https://www.cameralabs.co...ummilux_15mm_f1-7_h-x015/ - zoeken op "aperture ring" - er wordt niets gezegd over EXIF-data maar het zou me verwonderen als dat niet werkte.Iv00w schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:26:
[...]
Ah! Duidelijk. Dat scheelt al een boel. Ik heb inderdaad alleen ervaring met een manuele lens, die helemaal geen elektronische contacten heeft.
Kunnen we stoppen met de discussie over MFT vs APS-C vs FF, of in ieder op de manier waarop deze nu gevoerd wordt? Volgens mij zijn alle voors en tegens inmiddels al meerdere keren de revue gepasseerd.
Eens en ze praten nog steeds langs elkaar. Ik herhaal het nog één keer:hatsa schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:52:
Kunnen we stoppen met de discussie over MFT vs APS-C vs FF, of in ieder op de manier waarop deze nu gevoerd wordt? Volgens mij zijn alle voors en tegens inmiddels al meerdere keren de revue gepasseerd.
Qua beeldkwaliteit (= puur en alleen sensor) wint een APS-C en FF camera.
Qua features moet je camera's voor dezelfde doelgroep vergelijken en het niet allemaal tegen een entry-level fullframe als de RP. Prima camera maar écht niet het neusje van de zalm op dat gebied. Voordat je dat doet: er zit weinig verschil in. Fuji heeft prima camera's, Sony, Nikon ook allemaal en Canon straks ook helemaal met de R5 en R6. Geen discussie die zin heeft om hier te voeren.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
hatsa schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:52:
Dit dus. Het is onderhand wel uitgekauwd en vanwege persoonlijke voorkeuren gaat toch niet iedereen het eens worden.
Vanaf hier dus weer puur over MFT, tenzij je wilt dat ik de trashcan nog wat ga bijvullen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zag zojuist een geupdate roadmap voorbij komen van Olympus:

bron: 43rumors
Die 8-25mm lijkt mij best interessant, lekker bereik ook. Heb buiten de fish eyes niets echt wijd, de 7-14mm is wel erg zwaar en duur voor die paar keer dat ik hem zou gebruiken.
Ook lijkt de 150-400 dan alsnog echt te komen, al zou ik met de verkoop van Olympus in het achterhoofd me wel een paar keer bedenken of dat het nog waard is (zit je met zo'n lens en komt er geen nieuwe body meer in het slechtste geval).
En ontwikkeling van nieuwe firmware voor de E-M1X met naast treinen nu ook subject detection voor vogels
Lijkt me een stuk bruikbaarder.

Die 8-25mm lijkt mij best interessant, lekker bereik ook. Heb buiten de fish eyes niets echt wijd, de 7-14mm is wel erg zwaar en duur voor die paar keer dat ik hem zou gebruiken.
Ook lijkt de 150-400 dan alsnog echt te komen, al zou ik met de verkoop van Olympus in het achterhoofd me wel een paar keer bedenken of dat het nog waard is (zit je met zo'n lens en komt er geen nieuwe body meer in het slechtste geval).
En ontwikkeling van nieuwe firmware voor de E-M1X met naast treinen nu ook subject detection voor vogels
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy op 02-07-2020 08:44 ]
Mooi om te zien dat alles nog vooruit gaat! Ik ben zelf benieuwd naar de 100-400. Voor de budget/hobby wildlife en vogel fotografie is de 75-300 geweldige value. Hopelijk zit deze er niet al te veel boven. Ik geloof dat de (vergelijkbare?) Panasonic 100-400 rond de €1250 zit.
Die 8-25 F4 lijkt me erg interessant inderdaad. Hele mooie range voor city trips, landschap en general walk around. Maar zal ook niet de goedkoopste lens van Olympus worden, vrees ik.Speedy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:42:
Zag zojuist een geupdate roadmap voorbij komen van Olympus:
[Afbeelding]
En ontwikkeling van nieuwe firmware voor de E-M1X met naast treinen nu ook subject detection voor vogelsLijkt me een stuk bruikbaarder.
Ook apart dat ze zo kort na de aankondiging komen met deze update van de roadmap. Blijkbaar wil JIP laten zien dat ze van plan zijn door te gaan waar Olympus al mee bezig was. Beetje vertrouwen winnen.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Olympus heeft een beta versie uitgebracht van een applicatie waarmee sommige OM-D camera's als webcam te gebruiken zijn:
https://learnandsupport.g.../olympus-om-d-webcam-beta
Ondersteund zijn: E-M5 Mk2, E-M1 Mk1, 2 & 3, E-M1X
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Pies ik met mijn M10II mooi naast de pot danRannasha schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:51:
Olympus heeft een beta versie uitgebracht van een applicatie waarmee sommige OM-D camera's als webcam te gebruiken zijn:
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Super! Vorige maand na lang wikken en wegen een E-M5 Mk2 gekocht naast mijn al mooie E-M10 Mk2. Leuk dat deze toevoeging nu komt. Ik denk overigens wel dat een beetje MS Teams meeting je batterij compleet leegslurpt.
Ik heb het even geprobeerd, en het werkt dus inderdaad op batterij. Het scherm geeft wel fijn aan hoeveel minuten je nog kan filmen: in mijn geval ongeveer 77 minuten op 85% batterij. Ik begrijp dat USB laden sowieso niet werkt op deze camera's als hij aan staat, dus dat is inderdaad wel jammer.
Erg vreemd dat E-M5 Mk2 erbij staat, maar niet de Mk3. Ik zou bijna denken dat het hier om een typefout gaat...Rannasha schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:51:
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Op sommige nieuwssites posten ze zelfs dat het niet om de Mk2 gaat, maar juist de Mk3! Maar zo te zien gebruiken ze de tethered shooting functionaliteit (dat is in ieder geval de USB optie die je moet kiezen). Dus dan zou de Mk2 én de Mk3 gewoon werken.Sjekster schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:31:
[...]
Erg vreemd dat E-M5 Mk2 erbij staat, maar niet de Mk3. Ik zou bijna denken dat het hier om een typefout gaat...
Edit: Blijkbaar heeft de mk3 dus geen usb tethering! Vandaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Iv00w op 03-07-2020 13:57 ]
De Mk3 heeft geen usb-tethering, daarom werkt dit niet.Sjekster schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:31:
[...]
Erg vreemd dat E-M5 Mk2 erbij staat, maar niet de Mk3. Ik zou bijna denken dat het hier om een typefout gaat...
Weer zo'n idiote actie van Olympus. De E-M10.3 doet bepaalde dingen die 10.2 kan ook niet...
1 stap vooruit, 2 terug soms.
Ik vind het fantastisch dat de 5.3 eindelijk betere autofocus heeft, maar ik verbaas me over al die kleine dingen die slechter zijn geworden (batterij, grip, bouwkwaliteit etc.)
Ik vind het fantastisch dat de 5.3 eindelijk betere autofocus heeft, maar ik verbaas me over al die kleine dingen die slechter zijn geworden (batterij, grip, bouwkwaliteit etc.)
Over de toekomst van MFT / Olympus:
Voorlopig hebben we alleen de verklaringen van de betrokken bedrijven. Er is een intentie (nog geen definitieve verkoop) om de Imaging-afdeling van Olympus in een nieuw bedrijf onder te brengen (voorlopig "NewCo" genoemd), en dat nieuwe bedrijf gaat vervolgens overgenomen worden door JIP. In de aankondiging is het nog niet duidelijk verwoord hoe dat "overnemen" er gaat uitzien (geheel, gedeeltelijk?). De bedoeling is om ten laatste 30 september 2020 een akkoord te tekenen en de transactie nog in 2020 af te handelen. Olympus Imaging is nu dus nog niet verkocht en is nog steeds deel van Olympus Corporation. (In principe zou de deal nog kunnen afspringen, maar dan heeft Olympus een Imaging-afdeling waarvan de hele wereld weet dat ze ervan af willen...)
De productaankondigingen komen nu dus niet van JIP of "NewCo", maar nog steeds van Olympus. De timing kan wel gekozen zijn om vertrouwen te wekken...
In de intentieverklaring is spraken van het gebruiken van de technologie en R&D- en productiecapaciteiten van Olympus voor verdere groei en betere producten...
https://www.olympus-globa...2020/contents/ir00013.pdf
Sommigen interpreteren dit als het einde.
De verklaringen van de betrokken bedrijven vormen de enige informatie die we hier nu over hebben. Is er hiermee al reden tot paniek?
En als er op een bepaald moment geen Olympus-camera's of -lenzen in de winkel liggen, is er nog steeds Panasonic! Vele andere systemen hebben slechts 1 camerafabrikant (m.u.v. L-mount). Nikon 1 is een voorbeeld van een "gestopt" systeem...
Voorlopig hebben we alleen de verklaringen van de betrokken bedrijven. Er is een intentie (nog geen definitieve verkoop) om de Imaging-afdeling van Olympus in een nieuw bedrijf onder te brengen (voorlopig "NewCo" genoemd), en dat nieuwe bedrijf gaat vervolgens overgenomen worden door JIP. In de aankondiging is het nog niet duidelijk verwoord hoe dat "overnemen" er gaat uitzien (geheel, gedeeltelijk?). De bedoeling is om ten laatste 30 september 2020 een akkoord te tekenen en de transactie nog in 2020 af te handelen. Olympus Imaging is nu dus nog niet verkocht en is nog steeds deel van Olympus Corporation. (In principe zou de deal nog kunnen afspringen, maar dan heeft Olympus een Imaging-afdeling waarvan de hele wereld weet dat ze ervan af willen...)
De productaankondigingen komen nu dus niet van JIP of "NewCo", maar nog steeds van Olympus. De timing kan wel gekozen zijn om vertrouwen te wekken...
In de intentieverklaring is spraken van het gebruiken van de technologie en R&D- en productiecapaciteiten van Olympus voor verdere groei en betere producten...
https://www.olympus-globa...2020/contents/ir00013.pdf
Sommigen interpreteren dit als het einde.
De verklaringen van de betrokken bedrijven vormen de enige informatie die we hier nu over hebben. Is er hiermee al reden tot paniek?
En als er op een bepaald moment geen Olympus-camera's of -lenzen in de winkel liggen, is er nog steeds Panasonic! Vele andere systemen hebben slechts 1 camerafabrikant (m.u.v. L-mount). Nikon 1 is een voorbeeld van een "gestopt" systeem...
PL mount voor cinema is universeel en nog veel gebruikt. Vroeger had je T-mount (schroefdraad).p_chris schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:27:
Vele andere systemen hebben slechts 1 camerafabrikant (m.u.v. L-mount).
E-mount is korte tijd door Hasselblad gebruikt. Verder zijn nagenoeg alle DSLR-lenzen met een adapter op mirrorless te gebruiken. Fuji en Kodak hebben aan het begin van de digitale revolutie enkele camera's met Nikon F-mount verkocht. Sony heeft lange tijd camera's voor Minolta A-mount gemaakt.
Klopt. Ik had het eigenlijk over actuele systemen, en in het bijzonder spiegelloos, maar dat was niet helemaal duidelijk. Daar is het vaak niet mogelijk om je lenzen probleemloos, en met volledige functionaliteit (autofocus en diafragmacontrole vanuit camera) te gebruiken op een camera van een ander merk. Er zijn voorbeelden en uitzonderingen, maar het is niet mijn bedoeling om nog een vergelijking te starten tussen systemen :-) - dus ik laat het hierbij. Punt was gewoon dat de aanwezigheid van meer dan één camerafabrikant een pluspunt van MFT is.James3 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:59:
[...]
PL mount voor cinema is universeel en nog veel gebruikt. Vroeger had je T-mount (schroefdraad).
E-mount is korte tijd door Hasselblad gebruikt. Verder zijn nagenoeg alle DSLR-lenzen met een adapter op mirrorless te gebruiken. Fuji en Kodak hebben aan het begin van de digitale revolutie enkele camera's met Nikon F-mount verkocht. Sony heeft lange tijd camera's voor Minolta A-mount gemaakt.
Konica Minolta --> Sony is een on-topic voorbeeld: een concern met verschillende activiteiten heeft zijn fotografie-afdeling verkocht (en het bedrijf Konica Minolta is blijven bestaan). Tot daar enigszins vergelijkbaar met de gebeurtenissen bij Olympus. In het geval van Konica-Minolta was er geen investeringsbedrijf als tussenpartij, maar werd de fotografie-afdeling verkocht aan Sony (vandaar de Sony A-mount-camera's) en die is er ook nog steeds. De verkoop van Olympus Imaging hoeft dus geen paniek te veroorzaken.
E-M10 Mark III had aanvankelijk geen RC Mode, maar na een firmware-update wel. Zouden klanten geklaagd hebben? (Zelfs een Pen E-PL1 heeft RC Mode!)Sjekster schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:16:
Weer zo'n idiote actie van Olympus. De E-M10.3 doet bepaalde dingen die 10.2 kan ook niet...
Misschien kunnen E-M5 Mark III-gebruikers ook eens melden aan Olympus dat ze niet tevreden zijn met het verdwijnen van functionaliteit. Hopelijk is het ontbreken van USB-tethering geen beperking van de hardware.
https://learnandsupport.g...development-announcements
Zie de foto van de 150-400: er staat een schakelaar op om het autofocus-bereik te beperken, zoals bij macrolenzen soms voorkomt. Daaruit blijkt dat deze lens kan scherpstellen op 1,3 m!
Even in deze calculator nagekeken: https://www.kielia.de/photography/calculator/
Als de 150-400 op 1,3 m kan scherpstellen bij een brandpuntsafstand van 325 mm is de vergroting al 1:1 - dus dan is het ook een macrolens (zij het misschien een hele dure)!
Zie de foto van de 150-400: er staat een schakelaar op om het autofocus-bereik te beperken, zoals bij macrolenzen soms voorkomt. Daaruit blijkt dat deze lens kan scherpstellen op 1,3 m!
Even in deze calculator nagekeken: https://www.kielia.de/photography/calculator/
Als de 150-400 op 1,3 m kan scherpstellen bij een brandpuntsafstand van 325 mm is de vergroting al 1:1 - dus dan is het ook een macrolens (zij het misschien een hele dure)!
Het feit dat de bouwkwaliteit minder is, wat ik betwist, plastic hoeft niet perse slechter te zijn dan metaal (de tijd zal het leren), betekent ook dat de camera daardoor lichter is.Sjekster schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:16:
Zelf heb ik een 5.3, maar ook een 10.2, wat het uitwisselen van accu's juist weer eenvoudig maakt. Ja, de accu gaat niet lang mee, maar goed, dan maar meer van kopen
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Tuurlijk, voor sommigen biedt het weer voordelen. Maar voor mensen die upgraden van een 5.1 of 5.2 naar 5.3 is het op punten wel een achteruitgang. En die kunnen hun batterijen niet meer gebruiken. Ik heb een 1.2 en zou best zo'n 5.3 willen (zelfde focus, maar lekker klein). Ik kan dan ook geen batterijen uitwisselen...
Wat betreft bouwkwaliteit: ik lees bijvoorbeeld ook redelijk wat berichten over de statiefbevestiging die kapot gaat / scheurt.
Het is gewoon des Oly's lijkt het: features weghalen in opvolgers. Ook tussen de E-M1.2 en 1.3 zitten van die vreemde verschillen. Meerdere features zijn verdwenen.
Wat betreft bouwkwaliteit: ik lees bijvoorbeeld ook redelijk wat berichten over de statiefbevestiging die kapot gaat / scheurt.
Het is gewoon des Oly's lijkt het: features weghalen in opvolgers. Ook tussen de E-M1.2 en 1.3 zitten van die vreemde verschillen. Meerdere features zijn verdwenen.
Ik heb inmiddels de 17mm 1.8 prime besteld via amazon.de. Met kortingscode (tm vandaag geldig) toch nog net iets gunstiger dan met de Nederlandse zomerkorting, inclusief Nederlandse btw iets meer dan 340 Euro.
Dat is een mooie prijs! Ik heb hem vrijdag via art & craft besteld, voor 359. Meteen daarna werd ie duurder, en nog later was ie uitverkocht.RubeL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:04:
Ik heb inmiddels de 17mm 1.8 prime besteld via amazon.de. Met kortingscode (tm vandaag geldig) toch nog net iets gunstiger dan met de Nederlandse zomerkorting, inclusief Nederlandse btw iets meer dan 340 Euro.
Maar: fijn lensje zeg! Ik vind het een mooie focal length. Ben er nog niet mee op pad geweest, maar ik kan niet wachten.
Oei. De G9 in de aanbieding bie, wie anders dan, Hans Keuzekamp. Daar is ie nu 899 en das natuurlijk een strakke prijs: https://www.fotohanskeuzekamp.nl/panasonic-lumix-dc-g9-body
Zit beetje te twijfelen na het laatste Olympus nieuws maar eigenlijk is dit een camera die ik al heel lang wil hebben en voor een prijs die zeer OK is. Vooral de betere IBIS en handeling dan mijn GX8 zijn dingen die erg welkom zijn. Zeker met mijn run-and-gun macro fotografie stijl.
Zit beetje te twijfelen na het laatste Olympus nieuws maar eigenlijk is dit een camera die ik al heel lang wil hebben en voor een prijs die zeer OK is. Vooral de betere IBIS en handeling dan mijn GX8 zijn dingen die erg welkom zijn. Zeker met mijn run-and-gun macro fotografie stijl.
Oei, daarmee wordt het prijsverschil met de M1 iii wel héél groot. Volgens mij een erg mooie camera voor dat geld.sys64738 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:33:
Oei. De G9 in de aanbieding bie, wie anders dan, Hans Keuzekamp. Daar is ie nu 899 en das natuurlijk een strakke prijs: https://www.fotohanskeuzekamp.nl/panasonic-lumix-dc-g9-body
En de handgeschreven berichtjes van Hans Keuzekamp bij je bestelling blijven leuk.
Ja die M1 is way over priced. Zelfs de 2, die ook bij Hans het goedkoopst is, moet nog 1300 opleveren. Enige is de betere AF maar daar krijg je dan weer een slechtere EVF voor terug.hatsa schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:43:
[...]
Oei, daarmee wordt het prijsverschil met de M1 iii wel héél groot. Volgens mij een erg mooie camera voor dat geld.
En de handgeschreven berichtjes van Hans Keuzekamp bij je bestelling blijven leuk.
En inderdaad. Die persoonlijke notes zijn geweldig. Het is helaas te ver om even heen te rijden voor me maar mijn GX8 komt ook daar vandaan. Top zaak.
Verbaas me dat die prijs nog zo hoog is. Ik heb 2,5 jaar (!) geleden de 2 voor 1100 nieuw gekocht bij Olympus HK. Dat zou met belasting erbij ook 1300 zijn geweest. Had echt verwacht dat die nu stukken goedkoper zou zijn, al helemaal nu de 3 er is.
Dat gezegd hebbende, heb ik die wel liever dan een G9, ook al is dat volgens mij ook een dijk van een camera! Maar wel veel te groot voor mij. Mocht je daar geen problemen mee hebben, is het wel een hele nette deal.
Dat gezegd hebbende, heb ik die wel liever dan een G9, ook al is dat volgens mij ook een dijk van een camera! Maar wel veel te groot voor mij. Mocht je daar geen problemen mee hebben, is het wel een hele nette deal.
Zojuist op 43rumors langs gekomen:

https://www.43rumors.com/...-400mm-f-5-0-6-3-is-lens/
Interessant dat hij in de gewone Zuiko lijn valt volgens de roadmap, maar er wordt gesproken over dezelfde weathersealing en focus clutch als de PRO lijn. Onderscheid zal dan wel op bouwkwaliteit en wellicht scherpte gemaakt worden, anders zal of de prijs vrij hoog zijn (en daarmee niet echt een concurrent voor de Panasonic) of ze maken de gelijk de 300mm PRO een stuk minder relevant.
Benieuwd of hij ook compatible is met de teleconverters, dan is het ineens weer een low budget oplossing voor de 150-400
Op dezelfde site, de E-M10 IV:

https://www.43rumors.com/...mages-of-the-new-e-m10iv/
Nu met de 20mp sensor. Alle actuele Olympus camera's nu met dezelfde sensor, onderscheid dus echt op feature niveau.

Interessant dat hij in de gewone Zuiko lijn valt volgens de roadmap, maar er wordt gesproken over dezelfde weathersealing en focus clutch als de PRO lijn. Onderscheid zal dan wel op bouwkwaliteit en wellicht scherpte gemaakt worden, anders zal of de prijs vrij hoog zijn (en daarmee niet echt een concurrent voor de Panasonic) of ze maken de gelijk de 300mm PRO een stuk minder relevant.
Benieuwd of hij ook compatible is met de teleconverters, dan is het ineens weer een low budget oplossing voor de 150-400
Op dezelfde site, de E-M10 IV:

https://www.43rumors.com/...mages-of-the-new-e-m10iv/
Nu met de 20mp sensor. Alle actuele Olympus camera's nu met dezelfde sensor, onderscheid dus echt op feature niveau.
[ Voor 17% gewijzigd door Speedy op 28-07-2020 12:09 ]
Die sensor lijkt dan ook gelijk het enige wat is veranderd zowat, als ik naar de specs kijk....
AF systeem lijkt vooralsnog gelijk (en is niet heel veel anders dan de Mark 2 zelfs lijkt het). Wellicht dat er aan de AF nauwkeurigheid etc is verbeterd.
Ik heb zelf een Mark 1, altijd een fijne camera gevonden, maar de verbeteringen sinds die camera zijn op 1 hand te tellen voor mijn gevoel. Totaal geen behoefte die ooit te vervangen voor een van de opvolgers op deze manier.
AF systeem lijkt vooralsnog gelijk (en is niet heel veel anders dan de Mark 2 zelfs lijkt het). Wellicht dat er aan de AF nauwkeurigheid etc is verbeterd.
Ik heb zelf een Mark 1, altijd een fijne camera gevonden, maar de verbeteringen sinds die camera zijn op 1 hand te tellen voor mijn gevoel. Totaal geen behoefte die ooit te vervangen voor een van de opvolgers op deze manier.
Van de Mk 3 naar de Mk 4 lijkt het inderdaad de sensor, verder valt er ook weinig aan te verbeteren zonder dat je de EM-5 kannibaliseert denk ik, maar goed zo'n nieuw model uitbrengen zal ook wel uit marketing oogpunt gebeuren.
Ben zo benieuwd naar die 100-400. Als ie op het lange eind echt scherp is (zoals ik van Olympus gewend ben) is dit een zeer interessante lens. Heb die Panasonic nooit durven kopen omdat ie (naar zeggen) wat minder scherp is op 400mm.
Blijkbaar gebruikt de Oly 100-400 de lensformule van de (750 euro kostende) Sigma 100-400mm f5-63-dg-os-hsm-contemporarysys64738 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:17:
Ben zo benieuwd naar die 100-400. Als ie op het lange eind echt scherp is (zoals ik van Olympus gewend ben) is dit een zeer interessante lens. Heb die Panasonic nooit durven kopen omdat ie (naar zeggen) wat minder scherp is op 400mm.
Van die lens zijn iig voldoende reviews van te vinden.
En m'n eigen vraag zag ik beantwoord worden:Speedy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:02:

Het is natuurlijk afvragen hoe bruikbaar dat is, zeker die 2x, maar cool is het wel
Staat in dat artikel ook een prijs in yen, kom je rond de 1500/1600 euro.
Nou als ze dan ook de prijs even kopieren, ben ik een happy camper hoor.euchromatic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:37:
[...]
Blijkbaar gebruikt de Oly 100-400 de lensformule van de (750 euro kostende) Sigma 100-400mm f5-63-dg-os-hsm-contemporary
Maar serieus. Juist een aparte keuze om een FF ontwerp te gebruiken om een MFT lanes te bakken. Lijkt me dat je met een flink kleiner sensor-oppervlak tot een ander/gunstiger design zou komen.
Het verschil qua beeldhoek is (absoluut gezien) aan de tele kant veel kleiner waardoor het voordeel in ontwerpkeuze en stuk minder is dan op wijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En er blijft zo ruimte voor de werking van de teleconverters.Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:10:
Het verschil qua beeldhoek is (absoluut gezien) aan de tele kant veel kleiner waardoor het voordeel in ontwerpkeuze en stuk minder is dan op wijd.
Als dat zo is, dan zal Sigma de lens waarschijnlijk ook maken. Ze maken wel meer Olympus-objectieven. Ook de oude 70-300 FT was van Sigma.euchromatic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:37:
[...]
Blijkbaar gebruikt de Oly 100-400 de lensformule van de (750 euro kostende) Sigma 100-400mm f5-63-dg-os-hsm-contemporary
*Update* Hij schijnt 1499 dollar te gaan kosten. Dus zal wel boven de 1500 euro zitten dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Kwintessens op 29-07-2020 22:17 ]
Ik keek net de review van Peter Forsgard, waarin hij vertelde dat de lens €1399 gaat kosten (en dus ook $1399). Maar verschillende Amerikaanse reviewers geven aan dat hij $1499 kost.
Iemand al iets gehoord over een bevestigde Nederlandse prijs?
Er is meer dan 1 20 MP-sensor in MFT:Speedy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:02:
- De sensor van de Olympus Pen F. Deze heeft volgens sommige bronnen een ietsje hoger dynamisch bereik dan de 16 MP-sensor van de eerdere E-M10's (vanaf ISO 800, zie photonstophotos.net). Naar verluidt is dit de IMX269, zelfde als in Yi M1. Panasonic GX8 scoort gelijkaardig, dus vermoedelijk dezelfde sensor of een variant ervan. Deze wordt niet zonder uitsnede uitgelezen aan 60 fps (wat de E-M1 II wel kan).
- De sensor van de E-M1 Mark II (IMX270 ?). Belangrijk verschil: deze kan uitgelezen worden aan hoge snelheden (60 fps zonder uitsnede), wat een hoop van die specifieke features mogelijk of makkelijker maakt (60 fps, Pro Capture, ...). E-M1X en E-M1 III bevatten naar verluidt een licht aangepaste evolutie van deze sensor. De E-M1 II laat toe om ISO ongeveer 1 stop hoger te zetten dan de 16 MP-E-M10 met +/- dezelfde hoeveelheid ruis (weet niet hoe het is in vgl. met Pen F).
- De sensor van de Panasonic Lumix GH5 en G9 (IMX272 ?). Deze haalt dezelfde 60 fps. Hier geen PDAF, geen idee of er verder nog verschillen zijn met de sensor van de E-M1 II.
Aangezien bij de E-M10 IV geen sprake is van PDAF, en de maximale snelheid met elektronische sluiter 15 fps is, zou er ook de Pen F-sensor in kunnen zitten. Of dat veel uitmaakt is een andere vraag
Zojuist op de frontpage; 1299 euroIv00w schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:03:
Ik keek net de review van Peter Forsgard, waarin hij vertelde dat de lens €1399 gaat kosten (en dus ook $1399). Maar verschillende Amerikaanse reviewers geven aan dat hij $1499 kost.
nieuws: Olympus introduceert E-M10 Mark IV-camera met 20Mp-sensor en 100-400m...
Oh, wat de sensor van de E-M10 Mark IV betreft: in het persbericht van Olympus staat dat het dezelfde is als in de "high-end-modellen" (https://www.dpreview.com/...ly-screen-and-20mp-sensor).
Aii daar gaat mijn geldSpeedy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:18:
[...]
Zojuist op de frontpage; 1299 euro
nieuws: Olympus introduceert E-M10 Mark IV-camera met 20Mp-sensor en 100-400m...
Geen Sync IS, dat is wel zonde. Had je helemaal mooi in de schemer de vogeltjes kunnen raken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even mijn reactie over Sync IS bij het artikel overnemen:Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:29:
Geen Sync IS, dat is wel zonde. Had je helemaal mooi in de schemer de vogeltjes kunnen raken.
De 100-400 kan weliswaar niet met Sync IS "in samenspraak" met de camera bewegingen compenseren, volgens Imaging Resource is het wel mogelijk om ze beide in te schakelen zodat de camera bewegingen over (1) bepaalde as(-sen) compenseert, en de lens over (een) andere as(-sen). (https://www.imaging-resou...-lens-100-400mm-f-5-63-is)
De E-M10 kreeg bij de release van de eerste Olympus-lenzen met IS een firmware-update met vergelijkbare functionaliteit, ook niet compatibel met Sync IS. (Voorbeeld: http://dl01.olympus-imagi...U/0001/1130/index04a.html)
Ik zou dus niet de Sync IS-prestaties van E-M1X + 300 mm f/4 verwachten, maar ik zou de 100-400 op vlak van stabilisatie ook nog niet volledig afschrijven.
Oh nee zeker niet hoor. Overigens is juist dat afstemmen van assen iets wat meer merken doen en wat ze dan ook 'samenwerken' noemen, dus zo gek is het niet. Het was alleen nóg mooier geweest als Sync IS zou werken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wildlife-fotograaf Andy Rouse heeft de voorbije weken vele foto's op sociale media geplaatst, genomen met een onbekende lens die nu die 100-400 blijkt te zijn.
Kwa stabilisatie stel ik me zoiets voor als de PL100-400 op en Olympus body (body IS uit), geen 300/4 kwaliteit, maar alsnog een indrukwekkende stabilisatie.
Als ik zo snel even de review van Petr Bambousek check lijkt hij verder ook redelijk gewaagd aan die lens. Geen PRO lens, maar een leuke stap tov de 75-300mm. Hij heeft overigens de lens IS uitgezet
Als ik zo snel even de review van Petr Bambousek check lijkt hij verder ook redelijk gewaagd aan die lens. Geen PRO lens, maar een leuke stap tov de 75-300mm. Hij heeft overigens de lens IS uitgezet
Hier nog een mooie vergelijking tussen de Panasonic Leica 100-400 en de Olympus 100-400:
https://mirrorlesscompari...m-vs-panasonic-100-400mm/
https://mirrorlesscompari...m-vs-panasonic-100-400mm/
Wellicht interessant nu de Olympus telelenzen actueel zijn:
Olympus 300/4 PRO voor EUR 1840 euro bij Amazon Spanje via 43rumors
Olympus 300/4 PRO voor EUR 1840 euro bij Amazon Spanje via 43rumors
Het was even spitten in dat bericht maar het staat er inderdaad. Op andere fora werd nog gespeculeerd dat het ook de 20mp sensor van de Pen-F kan zijn, aangezien er geen PD-autofocus wordt genoemd.p_chris schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:13:
Oh, wat de sensor van de E-M10 Mark IV betreft: in het persbericht van Olympus staat dat het dezelfde is als in de "high-end-modellen" (https://www.dpreview.com/...ly-screen-and-20mp-sensor).
Maar als het inderdaad dezelfde sensor is als de 'high end' modellen, kunnen ze dus. Eventueel. Ooit. Phase-detection autofocus toevoegen via een software-update.
En zo de camera een enorme upgrade geven.
Nice.
Als ik me niet vergis hebben ze dat bij de M1.1 ook een keer gedaan.
Geen PDAF? Dan lopen ze (in dat opzicht) 6 jaar achter op de concurrentie...Tarquin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
Maar als het inderdaad dezelfde sensor is als de 'high end' modellen, kunnen ze dus. Eventueel. Ooit. Phase-detection autofocus toevoegen
Olympus vindt gewoon de contrast-detection heel erg goed.James3 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:40:
[...]
Geen PDAF? Dan lopen ze (in dat opzicht) 6 jaar achter op de concurrentie...
Dat is-ie ook, het is echt scherp - alleen is die niet goed in bewegende dingen en C-AF. Dat houden ze dan voor de High-End modellen.
Dat vind ik behoorlijk jammer; kijk naar Canon met zijn dual-pixel AF - daar is gewoon elke pixel een AF-pixel.
Jammer dat Olympus onderscheid nodig heeft voor de high-end modellen maar inderdaad, AF is gewoon heel belangrijk en je wilt als koper ook iets moderns.
De contrast detectie van tegenwoordig is natuurlijk ook wel wat anders dan de contrast detectie van vroeger. Het is niet meer het seconden wachten op een lock, maar voor snelle beweging wil je inderdaad nog steeds graag fase detectie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet als je enige MFT concurrent Panasonic heetJames3 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:40:
[...]
Geen PDAF? Dan lopen ze (in dat opzicht) 6 jaar achter op de concurrentie...
Maar zodra je C-AF of video probeert te doen, is het een ander verhaal.
Het hangt ervan af of de PDAF-laag bij de E-M10 IV aanwezig is of niet. Zouden ze een PDAF-loze variant (laten) maken voor deze camera (en evt. de volgende PEN-modellen), of zou het vanwege de aantallen goedkoper zijn om identieke sensoren (met PDAF-punten maar ongebruikt) te gebruiken?Tarquin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
Maar als het inderdaad dezelfde sensor is als de 'high end' modellen, kunnen ze dus. Eventueel. Ooit. Phase-detection autofocus toevoegen via een software-update.
En zo de camera een enorme upgrade geven.
Nice.
Als ik me niet vergis hebben ze dat bij de M1.1 ook een keer gedaan.
En àls de PDAF-punten aanwezig zijn, dan hangt het er nog van af of ze die niet in de camera-hardware uitgeschakeld hebben.
Bij sommige camera's zijn in sommige omstandigheden (flare) artefacten te zien te wijten aan de PDAF-punten, dus misschien kan zo wel uitgezocht worden of die punten op de sensor zitten of niet.
Wat de E-M1 Mark 1 betreft: er zijn wel meerdere updates geweest met nieuwe functies en verbeteringen, o.a. ook verbeteringen in AF-functionaliteit (op een bepaald moment werd de maximale frame-rate met C-AF zelfs verhoogd). Maar... de E-M1 Mark 1 kon al van in het begin PDAF gebruiken hoor.
Idd, PDAF was hét selling point van de E-M1 reeks, omdat je daardoor je 43 lenzen ook goed kon gebruiken.
Een vraagje:
De zonnekap van mijn Panasonic 45-200 V1 heeft leuk bedacht van de lens af te springen, boven een sluis van 10 meter hoog, en helaas.. zwemmen kon die niet.
Geen idee of ik het echt merk zonder, maar compleet voelt het niet.
Nu ben ik best verrast dat een zonnekap blijkbaar lens specifiek is (logisch achteraf maar had ik mij nooit gedacht), helaas er is amper aanbod (ja , 1 tweedehands gevonden, voor 19 euro in huis.).
Zijn hier ook andere oplossingen voor?
De zonnekap van mijn Panasonic 45-200 V1 heeft leuk bedacht van de lens af te springen, boven een sluis van 10 meter hoog, en helaas.. zwemmen kon die niet.
Nu ben ik best verrast dat een zonnekap blijkbaar lens specifiek is (logisch achteraf maar had ik mij nooit gedacht), helaas er is amper aanbod (ja , 1 tweedehands gevonden, voor 19 euro in huis.).
Kijk eens voor een JJC zonnekap, die maken (in ieder geval voor Olympus) voor praktisch elke lens een “alternatieve” zonnekap. In de meeste gevallen is die precies hetzelfde, maar dan uit China voor vaak minder dan de helft van het geld.pasajo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:48:
Een vraagje:
Helaas is 19 euro niet eens zo gek veel, zeker voor een originele. Die dingen zijn echt veel te duur voor wat het eigenlijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door Iv00w op 17-08-2020 19:08 ]
Inmiddels wat foto's gemaakt zonder kap, gaat best zo eigenlijk. Ik heb van JJC geen alternatief kunnen vinden, ook geen eigen te printen modellen op thingiverse. Best zo.
Ik ben een beetje aan het kijken online voor 2 lenzen maar merk dat ik er niet helemaal uit kom door tegenstrijdige meningen..
Momenteel heb ik een Panasonic g80.
Mijn 45-200 v1 geeft warme foto's maar niet heel scherp op het tele einde. Wat is nu de meest scherpe zoom lens op het tele eind in de budget prijsklasse? Ik lees goede dingen over de plastic fantastic, de Olympus 45-150. Maar is het dit waard om deze aan te schaffen als alternatief, of zijn er betere opties (onder de 400 euro).
Ik merk dat ik wel plezier heb van deze 45-200 in combinatie met de +5 achromat die ik heb aangeschaft. Alleen pittig is het wel. Wellicht toch eens een echte macro kopen, het kriebelt. (Ik heb geen idee welke vergrotingsfactor ik behaal met mijn huidige combinatie, win ik er wel wat mee..)
Standaard kom je dan blijkbaar bij de Olympus 60mm uit, is dit op een Panasonic camera echter ook zo?..
De panasonic 30mm komt soms zelfs beter uit de tests, een stuk sneller op een Panasonic body, duql IS, en deze is flink goedkoper. Ik kan hier alleen weinig samples van vinden.
Met deze beide opties behoud ik denk ik focusstacking op de camera. Alleen wat doe je nu met autofocus icm macro..
Dat heb ik niet bij de optie van een 7artisans 60mm macro, waar ik ook mooie foto's mee zie. Wat is de aanrader hier?
Ik ben een beetje aan het kijken online voor 2 lenzen maar merk dat ik er niet helemaal uit kom door tegenstrijdige meningen..
Momenteel heb ik een Panasonic g80.
Mijn 45-200 v1 geeft warme foto's maar niet heel scherp op het tele einde. Wat is nu de meest scherpe zoom lens op het tele eind in de budget prijsklasse? Ik lees goede dingen over de plastic fantastic, de Olympus 45-150. Maar is het dit waard om deze aan te schaffen als alternatief, of zijn er betere opties (onder de 400 euro).
Ik merk dat ik wel plezier heb van deze 45-200 in combinatie met de +5 achromat die ik heb aangeschaft. Alleen pittig is het wel. Wellicht toch eens een echte macro kopen, het kriebelt. (Ik heb geen idee welke vergrotingsfactor ik behaal met mijn huidige combinatie, win ik er wel wat mee..)
Standaard kom je dan blijkbaar bij de Olympus 60mm uit, is dit op een Panasonic camera echter ook zo?..
De panasonic 30mm komt soms zelfs beter uit de tests, een stuk sneller op een Panasonic body, duql IS, en deze is flink goedkoper. Ik kan hier alleen weinig samples van vinden.
Met deze beide opties behoud ik denk ik focusstacking op de camera. Alleen wat doe je nu met autofocus icm macro..
Dat heb ik niet bij de optie van een 7artisans 60mm macro, waar ik ook mooie foto's mee zie. Wat is de aanrader hier?
Ik heb de olympus 60mm op mn pana g9, en dat is echt een fantastische lens. Je kunt er 1:1 vergroting mee halen. Als je dat doet, ga je denk ik toch niet zo gauw meer uit de hand schieten, dus ik vraag me af of dual IS dan nog relevant is. Ik heb geen ervaring met de macrolens van panasonic, maar ik kan me niet voorstellen dat ie toffer is dan de olympus 60mm
.
Ik ben echt gek op dat ding. Moet wel zeggen dat ik een opsteker had met 200 euro voor een tweedehandsversie. Ik zat ook tegen de hoge prijs aan te hikken.
Wat betreft je 45-200; ik weet niet voor welke fl je die voornamelijk gebruikt, maar voor 400E kun je denk ik wel een pana 100-300mm ii kopen. Komt volgens mij goed uit de test, heeft stabilisatie en weathersealing. Mis je natuurlijk wel een stukje aan de wide angle-kant.
Ik ben echt gek op dat ding. Moet wel zeggen dat ik een opsteker had met 200 euro voor een tweedehandsversie. Ik zat ook tegen de hoge prijs aan te hikken.
Wat betreft je 45-200; ik weet niet voor welke fl je die voornamelijk gebruikt, maar voor 400E kun je denk ik wel een pana 100-300mm ii kopen. Komt volgens mij goed uit de test, heeft stabilisatie en weathersealing. Mis je natuurlijk wel een stukje aan de wide angle-kant.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik heb zelf de Olympus 30mm macro. Fijne lens, en ik vind ook de autofocus heel fijn om te gebruiken. Het probleem met deze focal length zit hem echt in de afstand voor 1:1 vergroting. Die is namelijk 10cm - dit geld ook voor de Pana 30mm. Dit is echt moeilijk dichtbij, vooral voor bewegende dingen als insecten. Achteraf had ik liever mijn geld uitgegeven aan de 60mm macro, maar dat neemt niet weg dat de 30mm even goed hele mooie foto's kan maken.
Wat betreft je telelens: ik denk dat er maar weinig telelenzen zijn die scherp zijn tot aan de maximale focal length. Als je graag in de 100-200 reeks zit, dan is een Pana 100-300 of Oly 75-300 wel aan te raden; die worden (voor zover ik weet) wat minder scherp tegen de 250+, dus daaronder zit je prima in hun optimale bereik. In het Olympus kamp ben ik zeer te spreken over de 40-150 en 14-150 lenzen: beide echt prachtig voor hun geld, en ook nog echt goede resultaten richting de 150. De 40-150 is vooral echt een koopje voor het geld, de 14-150 is een mooie allrounder met weathersealing (weet niet hoe dat zit icm Panasonic!).
Wat betreft je telelens: ik denk dat er maar weinig telelenzen zijn die scherp zijn tot aan de maximale focal length. Als je graag in de 100-200 reeks zit, dan is een Pana 100-300 of Oly 75-300 wel aan te raden; die worden (voor zover ik weet) wat minder scherp tegen de 250+, dus daaronder zit je prima in hun optimale bereik. In het Olympus kamp ben ik zeer te spreken over de 40-150 en 14-150 lenzen: beide echt prachtig voor hun geld, en ook nog echt goede resultaten richting de 150. De 40-150 is vooral echt een koopje voor het geld, de 14-150 is een mooie allrounder met weathersealing (weet niet hoe dat zit icm Panasonic!).
@DirtyBird
Voor 200 euro is het een no brainer inderdaad, dan had ik direct de Olympus gekocht. Helaas zie ik hem niet 2e hands tot dusver.
Idem voor een 45-175 of 100-300, geen 2e hands aanbod. Die laatste heeft denk ik mijn voorkeur:
Ik fiets graag een stukje, zie wel eens een vogel ofzo, en merk wel dat ik vaak vol naar de 200mm ga en nog eigenlijk wat dichterbij wil komen.
@Iv00w
10 centimeter vind ik nog wel meevallen, die afstand heb ik met de achromat ook voor mijn gevoel. Nadeel daarmee is dat ik dan vaak op 150mm zit, en ik het diafragma niet meer af kan stoppen ivm de benodigde sluitertijd.
Ik twijfel voornamelijk over de 30mm omdat het dan eigenlijk puur een macro lens is, 60mm heb ik denk ik meer aan want is ook te gebruiken als portret lens (ik heb al een 20 en 25 prime).
Ik zoom idd vaak in tot het uiterste.
Mijn vader heeft sinds kort de 14-150, zal ik eens proberen op mijn camera. (Ik probeer eigenlijk Panasonic op Panasonic te houden ivm de onderlinge afstemming)
Voor 200 euro is het een no brainer inderdaad, dan had ik direct de Olympus gekocht. Helaas zie ik hem niet 2e hands tot dusver.
Idem voor een 45-175 of 100-300, geen 2e hands aanbod. Die laatste heeft denk ik mijn voorkeur:
Ik fiets graag een stukje, zie wel eens een vogel ofzo, en merk wel dat ik vaak vol naar de 200mm ga en nog eigenlijk wat dichterbij wil komen.
@Iv00w
10 centimeter vind ik nog wel meevallen, die afstand heb ik met de achromat ook voor mijn gevoel. Nadeel daarmee is dat ik dan vaak op 150mm zit, en ik het diafragma niet meer af kan stoppen ivm de benodigde sluitertijd.
Ik twijfel voornamelijk over de 30mm omdat het dan eigenlijk puur een macro lens is, 60mm heb ik denk ik meer aan want is ook te gebruiken als portret lens (ik heb al een 20 en 25 prime).
Ik zoom idd vaak in tot het uiterste.
Mijn vader heeft sinds kort de 14-150, zal ik eens proberen op mijn camera. (Ik probeer eigenlijk Panasonic op Panasonic te houden ivm de onderlinge afstemming)
De 100-300mm ii wordt op dit moment wel aangeboden op mp. Ik wacht het zelf nog even af aangezien hij nieuw ook voor 300 is gegaan recentelijk.
Heb tot die tijd de oly 75-300, maar die ruil ik graag in
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Het is jammer dat de 45-200 zo'n ugly ducky is. Geen hoogvlieger is in AF snelheid , scherpte en zelfs uiterlijk
(Wel lekker goedkoop).
Tis namelijk wel een fijne range al is de 14-140mm f3.5-5.6 fijner gezien de optische kwaliteit.
100-300mmii is beter dan de v1. Dual is2, snellere AF..
Als twee lens setup is 14-140 met de 100-300mm nog best te doen qua ruimte en gewicht.
(Wel lekker goedkoop).
Tis namelijk wel een fijne range al is de 14-140mm f3.5-5.6 fijner gezien de optische kwaliteit.
Als twee lens setup is 14-140 met de 100-300mm nog best te doen qua ruimte en gewicht.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 25-08-2020 14:36 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Misschien als opstap, maar als dit je eindstation is vraag ik me of je qua budget en compactheid niet beter af bent met een mooie compactcamera.copykat schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:33:
Die 14-140 is leuk, handig, maar niet helemaal je van het. In ieder geval niet qua scherpte en snelheid.
Tuurlijk is een Pl15mm en een pl12-60 met de pl50-200 en tc beter.
Voor de prijs en volume is de 14-140mm een stuk beter ten opzicht van de 45-200mmii dat is wat ik zei.
Als zoomlens is de 100-300mmii in vergelijking met de pl100-400 best een goede lens als je t verschil in prijs en volume/gewicht mee telt.
Niet iedereen wil een glued on superzoom op een apc body in auto mode of een bridge model 24-600mm efl.
Dan is m43 ilc een leuk alternatief.
Voor de prijs en volume is de 14-140mm een stuk beter ten opzicht van de 45-200mmii dat is wat ik zei.
Als zoomlens is de 100-300mmii in vergelijking met de pl100-400 best een goede lens als je t verschil in prijs en volume/gewicht mee telt.
Niet iedereen wil een glued on superzoom op een apc body in auto mode of een bridge model 24-600mm efl.
Dan is m43 ilc een leuk alternatief.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dit. Ik heb een GX80 + 14-140 (€600 nieuw) en een 100-300ii (€300 2e hands), voor <€1000 heb je daaraan een prima combo van ca 1.2 kg totaal waar je geen dedicated fototas voor nodig hebt.copykat schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:20:
als je t verschil in prijs en volume/gewicht mee telt.
Haha ik hou het al maanden in de gaten en een dagje niet... bedankt voor de tipDirtyBird schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:13:
@pasajo Er staat op dit moment een 60mm macro te koop in V&A
(Helaas geen interessante prijs, voor 100 meer heb je een nieuwe. Gevoelsmatig hetzelfde verhaal eigenlijk als die 45-150 die te koop staat, vrijwel nieuwprijs)
De 45-200 was destijds de enige beschikbare optie onderhand (gekocht op mijn pen1), zo goedkoop was die niet eens destijds. Inmiddels flink achterhaald. Het is an sich best een fijne lens, zeker met wat recentere body's.
Alleen ik mis een beetje 'de haren van de veertjes' scherpte die ik wel eens zie bij andere lenzen.
De 45-150 klinkt als een snel alternatief, maar
Ik moet wel een beetje oppassen dat ik niet teveel middelmatig spul koop merk ik.
Ik heb nu 6 lenzen, waar ik er 3 elke keer van meeneem en ook gebruik.
Ik wil nu de manco's qua functionaliteit een beetje invullen zonder mij blauw te betalen aan pro label glas.
Ik ben ook begonnen met instaplenzen en verkoop die dan weer en koop wat beters. Beetje mp en va in de gaten houden.pasajo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:33:
[...]
De 45-150 klinkt als een snel alternatief, maar
Ik moet wel een beetje oppassen dat ik niet teveel middelmatig spul koop merk ik.
Ik heb nu 6 lenzen, waar ik er 3 elke keer van meeneem en ook gebruik.
Ik wil nu de manco's qua functionaliteit een beetje invullen zonder mij blauw te betalen aan pro label glas.
Slow en steady wins the race.
Op dit moment verkoopt mediamarkt heel veel lenzen voor ontzettend weinig. Je moet er alleen wel voor langs in de winkel en hopen dat ze hebben wat je zoekt, want ze staan niet op de website. Zelf laatst de 35-100mm 2.8 ii voor 480 nieuw gekocht daar. Goed zoeken, geduld hebben en geluk hebben.
@pasajo
Welke lenzen heb je op dit moment?
De snelste zoomlens, qua aperture, is de 35-100mm f2.8 typische lens die overal een beetje tussen ligt.
Niet wijd genoeg en ook niet tele genoeg als walkaround. Omgerekend de 70-200mm zoomlens. Maar als videolens weer top, geen aperture verschil met zoomen tijdens filmen.
Top lens maar prijzig.
Mijn setup:
De PL12-60mm f2.8-4 ik vind het een heerlijke lens past mooi op de g80 maar andere vinden de lumix versie fijner, kleiner lichter goedkoper.
De 14-140mm is een heerlijke stads/ wandel lens, laatste versie is ook wr nu. Niet super snel maar ook licht, compact en goed IQ voor de prijsrange.
De 45-200mmii geprobeerd maar, niet echt scherp/AF mishits niet tele genoeg voor naast de 14-140mm en niet goed genoeg om de 14-140mm te willen verkopen. Dus terug gebracht.
50-200mm en een tc... Te duur voor mijn gebruik hoop ooit een 2e hands tegen te komen... ;-)
Optie oly 12-200mm, extreme superzoom range, zal een hoop compromiesen hebben. Wel erg goede closeup mogelijk met de korte focus afstand. Alleen ibis IS.
Dus voor de 100-300mmii gegaan na 270mm beetje soft maar DxOPL trek je dat nog best recht.
Voor echte bird shooters is maximale mm alles , dus 400mm is beter dan 300mm. Maar ik zocht iets wat een 600mm haalde en de fz200 overbodig maakte. (die is met 1200mm rawcrop nog verrassend)
Het is een mooi compromis tussen gewicht, prijs en kwaliteit in een interessante focal range.
Wil best wat test foto's delen als je dat wil.
Tenslotte een pl15mm f1.7 prime er bij gekocht. Erg leuk om mee te spelen en met museums ideaal.
Als t niet wegspringt kan je ook nog eens behoorlijk dichtbij komen.
https://www.camerastuffreview.com/test-panasonic-15mm/
Die pl 50-200mm zou mn 14-140mm op de plank krijgen maar verkopen? Nee. Die pl weegt gewoon 655gram tegen de 265gram.
Oly 75-300mm is ook een optie maar je wilt met tele ook OIS hebben en dat is niet mogelijk op je g80.
Welke lenzen heb je op dit moment?
De snelste zoomlens, qua aperture, is de 35-100mm f2.8 typische lens die overal een beetje tussen ligt.
Niet wijd genoeg en ook niet tele genoeg als walkaround. Omgerekend de 70-200mm zoomlens. Maar als videolens weer top, geen aperture verschil met zoomen tijdens filmen.
Top lens maar prijzig.
Mijn setup:
De PL12-60mm f2.8-4 ik vind het een heerlijke lens past mooi op de g80 maar andere vinden de lumix versie fijner, kleiner lichter goedkoper.
De 14-140mm is een heerlijke stads/ wandel lens, laatste versie is ook wr nu. Niet super snel maar ook licht, compact en goed IQ voor de prijsrange.
De 45-200mmii geprobeerd maar, niet echt scherp/AF mishits niet tele genoeg voor naast de 14-140mm en niet goed genoeg om de 14-140mm te willen verkopen. Dus terug gebracht.
50-200mm en een tc... Te duur voor mijn gebruik hoop ooit een 2e hands tegen te komen... ;-)
Optie oly 12-200mm, extreme superzoom range, zal een hoop compromiesen hebben. Wel erg goede closeup mogelijk met de korte focus afstand. Alleen ibis IS.
Dus voor de 100-300mmii gegaan na 270mm beetje soft maar DxOPL trek je dat nog best recht.
Voor echte bird shooters is maximale mm alles , dus 400mm is beter dan 300mm. Maar ik zocht iets wat een 600mm haalde en de fz200 overbodig maakte. (die is met 1200mm rawcrop nog verrassend)
Het is een mooi compromis tussen gewicht, prijs en kwaliteit in een interessante focal range.
Wil best wat test foto's delen als je dat wil.
Tenslotte een pl15mm f1.7 prime er bij gekocht. Erg leuk om mee te spelen en met museums ideaal.
Als t niet wegspringt kan je ook nog eens behoorlijk dichtbij komen.
https://www.camerastuffreview.com/test-panasonic-15mm/
Die pl 50-200mm zou mn 14-140mm op de plank krijgen maar verkopen? Nee. Die pl weegt gewoon 655gram tegen de 265gram.
Oly 75-300mm is ook een optie maar je wilt met tele ook OIS hebben en dat is niet mogelijk op je g80.
Dat is een kadootje! Voor zo'n bedrag zou ik hem ook wel aanschaffen. Denk zelfs dat hij dan mn 14-140mm de verkoop in drukt....😁DirtyBird schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:41:
[...]
.....Zelf laatst de 35-100mm 2.8 ii voor 480 nieuw gekocht daar. Goed zoeken, geduld hebben en geluk hebben.
@DirtyBird
Goede tip mbt de MediaMarkt, kan ik eens langsfietsen. Ik heb geen probleem met 2e hands kopen, alleen heb wel wat moeite met wat sommige mensen nog durven te vragen soms.
@copykat
Sinds mijn Olympus P1 heb ik:
Olympus 14-45 kitlens (inmiddels kras op het glas achter, gebruik ik niet meer) *
Panasonic 20mm f1.7 V1 *
Panasonic 45-200 V1 met megaIOS
Met mijn G5 kwam daarbij een:
Panasonic 14-45 kitlens *
En bij mijn redelijk recent aangeschafte G80:
Panasonic 12-60 kitlens
Panasonic 25mm f1.7 prime
Samyang 7.5mm fisheye
+5 achromat voor macro werk
* Kan wellicht weg, ivm relatief dubbel.
Al met al best een leuke set voor een hobbyist, al dan niet met wat dubbeling inmiddels.
Goede tip mbt de MediaMarkt, kan ik eens langsfietsen. Ik heb geen probleem met 2e hands kopen, alleen heb wel wat moeite met wat sommige mensen nog durven te vragen soms.
@copykat
Sinds mijn Olympus P1 heb ik:
Olympus 14-45 kitlens (inmiddels kras op het glas achter, gebruik ik niet meer) *
Panasonic 20mm f1.7 V1 *
Panasonic 45-200 V1 met megaIOS
Met mijn G5 kwam daarbij een:
Panasonic 14-45 kitlens *
En bij mijn redelijk recent aangeschafte G80:
Panasonic 12-60 kitlens
Panasonic 25mm f1.7 prime
Samyang 7.5mm fisheye
+5 achromat voor macro werk
* Kan wellicht weg, ivm relatief dubbel.
Al met al best een leuke set voor een hobbyist, al dan niet met wat dubbeling inmiddels.
Je kast op ruimen en de dubbel lenzen verkopen ondertussen de mp va mm afschuimen, kijken wat het oplevert en dan bepalen wat je zou willen toevoegen.
Gebruiks verhaal, opstapje naar een PL/"pro" lens? Budget.
Stof happen van lenzen die je niet gebruikt vind ik altijd zonde. Je kan een ander er gelukkig mee maken.
Gebruiks verhaal, opstapje naar een PL/"pro" lens? Budget.
Stof happen van lenzen die je niet gebruikt vind ik altijd zonde. Je kan een ander er gelukkig mee maken.
Die 300 vertekent nogal. Dat was namelijk een oplichter op bol.com. Ik kan het weten, want ik heb hem destijds in een vlaag van verstandsverbijstering (en middenin de nacht) gekocht. Toen ik daarna wat onderzoek deed, zag ik alleen maar veel te goedkope iPhone’s en andere meuk, en een handelsadres dat leidde tot een garagebox... Door snel handelen van bol.com kwam mijn geld gelukkig terug.DirtyBird schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:44:
De 100-300mm ii wordt op dit moment wel aangeboden op mp. Ik wacht het zelf nog even af aangezien hij nieuw ook voor 300 is gegaan recentelijk.
Ik heb de lens gelukkig van een tweaker kunnen kopen voor een goede prijs, en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Maar ik ben ook weinig gewend, dit is mijn eerste superzoom.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_MA op 26-08-2020 08:28 ]
Ik heb een Panasonic Lumix G1 (ik geloof jaartje of 5 oud nu), niet super veel gebruikt, maar de standard lens (12-32) die erbij zit toont ineens gebreken.
Wanneer ik de lens uit/in wil draaien, draait de ring (die bij de body zit) door, sterker nog ik kan hem zo van de lens zelf afschuiven. Alleen door stevig erin te knijpen krijg ik de lens open/dicht, want anders schuift die ring weer door.
Meer mensen ervaring mee? Is zoiets te verhelpen? Of moet ik leven met het feit dat ik steviger de lens moet in/uit draaien?
Edit: na de juiste engelse term gevonden te hebben, zie ik dat het een vaker voorkomend probleem is. Dunne dubbelzijdige tape zou het kunnen oplossen.
Wanneer ik de lens uit/in wil draaien, draait de ring (die bij de body zit) door, sterker nog ik kan hem zo van de lens zelf afschuiven. Alleen door stevig erin te knijpen krijg ik de lens open/dicht, want anders schuift die ring weer door.
Meer mensen ervaring mee? Is zoiets te verhelpen? Of moet ik leven met het feit dat ik steviger de lens moet in/uit draaien?
Edit: na de juiste engelse term gevonden te hebben, zie ik dat het een vaker voorkomend probleem is. Dunne dubbelzijdige tape zou het kunnen oplossen.
[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 26-08-2020 09:06 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ah, je was mij net voor. Hier vind je wat meer info: https://www.dpreview.com/forums/post/53977340Martinusz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:00:
Heb ik ook gehad. Is prima met van die dunne dubbelzijdige tape op te lossen. Ik had het (op vakantie, dan gaat natuurlijk de boel stuk!) met een uurtje gefixt. De tape vinden duurde langerMartinusz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:00:
Ik heb een Panasonic Lumix G1 (ik geloof jaartje of 5 oud nu), niet super veel gebruikt, maar de standard lens (12-32) die erbij zit toont ineens gebreken.
Edit: het rolletje tape heb ik nog: google op de EAN: "7055160003432"
[ Voor 3% gewijzigd door SH007 op 26-08-2020 11:41 ]
Ik doe dat soort dingen vaak met lijm; Pattex 100% glue of Pattex repair glue. Is een lijm zonder oplosmiddelen, transparant en blijft ietsje flexibel (wordt dus niet keihard en broos).Martinusz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:00:
Ligt bij de Action en ook regelmatig bij de Lidl.
Hier ook gehad, idd met dubbelzijdig tape opgelost en ik kon zo weer verder. Wel énorm teleurgesteld in de bouwkwaliteit van de lens, zeker gezien het grote aantal mensen die hetzelfde probleem lijken te hebben gehad. Is iig al jaren zo en ze lijken niks te hebben verbeterd in latere productie batches.
Nou niets hier bij de lokale MediaMarkt (Utrecht the wall), wat een graftakken zooi in die winkel zeg en wat een lekker niveau van de bezoekers overigens, is iedereen agressief tegenwoordig?.. bah
Welgeteld 1 mft lens überhaupt in de vitrine, niks afgeprijsd op wat Olympus toestellen na.
Ik zal de overige MediaMarkten wel even proberen te bellen, dit weer fietst niet zo lekker.
Gelijk even gekeken naar een andere fototas, mijn Messenger is te klein tegenwoordig.
Ook leuk dat die allemaal nog geschikt lijken voor DSLR. Haha daar verzuipt mijn mft set weer in. Dat wordt ook weer zo een leuke zoektocht.
Welgeteld 1 mft lens überhaupt in de vitrine, niks afgeprijsd op wat Olympus toestellen na.
Ik zal de overige MediaMarkten wel even proberen te bellen, dit weer fietst niet zo lekker.
Gelijk even gekeken naar een andere fototas, mijn Messenger is te klein tegenwoordig.
Ook leuk dat die allemaal nog geschikt lijken voor DSLR. Haha daar verzuipt mijn mft set weer in. Dat wordt ook weer zo een leuke zoektocht.
Haha, sorry, maar hier moest ik toch even mee lachenpasajo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:32:
Nou niets hier bij de lokale MediaMarkt (Utrecht the wall), wat een graftakken zooi in die winkel zeg en wat een lekker niveau van de bezoekers overigens, is iedereen agressief tegenwoordig?.. bah
Ik heb een Peak Design Everyday Sling 6L. Daar passen mijn camera, 2 telezooms en een prime in, en met een beetje proppen kan ik dan ook nog een snack en een flesje water kwijt. Meestal heb ik 1 of 2 lenzen en een flesje in de tas, en dan hangt de camera (met lens) om mijn nek of aan een capture clip. Als ik weer in de auto stap, past de camera met lens eraan met een beetje creatief inpakken zelfs weer helemaal in de tas.pasajo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:32:
Fijn formaat voor een kort uitstapje, maar voor een hele dag heb ik liever een grote messenger bag of rugzak bij.
Olympus heeft nu een actie dat je bij de E-M1 Mark ii een gratis Pro-prime krijgt (17, 25 of 45mm):
https://bonus.olympus.eu/...ountry_promotion=20000080
Lijkt toch wel op een opheffingsuitverkoop. Heb zelf de Olympus E-M5 Mark ii met 14-150 Mark ii gekocht voor €599, kon die deal niet laten liggen. Is ook nog steeds actief, alleen zie je de lage prijs pas als je de kit in je winkelmandje doet.hatsa schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:01:
Olympus heeft nu een actie dat je bij de E-M1 Mark ii een gratis Pro-prime krijgt (17, 25 of 45mm):
Oftewel: koop een 1.2 prime bij ons en je krijgt er een E-M1 ii bij cadeauhatsa schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:01:
Das wel erg goede deal maar ik hoef geen 1.2 prime. Doe mij die gratis E-M1 maar
Wellicht proberen het marktaandeel te vergroten op deze manier? De andere merken timmeren ook aardig aan de weg qua spiegelloos en als je eenmaal een body hebt stap je toch minder snel over.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt inderdaad op een poging is om het marktaandeel te vergroten. Dit soort deals hebben ze wel vaker, alhoewel het dan toch niet altijd om zo'n hoge kortingen gaat. Bovendien zijn dit niet eens de laatste modellen. Als ze nu een gratis E-M1 Mk3 gaan geven bij een prime lens van €1299, dan zou ik wel wat vragen gaan stellen (nadat ik er een besteld heb, uiteraard).
Mooie actie dan, die prime ben je zo kwijt lijkt mesys64738 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:37:
[...]
Das wel erg goede deal maar ik hoef geen 1.2 prime. Doe mij die gratis E-M1 maarWel verrassende / zorgwekkend actie inderdaad of zullen ze gewoon van hun over-stock aan E-M1s af willen?
Als ze hun marktaandeel willen vergroten, moeten ze eens wat doen aan hun prijzen. Die E-M1 ii moet nog steeds 1300 euro opleveren en de mark iii zelfs 1800. En dat terwijl zelfs die laatste het qua specs regelmatig af moet leggen tegen de 3 jaar oude G9, die nu rond de 1000 euro zit.
Maar @Iv00w Geef je adres maar en maak alvast even 1000 euro over, dan bestel ik de kit wel. Welke van de 3 wil je hebben?
Denk dat het nog wel eens lastig kon worden om zo'n lens kwijt te raken. Zeker na deze actie...
Maar @Iv00w Geef je adres maar en maak alvast even 1000 euro over, dan bestel ik de kit wel. Welke van de 3 wil je hebben?
Denk dat het nog wel eens lastig kon worden om zo'n lens kwijt te raken. Zeker na deze actie...
Ik hou het bij mijn 1.8 primessys64738 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:01:
Hi, ik kom van HWinfo en kom hier eens kijken aangezien daar min of meer de stekker eruit gaat.
Ik heb gebruik gemaakt van de actie met de E-M1 Mark II en gratis f/1.2 prime. Moet alleen nog besluiten welke ik dan eigenlijk wil. Denk dat ik voor de 45mm ga.
Bij Foto Hans Keuzekamp is de body €1300. Toch €150 goedkoper dan hier in de pricewatch.
Ik heb gebruik gemaakt van de actie met de E-M1 Mark II en gratis f/1.2 prime. Moet alleen nog besluiten welke ik dan eigenlijk wil. Denk dat ik voor de 45mm ga.
Bij Foto Hans Keuzekamp is de body €1300. Toch €150 goedkoper dan hier in de pricewatch.
Hoi @Retrospect, welkom op GoT. 
Wat doe je voor fotografie? Had je al een camera voordat je de E-M1 II kocht?
Wat doe je voor fotografie? Had je al een camera voordat je de E-M1 II kocht?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
WelkomRetrospect schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:59:
Denk dat ik voor de 45mm ga.
Ik heb zelf de 25 en 45 f/1.8, maar ik grijp eigenlijk altijd naar de 45 voor portretten, en voor grotere hoeken veel breder dan 25. Ligt natuurlijk aan je stijl, maar ik heb niks met de nifty fifty, haha.
De f/1.8 versies zijn al enorm goed, dus de f/1.2 moet wel echt fantastisch zijn!
Veel plezier er van, mooie camera ook.
Ik heb een hele rits aan Olympus MFT cameras gehad. 4 vanaf de E-PL1. Ik was al vroeg bij het systeem. De 45mm f/1.8 heb ik ook gehad en daar werd ik wel blij van. Verkocht om een ander objectief te financieren. De 12mm heb ik ook gehad, helaas is die er niet in f/1.2
De 17mm f/1.8 ook gehad maar dat was niet mijn ding, was nooit tevreden over wat ik ermee bereikte. Maar voor binnen dan wel weer ideaal.
De 17mm f/1.8 ook gehad maar dat was niet mijn ding, was nooit tevreden over wat ik ermee bereikte. Maar voor binnen dan wel weer ideaal.
@Retrospect Welkom! Tof dat je gebruikmaakt van die actie. Ik heb zelf de oude E-M5II met 14-150mm gekocht bij Olympus zelf. Was ook een no-brainer voor €599.
Ben erg benieuwd wat JP gaat doen. Heb de berichten gelezen, maar wil vooral zien wat ze gaan doen.
Het is toch erg mooi spul, jammer dat het Olympus niet is gelukt om het goed in de markt te zetten.
Ben erg benieuwd wat JP gaat doen. Heb de berichten gelezen, maar wil vooral zien wat ze gaan doen.
Het is toch erg mooi spul, jammer dat het Olympus niet is gelukt om het goed in de markt te zetten.
Dankjewel.
De E-M5II heb ik jaren met heel veel plezier gebruikt. Erg fijne en vooral ook stevige camera. Leuk was tijdens een foto uitje dat ik gewoon met mijn camera tijdens de regen kon doorlopen en foto's maken terwijl de rest moest/ging schuilen met hun camera's.
Het nieuws met JIP heb ik ook gevolgd. Ik maak me daar niet zo druk om eigenlijk. Zal wel op zijn pootjes terecht komen. En zo niet, met deze body kan ik 5 jaar vooruit en er zijn al meer lenzen voor het systeem uitgekomen dan ik mij ooit kan wensen.
Maar ik ga uit van de goede afloop. Het laatste interview met een JIP manager van een week geleden was ook wel hoopgevend.
De E-M5II heb ik jaren met heel veel plezier gebruikt. Erg fijne en vooral ook stevige camera. Leuk was tijdens een foto uitje dat ik gewoon met mijn camera tijdens de regen kon doorlopen en foto's maken terwijl de rest moest/ging schuilen met hun camera's.
Het nieuws met JIP heb ik ook gevolgd. Ik maak me daar niet zo druk om eigenlijk. Zal wel op zijn pootjes terecht komen. En zo niet, met deze body kan ik 5 jaar vooruit en er zijn al meer lenzen voor het systeem uitgekomen dan ik mij ooit kan wensen.
Maar ik ga uit van de goede afloop. Het laatste interview met een JIP manager van een week geleden was ook wel hoopgevend.
Zou die dan een nieuwe sensor aan boord hebben met heel wat meer dan 20mp?
Denk zelf dat ze zo lang gewacht hebben om met een 8k model te kunnen komen.
Ik zou denk ik de 17mm nemen.Retrospect schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:59:
Hi, ik kom van HWinfo en kom hier eens kijken aangezien daar min of meer de stekker eruit gaat.
Omdat je met f1.2 nog wat exta achtergrond onscherpte kunt maken, terwijl je dat bij de 45 f1.8 eigenlijk al meteen krijgt.
Dit topic is gesloten.