Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
zijn er hier bezitters van een Panasonic GX9?
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om met Bluetooth de GPS van je telefoon te gebruiken voor tagging van foto's.
Werkt dat? is het een beetje stabiel? of gaat het vaak mis, of vraagt het te veel stroom?

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:45
rdoorn schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:51:
zijn er hier bezitters van een Panasonic GX9?
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om met Bluetooth de GPS van je telefoon te gebruiken voor tagging van foto's.
Werkt dat? is het een beetje stabiel? of gaat het vaak mis, of vraagt het te veel stroom?
Ik ben een bezitter van een GX9. Het is inderdaad mogelijk de gps van je telefoon via Bluetooth te koppelen met de camera. Dit is op pagina 257 van de manual toegelicht. Op zich werkt dit, maar is niet handig: elke keer wanneer je de camera aanzet of weer uit sleep haalt moet er weer een verbinding gemaakt worden. En dat duurt een seconde of 10. En is ook niet stabiel. Het is ook niet heel duidelijk wanneer er een verbinding is: wanneer alleen Bluetooth actief is is het symbool (donker) grijs, wanneer er een verbinding is het symbool zwart.
Beter werkt een tracker op je telefoon (voor iPhone bevoordeeld GPS Hiker), waarbij je de track thuis synchroniseert met je foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
tja dat voegt dan niet zo veel toe. Dat is ook hoe ik nu werk maar dan met google-data en exiftool.
Verder tevreden met de GX9? ik zit te kijken naar een vervanger van mijn Olympus pen E-PL7.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
Inmiddels de panasonic gx9 gekocht. Mooi toestel met fijne draaiwieltjes. Maar wat een gedrocht is dat wifi/bluetooth gedeelte. niet connecten dan weer wel, onhandig wifi wachtwoord telkens instellen. online alleen via Lumix Club met een beperkte mogelijkheid. directe wifi die het eigenlijk nooit doet op je telefoon omdat de App niet lekker werkt voor langer als 10 minuten. wifiverbinding die door de telefoon steeds dicht gaat omdat er geen internet verbinding is. Bah wat is dat weer slecht uitgewerkt. het lijkt wel door 3 verschillende ontwikkelaars gemaakte blokken die wel de specificaties halen maar eigenlijk niet samen kunnen werken en al helemaal niet intuitief tot een fijne beleving komen.

Ik wil gewoon een foto maken en die op mijn telefoon zie en kunnen delen, zonder door allerlei hoepels te moeten voor het werkt met een onhandige app.

Hoe doen jullie dat?

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 22:17
Ik doe allen Wifi connect met mn tv. Geotaggen kost zoveel batterij van beide tijdens connectie dat ik er mee gestopt ben.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

GX8 had/heeft ook zo'n waardeloze connectivity. Das bij de GX9 dus nog niet gefixt. Gemiste kans.

Maar ik heb er niet zo'n probleem mee. Ik schiet altijd RAW en wil mijn foto's door Lightroom halen voordat ze verder verspreid worden. Maar als dat wel de workflow is die je probeert te bereiken, is dit misschien niet de ideale camera.

Je kunt de app ook als remote gebruiken wat op zich nog handig zou zijn. Maar vanwege die brakke setup doe ik dat ook nooit. Es das voor mij eigenlijk meer een gemis.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een G7, ik weet niet of die anders is? Maar daar heb ik toevallig afgelopen dagen flink wat de Wifi optie van gebruikt als afstandsbediening (zoiets wat ik nooit had verwacht daadwerkelijk te gebruiken).

Eerste keer verbonden met QR code, daarna bleek het makkelijkste Wifi in te schakelen in opties camera -> GSM met camera Wifi laten verbinden -> Panasonic app openen. Vanaf dat moment ging alles eigenlijk verbazingwekkend soepel. Geen enkel probleem gehad, beeld streamde soepel naar mijn telefoon, foto's maken prima, en zo goed als complete bediening was mogelijk. Waarbij sommige instellingen nog makkelijker waren ook door grotere telefoonscherm.

Als jouw telefoon met ander Wifi netwerk verbinding maakt doordat de camera geen internet heeft, dan lijkt me dat een dingetje van je telefoon :P.

Oké, klein detail. Paar keer dit gedaan, laatste keer camera uitgeschakeld, zie ik 10 minuten later dat hij nog steeds op zijn afsluitscherm staat. Reageerde totaal niet meer op de aan/uit schakelaar, en batterij er maar uitgetrokken. Vreemd genoeg stond stabilisatie daarna uit, maar verder lijkt alles nog normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begin dit jaar komt er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Panasonic GX10 en Olympus E-M1 III

Ik wil toch ook weer een m43 camera kopen dit jaar. (Ik heb 4 jaar geleden mijn gx7 verkocht).

Ik zat te denken aan de GX9, PL 15mm en m.Zuiko 60mm macro.
Maar wacht nog even af wat de GX10 wordt.
De GX9 heeft nog steeds dezelfde evf als de gx7 terwijl er ondertussen zoveel beters is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik keek enorm uit naar de GX9 maar dat was de grootste tegenvaller in cameraland ooit voor mij. De naam suggereerde dat het de opvolger was van de GX8 maar het was in bijna elk opzicht een stap achteruit.

Dus mijn verwachtingen voor de GX10 zijn niet zo hoog. Maar ik laat me blij verrassen. Een GX8 met 5 of 6 stops IBIS, de EVF en AF van de G9. Ach, eigenlijk gewoon een G9 in GX8 verpakking please.

Ook voor de E-M1 iii zie ik neit echt wat ze gaan verbeteren aan de toch al geweldige mark ii. Wat de MFT wereld wel kan gebruiken is een grote stap voorwaarts op het gebied van de sensor. 20 MP is OK maar iets meer zou lekker zijn. Maar betere high ISO performance zou erg welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 15:45
Als het resultaat van de E-M1 3 introductie enkel betekend dat de 2 een stuk goedkoper wordt is het wat mij betreft geslaagd :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:01
Volgens 43rumors krijgt de E-M1 iii een joystick, dat zou voor mij wel meerwaarde hebben t.o.v. de ii.

Maar voorlopig denk ik dat ik het bij de i houd, eigenlijk ben ik daar nog steeds gewoon heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sys64738 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:47:
Ik keek enorm uit naar de GX9 maar dat was de grootste tegenvaller in cameraland ooit voor mij. De naam suggereerde dat het de opvolger was van de GX8 maar het was in bijna elk opzicht een stap achteruit.

Dus mijn verwachtingen voor de GX10 zijn niet zo hoog. Maar ik laat me blij verrassen. Een GX8 met 5 of 6 stops IBIS, de EVF en AF van de G9. Ach, eigenlijk gewoon een G9 in GX8 verpakking please.
Maar er waren ook veel mensen teleurgesteld in de GX8.
De GX7 had denk ik meer fans dan de GX8.

Mijn wensen voor de GX10 zijn een iets grotere en betere OLED EVF dan die in de gx9.
En een iets dikkere grip.
Ik denk dat dit kan zonder de gx9 veel in formaat te laten groeien)
Zoiets als deze mockup van cameraergonomics.blogspot.com:

https://1.bp.blogspot.com...n%2Bhand%2BOct%2B2019.jpg

Al verwacht ik niet dat Panasonic deze kant op gaat met het ontwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 24-01-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vorig jaar een OM-D 10 mk III gekocht met rente punten en nu ik er wat lenzen bij heb (de 9mm lenscap - geniaal lensje! en een 300 mm spiegel) ben ik wel fan geworden van de Olympus MFT.
Zozeer dat ik er aan denk om er wat primes bij te kopen (25mm lijkt me wel een mooie brandpuntafstand) maar hoe meer lenzen, hoe leuker het is om er een tweede body bij te kopen.

En dat is mijn vraag, is een Olympus OM-D E-M5 uit 2012 daarvoor geschikt? Lijkt mij een leuke reserve body, natuurlijk zonder wifi en 4k filmen maar om ernaast te hangen of te gebruiken als mijn vriendin en ik er samen op uit trekken.

offtopic:
Ze had nooit veel met fotograferen al wilde ze als kind wel fotograaf worden. Toen ik laatst uitlegde hoe ze op haar mobiel de scherpte/diepte kon regelen ging er een wereld voor haar open en ze gaat nu een basis cursus fotografie volgen omdat ze nu ook ziet hoe veel mooier de foto's van mijn Nikon en de Olympus zijn, en dat ik wel die reiger op 250 meter herkenbaar in beeld krijg en zij met haar telefoontje niet).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:33
Waarom niet een E-M10 MK1? Nog steeds geen 4K, maar wel wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Hoe zit het met de "shutter shock" problemen bij de E-M10 Mk1 en de E-M5 Mk1? Want qua prijs zijn dat natuurlijk wel aantrekkelijke "leuk voor erbij"-camera's.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Van die modellen weet ik het niet uit m'n hoofd, maar bij mijn E-P5 is het in 2014 al met firmware opgelost.
https://www.dpreview.com/...ncy-firmware-fix-for-e-p5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mikekiwi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:06:
Waarom niet een E-M10 MK1? Nog steeds geen 4K, maar wel wifi
Zou ook kunnen, de wifi is leuk om stealth te fotograferen (dieren), daar heb ik bij één body al ruim genoeg aan.
Voordeel van een e-m10 is misschien wel dat deze dezelfde accu gebruikt. de 5 heeft een andere en dat is gedoe met twee laders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:33
bobcom schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:15:
Hoe zit het met de "shutter shock" problemen bij de E-M10 Mk1 en de E-M5 Mk1? Want qua prijs zijn dat natuurlijk wel aantrekkelijke "leuk voor erbij"-camera's.
Mijn E-M10 MK1 heeft gewoon de anti shutter shock 0s electronic first curtain shutter stand. Ergo: nooit een probleem mee gehad :-)
franssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:58:
[...]

Zou ook kunnen, de wifi is leuk om stealth te fotograferen (dieren), daar heb ik bij één body al ruim genoeg aan.
Voordeel van een e-m10 is misschien wel dat deze dezelfde accu gebruikt. de 5 heeft een andere en dat is gedoe met twee laders.
Die van mij staat toevallig te koop (met 3 batterijen :-) ) en heb er ook nog een 14mm 2.5 prime bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
franssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:51:
...hoe meer lenzen, hoe leuker het is om er een tweede body bij te kopen.

En dat is mijn vraag, is een Olympus OM-D E-M5 uit 2012 daarvoor geschikt? Lijkt mij een leuke reserve body.
Verder is de IBIS natuurlijk uit het jaar Kruik.
Hij lijkt teveel op je huidige camera om extra's te bieden, valt vanwege de leeftijd waarschijnlijk tegen, en hij heeft geen eigenschappen die iets extra's bieden.
Volgens mij heeft hij een andere batterij dan je M10.III, dat is onnodig lastig.

Drie betere opties zijn:
- De M10.II. De Goldilocks van Olympus. Meer configuratie-opties dan je huidige Mark III, maar uitwisselbaar qua batterij. Lijkt zoveel op je huidige camera dat je gedachteloos een camera kunt pakken en het is altijd goed.
- De M5.III. Omdat deze extra features biedt (ProCapture, PD-AF) die je nu niet hebt.
- Een Panasonic zoals de GX80/85. Zelfde klasse als je huidige camera, maar met andere menus, andere functies. Hetzelfde maar toch anders, en daarom misschien in bepaalde situaties beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Tarquin Dank voor je onderbouwde antwoord. uiteindelijk heb ik toch voor de M5 gekozen, kon deze met een jaar garantie thuis krijgen voor 199. De D10 mkII was inderdaad de beste optie geweest, maar die was ook tweedehands nog dermate duurder dat ik de afweging gemaakt heb: nog een objectief of externe-flitser erbij of een betere tweede body - het werd dus de goedkopere maar mindere body. Het niet kunnen uitwisselen van de accu's is misschien wel het grootste nadeel voor mij, aan de andere kant is dat iets wat zich misschien hooguit twee maal per jaar zal voordoen (edit - dat we samen met de twee bodies op pad gaan en meer dan drie accu's elk leeg schieten, het is eerder dat ik van nog een lader moet herinneren waar deze is als ik die uit de fototas heb gehaald).
Ik heb ook een Nikon set met veel lenzen en de rest van de meuk die erbij hoort, maar die neem ik toch minder snel mee dan de Olympus merk ik. Dus voor mij is dit nu wel even goed zo.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 02-02-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Boze tongen beweren dat MFT meer ruis heeft dan aps-c door de kleinere sensor.

Maar nu was ik aan het denken: MFT is wel een kleinere sensor maar heeft ook minder megapixels.

Als je het vergelijkt:

MFT 14 megapixels bij 3:2 formaat
APS-C 24 megapixels bij 3:2 formaat

Dat betekent dat MFT bijna de helft minder pixels heeft, terwijl het sensoroppervlak ook wel iets van de helft zal zijn.

Conclusie: de pixels van MFT zijn ongeveer even groot als die van APS-C.

Aangezien ruis toeneemt naarmate de pixels kleiner zijn, valt hieruit te concluderen dat MFT bijna even weinig ruis zal geven als APS-C.

Of maak ik nu ergens een fout?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 11:42

amphora

Websites & Fotografie

Salvatron schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:29:
Boze tongen beweren dat MFT meer ruis heeft dan aps-c door de kleinere sensor.

Maar nu was ik aan het denken: MFT is wel een kleinere sensor maar heeft ook minder megapixels.

Als je het vergelijkt:

MFT 14 megapixels bij 3:2 formaat
APS-C 24 megapixels bij 3:2 formaat

Dat betekent dat MFT bijna de helft minder pixels heeft, terwijl het sensoroppervlak ook wel iets van de helft zal zijn.

Conclusie: de pixels van MFT zijn ongeveer even groot als die van APS-C.

Aangezien ruis toeneemt naarmate de pixels kleiner zijn, valt hieruit te concluderen dat MFT bijna even weinig ruis zal geven als APS-C.

Of maak ik nu ergens een fout?
Mft pixels zijn toch nog iets kleiner en minder pixels = grotere pixels als je een foto schermvullend bekijkt dus de ruis korrel is groter

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
Jammer alleen dat tweakers bijbehorende mobile apps niet getest heeft. zou wel eens leuk zijn. De meeste sites kijken alleen naar specs en pixels.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
eh niet dat ik een Olympus camera heb maarrr:
"Fujifilm is, samen met Panasonic, eigenlijk de enige fabrikant met een ruim aanbod bijpassende lenzen voor alle mogelijke doeleinden."

halve waarheid?
nee: " We hadden ook de Olympus E-M10 III geselecteerd voor onze test, maar Olympus kon deze niet op tijd leveren."

:-)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Prijs van de body valt me mee. Denk ik. 1800 euro. Of is dat een te hoge meerprijs ten opzichte van wat de MkII kan? Ben benieuwd naar de previews. Gavin Hoey heeft er eentje op YouTube: Olympus OM-D E-M1 Mark III | Hands On with Gavin Hoey en Peter Forsgard op YouTube: Olympus E-M1 MKIII - My FIRST Impression!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

copykat schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:23:
[...]

eh niet dat ik een Olympus camera heb maarrr:
"Fujifilm is, samen met Panasonic, eigenlijk de enige fabrikant met een ruim aanbod bijpassende lenzen voor alle mogelijke doeleinden."

halve waarheid?
nee: " We hadden ook de Olympus E-M10 III geselecteerd voor onze test, maar Olympus kon deze niet op tijd leveren."

:-)
Ja beetje vaag want Olympus heeft natuurlijk ook complete lijn met zeer fijne lenzen. Zat keuze daar. Maar ja, die konden blijkbaar niet leveren en vielen daarom buiten de boot (wel beetje vreemd dat je als merk niet even een camera kunt leveren aan T.net voor een review...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

bollefles schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:43:
Prijs van de body valt me mee. Denk ik. 1800 euro. Of is dat een te hoge meerprijs ten opzichte van wat de MkII kan? Ben benieuwd naar de previews. Gavin Hoey heeft er eentje op YouTube: Olympus OM-D E-M1 Mark III | Hands On with Gavin Hoey en Peter Forsgard op YouTube: Olympus E-M1 MKIII - My FIRST Impression!
Dat zou in Olympus termen een koopje zijn. De Mark ii had intro prijs van 2000 en is nog steeds 1500 a 1600 euro. Prijzen verlagen zijn ze bij Olympus niet zo goed in.

Snap ook niet goed hoe ze die prijs verantwoorden want de G9 van Panasonic mist maar een paar feature en is verder vergelijkbaar. Maar dan 4 a 500 euro goedkoper.

Hopelijk is de iii zijn geld echt waard. En drukt het de prijs van de ii een beetje want het is wel een mooie (maar nu te dure) camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 15:43

Rannasha

Does not compute.

sys64738 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:39:
[...]

Dat zou in Olympus termen een koopje zijn. De Mark ii had intro prijs van 2000 en is nog steeds 1500 a 1600 euro. Prijzen verlagen zijn ze bij Olympus niet zo goed in.
De Mark III biedt dan ook niet zo heel erg veel dat de Mark II niet al heeft. In tegenstelling tot de upgrade van Mark I naar Mark II, wat echt een flinke stap was. Dus ik vind het niet gek dat ze wat lager inzetten met de introductie prijs van de Mark III.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Laatst online: 25-02 18:52
Rannasha schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:48:
[...]

De Mark III biedt dan ook niet zo heel erg veel dat de Mark II niet al heeft. In tegenstelling tot de upgrade van Mark I naar Mark II, wat echt een flinke stap was. Dus ik vind het niet gek dat ze wat lager inzetten met de introductie prijs van de Mark III.
Alle verschillen redelijk op een rijtje: https://mirrorlesscompari...us-omd-em1-ii-vs-em1-iii/

Conclusion

The E-M1 III is an honest upgrade from its predecessor, but at the same time it doesn’t wow the crowd in the same way the E-M1 II did four years ago. (...) The E-M1 III inherits most of the new features seen on the flagship E-M1X and that is a good thing because now, interesting functions such as Live ND and the High Res Shot hand-held are accessible at a lower price. The improved AF algorithm is also welcome, as well as various bits and bobs concerning settings and buttons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:56
Inderdaad technisch niet heel veel nieuws, die joystick is wel een fijne toevoeging, nog betere IBIS is altijd welkom (al is de II al erg goed) en ik ben wel benieuwd naar die Starry Sky AF mode al is dat meer een gimmick ding voor mij.
Zal de reviews eens lezen, maar voor nu denk ik niet dat ik de prijs kan verantwoorden helaas.

Verder een voor mij overbodige lens, jammer dat er (nog) geen nieuws is over de 150-400, had wat meer van vandaag verwacht.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Snap ook niet goed hoe ze die prijs verantwoorden want de G9 van Panasonic mist maar een paar feature en is verder vergelijkbaar. Maar dan 4 a 500 euro goedkoper.
Adviesprijs vs marktprijs. De G9 was bij introductie maar 100 dollar goedkoper. MSRP van Olympus 1799, Panasonic 1699.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Arumes schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:26:
[...]

Adviesprijs vs marktprijs. De G9 was bij introductie maar 100 dollar goedkoper. MSRP van Olympus 1799, Panasonic 1699.
Daarom schreef ik ook dat Olympus niet zo goed is in het verlagen van haar prijzen. Drie jaar na release is het slechts 200 euro gedaald. En daardoor is de camera helemaal niet meer scherp geprijst, zeker tov de concurrentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik ben sinds gisteren eigenaar van de Panasonic GX9 met de Panasonic Leica 15mm f1.7, m.Zuiko 60mm f2.8 macro en de Lumix 12-32mm f3.5-5.6.

Helaas is het dit weekend niet echt inspirerend weer om mooie foto's te maken, dus kom niet verder dan wat testshots in de stad. Maar ik ben erg tevreden!

Vooral de GX9 met de PL15mm is een erg mooie combinatie. Het voelt samen heel goed om te gebruiken (erg goede bouwkwaliteit). Maar ook de beeldkwaliteit is echt bijzonder goed.
15mm op m43 valt ook mooi tussen de veelgebruikte 28mm en 35mm Full Frame brandpuntsafstanden. Heel allround inzetbaar.

Maar ook de hele kleine Lumix 12-32mm zoomlens valt echt niet tegen. Zeker vanaf 12mm f5.6 (of 32mm f6.3) meer dan scherp genoeg. Dus erg geschikt voor landschapjes!
En ook de stabilisatie werkt erg lekker. Een foto met een sluitertijd van 1/8 seconde heeft een prima scherpte.
Dus je kan veel lagere ISO's gebruiken dan de camera automatisch voorstelt (als de objecten die je fotografeert tenminste stil staan).

De m.Zuiko 60mm f2.8 macro lens heb ik alleen nog maar even uitgeprobeerd op een euromunt.
Met de kleine Nissin i40 flitser en daarop de Lumiquest Ultrasoft lijkt dit echt een ideale lichtgewicht setup voor insect macro fotografie. Hele scherpe macrolens. En nog lichter dan ik dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@i_c_v,
Gefeliciteerd met je set. Inderdaad is de 15mm f1.7 een fantastisch klein wonder, op mijn g80 is t een beetje uitbalans visueel maar top foto's.
Was die 12-32mm de kitlens?
Als je een vakantie alrounder er bij wilt is de 14-140mm f3.5-5.6 een mooie keus. Past prima op de gx serie.
Voor de 10x zoom goede IQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

copykat schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:58:
@i_c_v,
Gefeliciteerd met je set. Inderdaad is de 15mm f1.7 een fantastisch klein wonder, op mijn g80 is t een beetje uitbalans visueel maar top foto's.
Was die 12-32mm de kitlens?
Als je een vakantie alrounder er bij wilt is de 14-140mm f3.5-5.6 een mooie keus. Past prima op de gx serie.
Voor de 10x zoom goede IQ.
of een 12-60mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Inplaats van die 12-35mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
De 12-32mm was inderdaad de kitlens bij de GX9. Daardoor heb je hem wel zo'n 100 euro goedkoper dan dat je hem los zou kopen. Dus dan is het wel een leuk lensje om erbij te hebben.

Ik heb inderdaad ook naar de 12-60mm lenzen gekeken. Onder andere deze vergelijking is interessant: https://mirrorlesscompari...-the-complete-comparison/
Ik denk dat de PL 12-60mm f2.8-4 er nog wel een keer gaat komen. Maar voor nu is m'n budget op ;)
Zo'n lens heeft voor mij wel het ideale zoombereik.
Ik vraag me wel af hoe comfortabel die lens nog is op de GX9. Er is ook nog een grip te koop voor de GX9 die het wel iets comfortabeler zal maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
l_c_v schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:38:
De 12-32mm was inderdaad de kitlens bij de GX9. Daardoor heb je hem wel zo'n 100 euro goedkoper dan dat je hem los zou kopen. Dus dan is het wel een leuk lensje om erbij te hebben.
Jammer dat je dan niet kon kiezen tussen 12-60 en 12-32 van de lumix versie. pl12-32 f2.8 is nog wel interessant maar als kitlens f3.5-5.6 is ie nog al kort(focallength) en klein.(dat is dan ook de benefit, de lumix 12-60 f3.5-5.6 is ook licht en klein en best scherp veel meer een algemene zoomlens dan de lumix 12-32mm)
Ik heb inderdaad ook naar de 12-60mm lenzen gekeken. Onder andere deze vergelijking is interessant: https://mirrorlesscompari...-the-complete-comparison/
Ik denk dat de PL 12-60mm f2.8-4 er nog wel een keer gaat komen.
Veel vinden de pl vs lumix te duur maar die extra stop maakt hem een fijne alround lens. Binnen doet ie t nog best aardig en de contrast rendering en zo maakt het een heerlijke lens. mijn eerste lens die r op gaat.
Maar voor nu is m'n budget op ;)
Zo'n lens heeft voor mij wel het ideale zoombereik.
Ik vraag me wel af hoe comfortabel die lens nog is op de GX9. Er is ook nog een grip te koop voor de GX9 die het wel iets comfortabeler zal maken
gx9 met lenzen
heb je 12-32mm er bij geplakt als vergelijk.

Hangt een beetje af welke focal range je vooral mee bezig wilt zijn.
Die 35-100mm f2.8 is erg handig in binnensporten en kinderen fotograferen en of video (geen aperture jumps in zoom range.)
past bij je 12-32.. (ik heb de 14-140mm f3.5-5.6 al en de 35-100mm zou die dan vervangen. als ik die 2e hands tegen kom voor een leuk prijsje dan vrees ik dat ik overstap en de 14-140mm te koop aanbied. :+
(wel met pijn in mn hart want die 14-140mm is echt heerlijk licht en klein met goede scherpe foto's over een 10x zoom bereik.)
Ik heb een g80 en dan is de pl12-60mm prima, de 100-300mmii is nog net te doen op de statief met camera mount ook qua handheld werkt het nog door de goede grip vd g80. Even gekeken naar de grip voor de gx9 en dat zou je inderdaad wat comfort geven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

in plaats van de 14-140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@Salvatron , kan ook, ongeveer het zelfde formaat en gewicht.
Wat ik al schreef een 12-60mm in plaats van de 12-32mm leek me logisch, maar naast de 12-32mm is de 14-140mm logischer. (met de 12-60mm heb je 55% overlap zonder aperture verschil)

Overigens de snellere zoomlenzen worden op een Gx best groot/zwaar en het zal de balans en oorspronkelijke compactheid van een Gx body te niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

copykat schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:56:
@Salvatron , kan ook, ongeveer het zelfde formaat en gewicht.
Wat ik al schreef een 12-60mm in plaats van de 12-32mm leek me logisch, maar naast de 12-32mm is de 14-140mm logischer. (met de 12-60mm heb je 55% overlap zonder aperture verschil)

Overigens de snellere zoomlenzen worden op een Gx best groot/zwaar en het zal de balans en oorspronkelijke compactheid van een Gx body te niet doen.
wanneer gebruik je eigenlijk het telebereik van de 14-140? Ik gebruik dat nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Salvatron schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:00:
[...]

wanneer gebruik je eigenlijk het telebereik van de 14-140? Ik gebruik dat nooit
De meeste tijd is de 12-60mm f2.8-4.0 en de 15mm f1.7 als licht het af laat weten op mijn camera.
Buiten in bos/ natuur/ wandelend met de familie is de 14-140mm fijn, geen lens wissel elke keer als ik iets zie wat iets verder weg is en ik hoef ook niet "weg te lopen van de meute" om iets beeld vullend te krijgen.
En de 100-300mm voor als ik echt een dier wil hebben in beeld vullend formaat. (planten lopen niet weg dus daar kan een andere lens voor gebruikt worden.)

PL50-200mm f2.8-4.0 of de 35-100mm f2.8ii zou de 14-140mm uit mijn camerabag duwen maar mn budget is even opgedroogd (zeker voor de duurdere aanschaf), eerst maar de boel een tijdje gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 20:04
Ik ben sinds een tijdje ook weer in de markt voor een leuke lens. Ben me aan het orienteren maar ik weet niet goed wat ik het beste kan kiezen. Mijn huidige inventaris:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Camera-accessoiresOlympus LH-49 Verschuifbare lenskap (V324490BW000)€ 48,95€ 48,95
1CameralenzenOlympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro€ 419,-€ 419,-
1CameralenzenPanasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS€ 329,-€ 329,-
1Systeemcamera'sOlympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,95

Macro fotografie vind ik super om te doen. Daarvoor heb ik de 60mm f2. 8 macro van olympus. Die lens heeft mijn ogen doen openen over de tekortkomingen van mijn pancake kitlens (14-42 f3.5-f5.6). Ik ben op zich tevrede over die lens omdat daarmee de camera (M10 markll) in de jaszak past. Daarmee kan ik "point and shooten" als ik met mijn vriendin in de stad loop. Nu was ik foto's aan het maken van mijn kleine neefje van nog geen jaar oud en dat deed ik met de f2.8 macro lens en dat heeft mijn positief verrast. Ik kon binnen van een behoorlijke afstand foto's van hem maken met een mooi resultaat. Ik weer 100% zeker dat de pancake lens dat niet had gered. Daarom ben ik op zoek naar een (zoom) lens voor allround. De nieuwe lens zou een goede allrounder moeten worden.

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn. Ookal ben ik aan het kijken naar een m1 markll/lll om de m10 door te spelen naar mijn vriendin.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Als je twijfelt tussen de Oly 12-40 of de Panasonic 35-100, klinkt het alsof je nog niet helemaal duidelijk hebt wat je precies wil. Dit zijn 2 compleet verschillende lenzen. Allebei erg goed maar voor heel ander doel.

Een "goede all-rounder" is beetje vage term. Wil je portretten (met kleine scherpte-diepte) schieten? Veel binnenshuis? En wat is er mis met je huidige 45-200 (die iets langzamer is maar verder een mooiere range afdekt dan de door jou genoemde 35-100 Panasonic)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:21:
@stevens20 Als je twijfelt tussen de Oly 12-40 of de Panasonic 35-100, klinkt het alsof je nog niet helemaal duidelijk hebt wat je precies wil. Dit zijn 2 compleet verschillende lenzen. Allebei erg goed maar voor heel ander doel.

Een "goede all-rounder" is beetje vage term. Wil je portretten (met kleine scherpte-diepte) schieten? Veel binnenshuis? En wat is er mis met je huidige 45-200 (die iets langzamer is maar verder een mooiere range afdekt dan de door jou genoemde 35-100 Panasonic)?
Een mooie bokeh is inderdaad wat ik wil. Dat is ook wat ik het mooie vond van de 60mm Macro-lens. Waarom ik twijfel tussen deze lenzen is omdat ik, wanneer ik ga voor de 12-40, er misschien een 45-150f2.8 bij wil. Ga ik voor de 35-100 heb je een groter bereik gedekt in één lens.

Ik merk dat je met mijn lenzen combi wat onhandig zit in het bereik. 45mm is een bereik waar ik soms doorheen ga en dus moet wisselen van lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@stevens20
Als ik je zo lees wil je je lenzen vernieuwen voor snellere versies.
Dus kijk eerst naar wat je nodig hebt in snellere , f2.8, lenzen.
Dichtbij en binnen?
Of juist meer afstand?
35-100mm is een bereik waar je wat meer afstand nodig hebt dus een short range is ook nodig.
Je zou kunnen kiezen voor de pl12-60mm f2.8-4.0 daarmee pak je de pancake en je 40-60mm range.
De 45-200mm is bekend als een wat softe lens. En de pl50-200mm is zo'n stuk duurder, groter, zwaarder dat dat nu niet meteen een vervanging zou zijn.
Dus als je vooral de eerste 45-100mm van je zoom gebruikte dan is de 35-100mm f2.8ii een mooi alternatief. Hij word gereviewed als optisch goede lens en is met f2.8 de snelste zoom lens. (sneller dan de 12-60mm f2.8-4.0 die vrijsnel de f2.8 verlaat.)
En met de 12-40mm f2.8 zal je moeten wisselen met de 35-100mm f2.8 maar misschien minder dan je nu doet.
Ik wil maar zeggen zoek als eerste uit welk zoom bereik je vermoedelijk als eerste op je camera zou schroeven. Koop die eerst en bouw vanuit daar verder.
Probeer een plan te maken wat je wilt bouwen als lens kit.

Sommigen nemen de oly 12-100mm f4, lomp groot maar erg goed. Je verliest je f2.8 maar wint op wat je nu hebt in f3.5-5.6 qua snelheid en scherpte. Pak je alles in één tot 100mm. Geen gewissel. (je 45-200mm begint op f4.0)
Ik lees dat je een olympus body hebt dus de dual is2 van pany werkt toch niet net als de dfd.
Als je voor de 35-100mm gaat kan je net zogoed een mk1 kopen. Optisch het zelfde.

Je ziet er zijn meer opties beschikbaar, dus kijk naar je huidige gemis in je meeste gebruikte zoomrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
stevens20 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:46:
Ik ben sinds een tijdje ook weer in de markt voor een leuke lens. Ben me aan het orienteren maar ik weet niet goed wat ik het beste kan kiezen. Mijn huidige inventaris:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Camera-accessoiresOlympus LH-49 Verschuifbare lenskap (V324490BW000)€ 48,95€ 48,95
1CameralenzenOlympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro€ 419,-€ 419,-
1CameralenzenPanasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS€ 329,-€ 329,-
1Systeemcamera'sOlympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,95

Macro fotografie vind ik super om te doen. Daarvoor heb ik de 60mm f2. 8 macro van olympus. Die lens heeft mijn ogen doen openen over de tekortkomingen van mijn pancake kitlens (14-42 f3.5-f5.6). Ik ben op zich tevrede over die lens omdat daarmee de camera (M10 markll) in de jaszak past. Daarmee kan ik "point and shooten" als ik met mijn vriendin in de stad loop. Nu was ik foto's aan het maken van mijn kleine neefje van nog geen jaar oud en dat deed ik met de f2.8 macro lens en dat heeft mijn positief verrast. Ik kon binnen van een behoorlijke afstand foto's van hem maken met een mooi resultaat. Ik weer 100% zeker dat de pancake lens dat niet had gered. Daarom ben ik op zoek naar een (zoom) lens voor allround. De nieuwe lens zou een goede allrounder moeten worden.

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn. Ookal ben ik aan het kijken naar een m1 markll/lll om de m10 door te spelen naar mijn vriendin.
Qua hanteerbaarheid: met de Olympus ECG-3 grip is de Oly 12-40 f2.8 prima te hanteren op de M10-ii.

Een upgrade naar een m1 (ii/iii) zou ook een tweede body voor jou kunnen betekenen, hoef je minder lenzen te wisselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
stevens20 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:46:

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn.
De 35-100 is een vrij forse lens, zeker met een M10, en met veel overlap met je bestaande lenzen. Ik zou eerder kijken naar een Oly 12-40 f2.8 of de iets compactere en lichtere Pana 12-35 f2.8. 12mm is ook fijn: echt wijder dan de 14mm van de pancake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 11:42

amphora

Websites & Fotografie

Ik adviseer je ook om naar de oly 12-40 2.8 te kijken. Toen ik nog MFT had was dit mijn standaard lens op m’n em5 mk1
Mooie upgrade van de kit lens.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hatsa schreef op maandag 24 februari 2020 @ 06:54:
[...]

Qua hanteerbaarheid: met de Olympus ECG-3 grip is de Oly 12-40 f2.8 prima te hanteren op de M10-ii.
Ook zonder grip gaat dat prima (EM10-iii) is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Ik vond het zonder grip niet zo prettig werken. Nu heb ik de M10-ii al een tijd niet meer, omdat ik de M1 veel fijner vind. Die past zo superperfect fijn in m’n hand en vind ik ook qua bediening net wat fijner.

Die wil ik alleen ook zo langzamerhand gaan upgraden. Ik heb nog tot vakantiegeld om te bedenken of ik het joystickje en de astro-modus het extra geld waard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
Ik had al een Oly 12-40 f2.8 maar ik miste nog een groothoek lens.
eentje om (toeristische) ruimtes binnen fotograferen en landschapsfoto's.
Dus een stuk wijder als 12 mm en liefst lichtsterk.

Het is de LAOWA C-dreamer 7,5MM f2.0 geworden.

Erg blij met dit kleine lensje. Weliswaar handmatig scherpstellen maar dat is bij een groothoek toch al snel goed. Redelijk scherp (voor zover ik nu al kan zien) en niet erg veel vertekening.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:36

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rdoorn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:49:
Ik had al een Oly 12-40 f2.8 maar ik miste nog een groothoek lens.
eentje om (toeristische) ruimtes binnen fotograferen en landschapsfoto's.
Dus een stuk wijder als 12 mm en liefst lichtsterk.

Het is de LAOWA C-dreamer 7,5MM f2.0 geworden.

Erg blij met dit kleine lensje. Weliswaar handmatig scherpstellen maar dat is bij een groothoek toch al snel goed. Redelijk scherp (voor zover ik nu al kan zien) en niet erg veel vertekening.
Wat was je ervoor kwijt? (En heb je wat voorbeeld foto’s?)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik heb vrij grote handen en een grote grip zoals bij de g9 (die heeft mijn broer) kom ik vrijwel constant met de vingers tegen de lenzen aan. Of dat met de m1 ll/lll ook zo is weet ik niet. Persoonlijk vind ik de grip van de m10 ll heel fijn, zeker icm de lichtgewicht lenzen die ik nu heb. Hoe dat gaat zijn met grotere lenzen weet ik niet. Ik heb al wel gezien dat je de 12-40 bij konijnenberg moet halen omdat hij daar het goedkoopst is en je er de zonnekap bij krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdoorn
Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:27:
[...]

Wat was je ervoor kwijt? (En heb je wat voorbeeld foto’s?)
Ik geloof iets van €620 gewoon bij cameranu of cameraexpress.

Voorbeeld foto's? tuurlijk. maar bedenk wel dat dit voor mij een nieuwe lens is op een nieuwe camera. Dus geen garanties over de kwaliteit. Helaas zit er ook geen exif gegevens van de lens bij dus ik weet niet wat de instellingen waren. In de markthal was het diafragma vrij open, dus zal wel 2.8 zijn. Het opera gebouw kan ook wel eens F2.0 zijn, ik kan me niet herinneren dat ik het diafragma heb aangepast, maar de omstandigheden als ik zo terugkijk vragen wel om een kleiner diafragma.
Toch maar eens bedenken hoe ik de instellingen van de lens ga bijhouden en hoe ik dat in de EXIF data krijg.

https://flic.kr/s/aHsmLBR8Ay linkje naar Flickr album

Ronald van Doorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@rdoorn Ik heb ook zat lenzen zonder exif. Altijd gehad, omdat ik hou van lenzen die gewoon zijn wat ze zijn (ik heb wat spiegel lenzen waar je wel wat met de focus kan doen maar niets met het diafragma) en specifiek voor MFT de 9mm lenscap, geniaal lensje. In geen van die lenzen zit enige elektronica om te communiceren met de camera wat je aan het doen bent.
Ook mijn Nikon heb ik zat oud spul dat niet communiceert al moet ik er daar een kleine tussenring in plakken (ebay) die de electronica simuleert.

Het enige wat rest is enigszins vertrouwen op de lichtmeting van de camera (histogram) en dat gaat vaak genoeg fout - soms heb ik een notitie blokje mee maar meestal schiet ik een reeks in de hoop dat er twee of drie gelukt zijn.

Verder leuke foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:36

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rdoorn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:43:
[...]

Ik geloof iets van €620 gewoon bij cameranu of cameraexpress.

Voorbeeld foto's? tuurlijk. maar bedenk wel dat dit voor mij een nieuwe lens is op een nieuwe camera. Dus geen garanties over de kwaliteit. Helaas zit er ook geen exif gegevens van de lens bij dus ik weet niet wat de instellingen waren. In de markthal was het diafragma vrij open, dus zal wel 2.8 zijn. Het opera gebouw kan ook wel eens F2.0 zijn, ik kan me niet herinneren dat ik het diafragma heb aangepast, maar de omstandigheden als ik zo terugkijk vragen wel om een kleiner diafragma.
Toch maar eens bedenken hoe ik de instellingen van de lens ga bijhouden en hoe ik dat in de EXIF data krijg.

https://flic.kr/s/aHsmLBR8Ay linkje naar Flickr album
Mooie foto’s zeg! Mooi die brede shots van Valencia :p Dank je wel. Zie dat je net als ik de GX9 hebt, toch een lens om te overwegen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_c_v
Zijn hier mensen die de Sigma 56mm f1.4 hebben?
Lijkt een goed betaalbaar alternatief te zijn voor lenzen als de Panasonic Leica 42.5mm f1.2, m.Zuiko 45mm f1.2 en m.Zuiko 75mm F1.8
Het is ook de meest compacte van de drie 1.4 primes van Sigma voor mft.

Zie hier bijvoorbeeld een vergelijk met de m.Zuiko 75mm f1.8:
https://mirrorlesscompari...-1-4-vs-olympus-75mm-1-8/

Jammer dat de Sigma 16mm f1.4 zo gigantisch is.
Anders had dat nog een alternatief kunnen zijn voor de Panasonic Leica 15mm f1.7 of m.Zuiko 17mm f1.2 of f1.8.

[ Voor 15% gewijzigd door l_c_v op 26-02-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 02-07 12:00
Die 7.5mm is een heerlijk lensje, vooral vanwege formaat. Verbaas me nog steeds over prijs in NL. Omliggende landen is deze volgens mij stuk goedkoper (en je kan hem ook direct bij Laowa bestellen en laten verzenden wereldwijd....behalve naar de Benelux...) Distributeur heeft 'leuke' deal bedongen blijkbaar.

Ik heb lensje ook iig en gebruik hem best veel. Niet ragscherp, maar meer dan genoeg voor mijn gebruik.

Mocht je een E-M1 hebben, daar zit een optie in om lensprofielen aan te maken, zodat iig de lensnaam, focal length etc als exif wordt weggeschreven. Dat helpt bijv in Lightroom met filteren als je meer dan 1 manual lens hebt!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:56
[...]

Hopelijk is de iii zijn geld echt waard. En drukt het de prijs van de ii een beetje want het is wel een mooie (maar nu te dure) camera.
Of de iii z’n geld waard is is een ander ding, maar de ii is nu te krijgen a 1300 euro:

https://www.fotohanskeuze...d-e-m1-mark-ii-body-zwart

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
*knip*

Geen V&A op het forum. :)

[ Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 09-03-2020 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 120539

@All,
Ik heb sinds vorig jaar een (refurbished) Olympus OM-D E-M1.
Inmiddels zijn er wat firmware-updates uitgekomen, zelfs voor dit originele model.

Installeren moet tegenwoordig volgens de beschrijvingen op de Olympus site via de Olympus Workspace, maar als ik probeer te updaten via deze applicatie zegt de camera update:
"Unable to use this function on this camera"

Eerst stond hier een vraag, ik heb nu het antwoord:
De camera moet (in tegenstelling tot bij gebruik van de app) in Storage-mode staan. 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 11-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
vandaag foto's gemaakt in de natuur van vogels bij een meertje.
met mijn panasonic GX9 met panasonic 45-200 1:4,0-5,6
Viel mij een beetje tegen wat ik kon zien. Met mijn Nikon D7200 met een 70-200 2.8 lijkt het veel beter te gaan.
Maar ik wil eigenlijk geen nieuwe lens (prima maatje). Maar nu bestaat er ook een DMW-TC20 Teleconverter.
zou dat werkbaar zijn bij deze pana 45-200? Ik kan bij de site van Panasonic niet vinden of het werkt.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rdoorn schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:17:
Viel mij een beetje tegen wat ik kon zien. Met mijn Nikon D7200 met een 70-200 2.8 lijkt het veel beter te gaan.
Maar ik wil eigenlijk geen nieuwe lens (prima maatje). Maar nu bestaat er ook een DMW-TC20 Teleconverter.
zou dat werkbaar zijn bij deze pana 45-200? Ik kan bij de site van Panasonic niet vinden of het werkt.
Teleconverters zijn relatief nieuw bij MFT, ze werken maar met enkele lenzen. in geval van de DMW-TC20 zo te zien alleen met de 200mm f/2.8.

En je geeft zelf aan dat je een 70-200 F2.8 had. tja dat is moeilijk te vergelijken met een F4-F5.6 lens, en dan ook n0g eens op een kleiner systeem.

Mijn advies, koop geen teleconverter voor je 45-200. maar gooi m in de verkoop en haal een lichtsterke f2.8 zoom zoals de 35-100 f2.8 of 40-150 f2.8

Beide geen goedkope oplossing. De luxe van 3e partij zoom objectieven zoals bij dslr's is er helaas niet op MFT ;(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
rdoorn schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:17:
De pana 45-200mm(ii) staat nu niet bekend als een scherpe lens. sommige noemen hem zelfs slecht.
Om die te vergelijken met een 70-200mm f2.8 is vragen om teleurstelling.
Als het bereik je bevalt en budget hebt dan is de PL50-200mm f2.8-4.0 de keus.
Die is ook geschikt voor een TC. (ook niet goedkoop helaas.)
los van het feit of een Gx9 en een zware grote lens ideaal is.

Als @mrc4nl als schreef, de 35-100mm f2.8(ii) zou een mooi objectief zijn, (scherp en lichtsterk) alleen kan je "birding" vergeten met die lens. 8)

Als je voor ver gaat is de 100-300mmii ook nog iets om over na te denken. (tot ongeveer 250mm/270mm goede resultaten op 300mm word het een beetje softer maar nogsteeds beter dan de lumix 45-200mm op 200mm.

Overigens ik heb de 45-200mm ooit gekoppeld met een olympus c180 TC (1,7x)
werd er niet beter van zeg maar. Zonder was al niet een wow moment maar met zakte onder de fz200 grens.
toen maar terug gebracht. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
copykat schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:52:
[...]
Als je voor ver gaat is de 100-300mmii ook nog iets om over na te denken. (tot ongeveer 250mm/270mm goede resultaten op 300mm word het een beetje softer maar nogsteeds beter dan de lumix 45-200mm op 200mm.
Om de vergelijking met een 200mm f2.8 eerlijk te houden: De 100-300ii is een prima lens zolang er voldoende licht is. Ik heb deze lens (op de G80) en bij ongunstig of te weinig licht krijgt de lens het al snel moeilijk: traag met focussen en sluitertijden waarbij de OIS onvoldoende bewegingsonscherpte kan voorkomen. Mijn GX80 geeft te weinig grip om de lens goed stil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rdoorn Zoals hierboven ook al genoemd: das wel erg appels met peren vergelijken. Natuurlijk is een 2.8 pro zoom beter dan een MFT zoomlensje van 150 euro (of zo?).

Los van het feit dat TCs niet werken met deze lens, zou het ook zonde van de investering zijn. De kwaliteit gaat nog ietsjes omlaag en dan word je er helemaal niet meer vrolijk van.

Zelf heb ik de Olympus 40-150 F2.8 en dat is een briljante lens. Soms zie je ze 2e hands voorbij komen voor 800 a 900 euro. Best wat geld maar dan maak je echt een enorme stap qua kwaliteit en snelheid. Zelfs op 150mm is dat ding loei-scherp. Mocht het formaat inderdaad wat te groot zijn, is de Panasonic 35-100 2.8 een erg mooi alternatief.

Voordeel van die Olympus is dat je die ook nog met de 1.4 en 2.0 TC kunt gebruiken. Let wel op dat die alleen werken met de TCs van Olympus. Die MFT alliance is wat broos daar. Ze hadden de TCs makkelijk compatible kunnen maken met elkaars lenzen maar om (waarschijnlijk) financiele redenen zijn ze dat niet. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@rdoorn
Als ik je tekst letterlijk lees zeg je dat je focal lengte te kort komt en met de nikon een beter resultaat heb.
Dat kan alleen vanwege de betere crop mogelijkheid. Prolens en grotere sensor dus meer base iso's dus minder noise en hogere DR en 24mp tegen 20mp.
Nikon, apsc 1,6x? M43 is 2x crop. Die .4x extra is teweinig om al die andere nadelen in de vergelijking op te heffen.

De enige manier om iets dichter op de nikon te komen is prolevel lenzen op je GX9 te schroeven.

(zomaar een opmerking als idee:) Als je van plan bent om de nikon set weg te doen op termijn kan je ook eens kijken naar de G9.
Kleine primes en korte zooms op je GX9 en de telelenzen op je G9. En onderling uitwisselbaar. Geen lensen wissel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
  • Laatst online: 17-06 09:18
Nou zeg, wordt hier die 45/200 even goed afgefakkeld ;) Reden voor deze lurker om eens zijn hoofd te laten zien. Het is namelijk precies de lens waar ik op dit moment (tweedehands) naar op zoek ben. Door jullie commentaar begin ik toch flink te twijfelen.

De situatie:

Ik heb een gx85 met een 20mm en 42.5mm prime. Daarmee kan ik alles wat ik wil. Het lijkt mij leuk om een zoomlens toe te voegen aan mijn collectie, maar wel met de gedachte dat ik hem niet bijster veel zal gebruiken. Meer vogeltjes in de achtertuin dan of safari, zeg maar. Het budget is om die reden beperkt.

Mijn oog viel op de 45/200 (ii) omdat hij een goede match lijkt met de GX85 vanwege de dubbele stabilisatie. Het liefst zou ik iets meer bereik willen, maar qua goedkope opties heb je niet heel veel meer keuze, denk ik. Het telelensaanbod aan de onderkant van de markt lijkt logischerwijs wat beperkt.

Is het voor een ‘usecase’ als de mijne wel een leuke lens? Of raden jullie het dan nog steeds af?

Ik richt mij voornamelijk op Panasonic lenzen omdat de stabilisatie goed werkt met de gx85, maar misschien overdrijf ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@mr_MA Budget verhogen en een 100-300 (Pana) of 75-300 (Oly) zoeken.
Of een 40-150 kit (Oly), 45-150 of 45-175 motorzoom (beide Pana) zoeken, en voor de eerste 2 lensjes minder betalen dan voor een 45-200. (onder 100€) Dan heb je wel iets minder tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
@Vanoverdegrens Dankje. Ik denk dat ik met < 200mm de lol van het telegebeuren wat mis, maar heb er niet echt ervaring mee. Misschien wil ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, al stel ik niet erg hoge eisen aan beeldkwaliteit - het gaat meer om het spelen met zoom.

De 75-300 klinkt goed, maar dat werkt schijnbaar iets minder goed dan een Panasonic lens op de GX85. Of is dat meer een marketing praatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
[b]mr_MA schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:59:[/b
Is het voor een ‘usecase’ als de mijne wel een leuke lens? Of raden jullie het dan nog steeds af?
Even out of the box: een oude 100mm of 135mm f2.8 uit het analoge tijdperk, met goedkope domme adapter? Wel geen Exif en zelf focussen maar met een EVF, focus magnification en focus highlights geen probleem. De meeste zijn redelijk compact, scherp en niet te duur: ik heb een paar jaar terug een Olympus OM 135 f2.8 gekocht via marktplaats voor 75 euro. Zoek naar een multicoated versie: dat scheelt een hoop flares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
@euchromatic Dat is natuurlijk ook een idee, helemaal omdat ik niet op zoek ben naar iets dat perfect werkt - maar vooral iets dat leuk is en acceptabele foto’s levert. Interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
mr_MA schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:33:
@euchromatic Dat is natuurlijk ook een idee, helemaal omdat ik niet op zoek ben naar iets dat perfect werkt - maar vooral iets dat leuk is en acceptabele foto’s levert. Interessant.
Kijk wel uit, voor je weet heb je een hele collectie vintage glas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@mr_MA de 100-300 Pana gaat op ebay.de meestal tussen de 250-300€ weg. Probeer er ééntje voor ~250€ van marktplaats te vissen (geduld hebben) en je krijgt behoorlijk bang for buck.

https://www.ebay.de/sch/3...lete=1&rt=nc&LH_Auction=1
(zijn geloof ik 2 versies, vandaar waarschijnlijk de flinke prijsverschillen)

[ Voor 35% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-05-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
mr_MA schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:59:
Nou zeg, wordt hier die 45/200 even goed afgefakkeld ;) Reden voor deze lurker om eens zijn hoofd te laten zien. Het is namelijk precies de lens waar ik op dit moment (tweedehands) naar op zoek ben. Door jullie commentaar begin ik toch flink te twijfelen.
Het is geen topper maar met wat oefening zijn er best goede resulaten met te halen. (zoek maar wat op het internet er zijn best wat mensen die er blij mee zijn.) ik heb al een 14-140mm en die is gewoon beter. Dan is de 60mm extra niet genoeg om de lens te willen. Dus ik heb de 100-300mmii uiteindelijk gekozen. Voor je vogeltjes in de tuin, meter of 10, is 300mm net ff fijner.
De situatie:

Ik heb een gx85 met een 20mm en 42.5mm prime. Daarmee kan ik alles wat ik wil. Het lijkt mij leuk om een zoomlens toe te voegen aan mijn collectie, maar wel met de gedachte dat ik hem niet bijster veel zal gebruiken. Meer vogeltjes in de achtertuin dan of safari, zeg maar. Het budget is om die reden beperkt.

Mijn oog viel op de 45/200 (ii) omdat hij een goede match lijkt met de GX85 vanwege de dubbele stabilisatie. Het liefst zou ik iets meer bereik willen, maar qua goedkope opties heb je niet heel veel meer keuze, denk ik. Het telelensaanbod aan de onderkant van de markt lijkt logischerwijs wat beperkt.

Ik richt mij voornamelijk op Panasonic lenzen omdat de stabilisatie goed werkt met de gx85, maar misschien overdrijf ik dat?
Met zoom is stabilisatie fijn om iets in beeld te houden, je eigen gezwabber zeg maar, bewegings blur door lage sluitertijd maakt stuk minder uit. Die word vaak veroorzaakt door t vogeltje zelf.

Met wat geduld zou je een 100-300mm mk1 ( geen dual is en dfd) kunnen vinden.
Of probeer gewoon die 45-200mmii en kijk gewoon of je telezooms wilt.
Hij is licht, lijkt op een (bier)blikje, en is goedkoop. Vast veel te vinden tweedehans omdat het ook een kitlens is als dual lens deal.
Is het niks is verkoop je hem weer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
@Vanoverdegrens Er zijn inderdaad twee versies, ik wil het liefst de nieuwste (ook bij de 45-200) omdat daar volgens mij de nieuwste stabilisatie op zit die het beste samenwerkt met mijn camera.

@copykat Helder, je kan er inderdaad ook geen enorme buil aan vallen voor die prijs denk ik. Ik hou mijn ogen open voor beide lenzen, het liefst MKII :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
de panasonic 45-200 1:4,0-5,6 is geen slechte lens hoor, en je haalt er echt wel dingen dichterbij die je zo met het blote oog moeilijk ziet. Dus als scherpte en snelheid niet het meest essentiële is. Zou ik deze lens zeker niet afschrijven. Goede stabilisatie, niet te duur en toch een groot zoombereik.

En voor de andere die reageerden: bedankt voor het inzicht. Ik was al bang dat de teleconverter niet echt zou helpen. De pana GX9 is vooral een licht en kleine set voor city trips of lange wandelingen waar de set van nikon al snel te groot en zwaar wordt. Dus nog een lens er bij of een grote zware lens zou niet passen in dit concept.

Ik ben alleen nog aan het zoeken naar een goede macrolens om insecten te fotograferen....

Ronald van Doorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
rdoorn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:03:
de panasonic 45-200 1:4,0-5,6 is geen slechte lens hoor, en je haalt er echt wel dingen dichterbij die je zo met het blote oog moeilijk ziet. Dus als scherpte en snelheid niet het meest essentiële is. Zou ik deze lens zeker niet afschrijven. Goede stabilisatie, niet te duur en toch een groot zoombereik.

En voor de andere die reageerden: bedankt voor het inzicht. Ik was al bang dat de teleconverter niet echt zou helpen. De pana GX9 is vooral een licht en kleine set voor city trips of lange wandelingen waar de set van nikon al snel te groot en zwaar wordt. Dus nog een lens er bij of een grote zware lens zou niet passen in dit concept.

Ik ben alleen nog aan het zoeken naar een goede macrolens om insecten te fotograferen....
Extender ringen?
Metal mount en electronische doorgave op AliExp.. Paar tientjes
En als ze blijven zitten: Macro met 15mm laowa
YouTube: Wide Angle Macro and the Venus/LAOWA 15mm Macro Lens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu ben ik absoluut geen professioneel pixel-neuker, maar ik heb de 45-200 en de 100-300. Toen ik de 100-300 net had, heb ik die vergeleken door naar 300mm te zoomen (ja ik weet het, op 250mm is hij nog wat scherper) en stukje te croppen, en met de 45-200 naar 200mm te zoomen en hetzelfde te croppen (en dus meer digitale zoom te gebruiken). De 100-300mm was duidelijk scherper, maar het was niet alsof de 45-200mm rampzalig was.

En de 100-300mm is toch weer redelijk stukje groter en zwaarder dan de 45-200mm. Nog steeds is de ruime halve kilo van een 100-300mm licht voor een 600mm equivalente lens, maar als je er veel mee gaat wandelen kan het wel een verschil zijn om rekening mee te houden.

(Onder de streep is de 100-300mm gewoon de betere lens, maar gewoon wat verdere voedsel tot nadenken, en de 100-300mm is ook duurder, dus je mag er ook meer van verwachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Alle waar naar zijn geld beoordelen en dan is de 45-200mm nog niet zo gek/ slecht.
Als de IQ van de onvolprezen 14-140mm in een 45-200mm gebouwd zat, dat zou zal wel een wow zijn.
Lumix 12-60mm f3.5-5.6 met zo'n 45-200mm f3.5-5.6 setup zou veel mensen aanspreken.
(Ik zou acuut mijn 14-140mm omruilen voor die 45-200 dan)

Maar helaas hebben ze de muurbloem afgestoft en er dfd en dual is2 ingeprakt.
Blijkbaar willen ze je naar de PL50-200mm f2.8-4.0 duwen.
Daar hebben ze wel die line up. Pl12-60mm f2.8-4. En de PL50-200mm f2.8-4.0 met een TC.....
Kleine 3k euro verder dat wel... 😥

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 08-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:16
Ik maak tegenwoordig regelmatig foto's van vogels tijdens het wandelen. Ik gebruik daarvoor de 14-140mm panasonic lens. De 140 mm is te weinig om vogels echt dichtbij vast te leggen. Dus die 300 mm ga je echt nodig hebben. Daarnaast is de IS in de lens erg handig, omdat je anders vrijwel niets scherp op de foto zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
IS helpt ook bij het stabiel houden van je zoekerbeeld, iets wat bij langere brandpuntsafstanden geen overbodige luxe is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
AMD1800 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:46:
Ik maak tegenwoordig regelmatig foto's van vogels tijdens het wandelen. Ik gebruik daarvoor de 14-140mm panasonic lens. De 140 mm is te weinig om vogels echt dichtbij vast te leggen. Dus die 300 mm ga je echt nodig hebben. Daarnaast is de IS in de lens erg handig, omdat je anders vrijwel niets scherp op de foto zal krijgen.
Ik heb de laatste tijd vergelijkbaar inderdaad gedaan, 300mm lens was bedoelt voor vakantie, maar gezien die niet doorging, dan maar vogeltjes doen. En ik heb sommige (imo) erg mooie foto's van als eentje redelijk dicht bij bleef zitten. Maar zelfs met een 300mm lens was het gemiddelde koolmeesje eigenlijk te ver weg.

Tegelijk was mijn conclusie dat meer dan 300mm voor mij weinig zin heeft. Ook met beeldstabilisatie (enkel van de lens, ik heb geen IBIS) werd het al lastig genoeg alles fatsoenlijk stil te houden. Ga je naar 400mm dan krijg je niet alleen dat bewegingen nog meer worden versterkt, maar ook dat je combinatie significant zwaarder wordt, en dus minder handzaam. Ik vermoed dat ik dan een statief zou moeten gaan gebruiken om daadwerkelijk betere foto's te kunnen maken dan met een 300mm lens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
Die 100-300mm heeft een on off switch voor IS, had hem een keer perongeluk uit staan, nou dan word je bijna misselijk van je eigen gezwabber.
Object scherpte met levende of licht bewegende objecten geld nogsteeds de regel minimaal 1/mm
Dus op 300mm x2 is 1/600sec en door de 5 stops IS kan je wel naar 1/300sec omdat je eigen gezwabber opgeheven word. En met burst een moment vast leggen dat t vogeltje stilzit.

Kijk het zal nooit de FF kanonnen matchen maar als je gewoon met wandelen wat wil vast leggen is de m43 versie stuk fijner te dragen en je komt evengoed thuis met leuke foto's. (waarom denk je dat ze, de FF shooters, op een stoeltje met statief en kop thee zitten te wachten? Loop maar eens 10km of meer met die bazooka😁)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_MA
Dank voor al jullie reacties, dit helpt enorm in mijn zoektocht. Ik denk dat ik probeer de 45/200 of 100/300 (beide mk2) tweedehands op de kop probeer te tikken, volgens mij moet dat met een beperkt budget wel lukken. Beide lenzen lijken mij afdoende om eens te kijken of een telelens iets is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
Dag allen. Mijn zoektocht naar een zoom heeft een onverwachte wending genomen: ik heb de Panasonic 14-140mm op de kop weten te tikken. Ben er erg blij mee, maar merk dat ik nu toch graag ook de 100-300 mm wil hebben, maar dat is voor later ;)

Ander vraagje: ik heb al een tijdje de Panasonic 20mm F1.7 pancake. Leuke lens, super formaat. Nu heb ik voor een goede prijs de Panasonic 15 mm F1.7 op de kop weten te tikken. Althans, het is de DJI versie - maar als ik het internet mag geloven is dit dezelfde lens met een ander merkje. Over een paar dagen komt hij als het goed is binnen.

Heeft er iemand ervaring met beide lenzen? Is de 15 mm significant beter, of zijn de prestaties gelijkwaardig?

Ik denk dat het voor mij persoonlijk prettig is dat de lens iets wijder is en ik ben blij dat ik af ben van de trage autofocus van de 20mm, waar ik mij toch wel aan stoorde. Hopelijk is de DJI-versie echt een rebranded versie van de Panasonic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 22:49
mr_MA schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:48:
Dank voor al jullie reacties, dit helpt enorm in mijn zoektocht. Ik denk dat ik probeer de 45/200 of 100/300 (beide mk2) tweedehands op de kop probeer te tikken, volgens mij moet dat met een beperkt budget wel lukken. Beide lenzen lijken mij afdoende om eens te kijken of een telelens iets is voor mij.
De 100-300mm mark I is ook nog een optie, als je wilt kijken of een telelens iets voor jou is (en of je kan leven met een lens van een halve kilo). Als ik me goed herinner is die optisch ongeveer hetzelfde als de mark II, alleen is de stabilisatie bij de mark II nog iets beter (maar als het alleen gaat om proberen is dat misschien niet zo belangrijk). De mark I heeft trouwens ook stabilisatie, maar dan "mega OIS" in plaats van "power OIS". Met een beetje geduld is de mark I sowieso wel voor € 200 te krijgen (en als je zoals ik geluk hebt voor nog minder). Mij viel in ieder geval op dat 300mm geen overbodige luxe is als je vogels wilt fotograferen en ze enigszins groot in beeld wilt krijgen.
mr_MA schreef op maandag 1 juni 2020 @ 06:43:
Is de 15 mm significant beter, of zijn de prestaties gelijkwaardig?
Beter dan de 20mm? Het is gewoon een heel andere brandpuntsafstand, dus wat dat betreft niet echt te vergelijken. Voor de rest is de autofocussnelheid inderdaad een stuk beter. Beide lenzen zijn scherp.

[ Voor 64% gewijzigd door frankmulder op 01-06-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
frankmulder schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:25:
[...]

De 100-300mm mark I is ook nog een optie, als je wilt kijken of een telelens iets voor jou is (en of je kan leven met een lens van een halve kilo). Als ik me goed herinner is die optisch ongeveer hetzelfde als de mark II, alleen is de stabilisatie bij de mark II nog iets beter (maar als het alleen gaat om proberen is dat misschien niet zo belangrijk). De mark I heeft trouwens ook stabilisatie, maar dan "mega OIS" in plaats van "power OIS". Met een beetje geduld is de mark I sowieso wel voor € 200 te krijgen (en als je zoals ik geluk hebt voor nog minder). Mij viel in ieder geval op dat 300mm geen overbodige luxe is als je vogels wilt fotograferen en ze enigszins groot in beeld wilt krijgen.
Voor nu is mijn 140mm wel even voldoende, maar ik merk inderdaad dat je er (flink) mee tekort komt als je een vogel mooi in beeld wil krijgen. Ik vraag mij eigenlijk af of 300 mm dan zelfs niet aan de korte kant is...
[...]

Beter dan de 20mm? Het is gewoon een heel andere brandpuntsafstand, dus wat dat betreft niet echt te vergelijken. Voor de rest is de autofocussnelheid inderdaad een stuk beter. Beide lenzen zijn scherp.
Ik bedoelde: overall. Als ik reviews lees, lijken ze qua scherpte, contrast, etc. ongeveer gelijkwaardig - waarbij de 15mm ietsjes beter uit de bus lijkt te komen. Niet dat het erg belangrijk is: over het algemeen ben ik zelf de bottleneck, niet de lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
mr_MA schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:44:
Ik vraag mij eigenlijk af of 300 mm dan zelfs niet aan de korte kant is...
Volgens mij is de kunst als je een "echte" wildlifefotograaf bent (wat ik niet ben), om te zorgen dat je zelf dicht bij het onderwerp komt te zitten (oftewel lang wachten totdat ze bij jou in de buurt komen). Voor zover ik weet helpt dat beter dan "gewoon ver inzoomen". 400mm is natuurlijk wel fijner, maar dan kijk je gelijk naar de 100-400mm die veel duurder en zwaarder is.

Ter referentie is hier een foto die ik (als amateur) heb genomen met de 100-300mm op 300mm. De vogel zat niet heel ver van mij vandaan, en ik heb geprobeerd om dichterbij te komen (en heb net zolang foto's gemaakt en ben dichterbij gelopen totdat hij wegvloog). Toch moest ik nog croppen om deze foto te produceren:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48616898796_09e64aa59d_b.jpgP1040741 by Frank Mulder, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dichterbij komen is altijd fijn, maar ook weer een risico dat je ze weg jaagt. Vaak zitten ze wat hoger, dichterbij komen betekent van onderen fotograferen of je moet in de boom klimmen. Het is soms een lastige balans inderdaad.
Zoomen is ook fijn, tot er een tak in de weg hangt. Zo is het eigenijk altijd wel wat. Ik ontkom zelden aan croppen helaas. :P

Houd er wel rekening mee dat de stap van 300 naar 400 je minder 'zoom' geeft dan van 100 naar 200 of 200 naar 300.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mr_MA schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Voor nu is mijn 140mm wel even voldoende, maar ik merk inderdaad dat je er (flink) mee tekort komt als je een vogel mooi in beeld wil krijgen. Ik vraag mij eigenlijk af of 300 mm dan zelfs niet aan de korte kant is...
Ik heb beide en als ik maar twee lensen mee neem is het deze twee. 14-300mm
140mm is net te kort voor snelle dieren als vogels. Je zal zien dat voor insecten het juist een topper is. En ik heb "niks" aan de 300mm omdat de minimale focus afstand te groot is. De 14-140 kan dichterbij scherpstellen en dus op 140mm meer insect op je scherm krijgen dan de 300mm.
[...]

Ik bedoelde: overall. Als ik reviews lees, lijken ze qua scherpte, contrast, etc. ongeveer gelijkwaardig - waarbij de 15mm ietsjes beter uit de bus lijkt te komen. Niet dat het erg belangrijk is: over het algemeen ben ik zelf de bottleneck, niet de lens.
Ik heb de pl15mm en de externe Aperturering werkt alleen op een Panasonic en op een olympus doet ie niks maar de AF en zo werkt gewoon. Dus geen idee of die andere ook een aperturering heeft maar als de AF en zo werken als de PL en het is de zelfde optics en coatings who care's?

Persoonlijk vind ik de 15mm een pracht lensje, mooie kleuren en contrastrendering en met f1.7 een snelle lens. Ik kwam zelfs een gast tegen die macro deed met een 15mm op youtube..

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De maximale vergroting met de 14-140 is 0,25x en met de 100-300 is het 0,21x. Zoveel verschil zit daar niet tussen. Zet een +4dpt close-up filter op de 100-300mm en je haalt 1,66x vergroting. Dus als je ook wat macro-fotografie wil doen, zou ik de 100-300mm adviseren (ook een grotere werkafstand).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
copykat schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:19:
Ik heb de pl15mm en de externe Aperturering werkt alleen op een Panasonic en op een olympus doet ie niks maar de AF en zo werkt gewoon. Dus geen idee of die andere ook een aperturering heeft maar als de AF en zo werken als de PL en het is de zelfde optics en coatings who care's?
De coating schijnt wel anders te zijn, van die DJI-lens.
Ik kwam zelfs een gast tegen die macro deed met een 15mm op youtube..

YouTube: YouTube
Leuke video! Alleen dat is wel een 15mm op een Pentax-camera (ik gok full frame), dus niet echt te vergelijken met 15mm op MFT. Bovendien is die Laowa-lens een macrolens, en de Panasonic-lens waar we het hier over hebben niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:20:
De maximale vergroting met de 14-140 is 0,25x en met de 100-300 is het 0,21x. Zoveel verschil zit daar niet tussen. Zet een +4dpt close-up filter op de 100-300mm en je haalt 1,66x vergroting. Dus als je ook wat macro-fotografie wil doen, zou ik de 100-300mm adviseren (ook een grotere werkafstand).
Klopt allemaal wat je zegt.
Het verschil wat ik merkte was vooral de minimale scherpstelafstand, de g80 14-140 combi kon dichterbij scherpstellen dan de g80 100-300mm combo dus framevullend vermogen was hoger.
Wat niet weg neemt dat als je een extender(staat op mn lijstje) er tussenzet of een closeup filter er voor dan is de 100-300mm beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
frankmulder schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:43:
[...]

De coating schijnt wel anders te zijn, van die DJI-lens.

Volgens mij bepaalt onderandere de coating ook de microconstrast/colorrendering eigenschappen dus helemaal 1:1 zal het niet zijn maar ja als hij goedkoper is moeten ze ergens op bezuinigen toch?

[...]

Leuke video! Alleen dat is wel een 15mm op een Pentax-camera (ik gok full frame), dus niet echt te vergelijken met 15mm op MFT. Bovendien is die Laowa-lens een macrolens, en de Panasonic-lens waar we het hier over hebben niet.
Ja klopt, ik vond het concept van macro met zo'n minilensje en evengoed een scherpe achtergrond erg interesant om te zien. Heeft een totaal andere benadering van macro fotografie. Heb t nog niet met mijn pl15 uitgeprobeerd maar ga t toch eens proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08

zomertje

Barisax knorretje

Een week geleden zaten we een weekje op de Veluwe. Dan ga je natuurlijk met de camera op pad om wild te spotten. Een zwijnenfamilie was lekker aan het grazen, erg tof om te zien. Helaas liepen we ook tegen de beperkingen op van de camera/lens. Te weinig licht en dus een te hoge iso die het minder mooi maakt.

We zijn aan het kijken naar een lichtsterkere setup, en denken nu aan deze: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 Pro + MC 1.4 Teleconverter

We hebben nu ook een 40-150mm, maar een hele goedkope die niet verder kwam dan f5.6.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en opmerkingen over bovenstaande lens.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordfragger
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 18:06
Heel goede lens. Hou er wel rekening mee dat de teleconverter ook voor lichtverlies zorgt, dus je komt dan uit op een f4 lens.

Het verschil in formaat en gewicht is ook aanzienlijk, op een kleinere camera voelt zo'n grote lens nogal lomp aan.

Beeldkwaliteit is amper te vergelijken met de el cheapo 40-150. Ik heb de goedkope ook als kitlens, maar amper foto's mee gemaakt omdat ik ze niet bepaald scherp vond.
Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.