nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Verwijderd
@ hieronder, voordat de discussie nogal offtopic wordt met nieuwe berichten:
Het gros van de mensen die hier btw terug kan vragen kan dat ook vanuit andere EU-landen hoor, check hier.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 18:45 ]
[ Voor 65% gewijzigd door amphora op 15-04-2016 18:51 ]
ora et labora
CT is geen grijze import toch?
[ Voor 21% gewijzigd door Gim op 15-04-2016 19:34 ]
CameraTools is geen grijze import, zijn gewoon NL dealer. Outlet modellen kan daar in de kast gestaan hebben op een demo-model.Gim schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:23:
Hij was/is te koop bij CameraTools.nl voor die prijs. Nieuw. In de outlet op Is op. Vandaar dat ik het vroeg. Ik kwam er toevallig bij uit.
CT is geen grijze import toch?
Daarom een test gedaan met de Panasonic 20mm f/1.7 (zie hieronder, hier heb ik nergens flares weggehaald). En deze heeft daadwerkelijk veel minder last van flares. Opmerkelijk dat het verschil zo groot is.

P1030469_PanoramaC by Vishari Beduk, on Flickr
edit / disclaimer: de lucht is niet mooi egaal omdat ik in mijn haast een domme fout maakte door niet de M stand te gebruiken
[ Voor 11% gewijzigd door Vishari Beduk op 20-04-2016 21:53 ]
weet het niet meer
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Onder die video zie je ook staan:Furfoot schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:00:
Heeft iemand ervaring met de Panasonic 35-100mm F2.8? In video mode schijnt er een behoorlijke jitter veroorzaakt te worden door OIS. Is dat nu nog steeds het geval?
Toen ik nog m43 had heb ik vaker naar deze lens gekeken, en ik heb ook genoeg video's gezien waar die dat niet doet voorbeeld, voorbeeld 2. Lijkt me dus sterk maar wie weet heeft iemand hier die lens en kan 't bevestigen.To put it simply, my 35-100mm f/2.8 lens isn't doing that. So, it's speculative for you to assume that everyone's getting that problem -- probably just you. Got warranty coverage?
Ik vraag me af wat voor cases jullie gebruiken voor jullie lenzen. Tot nu toe kreeg ik ze nog in dezelfde case als mijn camera, maar door een lens en grotere strap bij te kopen lukt dat niet meer.
Bestaan er cases speciaal voor de kleine m43 lenzen? Ik zoek specifiek iets voor de olympus 45mm en de olympus 12mm (beide min of meer 60x60mm, inclusief filter en caps).
Ideaal zou een case zijn met onderverdelingen zodat de lenzen niet los of tegen elkaar zitten. Afzonderlijke cases zijn wel te vinden in zo'n klein formaat, maar dan loop je al gauw met 3-4 verschillende cases rond...
nee, maar ik kan mij ook geen andere accessoiretopics voor camera' s herinneren. kan hier gewoon gediscussieerd worden.lordfragger schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:24:
Bestaat er ook een accessoire topic voor m43?
Op meetings kom ik een case bijna niet tegen, de meeste gebruiken de camera zonder caseIk vraag me af wat voor cases jullie gebruiken voor jullie lenzen. Tot nu toe kreeg ik ze nog in dezelfde case als mijn camera, maar door een lens en grotere strap bij te kopen lukt dat niet meer.
ik bedoel: ik denk niet dat er veel ervaringen zijn hier.
Je bedoeld een harde case voor je lens? lens pouches zijn nog wel gangbaar maar lens casesBestaan er cases speciaal voor de kleine m43 lenzen? Ik zoek specifiek iets voor de olympus 45mm en de olympus 12mm (beide min of meer 60x60mm, inclusief filter en caps).

dat heet geen case meer maar een tas met vakjesIdeaal zou een case zijn met onderverdelingen zodat de lenzen niet los of tegen elkaar zitten. Afzonderlijke cases zijn wel te vinden in zo'n klein formaat, maar dan loop je al gauw met 3-4 verschillende cases rond...
ora et labora
Als het kind maar een naam heeft zeker?
Is natuurlijk erg groot voor alleen camera tas maar m'n macbook pro past daarin en gebruik 'm voornamelijk voor woon/werk verkeer. De bijgeleverde inset is dus eigenlijk te groot voor alleen een mft camera met een paar lensjes (maar ideaal als ik ook flitser, lader(s), klein statief etc meeneem) daarom heb ik http://www.tenba.com/uk/p...byob-7-camera-insert.aspx er bij gekocht om alleen camera met 2 of 3 lenzen mee te nemen indezelfde tas, en dan heb ik nog genoeg ruimte om m'n jas kwijt te kunnen etc.
Grootste voordeel van deze tas is de rits sluiting aan de bovenkant, dan kan je je camera pakken zonder de hele flap open te hoeven doen.
[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 22-04-2016 17:02 ]
Ik zag je vraag vandaag pas. Dat is een heel felle lamp.Universal Creations schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:54:
Wat is die blauwpaarse lichtvlek links naast de meest linkse lantaarnpaal?
Zelfs de Sigma 50mm f/1.4 ART had er moeite mee. Zoals je op de crop hieronder kan zien.

weet het niet meer
Overige info:
Huidig systeem: Panasonic GF5, 1.7 20mm lens, 14-42 PZ lens, 1.8 45mm lens
Budget: 150 euro. Daarbij wil ik de GF5 (75 euro?) en 14-42 PZ (150 euro?) verkopen en voor rond 350 euro de GM1+21-32 kopen.
Dikte GF5: 37mm
Dikte 14-42 PZ: 27mm
Dikte 1.7 26mm:
Dikte GM1: 30mm
Dikte 12-32: 24mm
Dikte 2.5 14mm: 21mm
Overige eisen:
- geintegreerde flitser (hoe brak ook). Gebruik het vrijwel nooit, maar als ik hem nodig heb wil ik er niet om verlegen zitten.
- GPS zou wel fijn zijn
- EVF, kantelbaar scherm zijn voor mij niet belangrijk
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Als je toch niet van plan bent om lenzen te verwisselen is de Panasonic LX100 wellicht een optie. Relatief compact, EVF, lichtsterke lens, relatief grote sensor (zelfde formaat als M43, maar gebruikt nét niet de hele oppervlakte van de sensor).
[ Voor 12% gewijzigd door AdmiralSnipe op 23-04-2016 22:53 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Het is niet substantieel kleiner:wcduck schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:11:
Ik ben wel een beetje gehecht geraakt aan het gebruik van de primes 1.7 20mm en vooral de 1.8 45mm. Ik weet niet of ik dezelfde kwaliteit kan bereiken met een LX100 of RX100. Scherptediepte is iets waarmee ik veelvuldig speel. Daarom zou ik het liefst bij MFT blijven (heb al drie lenzen), maar alleen wanneer het substantieel kleiner is dan wat ik nu heb.
http://camerasize.com/compact/#315.30,491.30,ha,t
Wat vreemd. Ik had hier gekeken: http://cameradecision.com...s-Panasonic-Lumix-DMC-GF5Kwintessens schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:42:
[...]
Het is niet substantieel kleiner:
http://camerasize.com/compact/#315.30,491.30,ha,t
Daar lijken de afmetingen een stuk kleiner te zijn. Nu kom ik bij de 14-42 kitlens en de GF5 uit op 64mm dik. Bij de GM1 met de 12-32 is de dikte 54mm. Dit scheelt 10 mm. Ik hoop dat dat toch merkbaar is. Wanneer ik een 2.5 14mm erop schroef zal dit zelfs 51mm worden.
Verwijderd
Meet je GF5 eens op. Want volgens mij is de GF5 een stuk dunner als de 37mm welke in de specs worden genoemd. De Grip laat de camera dikker lijken in de specs als ie in werkelijkheid is als er ook nog een lens opzit. Als ik ook naar de GF3 kijk welke zo goed als hetzelfde is alleen een kleinere/dunnere grip heeft, deze is maar 32mm dik in de specs. De grip steekt hier nog steeds een beetje uit als de foto's juist laten zien. Zal me niet verbazen als de GF5 zo rond de 31mm uitkomt qua dikte als je de grip niet meeneemt en onder de mount meet. Dat is maar een heel klein verschil met de GM1. De lens maakt een groter verschil maar dat is ook maar 3mm met je huidige lens. Dus laat het geheel dan misschien 4 a 5mm worden.wcduck schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:28:
[...]
Wat vreemd. Ik had hier gekeken: http://cameradecision.com...s-Panasonic-Lumix-DMC-GF5
Daar lijken de afmetingen een stuk kleiner te zijn. Nu kom ik bij de 14-42 kitlens en de GF5 uit op 64mm dik. Bij de GM1 met de 12-32 is de dikte 54mm. Dit scheelt 10 mm. Ik hoop dat dat toch merkbaar is. Wanneer ik een 2.5 14mm erop schroef zal dit zelfs 51mm worden.
Als de GF5 verder nog voldoet zou ik voor alleen dat kleine beetje verschil in dikte niet te veel moeite doen. Want pak 1 van je huidige primes en verschil is nog kleiner.
Bedankt voor dit inzicht! Ik heb de GF5 opgemeten bij de lensvatting: 33mm. Bij de grip is hij 38mm dik. Je hebt dus gelijk als je zegt dat het maar over 3mm verschilt gaat ten opzichte van een GM1. Dit lijkt mij te verwaarlozen. Conclusie: het kost alleen maar een berg geld als ik overstap naar een GM1, en ik win er in afname van dikte vrijwel niets mee.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:00:
[...]
Meet je GF5 eens op. Want volgens mij is de GF5 een stuk dunner als de 37mm welke in de specs worden genoemd. De Grip laat de camera dikker lijken in de specs als ie in werkelijkheid is als er ook nog een lens opzit. Als ik ook naar de GF3 kijk welke zo goed als hetzelfde is alleen een kleinere/dunnere grip heeft, deze is maar 32mm dik in de specs. De grip steekt hier nog steeds een beetje uit als de foto's juist laten zien. Zal me niet verbazen als de GF5 zo rond de 31mm uitkomt qua dikte als je de grip niet meeneemt en onder de mount meet. Dat is maar een heel klein verschil met de GM1. De lens maakt een groter verschil maar dat is ook maar 3mm met je huidige lens. Dus laat het geheel dan misschien 4 a 5mm worden.
Als de GF5 verder nog voldoet zou ik voor alleen dat kleine beetje verschil in dikte niet te veel moeite doen. Want pak 1 van je huidige primes en verschil is nog kleiner.
Dan een alternatief. Ik zoek een camere die aan de volgende eisen voldoet:
- compact (vooral in dikte)
- snelle focus
- goede performance in omstandigheden met weinig licht
- met scherptediepte kunnen spelen
Ik vrees alleen dat elke compactcamera een teleurstelling zal zijn ten opzichte van de kwaliteit die MFT me biedt.
De GM1 350 tweedehands?? Dan doe je toch wat verkeerd, vorig jaar augustus voor 299 nieuw aangeschaftKwintessens schreef op zondag 24 april 2016 @ 07:53:
Ik zou gaan voor de rx100. De GM1 doet nu tweedehands circa €350 en ik denk dat de beeldkwaliteit vergelijkbaar is. De RX100 is een stuk dunner nog.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Echt veel kleiner dan een GF6 wordt het niet. Dan lijkt mij een compact voor jou toch een betere keus.wcduck schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:35:
Ik kom er nu achter dat ik mijn MFT systeem te groot vind om lekker handzaam mee te kunnen nemen. Het is vooral de dikte van de camera en lens die parten speelt (het in de jas kunnen steken). Ik ben opzoek naar iets kleiners.

Vandaag lekkere wolkjes pano by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
Ik doe niks verkeerds. Zoek hem zelf maar tweedehands bij een winkel. Punt is dat hij op het einde overal werd gedumpt en ja dan kun je hem goedkoop vinden. Maar nu is hij nergens meer te vinden voor 299 nieuw. Je betaalt er nu nieuw meer dan 400 voor. Je hebt toen gewoon geluk gehad.martinusz schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:39:
[...]
De GM1 350 tweedehands?? Dan doe je toch wat verkeerd, vorig jaar augustus voor 299 nieuw aangeschaftwaar ik overigens nog steeds heel tevreden mee ben
Was 299 euro voor de kit-uitvoering of alleen voor de body?Kwintessens schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:57:
[...]
Ik doe niks verkeerds. Zoek hem zelf maar tweedehands bij een winkel. Punt is dat hij op het einde overal werd gedumpt en ja dan kun je hem goedkoop vinden. Maar nu is hij nergens meer te vinden voor 299 nieuw. Je betaalt er nu nieuw meer dan 400 voor. Je hebt toen gewoon geluk gehad.
http://link.marktplaats.nl/m1044430038
[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 25-04-2016 13:23 ]
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Eerste paar video tests met de GX80. Lijkt erop dat de AF in video ook erg netjes verloopt.
Die vraag moet je aan martinusz stellen. Hij zei dat hij 299 had betaald.Xfile schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:14:
[...]
Was 299 euro voor de kit-uitvoering of alleen voor de body?
http://link.marktplaats.nl/m1044430038
De link die je stuurt gaat naar een particuliere aanbieder op marktplaats. Daar had ik het niet over.
To be determined...
Micro four thirds, ofwel 4/3MaNdM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:39:
Even een korte leken-vraag over de objectieven. Op MP staan soms de 14-42mm en dan staat erbij dat het de 4/3 versie is en niet de MFT. Maar dat klopt toch niet? Die lens is toch de kitlens van o.a. de E-P3?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De 4/3 zijn de oude. Olympus maakte vroeger(Vòòr 2008) spiegelreflexen. Die hadden dezelfde 4/3 sensor als nu,maar met andere mount. 4/3 objectieven passen met adapter op M4/3 (=Micro four thirds) andersom gaat niet.MaNdM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:39:
Even een korte leken-vraag over de objectieven. Op MP staan soms de 14-42mm en dan staat erbij dat het de 4/3 versie is en niet de MFT. Maar dat klopt toch niet? Die lens is toch de kitlens van o.a. de E-P3?
Dus het zijn wel degelijk andere lenzen, die bijvoorbeeld op de olympus E-3 zaten.
Ventieldopje schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:58:
[...]
Micro four thirds, ofwel 4/3Tomato tomato ..
[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 01-05-2016 23:23 ]
ora et labora
En stel dat het er niet bij staat. Hoe kan ik het verschil dan het gemakkelijkst zien?mrc4nl schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:12:
[...]
De 4/3 zijn de oude. Olympus maakte vroeger spiegelreflexen. Die hadden dezelfde 4/3 sensor als nu,maar met andere mount. 4/3 objectieven passen met adapter op M4/3 (=Micro four thirds) andersom gaat niet.
Dus het zijn wel degelijk andere lenzen, die bijvoorbeeld op de olympus E-3 zaten.
To be determined...
"Zuiko digital" = de oude 4/3MaNdM schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:14:
[...]
En stel dat het er niet bij staat. Hoe kan ik het verschil dan het gemakkelijkst zien?
"M.Zuiko digital" = de normale micro four thirds
Het zit m in de "M" als eerste letter, die staat voor Micro. Dit staat voor op de lens, en verder zijn de verschillen ook wel aan de buitenkant zichtbaar. is compleet ander model.
[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 01-05-2016 23:20 ]
ora et labora
Gewoon een nieuwe klodder lijm erop zo te zien.
Wanneer je onderaan mijn huidig assortiment lenzen bekijkt, denk ik dat de 17mm een betere aanvulling kan zijn dan de Olympus 25mm en het vaak willen wisselen voorkomt, toch?
- 45mm 1.8
- 60mm Macro 2.8
- Pro 12-40 2.8
- Pro 40-150 2.8
17mm met 45mm vind ik een mooie combinatie. Slechts één lens ga ik voor 25mm.Moris schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:46:
Aangezien ik op zoek ben naar een compact en lichtgewicht allround-lensje, dacht ik hierbij aan de Olympus 17mm 1.8 (35mm). Bedoeling is om met 1 lensje uiteraard zeer compact en licht op stap te gaan.
Wanneer je onderaan mijn huidig assortiment lenzen bekijkt, denk ik dat de 17mm een betere aanvulling kan zijn dan de Olympus 25mm en het vaak willen wisselen voorkomt, toch?
- 45mm 1.8
- 60mm Macro 2.8
- Pro 12-40 2.8
- Pro 40-150 2.8
Wat fotografeer je?
Hmmm, eigelijk zo een beetje van alles...Gim schreef op zondag 08 mei 2016 @ 19:09:
17mm met 45mm vind ik een mooie combinatie. Slechts één lens ga ik voor 25mm.
Wat fotografeer je?
Macro, natuur landschap, reisfotografie, straatfotografie, portret binnen/buitenopnamen, enz..
Een 17mm prime-lens lijkt me zeer allround inzetbaar en perfect aan te sluiten bij de 45mm.
Verwijderd
Dat ligt mijns inziens teveel aan je persoonlijke voorkeur om van willekeurige anderen aan te nemen. Als je niet zoveel van lens wil wisselen moet je voor jezelf bepalen met welke lens je 75% van de shots die je wil doen ook daadwerkelijk kan doen, en dat kom je enkel te weten door het zelf te proberen aangezien wat voor mij een beperking is voor jou geen probleem hoeft te zijn. (Ik noem een voorbeeld, velen hier schieten panorama's om kunstmatig de field of view te vergroten, ik heb daar absoluut geen zin in en dan is voor mij een wat langere focal length sneller een beperking om als allround lens te gebruiken.)Moris schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:46:
Ik heb lens exposure plot (shows a graph of the focal lens length you used in your photos) eens op mijn fotoarchief losgelaten. Indien de gegevens correct mogen zijn, geven de resultaten uit de grafiek, dat het 28mm brandpunt het meest genomen is.Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 00:53:
Dat ligt mijns inziens teveel aan je persoonlijke voorkeur om van willekeurige anderen aan te nemen. Als je niet zoveel van lens wil wisselen moet je voor jezelf bepalen met welke lens je 75% van de shots die je wil doen ook daadwerkelijk kan doen, en dat kom je enkel te weten door het zelf te proberen aangezien wat voor mij een beperking is voor jou geen probleem hoeft te zijn. (Ik noem een voorbeeld, velen hier schieten panorama's om kunstmatig de field of view te vergroten, ik heb daar absoluut geen zin in en dan is voor mij een wat langere focal length sneller een beperking om als allround lens te gebruiken.)
Euh, ik veronderstel dat dit als standaard staat ingesteld?Kwintessens schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:01:
Is die 28mm al naar kleinbeeld omgerekend?
Ik kan je zeggen dat de 12mm 2.0 echt schitterend is. Sinds aankoop nooit meer van mijn body geweest...Moris schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:46:
Aangezien ik op zoek ben naar een compact en lichtgewicht allround-lensje, dacht ik hierbij aan de Olympus 17mm 1.8 (35mm). Bedoeling is om met 1 lensje uiteraard zeer compact en licht op stap te gaan.
- 45mm 1.8
- 60mm Macro 2.8
- Pro 12-40 2.8
- Pro 40-150 2.8
Dan nog twee vervolgvragen:Moris schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:38:
[...]
Ik heb lens exposure plot (shows a graph of the focal lens length you used in your photos) eens op mijn fotoarchief losgelaten. Indien de gegevens correct mogen zijn, geven de resultaten uit de grafiek, dat het 28mm brandpunt het meest genomen is.
Voor een compleet beeld: Wat is je tweede meest gebruikte brandpunt? Of geef desnoods een top 3 met procenten erbij.
Heb je bij 14mm vaak het idee dat het te krap is voor de foto die je wil maken?
Voor landschappen en steden heb ik dat gevoel vaak wel namelijk.
Eigenlijk zijn er maar twee echt goede wideangle primes: m.Zuiko 12mm f2 en de Panasonic 15mmm f1.7.
[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 09-05-2016 20:36 ]
Geen idee. Ik ken het programma niet. Ik zie op hun site wel dit staan:Moris schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:41:
[...]
Euh, ik veronderstel dat dit als standaard staat ingesteld?
Q: I don't have that lens length:
A: If you crop an image, some programs alter the focal lens tag in the EXIF, the e.g. 800mm you see could be a cropped image made with a shorter lens.
Dat suggereert dat de omrekening naar kleinbeeld al in de EXIF van de jpgs moet zitten. Ik weet niet of dat bij jouw jpgs zo is. Dat kun je natuurlijk zelf even checken.
Maar het plaatje van de 12-40 is al duidelijk genoeg.
12mm is verreweg de meestgebruikte brandpunt.
De m.Zuiko 12mm f2 zou dan de meest logische keuze zijn.
Maar eigenlijk is het enige wat je wint in vergelijking met de m.Zuiko 12-40mm de compactheid. Verschil in lichtsterkte is heel klein.
Een andere optie zou ook nog de Panasonic Leica 15mm f1.7 kunnen zijn.
Deze lijkt flink scherper te zijn dan de m.Zuiko 17mm f1.8 (als ik even naar dxomark kijk: 7mp vs 11mp op de epl5). Het verschil in lichtsterkte met de 12-40mm 2.8 lens is ook nog iets groter. En de brandpuntafstand zit een beetje tussen de 12mm en 17mm in.
Is dus wat minder extreem groothoek, maar nog steeds best bruikbaar voor een landschapje.
[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 09-05-2016 21:48 ]
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Grafiekjes geven mij nogal het "ik wil graag alles in beeld krijgen"-gevoel. Met deze manier van fotograferen krijg je met een 7-14 een soortgelijke grafiek.Moris schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:53:
Als het goed is, staan de parameters nu helemaal correct ingesteld!
Deze resultaten zijn nuttig of de Olympus 17mm nu wel of niet een goed allround lensje voor me zou kunnen betekenen
Resultaten uit de exif: Canon f4.0 17-40mm
[afbeelding]
Resultaten uit de exif: Olympus Pro 12-40mm
[afbeelding]
Tja, als je de grafieken er verder op naleest, zie je dat de brandpunten verder gaan dan breedbeeldUniversal Creations schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:56:
Grafiekjes geven mij nogal het "ik wil graag alles in beeld krijgen"-gevoel. Met deze manier van fotograferen krijg je met een 7-14 een soortgelijke grafiek.
Maw, het gaat / ging me hier vooral om een keuze te maken tussen 12/50mm
Hoe dan ook kun je voor iedere lens wel wat zeggen en kun je ook prima fotograferen als je een volgens de regels verkeerde lens gebruikt. Ik kan de hele dag met een 100mm op mijn 5D2 rondlopen en prima straatfotografie foto's maken, maar ook landschappen. Anderzijds kan ik ditzelfde ook met 21mm doen, of met 50mm.
Ik weet dat dit je niet helpt op de manier waarop je hoopte, maar je hebt gewoon een 12-40 lens die je op iedere brandpuntsafstand kunt zetten die je wil. Dus je kunt ook de hele dag die lens op 1 stand vastzetten met wat tape en kijk wat je het meeste bevalt. Dan ga je namelijk niet meer zoomen totdat je alles erop krijgt. Leer selectief te kaderen en enkel wat essentieel is voor je foto in beeld te brengen. Het kan zijn dat je dan de voetenzoom moet gebruiken en het perspectief verandert, maar dan leer je wel wat het effect van een bepaalde prime op een bepaalde soort fotografie is.
Nu heb je een zoomlens vrij kunnen gebruiken en dan weet je eigenlijk nog niets. Die grafiekjes zeggen heel veel, maar eigenlijk ook helemaal niets.
Ik ga deze tip voor de fun eens toepassenUniversal Creations schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:39:
Ik weet dat dit je niet helpt op de manier waarop je hoopte, maar je hebt gewoon een 12-40 lens die je op iedere brandpuntsafstand kunt zetten die je wil. Dus je kunt ook de hele dag die lens op 1 stand vastzetten met wat tape en kijk wat je het meeste bevalt. Dan ga je namelijk niet meer zoomen totdat je alles erop krijgt. Leer selectief te kaderen en enkel wat essentieel is voor je foto in beeld te brengen. Het kan zijn dat je dan de voetenzoom moet gebruiken en het perspectief verandert, maar dan leer je wel wat het effect van een bepaalde prime op een bepaalde soort fotografie is.
Nu heb je een zoomlens vrij kunnen gebruiken en dan weet je eigenlijk nog niets. Die grafiekjes zeggen heel veel, maar eigenlijk ook helemaal niets.
Langs de andere zijde weet ik ook bij het gebruik van de Olympus 45mm 1.8, dat ik nogal snel mijn lens wissel om een wat groter brandpunt te hebben, maar deze oefening kan best wel eens nuttig zijn.
Nevermind met dank aan [TAG]Speedy
[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 15-05-2016 07:58 ]
Verwijderd
"Probleem" opgelostGustavSan schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:51:
Zit aan een upgrade te denken van mijn om-d e-m5 mk1 naar de om-d e-m5 mk2. Ik zie alleen de body voor €995 op een Nederlandse webshop, dit is echter de limited edition titanium versie. De reguliere (zwart/zilver) versie kost in NL overal zo'n €100 meer. Wat zou een doorslaggevende reden zijn niet NIET voor de limited edition te gaan? Ik heb een voorkeur voor zwart, dat is mijn huidige camera ook. Vind die grijze/antraciet look niet supermooi, maar ook niet lelijk. Is uiterlijk €100 meer waard....als je weet dat de prestaties 100% hetzelfde zijn?
Welk probleem
Een warme Pinksterdouche voor [TAG]Speedy
Ja, thanks, nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen of ik 300 euro meer uit zal geven aan de m5 mkii in plaats van de m10 mkii
Na best een tijd twijfelen tussen de m10 en de Panasonic GX80 had ik eindelijk besloten om voor de goedkoopste van de 2 te gaan en voor de besparing de Olympus 25mm 1.8 erbij te kopen. Die heb ik nu al gekocht voor op m'n Pen E-PM1, dus eigenlijk is m'n budget niet meer toereikend.
Misschien zou het ook wel een beetje onzinnig zijn om voor de m5 te gaan, en kan ik meer dan prima uit de voeten met de m10, maar verleidelijk is het wel
hier ook twijfel tussen de GX80 en E-M10 mk ii, dat werd opgelost door de cashback. De E-M5 is zo inderdaad verleidelijk, maar doe er te weinig mee om het prijsverschil te verantwoorden (en vanaf m'n E-PL1 is de E-M10 al een flinke stap vooruit
Ben zelf voor de E-M10 II gegaan, bevalt prima. Las van de OMD dat de AF supersnel is, maar naar verluidt soms ten nadele van de AF accuracy. Heb het zelf nog niet ervaren. Dit vermoedelijke probleem schijnt voor de E-M5 met een firmware update verdwenen te zijn. Maar hoe dan voor de E-M10 vraag ik me af.
Maar zoals gezegd, heb het nog niet ervaren dus misschien storm in glas water :-)
Binnenkort eens mee stoeien.
[edit] toevallig gisteren een foute focus. Met de kleinste focus square mijn stilstaande onderwerp volledig square vullend in focus op een vijftal meter afstand... En toch eindig ik met een foto waarbij de struikenpartij erachter in focus is. Hmm.
[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 16-05-2016 11:26 ]
Wel zie ik dat de body firmware in het menu op 1.0 staat. Is dit de 'laatste firmware'? Lijkt van niet? Is het van belang direct te updaten?
Verwijderd
Ik zie best wel wat verbeteringen.
Hoe doen jullie dit precies met de om-d e-m5 mk2?
Mis ik dan een manier om dit snel te starten? Nu dus eerst de app op de phone starten dan naar wifi activeren dat redelijk ver weggestopt is in het menu...dat is aardig omslachtig terwijl ik het in het dagelijkse gebruik toch wel prettig vind. Nog liever wil ik even makkelijk een foto vanuit 'play' naar mijn phone kunnen sturen....Universal Creations schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:49:
Volgens de handleiding kan je niet wifi aan een knopje koppelen.

[ Voor 32% gewijzigd door -Sander- op 22-05-2016 08:47 ]
Ja heb ik idd. Maar ik schiet alleen via de evf en heb het schermpje dan ook altijd naar binnen ingeklapt. Maargoed, voor wifi misschien dan even openen om te activeren...-Sander- schreef op zondag 22 mei 2016 @ 08:43:
Heb je geen 'wifi' op het display links bovenin staan dan? Bij mijn EM10 tik ik daarop en wordt wifi gestart.
Dit alles kan binnen een minuutje gedaan worden.
Wellicht sneller als ik in de telefoon prioriteiten kan aangeven aan wifi netwerken.
Ben tevreden met die objectieven, maar misschien moet ik ze maar doorverkopen en geld inleggen voor een 25mm olympus f1.8. Aan de andere kant is een zoomlens wel een groot gemak voor allround situaties(voor een amateur als ik), maar dan lever je weer in in snelheid/lichtsterkte. Of je portemonnee. De pancake 14-42 die er nu op zit leek eerst prima, maar een paar weken verder ben ik niet tevreden over bokeh en op 14mm is de vertekening erg groot. Zoom is ook aan de trage kant, helaas ingebouwd motortje en kan niet handmatig.
Eigenlijk is mijn vraag om advies: prime of telezoom. Ik gebruikte prime op mn vorige camera voor geregisseerde foto's, portet, close-up, nooit voor allround op straat en dergelijke. Wen je er makkelijk aan met een prime rond te lopen? Of zouden jullie voor de amateur toch wel een telezoom aanraden?
Met je budget en bokehwens zou ik toch een mooie prime kopen want de goede en snelle zooms zijn toch wat duurder. De 25mm is inderdaad een mooie en 50mm beeldhoek op 35mm equivalent, als je dus iets wilt zoals de 50mm op je sony was is dat een goede keuze. Als je anders wilt, meer of minder ingezoomd?Croqy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:02:
Ik zoek wat advies voor objectieven voor mn E-M 10 mark II. Beetje fatsoenlijk zitten al gauw 600 euro en hoger zie ik in de topicstart, dat is eigenlijk boven mn budget. Ik heb nog wel wat objectieven van mn vorige camera liggen. Sony A mount, een f2.8 28-75 en een 50mm f1.7 prime. Maar door die 35mm equivalent zijn dat al behoorlijke zoomlenzen als ik er een ring tussenzet. Dat had ik nog niet gelezen voordat ik de camera aanschafte helaas!
Ben tevreden met die objectieven, maar misschien moet ik ze maar doorverkopen en geld inleggen voor een 25mm olympus f1.8. Aan de andere kant is een zoomlens wel een groot gemak voor allround situaties(voor een amateur als ik), maar dan lever je weer in in snelheid/lichtsterkte. Of je portemonnee. De pancake 14-42 die er nu op zit leek eerst prima, maar een paar weken verder ben ik niet tevreden over bokeh en op 14mm is de vertekening erg groot. Zoom is ook aan de trage kant, helaas ingebouwd motortje en kan niet handmatig.
Eigenlijk is mijn vraag om advies: prime of telezoom. Ik gebruikte prime op mn vorige camera voor geregisseerde foto's, portet, close-up, nooit voor allround op straat en dergelijke. Wen je er makkelijk aan met een prime rond te lopen? Of zouden jullie voor de amateur toch wel een telezoom aanraden?
Kunt dan kijken wat je voorkeur geniet: 25mm of 42,5/45mm. (=50mm en 85/90mm. Kan zijn dat er ook nog andere opties zijn waar ik geen weet van heb, Heb enkel even in de startpost gekeken want ik heb nog geen verstand van het mft lenzen aanbod.)
sigma 35mm f1.4 misschien, die is vrij nieuw, en komt het dichtste in de buurt van de 75mmSato schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:15:
Als Croqy's vorige camera een aps-c model was dan zou de 50mm een 75mm beeldhoek hebben gegeven.
Kunt dan kijken wat je voorkeur geniet: 25mm of 42,5/45mm. (=50mm en 85/90mm. Kan zijn dat er ook nog andere opties zijn waar ik geen weet van heb, Heb enkel even in de startpost gekeken want ik heb nog geen verstand van het mft lenzen aanbod.)
oeps die sigma blijkt een 30mm f1.4 te zijn, niet echt in de buurt van de 75mm dus, maar wel lekker lichtsterk.
[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 24-05-2016 01:11 ]
ora et labora
Panasonic 42.5mm komt ook aardig in de buurt.mrc4nl schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 01:07:
[...]
sigma 35mm f1.4 misschien, die is vrij nieuw, en komt het dichtste in de buurt van de 75mm
oeps die sigma blijkt een 30mm f1.4 te zijn, niet echt in de buurt van de 75mm dus, maar wel lekker lichtsterk.
Edit: schaap.... De 42.5 was al eerder genoemd...
Maar ik zou toch sowieso voor iets wijder gaan (dus 25/30mm). Achteraf een beetje croppen kan altijd nog en een stap naar voren is vaak makkelijker dan naar achter.
[ Voor 22% gewijzigd door amphora op 24-05-2016 11:10 ]
Ik ga zelf voor een prime, de 45mm. Zelfde filtermaat als de pancake, dus m'n PRF-D37 pro past daar ook op.Croqy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:02:
Ik zoek wat advies voor objectieven voor mn E-M 10 mark II. Beetje fatsoenlijk zitten al gauw 600 euro en hoger zie ik in de topicstart, dat is eigenlijk boven mn budget. Ik heb nog wel wat objectieven van mn vorige camera liggen. Sony A mount, een f2.8 28-75 en een 50mm f1.7 prime. Maar door die 35mm equivalent zijn dat al behoorlijke zoomlenzen als ik er een ring tussenzet. Dat had ik nog niet gelezen voordat ik de camera aanschafte helaas!
Merk nu ook dat ik met de pancake vaak het lange uiteinde gebruik en liever een paar stappen naar achter zet dan dat ik uitzoom, ook vanwege de trage zoom. De 25mm valt onder de cashback en de 45mm niet, dat vind ik wel weer jammer. En dan nog de keuze tussen zilver en zwart.
Voor mij als absolute beginner die nooit verder is gekomen dan een Ixus en een telefooncamera tellen dat soort overwegingen nog een beetje te veel mee

Apparticle SharePoint | Apps | Articles
De 25mm heeft nu 75 euro cashback, dat maakt 'm misschien nog iets interessanter: https://bonus.olympus.eu/...promotion=20000080&lng=nlCroqy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:02:
Ik vind het zelf een fijne lens, fijner dan de 14mm f2.5 Panasonic. Maar die is weer lekker compact. Al maak ik dan weer vooral foto's allround op straat en dergelijke
Nog een stem voor de 25mm 1.8. Zoals gezegd is hij momenteel met cash-back verkrijgbaar. Ik heb het objectief zelf ook en gebruik hem veruit het meeste.Croqy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:02:
Ik zoek wat advies voor objectieven voor mn E-M 10 mark II. Beetje fatsoenlijk zitten al gauw 600 euro en hoger zie ik in de topicstart, dat is eigenlijk boven mn budget.
...
De 25mm is geen echte portret lens, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar wat omgeving/context in de foto.
Mocht je wat tele missen, dan kun je ook nog vrij goedkoop aan een Olympus 40-150mm objectief komen.

En met de 40-150 f/2.8:

Waarbij ik in de snelheid vergeten ben om de diafragma open te gooien....
[ Voor 6% gewijzigd door Ralph Smeets op 24-05-2016 23:25 ]
Mestreechs volksleed:
Ik ga m gebruiken i.c.m. Oly OM-D E-M10 Mark II. Zijn er nog specifieke dingen die ik in overweging moet nemen bij het testen van een gebruikte lens? Het kan me zo'n €100 schelen t.o.v. Een nieuw exemplaar, dus dat lijkt me wel de moeite waard!
ik ben heel blij met de mijne al heb ik zojuist een olympus 12-40 lens besteld en vermoed dat ik 'm straks minder ga gebruiken (misschien ook wel verkopen). Als je 'm gaat testen let vooral op de focus snap ring of die nog goed werkt en of de AF goed 'voelt'. Als je de mogelijkheid hebt kan je de scherpte beoordelen op je laptop bijv.StephanO1990 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:23:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Olympus M.Zuiko Digital 17mm f/1.8. Deze kan ik tweedehands overnemen. De reviews zijn overwegend goed te noemen. Iemand van jullie ervaring met deze lens?
Ik ga m gebruiken i.c.m. Oly OM-D E-M10 Mark II. Zijn er nog specifieke dingen die ik in overweging moet nemen bij het testen van een gebruikte lens? Het kan me zo'n €100 schelen t.o.v. Een nieuw exemplaar, dus dat lijkt me wel de moeite waard!
[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 25-05-2016 14:40 ]
Verwijderd
Wellicht is het de moeite waard om het via CameraNu te bestellen. Daar staat namelijk de 17mm F1.8 bij Olympus occasions & demo's te koop voor 400 euro, met als voordeel dat je een online aankoop altijd binnen 14 dagen kan retourneren.StephanO1990 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:23:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Olympus M.Zuiko Digital 17mm f/1.8. Deze kan ik tweedehands overnemen. De reviews zijn overwegend goed te noemen. Iemand van jullie ervaring met deze lens?
Ik vind het een zeer fijne lens. Compact, licht qua gewicht, goede bouwkwaliteit, lichtsterk en wijd genoeg voor algemeen gebruik met name voor binnenhuis gebruik. Ik heb zelf ook een Panasonic 25mm maar gebruik toch de 17mm vaker dan andere primes. De 17mm neem ik altijd mee met mijn camera.StephanO1990 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:23:
Qua testen, let idd op de focus clutch mechanisme.
De gemaakte opname zou ik door de hoge scherpte eventueel nog kunnen croppen?
Is dit idee aan te bevelen?
Heb de pro niet, maar wel om die reden mijn Panasonic 14-140 3.5 weggedaan en nu reis ik met de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8....een prettige combo...ik crop idd maar ik gebruik de foto's op websites waar de resolutie niet zo heel hoog hoeft te zijn...Moris schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:55:
Ik zit met het idee om de Olympus Pro 40-150 te vervangen (of thuis te laten) voor de 75mm met het doel compacter en lichter te reizen?
De gemaakte opname zou ik door de hoge scherpte eventueel nog kunnen croppen?
Is dit idee aan te bevelen?
Dan ga ik maar voor een 17mm of een 25mm prime. Ik heb nog een 2.8 tamron 28-75 van mn Sony, doe mooie bokeh produceert dus die houd ik erbij als portret/macor lens. Met een 17m prime heb ik dan denk ik het juiste bereik erbij om leuke plaatjes van de kinderen en onderweg te maken. Die is echter wel een stukje duurder dan de 25mm, zeker omdat de cashbackactie momenteel alleen op de 25mm is.
Mensen hier overigens ervaring met Four thirds objectieven op MFT? Ik zie dat je best prima een adapter ervoor kan krijgen, en de FT PRO objectieven zijn voor gunstige prijzen te halen. Bv een 14-54 zoom voor 250 euro. Dat is voor mijn budget een stuk beter te doen dan de 1000,- die je voor de MFT variant betaalt. Echter moet je het dan schijnbaar wel doen met minder snelle autofocus, maar dat is dan wellicht het comprimis voor de goede prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Croqy op 26-05-2016 11:05 ]
Wanneer ik de 75mm naar 150mm zou croppen wordt er al vlug > 70% van de pixels weggesmeten, blijft er dan volgens jou nog voldoende van het plaatje overGustavSan schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:00:
Heb de pro niet, maar wel om die reden mijn Panasonic 14-140 3.5 weggedaan en nu reis ik met de 12mm 2.0 en de 75mm 1.8....een prettige combo...ik crop idd maar ik gebruik de foto's op websites waar de resolutie niet zo heel hoog hoeft te zijn...
Verder vraag ik me af of je het gat tussen je 12mm en 75mm lens niet te groot vindt?
[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 26-05-2016 18:30 ]
Hangt er maar net vanaf wat je schiet, ik zelf heb heel lang met 15, 60 en 100mm geschoten. Ik had geen last van het gat tussen 15 en 60 (4x zoom) Van 12 naar 75 is wel wat meer ( 6x zoom) maar je hebt dan meteen wel 2 uitersten te pakken, dat kan een voordeel zijnMoris schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:29:
[...]
Verder vraag ik me af of je het gat tussen je 12mm en 75mm lens niet te groot vindt?
ora et labora
verdient wel een plekje in topic start. Die ga ik gezien de prijs en goede recensies denk ik aanschaffen, scheelt de helft ivm de olympus 25mm
Behalve dat ik dat slechte ervaringen heb met die lens en daarom nogal terughoudend ben om hem in de topicstart op te nemen. Maar misschien ben ik wel te kieskeurig...Croqy schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:13:
Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH
verdient wel een plekje in topic start. Die ga ik gezien de prijs en goede recensies aanschaffen, scheelt de helft ivm de olympus 25mm
leesvoer: productreview: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH review door mrc4nl
ora et labora
Ik heb het tot nu toe nog niet als gat ervaren. Wel merk ik dat ik zo goed als altijd met de 12mm rondloop. De 75mm is echt de voyeurlens. Anders de 75mm ergens lenen voor een paar dagen en beide lenzen vergelijken?Moris schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:29:
[...]
Wanneer ik de 75mm naar 150mm zou croppen wordt er al vlug > 70% van de pixels weggesmeten, blijft er dan volgens jou nog voldoende van het plaatje over
Ik ga mijn 14-140 wel in een situatie missen; namelijk als je bv vanaf een bootje olifanten oid in het wild ziet en er simpelweg niet dichter bij kunt komen...
Ik had eerst naar reviews gegoogled, die waren wel vrij lovend. was net de jouwe aan het lezen die ik nog niet had zien staan en dat zet me toch weer behoorlijk aan het twijfelen!mrc4nl schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:28:
[...]
Behalve dat ik dat slechte ervaringen heb met die lens en daarom nogal terughoudend ben om hem in de topicstart op te nemen. Maar misschien ben ik wel te kieskeurig...
leesvoer: productreview: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH review door mrc4nl
Met name wat betreft bokeh komt ie er niet goed uit in jouw review, en dat is toch een punt waar ik grote waarde aan hecht. En de scherpte op 1.7 is inderdaad ook jammer, want de kracht van een prime met degelijk diafragma is juist de snelheid, maar als je daarop in scherpte moet inleveren is dat heel jammer.
Keurige review overigens zeg, die foto vergelijkingen helpen mij enorm.
Allicht dan toch maar de olympus 25mm!
Wil eigenlijk iets meer bereik, maar de 17mm heeft geen cashback.
Leuk ding, ook recent in mijn bezit gekomen. Wijd open scherp, weinig optische afwijking. Focussen wat is dat? Alles na ~1,5m zit op oneindigRalph Smeets schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:24:
Fisheye fun met de Samyang
Ik heb er wat familiefoto's mee gemaakt gisteren die wel leken te zijn gelukt. Lekker makkelijk om iedereen, maar dan ook iedereen erop te krijgen. Mensen zijn trouwens ermee een stuk makkelijker te fotograferen dan objecten omdat alles met rechte lijnen veel zichtbaardere vervorming heeft.

Bij deze alleen wat vervorming met LR weggehaald, moet me nog inlezen in serieuzere defishing
En voorzichtig zijn met vingers, zo zie ik er een op je foto op Flickr in de pauwstaartTNW schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:11:
[...]
Leuk ding, ook recent in mijn bezit gekomen. Wijd open scherp, weinig optische afwijking. Focussen wat is dat? Alles na ~1,5m zit op oneindig
Ik heb er wat familiefoto's mee gemaakt gisteren die wel leken te zijn gelukt. Lekker makkelijk om iedereen, maar dan ook iedereen erop te krijgen. Mensen zijn trouwens ermee een stuk makkelijker te fotograferen dan objecten omdat alles met rechte lijnen veel zichtbaardere vervorming heeft.
[afbeelding]Balcony by Johan, on Flickr
Bij deze alleen wat vervorming met LR weggehaald, moet me nog inlezen in serieuzere defishing
(Gebeurt mij ook nog vaak, kleine lens en fisheye...)
[ Voor 3% gewijzigd door Ralph Smeets op 29-05-2016 15:24 ]
Mestreechs volksleed:
Ben je hier al verder uit gekomen na de andere berichten? (beetje laat misschien om er nu nog te reageren).wcduck schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:35:
De laatste tijd ben ik steeds meer mobiel met mijn camera, waar ik voorheen vooral thuis fotografeerde. Ik kom er nu achter dat ik mijn MFT systeem te groot vind om lekker handzaam mee te kunnen nemen. Het is vooral de dikte van de camera en lens die parten speelt (het in de jas kunnen steken). Ik ben opzoek naar iets kleiners. Nu kan ik voor een compactcamera gaan (RX100?), maar wellicht bestaat er binnen het MFT segment ook iets wat aan mijn eisen kan voldoen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Panasonic GM1. Lekker klein, en deze komt ook nog eens vaak met een 12-32 kitlens welke kleiner is dan mijn 14-42 PZ. Nieuw is deze set het afgelopen halfjaar regelmatig voor 350 euro te koop geweest. Helaas is de afgelopen weken de prijs enorm gestegen. Weten jullie alternatieven voor deze camera en lens?
Overige info:
Huidig systeem: Panasonic GF5, 1.7 20mm lens, 14-42 PZ lens, 1.8 45mm lens
Budget: 150 euro. Daarbij wil ik de GF5 (75 euro?) en 14-42 PZ (150 euro?) verkopen en voor rond 350 euro de GM1+21-32 kopen.
Dikte GF5: 37mm
Dikte 14-42 PZ: 27mm
Dikte 1.7 26mm:
Dikte GM1: 30mm
Dikte 12-32: 24mm
Dikte 2.5 14mm: 21mm
Overige eisen:
- geintegreerde flitser (hoe brak ook). Gebruik het vrijwel nooit, maar als ik hem nodig heb wil ik er niet om verlegen zitten.
- GPS zou wel fijn zijn
- EVF, kantelbaar scherm zijn voor mij niet belangrijk
Ik las dit bericht enkele dagen geleden en ben daardoor wat kritischer gaan kijken naar de Olympus OM-D E-M10 II en dat zette me wel aan het denken of ik toch niet een slag te groot zou vinden. Ik was heel erg geneigd om die aan te schaffen (nu nog nét) in de cashbackactie, maar nu toch mijn twijfels.
Op zich voor wandelingen in de stad/natuur/stand die ik doe en daar fotografeer vind ik het formaat van de OM-D E-M10 geen probleem en lijkt het me voor mij een uitermate geschikte camera. Alleen ik rijd ook veel op de motor, waar ik op zich de camera wel in een kleine tanktas met schuim zou kunnen doen, maar in een zak van mijn motorjas zou toch een stuk handiger zijn en altijd binnen handbereik. Of topkoffer maar die heb ik niet altijd mee en dan is die ook niet binnen handbereik. Mijn huidige compactcamera (Sony DSC-HX7V) is 102 x 58 x 29 mm, mag best een slag groter zijn, tussen die en de OM-D E-M10 II in.
EVF vind ik wel een belangrijk onderdeel en die is van de OM-D E-M10 II wel echt super naar mijn idee.
Panasonic heeft dan wel compactere toestellen met EVF maar ik vind hun dan iets te enthousiast met 16:9 verhoudingen van het LCD scherm en de EVF terwijl voor mij alleen foto's belangrijk zijn.
Zonder EVF is er meer keus in compactere MFT camera's, Olympus heeft er ook nog waar eventueel een losse EVF op kan, kost wel even een paar honderd euro erbij. Ach, volgens mij heb ik iets in mijn hoofd wat niet bestaat
Dit topic is gesloten.