bios kan ik helaas niet in. Zal m binnekort ook eens proberen op een andere laptop
Anders een usb2 hubje ertussen? Dan zal de usb3 poort van je laptop op usb2 snelheid werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
tsjoender schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:26:
[...]

Anders een usb2 hubje ertussen? Dan zal de usb3 poort van je laptop op usb2 snelheid werken.
Bedanmt voor de tip, maar heb nog een oude laptop, zwengel die een dezer dagen eens aan ;)

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 25-06 15:52
darklord007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:30:
Beste mede forumleden,
ik ben bezig met een projectje waar ik een sonoff 4ch wil gebruiken om eea te schakelen.
ik heb de sonoff diy 4ch besteld en ontvangen. deze werkt prima echter wil ik daar nu tasmota op flashen.

ik heb de volgende tutorial gevolgd:
link

[Afbeelding]

echter, wanneer ik hem wil flashen krijg ik de volgende melding in de terminal:

opening bootloader
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect
resetting board
trying to connect
trying to connect
trying to connect

Ik heb de sonoff voeding aangesloten op de cts aansluiting van de ch340 (deze meet ik 3.3v),

Iemand nog tips?
Probeer deze stappen eens:
http://www.ablegen.de/itead4channel/

• vwtune
Mensen ik heb een voor mij nieuw Sonoff boardje besteld, maar krijg deze met geen mogelijkheid geflashed (tasmota)

Volgens mij krijg ik hem wel in de flashmodus (de twee buttons die het dichts bij de relays zitten tegelijk ingehouden, de lampjes gaan dan branden en je hoort een relais knipperen, vervolgens druk ik de derde button in, en de lampjes blijven dan branden en de relais hoor je niet meer)

Via de standaard flash procedures, zoals bijvoorbeeld bij een th16, S20 of basic werkt het niet.

Iemand een idee hoe ik deze zou moeten flashen? via google kom ik dit boardje eigenlijk nergens tegen met een tutorial how to flash...

http://i64.tinypic.com/2m2eyxc.jpg

https://nl.aliexpress.com...-4831-8529-190fd51813b7-2

EDIT: heb hem werkend : https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/5603

vwtune wijzigde deze reactie 08-04-2019 19:49 (7%)

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:14:
Mensen ik heb een voor mij nieuw Sonoff boardje besteld, maar krijg deze met geen mogelijkheid geflashed (tasmota)

Volgens mij krijg ik hem wel in de flashmodus (de twee buttons die het dichts bij de relays zitten tegelijk ingehouden, de lampjes gaan dan branden en je hoort een relais knipperen, vervolgens druk ik de derde button in, en de lampjes blijven dan branden en de relais hoor je niet meer)

Via de standaard flash procedures, zoals bijvoorbeeld bij een th16, S20 of basic werkt het niet.

Iemand een idee hoe ik deze zou moeten flashen? via google kom ik dit boardje eigenlijk nergens tegen met een tutorial how to flash...

[Afbeelding]

Lijkt erg op mijn issue paar posts terug..

• vwtune
darklord007 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:27:
[...]

Lijkt erg op mijn issue paar posts terug..
Hmm, 'probleem' van mij is meer dat ik de flash procedure van dit boardje niet ken, ik heb het dus geprobeerd vanuit mijn kennis van de andere sonoffs, helaas werken die procedures niet en via google kom ik ook niet verder, heb nog niemand gevonden die dit boardje geflashed heeft (of niet goed gezocht)

• jobr
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:14:

[Afbeelding]

Zit daar wel een esp8266 op?

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:58:
[...]

Hmm, 'probleem' van mij is meer dat ik de flash procedure van dit boardje niet ken, ik heb het dus geprobeerd vanuit mijn kennis van de andere sonoffs, helaas werken die procedures niet en via google kom ik ook niet verder, heb nog niemand gevonden die dit boardje geflashed heeft (of niet goed gezocht)
lijkt wel veel op de sonoff 4ch diy. Zelfde chip ook

• darklord007
Ik gebruik nu de volgende usb naar ttl adapter

Hier zit een FTDI chip op (wie weet mssn wel nep).

Deze krijgt wel een poort toegewezen (en ik heb er ook al mee geflashed) in windows10.
Maar op een oude windows7 laptop krijg ik m niet aan de gang (ziet wel een universal device, maar kan geen driver installeren..)

Nu wil ik ff gaan kijken voor een fatsoenlijke usb2ttl adapter.
Welke zouden jullie aanraden?

• vwtune
darklord007 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:49:
[...]

lijkt wel veel op de sonoff 4ch diy. Zelfde chip ook
Het is mij zojuist toch gelukt...

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/1970

(had je al naar mijn eerder gestuurde site gekeken voor jouw probleem @darklord007 ?)

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:02:
[...]

Het is mij zojuist toch gelukt...

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/1970

(had je al naar mijn eerder gestuurde site gekeken voor jouw probleem @darklord007 ?)
Nee, ben ik nog niet aan toe gekomen.
Wilde even snel proberen of de ESPtool wel werkte op mijn oude win7 laptop, maar helaas.

Ik ga dit filmpje binnenkort ook eens kijken:
https://notenoughtech.com...t-4-way-relay-controller/

• vwtune
darklord007 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:21:
[...]

Nee, ben ik nog niet aan toe gekomen.
Wilde even snel proberen of de ESPtool wel werkte op mijn oude win7 laptop, maar helaas.

Ik ga dit filmpje binnenkort ook eens kijken:
https://notenoughtech.com...t-4-way-relay-controller/
ik heb 2 van die 4 channel 12volt bordjes weten te flashen middels de stappen op die site (http://www.ablegen.de/itead4channel/)

Je moet hem wel eerst in flash modus zetten door de GPIO0 en GND te koppelen he?

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:43:
[...]

ik heb 2 van die 4 channel 12volt bordjes weten te flashen middels de stappen op die site (http://www.ablegen.de/itead4channel/)

Je moet hem wel eerst in flash modus zetten door de GPIO0 en GND te koppelen he?
Jah dat had ik gedaan (dmv een jumper voordat ik de usb inplug)

Ik heb wel niet de vcc en gnd rechtreeks op het board aangesloten, maar via de pinnen ernaast.

Het valt me op dat er nix reageerd als ik m inplug, is dat normaal?

• vwtune
darklord007 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:45:
[...]

Jah dat had ik gedaan (dmv een jumper voordat ik de usb inplug)

Ik heb wel niet de vcc en gnd rechtreeks op het board aangesloten, maar via de pinnen ernaast.

Het valt me op dat er nix reageerd als ik m inplug, is dat normaal?
Ik adviseer je toch echt de site te volgen welke ik stuurde...gewoon doen wat er staat en de foto's volgen. Als het mij daardoor is gelukt.... ;)

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:53:
[...]

Ik adviseer je toch echt de site te volgen welke ik stuurde...gewoon doen wat er staat en de foto's volgen. Als het mij daardoor is gelukt.... ;)
Ga ik doen zodra ik ff een momentje heb ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
vwtune schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:53:
[...]

Het is gelukt!
uiteindelijk bleek het toch een power issue te zijn denk ik.

Ik heb de 3.3v aangesloten zoals op de tasmota site, maar ook de USB power aangesloten. Toen leek ie ook wat te doen.

Paralel daaraan heb ik python geinstalleerd. deze lijkt wat meer functies te kunnen volbrengen en het werkt

Bedankt allemaal voor het meedenken _/-\o_

• vwtune
darklord007 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:24:
[...]

Het is gelukt!
uiteindelijk bleek het toch een power issue te zijn denk ik.

Ik heb de 3.3v aangesloten zoals op de tasmota site, maar ook de USB power aangesloten. Toen leek ie ook wat te doen.

Paralel daaraan heb ik python geinstalleerd. deze lijkt wat meer functies te kunnen volbrengen en het werkt

Bedankt allemaal voor het meedenken _/-\o_
Mooi dat het is gelukt, dit soort bordjes flash ik altijd met ook de usb gevoed aangesloten....
Het zijn k*t boardjes om te flashen, maar eenmaal gedaan werken ze wel goed :) :*)

• darklord007
vwtune schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:53:
[...]

Mooi dat het is gelukt, dit soort bordjes flash ik altijd met ook de usb gevoed aangesloten....
Het zijn k*t boardjes om te flashen, maar eenmaal gedaan werken ze wel goed :) :*)
Kom je nu mee _O-

• vwtune
Dacht dat je dat wel wist, dat is wat er ook bedoeld wordt met 'power up the device' en als je heel goed kijkt op die site welke ik stuurde, zie je links onderin de foto de usbconnector erin hangen 8)

• darklord007
vwtune schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:40:
[...]

Dacht dat je dat wel wist, dat is wat er ook bedoeld wordt met 'power up the device' en als je heel goed kijkt op die site welke ik stuurde, zie je links onderin de foto de usbconnector erin hangen 8)
Haha, ja psies, vandaar ook dta ik m in plugde, maar had de 3.3v al 'geboost' met de labvoeding.

Maar het werkt :)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:00

T-Infinity

Heen en weer....

Hebben hier wel eens mensen nagedacht over het stroomverbruik bij grote hoeveelheden devices? Een volledig uitgebouwd smarthome zou bijvoorbeeld wel 40-50 sonoffs kunnen hebben en vergelijkbare devices.

Ik wacht met smart tot Tasmota een deepsleep functie gaat inbouwen, maar dat weigeren ze tot nu toe omdat dat buiten de scope is van de tasmota software. Aan de andere kant, vaak gebruik je dan ook een groot aantal ac/dc adapters (bij Wemos D1 bijvoorbeeld) die stroom verbruiken. De gewone sleep functie gebruik ik al wel natuurlijk, maar ook dan kan het stroomverbruik met een groot aantal devices wel oplopen.

Het liefst zou ik zien dat als ik niet thuis ben, de meeste apparaten (sonoffs) in deep sleep gaan of uit, maar dis is niet eenvoudig te realiseren volgens mij?

Alternatief is om het gewoon te accepteren en ook te realiseren dat je vaak ook energiebezuinigingen hebt kunnen doorvoeren dankzij de devices.

• jandirks
Nieuwe Sonoff BASICR3 en RFR3 komen eerdaags uit:

Hij is beschikbaar voor pre-order en levering is begin mei. Half mei komt een DIY versie (zie hieronder) beschikbaar.

The DIY Mode allows you to use the REST API to connect SONOFF BASICR3 with your existing home automation system.
Bron: https://twitter.com/ITeadstudio/status/1115933190374313985

jandirks wijzigde deze reactie 10-04-2019 17:21 (20%)

• vwtune
jandirks schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:19:

Hij is beschikbaar voor pre-order en levering is begin mei. Half mei komt een DIY versie (zie hieronder) beschikbaar.

[Afbeelding]

[...]

Voice control icm tasmota?

• jandirks
vwtune schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:07:
[...]

Voice control icm tasmota?
Dan zou Tasmota het moeten ondersteunen, lijkt me toch? Voicecontrol met de ewlink app was er al volgens mij.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
T-Infinity schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:48:
Ik wacht met smart tot Tasmota een deepsleep functie gaat inbouwen, maar dat weigeren ze tot nu toe omdat dat buiten de scope is van de tasmota software. Aan de andere kant, vaak gebruik je dan ook een groot aantal ac/dc adapters (bij Wemos D1 bijvoorbeeld) die stroom verbruiken. De gewone sleep functie gebruik ik al wel natuurlijk, maar ook dan kan het stroomverbruik met een groot aantal devices wel oplopen.
Het hele huis hangt hier vol en ik heb met alle apparatuur (dankzij wat slimmigheid) een standbyverbruik van 52watt (als koelkast/vriezer niet draaien, ook energiezuinig uiteraard). Van die 52watt gaat sowieso al 8watt op aan de laptop/server, 10w aan twee accesspoints, 9w aan de warmtepomp en 6w aan de meganische ventilatie. Met de hoeveelheid ESP's in huis en andere apparatuur gaat het echt om nog geen watt per device.

Het valt me 100% mee wat die ESP's aan stroom verbruiken.

neographikal wijzigde deze reactie 11-04-2019 15:56 (13%)

Op zoek naar een fotograaf?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:00

T-Infinity

Heen en weer....

neographikal schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:55:
[...]

Het hele huis hangt hier vol en ik heb met alle apparatuur (dankzij wat slimmigheid) een standbyverbruik van 52watt (als koelkast/vriezer niet draaien, ook energiezuinig uiteraard). Van die 52watt gaat sowieso al 8watt op aan de laptop/server, 10w aan twee accesspoints, 9w aan de warmtepomp en 6w aan de meganische ventilatie. Met de hoeveelheid ESP's in huis en andere apparatuur gaat het echt om nog geen watt per device.

Het valt me 100% mee wat die ESP's aan stroom verbruiken.
Het is ook zeker niet slecht, maar het kan beter. Vooral omdat dit softwarematig gewoon mogelijk is maar bewust (nog) niet geimplementeerd wordt. 1 W per device is toch 2 euro per jaar. Dus als je dan 40-50 devices hebt dan zijn dat in mijn ogen toch aanzienlijke kosten.

52w is erg netjes trouwens!

• vwtune
Ik heb sinds vandaag dat er een paar sonoffs zichzelf op dezelfde tijden resetten, ik hoor ze dan namelijk tegelijk even 'klikken' ik zie dan ook dat de boot count met 1 omhoog is gegaan? Waarom gebeurt dit?
Zijn verschillende sonoff devices en verschillende firmware

Iemand een idee waarom dit gebeurt?

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 24-06 10:37
jandirks schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:19:

[Afbeelding]

[...]

Het klinkt alsof ze de boel gaan dicht timmeren voor flashing.

• barrymossel
z1rconium schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:12:
[...]

Het klinkt alsof ze de boel gaan dicht timmeren voor flashing.
Hoezo? :?

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 24-06 10:37
Omdat er een REST API in de firmware komt te zitten, maw die mag je gebruiken en niets anders (?)

• barrymossel
z1rconium schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:58:
[...]

Omdat er een REST API in de firmware komt te zitten, maw die mag je gebruiken en niets anders (?)
Voor mij heeft het daar helemaal niet de schijn van? Zeggen ze dat ergens, of is dat jouw vermoeden?

Zolang ze gebruik blijven maken van een ESP zou hij toch gewoon te flashen moeten kunnen worden (hoe eenvoudig ze dat maken is een tweede)?

• ..Christiaan..
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-06 13:20
Ik had verschrikkelijk veel ellende om 'm op een ziggo netwerk te installeren. Lukte voor geen meter. 5 stuks en 0 verbinding terwijl het bij mij thuis een eitje was.
Uiteindelijk de volgende oplossing en die werkte wonderwel:
- je telefoon als hotspot instellen.
- sonoff verbinden met jouw hotspot (dit werkte bij mij wonderwel in 1x)
- via het menu van ewelink de firmware updaten. Daar zat het euvel.
- daarna gewoon via ziggo netwerk installeren en de boel werkt.

Ik lees hier dat je verlichting 'op de zon' kunt inrichten. Kan dat met de bestaande firmware of moet je dan aan de knutsel?

LG OLED 55E8, Sonos Playbar; Sub en 2x Play:1 Kodi Krypton op Qbox, PS4pro, Xiaomi

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True