Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 15 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Dan kan je net zo goed de hele set aan de pre-out voor de fronts hangen en full range uitsturen. Bass management wordt dan door de sub gedaan en blijven de kabels intact.
Maar zonder merk en modelnummer ga ik er van uit dat het zo'n pc set betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ow wacht, ik had erin gelezen dat ie die speakers als surround speakers gebruikt, klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heeft er hier iemand ervaringen met de Klipsch KSW-10 subwoofer?

Op mijn oude Denon versterker heeft ie nooit echt lekker gewerkt, en laatst kwam ik er achter dat dat ding zo goed als dood is. Ik hoorde alleen een brom. Ook tijdens het inregelen met Audessey kwam er niks uit. Nouja, een héél zacht bonkje als je je hoofd er bij hield was hoorbaar.
Nu blijkt dat de power supply het vaak begeeft bij dit model, dus ik ga er vanuit dat ie dood is. Ook was die power supply nog goed warm, 20 minuten na het laatste gebruik schroefde ik de boel namelijk open om eens te kijken.

De proef op de som kwam met de nieuwe Denon versterker (X2500). Ook hier deed ie het niet. Drie kabels (van lang tot kort) geprobeerd.

Nu had een vriend van mij ook een KSW-10 staan die hij niet gebruikt.
Dus ik deze testen. Hij leek het even te doen, maar ook nu weer geen sjoege. Ook tijdens Audessey tests niet. Ook weer een andere, korte kabel geprobeerd maar helaas.

Ik weet dat dit een budget sub is, maar is dit nu gewoon echt een onding??

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klinkt alsof ie stuk is. Daarmee is het geen onding. Ook goeie dingen kunnen stuk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 08:45

M14

Versterker er uit slopen en aansluiten op een externe versterker. Heb ik gedaan met 2 HK ts11 sub's. Per stuk rond de €25 voor betaald (beide kapotte versterker) en het klinkt voor dat geld prima. Ooit wordt het vervangen door een zelfbouw project :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 20:12
Wat zijn de ervaringen met het draadloos aansluiten van een subwoofer? Ik zou graag een (actieve) subwoofer plaatsen naast de bank, maar heb geen mogelijkheid om de kabel netjes weg te werken vanaf de versterker naar de subwoofer. Nu zie ik een aantal draadloze varianten en ook een aantal losse systemen om het signaal draadloos over te brengen.

Werkt dit in de praktijk of heb je altijd last van de eventuele vertraging op het signaal door de omzetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:35
Het meest ideaal is en blijft natuurlijk bedraad aansluiten. De meeste wireless oplossingen hebben wel een sync oplossing of wordt gecorrigeerd door je receiver bij het uitvoeren van een audyssey (of equivalent).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:07:
Heeft er hier iemand ervaringen met de Klipsch KSW-10 subwoofer?

Op mijn oude Denon versterker heeft ie nooit echt lekker gewerkt, en laatst kwam ik er achter dat dat ding zo goed als dood is. Ik hoorde alleen een brom. Ook tijdens het inregelen met Audessey kwam er niks uit. Nouja, een héél zacht bonkje als je je hoofd er bij hield was hoorbaar.
Nu blijkt dat de power supply het vaak begeeft bij dit model, dus ik ga er vanuit dat ie dood is. Ook was die power supply nog goed warm, 20 minuten na het laatste gebruik schroefde ik de boel namelijk open om eens te kijken.

De proef op de som kwam met de nieuwe Denon versterker (X2500). Ook hier deed ie het niet. Drie kabels (van lang tot kort) geprobeerd.

Nu had een vriend van mij ook een KSW-10 staan die hij niet gebruikt.
Dus ik deze testen. Hij leek het even te doen, maar ook nu weer geen sjoege. Ook tijdens Audessey tests niet. Ook weer een andere, korte kabel geprobeerd maar helaas.

Ik weet dat dit een budget sub is, maar is dit nu gewoon echt een onding??
Je kan nog even te telefoon rechtstreeks aansluiten op de sub. 3.5mm jack naar RCA kabel, beginnen met het volume laag :) . Dan kan je uitsluiten dat het aan de receiver ligt.
renzo4000 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:49:
Het meest ideaal is en blijft natuurlijk bedraad aansluiten. De meeste wireless oplossingen hebben wel een sync oplossing of wordt gecorrigeerd door je receiver bij het uitvoeren van een audyssey (of equivalent).
Het enige is wel dat je receiver niet nauwkeurig de afstand/vertraging van de sub kan bepalen doordat deze alleen lage frequenties weergeeft. Het zal nauwkeuriger zijn als je opgegeven delay van het wireless systeem, omrekent naar meter en handmatig bij de afstand van de sub invoert. 3ms delay = 1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cyGZnPpZOqd5C286xA4FaoCX/medium.png

Heel tof, wel 3 a 4 weken mee zoet geweest. Ik liep uiteraard tegen de 6dB error aan :)

Harde goederen:

Mijn befaamde Onkyo TX-NR609
Fronts : Mission M30i crossover frequentie op 80Hz
(near-field) Front subwoofer : Onkyo SKW-501 uit het HTiB pakket met typenummer : HT-S6205
(far-field) Subwoofer back : Heco Victa 25A
MiniDSP 2x4 (non-HD) + UMIK1

[ Voor 43% gewijzigd door Lip op 12-02-2019 15:38 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool @Lip . Frontspeakers staan dus op small? Hoe is gain/delay/EQ ingesteld in receiver?

En hoe verschillend zijn je luister posities? T zou mooi zijn als het nog wat vlakker kan. En het overal sub niveau lijkt laag nu. Hoe klinkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Met series en films klonk het goed, met muziek klonk het gewoon shit.

Aangezien ik de kalibratie microfoon nergens kan vinden, die bij mijn receiver zat. Heb ik de delays voor de receiver zelf uitgerekend. Ik had x aantal miliseconde x 1,124 (foot/s) voor de fronts en voor de sub dacht ik slim te zijn door die maal 10 te doen, om zo op een mooi rond getal aan "foot" te komen. Dat had ik hier ook x2 moeten doen. Verder heb ik geen rekening gehouden met delay van de minidsp zelf, die 2,5 tot 2,66ms bedraagt.

Ik heb nu een andere audyssey microfoon te leen, met een andere frequentie curve dan de microfoon die bij de receiver geleverd was. Hierdoor is deze audyssey microfoon, volgens mij alleen bruikbaar voor de delays van de receiver en verder niet.

De meetposities t.b.v MSO zitten achter elkaar i.p.v naast elkaar, mijn schuur 2meter breed muur tot muur. Dus hier zullen we niet zou gauw naast elkaar zitten maar juist achter elkaar.

De kalibratie van de luidsprekerniveaus heb ik met de random pink noise gedaan (sub en speaker cal). Beide subwoofer hebben op de MLP een geluidniveau van 80dB, die wellicht naar 85 of 90dB moet. En de hoofdluidsprekers samen op 75dB.
Wellicht heb je misschien een suggestie voor de luidsprekerniveaus

Subwoofer 1 zit ongeveer op 1 meter afstand van de MLP
Subwoofer 2 zit ongeveer op 3,5 a 4 meter afstand van MLP
De zijdes van de driehoek tussen luidsprekers en de MLP is 80, 82cm ongeveer

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:55:
Met series en films klonk het goed, met muziek klonk het gewoon shit.
En hoe klinkt het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik hoor nu allemaal bliepjes van REW. Ik laat het vanavond even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp het geloof ik niet. Je hebt het toch al geoptimaliseerd (post van 12 feb)? Hoe klinkt het nu dan? Je geeft alleen aan hoe het klonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ja, maar met enorm fase verschil, delay in de onkyo receiver van het subwoofer kanaal (Excessive Sub Delay) stond 10 of 20 keer zo hoog, dan het zou moeten zijn. Ik ga zo meteen de luisterposities (weer) meten met de juiste delay ingesteld op de receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerst even je methode op een rij voordat je opnieuw meet. Anders ben je het hele proces binnen de kortste keren weer aan het herhalen :)

Ter overweging: een subs only optimalisatie is veel makkelijker te doen en veel minder fout gevoelig omdat je receiver er niet tussen zit (gewoon rechtstreeks de minidsp in gaan met meet signaal!). De integratie van subs en mains doe je dan met het handje daarna.

Mocht je toch voor volledige optimalisatie gaan, dan:
- niet en de minidsp en de receiver gebruiken voor delays/gains/EQ, dat wordt een rommel
- gains, EQ en ook delay neutraal in receiver voordat je start met meten
- uiteraard minidsp ook alles neutraal; vergeet niet de xovers uit te zetten na resetten naar Factory defaults
- foto maken van instellingen sub en instellingen receiver opschrijven: dit vergeet je anders weet ik uit ervaring
- meten, exporteren, importeren in mso, eindigen met mic op mlp, geen cm verplaatsen!
- controle meting maken, importeren en in zelfde grafiek plotten als simulatie
- indien niet exact hetzelfde is er iets fout gegaan! Doorgaan heeft dan geen zin, ga terug naar stap 1
- korte optimalisatie runnen, settings exporteren naar minidsp, nieuwe controle meting
- pas als deze goed is kan je meet microfoon opruimen :)

Dan kan je op je gemak simuleren en proberen, dan weet je namelijk dat wat je simuleert overeenkomt met de werkelijkheid.

Tips voor optimalisatie:
- ik stel xover handmatig in met het oog op gelijke flankstijlheid als frontspeakers
- ik stel handmatig het referentie niveau in
- ik mik op +6dB bij 20hz of welke diepgang je ook nastreeft, met lineair oplopende curve richting sublaag. Subjectieve ervaring, niet echt te onderbouwen :+
- ik geef delays een range die overeenkomt met daadwerkelijke afstand
- ik geef een nauwe range voor gains zodat niet 1 sub uit z'n neus staat de peuteren en de ander over excursie aan het maken is
- ik start net 2 PEQs per sub
- ik eindig met shared PEQs als de variatie eruit is om vlakke response te maken

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lukt vast wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een hele domme vraag...

Ik heb een setup met pre+power amp, fullrange speakers en een sub (simpelgezegd).
De pre-power combi is een pure stereo versterker (Rotel RC1590) en die doet niet aan highpass en lowpass filters.
Nu wil ik de woofers van mijn mains iets highpassen zodat ze heb absolute laag niet meer weergeven (zodat ik dat aan de sub kan overlaten).
Is er een simpele manier om dit te doen met een simpel stukje electronica (passief) bijvoorbeeld tussen de eindversterker en de LF ingang van de speakers?

Finetunen zou dan kunnen middels REW en de meetmicrofoon.

Het alternatief is namelijk een MiniDSP module tussen de voor- en eindversterker in, maar dat lijkt me nogal een complexe oplossing voor een relatief simpel probleem. Voor muziekweergave gebruik ik op het moment Mathaudio RoomEQ, maar doordat de mains fullrange spelen heb ik het idee dat ik daarmee niet het onderste uit de kan haal en de subwoofer onnodig laag in de crossover staat.

Qua akoestiek heb ik al het mogelijke gedaan wat in een woonkamer acceptabel is. Er staan 2 grote zelfbouw absorbers achter de speakers van 125cm hoog en 60cm breed x 10cm dik. Deze helpen heel goed met het midlaag en hoog, maar het laag heeft het geen effect en met m'n vrij lange woonkamer heb ik rond 35hz helaas een flinke piek.

Nog een ander alternatief zou zijn om in mijn mains 1 van de 3 woofers fysiek af te koppelen, maar gezien ik nogal zuinig ben op mijn speakers en ivm garantie lijkt me dat niet echt slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-06 14:30
Fairy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:28:
Misschien een hele domme vraag...

Ik heb een setup met pre+power amp, fullrange speakers en een sub (simpelgezegd).
De pre-power combi is een pure stereo versterker (Rotel RC1590) en die doet niet aan highpass en lowpass filters.
Nu wil ik de woofers van mijn mains iets highpassen zodat ze heb absolute laag niet meer weergeven (zodat ik dat aan de sub kan overlaten).
Is er een simpele manier om dit te doen met een simpel stukje electronica (passief) bijvoorbeeld tussen de eindversterker en de LF ingang van de speakers?

Finetunen zou dan kunnen middels REW en de meetmicrofoon.

Het alternatief is namelijk een MiniDSP module tussen de voor- en eindversterker in, maar dat lijkt me nogal een complexe oplossing voor een relatief simpel probleem. Voor muziekweergave gebruik ik op het moment Mathaudio RoomEQ, maar doordat de mains fullrange spelen heb ik het idee dat ik daarmee niet het onderste uit de kan haal en de subwoofer onnodig laag in de crossover staat.

Qua akoestiek heb ik al het mogelijke gedaan wat in een woonkamer acceptabel is. Er staan 2 grote zelfbouw absorbers achter de speakers van 125cm hoog en 60cm breed x 10cm dik. Deze helpen heel goed met het midlaag en hoog, maar het laag heeft het geen effect en met m'n vrij lange woonkamer heb ik rond 35hz helaas een flinke piek.

Nog een ander alternatief zou zijn om in mijn mains 1 van de 3 woofers fysiek af te koppelen, maar gezien ik nogal zuinig ben op mijn speakers en ivm garantie lijkt me dat niet echt slim.
Als ik het goed begrijp ga je dus vanuit je voorversterker naar je eindversterker, ik meen ergens gelezen te hebben in een van je andere topic's of post dat dit met xlr gebeurt?

En je gaat vanuit je voorversterker ook los naar je subwoofer toe.

Wat je dus eigenlijk zoekt is een equalizer om tussen je voor en eindversterker te plaatsen, bij voorkeur gebalanceerd aangesloten. Misschien een optie om eens te kijken naar een equalizer voor PA toepassingen die zijn vaak voorzien van gebalnceerde in en uitgangen, Behringer is heel betaalbaar.

Persoonlijk zou ik voor een mini dsp gaan, dan heb je veel meer controle en mogelijkheden om het echt goed aan te pakken.

Je laatste suggestie is echt een no go 8)7, een woofer loshalen zal de complete response van de speaker doen veranderen |:(.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Klopt, op dit moment is alles met XLR aangesloten, maar Cinch is eventueel een optie.

Speaker modificeren zit ik inderdaad ook niet op te wachten. Ik zoek een nette oplossing en bij voorkeur zonder een miniDSP, dat zie ik als laatste optie. Als ik de miniDSP route ga nemen dan wil ik hem ook graag met Dirac voor een totaalpakket zodat ik ook niet meer met de PC hoeft te DSP'en en dan zit je zo op €500+. Of is Dirac echt overkill? Uitgaande dat ik de hele setup graag wil calibreren.

De 2x4HD heb ik minimaal nodig om aan voldoende uitgangsnivo te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 18-02-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:28:

Dat moet je ook niet doen. Dan werkt je wisselfilter niet meer zoals het bedoeld is.
et alternatief is namelijk een MiniDSP module tussen de voor- en eindversterker in, maar dat lijkt me nogal een complexe oplossing voor een relatief simpel probleem.
Het is juist de simpelste oplossing. Ik begrijp je aversie tegen DSP niet helemaal.Voor 166 euro heb je een compleet iets dat alles doet wat je wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 18-02-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aversie niet zozeer, maar qua bekabeling kom ik een beetje in de knel. Ik heb XLR kabels naar de subwoofer lopen die best lang zijn. Deze zou ik dan moeten ombouwen naar Cinch, Of dat met de huidige kabel zomaar kan weet ik niet (Cinch pluggen er op zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Fairy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:12:
Aversie niet zozeer, maar qua bekabeling kom ik een beetje in de knel. Ik heb XLR kabels naar de subwoofer lopen die best lang zijn. Deze zou ik dan moeten ombouwen naar Cinch, Of dat met de huidige kabel zomaar kan weet ik niet (Cinch plugger er op zetten).
Je kan die kabels toch gewoon doorknippen en op de mini dsp aansluiten? Daar zitten netjes schroefaansluitingen op.

Het enige waar je zorg voor moet dragen met behulp van de mini-DC module dat altijd eerst de mini-dsp zelf voeding krijgt en pas een paar seconden later de eindversterker en subwoofer. Dat is relatief simpel en maakt gebruik van de remote trigger zoals ze op veel woofers en eindversterkers te vinden zijn.

Dan kan je beginnen om eens wat metingen te doen en met de hand met de equalizer te spelen, je kan immers het signaal uit je voorversterker in de mini dsp opsplitsen voor je mains en woofer. Later kan je altijd nog de beslissing nemen om met MSO aan de gang te gaan om het compleet op elkaar af te stemmen en de interactie met de ruimte zo goed als mogelijk te neutraliseren. 8)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gaat die miniDSP een flinke plok geven op de output als je dat niet doet? Of valt dat mee?

Lijkt me geen prettig idee namelijk. Ik kan wel iets bedenken qua inschakelvertraging, maar met dat soort dingen kan het natuurlijk altijd een keer fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Fairy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:22:
Gaat die miniDSP een flinke plok geven op de output als je dat niet doet? Of valt dat mee?

Lijkt me geen prettig idee namelijk. Ik kan wel iets bedenken qua inschakelvertraging, maar met dat soort dingen kan het natuurlijk altijd een keer fout gaan.
Als je niet vertraagt schakelt dan gaat hij idd een flinke plop geven, daarvoor schaf je de mini DC aan, die draagt zorg dat de mini dsp direct inschakelt en schakelt vertraagd de subwoofer en eindversterker in, bij het uitschakelen draagt hij zorg dat eerst je eindversterker en sub uit gaan en dan pas je mini dsp.

Ik snap niet waar al die angst vandaan komt, de kans dat je kat/hond/vrouw op de afstandsbediening gaat zitten waardoor alles vol gas gaat is groter als dit soort zaken ;)

Zet het degelijk in elkaar test het een aantal keer, en het doet gewoon wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ah stom dat had ik niet goed gelezen, daar is dus al een kant en klaar printje voor om dat te doen :)

Alleen zelf even een behuizinkje knutselen als ik het goed zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Fairy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:50:
Ah stom dat had ik niet goed gelezen, daar is dus al een kant en klaar printje voor om dat te doen :)

Alleen zelf even een behuizinkje knutselen als ik het goed zie ;)
Edit, m'n plaatje werkt niet, hier het linkje met een schema erbij https://www.amazon.com/mi...nvironments/dp/B06Y39NMNY

Zo werkt de module, je zal alleen zelf naar wens een behuizing, aansluitingen en voeding moeten voorzien

[ Voor 21% gewijzigd door DjaRoel op 18-02-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fairy Je kan ook gewoon op minidsp.nl terecht.

Maar ik zou er even goed over nadenken. Ik heb zelf van miniDSP een cdsp 6x8 in gebruik voor fronts en subs. En een miniDSP met DC isolator ervoor, voor de center (ik hou niet van passieve wisselfilters).

Ik heb daar zelf een kastje voor in elkaar geknutseld (met relais die 12v trigger maakt vanuit receiver), en ben daar behoorlijk lang mee bezig geweest (understatement). Met name om de ground loop eruit te krijgen. Bleek uiteindelijk dat er verbinding van de ground ontstond tussen voor en na de dc isolator via connector. Wat de functie van de dc isolator teniet deed (=een optocoupler, vandaar ook max 300 mA).

Uiteindelijk wel gelukt. Nu gaan met het aanzetten van mijn receiver eerst de dsp's aan en dan pas de poweramps. Met uitzetten andersom, eerst poweramps uit dan dsp's. Je moet er wat voor over hebben je hobby :)

Ik zou als ik jou was, een steviger model kiezen die xlr uit gaat en (dus) wat steviger signaal kan maken (hebben ook hogere voedingsspanning daarom). Bijvoorbeeld de balanced versie of de 4x10hd. En dan in een 2he 19inch rack(je) met onderin patchpaneel met 6xlr gaten.

In uit schakel plop voorkomen blijft wat lastig. Als je bovenstaand model overweegt, zou ik aan minidsp vragen of hij plopt op z'n outputs bij in / uitschakelen, ik ken dat model niet uit praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Jag Dank voor je reactie. De 2x4HD heeft precies de specs die ik nodig heb en eventueel kan ik nog upgraden naar Dirac. De 4x10HD is meteen 700 euro, dat is me net wat te gek gezien de investeringen die ik al heb gedaan. Vrouwtje is het al niet eens met de 2x4HD laat staan de DDRC24 ;) Dat wordt nog even masseren dus :P

De normale 2x4 heeft in mijn geval niet genoeg output power en daarnaast is de HD versie net even wat moderner en heeft een hogere samplerate. Als ik dan toch over moet, dan maar meteen goed, alleen jammer dat het blijft kiezen tussen Cinch in een modern jasje, of balanced maar dan meteen weer zo'n dure versie met veel met in- en uitgangen dan ik nodig heb.

Wat betreft die ground loop. Daar heb ik ook mee te kamen gehad. Mijn eindversterker is geaard, de voorversterker en subwoofer niet. De voorversterker heeft 2 trigger outputs, maar als die naar de eindversterker en de subwoofer verbond, kreeg ik op sommige momenten een soort hoog brommetje uit de speakers en op andere momenten niet (waarom is me een raadsel). De oplossing was om de trigger passthrough van de eindversterker te gebruiken, waardoor je geen ster krijgt. Geen idee waarom, maar dan was de brom wel weg.

Heb de sub nu aan de andere kant van de woonkamer en de sub schakelt nu aan op geluid in plaats van trigger en dat werkt eigenlijk prima. Na 20 minuten stilte gaat hij vanzelf weer uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 20-02-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik de 2x4 balanced nemen. Die kan 2 of 4volt op in en outputs, instelbaar met jumpers. En gebalanceerd, hoe je je daar ook niet druk over te maken. Hogere sample frequenties bieden eerder nadeel dan voordeel (presteren minder goed bij heel erg laag frequente filters, bekend probleem).

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Volgens Focal support: master slave is geen probleem MITS de subwoofer niet heel vaak wordt geschakeld want dit is niet goed voor de voeding.

Nu schakel ik zeker wel 3-5 per dag.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Mijn ruim 20 jaar oude Tannoy sub schakelt ook zo vaak als de pc weer eens in sleep gaat.
Als een beetje subwoofer daardoor snel stuk gaat heeft het gewoon een slecht ontwerp.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:14:
Dan zou ik de 2x4 balanced nemen. Die kan 2 of 4volt op in en outputs, instelbaar met jumpers. En gebalanceerd, hoe je je daar ook niet druk over te maken. Hogere sample frequenties bieden eerder nadeel dan voordeel (presteren minder goed bij heel erg laag frequente filters, bekend probleem).
Jeetje dan kan ik helemaal niet meer kiezen straks. Ik had al de DDRC24 in gedachten omdat die ook dirac heeft. Nu je zegt dat 48KHz beter is dan 96 ga ik weer twijfelen want dan is gebalanceerd ook weer een optie. Help :D

Kun je wat meer vertelen over dat 96khz probleem?

Als ik hier lees: https://www.minidsp.com/f...s-in-low-frequency-ranges . Dat is van 7 jaar geleden, staat er dat het te maken heeft met het feit dat deze DSP met fixed point calculaties werkt in plaats van floating point. Volgens mij was de 96KHz versie van tegenwoordig wel floating point en zou het oud nieuws zijn dat 48khz beter is, maar ik weet het niet zeker. Iemand die hier iets meer van weet?

ECHTER: op http://diygeezer.com/minidsp-4x10-hd-review/ staat weer dat de 96KHz versie ook zulke issues heeft. Aargh :P Hoe dan ook, wat ga ik daar van merken? Mijn sub gaat vrij laag dus daar moet de correctie wel 'correct' zijn

Als ik dit lees: https://www.audiosciencer...ts-of-minidsp-2x4hd.2459/ zou je haast gaan denken dat die minidsp hardware nogal brak is. Moeilijk

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 21-02-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 23:18
Ik heb het topic al een beetje doorgenomen en het internet afgestruind naar Jamo Sub 300 module, maar niet veel wijzer geworden, dus mijn vraag is…..

Mijn Jamo Sub 300 heeft zijn laatste boem gegeven, zekering was kapot dus heb ik de module losgeschroefd en geconstateerd dat er enkele banen op het print door gebrand waren en wat donkere plekken op het print dus zal er wel meer van beschadigd zijn.

Is zo'n module nog te repareren cq. of te vervangen door wat anders of kan deze als verloren worden beschouwd, het enige wat ik tegen kwam was wat subwoofer boards bij Alie Express, maar of dat een oplossing is geen idee, wat is jullie advies/tips gedachte hier over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Habana schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:47:
Ik heb het topic al een beetje doorgenomen en het internet afgestruind naar Jamo Sub 300 module, maar niet veel wijzer geworden, dus mijn vraag is…..

Mijn Jamo Sub 300 heeft zijn laatste boem gegeven, zekering was kapot dus heb ik de module losgeschroefd en geconstateerd dat er enkele banen op het print door gebrand waren en wat donkere plekken op het print dus zal er wel meer van beschadigd zijn.

Is zo'n module nog te repareren cq. of te vervangen door wat anders of kan deze als verloren worden beschouwd, het enige wat ik tegen kwam was wat subwoofer boards bij Alie Express, maar of dat een oplossing is geen idee, wat is jullie advies/tips gedachte hier over.
Is een beetje afhankelijk van wat er kapot is. Als hetgeen wat kapot is geen exotische onderdelen zijn kan het meevallen.

Als je een andere versterker koopt, van wat ik uit China heb gezien is het kwalitatief matig tot slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, ik heb vandaag de MiniDSP 2x4HD ontvangen.... En ook vrij snel weer terug de doos in gedaan.

Bij het uitpakken bleek het al duidelijk een 2e handsje te zijn. Het verzegeling van het doosje van de adapter was opengesneden, er zat een schroefje scheef in de module, er zat een prop (tissue) in de verpakking, was eerst nog bang dan er een snotterbel in zou zitten :P , de stroomkabel was duidelijk afgerold en weer opnieuw vastgemaakt en er zaten vette vingerafdrukken en stof op.

Toch maar met goede moed begonnen met de calibratie, war ik me gelukkig heb ingelezen want een handleiding dat kennen ze niet, je moet echt een beetje weten waar je mee bezig bent en de basis kennen en je bent afhankelijk van 3rd party software (REW) om metingen te doen, via de plugin kun je alleen maar resultaten inlezen en zelf parameters aanpassen.

Nadat ik dat alles had gedaan, klonk het op zich goed, want ik had eindelijk een stukje highpass filtering voor mijn main speakers (het belangrijkste wat ik nodig heb). Echter de hoeveelheid RUIS die dit ding geeft is echt niet normaal. Ik ging in de bank zitten en ik dacht dat ik gek was, tot ik de versterker uitzette. De tweeters en de midrange staan te ruisen als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Klinkt alsof je gain structure beter kan. Hoe heb je het aangesloten? Hoe regel je het volume?

Een MiniDSP 2x4 HD heeft een dynamisch bereik van 103 dB. De signaal-ruisafstand bij volle uitsturing zal vergelijkbaar of ietsje lager zijn. Dat betekent dat hij altijd ruis op zijn uitgang geeft met een sterkte van -103 dB t.o.v. zijn maximale uitsturing van 2 volt.

De ingangen van de meeste consumentenversterkers zijn een stuk (zeg 20 dB) gevoeliger. De ruis wordt dus ook 20 dB sterker weergegeven, waarmee de signaal-ruisafstand nog maar 83 dB is. Dat is dus bij volle uitsturing van je versterker. Als je met volle uitsturing van je versterker 110 dB (akoestisch) haalt, zit je ruisvloer dus op 27 dB (akoestisch).

De oplossing is om het signaal in de DSP altijd voldoende sterk te houden, zodat het signaal ver weg is van de vaste ruisvloer. Zet de ingangsgevoeligheid van de DSP met de jumper op 2 volt, dat is de laagste stand. Zorg dat je bron het signaal met pakweg 1 volt de DSP in stuurt (dan houd je nog iets marge). Als het kan regel je het volume ná de DSP. Dat is helaas niet zo praktisch is je van vier kanalen tegelijk het volume moet regelen. Met de volumeregelaar vóór de DSP kan je toch nog een acceptabel resultaat halen. Vervolgens stel je de eindversterker zo in dat het geluid nét hard genoeg is als je de hiervoor genoemde volumeregelaar helemaal open hebt.

Zie ook deze link http://www.tonmeister.ca/...levels-and-dynamic-range/

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 23-02-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb de ingangs- en uitgangsniveau's gematched met de normale signaalnivo's, maar ook als ik de uitgang helemaal dichtdraai blijft er ruis uit komen die vanaf de luisterplek heel goed hoorbaar is.

Mijn eindversterker (Rotel RB-1582mkii) heef een ingangsgevoeligheid van 1,9v, dus dit zou moeten matchen, maar dit is echt way too much voor mij. De versterker zelf geeft totaal geen enkele ruis, de voorversterker geeft een klein beetje over de tweeter, maar alleen als je er met je hoofd voor gaat hangen. De Minidsp geeft zelfs als de voorversterker uit staat al een pak meer ruis en dat is echt te veel. Ik ga uitkijken naar een alternatief.

Mijn speakers zijn volgens mij redelijk gemiddeld tot gevoelig met 90dB dus ook dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik vraag me af of er alteratieven zijn die een betere ruis/signaal ratio hebben en betaalbaar zijn.

Op zich zou ik tevreden kunnen zijn met een goede highpass module. De rest kan ik in principe in Foobar met RoomEQ doen, alleen het stukje highpass op de mains dat kan ik helaas niet via software doen, dat moet echt 'analoog' gebeuren.

Misschien is bijvoorbeeld een DAP DCP-26 MKII digitale crossover een beter keuze voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 23-02-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Dap :+. Dat zou ik niet doen. Waarschijnlijk ook ruisig.

Er zijn wel veel pro luidspreker managers op de markt. Bss, xta en Dolby lakes zijn denk ik de meest gebruikten. Maar allemaal duur.

Het is jammer dat je hoorbare ruis hebt. En dat de unit al uit de verpakking is, dat is niet zo netjes. Minidsp s zijn niet de allerstilsten. Ik heb thuis met de c dsp net aan hoorbare ruis. Ik vind het zelf niet storend. Met de compression drivers was dat harde ruis, die zijn idioot gevoelig, rond de 110dB. Daar had ik een pad in de interlink gemaakt (2 weerstanden) van -9dB.

Heb je nog geprobeerd de ingang sensitiviteit te verlagen, dus naar 2volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Deze stond op 2 volt, heb ik nagekeken. Had ook al t gevoel dat deze minidsp open was geweest aan de schroefjes te zien. Er zat er een scheef in.

Had nog wel even naar de DAP gekeken overigens. Zij hebben een 19" actieve digitale crossover met XLR. Alleen als die net zo hard ruist.......

Nee ik zat echt op de bank van "wat hoor ik toch" klikte de versterker uit en dacht eindelijk stil. Dat gaat me op termijn erg tegen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:42
Nog een kleine vraag vwb de minidsp plugin, ik gebruik nu de 2x4 Advanced waarmee ik mijn 2 subwoofers heb afgesteld, ik heb ze gecorrigeerd voor en na de audyssey setup.

Is er nog een meerwaarde om de 2 way advanced plugin te gebruiken (dar hij dan meer correcties per kanaal kan doorvoeren? Ik ben niet van plan om meer subwoofers door te voeren;)

Ik kon mij herinneren dat ik daar eens wat over gelezen heb, maar kon het niet meer terug vinden, overigens is het met de huidige setup/correctiewaardes een waanzinnige verbetering tov enkel audyssey >:)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mandrake466 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:11:
Volgens Focal support: master slave is geen probleem MITS de subwoofer niet heel vaak wordt geschakeld want dit is niet goed voor de voeding.

Nu schakel ik zeker wel 3-5 per dag.
Nogal wiedes, die dekken zich in qua garantie etc. Doe jezelf nou gewoon een lol, koop die MS switch ipv al maanden te zitten klooien. Gaat werken, ook al schakel je tig keer in en uit. Moet ie gewoon kunnen hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Op mijn eerdere vraag omtrent mijn defecte JamoSub 300

Is er hier ervaring deze IMG STAGELINE SAM-300D Inbouw versterker module als mogelijke vervangende module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Habana korte antwoord, gaat niet werken.
Het type filter en de slope daarvan is niet instelbaar. Verder zit je nog met de regel electronica t.b.v bass reflex port. Je bent veel beter af met een reparatie van de oude versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Lip Waarom zou dit niet werken? Alles wat je van een versterker voor een sub mag verwachten zit erop? Afhankelijk van de wijze van aansturing wordt de crossover bepaald door de receiver, indien dit niet het geval is kan je hem op de gelinkte versterker gewoon instellen.

Je versterker heeft niks met je bassreflex poort van doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Lip @DjaRoel

Allereerst bedank voor jullie reactie, mijn voorkeur is ook reparatie en ik kan dat eventueel zelf wel maar er zijn koperbanen van het print verbrand en ben bang dat het dan een gebed zonder eind gaat worden, het is misschien het proberen waard, maar aan de andere kant moet je soms het verlies nemen en het niet moeilijker maken dan dat het is.

Die versterker in de link is als twee druppels water als die in mijn Jamo zit op het Jamo logo na, dus de vraag was of er iemand ervaring had met deze vervanging modules, deze worden ook gebruikt door diegene die de sub woofers zelf bouwen, alleen wat de kwaliteit van deze modules zijn geen idee.

Ik ga er nog even over nadenken wat verstandig is, in mijn zuilen ook van Jamo zitten ook woofers van 21cm onderin de kast, en echt noodzaak is het eigenlijk ook weer niet … maar wel lekker :+

Maar mocht er nog iemand zijn met ervaring met deze modules dan hoor ik het graag, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@DjaRoel
Gvd, net mooi verhaal getikt. Druk ik de verkeerde tab weg in firefox.
Je zult even met een paar mooie URL's moeten doen.

de elektronische kant v.h verhaal :
http://www.bcae1.com/xoorder.htm

Relatie subwoofer behuizing, F-vent van de bass reflex port en type filter.
https://en.wikibooks.org/...s-Reflex_Enclosure_Design

@Habana Een voorbeeldje van een versterker (€360), die geschikt is voor je subwoofer reparatie. Hiervoor heb je wel een MiniDSP umik1 nodig en je moet met Room EQ Wizard overweg kunnen. Ik zou toch nog even kijken of je het niet voor elkaar kan krijgen met een aantal draadbruggen

En zo prutsen we verder :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 25-02-2019 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Lip Ik ken het concept actieve, passieve crossover, ik ken bassreflex, ik weet wat een high pass en een low pass is. Maar ik zie niet helemaal hoe een versterker niet uitgewissled zou kunnen worden. De low pass is zowel instelbaar op de receiver als op de nieuwe versterkermodule. Die is daarmee prima bruikbaar. Verdere filters zijn niet vereist. Hooguit zou een subsonic filter de belastbaarheid kunnen verhogen, maar dat is zeker geen vereiste. Ook niet bij een bassreflex.

Enige zou zijn dat er in de oorspronkelijke versterker een of andere DSP / equalizer setting zit die bijvoorbeeld een linkwitz transform doet om hem dieper te laten spelen. Maar dat kan niet bij een basreflex. Verder is het bij sub nooit nodig om complexe equalizing / crossovering te doen (wel voor kamereffecten, maar dat kan een sub nooit weten).

Je geeft aan dat het "type filter niet instelbaar is". Wat voor filter heb je het dan over? Het enige filter dat elke sub heeft is een lowpass (tot hoe "hoog" speelt de sub). Dat is gewoon instelbaar, dus dit gaat gewoon werken.Dus ik snap niet waarom je vindt dat dit nie zou kunnen. Het zou zelfs met een normale losse stereoversterker kunnen, als je de lowpass instellingen door de receiver laat doen.

@Habana wacht even uitleg van Lip af. Ik bouw zelf speakers, subs, gebruik veel DSP's, heb veel ervaring met filtering van (sub) laag en ik begrijp niet waarom dit zo stellig beweerd wordt.

Overigens heb ik ervaring met CONRAD ampjes. Bij mij hebben ze het altijd goed gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 25-02-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Lip schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:36:
@DjaRoel
Gvd, net mooi verhaal getikt. Druk ik de verkeerde tab weg in firefox.
Je zult even met een paar mooie URL's moeten doen.

de elektronische kant v.h verhaal :
http://www.bcae1.com/xoorder.htm

Relatie subwoofer behuizing, F-vent van de bass reflex port en type filter.
https://en.wikibooks.org/...s-Reflex_Enclosure_Design

@Habana Een voorbeeldje van een versterker (€360), die geschikt is voor je subwoofer reparatie. Hiervoor heb je wel een MiniDSP umik1 nodig en je moet met Room EQ Wizard overweg kunnen. Ik zou toch nog even kijken of je het niet voor elkaar kan krijgen met een aantal draadbruggen

En zo prutsen we verder :P
Ik snap je verhaal, maar ik vraag me af in hoeverre dat gebruikt wordt doorgaans in subwoofers.

-In welke orde het highpass filter functioneert op een subwoofer is toch nooit instelbaar? Althans ik heb al aardig wat subwoofers in handen gehad maar die optie heb ik nooit gezien? Al zou dat in sommige gevallen zeker zinvol zijn om de overname sub-speakers te optimaliseren. Als je het over een 2-3 weg systeem hebt wat actief aangestuurd wordt kan ik me helemaal vinden in je commentaar uiteraard.

-Is het gebruikelijk dat de poort van een sub getuned wordt door de versterker onderin niet lineair te laten spelen, al dan niet in relatie met een lowpass filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DjaRoel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:23:
[...]

-Is het gebruikelijk dat de poort van een sub getuned wordt door de versterker onderin niet lineair te laten spelen, al dan niet in relatie met een lowpass filter?
Nee, hooguit kan je de belastbaarheid vergroten door het laagste octaaf onder de poortafstemmingsfrequentie weg te filteren. Maar dat is meer iets dat nuttig is in PA systemen die constant op hun max spelen. In consumentenspeakers is dat niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Bij hifi-systemen met losse componenten wordt het niet gedaan omdat de versterkerfabrikant niet weet welke luidsprekers iemand erop aansluit. Bij actieve luidsprekers is het wel gebruikelijk, zelfs bij pc-speakers.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 25-02-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 11:55
Ik wil even gaan experimenteren met de plaatsing van mijn subwoofer.

Hiervoor heb ik een langere kabel nodig (RCA kabel voor LFE aansluiting), nu vroeg ik me af, in hoeverre heeft de lengte van de kabel invloed op het geluid?
Om te experimenteren met waar de sub het beste tot zijn recht komt is natuurlijk een kabel van 8 of 10 meter ideaal. Kan het kwaad om deze er tussen te laten zitten als blijkt dat de kabel uiteindelijk wat aan de lange kant is?

Dan verder, ik zie op bol.com bijvoorbeeld 2 kabels waarvan de 1 ruim 2 keer zo duur is als de ander.. ga ik hierin verschil merken? Er zijn nogal wat fabeltjes in de audio-kabel business, dus ik dacht, ik vraag het hier even...

Het gaat dan om deze 2:

- De merkloze goedkope
- De Duurdere van Oehlbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 09:26
RFdeGroot schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:10:

Hiervoor heb ik een langere kabel nodig (RCA kabel voor LFE aansluiting), nu vroeg ik me af, in hoeverre heeft de lengte van de kabel invloed op het geluid?
Om te experimenteren met waar de sub het beste tot zijn recht komt is natuurlijk een kabel van 8 of 10 meter ideaal. Kan het kwaad om deze er tussen te laten zitten als blijkt dat de kabel uiteindelijk wat aan de lange kant is?

Dan verder, ik zie op bol.com bijvoorbeeld 2 kabels waarvan de 1 ruim 2 keer zo duur is als de ander.. ga ik hierin verschil merken? Er zijn nogal wat fabeltjes in de audio-kabel business, dus ik dacht, ik vraag het hier even...

Het gaat dan om deze 2:

- De merkloze goedkope
Maakt allemaal niet uit, nog goedkoper is wellicht zelf maken met antenne/microfoon kabel en er wat stekkers aan maken. Heb ik ook en werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het gaat dan om deze 2:

- De merkloze goedkope
Wat je kan doen is met je telefoon een spl metertje opstarten, calibratie maakt niet uit. kijk hoe hard hij gaat bij een vaste toon en sluit dan de lange kabel aan. Als het niveau gelijk is of bijna gelijk dan maakt het waarschijnlijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het gaat dan om deze 2:

- De merkloze goedkope
ALs het een beetje afgeschermd is maakt het niet zoveel uit. je speakerkabels zijn ook zomaar 10 meter lang en dat gaat ook goed. Een beetje coaxiale subwooferkabel moet prima 10m kunnen zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:12:
[...]

Wat je kan doen is met je telefoon een spl metertje opstarten, calibratie maakt niet uit. kijk hoe hard hij gaat bij een vaste toon en sluit dan de lange kabel aan. Als het niveau gelijk is of bijna gelijk dan maakt het waarschijnlijk niets uit.
de onnauwkeurigheid in je meting is dan vele maten groter dan het verschil in sol wat je dan wilt meten. De infangsimpedantie van een lijn ingang is in de regel 10 kOhm, meerdere ordes groter dan de impedantie van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:28:
[...]
de onnauwkeurigheid in je meting is dan vele maten groter dan het verschil in sol wat je dan wilt meten. De infangsimpedantie van een lijn ingang is in de regel 10 kOhm, meerdere ordes groter dan de impedantie van de kabel.
Klopt, maar zou kan je het uitsluiten als je er over twijfelt. Als je een toon speelt en die geeft op een telefoon die uiteraard op een vaste plek ligt een bepaalde waarde en je steekt dan de stekker om zonder verder wat te bewegen, dan zullen de resultaten identiek zijn neem ik toch aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat zou je zeker verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 11:55
Super! Dank voor de reacties.
Heb die van 8 meter besteld gisteren, die verwacht ik vandaag dus.
Ben benieuwd naar het resultaat van de verplaatsing.

Ga wel even een crawl test doen en hoop daarmee op 1 van de plekken uit te komen waar ik met die kabellengte kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 07:12:
Een Dap :+. Dat zou ik niet doen. Waarschijnlijk ook ruisig.

Er zijn wel veel pro luidspreker managers op de markt. Bss, xta en Dolby lakes zijn denk ik de meest gebruikten. Maar allemaal duur.

Het is jammer dat je hoorbare ruis hebt. En dat de unit al uit de verpakking is, dat is niet zo netjes. Minidsp s zijn niet de allerstilsten. Ik heb thuis met de c dsp net aan hoorbare ruis. Ik vind het zelf niet storend. Met de compression drivers was dat harde ruis, die zijn idioot gevoelig, rond de 110dB. Daar had ik een pad in de interlink gemaakt (2 weerstanden) van -9dB.

Heb je nog geprobeerd de ingang sensitiviteit te verlagen, dus naar 2volt?
Ik heb me rotgezocht naar alternatieven, maar kom telkens weer bij MiniDSP uit :+
Nu toch maar een DDRC24 gekocht. In feite precies dezelfde unit, maar dan met Dirac Live software erop.
Alle andere alternatieven in dezelfde prijsrange hadden veel minder mogelijkheden of waren grote 19"rackmodellen.

Ik ga kijken of deze beter bevalt, deze is tenminste ook echt nieuw (net binnengekregen op kantoor).

Mocht er alsnog ruis zijn, ga ik op zoek naar zo'n RCA attenuator. Die verlaagt het signaal en dus ook de ruisvloer met een x aantal dB's. Ze zijn er in 3, 6, 10, 12, 20 dB etc. Dat zou nog goed kunnen helpen. Irritante is alleen dat je die dingen in NL naar mijn weten nergens kan kopen.

Dus wie ze heeft of weet waar te koop, ik hoor het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan ze ook zelf maken. Dat heb ik uiteindelijk ook naar gedaan. De weerstanden soldeer je dan gewoon in de RCA connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Je kan ze kopen bij de Okaphone, ze zijn alleen niet goedkoop (€35) http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=483518

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 01-03-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb het spul allemaal aangesloten en een basis inregeling gedaan met xover en Dirac Live.

Ik ben behoorlijk onder de indruk! Dirac heeft het nodige gedaan en het bijregelen van de frequentierespons, iets wat me met de hand nooit was gelukt, zo strak. Daarnaast de impulsrespons geoptimaliseerd en wat timings bijgeregeld met 0,63 ms.

Dit timing klopt ook nog eens, want ik zit niet exact precies in het midden, de linkerspeaker staat iéts meer ingedraaid om dat de compenseren en DIrac heeft dat dus feilloos door :)

Geluid is echt lekker, zodra ik Dirac aanzet klinkt het echt heel Live, zet ik hem uit is het weer veel platter.

Wat betreft de ruis. Deze unit (hoeweel precies dezelfde hardware) heeft beduidend minder ruis. Als ik de output nog wat dim kan ik het helemaal wegkrijgen, maar dan moet de preamp weer verder opengedraaid worden. Die headroom wil ik nog wel houden want de output van mijn tv is beduidend zachter dan die van de pc.

Helaas is het spelen wel over nu, want ik voel helaas weer een van de (regelmatig opkomende) migraineaanvallen opkomen, dus denk dat ik de komende nacht weer op de knieën op bed lig ;(

Morgen weer een dag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 01-03-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Jag schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:03:
Je kan ze ook zelf maken. Dat heb ik uiteindelijk ook naar gedaan. De weerstanden soldeer je dan gewoon in de RCA connector.
Welke impedantie heb je gekozen bij het maken van die attenuator?

Er is een gebalanceerde 2x4 minidsp is inmiddels onderweg. Weet je of deze meer of minder last heeft van ruis ten opzichte van een ongebalanceerde versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
De signaal-ruisverhouding is bij de gebalanceerde MiniDSP 2x4 (niet de HD-versie) 1 dB beter dan bij de gewone 2x4. Dat kan je vinden in de datasheet. Hij werkt alleen met grotere signaalsterktes in het analoge domein (keuze uit 2 of 4 V versus 0,9 V), dus het is nog belangrijker dat je het signaal na de DSP verzwakt als je een versterker met hoge ingangsgevoeligheid hebt. Anders heb je juist meer ruis.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 03-03-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ga voor de mijne wat presets maken. eentje voor de hifi installatie en een voor verbinding met de TV. Deze loopt ook via de versterker, maar heeft een flink lagere geluidssterkte. Dan kan ik voor de Hi-Fi (muziek) onderdrukken met -6dB en voor het overige (TV, youtube) op 0dB werken.

Als ik de minidsp output dim, dan kan ik op hetzelfde ruisnivo komen als dat ik de voorversterker rechtstreeks aan zou sluiten, dus daar ben ik heel tevreden mee.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de impulse response correctie en het effect op het geluid hiervan, maar ik heb nu een heksenketel in huis met vrouw en 2 kinderen dus het zit er nu even niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Al een tijdje loop ik met het idee om een sub toe te voegen aan mijn 2.0 set. Voor muziek en films. In mijn hoofd heb ik een budget van ongeveer 500 eu daar dit dan ook in verhouding is met de rest.

Situatie:
Primare i22 en CD22
B&W 683 S2
Ruimte is ongeveer 22m2

is mijn budget realistisch om echt iets aan de set toe te voegen en wat zijn de opties die ik zou kunnen overwegen?

Als dit niet de goede plek is of wanneer er nog informatie mist hoor ik het graag!

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:57:
Ik heb het spul allemaal aangesloten en een basis inregeling gedaan met xover en Dirac Live.

Ik ben behoorlijk onder de indruk! Dirac heeft het nodige gedaan en het bijregelen van de frequentierespons, iets wat me met de hand nooit was gelukt, zo strak. Daarnaast de impulsrespons geoptimaliseerd en wat timings bijgeregeld met 0,63 ms.
Heb je ook het gebied boven de ~200Hz laten corrigeren? En heb je in die meting een "gate" toegepast om reflecties te elimineren? Als je dat niet doet, is boven de 200Hz corrigeren in de basis een heel slecht idee. Microfoons kunnen geen onderscheid maken tussen direct geluid, vroege en late reflecties en gaan het totaal corrigeren. Je oren en hersenen horen vooral direct en een beetje vroege reflectie en de late reflecties doen veel voor ruimtelijke ervaring.

Als je een gemeten signaal van boven de ~200Hz gaat corrigeren, dan wordt het lijntje van de meting wel mooi strak, maar gaat het echt minder goed klinken. (dat is ook de reden dat automatische correcties niet echt aan te raden zijn). In het gebied onder de 200Hz maken je oren dat onderscheid niet meer en daar kan je naar hartelust corrigeren (sterker nog, het is de enige manier om het fatsoenlijk overal goed te krijgen ism meerdere subs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@JvS Ik vond het toch behoorlijk goed klinken, maar het verloop van mijn speakers is boven de 200Hz vrij recht, dus correctie is daar ook niet per sé nodig.

Ik had het gevoel dat het geluid "ruimtelijker" was, moeilijk uit te leggen, maar ook vermoeiender/intenser. Zal zodra ik de kans krijg eens experimenteren met de 'grordijnen' in Dirac. Als je Dirac volledig automatisch laat werken wordt er van onder tot boven gecorrigeerd.

Wat bedoel je precies met een gate toepassen? Pardon my ignorance ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 04-03-2019 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:21:
@JvS Ik vond het toch behoorlijk goed klinken, maar het verloop van mijn speakers is boven de 200Hz vrij recht, dus correctie is daar ook niet per sé nodig.
Je meet niet de respons van je speakers, maar de in room response en die kan niet mooi vlak zijn (tenzij je in een dode kamer woont). Alle luidsprekers klinken onder hoeken van 15, 30, 45, 60, 75° anders (vooral minder hoog) en de reflecties komen uit die hoeken uit de speakers. Dat geluid met de andere klank én andere timing mixt met het directe geluid en je microfoon maakt er geen onderscheid tussen. Denk aan een microfoon die in een badkamer opneemt. Niet om aan te horen, terwijl je het in het echt prima kunt horen.

Je autocorrectie zal dus die brij van geluid (die flink aflopend zal zijn in het hoog, zo gaat dat nu eenmaal in een room response) gaan corrigeren. En dat moet je dus nooit laten doen, omdat je dan de respons van je speakers onterecht gaat aanpassen en hetgeen wat wel goed was (vlakke respons) gaat corrigeren met een onjuiste meting.

Oplossing is simpel: Laat hem alleen onder de ~ 200Hz corrigeren en haal alle correcties die daarboven zitten weg.

PS: Gated meten is zodanig meten dat je alleen het directe geluid meet en je de reflecties negeert.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 04-03-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo leer je dus elke dag weer :)

Ik ga er straks even mee spelen, als je nog meer advies hebt, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier nog even een voorbeeld van een speakerrespons (donkergroen) en de in room respons (rood) in een model van Harman. Donkergroen moet kaarsrecht zijn en als je rood kaarsrecht gaat maken, verpest je dus donkergroen.

Afbeeldingslocatie: https://m.eet.com/media/1164613/134790-tmw04_11f1fig1a.gif

Maar verkeerde topic, zie deze post:
JvS in "Het grote akoestiek topic"

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 04-03-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:31:
Hier nog even een voorbeeld van een speakerrespons (donkergroen) en de in room respons (rood) in een model van Harman. Donkergroen moet kaarsrecht zijn en als je rood kaarsrecht gaat maken, verpest je dus donkergroen.

[Afbeelding]
Ik snap 'm, en daarnaast trek je dus eigenlijk ook de karakteristiek van je speakers onderuit, door ze geforceerd te EQ'en als ik het goed heb?

Als ik bij de standaard target curves ga kijken die bij Dirac zijn meegeleverd, dan is de smalste die erbij zit tot 500hz. Ik moet hem natuurlijk gewoon zelf maken, maar enig idee waarom Dirac zelf niet komt met smallere targets?

Ik dacht overigens dat ik na 200 hz vrij strakke lijnen had, maar dat is eigenlijk pas vanaf 500 zie ik nu.

Ps. Dirac houd overigens wel rekening met het punt waarop het hoog afloopt evenals het laag. De curve volgt deze lijn ook.

Edit: Zojuist een gordijntje in Dirac opgetrokken. Is nog wel lastig, want als dat gordijn op een piek of dal valt trekt ie de hele curve, dus je moet een kruispunt zien te vinden dichtbij de 0dB. Effect is nu ook veel subtieler. Lijkt inderdaad of ik toch behoorlijk aan het 'over' DSP'en was. Dit klinkt wat vertrouwder en wat relaxter inderdaad. Bedankt Joost voor de wake-up-call :)

Edit: nog leuk leesvoer gevonden http://www.acousticsinsider.com/frequency-response-uneven/

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 04-03-2019 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooie discussie :) ! Eens een keer niet twee kampen die vanuit de loopgraven elkaar bestoken :P

Tot 500hz DiRAC gebruiken lijkt mij ook zeer redelijk. Het 200hz -500hz gebied is een beetje het vagevuur wat mij betreft; het is niet duidelijk of je daar vanaf moet blijven. Onder de 200Hz is duidelijk, daar gaat het om de steady state response, zoals je meet met DIRAC bijv. En daar werkt dus ook EQ. En boven de 500hz, daar onderscheidt je gehoor het directe geluid en dat moet "recht" zijn. EQ doet dan altijd het directe geluid geweld aan (ervan uitgaande dat je speakers een rechte response hebben).

Mocht je behoefte hebben de diepte in te gaan: hier een artikel met een prachtige uiteenzetting over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ga er vanavond weer eens lekker mee stoeien. Met Dirac kun je mooi target curves maken en in de 4 banken op de MiniDSP zetten, dus je kan met een druk op de knop switchen tussen 200 en 500 hz bandbreedte.

Gezien de grilligheid van het 200-500 hz bereik in mijn setup denk ik dat ik daar nog wel wat kan winnen. Denk dat het keuren ook op gehoor moet gebeuren. Ik ben er al wel achtergekomen dat Dirac op 10-22000 hz duidelijk overcompenseert. Klinkt allemaal erg 'live' ineens maar ook flink vermoeiend (hoe leg ik dat uit ;) ).

Audio en muziek, blijft een mooie hobby en je leert elke dag bij. Nooit verwacht dat ik nog steeds zulke fundamentele fouten blijk te maken in mijn enthousiasme :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tijn96 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:11:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Al een tijdje loop ik met het idee om een sub toe te voegen aan mijn 2.0 set. Voor muziek en films. In mijn hoofd heb ik een budget van ongeveer 500 eu daar dit dan ook in verhouding is met de rest.

Situatie:
Primare i22 en CD22
B&W 683 S2
Ruimte is ongeveer 22m2

is mijn budget realistisch om echt iets aan de set toe te voegen en wat zijn de opties die ik zou kunnen overwegen?

Als dit niet de goede plek is of wanneer er nog informatie mist hoor ik het graag!
Ik zou eens op marktplaats kijken. Als je daar op subwoofer b&w zoekt vind je er een hele hoop zelfs voor minder dan je er aan kwijt wil. Misschien zit er wat moois tussen.

Als je nieuw wilt, misschien de SVS SB1000? Wel ietsje duurder.

Let wel op, de i22 heeft volgens mij geen crossover. Een sub toevoegen kan een overlap geven die problemen kan geven. Ik heb dit zelf ook met mijn Rotel setup, waardoor ik nu een MiniDSP tussen de voor en eindversterker moest plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 05-03-2019 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hier mijn meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9mXCXlsWnmXpwq7KcX4BzCaB/medium.png

Is goed te zien dat onder de 400hz het vrij grillig is. Hierboven is het vrij recht, los van de BBC Dip (als ik het goed heb), maar die moet ook niet rechtgetrokken worden.

Die dip op 43hz die blijft wel een beetje, maar ik had al begrepen dat dips veel minder een probleem zijn dan pieken.

Diezelfde dip die ik gladstreek met Dirac zorgde er waarschijnlijk ook voor dat het geluid te helder en vermoeiend klonk.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 05-03-2019 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:44:
Hier mijn meting.

[Afbeelding]

Is goed te zien dat onder de 400hz het vrij grillig is.
Dat kan, ergens tussen de 200 en 700Hz is "overgangsgebied", daar heb je ook wel wat staande golven. Onder de 200Hz luister je alleen maar naar de overheersende staande golven (je kamer dus) en kan je naar hartelust equalizen zonder impact. Boven de 700Hz absoluut niet, daartussen in principe onduidelijk :P. Dus zou ik niet zo snel doen.
Hierboven is het vrij recht, los van de BBC Dip (als ik het goed heb), maar die moet ook niet rechtgetrokken worden.
Ik denk niet dat je een BBC dip hebt. DIe speakers zijn gewoon recht gok ik. Je kijkt naar een in room meting he. Dat is dus die rode lijn die altijd een beetje afloopt omdat speakers onder hoeken minder hoog weergeven en hoog minder goed reflecteert.

Die dip is geen probleem. Ik zou zeggen voor een 1 sub resultaat is dit zeer netjes (nu alleen niet op een andere plek gaan meten ;().

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 05-03-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@JvS Die meting is van 9 plekken als ik het goed heb, maar wel vrijwel allemaal rond de luisterpositie.

Heb met REW nog wat gemeten, maar wel handheld met de UMIK1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/su5lRfkaAvyxPrj6EJrssjuM/medium.png

Voor zover ik er verstand van heb is dat vrij redelijk toch? :)

Die dip op 43hz is in REW overigens helemaal niet zo dramatisch als in Dirac.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 05-03-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Ziet er goed uit @Fairy ik hoop dat ik zelf ook de tijd kan vinden om er eerdaags mee verder te gaan, keep up the good work d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24

JT

VETAK y0

bsmpower schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:21:
Ik kijk ook naar een kleine subwoofer (maximale diepte van 34cm). Zelf kom ik uit op de B&W ASW608 (front-firing) en de Sumiko S.5 (down-firing). Wat me opvalt is dat de ASW608 met zijn 8 inch lager gaat dan de S.5 met een 10 inch driver (volgens de specs op 3db). Hoe kan dit?
Equalisatie of hoe je het ook noemt :+ Althans, dat kan een belangrijke factor zijn, andere zaken tellen ook mee zoals meetomstandigheden. Ik heb er nu 1 staan, naast een BK Gemini 2 met 10" en een MJ Acoustics Pro 50 mk1. De ASW608 kan dieper dan beide, dat verbaast mij. 30hz is geen probleem, zelfs op 25hz hoor je nog iets. Indrukwekkend. Wat ik jammer vind is dat de driver zelf het nodige geluid maakt bij middelmatig volume al. Ik heb hem tweedehands, kan daaraan liggen natuurlijk. Maar daar ben ik dus wel benieuwd naar.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb een Monitor Audio Silver 5.1 set i.c.m. een Onkyo TX-NR646.

Dit zijn dus volwaardige fronts (Monitor Audio Silver 8 ). Als subwoofer heb ik een SVS SB-2000. Dit is een gesloten sub, zeer geschikt voor muziek. De LFE-ingang wordt gebruikt om de subwoofer aan te sluiten.

Gisteren luisterde ik muziek via Spotify en schakelde ik de 'Pure Audio'-functie in. Hiermee wordt alle video- en audioprocessing uitgeschakeld.

Tot mijn verbazing klonk de muziek gelijk veel dieper en voller!

Mijn fronts staan ingesteld op 'small', met een crossover frequency van 40Hz (op basis van Onkyo AccuEQ room calibration).

Ik begrijp het effect van de 'Pure Audio'-knop. De subwoofer wordt uitgeschakeld en het stereo-signaal gaat volledig naar de twee fronts.

Blijkbaar kunnen mijn fronts de basweergave in mijn huiskamer beter overbrengen dan de SB-2000 die in de hoek staat. :?

Het verschil is echt dag en nacht.

Nu wist ik wel dat de ruimteakoestiek lastig was 40m2 (keuken en woonkamer gecombineerd), met tegelvloer en veel glas. Echter had ik wel een verbetering verwacht met de sub als aanvulling.

Nu heb ik de fronts maar op 'Full-range' gezet en ook 'Double Bass' aan (want anders doet de sub helemaal niet mee). Maar dat is zeker vloeken in de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:35
Hoezo? Hoe vind jij het klinken? Beter? Dan is het toch goed?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-ThijZ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:21:
Ik heb een Monitor Audio Silver 5.1 set i.c.m. een Onkyo TX-NR646.

Dit zijn dus volwaardige fronts (Monitor Audio Silver 8 ). Als subwoofer heb ik een SVS SB-2000. Dit is een gesloten sub, zeer geschikt voor muziek. De LFE-ingang wordt gebruikt om de subwoofer aan te sluiten.

Gisteren luisterde ik muziek via Spotify en schakelde ik de 'Pure Audio'-functie in. Hiermee wordt alle video- en audioprocessing uitgeschakeld.

Tot mijn verbazing klonk de muziek gelijk veel dieper en voller!

Mijn fronts staan ingesteld op 'small', met een crossover frequency van 40Hz (op basis van Onkyo AccuEQ room calibration).

Ik begrijp het effect van de 'Pure Audio'-knop. De subwoofer wordt uitgeschakeld en het stereo-signaal gaat volledig naar de twee fronts.

Blijkbaar kunnen mijn fronts de basweergave in mijn huiskamer beter overbrengen dan de SB-2000 die in de hoek staat. :?

Het verschil is echt dag en nacht.

Nu wist ik wel dat de ruimteakoestiek lastig was 40m2 (keuken en woonkamer gecombineerd), met tegelvloer en veel glas. Echter had ik wel een verbetering verwacht met de sub als aanvulling.

Nu heb ik de fronts maar op 'Full-range' gezet en ook 'Double Bass' aan (want anders doet de sub helemaal niet mee). Maar dat is zeker vloeken in de kerk.
Dit kan zomaar gebeuren. Het onderschrijft dat je niet zozeer luistert naar een sub, maar de resonanties in de ruimte. In welke verhouding die resonanties worden aangesproken, en dat bepaalt hoe het klinkt, wordt bepaald door de positie van de weergever in de ruimte. En niet zozeer door het type weergever (er moet wel laag uitkomen uiteraard). Het is ook niet zozeer dat jouw ruimte lastig is; het is meer dat alle ruimtes lastig zijn. In elke huiskamer is hetzelfde het geval: laagweergave houdt in luisteren naar de resonanties / staande golven. Hoe daar mee om te gaan is complex. Double bass is overigens wel 1 vd potentiële oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aanvullend op Jag: Let op dat pure audio veel meer doet dan een sub uitzetten he. Het zet ook alle "slimme" automatsche Equalizers (audyssey enzo) uit. Die dingen doen voor het niet sublaag meer kwaad dan goed (zie uitleg paar posts hierboven), dus als je dat uitzet, is het niet verrassend dat het ineens veel beter klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Jag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:53:
[...]

Dit kan zomaar gebeuren. Het onderschrijft dat je niet zozeer luistert naar een sub, maar de resonanties in de ruimte. In welke verhouding die resonanties worden aangesproken, en dat bepaalt hoe het klinkt, wordt bepaald door de positie van de weergever in de ruimte. En niet zozeer door het type weergever (er moet wel laag uitkomen uiteraard). Het is ook niet zozeer dat jouw ruimte lastig is; het is meer dat alle ruimtes lastig zijn. In elke huiskamer is hetzelfde het geval: laagweergave houdt in luisteren naar de resonanties / staande golven. Hoe daar mee om te gaan is complex. Double bass is overigens wel 1 vd potentiële oplossingen!
Juist omdat je overal leest dat je (ook vloerstaanders) het beste in kunt stellen op ‘small’ met een crossover van bijv. 80hz, zodat je daarmee je versterker ontlast, heb ik dit ook aangehouden.

Echter klonk het geluid bij (stereo) muziek zo ongelofelijk vlak.

Ik vind het wel merkwaardig dat zelfs bij een crossover frequentie van 40Hz het verschil zo duidelijk bleek. Veel muziek gaat immers niet zo laag. Goed ik luisterde wel een track van Fourplay (album Fourplay).

Double bass heb ik inderdaad aan gezet om niet de sub helemaal buiten spel te zetten. Dat is ook zonde van zo’n dure aanschaf. Ergens had ik ook gelezen dat je een sub voornamelijk moet zien als ‘pressure generating device’ in plaats van een geluidsbron, omdat het doel is een bepaalde geluidsdruk te realiseren in een ruimte.

Meerdere subs kunnen dus helpen met een betere basweergave. Of in mijn geval, de vloerstaanders op Full-range zetten zodat ze ook de volledige laagweergave doen.

Gelukkig gaat bij een film met een .1 track, die wel exclusief naar de sub en niet naar de vloerstaanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
M-ThijZ schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:01:
[...]

Juist omdat je overal leest dat je (ook vloerstaanders) het beste in kunt stellen op ‘small’ met een crossover van bijv. 80hz, zodat je daarmee je versterker ontlast, heb ik dit ook aangehouden.

Echter klonk het geluid bij (stereo) muziek zo ongelofelijk vlak.

Ik vind het wel merkwaardig dat zelfs bij een crossover frequentie van 40Hz het verschil zo duidelijk bleek. Veel muziek gaat immers niet zo laag. Goed ik luisterde wel een track van Fourplay (album Fourplay).

Double bass heb ik inderdaad aan gezet om niet de sub helemaal buiten spel te zetten. Dat is ook zonde van zo’n dure aanschaf. Ergens had ik ook gelezen dat je een sub voornamelijk moet zien als ‘pressure generating device’ in plaats van een geluidsbron, omdat het doel is een bepaalde geluidsdruk te realiseren in een ruimte.

Meerdere subs kunnen dus helpen met een betere basweergave. Of in mijn geval, de vloerstaanders op Full-range zetten zodat ze ook de volledige laagweergave doen.

Gelukkig gaat bij een film met een .1 track, die wel exclusief naar de sub en niet naar de vloerstaanders.
Het probleem is dat ze 'overal' verkeerde of versimpelende conclusies trekken uit complexe materie omdat het 'meestal' zo zou zijn 8)7

Elke situatie is uniek, elke situatie is ook maatwerk, als jij je subwoofer op een andere plek zet zal het geheel compleet anders reageren. Als je opstaat en door je huiskamer loopt zal met de sub en front speakers aan de bas weergave ook op elke plek verschillend zijn.

Zolang je een rechthoekige ruimte hebt zal de ruimte akoestiek niet perse lastig zijn, dat reageert vaak voorspelbaarder als een L-vormige ruimte bijvoorbeeld.

Als je met double bass aan tevreden bent kan je het zo laten, zo niet zou ik als je de mogelijkheid hebt eens spelen met de positie van je subwoofer te spelen. Hou er rekening mee dat als de staande golven samenvallen op bepaalde frequenties je enorme pieken kan krijgen in het laag, misschien is dat nu bij jou het geval op 40hz waardoor het lijkt alsof er in sommige nummers/muziek veel diep laag zit.

Edit, niet veilig wel grappig: amcoustics.com

Kan je je roommodes opzoeken als je je maten van je kamer inklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:34
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort naar een nieuwbouwwoning verhuizen. Aangezien mijn toekomstige tvmuur 1.50 is gaat mijn huidige opstelling van meubel van 1.40 met de subwoofer ernaast niet werken.

Ik ben nu dus een een beetje mijn opties aan het verkennen. Zo was ik laatst bij een verkoper van Spectral in Amsterdam. Hij zei dat hij een hangend meubel (Spectral Next) van 1.50 kan bouwen met de subwoofer er in weggewerkt. Dit zou dan gaan via een Subwoofer cutout op de bodem van het meubel.

Ik heb echter een Sony CT370 Soundbar/Subwoofer combinatie (vrij basic) alleen is deze Front Firing volgens mij. Als ik er logisch over nadenk is zo'n cut out toch alleen effectief bij een downfiring subwoofer of maakt dat niet uit?

Wat is sowieso jullie mening over subwoofers inbouwen? Ik heb voor de gein wel eens de subwoofer in het middelste open gedeelte van mijn huidige meubel gelegd en ik werd toch niet heel blij van het getril. Kan natuurlijk zijn geweest omdat die ruimte daar niet voor bedoeld was?

Andere optie zou nog het meubel ophangen en de subwoofer er onder, al is dat optisch misschien iets minder.

Ik hoop dat jullie mij wat goede inzichten kunnen geven.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

DjaRoel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:12:
[...]
Als je met double bass aan tevreden bent kan je het zo laten.
:Y

Voorlopig laat ik het zo. Ik heb eens met Room EQ Wizard (REW) een meting gedaan en constateerde dat er juist een dal (knoop) is voor een groot deel van het laag op mijn favoriete luisterpositie.

Het klopt inderdaad dat er nu bepaalde plaatsen in de ruimte zijn waar het laag nu wat te zwaar aangezet is, maar ik ben al lang blij dat het lekker klinkt op de positie recht voor de TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Mick3112 Is het niet mogelijk een hangend TV meubel te plaatsen die hoog genoeg hangt zodat de sub er onder kan staan?

Een subwoofer genereert rondom behoorlijke drukgolven. mijns inziens is een sub in een behuizing plaatsen geen goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:42
Mick3112 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:54:
Ik ga binnenkort naar een nieuwbouwwoning verhuizen. Aangezien mijn toekomstige tvmuur 1.50 is gaat mijn huidige opstelling van meubel van 1.40 met de subwoofer ernaast niet werken.
----
Andere optie zou nog het meubel ophangen en de subwoofer er onder, al is dat optisch misschien iets minder.
Je hoeft de subwoofer niet in de buurt van de tv te zetten, kan gewoon op een hele andere plek in de kamer, bv aan een zijkant.

Als je met de nieuwbouw nog opties hebt, laat dan extra leidingen leggen (sub maar ook achter speakers), ook al heb je het nu niet nodig, voor later is het zo fijn als het mooi kan worden weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Iemand toevallig een B&W ASW608 subwoofer in gebruik? Hoe bevalt dit kleine kastje voor films? aangezien het een gesloten systeem is.

Ik ben beetje aan het oriënteren, maar zie door de bomen het bos niet meer.
De B&W is ongeveer 300 euro en zal dan ingezet worden voor Films (60) en Muziek (40).
De WAF factor van de sub is prima te noemen.

Hij zal ter ondersteuning dienen van een Onkyo Atmos speakersetje (5.1.2) en wordt aangesloten op een Denon AVR-X2500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een enkele 8" woofer in een gesloten kast is veel te weinig voor films, tenzij je het laag < 35 Hz wel wilt missen.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 11-03-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:34
Fairy schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:58:
@Mick3112 Is het niet mogelijk een hangend TV meubel te plaatsen die hoog genoeg hangt zodat de sub er onder kan staan?

Een subwoofer genereert rondom behoorlijke drukgolven. mijns inziens is een sub in een behuizing plaatsen geen goede oplossing.
Bedankt voor jullie reacties, die optie heb ik ook als overweging idd.
Nou bedacht ik me ook nog dat de wand waar aan hij zou komen hangen een GIBO (Gips) wand is van 10cm dik. Vraag me af of dat überhaupt handig is om daar een (zwaar) meubel aan te hangen.

Ik had na het posten van mijn vraag ook nog even verder onderzoek gedaan. Het plaatsen van een subwoofer in een kast wordt toch wel als een flinke challenge gezien en vaak verre van ideaal.
canonball schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:07:
[...]

Je hoeft de subwoofer niet in de buurt van de tv te zetten, kan gewoon op een hele andere plek in de kamer, bv aan een zijkant.

Als je met de nieuwbouw nog opties hebt, laat dan extra leidingen leggen (sub maar ook achter speakers), ook al heb je het nu niet nodig, voor later is het zo fijn als het mooi kan worden weggewerkt.
Ik heb deze Subwoofer wel eens naast de bank gehad, dat vond ik niet best. Misschien schuin van voren of via de zijkant wel, dat kan ik nog proberen.

Geen opties meer in de bouw, de oplevering is over twee weken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Mick3112 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:27:
[...]

Bedankt voor jullie reacties, die optie heb ik ook als overweging idd.
Nou bedacht ik me ook nog dat de wand waar aan hij zou komen hangen een GIBO (Gips) wand is van 10cm dik. Vraag me af of dat überhaupt handig is om daar een (zwaar) meubel aan te hangen.

Ik had na het posten van mijn vraag ook nog even verder onderzoek gedaan. Het plaatsen van een subwoofer in een kast wordt toch wel als een flinke challenge gezien en vaak verre van ideaal.

[...]

Ik heb deze Subwoofer wel eens naast de bank gehad, dat vond ik niet best. Misschien schuin van voren of via de zijkant wel, dat kan ik nog proberen.

Geen opties meer in de bouw, de oplevering is over twee weken. :)
Als de subwoofer toevallig goed klinkt als je hem neerzet in of naast je tv meubel is dat een geluk. Zo niet is het fijn als je nog kan spelen met de positie.

Voor het hoe en waarom raad ik je aan de openingspost van dit topic eens door te nemen. Daarmee beantwoord je ook gelijk al je eigen vragen, inclusief degene waarom jou subwoofer naast de bank waarschijnlijk niet lekker klinkt icm een soundbar, en misschien met meer volwaardige speakers wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
brtkpr schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:07:
Iemand toevallig een B&W ASW608 subwoofer in gebruik? Hoe bevalt dit kleine kastje voor films? aangezien het een gesloten systeem is.

Ik ben beetje aan het oriënteren, maar zie door de bomen het bos niet meer.
De B&W is ongeveer 300 euro en zal dan ingezet worden voor Films (60) en Muziek (40).
De WAF factor van de sub is prima te noemen.

Hij zal ter ondersteuning dienen van een Onkyo Atmos speakersetje (5.1.2) en wordt aangesloten op een Denon AVR-X2500.
Wat is het vloeroppervlak en type bouw van de ruimte waarin deze gebruikt wordt? Zoals @TBTL al aangeeft is een 8inch woofer niet echt overdreven groot voor een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel te weinig. Dan leun je volledig op staande golven voor output. Een 8inch gesloten geeft geen noemenswaardige output bij 25hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
DjaRoel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:31:
[...]

Wat is het vloeroppervlak en type bouw van de ruimte waarin deze gebruikt wordt? Zoals @TBTL al aangeeft is een 8inch woofer niet echt overdreven groot voor een subwoofer.
32m2 is de huiskamer, vloertegels, betonnen muur.
In ieder geval is met behulp van dit topic duidelijk geworden dat de B&W niets gaat worden, ik moet gaan kijken voor minimaal 10 inch en geen gesloten sub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 13:41

JTfoto

Work hard

brtkpr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:19:
[...]

32m2 is de huiskamer, vloertegels, betonnen muur.
In ieder geval is met behulp van dit topic duidelijk geworden dat de B&W niets gaat worden, ik moet gaan kijken voor minimaal 10 inch en geen gesloten sub.
Gesloten zou alsnog prima kunnen denk ik. Als je naar een iets duurder model kijkt kan je uitkomen bij bijvoorbeeld SVSound.
Een svs SB-1000/PB-1000 zal denk ik prima spelen in de woonkamer. SB-1000 is de gesloten instapper, 12" woofer en speelt 24-260Hz. Doet het erg leuk voor zo'n klein formaat. De PB-1000 daarentegen is de gepoorte instapper, 10" woofer en speelt 19-270Hz. Deze heb ik zelf gehad en is fantastisch, maar wel al aan de grote kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Ik twijfel tussen de xtz10.17 en de pb-1000, beide ported subs, beide goed aangeschreven. Zoals eerder beschreven zal die meer gaan dienen voor films dan voor muziek. Beide zijn ook ongeveer even duur.

De sub wil ik achter de bank zetten zodat die vrij naar rechts kan "ademen".
Welke van die 2 kan ik 't nu beste nemen, vind zo lastig
Pagina: 1 ... 15 ... 39 Laatste