Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VmanS schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:35:
Bedankt iedereen voor de tips en het advies. Ik vind de PB varianten van SVS wel echt heel lompe dingen. Wil ik persoonlijk niet in mijn woonkamer hebben. Die SB-2000 of 4000 en als ik het goed begrijp de voorloper SB13 Ultra vind ik wel er netjes uitzien. Ik zal ook marktplaats in de gaten houden.

@LA-384 Ik heb de NAD op dit moment via de optical aansluiting op de TV aangesloten. Op de TV heb ik de Apple TV 4k en PS4 aangesloten met hdmi. Op de NAD sluit ik de sub op de sub/pre-out aansluiting aan en dan even als voorbeeld deze https://www.svsound.com/products/sb-2000 op de LFE aansluiting. Is dat correct? Bedankt voor het meedenken trouwens!
Dat klinkt inderdaad als de goede manier. Ik weet alleen niet of de tv het surround signaal van de Apple TV, onbewerkt naar de Nad kan sturen. Maar ook als je geen 0.1 track hebt, zal de subwoofer het op deze manier moeten doen. Jammer dat zowel de ps4 als de Apple TV geen optische aansluiting hebben, dan had je de Nad als hub kunnen gebruiken, ipv de tv.

Verder zit er een duidelijk hoorbaar verschil tussen een gesloten sub en een gepoorte sub (sb vs pb). Er is geen betere aan te wijzen, het is gewoon "anders" en het zal van je voorkeuren afhangen. Ik geloof dat een gepoorte sub wat moeilijker is om goed te plaatsen, maar als deze goed is geplaatst, je er meer bass uitkrijgt dan uit een gesloten systeem met dezelfde conus diameter en versterker. Een gepoorte sub is vrijwel altijd wat groter vanwege de extra ruimte en interne compartimenten verdeling voor de poort. Staar je verder zeker niet blind op de diverse specificaties. In de praktijk wordt het geluid vooral door de plaatsing en evt EQ bepaald, maar daar staat genoeg over geschreven in de topicstart.

Tot slot heb ook ik de verschillen tussen diverse subs niet gehoord, maar weet wel dat hier al diverse jaren wordt geroepen dat SVS (en BK) een betere prijs-prestatie hebben dan de andere merken. Die uitspraken worden door velen overgenomen en ik denk dat er (tot bepaalde hoogte) best een kern van waarheid in kan zitten. Waar ik echter niet in geloof is dat een sub van SVS van pak-em-beet €900 een sub van €1600 van een ander merk "helemaal zoek speelt". Speaker bouw is geen hogere wiskunde en de basis zal in beide gevallen gewoon goed in elkaar zitten. Waar je bij andere merken vaak extra voor betaald zijn het uiterlijk (SVS en BK subs zien er gewoon niet zo strak uit imo), features (zoals afstandbediening, roomcorrection) en de bekende naam (hoewel ik denk dat dat laatste ook wel voor SVS begint te gelden), maar dat zal bij de niet-exotische merken/modellen echt geen +50% betekenen.

Sowieso zit je met een budget van €1200,- naar mijn idee altijd wel goed, ongeacht het merk. Die paar dB meer of paar hz minder zijn alleen interessant wanneer de akoestiek verder optimaal is. Zoals Jag ook al heeft aangetoond elders in dit topic, haal je met meerdere subs vaak een beter resultaat dan met een enkele, zelfs wanneer het eenvoudige jamo sub 210's betreft.

[ Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 08-05-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1070443

Vraagje,

Ik heb op dit moment een gesloten 12'' sub met 1000 max en 500 (ongeveer?) RMS. Lekkere klanken, maar ik ben een HipHop RnB liefhebber dus ik wil graag ook wat meer lage frequenties knallen. Is het mogelijk om in de gesloten (standaard) excalibur kist nog een bassreflexport toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 17:43
Anoniem: 1070443 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:37:
Vraagje,

Ik heb op dit moment een gesloten 12'' sub met 1000 max en 500 (ongeveer?) RMS. Lekkere klanken, maar ik ben een HipHop RnB liefhebber dus ik wil graag ook wat meer lage frequenties knallen. Is het mogelijk om in de gesloten (standaard) excalibur kist nog een bassreflexport toe te voegen?
Als je alleen al de reactie van LA-384 hierboven leest, weet je al dat dat niet gaat werken.

Voor de rest is de topicstart ook een aanrader 😉👌

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat over een auto sub. Kijk vooral even naar de handleiding van de woofer, daar wordt vaak een aanbeveling gedaan voor behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_Luinge
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 12:44
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum, ik kom eigenlijk überhaubt nooit op fora.
Dit forum is echter precies wat ik zoek, ik zit namelijk te denken over een nieuwe subwoofer. Het gaat dan puur om home cinema, muziek luister ik in een andere ruimte. De ruimte waar de subwoofer moet komen is ongeveer 20 vierkante meter, en 2enhalve meter hoog.
Ik heb een hele tijd naar de SVSound SB-2000 zitten kijken, omdat de prijs me goed bevalt. De SB-4000 lijkt me fijner maar die is echt te duur voor me. Laatst kwam ik echter ook BK tegen, hun subwoofers zijn een stuk goedkoper nog dan de SB-2000. De BK P12-300SB is met verzendkosten 500 euro, de SB-2000 700.
Echter, op Marktplaats vind ik ook een tweedehands Velodyne, de SPL-15R.
Nu is mijn vraag, wat is de betere subwoofer voor film in een redelijk kleine ruimte?
Mijn speakers zijn erg compact, ik zal de crossover wel in gaan stellen op een hertzje op 120, misschien nog iets hoger zelfs.
- SVSound SB-2000
- BK P12-300SB
- Velodyne SPL-15R
Ik ben benieuwd of jullie mij hier goede adviezen in kunnen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:59
Met zo'n hoge crossover lijkt het mij dat twee subwoofers (L+R) wel een betere oplossing zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 13:55

JTfoto

Work hard

Niek_Luinge schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:37:
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum, ik kom eigenlijk überhaubt nooit op fora.
Dit forum is echter precies wat ik zoek, ik zit namelijk te denken over een nieuwe subwoofer. Het gaat dan puur om home cinema, muziek luister ik in een andere ruimte. De ruimte waar de subwoofer moet komen is ongeveer 20 vierkante meter, en 2enhalve meter hoog.
Ik heb een hele tijd naar de SVSound SB-2000 zitten kijken, omdat de prijs me goed bevalt. De SB-4000 lijkt me fijner maar die is echt te duur voor me. Laatst kwam ik echter ook BK tegen, hun subwoofers zijn een stuk goedkoper nog dan de SB-2000. De BK P12-300SB is met verzendkosten 500 euro, de SB-2000 700.
Echter, op Marktplaats vind ik ook een tweedehands Velodyne, de SPL-15R.
Nu is mijn vraag, wat is de betere subwoofer voor film in een redelijk kleine ruimte?
Mijn speakers zijn erg compact, ik zal de crossover wel in gaan stellen op een hertzje op 120, misschien nog iets hoger zelfs.
- SVSound SB-2000
- BK P12-300SB
- Velodyne SPL-15R
Ik ben benieuwd of jullie mij hier goede adviezen in kunnen geven!
Gezien je de subwoofer uitsluitend voor home cinema gaat gebruiken, waarom overweeg je dan niet een porten model? De subwoofers die je genoemd hebt zijn allemaal gesloten modellen. Bij een ported model heb je over het algemeen meer output bij lagere frequenties, wat bij het lfe kanaal van films goed van pas komt.

Persoonlijk heb ik een PB2000 en deze bevalt erg goed. Ja, iets duurder dan de SB2000, maar je krijgt er bij films denk ik wel (aardig wat) meer voor terug. Nu zeg ik niet dat je deze ook moet nemen, maar het is zeker een luister bezoekje bij bv. hifi corner waard. Als je een afspraak maakt denk ik dat ze je graag een aantal subwoofers laten horen rond die prijs, zodat je zelf je favoriet kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_Luinge
Oh, dat klopt ja. Ik heb bij Hificorner gekeken omdat ik exact dat dacht wat je zegt. Zodra we echter de Pb-2000 zagen kreeg ik een hartverzakking, en mijn vrouw nog meer. Hij is zegmaar iets te groot voor onze woonkamer en voor onze smaak. De Sb-2000 is veel kleiner en dat sprak ons toch meer aan. Qua output had ik inderdaad liever een gepoorte gehad maar die zijn er weinig in een redelijk compact formaat geloof ik.
Daarnaast hebben we ze beide beluisterd en het zeer strakke gecontroleerde geluid van de sb-2000 sprak ons ook erg aan. Dus ik had zelf zoiets van, ik heb liever een compacte subwoofer die iets minder diep gaat dan een enorme bak die iets dieper gaat.
Hetzelfde geld voor BK, die hebben ook een gepoorte, de Monolith, maar ook die is echt te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Niek_Luinge schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:48:
Oh, dat klopt ja. Ik heb bij Hificorner gekeken omdat ik exact dat dacht wat je zegt. Zodra we echter de Pb-2000 zagen kreeg ik een hartverzakking, en mijn vrouw nog meer. Hij is zegmaar iets te groot voor onze woonkamer en voor onze smaak. De Sb-2000 is veel kleiner en dat sprak ons toch meer aan. Qua output had ik inderdaad liever een gepoorte gehad maar die zijn er weinig in een redelijk compact formaat geloof ik.
Daarnaast hebben we ze beide beluisterd en het zeer strakke gecontroleerde geluid van de sb-2000 sprak ons ook erg aan. Dus ik had zelf zoiets van, ik heb liever een compacte subwoofer die iets minder diep gaat dan een enorme bak die iets dieper gaat.
Hetzelfde geld voor BK, die hebben ook een gepoorte, de Monolith, maar ook die is echt te groot.
Gesloten subs hebben de eigenschap om strakker te spelen dan de gepoorte variant, omdat ze gesloten zijn. Een poort zorgt voor minder controle, maar meer output. Dat wil je met films. In jouw situatie zou ik geen gesloten sub kopen.

Zelf heb ik de pb1000 en geeft voldoende punch bij films en games. Qua formaat is die iets groter dan een sb2000 en gaat volgens de specificaties even diep (tot 19hz). Scheelt je een paar duiten. De versterker van sb2000 heeft wel veel meer vermogen dan de pb1000. Geen idee hoe die twee zich tot elkaar verhouden met films. Het laag in films hoeft niet zo verfijnd als met muziek, dus ik denk dat de pb1000 best eens een goede keus kan zijn. Kun je ze niet beluisteren met wat filmmateriaal?

Qua overige speakers heb je allemaal kleine speakers/melkpakjes? Een cross-over van 120hz kan met films. Je moet er dan voor zorgen dat je sub alleen het LFE kanaal meepakt, dat begint bij 120hz. Als je de sub breder mee laat spelen heb je ook kans dat de sub gaat meespelen bij gesprekken. Een mannenstem kan op 80hz uitkomen. Heel irritant als de sub bij conversaties staat te brommen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_Luinge
Klopt, ik heb gelukkig een goede av receiver dus hij wordt inderdaad ingesteld op LFE. Mijn speakers zijn de Dali Alteco, het zijn qua formaat boekenplankspeakers. Gelukkig geen satellieten maar ik heb wel gemerkt dat ze rond de 120 redelijk bonkerig gaan klinken.
Ik had dezelfde overweging qua gesloten/gepoort, alleen de gepoorte subwoofers die ik zag waren echt kolossaal. De Pb-2000 is echt te groot, maar misschien kan ik de pb-1000 wel overwegen!
Qua impact wel leuk, maar bijvoorbeeld de sb-2000 is een slag krachtiger dus ik vraag me af of die dan niet net zoveel punch geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Dat zal idd niet zoveel uitmaken allebei 19hz-3 db
Heb zelf de sb2000 vind hem geweldig.
De pb2000 kan 10 db harder spelen bij 20hz maar dat ga je pas merken als je echt bij hoog volume films gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semi70
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 18:53
Als je de sub nooit hard kan zetten qua volume is het dan handiger om voor een gesloten sub te gaan? ik zit in een appartement dus volume van de sub zit normaal vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Niek_Luinge schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:48:
... Zodra we echter de Pb-2000 zagen kreeg ik een hartverzakking, en mijn vrouw nog meer. Hij is zegmaar iets te groot .......
Onzin, ik heb de Arendal Sub 3, die is pas groot. En zwaar (ik heb hem net verhuist 8)7 dat doe ik geen tweede keer meer).

PB12 of PB2000 is toch wel een beetje waar je jezelf op moet voorbereiden. PB10/PB1000 is aan de kleine kant, zeker als je een forse kamer hebt en anders ga je echt inboeten op prestaties.

(maar ik weet ook dat de vrouw het goed moet keuren, dus daarom eerst groter laten zien zodat je altijd nog terug kunt vallen op een kleinere of 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:59

JT

VETAK y0

Hoe kun je een mening nu onzin noemen :/ Daarnaast heeft niet iedereen behoefte aan 120db@ 20hz.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Petertyuh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:02:
[...]

Onzin, ik heb de Arendal Sub 3, die is pas groot. En zwaar (ik heb hem net verhuist 8)7 dat doe ik geen tweede keer meer).

PB12 of PB2000 is toch wel een beetje waar je jezelf op moet voorbereiden. PB10/PB1000 is aan de kleine kant, zeker als je een forse kamer hebt en anders ga je echt inboeten op prestaties.
Die sub is ook meer dan 2x zo duur als een PB2000. Geen vergelijking. En een kamer van 20m2 is nou ook weer niet zo groot dat een PB1000 niet zou voldoen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_Luinge
Klopt, de ruimte is niet enorm en de laagste frequenties haal ik toch niet daardoor, en ik heb buren :-P dus het hoeft zeker niet kneiterhard, als het maar voldoende is. Daarom ook denk ik dat een gesloten subwoofer goed genoeg is voor mij, en gezien het formaat heeft dat toch de voorkeur.
Ik denk dat ik voor de sb-2000 ga, al staat er ook een Velodyne SPL-15R op marktplaats... Dat is ook een erg goede subwoofer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:19
Graag een advies van jullie.
Na jaren 2e hands Mordaunt Short subwoofers in gebruik te hebben gehad ben ik nu toe aan iets anders (lees beters). Ik gebruik mijn audio apparatuur hoofdzakelijk voor het afspelen van muziek, heel af en toe een film (90/10%)
Na veelvuldig diverse fora te hebben afgestruind ben ik er wel uit dat het een BK gaat worden. Prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn.
Nu twijfel ik tussen de Monolith en de 400XXLS (met Peerless speaker). De Monolith is een basreflex, de 400 een gesloten sub. Ik lees dat sommige een gesloten beter vinden dan een reflex omdat die de snelheid van de muziek beter kan volgen. Maar die Monolith kan weer lager, tot zo'n 15 Hz, de 400 tot 20 Hz. Maar heb je dat wel nodig bij muziek?
Nu heb ik met beiden geen ervaring dus ik hoop dat er hier audioliefhebbers zijn die dat wel hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

MazeWing

The plot thickens...

Het algemene advies is dat een goede gesloten subwoofer bij muziek beter presteert dan een ported zoals de Monolith. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo zal een hele dure ported sub beter klinken bij muziek dan een goedkope gesloten sub.

Ook zijn er nog subwoofers die ported zijn, maar middels foamplugs gesloten gemaakt kunnen worden en ook verschillende ingebouwde equalizer instellingen hebben.
De XTZ x.12 serie maakt hier gebruik van.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muziek gaat doorgaans idd niet zo laag in frequentie. Daar komt bij dat je specs meestal met een klein korreltje zout moet nemen. In de topicstart staat uitgelegd hoe ze aan die waardes komen.

Nou noemt BK de in-room frequentie. Hoe ze daar op komen durf ik niet te zeggen, maar feit is wel dat de ruimte waarin de sub staat als een klankkast werkt en zo de prestaties beïnvloed.

Het zal vrijwel zeker zijn dat je de genoemde laagste frequentie moeilijk zal halen, omdat een andere, hogere frequentie door de kamer versterkt wordt en je daar het volume op zal afstellen.

Receivers hebben doorgaans wel correctiesoftware aan boord, maar dat is slechts beperkt functioneel. Met twee subs kom je dan alweer een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ter aanvulling:

Gebruikte speakers: Mordaunt Short Mezzo 6 front, Avant MS908 surr. , Mezzo 1 back surr., Avant MS905 center
Gebruikte receiver: Marantz SR7007

Het zijn beide 12 inch speakers ( de 400 heeft een Peerless, schijnt een goede te zijn...), de 400 heeft een 400 W versterker, de Mono een 300W. De Mono heeft wel een veel grotere kastinhoud: 95 tegen 50 liter.

Edit: zie net een geheel nieuwe BK gesloten sub, met front en down speaker (2x12 inch) Dat lijkt me wel iets!
https://www.bkelec.com/Hi..._campaign=%20P12-300SB_PR

[ Voor 63% gewijzigd door sonsan op 25-06-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Je kan de svs sb2000 ook nemen is dezelfde peerless driver en heeft een 500w versterker met 1130w piek.
19hz -3db in open lucht volgens svs, klopt wel aardig volgens audioholics.
Op audioholics staan ook veel testen van subs.
Ze meten ze altijd buiten op 2 meter afstand, dan heb je een mooi beeld wat een sub kan.
Die sb2000 heeft bij 20hz evenveel output als een velodyne spl 1200 ultra ook geen misselijk subje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sja, je kan de response met een gesloten sub maken zoals je wilt. Dat is puur een kwestie van tot hoe diep je het vlaktrekt. Die Peerless drivers zijn verder prima natuurlijk. Gewoon goed waar voor je geld.

Echte algemeenheden zoals gesloten is beter voor muziek zijn veels te simpel. Belangrijk om te beseffen is dat het eindresultaat voornamelijk door de ruimte bepaald wordt, zie de topic start over staande golven. Subs klinken "traag" bij bulten in de response bij lage frequenties. Een vlakke response zonder pieken en dalen heb je sowieso correctie voor nodig. En voor een vlakke response op meer dan 1 positie heb je meerdere subs nodig. Goed sublaag is zo simpel nog niet. De "kwaliteit" van de sub zelf is iig maar een relatief kleine factor in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Vanavond de bestelling geplaatst bij BK. Het is de P12-300SB-PR geworden in Black Ash.
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-PR.html

Tevens ook gelijk een Auralex Subdude erbij gekocht. Daar had ik ook goede reacties over gelezen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Voor muziek vind ik twee subs ideaal. Twee dali sub e‑12f (ported aan de onderzijde) ondersteunen de Dali oticon 6.

Omdat muziek hoofdzakelijk in stereo word beluisterd vind ik symmetrie belangrijk om diepte van de vocalen en instrumenten goed te kunnen plaatsen bij het luisteren. Dit lukte niet echt bij het gebruik van 1 sub.

Vaak lees ik dat een ported subwoofer minder is voor muziek, minder strakke bas etc.. Volgens mij heeft dit alles te maken met afstellen, plaatsing en luisteren vanaf je luisterpositie.

De dali's zijn zo afgesteld dat ze de lage C van een contrabas zuiver weergeven, een pauk klinkt als een pauk en je de vibratie ervaart. Verder moeten ze moeiteloos Bob James and Earl Klugh aankunnen en Yello gewoon Yello. Strak en zonder compromis en zeker niet dreunen bij het laag aanwezig in Hey Now van London Grammar.

Bovengenoemde instrumenten en artiesten zijn voor mij referenties geweest om de subs in te regelen, met een kleine correctie na zo'n 100 uur speeltijd. Zo voldoen ze aan mijn eis om een breed scale van muziek weer te geven. Of het nu klassiek gitaar is of een nummertje van Nils Lofgren, Chat Baker of het zeer uitgebreide klankenpalet van Bugge Wesseltoft.

Voor film 7.2; front opticon 6, center opticon vokal, rear zensor 1, surround alteco c-1 en Marantz sr7010 receiver. Aan het sparen voor de SR 8012.

Verder me nooit druk gemaakt over dit of dat merk en getalletje zus of zo en tot nu toe tevreden met de 12'' subjes. Nu luisterend naar Doug MacLeod on Black and Tan, vol.1 :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 11:52

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik was heel tevreden met de Bowers & Wilkins DB3D alleen nu we een nieuwe bank (U-vorm) hebben, kan deze niet meer op zijn oude plaats staan. Omdat dit model 2 actieve drivers heeft (links en rechts) is hij, bij ons niet echt goed in een front opstelling te plaatsen (zonder dat hij wordt opgesloten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8rOQd6J8uXMZm43jYRWRL9CG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e3D9iVfRB8hTtHcorGbhWlQK/full.jpg

Ben nu dus aan het kijken naar vervanging en dan in een 2x voor/hoek opstelling en denk aan de volgende kandidaten:
- 2x SVS SB-2000 + miniDSP,
- 2x SVS SB-4000,
- 2x B&W DB4S,

Het idee is om Arjen, van Ardeno Media Furniture, 2 custom Joy! kasten zonder bodem te laten maken welke over de subs komen te staan. Nu zijn deze kasten zo'n 44cm hoog, hetgeen een lichte voorkeur voor de kleinere SB-2000 of DB4S geeft.

Overige apperatuur:
- Denon AVR-4520ci
- Dali Rubicon 8
- Dali Rubicon Vokal
- Dali Rubicon LCR

Nu is mijn vraag of er veel verschil zit in het gebruik van een miniDSP ten opzichte van de geïntegreerde DSP's op de SB-4000 en de DB4S? En of de 1000,- extra per sub het waard is om voor de 4000 serie te gaan? Overige op en of aanmerkingen zijn ook welkom...

[ Voor 4% gewijzigd door MDKlapwijk op 05-07-2018 12:37 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Als je een versterker hebt met sub eq is afstellen in de sub zelf niet perse meer nodig.
Al is het wel leuk om op je telefoon nog wat na te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 10:03
Wat is nou een goede subwoofer tot €600? Er werd mij de B&W ASW610 geadviseerd vanuit HiFiKlubben en volgens WhatHiFi is dit ook een 5/5-sterren model. Echter. een model uit 2008. Speakers gaan lang mee, toegegeven, maar dat een product zo lang wordt aangeraden en behouden verbaast mij.

(fyi, op zoek naar een sub voor een ~ kleine woonkamer, 2.1 set waarbij de stereo (L/R) in de muur worden geplaatst, dus geen zuilen of staanders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Vilscon schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:35:
Wat is nou een goede subwoofer tot €600? Er werd mij de B&W ASW610 geadviseerd vanuit HiFiKlubben en volgens WhatHiFi is dit ook een 5/5-sterren model. Echter. een model uit 2008. Speakers gaan lang mee, toegegeven, maar dat een product zo lang wordt aangeraden en behouden verbaast mij.

(fyi, op zoek naar een sub voor een ~ kleine woonkamer, 2.1 set waarbij de stereo (L/R) in de muur worden geplaatst, dus geen zuilen of staanders.)
Over het algemeen hoor ik in het segment tussen de 250-500 vaak Klipsch voorbij komen en daar boven veelal SVS met de SB en PB 1000

Voor muziek ga voor de gesloten SB, kijk je vooral films ga je voor de PB (ported).

Op dit moment is de Klipsch R-10 vrij voordelig, deze heeft een behoorlijk bang for buck kwaliteitsniveau.
pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 10:03
NL_Scratch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:57:
[...]

Over het algemeen hoor ik in het segment tussen de 250-500 vaak Klipsch voorbij komen en daar boven veelal SVS met de SB en PB 1000

Voor muziek ga voor de gesloten SB, kijk je vooral films ga je voor de PB (ported).

Op dit moment is de Klipsch R-10 vrij voordelig, deze heeft een behoorlijk bang for buck kwaliteitsniveau.
pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)
De ASW610 is zo'n €600 en deze Klipsch is €280. Kan deze echt een strijd winnen tegen de duurdere subs?
For the record, €600 voor die B&W Sub vind ik niet erg. Daar ligt ongeveer wel de grens. Dus mag gerust wat duurder dan €300 als dat ook betere kwaliteit oplevert.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjeefr op 06-07-2018 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Zo kogel door kerk zegmaar; DB3D te koop gezet, MiniDSP 2x4HD en UMIK besteld en morgen de 2 SB-2000 maar eens bestellen.

Edit: 2x SVS SB-2000 met SoundPath Isolation System zijn ook onderweg.

Iemand hier trouwens ervaring met Dirac op de MiniDSP (of zelfs op de T777 of de Arcams)?

[ Voor 14% gewijzigd door MDKlapwijk op 09-07-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
gisteren de Yamaha yas-306 gehaald ,, geïnstalleerd n nou nou dat klinkt een stuk steviger dan het geluid van mijn Sony.
Ook het musiccast werkt heel aardig. De mogelijkheid om de cd speler te koppelen is ook een mooi uitkomst streamen werk ook prima .. dus wij zijn heel tevreden.

Alleen de bas zou best nog wat steviger mogen, door de interne basspeakers is deze niet echt .... echt dus wie weet komt er nog eens een subwoofer, deze kun je eenvoudig aansluiten met een RCA kabel ..

[ Voor 22% gewijzigd door ronaldme op 08-07-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb een vraag: ik wil mijn subwoofer eigenlijk vervangen door een BK. nu is het aanbod schaars en heb ik net een BK gemini op het oog. deze zou mijn Tannoy M-sub 210 (oud beestje, voegt niet heel veel toe) vervangen. nu is de BK redelijk vergelijkbaar en ik vraag me af of het überhaupt zin heeft, de prijs is laag. dus als het al een vooruitgang is, dan ben ik al tevreden.

Hij vult een set aan met Dali Ikon 5 speakers.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je om moet gaan met de ruimte van de kamer: mijn woonkamer is ca 50m2, maar het zithoek is een smaller deel van ongeveer 12 m2. Maar dit is niet afgesloten van de woonkamer.

De sub staat in de hoek en hoeft in principe alleen dat deel te ondersteunen. kun je dan met een kleinere sub af?

ik snap dat een stap omhoog beter is, maar het is even deze optie, of uitstellen tot nader order (temeer om dat het een nette prijs is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Is hier iemand bekend met de nieuwe REL HT serie subwoofers? Het betreft de HT1205 en HT 1003. Deze zijn in tegenstelling tot de traditionele REL woofers puur voor LFE aansluiting. Het lijkt mij zeker gezien de prijzen een interessante upgrade voor mijn home cinema. Zeker gezien deze ook wireless is te koppelen zodat plaatsing een stuk eenvoudiger is. Reviews heb ik nog niet veel kunnen ontdekken op één na. Die waren behoorlijk positief over het kleinste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
-6dB at 22 Hz voor de HT1205 met 300mm woofer.
Das voor een filmsub niet zo heel erg laag.
De svs sb2000 heeft 19hz-3db.
Het -3db punt van de rel zit ongeveer op 33hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:40
Ik ben nu onderdelen voor een DIY subje aan het sprokkelen. Heb de drivers voor de Rel Britannia b1 gevonden (2 stuks) + een hypex versterkertje (2x 400 watt). Nu ben ik benieuwd hoe dit setje (in een sealed box) gaat presteren voor een film.

Iemand die een gok durft te wagen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Vilscon schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:35:

Whathifi is niet onafhankelijk. Die prijzen sowieso alles wat Brits is de hemel in.
Voor € 600 is de SVS PB-1000 een redelijke no-brainer. Kost € 549.
De SB1000 kun je ook overwegen. Is een stuk kleiner dan de PB1000 en is gesloten. Dat wil zeggen, geen bass-reflex poort waar lucht uit komt om een lagere bass weergave te behalen. Voordeel van een reflex-poort is meer punch, nadeel is dat de bass minder strak is dan bij een gesloten variant. Veelal wordt een gepoorte variant aangeraden voor films/games en een gesloten variant voor muziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Zo, van de week eindelijk de MiniDSP en UMIK mogen ontvangen (DPD had er weer eens moeite mee) en vandaag de kabels voor de dsp en voor de SB-2000's gesoldeerd. Heb gekozen voor 2x 60cm naar de dsp, 2x 4m+ naar de subs en alles met Tasker C128 met Rean NYS373 pluggen (Shield en ground alleen aan de bron-zijde bij elkaar).

Gelijk ook een DAP FL306 met 3x JMX303BR tot 12v trigger-kabel verbouwd, waarmee de SVS subs zich nu wel gedragen en netjes aan en uit gaan als de versterker dat zegt.

Nu zit er bij de 2X4HD mooi een coupon, om gelijk een plugin bij minidsp.com te downloaden, echter is er op dit moment maar 1 beschikbaar en nu is mijn vraag dus of ik die wel nodig heb (@Jag, @LA-384)? Anders kan ik 'm misschien beter bewaren voor als er nog andere plugins uit komen. Die is dus ook voor de gewone software...

@Jag, @LA-384, kunnen jullie een aanbeveling doen welke meet-software is het makkelijkst voor een beginner te gebruiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben er zelf al niet meer in thuis helaas (nu het allemaal goed is, ben ik er niet meer mee bezig), maar volgens mij is REW de meest eenvoudige. Die heeft ergens een optie om een simulatie te draaien en dat geeft weer informatie die je in je minidsp kunt laden. Ik dacht dat REW alleen niet meerdere subs apart kan corrigeren.

Die plug-in van minidsp heb je gewoon nodig, anders kun je volgens mij niets met je minidsp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 4 way advanced heb je nodig; die maakt het monio namelijk.

Qua software is arts het fijnst, maar met de umik zit je aan rew vast denk ik.

Het is een proberen. Simulatie werkt in de regel niet, je moet naar de response op je hoofd luisterpositie kijken. Rew kan een hoop plotjes maken zoals waterfalls, allemaal niet nuttig voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 14:47
Smithkj schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:21:
Ik heb een vraag: ik wil mijn subwoofer eigenlijk vervangen door een BK. nu is het aanbod schaars en heb ik net een BK gemini op het oog. deze zou mijn Tannoy M-sub 210 (oud beestje, voegt niet heel veel toe) vervangen. nu is de BK redelijk vergelijkbaar en ik vraag me af of het überhaupt zin heeft, de prijs is laag. dus als het al een vooruitgang is, dan ben ik al tevreden.

Hij vult een set aan met Dali Ikon 5 speakers.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je om moet gaan met de ruimte van de kamer: mijn woonkamer is ca 50m2, maar het zithoek is een smaller deel van ongeveer 12 m2. Maar dit is niet afgesloten van de woonkamer.

De sub staat in de hoek en hoeft in principe alleen dat deel te ondersteunen. kun je dan met een kleinere sub af?

ik snap dat een stap omhoog beter is, maar het is even deze optie, of uitstellen tot nader order (temeer om dat het een nette prijs is).
Ik heb ook een Gemini staan bij vergelijkbare m2. Ik ben er zeer tevreden over, de Gemini staat zeker zijn mannetje bij filmgeweld. De afwerking is trouwens ook perfext, een mooi doosje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21
Vorige week hield mijn SVS PB1000 er ineens mee op en bleef hij op standby staan (na wat gepruttel). Helaas de garantie termijn bij Hifi Corner verlopen en contact gezocht met SVS. Direct had ik mail contact met een van de medewerkers die met wat vragen mij liet troubleshoten; conclusie: AMP defect en moet vervangen. Zonder enig gedoe en overleggen van bewijslast heeft SVS een nieuwe AMP gestuurd, vandaag ontvangen en met een simpele handleiding alweer teruggeplaatst en staat de PB1000 weer vrolijk mee te spelen.
Top service dus van SVS!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perre
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
Hallo allen. Ik heb met interesse de topicstart gelezen, maar zit met een aantal vragen. Ik zou bij m'n verhuis binnenkort 2 floorstanders willen vervangen door 2 bookshelfs + een sub.

In de topicstart wordt gesproken over kleine tot grote woonkamers. Mijn toekomstige woonkamer is echter een open kamer in L-vorm. Moet ik heel de woonkamer in rekening brengen (extreem groot) of enkel het luistergedeelte (zitkamer) aan de TV (gemiddeld groot)? Zie ook plannetje hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-pkqBJQ6/0/c53c7209/Th/i-pkqBJQ6-Th.png

Ook: Ik zou een meubel willen laten maken waarin de sub past (met uitsparing zodat sub op de grond staat). Iets zoals dit (ter illustratie getekend):
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-fp2Q6Qz/0/b269da49/Th/i-fp2Q6Qz-Th.png

Stel dat dit een goede positie zou zijn voor de sub (topic start is duidelijk genoeg dat dit eerst getest moet worden...), zou het meubel zelf dan nog enige impact hebben op het geluid? Of zou het meubel last ondervinden (trillingen in TV & bookshelfs) van de sub? Of zou de gyproc muur (achterkant van de sub) last van de sub kunnen hebben?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals getekend doet het meubel weinig zolang het stijf genoeg gebouwd is en dus niet meetrilt. De nabije wanden zorgen voor 1/4 space en deels 1/8 space loading, oftewel je sub gaat harder. Maar dan blijft over dat het eindresultaat afhangt van het resonantie patroon van de ruimte, en de positie van dubbele en luisteraar daarin. Dat is grillig, moeilijk te modelleren en voorspellen. Maar in zijn algemeenheid heb je EQ nodig om op 1 plek goed laag te krijgen. En meerdere subs om op meer plekken goed laag te krijgen (plus een hoop tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Nu online
Misschien is 2 subs een optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Sinds gisteren ook EINDELIJK in het bezit van een subwoofer. Wederom heb ik er weer een propaganda campagne op los moeten gooien waar Goebbels nog jaloers van zou worden, maar hij is er *O*

Het is de SVS SB-2000 in gloss white geworden (kennelijk een limited edition). Gekocht voor €799 bij hificorner, waardoor ie dus net zo duur is als de normale zwarte (de hoogglans zwarte versie is €100 duurder). Inmiddels een goed plaatsje gevonden en audyssey opnieuw gedraaid en ik kan niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben. Qua uiterlijk is ie hetzelfde als de white gloss SB-1000, enkel met het SB-2000 formaat.

Ik heb heel wat verschillende subwoofers vergeleken, maar uiteindelijk gaf de SB-2000, mede vanwege het wat compactere formaat, de doorslag. Aangezien ik (zoals waarschijnlijk velen) beperkt zijn in de plaatsing vanwege de wederhelft, is het op dit moment onmogelijk een hele grote (eventueel gepoorte) subwoofer neer te zetten. Daarnaast beschikt ons huis niet over een fantastische (geluids)isolatie waardoor er ook rekening gehouden moet worden met de buren. Een subwoofer die de gehele kamer onder een flinke druk zet is natuurlijk fantastisch :9~ , als 5 minuten laten de deurbel ook onder hoge druk staat wordt het natuurlijk minder... -O-

Uiteindelijk bleven er maar 3 kandidaten over die interessant waren:
- SB-2000
- XTZ 12.17 edge (nieuwe versie)
- Arendal Subwoofer 1

De XTZ was de grootste van de 2 en had de meeste flexibiliteit vanwege zijn EQ en poorten die je met foamplugs naar wens kan sluiten. Vanwege het grotere formaat zou deze geplaatst moeten worden achter bank. Aangezien ik bang was dat dit, mede vanwege eventuele lokalisatie van de subwoofer, niet de beste plaats was, besloten deze af te laten vallen.

De Arendal Subwoofer 1 was ook interessant maar was net te hoog om 'm naast de bank te plaatsen. Hierdoor zou ie boven de bank uitkomen en zou de wederhelft weer gaan zeuren. Waarschijnlijk gevolg zou een mindere plaatsing zijn met logische negatieve gevolgen voor het geluid. Daarnaast zou het terugsturen van de subwoofer, indien hij niet zou bevallen, €99 betreffen. Een behoorlijk duur grapje dus. Zeker gezien het feit dat ie al €150 duurder (in de kleur zoals ik 'm wil) was dan de SVS SB-2000 gloss white.

Ik heb ook nog even aan een SVS PC-2000 (cilinder) gedacht en deze achteraan in de kamer in een hoek (op een verhoging) te zetten. Echter is het formaat gewoon absurd, misstaat ie zelfs in een hoek en zou de eventuele geluidsdruk die hij kan produceren nooit optimaal benut kunnen worden vanwege de buren.

Uiteindelijk is het dus de SVS SB-2000 geworden. Ik heb 'm meteen voorzien van de SVS SoundPath voetjes (€79 stuk duurder dan de prijs die je er in de USA voor betaald) en een subwoofer kabel van inakustik. De subwoofer weet zonder problemen (gain staat op 25% en audyssey heeft de subwoofer op -2.5 staan) op versterkervolume van -15dB de kamer onder druk te zetten. Ik voel 'm als ik op de bank zit en als ik 'm nog iets harder zet begint de deur te trillen. Voor mij is dit (op dit moment, in de huidige woning) meer dan voldoende.
En extra reden om voor een gesloten subwoofer zoals de SB-2000 te gaan was ook het muzikale aspect. Natuurlijk zijn er gepoorte subwoofers die ook fantastisch klinken met muziek; over het algemeen is een gesealde net wat beter. Ook daar vult de subwoofer de muziek uitstekend aan. Zeker sinds ik van de B&W 683 naar de 704 s2 gegaan ben is er een gat qua laag. Logisch ook aangezien de 704 s2 een hz of 15 minder laag gaat. Het gat wordt nu weer prima (eigenlijk zelfs een stuk beter) opgevuld.

Daarnaast geeft dit compactere formaat mij ook nog de mogelijkheid om in de toekomst (en wederom een propaganda campagne) eventueel naar een 2e subwoofer te gaan. Als ik een formaatje wasmachine had gekocht dan zou ik dit meteen uit m'n hoofd kunnen zetten...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 11:53
MazeWing schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 04:32:
Sinds gisteren ook EINDELIJK in het bezit van een subwoofer. Wederom heb ik er weer een propaganda campagne op los moeten gooien waar Goebbels nog jaloers van zou worden, maar hij is er *O*

Het is de SVS SB-2000 in gloss white geworden (kennelijk een limited edition). Gekocht voor €799 bij hificorner, waardoor ie dus net zo duur is als de normale zwarte (de hoogglans zwarte versie is €100 duurder). Inmiddels een goed plaatsje gevonden en audyssey opnieuw gedraaid en ik kan niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben. Qua uiterlijk is ie hetzelfde als de white gloss SB-1000, enkel met het SB-2000 formaat.

Ik heb heel wat verschillende subwoofers vergeleken, maar uiteindelijk gaf de SB-2000, mede vanwege het wat compactere formaat, de doorslag. Aangezien ik (zoals waarschijnlijk velen) beperkt zijn in de plaatsing vanwege de wederhelft, is het op dit moment onmogelijk een hele grote (eventueel gepoorte) subwoofer neer te zetten. Daarnaast beschikt ons huis niet over een fantastische (geluids)isolatie waardoor er ook rekening gehouden moet worden met de buren. Een subwoofer die de gehele kamer onder een flinke druk zet is natuurlijk fantastisch :9~ , als 5 minuten laten de deurbel ook onder hoge druk staat wordt het natuurlijk minder... -O-

Uiteindelijk bleven er maar 3 kandidaten over die interessant waren:
- SB-2000
- XTZ 12.17 edge (nieuwe versie)
- Arendal Subwoofer 1

De XTZ was de grootste van de 2 en had de meeste flexibiliteit vanwege zijn EQ en poorten die je met foamplugs naar wens kan sluiten. Vanwege het grotere formaat zou deze geplaatst moeten worden achter bank. Aangezien ik bang was dat dit, mede vanwege eventuele lokalisatie van de subwoofer, niet de beste plaats was, besloten deze af te laten vallen.

De Arendal Subwoofer 1 was ook interessant maar was net te hoog om 'm naast de bank te plaatsen. Hierdoor zou ie boven de bank uitkomen en zou de wederhelft weer gaan zeuren. Waarschijnlijk gevolg zou een mindere plaatsing zijn met logische negatieve gevolgen voor het geluid. Daarnaast zou het terugsturen van de subwoofer, indien hij niet zou bevallen, €99 betreffen. Een behoorlijk duur grapje dus. Zeker gezien het feit dat ie al €150 duurder (in de kleur zoals ik 'm wil) was dan de SVS SB-2000 gloss white.

Ik heb ook nog even aan een SVS PC-2000 (cilinder) gedacht en deze achteraan in de kamer in een hoek (op een verhoging) te zetten. Echter is het formaat gewoon absurd, misstaat ie zelfs in een hoek en zou de eventuele geluidsdruk die hij kan produceren nooit optimaal benut kunnen worden vanwege de buren.

Uiteindelijk is het dus de SVS SB-2000 geworden. Ik heb 'm meteen voorzien van de SVS SoundPath voetjes (€79 stuk duurder dan de prijs die je er in de USA voor betaald) en een subwoofer kabel van inakustik. De subwoofer weet zonder problemen (gain staat op 25% en audyssey heeft de subwoofer op -2.5 staan) op versterkervolume van -15dB de kamer onder druk te zetten. Ik voel 'm als ik op de bank zit en als ik 'm nog iets harder zet begint de deur te trillen. Voor mij is dit (op dit moment, in de huidige woning) meer dan voldoende.
En extra reden om voor een gesloten subwoofer zoals de SB-2000 te gaan was ook het muzikale aspect. Natuurlijk zijn er gepoorte subwoofers die ook fantastisch klinken met muziek; over het algemeen is een gesealde net wat beter. Ook daar vult de subwoofer de muziek uitstekend aan. Zeker sinds ik van de B&W 683 naar de 704 s2 gegaan ben is er een gat qua laag. Logisch ook aangezien de 704 s2 een hz of 15 minder laag gaat. Het gat wordt nu weer prima (eigenlijk zelfs een stuk beter) opgevuld.

Daarnaast geeft dit compactere formaat mij ook nog de mogelijkheid om in de toekomst (en wederom een propaganda campagne) eventueel naar een 2e subwoofer te gaan. Als ik een formaatje wasmachine had gekocht dan zou ik dit meteen uit m'n hoofd kunnen zetten...
Gefeliciteerd met je aankoop, ik ben er ook nog steeds heel blij mee d:)b

Ben wel blij om te lezen dat jij de gain ook maar op 25% hebt staan. Tijdens de Audyssey meting geeft hij aan de gain op 50% te zetten als startpunt, maar dan staat hij dus veel te hoog. Ik had hier altijd een vreemd gevoel bij, ondanks dat mijn subwoofer in mijn oren perfect klinkt nu. Maar dit bevestigt dat er niet iets "fout" zit bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Heb ook de sb2000 erg goede subs zijn het.
De gain staat bij mij op 50% maar de versterker zet het sub kanaal dan idd op -7.5db, met 25% gain zal dat meer richting 0 db gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 19:21
SB2000 staat hier ook maar op ~25%.

Tijdens het opstarten van Audyssey op mijn X6300H krijg ik zelfs een "volume" scherm te zien voordat de kalibratie draait waarop het volume van de Sub gemeten word.
De kalibratie gaat pas verder als je de sub zacht genoeg zet zodat deze in de juiste range komt.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 11:53
Malignant schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:30:
SB2000 staat hier ook maar op ~25%.

Tijdens het opstarten van Audyssey op mijn X6300H krijg ik zelfs een "volume" scherm te zien voordat de kalibratie draait waarop het volume van de Sub gemeten word.
De kalibratie gaat pas verder als je de sub zacht genoeg zet zodat deze in de juiste range komt.
Same here op mijn SR6011. ~25% gain en -5,5dB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zal vermoed ik te maken hebben met de veelal onderbemeten subs die in de gemiddelde huiskamer staan (die alles-in-1 setjes van €300,-). Die zullen wat harder moeten voor eenzelfde output als degenen die hier besproken worden.

Daarbij zal akoestiek ook wel een rol spelen verwacht ik. Het is iig geen onbekend fenomeen en niet enkel van toepassing op SVS subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:28
Ik heb inderdaad hetzelfde hier met een BK XXLS400FF, i.c.m. met een Denon X6200W.
Tijdens de Audyssey setup de gain op de sub ook terug moeten draaien naar +/- 30%
Dan komt hij uit op +/- -5dB, toen ik de sub op 50% gain liet staan gaf hij een waarde van -11.5dB en houdt je niet veel ruimte meer over om te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die Minidsp 2x4 (non-hd) kan mij niet snel genoeg komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y5zPTD3DQ4NaiikKJxVAbOKR/full.png

[ Voor 34% gewijzigd door Lip op 08-08-2018 08:47 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk! Volgens Toole werkt dit maar beperkt. Met name door variaties in absorptie / stijfheid van wanden en deuren die moeilijk te simuleren zijn.

Dus ben benieuwd in hoeverre de simulatie met de werkelijkheid overeen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Equazor_ schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:17:
Ik heb inderdaad hetzelfde hier met een BK XXLS400FF, i.c.m. met een Denon X6200W.
Tijdens de Audyssey setup de gain op de sub ook terug moeten draaien naar +/- 30%
Dan komt hij uit op +/- -5dB, toen ik de sub op 50% gain liet staan gaf hij een waarde van -11.5dB en houdt je niet veel ruimte meer over om te corrigeren.
Moet het zelf nog proberen, maar zag gisteren een youtube filmpje van Subwoofers 101 die juist adviseerde om het op die manier te doen ( mits je een goede sub hebt ).

De sub niet op 75dB zetten zoals geadviseerd, maar op te voeren naar ~82 tot 84dB.
En dan te trimmen op je versterker.

Volgens hem geeft dat meer punch / dynamiek op je sub.
Enige is wel dat je auto aan functie goed moet werken.

Van het weekend zelf eens mee stoeien.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juist. Het enige wat dan anders is, is dat je hem harder hebt gezet. Ja dat geeft wel meer punch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Enige voordeel van instellen op je receiver is dat je een exact getal hebt en je dus zo terug kan naar vorige instellingen (of een specifiek dB tijdens een film of zo). Met de gain knop draaien is een stuk minder precies.

Qua geluid zou het 0,0 uit moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat als je continu aan degain moet draaien, dat je sub nog niet optimaal geconfigureerd hebt. Als het de ene keer te hard is en de andere keer te zacht, dan zal vaak de response niet mooi egaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Jag schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:54:
Juist. Het enige wat dan anders is, is dat je hem harder hebt gezet. Ja dat geeft wel meer punch :+
Niet helemaal.

84dB in Audyssey met een trim van ~11dB = volgens mij nog steeds ~73dB

dit tegenover de standaard ~75dB via Audyssey maar dan zonder trim.

Resultaat is het zelfde in exacte dB output.

Maar als ik het goed begrijp heb je dan het zelfde effect als een "compressor" vanuit de muzikale wereld.
Ja het zal meer punch geven, omdat het signaal "gecomprimeerd" is en het volume van je sub hoger staat.
Alleen het argument dat het meer Dynamiek geeft snap ik even niet.
Volgens mij heb je juist een averechts effect omdat je AVR als compressor op treed.
Of ik moet het verkeerd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat gegoochel met gains / calibraties zie ik niet meteen voor me. Maar uiteindelijk kom je op een bepaalde gain, of je dat nou met de receiver of met de knop op de subwoofer bewerkstelligt. Ik zie niet in waarom dat tot compressie zou leiden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Jag schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:19:
Ja dat gegoochel met gains / calibraties zie ik niet meteen voor me. Maar uiteindelijk kom je op een bepaalde gain, of je dat nou met de receiver of met de knop op de subwoofer bewerkstelligt. Ik zie niet in waarom dat tot compressie zou leiden :?
Same here. Ik zou zeggen, lagere gain op je sub betekent meer signaal om de verbinding, en dus minder ruis. Verer zou het niet heel veel moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 15:04
Malignant schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

Niet helemaal.

84dB in Audyssey met een trim van ~11dB = volgens mij nog steeds ~73dB

dit tegenover de standaard ~75dB via Audyssey maar dan zonder trim.

Resultaat is het zelfde in exacte dB output.

Maar als ik het goed begrijp heb je dan het zelfde effect als een "compressor" vanuit de muzikale wereld.
Ja het zal meer punch geven, omdat het signaal "gecomprimeerd" is en het volume van je sub hoger staat.
Alleen het argument dat het meer Dynamiek geeft snap ik even niet.
Volgens mij heb je juist een averechts effect omdat je AVR als compressor op treed.
Of ik moet het verkeerd zien.
Wat betreft de gain structuur is het de bedoeling om de maximale signaal-ruis-verhouding te verkrijgen. Even simpel gesteld, zo min mogelijk ruis bij zachte signalen en zo min mogelijk vervorming bij luide signalen. Voor professionele toepassingen zijn daar normen voor en bij consumentenapparatuur is dit doorgaans een minder nauwkeurig gebeuren. Dit heeft ook te maken met het soort verbinding die je gebruikt, gebalanceerd ten opzichte van ongebalanceerd.

Dynamische compressie wordt verzorgd door een apart apparaat die ook als functie ingebouwd kan zijn in een apparaat zoals een geluidsprocessor of luxe surround receiver. De functie van "compressor" moet je naar mijn mening altijd kunnen uitschakelen. Er is ook een functie met de naam "limiter". Dat is zeg maar een dynamische compressor met een extreme instelling. Deze grijpt alleen in op hele luide signalen. Limiting wordt in professionele apparatuur ingezet ter beveiliging zodat de apparatuur niet buiten de specificaties werkt. Daardoor wordt overmatige slijtage voorkomen die anders vroeg of laat tot defecten zullen leiden. In consumentenapparatuur zul je limiting niet snel tegenkomen. In professionele apparatuur is de limiting die ter beveiliging dient doorgaans niet uit te schakelen.

Meer compressie betekent minder dynamiek. Dynamische compressie wordt doorgaans gebruikt voor artistieke doeleinden om een bepaalde "sound" te krijgen. Een dynamische compressor is een apparaat met verschillende instelmogelijkheden die voor een leek niet direct te doorgronden zullen zijn. Wil je genieten van muziek of een film zoals deze door de maker bedoeld is, schakel dan niet zelf dingen als dynamische compressie in want het eindresultaat wordt er doorgaans alleen maar slechter van.

Waar je naartoe wilt werken is unity gain. Dat het geluid uit alle transducers ( speakers ) in balans is. Dit wordt doorgaans doorgemeten met pink noise ( rose ruis ) of een oudere methode is de frequency sweep. Een meetmicrofoon wordt gebruikt om het resultaat te kunnen meten.

Als je sub te hard staat ten opzichte van je satellieten dan staat die sub gewoon te hard. Dan zijn de levels uit balans. Wanneer je heel hard gaat dan zullen de spiertjes in je middenoor de gehoorbeentjes een stukje terugtrekken. Dit neem je waar als een vorm van dynamische compressie. Maar als dat gebeurt dan sta je in veel te hard geluid dat tot gehoorschade zal leiden. Dus hopelijk heb je niet te maken met deze vorm van dynamische compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Begin deze week toch besloten de SVS SB2000 terug te sturen en de Arendal Subwoofer 1 te kopen. In eerste aanleg zou deze te hoog zijn, echter vanwege de plaatsing van de SVS achter de bank (en de enige plaats die goedkeuring van de vriendin kreeg), toch de mogelijkheid om net iets groter te gaan.

Gisterenavond de boel even aangesloten en de eerste indruk is goed. De Arendal weet de kamer meer onder druk te zetten en de bas klinkt beter en voller.
Ook is de bouwkwaliteit in elk opzicht beter. Zelfs de verpakking is van een compleet ander niveau.

Ik zal komende dagen meer testen, maar ben nu al zeer positief.

Wat is trouwens de beste EQ wanneer audyssey ingesteld wordt? EQ1 (lagere weergave) of EQ2 (beter voor muziek en volgens Arendal de "standaard" instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
2.0 of toch 2.1? Kijk veel films en luister veel muziek. En heb nu alleen 2 staande luidsprekers.

Zit er wel aan te denken er een subwoofer bij te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb 9 jaar zonder subwoofer gekeken en het voegt wel degelijk wat toe. Het hangt natuurlijk ook van je speakers af. Heb je vloerstaanders met een behoorlijke laagweergave is de noodzaak minder hoog dan wanneer je met boekenplank speakers je films kijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik HEB vloerstaanders met behoorlijk wat laagweergave (Klipsch F3 voor en F1 achter, met name de fronts zijn beesten, zoek maar op). En toch heb ik er een sub naast staan (Klipsch sub10) die heel wat toevoegt, ook bij muziek. Ben met bepaalde muziek al een keer tot de conclusie gekomen dat ik de toch van de basspoorten van de fronts en de sub langs mijn benen voelde :X :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Ok goed om te horen!

Heb nu 2 staande luidsprekers.

En heb zojuist een SVS pb2000 besteld, dinsdag in huis :D
Ben benieuwd!

Mijn woonkamer is 36 m2.

Wilde eigenlijk voor de pb1000 gaan, maar ben toch voor de grote broer gegaan.
Heb in het verleden al een subwoofer gehad, maar nooit goed kunnen afstellen en teveel boomerig geluid.

Hopelijk lukt het me nu wel kwa afstelling en instelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Smok3yNL op 19-08-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Laatst online: 06-06 22:08
Gisteren heb ik de PB-1000 getest. Helaas is deze maar op één plaats te bestellen en zit luisteren er dus niet echt in. Enigzins geschrokken van de omvang van de sub heb ik de set opnieuw afgesteld met Audyssey MultEQ XT32 en gelukkig is de huidige opstelling, de enige plek waar deze past, gelijk een van de betere plaatsen.

Als front heb ik twee KEF Q100 en een Q200c als center. Het verbaast mij hoe diep deze kunnen weergeven en ik moet eerlijk bekennen dat een blinde test het voor mij best moeilijk zou maken om te bepalen of de sub nou mee doet of niet.
Als je het eenmaal weet dan hoor je het uiteraard wel. De sub geeft de lage tonen mooier en "ronder" weer waar de KEF's, zonder sub in de configuratie, en stuk ruwer en directer klinken met film.

Omdat ik geen vergelijking kan doen vroeg ik mij nu af of ik met bijvoorbeeld een Klipsch R-110SW, R-10SW o.i.d., uit de voeten zou kunnen, of komen deze nog niet eens in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
Wat is de crossover frequentie van jullie sub? Ik heb de mijne op 100Hz maar twijfel of ik het toch niet op 80Hz moet zetten omdat de vloestaanders zakt tot 60Hz.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:11
Mandrake466 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:45:
Wat is de crossover frequentie van jullie sub? Ik heb de mijne op 100Hz maar twijfel of ik het toch niet op 80Hz moet zetten omdat de vloestaanders zakt tot 60Hz.
Dat is zo niet te zeggen. Dat hangt af van persoonlijke voorkeur, de speakers en hoe deze presteren in de ruimte (akoestiek).

Een waarde als "60 Hz" zegt ook niet zo veel. Grof gedacht kan 80 Hz maar als de speakers 60 Hz doen op -15 dB dan kan 100 Hz of zelfs meer wel mogelijk zijn.

Wat let je het te proberen? Crossover aanpassen is zo gedaan en dan weet je meteen of het het gewenste effect heeft. Ik speel geloof ik met een crossover van 60 Hz op de fronts die tot 45 Hz op -3dB gaan. Rest staat op 80 Hz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Allereerst mooi topic met waardevolle info.

Ik heb twee ASW Cantius VI luidsprekers (28-30.000Hz) en een ASW AS400 MK2 sub (28-150Hz). Dit heb ik aangesloten als stereo op mijn stokoude JVC RX-616R receiver.

Aangezien op de receiver geen LFE out zit, heb ik alle drie de componenten aangesloten op de front speaker uitgangen op de receiver. Er gaan dus 2 draden in elke speaker uitgang op de receiver. De sub en de luidsprekers zijn dus paralel aangesloten. In de sub gaan de draden in de high level input.
Het voordeel van het aansluiten is in mijn ogen dat alle frequenties ook naar de front speakers gaan, omdat de speakers dit ook aankunnen. De de crossover op de sub staat op 50Hz, zodat hij de front speakers boven deze frequentie niet in de weg zit.

Op Inet lees ik ook dat ik de speakers via de high level output van de sub kan laten lopen. Hiermee gaan de front speaker het frequentie deel van 28-50Hz dus niet meer doen.
Ik ben benieuwd welke keuze jullie zouden maken.

Achterkant sub https://picclick.de/Gro%C...5338168.html#&gid=1&pid=4

Uiteraard is de receiver vervangen ook geen verkeerde keuze. Dus als iemand nog een leuke idee heeft van een bepaald merk receiver die tweedehands voor een leuk prijsje op marktplaats kan kopen dan hoor ik het ook graag.

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 26-08-2018 10:19 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou het spul dan alleen via de sub aansluiten. Nu is het nauwelijks echt goed af te regelen omdat de lage tonen van de speakers een stuk overlap hebben met de sub (en dus interferentie kunnen veroorzaken).
En verdr een kwestie van op het gehoor afregelen met je oren natuurlijk :)

Qua receiver: er is meer dan genoeg te krijgen. Als je geen HDMI oid nodig hebt voldoet iedere receiver met een subwoofer pre out. Audissey of vergelijkbaar wil je echter wel. Maar voor die vraag zou ik ff een los topic openen in CEA :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The Eagle , jij weet toch wel dat als je speakers via de high level aansluitingen aansluit, dat die niet meelopen met de cross-over instelling van de sub? Een cross-over bij 8ohm bij 50hz, daar zou je een condensator voor nodig hebben die ongeveer niet in je huiskamer past :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Jag schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:34:
@The Eagle , jij weet toch wel dat als je speakers via de high level aansluitingen aansluit, dat die niet meelopen met de cross-over instelling van de sub? Een cross-over bij 8ohm bij 50hz, daar zou je een spoel voor nodig hebben die ongeveer niet in je huiskamer past :+
Hmmm, dat is wel interessant. Dat zou dus betekenen dat er geen verschil is in het aansluiten parallel (dus de draad van de sub en speaker op 1 uitgang op de receiver) of de speakers via de sub.

Ik kan overigens duidelijk horen dat er meer hogere frequentie in de sub komt als ik de crosover vanaf 50hz omhoog draai. Is het verstandiger deze hoger te draaien of bij mijn grote speakers de 50hz instelling wel de juiste?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geen één juiste instelling z daar is het geheel van optelling van sub en frontspeakers in de aanwezigheid veel te chaotisch voor. Of tenminste, het is niet op voorhand te zeggen wat het best is.

Er zijn overigens wel subs met speaker uitgangen met een high pass erop. Ze zijn zeldzaam en bovendien op een vaste frequentie en vrij hoog (anders zijn de benodigde component waarden te hoog). En dan is het ook nog eens afhankelijk van je speaker impedantie wat de uiteindelijke high pass frequentie wordt. Je begrijpt, high passen bij lage frequenties is populairder om op lijn niveau te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:15
Mensen hier met KEF LS50 Wireless i.c.m. subwoofer? The LS50 spelen best laag voor boekenplank luidsprekers maar mis soms net die extra punch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen ervaring, maar kan me voorstellen dat de vertraging van wireless een stuk groter is dan een receiver goed kan maken. Zou kunnen dat een bedrade sub dan niet lekker in te regelen is. Maar teste het uit zou ik zeggen :)
Jag schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:34:
@The Eagle , jij weet toch wel dat als je speakers via de high level aansluitingen aansluit, dat die niet meelopen met de cross-over instelling van de sub? Een cross-over bij 8ohm bij 50hz, daar zou je een condensator voor nodig hebben die ongeveer niet in je huiskamer past :+
Woops, my bad, even verkeerd nagedacht.
Then again, sommige mensen hebben die huiskamer natuurlijk wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Kan iemand mij uitleggen, of doorsturen naar een informatieve pagina, hoe subwoofers nu werken. Wat ik bedoel, ik zie bij de specs altijd dB en Hz waardes? Bepaalde Hz wordt gehaald bij bepaalde dB's. Moet ik dat lezen als, hoe harder het volume hoe lager het aantal Hz bereikt kan worden? En sommige subwoofers gaan tot 120Hz. Hoe werkt dit? Als ik hem koppel aan mijn stereo luidsprekers dan wil ik de subwoofer vooral als aanvulling op het laag. Wordt er dan bedoeld dat de subwoofer nog best hoge tonen kan produceren (die je al dan niet kan afkappen op een lagere waarde, cross-over heet dat?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
bsmpower schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:39:
Kan iemand mij uitleggen, of doorsturen naar een informatieve pagina, hoe subwoofers nu werken. Wat ik bedoel, ik zie bij de specs altijd dB en Hz waardes? Bepaalde Hz wordt gehaald bij bepaalde dB's. Moet ik dat lezen als, hoe harder het volume hoe lager het aantal Hz bereikt kan worden? En sommige subwoofers gaan tot 120Hz. Hoe werkt dit? Als ik hem koppel aan mijn stereo luidsprekers dan wil ik de subwoofer vooral als aanvulling op het laag. Wordt er dan bedoeld dat de subwoofer nog best hoge tonen kan produceren (die je al dan niet kan afkappen op een lagere waarde, cross-over heet dat?)?
Wikipedia: Subwoofer
Wikipedia: Subwoofer

Veel lees plezier met name link 2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Thanks! Mooi wat leesvoer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 12:24

MIT

KerMIT

sonsan schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:46:
Graag een advies van jullie.
Na jaren 2e hands Mordaunt Short subwoofers in gebruik te hebben gehad ben ik nu toe aan iets anders (lees beters). Ik gebruik mijn audio apparatuur hoofdzakelijk voor het afspelen van muziek, heel af en toe een film (90/10%)
Na veelvuldig diverse fora te hebben afgestruind ben ik er wel uit dat het een BK gaat worden. Prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn.
Nu twijfel ik tussen de Monolith en de 400XXLS (met Peerless speaker). De Monolith is een basreflex, de 400 een gesloten sub. Ik lees dat sommige een gesloten beter vinden dan een reflex omdat die de snelheid van de muziek beter kan volgen. Maar die Monolith kan weer lager, tot zo'n 15 Hz, de 400 tot 20 Hz. Maar heb je dat wel nodig bij muziek?
Nu heb ik met beiden geen ervaring dus ik hoop dat er hier audioliefhebbers zijn die dat wel hebben....
Hoe bevalt de BK P12-300SB-PR? Ik zit in dezelfde afweging, is hij prettig voor films en (waar mij betreft belangrijk) nog nauwkeurig genoeg voor muziek?

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Smok3yNL schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:44:
Ok goed om te horen!

Heb nu 2 staande luidsprekers.

En heb zojuist een SVS pb2000 besteld, dinsdag in huis :D
Ben benieuwd!

Mijn woonkamer is 36 m2.

Wilde eigenlijk voor de pb1000 gaan, maar ben toch voor de grote broer gegaan.
Heb in het verleden al een subwoofer gehad, maar nooit goed kunnen afstellen en teveel boomerig geluid.

Hopelijk lukt het me nu wel kwa afstelling en instelling.
Je hebt een hekel aan boemerig geluid en je koopt een ported sub? Het kan wel goed gaan als je hem netjes instelt, maar persoonlijk ben ik geen liefhebber van ported. Bij ported komt een deel van het laag er altijd 'achteraan'. Dit komt omdat een heel via de poort naar buiten komt en (liefst in fase) vertrekt naar voren toe, maar niet eerst zonder via de muur terug te ketsen naar de luisteraar.

Het in fase aan laten komen van het geluid kan echter enkel getuned worden op een bepaalde frequentie, die dan ook een boost krijgt, terwijl andere frequenties weer onderdrukt kunnen worden. Voor films overigens prima, maar muziek vind ik het wat minder.

Heb zelf hierdoor bewust voor een gesloten box gegaan.

Overigens kun je de poort altijd 'pluggen' en testen wat je het fijnst vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt mij niet de reden dat br subs klinken zoals ze klinken. Allereerst is het vooral een ruimte die de klank, liever gezegd de frequentie response, bepaalt met het specifieke resonantie/staande golven patroon.

Ten tweede zijn zowel bass reflex als gesloten subs volledig omni directioneel, ergo dat geluid richting de wand erachter is er altijd.

Ten derde zijn geen afzonderlijke reflecties te onderscheiden in het sublaag, oftewel de modal zone. Maar wordt het geluid bepaald door de excitatie van staande golven.

De dominante reden lijkt me in de meeste gevallen dat br subs meer output geven bij de 1e axiale staande golf; bij de meeste ruimtes bij 25 - 30 Hz. Dat kan een enorme opslingering in het laag geven en dat klinkt ongecontroleerd. Als je een gesloten sub naar precies dezelfde response eq-ed, zullen ze nagenoeg hetzelfde klinken verwacht ik (leuk experiment).

Daarnaast voegt een br natuurlijk wel output toe middels resonantie, maar dat in de meeste gevallen in het niet vallen bij de resonanties van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
MIT schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:26:
[...]

Hoe bevalt de BK P12-300SB-PR? Ik zit in dezelfde afweging, is hij prettig voor films en (waar mij betreft belangrijk) nog nauwkeurig genoeg voor muziek?
Het is een prima (gesloten) sub voor muziek! Ik gebruik deze sub 90% voor muziek en 10 % voor films. De sub volgt ook snelle muziekpassages gewoon goed, en geeft veel meer diepgang en body dan ik gewend was met de (gepoorte) Mordaunt Short subs. Ik kan deze echt aanbevelen, ik heb echter een vervelende storing in de versterker (die opgelost gaat worden door het opsturen van een nieuwe, goed gesteste versterker.) De huidige begint spontaan te brommen, onafhankelijk of deze nu wel of niet is aangesloten op de receiver. Volgens kenners een 100 Hz brom wat een rimpel zou zijn van de gelijkgerichte voedingsspanning (2x50). Het zegt mij niks maar de technische mensen waarschijnlijk wel....
Dus, buiten deze storing om, erg tevreden over de geluidskwaliteit en sublieme afwerking!

[ Voor 4% gewijzigd door sonsan op 05-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Gesloten klinkt altijd strakker dan de geporte broer.
De woofer staat gewoon sneller stil in die kleinere luchtdichte behuizing.
Jl audio maakt daarom enkel gesloten subs.
Maar de svs pb2000 kan bij 20hz nog harder spelen dan de sb16ultra dus voor films wel een mooie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT

MIT

KerMIT

sonsan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:24:
[...]

Het is een prima (gesloten) sub voor muziek! Ik gebruik deze sub 90% voor muziek en 10 % voor films. De sub volgt ook snelle muziekpassages gewoon goed, en geeft veel meer diepgang en body dan ik gewend was met de (gepoorte) Mordaunt Short subs. Ik kan deze echt aanbevelen, ik heb echter een vervelende storing in de versterker (die opgelost gaat worden door het opsturen van een nieuwe, goed gesteste versterker.) De huidige begint spontaan te brommen, onafhankelijk of deze nu wel of niet is aangesloten op de receiver. Volgens kenners een 100 Hz brom wat een rimpel zou zijn van de gelijkgerichte voedingsspanning (2x50). Het zegt mij niks maar de technische mensen waarschijnlijk wel....
Dus, buiten deze storing om, erg tevreden over de geluidskwaliteit en sublieme afwerking!
Ik hoopte stiekem dat je het tegen vond vallen, dan wist ik zeker dat ik de XXLS400 aan moest schaffen. Ik zit een beetje op 70/30 muziek/film, op papier zou ik dan voor de XXLS400 moeten gaan. Dit zegt BK zelf op de eigen facebookpagina. Algemene discussie tussen passive radiator en closed helpt ook niet echt. Misschien ga ik het er gewoon op gokken en er ook een bestellen.

Hopelijk wordt je brom snel opgelost, laat even weten of het gelukt is.
Goofy1978 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:18:
Gesloten klinkt altijd strakker dan de geporte broer.
De woofer staat gewoon sneller stil in die kleinere luchtdichte behuizing.
Jl audio maakt daarom enkel gesloten subs.
Maar de svs pb2000 kan bij 20hz nog harder spelen dan de sb16ultra dus voor films wel een mooie ervaring.
Ik weet niet of je op de BK modellen reageerde, maar de P12-300SB-PR is vented met een passive radiator. Niet closed dus.

[ Voor 16% gewijzigd door MIT op 05-09-2018 21:12 ]

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
De uitleg hier op dit forum over de PR uitvoering
"Dit model produceert (net als een gepoort model) meer volume bij een bepaald vermogen, maar is daarintegen net zo “strak” als een gesloten model en kan in een relatief kleine behuizing geplaatst worden."
Ik heb veelvuldig contact gehad met BK voordat ik deze keuze gemaakt heb. Ik heb ook getwijfeld over de XXLS400 maar de PR uitvoering is uitstekend voor muziek, zoals ik inmiddels zelf ervaren heb, en staat zijn mannetje bij films. Films heb ik nog niet veel gezien met deze sub maar degene die ik gezien heb waren indrukwekkend.... Dus geen twijfel maar gewoon doen!

[ Voor 40% gewijzigd door sonsan op 05-09-2018 21:42 ]

• MIT

MIT

KerMIT

sonsan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:31:
De uitleg hier op dit forum over de PR uitvoering
"Dit model produceert (net als een gepoort model) meer volume bij een bepaald vermogen, maar is daarintegen net zo “strak” als een gesloten model en kan in een relatief kleine behuizing geplaatst worden."
Ik heb veelvuldig contact gehad met BK voordat ik deze keuze gemaakt heb. Ik heb ook getwijfeld over de XXLS400 maar de PR uitvoering is uitstekend voor muziek, zoals ik inmiddels zelf ervaren heb, en staat zijn mannetje bij films. Films heb ik nog niet veel gezien met deze sub maar degene die ik gezien heb waren indrukwekkend.... Dus geen twijfel maar gewoon doen!
Klopt, de uitleg hier op het forum, had ik inderdaad ook gezien. Er wordt echter hier en daar nog wel wat over gediscussieerd op andere fora/sites, maar dat staat natuurlijk los van jouw eigen ervaring en reactie. Goed te horen dat het zo goed bevalt. Ik denk dat ik er ook voor ga!

No Signature

• sonsan
Morgen krijg ik de nieuwe BK sub versterker binnen. Alvast even de oude versterker bekeken....
Mooi interieur :-)
Foto's volgen.

[ Voor 58% gewijzigd door sonsan op 06-09-2018 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MIT schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:51:
[...]

Klopt, de uitleg hier op het forum, had ik inderdaad ook gezien. Er wordt echter hier en daar nog wel wat over gediscussieerd op andere fora/sites, maar dat staat natuurlijk los van jouw eigen ervaring en reactie. Goed te horen dat het zo goed bevalt. Ik denk dat ik er ook voor ga!
Bedoel je nou dat de uitleg klopt dat een sub met passive radiator wel "strak" zou klinken omdat hij geen BR pijp heeft? Een passive radiator heeft vergelijkbare eigenschappen als een BR pijp. Met als belangrijk voordeel dat er geen poortresonantie optreedt, die bij een hele lange poort onwenselijk laag ligt. En je hebt geen poort noise. Echter, heb je nog steeds resonantie die je toevoegt.

Maar zoals ik al eerder heb betoogd, valt deze resonantie waarschijnlijk in het niet bij de grote hoeveel energieopslag die reeds aanwezig is in de ruimte door de dominante aanwezigheid van staande golven.

Redenaties vanuit een persoonlijke ervaring in de trant van "bij mij klonk deze PR sub goed voor muziek" zijn echt alleen valide in die specifieke omstandigheid. Dat wil zeggen, in die ruimte met die plaatsing en instellingen. En simpele redeneringen als gesloten is goed voor muziek en bass reflex voor film, doen wat mij betreft de waarheid geweld aan en is op zijn minst een oversimplificatie.

De kwaliteit van laagweergave in een ruimte, wordt mijns inziens bepaald door de afwijkingen in de frequentie response. Dat klinkt wellicht triviaal, maar iedereen die wel eens gemeten heeft, weet hoe die response alle kanten opvliegt in het sublaag. En hoe lastig het is om dat goed te krijgen, zeker voor meerdere posities.

Hier een willekeurig voorbeeld van de frequentie response van 4 identieke subs op de luisterpositie
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/MSO/Individual_subs.png
Het effect van de ruimte zal vaak van een orde groter zijn dat de verschillen tussen subwoofers. Dat maakt dat je niet op basis van een enkele luisterervaring een subwoofer kan beoordelen. Of het moet buiten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Hier wat foto's van het interieur van de BK sub (P12-300SB-PR) met de defecte versterker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U60hchBAfCvvPrMb0UmB1ZVL/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XxSW1oQxWr4epJFiDVB3YoFw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BhVnIVEUjVfACARbUleu681L/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvuqvp1MLyHDaO3fHAFlTti4/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DqyPREz5TYyX8NpkzAoazbCR/thumb.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door sonsan op 07-09-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@sonsan Je buffer condensatoren staan bol, ik heb hier ook 2 subwoofers staan met hetzelfde defect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@sonsan Dat lijken nog best flinke kabels intern. Dat groen/gele is dat gewoon 2,5mm^2 aardedraad?

@Jag In de loop der tijd ben ik sub en speaker waarderingen nogal met een korrel zout gaan nemen. Een goed oordeel is eigenlijk niet te geven zonder vergelijkingsmateriaal. Naar mijn idee klinkt een speaker of sub al snel goed, mits redelijk geplaatst. Bovendien wen je zo snel aan een bepaalde klank (het zogenaamde inspelen), dat je ook kleine tekortkomingen zal vergeten naar verloop van tijd.

Een slecht klinkende sub (te weinig of juist teveel laag) is meestal een kwestie van verkeerde plaatsing dan een daadwerkelijk slecht presterende sub. Ik ben inmiddels dan ook van mening dat je vanaf een bepaald budget gewoon nauwelijks nog een miskoop kunt begaan. Enige factoren waar wellicht op gelet moet worden is de afmeting van de sub in relatie tot de grootte van de kamer, of je gepoort of gesloten wilt en hoe vrij je bent in plaatsing. Of het dan down of front fire, 300 of 400w of SVS, bk, of rel is, is dan van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Lip schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:18:
@sonsan Je buffer condensatoren staan bol, ik heb hier ook 2 subwoofer staan met hetzelfde defect.
Je bedoeld die twee grote blauwe jongens? Ik ben geen kenner maar ik zie niet dat ze bol staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/56GXKRf3zfwZk5P9AnxjFdri/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De grote donkerblauwe, haal je vinger er maar overheen . Die dingen moeten plat aanvoelen, staan ze maar een beetje bol, dan zijn ze zo gaar als een klontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Oké, dat is dan best wel snel. Ik heb deze sub net een maand in gebruik. De klacht is dat de versterker gaat brommen na enige tijd. Soms dagen niet en dan weer enkele keren per avond waarna deze niet meer te gebruiken is die avond. Dag erna kan deze zo weer probleemloos de hele avond draaien.
Inmiddels de nieuwe versterker ontvangen. Ik zal de buffers eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
LA-384 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:48:
@sonsan Dat lijken nog best flinke kabels intern. Dat groen/gele is dat gewoon 2,5mm^2 aardedraad?
Inderdaad zijn het flinke kabels, de speakerkabel is nog dikker...
Die groen/gele is een dikke aardedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIT

MIT

KerMIT

sonsan schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:59:
[...]

Inderdaad zijn het flinke kabels, de speakerkabel is nog dikker...
Die groen/gele is een dikke aardedraad.
En, is het probleem met de versterker opgelost of heb je hem nog niet geplaatst?
Jag schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:58:
[...]

Bedoel je nou dat de uitleg klopt dat een sub met passive radiator wel "strak" zou klinken omdat hij geen BR pijp heeft? Een passive radiator heeft vergelijkbare eigenschappen als een BR pijp. Met als belangrijk voordeel dat er geen poortresonantie optreedt, die bij een hele lange poort onwenselijk laag ligt. En je hebt geen poort noise. Echter, heb je nog steeds resonantie die je toevoegt.

Maar zoals ik al eerder heb betoogd, valt deze resonantie waarschijnlijk in het niet bij de grote hoeveel energieopslag die reeds aanwezig is in de ruimte door de dominante aanwezigheid van staande golven.

Redenaties vanuit een persoonlijke ervaring in de trant van "bij mij klonk deze PR sub goed voor muziek" zijn echt alleen valide in die specifieke omstandigheid. Dat wil zeggen, in die ruimte met die plaatsing en instellingen. En simpele redeneringen als gesloten is goed voor muziek en bass reflex voor film, doen wat mij betreft de waarheid geweld aan en is op zijn minst een oversimplificatie.

De kwaliteit van laagweergave in een ruimte, wordt mijns inziens bepaald door de afwijkingen in de frequentie response. Dat klinkt wellicht triviaal, maar iedereen die wel eens gemeten heeft, weet hoe die response alle kanten opvliegt in het sublaag. En hoe lastig het is om dat goed te krijgen, zeker voor meerdere posities.

Hier een willekeurig voorbeeld van de frequentie response van 4 identieke subs op de luisterpositie
[afbeelding]
Het effect van de ruimte zal vaak van een orde groter zijn dat de verschillen tussen subwoofers. Dat maakt dat je niet op basis van een enkele luisterervaring een subwoofer kan beoordelen. Of het moet buiten zijn!
De "klopt" sloeg op het feit dat het zo staat omschreven in openingspost ;) . Mijn opmerking daaronder heeft betrekking op het inzicht dat je zelf schetst, dit wijkt namelijk af van de openingsporst. Met andere woorden, er is verschil van inzicht. Ik voel me niet voldoende ingevoerd om er een mening over te hebben. Overigens las ik ook nog ergens dat een PR door zijn eigen massa en resonantie, mogelijk zorgt voor een ping-pong effect door te trekken en te duwen aan de driver.

Even een andere vraag. Ik zit nog te dubben tussen de Monolith Plus, de XXLS400 en de P12-300 PR. Ze "passen" allemaal en moeten dienst doen als +/- 70:30 muziek/film. Ik heb echter maar 2 plekken waar ik de sub kwijt kan, tussen de bank en het buitenraam in (dus in de hoek) of aan de andere kant van de bank, maar dan staat hij in het zicht (liever niet). Tussen de main speakers in is niet echt een optie (het kan, maar zier er niet echt lekker uit).

Is er iemand die ervaring heeft met een sub direct naast een raam? Is dat een issue?

[ Voor 5% gewijzigd door MIT op 08-09-2018 18:30 ]

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mijn subwoofer staat achter de bank, en precies onder de vensterbank van een zeer groot raam (qua diepte staat hij niet onder de vensterbank, maar precies waar de vensterbank eindigt staat de achterkant van de sub). Qua afstand van de bank is het ongeveer een centimeter of 5, waarbij de daadwerkelijke woofer naar de bank gericht staat.

Qua geluidsbeeld heb ik absoluut geen last van het raam. Mogelijk omdat de geluidsgolven eerst tegen de stenen muur en de onderkant van de vensterbank gaan, alvorens ze een keer via de muren bij het raam uitkomen. Verder heb ik dubbelglas met een behoorlijke isolatie. Ik kan me zomaar voorstellen dat enkelglas een drama zou zijn.

Verder ben ik absoluut te spreken over de plaatsing achter de bank. Ik heb verschillende locaties getest (subwoofer crawl) en achter de bank klonk eigenlijk het beste. Plus het voordeel dat wanneer de sub echt laag gaat je ook nog eens een lekker gevoel in je rug krijgt. Dit voegt behoorlijk wat toe tijdens het kijken van een film.

Een ported sub zoals de Monolith (plus) zal natuurlijk de kamer wel meer onder druk zetten dan een gesealde sub. Of dit daadwerkelijk effect gaat hebben op een raam is natuurlijk de vraag. Zelf denk ik dat wanneer de port niet rechtstreeks naar het raam gericht staat (op korte afstand) ook bij een geporte sub niet veel doet qua geluidsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
MIT schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:23:
[...]

En, is het probleem met de versterker opgelost of heb je hem nog niet geplaatst?

[...]

De "klopt" sloeg op het feit dat het zo staat omschreven in openingspost ;) . Mijn opmerking daaronder heeft betrekking op het inzicht dat je zelf schetst, dit wijkt namelijk af van de openingsporst. Met andere woorden, er is verschil van inzicht. Ik voel me niet voldoende ingevoerd om er een mening over te hebben. Overigens las ik ook nog ergens dat een PR door zijn eigen massa en resonantie, mogelijk zorgt voor een ping-pong effect door te trekken en te duwen aan de driver.

Even een andere vraag. Ik zit nog te dubben tussen de Monolith Plus, de XXLS400 en de P12-300 PR. Ze "passen" allemaal en moeten dienst doen als +/- 70:30 muziek/film. Ik heb echter maar 2 plekken waar ik de sub kwijt kan, tussen de bank en het buitenraam in (dus in de hoek) of aan de andere kant van de bank, maar dan staat hij in het zicht (liever niet). Tussen de main speakers in is niet echt een optie (het kan, maar zier er niet echt lekker uit).

Is er iemand die ervaring heeft met een sub direct naast een raam? Is dat een issue?
Ik heb de versterker nog niet geplaatst. Nog even te druk en morgen ga ik op vakantie. Zal daarna wel worden verwacht ik.
Ik heb over dezelfde modellen getwijfeld. Ruimte is bij mij ook het probleem niet. Bij BK raden ze de Mono af als je meer muziek luistert dan films kijkt. Door het volume van de kast zal de punch bij een Mono wel heftiger zijn. Ik ben voor de 300PR gegaan omdat die volgens BK meer geschikt is voor muziek en door de PR dicht tegen de Mono aan zit, zegt BK zelf....
En zo snijd het mes aan twee kanten, prima voor muziek en als ik dan een keer een film kijk dan heeft deze meer in huis dan de 400. Ik herhaal de woorden en adviezen van BK overigens.
Ik ben niet echt iemand van de getalletjes achter de komma maar in mijn situatie klinkt de 300PR gewoon goed. Ik zit op 90%muziek en 10% film. Ik ben er erg tevreden over en heb zeker geen spijt (als de versterker tenminste geen roet in het eten gooit ..)
Op het HTforum, onder speakes en subs,is een ex-dealer van BK actief (Ralf67). Hij heeft zeer veel ervaring met alle BK modellen en kan je goed adviseren.
Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste