Die goedkope 40-150 hoort wel degelijk scherp te zijn, hij heeft op reviewsites ook een goede reputatie. Zelf gebruik ik hem ook naar volle tevredenheid. Toevallig een maandagochtendgeval gekocht?
Soms zit er wel wat variatie op de goedkopere modellen. Ik kan ook goed werken met de goedkopere lenzen maar toch ben ik aangenaam verrast hoeveel scherper de 35-100mm f2.8 is tegenover de kitlenzen en goedkope zooms. Niet goed voor de portemonnee
Die goede oude tijd met de Olympus E-PM1 met 14-42mm kitlens en de Panasonic 14mm f2.5
De Olympus 40-150 f2.8 is wel echt mooi. En echt niet goed voor de portemonnee. Al helemaal niet omdat ik er een nieuwe schouder- en rugzak voor heb gekocht om ‘m ook daadwerkelijk mee te nemen (Peak Design Sling 10 en Evoc Stage Capture, dat had vast ook goedkoper gekund).

De Olympus 40-150 f2.8 is wel echt mooi. En echt niet goed voor de portemonnee. Al helemaal niet omdat ik er een nieuwe schouder- en rugzak voor heb gekocht om ‘m ook daadwerkelijk mee te nemen (Peak Design Sling 10 en Evoc Stage Capture, dat had vast ook goedkoper gekund).
- sys64738
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 10-07 15:54
Moderator Foto & Video
Press play on tape
:strip_exif()/u/67404/C64.gif?f=community)
Ik heb zowel de 40-150mm F4-5.6 en F2.8 van Olympus. De 2.8 is absoluut scherper maar de 5.6 is niet heel veel onscherper (zeker niet 6 keer zo onscherp
).
Maar de F2.8 geeft meer ruimte om je onderwerp mooi te isoleren (lees: de achtergrond weg te vagen). En daarnaast is ie gebouwd als een tank wat ook erg lekker is. Heb dat ding vaak in de storm en regen gebruikt (op het strand) en dat ding geeft geen krimp.
Maar de F2.8 geeft meer ruimte om je onderwerp mooi te isoleren (lees: de achtergrond weg te vagen). En daarnaast is ie gebouwd als een tank wat ook erg lekker is. Heb dat ding vaak in de storm en regen gebruikt (op het strand) en dat ding geeft geen krimp.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Voor dat werk heb ik nog steeds een EOS 40D met 70-200/2.8. Als je zulk glas gaat gebruiken maakt het formaat van de body ook niet veel meer uit. Ik heb MFT echt voor het compacte formaat gekocht.sys64738 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:55:Maar de F2.8 geeft meer ruimte om je onderwerp mooi te isoleren (lees: de achtergrond weg te vagen). En daarnaast is ie gebouwd als een tank wat ook erg lekker is. Heb dat ding vaak in de storm en regen gebruikt (op het strand) en dat ding geeft geen krimp.
Het verschil tussen de 70-200/2.8 en de 40-150/2.8 is groter dan het verschil tussen de 40D en een MFT body. 
Maar ieder z'n eigen keuzes en redeneringen toch? Dat sommigen graag de 2.8 variant hebben betekent niet dat jouw keuze voor de 5.6 niet valide is.
Maar ieder z'n eigen keuzes en redeneringen toch? Dat sommigen graag de 2.8 variant hebben betekent niet dat jouw keuze voor de 5.6 niet valide is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Natuurlijk, en andersom ook: ik snap de keuze voor de 2.8. Ik ben op een andere manier aan het MFT-systeem begonnen waardoor het niet mijn enige systeem is. Als MFT mijn eerste systeem was, en ik was op zoek naar lichtsterker spul of minder scherptediepte, zou ik daar geen Canon APS-C voor kopen.
Als ik nu opnieuw zou beginnen weet ik ook niet of het weer MFT zou worden. Het compacte is er bij mij inderdaad wel een beetje af. En MFT f2.8 is ook niet direct te vergelijken met APS-C f2.8, waardoor ik best af en toe eens met een schuin oog naar Fuji kijk.
Tegelijkertijd ben ik heel blij met m’n set aan lenzen en zou overstappen een serieuze investering worden. Ik ben ook nog steeds erg tevreden over de E-M1 mark i, wat ook niet de kleinste is, maar die wel lekker vasthoudt en met genoeg knopjes om alles snel te kunnen bedienen. Naast wat meer megapixels en het joystickje heb ik nog steeds niet genoeg redenen gevonden om te upgraden naar de iii.
Tegelijkertijd ben ik heel blij met m’n set aan lenzen en zou overstappen een serieuze investering worden. Ik ben ook nog steeds erg tevreden over de E-M1 mark i, wat ook niet de kleinste is, maar die wel lekker vasthoudt en met genoeg knopjes om alles snel te kunnen bedienen. Naast wat meer megapixels en het joystickje heb ik nog steeds niet genoeg redenen gevonden om te upgraden naar de iii.
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Dat vind ik juist het mooie van MFT: Licht als het moet, zwaar als het nodig is.
Mijn reden om in het MFT bootje te stappen was dat ik er niet als pro-fotograaf uit wilde zien op familie-trips. Nikon D600 met 24-70 2.8 hielp daar niet echt bij. De plaatjes die ik met mijn GX8 + 12-35 F2.8 schoot waren uiteraard niet even mooi als die Nikon maar nog steeds zeer mooi. Die GX8 met 12-35mm, of nog beter, de Panasonic 20mm 1.7 erop is gewoon een kleine, draagbare camera die helemaal niet opvalt.
Maar als je dan echt op foto-trip gaat, kun je er lekker lenzen als de 40-150mm 2.8 opschroeven en helemaal los gaan. Plak er een MC20 tussen en je hebt 600mm bereik dat ook nog eens heel scherp is. Het beste van twee werelden.
Daarnaast zijn die MFT 2.8 lenzen allemaal werkpaarden. Je kunt wel naar 5.6 glas op FF gaan kijken maar die zijn vaak niet weather sealed en sowieso niet zo scherp als de Olympus 40-150 bv, is mijn ervaring.
Mijn reden om in het MFT bootje te stappen was dat ik er niet als pro-fotograaf uit wilde zien op familie-trips. Nikon D600 met 24-70 2.8 hielp daar niet echt bij. De plaatjes die ik met mijn GX8 + 12-35 F2.8 schoot waren uiteraard niet even mooi als die Nikon maar nog steeds zeer mooi. Die GX8 met 12-35mm, of nog beter, de Panasonic 20mm 1.7 erop is gewoon een kleine, draagbare camera die helemaal niet opvalt.
Maar als je dan echt op foto-trip gaat, kun je er lekker lenzen als de 40-150mm 2.8 opschroeven en helemaal los gaan. Plak er een MC20 tussen en je hebt 600mm bereik dat ook nog eens heel scherp is. Het beste van twee werelden.
Daarnaast zijn die MFT 2.8 lenzen allemaal werkpaarden. Je kunt wel naar 5.6 glas op FF gaan kijken maar die zijn vaak niet weather sealed en sowieso niet zo scherp als de Olympus 40-150 bv, is mijn ervaring.
Waarom zou je überhaupt naar full frame willen als je daar alleen maar naar 5.6 glas gaat kijken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Grotere beeldhoek en als het goed is meer detail want minder elektronische ruis in de sensor. Ik mis FF regelmatig als ik landschappen etc wil fotograferen, 25mm of FF geeft toch al snel meer detail en licht dan 12 op MFT is mijn ervaring. Een full frame 25mm met F5.6 is dan ook zeldzaam, zelfs mijn goedkope plastic Nikon lens heeft rond de 2.0Gonadan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:10:
Waarom zou je überhaupt naar full frame willen als je daar alleen maar naar 5.6 glas gaat kijken?
Ik gebruik MFT voor het makkelijke meenemen, want ik neem het dan ook daadwerkelijk eerder mee maar je doet wel concessies.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Blijft een moeilijke keuze uiteindelijk. We willen hier inderdaad de zwaardere 40-150 Pro lens aanschaffen, waardoor het lichte van MFT wel wat wegvalt. Aan de andere kant is het nog steeds stukken lichter dan de meeste andere systemen.
Kan wel beter krijgen met fullframe en mooi glas, maar dat is nog stukken duurder en zwaarder. Mooi altijd, die voor en tegens
Kan wel beter krijgen met fullframe en mooi glas, maar dat is nog stukken duurder en zwaarder. Mooi altijd, die voor en tegens
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Yep. Het leven zit vol met keuzes. En je zult altijd consesies meoten doen. Als je voor FF gaat, kun je je afvragen waarom je niet meteen voor medium format bent gegaan?
Het gaat er om dat je de tools koopt die binnen je bereik liggen en waarmee je (bijna) alle dingen kunt die je wilt bereiken. Is dat MFT (met of zonder die 40-150 Pro) dan is dat prima, maar als er goede redenen zijn om FF te gaan, ook prima toch (zij het met een iets ander kostenplaatje).
Het gaat er om dat je de tools koopt die binnen je bereik liggen en waarmee je (bijna) alle dingen kunt die je wilt bereiken. Is dat MFT (met of zonder die 40-150 Pro) dan is dat prima, maar als er goede redenen zijn om FF te gaan, ook prima toch (zij het met een iets ander kostenplaatje).
Je hoeft niet tussen mFT en FF te kiezen. Er is ook APS-c. Een Sony APS-c body met Tamron 70-180/2,8 lens is ongeveer zelfde prijs en gewicht als mFT. Maar je wint dan wel 1 stop minder ruis.
APS-C heeft iets minder ruis, maar het is hooguit een halve stop. Scherptediepte wordt 2/3 stop kleiner bij equivalente brandpuntsafstand.James3 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:32:
Je hoeft niet tussen mFT en FF te kiezen. Er is ook APS-c. Een Sony APS-c body met Tamron 70-180/2,8 lens is ongeveer zelfde prijs en gewicht als mFT. Maar je wint dan wel 1 stop minder ruis.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dacht ik ook inderdaad. Van FF naar APS-C is 1,6 of 1,7 crop waar van FF naar MFT een crop van 2,0 is toch?Universal Creations schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:59:
[...]
APS-C heeft iets minder ruis, maar het is hooguit een halve stop. Scherptediepte wordt 2/3 stop kleiner bij equivalente brandpuntsafstand.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
aps-c is 1,5x crop (behalve bij Canon, daar is het 1,6x) en MFT is 2,0x crop. Tussen MFT en aps-c zit dus 1,33x crop.
Vandaag de Olympus OM-D E-M5 Mark III aangeschaft met 40-150 f2.8. De 60mm macro wordt nog nabezorgd. We kunnen even vooruit denk ik
We hebben al de OM-D E-M10 Mark II met 14-42 kitlens. Nu lekker plaatjes schieten
We hebben al de OM-D E-M10 Mark II met 14-42 kitlens. Nu lekker plaatjes schieten
Mooi Cliffie! Mooie objectieven ook, de 60mm heb ik toevallig en is top.
[ Voor 18% gewijzigd door pascal s68 op 13-06-2020 10:57 ]
Even reageren op een oude post... Mocht jij (of iemand anders) nog op zoek zijn: deze lens wordt op het moment volop aangeboden op Marktplaats (door minimaal 4 verschillende personen, en voor relatief normale prijzen).copykat schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:53:
Iemand een panasonic 15mm f1.7 voorbij zien komen?
Ik heb geen BF gezien met die lens, tweedehans komen ze ook weinig langs heb ik gemerkt..
Ik heb een bijna nieuwe kunnen kopen voor een redelijke prijs, meteen vergeten welk bedrag 😉, en het is echt een prachtig lensje.frankmulder schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:39:
[...]
Even reageren op een oude post... Mocht jij (of iemand anders) nog op zoek zijn: deze lens wordt op het moment volop aangeboden op Marktplaats (door minimaal 4 verschillende personen, en voor relatief normale prijzen).
Erg blij mee.
Oh en ik probeer de 35-100mm f2,8 ii die daar af en toe voorbij komt te negeren... 😁
[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 14-06-2020 11:47 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb onlangs de DJI versie gekocht, wat volgens mij dezelfde lens is maar rebranded. Tweedehands voor 160 euro. Ben er erg blij mee en had nooit verwacht dat ik die aperture ring zo fijn zou vinden!frankmulder schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:39:
[...]
Even reageren op een oude post... Mocht jij (of iemand anders) nog op zoek zijn: deze lens wordt op het moment volop aangeboden op Marktplaats (door minimaal 4 verschillende personen, en voor relatief normale prijzen).
Allemaal al weg? Of kijk ik verkeerd?frankmulder schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:39:
[...]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik zie er minstens 4 gebruikt/zgan: https://www.marktplaats.n...jectieven/#q:panasonic+15
Helemaal gelijk, werd in de war gebracht door de discussie over de DJI variantmr_MA schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:28:
[...]
Ik zie er minstens 4 gebruikt/zgan: https://www.marktplaats.n...jectieven/#q:panasonic+15
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Sorry, ik heb de laatste DJI gekochtTom Paris schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:31:
[...]
Helemaal gelijk, werd in de war gebracht door de discussie over de DJI variant
Misschien is het een idee om deze variant wel in de gaten te houden. Scheelt wat geld en voor zover ik het heb kunnen uitzoeken is het dezelfde lens. Alleen de coating schijnt te verschillen, wat een minimaal verschil oplevert: iets minder contrast, betere bescherming tegen sun flares. Maar eerlijk gezegd: alsof ik dat merk
Werkt die ring ook? Top keuze dan.mr_MA schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Ik heb onlangs de DJI versie gekocht, wat volgens mij dezelfde lens is maar rebranded. Tweedehands voor 160 euro. Ben er erg blij mee en had nooit verwacht dat ik die aperture ring zo fijn zou vinden!
Ja raar dat zo'n simpele optie als een mechanische aperturering zoveel plezier kan geven.
1 dingetje, hij overruled de body setting dus wel ff checken hoe die uit de tas komt om verrassingen te voorkomen.
Zou je wat oocjpegs kunnen posten? Ben benieuwd of de DJI ook zo'n mooie rendering van contrast en kleur heeft als de PL.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
De ring werkt, maar ik heb een Panasonic gx85. Op andere merken schijnt het niet altijd te functioneren. Maar het is inderdaad wonderlijk: je diafragma kan je prima bedienen op je body, maar die ding laat het toch prettiger in oogopslag zien o.i.d.copykat schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:08:
[...]
Werkt die ring ook? Top keuze dan.
Ja raar dat zo'n simpele optie als een mechanische aperturering zoveel plezier kan geven.
1 dingetje, hij overruled de body setting dus wel ff checken hoe die uit de tas komt om verrassingen te voorkomen.
Zou je wat oocjpegs kunnen posten? Ben benieuwd of de DJI ook zo'n mooie rendering van contrast en kleur heeft als de PL.
Ik ben erg te spreken over kleur en contrast, zal kijken of ik deze week ergens tijd vind om wat te schieten/posten.
Hoi allen, ik ben sinds kort begonnen met fotograferen als hobby, en ik ben direct in het MFT kamp gestapt met een E-M10 Mk2. Nu heb ik een aardige lens binnen, de 7artisans 7.5mm f2.8. Manual focus, aperture ring, maar geen elektronische verbinding met de body.
Af en toe als ik de lens op de body zet, blijft het scherm zwart. Als ik dan de unlock knop in druk en hem een beetje terug draai en opnieuw vast draai, werkt het meestal wel. Er lijkt geen speling in te zitten, en volgens mij draai ik hem op dezelfde plek weer vast. Het is dus niet dat ik het gevoel dat ik hem 'voorbij' het goede punt draai, ofzo.
Is er iets wat ik hier aan kan doen, behalve bovenstaande 'work-around'? Mijn gevoel zegt dat de camera niet snapt dat er een lens gekoppeld is.
En als bonusvraag: zijn er bepaalde settings o.i.d. die ik kan/moet gebruiken voor een lens zoals dit (third party, geen elektronische verbinding)?
Alvast bedankt.
Af en toe als ik de lens op de body zet, blijft het scherm zwart. Als ik dan de unlock knop in druk en hem een beetje terug draai en opnieuw vast draai, werkt het meestal wel. Er lijkt geen speling in te zitten, en volgens mij draai ik hem op dezelfde plek weer vast. Het is dus niet dat ik het gevoel dat ik hem 'voorbij' het goede punt draai, ofzo.
Is er iets wat ik hier aan kan doen, behalve bovenstaande 'work-around'? Mijn gevoel zegt dat de camera niet snapt dat er een lens gekoppeld is.
En als bonusvraag: zijn er bepaalde settings o.i.d. die ik kan/moet gebruiken voor een lens zoals dit (third party, geen elektronische verbinding)?
Alvast bedankt.
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
@Iv00w Bij Panasonic moet je in je camera instellen dat ie ook foto's mag maken zonder lens erop. En dan maakt het de camera niet uit of er echt geen lens op zit, of een domme lens (al dan niet via een adapter).
Olympus herkent blijkbaar of er iets op de body geschroefd zit, als ik je verhaal zo hoor. Wellicht zit er in het Olympus menu ook zo'n setting die dit override en je altijd foto's laat schieten.
En heb je hier met andere lenzen geen last van?
Olympus herkent blijkbaar of er iets op de body geschroefd zit, als ik je verhaal zo hoor. Wellicht zit er in het Olympus menu ook zo'n setting die dit override en je altijd foto's laat schieten.
En heb je hier met andere lenzen geen last van?
@Iv00w Olympus camera's hebben geen shoot without lens optie. Er zit op de vatting een pinnetje waarmee de body dedecteert of er een lens opzit. Heen en weer bewegen kan soms het verschil maken tussen detectie of niet.
Nee, maar mijn andere lenzen zijn van Olympus. Daarom dacht ik dat het misschien zou kunnen komen doordat het een third party lens is.sys64738 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:11:
@Iv00w En heb je hier met andere lenzen geen last van?
Nu ik het vaker gedaan heb, lijkt het inderdaad op alsof dit pinnetje niet altijd goed zit. Tot zover krijg ik hem steeds goed door even terug te draaien. Hoort er bij, zullen we maar zeggenAdmiral Freebee schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:17:
@Iv00w Olympus camera's hebben geen shoot without lens optie. Er zit op de vatting een pinnetje waarmee de body dedecteert of er een lens opzit. Heen en weer bewegen kan soms het verschil maken tussen detectie of niet.
Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb nog niet zoveel foto’s die ik hier kan posten, maar misschien kan je hier wat aan zien? Twee snapshots, spielerei - dus zal vast onscherp zijn. Geen oocjpegs, maar raws zonder bewerking uit lightroom geëxporteerd.copykat schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:08:
[...]
![]() | ![]() |
(Kind: 1/1600, F1.7, iso200 / Kat: 1/60, F1.7, iso 640)
Ik vind hem juist irritant.mr_MA schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:04:
had nooit verwacht dat ik die aperture ring zo fijn zou vinden!
Logisch. Vroeger (op film) deed ik het altijd op de lens en nu heb ik ook een lens (25mm weet het merk even niet) met zowel een A ring als focus (dus geen elektronica noch exif) en ik werk daar prima mee. Mijn vriendin haat die lens dus voor haar body heb ik eentje gekocht die wel vanaf de wieltjes werkt.frankmulder schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:43:
[...]
Ik vind hem juist irritant.Ik wou dat ik hem uit kon schakelen. Ik stel het diafragma liever in met het wieltje op mijn camera; dat doe ik met alle lenzen en zou ik dus met deze ook willen. Daarom zet ik hem op A, maar het gebeurt weleens dat ik de camera uit mijn tas haal en dat hij dan per ongeluk op iets anders komt te staan. Dat moet ik dan maar net doorhebben...
Beide (dus apenture op zowel lens als camera kunnen aansturen) is wat dubbelop op een lens en dan zie ik de toegevoegde waarde ook niet zo.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 16-06-2020 22:06 ]
Panasonic 200mm prime F2.8 voor 1499,- euro bij Hans Keuzekamp. Dit is inclusief de 1,4x teleconverter. Nieuw.
https://www.fotohanskeuze...m-2-8-elmarit-power-o-i-s
Deze is weer een slag scherper als de oly 300mm. Voor de liefhebber 🙂
Cheers
Edit: foto verweij doet ook mee 🙂
https://www.fotoverweij.n...-power-ois-1-4x-converter
Cheers
[ Voor 19% gewijzigd door Jackie Moon op 16-06-2020 23:04 ]
@mr_MA Probeer eens F4, wijd open is de sluitertijd super kort.
En DoF super dun dichtbij.
@frankmulder Grappig ik pak automatisch de ring. Gebruik een G80 en met de ring kan ik ff naar beneden kijken instellen schieten. Wheel Aperture is via EVF. Schermpje vaak blind geklapt in de tas.
Maar idd een uitschakel optie in menu zou fijn zijn zelfde als met de IOS AF schuifje op de lens. Met een tele word je meteen draaierig zonder OIS maar bij 12mm merk je het niet meteen
Maar idd een uitschakel optie in menu zou fijn zijn zelfde als met de IOS AF schuifje op de lens. Met een tele word je meteen draaierig zonder OIS maar bij 12mm merk je het niet meteen
Wacht, ik pak even mijn camera en draai aan mijn diafragma ring!copykat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:38:
@mr_MA Probeer eens F4, wijd open is de sluitertijd super kort.
Uit de losse pols, allemaal F4 en dit keer wel oocjpeg.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ziet een stuk beter uit. Nu heb je een diepte beeld.
En een klein beetje uitloop op uit of focus.
Ik zie nu geen verschil zal thuis eens wat schieten op f4.
En een klein beetje uitloop op uit of focus.
Ik zie nu geen verschil zal thuis eens wat schieten op f4.
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Bedankt hoor, daar gaat mijn vakantiegeldJackie Moon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:25:
Panasonic 200mm prime F2.8 voor 1499,- euro bij Hans Keuzekamp. Dit is inclusief de 1,4x teleconverter. Nieuw.
Cheers
Maar dit is serieus scherpe aanbieding. Die 1.4 TC zit er altijd bij al is het wel heel jammer dat ie het niet doet met Olympus lenzen. Met MF lenzen (zoals mij adpted Tamron 90m macro) doet ie dan wel weer uiteaard. Nog meer magnification
Ik zat naar de MC20 te kijken maar die is los al 450 of zo. En dan eindig je met een 300mm F5.6 en dit zou een 280mm F4 worden (zij het wat minder flexibel).
Ik gebruik ook een G80 en klap ook het schermpje meestal dicht.copykat schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:43:
@frankmulder Grappig ik pak automatisch de ring. Gebruik een G80 en met de ring kan ik ff naar beneden kijken instellen schieten. Wheel Aperture is via EVF. Schermpje vaak blind geklapt in de tas.
[ Voor 3% gewijzigd door frankmulder op 17-06-2020 18:49 ]
400mm F5.6 en 280mm F4. 🙂 Ja de MC20 is redelijk aan de prijs, maar mooi dat het wel inclusief de MC14 is. Ik heb de Olympus 300mm F4 nog niet zo goedkoop gezien als deze panasonic.sys64738 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:05:
[...]
Bedankt hoor, daar gaat mijn vakantiegeld![]()
Maar dit is serieus scherpe aanbieding. Die 1.4 TC zit er altijd bij al is het wel heel jammer dat ie het niet doet met Olympus lenzen. Met MF lenzen (zoals mij adpted Tamron 90m macro) doet ie dan wel weer uiteaard. Nog meer magnification![]()
Ik zat naar de MC20 te kijken maar die is los al 450 of zo. En dan eindig je met een 300mm F5.6 en dit zou een 280mm F4 worden (zij het wat minder flexibel).
Het is een goede aanbieding, maar heb de 100-400mm F4 - F6.3 al. Deze lens heb ik nu bijna 2 jaar. En het wordt wat donker op F6.3, ook onscherper op 400mm. Met de prime heb je de optie om naar F2.8 te gaan, in bv bos.
Er is een vergelijking gedaan door een youtuber (Richard Wong?) tussen de 100-400mm, 50-200mm en 200mm F2.8, met de MC14 en MC20, waarbij de prime als beste uit de bus kwam qua scherpte, ook op 400mm.
Achteraf, als ik kon kiezen, tussen mijn zoom en deze prime, had ik voor de prime gekozen.
Cheers,
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Tja, ik heb de 40-150 Pro al dus om deze erbij te halen is wat over the top.Jackie Moon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:11:
[...]
400mm F5.6 en 280mm F4. 🙂 Ja de MC20 is redelijk aan de prijs, maar mooi dat het wel inclusief de MC14 is. Ik heb de Olympus 300mm F4 nog niet zo goedkoop gezien als deze panasonic.
Het is een goede aanbieding, maar heb de 100-400mm F4 - F6.3 al. Deze lens heb ik nu bijna 2 jaar. En het wordt wat donker op F6.3, ook onscherper op 400mm. Met de prime heb je de optie om naar F2.8 te gaan, in bv bos.
Er is een vergelijking gedaan door een youtuber (Richard Wong?) tussen de 100-400mm, 50-200mm en 200mm F2.8, met de MC14 en MC20, waarbij de prime als beste uit de bus kwam qua scherpte, ook op 400mm.
Achteraf, als ik kon kiezen, tussen mijn zoom en deze prime, had ik voor de prime gekozen.
Cheers,
Helaas is de MC20 niet inclusief MC14 hoor. Je koopt de ene of de andere. Zag net wel dat ie bij cameraNU in de aanbieding was voor 379. Dat wordt al interessanter.
Die 300m F4 blijft inderdaad loeier duur. Heel soms is ie 2100 maar nu weer gewoon 2500 in de PW. Dan is deze toch iets leuker. Je zou kunnen kijken of iemand je 100-400 wil overnemen voor leuke prijs.....
Ik bedoelde dat in de prijs van 1499 euro de 200mm lens én de MC14 zit. 🙂sys64738 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:31:
[...]
Tja, ik heb de 40-150 Pro al dus om deze erbij te halen is wat over the top.
Helaas is de MC20 niet inclusief MC14 hoor. Je koopt de ene of de andere. Zag net wel dat ie bij cameraNU in de aanbieding was voor 379. Dat wordt al interessanter.
Die 300m F4 blijft inderdaad loeier duur. Heel soms is ie 2100 maar nu weer gewoon 2500 in de PW. Dan is deze toch iets leuker. Je zou kunnen kijken of iemand je 100-400 wil overnemen voor leuke prijs.....
Olympus blijft meestal inderdaad op dezelfde prijsstelling. De Nikon 300mm F4 PF is beduidend goedkoper én lichter én kleiner. En dat met full frame glas.
Verkoop is inderdaad een optie.
@mr_MA
wat foto's gemaakt opgezocht wel geprocessed uit raw:
:strip_exif()/f/image/qFdIA9oTZuk8pUuaf9V4ZwWP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0zroEHH8B5VwCAbsSg8t2Czs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6QcV6WCrxTzJiJMIwZbVdLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U1E56JIwcm83C3ALtgDLVHNx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MLqyTIavzI7zJj35XDfmpubt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bp4Up0bnpdFNTt7FpSue9ipM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y0ug87cGXChIYrLfZIZxfbm3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YDE9TIBziVFl0rQ1A2M7jwIH.jpg?f=fotoalbum_large)
geen ooc jpgs maar met dxoplv3 behandeld.
en deze zijn serieus behandeld:
:strip_exif()/f/image/hHcGO5zGNjQFekRD10aon5Z6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7m21y4zj92mXBZ4oMScpAQx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4h8LguZWf6V7iNDJabOA0ZPP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/08h4EJ8mX1CIkmFUaeC47R8D.jpg?f=fotoalbum_large)
eentje is een pl12-60mm tervergelijking
wat foto's gemaakt opgezocht wel geprocessed uit raw:
:strip_exif()/f/image/qFdIA9oTZuk8pUuaf9V4ZwWP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0zroEHH8B5VwCAbsSg8t2Czs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6QcV6WCrxTzJiJMIwZbVdLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U1E56JIwcm83C3ALtgDLVHNx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MLqyTIavzI7zJj35XDfmpubt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bp4Up0bnpdFNTt7FpSue9ipM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y0ug87cGXChIYrLfZIZxfbm3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YDE9TIBziVFl0rQ1A2M7jwIH.jpg?f=fotoalbum_large)
geen ooc jpgs maar met dxoplv3 behandeld.
en deze zijn serieus behandeld:
:strip_exif()/f/image/hHcGO5zGNjQFekRD10aon5Z6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7m21y4zj92mXBZ4oMScpAQx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4h8LguZWf6V7iNDJabOA0ZPP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/08h4EJ8mX1CIkmFUaeC47R8D.jpg?f=fotoalbum_large)
eentje is een pl12-60mm tervergelijking
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Oh haha. Ja dat schreef ik toch ook al: Die TC zit er bij.Jackie Moon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:36:
[...]
Ik bedoelde dat in de prijs van 1499 euro de 200mm lens én de MC14 zit. 🙂
Olympus blijft meestal inderdaad op dezelfde prijsstelling. De Nikon 300mm F4 PF is beduidend goedkoper én lichter én kleiner. En dat met full frame glas.
Verkoop is inderdaad een optie.
En inderdaad. De prijs van die Olympus 300mm blijft één van de onverklaarbare zaken op deze wereld. Zal ongetwijfeld door het lage aantal verkochte units komen. Maar ja das beetje kip-ei verhaal. Voor de helft zou ik hem zeer waarschijnlijk wel gekocht hebben voor erbij.
Maak me dan ook "zorgen" over het prijskaartje dat de 150-400 van ze gaat krijgen straks.
Het valt me trouwens op dat Panasonic jpg's niet volledig van de vervorming door de lens zijn ontdaan. Als ik de raw-foto's in bijv. darktable of RawTherapee verwerk zijn ze anders qua vervorming dan de output van de camera. Mensen dit ook opgevallen?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik denk zoietssys64738 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:30:
[...]
Maak me dan ook "zorgen" over het prijskaartje dat de 150-400 van ze gaat krijgen straks.
pricewatch: Canon EF200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
ora et labora
Dit was mij ook opgevallen bij de 20mm 1.7, maar ik heb niet het idee dat Rawtherapee altijd beter is. Waar heeft Rawtherapee de lensprofielen vandaan: community-sourced?Salvatron schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:38:
Het valt me trouwens op dat Panasonic jpg's niet volledig van de vervorming door de lens zijn ontdaan. Als ik de raw-foto's in bijv. darktable of RawTherapee verwerk zijn ze anders qua vervorming dan de output van de camera. Mensen dit ook opgevallen?
ik heb het getest en darktable doet het beter dan de panasonic. Hetzelfde zal wel gelden voor rawtherapee. Je ziet ook soms lichte bogen in panasonic's output terwijl er rechte lijnen verwacht kunnen worden.euchromatic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:11:
[...]
Dit was mij ook opgevallen bij de 20mm 1.7, maar ik heb niet het idee dat Rawtherapee altijd beter is. Waar heeft Rawtherapee de lensprofielen vandaan: community-sourced?
Het is inderdaad vanuit open source oid waar de profielen vandaan komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Salvatron op 22-06-2020 13:54 ]
Olympus verkoopt zijn cameradivisie, deze keer bevestigd door Olympus zelf.
https://www.sonyalpharumo...s-camera-business-to-jip/
https://www.sonyalpharumo...s-camera-business-to-jip/
Dat klinkt toch niet echt als heel best nieuws voor MFT.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Was/is Olympus niet nog de enige nog redelijk actieve speler in deze markt? Dan is het inderdaad slecht nieuws vrees ik. Hopelijk niet voor de MFT gebruikers.
Panasonic toch ook?MRIdev schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:36:
Was/is Olympus niet nog de enige nog redelijk actieve speler in deze markt? Dan is het inderdaad slecht nieuws vrees ik. Hopelijk niet voor de MFT gebruikers.
Ik had eigenlijk besloten om in de loop van het jaar een E-M1 mark iii te gaan kopen, maar van dit nieuws ga ik toch wel een beetje twijfelen.
Panasonic is er ook nog, maar die is zich natuurlijk ook wel wat aan het richten op FF.
Panasonic is er ook nog, maar die is zich natuurlijk ook wel wat aan het richten op FF.
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
https://www.olympus-globa...2020/contents/ir00013.pdf
It's true. Zat er wel beetje aan te komen hoewel die SL mount juist weer hoop bood.
Dit is natuurlijk erg slecht nieuws voor de hele MFT wereld en het is maar de vraag of Panasonic de kar in haar eentje blijft trekken.
Ik zat ook te kijken naar mijn volgende MFT camera maar misschien tijd om eens verder te kijken? Krijgt die stomme Tony dan toch gelijk?
It's true. Zat er wel beetje aan te komen hoewel die SL mount juist weer hoop bood.
Dit is natuurlijk erg slecht nieuws voor de hele MFT wereld en het is maar de vraag of Panasonic de kar in haar eentje blijft trekken.
Ik zat ook te kijken naar mijn volgende MFT camera maar misschien tijd om eens verder te kijken? Krijgt die stomme Tony dan toch gelijk?

Mja, maar echt hard gaat het daar dat ook niet. Er is na introductieset (50,24-105,24-70 70-200) slechts èèn lens bijgekomen (20-60)hatsa schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:41:
Maar opzich wel logisch van olympus. ik meende dat ze jaren achter elkaar verlies draaiden op de camera tak.
ora et labora
Ik begin nu ook wel bang te worden dat MFT uitgefaseerd wordt. Panasonic toont weinig interesse in doorontwikkeling en de L-mount lijkt me met partners Leica en Sigma meer slagingskans te hebben. Misschien dat er nog wat niche-producten voor video worden gemaakt, maar voor fotografie lijkt me het een dood einde. Erg jammer.
Dat is de vraag ja. Maar ook de andere camera fabrikanten hebben allemaal hun exclusieve mounts. Dus we zullen het wel zien.sys64738 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:47:
https://www.olympus-globa...2020/contents/ir00013.pdf
Dit is natuurlijk erg slecht nieuws voor de hele MFT wereld en het is maar de vraag of Panasonic de haar in haar eentje blijft trekken.
Persoonlijk gebruik ik MFT alleen als extra camera er bij voor als ik weinig gewicht mee wil nemen. Dus verwacht over een paar jaar wel een mooie tweedehands te kunnen vinden als mensen over gaan stappen.
Panasonic heeft nu een extra uitdaging. Doe je nog iets met MFT en wordt de L-mount nog wel wat?
MFT heeft natuurlijk nog wel een behoorlijke installed base, maar het signaal van Olympus zal door potentiële klanten vermoedelijk neerkomen op een doodverklaring en dus teken om niet in te stappen.
De L-Mount kan ook nog geen deuk in een pakje boter slaan. Dat Leica en Sigma zich eraan verbonden hebben zegt natuurlijk niets. Leica is het niche-merk pur sang, zeker met de L-mount terwijl Sigma het leuk doet met objectieven maar als camera merk misschien qua aantallen nog wel droeviger is dan Leica.
Neem even voor het gemak de dominante positie van Sony op mirrorless FF en de behoorlijke, soms wanhopige pogingen van Nikon en Canon om hun bestaande markt te behouden en nieuwe (mirrorless) klanten te veroveren. Dat lukt zowel Canon alsook Nikon maar erg matig ondanks de enorme "fanbase".
De hele markt is verzadigd en krimpt alleen maar en daar is geen verandering in zicht. Wij zien hier graag de zonnige kant van de markt als enthousiaste "fotografen", maar de gemiddelde burger zal steeds minder noodzaak zien om in de dure camera's te investeren die alleen maar duurder worden.
Misschien dat ook Panasonic binnenkort zijn knopen telt...
MFT heeft natuurlijk nog wel een behoorlijke installed base, maar het signaal van Olympus zal door potentiële klanten vermoedelijk neerkomen op een doodverklaring en dus teken om niet in te stappen.
De L-Mount kan ook nog geen deuk in een pakje boter slaan. Dat Leica en Sigma zich eraan verbonden hebben zegt natuurlijk niets. Leica is het niche-merk pur sang, zeker met de L-mount terwijl Sigma het leuk doet met objectieven maar als camera merk misschien qua aantallen nog wel droeviger is dan Leica.
Neem even voor het gemak de dominante positie van Sony op mirrorless FF en de behoorlijke, soms wanhopige pogingen van Nikon en Canon om hun bestaande markt te behouden en nieuwe (mirrorless) klanten te veroveren. Dat lukt zowel Canon alsook Nikon maar erg matig ondanks de enorme "fanbase".
De hele markt is verzadigd en krimpt alleen maar en daar is geen verandering in zicht. Wij zien hier graag de zonnige kant van de markt als enthousiaste "fotografen", maar de gemiddelde burger zal steeds minder noodzaak zien om in de dure camera's te investeren die alleen maar duurder worden.
Misschien dat ook Panasonic binnenkort zijn knopen telt...
Niet heel fijn nieuws als je net voor heel veel euro's mft spullen heb gekocht....
Ik denk niet dat het meteen einde verhaal is. JIP schijnt dit vaker te doen en proberen de markt weer profitable te maken. Dus zal het leren.
Ik denk niet dat het meteen einde verhaal is. JIP schijnt dit vaker te doen en proberen de markt weer profitable te maken. Dus zal het leren.
Dat vooral. Veel consumenten gaan nu met een andere manier om met foto's. Foto's worden veel meer met smartphones gemaakt en worden door velen bijna exclusief op die toestellen geconsumeerd. Ondertussen is de kwaliteit van de smartphonecamera gestegen én zorgt slimme bewerking ervoor dat het resultaat er goed uitziet op een klein scherm.Sodela schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:49:
De markt wordt dus inderdaad flink kleiner. Er is nog wel vraag naar de flexibiliteit van verwisselbare lenzen en naar een hogere beeldkwaliteit maar voor een flink stuk van de markt is het kiekje van een smartphone goed genoeg. Om nog maar te zwijgen over het gebruiiksgemak. Je moet bij een smartphone maar mikken en de foto trekken terwijl je bij geavanceerdere systemen toch wel wat meer parameters moet betrekken om een goed resultaat te krijgen.
Ik denk dat er bij toestellen met verwisselbare lenzen ook nog wel wat uit te halen valt als men zich meer op de software kant focust. Hulpmiddelen en beeldbewerking in het toestel worden al een tijd met succes gebruikt bij smartphones maar daarbuiten nog vrij weinig. Als men dat zou combineren dan zou men misschien terug consumenten kunnen aantrekken die zich niet willen verdiepen in de techniek maar point & shoot goede resultaten willen boeken.
[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-06-2020 14:26 ]
Hangt er vanaf of je set naar tevredenheid is of dat je nog wilde wachten op nog te ontwikkelen objectieven.Cliffie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:22:
Niet heel fijn nieuws als je net voor heel veel euro's mft spullen heb gekocht....
Het is natuurlijk niet dat je MFT set ineens minder gaat presteren of zo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is dat ooit anders geweest dan? Vroeger had je compactcamera's, tegenwoordig zijn die niet veel meer nodig omdat je telefoons hebt. Echter vervangen telefoons nog steeds geen dslr's en systeemcamera's.Admiral Freebee schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:25:
[...]
Dat vooral. Veel consumenten gaan nu met een andere manier om met foto's. Foto's worden veel meer met smartphones gemaakt en worden door velen bijna exclusief op die toestellen geconsumeerd. Ondertussen is de kwaliteit van de smartphonecamera gestegen én zorgt slimme bewerking ervoor dat het resultaat er goed uitziet op een klein scherm.
De markt wordt dus inderdaad flink kleiner. Er is nog wel vraag naar de flexibiliteit van verwisselbare lenzen en naar een hogere beeldkwaliteit maar voor een flink stuk van de markt is het kiekje van een smartphone goed genoeg. Om nog maar te zwijgen over het gebruiiksgemak. Je moet bij een smartphone maar mikken en de foto trekken terwijl je bij geavanceerdere systemen toch wel wat meer parameters moet betrekken om een goed resultaat te krijgen.
Ik denk dat er bij toestellen met verwisselbare lenzen ook nog wel wat uit te halen valt als men zich meer op de software kant focust. Hulpmiddelen en beeldbewerking in het toestel worden al een tijd met succes gebruikt bij smartphones maar daarbuiten nog vrij weinig. Als men dat zou combineren dan zou men misschien terug consumenten kunnen aantrekken die zich niet willen verdiepen in de techniek maar point & shoot goede resultaten willen boeken.
Volgens mij verkoopt Fujifilm meer Instax-producten dan X-systeem, dus lijkt me geen niche voor Fujifilm.PageFault schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:49:
[...]
De instantcamera's is maar een kleine niche markt.
Ik verwacht wel dat Fujifilm blijft bestaan en Leica ook. Fujifilm vanwege Instax en Leica omdat ze nou eenmaal een luxemerk zijn met voldoende aanhang in een kleine niche.Pentax/Ricoh (zijn al weer even getrouwd) is al op sterven na dood, Nikon is al bezig met het regelen van de uitvaart. Zolang Panasonic het goed blijft doen in video en andere consumer produkten, verwacht ik dat die wel blijft bestaan, naast Canon en Sony. De rest gaat de pijp uit.
Ik denk dat Samsung een grote speler op de foto- en videomarkt had kunnen worden als ze door waren gegaan. Ze zijn de enige die een poging deden tot integratie van Android in een systeemcamera (Galaxy NX) wat toen te vroeg was. Zolang een telefoon nog niet zo prettig te bedienen is als een echte camera, is er nog een markt voor aparte camera's. Maar die moeten zo langzamerhand wel eens de mogelijkheid krijgen om rechtstreeks vanaf de camera te delen met familie en vrienden. Samsung had goud in handen, maar ze zagen het niet.Ik denk dat Samsung slim was om eruit te stappen, die zagen ook al gebeuren dat de Smartphones een grotere rol gingen spelen dan een willekeurige andere camera voor de massa.
Smartphones vervangen wel deels DSLR's en systeemcamera's. Ze bieden niet dezelfde flexibiliteit en kwaliteit maar anderzijds is het niveau nu voldoende dat veel gebruikers tevreden zijn én wordt er tegelijkertijd ook minder van verwacht omdat foto's steeds minder vaak afgedrukt worden of op een groot scherm bekeken worden. Hoe vaak denk je zelf wel niet dat een foto er nog wel oké uitziet op je telefoon maar dat hij helemaal door de mand valt op een groot scherm? Geen detail, lelijke noise reduction, geen onderwerpisolatie (tenzij je de overduidelijk neppe bokeh effectjes aanzet), enz. Maar veel mensen vinden het best omdat ze de foto's ook enkel consumeren op dat kleine scherm.Salvatron schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Is dat ooit anders geweest dan? Vroeger had je compactcamera's, tegenwoordig zijn die niet veel meer nodig omdat je telefoons hebt. Echter vervangen telefoons nog steeds geen dslr's en systeemcamera's.
Dat zijn veelal dezelfde mensen die voorheen ook al niet zo happig waren op een echte DSLR. Die hadden hooguit een DSLR omdat de compact nog écht ruk was. Mensen die in volle overtuiging voor een DSLR gekozen hebben stappen echt niet over naar een telefoon. Hooguit naar systeem vanwege formaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Het blijven gemiste sales en gemiste kansen om mensen in een systeem te trekken.
Van Fujifilm: dat geeft meer aan dat het heel erg gesteld is met de verkoop van de X produktlijn, ik zie de instax camera's nooit in het wild en ken ook werkelijk niemand die er een heeft.Kwintessens schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Volgens mij verkoopt Fujifilm meer Instax-producten dan X-systeem, dus lijkt me geen niche voor Fujifilm.
[...]
Ik verwacht wel dat Fujifilm blijft bestaan en Leica ook. Fujifilm vanwege Instax en Leica omdat ze nou eenmaal een luxemerk zijn met voldoende aanhang in een kleine niche.
[...]
Ik denk dat Samsung een grote speler op de foto- en videomarkt had kunnen worden als ze door waren gegaan. Ze zijn de enige die een poging deden tot integratie van Android in een systeemcamera (Galaxy NX) wat toen te vroeg was. Zolang een telefoon nog niet zo prettig te bedienen is als een echte camera, is er nog een markt voor aparte camera's. Maar die moeten zo langzamerhand wel eens de mogelijkheid krijgen om rechtstreeks vanaf de camera te delen met familie en vrienden. Samsung had goud in handen, maar ze zagen het niet.
Leica blijft bestaan vanwege alle andere activiteiten die ze doen, niet vanwege hun fotografie afdeling.
Ik ben met je eens dat een dedicated camera veel fijner qua ergonomie en bediening is, maar ik zie ook wel dat iedereen een telefoon op zak heeft en zelden een camera. Android zie ik niet als een voordeel voor een camera. Panasonic heeft dat ook in 2014 gedaan, dus het zal er om spannen wie het eerste was.
Delen vanaf een camera via een smartphone is volgens mij al redelijk standaard volgens mij. Of het allemaal vriendelijk is...
Samsung zag dat de camera markt ten dode was opgeschreven en is er op tijd uit gestapt.
@Admiral Freebee
Denk je? Ik denk dat iemand die een DSLR niet wil vanwege zijn redenen hem ook echt niet gaat nemen als telefoons geen foto zouden maken.
Denk je? Ik denk dat iemand die een DSLR niet wil vanwege zijn redenen hem ook echt niet gaat nemen als telefoons geen foto zouden maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 24-06-2020 16:47 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik reageer hier omdat het verzoek was om de discussie hier verder te voeren.
Het idiote is dat steeds meer mensen fotograferen dus fotografie leeft meer dan ooit. Maar men verwacht wel dat gemaakte foto’s meteen zijn te delen, meteen zijn opgeslagen in dezelfde cloud als waar de mobiel de foto’s in bewaart en dat de losse camera betere beeldkwaliteit levert wanneer je de foto’s toont op een televisie/tablet dan op een telefoonschermpje. En geen enkele losse camera levert op dit moment dat gemak op.
Dat komt omdat je alleen maar kijkt naar wat je hier in Europa ziet. Instax is ontzettend populair in Azië. Ik hoor van vrienden met kinderen dat het ook ontzettend populair is bij tienermeiden.PageFault schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:00:
[...]
Van Fujifilm: dat geeft meer aan dat het heel erg gesteld is met de verkoop van de X produktlijn, ik zie de instax camera's nooit in het wild en ken ook werkelijk niemand die er een heeft.
Leica maakt winst op hun fotografieafdeling, die tak is gezond en draait goed genoeg op zichzelf.Leica blijft bestaan vanwege alle andere activiteiten die ze doen, niet vanwege hun fotografie afdeling.
Dat is het punt, iedereen heeft al een camera op zak, dus als je iets wil bieden dat beter is, dan moet het op zijn minst kunnen doen wat je ook kunt met die camera die je altijd bij je hebt. En dat is online delen. Bijna niemand print, maar delen op social media gebeurt heel veel. Ik ken zat mensen die graag een losse camera willen (ook geen gezeur dat de telefoon sneller leeg gaat) maar die daar weer vanaf stappen als ze merken dat ze niet meteen hun foto’s kunnen delen via Facebook, Instagram of Whatsapp. En nee, het is niet voldoende dat je de foto’s even snel kunt overzetten naar je telefoon. En een continue bluetooth-verbinding is ook niet prettig voor de batterij.Ik ben met je eens dat een dedicated camera veel fijner qua ergonomie en bediening is, maar ik zie ook wel dat iedereen een telefoon op zak heeft en zelden een camera. Android zie ik niet als een voordeel voor een camera. Panasonic heeft dat ook in 2014 gedaan, dus het zal er om spannen wie het eerste was.
Dat dus. Niet gebruiksvriendelijk.Delen vanaf een camera via een smartphone is volgens mij al redelijk standaard volgens mij. Of het allemaal vriendelijk is...
Maak ervan wat je wilt. De Samsung NX1 is nog steeds een van de beste systeemcamera’s en ze hadden nu een goede positie kunnen hebben als ze door waren gegaan.Samsung zag dat de camera markt ten dode was opgeschreven en is er op tijd uit gestapt.
Het idiote is dat steeds meer mensen fotograferen dus fotografie leeft meer dan ooit. Maar men verwacht wel dat gemaakte foto’s meteen zijn te delen, meteen zijn opgeslagen in dezelfde cloud als waar de mobiel de foto’s in bewaart en dat de losse camera betere beeldkwaliteit levert wanneer je de foto’s toont op een televisie/tablet dan op een telefoonschermpje. En geen enkele losse camera levert op dit moment dat gemak op.
Wat een slecht nieuws zeg. Ik vrees dat mft nu wel begraven kan worden. Papasonic was alles behalve fanatiek op het platform en is zelfs aan het flirten met FF camera's.
Ik heb even gekeken wat een ff systeemcamera kost maar dat is niet niks zeg. De knetter! dat is 4x langer sparen dan bij mft. Ik was er juist zo blij mee! draagbaar met prima kwaliteit!
Ik heb even gekeken wat een ff systeemcamera kost maar dat is niet niks zeg. De knetter! dat is 4x langer sparen dan bij mft. Ik was er juist zo blij mee! draagbaar met prima kwaliteit!
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Het is nog te vroeg om te zeggen dat het klaar is met MFT, maar ik zou zeker wachten met het kopen van MFT totdat er meer bekend is wat JIP met Olympus wil doen.stevens20 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:55:
Wat een slecht nieuws zeg. Ik vrees dat mft nu wel begraven kan worden. Papasonic was alles behalve fanatiek op het platform en is zelfs aan het flirten met FF camera's.
Los daarvan bestaat er natuurlijk nog zoiets als APS-sensoren, die je vindt bij Canon, Nikon, Fujifilm en Sony. Er zijn dus nog wel compacte, betaalbare alternatieven voor MFT.
En anders is er altijd nog de tweedehands markt. Daar kan je nog jarenlang je MFT collectie uitbreiden, maar ook goedkoop in een APS-C of FF systeem instappen. Om dezelfde kwaliteit als je vertrouwde MFT camera te halen, heb je bij de grotere sensors niet het nieuwste van het nieuwste nodig.
Van tijd tot tijd bekruipt mij het gevoel dat ik niet verder zou moeten met MFT omdat het systeem (in mijn ogen) geen lang leven beschoren is. En dan bedenk ik dat ik, een vrij beroerde amateur, met de nu beschikbare lenzen en camera’s nog 3 levens verder kan... opgelucht tot de volgende aanval van koopzucht
stevens20 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:55:
Wat een slecht nieuws zeg. Ik vrees dat mft nu wel begraven kan worden.

MFT is groter dan Panasonic en Oympus he? Blackmagic bijv, of DJI.
Want de 10-25 f1.7 zoom is geen fanatieke lens? Zon grote en dure lens vergt wat mij betreft de nodige toewijding. Ze hebben zelfs vandaag nog een nieuwe MFT camera uitgebracht. de G100.Papasonic was alles behalve fanatiek op het platform en is zelfs aan het flirten met FF camera's.
al is dat inderdaad een misbaksel zonder enige nuttige toevoeging
En toevallig ook 4x meer sensor oppervlakte. dus even duur per mm2Ik heb even gekeken wat een ff systeemcamera kost maar dat is niet niks zeg. De knetter! dat is 4x langer sparen dan bij mft. Ik was er juist zo blij mee! draagbaar met prima kwaliteit!
Ja ze zijn duurder, maar langzaam aan worden ze wel betaalbaarder. Er zijn geruchten dat zowel sony als panasonic met een betaalbaardere camera gaan komen. eEn anders is er nog de 2e hands markt.De eerste gerneratie a7 is voor een prikkie te koop op MP
ora et labora
De Canon 300D was ooit de eerste digitale spiegelreflex die de 1.000 euro grens doorbrak en nu lijkt de Canon RP dat te gaan doen voor de fullframe systeemcamera's. Het lijkt erop dat Canon en Nikon ervan uitgaan dat uiteindelijk elke fotograaf een fullframecamera (of in historisch meer correcte bewoording: een KLEINbeeldcamera) gaat gebruiken. Ik ben alleen bang dat de doelgroep voor dit soort camera's steeds kleiner wordt.
En met doorbreken bedoel je naar beneden neem ik aan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De eerste is Canon al lang niet meer met een fullframe mirrorless systeemcamera die nieuw onder de €1000 gaat. Dat was de Sony A7 en de A7 II ook al een periode onder €1000 geweest. De A7 II is imho de betere camera t.o.v. de RP.
Maar even ontopic: het zat er natuurlijk al lang aan te komen dat Olympus het niet zou gaan redden. En dan is de vraag of ze het met een doorstart wel gaan redden. Panasonic doet nog wel goed mee in MFT en het zou tof zijn als ze dat blijven doen.
De G100 is gewoon een trend-camera. De naamgeving snap ik alleen totaal niet. Qua naam zou je een opvolger van de G80/G90 verwachten. Bij Panasonic hadden ze het een paar jaar terug nog over dat ze eindelijk de naamgeving logisch hadden met de verschillende series: GH, G, GX (binnen GX ook nog wat onderscheid door enkele cijfers, tientallen, of honderdtallen). Het enige wat de G100 van de G80/G90 heeft, is de zoeker in het midden.
Ik vraag me dus ook heel erg af hoe de opvolger van de G90 gaat heten.
Maar even ontopic: het zat er natuurlijk al lang aan te komen dat Olympus het niet zou gaan redden. En dan is de vraag of ze het met een doorstart wel gaan redden. Panasonic doet nog wel goed mee in MFT en het zou tof zijn als ze dat blijven doen.
De G100 is gewoon een trend-camera. De naamgeving snap ik alleen totaal niet. Qua naam zou je een opvolger van de G80/G90 verwachten. Bij Panasonic hadden ze het een paar jaar terug nog over dat ze eindelijk de naamgeving logisch hadden met de verschillende series: GH, G, GX (binnen GX ook nog wat onderscheid door enkele cijfers, tientallen, of honderdtallen). Het enige wat de G100 van de G80/G90 heeft, is de zoeker in het midden.
[ Voor 61% gewijzigd door Universal Creations op 24-06-2020 23:11 ]
O ja, helemaal vergeten. Stom van me.Universal Creations schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:03:
De eerste is Canon al lang niet meer met een fullframe mirrorless systeemcamera die nieuw onder de €1000 gaat. Dat was de Sony A7 en de A7 II ook al een periode onder €1000 geweest. De A7 II is imho de betere camera t.o.v. de RP.
Nou hield ik laatst de RP voor het eerst vast en dat vond ik toch wel echt een stuk beter dan de A7ii die ik een tijdje heb gehad. En ik ken de sensor van de RP, want ik heb ook een tijdje een Canon 6Dii gehad. En eerlijk gezegd vond ik die output fijner dan de Sony. Mooiere kleuren en sneller naar mijn smaak als raw. Waarom vind jij de A7ii beter?
Vergelijkingen tussen Sony en Canon fullframe-camera's in het MFT-topic gaat me toch wat té ver off-topic
Ticking away, the moments that make up a dull day
@Universal Creations de naamgeving bij Panasonic is al lang een zootje. Verschillende modelnummers per regio, onlogische reeksen,...
Het is zo erg dat ik zelf al niet meer weet exact welke body's ik heb
Het is zo erg dat ik zelf al niet meer weet exact welke body's ik heb

Daar heb je zeker gelijk in, ik heb al mijn canon full frame apparatuur verkocht en een pen-f (emotie was iets zwaarder dan het beste eruit halen) gekocht (tweedehands). Het is echt een verademing om van een hele foto tas een klein tasje mee moeten nemen en wordt alleen al blij als ik mijn camera zie. Het heeft mij veel meer plezier en gemak gebracht waarbij mijn foto hobby echt een impuls heeft gekregen. Dat veranderd de komende tijd niet.Gonadan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:56:
[...]
Hangt er vanaf of je set naar tevredenheid is of dat je nog wilde wachten op nog te ontwikkelen objectieven.
Het is natuurlijk niet dat je MFT set ineens minder gaat presteren of zo.
Wat wel gaat veranderen is je mindset:
Ga je nog veel geld spenderen in iets wat mogelijk een dead-end gaat zijn? Je resell value is ruk op een gegeven moment hoewel je plezier zeker niet minder wordt. En wat betekend het voor vervangingsonderdelen.
[ Voor 10% gewijzigd door -Splash- op 25-06-2020 08:55 ]
Dat is precies wat ik bedoel inderdaad. Wil je nog uitbreiden of investeren dan is dat misschien niet meer handig, maar zolang je set naar tevredenheid is zou ik hem lekker blijven gebruiken.
Misschien wordt het zelfs meer waard omdat MFT schaarser wordt.
Misschien wordt het zelfs meer waard omdat MFT schaarser wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zal wel dubbel blijven. Dat de resale value naarbeneden gaat (lijkt me waarschijnlijker dan dat het omhoog gaat
) betekend dat je set minder waard wordt, en grote investeringen minder aantrekkelijk. Tegelijk betekend het ook dat je zelf goedkoper tweedehands spul kan kopen.
Maar euhm, misschien moeten we MFT nog niet doodverklaren voor het dood is. Optimistisch denken jongens (en meisjes)
Maar euhm, misschien moeten we MFT nog niet doodverklaren voor het dood is. Optimistisch denken jongens (en meisjes)
Voor mijn gevoel doet Pana het nog slechter. Ik zie die iig minder in het wild. Maar dat komt wellicht door verschillende doelgroepen, waarbij ik meer in de Oly doelgroep val (=foto en geen / weinig video). Qua verkopen zie ik Olympus ook altijd steevast boven Panasonic staan in diverse statistieken. Al zegt dat laatste natuurlijk niks over de financiële gezondheid van de 2 bedrijven.Universal Creations schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:03:
Ik wacht iig nog even af, maar ik denk sowieso dat de 40-150 pro er gaat komen, en mocht de toekomst van Oly niet zo rooskleurig blijken, dan tik ik waarschijnlijk nog wel een E-M1.3 op de kop in de uitverkoop. Dan kan ik iig weer leuke tijd vooruit. Vooralsnog weinig interesse te moeten overstappen op ander systeem.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
True, we lopen wat op de zaken vooruit. Toch zie ik wel een significant risico, want wie gaat Panasonic nu nog echt uitdagen om met prachtspul voor een redelijke prijs te komen?Sissors schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:22:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De andere camerafabrikanten. Ik zag Olympus sowieso niet als de primaire concurrent voor Panasonic, maar meer alle andere camerafabrikanten.Gonadan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:28:
[...]
True, we lopen wat op de zaken vooruit. Toch zie ik wel een significant risico, want wie gaat Panasonic nu nog echt uitdagen om met prachtspul voor een redelijke prijs te komen?
- sys64738
Moderator Foto & Video
Press play on tape
Fuji, Sony, Canon. Als ze het echt laten verwateren, stapt iedereen uiteindelijk wel over. Dus daar moeten ze voor oppassen.Gonadan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:28:
[...]
True, we lopen wat op de zaken vooruit. Toch zie ik wel een significant risico, want wie gaat Panasonic nu nog echt uitdagen om met prachtspul voor een redelijke prijs te komen?
Wel hebben ze natuurlijk het voordeel dat bestaande MFT shooters straks alleen nog bij hun terecht kunnen voor lenzen. Dus een half-monopolie hebben ze wel.
Dat was meer waar ik op doelde inderdaad, binnen het MFT ecosysteem. Daarbuiten is uiteraard meer dan genoeg concurrentie, maar een overstap naar een ander systeem is voor veel MFT-schieters ook niet zomaar een aantrekkelijke optie. Fuji is toch wel echt anders (en duur) en bij de andere merken proberen ze je al snel naar fullframe te pushen. 
Binnen het ecosysteem is de drang om te winnen van de ander een stuk minder nu, ik hoop dat je dat dan niet te veel terug gaat zien in de stroom van nieuwe objectieven.
Binnen het ecosysteem is de drang om te winnen van de ander een stuk minder nu, ik hoop dat je dat dan niet te veel terug gaat zien in de stroom van nieuwe objectieven.
[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 25-06-2020 09:36 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1 van de andere voordelen van mft is dat je relatief makkelijk en betaalbaar in het telezoombereik komt. Mijn 40-150 + 1,4 extender geeft toch al 420mm equivalent. Als ik dat met fullframe wil oplossen, moet ik dieper in de buidel tasten en is de setup nog stukken zwaarder.
Gisteren is de 60mm f2.8 macrolens binnengekomen, ben erg benieuwd!
Gisteren is de 60mm f2.8 macrolens binnengekomen, ben erg benieuwd!
De sigma 100-400 voor mirrorless (onlangs verschenen) kost je maar 1000 euro ipv 1400 voor de olympus. hij is wel iets zwaarder. ( 1130 grams vs 930)Cliffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:50:
Mijn 40-150 + 1,4 extender geeft toch al 420mm equivalent. Als ik dat met fullframe wil oplossen, moet ik dieper in de buidel tasten en is de setup nog stukken zwaarder.
dus dat verschil valt best mee.
ora et labora
Wel een andere buildkwaliteit als ik dat zo even snel lees. Meer plastic, niet weathersealed, geen internal zoom. Maar inderdaad, er zijn zeker opties in het fullframe kampmrc4nl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:12:
[...]
De sigma 100-400 voor mirrorless (onlangs verschenen) kost je maar 1000 euro ipv 1500 voor de olympus. hij is wel iets zwaarder. (930 vs 1130 gram)
dus dat verschil valt best mee.
@Cliffie Wat is "internal zoom"?
Zoomlens die niet langer wordt bij zoomen.
ora et labora
Ben ook tevreden tot nu toe over de recente mft aankopen (OM-D E-M5 Mark III, 40-150 Pro + 1.4 extender + 60mm macro). Moet nog veel meer op pad, maar helaas door een operatie aan huis gekluisterd momenteel. Hoop snel weer op stap te kunnen!
En dus geen/minder stofhapper is. (probleem dat de uitschuifbare lensjes van compactcamera's ook zo vaak kennen)
Even over MFT. Verbaasd ben ik niet. In november schreef ik:
"In principe klopt het natuurlijk, dat het gouden decennium van de digitaalkamera voorbij is. Ik heb dat hier al eerder geschreven. Kameraspul gaat weer het niche-produkt worden, dat het al de tientallen jaren voor de introductie van de digitaalkamera was. De fabrikanten moeten zich daarop instellen. De meeste merken zal dat wel lukken, verwacht ik. Vooral die met de langste geschiedenis zullen niet zomaar opgeven. Dat zie ik een newkomer als Sony nog eerder doen. (Samsung deed het voor, en besliste erg vroeg dat phones de markt is, waar de winsten liggen. Goed management die Koreanen)"
Waarschijnlijk was ik nog te optimistisch. Het ziet er naar uit, dat er toch meerdere merken gaan stoppen. En dat kunnen evengoed de succesvolle merken zijn. De hele markt gaat namelijk naar de klote, en voor een succesvolle massaproducent kan dat sneller exit betekenen, dan voor een kwakkelende niche-aanbieder, die vaak een kleine divisie van een groter succesvol bedrijf is.
Voor de digitale fotografie had ik al analoog spul (vanaf '87). Dat hadden slechts weinigen. De meeste mensen bezaten voor de vakantiekiekjes een analoge compactcamera, evt. zelfs een polaroid. (nu Instax)
Oom Karel nodigde het eerste oktoberweekend met herstweer voor een dia-avond met zijn reisfoto's uit, neefje Hans zat op de schoolfotoclub en had na jaren zeuren z'n ouders zover gekregen, dat ie van de kleinste slaapkamer in het huis een donkere kamer mocht maken, en zwager Peter liep in het weekend de sportvelden en hallen af om de jongens bij voetbal en de meiden bij dansen en zwemmen te fotograferen. Verder was er geen enkel familielid serieus met fotografie bezig.
De intrede van de digitale camera veranderde dit voor een korte periode, en door de komst van steeds betere smartphonecamera's gaan we nu weer terug naar "vroeger". Waarbij het zoontje van neef Hans nu wel een donkere kamer heeft, maar daar zit ie de hele dag te gamen. Die valt dus als camerakoper af, en schoenen verslijt ie ook nauwelijks. Dat joch verbruikt slechts PC's, beeldschermen en burostoelen...
De huidige generatie camera's (om het even of systeem of DSLR) zijn hetzelfde wat de paardenkoets kort voor de intrede van de betaalbare auto was: een ten dode opgeschreven product. (als niche zal het blijven bestaan, maar elke paar jaar nieuwe flink betere modellen gaat voorbij zijn. Net als vroeger bij analoog)
De producenten konden tijdens het analoge tijdperk met compactcamera's nog massa produceren om het spiegelreflexgebeuren te ondersteunen, dat valt toekomstig weg, want die markt hebben de phoneproducenten nu in handen.
Kortom, het ziet er niet best uit.
Voor de professionele fotograaf en de fanatieke amateur gaat imho dat niche-aanbod in de toekomst flink duurder worden, en met minder R&D budget de technische vooruitgang langzamer.
En doorsneespul wordt 2e hands dan goedkoper (zie je nu al).
Ik had overigens altijd al m'n twijfels aan MFT (gevoed door het snelle sterven van FT), en ben om die reden naast Nikon-DSLR (voor sport) niet werkelijk ingestapt voor een reis-wandel-uitrusting. Heb een Om-D-10-mkii liggen met 14-150 (superkoopje), maar vind deze eigenlijk al te groot, en verkoop de lens waarschijnlijk, om het met een pana 12-32 en 20/1.7 pancake te proberen. Is dat me nog te groot, gaat alle MFT weg. Phone voor groothoek en Nikon1 voor (tele)zoom, is nu mijn oplossing. Dat spul is 2e hands bijna gratis en met adapter gebruik ik het af en toe om nog meer mm met m'n telezooms te krijgen (300 x 2,7 = 810mm
Vergeef me deze selectieve quote; ik heb je verhaal met plezier gelezen en herken er veel in, maar ik heb geen glazen bol dus wat het nu in de naaste toekomst precies wordt weet ik ook niet. Ik kan me er zelf ook moeilijk aan onttrekken, die hang naar het kleinere en lichtere. Op DPReview lees ik nogal eens dat mensen hun dSLR laten staan sinds ze een Sony RX100 hebben, vooral eentje van de laatste 2 gereraties. Het is ook verbazend te zien wat zo'n mark 6 of 7 allemaal kan, en nog goed ook. Het valt me op dat je een beetje een nerd begint te worden als je ergens met een dSLR + zoomtoeter rondsjouwt; beetje normále mensen doen zoiets niet meer. Ik zit dus ook te azen op zo'n RX100 VI, grote kans dat m'n Fuji X-T1 plus lenzen dan in de kast blijft. Best mogelijk dat iets dergelijks in het algemeen een blijvende trend is.
Gisteren is er water op mijn Panasonic G9 gekomen. Vanmorgen kwam ik erachter dat het lcd-display niet meer werkt.
Ik ga over anderhalve week op vakantie en zou het echt heel jammer vinden als mijn camera dan niet volledig werkt of wellicht nog verder kapot gaat.
Alle reparateurs zeggen dat ze het niet binnen een week kunnen oplossen.
Heeft nog iemand tips om het te verhelpen?
Ik ga over anderhalve week op vakantie en zou het echt heel jammer vinden als mijn camera dan niet volledig werkt of wellicht nog verder kapot gaat.
Alle reparateurs zeggen dat ze het niet binnen een week kunnen oplossen.
Heeft nog iemand tips om het te verhelpen?
Dit topic is gesloten.