Hey! Ik lees vaak mee maar dit is mijn allereerste reactie ooit op Tweakers :-).
Gisteren heb ik me een G5 aangeschaft. Komende van een G2, die me toch bijna 3 jaar kon bekoren voelt dit aan als de correcte keuze. Natuurlijk had ik wel wat schrik van alle negatieve commentaar over de afwerking, maar gelukkig heb ik niet te klagen. Geen gap tussen de module en de telefoon. Geen speling links rechts, geen opvallende backlight bleeding. Het geheel voelt solide aan. Dat de telefoon niet 100% aluminiumachtig aanvoelt stoort me niet. Heb er toch een softcover opzitten dus dat voel je sowieso al niet meer. Vergeleken met de G2 is dit al een veel hogere premium feel. Was al zeker geen fan van dat leer op de G4, en ben ook blij dat ze plastiek vaarwel hebben gezegd.
Dan heb je de details, de klik van de vingerprintscanner kon misschien iets volwassener aanvoelen maar het werkt op zich allemaal prima dus dat stoort met niet zo.
Het scherm is op zich prima! Ben zelf geen fan van de heel verzadigde schermen die samsung in zijn toestellen propt. Al is het scherm van de G5 misschien een tikje te blauw en zou de piekhelderheid wel net iets hoger mogen hebben gelegen. Maar als ik puur op contractwaardes beoordeel, dan doet deze het prima! Alles komt heel natuurlijk maar toch punchy genoeg over.
Voorlopig laat ik de always on display functie aanstaan, ben benieuwd of ik het veel ga opmerken. Wel viel me op dat het volledige paneel verlicht is ipv enkel het stukje waar de tekst staat. Ik dacht dat ze dit een aparte zone hadden gegeven? Achja, de voornaamste reden om het eventueel uit te zetten is als ik merk dat het teveel van mijn batterij vreet.
De camera's zijn heerlijk! Misschien -net zoals vele smartphonecamera's- een tikje te hard in het toevoegen van sharpness. Love the wide angle, geweldig om fysiek 2 verschillende lenzen te hebben op een telefoon. Ik neem heel graag foto's, en als ik m'n compact niet bij de hand heb vertrouw ik graag op mijn telefoon.
De filmkwaliteit is oke, maar niet geweldig. Zeker slowmotion video kan in mijn ogen nog net iets beter. Manuele filmcontrols als bij de V10 waren meer dan welkom geweest. Hopelijk komt dit door in een update.
De speaker klinkt vol en luid. De belkwaliteit is prima. Over de batterij kan ik nog niet goed oordelen. De IR blaster is ook iets waar ik blij om ben, net als de FM radio. En typisch voor LG is dat je heel veel kan instellen, en dat maakt me blij. Voor sommigen is het net iets teveel van het goede maar ik vind het fijn zo.
Voorlopig ben ik dus heel tevreden met mijn keuze. De gsm moet je wel liggen. Ik begrijp als het niet je ding is. Het moduleconcept heeft in mijn ogen vooral het grote voordeel dat je de G5 heel makkelijk uit elkaar kan vijzen voor iets te vervangen. Geen gedoe met lijm, enkel schroefjes.
Hopelijk komen er nog elegante, en bruikbare modules uit. Just for fun. Het zou ook tof zijn mochten ze rekening houden met de kleur van de modules. Want die lichtgrijze cameragrip ziet er niet uit op een zwarte (titan) G5 uitvoering. Het oog wil ook wat!
Iets wat ik wel oprecht mis is draadloos laden. Ook was het de eerste keer dat ik zoveel geld betaalde voor een smartphone. Maar het is een trend die je bij alle smartphone fabrikanten terugziet. Zo kon ik de G2 toen nog op de kop tikken voor €450.
Hier een voorbeeldfoto van mijn wide angle lens:
https://goo.gl/photos/TXmaCNfX6gPKdrJC6
https://goo.gl/photos/SpLi465LA3BVvGZw6 vs standaardlens
https://goo.gl/photos/vdwx3BWU773gf8ki7