Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 14 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gaaf! Geen last van resonantie in de kasten?

Edit: ik zie de outlet prijzen op de website..... wow...... 3 meter TV meubel kost € 4.400 8)7
Mooi spul, maar mij te duur.
FREAKJAM schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:06:
Zou achteraf jammer zijn als blijkt dat één sub onvoldoende is. Ben bang omdat het een "open" ruimte is (kamer grenst aan keuken en woonkamer voor), dat één sub niet voldoende gaat zijn.
Twee subs is altijd beter dan één sub, mits je een multisub opstelling goed inregelt. Een enkele sub heeft meer last van dead spots dan twee subs. Mogelijk geven 4 simple jamo subs een beter verdeeld laag over een hele ruimte dan een SVS PB 16 ultra voor een fractie van de prijs.

Probleem met multisubs is dat de afregeling wel iets verder gaat dan de crossover goed instellen en je receiver vertellen dat de overige speakers "small" zijn. Zelf zou ik niet zo snel twee subs aanschaffen, omdat ik geen idee heb hoe ik een multisub opstelling goed in moet regelen. Koop ik liever een dikke unit als een PB3000/4000.

[ Voor 59% gewijzigd door Hulleman op 20-11-2018 13:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hulleman ware woorden. Het inregelen is idd lastig. Er bestaat software voor die je kan gebruiken icm metingen, maar dat is echt iets wat je met vallen en opstaan moet leren. Maar er zijn er ook genoeg die het "met de hand doen". Een meet mic icm Rew is wel aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-06 14:01

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Hulleman, nee ik heb nog niet opgemerkt dat er extra resonanties e.d. zijn, maar ik moet nog steeds meten en afregelen, zowel de minidsp als de x8500h.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:21

M14

Jag schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:43:
Ik heb wel eens eerder iets vergelijkbaars gepost, maar wellicht weer eens leuk om het resultaat van het inregelen van een multisub opstelling te laten zien.

Foto van een jaar geleden
[Afbeelding]

Op de plek van het gordijn zitten nu tuindeuren. Dat verandert het staande golven patroon van de ruimte en dus klonk mijn sublaag anders en was het tijd het opnieuw in te regelen :)
[Afbeelding]

Ik heb 4 subs in gebruik met per sub 2 XLS10 drivers in een gesloten behuizing. Momenteel is de set in revisie, waarbij subs een nieuwe baffle en achterzijde krijgen, wat dikker uitgevoerd (36mm) en met extra bracing in de behuizing. Het gaat binnenkort in de lak.
[Afbeelding]

Aangedreven door een Rotel RMB1575 met elke sub een eigen DSP kanaal
[Afbeelding]

Als vergelijk de response in het sublaag op de moneyseat positie door de 4 identieke subwoofers. Elke curve is de response van 1 vd 4 subwoofers.
[Afbeelding]

Kortom, een flinke puinhoop en hele grote variatie. Duidelijk is te zien dat de subwoofer positie erg veel uitmaakt voor de resulterende response.

De subwoofer die rechtsvoor staat geeft een redelijk rechte response op de luisterpositie. Maar er zijn meer luisterposities, en ik wil overal goed geluid hebben. Dit is de response van de subwoofer rechtsvoor op de andere luisterposities (blauw) vergeleken met de hoofd positie (rood).

[Afbeelding]

Je ziet nog niet eens zoveel variatie in de vlakheid, maar wel 10 dB verschil in gemiddeld niveau. Kortom, op sommige posities krijg je veel en andere posities heel weinig sublaag. Dit probleem is niet op te lossen met EQ, want alles wat je EQ-ed heeft ook gevolgen voor de andere posities.

Dit is het resultaat na inregelen met multisub optimizer. Dat is software die de DSP instellingen per sub voor je kan optimaliseren. Dit doe je door per positie elke sub apart te meten en dit aan MSO te voeren. Hierop volgt dan een vrij ingewikkeld optimalisatie proces waarbij je ook zelf een beetje moet helpen, dus het is best een hoop getweak.

[Afbeelding]

Maar wel overal goed sublaag! De iets oplopende curve in het sublaag is bewust.

Ook nog leuk, de integratie van subs en tops. Er wordt op 100Hz gecrossed met textboek LR4 filters.
[Afbeelding]
Erg interessant. Wat voor DSP's gebruik je hier voor?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Jag en ik gebruiken alletwee MiniDSP producten. Dit is de allersimpelste:

https://www.minidsp.nl/2x4.html

Daar heb je er eentje van nodig (en een meetmicrfoon en MSO software en heeel veel geduld)

Ik heb twee keer een 2x4 minidsp, omdat ik naast de 4 subs, mijn front speakers er actief mee filter en ze ook met de 2e MiniDSP mee regel voor de "multisub" (ik heb voor MSO dus 6 "subwoofers" om in te stellen). Jag gebruikt de C-DSP 8 of 12 kanaals (ik ben het even kwijt :P).

Ik heb overigens 4x een klein (~30L) gesloten 10" subje die zonder minidsp niet zo diep gaan, maar met MSO ingesteld werkt het echt fenomenaal goed, strak en lekker.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 20-11-2018 16:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

M14 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:00:
[...]

Erg interessant. Wat voor DSP's gebruik je hier voor?
Wat @JvS al zei, een miniDSP c-dsp 6x8 gebruik ik. Full range stereo in vanuit de AVR, dan alle bass management met de DSP. Vanuit DSP 4x uit naar de subjes, en dan nog 4 kanalen voor de actief gefilterde twee weg tops. Maar het type DSP is niet zo gek relevant, de lange MSO sessie wel. Daarmee kan je het sublaag overal zo goed krijgen, dat lukt je met de hand niet. Veels te veel variabelen, en als je het goed op 1 plek hebt, is het weer minder op plek 2, of plek 3, enz :).

• M14

M14

Jag schreef op donderdag 22 november 2018 @ 02:32:
[...]

Wat @JvS al zei, een miniDSP c-dsp 6x8 gebruik ik. Full range stereo in vanuit de AVR, dan alle bass management met de DSP. Vanuit DSP 4x uit naar de subjes, en dan nog 4 kanalen voor de actief gefilterde twee weg tops. Maar het type DSP is niet zo gek relevant, de lange MSO sessie wel. Daarmee kan je het sublaag overal zo goed krijgen, dat lukt je met de hand niet. Veels te veel variabelen, en als je het goed op 1 plek hebt, is het weer minder op plek 2, of plek 3, enz :).
Oh, dat had ik dan net gemist :). Ik moet eens terug lezen hoe je setup er dan verder uit ziet, je maakt dat geen gebruik van een receiver of ingebouwde crossover lijkt me.

Zelf een subkast bouwen staat nog op de planning, hier zou ik ook voor een gesloten type gaan. Kan minder mee fout gaan :). Daarbij had ik de gedachte om een DSP te gebruiken om eenzelfde roll-off te krijgen als met een gepoorte kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb wel een Pioneer lx272 receiver. De surrounds hangen rechtstreeks aan de receiver. Vanuit de front preouts ga ik de c dsp 6x8 in en van daaruit naar Rotel poweramps. Dat is dus 4 kanalen sub (dubbel XLS10 in 50L gesloten), en een 2weg top met 10inch mid in passieve cardioide behuizing en 10inch DIY waveguide. Dat laatste is een meerjaren project geweest en is nu in afrondende fase van de 3e revisie :). Ik heb ook nog een 2weg diy center, ook cardioide en met waveguide waarvoor ik een minidsp gebruik als crossover. Ik filter alles actief :)

Wat betreft jouw plannen @Hulleman: een gesloten subje bouwen kan je je geen buil aan vallen. Gesloten heeft als voordeel dat het klein kan met toch diepgang (met dsp uiteraard). Wil je meer output dan vergroot je het aantal/grootte/xmax van de driver(s). BR kan ook, maar wordt automatisch wat groter. Wil je echt massive output dan worden tapped horns interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 18:27
Na een opmerking van @LA-384 in een ander topic heb ik gekeken naar verschillende subwoofers. De kamer welke deze moet vullen is 67m3. Ik ben eigenlijk constant gecharmeerd van SVS maar LA kwam met BK. Ik weet nog niet precies met welke 5.1 set de SUB moet gaan werken maar het wordt hoogst waarschijnlijk wel Dali. Hoofdzakelijk wil ik een goede sub voor films en series. Maar het zou ook fijn zijn dat de sub goed overweg kan met muziek. Nu twijfel ik over de volgende subs:

SVS PB-2000 899,-
SVS PB12-NSD 699,-
BK Monolith 530,- (zonder verzenden)
BK Monolith + 650,- (zonder verzenden)
BK XXLS400 510,- (zonder verzenden (sealed, dus wellicht niet verstandig))

Een behoorlijk prijs verschil dus. Voorkeur gaat uit naar de monolith + of de SVS PB12-NSD.
Waarvan de SVS gemakkelijker verkrijgbaar is bij een nederlandse shop.

Ga ik met 1 van deze keuzes de mist in en straks in het laag missen of is elk van deze een persoonlijke voorkeur en zijn de prestaties gelijk te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 19:08
Tribunus schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:23:
Na een opmerking van @LA-384 in een ander topic heb ik gekeken naar verschillende subwoofers. De kamer welke deze moet vullen is 67m3. Ik ben eigenlijk constant gecharmeerd van SVS maar LA kwam met BK. Ik weet nog niet precies met welke 5.1 set de SUB moet gaan werken maar het wordt hoogst waarschijnlijk wel Dali. Hoofdzakelijk wil ik een goede sub voor films en series. Maar het zou ook fijn zijn dat de sub goed overweg kan met muziek. Nu twijfel ik over de volgende subs:

SVS PB-2000 899,-
SVS PB12-NSD 699,-
BK Monolith 530,- (zonder verzenden)
BK Monolith + 650,- (zonder verzenden)
BK XXLS400 510,- (zonder verzenden (sealed, dus wellicht niet verstandig))

Een behoorlijk prijs verschil dus. Voorkeur gaat uit naar de monolith + of de SVS PB12-NSD.
Waarvan de SVS gemakkelijker verkrijgbaar is bij een nederlandse shop.

Ga ik met 1 van deze keuzes de mist in en straks in het laag missen of is elk van deze een persoonlijke voorkeur en zijn de prestaties gelijk te noemen?
Ik zou gewoon de sub kiezen met de hoogste output welke binnen je budget past. Op Google krijg je genoeg resultaten merk x vs merk y.

Ik vind dat een muzikale sub niet perse bestaat, een muzikale beleving wel, daarbij is de integratie van de sub ten opzichte van je speakers gewoon heel belangrijk. Iets wat best wat tijd in beslag kan nemen.

Ik heb zelf een enkele PB-1000 en zou die desgevraagd in het rijtje muzikale subs willen zetten. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de plaatsing en instelling va de cross-over frequentie daar meer bepalend in is geweest dan het type of merk.

Ik overweeg persoonlijk om er een subwoofer bij te plaatsen omdat 1 sub vaak nogal resulteert in een egoïstische luisterpositie, tenzij je een lucky basterd bent is de bas van luisterplek tot luisterplek verschillend. En we hebben 16m2 aangebouwd dus ik maar me wat zorgen of deze nog voldoende output heeft. Maar dat is dus ook nog iets om rekening mee te houden, twee kleinere subs tov een grootte (of twee grootte :o ) _/-\o_ als je die mogelijkheid hebt of in overweging neemt zou ik daar zeker rekening mee houden ;)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@DjaRoel Dank voor het antwoord zover. Het is voor mij onmogelijk om 2 subs neer te zetten en daarnaast laat mijn budget dat ook niet toe. Ik ga er van uit dat de subs hierboven door mij aangegeven prima zullen presteren en wat dat betreft vind in de PB2000 aan de dure kant. Dan blijft mijn voorkeur eigenlijk gelijk.

De PB12-NSD of de monolith +. Is er in NL en BE een importeur o.i.d. of moet de BK echt in de UK besteld worden. Ik zie namelijk wel een link voor een Nederlandse shop maar die is niet meer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BK subs bestel je idd op hun eigen website of evt via Amazon (waar ze ook een eigen account hebben). De subs worden namelijk op bestelling gemaakt, ze leveren niet of slechts zeer beperkt uit voorraad. Je krijgt er standaard x meter kabel bij, maar je kunt dat via mailcontact wijzigen.

Ik heb zelf vantevoren even kort email contact gehad, ze kunnen je enigszins adviseren. Ik ben zelf tegen hun advies (monolith) ingegaan en voor een xxls400 gegaan. Uiteindelijk heb ik er een tweede via marktplaats bij gekocht. Wel getwijfeld over de monolith, maar die vond ik uiteindelijk toch wat te lomp.

Ik heb m'n subs via een Minidsp afgesteld, met medewerking van Jag. Ik ben er zeer content mee, het euvel wat ik met een enkele sub had, was dat deze soms niet en soms overdreven aanwezig was, nu is het gewoon gelijkmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Tribunus schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:19:
@DjaRoel Dank voor het antwoord zover. Het is voor mij onmogelijk om 2 subs neer te zetten en daarnaast laat mijn budget dat ook niet toe. Ik ga er van uit dat de subs hierboven door mij aangegeven prima zullen presteren en wat dat betreft vind in de PB2000 aan de dure kant. Dan blijft mijn voorkeur eigenlijk gelijk.

De PB12-NSD of de monolith +. Is er in NL en BE een importeur o.i.d. of moet de BK echt in de UK besteld worden. Ik zie namelijk wel een link voor een Nederlandse shop maar die is niet meer online.
Ik heb geen ervaring met BK subs, wat ik bij vergelijkbare vragen tegen kom als argument voor of tegen is dat de SVS digitale versterkers gebruiken waar BK analage versterkers gebruikt.

En ze geven aan dat de dsp functionaliteit bij SVS beter op orde is?

Misschien dat @LA-384 daar wat over kan vertellen? Dat zou ook het aanzienlijke verschil in gewicht verklaren als er een "ouderwetse" versterking gebruikt wordt, even buiten beschouwing gelaten of dat beter of slechter is O-)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet wel dat iemand volgens mij hier eens zo'n sub heeft opengemaakt en foto's gemaakt heeft.

Er zaten enkele van die grote knotsen van capacitors op. Geen idee of dat bij digitaal ook is.

Op de site staan ook foto's.

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/MONOLITH_Plus.htm

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 27-11-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
DjaRoel schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:36:
[...]

Ik heb geen ervaring met BK subs, wat ik bij vergelijkbare vragen tegen kom als argument voor of tegen is dat de SVS digitale versterkers gebruiken waar BK analage versterkers gebruikt.

En ze geven aan dat de dsp functionaliteit bij SVS beter op orde is?

Misschien dat @LA-384 daar wat over kan vertellen? Dat zou ook het aanzienlijke verschil in gewicht verklaren als er een "ouderwetse" versterking gebruikt wordt, even buiten beschouwing gelaten of dat beter of slechter is O-)
met digitale versterkers bedoel je denk ik klasse D versterkers? Alle versterkers hebben namelijk een analoog uitgangssignaal ;) klasse D werkt met PWM, dus dat zou je als soort van digitaal kunnen zien. Maar behalve een hoger rendement zie ik er geen heel grote voordelen van tov. A/B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 15:00
LA-384 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:11:
Ik weet wel dat iemand volgens mij hier eens zo'n sub heeft opengemaakt en foto's gemaakt heeft.

Er zaten enkele van die grote knotsen van capacitors op. Geen idee of dat bij digitaal ook is.

Op de site staan ook foto's.

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/MONOLITH_Plus.htm
Hier dus:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56372295
Het betreft de P12-300SB-PR die nagenoeg hetzelfde zal zijn als de 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:46
Je kunt ook na de bk P12-300SB-PR kijken, de -PR heeft een passieve radiator maar is niet zo groot.
Soms kun je op ebay ook BK's vinden, vanuit de fabriek maar met een kleine fout in de afwerking. Bij mij was het een zo goed als niet zichtbaar krasje aan de zijkant (de xxls400, niet de 300sb-pr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:33:
[...]

met digitale versterkers bedoel je denk ik klasse D versterkers? Alle versterkers hebben namelijk een analoog uitgangssignaal ;) klasse D werkt met PWM, dus dat zou je als soort van digitaal kunnen zien. Maar behalve een hoger rendement zie ik er geen heel grote voordelen van tov. A/B
Zeker, helemaal eens. Een SMPS inc klasse D amp is zo licht, geeft zoveel vermogen en is zo zuinig, dat je zou kunnen stellen dat het voor subs onlogisch is om iets anders dan klasse D te gebruiken. Een Behringer 3000DSP koop je voor 230euro en doet 2x iets van 400watt @ 8ohm. En nog veel meer @ 4 ohm. De 4 kanaals versie kost 300euro. Dat is gratis :). Kan je een multisub opstelling mee van heel veel sap voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Grappig dat dit weer omhoog komt op dit moment; ik heb nu al heel goedkoop 2 compacte kleine subs kunnen kopen op Marktplaats, een Rel Quake 2 en een MJ Acoustics. Ik was afgelopen dagen al aan het overwegen om te proberen meerdere Quakes op de kop te tikken en dan met DSP aan de gang te gaan. Mede omdat ik niet heel veel tijd meer heb in mijn huidige privésituatie en 3/4 keer zelfbouw + DSP een gebed zonder einde zou worden. Aardige van die Quakes is dat ze ondanks het kleine formaat erg diep komen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Bij de grote verbouwing van de boerderij van mijn ouders is er in één van de kamers(4m bij 5.5m) plaats voor een dedicated thuisbioscoop. Mijn ouders kunnen een goede filmervaring wel waarderen maar helaas reflecteert het gestelde budget dat niet helemaal ;) Voor mij de uitdaging om met een beperkt budget toch een echte bioscoopervaring neer te zetten. Ik heb al een 5.1 speakerset van teufel aangeschaft. (ultima 40 mk2) Geen absolute toppers, maar voor 400 euro een goede deal. De bijgeleverde subwoofer gaat tot 33hz(-3db) waar ik toch niet helemaal tevreden over ben, daarnaast is het natuurlijk lastig om een enigszins uniforme respons te krijgen met een enkele subwoofer en een denon x1400h die geen subEQ biedt.

Ik zie 2 mogelijkheden, een extra tweedehands subwoofer van vergelijkbare prestaties halen voor ~120.- en dan de boel vlak proberen te krijgen met een minidsp (140.-).

Of de subwoofer verkopen en er een diy project van maken. Ik heb interessante dingen gezien op het Amerikaanse avsforum. Mijn idee zou dan zijn om een Behringer NX3000DSP met twee fatsoenlijke drivers te halen(hopelijk <150 euro/stuk) en dan in de muur van de thuisbioscoop te bouwen (achter één van de muren zit een trap met flink wat ruimte dr onder).

Natuurlijk is de tweede optie een stuk duurder maar de resultaten van zulk soort projecten die ik op avsforum voorbij heb zien komen zijn wel veelbelovend. Voornamelijk dit topic vond ik interessant. Voor het bouwen van de subwoofer en het afstellen heb ik in ieder geval genoeg tijd en ook de nodige tools zijn verder aanwezig. Graag jullie professionele meningen :)

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah leuk. Ik lees tegenwoordig veel op avsforums en daar wordt het vaak goed aangepakt :). Ze gebruiken maken daar veel van dezelfde drivers gebruik. Heel veel Dayton (zelf ook fan van :) ): de ultimax, de pa460 en de rs460ho. Verder de stereo integrety ht18 en de b&c 21sw. Vaak combineren ze drivers die vooral op displacement gericht zijn (ultimax) met meer efficiënte drivers (pa460). De PA460 wordt vaak gebruikt als MBM, mid bass module, een begrip wat wij niet kennen. Dit doen ze voor de tactile response :). De PA460 wordt ook standalone gebruikt met een tuning rond de 20Hz, de VBSS, die had je al gevonden. De amerikanen, vaak wat groter wonend en ik gok vrijstaand, zetten gerust 8 of 16 van die subjes weg. Minder vinden ze kidd stuff :+. Het gemene is ook dat die pa460 daar bijna gratis is, iets van 75 dollar. Hier is ie ruim het dubbele helaas (bij soundimports, wat wel een prettige shop is).

Buiten het budget om, wat is ongeveer de beperking wat betreft grootte?
Ik denk wel dat die vbss een prima keuze is voor je budget! Daar zul je zeker mooi film laag mee kunnen maken! In je achterhoofd kun je houden dat je een hele goede upgrade optie hebt mocht het nog niet goed genoeg zijn. Je kan de vbss subs naar achteren zetten, min of meer als nearfield sub (dus als echte MBM inzetten). En dan twee ultimaxen achter je scherm zetten op een nx6000. Dan heb je een volledige multisub opstelling met veel cleane output. Zeker als je dat met mso inregelt, kan je het naar beter dan professioneel niveau tillen. Wel het risico van zelfbouw overigens, je wilt altijd meer en beter. Down the rabbit hole gaan noemen ze dat op avs :P.

Wat betreft de versterker is de Behringer nx3000dsp idd een no brainer. Heel veel vermogen , ingebouwde DSP (met best een aardige inferface wat ik op screenshots zie) en efficient.

Dat gezegd hebbende, staat of valt het geheel met correcte inregeling. Als je technisch onderlegd bent en nog belangrijker, veel tijd hebt, dan is MSO een hele goede oplossing. Hiervoor heb je een umik nodig (of nog sjieker, een losse meetmic / 2 kanaals audio interface) inc REW. Ik wil je wel op weg helpen ermee als je daar behoefte aan hebt. Ik ondersteun goed sublaag namelijk van harte

[ Voor 76% gewijzigd door Jag op 05-12-2018 07:30 . Reden: veels te vroeg op post geklikt :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-06 16:32
Daanieyel schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:07:
Bij de grote verbouwing van de boerderij van mijn ouders is er in één van de kamers(4m bij 5.5m) plaats voor een dedicated thuisbioscoop. Mijn ouders kunnen een goede filmervaring wel waarderen maar helaas reflecteert het gestelde budget dat niet helemaal ;) Voor mij de uitdaging om met een beperkt budget toch een echte bioscoopervaring neer te zetten.
Leuk projectje.
Ik heb al een 5.1 speakerset van teufel aangeschaft. (ultima 40 mk2) Geen absolute toppers, maar voor 400 euro een goede deal. De bijgeleverde subwoofer gaat tot 33hz(-3db) waar ik toch niet helemaal tevreden over ben, daarnaast is het natuurlijk lastig om een enigszins uniforme respons te krijgen met een enkele subwoofer en een denon x1400h die geen subEQ biedt.

Ik zie 2 mogelijkheden, een extra tweedehands subwoofer van vergelijkbare prestaties halen voor ~120.- en dan de boel vlak proberen te krijgen met een minidsp (140.-).

Of de subwoofer verkopen en er een diy project van maken. Ik heb interessante dingen gezien op het Amerikaanse avsforum. Mijn idee zou dan zijn om een Behringer NX3000DSP met twee fatsoenlijke drivers te halen(hopelijk <150 euro/stuk) en dan in de muur van de thuisbioscoop te bouwen (achter één van de muren zit een trap met flink wat ruimte dr onder).

Natuurlijk is de tweede optie een stuk duurder maar de resultaten van zulk soort projecten die ik op avsforum voorbij heb zien komen zijn wel veelbelovend. Voornamelijk dit topic vond ik interessant. Voor het bouwen van de subwoofer en het afstellen heb ik in ieder geval genoeg tijd en ook de nodige tools zijn verder aanwezig. Graag jullie professionele meningen :)
Ik vind het een beetje appels en peren, 150 W formaat bierkrat tegenover 1500 W formaat wasmachine. Groter klinkt inderdaad beter. Een professionele versterker met ingebouwde DSP is doorgaans heel netjes af te regelen en is vaak veel robuuster dan dat consumenten spul. Bij Behringer weet je nooit helemaal zeker hoe betrouwbaar het op de lange duur zal zijn, al is het op dit moment wel een stuk beter dan pakweg 10 jaar geleden. Met dat concept ga je denk ik wel een killer sub kunnen bouwen die cinema waardig is.

Die Denon receiver is zo te zien een instapmodel en wat mij betreft de zwakste schakel in de keten.

Gebruik ook een gedeelte van je budget voor akoestiek. Meubelstukken en kasten werken overigens heel goed voor de akoestiek maar je komt er waarschijnlijk niet omheen om op enkele plekken wat diffusie en absorptie toe te voegen. Een gebogen vlak van triplex opgevuld met minerale wol, corner traps, van dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Beide ten eerste bedankt voor de reactie!
Jag schreef op woensdag 5 december 2018 @ 06:44:
Ah leuk. Ik lees tegenwoordig veel op avsforums en daar wordt het vaak goed aangepakt :). Ze gebruiken maken daar veel van dezelfde drivers gebruik. Heel veel Dayton (zelf ook fan van :) ): de ultimax, de pa460 en de rs460ho. Verder de stereo integrety ht18 en de b&c 21sw. Vaak combineren ze drivers die vooral op displacement gericht zijn (ultimax) met meer efficiënte drivers (pa460). De PA460 wordt vaak gebruikt als MBM, mid bass module, een begrip wat wij niet kennen. Dit doen ze voor de tactile response :). De PA460 wordt ook standalone gebruikt met een tuning rond de 20Hz, de VBSS, die had je al gevonden. De amerikanen, vaak wat groter wonend en ik gok vrijstaand, zetten gerust 8 of 16 van die subjes weg. Minder vinden ze kidd stuff :+. Het gemene is ook dat die pa460 daar bijna gratis is, iets van 75 dollar. Hier is ie ruim het dubbele helaas (bij soundimports, wat wel een prettige shop is).
Dat de pa460 driver hier duurder is had ik inderdaad opgemerkt. Op zich is ie nog steeds redelijk betaalbaar, maar ik hoopte eigenlijk dat er equivalenten van deze driver te koop zouden zijn die meer in de richting komen van de Amerikaanse prijs. Maar dat zal wel niet.
Buiten het budget om, wat is ongeveer de beperking wat betreft grootte?
Ik denk wel dat die vbss een prima keuze is voor je budget! Daar zul je zeker mooi film laag mee kunnen maken! In je achterhoofd kun je houden dat je een hele goede upgrade optie hebt mocht het nog niet goed genoeg zijn. Je kan de vbss subs naar achteren zetten, min of meer als nearfield sub (dus als echte MBM inzetten). En dan twee ultimaxen achter je scherm zetten op een nx6000. Dan heb je een volledige multisub opstelling met veel cleane output. Zeker als je dat met mso inregelt, kan je het naar beter dan professioneel niveau tillen. Wel het risico van zelfbouw overigens, je wilt altijd meer en beter. Down the rabbit hole gaan noemen ze dat op avs :P.
De beperkingen qua grootte hangen wat af van de uiteindelijke indeling van de kamer. Vandaar dat ik de vraag nu stel, dan kan er rekening mee worden gehouden tijdens de bouw. Het idee van een nearfield sub was ik niet eerder tegengekomen, ik zal het eens verder onderzoeken. Twee ultimaxen plus de vbss'en wordt toch echt te duur ben ik bang. Ik hoopte dat ik met 2 vbss'en ook al een best redelijk laag zou kunnen creëren. Ik zou graag de opstelling maken die je beschrijft, maar als ik zo'n 600 euro uitgeef aan alleen het laag van de thuisbioscoop dan zetten mijn ouders daar al vraagtekens bij, laat staan als ik meer dan het dubbele besteed. Ik hoop dat ik die 600 euro nog kan verkopen onder het mom van een investering. :P
Wat betreft de versterker is de Behringer nx3000dsp idd een no brainer. Heel veel vermogen , ingebouwde DSP (met best een aardige inferface wat ik op screenshots zie) en efficient.

Dat gezegd hebbende, staat of valt het geheel met correcte inregeling. Als je technisch onderlegd bent en nog belangrijker, veel tijd hebt, dan is MSO een hele goede oplossing. Hiervoor heb je een umik nodig (of nog sjieker, een losse meetmic / 2 kanaals audio interface) inc REW. Ik wil je wel op weg helpen ermee als je daar behoefte aan hebt. Ik ondersteun goed sublaag namelijk van harte
Ik ben student werktuigbouwkunde dus technisch onderlegd ben ik wel, vandaar ook mijn interesse :) Genoeg tijd heb ik ook dus REW en MSO gebruiken staat zeker in de planning. Als de tijd daar is kun je zeker een bericht van me verwachten, ik heb al veel van je gelezen hier en in het akoestiek topic.
FrankHe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:32:
Ik vind het een beetje appels en peren, 150 W formaat bierkrat tegenover 1500 W formaat wasmachine. Groter klinkt inderdaad beter. Een professionele versterker met ingebouwde DSP is doorgaans heel netjes af te regelen en is vaak veel robuuster dan dat consumenten spul. Bij Behringer weet je nooit helemaal zeker hoe betrouwbaar het op de lange duur zal zijn, al is het op dit moment wel een stuk beter dan pakweg 10 jaar geleden. Met dat concept ga je denk ik wel een killer sub kunnen bouwen die cinema waardig is.
De twee oplossingen zijn inderdaad niet heel vergelijkbaar, toch zou een dubbele VBSS oplossing niet eens zoveel duurder zijn dan bijvoorbeeld twee keer een teufel t1300sw (waarvan ik nu één heb) in combinatie met een DSP voor het inregelen. Ik vraag me ook nog steeds af hoeveel beter de VBSS oplossing zou presteren, die subwoofers zouden weliswaar tot 20hz gaan in plaats van 33, maar worden die lage tonen überhaupt veel gebruikt in films? Zijn er meer grote verschillen?
FrankHe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:32:
Die Denon receiver is zo te zien een instapmodel en wat mij betreft de zwakste schakel in de keten.

Gebruik ook een gedeelte van je budget voor akoestiek. Meubelstukken en kasten werken overigens heel goed voor de akoestiek maar je komt er waarschijnlijk niet omheen om op enkele plekken wat diffusie en absorptie toe te voegen. Een gebogen vlak van triplex opgevuld met minerale wol, corner traps, van dat soort dingen.
Het denon model is een instapper, dat zeker, maar ik weet niet of het een zwakke schakel is. Van wat ik heb gelezen is het geluidsverschil tussen dit soort instappers en duurdere modellen in blinde tests niet altijd duidelijk. Audyssey XT tegen XT32 is wel een flink verschil, maar het moeilijkste deel, het (sub)laag wil ik dus regelen met een externe dsp. Ik kreeg in ieder geval de indruk dat ik hier wat geld kon besparen. De X3400 bijvoorbeeld is een heel stuk duurder. Maar als dat toch een grote verbetering zou zijn dan kan ik het overwegen, ik heb de huidige 1300 tweedehands gehaald dus ik zou er niet al teveel geld op moeten verliezen als ik die weer verkoop. Qua akoestiek, kasten en dergelijke komen er sowieso. Ik meende dat die ook voor de nodige diffusie konden zorgen. Voor de absorptie wilde ik enkele grote panelen gevuld met steenwol of akotherm en met bedrukt decotex gebruiken. Ik zal nog eens kijken of er niet al te dure oplossingen zijn voor cornertraps.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Daanieyel schreef op donderdag 6 december 2018 @ 03:44:

De twee oplossingen zijn inderdaad niet heel vergelijkbaar, toch zou een dubbele VBSS oplossing niet eens zoveel duurder zijn dan bijvoorbeeld twee keer een teufel t1300sw (waarvan ik nu één heb) in combinatie met een DSP voor het inregelen. Ik vraag me ook nog steeds af hoeveel beter de VBSS oplossing zou presteren, die subwoofers zouden weliswaar tot 20hz gaan in plaats van 33, maar worden die lage tonen überhaupt veel gebruikt in films? Zijn er meer grote verschillen?
Hoe groter de kast hoe dieper de klank doorgaans is. Die 33 Hz is waarschijnlijk bij -10dB en hetzelfde geld mogelijk voor de 20 Hz. Voordeel van de grotere kast is dat diezelfde 33 Hz bij pakweg -3dB wordt weergegeven in plaats van de -10dB. Daardoor voelt het sub-sub-laag beter in balans met het sub-laag.
Het denon model is een instapper, dat zeker, maar ik weet niet of het een zwakke schakel is. Van wat ik heb gelezen is het geluidsverschil tussen dit soort instappers en duurdere modellen in blinde tests niet altijd duidelijk. Audyssey XT tegen XT32 is wel een flink verschil, maar het moeilijkste deel, het (sub)laag wil ik dus regelen met een externe dsp. Ik kreeg in ieder geval de indruk dat ik hier wat geld kon besparen. De X3400 bijvoorbeeld is een heel stuk duurder. Maar als dat toch een grote verbetering zou zijn dan kan ik het overwegen, ik heb de huidige 1300 tweedehands gehaald dus ik zou er niet al teveel geld op moeten verliezen als ik die weer verkoop. Qua akoestiek, kasten en dergelijke komen er sowieso. Ik meende dat die ook voor de nodige diffusie konden zorgen. Voor de absorptie wilde ik enkele grote panelen gevuld met steenwol of akotherm en met bedrukt decotex gebruiken. Ik zal nog eens kijken of er niet al te dure oplossingen zijn voor cornertraps.
Klankverschil tussen receivers hoor je waarschijnlijk pas wanneer je flink meer geld uitgeeft. Instapmodellen zijn vaak uitgeklede middenmodellen, dezelfde hardware maar met uitgeschakelde functies in de software. Geen of beperkte mogelijkheid om delay of filter in te stellen. Bij de midden-hoge-modellen krijg je doorgaans betere hardware. Voordeel is dat de nx3000dsp delay en filtering voor eigen rekening neemt.

Het zelf maken van cornertraps is niet heel ingewikkeld. Tip, kijk wanneer een van de bouwmarkten bij jou in de buurt steenwol / rockwool in de aanbieding doet en haal dan direct de hoeveelheid die je nodig hebt.

Minerale wol is brandveilig maar moet je wel insluiten omdat de vezels anders gaan rondzweven en die wil je niet inademen. Vaak wordt haarspray gebruikt om het oppervlak te behandelen. Afwerken kun je doen met een geïmpregneerd doek, verkrijgbaar bij vakhandel voor theaterbenodigdheden of zelf in de weer gaan met spuitbussen impregneerspul. Voor een beetje reflectie en diffusie, meer levendigheid, kun je ook houten latjes op je cornertrap monteren. Dan vreten ze niet direct alle hoge frequenties op.

Een boekenkast met onregelmatige structuur, het ene boek iets meer naar voren en de ander iets naar achteren, is ideaal.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/boekenkast-diffusie.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FrankHe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:40:
[...]

Klankverschil tussen receivers hoor je waarschijnlijk pas wanneer je flink meer geld uitgeeft. I
Klankverchillen tussen moderne receivers en versterkers (die niet vervormd weergeven, wat ze allemaal niet doen), zijn in goed gecontroleerde tests nog nooit aangetoond.

Overigens als je veel geldt uitgeeft, hoor je meestal inderdaad toch die verschillen. Maar dat heeft meer met observers biass te maken dan met daadwerkelijk objectief waarneembare verschillen. Die laatste zijn er niet voor zover aangetoond. Subjectief zijn die er wel, net als tussen kabels, matjes op cd's etc :).
Stuk over akoestiek
Sublaag aanpakken met akoestiek is eigenlijk ondoenlijk. Je hebt daar tientallen centimeter, tot meters dempingsmateriaal voor nodig. Een cornerdemping is een totale gok die alle kant op uit kan vallen. De enige manier om iets effectief met sublaag te doen in kleinere ruimtes is multisub en DSP (of gewoon geluk dat het goed uitpkat)

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 06-12-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
JvS schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:06:
[...]
Klankverchillen tussen moderne receivers en versterkers (die niet vervormd weergeven, wat ze allemaal niet doen), zijn in goed gecontroleerde tests nog nooit aangetoond.

Overigens als je veel geldt uitgeeft, hoor je meestal inderdaad toch die verschillen. Maar dat heeft meer met observers biass te maken dan met daadwerkelijk objectief waarneembare verschillen. Die laatste zijn er niet voor zover aangetoond. Subjectief zijn die er wel, net als tussen kabels, matjes op cd's etc :)
Gedeeltelijk mee eens. Er is wel degelijk verschil tussen een versterker van 100 euro en 1000 euro. Zaken als een softstart circuit, betere en grotere condensatorbanken, transistoren als matched pair in plaats van een willekeurige greep uit de bak en een beter PCB ontwerp, denk aan adequaat gedimensioneerde groundplane en een niet te krap bemeten voeding. Alles bij elkaar maak het toch wel iets uit. Ik zeg altijd maar zo, een Kia is niet hetzelfde als een Mercedes, beide prima auto's maar je merkt wel verschil wanneer je ermee rijdt.
Sublaag aanpakken met akoestiek is eigenlijk ondoenlijk. Je hebt daar tientallen centimeter, tot meters dempingsmateriaal voor nodig. Een cornerdemping is een totale gok die alle kant op uit kan vallen. De enige manier om iets effectief met sublaag te doen in kleinere ruimtes is multisub en DSP (of gewoon geluk dat het goed uitpkat)
Akoestiek is inderdaad ingewikkelde materie. Een boekenkast en een goed bankstel doen samen vaak al 80% van het werk. Wat betreft corner traps stapel ik doorgaans een paar pakken rockwool op elkaar en vul de hele hoek met 60x60 cm van beneden naar boven. Maar niet iedere ruimte heeft deze mogelijkheid. Het is de truuk om de ruimte (wat klank betreft) net iets 'te' dood te maken en vervolgens strategisch reflectie toe te voegen waardoor het weer iets levendiger wordt. Maar dit gaat dan ook over opnamestudio's en is wellicht een beetje overkill voor de gemiddelde huiskamer of low budget home cinema. Maar met doe-het-zelf spullen uit de bouwmarkt kun je eigenlijk prima alles zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Ik was net bezig met mijn dedicated ht en ik zie dat mijn receiver 2 subuitgangen heeft. Laat ik nu net 2 subs hebben staan :P MJ Acoustics Pro 50 en Rel Quake 2. Beide compact en gesloten. Ik had bedacht dat ik ze gewoon beide ga aansluiten en dat eventuele verschillen tussen de 2 wel weggepoetst worden door MCACC van mijn receiver. Wat denken jullie daarvan? Is dan een voorlopige situatie.
FrankHe schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:12:
[...]

Gedeeltelijk mee eens. Er is wel degelijk verschil tussen een versterker van 100 euro en 1000 euro. Zaken als een softstart circuit, betere en grotere condensatorbanken, transistoren als matched pair in plaats van een willekeurige greep uit de bak en een beter PCB ontwerp, denk aan adequaat gedimensioneerde groundplane en een niet te krap bemeten voeding. Alles bij elkaar maak het toch wel iets uit. Ik zeg altijd maar zo, een Kia is niet hetzelfde als een Mercedes, beide prima auto's maar je merkt wel verschil wanneer je ermee rijdt.
Ik denk ook dat niemand betwist dat een duurdere versterker kwalitatief wel degelijk beter in elkaar kan zitten. Deze versterkers hebben dan bijvoorbeeld meetbaar minder vervorming. JvS heeft het echter over klankkleur. Dat is wat anders dan kwaliteit. Bij speakers heb je het nodige onderlinge verschil in klankkleur. Dit is ook te meten. Bij versterkers, zo stelt JvS, heb je niet echt verschil in klankkleur en is dit niet met metingen vast te stellen. Ook is er geen onderzoek dat op wetenschappelijke wijze aantoont dat mensen verschil in klankkleur horen tussen verschillende versterkers.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daanieyel schreef op donderdag 6 december 2018 @ 03:44:

[...]

Dat de pa460 driver hier duurder is had ik inderdaad opgemerkt. Op zich is ie nog steeds redelijk betaalbaar, maar ik hoopte eigenlijk dat er equivalenten van deze driver te koop zouden zijn die meer in de richting komen van de Amerikaanse prijs. Maar dat zal wel niet.
Sja, het is een fact of life helaas waar ik me al lang over verbaas. Mijn 1e zelfbouw project had ik (uiteindelijk na eerst lang veel fabrieks speakers geprobeerd te hebben) bedacht dat ik een hoog efficient systeem wilde met PHL 18inch drivers op het laag. Die zijn van Franse makelij. Die waren bij een retailer in Amerika nota bene goedkoper dan wanneer ik ze rechtstreeks in Frankrijk bij de fabrikant afnam! Grrrr.
De beperkingen qua grootte hangen wat af van de uiteindelijke indeling van de kamer. Vandaar dat ik de vraag nu stel, dan kan er rekening mee worden gehouden tijdens de bouw. Het idee van een nearfield sub was ik niet eerder tegengekomen, ik zal het eens verder onderzoeken. Twee ultimaxen plus de vbss'en wordt toch echt te duur ben ik bang. Ik hoopte dat ik met 2 vbss'en ook al een best redelijk laag zou kunnen creëren. Ik zou graag de opstelling maken die je beschrijft, maar als ik zo'n 600 euro uitgeef aan alleen het laag van de thuisbioscoop dan zetten mijn ouders daar al vraagtekens bij, laat staan als ik meer dan het dubbele besteed. Ik hoop dat ik die 600 euro nog kan verkopen onder het mom van een investering. :P
Twee vbss-en met ofwel de dsp van de Behringer amp ofwel een externe minidsp, kan je mooi sublaag mee maken. Twee um18en bijplaatsen was bedoeld als optie voor de toekomst :).
Ik ben student werktuigbouwkunde dus technisch onderlegd ben ik wel, vandaar ook mijn interesse :) Genoeg tijd heb ik ook dus REW en MSO gebruiken staat zeker in de planning. Als de tijd daar is kun je zeker een bericht van me verwachten, ik heb al veel van je gelezen hier en in het akoestiek topic.
Nou dan moet het goed komen!
Subs moeten veel cleane output kunnen genereren (beetje afhankelijk van hoe je het gebruikt uiteraard, een beetje op rustig niveau muziek is uiteraard anders dan op referentie niveau een moderne film). Daarin zitten de verschillen. Verder is het voor sublaag vooral een kwestie van het beheersen van de resonanties van de ruimte. Dat resonantie patroon is dominant, de positie van de subs bepaalt in welke verhouding ze worden geëxciteerd. Meerdere subs betekent meer staande golven aanspreken en daarmee meer egale response. De klap op de vuurpijl is het tweaken van delays, gains, crossover filters en parametrische eq filters. Dit met behulp van mso. Uiteindelijke doel is een uniforme response bewerkstelligen.
Voor de absorptie wilde ik enkele grote panelen gevuld met steenwol of akotherm en met bedrukt decotex gebruiken. Ik zal nog eens kijken of er niet al te dure oplossingen zijn voor cornertraps.
Goed plan. Decotex is idd prettig spul. Voor erin zou ik nu voor akotherm gekozen hebben. Wel wat duurder (steenwol is gratis), maar het zakt niet uit en verwerkt prettig.

Wat betreft corner traps. Ik denk dat die een goed idee kunnen zijn, maar niet hoeven zijn. Ze zullen het resonantie patroon van de ruimte iets anders maken. Maar minder staande golven klinkt leuk, maar je neemt ze nooit weg, ook niet bijna. Het punt is dat je met laag absorptie de verhouding iets anders maakt, maar dat kan ook maken dat andere staande golven juist dominant worden. Het is moeilijk te voorspellen. Er zijn wel oplossing met absorptie mogelijk, maar dan moet je het denk ik rigoreuzer aanpakken zoals sommigen wel doen met dedicated HT's. Namelijk, door de achterwand te gebruiken voor absorptie met een wand van orde grootte 1 meter dik rockwool. Dan schakel je in 1 richting de staande golven uit. Als je dat combineert met een grid van subwoofers in de voorwand, dan ben je er ook. Je kan ook 4 subs neerzetten en MSO gebruiken, iets haalbaarder in de meeste ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik heb sinds gisteren de BK Monolith + binnen. Mooie SUB, erg groot maar dat wisten we van te voren. Dit zorgt wel voor beperkte plaatsing mogelijkheden in mijn woonkamer. Nu ben ik even een subwoofer crawl aan het doen en daar heb ik wat vragen over:

Wat is het beste volume om dit uit te voeren.
Moeten alle andere boxen losgekoppeld worden? Lijkt mij dat het totaal plaatje moet kloppen toch?

Heb de SUB nu op mijn zitplaats staan en als ik luister op de plaats waar ik het liefst de sub heb willen staan krijg ik een slow loop indruk. Ik gebruik een test bestand van 20-200hz in 10 seconden. Heb het idee dat deze niet vlak afspeelt, dus langzaam naar de hogere toon maar dat deze af en toe in kakt en dan weer verder gaat.

Aangezien dit de eerste keer is dat ik met audio bezig ben en dan ook vooral de crawl in dit geval wil ik jullie vragen of dit juist het probleem is. Het niet vlakke beeld, maar juist een dip en een piek is dus niet waar je naar op zoek bent.

Kan ik deze dingen eventueel oplossen met EQ of met bijv de fase draaiknop op de SUB? Er is eigenlijk maar 1 plek waar de sub kan staan. En in die hoek heb je vooral wat dips en aan het eind (vergeleken met andere plaatsen) een flinke piek (rond de 170-200 hz)

Het probleem is natuurlijk dat ik werkelijk waar geen idee heb hoe het eventueel zou moeten klinken als het goed is afgesteld. Dat maakt het knap lastig

[ Voor 15% gewijzigd door Tribunus op 08-12-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tribunus Als er maar 1 plek is waar je de sub neer wilt zetten, heeft een subwoofer crawl geen meerwaarde. Dat is namelijk bedoeld om de plek met de minste storing te bepalen.

Je kunt evt even met in-ears testen of het betreffende audiofragment voor alle frequenties een gelijk volume heeft. Hoewel staande golven zich idd op de beschreven manier openbaren; bepaalde frequenties vallen weg, andere frequenties overheersen.

Ik weet het niet zeker meer, maar de fase-knop is volgens mij vooral bedoelt voor wanneer je de sub high-level hebt aangesloten (dus op de speaker-terminals). Als ik het goed heb zou bij low-level aansluiting, de fase in het signaal uit de receiver aangepast moeten worden door de receiver. Zover ik weet heeft dat namelijk ook te maken met de speaker-afstand die de receiver meet.

Verder kun je de crawl idd met zo'n bestand doen, maar je kunt ook een filmfragment of een bekend liedje nemen. Het moet iig iets zijn, waarvan je weet hoe het onder ideale omstandigheden zou moeten klinken, anders kun je geen afwijkingen herkennen.

Het beste volume lijkt mij het normale (meestgebruikte) luistervolume. Het heeft geen zin om op referentievolume te testen, terwijl je daarna nooit meer op dat volume speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@LA-384 Dank voor de heldere uitleg. Ik kan wel op die plek eventueel schuiven. zon 50 cm elke kant op. Wellicht verwacht ik dan ook te veel van de subwoofer. Als ik het test bestand afspeel begin ik pas echt de bas rond 30 hz waar te nemen. Ik had gehoopt met de BK Monolith Plus een oversized sub te hebben welke echt het gevoel zou geven van bas (gut feeling zegmaar) Alleen heb ik een behoorlijk ondermaats gevoel. Ik had een H/K sub welke qua vermogen en grootte niet te vergelijken is maar waarvan ik het idee heb hetzelfde gevoel teweeg bracht...

Zijn er wellicht nog andere tips en tricks waar ik dan naar kan kijken? Crossover heb ik op 80 staan, dit terwijl mijn speakers prima tot 60hz kunnen (Dali Oberon 7) Op dit moment zie ik de meerwaarde niet zozeer maar dat zal wellicht ook gewoon aan mij liggen!

als ik de crossover instel op 80, gaat dan receiver dan ook het spoor niet meer naar de speakers sturen of gaat de receiver dan parallel aan de speakers het signaal bij 80 hz ook naar de sub sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tribunus
Ik weet zo niet waar je vanaf komt, maar als die HK sub voorheen op dezelfde receiver zat aangesloten, is het wel noodzakelijk dat je audyssey (of gelijkaardige EQ software) terugzet naar fabrieksinstellingen.

Wat betreft crossover zou er een en ander in de topicstart moeten staan.
Het Grote Subwoofer Topic: Basis
Het Grote Subwoofer Topic: Connecties

Wat ik in elk geval eens zou doen, is gewoon de sub neerzetten waar je em wil hebben, en audyssey eens z'n werk laten doen. Dan heb je iig een idee van hoe het volgens de receiver zou moeten klinken. Evt kun je dan daarna gaan kijken of je zelf dat geluid kunt verbeteren door andere plaatsing en/of instellingen.

Let er wel op dat in de meeste gevallen de overige speakers niet goed ingesteld worden door de receiver.
Hoe dat zit vind je ook in Het Grote Subwoofer Topic: Connecties

Ik heb even terug zitten kijken naar mijn eigen posts in dit forum en had eigenlijk met hetzelfde euvel te maken:
Alleen de sub zonder audyssey:
single sub no audyssey
Je ziet dat zonder audyssey de roll-off eigenlijk al op 36hz ligt. De frequenties daaronder worden zo'n 15-25db zachter weergegeven.

De sub en speakers samen na audyssey:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X7JvAY0SQrBdaxY5NP1eNYi1/full.jpg
Audyssey booste de dips wat (behalve die op 31hz), waardoor je nu de frequenties rond 27hz ook nog wel zal horen. In mijn situatie wel een verbetering, maar zeker niet ideaal.

Het volume stem je eigenlijk af op de pieken, als je dan ziet dat er tussen 31 en 35hz een volumeverschil van 35db zit, dan kun je je voorstellen dat dat regelmatig voor frustratie zorgde. Meer dan eens zat ik het volume te corrigeren omdat de bass in bepaalde scenes zo overdreven aanwezig was, dat ik bang was dat de buren de aan de deur zouden komen.

Niet verder lezen als dual-sub echt geen optie is.

spoiler:
Ik heb zelf de oplossing gezocht in dual sub:
zonder EQ
dual sub no EQ
Twee subs an sich geven niet magischer wijs ineens een beter resultaat. Ik zou bijna zeggen dat het de prestaties zelfs nog iets verslechterde tov een enkele sub.

met EQ
dual sub with EQ
Na EQ zijn de resultaten een stuk vlakker. Sindsdien geen last meer van die hinderlijke pieken en tegelijkertijd een dieper laagbereik, doordat er niet meer gecorrigeerd hoeft te worden voor de piek op 35hz. Je ziet overigens wel dat op diezelfde frequenties (31 en 35hz) nog steeds een verschil zit van zo'n 17db, maar dat is een heel stuk beter dan de 35db die het voorheen was.

[ Voor 52% gewijzigd door LA-384 op 08-12-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LA-384 nog twee bk400s bijplaatsen nog een optie voor jou? Je hebt nog twee vrije kanalen op je minidsp toch?

Meerdere subs zal gemiddeld vooral de variatie verminderen, ik denk meer dan dat het de response vlak maakt. Maar zeker dat je ofwel eindeloos geduld ofwel mso (of eigenlijk de combinatie) nodig hebt om er de max uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jag Ik zou op zich wel willen, maar die kan ik niet mooi meer kwijt in de woonkamer haha. Plus ik ben gewoon tevreden over het sublaag nu.

Misschien dat ik in de kerstvakantie bij gebrek aan alternatieven de pc nog eens naar de woonkamer sleep en kijk wat een andere subwoofer plaatsing nog kan brengen, maar eigenlijk staan ze gewoon op de ideale plek nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nAE2oWcjQZPEcaZRRZHME5Yy/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@LA-384 dual sub is echt niet mogelijk. En al helemaal omdat ik niet het budget heb om nog eenzelfde (dure) sub te kopen. Als ik zo jou verhaal lees (thanks daarvoor!) heb ik nog even wat dingen te lezen.

En wellicht ook eens investeren in een microfoon en kijken wat ik nog kan doen aan tweaks. Zit nu op een behoorlijke investering. Gaat vast lukken om een microfoon aan te schaffen om die investering goed te krijgen ;)

Enige tips voor welke microfoon? Neem aan dat iedereen REW gebruikt om e.e.a te meten en vervolgens in te stellen.

p.s. ik heb de SUB nu op de "naalden" staan en ik heb het idee dat dit al een stuk prettiger luistert. Lijkt wel alsof ik nu de gain wat hoger kan zetten zonder bang te hoeven zijn dat de buren op de muur gaan bonken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf de umik-1, maar er zijn er in dit topic volgens mij meer genoemd. REW is idd een handig programma om de resultaten weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:55:
Ik heb zelf de umik-1, maar er zijn er in dit topic volgens mij meer genoemd. REW is idd een handig programma om de resultaten weer te geven.
Zeker. Hier een voorbeeld van de metingen die ik net thuis heb gedaan. Ook gewoon leuk om te laten zien wat je met multisub + mso kan halen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/easiVzc3MUM9JmB2xuldh45D/medium.png

Laat je niet verleiden om je te verliezen in alle grafieken die mso kan produceren; de amplitude responses zijn van belang (spl). De rest is specialistisch werk met specifieke toepassingen en zijn veelal niet zo relevant in eerste instantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 14:28
Een paar jaar terug (toen ik nog student was en niet veel geld te besteden had), had ik een leuk setje speakers inc een Jamo Sub 210 gekocht. De laatste begon me het gebonk van de sub me steeds meer te irriteren. Het leek me leuk om in plaats van een nieuwe sub te kopen, eens te kijken hoe ver ik zou kunnen komen met een MINI DSP 2x4 HD + UMIK-1. Na wat gekloot te hebben met MSO is het geluid al een stuk rustiger geworden op mijn 3 luister posities:

Eerst:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KDf74mr/Eerst.png

Met EQ:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QkJMmVx/Met-EQ.png

Ik heb met MSO de posities in elkaar gevoegd om ze een beetje vergelijkbaar te maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Mht2NW/Cmp.png

Het resultaat ziet er overigens met smoothing een heel stuk beter uit :+ :

1/24:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/19DRdCg/1-24.png

1/12:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f808p4t/1-12.png

Ik lees in dit topic dat vele met meerdere subs veel betere resultaten halen. Ik vroeg me af of een extra Jamo Sub 210 wonderen zou kunnen verrichte, of dat het verstandiger is om in de toekomst in een betere subwoofer te investeren (aangezien de frequenties heel erg fluctueren)? Ik zag dat Jag met 4 goedkope subs erg goeie resultaten kon halen, maar ik heb helaas maar twee plaatsen waar ik er neer kan zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door lauwsa op 22-12-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is idd al een heel stuk vooruit gegaan. Maar er valt nog veel winst te behalen. Zo heb je 10dB variatie rond de 45Hz, dat is fors. Variatie verminderen doe je met meerdere subs idd. 2 is een stuk beter dan 1, 3 is beter dan 2. En 4 is maar een beetje beter dan 3. Dus als je er 3 kwijt kan: go for it. De kwaliteit van het sublaag wordt niet volledig, maar wel grotendeels door ruimte en afstelling bepaald. Je zult versteld staan van hoe mooi sublaag je kan maken met cheape subjes als je er meerdere van hebt en het goed inregelt. Dat is overigens een hele kunst en vergt een flinke learning curve (waarvan je al een deel achter de rug hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lauwsa Wat ik (Jag?) vaker heb zien zeggen, is dat je voor 1 plek prima met 1 sub kunt werken, maar dat je voor meerdere plekken beter resultaat haalt met multisub. Ik denk dat niemand altijd maar op dezelfde plek op de bank zit, dus denk dat multisub voor praktisch iedereen een verbetering kan geven.

Jag bewijst in zijn voorbeeld dat dat ook met de jamo 210 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 10:51
Wat is er aan de hand in subwoofer land, er lijkt bijna niets meer te krijgen over tegen hele hoge prijzen?

Ik ben nu al een tijdje op zoek om mijn 5.1 home theater set af te maken met een mooie sub (heb op dit moment nog een oude Tannoy Mercury m-SUB 10), rest bestaat uit:

- 2x Klipsch RP-260F
- 1x Klipsch RP-504C
- 2x Klipsch RP-600M

Nu zou de mooiste sub voor deze set natuurlijk een R-112SW of zelfs de 115SW zijn. Maar deze zijn niet nieuw meer te krijgen of de prijzen liggen veel hoger dan ze vorig jaar waren, tweedehands is er al helemaal niets. Daarnaast ook gekeken naar de SVS PB-1000 of PB-2000 maar zelfde verhaal.

Opvolgers zijn er volgens mij niet, of nog veel duurder? Dus ben ik nou zo blind of is er op één of andere manier een schaarste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Waar is het kleine subwoofer topic? Ik ben namelijk opzoek naar een sub die mijn xanadu’s net wat kan ondersteunen, puur voor muziek. Iets klein en muzikaals, niks met dikke power.

Nu hoor ik mensen wel eens zeggen, muzikale subs bestaan niet. Zit hier een kern van waarheid in? In dat geval kan ik gerichter modellen zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Heilige Kaas op 26-12-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee op zich klopt die statement. Alles staat of valt met de integratie / het inregelen. Het voorkomen van grote pieken in het diepe sublaag voorkomt dat een sub "traag" gaat klinken.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Flight777 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:41:
Opvolgers zijn er volgens mij niet, of nog veel duurder? Dus ben ik nou zo blind of is er op één of andere manier een schaarste?
De "opvolgers" van de SVS 1000 en 2000 series hebben een DSP gekregen, hetgeen het toch allemaal wat prijziger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:33:
Waar is het kleine subwoofer topic? Ik ben namelijk opzoek naar een sub die mijn xanadu’s net wat kan ondersteunen, puur voor muziek. Iets klein en muzikaals, niks met dikke power.

Nu hoor ik mensen wel eens zeggen, muzikale subs bestaan niet. Zit hier een kern van waarheid in? In dat geval kan ik gerichter modellen zoeken.
Hoe bedoel je die stelling "muzikale subs bestaan niet"? Er zijn in elk geval geen speciale subs die bij design erg geschikt gemaakt zijn voor muziek. Dus in die zin klopt het dat muzikale subs niet bestaan.

Als je bedoelt dat er eigenlijk geen subs zijn die goed klinken met muziek, dan klopt het wel en niet. Bij sublaag luister je eigenlijk vooral naar wat de kamer van het sublaag maakt en dat is erg onvoorspelbaar. Je bent vooral naar pieken en dalen door staande golven veroorzaakt door akoestiek aan het luisteren.

Soms kan dat goed uitpakken. Soms wat minder. Dus dat is een kwestie van geluk met één subwoofer. De enige twee manieren om dat echt goed op te pakken zijn:
- Extreme akoestische maatregelen (meters dik dempend materiaal op muren, zoals sommige concertzalen weleens doen)
- 3 of meer subwoofers neerzetten en met "multi sub optimizer" een goede respons laten maken.

1000 euro zou ik denk ik uitgeven aan 4x een 10" subje van JBL of Jamo van 200 piek ofzo, een microfoon en een MiniDSP. Dit kan je dan tot 30Hz mooi diep laag laten weergeven en daaronder netjes laten afvallen. Dit is (ondanks dat je denkt flutsubwoofers te kopen) een goede garantie op strak, diep en muzikaal laag.

Het kopen van een dure zogenaamd "muzikele" subwoofer is dat zeker niet, hoewel dat wel erg verleidelijk is. Het "voelt" wel lekkerder om een dikke dure sub neer te zetten. Toch is dat een beetje hit or miss qua hoe het uitpakt. MSO is dat niet. Dat vraagt alleen heel veel tijd om het in te stellen.

• canonball
Flight777 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:41:
Wat is er aan de hand in subwoofer land, er lijkt bijna niets meer te krijgen over tegen hele hoge prijzen?

Nu zou de mooiste sub voor deze set natuurlijk een R-112SW of zelfs de 115SW zijn. Maar deze zijn niet nieuw meer te krijgen of de prijzen liggen veel hoger dan ze vorig jaar waren, tweedehands is er al helemaal niets. Daarnaast ook gekeken naar de SVS PB-1000 of PB-2000 maar zelfde verhaal.

Het zelfde als de R-112SW, maar dan met de slot aan de achterkant is het zusje van de klipsch, de jamo j112: https://doublepoint.nl/jamo-j-112-subwoofer-zwart
Voor de rest heeft Klipsch een nieuwe serie, dus de oude was lager maar is er nu bijna niet meer. De opvolger is volgens mij de r120.

Muzikale subs bestaan zeker alleen is het afstemmen lastiger dan bij home cinema.
BK heeft erg leuke subs, met ook een high in ipv alleen een sub in. BV 2x een http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200-DFandFF.htm of de http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Gemini.htm (de gemini is alleen downfiring te verkrijgen, niet ideaal in alle gevallen).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

canonball schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:06:
[...]

Muzikale subs bestaan zeker alleen is het afstemmen lastiger dan bij home cinema.
Kan je dit toelichten? Want volgens mij is het afstemmen met stereo net zo moeilijk als met een home theatre

Of bedoel je dat het bij het luisteren van een film allemaal wat minder belangrijk is dat het goed is?

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
@JvS
Bedankt voor deze info.
Erg duidelijk en het klinkt inderdaad alsof dat de beste resultaten gaat opleveren. Zit alleen niet zo te wachten op 4 subs in mijn kleine woonruimte.
Ik ga het maar op de hit and miss methode gooien. Hopen dat het goed zit. Het gaat toch vooral om de sub 50z. De rest haal ik er prima uit, op een wat gekke ~80hz piek na.

@canonball mooie subjes en erg betaalbaar. Al kan ik audio halen tegen inkoopprijzen en dat zal bij dat merk niet lukken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Heilige Kaas op 27-12-2018 14:32 ]

• canonball
JvS schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:17:
[...]
Kan je dit toelichten? Want volgens mij is het afstemmen met stereo net zo moeilijk als met een home theatre

Of bedoel je dat het bij het luisteren van een film allemaal wat minder belangrijk is dat het goed is?
De plek in de kamer is van groot belang, maar dat geld voor beide.
Bij een homecinema set kun je gewoon de sub-out van een 5.1 set nemen. Als je verder niets afstelt heb je al redelijk geluid. Ook als is het volume van sub niet goed, de effecten komen wel. Als je een automatische inregeling (bv audyssey xt32) hebt is het nog beter en een eitje. Het laatste stukje is het lastigst (voor beide).

Bij muziek zul je zelf de crossover, fase en volume moeten zoeken. (en ik ga er even niet van uit dat er een anti-mode ofzo voorhandig is). Het niet goed afstellen is daar al heel snel irritant (al moet ik eerlijk bekennen dat ik vooral muziek luister, mischien beïnvloed dat mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk geloofde ik nooit zo in "subdudes" , ik had er nog nooit overtuigende metingen van gezien. Alhoewel ik de claims van kopjes die stopten met rammelen wel geloofwaardig vond. In de laatste revisie van mijn zelfbouw speaker project (4 subs met cardioide / waveguide tops) dan ook maar 4 subdudes gemaakt. Omdat het laag nog niet klinkt zoals het klonk, maar eens de set van zijn "onderzetters" afgehaald.

De amplitude responses zijn gelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xn2JlLRQhC5bATLXxp3JsS2L/medium.png

En verrek, er is wel een verschil in decay, met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/th2tWW8E4vWcYVZBOMS1QQus/medium.png

zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r31Bb4qn4FbAujA53zFydXM8/medium.png

En hoe klinkt het subjectief gezien? Nog steeds goed, gecontroleerd, diep, maar niet met gratis bass shaker effect. Het ligt toch aan de verandering van vloer vermoed ik (eiken ipv grenen). Het was misschien een "effect", maar het was best prettig :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
Inmiddels heb ik met wat hulp van @Jag enige tijd geleden mezelf er ook aan gewaagd om aan de slag te gaan met het optimaliseren van de laag weergave, na een verbouwing, waarbij de grootste veranderingen zijn dat de ruimte niet langer uit een rechthoek bestaat met een houten vloer met hieronder ruimte maar nu een L-vormige kamer met betonen vloer is de laagweergave er op zijn zachtst gezegd niet echt op vooruit gegaan.

Als setup het volgende in gebruik, zowel voor muziek als film gebruik dat zal 50/50 zijn in ons geval.

-Speakers Tannoy revolution dc6t fronts, de dc4 als rears en uit de nieuwere serie de xtc als center.
-Denon avr-x3300w
-2x Svs Pb-1000
-Mini dsp 2x4 met de 24 advanced plug in
-Umik-1 microfoon
-Mini dc welke zorgt voor wat delay bij het in en uitschakelen om geplop uit de subs te voorkomen.

Verder gebruik ik Rew om de metingen te doen en MSO om de optimalisatie te draaien, over die laatste zo nog wat vragen.

Onderstaand een plattegrond zoals de situatie nu is, helaas nog geen definitieve inrichting maar voor nu kunnen we er mee uit de voeten. De positie's van de surrounds heb ik niet ingetekent met mijn paint skills maar dat is ook niet relevant op dit moment. Op een later moment wil ik nog een extra luister positie rechts toevoegen.

SetUp

Na de metingen gedaan te hebben in REW wat relatief simpel is, je sluit de microfoon aan op de laptop opent REW deze vraagt of je de usb microfoon wil gebruiken wat je bevestigd met ja. Vervolgens vraagt hij of je een kalibratie file hebt, deze kan je op de site van UMIK downloaden met de code welke op de microfoon staat. Er wordt onderscheidt gemaakt in een normale calibratie en een op 90 graden. REW vereist de 90 graden variant voor de beste werking heb ik in de documentatie boven water kunnen halen, wat hierin precies het verschil is is mij nog niet duidelijk misschien kan iemand anders dat aanvullen.

De metingen zien er als volgt uit, Subwoofer zuid op de drie luister positities:

sub zuid alle posisties

Subwoofer noord:

Sub noord per zit

Zoals te zien zit er behoorlijke fluctatie in de weergave, de afmetingen van de ruimte zijn bijna terug te zien inde metingen. Hieronder nog een keer alle metingen bij elkaar, dus elke sub op elke luisterpositie.

AlleSubsZOpt

Ik ben voornemens om de cross over frequentie op de receiver in te stellen op 100 of 120Hz afhankelijk van de uitkomst van de optimalisatie, dat houdt in dat de subs alle frequenties onder de 100 of 120Hz weer zullen geven en de overige speakers de rest om geen conflicten te krijgen.

Ik heb via de documentatie van AndyC de maker van MSO de metingen geimporteerd, tot zo ver gaat alles goed, het enige wat mij niet helemaal duidelijk is welke filters ik nu exact toe moet passen en wat de limieten hier van moeten zijn. Onderstaand zoals het er nu in zit, het gaat om een sub only configuratie.

Mso config

Ik heb nu uit de documentatie proberen te destileren welke filters ik kan gebruiken icm de mini dsp, alleen de meest uitgebreide docu is niet geënt op de mini dsp maar op andere hardware. Is er een guide beschikbaar voor de mini dsp 2x4?

Omdat ik toch verder wil/wo heb ik ook geprobeerd de biquad export te gebruiken, als ik het goed uitleg is dit een .txt file met hierin de uitkomst van alle eq'n op de bewuste kanalen welke je kan importeren in de mini dsp. Kan iemand mij uitleggen welke uitkomst ik hier moet gebruiken, ik heb nu geprobeerd om de twee kanalen los als REW file te importeren als parametric eq in de mini dsp maar ik heb het gevoel dat dit niet de goede manier is. Ik maak in principe binnen MSO toch een mini dsp compatible filter aan welke ik eenmalig kan exporteren om vervolgens te importeren in de mini dsp?

mso biquad opties

Kortom nog veel vragen ;) Het is een redelijk stijle leercurve en ik begin er een beetje gevoel bij te krijgen maar wat hulp hier en daar kan ik nog wel gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

d:)b
DjaRoel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:34:
Ik heb nu uit de documentatie proberen te destileren welke filters ik kan gebruiken icm de mini dsp, alleen de meest uitgebreide docu is niet geënt op de mini dsp maar op andere hardware. Is er een guide beschikbaar voor de mini dsp 2x4?
De MiniDSP heeft per kanaal meer dan je wilt instellen in MSO:
- 6 volledig parametrische EQ mogelijkheden
- Een 2e, 4e of 8e orde crossover
- Een delay van max 7,5ms
- Een fase inverter

Daarboven ook nog per 2 kanalen:
- 6 volledig parametrische EQ mogelijkheden

Ik weet mijn settings niet meer helemaal, maar de tactiek die Hinke bij mij heeft toegepast is:
- Fase en delaymogelijkheid geven conform MiniDSP limieten
- Niet zomaar 6 parametrische EQ's geven om te varieren, omdat het simulatieprogramma zichzelf soms tegenwerkt. Volgens mij heb ik er voor mijn subs 3 die elk een gebied van het frequentiebereik omvatten zoals:
- Een PEQ tussen de 20-50Hz
- Een PEQ tussen de 50-100Hz
- Een PEQ tussen de 100-200Hz

Het is een beetje schipperen tussen automatisch en handmatig en daar kan je in het begin nog best in 'verzuipen', omdat het zo complex is. Om het bijvoorbeeld nog maar een beetje complexer te maken, bij mij hebben we de front speakers meegemeten omdat die ook meedoen in het laag (al is het weinig) en die heeft ook een klein setje parameters meegekregen. Dat zal met jouw set niet lukken, omdatje dan een MiniDSP in de geluidstroomvoor de frontspeakers moet zien te krijgen en dat lukt eigenlijk alleen als je een losse eindversterker gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja gaat wel goed komen.

Een paar antwoorden/vragen:
- wat heb je als time reference gebruikt in je metingen?
- in je minidsp heb je 5 of 6 peq filters of eigenlijk biquads, beschikbaar op in of output. Dat hangt af van of je de plugin met of zonder routing en limiter mogelijkheden gebruikt. Ik zou degene met routing gebruiken.
- ik zou beginnen met alleen delay en 2 peqs per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
-Ik heb een surround speaker via een losse versterker aangesloten op het linker kanaal van de jack output van mijn laptop, het rechter kanaal gebruik ik als input voor de mini dsp.

-Ok ik ga starten met minder peqsicm met een delay en de band aangeven waarbinnen deze moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt goed. En dan een controlemeting en die importeren in mso. Idealiter zonder dat je de mic hebt verplaatst: de ultieme test dat je het proces goed hebt doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Jag en @JvS hieronder vooralsnog de resultaten met de volgende parameters:

- Een PEQ tussen de 20-50Hz
- Een PEQ tussen de 50-100Hz
- Een PEQ tussen de 100-200Hz
- Gain
- Delay

NaOpt

Het is nog niet echt optimaal te noemen maar het begin is er. De bank is de paarse lijn die heb ik minder zwaar mee laten wegen in de optimalisatie.

Ik heb filters als biquad geexporterd en geimporteerd als REW File?

MiniDspeq

Klopt het dat je de delay en gain handmatig over moet nemen of mis ik hier nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah ik bedenk me dat we hem alleen naar beneden laten corrigeren. Dus enkel pieken weghalen. Geen dalen vullen.

En ja, delay en gain moet je handmatig invullen bij je outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien dat iemand hier mij kan adviseren, dus probeer het even.

Relevante hardware:
B&W CM10s2 mains
B&W DB4S Sub
Versterkers: Rotel RC1590 en Rotel RB-1582mkII

Vooropgesteld, dus is een stereo setup en de output naar de speakers is fullrange, dit kan ik niet veranderen.

Nu heb ik in de woonkamer last van wat bekende piekjes, zoals rond de 30 a 40 hz. Deze komen niet van de sub maar al van de main speakers af, ook met de 'proppen' in de basspoorten en ver van de muur af. Met meetmicrofoon en RoomEQ DSP in foobar kan ik een heel net resultaat neerzetten, maar dat geld maar voor 1 bron, dus ik wil het akoestisch ook verder optimaliseren, maar dit moet zo onzichtbaar mogelijk.

De opstelling is als volgt:
Aquarium > Sub > Linkerspeaker > Dressoir > Rechterspeaker > Radiator > wand

Met een woonkamerlengte over de 13 meter.

Foto zegt meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/293TTs8GPdsmI7F2SQAGVNn8/full.jpg

Nu staat de sub een beetje raar in de opstelling, waardoor het een beetje prakken is geworden. Tevens heb je 2 inhammen waar de speakers wat ook versterkend kan werken....?

Nu zat ik met een idee (heb er even geen foto van) om de subwoofer te verplaatsen naar de overkant, naast de bank (wel in de hoek). Hier staat een tafeltje, daar zou ik de sub nét onder kunnen krijgen.

Dit haalt de sub in ieder geval uit beeld en geeft mij de mogelijkheid om iets met akoestische behandeling te doen. Onder het tafeltje zou ik een basstrap kwijt kunnen en achter de main speakers zou ik een U vorm van kleine basstraps (15cm) kunnen maken en eventueel breedband absorbers erachter..

Om dit permanent aan te sluiten moet ik echter aan beide kanten in de vloer boren voor 2 xlr kabels, dus als het op voorhand al een waardeloos idee is, doe ik het liever niet.

Als ik echter online kijk zie ik dat de sub naast de luisterpositie juist heel goed kan zijn, maar een ander schiet het weer af. Met audio zo veel mensen zoveel meningen.

Een andere optie zou zijn hoog in de kamer bovenop de kast, maar dat lijkt me een beetje gekke plek en denk ook niet dat dit de wife-approval-seal©® kan krijgen ;)

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, of heb je het zelf ook op deze manier opgelost?

PS. De sub is overigens niet de bron van de pieken in het laag. Deze komen van de main speakers af. De sub heeft een calibratiefunctie op zichzelf. Ik wil alleen wel voorkomen dat ik nieuwe problemen creëer, en een put werk voor niets verzet en mijn vloer voor niks doorboor.

Alvast dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 24-01-2019 10:32 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldt
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-01-2023
Hoi allemaal, heb het topic met heel veel interesse gelezen en sinds onze verhuizing naar nieuwbouw (veel grotere kamer, veel harde oppervlakken) ook problemen om mijn set goed afgesteld te krijgen. Het geluid klinkt goed maar op sommige plekken in de ruimte last van dreunen.

Ik ben even benieuwd of er bedrijven (of particulieren natuurlijk) zijn die ik in kan huren voor een schappelijk bedrag om eens kritisch mee te kijken om het allemaal zo goed mogelijk te krijgen.

Globaal wat gegevens over mijn set:

Canton Vento vloerstaanders
Canton Vento center
Canton SUB 1200 R
Canton on-wall speakers als rears
Platte KEF speakers aan het plafond voor Atmos
Onkyo TX-NR676E receiver

Het geheel staat opgesteld in mijn huiskamer wat in feite een hele grote L-vormige kamer is van 11 bij 6 meter (minus een hoek van de entree) en het zitgedeelte in de kleine hoek.

Mijn vorige Canton sub heb ik ook nog staan (niet gebruikt) en als ik het zo allemaal lees zou ik voor het beste resultaat die ook gewoon op moeten nemen in de setup maar ik zou niet weten waar te beginnen met meten, minidsp etc. Wat ik wil is gewoon een goede weergave van het geluid zonder zinloos gedreun door het huis heen (vinden de buren ook niet fijn). De automatische instellingen (en wat zelf finetunen) in de Onkyo heeft me al een heel eind gebracht en het klinkt eigenlijk al super maar de bass krijg ik nog niet goed onder controle.

Ben erg benieuwd of er iemand is die me zou willen helpen of die iemand weet. Regio Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat je kan doen is met REW of RoomEQ en een gecalibreerde USB microfoon (Umik-1 c.a. €100) een meting te doen.

Daaruit kun je de probleemgebieden in ieder geval visualiseren. Het oplossen daarna is inderdaad een vak op zich, zoals je ziet in de post erboven ben ik er ook mee bezig. Als het goed is komen er vandaag 2 xlr kabels van 15 meter binnen en ga ik het hele huis eens rond om te zien waar de sub het beste werkt. Ik denk dat ik waarschijnlijk uit kom op de hoge kast. Gekke plek voor een sub, maar schijnbaar volgens veel ingewijden beter dan op de vloer, omdat je dan verder verwijderd bent van de muren, want de vloer is ook een muur.

Jij hebt denk ik nog wel de mogelijkheid om je mains hoger in crossover te zetten, dan kun je met een goed gepositioneerde sub een mooi geheel maken. Ik kan dat helaas niet, bij mij blijft het fullrange op de mains, dus basstraps is de enige oplossing vrees ik :P

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 24-01-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Fairy, is een MiniDSP tussen de voor en eindversterker geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MDKlapwijk schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:42:
@Fairy, is een MiniDSP tussen de voor en eindversterker geen optie?
Nee liever niet, Pre en power zijn gebalanceerd aangesloten. Ook ben ik er niet zo gerust op als die minidsp het op de botten krijgt dat hij de eindversterker op vol nivo kan gaan aanspreken. Heb al eens zoiets meegemaak vroeger, heel vroeger, toen had ik een reverb module tussen de pre en power gedaan en dat gaat nogal hard als t mis gaat.

Als ik al iets met minidsp wil gaan doen gaat het richting een SHD Studio, module, maar die dingen zijn zo verrekte duur 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 24-01-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Fairy, de 88 is toch als ik me niet vergis balanced? Maar inderdaad ook niet heel goedkoop.

Wat betreft storingen waarbij volume vol open zou gaan, kan ik geen zinnig woord over zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:39:
Wat je kan doen is met REW of RoomEQ en een gecalibreerde USB microfoon (Umik-1 c.a. €100) een meting te doen.

Daaruit kun je de probleemgebieden in ieder geval visualiseren. Het oplossen daarna is inderdaad een vak op zich, zoals je ziet in de post erboven ben ik er ook mee bezig. Als het goed is komen er vandaag 2 xlr kabels van 15 meter binnen en ga ik het hele huis eens rond om te zien waar de sub het beste werkt. Ik denk dat ik waarschijnlijk uit kom op de hoge kast. Gekke plek voor een sub, maar schijnbaar volgens veel ingewijden beter dan op de vloer, omdat je dan verder verwijderd bent van de muren, want de vloer is ook een muur.

Jij hebt denk ik nog wel de mogelijkheid om je mains hoger in crossover te zetten, dan kun je met een goed gepositioneerde sub een mooi geheel maken. Ik kan dat helaas niet, bij mij blijft het fullrange op de mains, dus basstraps is de enige oplossing vrees ik :P
Wat helpt om het probleem te begrijpen, is dat laag weergave wordt gedomineerd door staande golven. In andere woorden: je luistert naar het staande golven patroon van de ruimte. De sub en de positie ervan, bepaalt alleen maar in welke verhouding het pallet van staande golven wordt aangesproken.

Dus de gedachte dat verder van een muur dan beter is, is te simplistisch. Het is het proberen waard; het geheel is zo complex en chaotisch dat het zich moeilijk laat modelleren laat staan uit het blote hoofd voorspellen. Meten is het devies.

Maar dan zul je ongetwijfeld een pieken en dalen patroon zien, want dat is het altijd. Soms helpt het om de poort output weg te nemen door deze dicht te stoppen (als je piek hebt in de buurt van de poort frequentie). Dit is dan een rudimentaire vorm van EQ. Maar meestal heb je een echte EQ nodig. Waarbij EQ niet de variatie in de respons door de ruimte kan verminderen, daarvoor zul je echt met meerdere laagbronnen moeten werken. Het is een vak apart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Jag Het is zeker een vak apart. Ik ben gisteren ook weer aan het stoeien geweest met de subwoofer. Deze hoog in de kamer aangebracht en ben gaan rondlopen met een vaste toon in een probleemgebied (rond de 30 hz).

Op de luisterpositie kon ik hem prima horen, maar sta ik pal tegenover de subwoofer op een meter of 2 afstand kan ik hem zo hard zetten als ik wil, hij is niet te horen. Verander je de frequentie, dan veranderd ook weer het hele beeld.

Steek je je hoofd in een hoek van de woonkamer dan gaat het geluid weer flink hard.

Er zijn ontzettend veel parameters die bepalend zijn.

Nadat ik de subwoofer verplaatste had ik een enorme piek en dal in de meting bij RoomEQ in het laag. Toen ben ik met de fase gaan spelen, want de mains spelen fullrange mee (kan niet anders). Met de fase op 90 graden worden deze piek en dal voor een groot deel ge-effend.

Nu snap ik ook wel dat veel mensen zeggen dat 2 subs echt beter zijn voor een betere balans door de hele kamer (dus niet méér bas).

De mains heb ik wel de poorten dicht zitten overigens, de sub heeft geen poort. Als ik nu tijdens het spelen de sub uitzet merk ik duidelijk dat ik de warmte van de sub ineens kwijt ben, dus het werkt wél.

Voor mij was in ieder geval die vaste toon afspelen en dan door de kamer lopen wel een eye opener en meteen gaf dat ook een reactie van 'shit, hoe ga ik dát nou fixen'.

In ieder geval denk ik dat ik vandaag mijn basstraps en broadband absorbers eens ga bestellen. Ik hoop daarmee de laatste stap te kunnen zetten qua optimalisatie. Het laatste zal op termijn nog een keer zware gordijnen zijn. Dan is het ook wel zo'n beetje klaar, want nóg meer doet afbreuk aan de woonkamer. Ik heb tenminste nog nooit een normale woonkamer gezien met dikke basstraps in de hoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-06 01:16

Ik gebruik zelf naar grote tevredenheid een REL quake mk2. Klein, niet over de top, maar ruim voldoende voor een kleine kamer van 20m2. Produceert juist afgesteld, een prachtig geluid die mijn jamo s606 zuilen prima ondersteunen. Geeft een prachtige diepte aan het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23
Ik kijk ook naar een kleine subwoofer (maximale diepte van 34cm). Zelf kom ik uit op de B&W ASW608 (front-firing) en de Sumiko S.5 (down-firing). Wat me opvalt is dat de ASW608 met zijn 8 inch lager gaat dan de S.5 met een 10 inch driver (volgens de specs op 3db). Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:31:
Dan is het ook wel zo'n beetje klaar, want nóg meer doet afbreuk aan de woonkamer. Ik heb tenminste nog nooit een normale woonkamer gezien met dikke basstraps in de hoeken ;)
Klopt, daarom heb ik ook multisub met minidsp (al meer dan 2 jaar rechtstreeks op een eeindversterker overigens :)). Twee subs geintegreerd in mijn frontspeakers en twee zeer compacte (30x30xm) subs links en rechts naast de bank (je ziet er 1 op de foto, de lamp staat erop). Ik vind het zelf erg goed gelukt als normale (wel sterk op tv en speakers georienteerde) woonkamer te hebben en toch de beste akoestische maatregel om het laag zonder overheersende zwarte dozen goed en zeer diep te krijgen (iets oplopend van 100Hz naar 25Hz met een vlakke respons). En dat in de woonkamer van een klein stadshuisje uit 1910 van iets van 78m2. Kan prima :).

De woonkamer (voor samenwonen, nu iets minder spartaans en nieuw audiomeubel :P)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JaR4UZAuBOFwI15UZ8nPlVvO/full.jpg

Dit zijn de subjes achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z3htdBw74FHgmw7lUu1XQYbR/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 26-01-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

@JvS Merk je niet veel verschil omdat de woofer van je rechterfront direct tegen de wand aan staat te beuken?

Erg mooie setup trouwens, welke dsp gebruik je?

[ Voor 18% gewijzigd door the-body op 26-01-2019 12:43 ]

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

the-body schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:43:
@JvS Merk je niet veel verschil omdat de woofer van je rechterfront direct tegen de wand aan staat te beuken?
De richting van een woofer heeft geen invloed op het geluid. De golflengte is zo groot bij lage tonen, dat een woofer gewoon 360° rondstraalt. Of die naar onder, naar voren, naar links of naar rechts speelt maakt helemaal niet uit voor de klank. De afstand tot de muren maakt wel uit. Dat maakt dat het geluid harder wordt (of de woofer efficienter).

De woofer rechtsvoor en rechtsachter staan relatief in een hoek en hebben het daardoor dus veel "makkelijk". De woofer rechtsvoor staat het meest in de vrije ruimte. De DSP zorgt er simpelweg voor dat er minder vermogen naar linksvoor en linksachter gaat dan naar rechtsvoor. Je ziet dan ook dat die woofer rechtsvoor bij diep laag dat hard staat het hardst staat te werken (veel uitslag, terwijl de sub linksachter amper zichtbaar conusuitslag heeft).

Verschil tussen de woofers merk je niet, omdat de manier van instellen ervoor zorgt dat alles een individuele delay, fase, en parametrische equalizer instellingen krijgen zodat alle luisterposities een goede en zo gelijk mogelijke laagweergave hebben. Je hoort dus ook de woofers niet. Er "is" gewoon goed sublaag. Dat is het hele idee van multisub met dsp. En ik gebruik miniDSP.

Het is wat mij betreft de enige manier om goed sublaag te krijgen. Als je budget 1000 euro is, zou ik dus geen SVS sub nemen, maar 4 compacte zelfbouwsubjes met 10" woofer (peerles XLS-10 (heb ik) of Dayton RSS265) met grote uitslag, en 4 kanaals versterkerking met DSP (2x behringer nx1000 bijvoorbeeld of een MiniDSP met 4 kanaals eindversterker (dat heb ik)). Dat gaat (met veel energie en tijd) gegarandeerd beter klinken.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 26-01-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Welke zijn dit? Zelfbouw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zal even een compleet overzicht posten:
  • Marantz NR1509 receiver (Sub=no, Fronts=Large, Center/Surround=small (100/150Hz crossover))
  • Fronts Pre-out gaat naar 2 miniDSP's
  • Een miniDSP is simpelweg crossover voor de woofer/tweeter en gaat naar een Rotel RKB650 eindversterker naar de tweeters midwoofers
  • Een miniDSP gaat naar de 4 subwoofers via een Rotel RB-985 eindversterker
  • De subwoofers voor zijn Seas L26 10" woofers, in de zijkant van de frontspeakers in een ~ 40L behuizing (gesloten uiteraard)
  • De subwoofers achter zijn Peerless XLS-10 in een ~25L behuizing (gesloten)
  • Frontspeakers zijn verder een Peerless HDR tweeter en een Seas Nextel 7" woofer, actief wisselfilter met de MiniDSP en de meerkanaals rotelversterker dus
Vann allle 6 de speakers die laagweergeven is de respons op 5 plekken in de huiskamer gemeten. Die data is geheel met Multi Sub Optimizer van Andy C gesimuleerd en geoptimaliseerd en zo zijn alle 6 de luidsprekers perfect op elkaar afgestemd en zijn er ook individuele crossoverpunten van de twee midwoofers naar het sub vastgesteld.

Dat laatste is de reden dat ik niet het .1 kanaal gebruik, maar in het frontkanaal inmix en het sub er daarna door de minidsp's weer uitmix. Dit levert optimale laagintegratie op (die je op een receiver niet voor elkaar kan krijgen).

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-01-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Klinkt alsof je het allemaal erg goed voor elkaar hebt 🙂👍🏼. Ik haal vanmiddag de B&W AWS608 op om te koppelen aan mijn actieve KEF LSX luidsprekers. Nog tips voor mij qua instellingen? Via de app van KEF kan ik de subwoofer instellen qua:
High-pass: staat standaard op 120Hz. Goed?
Low-pas frequency: op 60Hz of 80Hz om mee te beginnen?
Sub gain: standaard op 0dB. Dit is het volume van de sub?
Sub polarity: kan op + of -

Welke instellingen kan ik het beste instellen op de sub zelf? Dacht zelf aan:
Extension A (meeste laag) of gewoon even proberen wat A, B en C doen.
Volume tussen 30-50%?
Lowpass uit
Phase op 0

KEF LSX Frequentiebereik (-6dB)
Gemeten op 85dB/1m
49Hz - 47kHz (meer bas)
52Hz - 47kHz (standaard)
55Hz - 47kHz (minder bas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:02:
• Een miniDSP is simpelweg crossover voor de woofer/tweeter en gaat naar een Rotel RKB650 eindversterker naar de tweeters midwoofers
• Een miniDSP gaat naar de 4 subwoofers via een Rotel RB-985 eindversterker
[/list]
Trekt de miniDSP de hogere volumes dan wel? Ik heb ook een Rotel setup, maar begreep dat de pre out en in vergeleken met andere versterkers een vrij hoog voltage hebben, dus de eindbak is ongevoeliger, wat het combineren met andere voorversterkers moeilijk maakt.

Ik zit ook met een wat lastige situatie dat mijn main speakers fullrange zijn en de sub een aanvulling is. De sub heeft dan ook een hele lage crossover (45hz). De mains geven helemaal onderin 2 pieken die voortkomen uit de dimensies van mijn woonkamer (13 meter lang).

Ik ben aan het denken aan basstraps danwel rockwool panelen zelf te maken, maar als dat op niets uitloopt dan is DSP de enige uitweg.

Nadeel is wel dat 4 van die blokken schuim van 30x90 breed je al 120 euro kosten en dat is dan nog de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

JvS schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:08:
[...]

De richting van een woofer heeft geen invloed op het geluid. De golflengte is zo groot bij lage tonen, dat een woofer gewoon 360° rondstraalt. Of die naar onder, naar voren, naar links of naar rechts speelt maakt helemaal niet uit voor de klank. De afstand tot de muren maakt wel uit. Dat maakt dat het geluid harder wordt (of de woofer efficienter).
Dat is inderdaad de theorie...

In de praktijk heb ik echter wel andere resultaten gekregen door te spelen met de oriëntatie van mijn subs.
Door ze bijvoorbeeld een kwartslag te draaien, kreeg ik subtiele (tevens meetbare) verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 499527 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Dat is inderdaad de theorie...

In de praktijk heb ik echter wel andere resultaten gekregen door te spelen met de oriëntatie van mijn subs.
Door ze bijvoorbeeld een kwartslag te draaien, kreeg ik subtiele (tevens meetbare) verschillen.
De golflengte is vele meters, de driver is 30cm. Die gaat gewoon rond hoor. Met zeggen dat het "de theorie" is, suggereer je dat het maar een theorietje en het eigenlijk niet klopt. Dat speakers gaan rondstralen bij een golflengte die lang is tov driver en baffle, is een alom bekend gegeven. En heel makkelijk te meten. Maar dan moet je het wel goed meten. Wat jij gedaan hebt, door de sub te draaien, is de weergever op een andere fysieke locatie in de ruimte plaatsen. Een andere plaatsing, geeft andere boundery loading en excitatie van de staande golven in een andere verhouding, zij het subtiel. Kortom, je attributie klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:38:
[...]
Wat jij gedaan hebt, door de sub te draaien, is de weergever op een andere fysieke locatie in de ruimte plaatsen.
Deze moet je even uitleggen, want ik snap hem niet.

De subs hebben op dezelfde fysieke lokatie gestaan. Alleen heb ik gespeeld met de richting van de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door te draaien verplaats je de driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhm ja.. Een kleine 30cm hart op hart.
Rand tot rand hooguit 6cm.
Golflengtes zijn echter meerdere meters.

Overigens heb ik ook geëxperimenteerd met DF en FF op exact dezelfde plaats en ook dat gaf verschillende resultaten. Dus hart FF op hart DF.

Volgens jouw uitleg en die van JvS zou dat geen verschil moeten maken, maar dat deed het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof wel dat het uitmaakt, maar niet door de reden die je opgeeft, namelijk dat een subwoofer wel direcitoneel is, of begrijp ik je verkeerd :) ?

Er zijn meer variabelen @ work
- front firing of downfiring geeft andere boundery loading, andere boundery loading = andere akoestische impedantie = andere output = andere response.
- andere positie in ruimte geeft andere excitatie van staande golven, misschien dat 30cm niet veel uitmaakt, maar het maakt wel uit.

In welke verhouding bovengenoemde effecten hebben bijgedragen kan ik niet zeggen, maar de conclusie dat een subwoofer kennelijk toch directionele eigenschappen bezit klopt niet. Dat volgt niet uit je waarnemingen, en is bovendien evident onwaar op basis van theorie en metingen aan directionele eigenschappen van speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jawel zowel ik als Jag zeggen dat afstand tot de muur of vloer bepalend is. Draaien is bijna altijd afstand veranderen vanaf de bron (dat is het midden van de woofer, niet het midden van de kast) en dat heeft impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Symmetrische kast bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:16
Ik heb 1 subwoofer rechts naast de bank de staan (Boston ASW250), verder niet heel speciaal. Alleen loop ik al best lang te "rommelen" om de lage frequenties op meerdere luisterposities gelijk te krijgen. Nu is eigenlijk de enige goede oplossing een multisub setup. Probleem is dat ik eigenlijk nergens anders ruimte voor een tweede sub behalve onder de bank. Verder zou ik graag écht dat sublaag willen, dus <30hz.

Nu zit ik soms te denken om zelf een lage subwoofer te bouwen die onder de bank kan (bijv zoals deze). Hoogte zal rond de 15-20cm zijn maar met een breedte van 90cm en lengte 230cm kom je op best wat liters. Alleen de inbouw diepte van de woofer zelf wordt een probleem denk ik, gezien er dan niet veel keuze overblijft.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of advies kunnen geven?

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 01-02-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat biedt mogelijkheden. Er zal sowieso wat op te vinden zijn. Ofwel een gesloten dan wel bass reflex sub waarbij de driver omhoog kijkt. Als je van een uitdaging houdt, zou je zelfs misschien wel voor een tapped horn kunnen gaan. De afmetingen lenen zich er wel mooi voor. Alleen de hoogte beperkt wel de driver grootte. Er zijn sowieso wel ontwerpen voor 8inch, maar misschien zou dubbel 6,5inch ook nog te vinden zijn. Als ik zelf iets nieuws zou bouwen, zou een tapped horn toch wel bovenaan de lijst staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom niet gesloten en met DSP? Twee Tangband W69-1042's of één Dayton Audio 12" Low profile sub in een kast van 17cm hoog die makkelijk onder de bank past gaat makkelijk zou ik zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat kan natuurlijk ook. Gesloten, altijd goed. Lekker simpel, geen resonantie toevoegen, zo diep spelen als je maar wilt. Alleen niet zo veel output. Als je nooit hard speelt niet erg natuurlijk. Het enige waar je je op kan verkijken, is dat de "normale"situatie is dat je enorm op de kamer resontanties leunt voor output. Een enkel 10inch gesloten subje slaat echt geen deuk in een pakje boter als je hem buiten zet. Je hebt echt de pieken van de kamer modes nodig voor een beetje output (scheelt zo 15 dB). Daarom denken audiophielen, niet gehinderd door enige technische kennis, ook altijd dat er laag komt kleine bookshelves.

Maar als je echt sublaag gaat maken, dus niet alleen genoegen neemt met de pieken van de ruimte, maar een lineaire response, dan moet je wel echte subs mee brengen :). Waarbij geldt: een octaaf lager willen spelen op een gegeven SPL vergt 4x zoveel resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Inmiddels een B&W AWS608 gekocht. De 8 inch is echt ruim voldoende voor onze ruimte dus helemaal happy. Nu probeer ik de settings goed te krijgen via mijn app van KEF. Met name de high-pass begrijp ik niet goed. De low-pas heeft te maken met wanneer de sub het laag overneemt als het ware. Wat doet de high-pass en waar stel ik die het beste op in? Stel ik heb mijn cross-over over 80Hz moet de high-pass dan ook op 80Hz?

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 01-02-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie onderbouwing van mijn bovenstaande reactie :P

@bsmpower, heb je al gegoogled? Een high pass filter, heel verrassend, laat hoge tonen door en lage tonen niet. Ik snap alleen niet wat de app van Kef ermee te maken heeft?

Voor een gesloten sub kan je zonder high pass. Voor bass reflex is dat anders, die verliest demping van de conus onder de poort frequentie en gaat dan heel veel excursie maken. Die heeft veel profijt van een high pass filter ingesteld op net onder de poort frequentie (=onderkant van het bereik, vaak rond de 20 - 30Hz).

Jouw 8 inch gaat op zich ook wel blij worden van een high pass. Zijn max output @ 20Hz zal ongeveer 88dB bedragen, net boven de gehoordrempel! Inroom kan dit wel een stuk harder zijn. Maar als je de max output in de hoorbare range wilt verhogen, kan je een high pass op zeg 25Hz zetten. Dit beinvloedt dan weer wel de optelling met je mains, dus je moet even goed luisteren of de bas niet heel veel zachter gaat klinken als je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat het over actieve KEF speakers gaat, met versterkers en een app ingebouwd. De LSR50 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Wel gezocht op internet maar begrijp het volgens mij niet helemaal. Mijn aanname obv de info die ik heb gevonden: low-pass bepaald de frequentie waarbij de sub mee doet. High-pass de frequentie waarbij de speakers starten. Als dat klopt vraag ik me af of de high-pass ooit boven de low-pass frequentie mag want dan mis je een deel in het geval dat je de sub bij 80Hz mee laat doen en de speakers vanaf 100Hz laat spelen (theoretisch voorbeeld)?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QF993cf/D41-DD9-A6-10-A9-4-D56-9-F58-F619-C58-BB62-B.jpg

Het idee om de high-pass op bv 25Hz snap ik niet? Mijn speakers gaan bij lange na niet zo laag. Wat bereik ik hiermee?

Het gaat in mijn geval inderdaad over actieve speakers (KEF LSX) en hun app waar ik vanalles mee kan instellen. High-pass staat nu iig uit bij mij. Mijn sub is gesloten btw.

[ Voor 15% gewijzigd door bsmpower op 01-02-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had het over een high pass op de sub. Jij over een high pass op je front speakers. In de regel high pass je de mains op dezelfde frequentie als je de sub low passet (in mooi nederlands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ah sorry, ik had het inderdaad over mijn speakers. Dus mijn theorie klopt? Cross-over (low-pass) op 80Hz en de High-pass dan ook op 80Hz. Hiermee voorkom je dat de speakers ook het laag spelen? Ga het eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het klopt. Luister wel even of met het instellen van het high pass filter er niet heel veel bas "verdwijnt". Dit is een teken van suboptimale optelling van mains en sub. Eigenlijk horen die beiden een gelijke flankstijlheid te hebben (akoestisch), dat wil zeggen dat ze beiden even snel afvallen (bijvoorbeeld 24 dB/octaaf). Dit bepaalt namelijk de fase. Dit soort dingen moet je eigenlijk meten of goed beredeneren en het filter type erop uitkiezen. Dat kan hier niet, dan blijft over om te luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1178764

Als beginner heb ik een simpele vraag. Ik heb een onkyo receiver aangeschaft. De linker en de rechter boxjes worden nu nog aangestuurd door een actieve subwoofer. Kan ik die boxen ook loskoppelen van de subwoofer en zelfstandig verbinden met de onkyo receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:52

MazeWing

The plot thickens...

Ja, je subwoofer fungeerde ook als versterker. Je kunt het dus zonder problemen aansluiten op je Onkyo.
De kans dat dit ook met je subwoofer kan is trouwens weer klein, aangezien het vaak om een ander soort subwoofer gaat die niet zo 1-2-3 via een (andere) versterker is aan te sturen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan toch gewoon de lijn level ingang gebruiken? Als die aanwezig is :). Dus van sub preout van receiver naar lijn ingang sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 1178764 Het hangt er een beetje vanaf wat voor set je hebt. Als het een combinatie setje is (zoals pc speakers dat vaak zijn) dan zal je de eventuele stekkers eerst van de speakers moeten knippen, zodat je losse draadjes overhoudt.

Als het zo'n setje betreft, zal er in de sub een filter zitten die het laag en overig van elkaar scheidt. Je weet in zo'n geval niet op welke frequentie dat gebeurt, dus dat wordt even gokken qua crossover setting in de receiver.

Daarbij mag je je afvragen wat je er mee hoopt te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat je de sub op het lfe kan aansluiten. Anders kan je sub met speakers alleen op de surround kanalen aansluiten.
Pagina: 1 ... 14 ... 39 Laatste