Ik zou eerst even je methode op een rij voordat je opnieuw meet. Anders ben je het hele proces binnen de kortste keren weer aan het herhalen
Ter overweging: een subs only optimalisatie is veel makkelijker te doen en veel minder fout gevoelig omdat je receiver er niet tussen zit (gewoon rechtstreeks de minidsp in gaan met meet signaal!). De integratie van subs en mains doe je dan met het handje daarna.
Mocht je toch voor volledige optimalisatie gaan, dan:
- niet en de minidsp en de receiver gebruiken voor delays/gains/EQ, dat wordt een rommel
- gains, EQ en ook delay neutraal in receiver voordat je start met meten
- uiteraard minidsp ook alles neutraal; vergeet niet de xovers uit te zetten na resetten naar Factory defaults
- foto maken van instellingen sub en instellingen receiver opschrijven: dit vergeet je anders weet ik uit ervaring
- meten, exporteren, importeren in mso, eindigen met mic op mlp, geen cm verplaatsen!
- controle meting maken, importeren en in zelfde grafiek plotten als simulatie
- indien niet exact hetzelfde is er iets fout gegaan! Doorgaan heeft dan geen zin, ga terug naar stap 1
- korte optimalisatie runnen, settings exporteren naar minidsp, nieuwe controle meting
- pas als deze goed is kan je meet microfoon opruimen
Dan kan je op je gemak simuleren en proberen, dan weet je namelijk dat wat je simuleert overeenkomt met de werkelijkheid.
Tips voor optimalisatie:
- ik stel xover handmatig in met het oog op gelijke flankstijlheid als frontspeakers
- ik stel handmatig het referentie niveau in
- ik mik op +6dB bij 20hz of welke diepgang je ook nastreeft, met lineair oplopende curve richting sublaag. Subjectieve ervaring, niet echt te onderbouwen

- ik geef delays een range die overeenkomt met daadwerkelijke afstand
- ik geef een nauwe range voor gains zodat niet 1 sub uit z'n neus staat de peuteren en de ander over excursie aan het maken is
- ik start net 2 PEQs per sub
- ik eindig met shared PEQs als de variatie eruit is om vlakke response te maken
Succes