Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rdoorn
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 20:12
zijn er hier bezitters van een Panasonic GX9?
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om met Bluetooth de GPS van je telefoon te gebruiken voor tagging van foto's.
Werkt dat? is het een beetje stabiel? of gaat het vaak mis, of vraagt het te veel stroom?

Ronald van Doorn

• Nutsky
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06:46
rdoorn schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:51:
zijn er hier bezitters van een Panasonic GX9?
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om met Bluetooth de GPS van je telefoon te gebruiken voor tagging van foto's.
Werkt dat? is het een beetje stabiel? of gaat het vaak mis, of vraagt het te veel stroom?
Ik ben een bezitter van een GX9. Het is inderdaad mogelijk de gps van je telefoon via Bluetooth te koppelen met de camera. Dit is op pagina 257 van de manual toegelicht. Op zich werkt dit, maar is niet handig: elke keer wanneer je de camera aanzet of weer uit sleep haalt moet er weer een verbinding gemaakt worden. En dat duurt een seconde of 10. En is ook niet stabiel. Het is ook niet heel duidelijk wanneer er een verbinding is: wanneer alleen Bluetooth actief is is het symbool (donker) grijs, wanneer er een verbinding is het symbool zwart.
Beter werkt een tracker op je telefoon (voor iPhone bevoordeeld GPS Hiker), waarbij je de track thuis synchroniseert met je foto’s.

• rdoorn
tja dat voegt dan niet zo veel toe. Dat is ook hoe ik nu werk maar dan met google-data en exiftool.
Verder tevreden met de GX9? ik zit te kijken naar een vervanger van mijn Olympus pen E-PL7.

Ronald van Doorn

• rdoorn
Inmiddels de panasonic gx9 gekocht. Mooi toestel met fijne draaiwieltjes. Maar wat een gedrocht is dat wifi/bluetooth gedeelte. niet connecten dan weer wel, onhandig wifi wachtwoord telkens instellen. online alleen via Lumix Club met een beperkte mogelijkheid. directe wifi die het eigenlijk nooit doet op je telefoon omdat de App niet lekker werkt voor langer als 10 minuten. wifiverbinding die door de telefoon steeds dicht gaat omdat er geen internet verbinding is. Bah wat is dat weer slecht uitgewerkt. het lijkt wel door 3 verschillende ontwikkelaars gemaakte blokken die wel de specificaties halen maar eigenlijk niet samen kunnen werken en al helemaal niet intuitief tot een fijne beleving komen.

Ik wil gewoon een foto maken en die op mijn telefoon zie en kunnen delen, zonder door allerlei hoepels te moeten voor het werkt met een onhandige app.

Hoe doen jullie dat?

Ronald van Doorn

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-04 22:34

copykat

Good copy isn't bad

Ik doe allen Wifi connect met mn tv. Geotaggen kost zoveel batterij van beide tijdens connectie dat ik er mee gestopt ben.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 18:13

sys64738

Press play on tape

GX8 had/heeft ook zo'n waardeloze connectivity. Das bij de GX9 dus nog niet gefixt. Gemiste kans.

Maar ik heb er niet zo'n probleem mee. Ik schiet altijd RAW en wil mijn foto's door Lightroom halen voordat ze verder verspreid worden. Maar als dat wel de workflow is die je probeert te bereiken, is dit misschien niet de ideale camera.

Je kunt de app ook als remote gebruiken wat op zich nog handig zou zijn. Maar vanwege die brakke setup doe ik dat ook nooit. Es das voor mij eigenlijk meer een gemis.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ik heb een G7, ik weet niet of die anders is? Maar daar heb ik toevallig afgelopen dagen flink wat de Wifi optie van gebruikt als afstandsbediening (zoiets wat ik nooit had verwacht daadwerkelijk te gebruiken).

Eerste keer verbonden met QR code, daarna bleek het makkelijkste Wifi in te schakelen in opties camera -> GSM met camera Wifi laten verbinden -> Panasonic app openen. Vanaf dat moment ging alles eigenlijk verbazingwekkend soepel. Geen enkel probleem gehad, beeld streamde soepel naar mijn telefoon, foto's maken prima, en zo goed als complete bediening was mogelijk. Waarbij sommige instellingen nog makkelijker waren ook door grotere telefoonscherm.

Als jouw telefoon met ander Wifi netwerk verbinding maakt doordat de camera geen internet heeft, dan lijkt me dat een dingetje van je telefoon :P.

Oké, klein detail. Paar keer dit gedaan, laatste keer camera uitgeschakeld, zie ik 10 minuten later dat hij nog steeds op zijn afsluitscherm staat. Reageerde totaal niet meer op de aan/uit schakelaar, en batterij er maar uitgetrokken. Vreemd genoeg stond stabilisatie daarna uit, maar verder lijkt alles nog normaal te zijn.
Begin dit jaar komt er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Panasonic GX10 en Olympus E-M1 III

Ik wil toch ook weer een m43 camera kopen dit jaar. (Ik heb 4 jaar geleden mijn gx7 verkocht).

Ik zat te denken aan de GX9, PL 15mm en m.Zuiko 60mm macro.
Maar wacht nog even af wat de GX10 wordt.
De GX9 heeft nog steeds dezelfde evf als de gx7 terwijl er ondertussen zoveel beters is.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Ik keek enorm uit naar de GX9 maar dat was de grootste tegenvaller in cameraland ooit voor mij. De naam suggereerde dat het de opvolger was van de GX8 maar het was in bijna elk opzicht een stap achteruit.

Dus mijn verwachtingen voor de GX10 zijn niet zo hoog. Maar ik laat me blij verrassen. Een GX8 met 5 of 6 stops IBIS, de EVF en AF van de G9. Ach, eigenlijk gewoon een G9 in GX8 verpakking please.

Ook voor de E-M1 iii zie ik neit echt wat ze gaan verbeteren aan de toch al geweldige mark ii. Wat de MFT wereld wel kan gebruiken is een grote stap voorwaarts op het gebied van de sensor. 20 MP is OK maar iets meer zou lekker zijn. Maar betere high ISO performance zou erg welkom zijn.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-04 19:06
Als het resultaat van de E-M1 3 introductie enkel betekend dat de 2 een stuk goedkoper wordt is het wat mij betreft geslaagd :)

Instagram

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:21
Volgens 43rumors krijgt de E-M1 iii een joystick, dat zou voor mij wel meerwaarde hebben t.o.v. de ii.

Maar voorlopig denk ik dat ik het bij de i houd, eigenlijk ben ik daar nog steeds gewoon heel tevreden mee.
sys64738 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:47:
Ik keek enorm uit naar de GX9 maar dat was de grootste tegenvaller in cameraland ooit voor mij. De naam suggereerde dat het de opvolger was van de GX8 maar het was in bijna elk opzicht een stap achteruit.

Dus mijn verwachtingen voor de GX10 zijn niet zo hoog. Maar ik laat me blij verrassen. Een GX8 met 5 of 6 stops IBIS, de EVF en AF van de G9. Ach, eigenlijk gewoon een G9 in GX8 verpakking please.
Maar er waren ook veel mensen teleurgesteld in de GX8.
De GX7 had denk ik meer fans dan de GX8.

Mijn wensen voor de GX10 zijn een iets grotere en betere OLED EVF dan die in de gx9.
En een iets dikkere grip.
Ik denk dat dit kan zonder de gx9 veel in formaat te laten groeien)
Zoiets als deze mockup van cameraergonomics.blogspot.com:

https://1.bp.blogspot.com...n%2Bhand%2BOct%2B2019.jpg

Al verwacht ik niet dat Panasonic deze kant op gaat met het ontwerp.

[Voor 3% gewijzigd door leendertv op 24-01-2020 13:23]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03:49

franssie

Save the albatross

Vorig jaar een OM-D 10 mk III gekocht met rente punten en nu ik er wat lenzen bij heb (de 9mm lenscap - geniaal lensje! en een 300 mm spiegel) ben ik wel fan geworden van de Olympus MFT.
Zozeer dat ik er aan denk om er wat primes bij te kopen (25mm lijkt me wel een mooie brandpuntafstand) maar hoe meer lenzen, hoe leuker het is om er een tweede body bij te kopen.

En dat is mijn vraag, is een Olympus OM-D E-M5 uit 2012 daarvoor geschikt? Lijkt mij een leuke reserve body, natuurlijk zonder wifi en 4k filmen maar om ernaast te hangen of te gebruiken als mijn vriendin en ik er samen op uit trekken.

offtopic:
Ze had nooit veel met fotograferen al wilde ze als kind wel fotograaf worden. Toen ik laatst uitlegde hoe ze op haar mobiel de scherpte/diepte kon regelen ging er een wereld voor haar open en ze gaat nu een basis cursus fotografie volgen omdat ze nu ook ziet hoe veel mooier de foto's van mijn Nikon en de Olympus zijn, en dat ik wel die reiger op 250 meter herkenbaar in beeld krijg en zij met haar telefoontje niet).

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• mikekiwi
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-03 13:59
Waarom niet een E-M10 MK1? Nog steeds geen 4K, maar wel wifi

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Hoe zit het met de "shutter shock" problemen bij de E-M10 Mk1 en de E-M5 Mk1? Want qua prijs zijn dat natuurlijk wel aantrekkelijke "leuk voor erbij"-camera's.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 03-04 18:27
Van die modellen weet ik het niet uit m'n hoofd, maar bij mijn E-P5 is het in 2014 al met firmware opgelost.
https://www.dpreview.com/...ncy-firmware-fix-for-e-p5

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• franssie

franssie

Save the albatross

mikekiwi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:06:
Waarom niet een E-M10 MK1? Nog steeds geen 4K, maar wel wifi
Zou ook kunnen, de wifi is leuk om stealth te fotograferen (dieren), daar heb ik bij één body al ruim genoeg aan.
Voordeel van een e-m10 is misschien wel dat deze dezelfde accu gebruikt. de 5 heeft een andere en dat is gedoe met twee laders.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• mikekiwi
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-03 13:59
bobcom schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:15:
Hoe zit het met de "shutter shock" problemen bij de E-M10 Mk1 en de E-M5 Mk1? Want qua prijs zijn dat natuurlijk wel aantrekkelijke "leuk voor erbij"-camera's.
Mijn E-M10 MK1 heeft gewoon de anti shutter shock 0s electronic first curtain shutter stand. Ergo: nooit een probleem mee gehad :-)
franssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:58:
[...]

Zou ook kunnen, de wifi is leuk om stealth te fotograferen (dieren), daar heb ik bij één body al ruim genoeg aan.
Voordeel van een e-m10 is misschien wel dat deze dezelfde accu gebruikt. de 5 heeft een andere en dat is gedoe met twee laders.
Die van mij staat toevallig te koop (met 3 batterijen :-) ) en heb er ook nog een 14mm 2.5 prime bij

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 29-03 20:32
franssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:51:
...hoe meer lenzen, hoe leuker het is om er een tweede body bij te kopen.

En dat is mijn vraag, is een Olympus OM-D E-M5 uit 2012 daarvoor geschikt? Lijkt mij een leuke reserve body.
Verder is de IBIS natuurlijk uit het jaar Kruik.
Hij lijkt teveel op je huidige camera om extra's te bieden, valt vanwege de leeftijd waarschijnlijk tegen, en hij heeft geen eigenschappen die iets extra's bieden.
Volgens mij heeft hij een andere batterij dan je M10.III, dat is onnodig lastig.

Drie betere opties zijn:
- De M10.II. De Goldilocks van Olympus. Meer configuratie-opties dan je huidige Mark III, maar uitwisselbaar qua batterij. Lijkt zoveel op je huidige camera dat je gedachteloos een camera kunt pakken en het is altijd goed.
- De M5.III. Omdat deze extra features biedt (ProCapture, PD-AF) die je nu niet hebt.
- Een Panasonic zoals de GX80/85. Zelfde klasse als je huidige camera, maar met andere menus, andere functies. Hetzelfde maar toch anders, en daarom misschien in bepaalde situaties beter.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tarquin Dank voor je onderbouwde antwoord. uiteindelijk heb ik toch voor de M5 gekozen, kon deze met een jaar garantie thuis krijgen voor 199. De D10 mkII was inderdaad de beste optie geweest, maar die was ook tweedehands nog dermate duurder dat ik de afweging gemaakt heb: nog een objectief of externe-flitser erbij of een betere tweede body - het werd dus de goedkopere maar mindere body. Het niet kunnen uitwisselen van de accu's is misschien wel het grootste nadeel voor mij, aan de andere kant is dat iets wat zich misschien hooguit twee maal per jaar zal voordoen (edit - dat we samen met de twee bodies op pad gaan en meer dan drie accu's elk leeg schieten, het is eerder dat ik van nog een lader moet herinneren waar deze is als ik die uit de fototas heb gehaald).
Ik heb ook een Nikon set met veel lenzen en de rest van de meuk die erbij hoort, maar die neem ik toch minder snel mee dan de Olympus merk ik. Dus voor mij is dit nu wel even goed zo.

[Voor 11% gewijzigd door franssie op 02-02-2020 21:14]

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Boze tongen beweren dat MFT meer ruis heeft dan aps-c door de kleinere sensor.

Maar nu was ik aan het denken: MFT is wel een kleinere sensor maar heeft ook minder megapixels.

Als je het vergelijkt:

MFT 14 megapixels bij 3:2 formaat
APS-C 24 megapixels bij 3:2 formaat

Dat betekent dat MFT bijna de helft minder pixels heeft, terwijl het sensoroppervlak ook wel iets van de helft zal zijn.

Conclusie: de pixels van MFT zijn ongeveer even groot als die van APS-C.

Aangezien ruis toeneemt naarmate de pixels kleiner zijn, valt hieruit te concluderen dat MFT bijna even weinig ruis zal geven als APS-C.

Of maak ik nu ergens een fout?

The enemy within

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 03-04 18:41

amphora

Online creatie

Salvatron schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:29:
Boze tongen beweren dat MFT meer ruis heeft dan aps-c door de kleinere sensor.

Maar nu was ik aan het denken: MFT is wel een kleinere sensor maar heeft ook minder megapixels.

Als je het vergelijkt:

MFT 14 megapixels bij 3:2 formaat
APS-C 24 megapixels bij 3:2 formaat

Dat betekent dat MFT bijna de helft minder pixels heeft, terwijl het sensoroppervlak ook wel iets van de helft zal zijn.

Conclusie: de pixels van MFT zijn ongeveer even groot als die van APS-C.

Aangezien ruis toeneemt naarmate de pixels kleiner zijn, valt hieruit te concluderen dat MFT bijna even weinig ruis zal geven als APS-C.

Of maak ik nu ergens een fout?
Mft pixels zijn toch nog iets kleiner en minder pixels = grotere pixels als je een foto schermvullend bekijkt dus de ruis korrel is groter

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• rdoorn

Ronald van Doorn

• rdoorn
Jammer alleen dat tweakers bijbehorende mobile apps niet getest heeft. zou wel eens leuk zijn. De meeste sites kijken alleen naar specs en pixels.

Ronald van Doorn

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

eh niet dat ik een Olympus camera heb maarrr:
"Fujifilm is, samen met Panasonic, eigenlijk de enige fabrikant met een ruim aanbod bijpassende lenzen voor alle mogelijke doeleinden."

halve waarheid?
nee: " We hadden ook de Olympus E-M10 III geselecteerd voor onze test, maar Olympus kon deze niet op tijd leveren."

:-)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 17:02
Prijs van de body valt me mee. Denk ik. 1800 euro. Of is dat een te hoge meerprijs ten opzichte van wat de MkII kan? Ben benieuwd naar de previews. Gavin Hoey heeft er eentje op YouTube: Olympus OM-D E-M1 Mark III | Hands On with Gavin Hoey en Peter Forsgard op YouTube: Olympus E-M1 MKIII - My FIRST Impression!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

copykat schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:23:
[...]

eh niet dat ik een Olympus camera heb maarrr:
"Fujifilm is, samen met Panasonic, eigenlijk de enige fabrikant met een ruim aanbod bijpassende lenzen voor alle mogelijke doeleinden."

halve waarheid?
nee: " We hadden ook de Olympus E-M10 III geselecteerd voor onze test, maar Olympus kon deze niet op tijd leveren."

:-)
Ja beetje vaag want Olympus heeft natuurlijk ook complete lijn met zeer fijne lenzen. Zat keuze daar. Maar ja, die konden blijkbaar niet leveren en vielen daarom buiten de boot (wel beetje vreemd dat je als merk niet even een camera kunt leveren aan T.net voor een review...).

• sys64738

sys64738

Press play on tape

bollefles schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:43:
Prijs van de body valt me mee. Denk ik. 1800 euro. Of is dat een te hoge meerprijs ten opzichte van wat de MkII kan? Ben benieuwd naar de previews. Gavin Hoey heeft er eentje op YouTube: Olympus OM-D E-M1 Mark III | Hands On with Gavin Hoey en Peter Forsgard op YouTube: Olympus E-M1 MKIII - My FIRST Impression!
Dat zou in Olympus termen een koopje zijn. De Mark ii had intro prijs van 2000 en is nog steeds 1500 a 1600 euro. Prijzen verlagen zijn ze bij Olympus niet zo goed in.

Snap ook niet goed hoe ze die prijs verantwoorden want de G9 van Panasonic mist maar een paar feature en is verder vergelijkbaar. Maar dan 4 a 500 euro goedkoper.

Hopelijk is de iii zijn geld echt waard. En drukt het de prijs van de ii een beetje want het is wel een mooie (maar nu te dure) camera.

• Rannasha
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

aka "Species5618"

sys64738 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:39:
[...]

Dat zou in Olympus termen een koopje zijn. De Mark ii had intro prijs van 2000 en is nog steeds 1500 a 1600 euro. Prijzen verlagen zijn ze bij Olympus niet zo goed in.
De Mark III biedt dan ook niet zo heel erg veel dat de Mark II niet al heeft. In tegenstelling tot de upgrade van Mark I naar Mark II, wat echt een flinke stap was. Dus ik vind het niet gek dat ze wat lager inzetten met de introductie prijs van de Mark III.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 17:02
Rannasha schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:48:
[...]

De Mark III biedt dan ook niet zo heel erg veel dat de Mark II niet al heeft. In tegenstelling tot de upgrade van Mark I naar Mark II, wat echt een flinke stap was. Dus ik vind het niet gek dat ze wat lager inzetten met de introductie prijs van de Mark III.
Alle verschillen redelijk op een rijtje: https://mirrorlesscompari...us-omd-em1-ii-vs-em1-iii/

Conclusion

The E-M1 III is an honest upgrade from its predecessor, but at the same time it doesn’t wow the crowd in the same way the E-M1 II did four years ago. (...) The E-M1 III inherits most of the new features seen on the flagship E-M1X and that is a good thing because now, interesting functions such as Live ND and the High Res Shot hand-held are accessible at a lower price. The improved AF algorithm is also welcome, as well as various bits and bobs concerning settings and buttons.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:57
Inderdaad technisch niet heel veel nieuws, die joystick is wel een fijne toevoeging, nog betere IBIS is altijd welkom (al is de II al erg goed) en ik ben wel benieuwd naar die Starry Sky AF mode al is dat meer een gimmick ding voor mij.
Zal de reviews eens lezen, maar voor nu denk ik niet dat ik de prijs kan verantwoorden helaas.

Verder een voor mij overbodige lens, jammer dat er (nog) geen nieuws is over de 150-400, had wat meer van vandaag verwacht.

Flickr | Lego collectie

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 03-04 18:27
Snap ook niet goed hoe ze die prijs verantwoorden want de G9 van Panasonic mist maar een paar feature en is verder vergelijkbaar. Maar dan 4 a 500 euro goedkoper.
Adviesprijs vs marktprijs. De G9 was bij introductie maar 100 dollar goedkoper. MSRP van Olympus 1799, Panasonic 1699.

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• sys64738

sys64738

Press play on tape

RSpanjaard schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:26:
[...]

Adviesprijs vs marktprijs. De G9 was bij introductie maar 100 dollar goedkoper. MSRP van Olympus 1799, Panasonic 1699.
Daarom schreef ik ook dat Olympus niet zo goed is in het verlagen van haar prijzen. Drie jaar na release is het slechts 200 euro gedaald. En daardoor is de camera helemaal niet meer scherp geprijst, zeker tov de concurrentie.

• l_c_v
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 02-04 15:24
Ik ben sinds gisteren eigenaar van de Panasonic GX9 met de Panasonic Leica 15mm f1.7, m.Zuiko 60mm f2.8 macro en de Lumix 12-32mm f3.5-5.6.

Helaas is het dit weekend niet echt inspirerend weer om mooie foto's te maken, dus kom niet verder dan wat testshots in de stad. Maar ik ben erg tevreden!

Vooral de GX9 met de PL15mm is een erg mooie combinatie. Het voelt samen heel goed om te gebruiken (erg goede bouwkwaliteit). Maar ook de beeldkwaliteit is echt bijzonder goed.
15mm op m43 valt ook mooi tussen de veelgebruikte 28mm en 35mm Full Frame brandpuntsafstanden. Heel allround inzetbaar.

Maar ook de hele kleine Lumix 12-32mm zoomlens valt echt niet tegen. Zeker vanaf 12mm f5.6 (of 32mm f6.3) meer dan scherp genoeg. Dus erg geschikt voor landschapjes!
En ook de stabilisatie werkt erg lekker. Een foto met een sluitertijd van 1/8 seconde heeft een prima scherpte.
Dus je kan veel lagere ISO's gebruiken dan de camera automatisch voorstelt (als de objecten die je fotografeert tenminste stil staan).

De m.Zuiko 60mm f2.8 macro lens heb ik alleen nog maar even uitgeprobeerd op een euromunt.
Met de kleine Nissin i40 flitser en daarop de Lumiquest Ultrasoft lijkt dit echt een ideale lichtgewicht setup voor insect macro fotografie. Hele scherpe macrolens. En nog lichter dan ik dacht!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@i_c_v,
Gefeliciteerd met je set. Inderdaad is de 15mm f1.7 een fantastisch klein wonder, op mijn g80 is t een beetje uitbalans visueel maar top foto's.
Was die 12-32mm de kitlens?
Als je een vakantie alrounder er bij wilt is de 14-140mm f3.5-5.6 een mooie keus. Past prima op de gx serie.
Voor de 10x zoom goede IQ.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

copykat schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:58:
@i_c_v,
Gefeliciteerd met je set. Inderdaad is de 15mm f1.7 een fantastisch klein wonder, op mijn g80 is t een beetje uitbalans visueel maar top foto's.
Was die 12-32mm de kitlens?
Als je een vakantie alrounder er bij wilt is de 14-140mm f3.5-5.6 een mooie keus. Past prima op de gx serie.
Voor de 10x zoom goede IQ.
of een 12-60mm?

The enemy within

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Inplaats van die 12-35mm?

• l_c_v
De 12-32mm was inderdaad de kitlens bij de GX9. Daardoor heb je hem wel zo'n 100 euro goedkoper dan dat je hem los zou kopen. Dus dan is het wel een leuk lensje om erbij te hebben.

Ik heb inderdaad ook naar de 12-60mm lenzen gekeken. Onder andere deze vergelijking is interessant: https://mirrorlesscompari...-the-complete-comparison/
Ik denk dat de PL 12-60mm f2.8-4 er nog wel een keer gaat komen. Maar voor nu is m'n budget op ;)
Zo'n lens heeft voor mij wel het ideale zoombereik.
Ik vraag me wel af hoe comfortabel die lens nog is op de GX9. Er is ook nog een grip te koop voor de GX9 die het wel iets comfortabeler zal maken

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

l_c_v schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:38:
De 12-32mm was inderdaad de kitlens bij de GX9. Daardoor heb je hem wel zo'n 100 euro goedkoper dan dat je hem los zou kopen. Dus dan is het wel een leuk lensje om erbij te hebben.
Jammer dat je dan niet kon kiezen tussen 12-60 en 12-32 van de lumix versie. pl12-32 f2.8 is nog wel interessant maar als kitlens f3.5-5.6 is ie nog al kort(focallength) en klein.(dat is dan ook de benefit, de lumix 12-60 f3.5-5.6 is ook licht en klein en best scherp veel meer een algemene zoomlens dan de lumix 12-32mm)
Ik heb inderdaad ook naar de 12-60mm lenzen gekeken. Onder andere deze vergelijking is interessant: https://mirrorlesscompari...-the-complete-comparison/
Ik denk dat de PL 12-60mm f2.8-4 er nog wel een keer gaat komen.
Veel vinden de pl vs lumix te duur maar die extra stop maakt hem een fijne alround lens. Binnen doet ie t nog best aardig en de contrast rendering en zo maakt het een heerlijke lens. mijn eerste lens die r op gaat.
Maar voor nu is m'n budget op ;)
Zo'n lens heeft voor mij wel het ideale zoombereik.
Ik vraag me wel af hoe comfortabel die lens nog is op de GX9. Er is ook nog een grip te koop voor de GX9 die het wel iets comfortabeler zal maken
gx9 met lenzen
heb je 12-32mm er bij geplakt als vergelijk.

Hangt een beetje af welke focal range je vooral mee bezig wilt zijn.
Die 35-100mm f2.8 is erg handig in binnensporten en kinderen fotograferen en of video (geen aperture jumps in zoom range.)
past bij je 12-32.. (ik heb de 14-140mm f3.5-5.6 al en de 35-100mm zou die dan vervangen. als ik die 2e hands tegen kom voor een leuk prijsje dan vrees ik dat ik overstap en de 14-140mm te koop aanbied. :+
(wel met pijn in mn hart want die 14-140mm is echt heerlijk licht en klein met goede scherpe foto's over een 10x zoom bereik.)
Ik heb een g80 en dan is de pl12-60mm prima, de 100-300mmii is nog net te doen op de statief met camera mount ook qua handheld werkt het nog door de goede grip vd g80. Even gekeken naar de grip voor de gx9 en dat zou je inderdaad wat comfort geven in.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

in plaats van de 14-140

The enemy within

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Salvatron , kan ook, ongeveer het zelfde formaat en gewicht.
Wat ik al schreef een 12-60mm in plaats van de 12-32mm leek me logisch, maar naast de 12-32mm is de 14-140mm logischer. (met de 12-60mm heb je 55% overlap zonder aperture verschil)

Overigens de snellere zoomlenzen worden op een Gx best groot/zwaar en het zal de balans en oorspronkelijke compactheid van een Gx body te niet doen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

copykat schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:56:
@Salvatron , kan ook, ongeveer het zelfde formaat en gewicht.
Wat ik al schreef een 12-60mm in plaats van de 12-32mm leek me logisch, maar naast de 12-32mm is de 14-140mm logischer. (met de 12-60mm heb je 55% overlap zonder aperture verschil)

Overigens de snellere zoomlenzen worden op een Gx best groot/zwaar en het zal de balans en oorspronkelijke compactheid van een Gx body te niet doen.
wanneer gebruik je eigenlijk het telebereik van de 14-140? Ik gebruik dat nooit

The enemy within

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Salvatron schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:00:
[...]

wanneer gebruik je eigenlijk het telebereik van de 14-140? Ik gebruik dat nooit
De meeste tijd is de 12-60mm f2.8-4.0 en de 15mm f1.7 als licht het af laat weten op mijn camera.
Buiten in bos/ natuur/ wandelend met de familie is de 14-140mm fijn, geen lens wissel elke keer als ik iets zie wat iets verder weg is en ik hoef ook niet "weg te lopen van de meute" om iets beeld vullend te krijgen.
En de 100-300mm voor als ik echt een dier wil hebben in beeld vullend formaat. (planten lopen niet weg dus daar kan een andere lens voor gebruikt worden.)

PL50-200mm f2.8-4.0 of de 35-100mm f2.8ii zou de 14-140mm uit mijn camerabag duwen maar mn budget is even opgedroogd (zeker voor de duurdere aanschaf), eerst maar de boel een tijdje gebruiken. :)

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-04 20:08
Ik ben sinds een tijdje ook weer in de markt voor een leuke lens. Ben me aan het orienteren maar ik weet niet goed wat ik het beste kan kiezen. Mijn huidige inventaris:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Camera-accessoiresOlympus LH-49 Verschuifbare lenskap (V324490BW000)€ 48,95€ 48,95
1CameralenzenOlympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro€ 419,-€ 419,-
1CameralenzenPanasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS€ 329,-€ 329,-
1Systeemcamera'sOlympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,95

Macro fotografie vind ik super om te doen. Daarvoor heb ik de 60mm f2. 8 macro van olympus. Die lens heeft mijn ogen doen openen over de tekortkomingen van mijn pancake kitlens (14-42 f3.5-f5.6). Ik ben op zich tevrede over die lens omdat daarmee de camera (M10 markll) in de jaszak past. Daarmee kan ik "point and shooten" als ik met mijn vriendin in de stad loop. Nu was ik foto's aan het maken van mijn kleine neefje van nog geen jaar oud en dat deed ik met de f2.8 macro lens en dat heeft mijn positief verrast. Ik kon binnen van een behoorlijke afstand foto's van hem maken met een mooi resultaat. Ik weer 100% zeker dat de pancake lens dat niet had gered. Daarom ben ik op zoek naar een (zoom) lens voor allround. De nieuwe lens zou een goede allrounder moeten worden.

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn. Ookal ben ik aan het kijken naar een m1 markll/lll om de m10 door te spelen naar mijn vriendin.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@stevens20 Als je twijfelt tussen de Oly 12-40 of de Panasonic 35-100, klinkt het alsof je nog niet helemaal duidelijk hebt wat je precies wil. Dit zijn 2 compleet verschillende lenzen. Allebei erg goed maar voor heel ander doel.

Een "goede all-rounder" is beetje vage term. Wil je portretten (met kleine scherpte-diepte) schieten? Veel binnenshuis? En wat is er mis met je huidige 45-200 (die iets langzamer is maar verder een mooiere range afdekt dan de door jou genoemde 35-100 Panasonic)?

• stevens20
sys64738 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:21:
@stevens20 Als je twijfelt tussen de Oly 12-40 of de Panasonic 35-100, klinkt het alsof je nog niet helemaal duidelijk hebt wat je precies wil. Dit zijn 2 compleet verschillende lenzen. Allebei erg goed maar voor heel ander doel.

Een "goede all-rounder" is beetje vage term. Wil je portretten (met kleine scherpte-diepte) schieten? Veel binnenshuis? En wat is er mis met je huidige 45-200 (die iets langzamer is maar verder een mooiere range afdekt dan de door jou genoemde 35-100 Panasonic)?
Een mooie bokeh is inderdaad wat ik wil. Dat is ook wat ik het mooie vond van de 60mm Macro-lens. Waarom ik twijfel tussen deze lenzen is omdat ik, wanneer ik ga voor de 12-40, er misschien een 45-150f2.8 bij wil. Ga ik voor de 35-100 heb je een groter bereik gedekt in één lens.

Ik merk dat je met mijn lenzen combi wat onhandig zit in het bereik. 45mm is een bereik waar ik soms doorheen ga en dus moet wisselen van lens.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@stevens20
Als ik je zo lees wil je je lenzen vernieuwen voor snellere versies.
Dus kijk eerst naar wat je nodig hebt in snellere , f2.8, lenzen.
Dichtbij en binnen?
Of juist meer afstand?
35-100mm is een bereik waar je wat meer afstand nodig hebt dus een short range is ook nodig.
Je zou kunnen kiezen voor de pl12-60mm f2.8-4.0 daarmee pak je de pancake en je 40-60mm range.
De 45-200mm is bekend als een wat softe lens. En de pl50-200mm is zo'n stuk duurder, groter, zwaarder dat dat nu niet meteen een vervanging zou zijn.
Dus als je vooral de eerste 45-100mm van je zoom gebruikte dan is de 35-100mm f2.8ii een mooi alternatief. Hij word gereviewed als optisch goede lens en is met f2.8 de snelste zoom lens. (sneller dan de 12-60mm f2.8-4.0 die vrijsnel de f2.8 verlaat.)
En met de 12-40mm f2.8 zal je moeten wisselen met de 35-100mm f2.8 maar misschien minder dan je nu doet.
Ik wil maar zeggen zoek als eerste uit welk zoom bereik je vermoedelijk als eerste op je camera zou schroeven. Koop die eerst en bouw vanuit daar verder.
Probeer een plan te maken wat je wilt bouwen als lens kit.

Sommigen nemen de oly 12-100mm f4, lomp groot maar erg goed. Je verliest je f2.8 maar wint op wat je nu hebt in f3.5-5.6 qua snelheid en scherpte. Pak je alles in één tot 100mm. Geen gewissel. (je 45-200mm begint op f4.0)
Ik lees dat je een olympus body hebt dus de dual is2 van pany werkt toch niet net als de dfd.
Als je voor de 35-100mm gaat kan je net zogoed een mk1 kopen. Optisch het zelfde.

Je ziet er zijn meer opties beschikbaar, dus kijk naar je huidige gemis in je meeste gebruikte zoomrange.

• hatsa
stevens20 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:46:
Ik ben sinds een tijdje ook weer in de markt voor een leuke lens. Ben me aan het orienteren maar ik weet niet goed wat ik het beste kan kiezen. Mijn huidige inventaris:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Camera-accessoiresOlympus LH-49 Verschuifbare lenskap (V324490BW000)€ 48,95€ 48,95
1CameralenzenOlympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro€ 419,-€ 419,-
1CameralenzenPanasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS€ 329,-€ 329,-
1Systeemcamera'sOlympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zwart€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,95

Macro fotografie vind ik super om te doen. Daarvoor heb ik de 60mm f2. 8 macro van olympus. Die lens heeft mijn ogen doen openen over de tekortkomingen van mijn pancake kitlens (14-42 f3.5-f5.6). Ik ben op zich tevrede over die lens omdat daarmee de camera (M10 markll) in de jaszak past. Daarmee kan ik "point and shooten" als ik met mijn vriendin in de stad loop. Nu was ik foto's aan het maken van mijn kleine neefje van nog geen jaar oud en dat deed ik met de f2.8 macro lens en dat heeft mijn positief verrast. Ik kon binnen van een behoorlijke afstand foto's van hem maken met een mooi resultaat. Ik weer 100% zeker dat de pancake lens dat niet had gered. Daarom ben ik op zoek naar een (zoom) lens voor allround. De nieuwe lens zou een goede allrounder moeten worden.

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn. Ookal ben ik aan het kijken naar een m1 markll/lll om de m10 door te spelen naar mijn vriendin.
Qua hanteerbaarheid: met de Olympus ECG-3 grip is de Oly 12-40 f2.8 prima te hanteren op de M10-ii.

Een upgrade naar een m1 (ii/iii) zou ook een tweede body voor jou kunnen betekenen, hoef je minder lenzen te wisselen :+

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 03-04 16:09
stevens20 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:46:

Tot nu toe heb ik gekeken naar de Oly 12-40mm f2. 8 Pro. Een degelijke lens met een redelijk bereik. Of naar de Pana 35-100 f2.8. Deze heeft meer bereik waardoor hij minder snel om een lenswissel vraagt. De lenzen moeten op een M10 markll te hanteren zijn.
De 35-100 is een vrij forse lens, zeker met een M10, en met veel overlap met je bestaande lenzen. Ik zou eerder kijken naar een Oly 12-40 f2.8 of de iets compactere en lichtere Pana 12-35 f2.8. 12mm is ook fijn: echt wijder dan de 14mm van de pancake.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 03-04 18:41

amphora

Online creatie

Ik adviseer je ook om naar de oly 12-40 2.8 te kijken. Toen ik nog MFT had was dit mijn standaard lens op m’n em5 mk1
Mooie upgrade van de kit lens.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
hatsa schreef op maandag 24 februari 2020 @ 06:54:
[...]

Qua hanteerbaarheid: met de Olympus ECG-3 grip is de Oly 12-40 f2.8 prima te hanteren op de M10-ii.
Ook zonder grip gaat dat prima (EM10-iii) is mijn ervaring

• hatsa
Ik vond het zonder grip niet zo prettig werken. Nu heb ik de M10-ii al een tijd niet meer, omdat ik de M1 veel fijner vind. Die past zo superperfect fijn in m’n hand en vind ik ook qua bediening net wat fijner.

Die wil ik alleen ook zo langzamerhand gaan upgraden. Ik heb nog tot vakantiegeld om te bedenken of ik het joystickje en de astro-modus het extra geld waard vind.

• rdoorn
Ik had al een Oly 12-40 f2.8 maar ik miste nog een groothoek lens.
eentje om (toeristische) ruimtes binnen fotograferen en landschapsfoto's.
Dus een stuk wijder als 12 mm en liefst lichtsterk.

Het is de LAOWA C-dreamer 7,5MM f2.0 geworden.

Erg blij met dit kleine lensje. Weliswaar handmatig scherpstellen maar dat is bij een groothoek toch al snel goed. Redelijk scherp (voor zover ik nu al kan zien) en niet erg veel vertekening.

Ronald van Doorn

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rdoorn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:49:
Ik had al een Oly 12-40 f2.8 maar ik miste nog een groothoek lens.
eentje om (toeristische) ruimtes binnen fotograferen en landschapsfoto's.
Dus een stuk wijder als 12 mm en liefst lichtsterk.

Het is de LAOWA C-dreamer 7,5MM f2.0 geworden.

Erg blij met dit kleine lensje. Weliswaar handmatig scherpstellen maar dat is bij een groothoek toch al snel goed. Redelijk scherp (voor zover ik nu al kan zien) en niet erg veel vertekening.
Wat was je ervoor kwijt? (En heb je wat voorbeeld foto’s?)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• stevens20
Ik heb vrij grote handen en een grote grip zoals bij de g9 (die heeft mijn broer) kom ik vrijwel constant met de vingers tegen de lenzen aan. Of dat met de m1 ll/lll ook zo is weet ik niet. Persoonlijk vind ik de grip van de m10 ll heel fijn, zeker icm de lichtgewicht lenzen die ik nu heb. Hoe dat gaat zijn met grotere lenzen weet ik niet. Ik heb al wel gezien dat je de 12-40 bij konijnenberg moet halen omdat hij daar het goedkoopst is en je er de zonnekap bij krijgt.

• rdoorn
Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:27:
[...]

Wat was je ervoor kwijt? (En heb je wat voorbeeld foto’s?)
Ik geloof iets van €620 gewoon bij cameranu of cameraexpress.

Voorbeeld foto's? tuurlijk. maar bedenk wel dat dit voor mij een nieuwe lens is op een nieuwe camera. Dus geen garanties over de kwaliteit. Helaas zit er ook geen exif gegevens van de lens bij dus ik weet niet wat de instellingen waren. In de markthal was het diafragma vrij open, dus zal wel 2.8 zijn. Het opera gebouw kan ook wel eens F2.0 zijn, ik kan me niet herinneren dat ik het diafragma heb aangepast, maar de omstandigheden als ik zo terugkijk vragen wel om een kleiner diafragma.
Toch maar eens bedenken hoe ik de instellingen van de lens ga bijhouden en hoe ik dat in de EXIF data krijg.

https://flic.kr/s/aHsmLBR8Ay linkje naar Flickr album

Ronald van Doorn

• franssie

franssie

Save the albatross

@rdoorn Ik heb ook zat lenzen zonder exif. Altijd gehad, omdat ik hou van lenzen die gewoon zijn wat ze zijn (ik heb wat spiegel lenzen waar je wel wat met de focus kan doen maar niets met het diafragma) en specifiek voor MFT de 9mm lenscap, geniaal lensje. In geen van die lenzen zit enige elektronica om te communiceren met de camera wat je aan het doen bent.
Ook mijn Nikon heb ik zat oud spul dat niet communiceert al moet ik er daar een kleine tussenring in plakken (ebay) die de electronica simuleert.

Het enige wat rest is enigszins vertrouwen op de lichtmeting van de camera (histogram) en dat gaat vaak genoeg fout - soms heb ik een notitie blokje mee maar meestal schiet ik een reeks in de hoop dat er twee of drie gelukt zijn.

Verder leuke foto's!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rdoorn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:43:
[...]

Ik geloof iets van €620 gewoon bij cameranu of cameraexpress.

Voorbeeld foto's? tuurlijk. maar bedenk wel dat dit voor mij een nieuwe lens is op een nieuwe camera. Dus geen garanties over de kwaliteit. Helaas zit er ook geen exif gegevens van de lens bij dus ik weet niet wat de instellingen waren. In de markthal was het diafragma vrij open, dus zal wel 2.8 zijn. Het opera gebouw kan ook wel eens F2.0 zijn, ik kan me niet herinneren dat ik het diafragma heb aangepast, maar de omstandigheden als ik zo terugkijk vragen wel om een kleiner diafragma.
Toch maar eens bedenken hoe ik de instellingen van de lens ga bijhouden en hoe ik dat in de EXIF data krijg.

https://flic.kr/s/aHsmLBR8Ay linkje naar Flickr album
Mooie foto’s zeg! Mooi die brede shots van Valencia :p Dank je wel. Zie dat je net als ik de GX9 hebt, toch een lens om te overwegen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• l_c_v
Zijn hier mensen die de Sigma 56mm f1.4 hebben?
Lijkt een goed betaalbaar alternatief te zijn voor lenzen als de Panasonic Leica 42.5mm f1.2, m.Zuiko 45mm f1.2 en m.Zuiko 75mm F1.8
Het is ook de meest compacte van de drie 1.4 primes van Sigma voor mft.

Zie hier bijvoorbeeld een vergelijk met de m.Zuiko 75mm f1.8:
https://mirrorlesscompari...-1-4-vs-olympus-75mm-1-8/

Jammer dat de Sigma 16mm f1.4 zo gigantisch is.
Anders had dat nog een alternatief kunnen zijn voor de Panasonic Leica 15mm f1.7 of m.Zuiko 17mm f1.2 of f1.8.

[Voor 15% gewijzigd door l_c_v op 26-02-2020 22:37]

• Sjekster
  • Laatst online: 03-04 17:00
Die 7.5mm is een heerlijk lensje, vooral vanwege formaat. Verbaas me nog steeds over prijs in NL. Omliggende landen is deze volgens mij stuk goedkoper (en je kan hem ook direct bij Laowa bestellen en laten verzenden wereldwijd....behalve naar de Benelux...) Distributeur heeft 'leuke' deal bedongen blijkbaar.

Ik heb lensje ook iig en gebruik hem best veel. Niet ragscherp, maar meer dan genoeg voor mijn gebruik.

Mocht je een E-M1 hebben, daar zit een optie in om lensprofielen aan te maken, zodat iig de lensnaam, focal length etc als exif wordt weggeschreven. Dat helpt bijv in Lightroom met filteren als je meer dan 1 manual lens hebt!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:57
[...]

Hopelijk is de iii zijn geld echt waard. En drukt het de prijs van de ii een beetje want het is wel een mooie (maar nu te dure) camera.
Of de iii z’n geld waard is is een ander ding, maar de ii is nu te krijgen a 1300 euro:

https://www.fotohanskeuze...d-e-m1-mark-ii-body-zwart

Flickr | Lego collectie

• Xisuthros333
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-04 17:55
*knip*

Geen V&A op het forum. :)

[Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 09-03-2020 19:35]

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True