7.2 met 2 verschillende subs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Mijn bureau is ook mijn home cinema. M'n desktop heeft een 2.1 speakerset, de home cinema is 7.1. Die staan technisch wel volledig los van elkaar, gewoon in dezelfde ruimte van 4x5,20m.
Ik speel met het idee om mijn PC speakerset te vervangen, maar vooraleer ik beslis volgend vraagje:

Ik las op het web dat 2 subs beter is dan 1, doordat resonantie (deels) wordt opgeheven. Maar mijn huidige sub, een Jamo SUB 300 is al een paar jaartjes oud en niet meer nieuw te koop. De kans dat ik nog 's dezelfde ergens op de kop kan tikken is nagenoeg nihil.
Dus wat als ik een gelijkaardige, maar andere sub zou toevoegen aan de surround set? Zou dit ook een verbetering geven, of eigenlijk niet?

De achterliggende reden: ik twijfel of ik een Edifier 2.1 PC-set zou kopen, of 2.0 desktopspeakers (vb Audioengine HD3) en nog een losse sub erbij. Optie 1 is alleszins het goedkoopste, maar ik wil gerust wat meer uitgeven in ruil voor wat strakkere bass in de homecinema.
Dus wel op voorwaarde dat ik de sub aan de stereospeakers én m'n surround receiver kan koppelen, 2 inputs dus. Dat is dan waarschijnlijk nog een extra challenge...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja dat helpt ook. Het werkt nog beter als je beide subwoofers apart kan aansturen en kan optimaliseren met de Multi-Sub Optimizer. https://www.andyc.diy-aud...g.org/mso/html/index.html

Een setje pc-luidsprekers met subwoofer zou ik liever niet kopen, ik heb het idee dat zo'n subwoofer niet zoveel voorstelt vergeleken met een gewone losse subwoofer.

In deze prijsklasse zou je voor je hoofdluidsprekers ook naar kleine studiomonitors kunnen kijken.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 09-10-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Ik denk dat je mijn setup verkeerd interpreteerd.
Voor de home cinema heb ik een bluray speler en htpc aan mijn receiver hangen.
In dezelfde ruimte heb ik ook nog een bureau met desktop en 2.1 speakerset.
Die 2 elementen moet je volledig los van elkaar zien. Het enige wat ze onderling verbindt is mijn thuisnetwerk. De desktop is geen bron van de receiver.

Dus wat ik voor ogen heb, maar onzeker bem of het eigenlijk wel kan of enig nut zou hebben, is dat ik de nieuwe sub van de desktop ook als 2de sub op de receiver zou kunnen koppelen.
Als dat niet kan, zou ik voor een eenvoudiger Edifier setje gaan voor de desktop. Kan het wel, zou ik wat meer uitgeven en een stereoset met losse sub kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Het is iig slim om een 2e sub met ongeveer vergelijkbare max output te kopen dan. Verder hoeven twee subs niet gelijk te zijn als ze niet op dezelfde plaats staan. De fase overlap is namelijk altijd verre van volledig door de enorme invloed die de ruimte heeft.

Twee subs is idd better dan één. Wel geeft @TBTL een goede suggestie met mso. Daar kan je het echt goed mee krijgen. Een voorbeeld vind je hier. Dat vereist overigens wel iets als een minidsp, een meetmic plus een hoop geduld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Een umik-1 heb ik al, da's al een meevaller. Die gebruikte ik eerder al icm REW om mijn 7.1 allemaal op een gelijke level (75dB) te zetten. Veel meer dan dat heb ik er eigenlijk niet mee gedaan. Het werd met wat te complex, die room corrections... :/

Als ik het goed versta kan met zo'n miniDSP dan eigenlijk de 2 subs op elkaar afstellen, via een meegeleverde plugin voor REW?

Maar uit je reactie versta ik ook dat gewoon het feit dat er 2 vergelijkbare subs zijn ook al een verbetering zou geven. Ongeacht of ze nog verder getweakt zijn via een minidsp of niet.

Dan is het enkel nog kwestie om de extra sub zowel op de surroundreceiver (of dsp) als op de stereospeakers aan te kunnen sluiten. Bestaan daar RCA-verloopstukjes voor? Zoals deze splitter of deze? De enkele male in de input van de sub, en de sub-outs van de receiver en stereospeakers in de females... Of gaat dit niet werken?

[ Voor 5% gewijzigd door freeco op 10-10-2018 11:10 . Reden: 2 splitters toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heb je de link van mij gelezen? Het is met mso, een los programma. Hier een tutorial van minidsp zelf. Het is behoorlijk veel werk wel. Maar je kan er wel briljant goed sublaag mee maken, veel beter dan zonder metingen/simulatie. De kwaliteit van het sublaag zit hem uiteindelijk in hoe goed je het configureert met slim gebruik van dsp, niet in de gebruikte subwoofers.

Also je twee receivers op 1 sub aan wilt sluiten, heb je een sub met dubbele lijn ingang nodig. Dat is vrij gebruikelijk dat ze dat hebben (rood en wit). Of je moet nooit tegelijk beide receivers aan hebben staan, dan kan het met een y split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
nu pas je post in het andere topic helemaal gelezen, daarnet op het werk maar even vluchtig kunnen bekijken...
Maar als ik het goed samenvat:
1. Ja, 2 subs zal wel degelijk een meerwaardige hebben voor m'n homecinema.
2. Spendeer ik nog wat extra aan een minidsp kunnen de 2 nog geoptimaliseerd worden.
3. Een sub kan aan 2 verschillende bronnen hangen; hetzij met zo'n splitter; hetzij 1 bron op de rode cinch, de ander op de witte

De 2 bronnen staan nooit beide tegelijk aan. Ik werk ofwel aan m'n desktop, ofwel kijk ik een film via de bluray of htpc. Niet te beide tegelijk ;-)
Of ik het zover ga drijven met een minidsp weet ik eerlijk gezegd nog niet. Deze goedkopere 2x4 is voldoende? Bij het youtube filmpje staat trouwens wel vermeld dat die plugin voor REW is. Maar in de andere tutorial hebben ze het dan weer over MSO. Anyway, welke soft maakt me niet echt uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

1,2&3: correct :)

Een minidsp 2x4 is zeker genoeg. Niet de HD versie nemen, die is minder geschikt.

Mso is vrij complex en foutgevoelig. Maar als je bereid bent er wat moeite in te steken, kan ik je wel op afstand helpen. Dat gaat vrij goed met mso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
alrightie
tnx Jag & TBTL (y)
Pagina: 1