• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58
Retrospect schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:00:
[...]
Zou die dan een nieuwe sensor aan boord hebben met heel wat meer dan 20mp?
Denk zelf dat ze zo lang gewacht hebben om met een 8k model te kunnen komen.
Waar-om? 4K is al een marketing hype die leidt tot hetere cameras, grotere files, meer opslag, zwaardere verwerking... en vervolgens stuurt iedereen het naar Youtube en die toont het doodleuk in 720p.

Nou ja, als je cameras kunt verkopen aan de "meer is beter en verder niet nadenken" crowd, dan moet je het natuurlijk doen.

Maar voor hoe er momenteel filmpjes worden geconsumeerd lijkt mij Fullhd ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:18
Zeker. Maar zijn vele zaken die we vandaag 'nodig' vinden op een camera niet marketing?

Ik heb nu een 20mp sensor maar heb niet het idee dat foto's met mijn 12mp sensor camera nu minder zijn. Ik denk dat ik nog prima uit de voeten zou kunnen met 12mp. De markt dicteerde echter dat het omhoog moest want meer is beter schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Tarquin en dit baseer je op basis van wat? Ik zie echt enorm veel content in 4K op youtube. Zelfs budget TVs zijn al 4K tegenwoordig.

@Retrospect deels zal het marketing zijn maar van andere merken zoals Canon, Nikon en Sony weet ik dat ze wel degelijk luisteren naar de wensen van professionals. Hoe dan ook, het wil allemaal niet zeggen dat het allemaal onzin is.

Je kán prima foto's maken met een oudere camera en met minder megapixels. Zelf ook voor een oud beestje (Canon 1Ds III) gekozen toen omdat hij zo ontzettend fijn werkt en voor 95% van de tijd goed genoeg was. Later toch maar overgestapt op zijn iets nieuwere broertje (1D X) en die sluit perfect aan bij wat ik nodig heb. Dan pak ik echt niet meer de 1Ds III om eerlijk te zijn. Aan de andere kant is nu al de 1D X III uit en ik zie echt geen reden voor mij om te upgraden op dit moment. Niet dat die features marketing zijn maar simpelweg features die professionals vroegen die anders werken of andere dingen schieten dan ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Ventieldopje schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:39:
@Retrospect deels zal het marketing zijn maar van andere merken zoals Canon, Nikon en Sony weet ik dat ze wel degelijk luisteren naar de wensen van professionals. Hoe dan ook, het wil allemaal niet zeggen dat het allemaal onzin is.
Het is zeker niet allemaal onzin. Maar het is ook niet allemaal de beste en meest nodige toevoeging.
Volgens mij luisteren alle cameramerken wel naar hun achterban. Anders hebben ze binnen een paar jaar geen bestaansrecht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Retrospect schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:47:
[...]

Het is zeker niet allemaal onzin. Maar het is ook niet allemaal de beste en meest nodige toevoeging.
Volgens mij luisteren alle cameramerken wel naar hun achterban. Anders hebben ze binnen een paar jaar geen bestaansrecht meer.
Af en toe vraag ik me af of al die nieuwe toeters en bellen wel het resultaat zijn van "luisteren naar de achterban". Zou het niet veeleer afkomstig zijn van de tredmolen die internet heet en en die wordt aangedreven door allemaal hamsters die elkaar achternalopen? >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hETdSnX3PFHVDts5CQxzRIG4y6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/38QiF4z0zDQdXswIliT4vkZ7.jpg?f=user_large

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik denk dat het deels wel uit achterban komt, en dan deels ook uit hun 'onkunde'. Bepaalde zaken kunnen al heel lang, maar het kost wat meer kennis en kunde. Alles moet tegenwoordig echter met AF, anders is de moderne foto / videograaf hopeloos verloren. (Ik ben ook van de AF generatie hoor ;) ).

Effect is natuurlijk wel dat je soms hele mooie functies krijgt, maar het komt volgens mij wel voort uit de onkunde / onwil van gebruikers om wat meer te verdiepen in de theorie / techniek. Alles moet volautomatisch of het kan niet ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sjekster schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:15:
Ik denk dat het deels wel uit achterban komt, en dan deels ook uit hun 'onkunde'. Bepaalde zaken kunnen al heel lang, maar het kost wat meer kennis en kunde. Alles moet tegenwoordig echter met AF, anders is de moderne foto / videograaf hopeloos verloren. (Ik ben ook van de AF generatie hoor ;) ).

Effect is natuurlijk wel dat je soms hele mooie functies krijgt, maar het komt volgens mij wel voort uit de onkunde / onwil van gebruikers om wat meer te verdiepen in de theorie / techniek. Alles moet volautomatisch of het kan niet ;)
En dat is ook mooi. Anders blijf je hangen bij "oude" techniek omdat de échte fotograaf dat toch moet beheersen maar in de praktijk heb je ook gewoon concurrentie van smartphones die alles volautomatisch doen.

Uiteindelijk vindt mijn vrouw onze G80 een betere camera dan de GX1 die we ervoor hadden omdat die eye tracking AF heeft. Geen gedoe meer om de focus juist te krijgen met de Olympus 45mm f1.8 maar gewoon kijken of het gezicht goed herkend wordt en een foto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik bedoel het ook niet per se slecht hoor, ik heb er zelf ook veel profijt van gehad. Echter, het gemak wat apparatuur tegenwoordig biedt, nodigt niet altijd uit om je wat dieper in de materie en mogelijkheden te duiken, wat ook creatieve dingen kan opleveren.

Daarentegen zijn er ook veel mensen die wél de creatieve drang hebben, maar gewoonweg niet uitblinken in de technische kant, dus dan levert het wel degelijk wat op.

Uiteindelijk komt er (in absolute aantallen) voor mijn gevoel wel steeds meer troep bij, door de steeds toegankelijker wordende techniek / software. Kan best zijn dat de creatieve resultaten ook groeien, maar het wordt wel steeds moeilijker om die tussen alle zooi eruit te vissen, vind ik...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
bobcom schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:57:
[...]
Af en toe vraag ik me af of al die nieuwe toeters en bellen wel het resultaat zijn van "luisteren naar de achterban". Zou het niet veeleer afkomstig zijn van de tredmolen die internet heet en en die wordt aangedreven door allemaal hamsters die elkaar achternalopen? >:)
Het gaat toch over ontwikkelingen en mogelijkheden in cameras?

Ik heb de indruk dat die vooral gedreven wordt door de marketing afdeling:
- voor elk 'prijspunt' een camera
- goedkope cameras mogen geen goed alternatief zijn voor dure
- betaal voor wat een camera kan, niet voor wat hij kost om te maken.
- meer is beter; consumenten vergelijken megapixels, snelheid en sensor-afmetingen.

En ik denk dat de technische mogelijkheden (computational photography en connectivity) echt nog niet benut worden - ik denk dat de kennis niet in de bedrijven zit - het zijn glas- en electronicafabrikanten, geen softwarebouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin Helemaal mee eens. Maar op een gegeven moment raken marketing en communicatie steeds verder losgezongen van de werkelijke behoeften in de markt.

Marketing stuurt enerzijds de productonwikkeling aan, anderzijds de communicatie.
De ontwikkeling is een één-tweetje tussen marketing en techniek:
Techniek: "we kunnen dit, zullen we dat erin stoppen?" of
Marfketing: "we hebben gehoord dat men dat en dat leuk vindt, kunnen jullie dat maken?"

Na een x aantal maanden is "de nieuwste .... " af en moet'ie gehypt worden.
Dat is een één-tweetje tussen marketing en communicatie, waarbij de laatste de oortjes meestal laat hangen naar "externe creatieven".
Marketing: Onze nieuwste .... heeft dit en dat, kunnen jullie daar wat mee'"
Communicatie (gaat naar alle mogelijke als creatief bekend staande types, die vervolgens te rade gaan bij mensen uit hun incrowd die iets met een camera doen)

Het resultaat is dat de ontwikkelingen en de mogelijkheden van camera's (en het gesprek daarover) hoe langer hoe meer bepaald worden door een steeds kleinere groep die naast de "main stream" cameragebruikers staat en daarmee weinig of niets gemeen heeft.

Anno 1970 heette dat in de sociologie een "subcultuur". Anno 2020 heet dat een bubbel en is de wereld ervan vergeven: generaties die zich tegen elkaar afzetten ("boomers","millenials", etc), cameragebruikers die ieder hun eigen wereldje hebben ("vloggers", "selfiemakers", "droners", "actioncamgebruikers", "analoge fotografen"). Soms lijkt het of er zelfs een "subcultural gap" dreigt tussen de MILCers en DSLRers ;)

Zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik volmaakt content ben met mijn inmiddels twee generaties oude camera's, omdat dingen als computational photography en connectivity voor mij een brug te ver zijn. Maar ik benijd degenen niet die eigen ideen hebben over hoe de camera van morgen eruit moet zien en op moeten boksen tegen cameragiganten die alles zoveel mogelijk bij het oude willen houden en een communicatie-industrie die drijft op de oppervlakkige diepgang van influencers, likes en clicks.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Retrospect
De Olympus / JIP deal is gesloten;
https://www.olympus-global.com/news/2020/nr01839.html

Al met al niet zo negatief als de wilde geruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
bobcom schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:55:
@Tarquin Helemaal mee eens. Maar op een gegeven moment raken marketing en communicatie steeds verder losgezongen van de werkelijke behoeften in de markt.

Marketing stuurt enerzijds de productonwikkeling aan, anderzijds de communicatie.
De ontwikkeling is een één-tweetje tussen marketing en techniek:
Techniek: "we kunnen dit, zullen we dat erin stoppen?" of
Marfketing: "we hebben gehoord dat men dat en dat leuk vindt, kunnen jullie dat maken?"

Na een x aantal maanden is "de nieuwste .... " af en moet'ie gehypt worden.
Dat is een één-tweetje tussen marketing en communicatie, waarbij de laatste de oortjes meestal laat hangen naar "externe creatieven".
Marketing: Onze nieuwste .... heeft dit en dat, kunnen jullie daar wat mee'"
Communicatie (gaat naar alle mogelijke als creatief bekend staande types, die vervolgens te rade gaan bij mensen uit hun incrowd die iets met een camera doen)

Het resultaat is dat de ontwikkelingen en de mogelijkheden van camera's (en het gesprek daarover) hoe langer hoe meer bepaald worden door een steeds kleinere groep die naast de "main stream" cameragebruikers staat en daarmee weinig of niets gemeen heeft.

Anno 1970 heette dat in de sociologie een "subcultuur". Anno 2020 heet dat een bubbel en is de wereld ervan vergeven: generaties die zich tegen elkaar afzetten ("boomers","millenials", etc), cameragebruikers die ieder hun eigen wereldje hebben ("vloggers", "selfiemakers", "droners", "actioncamgebruikers", "analoge fotografen"). Soms lijkt het of er zelfs een "subcultural gap" dreigt tussen de MILCers en DSLRers ;)

Zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik volmaakt content ben met mijn inmiddels twee generaties oude camera's, omdat dingen als computational photography en connectivity voor mij een brug te ver zijn. Maar ik benijd degenen niet die eigen ideen hebben over hoe de camera van morgen eruit moet zien en op moeten boksen tegen cameragiganten die alles zoveel mogelijk bij het oude willen houden en een communicatie-industrie die drijft op de oppervlakkige diepgang van influencers, likes en clicks.
Begin dit jaar heb ik een gloednieuwe, maar in 2014 verschenen, camera gekocht. Een dslr zelfs, de horror. Doet me helemaal niks dat ik niet het nieuwste of beste heb. De ontwikkeling naar mirrorless is voor de fotografie een grote en imo interessante stap. Desalniettemin vind ik de technologische vooruitgang die gemaakt is 10-15 jaar terug veel groter. Zowel op het vlak van beeldkwaliteit als gebruiksgemak.

Bijzondere paradox is dat er volgens mij meer dan ooit gefotografeerd wordt, maar de fotografiesector in bijzonder zwaar weer zit. Bij nieuwe telefoons is de camera haast het belangrijkste wat er op zit, als je de reclames mag geloven. Qua beeldkwaliteit hebben telefoons grote stappen gemaakt, toch voegt een dslr-vormfactor zoveel toe voor het gebruiksgemak. De verbinding van camera naar telefoon moet echt beter, zodat je dure camera niet afhankelijk wordt van een pc.

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
FordFiasco schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:08:
[...]

Begin dit jaar heb ik een gloednieuwe, maar in 2014 verschenen, camera gekocht. Een dslr zelfs, de horror. Doet me helemaal niks dat ik niet het nieuwste of beste heb. De ontwikkeling naar mirrorless is voor de fotografie een grote en imo interessante stap. Desalniettemin vind ik de technologische vooruitgang die gemaakt is 10-15 jaar terug veel groter. Zowel op het vlak van beeldkwaliteit als gebruiksgemak.

Bijzondere paradox is dat er volgens mij meer dan ooit gefotografeerd wordt, maar de fotografiesector in bijzonder zwaar weer zit. Bij nieuwe telefoons is de camera haast het belangrijkste wat er op zit, als je de reclames mag geloven. Qua beeldkwaliteit hebben telefoons grote stappen gemaakt, toch voegt een dslr-vormfactor zoveel toe voor het gebruiksgemak. De verbinding van camera naar telefoon moet echt beter, zodat je dure camera niet afhankelijk wordt van een pc.
Dit bestaat reeds hoor, zowel via wifi als via kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Laten we het een beetje op MFT houden. Als iemand een topic wil openen over de algemene staat van de cameramarkt is dat natuurlijk prima :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:59
Ik vind dat MFT Mega Feul Technologie betekend en niet Micro Four Third. Er is niks micro aan een G9.
:+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

copykat schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:06:
Ik vind dat MFT Mega Feul Technologie betekend en niet Micro Four Third. Er is niks micro aan een G9.
:+
Behalve de sensor? :X Also, ook dat is erg offtopic.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• copykat
Ventieldopje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:29:
[...]

Behalve de sensor? :X Also, ook dat is erg offtopic.
beetje... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jneoB5lc6iT_LwsINN29yQaykTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tH6NOaWMbJw9uWbm9gPqHc3b.png?f=user_large

in mm2 ziet dat er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3NaV9yj8uFU_2NKPdJ_01gGUxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XrgYYf3MbNh7YArlBW2nPWO6.png?f=user_large

Valt toch best mee dat micro?
De benaming is vast verzonnen door FF-adepten. :+

En doooorrrrrrrrrr. d:)b

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:09:
[...]

beetje... O-)

[Afbeelding]

in mm2 ziet dat er zo uit:[Afbeelding]

Valt toch best mee dat micro?
De benaming is vast verzonnen door FF-adepten. :+

En doooorrrrrrrrrr. d:)b
Het micro gedeelte slaat gewoon op het feit dat het een spiegelloos systeem is en dat daardoor de afstand van de mount tot de sensor een stuk kleiner is geworden dan bij het Four Thirds systeem. Op deze manier was het mogelijk om meer compacte body's en lenzen te ontwikkelen en je kan niet ontkennen dat er zeer compacte combinaties mogelijk zijn in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
@Admiral Freebee ah, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Nou moet je denk ik je karmakroon aan Admiral Freebee geven :X

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
I am Trump.......😁 take what you can, deny everything, never give back....😂
(beetje lol moet kunnen. )

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 01-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vast oud nieuws maar Panasonic en Olympus versie van shadow compensation word hard boiled in de rawfile gebakken.
Dus je vignetting lens correctie is niet alleen in je ooc jpeg veranderd met "bakken" en als parameter in je rawfile exifdata gezet maar ook letterlijk in je rawfile toegepast.

Bij DxO optical module krijg je dan twee keer vignetting correctie toegepast.
Aka negative vignetting aka lichtere hoeken.

Nooit geweten. Dacht altijd dat een rawfile een schone vertaling was van je sensors opname.
Geen lenscorrecties geen exposure correcties.
Alleen een toevoeging in de exif data. Een parameter die een rawdeveloper programma kan lezen om toe te passen.

De shadow compensatie activiteit staat in de exif maar blijkbaar word dit niet altijd opgemerkt door de in dit geval DxO optical module.(DxO gebruikt hun eigen lenscorrectie gegevens en niet die in de exif staan van de camerafabrikant dat zou wel eens de crux kunnen zijn.)

Ik heb t uit gezet, de ooc jpegs gaan nu ook door DxO dus de vignetting word toch wel opgelost.

Schijnt een typische MFT verschijnsel te zijn dat in raw aangepaste vignetting correctie.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 04-10-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Volgens mij is dat al zo vanaf het begin.
Het maakt compactere lensontwerpen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Retrospect schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:13:
Volgens mij is dat al zo vanaf het begin.
Het maakt compactere lensontwerpen mogelijk.
Waarschijnlijk. Maar in de handleiding is dit er niet uit te halen.
Andere settings die je aan kan zetten in jpeg plus raw mode zijn jpeg only.(hoop ik)
Diffraction compensation. Bijvoorbeeld.
Ook zo'n optical module repair setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
copykat schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Waarschijnlijk. Maar in de handleiding is dit er niet uit te halen.
Omdat je er als eindgebruiker ook helemaal niets mee van doen hebt.
Waarom zou je het dan vermelden? De gebruikershandleiding is geen technisch ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Retrospect schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:38:

Waarom zou je het dan vermelden? De gebruikershandleiding is geen technisch ontwerp.
Eh , ik zou toch wel willen weten wat/welke setting invloed heeft op welke file.
Specifiek in gebakken in raw is misschien een technische handeling maar heeft toch invloed op je foto's als gebruiker door dit soort dingen.
Blijkbaar testen de DxO labs de camera met deze stand uit en denken ze er niet overna dat indien aan de rawfile is veranderd.

Als je gewoon in de handleiding een icoontje maken die aangeeft of t oocjpeg of rawfile of beide beïnvloed ben je al verder. (nu moet je de camera op raw only zetten om te zien welke settings er greyed uit zijn.)

Het kan overigens best zijn dat door dat andere rawdeveloperprogramma's de ingebakken lens correctiedata gebruiken en daardoor er juist profijt van hebben.

Ik liep er tegen aan met skyshots die in DxO lichte hoeken kreeg.
Daarvoor was het me niet opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Retrospect schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Natuurlijk wel. Als eindgebruiker wil ik heel graag weten welke in-camera bewerkingen op JPEG, RAW of allebei worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Arumes schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Natuurlijk wel. Als eindgebruiker wil ik heel graag weten welke in-camera bewerkingen op JPEG, RAW of allebei worden uitgevoerd.
Natuurlijk niet. Als eindgebruiker is voor mij enkel interessant wat er uit komt in RAW of JPEG of allebei. Daarmee moet ik immers werken.

Als het ding intern correcties uitvoert zonder dat ik daar wat mee te maken heb is het niet interessant. Zeker niet als ik verder die correcties niet aan of uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Retrospect schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Natuurlijk niet. Als eindgebruiker is voor mij enkel interessant wat er uit komt in RAW of JPEG of allebei. Daarmee moet ik immers werken.
Dus jij hebt geen interesse in instellingen die invloed hebben op die RAW of JPEG? Je verandert je belichting ook nooit? Stelt nooit een ander diafragma in, draait nooit aan een zoomring, of wat dan ook? Vreemde manier van fotograferen.
Als het ding intern correcties uitvoert zonder dat ik daar wat mee te maken heb is het niet interessant. Zeker niet als ik verder die correcties niet aan of uit kan zetten.
Je kan die shading compensation WEL aan of uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Never mind.

[ Voor 95% gewijzigd door Retrospect op 04-10-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Dan eindelijk, na een kleine maand heb ik mijn gratis 45mm f/1.2 binnen. Prachtig ding.
Grappig genoeg made in Japan. Dacht dat ze afgelopen jaar alles naar Vietnam verplaatst hadden, blijken ze voor deze lenzen nog in Japan een fabriek te hebben. Die wordt enige tijd na overname door JIP overigens gesloten is de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vraag over flitsen

Ik weet niet of mijn vraag merk-specifiek is maar ik heb een Olympus camera met Godox flitsers.

Wat ik wil: Ik wil graag in een buitenportret de achtergrond donkerder maken door in te flitsen op mijn onderwerp. So far, so good.

Wat mij opvalt is dat Youtube-tutorials en ook een professional die ik hierover sprak, allemaal op M werken, en dus geen TTL gebruiken.
Ze doen het met een beetje inregelen: eerst belichten voor de achtergrond, dan flitslicht handmatig instellen, belichting nog wat lager om de achtergrond donker te maken, bijwerken met flitslicht ... klaar!

Maar wacht.
Als ik de flitser op TTL zet, kan ik Exposure Compensation aanzetten.
Dus ik focus op het onderwerp, ik zet EC op -0.7 ... De hele foto wordt dan 0.7 te donker, maar de flitser flitst dan precies om dat op het onderwerp te compenseren. Onderwerp wordt dus perfect belicht, achtergrond blijft donker.
Dus door Exposure Compensation in te regelen, maak ik de achtergrond precies zoveel stops donkerder. Het onderwerp blijft perfect belicht onafhankelijk van de achtergrond. (Dit geeft nieuwe betekenis aan de term ' background separation').

Dit lijkt me echt veel makkelijker.
Mijn vraag is dus: Ben ik nou zo slim, of zijn zij nu zo dom? Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Tarquin op 12-10-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Tarquin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:14:
Vraag over flitsen

Ik weet niet of mijn vraag merk-specifiek is maar ik heb een Olympus camera met Godox flitsers.

Wat ik wil: Ik wil graag in een buitenportret de achtergrond donkerder maken door in te flitsen op mijn onderwerp. So far, so good.

Wat mij opvalt is dat Youtube-tutorials en ook een professional die ik hierover sprak, allemaal op M werken, en dus geen TTL gebruiken.
Ze doen het met een beetje inregelen: eerst belichten voor de achtergrond, dan flitslicht handmatig instellen, belichting nog wat lager om de achtergrond donker te maken, bijwerken met flitslicht ... klaar!

Maar wacht.
Dus ik focus op het onderwerp, ik zet EC op -0.7 ... De hele foto wordt dan 0.7 te donker, maar de flitser flitst dan precies om dat op het onderwerp te compenseren. Onderwerp wordt dus perfect belicht, achtergrond blijft donker.
Dus door Exposure Compensation in te regelen, maak ik de achtergrond precies zoveel stops donkerder. Het onderwerp blijft perfect belicht onafhankelijk van de achtergrond. (Dit geeft nieuwe betekenis aan de term ' background separation').

Mijn vraag is dus: Ben ik nou zo slim, of zijn zij nu zo dom? Zie ik iets over het hoofd?
Ik zou het niet weten. Gewoon lekker uitproberen. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
[b]Tarquin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:14:
Waarom heb je dat dan niet aan die professional gevraagd? Wat is zijn/haar reden daarvoor? Welke reden wordt in die tutorials genoemd? Ik neem aan dat die tutorials geen methodes voorschrijven zonder uitleg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:55

amphora

Websites & Fotografie

Tarquin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:14:
Vraag over flitsen

Maar wacht.

Alleen de wat duurdere/modernere draadloze flitsers hebben TTL. Bij TTL heb je ook een klein voorflits voor de meting wat irritant voor model kan zijn en kost extra stroom. En waarom bij iedere flits opnieuw meten als de omstandigheden constant zijn? Zorgt alleen maar voor kleine belichting verschillen tussen de foto's. Als ik flits in de studio doe ik ook alles handmatig voor maximale controle en geen verrassingen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Is er eigenlijk een apart (studio) flits topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Retrospect schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:54:
Is er eigenlijk een apart (studio) flits topic?
Zeker: Algemeen Studio/Strobist Topic

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Arumes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Waarom heb je dat dan niet aan die professional gevraagd? Wat is zijn/haar reden daarvoor? Welke reden wordt in die tutorials genoemd? Ik neem aan dat die tutorials geen methodes voorschrijven zonder uitleg te geven.
Die had zoveel ervaring dat hij het heel snel uit de hand kon, en wilde/vond dat de automatische mode teveel zelf bepaalt. Dus een controle-ding.
Wat ik me dus afvraag is of die automatische modus inderdaad zo onberekenbaar is dat handmatig beter is.

Voor normale belichting gebruik ik niet de Auto stand (dus ik laat niet alles los), maar de A, zodat de camera de belichting bepaalt en ik de scherptediepte. Omdat ik weet hoe de lichtmeting reageert kan ik hem bijregelen met exposure compensation, en dat gaat goed.

Wat ik niet weet is of dat met flitsers ook zo goed gaat. Wat ik wel heb gevonden is dat met een snel bewegend onderwerp de TTLniet betrouwbaar is. Komt doordat de TTL een meting doet, en dat daarna het onderwerp dichterbij komt, maar dan belicht wordt alsof het verder weg is en dus overbelicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Eerste foto's van de Panasonic BGH1 zijn te vinden;
https://www.43rumors.com/...-camcorder/#disqus_thread

Geen consumentenmodel, ben benieuwd of het een succes wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Retrospect schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:16:
Eerste foto's van de Panasonic BGH1 zijn te vinden;
https://www.43rumors.com/...-camcorder/#disqus_thread

Geen consumentenmodel, ben benieuwd of het een succes wordt.
Er zijn best wat lyrische reviews op internet inmiddels. Het is echt een professionele camera waarbij mensen vooral blij zijn over de connectivity (power over ethernet bijvoorbeeld), de Panasonic software en de Genlock (iets met timecode geloof ik).
Plus dat-ie 4K 60fps continu kan doen.

Ik vind het wel cool dat Panasonic hiermee zegt dat de M4/3 mount hiervoor het ideale formaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Zomaar een observatie:

Na jarenlang mijn 5D II in de kast te hebben liggen ben ik weer naar apparatuur aan het kijken, en net op het moment dat Olympus de handdoek in de ring gooit lees ik dat allerlei lovende woorden over.

Misschien een geval van in een bubbel leven, ik vond laatst een mooie opmerking "in het analoge tijdperk werd klei beeld als inferieur gezien tov middenformaat", dus wel interessant dat 35 mm is herboren als "Full Frame" in de digitale wereld.

Anyway, nu was er dus vorige maand een actie voor gratis primes bij een em1 ii, en nu weer 50% korting op een e-m5 ii met travelzoom. blijkbaar was dat een actie uit mei die nog op internet staat maar niet meer lijkt te werken

Hoe kan Olympus dit doen met oude bodies? Is dat misschien een reden voor de slechte tijden, dat ze blijkbaar nog zoveel old stock hebben liggen terwijl de nieuwe al enige tijd op de markt zijn? Of is het gewoon een goede aanbieding? (Zelf overigens niet op zoek naar een travelzoom)

[ Voor 5% gewijzigd door mvh op 06-11-2020 18:10 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Laatst online: 13-07-2022
Volgens mij komt morgen de olympus 150-400mm f4.5 tc1.25x uit, voor een bedrag van 7000 dollar (niet voor mij dus 😁). Staat bij cameranu:

https://www.cameranu.nl/n...-tc1-25x-is-pro-objectief

En iets bij frankwandelt:

https://www.frankwandelt....-25x-is-pro-reviews-tests

Edit: confirm 7500 dollar 😭😁
https://www.43rumors.com/...ympus-150-400mm-pro-lens/

[ Voor 16% gewijzigd door Jackie Moon op 16-11-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Vrij aan de prijs, maar dat was te verwachten. Geweldig dat hij nu eindelijk beschikbaar komt voor de liefhebber die er geld mee kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ja wat een geld hè. Had verwacht dat ie duur zou worden (ergens tussen de 3500 en 5000) maar dit slaat alles. Hoewel de prijs van hun 300mm F4 natuurlijk wel een voorbode was...

Vraag me serieus af hoeveel van deze lenzen ze wereldwijd gaan verkopen. Zijn er echt veel natuur en sport pro's op MFT die dit kunnen betalen/verantwoorden?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Jackie Moon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:44:

(Zelfde geld: sony a7r4 + 200-600mm + 1.4 tc is imho een betere combo, omdat je op die 61MP kunt croppen)
Nee.
Voor veel minder geld is de Olympus 100-400 + 2x tc ook geen vergelijkbaar pakket.
En croppen? Zonde van de sensor waar je een groot deel dan van bij het grof vuil zet. 840mm is in de verste verte niet vergelijkbaar met de 1000mm die dit objectief haal laat staan met de 2000mm als je een 2x tc erop schroeft.

Dit is een zeer specialistisch objectief. Voor een zeer geringe doelgroep. Dit beest heeft geen gelijke in de MILC wereld.

[ Voor 20% gewijzigd door Retrospect op 17-11-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
Vind je? Ik vind het wel meevallen. Ze hadden imho beter een 500mm f5.6 prime kunnen ontwikkelen.
Goedkoper, en zelfde prestaties op het lange eind als deze olympus met 1.25x tc aan. 500mm F5.6

Groter nieuws vond ik de bird detect (en dan eye-detect) in de E-M1X.

(PS: Nikon 500mm F5.6 PF comes to my mind. En die is voor full frame. Lichter en kleiner als deze olympus)

Edit: Met de crop bedoel ik in a7r4 aps-c modus... en dus met de crop van 1.4tc. Dan wordt het 600mm x 1.5 x 1.4 = 1260mm (of 1800mm met de 2x tc). 28 megapixel :O

[ Voor 19% gewijzigd door Jackie Moon op 17-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Jackie Moon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:18:
Vind je? Ik vind het wel meevallen. Ze hadden imho beter een 500mm f5.6 prime kunnen ontwikkelen.
Goedkoper, en zelfde prestaties op het lange eind als deze olympus met 1.25x tc aan. 500mm F5.6

Groter nieuws vond ik de bird detect (en dan eye-detect) in de E-M1X.

(PS: Nikon 500mm F5.6 PF comes to my mind. En die is voor full frame. Lichter en kleiner als deze olympus)

Edit: Met de crop bedoel ik in a7r4 aps-c modus... en dus met de crop van 1.4tc. Dan wordt het 600mm x 1.5 x 1.4 = 1260mm (of 1800mm met de 2x tc). 28 megapixel :O
Die 500mm prime is een prachtobjectief. Maar evengoed heeft Olympus natuurlijk een 300mm (600mm ff eq) objectief in zijn catalogus en die is ook kleiner en lichter dan deze zoom. Een prime is verder niet te vergelijken met een zoom.

Die Sony 200-600mm is ook een geweldig objectief. Maar in dezelfde klasse heeft Olympus natuurlijk de 100-400mm. Ook een super objectief.

Deze 150-400mm met ingebouwde 1.25x tc is een totaal ander beest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
sys64738 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:02:
Ja wat een geld hè. Had verwacht dat ie duur zou worden (ergens tussen de 3500 en 5000) maar dit slaat alles. Hoewel de prijs van hun 300mm F4 natuurlijk wel een voorbode was...

Vraag me serieus af hoeveel van deze lenzen ze wereldwijd gaan verkopen. Zijn er echt veel natuur en sport pro's op MFT die dit kunnen betalen/verantwoorden?
I have no idea, maar ik bestel hem iig niet. Als ik dat soort geld uit moet geven dan ga ik serieus eerst nadenken of ik niet over moet stappen naar full frame.

Olympus moet nog 2 lenzen uitgeven (roadmap juli 2020), namelijk een 8-25mm pro en een 100mm+ macro pro lens. In hoop dat die macro lens er nog komt voordat jip de boel totaal overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Jackie Moon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:10:
[...]

I have no idea, maar ik bestel hem iig niet. Als ik dat soort geld uit moet geven dan ga ik serieus eerst nadenken of ik niet over moet stappen naar full frame.
Als ik dit geld zou uitgeven dan zou fotografie mijn beroep zijn en wel een zeer specifiek type fotografie. Dan had ik mij afgevraagd of ff überhaupt een beter alternatief is aangezien er in de ff MILC wereld nog geen alternatief bestaat voor dit objectief. Laat staan een waar lekker mee te wandelen is elke dag. Een die je in weer en wind onbeschermd met je mee kan dragen.

Elk systeem is een aaneenschakeling van compromissen en ff is daarop geen uitzondering.

[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 18-11-2020 09:21 ]

• dwightjelee
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2023
Hoi allen,

Het is lang geleden dat ik iets op GoT heb geplaatst, maar nu ik al een aantal weken in dubio zit, toch maar eens besloten om hier advies te vragen.

Ik heb zelf een Nikon D7100 crop-sensor camera met een aantal mooie lenzen. Voor de vrouw heb ik afgelopen juli een Olympus E-PL8 gekocht met kitlens. Nu moet ik bekennen dat ik erg gecharmeerd ben van de compactheid en gewicht van het toestel en natuurlijk de heerlijke retrolook :9~

Nu loop ik met de gedachten te spelen om mijn Sigma 150-600 Contemporary lens te verkopen en daarvan een Olympus OM-D E-M5 Mark III te kopen, aangezien ik nu vaker de camera van de vrouw meeneem tijdens wandelingen dan mijn eigen logge en zware DSLR.

Maar... nu lees ik overal dat Olympus de imaging divisie afstaat aan JIP. JIP heeft aangegeven de huidige product roadmap te voltooien en daarna verder te ontwikkelen. Maar is het nu wijsheid om de "switch" naar MFT (en specifiek Olympus) te maken of gaat dit nu een langzame dood tegemoet?

Alle advies is welkom! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
In het kort: niemand kan in de toekomst kijken, maar het lijkt me sterk dat je volgend jaar of over 10 jaar niets meer met je nieuwe Olympus camera kunt doen.

Voor mij was dit jaar een prima instapmoment, er is nu eenmaal geen aantrekkelijk alternatief.

• mr_MA
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 09:18
dwightjelee schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:36:
Maar... nu lees ik overal dat Olympus de imaging divisie afstaat aan JIP. JIP heeft aangegeven de huidige product roadmap te voltooien en daarna verder te ontwikkelen. Maar is het nu wijsheid om de "switch" naar MFT (en specifiek Olympus) te maken of gaat dit nu een langzame dood tegemoet?

Zoveel mensen, zoveel meningen. Het is een onderwerp waar online fel over wordt gediscussieerd. Ik denk dat m43 langzaam maar zeker verdwijnt, op wat niche producten na. Maar er zijn genoeg mensen die het tegendeel beweren.

Ik vraag mijzelf ook regelmatig af of het dan wel verstandig is om weer eens een nieuwe lens te kopen. Want het voelt gek om te ‘investeren’ in een systeem waarvan je het einde denkt aan te zien komen. Gelukkig zijn er nog geen upgrades voor mijn Gx85 die ik interessant vind, anders werd het nog ingewikkelder...

Maar elke keer kom ik weer tot de conclusie dat het bestaande m43-assortiment mij meer te bieden heeft dan ik ooit zal gaan gebruiken. Het is relatief goedkoop, lichtgewicht en de beeldkwaliteit meer dan voldoende. Ik kan er nog jaren mee vooruit. Of dat voor jou ook geldt, kan ik niet inschatten. Ik ben maar een (vrij slechte) amateur ;)

• dwightjelee
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2023
mr_MA schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:05:
[...]
Maar elke keer kom ik weer tot de conclusie dat het bestaande m43-assortiment mij meer te bieden heeft dan ik ooit zal gaan gebruiken. Het is relatief goedkoop, lichtgewicht en de beeldkwaliteit meer dan voldoende. Ik kan er nog jaren mee vooruit. Of dat voor jou ook geldt, kan ik niet inschatten. Ik ben maar een (vrij slechte) amateur ;)
Dit is dus precies waarom ik twijfel, de MFT systemen zijn zo licht en inderdaad relatief goedkoop. Ik merk gewoon dat ik mijn zwaardere D7100 steeds laat liggen. Ik zit daarom nu naar de Olympus OM-D E-M5 Mark III met de 12-200mm te kijken. Bijkomend voordeel is dat mijn vrouw dan ook de lenzen kan gebruiken O-)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als die E-M5iii voldoende kwaliteit biedt en aan je wensen voldoet, kun je hier de komende 5 tot 10 jaar veel plezier van beleven. Dus het is zeker geen verkeerde investering.

Het huidige ecosysteem biedt op dit moment al lenzen voor alle mogelijke fotografie-scenario's dus je hoeft niet te wachten tot lens X uitkomt. En lenzen zijn vrij waardevast en niet zo trend-gevoelig dus daar kun je helemaal lang mee doen.

Misschien moet je voor je body over 5 jaar bij Panasonic gaan shoppen maar dan kun je nog steeds je lenzen gebruiken. Tenzij Panasonic ook stopt met ontwikkelen van MFT gear maar dat verwacht ik niet (maar ook ik heb geen glazen bol).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
dwightjelee schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:36:
Hoi allen,

Het is lang geleden dat ik iets op GoT heb geplaatst, maar nu ik al een aantal weken in dubio zit, toch maar eens besloten om hier advies te vragen.

Ik heb zelf een Nikon D7100 crop-sensor camera met een aantal mooie lenzen. Voor de vrouw heb ik afgelopen juli een Olympus E-PL8 gekocht met kitlens. Nu moet ik bekennen dat ik erg gecharmeerd ben van de compactheid en gewicht van het toestel en natuurlijk de heerlijke retrolook :9~

Nu loop ik met de gedachten te spelen om mijn Sigma 150-600 Contemporary lens te verkopen en daarvan een Olympus OM-D E-M5 Mark III te kopen, aangezien ik nu vaker de camera van de vrouw meeneem tijdens wandelingen dan mijn eigen logge en zware DSLR.

Gisteren een 1 uur en 45 minuten filmpje gezien tbv introductie 150-400mm lens. Daarin komt 1 ding naar voren:

De nieuwe firma 'OM Digital Solutions' gaat zich per 1-1-2021 richten énkel op het voordeel wat een mft sensor kan bieden tov een full frame:

1. Wildlife ivm de 2x crop
2. Macro, ivm de grote scherptediepte
3. Landschap
4. Video

Dus als dat je shooting style is zit je waarschijnlijk goed.

In de video werd ook gezegd dat de 8-25mm F4 pro tbv landschap en de 100mm+ F4 pro macro volgend jaar onder de OM brand uitkomen.

Ps: Ik had voor de 12-100mm gekozen ipv de 12-200mm ivm scherpte lens.

[ Voor 3% gewijzigd door Jackie Moon op 19-11-2020 18:00 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Ik zou ook de 12-100 doen. De 12-200 is niet geweldig.

• copykat
Alle vorm van fotografie in zijn huidige model gaat een langzame dood te gemoed.
Als aparte apparaat puur om foto's te maken met gespecialiseerde lenzen is outdated.
Mobieltjes, gopro's and andere instant upload devices voor vlog blog instagram tiktok snapchat al die "pulp" die in de cloud word gesmeten betekend dat de nieuwe generatie, onze pubers, camera's meer als een kunstvorm gaan zien. Dan zal t verdienmodel onderdruk komen te staan en de keuze verminderen.
Kijk maar naar de compact camera. Of highend arty looks, retro look of meer video vlogging als hoofddoel.
M43 is dan een lichtsterke versie van de compacts. En lenzenwisselen is dan ook een optionele luxepakket.

De spiegelloze FF's zijn kwa body al superklein het zijn de optische beperkingen die de lenzen groot houden.

Betekend dit dat we m43 kunnen afschrijven? Denk t niet, als de 30 ers van nu m43 schieten zal t nog wel 30-40 jaar beschikbaar zijn. Die willen wel geld betalen voor hun hobby en kopen body's om hun lenzen op te zetten en nieuwe lenzen als er iets mee te winnen valt.
De 20tigers daarin tegen zullen misschien m43 overslaan, te dicht tegen de capaciteiten van de mobieltjes enzo.( probeer maar een 300mm zoom op een mobiel zeg je dan, ja klopt maar willen de 20tigers die wel gebruiken?)

Of je nu bang moet zijn om in te stappen?
Waarom? Zelfde als een huis met een gasaansluiting. Duurt nog wel een paar decenia voordat t echt een uitzondering wordt dus gewoon kopen en leven.

Persoonlijk vind ik het formaat ideaal beeldkwaliteit vs formaat en lenzen prijzen.
Apsc is leuk maar als je de lenzen er bij bedenkt is t vrij lomp en kan je netzogoed doorstappen naar FF.

Alles onder m43 zal op wat gespecialiseerde camera's na steeds verder afnemen.
Een superzoom met 50x of 100x optische zoom. Aka die telescoop kijkers met ingebouwde sensor.
Vlogging camera's, gopro's dat soort zal vast blijven aangeboden worden.

Ik zou nu ook kiezen voor m43 systeemcamera als ik geheel nieuw zou instappen.

• Retrospect
Gopro? Die hype is ook al lang gepasseerd. Wie, behalve Red Bull sporters, gebruikt dat nou nog. Alsof je MTB ritje over de plaatselijke route de moeite van het terugkijken waard is. Net zoals dat hele drone gebeuren voor foto's en video's. Het truckje is nu wel weer gezien. Voornamelijk saaie content.

• copykat
Tis als alle "homevideo" alleen voor je eigen leuk om te zien als herrinnering, de rest haakt snel af.
Drone's ja, dat zal vast steedsmeer gereguleerd worden ivm privacy regels.
(ik zou een luchtbuks aanschaffen als zo'n ding telkens over mn tuin vliegt. 😈)
Of een hogerdrukreiniger ombouwen tot watergun. 😁

Gopro als soort, klein waterdicht fixed(schokvrije) lens is vooral een apparaatje dat de politie en zo zullen blijven gebruiken en dus ontwikkeld en verkocht worden waardoor er ook een consumenten versie beschikbaar blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Modbreak:Er is een nieuwe versie van het MFT Topic waar we verder kunnen discussieren over dit mooie platform: Het grote MFT topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.