Polk S50 met S35 center, welke subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:44
Op dit moment heb ik een Onkyo TX-NR656 receiver met een Onkyo melkpakjes 5.1 speakerset. Ik wil de speakers graag upgraden en ben daarvoor gaan luisteren bij een hifi zaak. Daar uitgekomen op een set Polk Audio S50 fronts met een S35 centerspeaker. Ik heb de fronts eerst in stereo beluisterd met muziek, daarna een tijdje met een film in 5.1. Ik twijfel nog over of ik ook de S10 als rears bestel. Ik vraag me af hoeveel die toevoegen ten opzichte van de huidige melkpakjes van Onkyo als rears.

Er moet iig wel nog een subwoofer bij. Van belang is dat de sub gewoon niet te groot mag zijn. Maximaal 35x35x35cm. Ik heb afwisselend een B&W608 en een Sunfire HRS8 subwoofer beluisterd. De B&W kwam ‘boemeriger’ over, alsof ‘ie vooral laag produceert tegen de range van de fronts aan zeg maar. De Sunfire klonk veel subtieler, maar die is ook een stuk duurder (demo voor 749 euro). Daarbij is ‘ie super compact, hij meet maar 25x25x25cm.

Als ik hier de ‘ik zoek een subwoofer’-topic doorlees dan is de consensus: groter is altijd beter. Vaak wordt de SVS SB of PB1000 geadviseerd. De SB-1000 zou qua formaat nog kunnen passen en heeft een 12” woofer. De HRS heeft maar een 8” woofer, maar produceert wel een whopping 1000watt. De hifi zaak gaf ook aan dat de hoeveelheid vermogen ook een grote rol speelt bij hoe beheerst en strak een sub klinkt.

Helaas is de SVS sub in mijn omgeving nergens te beluisteren. Hij is ook niet meer zo wijd verkrijgbaar en kost in hoogglans wit tegenwoordiger 649 euro.

Heeft iemand ervaring met de SVS SB-1000 tegenover de Sunfire sub? Klopt het dat een 1000watt sub ook een flink volume nodig heeft voordat ‘ie wat gaat doen? Ik luister zelden echt op hoog volume.

Ik ben toch malle pietje niet!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34

Jag

Dat versterker vermogen van een subwoofer is minder relevant in de basis. Hoeveel geluid een (gesloten) subwoofer produceert is het product van driver diameter en uitslag. Een kleinere driver moet dus meer uitslag maken voor dezelfde geluidsdruk. Je hebt iets meer dan twee 8inch subs nodig voor dezelfde output van een enkele 12inch sub. Daarom schieten 8inch subs niet op :). Versterkervermogen is puur een middel om een bepaalde uitslag te halen. Maar meer dan de max uitslag kan je niet maken (zonder heel veel vervorming), meer vermogen heeft dan geen zin meer (bij die frequentie).

Verder wordt "hoe een sub klinkt" voornamelijk bepaald door de ruimte en de plaatsing van de sub en luisteraar daarin. Treurig maar waar :)

Edit: je kan er in de basis vanuit gaan dat verkopers weinig van verstand van audio hebben. Waar ze wel verstand van hebben ben ik nog niet achter. Ook treurig maar waar :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 23-09-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Haha, dat laatste is toch jammer :p

Het blijft wel een beetje natte vingerwerk dan. De ASW608 heeft een 10” driver tegen de 8” Sunfire. Toch klonk de Sunfire een stuk beter. Maar het zou dus kunnen zijn dat de B&W bij mij thuis weer beter klinkt dan de Sunfire afhankelijk van de akoestiek en de plaatsing :? De akoestiek is hier iig niet optimaal (pvc vloer, geen gordijnen, geen dingen aan de muur).

Maar goed, de Sunfire is al afgevallen want die bleek verkocht. Nu adviseert de verkoper een ASW610. Maar als “hoe die klinkt” eigenlijk alleen zinvol te bepalen is bij mij thuis, kan ik net zo goed zonder luisteren de SVS bestellen, want die heeft een 12” driver tegenover de 10” van B&W en zou om die reden in de basis ‘beter’ moeten zijn.

Ik dacht dat speakers uitzoeken lastig was, een subwoofer kiezen is helemaal niet te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb zelf de sb1000. Zat in dezelfde situatie als jou en heb de gok genomen en deze online besteld zodat ik rustig thuis kon proberen en evt terug kom sturen.

Dat is dus niet gebeurd, ben er zeer over te spreken. Had hiervoor een 8” B&W sub en dat is niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jag schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:21:
[...]
Edit: je kan er in de basis vanuit gaan dat verkopers weinig van verstand van audio hebben. Waar ze wel verstand van hebben ben ik nog niet achter. Ook treurig maar waar :)
_/-\o_

@The Legend Hifi Corner in Berkel en Rodenrijs verkoopt SVS. Wellicht dat je daar kunt gaan luisteren.

Voor mijn gevoel is luisteren naar subwoofers sowieso al veel lastiger omdat het enkel om lage tonen en effecten gaat en wij zulke lage geluiden veel moeilijker kunnen plaatsen. Wat ik ervan begrepen heb is dat je een subwoofer juist wel puur op specs en reviews kunt kopen, i.t.t. je andere speakers die je wel eerst gaat beluisteren. M.i. zou je als je subwoofers wilt vergelijken ze idealiter naast je gewenste speakers horen. Dan kun je namelijk ervaren wat ze toevoegen aan het geluid en wat de verschillen zijn tussen de subwoofers die je op het oog hebt. (@Jag Is dit correct?)

Het je trouwens enkel Polk beluisterd? Ik zou sowieso tijdens één en dezelfde luistersessie meerdere speaekrs beluisteren. Zo kun je tenminste vergelijken wat bij je past.

V.w.b. de surroundspeakers (achter, zij, atmos) die kunnen gerust van een totaal ander merk zijn. Enkel wanneer je veel 5.1 concerten luistert, kan het het waard zijn om boekenplank- of zuilspeakers voor je achterkanalen te gebruiken. In alle andere gevallen komen er alleen maar geluidseffecten door. Als je echt wilt weten wat het verschil tussen je Onkyo-melkpakjes en de beoogde Polks is, kan je vragen aan de winkel of je je eigen speakers mee mag nemen en deze mag vergelijken in de winkel met Polk en eventuele andere merken.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 23-09-2018 23:25 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Ik heb de Polk’s rechtstreeks vergeleken met de B&W 684 S2’s. De B&W’s waren puur op basis van specs en vooral ook afmeting mijn eerste keus. Bij het luisteren vielen die echter compleet door de mand. Eigenlijk alleen puur klassieke muziek klonk wel aardig, bij al het andere had ik steeds het idee dat het midden en laag compleet miste. De Polk’s bleken zeer allround, zeker niet perfect, maar prettig om naar te luisteren. De verkoper gaf later aan dat ‘ie de Polk’s niet meer standaard in de luisterruimte had staan omdat ze iets te goed verkocht werden ten opzichte van de duurdere merken 8)7

Ik denk dat ik de SVS dan maar gewoon online bestel en vergelijk met de ASW610 in de winkel. Berkel en Roderijs is namelijk net zo ver als Groningen voor mij :+

Pagina: 1