Inmiddels heb ik met wat hulp van @
Jag enige tijd geleden mezelf er ook aan gewaagd om aan de slag te gaan met het optimaliseren van de laag weergave, na een verbouwing, waarbij de grootste veranderingen zijn dat de ruimte niet langer uit een rechthoek bestaat met een houten vloer met hieronder ruimte maar nu een L-vormige kamer met betonen vloer is de laagweergave er op zijn zachtst gezegd niet echt op vooruit gegaan.
Als setup het volgende in gebruik, zowel voor muziek als film gebruik dat zal 50/50 zijn in ons geval.
-Speakers Tannoy revolution dc6t fronts, de dc4 als rears en uit de nieuwere serie de xtc als center.
-Denon avr-x3300w
-2x Svs Pb-1000
-Mini dsp 2x4 met de 24 advanced plug in
-Umik-1 microfoon
-Mini dc welke zorgt voor wat delay bij het in en uitschakelen om geplop uit de subs te voorkomen.
Verder gebruik ik Rew om de metingen te doen en MSO om de optimalisatie te draaien, over die laatste zo nog wat vragen.
Onderstaand een plattegrond zoals de situatie nu is, helaas nog geen definitieve inrichting maar voor nu kunnen we er mee uit de voeten. De positie's van de surrounds heb ik niet ingetekent met mijn paint skills maar dat is ook niet relevant op dit moment. Op een later moment wil ik nog een extra luister positie rechts toevoegen.
Na de metingen gedaan te hebben in REW wat relatief simpel is, je sluit de microfoon aan op de laptop opent REW deze vraagt of je de usb microfoon wil gebruiken wat je bevestigd met ja. Vervolgens vraagt hij of je een kalibratie file hebt, deze kan je op de site van UMIK downloaden met de code welke op de microfoon staat. Er wordt onderscheidt gemaakt in een normale calibratie en een op 90 graden. REW vereist de 90 graden variant voor de beste werking heb ik in de documentatie boven water kunnen halen, wat hierin precies het verschil is is mij nog niet duidelijk misschien kan iemand anders dat aanvullen.
De metingen zien er als volgt uit, Subwoofer zuid op de drie luister positities:
Subwoofer noord:
Zoals te zien zit er behoorlijke fluctatie in de weergave, de afmetingen van de ruimte zijn bijna terug te zien inde metingen. Hieronder nog een keer alle metingen bij elkaar, dus elke sub op elke luisterpositie.
Ik ben voornemens om de cross over frequentie op de receiver in te stellen op 100 of 120Hz afhankelijk van de uitkomst van de optimalisatie, dat houdt in dat de subs alle frequenties onder de 100 of 120Hz weer zullen geven en de overige speakers de rest om geen conflicten te krijgen.
Ik heb via de documentatie van AndyC de maker van MSO de metingen geimporteerd, tot zo ver gaat alles goed, het enige wat mij niet helemaal duidelijk is welke filters ik nu exact toe moet passen en wat de limieten hier van moeten zijn. Onderstaand zoals het er nu in zit, het gaat om een sub only configuratie.
Ik heb nu uit de documentatie proberen te destileren welke filters ik kan gebruiken icm de mini dsp, alleen de meest uitgebreide docu is niet geënt op de mini dsp maar op andere hardware. Is er een guide beschikbaar voor de mini dsp 2x4?
Omdat ik toch verder wil/wo heb ik ook geprobeerd de biquad export te gebruiken, als ik het goed uitleg is dit een .txt file met hierin de uitkomst van alle eq'n op de bewuste kanalen welke je kan importeren in de mini dsp. Kan iemand mij uitleggen welke uitkomst ik hier moet gebruiken, ik heb nu geprobeerd om de twee kanalen los als REW file te importeren als parametric eq in de mini dsp maar ik heb het gevoel dat dit niet de goede manier is. Ik maak in principe binnen MSO toch een mini dsp compatible filter aan welke ik eenmalig kan exporteren om vervolgens te importeren in de mini dsp?
Kortom nog veel vragen

Het is een redelijk stijle leercurve en ik begin er een beetje gevoel bij te krijgen maar wat hulp hier en daar kan ik nog wel gebruiken
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat