Ik was misschien niet goed wakker en heb de "je kan FF nemen en dan croppen"-opmerking geïnterpreteerd als "net hetzelfde blijven doen en snijden naar MFT-formaat". Daarbij was ik uit het oog verloren dat het ging over zoomlenzen met een vrij grote overlap in beeldhoek (nl. 40-100 (MFT) ofwel 80-200 (FF)).
Pas bij verder inzoomen dan 100 mm (MFT) ofwel 200 mm (FF) zou je moeten snijden... en om het beeld van MFT-100 mm te krijgen zou je de FF-foto moeten snijden tot het eruitziet als "300 mm-FF", en toevallig is dat ongeveer een APS-C-crop. Dat kan in dit geval dus toch bruikbaar zijn.
In essentie blijft het punt wel hetzelfde: om het bereik van MFT te evenaren door een uitsnede te maken van een FF-foto met een "te korte" lens, moet je eerst en vooral voldoende pixels hebben. Na uitsnijden, en dus meer vergroten, krijg je meer ruis, minder pixels en minder DR. Voor veel foto's is dat echter geen probleem (anders gebruikten we allemaal grootformaat

).
Er zijn andere voorbeelden waarvan je niet eenvoudig een "FF-equivalent" kan vinden dat even compact en licht is, en toch even goed (qua scherpte, CA, ...). Het omgekeerde geldt ook, maar dat is een andere discussie.
Features die Olympus heeft en vele andere camera's niet:
- Live Composite
- Live ND (bij de nieuwere toestellen)
- hebben Sony's fisheye-correctie en perspectiefcorrectie in Live View? Dat weet ik niet.
- 60 fps full RAW fotograferen (elektr. sluiter) of 15 fps (mech., S-AF), met C-AF: 18 fps (elektr.) of 10 fps
- Pro Capture
- ...?
Niet iedereen gebruikt al deze features, en dus is het ontbreken ervan ook niet voor iedereen een probleem.
Daarom zei ik dat FF-70-200/4
niet voor iedereen een alternatief voor MFT-40-150/2.8 is, voor sommigen kan het dat wel zijn.
Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:14:
Wat betreft de cropdiscussie. Het maakt natuurlijk weinig uit of je vooraf of achteraf cropt, het principe blijft hetzelfde. Glas verandert niet en pixeldichtheid bepaalt de resolutie, of je dan alvast door een kleine sensor licht negeert of later digitaal een uitsnede maakt verandert weinig aan het resultaat.
In principe wel, maar lenzen die gemaakt zijn voor de kleinere sensor zijn ontworpen rekening houdende met de hogere pixeldichtheid (en eigenlijk dus scherper per mm sensoroppervlak - je gaat nadien ook meer vergroten). Trouwens, bij zo'n lens ga je weinig licht negeren want de beeldcirkel is afgestemd op de kleinere sensor.
Als het over FF gaat lees ik soms berichten dat sommige lenzen niet scherp genoeg zijn om extra detail te krijgen bij 61 MP. Dat zou betekenen dat zo'n lens per mm sensoroppervlak minder scherp is. In dat geval is een "kleinere-sensor-uitsnede" dus minder scherp dan het volledige beeld (full frame

) van de kleinere sensor. Zou zo'n vergelijking ook niet opgaan voor CA etc.?