@
Tarquin Helemaal mee eens. Maar op een gegeven moment raken marketing en communicatie steeds verder losgezongen van de werkelijke behoeften in de markt.
Marketing stuurt enerzijds de productonwikkeling aan, anderzijds de communicatie.
De ontwikkeling is een één-tweetje tussen marketing en techniek:
Techniek: "we kunnen dit, zullen we dat erin stoppen?" of
Marfketing: "we hebben gehoord dat men dat en dat leuk vindt, kunnen jullie dat maken?"
Na een x aantal maanden is "de nieuwste .... " af en moet'ie gehypt worden.
Dat is een één-tweetje tussen marketing en communicatie, waarbij de laatste de oortjes meestal laat hangen naar "externe creatieven".
Marketing: Onze nieuwste .... heeft dit en dat, kunnen jullie daar wat mee'"
Communicatie (gaat naar alle mogelijke als creatief bekend staande types, die vervolgens te rade gaan bij mensen uit hun incrowd die iets met een camera doen)
Het resultaat is dat de ontwikkelingen en de mogelijkheden van camera's (en het gesprek daarover) hoe langer hoe meer bepaald worden door een steeds kleinere groep die naast de "main stream" cameragebruikers staat en daarmee weinig of niets gemeen heeft.
Anno 1970 heette dat in de sociologie een "subcultuur". Anno 2020 heet dat een bubbel en is de wereld ervan vergeven: generaties die zich tegen elkaar afzetten ("boomers","millenials", etc), cameragebruikers die ieder hun eigen wereldje hebben ("vloggers", "selfiemakers", "droners", "actioncamgebruikers", "analoge fotografen"). Soms lijkt het of er zelfs een "subcultural gap" dreigt tussen de MILCers en DSLRers
Zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik volmaakt content ben met mijn inmiddels twee generaties oude camera's, omdat dingen als computational photography en connectivity voor mij een brug te ver zijn. Maar ik benijd degenen niet die eigen ideen hebben over hoe de camera van morgen eruit moet zien en op moeten boksen tegen cameragiganten die alles zoveel mogelijk bij het oude willen houden en een communicatie-industrie die drijft op de oppervlakkige diepgang van influencers, likes en clicks.