Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@Worteltjestaart Sinds een paar maanden heeft mijn vrouw een E-M10 MII. En ik zie nog geen reacties op de EVF zoals je gevraagd hebt.
Ik kan daar maar niet aan wennen. Je ziet alles toch met een vertraging en ik wordt daar scheel van. Als je de foto genomen hebt blijft het beeld stilstaan en je mist het continue effect van een optische zoeker.

Misschien went het wel, maar ik blijft even bij mijn Pentax. Vooral uitproberen dus!

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb wel es een Panasonic FZ200 vast gehad, maar niet zoveel dat ik echt een mening heb over die EVF... heb wel es begrepen dat de moderne EVFs wel best goed zijn?

Ik probeer te achterhalen waar de grootste verschillen tussen de Mark II en de Mark III in zitten, ze schelen nog wel wat in prijs waar ik dan weer iets met budget voor glas zou kunnen reserveren.
De AF van de Mark III lijkt wel beter, maar verder zijn de verschillen klein... De videokwaliteit vind ik niet interessant.
Wél jammer dat de zilveren body duurder is dan de zwarte, vind de zilveren wel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:54
Worteltjestaart schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:39:
Ruim 1k€ voor alleen de standaardlens vind ik wel iets te duur hoor :D al kan dat opdenduur natuurlijk ook een 2e hands worden.
Een tweedehands eerste versie 12-35mm f2.8 van Panasonic moet rond de €500 te vinden zijn nu er een vernieuwde versie van uitgebracht is. De eerste versie 35-100mm f2.8 zal ook rond die prijs zitten tweedehands.
Goede Body kun je tweedehands al voor 250/350,- krijgen, Mits je genoegen neemt met een iets ouder model.

Als set kun je bovenstaande objectieven + een body met wat afdingen misschien zelfs voor €1100,- van iemand overnemen.
Yahrr schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:48:
@Worteltjestaart Sinds een paar maanden heeft mijn vrouw een E-M10 MII. En ik zie nog geen reacties op de EVF zoals je gevraagd hebt.
Ik kan daar maar niet aan wennen. Je ziet alles toch met een vertraging en ik wordt daar scheel van. Als je de foto genomen hebt blijft het beeld stilstaan en je mist het continue effect van een optische zoeker.

Misschien went het wel, maar ik blijft even bij mijn Pentax. Vooral uitproberen dus!
Dat staat standaard zo ingesteld op de E-M10 modellen, Maar je kunt dat gewoon uitzetten.
Ik heb op mijn E-M1's (de eerste generatie) enkel een korte blackout, Net zoals ik bij de spiegelreflexen had die ik hiervoor had.

Wat de vertraging betreft, Daar heb ik persoonlijk geen last van. Maar ik fotografeer vrijwel nooit bewegende dingen waardoor het minder opvalt.
De EVF daar heb ikzelf niet aan hoeven wennen, Maar dat komt grotendeels ook omdat een EVF (Ingesteld op wat je ziet is wat je krijgt) voor mij logischer werkt dan een OVF. Voor mij "Klikte" fotografie dan ook pas toen ik een EVF ging gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Sato op 09-09-2019 21:03 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 12:00
Worteltjestaart schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:03:
Ik heb wel es een Panasonic FZ200 vast gehad, maar niet zoveel dat ik echt een mening heb over die EVF... heb wel es begrepen dat de moderne EVFs wel best goed zijn?

Ik probeer te achterhalen waar de grootste verschillen tussen de Mark II en de Mark III in zitten, ze schelen nog wel wat in prijs waar ik dan weer iets met budget voor glas zou kunnen reserveren.
De AF van de Mark III lijkt wel beter, maar verder zijn de verschillen klein... De videokwaliteit vind ik niet interessant.
Wél jammer dat de zilveren body duurder is dan de zwarte, vind de zilveren wel mooier.
Volgens mij zijn de verschillen inderdaad niet zo groot, AF is iets beter en je hebt 4K. Schijnt ook fijne visuele bedieningsmenu's op te zitten voor beginners, maar dat heb jij volgens mij niet nodig ;).

Wat ik verder een beetje begrijp, is dat de Mark 3 in diverse opzichten een stapje terug is van de Mark 2. Bouwkwaliteit is minder geworden en diverse functionaliteit is eruit gehaald (o.a. draadloos flitsen zit er niet meer in, iets wat letterlijk in élke OMD en PEN camera ervoor er wel in heeft gezeten).

Ik weet niet precies wat er verder is uitgehaald, dat zou je moeten opzoeken om te kijken of het voor jou van belang is. Als je geen 4K nodig hebt, zou ik zelf zeker de voorkeur hebben voor de Mark 2 iig :).

EDIT:

https://mirrorlesscompari...-em10-ii-vs-omd-em10-iii/

Ook minder custom functions (2 maar, tegen 6 op de mark 2). Daarmee doelt men op het aanpassen van de functie van bepaalde knoppen, wat érg handig kan zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjekster op 10-09-2019 14:22 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Die customizable buttons zijn wel handig ja.
Één functie die ik zeker zal instellen is de back button focus. Dus dan is er altijd 1 al bezet.

Ik zie dat er voor de Olympus kits zijn met twee verschillende 14-42's. De EZ (pancake) en de II R.
Ik kan weinig vinden over hoe die optisch presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Mij staat bij dat die twee vrij gelijkwaardig presteren, Maar het blijven kitlenzen dus er zal wat variatie in de kwaliteit zitten.
Zo kan het zijn dat er mensen zijn die beide hebben waar bij de een de pancake scherper is en bij de ander de II R.

De pancake die bij mijn E-M10 II zat vond ik niet overtuigend, Maar waarschijnlijk had ik een minder exemplaar. Op 40mm legde die het echt af tegenover de 40-150mm R die ook in de kit zat.
Toen de 12-40mm Pro er was heb ik naar de pancake niet meer omgekeken, Inmiddels zijn de E-M10 en pancake uit mijn collectie en de 40-150mm R is gebleven al gebruik ik die nog amper.

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Worteltjestaart schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:23:
Ik zie dat er voor de Olympus kits zijn met twee verschillende 14-42's. De EZ (pancake) en de II R.
Ik kan weinig vinden over hoe die optisch presteren?
De pancake is niet briljant, maar vanwege de compactheid wel extreem handig, omdat je de camera dan bijna in je jaszak kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
ElisabethM schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:16:
De pancake is niet briljant, maar vanwege de compactheid wel extreem handig, omdat je de camera dan bijna in je jaszak kan doen.
Dat staat me wel aan, om mee te beginnen. Later uitbreiden naar een hogere kwaliteit kan altijd.
Mijn 55-200 staat ook niet bekend als dé toplens, ook een beetje plastic fantastic.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:43
Voor de gewone foto (point and shoot en net ietsje meer) is de pancake prima. Ik heb hem ook en icm de OM-D M102 kan je hem in je jaszak doen. Wat mij betreft ideaal. Is ook de rede dat ik voor MFT heb gekozen. Tijdens stedentrips, of andere vakanties, is het fijn om de camera gewoon in je jaszak te doen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Tarquin
  • Laatst online: 26-06 23:50
OM-D E-M10-II vragen:
Gebruiken jullie de 4 custom modes, waarvoor, en hoe schakel je tussen de verschillende modes (met functieknop, menu-draaiknop of via het menu) ?

Ik heb ze wel eens ingesteld voor sport-fotograferen: 1 op continuous-autofocus, 2 op Single Autofocus, 3 op backbutton-focus; en allemaal op Sluitertijd voorkeur standaard op 1/250e met auto-iso aan.
De modes had ik dan toegekend aan een aantal posities op de draaiknop, o.a. P, SCN en Movie standen.

Ben geïnteresseerd in hoe anderen dit gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarquin op 12-09-2019 10:52 ]

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:48
Ik gebruik op mijn camera’s alleen C1, dit als back-up van mijn camera settings. Mocht ik dus wat verprutst hebben dan kan ik van A naar C1 weer m’n basis settings terugkrijgen. Movie en SCN heb ik zelf nog nooit gebruikt,

Snap overigens niet waarom je S-AF / C-AF apart toewijst als je BBF gebruikt. Dan heb je toch alles in 1 wat juist een groot voordeel van BBF is.

Flickr | Lego collectie

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:39
Ik heb c1-1 en c2-1 c2-2 c2-3 geloof ik allemaal een keer ingesteld en inderdaad c1-1 als Aperture setting backup.
overige ben ik gewoon weer vergeten wat ik ooit bedacht heb. gebruik ze te weinig.. ;-)

(stickertje binnenzijde achter LCD op de body helpt goed , moet ik toch eens doen....)
Het mooie van je camera af en toe customizen is dat je meer bezig bent in de menu's en dus ze beter doorgrond. Even snel AF aan passen of gebruik maken van AF/EV backbutton kan dit natuurlijk in een C1/2 saven maar ik merk dat ik meestal gewoon de PASM en menu gebruik.(Zelfde als de fn buttons, gelukkig kan je in display je FButton layout en gekoppelde functie inzien ter herinnering)

Hoe meer je fotografeert en verschillende settings gebruikt hoe meer die custom safe bruikbaar is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik heb mijn OM-D E-M10-II opgestuurd naar Olympus. Werd gek van instellingen die uit zichzelf versprongen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Worteltjestaart
En volgend op...:
Worteltjestaart schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:04:
Ik ben me aan het oriënteren om naar MFT over te stappen.
Ik heb nu nog een oude Nikon D300 maar het gewicht en 'bulkiness' beginnen me tegen te staan.
Bij deze een crosspost uit het Aankoop/advies-forum:
Vanochtend bij Kamera Express in Capelle wezen kijken, voelen, proberen en combineren.

Het is uiteindelijk (toch) de Olympus OM-D E-M10 mark II geworden; deze body sprak mij het meeste aan.
De Fuji vond ik prachtig maar te duur worden; de menustructuur en de 'feel' van de GX80 beviel me minder.

Als standaardlens ben ik gegaan voor de 12-60 van Panasonic. Moet toch duidelijk beter zijn, optisch, dan de kitlens en de Panasonic pancake.

Dus:
Olympus OM-D E-M10 mark II (zilver)
Panasonic 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH OIS Lumix Vario G
Olympus 40-150mm R f/4.0-5.6

En daarbij een stepupring om mijn filters op 58mm te kunnen gebruiken, geheugenkaart, screenprotector en extra accu.
Helaas is de extra accu defect, wil niet opgeladen worden, maar gelukkig heeft Kamera Express een goede klantenservice dus die wordt via de post omgeruild voor een ander exemplaar.

Nu wachten tot de accu goed is opgeladen en aan de slag!

En natuurlijk iedereen bedankt voor de tips!
Vanaf nu ben ik dus een MFT'er :) :9 zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Gefeliciteerd! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen met de Pana 12-60.

We komen net terug uit Oostenrijk waar ik dezelfde body, maar de pancake (kit) lens (14-42) meehad. Ik miste best wel eens om wat wider te kunnen in landschappen. Ach, misschien ga ik wel direct voor de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 7-14 1:2.8 Pro :-) (ssst, niet tegen de vrouw vertellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ruim 1100... :o
Nou, dát krijg ik er bij mijn vrouw niet doorheen hoor :D de aankoop van een nieuwe camera+glas kostte al wat moeite...

Wel mooi hoor 7mm... als je into landschap of astro bent lijkt me dat een topper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Worteltjestaart schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:04:
Ruim 1100... :o
Nou, dát krijg ik er bij mijn vrouw niet doorheen hoor :D de aankoop van een nieuwe camera+glas kostte al wat moeite...

Wel mooi hoor 7mm... als je into landschap of astro bent lijkt me dat een topper.
Maak even snel een taxatie van de inhoud van haar kledingkast + schoenencollectie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worteltjestaart
^ laat ik dat maar niet doen.
Ik heb nl. meer schoenen dan zij :o

Ik zie dat ik bij Aliexpress voor nog geen €16 een setje tussenringen voor MFT heb, en voor nog geen €24 een lichtbronnetje voor op de flitsschoen.

Die komen er wmb nog bij.

Al moet ik zeggen... echt macro lukt niet maar de 12-60 op 60mm kan vrij dichtbij focussen. Al een aardige kruisspin vastgelegd (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48765046868_6babc4cca3_c.jpgKruisspin by Maarten, on Flickr

Voor een allereerste test niet gek.

[ Voor 26% gewijzigd door Worteltjestaart op 20-09-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:43
Worteltjestaart schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:24:
En volgend op...:

[...]

Bij deze een crosspost uit het Aankoop/advies-forum:

[...]

Goede keus van camera! Ik heb hem ook en ben er tot op de dag van vandaag heel erg tevreden mee! Lekker compact, fijne grip (is persoonlijk) en een prima menu.

Als je de flitsers hebt ben ik wel heel erg benieuwd. Ik ben ook op zoek naar een (ring)flitser voor macrofotografie. Dat blijft wat mij betreft een van de leukste dingen om te doen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 15:34
Er is nu een mooie cashback & accessoires actie van Olympus.
Bij Bol is de E-M1 Mark II + 12-100mm nu voor €1828 te koop, krijg je dus ook de 30mm macro en HLD-9 batterijgrip gratis bij.
Nu vraag ik mij af of er dan ook nog die €500 cashback geclaimd kan worden, €1328 voor deze complete set zou een hele mooie prijs zijn... ?

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Wobcat schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:03:
Er is nu een mooie cashback & accessoires actie van Olympus.
Bij Bol is de E-M1 Mark II + 12-100mm nu voor €1828 te koop, krijg je dus ook de 30mm macro en HLD-9 batterijgrip gratis bij.
Nu vraag ik mij af of er dan ook nog die €500 cashback geclaimd kan worden, €1328 voor deze complete set zou een hele mooie prijs zijn... ?
Zeker een goede aanbieding, denk zelf dat het een foutje is gezien de combi met de 12-40 flink duurder is.
Die 500 cashback geld op de E-M1X, niet op de MkII (daar zit de grip + lens deal op).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 15:34
@Speedy,

Ik zie het ja, meer koffie nodig en wakker worden.... ;)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy
Voor geïnteresseerden, enkele foto's die ik met m43 heb geschoten van mijn afgelopen reis:

[Showcase] Masai Mara, Kenia
[Showcase] Amboseli, Kenia

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy op 22-09-2019 20:32 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
NICE!

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@Speedy ik heb nu even wat langer gekeken en pfff, zelfs nu kan je nog pareltjes uit je selectie halen met iets andere crop. zoals nr12, kamer behang! ik zie een 21/9 :-)
Of die steile helling met gnoe's en zebra's klassieke plek volgens mij, ziet er uit als een stil uit een natuurfilm.

Heb je nog het gevoel gehad dat je Mp's miste bij thuiskomst? pure resolutie?
Of "licht" dus hogere iso's? of is een m43 size de sweetspot voor de toerist die zelf alles mee moet dragen? (hoe was de verhouding daar? bazooka shooters met 10k-euro lenzen aanwezig?)

Wat moet jij genoten hebben tussen het "plaatjes schieten" door, die overweldigende natuur, (ja ik weet het: een park met een "beeksebergen" principe maar dan kan je nergens meer "natuur-toer" vinden zonder toeristen te verliezen tijdens de toer. ;-) )
Maar die weidsheid moet je toch beseffen dat wij mensen maar de aarde lenen en dat "cultivering en verstedelijking" van de aarde puisten zijn op de huid van de aarde.

Top dat je ze deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
copykat schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:07:
@Speedy ik heb nu even wat langer gekeken en pfff, zelfs nu kan je nog pareltjes uit je selectie halen met iets andere crop. zoals nr12, kamer behang! ik zie een 21/9 :-)

...

Top dat je ze deelt.
Behang word het niet, maar er komen er zeker een paar aan de muur ;)

Tot nu heb ik nog geen pure resolutie gemist, maar ben nog niet verder gekomen dan een computerscherm natuurlijk. De enige wat nu een "probleem" is is de foto met de 2 vechtende leeuwen (Masai Mara #6), die heb ik redelijke gecropt om de achtergrond kwijt te raken. A4 red ik nog wel, maar groot op de muur houd ik te weinig over. Uit eerdere ervaring weet ik dat voor mij met niet al te veel croppen 20mp meer dan genoeg is (voor in mijn geval een 1,5 bij 1 Xpozer), tot een paar jaar terug was dat ook genoeg voor iedereen (zie de 1Dx ii die nu nog veel word gebruikt als de wildlife camera).

Lagere ISO is natuurlijk altijd welkom en ik denk de grootste trade-off die je maakt voor dit soort fotografie al ben ik niet boven de 2500 uitgekomen wat in post processing redelijk te verwerken is. Daar staat het grote voordeel van een compacte setup tegenover, als ik de 200-400's, 500/4's en 600/4's zag waar anderen mee aan kwamen :o
De verhouding onder de groep van 12 was 2x Olympus (ondergetekende en wederhelft), 1x een zakmodel point-and-shoot, 1x Fuji X, 3x div Nikon (500/4) en 4x div Canon (o.a. 200-400, 500/4, 600/4) en 1x iPhone Xr :)

Hier een overzicht van een deel van het spul (in het rek in de achterwand ligt een mooie auto :P)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tR70kDBWtd7y44vSatuSzeoA/medium.jpg

Of het de sweetspot is? Ik denk dat het verschilt per persoon. Dat dragen is het issue niet, die paar meter naar de auto lukt wel ;) Hanteerbaarheid is wel een dingetje, ondanks beanbags ben je met m43 wat flexibeler en kruip je sneller in een rare houding.
Verder is het voor mij niet te verantwoorden om lang glas op FF aan te schaffen, als je dit regelmatig doet (en ze zaten er bij ... jaloers :9~) word het een ander verhaal, maar al met al ben ik zeker tevreden met de kwaliteit van de foto's.

En de Mara vergelijken met de Beekse bergen dan doe je het toch wel wat te kort imho ;) De Mara zelf is niet verschrikkelijk groot, maar staat in open verbinding met de Serengeti en diverse conservaten er om heen. Bovendien is er geen omheining (wat ook weer nadelig is ivm valstrikken door veehouders en stropers helaas) en de beesten moeten er echt aan de bak ipv stukken afgekeurd vlees toegeworpen te krijgen :+

En graag gedaan, dank voor de reactie :)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Speedy schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:07:
[...]

Hier een overzicht van een deel van het spul (in het rek in de achterwand ligt een mooie auto :P)
[Afbeelding]
Kleine jaarsalaris op die foto. :+
Of het de sweetspot is? Ik denk dat het verschilt per persoon. Dat dragen is het issue niet, die paar meter naar de auto lukt wel ;) Hanteerbaarheid is wel een dingetje, ondanks beanbags ben je met m43 wat flexibeler en kruip je sneller in een rare houding.
Verder is het voor mij niet te verantwoorden om lang glas op FF aan te schaffen, als je dit regelmatig doet (en ze zaten er bij ... jaloers :9~) word het een ander verhaal, maar al met al ben ik zeker tevreden met de kwaliteit van de foto's.
Mijn zus huurde zo'n bazooka als ze naar kenia ofzo ging.
En de Mara vergelijken met de Beekse bergen dan doe je het toch wel wat te kort imho ;)
Weet ik, maar sommige noemen die parken met de rangers en de rangerover ritjes waarbij dieren gelokt worden naar de voertuigen voor foto's zo, kleine file van voertuigen enz.
In werkelijkheid is elk voor toeristen opengesteld natuurgebied onder controle van parkrangers/wachters/beheerders voor de veiligheid van de toeristen én de dieren.
Ik zou daar niet graag in een tentje zitten zonder zo'n beheerder in de buurt. Ook niet in de Beekse Bergen overigens, denk aan de uitstappers :+
De Mara zelf is niet verschrikkelijk groot, maar staat in open verbinding met de Serengeti en diverse conservaten er om heen. Bovendien is er geen omheining (wat ook weer nadelig is ivm valstrikken door veehouders en stropers helaas) en de beesten moeten er echt aan de bak ipv stukken afgekeurd vlees toegeworpen te krijgen :+

En graag gedaan, dank voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Topicstarter
Laatst de 40-150mm f/2.8 gehuurd. Ben behoorlijk onder de indruk van het objectief maar kwam zo nu en dan toch nog wat zoom te kort. Op de Olympus roadmap van begin dit haar stond een telezoom die denk ik moet gaan concurreren met de Panasonic 100-400. Dan geen f2.8 over het hele bereik natuurlijk. Iemand misschien al iets meer over de komende objectieven van Olympus gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Anoniem: 181786 schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:10:
Laatst de 40-150mm f/2.8 gehuurd. Ben behoorlijk onder de indruk van het objectief maar kwam zo nu en dan toch nog wat zoom te kort. Op de Olympus roadmap van begin dit haar stond een telezoom die denk ik moet gaan concurreren met de Panasonic 100-400. Dan geen f2.8 over het hele bereik natuurlijk. Iemand misschien al iets meer over de komende objectieven van Olympus gehoord?
Die 40-150mm is een super lens. Niet goedkoop maar zijn geld meer dan waard. Die 100-400 schijnt dan weer tegen te vallen boven de 250 a 300 mm. En das nou precies waarvoor je zo'n ding wel koopt. Heb nog niks gehoord over eventuele Olympus versie. Als die wel scherp is over hele range natuurlijk erg interessant.

Ik zit op dit moment serieus de MC-20 te overwegen. Met die erop is die 40-150mm ineens een 80-300mm F5.6 en de scherpte schijnt nog steeds uitstekend te zijn. Dus "twee" lenzen voor het gewicht en de prijs van 1 (OK, die TC is nog wel iets meer dan 400 euro).

[ Voor 6% gewijzigd door sys64738 op 29-09-2019 12:06 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Anoniem: 181786 schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:10:
Er komt een olympus 150-400 pro aan met ingebouwde 1.25 converter daarmee kom je tot 1000mm FF eq.!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Merlijn_merlin schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:08:
[...]

Er komt een olympus 150-400 pro aan met ingebouwde 1.25 converter daarmee kom je tot 1000mm FF eq.!
Klopt, maar dat kost me mijn huwelijk. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2019/01/roadmap-700.jpg

En dan bij de niet Pro afdeling staat Super Telephoto Zoom Lens. Naar dat objectief ben ik benieuwd.
Anders toch maar eens kijken naar de 'goedkope' 75-300. Die zal voor mij wel genoeg bereik hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sys64738 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:04:
[...]

Die 40-150mm is een super lens. Niet goedkoop maar zijn geld meer dan waard. Die 100-400 schijnt dan weer tegen te vallen boven de 250 a 300 mm. En das nou precies waarvoor je zo'n ding wel koopt. Heb nog niks gehoord over eventuele Olympus versie. Als die wel scherp is over hele range natuurlijk erg interessant.

Ik zit op dit moment serieus de MC-20 te overwegen. Met die erop is die 40-150mm ineens een 80-300mm F5.6 en de scherpte schijnt nog steeds uitstekend te zijn. Dus "twee" lenzen voor het gewicht en de prijs van 1 (OK, die TC is nog wel iets meer dan 400 euro).
Ik heb al gezien dat via grijze import de 40-150 met 1.4 tc op zo'n 1040 uitkomt. Dat moet tweedehands dan ook wel makkelijk te halen zijn. Op zich als die 1.4 tc een 2 tc zou zijn had ik denk ik wel de knoop doorgehakt.

De zonnekap van mijn gehuurde exemplaar waas wel wat kwetsbaar. 1 keer lag die uit elkaar en heb ik hem weer in elkaar gekregen. Verder echt een prachtig gebouwd objectief. Wel wat zwaar en met zonnekap wat groot maar voor deze kwaliteit zou dat voor mij geen bezwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Die losrakende zonnekap schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, die niet structureel is opgelost door Olympus. Sommige mensen hebben het meerdere keren moeten terugsturen voor garantie.

Mazzel dat je het weer in elkaar kreeg, lees veel verhalen dat het ding helemaal uit elkaar valt, tot aan de kogellagertjes toe, lijkt me geen leuk klusje dat weer in elkaar te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik vind het ontwerp van die zonnekap van de 40-150 juist geniaal. Het ontwerp gaat inderdaad iets ten koste van robuustheid en je kunt er daardoor geen ijsberen mee van je af slaan of een schilderijtje mee ophangen.

Maar bij "normaal" gebruik houdt hij het goed en werkt het super handig. Bij het uit de tas trekken, schuift hij al meteen uit en meestal hoef ik niks meer te doen en kan direct beginnen met schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik zeg ook niet dat het ontwerp niet handig is, maar wel dat de kwaliteit niet is zoals het zou moeten zijn (uitgaande van de reacties die ik lees online). 😉

Ik heb zelf ook interesse in de lens, dus ik hoop dat de problemen bij mij wegblijven. ✌🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan natuurlijk ook zo zijn dat degene voor mij niet zo zuinig ermee om gegaan zijn zoals ik doorgaans doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Dat zou kunnen, maar ik las reacties van mensen die zeiden dat letterlijk bij 1e gebruik de lenshood al uit elkaar viel....

Algemene mening lijkt echt te zijn dat het een slim systeem is, maar de uitwerking het PRO naampje niet waardig..

Nieuwe hood kopen kost ook een klein kapitaal volgens mij

Er zijn helaas ook niet echt 3rd party alternatieven beschikbaar, alleen een JJC hood voor een Canon lens die erop past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Worteltjestaart schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:24:
... nog steeds geen spijt (al heb ik er tot nu toe minder mee kunnen doen dan ik van plan was omdat telkens als ik tijd vrij weet te maken er wat tussen komt...)

Maar wat een K*bedrijf is dat Kamera Express zeg, als het om aftersales gaat.

De reserve-accu was DOA, wilde niet opladen, dus direct contact gezocht en op verzoek op de juiste wijze geretourneerd.
Inmiddels ruim anderhalve week verder maar nulkommanul respons.
Ja, van een klantenservicemedewerker die de grove vermetelheid had om mij, op mijn vraag wat de status was, terecht te wijzen met de woorden "u bent niet de enige klant hoor".

WTF...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Konijnenberg is helaas ook K-E geworden en verhuist. Nog wel zelfde personeel maar manmanman wat is het hard achteruit gegaan. Personeel is met handen en voeten gebonden aan domme regeltjes van K-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordfragger
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 18:06
Ik heb die 40-150mm pro ook. Het idee achter de zonnekap vind ik ook geniaal, maar de uitwerking is zo slecht dat ik de kap er zelden op gehad heb.

Ik ben begin dit jaar overgestapt naar een Sony a7 en heb daar de min of meer vergelijkbare 100-400mm op. Die heeft een klassieke screw on kap, dat vind ik in de praktijk toch nog het handigst.
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:16:
Konijnenberg is helaas ook K-E geworden en verhuist. Nog wel zelfde personeel maar manmanman wat is het hard achteruit gegaan. Personeel is met handen en voeten gebonden aan domme regeltjes van K-E
Sinds konijnenberg Turnhout een KE store geworden is zien ze me er ook niet meer, zodra je de klantendienst nodig hebt is het een regelrechte ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Worteltjestaart schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

... nog steeds geen spijt (al heb ik er tot nu toe minder mee kunnen doen dan ik van plan was omdat telkens als ik tijd vrij weet te maken er wat tussen komt...)

De reserve-accu was DOA, wilde niet opladen, dus direct contact gezocht en op verzoek op de juiste wijze geretourneerd.
Ja, van een klantenservicemedewerker die de grove vermetelheid had om mij, op mijn vraag wat de status was, terecht te wijzen met de woorden "u bent niet de enige klant hoor".

WTF...
Lijkt me normaal? Ik retourneer heel vaak kleding en het duurt een paar weken voordat ik respons krijg.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Sjekster schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:54:
Dat zou kunnen, maar ik las reacties van mensen die zeiden dat letterlijk bij 1e gebruik de lenshood al uit elkaar viel....

Algemene mening lijkt echt te zijn dat het een slim systeem is, maar de uitwerking het PRO naampje niet waardig..

Nieuwe hood kopen kost ook een klein kapitaal volgens mij

Er zijn helaas ook niet echt 3rd party alternatieven beschikbaar, alleen een JJC hood voor een Canon lens die erop past.
Heb deze lens nu 3 jaar en hij is nog heel :P maar ik ga zelf wel redelijk zuinig met m'n spullen om. Ben zelf bang dat de lijm uitdroogt en dat dan de onderdelen los komen, maar we gaan het mee maken. Het systeem zelf is wel erg mooi.
Een nieuwe kost overigens 60 euro en de JJC "past" er op, maar is wel een gepruts soms en je merkt dat het een niet voor die lens gemaakte hood is.

Hoop zelf dat ze nog een keer met een MkII van deze lens komen met IS en de kap van de 300/4 (al is dan weer het nadeel dat hij er niet af kan).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
Dat is iig goed nieuws dan! Dat hij maar net zo lang mee mag gaan als die astronaut in je profielfoto ;).

Liever dat ik die JJC niet nodig ga hebben inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
60 euro valt nog mee voor Olympus lenskap begrippen. Volgens mij heb ik eens hetzelfde neergelegd voor het kleine stalen kapje van de 12mm. Die was wel behoorlijk stevig.

Ik ben benieuwd naar de aankondiging van Olympus deze maand. Ik hoop dat ze wat uit de doeken doen mbt nieuwe objectieven. Anders kies ik misschien voor een tussenoplossing omdat ik meer bereik wil. De 75-300 zou dan een budgetvriendelijke optie zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 03-10-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Salvatron schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 01:40:
Lijkt me normaal? Ik retourneer heel vaak kleding en het duurt een paar weken voordat ik respons krijg.
Als K-E zelf belooft binnen 24 uur te reageren, dat niet doet, én je vervolgens gaat afbekken omdat je ze daarop wijst, nee, dan vind ik dat niet normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Worteltjestaart schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Heb je een nieuwe opgestuurd gekregen nadat je het retourbewijs gemaild hebt? (Dat lijkt me een logische actie van een webshop, reviews doen een hoop op internet en de oude heb je opgestuurd dus te testen en weer als refurbished te verkopen indien werkend.)

(retouren duren een paar dagen tot een week voordat ze op bestemming zijn. (pakketjes naar mn auto (nacht levering) is 16:00 ophalen snacht's(12:00-06:00) leveren maar retouren gaan vaak 2 dagen overheen voordat ze aan komen. (afspraken voor retourzendinglevering is anders, goedkoper.) Dus ik verwacht dat bij elk ander webshop based dan KE (KE is webshop based anders kunnen ze niet overleven.) de verzending 24 uur levering is en retouren verzameld worden tot een collie (grote kist) of een pallet om de retouren goedkoper te maken.
Een verzendstatus zou mooi zijn. ( als "ontvangen") na anderhalve week.(via hun website te bekijken?)

WTF...
Ondanks de naar misschien waarheid gemelde "drukte" bij klantenservice zou het slimmer geweest zijn van de service medewerker om even te kijken naar de status van je case ( dat zou simpel moeten zijn als je een case nummer hebt) en uitleggen dat ze wat achterstand hebben met verwerking en dat ze er binnen een 8-14 dagen op terug komen om uitsluitsel op geven. en je alvast een nieuwe sturen als ze dat nog niet gedaan hebben.

Al moet ik zeggen dat een (reserve)batterij van een paar tientjes nu niet prio 1 is :+
(ik bedoel: het zou mijn humeur niet verpesten als ik iets langer geduld moest hebben, go out enjoy the camera en neem de lader mee voor tussentijdse oplading van je enige batterij want l-ion kan gewoon tussentijds opgeladen worden.)
:)

( edit: nee ik heb geen connectie met ze, laatste koop actie was alie-express voor dit.
Duurde 3 weken .)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 03-10-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
^ ze wilden me geen nieuwe opsturen, totdat ze hadden uitgezocht of de garantieclaim terecht was.
Ik had hem in de fysieke winkel gekocht, dat kan uitmaken natuurlijk.

Al met al bepaald geen buitengewoon vertoon van klantgerichtheid.
Ik zal er geen slaap om verliezen, maar uiteindelijk zal KE zijn service flink moeten verbeteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Worteltjestaart schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:28:
^ ze wilden me geen nieuwe opsturen, totdat ze hadden uitgezocht of de garantieclaim terecht was.
Ik had hem in de fysieke winkel gekocht, dat kan uitmaken natuurlijk.

Al met al bepaald geen buitengewoon vertoon van klantgerichtheid.
Ik zal er geen slaap om verliezen, maar uiteindelijk zal KE zijn service flink moeten verbeteren...
Ik heb op AliExpress een USB lader gekocht en daar zaten meteen twee accu's bij. Ik heb ze nauwkeurig gemeten en ze hebben dezelfde kwaliteit als de originele. De USB lader is kleiner, lichter en kan ik overal inpluggen (inclusief een powerbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Anoniem: 181786 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:00:
[...]

Ik heb al gezien dat via grijze import de 40-150 met 1.4 tc op zo'n 1040 uitkomt. Dat moet tweedehands dan ook wel makkelijk te halen zijn. Op zich als die 1.4 tc een 2 tc zou zijn had ik denk ik wel de knoop doorgehakt.
Hij staat af en toe op Marktplaats. Net nog voor €850. Voor zoiets heb ik hem zelf ook gekocht.
Je moet hem wel zien als all-rounder en niet als telelens. Je doet er eigenlijk geen vogeltjes mee. Sport gaat prima. Voor wild (herten) of Afrika zou hij ook nog te kort kunnen zijn. Een beetje lullig als je terugkomt en alles op 150mm geschoten hebt; duidelijk dat je dan te kort kwam.

Voor portretten en sport ... oh man, wat een fantastische lens.

De MC1.4 heb ik voor €175 via grijze import gekocht. Zo bij elkaar een leuk setje. Ik verwacht dat je de MC1.4 vaker in de tweedehands gaat zien omdat de 2.0 nu uit is. En die nieuwe superlens gaat ook weer wat bestaande lenzen naar de 2ehands sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 11:45
Op 43 Rumors het nieuws/gerucht dat Olympus een patentheeft aangevraagd op een 100mm Pro Macro lens met IS.
Ik zou t geweldig vinden! Ik wacht al een tijdje op een langere variant van mijn huidige 60mm macro :)

https://www.43rumors.com/...-100mm-f2-8-macro-is-pro/

[ Voor 10% gewijzigd door pascal s68 op 08-10-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
pascal s68 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:05:
Op 43 Rumors het nieuws/gerucht dat Olympus een patentheeft aangevraagd op een 100mm Pro Macro lens met IS.
Ik zou t geweldig vinden! Ik wacht al een tijdje op een langere variant van mijn huidige 60mm macro :)

Dan kun je nog wel een tijdje wachten.
Die lens staat nog niet eens op de 'future lens' chart. Op dit moment is het alleen maar een patentaanvraag. Een schets op de achterkant van een servetje. Geen echte lens met plannen om die naar de winkel te brengen.

Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
pascal s68 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:05:

Olympus patentaanvragen zijn geen garantie op nieuwe objectieven, Dat geld overigens ook voor de andere camera fabrikanten.
Maar van Olympus is bekend dat ze in het verleden ook in opdracht van andere fabrikanten objectieven ontwikkeld hebben die onder de naam van de andere fabrikanten zijn uitgebracht.

Een macrolens langer dan de huidige 60mm kan zeker Interessant zijn, Maar ik vrees dat de prioriteiten van Olympus momenteel bij andere soorten objectieven ligt.
Ze proberen momenteel immers hun systeem nog aantrekkelijker te maken voor de professionele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist zijn dan de E-PL10 en de E-M5 Mark III aangekondigd.

De 5 heeft een mooie upgrade gekregen zo te zien.

Weet iemand of er op het gebied van objectieven ook iets is aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Niet dat ik weet, alleen 2 camera's volgens mij.

En die E-PL10, my goodness. Is daar gewoon een nieuw naampje opgeplakt ofzo?
Blijft toch apart, die instapmarkt. Innovatie is ver te zoeken, maar wel elk jaar een nieuw model. Naar specs over de jaren kijkende, zou 1 model per 5 jaar nog volstaan volgens mij :+

Wel een leuke camera die E-M5.3. Wat ik wel jammer vind is dat ze naar een kleinere batterij zijn gegaan. Ze hebben zo te lezen energieverbruik verlaagd, maar dan zie ik liever een langere batterijduur dan een kleinere batterij. Al helemaal omdat de grip volgens mij groter is geworden, dan mag batterij dat ook vind ik!

Lijkt beetje op smartphone principe bijna, Steeds platter met zelfde verbruik, ipv even dik met beter verbruik...

Als je de E-M1.2 gewend ben, zal het toch wel even wennen zijn. Mijn E-M10 met dezelfde batterij houdt het niet bijster lang vol in vergelijking. Om maar niet te spreken over die onnauwkeurige indicator, yikes! Van 50% naar leeg in 2 minuten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Het zal wel goed komen met die batterij.

Ik ben gewend aan de M10-II. Als de battery-indicator aangaat, wissel ik gewoon de batterij om. Altijd een opgeladen exemplaar bij me en ik kan honderden foto's op een accu schieten.

Die M5.3 klinkt geweldig. Voor mij een voordeel dat ik al een setje reserve-batterijen heb liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
https://www.dpreview.com/...0-with-a-flip-down-screenPEN-pl10
Het lijkt er op dat deze camera niet veel toevoegt tov. mijn huidige PEN-7 behalve betere wifi/bluetooth en wat software updates.
Ik vind een compacte camera met verwisselbare lenzen wel prettig bij het wandelen en trekken.
Nu ik dus niet te veel hoef te verwachten van olympus op dit vlak vraag ik mij af welke camera's zijn er nog meer voor MFT-lenzen die compact zijn, en toch leuke "fotografische instellingen" hebben zoals een PASM stand of full manual.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo op het eerste gezicht is de E-PL lijn al tijden niet meer noemenswaardig geupgrade sinds de eerste met 16mp sensor.

Je zou eens naar de Panasonic GX9 kunnen kijken. Voordeel is dat al je MFT objectieven er op passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een Panasonic GX1 die al geruime tijd raar gedrag vertoont. Regelmatig loopt hij vast bij het afsluiten of bij het wegschrijven van een foto. Soms krijg ik een zwart scherm met grijze verticale lijnen. In alle gevallen is de enige oplossing het verwijderen van de batterij. Onlangs kreeg ik ook de melding dat de Sd kaart te traag was om video op te nemen en lijkt het schrijven van jpg + raw vaak lang te duren.

Je zou dan zeggen dat het aan de kaart ligt maar deze is wel snel in andere apparaten en met een andere kaart loopt hij ook wel eens vast. Het vervelende is dat het soms weken niet gebeurt en dan ineens acht keer op een dag met corrupte foto's of gemiste shots als gevolg. Op diverse fora vind je wel gelijkaardige verhalen maar nooit een goede oplossing.

Firmware is up to date en ik heb de camera ook al gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
rdoorn schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:10:
... vraag ik mij af welke camera's zijn er nog meer voor MFT-lenzen die compact zijn, en toch leuke "fotografische instellingen" hebben zoals een PASM stand of full manual.
De E-M10 mark II ?
Heeft t.o.v. jouw Pen: betere (5 assige) stabilisatie, een EFV (geweldig als er veel licht is), wat hogere framerates en staat bol van de tweaks/instellingen/features. Oh, en een stuk of 5 programmeerbare functieknoppen plus nog 2 te programmeren pijltjesknoppen. Is echt niet duur meer, en ook tweedehands goed verkrijgbaar.
Of een Panasonic GX80/85? Vergelijkbaar model, ook stabilisatie en EVF, vergelijkbaar qua mogelijkheden en prijs. Tikje compacter vanwege de plaats van de EVF.

[ Voor 20% gewijzigd door Tarquin op 21-10-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
PEN-F is ook een leuke, en die is een stukje compacter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ik had voor mijn EM10-II dus een setje tussenringen uit China laten komen, maar die werken dus niet goed - blijkbaar is er iets met de contacten waardoor de objectieven niet herkend worden.
Raar genoeg krijg ik dus ook geen OVF- of liveviewbeeld, dus ook volledig handmatig zijn ze niet te gebruiken (hoe kun je dan met een adapter volledig handmatige lenzen gebruiken eigenlijk?).

Iemand een goede tip voor of welke set tussenringen goed werkt met behoud van diafragma en dergelijke, of een tip voor een (niet dure eventueel occasion) macrolens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Worteltjestaart In het menu is een optie "Shoot without lens" of zo iets. Die moet je aanzetten om ook "zonder" (lees: met adapted) lens foto's te kunnen nemen. Is bij Panasonic ook zo.

Een een tip voor je macro lens: tik een Nikon of Canon macrolens met manual diagfragma op de kop. Ik schiet zelf naar volle tevredenheid met een Tamron 90mm F2.8 Di AF, gekoppeld via een domme adapter. Die heeft een diafragma-ring en de rest regel ik gewoon in mijn camera. Wel manual focus maar das toch de way-to-go bij macro imho.

[ Voor 47% gewijzigd door sys64738 op 28-10-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
MF is voor macro inderdaad prima :)
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
sys64738 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:32:
@Worteltjestaart In het menu is een optie "Shoot without lens" of zo iets. Die moet je aanzetten om ook "zonder" (lees: met adapted) lens foto's te kunnen nemen. Is bij Panasonic ook zo.
Volgens mij hoeft dat bij Olympus niet aangezet te worden (of beter gezegd: die optie is er gewoon niet). Hij doet het gewoon zonder lens, of met een manual lens, volgens mij.

Enige wat je in moet stellen is de IBIS, die wil namelijk je brandpuntsafstand weten. Je kan ergens in menu dan handmatig de brandpuntsafstand instellen. Die instelling wordt dan overigens ook alleen gebruikt als hij geen informatie van lens krijgt.
There is no "shoot without lens" item in the Olympus menus

If the screen and viewfinder are black then the lens has not been detected, that detection depends on the little pin in the camera body fitting into a matching hole in the lens

With no lens on the camera at all then you do see a sort of bright blurry image on the screen or viewfinder, press the little pin in with your finger and the screen/viewfinder goes black

Some lenses have tight or misaligned holes or more typically, someone has mounted the lens while holding down the dismount button, that allows the lens to rotate too far and block the pin

First thing is to try rotating the lens back and forth clockwise and counter-clockwise a little while not touching the dismount button and at some spot the pin may click into the hole in the lens

Second thing is to try and determine if the hole in the lens is too small or not deep enough to allow the lens to be detected
en
Choosing a focal length (Micro Four Thirds/Four Thirds System lenses excluded)

Use focal length information to reduce camera shake when shooting with lenses that are not

Micro Four Thirds or Four Thirds system lenses.

• Select [Image Stabilizer], press the INFO button, use HI to select a focal length, and

press Q.

• Choose a focal length between 8 mm and 1000 mm.

• Choose the value that most closely matches to the one that is printed on the lens.
Blijkbaar gaat de viewfinder pas aan als de lens goed 'klikt'. Dat laatste klikje wat je voelt / hoor als je een lens op de camera schroeft. Wellicht dat bij die adapter niet zo'n pinnetje zit, waardoor hij dus niet kan 'klikken'.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjekster op 29-10-2019 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ah dat zou inderdaad wel verklaren waarom het met de cheapo tussenringen niet lekker gaat.
Die zijn zo matig geconstrueerd dat ze door kunnen draaien.

Maar goed, met een goede adapter zou dus de EVF en liveview gewoon moeten werken begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:47
Ik heb in het verleden ook wel eens tussenringen gebruiken voor macro fotografie. Ik heb net als jij zo'n chinees setje gekocht en die werken op zich prima op mijn e-m10 II. Maar omdat ik macro fotografie erg leuk vind heb ik voor een paar tientjes een oudere manual focus macro lens gekocht (Panagor 55mm 2.8 macro met Canon FD mount) die via een domme adapter op de camera past. Dat werkt prima, EVF en liveview werken gewoon, scherpstellen is prima te doen met focus peaking en focus zoom. Diafragma instellen op de lens en de rest via de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Da's wel een leuke oplossing ja... die panagors kosten niet veel.
Lijkt me wel dat de adapter wel kritisch is.

En dan camera op A neem ik aan met fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Worteltjestaart schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:48:
Ik had voor mijn EM10-II dus een setje tussenringen uit China laten komen, maar die werken dus niet goed - blijkbaar is er iets met de contacten waardoor de objectieven niet herkend worden.
Iemand een goede tip voor of welke set tussenringen goed werkt met behoud van diafragma en dergelijke, of een tip voor een (niet dure eventueel occasion) macrolens?
#MeToo. Waarschijnlijk heb je jouw setje teruggestuurd en hebben ze het daarna aan mij verkocht :)
Volledig herkenbaar.

Als iemand precies het merk weet van een AliExpress setje dat goed werkt houd ik mij aanbevolen - maar dan moet ik wel de juiste make hebben want zomaar eentje bestellen leidde dus tot bovenstaande teleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvL
Worteltjestaart schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:28:
Da's wel een leuke oplossing ja... die panagors kosten niet veel.
Lijkt me wel dat de adapter wel kritisch is.

En dan camera op A neem ik aan met fotograferen.
Ik heb een drietal adapters, waarvan twee van het 'merk' Dollice, van de derde weet ik het merk niet. Deze kosten een euro of 8 per stuk op ali of ebay. Ze werken allemaal perfect met mijn oude lenzen.

En inderdaad de camera op A of M.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickvL op 29-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
Tarquin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

#MeToo. Waarschijnlijk heb je jouw setje teruggestuurd en hebben ze het daarna aan mij verkocht :)
Volledig herkenbaar.

Als iemand precies het merk weet van een AliExpress setje dat goed werkt houd ik mij aanbevolen - maar dan moet ik wel de juiste make hebben want zomaar eentje bestellen leidde dus tot bovenstaande teleurstelling.
Ik heb iets meer dan een jaar geleden deze gekocht en die werken bij mij prima, maar ik kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
PatrickvL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb iets meer dan een jaar geleden deze gekocht en die werken bij mij prima, maar ik kan natuurlijk ook gewoon geluk hebben gehad.
Ah, die wil ik niet - die zijn manual. Ik wil graag met electrische contacten doorgelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
Ok, ik heb alleen ervaring met deze tussenringen zonder elektronische contacten. Die werken overigens prima voor macro aangezien je daar toch eigenlijk altijd handmatig scherpstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
PatrickvL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:26:
Ok, ik heb alleen ervaring met deze tussenringen zonder elektronische contacten. Die werken overigens prima voor macro aangezien je daar toch eigenlijk altijd handmatig scherpstelt.
Op zich wel inderdaad - maar ik wilde 'm gebruiken met de lenzen die ik al heb en die hebben geen diafragmaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Worteltjestaart schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:47:
Ah dat zou inderdaad wel verklaren waarom het met de cheapo tussenringen niet lekker gaat.
Die zijn zo matig geconstrueerd dat ze door kunnen draaien.

Maar goed, met een goede adapter zou dus de EVF en liveview gewoon moeten werken begrijp ik?
Ik heb een laowa manual lens zonder elektronische contacten en die werkt perfect iig. Adapters nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat daar hetzelfde voor geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22
Worteltjestaart schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:48:
Iemand een goede tip voor of welke set tussenringen goed werkt met behoud van diafragma en dergelijke
ik heb een 'Viltrox' set (10mm+16mm) van Aliexpress met electrische contacten, die werken prima op mijn GX80 met de Lumix 14-140 en de Oly 45 f1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwr Yongnuo 42,5mm f/1.7. Hij heeft een sympathiek prijsje. Ik kan er alleen niet zo veel over vinden.
Heeft iemand hem toevallig al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
ferrywijn schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:11:
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwr Yongnuo 42,5mm f/1.7. Hij heeft een sympathiek prijsje. Ik kan er alleen niet zo veel over vinden.
Hier een review met wat foto’s;
http://radojuva.com/2019/10/yongnuo-42-5-mm-1-1-7/

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmm. Je hebt het bekende plastic fantastic maar dit ziet er wel heel el-cheapo uit. Ik zou toch gewoon even iets langer doorsparen en een (2e hands?) Olympus of Panasonic 45/42.5mm kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
ferrywijn schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:11:
Voor 169 koop je de Oly 45mm tweedehands bij fotohanskeuzekamp, met een jaar garantie. Dat is ook wel plastic fantastic, maar optisch prima.

Ik word wel hebberig van het tweedehandsaanbod daar nu :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 45mm Olympus is een prachtlens kan ik beamen. Zonde dat ik heb weggedaan. Weliswaar van plastic, wel metalen mount en gewoon stevig gebouwd. Snelle focus en mooie karakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 07-07 23:03
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:27:
Die 45mm Olympus is een prachtlens kan ik beamen. Zonde dat ik heb weggedaan. Weliswaar van plastic, wel metalen mount en gewoon stevig gebouwd. Snelle focus en mooie karakteristieken.
Inderdaad een mooi objectief. En dat een objectief van plastic is gemaakt, zegt ook niet alles.
Btw. er is een tijd geweest dat men alleen voor objectieven ging waar "Made in Japan" op stond. Ook zoiets.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat vond ik zelf ook wel fijn van mijn 12mm (die ik nu ook niet meer heb).
Maar mijn 60mm Macro is in Vietnam gemaakt en de rest in China waaronder de prima 12-40 f/2.8
Ik denk dat het tegenwoordig een stuk minder uit maakt. Heb bijvoorbeeld ook prima Franse auto's gereden en waardeloze Duitse. Het zegt mij allemaal niet meer zo veel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Ik heb geen idee waar mijn lenzen gemaakt zijn, het maakt me ook niet zoveel uit. De 45mm is ook echt heel leuk voor het geld. En vanwege het plastic weegt het ook nog lekker weinig. Ik vond de plastic van de 25mm alleen wel altijd een stuk degelijker aanvoelen dan de 45mm, maar die brandpuntsafstand ligt me niet zo. Dus de 45mm heb ik nog wel, en de 25 niet meer.

Maar van mooie bouwkwaliteit bij bijvoorbeeld idd de 12-40mm of de 75mm kan ik ook wel weer heel blij worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor Olympus maakt het ook niet zoveel meer uit. Volgens mij wordt er door Olympus nu enkel nog in Vietnam geproduceerd. Zolang ze de kwaliteitscontrole op orde hebben geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.43rumors.com/...des-12-45-f-4-0-and-more/

Olympus doet morgen wat nieuwe aankondigingen van objectieven.
Hoop ook dat de prijs van de 150-400mm en de releasedata eindelijk bekend wordt.
Verder wel benieuwd naar de 12-45 f4. Ik zal mijn 12-40 f2.8 niet de deur uit doen, maar wel interresant voor veel mensen denk ik als goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Zo'n 12-45 F/4 is zeker interessant. Zelf heb ik MFT juist vanwege het compacte formaat; als ik behoefte heb aan grotere lensopeningen wordt een oplossing met een grotere sensor als snel een betere keuze. Dus voor mij inderdaad liever een F/4 dan een F/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is het een aankondiging met wat specs geworden en geen pre-productie exemplaren.

https://www.43rumors.com/...the-new-mft-lens-roadmap/

Zelf ben ik zeer benieuwd naar de 100-400. Zit er al een tijd over te denken om de Panasonic versie te kopen maar wacht nu wel even af. Wel iets langzamer maar met IS waardoor Sync IS mogelijk is. Zal dan denk ik ook wel wat compacter worden wat ik zeer kan waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bij CameraNU.nl (en straks waarschijnlijk op meer plekken) de Panasonic G9 voor 999 euro. En daar gaat ook nog een cashback van 100 euro vanaf via Panasonic. Uiteindelijk betaal je dus 899 voor een G9!

Denk dat ik mijn spaarvarkentje maar even een klap op zijn kop ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sys64738 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:43:
Bij CameraNU.nl (en straks waarschijnlijk op meer plekken) de Panasonic G9 voor 999 euro. En daar gaat ook nog een cashback van 100 euro vanaf via Panasonic. Uiteindelijk betaal je dus 899 voor een G9!

Denk dat ik mijn spaarvarkentje maar even een klap op zijn kop ga geven.
interesant. ik zit zelf al een tijdje te twijfelen over een nieuwe camera. Had al wel gezien dat de S1 nu voor 1770 verkrijgbaar is, das flink minder dan de introductie van 2500
helaas alsnog boven budget -O- de g9 is goedkoper, maar dan moet ik ook weer extra lenzen kopen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

mrc4nl schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:26:
[...]

interesant. ik zit zelf al een tijdje te twijfelen over een nieuwe camera. Had al wel gezien dat de S1 nu voor 1770 verkrijgbaar is, das flink minder dan de introductie van 2500
helaas alsnog boven budget -O- de g9 is goedkoper, maar dan moet ik ook weer extra lenzen kopen.
Ja das ook heel leuk maar ik vind die SL lenzen echt ongelooflijk duur. Misschien als Sigma straks haar SL lijn uitrolt dat het wat leuker wordt maar nu is het echt niet te doen. De klapper op de vuurpijl is natuurlijk die 50mm F1.4 voor..... 2500 Euro!?!? Hoe dan?

MFT is ook niet altijd even goedkoop maar stukken beter te doen. En ik bezit eigenlijk bijna al het MFT glas dat ik wil hebben al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sys64738 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:17:
[...]

Ja das ook heel leuk maar ik vind die SL lenzen echt ongelooflijk duur. Misschien als Sigma straks haar SL lijn uitrolt dat het wat leuker wordt maar nu is het echt niet te doen. De klapper op de vuurpijl is natuurlijk die 50mm F1.4 voor..... 2500 Euro!?!? Hoe dan?
die 50.1.4. Das gewoon een droomlens O+ , je moet het zien als de nikon 58mm 0.95niet voor de massa, maar als vlaggenschip om te laten zien waar je toe in staat hebt,tegen optische perfectie aan.

De standaard lenzen zijn voor de SL zijn erg pittig geprijsd. maar ze vallen mij vooral op door het enorme formaat :o . gelukkig heb ik nog wat legacy spul wat wel te hanteren is, maar ook een goede laowa, dan kan mijn oude crappy a7 weg.

ora et labora

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

En de aanbieding is al weer weg. Kak. Nu is ie weer 1199. Grrr.

Topicstarter
sys64738 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:47:
En de aanbieding is al weer weg. Kak. Nu is ie weer 1199. Grrr.
Ik leef met je mee.
Ik twijfel ook altijd te lang met dat soort dingen en heb er dan achteraf spijt van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@mrc4nl Ja maar de Sigma Art 50mm 1.4 kun je oppikken voor 770 a 800 euro in SL mount. En die is waarschijnlijk beter dan (of minstens evengoed als) die Panasonic 50mm. Dan zou ik het wel weten. Maar jammer van Panasonic dat ze deze weg in zijn geslagen. Misschien hebben ze toch te lang met Leica samengewerkt?!? 8)

@Thorgrem Had eerder al contact met ze gehad over de aanbieding. Maar ze hadden een X aantal G9s ingekocht voor de BF sale. Beetje vaag, dingen inkopen voor BF sale. Volgens mij kun je bij Panasonic zoveel lezen bestellen als je wilt. Blijkbaar was de deal inderdaad dermate goed dat ze er niet te veel van wilde verschepen. Goed, het was een combinatie van slechte timing, geen token van mijn bank bij me hebben en inderdaad twijfel.

Ach, ik heb nu wel mooi 900 euro bespaard :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
In het BF topic nog een mooie m43 aanbieding langs zien komen;

Caset in "Black Friday / Cyber Monday 2019 (29 november & 2 december)"

Betreft de Olympus 8mm FE voor maar 400 euro ... ging m’n goede gedrag om geen BF aankopen te doen, maar erg blij mee :)
(gister was hij al uitverkocht, maar zojuist weer beschikbaar dus af en toe weer proberen)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Iemand een panasonic 15mm f1.7 voorbij zien komen?
Ik heb geen BF gezien met die lens, tweedehans komen ze ook weinig langs heb ik gemerkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 07-07 23:03
copykat schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:53:
Ik heb geen BF gezien met die lens, tweedehans komen ze ook weinig langs heb ik gemerkt..
Bedoel je deze?
https://link.marktplaats.nl/m1487989538

Btw wat betekent de afkorting BF?
Black Friday dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Xfile op 01-12-2019 13:38 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:15
copykat schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:53:
Ik heb ook geen Black Friday-deal van de 15mm gezien. Tweedehands komt die lens inderdaad minder vaak langs dan andere lenzen, en als iemand er eentje te koop zet zijn de vraagprijzen vaak boven de € 300 (en zoals je ziet in de advertentie die nu online staat, bieden mensen over elkaar heen en zijn ze bereid om er minimaal € 320 voor neer te leggen). En dat terwijl ik mijn Olympus 17mm f/1.8 toen voor € 220 heb kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Die 15mm f1.7 is een speciaal lensje die blijkbaar niet veel gekocht word en later vervangen door een betere want dat zou een reden zijn voor doorverkoop. En 329 euro bij sommige webshops is vaag te noemen gezien de meeste 469 zijn. De zilveren is goedkoper. Maar ja op een zwarte body is dat een beetje eh ugly.
Dus die 2e hans prijzen blijven ook dan hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 04-12-2019 09:49 . Reden: Taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Het is ook mijn go-to lensje voor als ik een compacte set mee wil. Samen met de Olympus 45mm heb je toch heel veel flexibiliteit zonder dat je je een breuk zeult.
Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.