Ik heb wel eens
eerder iets vergelijkbaars gepost, maar wellicht weer eens leuk om het resultaat van het inregelen van een multisub opstelling te laten zien.
Foto van een jaar geleden
Op de plek van het gordijn zitten nu tuindeuren. Dat verandert het staande golven patroon van de ruimte en dus klonk mijn sublaag anders en was het tijd het opnieuw in te regelen
Ik heb 4 subs in gebruik met per sub 2 XLS10 drivers in een gesloten behuizing. Momenteel is de set in revisie, waarbij subs een nieuwe baffle en achterzijde krijgen, wat dikker uitgevoerd (36mm) en met extra bracing in de behuizing. Het gaat binnenkort in de lak.
Aangedreven door een Rotel RMB1575 met elke sub een eigen DSP kanaal
Als vergelijk de response in het sublaag op de moneyseat positie door de 4 identieke subwoofers. Elke curve is de response van 1 vd 4 subwoofers.
Kortom, een flinke puinhoop en hele grote variatie. Duidelijk is te zien dat de subwoofer positie erg veel uitmaakt voor de resulterende response.
De subwoofer die rechtsvoor staat geeft een redelijk rechte response op de luisterpositie. Maar er zijn meer luisterposities, en ik wil overal goed geluid hebben. Dit is de response van de subwoofer rechtsvoor op de andere luisterposities (blauw) vergeleken met de hoofd positie (rood).
Je ziet nog niet eens zoveel variatie in de vlakheid, maar wel 10 dB verschil in gemiddeld niveau. Kortom, op sommige posities krijg je veel en andere posities heel weinig sublaag. Dit probleem is niet op te lossen met EQ, want alles wat je EQ-ed heeft ook gevolgen voor de andere posities.
Dit is het resultaat na inregelen met
multisub optimizer. Dat is software die de DSP instellingen per sub voor je kan optimaliseren. Dit doe je door per positie elke sub apart te meten en dit aan MSO te voeren. Hierop volgt dan een vrij ingewikkeld optimalisatie proces waarbij je ook zelf een beetje moet helpen, dus het is best een hoop getweak.
Maar wel overal goed sublaag! De iets oplopende curve in het sublaag is bewust.
Ook nog leuk, de integratie van subs en tops. Er wordt op 100Hz gecrossed met textboek LR4 filters.