user_tweakers schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:24:
[...]
Ik ben daar nooit zo enorm mee bezig geweest.
Mijn ervaring is grofweg dat de batterijduur is toegenomen. Zo veel dat ik nu wel weer tevreden met de telefoon ben. Hoe lang deze batterij het volhoud is de volgende vraag.. Je leest namelijk ook verhalen dat het slechts 1 maand goed gaat.
Voor de gegevens heb ik nu:
Telefoon zit 11 uur, 54 minuten los van de accu.
Hele dag 4g aan, +- 3 uurtjes wifi aan
Schermtijd 0 uur, 32 minuten (erg laag vandaag)
Batterij heeft nu nog 78%.
Met mijn oude batterij haalde ik meestal wel 2 tot 3 uur schermtijd dacht ik. Of dat nu 4 uur wordt weet ik niet. Deze tijd van het jaar met veel zon is de helderheid van het scherm een stuk hoger wat ook ten koste van de batterij gaat.
Zal de komende dagen het wel even posten hier. Overdag gebruik ik mijn telefoon alleen om te bellen en af en toe 10 minuutjes in de pauze om wat whatsappjes te lezen of het nieuws. 's Avonds gebruik ik mijn telefoon meer als ik op de bank achter de tv zit. Of als ik een stuk gaat motorrijden met de telefoon gekoppeld aan mijn headset om muziek te luisteren / navigeren / flitsmeister. Dat zijn de momenten waarop de mijne erg snel leeg ging.
Edit:
Einde van de dag:
1 h 14 min sot
batterij nog 64%
telefoon zit 16 uur + 12 minuten op accu.
Vanavond weer opladen, want ik ga het niet gokken op 2 dagen. + wifi op me slaapkamer is wat zwak (afstand tot router) waardoor ik een behoorlijke drain krijg in de nacht.
Dank voor je uitvoerige batterij updates, dat geeft een mooi beeld van hoe je telefoon met de nieuwe accu omgaat.
Zoals jij je telefoon gebruikt schaar ik onder "licht gebruik"
Wanneer je gaat navigeren met een GPS aan/Flitsmeister gebruikt loopt nagenoeg ieder toestel vrij snel leeg dat merk ik ook en is vrij normaal, in de auto hangt mijne vrijwel altijd aan de lader om die reden.
Welke software gebruik je? Miui, de standaard software, de Europeese variant van Miui of een LineageOS achtige rom?
Wat betreft die nachtelijke drain heeft dat weinig met je slechte wifi te maken, eerder met een stout appje wat voorkomt dat je telefoon in "deep sleep" modus wegzakt.
Wanneer je je telefoon niet gebruikt zou deze namelijk na verloop van tijd terugclocken en in je batterijgrafiek een nagenoeg horizontale lijn moeten weergeven gedurende de periode dat jij slaapt
In die periode hoeft je telefoon namelijk geen internet verbinding (of maar heel eventjes) te hebben dus maakt slechte wifi of helemaal geen wifi in principe niets uit.
Apps die je telefoon wakker houden veroorzaken vaak een nachtelijke drain, je zou eens kunnen kijken met een "wakelock detector" app wat datgene nou is waardoor je telefoon steeds wakker gemaakt wordt.
Het verwijderen en opnieuw installeren van bijvoorbeeld die app zou dit dan kunnen verhelpen.
Apps als bijvoorbeeld Whatsapp gebruiken push notificaties via de befaamde Google services, zo'n app hoeft wat mij betreft niet ieder halfuur je adresboek te synchroniseren wanneer je slaapt en dat geldt wel voor meer IM apps die energie vreten.
Berichten komen zonder synchroniseren aan te hebben staan gewoon binnen dmv push.
Meten is weten en een nachtje een wakelock detector laten draaien op je telefoon kan best verhelderend zijn.