Ik heb tot nu toe enkel maar xiaomi.eu en SlimDragons geprobeerd. Ik wou ook nog LineageOS en Mokee proberen maar voorlopig bevalt SlimDragons me.
De voordelen zijn meer een 'gevoel":
- basic, weinig bloatware, weinig features en dus denk ik ook minder kans op bugs of battery drain
- CAF-gebaseerd en dus geoptimaliseerd voor snapdragon devices
- ziet er standaard al leuk uit

- voelt erg vlot aan
Geen echt voor- of nadeel maar deze ROM heeft geen app drawer, net als miui.
Nadelen:
- ben je fan van superveel features/instelmogelijkheden dan heb je waarschijnlijk meer aan andere ROM's
- voor development en builds lijkt het mij dat je tot nu toe aangewezen op 1 persoon, als die er mee stopt, stoppen de updates
Wat betreft dat laatste; ook voor veel andere rom's zoals LineageOS, SlimRom, ... is het meestal maar 1 persoon of enkele personen die de rom voor een specifiek toestel onderhouden. Als die er mee ophouden is het een principe ook over. Met als groot verschil dat als de rom 'official' is, er wel telkens weekly of nightly builds zijn. Dus algemene ontwikkelingen aan het OS zelf (bugfixes, features, security updates) sijpelen wel nog door. Maar toestelspecifieke optimalisaties zijn er dan niet meer. Al moet je dat ook niet overschatten, éénmaal een acceptabel niveau is bereikt, wordt daar meestal ook niet veel meer aan gewijzigd.
Maar het bovenstaand telt dus alleen als een rom 'official' is en kan worden gedownload van de site van de ontwikkelaars van de rom. Die zorgen dan voor automatische buildq. De SlimDragon rom daarentegen heeft dat op het eerste zicht niet want lijkt mij een eigen build van de developer te zijn. De sources zijn uiteraard wel beschikbaar maar geen automatische build.
Al is die developer wel druk bezig voor de Mi5; naast
SlimDragons heeft hij gezorgd voor official builds van
Slim7 en
AICP en een unofficial build van
AOKP. Met nog veel meer roms zoals
Mokee en
LineageOS denk ik wel dat er keuze genoeg is

Eén van de redenen waarom ik de Mi5 heb gekozen zijn de official builds, ik heb zo de indruk dat dit bij de Mi5s minder is. Misschien dat dat nog verandert als Xiaomi de sources released.
Ik denk dat ik LineageOS ooit nog wel eens probeer. Mokee waarschijnlijk ook maar die laatste valt wat mij betreft af voor dagelijks gebruik wegens project Athena. Dat is een closed-source voice-assistant. Ik zit niet te wachten op nog een partij die gegevens doorstuurt naar hun servers.
En geen idee waarom ik bovenstaande lap tekst heb getikt want dat was niet echt jouw vraag

Maar ook al ben ik geen expert, hopelijk heeft iemand er toch iets aan
[
Voor 10% gewijzigd door
D-Three op 25-01-2017 07:03
]