Sja, niet erg geschikt voor film laag. Dan wil je toch wel wat meer extensie hebben. Maar als je veel kickbass output wil, dan is dit natuurlijk wel heel geschikt.
Zijn er mensen die een 1000 of 2000 serie van SVSound subwoofer hebben? Zo ja, hoe zit het nu met de standby modus. Ik begrijp dat een extra kabeltje naar AV zorgt voor automatisch in- en uitschakelen. Nu heeft mijn AV (Denon 1400) dat niet. Blijft de sub dan altijd aan (blauw lampje blijft branden) of gaat de sub daadwerkelijk in standby modus?
Niet dat ik na een paar maanden een dikke energierekening krijg.. Het steeds aan- en uitzetten van de sub zelf vind ik ook niet handig.
Niet dat ik na een paar maanden een dikke energierekening krijg.. Het steeds aan- en uitzetten van de sub zelf vind ik ook niet handig.
Daar is een simpele oplossing voor: een master slave stekker blok!
Hij gaat uit standby wanneer er lage tonen worden doorgestuurd. Als je zachtjes de muziek aan hebt blijft hij uit. Na 5 minuten zonder signaal gaat hij weer op standby. Dit allemaal gewoon via de normale tulpstekker. Ik gebruik zelf een master/slave doos.
Ik heb anderhalf jaar een SVS PB1000. Staat 24/7 aan. Ik verbruik 2100kwh per jaar aan stroom (2 persoons huishouden). Dat was voor die sub en gedurende het verbruik van de sub. Zoveel stroom gebruikt dat ding niet.Hansjoh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:05:
Zijn er mensen die een 1000 of 2000 serie van SVSound subwoofer hebben? Zo ja, hoe zit het nu met de standby modus. Ik begrijp dat een extra kabeltje naar AV zorgt voor automatisch in- en uitschakelen. Nu heeft mijn AV (Denon 1400) dat niet. Blijft de sub dan altijd aan (blauw lampje blijft branden) of gaat de sub daadwerkelijk in standby modus?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Je overschat het energieverbruik van een subwoofer. Ik baseer het even op mijn eigen subs, deze gebruiken per stuk zo'n 9w wanneer er geen signaal gestuurd wordt. Op jaarbasis is dat zo'n 80kwh. Dat is niets vergeleken met wat een gemiddeld gezin per jaar opgebruikt.Hansjoh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:05:
Ja maar een master slave stekkerblok is 13e, dat heb je er zo uit. Bovendien is het een meer milieu vriendelijke oplossing
.
Welk apparaat hebben jullie dan als master? de versterker of de tv?
Het apparaat dat de subwoofer aanstuurt en ik verwacht zomaar dat dat niet je tv is 
Het zal inderdaad niet voor torenhoge rekeningen zorgen maar ik ben benieuwd of je dan ook een 4w led lamp dag en nacht zou laten branden onder het mom van "het kost toch niet veel"LA-384 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:32:
[...]
Je overschat het energieverbruik van een subwoofer. Ik baseer het even op mijn eigen subs, deze gebruiken per stuk zo'n 9w wanneer er geen signaal gestuurd wordt. Op jaarbasis is dat zo'n 80kwh. Dat is niets vergeleken met wat een gemiddeld gezin per jaar opgebruikt.
[ Voor 77% gewijzigd door JT op 13-02-2018 09:27 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Receiver. Sub als slave, en verder ook alle hifi apparatuur. Pak je een fatsoenlijke Brennenstuhl is ie iets duurder, maar schakel je zo je hele set met 1 knop (iets met vermogens en totaal wattage wat over de spanningsslof mag). Schakelt bij mij zo (receiver als master) een sub, 4 hifi apparaten, een phono voorversterker en een verloop optical/coax. 1 knop op de afstandsbediening alles aan en ik weet zeker dat ik geen sluipverbruik heb ookjoppe113 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:38:
Welk apparaat hebben jullie dan als master? de versterker of de tv?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor dat geld heb ik er destijds geen kunnen vinden. Ik het er van brennenstuhl, gehaald bij conrad en praxis. Kun je me een linkje sturen naar die van €13,-? Dat is de minder dan de helft van wat ik ervoor betaald heb.Jag schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:56:
Ja maar een master slave stekkerblok is 13e, dat heb je er zo uit. Bovendien is het een meer milieu vriendelijke oplossing.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Het is vooral een kwestie van gemak VS kosten. Ik zet de subs wel handmatig aan en uit en dat vind ik niet erg. Ze hangen wel aan een master slave doos, maar die kan ik (ivm locatie) niet makkelijk koppelen aan de receiver. Soms vergeet ik het uit te zetten, maar dan lig ik ook niet wakker van die paar kwh. Het wel automatisch werkend krijgen, kost mij meer dan dat het oplevert.JT schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:26:
Het apparaat dat de subwoofer aanstuurt en ik verwacht zomaar dat dat niet je tv is
[...]
Het zal inderdaad niet voor torenhoge rekeningen zorgen maar ik ben benieuwd of je dan ook een 4w led lamp dag en nacht zou laten branden onder het mom van "het kost toch niet veel"
Ik wil je geenzins veroordelen hoor
Ik wil alleen aangeven dat ik een verbruik van 9w 24/7 iets vind om in ieder geval over na te denken.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik heb een SVS SB1000 subwoofer in combinatie met een denon avr-x3300w en een 5.1 set met Focal Aria 926 speakers als fronts.
Het viel mij laatst op dat als ik een meter naar voren leun de bass veel voelbaarder (trillingen) en lekkerder in het gehoor ligt (meer diep/laag) dan als ik relaxed op de bang lig/hang. Bij deze lig stand klinkt het soms alsof de subwoofer het niet aankan je hoort meer bass gerommel.
Ik heb via de Denon de afstand van mijn subwoofer aangepast van 2.16 meter naar 3.16 meter maar dit doet verder niks aan het geluid. naar 1.13 meter eveneens niet.
Dus nu mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen? Subwoofer naar voren is niet een fijne optie omdat ie dan in het looppad staat....Heeft dit met de akoestiek te maken? (Betonenhoek waar ik zit met de bank) of kan ik dit via de receiver of subwoofer (fase?) aanpassen. Via de receiver heb ik nog geen merkbaar verschil gemerkt...
Dus voordat ik als een blind dingen ga doen hoop ik hier een beetje sturing in te krijgen.
Het viel mij laatst op dat als ik een meter naar voren leun de bass veel voelbaarder (trillingen) en lekkerder in het gehoor ligt (meer diep/laag) dan als ik relaxed op de bang lig/hang. Bij deze lig stand klinkt het soms alsof de subwoofer het niet aankan je hoort meer bass gerommel.
Ik heb via de Denon de afstand van mijn subwoofer aangepast van 2.16 meter naar 3.16 meter maar dit doet verder niks aan het geluid. naar 1.13 meter eveneens niet.
Dus nu mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen? Subwoofer naar voren is niet een fijne optie omdat ie dan in het looppad staat....Heeft dit met de akoestiek te maken? (Betonenhoek waar ik zit met de bank) of kan ik dit via de receiver of subwoofer (fase?) aanpassen. Via de receiver heb ik nog geen merkbaar verschil gemerkt...
Dus voordat ik als een blind dingen ga doen hoop ik hier een beetje sturing in te krijgen.
Laag weergave = luisteren naar staande golven patroon van ruimte. Zie start post, daar vind je de uitleg.
Het is best complex, de oplossing en ook niet voor de hand liggend. Maar het is oplosbaar
Het is best complex, de oplossing en ook niet voor de hand liggend. Maar het is oplosbaar
@-Skyhawk- Die afstand wordt volgens mij voornamelijk gebruikt om de vertraging van het geluid aan te passen, niet zozeer om akoestiek te compenseren
Iets onnodig aan laten staan doe ik nooit, maar alle apparatuur staat bij mij standby, behalve als ik een weekend weg ben/op vakantie ga. Maar ik vind het altijd wel bijzonder dat heel veel mensen helemaal panisch worden van standby apparatuur (mijn ouders incluis), maar dan wel twee koelkasten en twee vriezers hebben van 15+ jaar oud. Als je die apparaten nou eens vervangt voor A+++ varianten bespaar je meer mee dan een stekkerdoos voor je standby stroomverbruik van een tv, receiver en sub.JT schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:26:
[...]
Het zal inderdaad niet voor torenhoge rekeningen zorgen maar ik ben benieuwd of je dan ook een 4w led lamp dag en nacht zou laten branden onder het mom van "het kost toch niet veel"
[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 14-02-2018 09:05 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Tja, panisch doen is wat overdreven, maar als jij een sub hebt die idle 9w verbruikt, een interactieve ontvanger die standby ook een watt of 10 verstookt, je tv die een paar watt in standby verbruikt (zeg 4 ofzo), receiver watt of 5 dan zit je al op 28w 24/7. Ik kan het makkelijk betalen maar persoonlijk vind ik dat gewoon zondeHulleman schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:03:
[...]
Iets onnodig aan laten staan doe ik nooit, maar alle apparatuur staat bij mij standby, behalve als ik een weekend weg ben/op vakantie ga. Maar ik vind het altijd wel bijzonder dat heel veel mensen helemaal panisch worden van standby apparatuur (mijn ouders incluis), maar dan wel twee koelkasten en twee vriezers hebben van 15+ jaar oud. Als je die apparaten nou eens vervangt voor A+++ varianten bespaar je meer mee dan een stekkerdoos voor je standby stroomverbruik van een tv, receiver en sub.
En inderdaad, veel mensen weten niet hoe onzuinig oud witgoed kan zijn, dat ben ik helemaal met je eens.
Ecodan warmtepomp
Een tijd geleden heb ik een kapotte H&K TS7 sub onderzocht vanwege het bekende defect. Deze had ook een 'standby' functie. Wat bleek, deze bedient alleen de mute van de versterker module. De voeding (ringkern) en alle (!) elektronica blijft gewoon ingeschakeld. Erg slecht ontwerp dus. Ik vermoed dat er meer 'plate-amps' zijn die zo werken. Dat is iets om te controleren, het is echt zinloos stroomverbruik en heeft niets te maken met 'standy' zijn.Hansjoh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:05:
Ik heb overigens zelf een stekkerdoos aangepast door er een solid-state relais in te stoppen. Die wordt geschakeld door mijn receiver.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Na het lezen van de inleiding heb ik toch een paar kleine praktische vragen betreft het integreren van mijn sub.
Hieronder de volgende hardware en speaker opstelling:
Cambridge audio 651r (surround receiver)
https://www.cambridgeaudi...roducts/archive/azur-651r
Fronts Boston M350 = Frequentie bereik +/-3 @45Hz - 30KHz
http://www.bostonacoustic...id=M350B(BostonAcoustics)
Surrounds Boston M250 = Frequentie bereik +/-3 @ 62Hz - 30KHz
http://www.bostonacoustic...eries(BostonAcoustics_US)
Surround back (sealing)Boston M Surround = Frequentie bereik +/-3 @95Hz - 22KHz
http://www.bostonacoustic...undB%28BostonAcoustics%29
Center B&W HTM61 = Frequentie bereik +/-3 @38Hz - 22KHz http://bwgroupsupport.com.../bw/HTM61%20InfoSheet.pdf
Grote gesloten 12" Sony sub die tot 18Hz gaat, type nummer weet ik even zo snel niet.
Nu mijn vragen
Als ik mijn receiver auddisey in laat regelen, zet de receiver de crossover instellingen veel te laag heb ik het idee waardoor ik het idee heb er een gat ontstaat tussen de speakers en de sub. Vaak lees je dat de opgegeven specs met een korrel zout moet nemen, of kan ik bij Boston / B&W er vanuit gaan dat men eerlijk over de specs zijn?
Of kan ik het beste als stelregel gebruiken dat ik de laagste frequentie van de speaker x1.5 moet doen om zo de juiste crossover in te stellen?
Nog even 2 fase vragen.
1 Hoe kun je eigenlijk op gehoor de fase inregelen? Ik heb verder geen meet apparatuur om dit soort dingen optimaal in te regen, ook het frequentiebereik van de speakers kan ik niet meten, dus alles optimaal instellen gaat gewoon niet
2. Op mijn subwoofer zit een "normal en " reverse " schakelaar welke moet ik gebruiken, ik kom er niet echt uit wat het doel van deze schakeling is?
Buiten deze schakelaar zit ook nog een 0-180 draaiknop op, waar ik het nut wel van begrijp
Laatste vraag:
Als ik de receiver een Auddisey meting laat doen komen er bepaalde waardes te staan die te maken hebben met de speaker afstand naar de luisterplek. Hier klopt op zekere hoogte niet echt veel van, of zijn de waardes die de receiver geeft de aantal milliseconde wat het geluid erover doet om op de luisterpositie te komen wat dan vertaald word in afstand van speaker tot luister positie? Als het laatst genoemde is kan ik hier dan beter afblijven om zo de fase van de speakers onderling tot de luisterpositie te waarborgen?
Of moet ik dit toch fine tunen dmv een meetlint en de daadwerkelijke afstand tussen speakers en luisterpositie vermelden in het menu van de receiver?
Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele reacties
Hieronder de volgende hardware en speaker opstelling:
Cambridge audio 651r (surround receiver)
https://www.cambridgeaudi...roducts/archive/azur-651r
Fronts Boston M350 = Frequentie bereik +/-3 @45Hz - 30KHz
http://www.bostonacoustic...id=M350B(BostonAcoustics)
Surrounds Boston M250 = Frequentie bereik +/-3 @ 62Hz - 30KHz
http://www.bostonacoustic...eries(BostonAcoustics_US)
Surround back (sealing)Boston M Surround = Frequentie bereik +/-3 @95Hz - 22KHz
http://www.bostonacoustic...undB%28BostonAcoustics%29
Center B&W HTM61 = Frequentie bereik +/-3 @38Hz - 22KHz http://bwgroupsupport.com.../bw/HTM61%20InfoSheet.pdf
Grote gesloten 12" Sony sub die tot 18Hz gaat, type nummer weet ik even zo snel niet.
Nu mijn vragen
Als ik mijn receiver auddisey in laat regelen, zet de receiver de crossover instellingen veel te laag heb ik het idee waardoor ik het idee heb er een gat ontstaat tussen de speakers en de sub. Vaak lees je dat de opgegeven specs met een korrel zout moet nemen, of kan ik bij Boston / B&W er vanuit gaan dat men eerlijk over de specs zijn?
Of kan ik het beste als stelregel gebruiken dat ik de laagste frequentie van de speaker x1.5 moet doen om zo de juiste crossover in te stellen?
Nog even 2 fase vragen.
1 Hoe kun je eigenlijk op gehoor de fase inregelen? Ik heb verder geen meet apparatuur om dit soort dingen optimaal in te regen, ook het frequentiebereik van de speakers kan ik niet meten, dus alles optimaal instellen gaat gewoon niet
2. Op mijn subwoofer zit een "normal en " reverse " schakelaar welke moet ik gebruiken, ik kom er niet echt uit wat het doel van deze schakeling is?
Buiten deze schakelaar zit ook nog een 0-180 draaiknop op, waar ik het nut wel van begrijp
Laatste vraag:
Als ik de receiver een Auddisey meting laat doen komen er bepaalde waardes te staan die te maken hebben met de speaker afstand naar de luisterplek. Hier klopt op zekere hoogte niet echt veel van, of zijn de waardes die de receiver geeft de aantal milliseconde wat het geluid erover doet om op de luisterpositie te komen wat dan vertaald word in afstand van speaker tot luister positie? Als het laatst genoemde is kan ik hier dan beter afblijven om zo de fase van de speakers onderling tot de luisterpositie te waarborgen?
Of moet ik dit toch fine tunen dmv een meetlint en de daadwerkelijke afstand tussen speakers en luisterpositie vermelden in het menu van de receiver?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Er staat overal netjes bij dat de waarde bij -3dB is gemeten. Oftewel dat frequentiepunt is 3dB minder hard dan de rest van het frequentiebereik. Als er geen waarde bij staat, dus alleen xx Hz, dan moet je gaan zoeken hoe en wat. Duitse merken meten veelal op -6 dB of nog lager. Er zijn merken die zelfs niet schromen om -15dB aan te houden. Ik zou de Sony die tot 18 Hz gaat meer in twijfel trekken.Audione0 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:04:
Vaak lees je dat de opgegeven specs met een korrel zout moet nemen, of kan ik bij Boston / B&W er vanuit gaan dat men eerlijk over de specs zijn?
Dat is geen stelregel, het is slechts een guide line die je kan gebruiken om een idee te krijgen. Wat een speaker doet heeft ook te maken met de ruimte waar deze in staat.Of kan ik het beste als stelregel gebruiken dat ik de laagste frequentie van de speaker x1.5 moet doen om zo de juiste crossover in te stellen?
Op het gehoor is het horen wanneer het laag het meest aanwezig is.1 Hoe kun je eigenlijk op gehoor de fase inregelen? Ik heb verder geen meet apparatuur om dit soort dingen optimaal in te regen, ook het frequentiebereik van de speakers kan ik niet meten, dus alles optimaal instellen gaat gewoon niet
Wat zegt de handleiding over die twee standen?2. Op mijn subwoofer zit een "normal en " reverse " schakelaar welke moet ik gebruiken, ik kom er niet echt uit wat het doel van deze schakeling is?
Andere insteek, heb je de microfoon wel goed opgesteld en Audyssey goed zijn werk laten doen? Zo te lezen klopt er helemaal niets van wat er uit het resultaat komt. Dat de crossover niet altijd correct is lees ik vaker, maar de afstand die Audyssey meet is bij mij tot haast op de millimeter nauwkeurig.Als ik de receiver een Auddisey meting laat doen komen er bepaalde waardes te staan die te maken hebben met de speaker afstand naar de luisterplek. Hier klopt op zekere hoogte niet echt veel van, of zijn de waardes die de receiver geeft de aantal milliseconde wat het geluid erover doet om op de luisterpositie te komen wat dan vertaald word in afstand van speaker tot luister positie? Als het laatst genoemde is kan ik hier dan beter afblijven om zo de fase van de speakers onderling tot de luisterpositie te waarborgen?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
He zou kunnen dat er bijvoorbeeld een bank voor de speaker staat waardoor het geluid er wat langer over doet om bij de microfoon te komen.FeaR schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:44:
Andere insteek, heb je de microfoon wel goed opgesteld en Audyssey goed zijn werk laten doen? Zo te lezen klopt er helemaal niets van wat er uit het resultaat komt. Dat de crossover niet altijd correct is lees ik vaker, maar de afstand die Audyssey meet is bij mij tot haast op de millimeter nauwkeurig.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Die schakelaar doet fasedraaing. Wanneer deze op reverse staat lijkt het alsof je de + en - van de speaker omdraait. In sommige gevallen blijkt dat effectief te zijn icm plaatsing.Audione0 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:04:
Van die 0-180 graden knop verwacht ik dat deze het lowpass filter instelt. Alles boven de ingestelde waarde wordt weggefilterd.
Doorgaans slaat 0-180 eerder op de fase die dan traploos instelbaar is...Het is ook vrij onzinnig om je lpf in te kunnen stellen op 10hz.
@Audione0 Wat is het type? Wellicht een pic van de controls?
Ecodan warmtepomp
Oke bedankt allen,
Ik ga er vanavond eens mee aan de slag.
Als ik op de receiver de sub instel op het exacte punt dat de speakers stoppen met het laag weergeven gaat de sub dan al iets "eerder" mee spelen om zo een eventueel gat op te vangen of neemt het instellen op de receiver de cut-off heel erg stijl mee, dus een keiharde knip? Of wordt het aanbevolen om de crossover toch ietsjes hoger te zetten op de receiver om zo een gaat op te vullen?
Grote kans dat er wat anders voor in de plaats gaat komen tzt.
Als ik op de receiver de sub instel op het exacte punt dat de speakers stoppen met het laag weergeven gaat de sub dan al iets "eerder" mee spelen om zo een eventueel gat op te vangen of neemt het instellen op de receiver de cut-off heel erg stijl mee, dus een keiharde knip? Of wordt het aanbevolen om de crossover toch ietsjes hoger te zetten op de receiver om zo een gaat op te vullen?
Ik zal er vanavond eens een foto van maken of misschien dat er nog ergens een sticker opgeplakt zit. De sony is best een oud beestje...JT schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:26:
Doorgaans slaat 0-180 eerder op de fase die dan traploos instelbaar is...Het is ook vrij onzinnig om je lpf in te kunnen stellen op 10hz.
Grote kans dat er wat anders voor in de plaats gaat komen tzt.
[ Voor 36% gewijzigd door Audione0 op 15-02-2018 15:37 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Hoe stijl de crossover is hangt af van de specs of je kunt dat instellen. Kun je dus het beste zelf terug vinden. Hij kan inderdaad een gat meenemen maar het is de vraag hoe wenselijk dat is, afhankelijk van de frequentie van dat gat.Audione0 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:35:
Oke bedankt allen,
Ecodan warmtepomp
Helemaal mee eens. Maar wat is het nut van het traploos instellen en een normal-reverse switch tegelijk?JT schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:26:
Hoe sub en fronts optellen rond de crossover frequentie is van zoveel factoren afhankelijk. Los van het verschil in afstand, akoestische/electrische afval wordt de akoestische amplitude response (en daarmee ook de fase) in grote mate bepaald door de staande golven die optreden in de ruimte. Het is een vrij chaotisch geheel.
Binnen dit chaotische geheel, kan je de optelling maximaliseren met een continue fase regeling. Ik vermoed dat dit een 1e orde all pass filter is waar je de frequentie van kan instellen (zon filter beinvloedt alleen fase). De pragmatische benadering is dat de stand waarbij je maximaal laag krijgt, de beste is. Dan heb je namelijk het meeste optelling tussen sub en fronts = de meest overéénkomende fase.
Binnen dit chaotische geheel, kan je de optelling maximaliseren met een continue fase regeling. Ik vermoed dat dit een 1e orde all pass filter is waar je de frequentie van kan instellen (zon filter beinvloedt alleen fase). De pragmatische benadering is dat de stand waarbij je maximaal laag krijgt, de beste is. Dan heb je namelijk het meeste optelling tussen sub en fronts = de meest overéénkomende fase.
Ik heb een nieuwe sub gekocht, alleen daar zitten twee line in cinch ingangen op.. Mijn oude jbl subwoofer had een lfe ingang en daar had ik een kabel op aangesloten. Ik dacht die nieuwe ook zo aan te sluiten, maar weet iemand hoe ik mijn lfe kabel nu verbind met mijn nieuwe mivoc subwoofer met 2 cinch ingangen, heb geen idee welke van de twee voor lfe is of maakt dat niet uit?
Waarschijnlijk maakt het niet uit welke je gebruikt, maar het zal sowieso in de handleiding van je subwoofer staan.jasper2603 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:37:
Ik heb een nieuwe sub gekocht, alleen daar zitten twee line in cinch ingangen op. ... heb geen idee welke van de twee voor lfe is of maakt dat niet uit?
Er staat erg weinig in de handleiding. Kijk maar eens http://www.produktinfo.co..._kirsche_10_SUB_de_en.pdf-Dream schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:44:
[...]
Waarschijnlijk maakt het niet uit welke je gebruikt, maar het zal sowieso in de handleiding van je subwoofer staan.
Waarom probeer je het niet gewoon? De rode ingang is de meestvoorkomende.
Ben bang dat ik anders weer een brom krijg in m'n subwoofer, daar heb ik al eens een subwoofer voor moeten afschrijven.. Ik ga het proberen zodra ik thuis ben. Bedankt voor de hulp!LA-384 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:45:
Waarom probeer je het niet gewoon? De rode ingang is de meestvoorkomende.
Als je fatsoenlijke connectoren gebruikt, goede kabels met voldoende draaddikte en er geen aardlussen worden gecreëerd dan zul je geen last hebben van brommen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen leg dan een extra aardedraad aan waarmee je het de metalen behuizing van de apparaten met elkaar verbindt.jasper2603 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:56:
[...]
Ben bang dat ik anders weer een brom krijg in m'n subwoofer, daar heb ik al eens een subwoofer voor moeten afschrijven.. Ik ga het proberen zodra ik thuis ben. Bedankt voor de hulp!
De twee cinch ingangen worden bij elkaar gevoegd, van een (eventueel) stereo signaal wordt mono (mono sum) gemaakt. Heb je een (voor)versterker met een enkele subwoofer uitgang? Wordt deze al vooraf gefilterd en mono gemaakt? Dan maakt het in beginsel niets uit op welke van de twee je hem aansluit.
Ik heb een Harman Kardon versterker met een subwoofer uitgang met daarin een blauwe subwoofer kabel naar de subwoofer. Maakt het voor de kwaliteit van het geluid niets uit of ik de sub met 1 sub kabel aansluit of met twee?FrankHe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:16:
[...]
Als je fatsoenlijke connectoren gebruikt, goede kabels met voldoende draaddikte en er geen aardlussen worden gecreëerd dan zul je geen last hebben van brommen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen leg dan een extra aardedraad aan waarmee je het de metalen behuizing van de apparaten met elkaar verbindt.
De twee cinch ingangen worden bij elkaar gevoegd, van een (eventueel) stereo signaal wordt mono (mono sum) gemaakt. Heb je een (voor)versterker met een enkele subwoofer uitgang? Wordt deze al vooraf gefilterd en mono gemaakt? Dan maakt het in beginsel niets uit op welke van de twee je hem aansluit.
Voor de kwaliteit maakt het allemaal niets uit. Je hebt alleen een paar dB meer output. Echter bereik je hetzelfde door de volumeknop op de subwoofer een tikje meer te geven.jasper2603 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:15:
[...]
Ik heb een Harman Kardon versterker met een subwoofer uitgang met daarin een blauwe subwoofer kabel naar de subwoofer. Maakt het voor de kwaliteit van het geluid niets uit of ik de sub met 1 sub kabel aansluit of met twee?
Dat maakt inderdaad geen enkel verschil, je kunt hem met één kabel aansluiten op een willekeurige cinch ingang van de sub.jasper2603 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:15:
[...]
Ik heb een Harman Kardon versterker met een subwoofer uitgang met daarin een blauwe subwoofer kabel naar de subwoofer. Maakt het voor de kwaliteit van het geluid niets uit of ik de sub met 1 sub kabel aansluit of met twee?
De termen polarity en fase worden soms door elkaar gebruikt en dat is in zoverre terecht als het om een daadwerkelijke 180 graden omkering gaat. Een binaire switch dus. De fase traploos instellen is zinloos en technisch vrijwel onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Wat wel nuttig is en vrij gemakkelijk kan is een tijdsvertraging instellen. Dat gebeurt doorgaans met een digitale line delay in de surround decoder / receiver.M14 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:09:
[...]
Helemaal mee eens. Maar wat is het nut van het traploos instellen en een normal-reverse switch tegelijk?
Afhankelijk van je luisterpositie en de afstand ten opzichte van de front speakers, surround speakers en subwoofer is het al dan niet nuttig om de ene ten opzichte van de ander een paar milliseconden 'naar achteren te schuiven'. Uitgaande van de ideale cirkel. Als je sub naar verhouding the dichtbij staat omdat het niet mogelijk is om deze verder weg te plaatsen dan kun je dit corrigeren door deze een beetje delay te geven. Andersom als je sub relatief ver weg staat dan kan het nuttig zijn om voor de front speakers en kleine vertraging in te stellen.
[ Voor 56% gewijzigd door FrankHe op 16-02-2018 09:54 ]
Volgens mij heb je er dan overheen gelezenjasper2603 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:52:
[...]
Er staat erg weinig in de handleiding. Kijk maar eens http://www.produktinfo.co..._kirsche_10_SUB_de_en.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 16-02-2018 11:35 ]
Ik heb de subwoofer aangesloten op de rode cinch ingang en het werkt super! Iedereen bedankt voor het meedenken!Audione0 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:31:
[...]
Volgens mij heb je er dan overheen gelezen
[afbeelding]
En waar haal jij deze kennis vandaan?FrankHe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:34:
De fase traploos instellen is zinloos en technisch vrijwel onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Wat wel nuttig is en vrij gemakkelijk kan is een tijdsvertraging instellen.
Twintig jaar geleden heb ik een keer een cursus muziekproductie en studiotechniek gevolgd, daar zijn er verschillende van in Nederland. Op Youtube en Wikipedia kun je tegenwoordig ook al de nodige kennis opdoen. Die 'bronnen' bestonden toen nog niet. Er waren al wel een hele hoop boeken over deze verschillende onderwerpen.
De polarity / 180 graden fase draai knop is dus een schakelaar die zeg maar de plus en min omwisselt. Bij 'in fase' beweegt de conus van de subwoofer naar voren bij een positief signaal en bij 'uit fase, 180 graden gedraaid' gaat de subwoofer achteruit bij een positief signaal. Meer is het eigenlijk niet. Het is hetzelfde als bij een XLR stekker de pennen 2 (hot) en 3 (cold) verwisselen. Het is dus of de ene kant of de andere kant op. Er bestaat geen simpel circuit om traploos de fase te verschuiven en hier is eigenlijk ook geen echte toepassing voor. Fase is zogezegd frequentieafhankelijk.
Dat andere verhaal met de line delay vertraging heet 'time alignment' en is wel degelijk zinnig.
Even een plaatje geleend van de Wikipedia 5.1 surround sound pagina:

Stel het komt in je woonkamer goed uit dat je subwoofer in de hoek links naast de Front-L speaker staat dan kan het misschien geen kwaad om de looptijd, de subwoofer staat pakweg 1,5 meter verderop, te corrigeren middels het afstellen van de line delay.
Hetzelfde principe maar een andere toepassing is bijvoorbeeld bij grote evenementen waar er op verschillende afstanden luidsprekers staan opgesteld. Bij een podium staan luidsprekers en stel dat er dan 40 meter verderop in het veld nog een setje staat. Deze heet dan 'delay stack', een stapel van luidsprekers met tijdcorrectie. De tijd die het geluid nodig heeft om van het podium die 40 meter af te leggen wordt ingesteld als vertraging op die volgende set. Dat is zeg maar 40 meter gedeeld door 340 meter per seconde, dat maakt afgerond 0,118 seconden. Dit wordt doorgaans op gehoor of middels meetapparatuur fijnafgesteld. Dan voelt het alsof het geluid van alle luidsprekers 'tegelijk' op je afkomt maar in werkelijkheid heb je het juist eerst 'ongelijk' moeten maken door de andere set bewust een vertraging mee te geven.
Om weer even terug te komen op subwoofers, huiskamers en surround sound systemen. De betere receiver heeft een ingang voor een meetmicrofoon. Die zit er soms bijgeleverd maar doorgaans moet je deze er apart bijkopen. In de surround receiver zit een meet- en calibratieprogramma die dit als het goed is allemaal automatisch voor je regelt. Er zal gedurende enkele tientallen seconden ruis (pink noise) uit de verschillende luidsprekers worden afgespeeld. De receiver meet wat de microfoon waarneemt en past de tijdsinstellingen zodanig aan dat alles netjes klopt. Maar zoals gezegd is het voor een expert ook mogelijk om dit op gehoor af te stellen. Als de subwoofer en andere luidsprekers netjes in de tijd staan dan klinkt het resultaat meer realistisch dan wanneer de tijd niet goed is opgelijnd. Hier kun je lekker mee spelen door moedwillig aan de knoppen te draaien en te luisteren wat het verschil is.
Uhh, wat is dit nou voor afleidingsmaneuvre
? Ik vroeg je op basis waarvan je stelt dat een continue fase regeling niet mogelijk is + onzinnig.
Ik heb momenteel een SVS SB-1000 gesloten sub (staat momenteel wel in de hoek van de kamer) samen met 5 B&W speakers opgesteld, 683 S2 als front, dus ook al redelijk van formaat. Dit staat in de woonkamer met open keuken.
Omdat het upgradevirus weer heeft toegeslagen, zou een ported variant zoals de SVS PB-2000 of een cylinder sub zoals de PC-2000 veel toevoegen? Ik neem aan dat het sowieso beter voelbaar gaat zijn bij films. Overigens ligt de nadruk meer op games/films dan muziek. En geluid richting de buren boeit ook niet
Andere optie is om een 2e sub toe te voegen, maar is wat lastiger te realiseren qua ruimte en ook moeilijker af te stellen.
Omdat het upgradevirus weer heeft toegeslagen, zou een ported variant zoals de SVS PB-2000 of een cylinder sub zoals de PC-2000 veel toevoegen? Ik neem aan dat het sowieso beter voelbaar gaat zijn bij films. Overigens ligt de nadruk meer op games/films dan muziek. En geluid richting de buren boeit ook niet
Andere optie is om een 2e sub toe te voegen, maar is wat lastiger te realiseren qua ruimte en ook moeilijker af te stellen.
Ik verwacht dat een 2e sub meer gaat brengen dan een grotere sub.
Maar het is idd geen plug&play.
Maar het is idd geen plug&play.
Ik ben benieuwd welk apparaat jij mij zou aanraden voor een variabele aanpassing van de fase? Mij is er geen enkele bekend.Jag schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:08:
Uhh, wat is dit nou voor afleidingsmaneuvre? Ik vroeg je op basis waarvan je stelt dat een continue fase regeling niet mogelijk is + onzinnig.
@FrankHe Het is gewoon een all pass filter he? Dat kan je analoog of digitaal maken.
Verder trok je het nut van dit soort fase correcties in twijfel. Delay zal vaak ook uitkomst kunnen bieden, dat ben ik eens. Maar niet iedereen gebruikt een AVR waarmee je delays beschikbaar hebt. Bovendien is het ook niet zo simpel als alleen alles op tijd zetten en dat dan de fase ook klopt. De response wordt in grote mate bepaald door de ruimte/staande golven, dat van de nearfield response / akoestische flanksteilheid weinig overblijft. Om de fase tussen subs en fronts overeen te laten komen heb je daarom vaak aanvullende correctie nodig.
Verder trok je het nut van dit soort fase correcties in twijfel. Delay zal vaak ook uitkomst kunnen bieden, dat ben ik eens. Maar niet iedereen gebruikt een AVR waarmee je delays beschikbaar hebt. Bovendien is het ook niet zo simpel als alleen alles op tijd zetten en dat dan de fase ook klopt. De response wordt in grote mate bepaald door de ruimte/staande golven, dat van de nearfield response / akoestische flanksteilheid weinig overblijft. Om de fase tussen subs en fronts overeen te laten komen heb je daarom vaak aanvullende correctie nodig.
Heb je voor mij een apparaat dat dit doet? Variabele aanpassing van de fase? Merk / type?Jag schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:41:
@FrankHe Het is gewoon een all pass filter he? Dat kan je analoog of digitaal maken.
Het nut van een polariteitschakelaar is relatief. Doorgaans zou 0 graden goed moeten wezen. In een zeldzaam geval is het nodig om de polariteit om te draaien, 180 graden. De oorzaak is in mijn ervaring doorgaans een kabelfout. Verder zou ik line delays gebruiken voor de time alignment van het systeem. Of gewoon handmatig de boel verplaatsen totdat het klopt.Verder trok je het nut van dit soort fase correcties in twijfel. Delay zal vaak ook uitkomst kunnen bieden, dat ben ik eens. Maar niet iedereen gebruikt een AVR waarmee je delays beschikbaar hebt. Bovendien is het ook niet zo simpel als alleen alles op tijd zetten en dat dan de fase ook klopt. De response wordt in grote mate bepaald door de ruimte/staande golven, dat van de nearfield response / akoestische flanksteilheid weinig overblijft. Om de fase tussen subs en fronts overeen te laten komen heb je daarom vaak aanvullende correctie nodig.
Hallo allemaal,
Vraagje, ik ben pas begonnen met het wat uitbreiden/vervangen van de oude meuk die ik heb staan.
Ik heb namelijk een Philips versterker uit de Eighties vervangen door een Denon 720AE. Prima apparaat overigens. Deze stuurt een jaren 80 Philips platenspeler aan die op termijn vervangen wordt door een exemplaar van Denon. Verder hangt er een Bluetooth module aan voor de moderne streaming fratsen.
De luidsprekers zijn, je raad het al, ook al bejaard. Het zijn namelijk JM Labs Chorus 705. Op zich klinken ze prima hoor, ze passen alleen niet echt in het interieur.
Nu twijfel ik tussen of zuilspeakers zoals Dali Zensor 5. Of boekenplank speakers zoals de Zensor 3, Q Acoustics 3020, Elac B6 etcetera. Bij mijn huidige boxen mis ik het laag, en dan voornamelijk bij dance en hiphop nummers. Dus wellicht is een subwoofer een goede optie.
Ik zag een 2e hands Klipsch R-112SW voor een 300 eurootjes. Is dat een goede optie? En wat zouden jullie mij verder aanraden?
Vraagje, ik ben pas begonnen met het wat uitbreiden/vervangen van de oude meuk die ik heb staan.
Ik heb namelijk een Philips versterker uit de Eighties vervangen door een Denon 720AE. Prima apparaat overigens. Deze stuurt een jaren 80 Philips platenspeler aan die op termijn vervangen wordt door een exemplaar van Denon. Verder hangt er een Bluetooth module aan voor de moderne streaming fratsen.
De luidsprekers zijn, je raad het al, ook al bejaard. Het zijn namelijk JM Labs Chorus 705. Op zich klinken ze prima hoor, ze passen alleen niet echt in het interieur.
Nu twijfel ik tussen of zuilspeakers zoals Dali Zensor 5. Of boekenplank speakers zoals de Zensor 3, Q Acoustics 3020, Elac B6 etcetera. Bij mijn huidige boxen mis ik het laag, en dan voornamelijk bij dance en hiphop nummers. Dus wellicht is een subwoofer een goede optie.
Ik zag een 2e hands Klipsch R-112SW voor een 300 eurootjes. Is dat een goede optie? En wat zouden jullie mij verder aanraden?
Subwoofer bij vooral muziek, heb je denk ik meer profijt een dual sub opstelling. Dat is echter niet eenvoudig en vrij prijzig. Als alternatief kun je voor een wat grotere zuilspeaker gaan zoals de Dali zensor 7.
Kijkende naar de specs van je huidige speakers is het laag wel al snel beter vertegenwoordigd, maar de zensor 7 klinkt volgens velen echt een stuk beter dan de 5. Als de meerprijs in het budget zit, dan zeker doen.
Kijkende naar de specs van je huidige speakers is het laag wel al snel beter vertegenwoordigd, maar de zensor 7 klinkt volgens velen echt een stuk beter dan de 5. Als de meerprijs in het budget zit, dan zeker doen.
Dank je wel! Het budget is er wel, maar ik heb die 7 laatst in het echt gezien en ik schrok toch wel van het formaat. Niet dat ik er een probleem mee heb maar ik heb ook nog een vriendin waar ik (af en toe) rekening mee moet houdenLA-384 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:27:
Subwoofer bij vooral muziek, heb je denk ik meer profijt een dual sub opstelling. Dat is echter niet eenvoudig en vrij prijzig. Als alternatief kun je voor een wat grotere zuilspeaker gaan zoals de Dali zensor 7.
Dus jij zegt dat ik meer heb aan zuilspeakers dan een enkele sub?
Mijn vermoeden zegt van wel. Zover ik heb begrepen, zijn er maar een paar muziekstijlen die echt laag in de frequentie gaan. De meesten zitten in een frequentierange die prima door (zuil)speakers weergegeven kunnen worden.
Omdat het bij muziek, meer dan bij film, belangrijk is dat de frequenties juist worden weergegeven, wil je het liefste twee weergevers om de effecten van staande golven te compenseren. Je kunt dan twee subs gebruiken, maar twee speakers kan natuurlijk ook.
Omdat het bij muziek, meer dan bij film, belangrijk is dat de frequenties juist worden weergegeven, wil je het liefste twee weergevers om de effecten van staande golven te compenseren. Je kunt dan twee subs gebruiken, maar twee speakers kan natuurlijk ook.
@Banaan86 en dan nu verder in Andere speakers of een sub? Of beide?. Een dubbel topic is niet toegestaan.
Mijn HK ts 11 heeft het begeven en is aan het donderen.. vanwege de veel voorkomende problemen besloten op zoek te gaan naar een nieuwe.. welk advies hebben jullie is een 2e hands aan te raden?
Klipsch RW 12 +/- 4 jaar oud kost 200,- op MP
B&W ASW600 uit 2002 volgens mij ?? Voor 325,- op MP (16 jaar oud??)
Ik ben geen audiofiel, qua speakers luisteren snap ik wel, maar waar let je op bij een sub?
Klipsch RW 12 +/- 4 jaar oud kost 200,- op MP
B&W ASW600 uit 2002 volgens mij ?? Voor 325,- op MP (16 jaar oud??)
Ik ben geen audiofiel, qua speakers luisteren snap ik wel, maar waar let je op bij een sub?
De huidige inzichten zijn dat je kijkt of hij hard en diep genoeg kan en daarna pas naar vervorming kijkt. Hoe hij klinkt doet er niet toe, dat is namelijk geen eigenschap van de subwoofer maar van de kamer. Hoe hij klinkt wordt bepaald door het patroon van staande golven in de kamer en welke daarvan aangesproken worden. Dat laatste hangt af van de positie van de subwoofer(s) en luisteraar(s). Als je op één positie luistert, is één subwoofer genoeg en kan je met een parametrische equalizer de frequentierespons repareren. Als het op meerdere posities goed moet klinken, werkt het beter als je twee of vier subwoofers slim door de kamer verspreidt en alsnog een equalizer gebruikt. Voor het instellen van de equalizer heb je een microfoon en een laptop met bijvoorbeeld het gratis Room EQ Wizard nodig.
Tweedehands is prima en beide subs die je noemt zijn goed. Let er bij het bepalen van de prijs op dat elektronica niet het eeuwige leven heeft.
Tweedehands is prima en beide subs die je noemt zijn goed. Let er bij het bepalen van de prijs op dat elektronica niet het eeuwige leven heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 26-03-2018 08:58 ]
Afgelopen weken veel van het topic en andere sites gelezen en besloten om de Klipsch R-110SW te bestellen. Zat eerst te twijfelen tussen deze en de Klipsch R12-SW. Totdat we na enig zoeken een de 110 konden vinden voor €392 nog goedkoper dan de 12 bij de meeste webshops.
Ben erg benieuwd, de sub moet nog binnenkomen maar dat duurt niet lang meer.
Ben erg benieuwd, de sub moet nog binnenkomen maar dat duurt niet lang meer.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de DB4S van B&W.
Het verbaasd me dat ik amper wat kan vinden over deze sub op internet...?
Ik heb een set CM10 s2 speakers en wil het sublage deel nog wat opvullen met een subwoofer.
Het is een stereo setup alleen voor muziek (NAD C388 versterker).
Ik heb een set CM10 s2 speakers en wil het sublage deel nog wat opvullen met een subwoofer.
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 22-04-2018 09:51 ]
Sub alleen voor muziek bij zulke grote speakers? Zonde van het geld.

Fairy schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:50:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de DB4S van B&W.
Een sub kan wel degelijk wat toevoegen, ik heb zelf twee Tannoy revolution dc6t staan aangevuld met een svs pb1000, doordat ik (nog) een houten vloer heb en veel materiaal wat lage tonen absorbeert zou ik de sub nu niet willen missen.NeWSJuNK schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:47:
Sub alleen voor muziek bij zulke grote speakers? Zonde van het geld.
Het is wel wat werk om het goed op elkaar af te stemmen, maar als dat eenmaal voor elkaar is zit er toch echt wel wat meer definitie en kracht in het laag.
Als je het gevoel hebt dat je wat mist, en je moeite wil en kan doen om de crossover en positie van speakers en sub goed te krijgen is het echt wel een aanrader, als je hem alleen voor stereo muziek gebruikt zou ik kijken naar een sub met roomcorrection aan boord, ik neem aan dat je meestal op dezelfde positie luistert, dan kan dat voor de staande golven zeker toegevoegde waarde hebben. Ik heb geen ervaring met de subs van B&W.
[ Voor 16% gewijzigd door DjaRoel op 22-04-2018 12:25 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Dank voor de reacties!
Ik heb zojuist de B&W DB4S besteld bij Smits in Arnhem. Wat heftiger dan ik eerst in gedachten had, maar voor mij geschikter omdat hij veel nauwkeuriger ingesteld kan worden (via telefoon).
Mijn CM10's zijn uiteraard wel groot, maar bij 46hz zijn ze -3dB en daaronder valt het snel weg.
Dat stukje sublaag wil ik terugbrengen. Heb een demo gezien. Niet onder de beste omstandigheden en met 683 s2 speakers, daar werd de muziek voller, maar was het effect duidelijk te sterk. Met een goed afgestelde sub denk ik mijn muziekbeleving tot een hoger nivo te kunnen brengen.
Het feit dat je alles vanuit je telefoon kan instellen (draadloos) was voor mij toch wel doorslaggevend, want dan kun je vanuit je luisterpositie gaan sleutelen net zolang tot het geluid goed is en heb je ook een uitgebreider equalizer. Elke keer achter de sub kruipen is een stuk lastiger en ook moeilijker om zo verschillen waar te nemen.
Ik heb zojuist de B&W DB4S besteld bij Smits in Arnhem. Wat heftiger dan ik eerst in gedachten had, maar voor mij geschikter omdat hij veel nauwkeuriger ingesteld kan worden (via telefoon).
Mijn CM10's zijn uiteraard wel groot, maar bij 46hz zijn ze -3dB en daaronder valt het snel weg.
Dat stukje sublaag wil ik terugbrengen. Heb een demo gezien. Niet onder de beste omstandigheden en met 683 s2 speakers, daar werd de muziek voller, maar was het effect duidelijk te sterk. Met een goed afgestelde sub denk ik mijn muziekbeleving tot een hoger nivo te kunnen brengen.
Het feit dat je alles vanuit je telefoon kan instellen (draadloos) was voor mij toch wel doorslaggevend, want dan kun je vanuit je luisterpositie gaan sleutelen net zolang tot het geluid goed is en heb je ook een uitgebreider equalizer. Elke keer achter de sub kruipen is een stuk lastiger en ook moeilijker om zo verschillen waar te nemen.
Honderd procent mee eens. Ik zal nooit zeggen dat mijn (te dure) kabels of mijn eindversterkers een goede aanschaf zijn geweest op het geluid, maar mijn Velodyne is toch één van mijn beste aanvullingen geweest op de complete set.
Goed om te horen.FeaR schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:50:
[...]
Honderd procent mee eens. Ik zal nooit zeggen dat mijn (te dure) kabels of mijn eindversterkers een goede aanschaf zijn geweest op het geluid, maar mijn Velodyne is toch één van mijn beste aanvullingen geweest op de complete set.
Ik was ook een beetje 'opgegroeid' met het idee dat subwoofers alleen maar leuk zijn voor explosies in films en cheape HT setjes waarbij dat ding in de hoek staat te grommen zelfs bij hele lage volumes.
Die DB4S die ik nu heb besteld je heel precies afstellen en dat is precies wat ik nodig heb, want ik blijf mijn CM10's fullrange aansturen verwacht ik. Ik heb al eens getest door mijn NAD op highpass te zetten, maar dan is het gehele laag bijna volledig weg. Ik ben bang dat dat te veel van het goede is en ik dan alles met de sub moet gaan opvangen.
Zoals het er nu dus naar uitziet gaan de foampluggen er in, die dempen het laag sowieso en maakt het hogere laag een stuk strakker/sneller, weet niet hoe je het uitdrukt, maar ik hoor het wel
Moet nog even wachten tot woensdag of donderdag dat ie binnenkomt, maar kan niet wachten eigenlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 22-04-2018 18:06 ]
Sub voegt echt wat toe. Mijn Klipsch F3's gaan ook behoorlijk laag van zichzelf, maar de SUB10 die er bij staat voegt echt wat toe. Ook bij muziek. Kwestie van goed afregelen 
En als je het verschil echt wilt horen, ga maar eens met wat testcd's aan de slag. Dan hoor je het wel.
En als je het verschil echt wilt horen, ga maar eens met wat testcd's aan de slag. Dan hoor je het wel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hi allen, weet niet direct of ik mijn vraag hier moet plaatsen maar doe het toch maar 😁
Ik heb zelf een stereo versterker (CXA80 met subout aansluiting tot 200hz en preout) en Revel M105 bookshelf. Ik wil een kleine sub toevoegen voor puur muziek. Nu ben ik na wat googlen terecht gekomen op de SVS SB1000, de BK P12-300SB (UK) en de Rythmik L12 (USA). De SVS kan ik beluisteren in NL natuurlijk, de andere niet. Zijn er gebruikers van deze subs? Mooie van de BK vind ik dat er een speakon aansluiting op zit om de sub via de luisprekerterminals aan te sluiten. Waar het mij om gaat ik enkel subtiele aanvulling en verdieping van het laag. Moet strak zijn en als het maar iets wollig/boomy wordt haak ik al af 😁
Als iemand leuke adviezen heeft graag..
Groeten is niet nodig, helemaal niet als je handtekening een bedrijfsnaam bevat.
Ik heb zelf een stereo versterker (CXA80 met subout aansluiting tot 200hz en preout) en Revel M105 bookshelf. Ik wil een kleine sub toevoegen voor puur muziek. Nu ben ik na wat googlen terecht gekomen op de SVS SB1000, de BK P12-300SB (UK) en de Rythmik L12 (USA). De SVS kan ik beluisteren in NL natuurlijk, de andere niet. Zijn er gebruikers van deze subs? Mooie van de BK vind ik dat er een speakon aansluiting op zit om de sub via de luisprekerterminals aan te sluiten. Waar het mij om gaat ik enkel subtiele aanvulling en verdieping van het laag. Moet strak zijn en als het maar iets wollig/boomy wordt haak ik al af 😁
Als iemand leuke adviezen heeft graag..
Groeten is niet nodig, helemaal niet als je handtekening een bedrijfsnaam bevat.
[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 24-04-2018 10:32 ]
Ik heb een Rythmik sub, dan wel de E15HP. Fantastisch ding, kwalitatief staat de Rythmik wel boven de andere 2 denk ik. Hoe het prijstechnisch zit weet ik niet, kost nogal wat om die dingen in je woonkamer te krijgen vanuit Amerika....
This title is for sale, please send me a PM
Gekke vraag. Ik heb nu een DB4S subwoofer van B&W.
Als ik deze aansluit (heeft geen aarde) dan voel ik niets, maar als ik hem aanzet zonder verder iets aangesloten te hebben dan tintelt het metaal van de versterker achterop als je er met je hand over wrijft. (lekstroom).
Als ik de pre-out van de versterker aansluit, dan is het tintelen weg, maar volgens mij loopt de lekstroom van de sub naar de (geaarde) versterker via de massa van de signaalkabels.
Ik heb geen last van brom of andere problemen, maar vraag me af of dit wenselijk is. De versterker is mogelijk bewust niet geaard, er zit zo'n C13/C14 stekker aan maar dan met 2 pinnen.
Iemand hier enige ervaring mee?
Als ik deze aansluit (heeft geen aarde) dan voel ik niets, maar als ik hem aanzet zonder verder iets aangesloten te hebben dan tintelt het metaal van de versterker achterop als je er met je hand over wrijft. (lekstroom).
Als ik de pre-out van de versterker aansluit, dan is het tintelen weg, maar volgens mij loopt de lekstroom van de sub naar de (geaarde) versterker via de massa van de signaalkabels.
Ik heb geen last van brom of andere problemen, maar vraag me af of dit wenselijk is. De versterker is mogelijk bewust niet geaard, er zit zo'n C13/C14 stekker aan maar dan met 2 pinnen.
@Fairy, ik heb zelf ook een DB4S in bestelling staan, om mijn 2x CM6 S2 + CMC S2 + 2x M1 aan te vullen, dus ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen!
Alles is bij mij aangesloten op een Marantz SR7011, nu 5.0 dus.
Werkt het instellen met de App goed?
Alles is bij mij aangesloten op een Marantz SR7011, nu 5.0 dus.
Werkt het instellen met de App goed?
Ik weet dat bij Dynaudio dit kan komen doordat de polariteit verkeerd zit. Heb je de stekker al eens omgedraaid in het stopcontact?Fairy schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:27:
Gekke vraag. Ik heb nu een DB4S subwoofer van B&W.
Da's een goeie tip inderdaad, nog niet geprobeerdKrentenbol schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:11:
[...]
Ik weet dat bij Dynaudio dit kan komen doordat de polariteit verkeerd zit. Heb je de stekker al eens omgedraaid in het stopcontact?

Wel gek dat dit bij zo'n nieuw model nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 25-04-2018 11:12 ]
@Fairy Is het niet aarden van de sub via de stroom aansluiting, maar via de versterker, niet om een aardlus te voorkomen? In automotive audio kan dit namelijk nog wel eens voor geklooi zorgen...
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Zou zomaar kunnen. Die stekker is heel bewust zonder randaarde en de contrastekker ook. Gaatje zit er niet gewoon nietMDKlapwijk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:32:
@Fairy Is het niet aarden van de sub via de stroom aansluiting, maar via de versterker, niet om een aardlus te voorkomen? In automotive audio kan dit namelijk nog wel eens voor geklooi zorgen...
Bizar dat in dit topic de subwoofers van Ken Kreisel ontbreken!
Ik heb zelf de DXD-808 nadat ik persoonlijk contact gehad heb met Ken. Super goed advies gekregen van hem, ook later toen ik de sub had en hij mij geholpen heeft om de sub beter te laten samenwerken met mijn Quadral front speakers. O.a uitleg van hem gekregen hoe je dmv virtueel de afstand van de speakers kunt verhogen op mijn Denon receiver om extra delay te introduceren wat ervoor zorgde dat de sub en de fronts nog beter samengingen.
Ken is een van de grondleggers en uitvinders van de subwoofer, bouwt ze nog steeds en ik ben heel erg tevreden over mijn DXD-808!
http://www.kreiselsound.com/subDXD808.php
Ik heb zelf de DXD-808 nadat ik persoonlijk contact gehad heb met Ken. Super goed advies gekregen van hem, ook later toen ik de sub had en hij mij geholpen heeft om de sub beter te laten samenwerken met mijn Quadral front speakers. O.a uitleg van hem gekregen hoe je dmv virtueel de afstand van de speakers kunt verhogen op mijn Denon receiver om extra delay te introduceren wat ervoor zorgde dat de sub en de fronts nog beter samengingen.
Ken is een van de grondleggers en uitvinders van de subwoofer, bouwt ze nog steeds en ik ben heel erg tevreden over mijn DXD-808!
https://wren.co/join/Devian
De klank van subwoofers is meer een eigenschap van de ruimte en integratie met fronts, dan van de sub(s) zelf. En een sub ontwerpen / bouwen is ook geen rocket science.
Overal in de ruimte goed sublaag creëren is daarentegen wel een hele uitdaging.
Zal denk ik ook een beetje met de prijs te maken hebben:Devian schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:38:
Bizar dat in dit topic de subwoofers van Ken Kreisel ontbreken!
MSRP
DXD-808 $1995
DXD-808 DUO $3995
DXD-808 QUATTRO $7995
DXD-808 QUATTRO-DUO $15995
DXD-808 QUATTRO-QUATTRO $31995
Ach ja, als je er 16 koopt heb je tenminste wel 75 dollar korting

Mis alleen de Quattro Stagioni
Ik heb mijn 808 gekocht voor €900, nieuw hier in NL. Maar volgens mij zijn ze nu gestopt met die subwoofer lijn.Fairy schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:26:
[...]
Zal denk ik ook een beetje met de prijs te maken hebben:
MSRP
DXD-808 $1995
DXD-808 DUO $3995
DXD-808 QUATTRO $7995
DXD-808 QUATTRO-DUO $15995
DXD-808 QUATTRO-QUATTRO $31995
Ach ja, als je er 16 koopt heb je tenminste wel 75 dollar korting
Mis alleen de Quattro Stagioni
Was even zoeken maar heb de mail terug kunnen vinden. Ging over dit stuk:Jag schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:32:
De klank van subwoofers is meer een eigenschap van de ruimte en integratie met fronts, dan van de sub(s) zelf. En een sub ontwerpen / bouwen is ook geen rocket science.
2. Another solution is to try to optimize your Quadral M4’s to integrate better and more accurately with the DXD in the right rear corner and to add digital delay to the DXD, but this can get complicated to explain how to do this.
There is a fundamental problem with ported speakers and ported subwoofers, which I will not try to explain here. The DXD will integrate more perfectly with a sealed main speaker. Very often I suggest to people with ported main speakers is to experiment with sealing up the port in their main speakers. I would recommend you try this by stuffing something in the ports of your Quadral M4’s. You may or may not need to EQ the low end of the M4’s using the Denon’s manual or auto EQ (again, this can get complicated). The hope is perhaps you can now use an 80Hz crossover.
Also, another trick is to add some digital delay to your DXD from your Denon or with an AntiMode by resetting the distance to the speakers and subs so the Denon or AntiMode adds an additional delay to the subwoofer output. Generally I would start by adding the time of one wavelength at the crossover frequency (say 100Hz or 80Hz whatever you are using). If you have set the distance to each speaker and DXD in your Denon speaker setup menu using actual distance and you are using 100Hz crossover setting, reset the distance to all your speakers to be about 10 feet (about one wavelength at 100Hz) farther away than what they are, keeping the DXD distance the actual distance. You Denon will then add an additional delay to the DXD equivalent to about 10 feet (which adds about a 10ms delay).The goal is to have the difference in distance between your DXD and all your speakers to be the actual distance plus 10 feet. If you are using 80Hz then make the added distance about 12.5 feet more to all your speakers. You can fine tune this by experimenting the with the distance you add to all the speakers. When a speaker is ported, the phase and internal acoustic delay (called group delay) is complex and never really allows proper phase integration with the DXD, which is a sealed sub. The integration issue becomes even more complex with both the speakers and sub being ported.
If the additional delay seems to improve the situation, you can try adding an additional 20 feet (for a100Hz crossover) or 25 feet (for an 80Hz crossover) and see what it sounds like. Your Denon might have a limitation as to the distance difference it allows.
Een sub goed instellen is inderdaad nog wel een dingetje.
Kwam er gisteren achter toen ik mijn sub van rechtsvoor naar linksvoor plaatste. Exact dezelfde opstelling maar dan gespiegeld, maar toen moest mijn Phase ineens van 180 graden rechts, weer naar 0 om hetzelfde effect te bereiken.
Moet nog veel leren op dit gebied, want kleine wijzigingen lijken soms groot effect te hebben. De sub 10 cm verder naar achteren zetten dan de fronts en de fase veranderd alweer.
Kwam er gisteren achter toen ik mijn sub van rechtsvoor naar linksvoor plaatste. Exact dezelfde opstelling maar dan gespiegeld, maar toen moest mijn Phase ineens van 180 graden rechts, weer naar 0 om hetzelfde effect te bereiken.
Moet nog veel leren op dit gebied, want kleine wijzigingen lijken soms groot effect te hebben. De sub 10 cm verder naar achteren zetten dan de fronts en de fase veranderd alweer.
Ja, dat is heel goed te begrijpen als je snapt wat de onderliggende principes zijn. Kijk, buiten is het simpel. Daar wordt de fase respons en daarmee de optelling tussen subs en andere speakers bepaald door de flankstijlheid van de akoestische afval (4e orde voor BR, 2e orde voor gesloten bijv). En de fysieke afstand. Dan gaan ook adviezen op zoals hierboven gegeven, dan kan je het met relatief simpele maatregelen goed krijgen.Fairy schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:50:
Een sub goed instellen is inderdaad nog wel een dingetje.
Maar binnen is het een totaal ander balspel. Daar wordt de amplitude response, en daarmee ook de fase response, bepaald door het staande golven patroon en de positie van de weergever in dat staande golven patroon. Dat is zo'n complex geheel, daar zijn geen algemene uitspraken over te doen. Behalve dan dat het aantal weergevers vergroten een manier is om de invloed van de staande golven te verminderen. Verder is het meten en expirementeren. En evt computer simulaties gebruiken icm meerdere weergevers en dsp als je echt door de hele ruimte goed sublaag wilt hebben.
Anoniem: 499527
Arendal kun je 60 dagen thuis proberen. De bouw (plateamp) heeft wat weg van Ken Kreisel, alleen speelt de Arendal die laatste helemaal zoek. Tegen een gunstiger prijs.
Beste iedereen,
Ik overweeg het om een subwoofer aan mijn systeem toe te voegen. Ik ben erg tevreden over het geluid dat mijn huidige installatie levert, maar heb het gevoel dat ik in het laag nog wel wat kan winnen. Vooral als ik films aan het kijken ben heb ik het gevoel dat een subwoofer echt iets kan toevoegen.
Mijn huidige setup:
NAD 390DD - https://nadelectronics.co...Powered-DAC-Amplifier.pdf
De NAD heeft 2 pre-out/subwoofer aansluitingen.
B&W 805 D3 - http://www.bowers-wilkins...eries_Diamond/805-D3.html
• Frequentiebereik (-3dB) : 42-28.000 Hz
• Frequentiebereik (-6dB) : 34-35.000 Hz
Nu heeft de NAD geen LFE kanaal dus met betrekking tot films zal het nooit even goed zijn als een receiver die alle kanalen los kan aansturen. Ik vraag mij af of een subwoofer via de subwoofer aansluiting op de NAD een toegevoegde waarde zal bieden tijdens het kijken van films. Bij muziek heb ik daar alle vertrouwen in.
Op dit moment kijk ik vooral naar de subwoofers van SVS. Dit omdat ik hoor dat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Daarnaast vind ik het fijn dat ze er vrij onopvallend uitzien. Ik heb ook maar de ruimte voor 1 subwoofer en zal er in de toekomst niet meer kanalen aan toevoegen. Het zou dus echt zijn om van 2.0 naar 2.1 te gaan
Ik vraag mij dus af of er iemand is die zijn of haar ervaringen kan delen of advies kan geven met betrekking tot deze manier van aansluiten. Adviseren jullie dan toch meer een receiver voor film of kan ik prima uit de voeten met een subwoofer bij mijn huidige installatie.
Alvast bedankt
Ik overweeg het om een subwoofer aan mijn systeem toe te voegen. Ik ben erg tevreden over het geluid dat mijn huidige installatie levert, maar heb het gevoel dat ik in het laag nog wel wat kan winnen. Vooral als ik films aan het kijken ben heb ik het gevoel dat een subwoofer echt iets kan toevoegen.
Mijn huidige setup:
NAD 390DD - https://nadelectronics.co...Powered-DAC-Amplifier.pdf
De NAD heeft 2 pre-out/subwoofer aansluitingen.
B&W 805 D3 - http://www.bowers-wilkins...eries_Diamond/805-D3.html
• Frequentiebereik (-3dB) : 42-28.000 Hz
• Frequentiebereik (-6dB) : 34-35.000 Hz
Nu heeft de NAD geen LFE kanaal dus met betrekking tot films zal het nooit even goed zijn als een receiver die alle kanalen los kan aansturen. Ik vraag mij af of een subwoofer via de subwoofer aansluiting op de NAD een toegevoegde waarde zal bieden tijdens het kijken van films. Bij muziek heb ik daar alle vertrouwen in.
Op dit moment kijk ik vooral naar de subwoofers van SVS. Dit omdat ik hoor dat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Daarnaast vind ik het fijn dat ze er vrij onopvallend uitzien. Ik heb ook maar de ruimte voor 1 subwoofer en zal er in de toekomst niet meer kanalen aan toevoegen. Het zou dus echt zijn om van 2.0 naar 2.1 te gaan
Ik vraag mij dus af of er iemand is die zijn of haar ervaringen kan delen of advies kan geven met betrekking tot deze manier van aansluiten. Adviseren jullie dan toch meer een receiver voor film of kan ik prima uit de voeten met een subwoofer bij mijn huidige installatie.
Alvast bedankt
Een goede sub voegt m.i. altijd iets toe, of het nou om stereo muziek gaat of om meerkanaals video. In jouw geval zou ik sowieso een receiver overwegen, zeker als je veel films en series kijkt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als ik je een tip mag geven. Kijk eens naar de DB4S van B&W. Fantastische sub! Ik heb zelf de C388 en B&W CM10 icm de DB4S.
[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 06-05-2018 20:41 ]
Het is wel goed om te weten wat het budget is van @VmanS want die DB4S kost gewoon €1600. Dan zou ik het wel weten en voor een svs pb of sb 4000 gaan die in de zelfde prijs categorie zit en een hoop meer te brengen heeft.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
@Fairy Bedankt voor de tip ik zal die ook eens bekijken. Alleen begreep ik inderdaad van anderen dat ik niet te merktrouw moet zijn en ook merken als SVS moest bekijken.
@renzo4000 Mijn budget zal rond de 1100-1200 euro liggen. Ik vind op dit moment 2000 voor een sub echt teveel geld. Ik lees inderdaad wel hele goede dingen over de 4000 reeks van SVS, maar dan moet ik echt wachten tot er een keertje ergens 1 goedkoper te krijgen is.
Jammer dat er geen 2.1 receivers zijn (zover ik kan vinden). Ik vind de NAD390DD juist zo fijn omdat het een hele goede stereoversterker is. Alleen mis ik dan net wel dat LFE kanaal. Misschien moet ik gewoon eens een sub kiezen en aansluiten en zien of het mij bevalt voor ik mijn hele systeem overhoop gooi.
Nog andere mensen met input of een mening hierover?
@renzo4000 Mijn budget zal rond de 1100-1200 euro liggen. Ik vind op dit moment 2000 voor een sub echt teveel geld. Ik lees inderdaad wel hele goede dingen over de 4000 reeks van SVS, maar dan moet ik echt wachten tot er een keertje ergens 1 goedkoper te krijgen is.
Jammer dat er geen 2.1 receivers zijn (zover ik kan vinden). Ik vind de NAD390DD juist zo fijn omdat het een hele goede stereoversterker is. Alleen mis ik dan net wel dat LFE kanaal. Misschien moet ik gewoon eens een sub kiezen en aansluiten en zien of het mij bevalt voor ik mijn hele systeem overhoop gooi.
Ik heb mijn DB4S voor het budget dat jij stelt (1250 dan wel). Weet ik wel een goede zaak voor je, moet je maar DM'en.VmanS schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:57:
@Fairy Bedankt voor de tip ik zal die ook eens bekijken. Alleen begreep ik inderdaad van anderen dat ik niet te merktrouw moet zijn en ook merken als SVS moest bekijken.
Nee heb geen aandelen en geen belang, maar reclame maken mag niet volgens mij.
Kijken naar dedicated subwoofer merken. Daar krijg je gewoon veel meer sub voor je geld dan dat als je een subwoofer van B&W haalt. SVS is bekend geworden met de subs. Voor € 899 koop je een PB 2000 die die een B&W sub van € 899, en wellicht die DB4S ook wel zoek speelt. De DB4S heeft een 10" woofer, die PB2000 een 12". De woofer van een PB2000 heeft een groter oppervlak om meer lucht te verplaatsen wat in theorie resulteert in een diepere betere hoorbare bass op de echt lager frequenties. De DB4S adverteert wel met een 1000W versterker, terwijl de PB2000 "maar" een 500W versterker heeft. Staar je daar trouwens niet blind op.VmanS schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:57:
Voor € 899 haal je ook een Klipsch 115sw met maar liefst een 15" woofer. Die sub is echt enorm en moet in theorie echt een lekker hoor- en voelbaar laagbereik hebben. Klipsch is geen dedicated subwoofer merk en staat in de pikorde wellicht lager aangeschreven dan B&W (al vind ik B&W vooral duur om het "merkje"), maar die sub is wel enorm populair.
Je kunt ook nog kijken naar een sub van BK. een BK monolith kun je voor 500 pond kopen volgens mij. Een bakbeest van meer dan 40kg. Nadeel, moet op maat gemaakt worden in Engeland.
Op basis van specs en prijzen zou ik zeggen; laat die DB4S lekker links liggen, veel te duur.
[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 07-05-2018 15:01 ]
Een 2e hands svs sb13 ultra zou misschien ook kunnen met het budget.
Als het echt voor film is zou een pb2000 nog veel meer geweld kunnen leveren, maar die zijn wel groot.
Kijk eens op audioholics staan veel reviews op, bij film op hoog volume bekijken is het belangrijk dat hij hard kan spelen rond de 20hz en lager.
Als het echt voor film is zou een pb2000 nog veel meer geweld kunnen leveren, maar die zijn wel groot.
Kijk eens op audioholics staan veel reviews op, bij film op hoog volume bekijken is het belangrijk dat hij hard kan spelen rond de 20hz en lager.
Marktplaats in de gaten houden. Worden regelmatig ook de betere subs aangeboden.
@VmanS Die NAD heeft ook een Optical aansluiting, als je daar gebruik van kan maken, heb je iig ook het LFE kanaal die rechtstreeks naar de subwoofer gaat. De surround en center kanalen worden dan over de 2 stereo kanalen gemixt.
Wil je het toch stereo aansluiten, dan wordt ook het LFE-kanaal als het goed is gewoon naar de stereokanalen gemixt, dus feitelijk mis je ook dan niets aan audio-informatie, het wordt alleen over 2 speakers en evt. een subwoofer verdeeld.
Het LFE-kanaal is wat luider dan de overige kanalen (10db dacht ik), maar dat valt volgens mij weg als het over de stereokanalen gemixt wordt. Dat kun je dan weer compenseren door de subwoofer gain wat hoger te zetten.
Wil je het toch stereo aansluiten, dan wordt ook het LFE-kanaal als het goed is gewoon naar de stereokanalen gemixt, dus feitelijk mis je ook dan niets aan audio-informatie, het wordt alleen over 2 speakers en evt. een subwoofer verdeeld.
Het LFE-kanaal is wat luider dan de overige kanalen (10db dacht ik), maar dat valt volgens mij weg als het over de stereokanalen gemixt wordt. Dat kun je dan weer compenseren door de subwoofer gain wat hoger te zetten.
[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2018 20:49 ]
Bedankt iedereen voor de tips en het advies. Ik vind de PB varianten van SVS wel echt heel lompe dingen. Wil ik persoonlijk niet in mijn woonkamer hebben. Die SB-2000 of 4000 en als ik het goed begrijp de voorloper SB13 Ultra vind ik wel er netjes uitzien. Ik zal ook marktplaats in de gaten houden.
@LA-384 Ik heb de NAD op dit moment via de optical aansluiting op de TV aangesloten. Op de TV heb ik de Apple TV 4k en PS4 aangesloten met hdmi. Op de NAD sluit ik de sub op de sub/pre-out aansluiting aan en dan even als voorbeeld deze https://www.svsound.com/products/sb-2000 op de LFE aansluiting. Is dat correct? Bedankt voor het meedenken trouwens!
@LA-384 Ik heb de NAD op dit moment via de optical aansluiting op de TV aangesloten. Op de TV heb ik de Apple TV 4k en PS4 aangesloten met hdmi. Op de NAD sluit ik de sub op de sub/pre-out aansluiting aan en dan even als voorbeeld deze https://www.svsound.com/products/sb-2000 op de LFE aansluiting. Is dat correct? Bedankt voor het meedenken trouwens!
[ Voor 3% gewijzigd door VmanS op 08-05-2018 11:43 ]
Leuk, maar dit is gewoon een rant tegen B&W. Heb je de DB4S uberhaupt al eens beluisterd?Hulleman schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:58:
[...]
Kijken naar dedicated subwoofer merken. Daar krijg je gewoon veel meer sub voor je geld dan dat als je een subwoofer van B&W haalt. SVS is bekend geworden met de subs. Voor € 899 koop je een PB 2000 die die een B&W sub van € 899, en wellicht die DB4S ook wel zoek speelt. De DB4S heeft een 10" woofer, die PB2000 een 12". De woofer van een PB2000 heeft een groter oppervlak om meer lucht te verplaatsen wat in theorie resulteert in een diepere betere hoorbare bass op de echt lager frequenties. De DB4S adverteert wel met een 1000W versterker, terwijl de PB2000 "maar" een 500W versterker heeft. Staar je daar trouwens niet blind op.
Voor € 899 haal je ook een Klipsch 115sw met maar liefst een 15" woofer. Die sub is echt enorm en moet in theorie echt een lekker hoor- en voelbaar laagbereik hebben. Klipsch is geen dedicated subwoofer merk en staat in de pikorde wellicht lager aangeschreven dan B&W (al vind ik B&W vooral duur om het "merkje"), maar die sub is wel enorm populair.
Je kunt ook nog kijken naar een sub van BK. een BK monolith kun je voor 500 pond kopen volgens mij. Een bakbeest van meer dan 40kg. Nadeel, moet op maat gemaakt worden in Engeland.
Op basis van specs en prijzen zou ik zeggen; laat die DB4S lekker links liggen, veel te duur.
Ik dus wel (ik heb hem namelijk) en hij heeft véél meer power dan ik ooit nodig zal hebben mits je hem laat spelen in de juiste balans met je main speakers.
Daarnaast heeft de B&W 1 groot voordeel en dat is dat je álles via je telefoon kan bedienen, dus je kan fijnafstellingen doen vanaf je luisterpositie en daardoor ook veel beter beoordelen of je instellingen het juiste effect hebben.
En de grootte van de woofer zegt lang niet alles over de prestaties.
Als iets niet belangrijk is bij een sub is het wel dat ie tering hard kan spelen. Het moet strak en gecontroleerd zijn.Fairy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:57:
[...]
Leuk, maar dit is gewoon een rant tegen B&W. Heb je de DB4S uberhaupt al eens beluisterd?
Ik dus wel (ik heb hem namelijk) en hij heeft véél meer power dan ik ooit nodig zal hebben mits je hem laat spelen in de juiste balans met je main speakers.
Daarnaast heeft de B&W 1 groot voordeel en dat is dat je álles via je telefoon kan bedienen, dus je kan fijnafstellingen doen vanaf je luisterpositie en daardoor ook veel beter beoordelen of je instellingen het juiste effect hebben.
Daarbij kan je bij de hogere series van SVS ook alles met je telefoon instellen
Owner of DBIT Consultancy
Dat bedoel ik ook. Als ik mijn sub solo laat spelen en de main uitzet, dan hoor ik hem amper, maar hij vult wel perfect de leegte op in het laat.DennusB schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:58:
[...]
Als iets niet belangrijk is bij een sub is het wel dat ie tering hard kan spelen. Het moet strak en gecontroleerd zijn.
Daarbij kan je bij de hogere series van SVS ook alles met je telefoon instellen
De hogere series van SVS kun je met de telefoon instellen, maar de PB2000 die hier genoemd word kan dat niet. Daarnaast is de PB2000 een stuk lomper. In mijn setup zou die gewoonweg niet passen.
Ik heb ook een C390DD. Mijn speakers (KEF Ref 1) gaan voor hun afmetingen redelijk diep, maar ik wilde ook lager. Ik heb nu een SVS SB13 Ultra aangesloten op de SUB1 Out, en ben erg tevreden. Je kan in de NAD instellen waar de speakers moeten ophouden, en waar de sub begint. (In mijn geval heb ik dat op 80Hz gezet). Er is ook een room correction mode in de NAD, maar daar ben ik nooit echt gelukkig mee geweest. Op de SVS heb ik wel e.e.a. aan room correction ingesteld, met behulp van REW (meetsoftware).VmanS schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:32:
Beste iedereen,
Ik gebruik voor video een HTPC met Kodi. Die downmixt geluid naar 2.0; dat gaat via S/PDIF (coax) naar mijn NAD. In de huidige Kodi-versies wordt het LFE-kanaal niet meegemixt dacht ik (in de komende versie 18 overigens wel), maar ik heb niet het idee dat ik er iets aan mis. In actiefilms begint de SVS flink te brullen en te rommelen.
Je kan natuurlijk wel een receiver kopen, maar als je toch geen surround gaat gebruiken, zou ik het eerst met de C390DD proberen! Ikzelf vind het met 2.1 al aardig de bioscoopervaring benaderen.
Wat zijn de afmetingen van de ruimte, en uit wat voor materialen zijn je vloeren/wanden/plafond vervaardigd? Ik denk dat tenzij je woning heel groot is je niet zo'n grote sub nodig hebt, dat draagt uiteindelijk ook niet zo veel bij, als de ruimte te klein is is het sowieso lastig om de hele lage tonen goed weer te geven.VmanS schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:35:
Bedankt iedereen voor de tips en het advies. Ik vind de PB varianten van SVS wel echt heel lompe dingen. Wil ik persoonlijk niet in mijn woonkamer hebben. Die SB-2000 of 4000 en als ik het goed begrijp de voorloper SB13 Ultra vind ik wel er netjes uitzien. Ik zal ook marktplaats in de gaten houden.
Ik heb zelf een SVS Pb-1000 in een ruimte van +- 4,5 bij 10,5m, maar ik denk niet dat er mensen zijn die aan zullen geven dat het laag wat mager is
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik heb de SB1000 in een kamer van 6 bij 6 of zo. En daar staat ie nu op 45% en is hij al vrij heftig aanwezig als dat nodig is. Erg fijne subs die van SVS! En via HiFi Corner mag je ze thuis proberen geloof ik!DjaRoel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:06:
[...]
Wat zijn de afmetingen van de ruimte, en uit wat voor materialen zijn je vloeren/wanden/plafond vervaardigd? Ik denk dat tenzij je woning heel groot is je niet zo'n grote sub nodig hebt, dat draagt uiteindelijk ook niet zo veel bij, als de ruimte te klein is is het sowieso lastig om de hele lage tonen goed weer te geven.
Ik heb zelf een SVS Pb-1000 in een ruimte van +- 4,5 bij 10,5m, maar ik denk niet dat er mensen zijn die aan zullen geven dat het laag wat mager is
Owner of DBIT Consultancy
Nee, niet beluisterd. Ik heb het in mijn betoog alleen over "in theorie". Leuk dat je dat die DB4S via je telefoon kan instellen als je op je luisterpositie zit, maar sinds wanneer kan dat niet meer met de afstandsbediening van je receiver? Mijn punt is, dat die DB4S hoogstwaarschijnlijk aan de hoge prijs is.Fairy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:57:
[...]
Leuk, maar dit is gewoon een rant tegen B&W. Heb je de DB4S uberhaupt al eens beluisterd?
Uiteraard maakt alleen een woofer, of een dikke versterker in de sub nog geen goede sub. Ik wil wel benadrukken dat merken als B&W, Focal, Dali (echte speakermerken) hele knappe speakers maken, maar de subwoofers van die merken snel overpriced zijn voor wat je er voor krijgt in vergelijking met meer dedicated subwoofer merken.
Ik twijfel er niet aan dat een DB4S genoeg power heeft of een hele mooie aanvulling is op jouw B&W speakers. Mag ook wel voor dat geld. Uiteraard is plaatsing key. Als je er maar genoeg tijd in stopt dan schijnt het zo te zijn dat als je 2 relatief goedkope subs koopt van € 600 per stuk (SVS PB 1000 bijv) en goed inregelt, je een strakker dieper laag krijgt dan een sub van SVS, Sunfire of Velodyne van € 3.000.
@Het Leoh-Paard Wat fijn! Iemand met een 390DD! Ook speakers in ongeveer dezelfde klasse (Prachtige speakers trouwens die KEF Ref 1). Top. Goed om te horen dat je het als een toegevoegde waarde ziet en dat ook tijdens films het die bioscoop ervaring kan benaderen. Ik snap dat het altijd beter kan, maar ik ben ook gewoon erg tevreden over de NAD. Die Room EQ is ook iets wat ik zelf niet gebruik op de NAD.
Alleen lijkt mij die 80hz wel erg hoog als je speakers zelf nog wel een stukje lager kunnen? Misschien zie ik dit verkeerd en kun je het mij uitleggen. Dingen als crossovers vind ik sowieso nog erg lastig te begrijpen. Lees er veel over, maar weet nooit wat je nu op de versterker en wat je nu op de sub zou moeten instellen. Bedankt voor je input! Niets beter dan een mede 390DD eigenaar.
@DjaRoel De ruimte is 5 bij 9 meter. De muren en het plafond zijn gestuct. De vloer is laminaat. Veel harde oppervlakken i know. Ik heb wel stoffen bank en een groot vloerkleed ervoor gelegd. Daarnaast hebben we redelijk wat planten in de woonkamer staan.
Ik vind het heel belangrijk dat ik een sub kies die kwalitatief niet onderdoet voor de speakers die ik heb staan. Dat is ook de reden waarom ik tot nu nog niet heb gekeken naar subs als de SB-1000, maar misschien zou ik dat wel moeten doen. Ik zoek in een Sub niet een apparaat om de hele wijk met de vloer gelijk te maken, maar meer iets wat mooi strak en helder klinkt. Ook wanneer de speakers niet keihard staan.
Alleen lijkt mij die 80hz wel erg hoog als je speakers zelf nog wel een stukje lager kunnen? Misschien zie ik dit verkeerd en kun je het mij uitleggen. Dingen als crossovers vind ik sowieso nog erg lastig te begrijpen. Lees er veel over, maar weet nooit wat je nu op de versterker en wat je nu op de sub zou moeten instellen. Bedankt voor je input! Niets beter dan een mede 390DD eigenaar.
@DjaRoel De ruimte is 5 bij 9 meter. De muren en het plafond zijn gestuct. De vloer is laminaat. Veel harde oppervlakken i know. Ik heb wel stoffen bank en een groot vloerkleed ervoor gelegd. Daarnaast hebben we redelijk wat planten in de woonkamer staan.
Ik vind het heel belangrijk dat ik een sub kies die kwalitatief niet onderdoet voor de speakers die ik heb staan. Dat is ook de reden waarom ik tot nu nog niet heb gekeken naar subs als de SB-1000, maar misschien zou ik dat wel moeten doen. Ik zoek in een Sub niet een apparaat om de hele wijk met de vloer gelijk te maken, maar meer iets wat mooi strak en helder klinkt. Ook wanneer de speakers niet keihard staan.
Ik ga er vanuit dat de wanden/vloer/plafond uit beton/steen zijn opgebouwd, daar doelde ik meer op. Ik denk dat je ook met een svs pb-1000 goed uit de voeten kan.VmanS schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:55:
@Het Leoh-Paard Wat fijn! Iemand met een 390DD! Ook speakers in ongeveer dezelfde klasse (Prachtige speakers trouwens die KEF Ref 1). Top. Goed om te horen dat je het als een toegevoegde waarde ziet en dat ook tijdens films het die bioscoop ervaring kan benaderen. Ik snap dat het altijd beter kan, maar ik ben ook gewoon erg tevreden over de NAD. Die Room EQ is ook iets wat ik zelf niet gebruik op de NAD.
Mijn woning heeft een houten vloer, houten plafond, en er zijn voorzetwanden langs de gevel geplaatst, ik verlies dus best wat vanwege absorptie.
Hoe een sb zich houdt tegenover een pb weet ik niet, ik had hiervoor naast de stereo opstelling een gesloten subje van HK met surround speakers, maar was daar niet zo tevreden over. Kan je misschien van iemand een sub lenen om eens te testen?
Edit, zie zojuist hierboven de tip dat je ze via Hificorner thuis uit kan proberen

Ik kan niet beoordelen of dat is, ik heb mijn DXD-808 vrij gunstig kunnen kopen en ben erg onder de indruk van zowel prijs, kwaliteit als in het formaat van de sub. Ik heb ook het idee dat door de push-pull configuratie hij ook heel erg geschikt is om muziek mee af te spelen.Anoniem: 499527 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:01:
[...]
Arendal kun je 60 dagen thuis proberen. De bouw (plateamp) heeft wat weg van Ken Kreisel, alleen speelt de Arendal die laatste helemaal zoek. Tegen een gunstiger prijs.
Ik ben overigens nog op zoek naar een 2e DXD-808...maar ze zijn bijna niet te vinden 2e hands, en nieuw worden ze niet meer gemaakt dacht ik. Dus ik sta open voor tips!