Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08
sonsan schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:44:
[...]

Je bedoeld die twee grote blauwe jongens? Ik ben geen kenner maar ik zie niet dat ze bol staan...

[afbeelding]
Ik heb ondertussen alweer bijna 7 jaar de BK Monolith Plus in gebruik. Twee jaar terug hield de versterker er mee op, ik heb toen twee of drie condensatoren vervangen en sindsdien doet ie het weer perfect. In mijn geval waren het de kleinere blauw-grijze rechtsboven op de foto, 220uF / 25V. Heb meteen een paar goede long life condensatoren erop gezet, hopelijk gaan deze langer mee dan de originele.

[edit] Ik heb nog een fotootje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hz2NK20.jpg

Ik blijf de schaalgrootte mooi vinden. Onderaan in de foto de vervangende condensator, zeer klein vergeleken met die joekels in het midden :)

[ Voor 13% gewijzigd door pirke op 11-09-2018 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bizar verschil!
Wel dubieus dat die condensatoren zo kort meegaan. Mijn eigen subamp is ook overleden. Dat is een Rotel Rmb1575, een klasse d amp met icepower modules waar ze nieuw 2500e voor durven te vragen :o. Staat nu bij een reparateur. Maar nu ik dit zo lees had ik eigenlijk wel ff de condensatoren kunnen checken. Ik heb gewoon iets minder verstand van elektronica. Ik heb laatst een hele avond nodig gehad om onderdelen voor een relais doosje bij elkaar te scharrelen :+. Die gaat mijn 2 dsp(tjes) mee aan en vertraagd uitzetten met mijn receiver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08
Heel veel meer dan af en toe een condensator in een overleden stuk elektronica vervangen doe ik ook niet hoor O-)

Die dingen houden er nu eenmaal snel mee op. Zeker als je ziet dat er in de meeste consumentenelektronica condensatoren van 1 tot 10 cent per stuk in zitten. Pak er eentje van 50 cent en je hebt een enorme kwaliteitsverbetering... en dat op apparaten van 500-1000 euro... maar goed, als ze 5 euro kunnen besparen op productiekosten, en 1 miljoen van die dingen verkopen, dan scheelt ze dat 5 miljoen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:56
pirke schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:53:
[...]

Ik heb ondertussen alweer bijna 7 jaar de BK Monolith Plus in gebruik. Twee jaar terug hield de versterker er mee op, ik heb toen twee of drie condensatoren vervangen en sindsdien doet ie het weer perfect. In mijn geval waren het de kleinere blauw-grijze rechtsboven op de foto, 220uF / 25V. Heb meteen een paar goede long life condensatoren erop gezet, hopelijk gaan deze langer mee dan de originele.

[edit] Ik heb nog een fotootje gevonden:

[afbeelding]

Ik blijf de schaalgrootte mooi vinden. Onderaan in de foto de vervangende condensator, zeer klein vergeleken met die joekels in het midden :)
Dat is zeker een zwak punt van die amp in de Monolith plus; precies hetzelfde moeten vernieuwen paar jaar terug. Sub was toen 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pirke schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:52:
Heel veel meer dan af en toe een condensator in een overleden stuk elektronica vervangen doe ik ook niet hoor O-)

Die dingen houden er nu eenmaal snel mee op. Zeker als je ziet dat er in de meeste consumentenelektronica condensatoren van 1 tot 10 cent per stuk in zitten. Pak er eentje van 50 cent en je hebt een enorme kwaliteitsverbetering... en dat op apparaten van 500-1000 euro... maar goed, als ze 5 euro kunnen besparen op productiekosten, en 1 miljoen van die dingen verkopen, dan scheelt ze dat 5 miljoen winst.
Ja dubieus ergens. Echter zitten er een hoop onderdelen in een amp. En bovendien mag zoiets maar 100e kosten om te maken waarschijnlijk, misschien wel minder. En dan moeten de arbeiders die het in elkaar klussen er aan verdienen. Maar ook meneer BK. En de distributeur / importeur. En de winkel eigenaar. Dus tel uit je winst :)

Mijn Rotel amp gaat gefixed worden voor 187e (inc terug sturen). Daarvan is 12euro (exbtw) materiaal :+.
De onderste hiervan is het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s0aFgDUV1TI5SUfbycHJLuIG/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

pirke schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:52:

It's the same old story. :)

@Jag Introduction to the Amplifier
en deze verdient de extra aandacht :
Crossover Distortion in Amplifiers

en deze heb ik laatst zelf doorgenomen
Op-Amp Practical Considerations

[ Voor 24% gewijzigd door Lip op 11-09-2018 15:30 . Reden: moest even lekker link gaan doen! ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:19
Inmiddels de nieuwe versterker in de sub gemonteerd. BK stuurt nog een stuk plaktape naar me om de afdichting te verbeteren.
Ik zag en voelde overigens geen verschil in de buffer connectoren.
Ik heb wel gevraagd of ze mij op de hoogte willen houden of ze iets kunnen vinden in de defecte versterker.
De sub speelt alweer vanaf gister ochtend en het gaat nog steeds goed......:-) Ook Audessey uitgevoerd en het geheel klinkt nu wat harmonieuzer.
Ik kan inmiddels wel concluderen dat de P12-300SB-PR prima gebruikt kan worden voor muziek! :9

• sonsan
MIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:26:
[...]

Hoe bevalt de BK P12-300SB-PR? Ik zit in dezelfde afweging, is hij prettig voor films en (waar mij betreft belangrijk) nog nauwkeurig genoeg voor muziek?
En, ben je er al uit welke BK het gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 12:24

MIT

KerMIT

MazeWing schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:17:
Mijn subwoofer staat achter de bank, en precies onder de vensterbank van een zeer groot raam (qua diepte staat hij niet onder de vensterbank, maar precies waar de vensterbank eindigt staat de achterkant van de sub). Qua afstand van de bank is het ongeveer een centimeter of 5, waarbij de daadwerkelijke woofer naar de bank gericht staat.

Qua geluidsbeeld heb ik absoluut geen last van het raam. Mogelijk omdat de geluidsgolven eerst tegen de stenen muur en de onderkant van de vensterbank gaan, alvorens ze een keer via de muren bij het raam uitkomen. Verder heb ik dubbelglas met een behoorlijke isolatie. Ik kan me zomaar voorstellen dat enkelglas een drama zou zijn.

Verder ben ik absoluut te spreken over de plaatsing achter de bank. Ik heb verschillende locaties getest (subwoofer crawl) en achter de bank klonk eigenlijk het beste. Plus het voordeel dat wanneer de sub echt laag gaat je ook nog eens een lekker gevoel in je rug krijgt. Dit voegt behoorlijk wat toe tijdens het kijken van een film.

Een ported sub zoals de Monolith (plus) zal natuurlijk de kamer wel meer onder druk zetten dan een gesealde sub. Of dit daadwerkelijk effect gaat hebben op een raam is natuurlijk de vraag. Zelf denk ik dat wanneer de port niet rechtstreeks naar het raam gericht staat (op korte afstand) ook bij een geporte sub niet veel doet qua geluidsbeeld.
Bij mij staat de sub direct naast het raam (ook qua hoogte dus) als ik hem daar zou plaatsen. Ik ga is experimenteren als mijn nieuwe bank binnen is.
sonsan schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:14:
[...]

En, ben je er al uit welke BK het gaat worden?
Jep, ik heb hem net binnen. Ik durf het bijna niet te zeggen ;) . Het is de XXLS400-DF geworden. Ik heb uiteindelijk deze keuze gemaakt, omdat ik DF wat veiliger vond ivm kleine kinderen. Als dat geen rol had gespeeld, had ik waarschijnlijk voor de P12-PR gegaan.

Al met al kan ik niet zeggen dat het me tegen valt. Wat me het meest verbaasd is het "strakke" geluid. Je hoort echt dat het allemaal nauwkeurig wordt uitgevoerd, echt een toevoeging in 2.1 gebruik voor muziek. In films heb ik hem nog niet goed genoeg beluisterd, maar de bank trilde tijdens de 3 minuten proberen redelijk goed mee. Ik denk dat hij me heel goed gaat bevallen. Als ik op termijn toch "wat meer" zoek, zet ik er een 2e bij. Voor nu lijkt dat echter niet nodig. Ik zal als ik wat films verder ben nog is terug rapporteren.
sonsan schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:10:
Inmiddels de nieuwe versterker in de sub gemonteerd. BK stuurt nog een stuk plaktape naar me om de afdichting te verbeteren.
Ik zag en voelde overigens geen verschil in de buffer connectoren.
Ik heb wel gevraagd of ze mij op de hoogte willen houden of ze iets kunnen vinden in de defecte versterker.
De sub speelt alweer vanaf gister ochtend en het gaat nog steeds goed......:-) Ook Audessey uitgevoerd en het geheel klinkt nu wat harmonieuzer.
Ik kan inmiddels wel concluderen dat de P12-300SB-PR prima gebruikt kan worden voor muziek! :9
Geen issue's meer gehad?

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Prima keuze lijkt me! Die stond bij mij aanvankelijk ook op nr. 1. Ik heb geen kleine kinderen of dieren waar een FF risico zou lopen.
Heb je de sub " op het gehoor" afgesteld of ingemeten met b.v. Audessy?
Verder geen problemen meer gehad met de versterker.
Nog wel even de vraag gesteld bij BK of het kwaad kan dat ik de sub via een master/slave contactdoos aan en uit laat zetten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit niet zo goed zou zjn voor de electronica. Maar zie ook dat veel forumleden dit wel zo gebruiken. Kijken hoe BK daarover denkt.
Veel plezier met de 400!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt me geen probleem voor de electronica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Net antwoord gehad van BK dat het inderdaad geen probleem is dat de sub wordt geschakeld door een master/slave. Het schijnt niet belastend te zijn voor de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
@MIT

Veel plezier ermee!, er zit dezefde driver in dan bij de SVS 2000 serie.
Die klinken ook super vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 07:55
Twijfel een beetje tussen de SVS PB2000 en de PC2000. Die laatste heb ik liever, ivm de makkelijkere plaatsing en het ieeeetsjes dieper gaan.

Twee issues echter. Heb een houten vloer en ben bang dat een down firing sub dan wat té wordt en heb twee katten die ik er van verdenk de sub te zien als nieuwe krabpaal. Vooral punt 2 is een beetje heikel.

Eigenlijk geen sub nodig ivm de best acceptabele bass uit de fronts maar ook de huidige Marantz 7012 springt in protection (net als de vorige, ook best zware Onkyo) bij enthousiast filmpje kijken. Denk/hoop dat dat met een sub erbij niet meer zal gebeuren :)

De importeur zegt dat de houten vloer niet echt een probleem zal zijn. Nog even denken over issue 2 :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Brad Pitt Fijn he, die huizen van 1930 of ervoor? Ik heb zelf een down firing sub gebruikt op een houten vloer op de begane grond. Op basis daarvan wil ik je de volgende tip geven, neem een FF sub. Een DF sub, zal in eerste instantie toch eerst de vloer mee laten trillen/dansen voordat 't überhaupt geluid wil geven.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• sonsan
Is de Auralex Subdude daar misschien een oplossing voor?
https://www.bax-shop.nl/i...jlHzZC7AGHPRoCN40QAvD_BwE

• Goofy1978
Svs heeft ook rubberen voetjes werkt hetzelfde.
Een cillinder sub danst op en neer bij veel bas, dat trilt meer op de vloer dan een front fire sub.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik ben aan het overwegen mijn REL T5 die ik ooit voor 100,- op MP gekocht heb te upgraden. De T5 biedt eigenlijk niet wat ik wil om mijn pasgekochte Dali Opticon 6 fronts aan te vullen in het lage frequentiegebied.

Ik zit een beetje met het probleem dat 1 van mijn fronts in de hoek van de kamer staat (op 1 meter afstand van de zijmuur) en dat zorgt voor bundeling van het laag. Daardoor is het laag op de ene helft van de bank te hard en de andere helft goed. Daar baal ik van.

Nu was mijn idee om een goede gesloten front firing sub te halen (mijn oog viel op de SVS SB-2000) en die zoveel mogelijk in het midden tussen de fronts te plaatsen. De exacte plaatsing zal ik natuurlijk volgens de gebruikelijk methode moeten bepalen maar ik wil dat als uitgangspositie indien mogelijk. Vervolgens was het idee om met een crossover punt van ongeveer 80Hz al het laag door de sub af te laten handelen zodat het laag strakker en uniformer over de bank verdeeld zal zijn.

Zie ik iets over het hoofd of is dit een goede manier om de slechte akoestiek van de gekozen kamerinrichting te omzeilen?

PS. De focus is hier muziek. Film en games ben ik dik tevreden over.

PS.2. In V&A staat ook een Velodyne SPL-1200 Ultra te koop. Is dat misschien een betere keuze voor muziek? Hogere prijsklasse natuurlijk dan een SVS SB-2000 maar ik ben eventueel wel bereid het budget te vergroten.

[ Voor 11% gewijzigd door Blaat op 19-09-2018 14:19 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Brad Pitt
Goofy1978 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:10:
Svs heeft ook rubberen voetjes werkt hetzelfde.
Een cillinder sub danst op en neer bij veel bas, dat trilt meer op de vloer dan een front fire sub.
Klopt, op de SVS cilinder sub zitten deze standaard, op de FF subs zijn deze los te koop. Schijnen best okay te werken trouwens.

Nog steeds staat de cilinder bovenaan hier, vanwege het plaatsingsvoordeel. Hele audio/video rack plus fronts kost al zóó veel ruimte.

Zo'n 45 dagen testen/upgrade programma zoals in de US lijkt mij ideaal.

Al kán je hier via wkoa ook "testen", maar ook weer niet echt, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:17:
Ik zit een beetje met het probleem dat 1 van mijn fronts in de hoek van de kamer staat (op 1 meter afstand van de zijmuur) en dat zorgt voor bundeling van het laag. Daardoor is het laag op de ene helft van de bank te hard en de andere helft goed. Daar baal ik van.
Laag weergave overal goed krijgen is wat mij betreft misschien wel de grootste uitdaging van HiFi! Je probleem is heel herkenbaar. Ik denk alleen niet zozeer dat het door bundeling komt, de richting karakteristiek van een luidspreker is sowieso al omnidirectioneel. Maar richtingkarakteristiek telt ook niet in een ruimte waarin resonanties de overhand hebben. En dat hebben ze :). Laag weergave in een huiskamer wordt volledig gedomineerd door staande golven. En waarschijnlijk heb jij een uitgesproken nul op de ene helft van de bank (waarschijnlijk meerdere).
Nu was mijn idee om een goede gesloten front firing sub te halen (mijn oog viel op de SVS SB-2000) en die zoveel mogelijk in het midden tussen de fronts te plaatsen. De exacte plaatsing zal ik natuurlijk volgens de gebruikelijk methode moeten bepalen maar ik wil dat als uitgangspositie indien mogelijk. Vervolgens was het idee om met een crossover punt van ongeveer 80Hz al het laag door de sub af te laten handelen zodat het laag strakker en uniformer over de bank verdeeld zal zijn.
In de basis lijkt me dit een goed idee. Wel kan je op voorhand weinig zeggen over wat de beste positie zal zijn. Het resonantie patroon van een ruimte is dermatige ingewikkeld, dat het zich zonder metingen zelfs moeilijk laat simuleren omdat het van zoveel factoren afhankelijk is. Het is dus echt trial & error. Wat je wel kan stellen is dat het aantal laagweergevers vergroten de variatie in laagweergave in een ruimte vermindert. Dat is wat je wil. Dus het is niet zonder meer een goed idee om je fronts te high passen. Want dan ga je van 2 (fronts) naar 1 laagweergever (sub). Het kan toevallig goed uitpakken, maar ik zou op zijn minst proberen met de fronts op large met de sub erbij (sub out fronts+lfe instellen of high level aansluiten).. Als het met 1 sub erbij nog niet goed is, dan is meer subs waarschijnlijk beter.

Achtergrond info
Youtube presentatie en hoofdstuk 13 hiervan.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Jag schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:50:
[...]Dus het is niet zonder meer een goed idee om je fronts te high passen. Want dan ga je van 2 (fronts) naar 1 laagweergever (sub). Het kan toevallig goed uitpakken, maar ik zou op zijn minst proberen met de fronts op large met de sub erbij (sub out fronts+lfe instellen of high level aansluiten).. Als het met 1 sub erbij nog niet goed is, dan is meer subs waarschijnlijk beter.[...]
Ja dat voelt dus wat tegenintuitief omdat de laagweergave op de primaire luisterpositie "te hard" is. Er dan subs bij gaan zetten om die piek te dempen snap ik verstandelijk wel maar lijkt mij minder optimaal.

Mijn idee was een beetje dat de plaatsing van je fronts veel minder flexibel is dan dat van je sub omwille van directionalisering. Het laag dan vervolgens door je sub laten afhandelen maakt het geheel veel "tweakbaarder". Die sub verplaatsen kan dan precies het gewenste resultaat opleveren was mijn gedachte. De fronts wil ik namelijk niet verder uit de hoek halen. :X

Dank voor de links, ik ga dat eens bestuderen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat is allemaal heel erg waar. Subs zijn zeker flexibeler qua plaatsing. Met overlap tussen subs en tops kan de piek wel minder worden, maar dikke kans van niet en dat je dan nog EQ nodig hebt. Daarvoor ben je afhankelijk van je receiver als je geen losse dsp hebt.

De youtube presentatie is een samenvattig van luidspreker - ruimte interactie. Er zit ook een redelijk kort deel in over laagweergave, wat wezenlijk anders is dan midhoog. Hoofdstuk 13 van het boek wat ik link gaat er een stuk dieper op in, daar moet je echt ff voor gaan zitten :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb wel eens eerder iets vergelijkbaars gepost, maar wellicht weer eens leuk om het resultaat van het inregelen van een multisub opstelling te laten zien.

Foto van een jaar geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RwqPNQccTQ39qMp9knnyNB0g/medium.jpg

Op de plek van het gordijn zitten nu tuindeuren. Dat verandert het staande golven patroon van de ruimte en dus klonk mijn sublaag anders en was het tijd het opnieuw in te regelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hj5aeoTH9qNIetn3692UhQhj/medium.jpg

Ik heb 4 subs in gebruik met per sub 2 XLS10 drivers in een gesloten behuizing. Momenteel is de set in revisie, waarbij subs een nieuwe baffle en achterzijde krijgen, wat dikker uitgevoerd (36mm) en met extra bracing in de behuizing. Het gaat binnenkort in de lak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/opTLmdtuwv2QgTIlLdhmglxs/medium.jpg

Aangedreven door een Rotel RMB1575 met elke sub een eigen DSP kanaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6FfolHQuaP7bIgAek6fwz1EQ/medium.jpg

Als vergelijk de response in het sublaag op de moneyseat positie door de 4 identieke subwoofers. Elke curve is de response van 1 vd 4 subwoofers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eaM1jFNzefkTPjt470q0GRcT/medium.png

Kortom, een flinke puinhoop en hele grote variatie. Duidelijk is te zien dat de subwoofer positie erg veel uitmaakt voor de resulterende response.

De subwoofer die rechtsvoor staat geeft een redelijk rechte response op de luisterpositie. Maar er zijn meer luisterposities, en ik wil overal goed geluid hebben. Dit is de response van de subwoofer rechtsvoor op de andere luisterposities (blauw) vergeleken met de hoofd positie (rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V9BmO2xzSdql0SH3roLoJppZ/medium.png

Je ziet nog niet eens zoveel variatie in de vlakheid, maar wel 10 dB verschil in gemiddeld niveau. Kortom, op sommige posities krijg je veel en andere posities heel weinig sublaag. Dit probleem is niet op te lossen met EQ, want alles wat je EQ-ed heeft ook gevolgen voor de andere posities.

Dit is het resultaat na inregelen met multisub optimizer. Dat is software die de DSP instellingen per sub voor je kan optimaliseren. Dit doe je door per positie elke sub apart te meten en dit aan MSO te voeren. Hierop volgt dan een vrij ingewikkeld optimalisatie proces waarbij je ook zelf een beetje moet helpen, dus het is best een hoop getweak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sW6J6ha6TbETEMnsTJ4LYB9M/medium.png

Maar wel overal goed sublaag! De iets oplopende curve in het sublaag is bewust.

Ook nog leuk, de integratie van subs en tops. Er wordt op 100Hz gecrossed met textboek LR4 filters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/57kQQ2QWK90wxe8ClnR2IOWS/medium.png

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Jag schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:43:
Ik heb wel eens eerder iets vergelijkbaars gepost, maar wellicht weer eens leuk om het resultaat van het inregelen van een multisub opstelling te laten zien.

Foto van een jaar geleden
[Afbeelding]

Op de plek van het gordijn zitten nu tuindeuren. Dat verandert het staande golven patroon van de ruimte en dus klonk mijn sublaag anders en was het tijd het opnieuw in te regelen :)
[Afbeelding]

Ik heb 4 subs in gebruik met per sub 2 XLS10 drivers in een gesloten behuizing. Momenteel is de set in revisie, waarbij subs een nieuwe baffle en achterzijde krijgen, wat dikker uitgevoerd (36mm) en met extra bracing in de behuizing. Het gaat binnenkort in de lak.
[Afbeelding]

Aangedreven door een Rotel RMB1575 met elke sub een eigen DSP kanaal
[Afbeelding]

Als vergelijk de response in het sublaag op de moneyseat positie door de 4 identieke subwoofers. Elke curve is de response van 1 vd 4 subwoofers.
[Afbeelding]

Kortom, een flinke puinhoop en hele grote variatie. Duidelijk is te zien dat de subwoofer positie erg veel uitmaakt voor de resulterende response.

De subwoofer die rechtsvoor staat geeft een redelijk rechte response op de luisterpositie. Maar er zijn meer luisterposities, en ik wil overal goed geluid hebben. Dit is de response van de subwoofer rechtsvoor op de andere luisterposities (blauw) vergeleken met de hoofd positie (rood).

[Afbeelding]

Je ziet nog niet eens zoveel variatie in de vlakheid, maar wel 10 dB verschil in gemiddeld niveau. Kortom, op sommige posities krijg je veel en andere posities heel weinig sublaag. Dit probleem is niet op te lossen met EQ, want alles wat je EQ-ed heeft ook gevolgen voor de andere posities.

Dit is het resultaat na inregelen met multisub optimizer. Dat is software die de DSP instellingen per sub voor je kan optimaliseren. Dit doe je door per positie elke sub apart te meten en dit aan MSO te voeren. Hierop volgt dan een vrij ingewikkeld optimalisatie proces waarbij je ook zelf een beetje moet helpen, dus het is best een hoop getweak.

[Afbeelding]

Maar wel overal goed sublaag! De iets oplopende curve in het sublaag is bewust.

Ook nog leuk, de integratie van subs en tops. Er wordt op 100Hz gecrossed met textboek LR4 filters.
[Afbeelding]
_/-\o_

Ik wou dat ik het budget en de ruimte had om het zo aan te pakken. De curves na DSP zijn wel echt vreselijk strak!

Maar dan is nu de vraag, hoe klinkt het? :D

De Velodyne die ik eerder noemde (SPL-1200 Ultra) heeft ingebouwde DSP afregeling. Als ik daarvoor zou gaan, wat kan ik daarvan verwachten? Ik las dat deze sub de boel dan afregelt met een 7-bands equalizer. Dat klinkt wat karig of vergis ik mij?

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 11:52

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jag schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:43:
[Afbeelding]
Waar kijk ik hier naar, blauw subs, rood speakers, zwart combined?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Blaat schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:34:
[...]

_/-\o_

Ik wou dat ik het budget en de ruimte had om het zo aan te pakken. De curves na DSP zijn wel echt vreselijk strak!

Maar dan is nu de vraag, hoe klinkt het? :D
Ja goede vraag :). Ik kan het nu niet beluisteren omdat ik de boel heb gedemonteerd om alle nieuwe baffles en achterzijdes in de lak te kunnen zetten.

Maar ik heb eerder hetzelfde gedaan, en dat klonk echt enorm goed. Op een hele prettige manier vet sublaag zonder ooit storend hard te klinken. Met films heb je een echte "visceral experience" zonder dat je het echt hard hoeft te zetten. Mooiste sublaag wat ik ooit gehad heb.

Multisub icm dsp icm simulatie software zoals mso, is een zekere route tot succes. Wel een bewerkelijke :).
De Velodyne die ik eerder noemde (SPL-1200 Ultra) heeft ingebouwde DSP afregeling. Als ik daarvoor zou gaan, wat kan ik daarvan verwachten? Ik las dat deze sub de boel dan afregelt met een 7-bands equalizer. Dat klinkt wat karig of vergis ik mij?
Als het 7 bandjes parametrische EQs zijn is dat prima. 7 bands grafisch heb je bijster weinig aan idd, veel te grof. De pieken en dalen hebben vaak een hele hoge Q, dus daar heb je echt een parametrische EQ voor nodig.

Dat laat overigens onverlet dat EQ niet het hele antwoord is. Het is een nuttige tool om de response op 1 plaats redelijk tot goed te krijgen (de dalen kan je er niet mee vullen). Maar het vermindert niet de variatie in laagweergave door de ruimte, dat lukt alleen met meerdere subs.
MDKlapwijk schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:47:
[...]

Waar kijk ik hier naar, blauw subs, rood speakers, zwart combined?
Klopt :)
Dat de zwarte lijn 6dB hoger ligt in het sublaag komt door de manier van meten. Ik meet links en rechts apart. Voor de zwarte lijn wordt links en rechts opgeteld, maar dus ook twee keer het subsignaal (=+6dB).

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:42

Audione0

Strijdt der titanen

Vraag aan de sub kenners.

Ik zou graag 2x Sunfire HRS8 aan willen schaffen. Kun iemand mij vertellen of dit een krachtige sub is omdat deze "maar" 8inch conus heeft. Volgens de spec's gaat hij wel lekker laag. 22Hz@+/-3dB

De keuze is voornamelijk gemaakt gezien het geringe formaat (WAF factor)

Er is volgens mij geen mogelijkheid deze thuis te beluisteren vandaar de vraag..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Een gesloten sub gaat zo laag als je maar wilt, dat EQ je naar een target curve met een linkwitz transform. Uiteraard is de output niet oneindig. 8inch gesloten gaat je natuurlijk niet enorme bakken met sublaag opleveren. Als je er twee neerzet, gaat het waarschijnlijk 3 dB harder ongeveer, of 6 dB als je bovenop elkaar zet. Maar dit is een versimpeling, in praktijk zit er enorme variatie in de response die je krijgt. Kijk maar naar de eerste grafiek die ik poste. Dat zijn 4 identieke subs die even hard staan. In praktijk bepalen de staande golven grotendeels hoe de response eruit ziet, hoe hard het gaat en dus ook hoe het klinkt.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
Jag, ik zie dat je woont in een voor mij bekend type woning. Als je op voor jou normaal volume film kijken, hoe goed is dit dan te horen bij de buren?
Omdat je subs zo strak afgesteld staan hoeft 't volume niet zo hoog, maar ik ben toch wel benieuwd.
Vaak ervaar je 't meeste bass in andere ruimten bij een kleinere woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben nooit zelf gaan luisteren. Maar ik heb het best wel eens aanstaan af en toe (dat wordt overigens afgewisseld met lange periodes van stilte en weinig thuis zijn, tevens accepteer ik veel geluid vanuit huizen om mij heen, voordat iemand hier een morerel statement over wilt maken :P ), en de buurvrouw vertelde dat ze zelden iets hoort. Ik heb het zo ingeregeld dat de subs in fase zijn @ luisterpositie, dus daar heb je meer sublaag dan elders. Ik denk ook wel dat dat hele diepe sublaag (20-40Hz) minder storend is dan ruige pieken @ 80 of 100hz ofzo.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan ik bevestigen. Ik heb ook een multisubopstelling, woon in eenzelfde huis als Jag (1910 arbeiderswoning in Utrecht) en mijn huis is gehorig.

Het is alleen niet het diepe sublaag dat storend is, het is gebonk en het "normale" geluid dat mensen als zeer storend ervaren.

Als ik er keihard terror op aanzet vinden de buren het vervelend. Maar als een nummer rollend sublaag heeft (zoals sofie leftifre ofzo), dan is dat niet zo storend bij de buren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:42

The Legend

*Plop*

Iemand hier toevallig ervaring met zowel de Sunfire HRS8 als de SVS SB-1000? In het kader van mijn zoektocht naar een nieuwe sub O-)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Heb hier 2 SB-1000s staan, als je geen hele grote sub kwijt kan ga je er flink plezier van hebben. Voor zo'n kleine behuizing enorm veel power. Enige nadeel is het blauwe ledje voorop, die is goed zichtbaar in een verduisterde kamer. Dus even een stukje zwarte tape erop, dan het frontje weer op de sub en je ziet er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De Sunfire sub die ik op het oog had is al verkocht. Ben nu aan het kijken naar een B&W610. De 608 vond ik niks, maar de 610 zou een klap beter moeten presteren. Blijft de vraag hoe die het doet ten opzichte van de SVS SB-1000. Maar om die te beluisteren moet ik drie uur in de auto zitten :/ Of ik moet de SVS online bestellen en meenemen naar de zaak hier in de buurt, maar das ook zowat :p

De ASW610 is nu ook te krijgen voor 449 euro, dat scheelt dan 200 euro met de SVS. Dan moet die SVS wel een heel stuk beter zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door The Legend op 23-09-2018 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIT

MIT

KerMIT

The Legend schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:16:
De Sunfire sub die ik op het oog had is al verkocht. Ben nu aan het kijken naar een B&W610. De 608 vond ik niks, maar de 610 zou een klap beter moeten presteren. Blijft de vraag hoe die het doet ten opzichte van de SVS SB-1000. Maar om die te beluisteren moet ik drie uur in de auto zitten :/ Of ik moet de SVS online bestellen en meenemen naar de zaak hier in de buurt, maar das ook zowat :p

De ASW610 is nu ook te krijgen voor 449 euro, dat scheelt dan 200 euro met de SVS. Dan moet die SVS wel een heel stuk beter zijn.
Overweeg dan ook zeker de BK XXLS400. Ik heb hem zelf ook recent aangeschaft. Zeker een mooi geluid, tegen een concurrerende prijs. Ik had zelf de 610 beluisterd en zelfs al aangeschaft, maar weer teruggebracht. Het geluid viel mij tegen, de BK absoluut niet. Als je kleiner wil kan je nog de xls200 overwegen.

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De BK XXLS400 is echt een maatje te groot. Ook nergens meer te krijgen trouwens, tenzij ik niet goed zoek (ook niet in wit leverbaar?). De XXLS200 heeft een 10” driver, dan zou ik beter voor de 12” van de SVS kunnen gaan lijkt me.

[edit]

Zie nu dat je de BK rechtstreeks uit Engeland moet bestellen, wel leverbaar dus, maar voor hier te groot.

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 23-09-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT

MIT

KerMIT

The Legend schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:09:
De BK XXLS400 is echt een maatje te groot. Ook nergens meer te krijgen trouwens, tenzij ik niet goed zoek (ook niet in wit leverbaar?). De XXLS200 heeft een 10” driver, dan zou ik beter voor de 12” van de SVS kunnen gaan lijkt me.

~~~[edit]

Zie nu dat je de BK rechtstreeks uit Engeland moet bestellen, wel leverbaar dus, maar voor hier te groot.
Klopt inderdaad, ze leveren direct aan huis. Ik kan me voorstellen dat het te groot is voor je, hij is een slag groter dan de 610. De SVS wordt over het algemeen goed gewaardeerd. De B&W overigens ook, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de 610 niet optimaal is qua ontwerp. De XP versie is zo goed als identiek, maar met een grotere versterker. Ik heb ook de XP gehoord, die vond ik ook niet echt indrukwekkend spelen. Het was meer "wel prima". Mijn gevoel zegt toch voor een SVS of BK te gaan, om wat minder voor het merk te moeten betalen. Wat betreft 10" vs 12" kan ik geen mening geven, omdat ik de 10" zelf niet gehoord heb. Lees nog even wat reviews van de xls200 en de sb-1000, beiden zeer goed beoordeeld voor de prijs.

[ Voor 0% gewijzigd door MIT op 23-09-2018 20:57 . Reden: Typo ]

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 13:28
Hallo.

Ik heb een vraagje. Ik eh al een lange tijd het idee dat ik mijn subwoofer beter kan?moet afstellen. Heb wat gezocht op het Net maar kom er niet zo uit.

Ik heb 2x klipsch R-28F speakers en een centerspeaker Klipsch 250C. Deze heb ik uiteraard op smal staan. nou heb ik ook een JBL E250P, waar kan ik deze het beste opzetten. Tevens zitten er 1 paar schakelaars op met

Phase 0 of 180
Low pass Off - Onn
Waar kan de schakelaars het best op zetten ????

En waar kan ik de Low - Pass Crossover het beste op zetten??. Heeft nu altijd op 150Hz gestaan.
PS: dit alles wordt aangestuurd door een Maranzt SR7011. Wat voor instelling kan ik daar het beste gebruiken..

[ Voor 4% gewijzigd door harley2009 op 02-10-2018 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

harley2009 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 06:56:
Hallo.

Ik heb een vraagje. Ik eh al een lange tijd het idee dat ik mijn subwoofer beter kan?moet afstellen. Heb wat gezocht op het Net maar kom er niet zo uit.

Ik heb 2x klipsch R-28F speakers en een centerspeaker Klipsch 250C. Deze heb ik uiteraard op smal staan. nou heb ik ook een JBL E250P, waar kan ik deze het beste opzetten. Tevens zitten er 1 paar schakelaars op met

Phase 0 of 180
Low pass Off - Onn
Waar kan de schakelaars het best op zetten ????

En waar kan ik de Low - Pass Crossover het beste op zetten??. Heeft nu altijd op 150Hz gestaan.
PS: dit alles wordt aangestuurd door een Maranzt SR7011. Wat voor instelling kan ik daar het beste gebruiken..
Phase op 0 en als deze niet sync loopt met je speakers, de fase omraaien
Cross-over op de sub helemaal maximaal en via de receiver aan laten sluiten op je speakers. Beetje vuistregel is dan dat je opzoek gaat in de specs hoe laag de speakers gaan en dit dan vermenigvuldigen met 1.5. Dan heb je een goede overgang om eventuele frequentie gaten op te vullen.

Dus als je speakers bijvoorbeeld op papier 45Hz gaan, x1.5 = 67.5Hz op de receiver instellen. Dit per speaker inregelen.
Maar goed, dit zijn harde cijfers, je hebt ook nog je ruimte die de boel kan versterken. Maar om te beginnen zit je vaak al redelijk goed dan.
In jou geval met de R28-F is dit 35Hz x 1.5 is dit 52.5Hz op de receiver. Ik weet niet hoeveel hertzen je per stapje in kunt regelen op de Marantz (vaak is dit per stapje van 5 of 10hz), maar als je dan 60hz instelt zit je denk ik wel goed. Voor de center precies hetzelfde doen en voor de surrounds idem.

Beetje regel is ook dat je sub ongeveer -10dB qua volume onder je fronts komen (moet niet teveel overheersen). Dit kun je met een dB meter inregelen. Die is voor een paar 10tjes te koop. en daarna na smaak verder tweaken. De 1 houdt nou eenmaal van meer bas of juist nog iets minder dan de referentie.

Correctie me if im wrong mensen, misschien praat ik wel p**p :P

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 02-10-2018 12:58 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Cross-over op de sub helemaal maximaal en via de receiver aan laten sluiten op je speakers. Beetje vuistregel is dan dat je opzoek gaat in de specs hoe laag de speakers gaan en dit dan vermenigvuldigen met 1.5. Dan heb je een goede overgang om eventuele frequentie gaten op te vullen.

Dus als je speakers bijvoorbeeld op papier 45Hz gaan, x1.5 = 67.5Hz op de receiver instellen. Dit per speaker inregelen.
Maar goed, dit zijn harde cijfers, je hebt ook nog je ruimte die de boel kan versterken. Maar om te beginnen zit je vaak al redelijk goed dan.
In jou geval met de R28-F is dit 35Hz x 1.5 is dit 52.5Hz op de receiver. Ik weet niet hoeveel hertzen je per stapje in kunt regelen op de Marantz (vaak is dit per stapje van 5 of 10hz), maar als je dan 60hz instelt zit je denk ik wel goed. Voor de center precies hetzelfde doen en voor de surrounds idem.

Beetje regel is ook dat je sub ongeveer -10dB qua volume onder je fronts komen (moet niet teveel overheersen). Dit kun je met een dB meter inregelen. Die is voor een paar 10tjes te koop. en daarna na smaak verder tweaken. De 1 houdt nou eenmaal van meer bas of juist nog iets minder dan de referentie.

Correctie me if im wrong mensen, misschien praat ik wel p**p :P
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik heb de frontspeakesr op 60hz gezet (was 40 of 60). De center speaker was 60Hz dat x1.5 is 90. Dat ook gedaan.
Subwoofer op 150HZ gezet Daarna na het menu gegaan van marantz, zie ik subwoofer modus LFE of LFE+main ? waar kan deze het beste opgezet worden ?.
daar weer onder heb ik LPF voor LFE 150Hz. Die heb ik op 150Hz laten staan omdat ik de subwoofer ook op 150Hz heb gezet.. Is dit een beetje het goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Grote kans dat je nu het laag wat normaliter door de center heen zou gaan nu meer opgepakt wordt door de sub omdat je deze op 90 heb gezet. Nu zul je hoogstwaarschijnlijk ervaren dat de zware geluiden vanuit de center nu extra punch vanuit de sub krijgen. Das wel lekker (eigen ervaring) Dit komt mede omdat de sub een grotere conus heeft en meer lucht kan verplaatsen op dezelfde frequenties als de center..

LFE+Main alleen op LFE zetten, dan nemen de front speakers niet het bereik van de LPF voor het LFE over wat je wilt.

LPF voor LFE op ongeveer 120hz zetten. dan heb je een mooi overlap naar de midden frequenties, niet hoger zetten, want dan kun je de sub lokaliseren met je gehoor. Het is natuurlijk geen mid frequentie speaker :X

Edit:

Koop een dB meter, ga je echt heel veel lol aan beleven om je speakers qua volume naar de luisterplek goed af te stellen.
Hieronder een schema hoe je het eea op elkaar of kunt stemmen. Als je niet weet hoe je dit precies moet doen, horen we het wel. Steekt per receiver net weer wat anders in elkaar :)

Let wel dat de master volume een hele andere knop is de het plus of minnetje om per speaker het volume in te regelen via de afstandbediening:X

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/D8rZj8vs/Level_calibratie_speakers.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Audione0 op 02-10-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:13:
Grote kans dat je nu het laag wat normaliter door de center heen zou gaan nu meer opgepakt wordt door de sub omdat je deze op 90 heb gezet. Nu zul je hoogstwaarschijnlijk ervaren dat de zware geluiden vanuit de center nu extra punch vanuit de sub krijgen. Das wel lekker (eigen ervaring) Dit komt mede omdat de sub een grotere conus heeft en meer lucht kan verplaatsen op dezelfde frequenties als de center..

LFE+Main alleen op LFE zetten, dan nemen de front speakers niet het bereik van de LPF voor het LFE over wat je wilt.

LPF voor LFE op ongeveer 120hz zetten. dan heb je een mooi overlap naar de midden frequenties, niet hoger zetten, want dan kun je de sub lokaliseren met je gehoor. Het is natuurlijk geen mid frequentie speaker :X

Edit:

Koop een dB meter, ga je echt heel veel lol aan beleven om je speakers qua volume naar de luisterplek goed af te stellen.
Hieronder een schema hoe je het eea op elkaar of kunt stemmen. Als je niet weet hoe je dit precies moet doen, horen we het wel. Steekt per receiver net weer wat anders in elkaar :)

Let wel dat de master volume een hele andere knop is de het plus of minnetje om per speaker het volume in te regelen via de afstandbediening:X

[Afbeelding]
Het is idd al een andere ervaring. Wat kleine aanpassingen al niet kunnen doen. Maar nog 1 vraagje. Ik heb nu op de subwoofer nu Phase schakelaar 0 - 180 op 0 staan. En low pass schakelaar op off. Al weet ik niet wat de low pass schakelaar voor is ?? en ook phase schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

harley2009 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:14:
[...]

Het is idd al een andere ervaring. Wat kleine aanpassingen al niet kunnen doen. Maar nog 1 vraagje. Ik heb nu op de subwoofer nu Phase schakelaar 0 - 180 op 0 staan. En low pass schakelaar op off. Al weet ik niet wat de low pass schakelaar voor is ?? en ook phase schakelaar.
Ook een betere ervaring?

phase is fase, kortom om de sub en de speakers in fase te zetten naar je luisterplek.
Als de sub niet in fase loopt met de speakers krijg je feitelijk een kort achterelkaar oplopend dubbele bas, dus die van de sub en "daarna" de speakers, of andersom. Dit klinkt erg rommelig en niet strakke.

Low pass schakelaar weet ik niet precies, ik denk om het LFE kanaal (.1 kanaal) vanuit de receiver door te geven (passtrough) naar de sub. Dus ik denk aan zetten, anders doet de sub het niet als je deze via een RCA kabel hebt aangesloten. Of juist de schakelaar juist andersom. Kom je vanzelf achter.

Ik ken de sub niet. Anders even google raadplegen. wat die schakelaar doet.

[ Voor 43% gewijzigd door Audione0 op 02-10-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Ook een betere ervaring?

phase is fase, kortom om de sub en de speakers in fase te zetten naar je luisterplek.
Als de sub niet in fase loopt met de speakers krijg je feitelijk een kort achterelkaar oplopend dubbele bas, dus die van de sub en "daarna" de speakers, of andersom. Dit klinkt erg rommelig en niet strakke.

Low pass schakelaar weet ik niet precies, ik denk om het LFE kanaal (.1 kanaal) vanuit de receiver door te geven (passtrough) naar de sub. Dus ik denk aan zetten, anders doet de sub het niet als je deze via een RCA kabel hebt aangesloten. Of juist de schakelaar juist andersom. Kom je vanzelf achter.

Ik ken de sub niet. Anders even google raadplegen. wat die schakelaar doet.
Ja de ervaring is volgens ons wel beter. (meer gecontroleerd en toch goed aanwezig). We hebben even mad max 4k op gezet, en klinkt lekker.
ik heb nu phase schakelaar op 0 staan en low pass schakelaar op On.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:13:
Deze moet per definitie op 120Hz zelfs, elke andere waarde is "fout" :)

Het feit dat deze optie op receivers zit is al twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
[quote]Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Ik heb vandaag de rest van de speakers gedaan.
Voor surround heb ik de Klipsch R-14S is dat 78Hz x1.5 = 117. Moet ik deze dan op 120 zetten? of deze dan beter er onder laten.
Voor de wharfedale 10.1 Diamond 48Hz x1.5 = 72, ook de vraag 60 of 80 ?

En voor de teufel reflekt plafond speakers kwam ik uit op 150Hz x1.5 = 225 Is dat niet hoog om op 200/250 te zetten ?? zijn ook eigenlijk maar dolby atmos speakers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@harley2009 de sub moet je liefst niet boven 100 hz laten spelen, dan begin je te horen waar het geluid vandaan komt in de meeste ruimtes.
Je kan beter een stukje bereik missen dan dat een atmos effect uit de hoek komt waar de sub staat.
Ik zou fronts op 60hz zetten en de rest op 100 of 110hz, met een iets mindere sub zou je lfe+main nog kunnen proberen met fronts op large voor wat extra bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Dit is het nadeel van die teufel sateliet speakers die geen laag hebben. Als je de sub met dit soort speakers wilt integreren moet de cross-over vrij hoog staan waardoor je de sub kunt lokaliseren met het gehoor. Een sub geeft boven de 100 a 120hz een irritante lokaliseerde klank.

In jou geval zou wat hierboven door goofy gezegd wordt een mooi uitgangspunt kunnen zijn. Al die cross-over instellingen zijn niet per definitie exact Science. Je luisterruimte heeft ook een grote invloed op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 21:15

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb vrij recent een klushuis op de kop getikt en ik wil in de achterste kamer een mooie HT setup realiseren. De WAF is gelukkig goed; mijn vriendin vindt eigenlijk alles wel prima maar heeft zelf wel een voorkeur voor gloss white speakers. De merken SVS, HSU, Paradigm, BK en Rythmik zie ik veelvuldig zowel hier als op Reddit positief voorbij komen.

De achterste woonkamer is ~5x5 meter, 240 cm hoog (verlaagd plafond). Ik ga voornamelijk films kijken dus een ported sub is the way to go, echter zijn dus heel beperkt te verkrijgen in de kleur gloss white. Ik heb al contact gehad met SVS en zij geven aan dat de SB1000 als enige te verkrijgen is in de kleur gloss white. De SB2000 was ook verkrijgbaar in de kleur gloss white, maar dit was een limited edition. Nadeel is wel dat dit sealed subs zijn welke in principe zorgen voor een mooie lage frequentie, maar niet zo laag als bij ported subs. Arendal heb ik ook contact mee gehad, maar deze subs zijn een stuk duurder maar daarnaast ook ontzettend groot & zwaar.

Ik zou het liefst direct voor een dual subwoofer setup willen gaan, maar ik heb het idee dat de mogelijkheden beperkt zijn.

De gloss white subs die ik gevonden heb zijn:
BK XXLS400FF
BK P12-300SB-PR
Arendal 1723 Subwoofer
SVS SB-1000
SVS SB-2000

Het idee is om uiteindelijk naar een 5.2.4 setup te gaan met 2 vloerstaande luidsprekers als fronts, en 2 bookshelfspeakers als rears. Ik vind de Triangles Esprit EZ lijn erg mooi, deze ga ik binnenkort bij Stassen beluisteren (Ik heb de Focal Aria's al geluisterd bij iEar).

Wat zouden jullie adviseren voor de ruimte die ik tot mijn beschikking heb? (het gaat dus om het achterste gedeelte). De transparante rechthoek die je ziet betreft een lichtkoepel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HojUZa9.png

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@FREAKJAM Ik heb zelf de sb2000 prima ding maar ik denk dat de Arendal 1723 Subwoofer meer geweld gaat geven bij films.
Groot en zwaar is juist een goed teken voor een subwoofer ;)
Sealed gaat vaak wel lager dan ported alleen met minder volume, wat in kleine ruimtes die veel boost geven in het laag soms nog wel goed uit kan pakken.
De sb2000 heeft 92db @ 20hz de geporte pb2000 heeft daar 103db, die arendal zal ook wel zoiets doen vermoed ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Goofy1978 op 05-10-2018 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of 1 tapped horn, bijv de Othorn, doet 122dB bij 25Hz, of 132dB bij 40Hz oOo. Mooie performance gap van een dB of 20 met een BR sub. Ok vooruit, wel een extern volume van 500L.

Maar back on topic; sealed gaat zo diep als de fabrikant de EQ instelt. In tegenstelling tot bass reflex subs, kan je gesloten zo diep laten spelen als je maar wilt. Bass reflex subs zijn afhankelijk van hun tuning frequentie, zijn sowieso vrij groot om laag getuned te kunnen zijn (alternatief is een passive radiator, wat vergelijkbaar werkt en beter geschikt is voor kleine behuizingen die diep moeten kunnen spelen). Daar staat tegenover dat bass reflex subs in principe wel meer max output geven aan de onderkant van hun bereik, alhoewel dat niet altijd zo hoeft te zijn.

Dus bass reflex
- gaat iets harder in het onderste octaaf
- is ook iets groter in de regel
- gebruikt resonantie om harder te gaan, de hoorbaarheid hiervan is discutabel wmb

Maar een grotere invloed dan het type subwoofer, heeft de ruimte zelf link. De resonanties van de ruimte bepalen de klank en de variatie in de klank door de ruimte heen. Een effectieve manier om dit beter te maken is door meerdere subs te gebruiken. Je kan er dus ook voor kiezen twee (wat kleinere) gesloten subs te nemen! Het instellen is meer werk, maar het eindresultaat zal beter zijn dan met 1 sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Minidsp maakt wat dat betreft heel leuk speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Iemand bekend met de B&W AS6, ik kan deze op marktplaats kopen voor 250 euro. Kan op het net weinig vinden qua tests?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Centropy Die sub is wel erg oud volgens mij, dat hoeft niet perse iets ergs te zijn. Maar je moet er wel in voorzien dat je er wat reparatie werk aan kan hebben. Ik heb zelf 3 subwoofers van die leeftijd, waarvan er 2 wat werk hebben aan het vervangen van de condensatoren. Verder vind ik het erg veel geld voor een subwoofer van die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Lip schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:42:
@Centropy Die sub is wel erg oud volgens mij, dat hoeft niet perse iets ergs te zijn. Maar je moet er wel in voorzien dat je er wat reparatie werk aan kan hebben. Ik heb zelf 3 subwoofers van die leeftijd, waarvan er 2 wat werk hebben aan het vervangen van de condensatoren. Verder vind ik het erg veel geld voor een subwoofer van die leeftijd.
Tnx dan laat ik hem aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Iemand ervaring met de ns-sw200 of ns-sw300 van Yamaha? Reviews bij coolblue zijn erg positief! Zoek een subwoofer voor bij mijn B&W 685 S2 op kantoor (ruimte ter grote van een grote slaapkamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Centropy, kijk ook een naar de svs sb of pb 1000, die zitten bijna in dezelfde prijsklasse als de ns-sw300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MDKlapwijk schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:37:
@Centropy, kijk ook een naar de svs sb of pb 1000, die zitten bijna in dezelfde prijsklasse als de ns-sw300.
Hier een SB1000 staan, blijft een geweldig ding. Kan zo heerlijk, strak laag afspelen! Hele fijne subs voor een goede prijs!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

MDKlapwijk schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:37:
Heb je misschien linkjes naar de pricewatch want ik kan ze zo niet vinden? Alleen de svs sb 1000 vond ik bij 1 shop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 12:12
@FREAKJAM XTZ maakt ook nog witte subs. 12.17, 10.17 en 8.17 serie.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Gelijkaardige vraag hier, maar dan om andere reden.
Ik loop al iets vooruit op de zaak, maar ik zou een losse sub willen kopen bij m'n net bestelde Audioengine A5+ 2.0 set voor men desktop.
Ik zou de extra sub bij de desktopset ook willen combineren bij m'n Jamo 7.1 surround set die in dezelfde ruimte staat en er zo 7.2 willen van maken. (Zie ander topic voor m'n positief beantwoorde vraag of dit iets zou uithalen en uberhaupt mogelijk is.)

Mijn huidige sub is een Jamo SUB 300. Die zijn niet meer nieuw te koop, en 2de hands lijkt de kans me klein dat ik die nog op de kop kan tikken. Dus zoek ik iets gelijkaardigs, dus een sub met 10" driver met 150/300W amp.
Ik kom dan logischerwijs uit bij de Jamo J 10 SUB. Of bij Klipsch, het moederbedrijf van Jamo, met hun R-10SW.
Op 1Hz en wat styling na lijken die me zowat gelijk. De Jamo heeft 31-120Hz en een "Aluminized Polyfiber" woofer, de Klipsch heeft 32-120Hz met een "Spun Copper Injection Molded Graphite" woofer. De Jamo is wel zo'n €50 goedkoper.
Dus gewoon voor de Jamo gaan?? Op die ene Hz zal het nu ook wel niet komen, toch...
Of nóg iets anders wat niet teveel afwijkt van de Jamo SUB 300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik willen terug komen op deze uitspraak
Jag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:46:
De kwaliteit van het sublaag zit hem uiteindelijk in hoe goed je het configureert met slim gebruik van dsp, niet in de gebruikte subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Centropy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Heb je misschien linkjes naar de pricewatch want ik kan ze zo niet vinden? Alleen de svs sb 1000 vond ik bij 1 shop?
svsound.nl en hificorner heeft ze.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Centropy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb mijn SB-2000's bij https://www.mediaelectronics.be/ vandaan, die waren toen 100,- goedkoper per stuk dacht ik. Nu lijkt het niet meer uit te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
goedenavond, een korte vraag.

ik heb sinds zaterdag een BK xxls400. gisteren pas kunnen aansluiten: qua geluid al zonder teveel afstellen erg fijn.....maarrrrrrr ik heb een Brom, helaas :(

Hier wat informatie;

1. Gekocht via MP: bij verkoper was de brom niet aanwezig.
2. Aangesloten via LFE ingang
3. de brom viel ineens op tijdens het spelen: na het spelen de signaalkabel verwijderd en de brom bleef daarna nog met netstroom naijlen, leek net of ie iets had 'opgebouwd'.
4. vandaag zonder signaalkabel netstroom en sub aangezet: nu geen brom.
5. als ik (met signaalkabel in de sub) kies voor filter 'in' in plaats van OUT LFE (hiermee schakelt de sub zn filter uit en neemt de instellingen van de receiver over) dan verdwijnt de brom. - ook als ik muziek afspeel, als ik dan de muziek uitzet blijft er daarna een heel lichte brom over, die je niet hoort als je op de bank zit, met je oor naast de sub wel. dat zou zomaar eens normaal kunnen zijn (het is een vrij zware versterker immers).

een paar vragen:
1. als ik het filter inschakel (dus niet out LFE) dan heb ik op de sub ook nog afstelmogelijkheden: is het niet zo dat dit ook nog secuurder is dan mijn receiver (die doet het grove werk en ik kan finetunen - traploze fase doet mijn Yamaha RX-a830 niet volgens mij).: is dat niet eigenlijk beter dan het sub filter helemaal uitschakelen?
2. er zitten nogal wat kabels achterin mijn tv meubel, kunnen die zorgen voor de brom? interessante is dan weer dat het ook van de subinstelling afhangt hoe erg die brom is.

als jullie nog andere tips hebben, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:46
Probeer eens een geaard (ander) stopcontact? Heb die tip wel eens voorbij zien komen

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Smithkj, wat gebruik je als signaalkabel? Ik heb zelf in het verleden ook gehad dat een nieuwe sub op m'n oude bekabeling stond te brommen. Dit was doordat ik een gewone rca kabel had gebruikt, welke langs een 230V kabel liep, met de gebruikelijke 50Hz brom tot gevolg. Toen opgelost door een betere kabel te gebruiken, denk dat het een coax was.

Tegenwoordig gebruik ik Tasker C128-M microfoon kabel (2 aders plus mantel), omdat dit lekker soepel is en met 1,35 de meter geen drol kost. Voor de connectoren zijn de Rean NYS373 wel aardig, is dacht ik onderdeel van Neutrik.

Met de C128-M zou je een 'directional' kabel kunnen maken, door aan de bron-zijde de mantel bij de - te solderen. Dat zou er voor moeten zorgen dat storing eerst naar de bron loopt en niet naar de input van de versterker. Maar dit alles wordt op de internets nogal eens (onterecht) als onzin bestempeld, maar eigenlijk is het gewoon een geisoleerde kabel. Meer info:
- https://www.avsforum.com/...nal-subwoofer-cables.html

[ Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 17-10-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
De signaalkabel is een vrij eenvoudige kabel. Coax, maar wel afgeschermd. Met mijn vorige sub geen enkel probleem.

Vandaag 2 andere stopcontacten geprobeerd en dat maakt geen verschil. Nu dus dat filter uitgezet en dan is de brom weg. Opnieuw ingemeten via de receiver, en dan verder afstellen op de sub zelf.

Dus voor nu prima :)

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerGeneral
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-01 11:39
Beste Topic,

Heb met veel plezier al zitten lezen en al weer een hoop geleerd.
Ik heb wel een vraagje, gewoon uit interesse: Wat is het verschil (als dat er is) tussen studio subwoofers en normale hifi subwoofers?

Ik heb zelf nu als setup 2 Mackie MR624 speakers (gaan tot 35Hz) en de Schiit Modi 2 Uber + Magni 3 als DAC + Pre-Amp. Het laag is erg goed maar voor het genre waar ik naar luister, hardstyle/hardcore, zou een subwoofer zeker een leuke toevoeging zijn.

Mackie heeft zelf de MRS10 subwoofer https://www.bax-shop.nl/s...-actieve-studio-subwoofer en bij Bax zijn er nog velen anderen.

Wat raden jullie als experts aan? Ik ben zelf nog niet van plan een sub te kopen maar ben wel geïnteresseerd in de optie vandaar de vraag. Een budget is er dus (nog) niet.

MvG R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:01
BeerGeneral schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:05:
Beste Topic,

Ik heb wel een vraagje, gewoon uit interesse: Wat is het verschil (als dat er is) tussen studio subwoofers en normale hifi subwoofers?

Ik heb zelf nu als setup 2 Mackie MR624 speakers (gaan tot 35Hz) en de Schiit Modi 2 Uber + Magni 3 als DAC + Pre-Amp. Het laag is erg goed maar voor het genre waar ik naar luister, hardstyle/hardcore, zou een subwoofer zeker een leuke toevoeging zijn.

Mackie heeft zelf de MRS10 subwoofer https://www.bax-shop.nl/s...-actieve-studio-subwoofer en bij Bax zijn er nog velen anderen.

Wat raden jullie als experts aan? Ik ben zelf nog niet van plan een sub te kopen maar ben wel geïnteresseerd in de optie vandaar de vraag. Een budget is er dus (nog) niet.

MvG R
Het belangrijkste verschil tussen studiomonitoren en HIFI is dat het studiospul gemaakt is om extreme input te overleven. Stel je prikt een microfoon of gitaar in op een voorversterker en je bent vergeten het volume van je afluistering even omlaag te draaien dan krijg je mogelijk kortstondig een heftige piek in het signaal. Een normale HIFI luidspreker zal dit mogelijk niet overleven. Een studiomonitor wordt geacht om, binnen bepaalde grenzen, dit soort mishandeling te accepteren.

Verder hebben de meeste HIFI merken als uitgangspunt, "het moet lekker klinken". Studiomonitoren hebben als uitgangspunt "een zo vlak mogelijke response", waardoor het soms wat saaier kan klinken. Nu is het niet altijd zo zwart-wit, er zijn ook HIFI of (zo je wilt) High-End producten te vinden die vlakker klinken dan de gemiddelde studiomonitor en er is ook studio spul dat behoorlijk kleurt.

Ik ken het specifieke model Mackie MR624 persoonlijk niet. Een sub zorgt altijd voor meer definitie onderin. Het hoeft niet heel luid te zijn, als er in verhouding een beetje 'voelbaar' laag bijkomt dan is dat eigenlijk al voldoende om net dat beetje meer informatie (het geluid dat je waarneemt) te horen.

Volgens de handleiding van die Mackie MRS10 sub zit er een een dubbel filter in. Een low-pass voor de sub en een high-pass voor de satellieten, je Mackie MR624 monitoren. Ik zou er dan ook meteen een voetpedaal op aansluiten. Dan kun je gemakkelijk schakelen tussen "met sub" en "zonder sub". Ik zou zeggen, lekker doorsparen. Of kijk of je ergens een goed werkende tweedehands kun vinden. Dan vindt ik 200 euro een mooie prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

BeerGeneral schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:05:
Beste Topic,

MvG R
"Ga terug naar start, u hoeft niet naar de gevangenis..."
Het grote subwoofer topic is begonnen met een topicstart, daar staat een hoop in waar je heel veel wijzer van kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 14:09

M-ThijZ

Riding on Rails

Zou het nog zinvol zijn om de SVS SoundPaths (bij een SB-2000) te gebruiken wanneer de sub op een tegelvloer staat?

Bij een goede film wil ik nog wel eens bang zijn dat de buren iets teveel mee kunnen genieten. Het is echter een moderne tussenwoning (2008) waarbij de vloer voor zover ik weet niet in verbinding staat met die van de buren.

Trillingen worden natuurlijk ook niet zo snel overgebracht op een betonvloer, maar mocht het helpen om de sub te ontkoppelen dan wil ik dat wel eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 11:53
M-ThijZ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:31:
Zou het nog zinvol zijn om de SVS SoundPaths (bij een SB-2000) te gebruiken wanneer de sub op een tegelvloer staat?

Bij een goede film wil ik nog wel eens bang zijn dat de buren iets teveel mee kunnen genieten. Het is echter een moderne tussenwoning (2008) waarbij de vloer voor zover ik weet niet in verbinding staat met die van de buren.

Trillingen worden natuurlijk ook niet zo snel overgebracht op een betonvloer, maar mocht het helpen om de sub te ontkoppelen dan wil ik dat wel eens proberen.
Ik heb ze onder mijn SB-2000 zitten op een houten vloer, en dat maakt echt een wereld van verschil. Zonder de soundpath's trillen alle staande lampen etc. mee, met de soundpath's helemaal niks.

Op een tegelvloer weet ik het niet. Je zou aan je buren kunnen vragen of ze je horen als je het volume open draait natuurlijk :). Ontkoppelen kan (denk ik) sowieso nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@M-ThijZ, ik heb ze hier onder beiden sb2000's zitten op een betonnen vloer. Ik heb ze er niet voor de buren onder onder gezet, zit hier vrijstaand, maar omdat ik het zelf prettiger vind klinken, totaal geen resonantie e.d. (bij normaal gebruik).

[ Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 09-11-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

timadriaans schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:45:
[...]

Ik heb ze onder mijn SB-2000 zitten op een houten vloer, en dat maakt echt een wereld van verschil. Zonder de soundpath's trillen alle staande lampen etc. mee, met de soundpath's helemaal niks.

Op een tegelvloer weet ik het niet. Je zou aan je buren kunnen vragen of ze je horen als je het volume open draait natuurlijk :). Ontkoppelen kan (denk ik) sowieso nooit kwaad.
Ontkoppelen kan wel kwaad op een betonnen vloer, bv beton = massa! Een echte zwevende vloer (Beganegrond is het zelfs nog erger) moet derhalve ontkoppeld worden, bij beton juist niet wat dat werkt rare resonanties in de hand.

De luchtbeweging in een port van een bass-reflex behuizing kan ook beter niet belemmerd worden d.m.v van een muur of vulling in de bass reflex pijp, tenzij doormiddel van een dsp in de sub zelf, de high pass filter aangepast kan worden. Of dmv een mindsp 2x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerGeneral
FrankHe schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:53:
[...]

Het belangrijkste verschil tussen studiomonitoren en HIFI is dat het studiospul gemaakt is om extreme input te overleven. Stel je prikt een microfoon of gitaar in op een voorversterker en je bent vergeten het volume van je afluistering even omlaag te draaien dan krijg je mogelijk kortstondig een heftige piek in het signaal. Een normale HIFI luidspreker zal dit mogelijk niet overleven. Een studiomonitor wordt geacht om, binnen bepaalde grenzen, dit soort mishandeling te accepteren.

Verder hebben de meeste HIFI merken als uitgangspunt, "het moet lekker klinken". Studiomonitoren hebben als uitgangspunt "een zo vlak mogelijke response", waardoor het soms wat saaier kan klinken. Nu is het niet altijd zo zwart-wit, er zijn ook HIFI of (zo je wilt) High-End producten te vinden die vlakker klinken dan de gemiddelde studiomonitor en er is ook studio spul dat behoorlijk kleurt.

Ik ken het specifieke model Mackie MR624 persoonlijk niet. Een sub zorgt altijd voor meer definitie onderin. Het hoeft niet heel luid te zijn, als er in verhouding een beetje 'voelbaar' laag bijkomt dan is dat eigenlijk al voldoende om net dat beetje meer informatie (het geluid dat je waarneemt) te horen.

Volgens de handleiding van die Mackie MRS10 sub zit er een een dubbel filter in. Een low-pass voor de sub en een high-pass voor de satellieten, je Mackie MR624 monitoren. Ik zou er dan ook meteen een voetpedaal op aansluiten. Dan kun je gemakkelijk schakelen tussen "met sub" en "zonder sub". Ik zou zeggen, lekker doorsparen. Of kijk of je ergens een goed werkende tweedehands kun vinden. Dan vindt ik 200 euro een mooie prijs.
Dank voor de uitgebreide reactie, het verschil is nu duidelijk :)
Wel heb ik nog een vraag, is er dan ook een verschil tussen normale subwoofers en studio subwoofers, behalve dat ze een hoge piek moeten kunnen overleven?

Ik zat ook even te kijken naar de specificaties, de MRS10 gaat tot 25Hz ('maar' 10 Hz lager dan nu) terwijl de SVS PB-1000 gaat tot 19Hz. Ik zou zeggen dat een bedrijf dat zich meer richt op subwoofers ook betere subwoofers zou maken dan een bedrijf dat zich daar minder op richt. Dan zou het eigenlijk 'beter' zijn om door te sparen voor de SVS dan de Mackie?

MvG R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerGeneral
Lip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:38:
[...]

"Ga terug naar start, u hoeft niet naar de gevangenis..."
Het grote subwoofer topic is begonnen met een topicstart, daar staat een hoop in waar je heel veel wijzer van kan worden.
Dank voor de reactie,

Deze heb ik ook uitgebreid gelezen net als een groot aantal pagina's van dit topic, zoals gezegd in mijn eerste post. Echter staat er niks in over het verschil tussen studio en hifi apparatuur. Ook heb ik de zoek functie gebruikt voor de hele topic, daar kwam ook niets uit. Daarom stelde ik dus de vraag. :)

MvG R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:51
Enige hulp gevraagd met betrekking tot aansluitng van een sub voor in de auto.

* match PP 72W-D (set)
* Chrunch GPX1000.4

Hoe dien ik die aan te sluiten?
Subs zijn 2 x 2 Ω. Subs hebben beide een eigen sealed box.

Versterker:
RMS vermogen @ 4 Ohm: 4 x 70 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 4 x 120 Watt
RMS vermogen @ 4 Ohm gebrugd: 2 x 250 Watt

Afbeeldingslocatie: https://images.crutchfieldonline.com/ca/learningcenter/car/subwoofer_wiring/2DVC_2-ohm_4ch.jpg
Is dit de juiste manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is een manier die kan. Komt op hetzelfde neer als wanneer je hem gewoon aansluit, dus een 2ohm voice coil per amp kanaal. Komt dus op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20

reaL_G

G

Heb ook maar eens een vraagje.

Heb een simpele setup nu staan:

Sony str 5400es
Jamo 626 fronts
Sony rears (oude boxen)
Boston acoustics mr-90 sub actief (tijdelijk) via pre sub out.

Mijn oude sub was overleden dus heb nu deze voorlopig staan.

Ik gebruik de calibration vanuit de versterker om de afstanden te bepalen.
Daarna zet ik handmatig de frequentie voor de cutoff.
Speakers zijn op small gezet om toch de sub iets meer leven te geven ipv alleen de sub te horen bij lfe geluiden.
Cutoff @ 50hrz

Echter geeft de versterker aan dat de sub niet in fase is met de rest.
Echter heeft deze sub geen switch om de fase te draaien (oud?).
Dus ben ik geneigd om de sub open te maken en de plus min om te draaien.
Dit is denk ik de simpelste manier. Of denk ik verkeerd. Is er nog een andere manier?
Golflengte/afstand? Bekabeling?

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kan de receiver het niet? Dan kan je evt een verloopje maken wat de fase omdraait voor je signaal kabel.

Male en female RCA connector heb je dan nodig (rean is een prima merk). En een klein stukje signaal kabel van 20cm. En dan aan één kant sluit je signaal en nul andersom aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Jag schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:28:
Kan de receiver het niet? Dan kan je evt een verloopje maken wat de fase omdraait voor je signaal kabel.

Male en female RCA connector heb je dan nodig (rean is een prima merk). En een klein stukje signaal kabel van 20cm. En dan aan één kant sluit je signaal en nul andersom aan.
Ik kan niet visueel in de osd checken of de versterker dit meeneemt in de output. (is ook maar een sub pre out)
Als ik af ga op het geluid, klopt het laag geluidsbeeld niet altijd, het is niet altijd gelijk aan de fronts.

Ik weet niet of dit gangbaar is dat je het in de versterker zelf kan switchen.

Liefst wil ik niet kloten met verloopstukken als het geen noodzaak is.

Ik heb dus gewoon maar de sub opgeschroefd.
Stekkertjes afgeknipt, geswitched en opnieuw afgekrimpt. Nieuwe calibratie.

Al met al zekers duidelijk verschil.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reaL_G schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:01:
[...]

Ik kan niet visueel in de osd checken of de versterker dit meeneemt in de output. (is ook maar een sub pre out)
Als ik af ga op het geluid, klopt het laag geluidsbeeld niet altijd, het is niet altijd gelijk aan de fronts.

Ik weet niet of dit gangbaar is dat je het in de versterker zelf kan switchen.

Liefst wil ik niet kloten met verloopstukken als het geen noodzaak is.

Ik heb dus gewoon maar de sub opgeschroefd.
Stekkertjes afgeknipt, geswitched en opnieuw afgekrimpt. Nieuwe calibratie.

Al met al zekers duidelijk verschil.
ja dat kan ook, maar nu heb je het wel semi permanent gedaan. Je kan nu niet makkelijk switchen, dat was voordeel van een verloopje geweest :)

Overigens dikke kans dat je sub niet eens echt met reversed polarity weergaf, maar dat het door de invloed van de ruimte kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Jag schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:55:
[...]
ja dat kan ook, maar nu heb je het wel semi permanent gedaan. Je kan nu niet makkelijk switchen, dat was voordeel van een verloopje geweest :)

Overigens dikke kans dat je sub niet eens echt met reversed polarity weergaf, maar dat het door de invloed van de ruimte kwam.
Ik heb ook zitten denken misschien komt het door de ruimte. Bij de vorige kon ik wel gewoon switchen.

Maar kan weer versterker halfopen zetten zonder dat jé zelf merkt dat hij echt te hard staat (voor de buren).

Lekker is dat. :9

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat positief of negatief :P ?

De ruimte beinvloedt/bepaalt de amplitude response in grote mate, en daarmee dus ook de fase response. Hier vind je metingen van wat de ruimte en plaatsing van een sub in deze ruimte, doet met de amplitude response. 4x totaal verschillend! Het is in feite 1 grote mess, en het vereist aandacht, technische kennis dan wel veel proberen, om het sublaag echt goed te krijgen!
Zit net even op de BK site te kijken, zie ik dat ze het concept van @Jag hebben overgenomen. Heb je je patenten op orde? :+

Afbeeldingslocatie: https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Images/Platinum/d_Gem/DG_LO_NG_450.jpg
Sja 2 drivers in een kastje schroeven blijken er wel meer te kunnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Iedereen dit al gezien? Nieuwe 3000 serie van SVS :

https://www.hometheaterfo...s-3000-series-subwoofers/

Ziet er weer goed uit ! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

DennusB schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:08:
Iedereen dit al gezien? Nieuwe 3000 serie van SVS :

https://www.hometheaterfo...s-3000-series-subwoofers/

Ziet er weer goed uit ! :D
Inmiddels ook al te verkrijgen op hificorner.nl. Bijzondere is wel dat de SB en PB versie even duur zijn (1399 euro), maar de prijzen in de US zijn respectievelijk $999 en $1399.

Even wat anders:

Ik ben zelf nog steeds heel erg in dubio of ik voor een dual subwoofer setup ga of voor een (enkele) grotere sub. Het zal voornamelijk voor films en series zijn. Ik heb al een 5.x.4 setup, ik moet alleen nog de sub(s) aanschaffen. Zie ook mijn vorige post.

Het zitgedeelte van 5x5 grenst aan een open keuken en lange woonkamer van ~7x4 meter. Ik heb bijv al gesproken met Arendal en ze zeggen dat een 2de sub rechts van het meubel waarschijnlijk veel diepe bass zal verliezen vanwege de lange open ruimte rechts en zij adviseren een grotere sub aan de linkerzijde van het tv-meubel.

Een tijdje terug heb ik een demo gehad van de XTZ 12.17 bij Intosurround in Eindhoven en dat vond ik al een mooi beestje, alleen past het matte wit niet zo goed bij mijn speakers (die zijn gloss white, met gloss zwarte elementen). Ik overweeg nu om voor een gloss black sub te gaan, aangezien die ook goed zal matchen met mijn zuilen (Australe EZ) en dat geeft mij meer mogelijkheden aangezien gloss white subs schaars aan te komen zijn. De Arendal subs en de SVS SB-1000/SB-2000 zijn in de kleur gloss white de enige goede opties denk ik.

Wat denken jullie?(hieronder een snelle 2d tekening, niet alle ramen zijn ingetekend).
De sub moet trouwens ook een beetje WAF zijn, ze heeft al over haar hart moeten strijken voor mijn grote zuilen, een sub (of meerdere) van 60cm hoog kan ik haar niet aan doen :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cm5vU9b.png

[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 16-11-2018 12:27 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FREAKJAM schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:25:
[...]

Inmiddels ook al te verkrijgen op hificorner.nl. Bijzondere is wel dat de SB en PB versie even duur zijn (1399 euro), maar de prijzen in de US zijn respectievelijk $999 en $1399.

Even wat anders:

Ik ben zelf nog steeds heel erg in dubio of ik voor een dual subwoofer setup ga of voor een grotere sub.

Het zitgedeelte van 5x5 grenst aan een open keuken en lange woonkamer van ~7x4 meter. Ik heb bijv al gesproken met Arendal en ze zeggen dat een 2de sub rechts van het meubel waarschijnlijk veel diepe bass zal verliezen vanwege de lange open ruimte rechts en zij adviseren een grotere sub aan de linkerzijde van het tv-meubel.

Wat denken jullie?(hieronder een snelle 2d tekening, niet alle ramen zijn ingetekend).

[Afbeelding]
Je plaatje doet t niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Fixxed! :)

is everything cool?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@FREAKJAM, ik zat hier met hetzelfde probleem, we hadden een B&W DB3D staan, welke goed door de WAF heen kwam, echter moest ik deze door een ander bankstel vervangen en dat zijn 2 SB2000's geworden. De SVS subs vind ik zelfs niet mooi, dus om ook aan de WAF te kunnen voldoen het volgende gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4LdYant66q8CcBbcWC7ogu7b/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cGcTyidgxyuQi5V638BHEc50/full.jpg

En op deze manier voldoet het dus zelfs aan de CAF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CGvFxq1QLRvbssNcRKMyucSN/full.jpg

En qua posities van de subs, misschien dat links voor en rechts achter ook nog een optie is?

[ Voor 17% gewijzigd door MDKlapwijk op 16-11-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
In mijn appartement met een 'normale' woonkamer, heb ik tweemaal de Dali Zensor 7 staan.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/100/542/696_1440.jpg

Eigenlijk had ik al bijna de SVS PB-1000 aangeschaft. Echter door een kijkje in dit topic alsmede een kijkje op de site van SVS deed me twijfelen. Ik heb wellicht een groter model nodig. Zou ik eerder kunnen neigen naar een PB-2000 of wordt het toch wel de PB13 Ultra?

Overigens is het een gek idee om meer aan een subwoofer te spenderen dan aan de luidsprekers.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 13:55

JTfoto

Work hard

fonsoy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:09:
In mijn appartement met een 'normale' woonkamer, heb ik tweemaal de Dali Zensor 7 staan.
[Afbeelding]

Eigenlijk had ik al bijna de SVS PB-1000 aangeschaft. Echter door een kijkje in dit topic alsmede een kijkje op de site van SVS deed me twijfelen. Ik heb wellicht een groter model nodig. Zou ik eerder kunnen neigen naar een PB-2000 of wordt het toch wel de PB13 Ultra?

Overigens is het een gek idee om meer aan een subwoofer te spenderen dan aan de luidsprekers.
Ik heb zelf de PB-1000 gehad en heb momenteel een PB-2000. Ik heb ze allebei in een kleine kamer gehad (3x3.5m) en merk ook daar flink verschil. De PB-1000 zat bij films met effecten die erg laag in het frequentiebereik kwamen al vrij snel aan de limiet, waar de PB-2000 nog flink wat ademruimte over had. Ik heb daarom gekozen voor de PB-2000. Niet perse omdat ik de films op harder geluidsniveau wil bekijken, maar meer omdat deze meer ademruimte heeft en bij hetzelfde volume niet zo hard hoeft te werken.

Mocht het dus geen probleem zijn dat je een grotere subwoofer neer zet, dan denk ik dat een PB-2000 een veiliger keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Of de nieuwe pb3000 die is ook mooier om te zien met zn 2 poorten.
En met 25mm grotere woofer en 300 wat meer dan de pb2000 gaat ie nog harder en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Gewoon uit interesse, ik heb momenteel een SB1000 staan (naast een mooi setje Jamo vloerstaanders), maar vraag me af hoe dat zich nou zou verhouden tot een volledige Sonos Set (Playbase/Beam + Sub & 2 rears). Iemand enig idee hoe goed die Sonos sub nou echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 13:55

JTfoto

Work hard

DennusB schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:17:
Gewoon uit interesse, ik heb momenteel een SB1000 staan (naast een mooi setje Jamo vloerstaanders), maar vraag me af hoe dat zich nou zou verhouden tot een volledige Sonos Set (Playbase/Beam + Sub & 2 rears). Iemand enig idee hoe goed die Sonos sub nou echt is?
Van wat ik gelezen heb van verschillende websites is dat de sonos sub ongeveer tot 34Hz speelt en daar onder vrij snel geen output meer heeft. In het frequentiebereik waar de sonos sub speelt is deze prima voor zover ik dat kan lezen, echter speelt een subwoofer zoals de sb1000 nog een stukje dieper door. Ik gok dat tussen 40-60Hz de output best gelijk zal zijn tussen de sonos sub en sb1000, echter gaat de sb1000 het dus makkelijk winnen bij frequenties <40Hz.

Dus voor de meeste muziek zal de sonos prima spelen, echter als je de echte diepgang zoekt bij LFE in films, dan zal je al snel beter af zijn met de sb1000 (draadloze connectiviteit daarbij buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
MDKlapwijk schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:33:
@FREAKJAM, ik zat hier met hetzelfde probleem, we hadden een B&W DB3D staan, welke goed door de WAF heen kwam, echter moest ik deze door een ander bankstel vervangen en dat zijn 2 SB2000's geworden. De SVS subs vind ik zelfs niet mooi, dus om ook aan de WAF te kunnen voldoen het volgende gedaan:
Zeer mooi gedaan! Hoe heb je dit zo gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@JAHRASTAFARI, is maatwerk van Ardeno media furniture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

MDKlapwijk schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:33:

En qua posities van de subs, misschien dat links voor en rechts achter ook nog een optie is?
Heel erg mooi opgelost zo! Een sub links voor rechts achter is misschien ook nog een mogelijkheid. Sterker nog, de muur in die hoek is 170cm breed en niet 90cm breed zoals weergegeven op mijn tekening. Ik moet de afweging maken of ik echt 2 subs nodig heb, of dat één grote sub beter is voor mijn ruimte.

Zou achteraf jammer zijn als blijkt dat één sub onvoldoende is. Ben bang omdat het een "open" ruimte is (kamer grenst aan keuken en woonkamer voor), dat één sub niet voldoende gaat zijn.

We gaan vrij waarschijnlijk een nieuwe vloer storten in het huis met vloerverwarming, dus dit is nu wel dé gelegenheid om buizen te trekken door de kamer om daar subwoofer kabels doorheen te flossen :9 (een subwoofer kabel van de ene kant van de kamer naar de ander zit ik ook niet echt op te wachten).

[ Voor 17% gewijzigd door FREAKJAM op 20-11-2018 13:08 ]

is everything cool?

Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste