Vandaag bij Cameraland geweest om te zien wat mij het beste in de hand lag en daarnaast ook nog prettig te bedienen was.
Ging er heen met de bedoeling om Olympus OMD met Fuji X te vergelijken, Maar uiteindelijk geen Fuji aangeraakt.
Vond de OMD E-M1 op zich wel redelijk maar te zwaar (Zeker met de 12-40 f/2.8)
De E-M5 mII wel lekker maar toch net iets te zwaar
En de E-M10 mII voelde voor mij uiteindelijk het beste aan na ze allemaal afwisselend een tijdje vast gehouden te hebben. (Met verschillende objectieven erop.)
Fuji niet geprobeerd omdat de objectieven daar langer, groter en zwaarder zijn, En dat gaat het niet worden voor mij door het gebrek aan ibis. (Zie opmerking OMD E-M1 met 12-40 f/2.8 hierboven)
Ook twee a drie Panasonic's in de hand gehad (G7, GX80 en mogelijk ook de GX7), Hield wel goed vast maar was vervolgens niet lekker te bedienen.
TL:DR waarschuwing! Heb een Olympus OMD E-M10 mII gekocht
, Hieronder kun je lezen waarom:
En dat niet lekker te bedienen zijn is nu juist de reden dat ik op zoek was/ben naar iets anders, Want van de drie camera's die ik heb ben ik met geen enkele echt gelukkig:
Nikon D5100, Miste directe bediening in M stand (tweede instel wiel en directe knopjes voor iso en dergelijke) daarnaast niet helemaal lekker in de hand en redelijk zwaar.
Nikon V1, Qua gewicht heerlijk maar de sensor (10mp, 1'') en het glasaanbod is het toch niet helemaal voor mij. Ook de bediening is niet naar wens, Wederom door het gebrek aan een tweede instelwiel en directe knoppen)
Nikon D600, Voordat ik mij aan de ergonomische problemen ging storen die deze camera met zich meebracht hadden zowel de camera als Nikon mijn hobbymatige liefde voor fotografie de nek omgedraaid. Want mijn exemplaar had last van het oliespatten op de sensor probleem, Nu heeft het enige tijd voor Nikon dit toegaf en vervolgens ook nog even tot het goed aangepakt werd. Nog langer duurde het voor ik mijn camera ter reparatie aanbood (Was klaar met fotografie) en toen die daarvan terug kwam was mijn vertrouwen in de camera en Nikon al geschaad en mijn interesse bekoeld.
Daarnaast speelde inmiddels een veel groter probleem, de camera was mij te groot en te zwaar maar bovenal zeer onprettig in de bediening. Kon net niet goed bij de instel wieltjes en moest steeds mijn grip op de camera aanpassen.
Inmiddels paar weken terug een Statief gekocht, En daar zeer tevreden mee. Maar zelfs op statief is die D600 voor mij zeer onprettig om mee te werken en zo verdween de camera in de tas en het statief in de hoek...
Tijdens mijn zoektocht naar een statief was ik al begonnen met nadenken over een lichtere systeem camera om vaker mee te nemen en de afgelopen weken er goed ingedoken en vandaag dan een keuze gemaakt.
Gezien ik niet diep geïnvesteerd zit in Nikon glas heb ik besloten tot de aankoop van een:
Olympus OMD E-M10 mII, En deze is zojuist besteld uit de rentepuntenwinkel van de ING Bank.
Was de camera keuze ergens anders op gevallen had ik hem zeker bij Cameraland gekocht, Maar per toeval zag ik laatst al staan:
E-M10 Mark II Premium kit
•E-M10 Mark II silver body
•EZ-M 14-42mm silver lens met electronische zoom
•EZ-M 40-150mm teleobjectief
•OM-D wrapping case en 3 jaar extra garantie. Hiermee heeft u in totaal 5 jaar garantie op de camera.
Voor 664,95 en 65.000 rentepunten (Exclusief 1,95 Administratiekosten, 666,90 inclusief.)
Hoewel dit een zeer goed aanbod is heb ik het niet mee laten wegen in mijn keuze, Want ergonomie en bedieningsgenot stond deze keer voorop. (
En zo hoort het eigenlijk ook.)
De Nikon V1+kitlens, D5100+18-55 VR en 35mm f/1.8g gaan de verkoop in, Gebruik ze immers toch niet meer.
De D600, 50mm f/1.8g en 150mm f/2.8g VR Micro blijven voorlopig nog even, Maar als MFT goed bevalt qua beeldkwaliteit (Zonder pixel peeping

) dan kan het zomaar zijn dat ook deze spullen weg gaan.
Over de objectieven die ik voor MFT wil als het goed bevalt heb ik ook al nagedacht, Directe aanschaf is dan:
20 of 25mm ter vervanging van de 50mm op D600 (Mag iets wijder vandaar de 20mm)
45mm f/1.8, Sluit goed aan bij wat ik voornamelijk met de D600+105mm doe.
Wanneer ik er behoeft aan krijg:
60mm f/2.8 Macro.
En misschien een 75mm f/1.8, Of een goedkoper alternatief proberen.
Dan volgt al snel ook de tassendans weer, Want wat ik nu heb liggen is allemaal veel te groot. (Lowepro Classified 160 AW, Kata 3n1-20 en een holster tas van Naneu.)
Maar daar is een ander topic voor.
Voor nu alvast de handleiding downloaden om wat inzicht te krijgen in hoe alles werkt en in te stellen is. Want ik begreep dat er veel zelf in te stellen is en dat de menu's ingewikkeld kunnen zijn.
En wachten tot de camera bezorgt wordt.
Hoop dat ik jullie niet verveeld heb met de lap tekst hierboven, Wilde het even kwijt. En wellicht heeft iemand er iets aan.