Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

sys64738

Press play on tape

@Thorgrem Geen flauw idee maar daar kun je zelf toch in 5 seconden achter komen.... Loop naar buiten, focus eerst op de schade, verplaats je focus punt daarna naar de wolken en kijk wat er gebeurt met je belichting.

Ik denk dat je spotmeting mee gaat me je focus punt. Lijkt me het meest logisch en volgens mij (bijna) altijd wat je wilt.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-02 21:28
Thorgrem schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:47:
Weet iemand of je bij de E-M5 Mark II (vermoedt dat het bij elke Olympus camera hetzelfde is) met het verplaatsen van het focuspunt ook de lichtmeting verplaatst als je spotmeting hebt geselecteerd? Of blijft die bij spotmeting altijd centraal ongeacht het focuspunt?
Van wat ik weet kan dat alleen bij de Pen F, E-M1 Mk.II en X, De rest van de Olympus MFT camera's hebben enkel lichtmeting in het centrum van de sensor.

Wat je wel kan doen is de focus recompose techniek gebruiken, Eventueel met exposure lock, Als work around.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-02 23:32
Ik kan bevestigen dat de em5 II spot metert op het focus punt als je dit instelt.

Je hebt twee relevante opties. (eigenlijk drie, auto exposure lock en auto auto focus lock. Deze stel je in als je wilt recompose truuk wilt doen, of niet).

1: Metering: Frame, center of spot.
2: Spot Metering: Spot, Spot highlight en Spot shadow. Opties kunnen gelijktijdig aan. Deze opties gelden voor je focus punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 181786
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Olympus is 100 jaar:

Anoniem: 181786 wijzigde deze reactie 13-05-2019 18:01 (51%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Nou kom maar op met die mega-aanbiedingen dan, Olympus :Y)

Heeft die E-M1-ii ook wel nodig om beetje te concurreren met de G9. Dat prijsverschil heb ik nooit echt goed begrepen. Net als de prijs van de E-M1x trouwens.

De lenzen van Olympus zijn daarentegen onovertroffen wat mij betreft. Die van Panasonic zijn ook niet misselijk maar de build, feel en IQ van die Olympus lenzen is gewoon geweldig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16:52

amphora

Online creatie

Hopelijk blijft het niet bij 100. Gaat geloof ik niet heel goed met ze op dit moment

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
amphora schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:14:
Hopelijk blijft het niet bij 100. Gaat geloof ik niet heel goed met ze op dit moment
Het gaat vrij goed met Olympus. Met de camera divisie wat minder, maar dat is al een jaar of 20 zo geloof ik. Olympus geeft aan dat ze het vooral als een platform zien voor ontwikkeling en naamsbekendheid.

• Niet online
Grappig verhaal met ene Andy Rouse in de hoofdrol.

Deze (voormalig?) Canon ambassadeur plaatste op social media dat hij bezig was met een nieuwe camera en liet wat gemaakte foto's zien. Mensen namen aan dat het een nieuw Canon model zou zijn en waren vrij enthusiast.

https://petapixel.com/201...-camera-with-30fps-speed/
https://www.canonwatch.co...ndy-rouse-its-mirrorless/

Mooie reclamestunt als dit geregisseerd is vanuit Olympus.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18:25
Zie dat mensen zelfs dachten dat het een A9 was ... leuk al die cijfers, blijkt maar weer dat het gewoon een tool blijft die zelfs met dat “afgeschreven” m43 in de juiste handen mooie dingen laten zien.

Flickr | Lego collectie

• Niet online
Hij zegt zelf ook;
"It wasn’t a Nikon but an Olympus. And looking at the results you’d wonder what the difference is. Which is exactly my point. And no I’d never do a comparison as that’s not my job!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie dat er een paar acties zijn van gratis lens bij een body en cash back op bodies, maar geen grote cash back op lenzen bij olympus. Ik zat daar wel een beetje op te wachten :( moet ik concluderen dat die niet gaat komen de komende 2 maanden of zou dat nog steeds kunnen?
Ik loop net een jaartje mee in de wereld van fotografie dus ik ken dit soort trends nog niet zo goed :-p

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy
Olympus komt af en toe wel met cashbacks, beetje half jaarlijks heb ik het idee , maar het is in Europa altijd op min of meer dezelfde lenzen. Toevallig de vorige zomer promotie ook de snelle Pro primes, maar de rest van de Pro line-up heb ik hier nog niet met cashback gezien.

Zie bv de afgelopen winter cashback:

https://promotion.olympus...promotion=20000080&lng=nl

En die van een half jaar eerder:

https://www.coolblue.nl/d...mpus_zomercashback_nl.pdf

Panasonic heeft nu wel een leuke actie lopen op de premium lenzen:

https://www.kamera-expres...lumixG-lens-cashback-2019

Speedy wijzigde deze reactie 20-05-2019 14:43 (22%)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:26
DirtyBird schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:43:
Ik zie dat er een paar acties zijn van gratis lens bij een body en cash back op bodies, maar geen grote cash back op lenzen bij olympus. Ik zat daar wel een beetje op te wachten :( moet ik concluderen dat die niet gaat komen de komende 2 maanden of zou dat nog steeds kunnen?
Ik loop net een jaartje mee in de wereld van fotografie dus ik ken dit soort trends nog niet zo goed :-p
Je bent niet de enige die daar op wacht. Heb zelf metname interesse in een 12-100 F4 Pro of een Prime

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Voor de liefhebbers; de nieuwe Panasonic 10-25 f/1.7 zoom wordt waarschijnlijk een stuk goedkoper dan men aanvankelijk dacht.

https://www.43rumors.com/...ly-listed-at-focuscamera/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy
Thorgrem schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:33:
Voor de liefhebbers; de nieuwe Panasonic 10-25 f/1.7 zoom wordt waarschijnlijk een stuk goedkoper dan men aanvankelijk dacht.

Zelf niet direct behoefte aan deze lens, maar dat lijkt dan inderdaad een "meevaller" als hij dan ook optisch goed is.
Als Olympus nou zo'n "valt mee prijs" op de 150-400 plakt O-)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Speedy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Zelf niet direct behoefte aan deze lens, maar dat lijkt dan inderdaad een "meevaller" als hij dan ook optisch goed is.
Als Olympus nou zo'n "valt mee prijs" op de 150-400 plakt O-)
Ik weet echt niet wat ik moet verwachten qua prijs voor die 150-400. Maar gezien het volume zal het bedrag wel vrij hoog zijn. Als ze hem voor 2500 op de markt weten te brengen ben ik ik wel onder de indruk.

Hoop dat heel veel hun Panasonic 100-400 wegdoen om deze te kunnen bekostigen zodat de 2e handsmarkt wordt overspoeld en ik goedkoop zo'n 100-400 op de kop kan tikken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 18:12
Thorgrem schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:33:

Ik dacht even dat ie voor Jan Modaal te betalen was... dat ging toch iets te ver. Moet ik maar bij mijn pancakelens blijven. Die is overigens prima voor de point and shoot citytrip-vakantiefoto.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
stevens20 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:09:
[...]

Ik dacht even dat ie voor Jan Modaal te betalen was... dat ging toch iets te ver. Moet ik maar bij mijn pancakelens blijven. Die is overigens prima voor de point and shoot citytrip-vakantiefoto.
:) Ik wil het ook niet betalen voor een objectief hoor. Het is voor mij een hobby en en mijn duurste objectief tot op heden is er een die ik 2e hands op de kop heb getitkt voor 550 euro. De 12-40 Pro. Die is het geld zeker waard, maar zo'n uitgave vind ik nogal wat voor mijn hobby.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 18:12
Thorgrem schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:25:
[...]

:) Ik wil het ook niet betalen voor een objectief hoor. Het is voor mij een hobby en en mijn duurste objectief tot op heden is er een die ik 2e hands op de kop heb getitkt voor 550 euro. De 12-40 Pro. Die is het geld zeker waard, maar zo'n uitgave vind ik nogal wat voor mijn hobby.
Ik heb onlangs diep in de buidel getast voor een 60mm f2.8 macro van Olympus. Was ook zo'n bedrag ongeveer. Geen seconde spijt van gehad. Het is inderdaad hobby en zo wil ik het ook houden. Misschien wat mooie platen voor in het eigen huis maar dat rechtvaardigd geen 1200,- voor een lens.

Sowieso ben ik heel erg tevreden over mijn pancake. Heerlijk compact. De camera met lens kan zo de (jas)zak in en ik maak er prima scherpe foto's mee.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Thorgrem schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Ik weet echt niet wat ik moet verwachten qua prijs voor die 150-400. Maar gezien het volume zal het bedrag wel vrij hoog zijn. Als ze hem voor 2500 op de markt weten te brengen ben ik ik wel onder de indruk.

Hoop dat heel veel hun Panasonic 100-400 wegdoen om deze te kunnen bekostigen zodat de 2e handsmarkt wordt overspoeld en ik goedkoop zo'n 100-400 op de kop kan tikken. ;)
Denk dat die 150-400mm riant hoger gaat uitvallen dan 2500. Hun 300mm F4 prime zit al rond die prijs. Ik verwacht tussen de 3500 en 4500 euro. Maar ik hoop dat ik er finaal naast zit en ie gewoon 1500 euro wordt :9~

Panasonic heeft nu trouwens vrije strakke actie: 500 euro cashback op zijn 200mm F2.8. Die komt dan op 1700 euro uit, inclusief 1.4x TC (die los ook nog eens 550 kost). Voor dat geld heb je dan een rete-scherpe 200mm F2.8 en (bijna) 300mm 1.4 in handen. Niet heel verkeerd imho,

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:39
Dan is er iets niet helemaal goed gegaan met de introductieprijs van 2.999 voor de 200mm F2.8.

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Furfoot schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:17:
Dan is er iets niet helemaal goed gegaan met de introductieprijs van 2.999 voor de 200mm F2.8.
Daar zou ik idd niet vrolijk van worden als ik het volle bedrag had betaald.

Sowieso koop ik objectieven de laatste tijd eigenlijk enkel nog tweedehands. Het scheelt veel geld en mensen zijn er over het algemeen erg zuinig op zodat ze nog in nieuw staat verkeren.
Furfoot schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:17:
Dat was toen ook gewoon een absurde prijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Thorgrem schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Daar zou ik idd niet vrolijk van worden als ik het volle bedrag had betaald.

Sowieso koop ik objectieven de laatste tijd eigenlijk enkel nog tweedehands. Het scheelt veel geld en mensen zijn er over het algemeen erg zuinig op zodat ze nog in nieuw staat verkeren.
Nee je zal hem vorige week gekocht hebben.... 500 eurootjes door je neus geboord. Canon had vorige keer ook zo'n mega kortingsactie met die teletoeters. FF 3 a 4000 euro eraf.

Van de andere kant: als het je het op dat moment waard was, moet je gewoon genieten van je mooie nieuwe lens.

En die intro-prijs was sowieso bizar inderdaad. Nu begint het dus wel soort van interessant te worden. Maar ik heb de 40-150mm al dus dan is die extra 50mm ook niet wereldschokkend. Liever dan de 300mm Olympus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:26

copykat

Good copy isn't bad

Ik vind het een beetje het zelfde als de "van voor prijzen" van keuken atributen
combimagnetrons enz. ook adviesprijzen ver boven de verkoop prijzen.
Hoog inzetten en we zien wel waarop het product stabiliseert qua prijs.
(Als je product erg gewild is kan je niet opeens meer gaan vragen dus vandaar de hoog in glijvlucht naar werkelijke prijs.)

Blijft ruk als je net aangeschaft hebt en plop 20% korting. Ook al ben je blij met je aanschaf als product je voelt je toch een beetje genaaid door winkel of producent.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Batsu
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:07
Ik heb weer een (hetzelfde) probleem met mijn Olympus OM-D E-M10-II.

Een jaar geleden merkt ik al dat hij instellingen veranderde, en dan vooral het focuspoint. De oplossing van Olympus was: 3 dagen zonder accu laten staan, dan reset hij zichzelf (fijn als je in Sri Lanka zit op vakantie). Dat leek te werken, maar nu gaat het weer mis. Iemand die soortgelijke ervaringen heeft? Ook merk ik dat de touchscreenfunctie soms uit zichzelf geactiveerd wordt (wellicht een verband?)

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-02 19:35
Batsu schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:06:
Ik heb weer een (hetzelfde) probleem met mijn Olympus OM-D E-M10-II.

Een jaar geleden merkt ik al dat hij instellingen veranderde, en dan vooral het focuspoint. De oplossing van Olympus was: 3 dagen zonder accu laten staan, dan reset hij zichzelf (fijn als je in Sri Lanka zit op vakantie). Dat leek te werken, maar nu gaat het weer mis. Iemand die soortgelijke ervaringen heeft? Ook merk ik dat de touchscreenfunctie soms uit zichzelf geactiveerd wordt (wellicht een verband?)
Je bedoelt dat het focus punt verandert?
Klinkt bekend.

Ik heb dit zelf op 2 plekken uitgeschakeld.
System menu - > A (AF/MF) -> laatste optie 'AF gebied' UIT.

System menu -> B (Knoppen) -> Knopfuncties -> Pijltjesfunctie: UIT of Directe functie. In elk geval niet de default (default is dat hij het AF punt verandert als je op die knop drukt)

Helpt dit?

Tarquin wijzigde deze reactie 13-06-2019 11:32 (12%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy
Wellicht interessant voor sommige Olympus gebruikers hier, er is een significante update voor de E-M1 Mark II met o.a. het AF algoritme van de E-M1 X:

https://www.43rumors.com/...m1-mark-ii/#disqus_thread

Even afwachten wat de reacties zijn, maar ik ben hier zeer content mee!

Ook is de nieuwe 2x TC officieel aangekondigd a $450,-

https://www.43rumors.com/...-announced/#disqus_thread

Flickr | Lego collectie

• Tarquin
Vraag over de OM-D E-M10-II .

Ik wil de camera op continuous shooting, low speed, en ik wil dat hij elk beeld scherp stelt voor hij de foto maakt. De focus wordt nu gelocked bij het 1e beeld en niet meer opnieuw scherpgesteld.
Dit opnieuw scherpstellen bij elk beeld in de Low-Speed serie lukt mij niet in S-AF modus. Klopt dat? Wat ik wil, kan dat?

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:21
Ik ben niet bekend met Olympus, maar 99% zeker dat je de AF modus op C-AF moet zetten, dan stelt ie continue de focus bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Speedy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:17:
Wellicht interessant voor sommige Olympus gebruikers hier, er is een significante update voor de E-M1 Mark II met o.a. het AF algoritme van de E-M1 X:

https://www.43rumors.com/...m1-mark-ii/#disqus_thread

Even afwachten wat de reacties zijn, maar ik ben hier zeer content mee!

Ook is de nieuwe 2x TC officieel aangekondigd a $450,-

https://www.43rumors.com/...-announced/#disqus_thread
Ja die prijs voor de MC-20 was te verwachten. Das niet te geef, zeg maar. Van de andere kant. Als ie echt goed is, wordt je 40-150mm F2.8 ineens een 80-300mm F5.6. Das ook wel erg lekker. En natuurlijk ook te gebruiken in combi met mijn manual 90mm macro waardoor ik een vergrotingsfactor van 4.4 krijgt _/-\o_

Edit: klaarblijkelijk heeft die MC-20 9 elementen in 4 groepen. En allemaal gecoat glas. Dat verklaart de prijs dan wel weer en biedt goede hoop voor de prestaties. @Speedy Ook leuk om van je 300mm een 600mm (1200mm equiv!) te maken.

sys64738 wijzigde deze reactie 19-06-2019 18:14 (11%)

• Niet online
Het wordt straks pas echt leuk als de 150-400 met ingebouwde 1.25x TC uit komt. Daar kan je deze 2x TC ook op zetten en dan heb je 1000mm (2000mm equiv) die je waarschijnlijk ook nog vanuit de hand kan schieten op een mooie dag.

Maar op zich een aardige prijs voor de 2x TC, stuk goedkoper dan de Panasonic variant.

• Speedy
Ja die 2x TC is leuk, maar de 1,4x gebruik ik amper dus dit word hem niet voor mij. Ik vind het verschil in kwaliteit met en zonder converter toch wel aanwezig.

Flickr | Lego collectie

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Thorgrem schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:41:
Het wordt straks pas echt leuk als de 150-400 met ingebouwde 1.25x TC uit komt. Daar kan je deze 2x TC ook op zetten en dan heb je 1000mm (2000mm equiv) die je waarschijnlijk ook nog vanuit de hand kan schieten op een mooie dag.

Maar op zich een aardige prijs voor de 2x TC, stuk goedkoper dan de Panasonic variant.
Heb je al besloten of je je linker of rechter nier af wilt staan? :P Man, ik denk dat deze lens echt heel duur gaat worden. 3 a 4000 (of zelfs meer) zou me niks verbazen. Maar ik laat me graag verrassen, dus kom maar op met die scherpe prijs Olympus.

Ze beloven 7,5 stops aan VR dus uit de hand schieten moet zelfs bij niet zulke goede omstandigheden nog steeds goed te doen zijn. Ben erg benieuwd naar de reviews... en dus de prijs.

• Vraaag
  • Niet online
Heb hier een OM-D E-M10-II maar als ik naar de gemaakte foto's ga en vervolgens op het prullenbakje druk dan verwijderd ie direct die foto zonder te vragen of ik dat wel echt wil, waar zit deze instelling verstopt?

edit:
Onder menu h / quick erase.

Vraaag wijzigde deze reactie 20-06-2019 04:05 (8%)

• Niet online
sys64738 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Heb je al besloten of je je linker of rechter nier af wilt staan? :P Man, ik denk dat deze lens echt heel duur gaat worden. 3 a 4000 (of zelfs meer) zou me niks verbazen. Maar ik laat me graag verrassen, dus kom maar op met die scherpe prijs Olympus.
Reken maar dat het objectief behoorlijk aan de prijs zal zijn, ver buiten mijn budget iig.
Als ik dan veel geld over zou hebben voor een objectief dan liever de 300mm en de 2x tc.

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18:28
Olympus Duitsland t/m 15 juli een actie waardoor ik gisteravond voor €935 de 45-150mm f2.8 heb besteld 🤐

Maar nu ben ik - zoals al de afgelopen 1,5 jaar ofzo - toch nog aan het twijfelen of ik niet moet annuleren. Het is alsnog heel veel geld, en ik heb ook al de 75mm f1.8 die ik veel te weinig gebruik. Nu is 45-150 natuurlijk wel veel flexibeler, en 2x zoveel tele.

Is de lens de moeite waard genoeg om erbij te hebben?

• Speedy
Dat is een heel andere soort lens natuurlijk. Dan ligt het er aan wat je fotografeert welke bruikbaarder is. Wellicht een optie om de 75mm te verkopen?

Persoonlijk is het mijn favoriete lens door zijn goede kwaliteit en vooral het veelzijdige bereik.

Speedy wijzigde deze reactie 13-07-2019 08:23 (5%)

Flickr | Lego collectie

• hatsa
Speedy schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:22:
Dat is een heel andere soort lens natuurlijk. Dan ligt het er aan wat je fotografeert welke bruikbaarder is. Wellicht een optie om de 75mm te verkopen?

Persoonlijk is het mijn favoriete lens door zijn goede kwaliteit en vooral het veelzijdige bereik.
Nee :P

• sys64738

sys64738

Press play on tape

hatsa schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:39:
Olympus Duitsland t/m 15 juli een actie waardoor ik gisteravond voor €935 de 45-150mm f2.8 heb besteld 🤐

Maar nu ben ik - zoals al de afgelopen 1,5 jaar ofzo - toch nog aan het twijfelen of ik niet moet annuleren. Het is alsnog heel veel geld, en ik heb ook al de 75mm f1.8 die ik veel te weinig gebruik. Nu is 45-150 natuurlijk wel veel flexibeler, en 2x zoveel tele.

Ja.

Hangt beetje van je fotografie af natuurlijk maar dat is verreweg mijn meest gebruikte MFT lens. Echt heel erg goed en heerlijk flexibel inderdaad. Ik gebruik mijn 75mm juist weer te weinig eigenlijk, ondanks dat dat ook een super goede lens is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

De Olympus MC-20 is inmiddels uit. Zag hem bij een paar webshops al te koop staan en direct leverbaar. Ik kan alleen nergens goede reviews vinden, behalve die van Olympus zelf. En dat zijn natuurlijk van die "wij-van-WC-eend" reviews. Iemand al goede review tegen gekomen?

Ben erg benieuwd en deze mee op vakantie zou wel leuk zijn natuurlijk. 430 is wel vrij aan de prijs maar een extra lens is duurder (en ook zwaarder in je tas).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sys64738 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:29:
De Olympus MC-20 is inmiddels uit. Zag hem bij een paar webshops al te koop staan en direct leverbaar. Ik kan alleen nergens goede reviews vinden, behalve die van Olympus zelf. En dat zijn natuurlijk van die "wij-van-WC-eend" reviews. Iemand al goede review tegen gekomen?

Ben erg benieuwd en deze mee op vakantie zou wel leuk zijn natuurlijk. 430 is wel vrij aan de prijs maar een extra lens is duurder (en ook zwaarder in je tas).
Ziet er leuk uit ja: https://www.digitalcamera...eleconverter-mc-20-review

Maar enkel compatible met een drietal PRO lenzen :X

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy
Op het dpreview forum zijn diverse posts van mensen die hem al hebben met foto’s erbij, o.a.
https://www.dpreview.com/forums/thread/4409665
https://www.dpreview.com/forums/thread/4408308

Robin Wong heeft ook een review, met goede resultaten.
https://robinwong.blogspo...-20-2x-teleconverter.html

Van de “gewone gebruiker” foto’s ben ik niet erg onder de indruk, zeker niet met minder ideale omstandigheden, maar ik gebruik de MC-14 eigenlijk ook liever niet dus ben denk ik niet de doelgroep :P

Vond er nog 1
http://www.sulasula.com/e...ender-mc-20-tc-2x-review/

Speedy wijzigde deze reactie 14-07-2019 22:09 (45%)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Mars Warrior Yep. Vrij beperkt. Maar als je "toevallig" 1 (of meer) van die Pro lenzen hebt, is het toch echt wel de moeite waard. En de convertor werkt ook met adapted lenzen. Ik schiet met een Nikon macro lens en daar kun je hem ook voor gebruiken waardoor ik niet 2x maar 4x vergroting krijg!

@Speedy Dank voor de links. Vooral die eerst DP Review foto's zijn toch wel erg indrukwekkend hoor. Echt zo scherp. Kijk bv een naar deze, das toch vlijmscherp:

https://www.flickr.com/ph.../album-72157709637042637/

• Speedy
sys64738 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:21:
@Mars Warrior Yep. Vrij beperkt. Maar als je "toevallig" 1 (of meer) van die Pro lenzen hebt, is het toch echt wel de moeite waard. En de convertor werkt ook met adapted lenzen. Ik schiet met een Nikon macro lens en daar kun je hem ook voor gebruiken waardoor ik niet 2x maar 4x vergroting krijg!

@Speedy Dank voor de links. Vooral die eerst DP Review foto's zijn toch wel erg indrukwekkend hoor. Echt zo scherp. Kijk bv een naar deze, das toch vlijmscherp:

https://www.flickr.com/ph.../album-72157709637042637/
Die baviaan is inderdaad een van de betere, maar over het algemeen mis ik toch wel de kwaliteit die de 40-150 en de 300 op zich zelf kunnen leveren. Ben ook wel benieuwd naar een vergelijk van de 40-150 met MC-20 vs de 75-300 | 100-300.

Zie trouwens op mu-43 wat gebruikers foto's die zeker de moeite waard zijn (o.a die libele's)

Speedy wijzigde deze reactie 15-07-2019 17:00 (9%)

Flickr | Lego collectie

• Sato
[b]Speedy in "Het MFT topic van 2018 - 2019"Ben ook wel benieuwd naar een vergelijk van de 40-150 met MC-20 vs de 75-300 | 100-300.
Precies dat is waar ik ook benieuwd naar ben, Als dat gelijk opgaat loop ik liever met de lichtere lens rond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
hatsa schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:39:

Gewoon Ja. Die lens is zó veelzijdig met zijn f/2.8 en 3.75x zoom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hatsa
Ik heb ‘m niet geannuleerd en hij is verzonden. Vrijdag naar Texel, dus dan kan ik ‘m meteen mooi uitproberen :D

Sinds een tijdje heb ik ook een Fuji X100f (vloeken in de kerk), en ik kan me goed voorstellen dat die samen met de E-M1 + 40-150mm een erg fijne combo is.

• hatsa
Hij is er! En huge! Ben benieuwd hoe het bevalt morgen.

Hij past inclusief body en samen met de 12-40mm in m'n rugzak, dus dat is fijn :)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

hatsa schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:40:
Hij is er! En huge! Ben benieuwd hoe het bevalt morgen.

[Afbeelding]

Hij past inclusief body en samen met de 12-40mm in m'n rugzak, dus dat is fijn :)
Nice. Hier ga je veel plezier aan beleven!

En huge is relatief. Leen voor de grap eens een 150-600 of 200-500 van iemand :Y)

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Dom vraagje, maar is het mogelijk (op een em-10 mk2) om de focus ring uit te schakelen? Ik heb dan na veel gehannes eindelijk een goede focus op oneindig (om jupiter te fotograferen) en tijdens het positioneren raak ik dan per ongeluk de ring even aan waardoor ik weer opnieuw kan beginnen. AF wil ik niet gebruiken omdat ie dan bij het afdrukken opnieuw gaat focussen.
Het lijkt me een redelijk simpele instelling, maar ik zie het nergens terug.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:47
DirtyBird schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:48:
Dom vraagje, maar is het mogelijk (op een em-10 mk2) om de focus ring uit te schakelen? Ik heb dan na veel gehannes eindelijk een goede focus op oneindig (om jupiter te fotograferen) en tijdens het positioneren raak ik dan per ongeluk de ring even aan waardoor ik weer opnieuw kan beginnen. AF wil ik niet gebruiken omdat ie dan bij het afdrukken opnieuw gaat focussen.
Het lijkt me een redelijk simpele instelling, maar ik zie het nergens terug.
Begrijp ik goed dat je de camera op manual focus hebt staan en je wilt na het scherpstellen de focusring uitschakelen zodat de focus niet meer kan wijzigen?

Volgens mij kun je de focusring niet uitschakelen terwijl de camera op manual focus staat. Wat je waarschijnlijk wel kunt doen, is AF van de ontspanknop afhalen en aan een knop toekennen (back button focus). Wanneer je dan op MF de lens hebt scherpgesteld, schakel je terug naar AF (ook even een button voor toewijzen) en dan kun je afdrukken zonder te focussen. De focusring functioneert dan niet meer, maar je moet natuurlijk niet per ongeluk op de button drukken die je hebt ingesteld om te autofocussen.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Kwintessens schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Begrijp ik goed dat je de camera op manual focus hebt staan en je wilt na het scherpstellen de focusring uitschakelen zodat de focus niet meer kan wijzigen?

Volgens mij kun je de focusring niet uitschakelen terwijl de camera op manual focus staat. Wat je waarschijnlijk wel kunt doen, is AF van de ontspanknop afhalen en aan een knop toekennen (back button focus). Wanneer je dan op MF de lens hebt scherpgesteld, schakel je terug naar AF (ook even een button voor toewijzen) en dan kun je afdrukken zonder te focussen. De focusring functioneert dan niet meer, maar je moet natuurlijk niet per ongeluk op de button drukken die je hebt ingesteld om te autofocussen.
Goede oplossing, bedankt!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

is er op een em-10 geen AF- lock mogelijk? Ik heb op mijn G80 de backbutton als extra, lock functie ingesteld. normaal gebruik ik intuïtieve halfpres focus klik en in het geval dat ik met een supertele of onder lastige omstandigheden geen misfocus wil, gebruik ik de focus lock nadat ik eerst rustig heb ingesteld.

Bijna het zelfde als hierboven beschreven maar je haalt de AF niet van je shutterrelasebutton af.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 12:55
Vraagje van een niet supertechnische fotografieliefhebber. We zien van Sony een 60+MP FF camera, en nu wordt er gefluisterd over een Canon-variant van 80MP (https://petapixel.com/201...mp-eos-r-camera-report/). Zou dit ook meer MP's dan de 20 die we nu max zien op MFT kunnen betekenen? En, misschien wel belangrijker- zou het MFT-platform er daadwerkelijk iets mee opschieten?

• Niet online
Uiteindelijk komt er onder marketingdruk vast een sensor met meer megapixels. Per generatie verbeteren de sensoren en krijgen ze meer megapixels over het algemeen. Voor mij was 12 al genoeg geweest.

• Fmiels
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:33
Als meer megapixels betekent dat je meer kunt croppen is dat heel erg welkom. Met de G80 hou ik nu vaak toch te weinig over.

• Niet online
Fmiels schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:54:
Als meer megapixels betekent dat je meer kunt croppen is dat heel erg welkom. Met de G80 hou ik nu vaak toch te weinig over.
Goed kaderen tijdens het fotograferen en een objectief wat net even een stapje verder komt doet wonderen. :)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:58

bobcom

Dedicated dabbler

"If your pictures aren't good enough, you're not close enough"
(Robert Capa)

(Sorry, kon ik niet laten liggen)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Helemaal eens met @Thorgrem . MFT dwingt je misschien iets meer om goed na te denken over je kadering / compositie. En dat is juist goed. Soms ontkom je niet aan iets croppen maar als je vaak heel veel moet croppen, moet je misschien in het veld iets scherper/kritischer zijn.

En 20MP is prima resolutie en meer zul je niet zo snel nodig hebben. Een goede 20MP MFT foto kun je makkelijk afdrukken op 100 bij 75. En ook 120 bij 90 is nog prima te doen hoor. Dus tenzij je groter wilt gaan, is 20 MP echt meer dan voldoende.

Daarnaast moeten de lenzen die hogere pixel-dichtheid ook aankunnen natuurlijk. De meeste top lenzen worden nu gemaakt met 20MP in gedachte. Dus je kunt wel nog kleinere pixels maken maar dan wordt je glas de beperkende factor.

• bollefles
Mooie uitleg @sys64738, merci!

• Tarquin
Fmiels schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:54:
Mah. Niet verwachten dat je een breedbeeld foto later tot een close-up kunt croppen; maak de foto zo dat je een heel kleine marge er omheen hebt die je later cropt.
Je wilt voorkomen dat je een hand of elleboog er net afsnijdt.

Croppen is dan het wegwerken van je marge.
Croppen is geen alternatief voor zoomen of lopen. Met meer megapixels worden je pixels kleiner, je files groter, je dynamisch bereik kleiner en je ruis hoger.

Vul dat frame!

Tarquin wijzigde deze reactie 02-08-2019 18:23 (6%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tarquin schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:22:
[...]

Met meer megapixels worden je pixels kleiner, je files groter, je dynamisch bereik kleiner en je ruis hoger.

Vul dat frame!
volledig mee eens, en ook nog eens de goedkoopste manier om je IQ te verbeteren.. 8)

De electronica om de pixel readout te doen moet eerst verbeteren wil je rendement halen uit de pixelcount verhoging. lees geen nadeel ondervinden. 16Mp van de G80 is inderdaad met een flinke crop wel eens minder dan je zou willen maar in kan dat met een mooie lens prima opvangen. (framing)
20Mp is een mooie verbetering. (ik heb de G80 vs G90 niet vergeleken ben tevreden met mn G80, dus kan niet zeggen of er "nadeel" is gekomen van de verhoging,)

Ik zou vermoedelijk elke keer de 2e generatie sensor kiezen, 1e gen kan een "stretch" zijn en wat nadelen hebben door die pixelsize verkleining die met de 2e gen door technologie verbetering de nadelen weer heeft weggepoetst ergo "gratis meer pixels"
Volgende generatie sensor misschien een 24Mp en 28Mp in de toekomst, hoeveel heb je nodig? 8K? 7680×4320. 40Mp m43 sensor? "Sharp is louncing a video oriented 8K m43 version".
4K in videoland voor je uhd tv is al "normaal" dus die 16Mp is de ondergrens voor video maar met fotografie is 4k/16Mp een 1:1 op je 4k tv dus prima maar voor printing heb je veel minder nodig.

Ik heb een uur of iets meer een schoolmusical opgenomen op 4k en poingk 64Gb!!!! :'( word tijd voor een nieuwe nass.... en videokaart...Dit ga je niet meer storen op de pc schijf , alleen bewerken. Wat ik bedoel te zeggen hoeveel wil je hebben als hobbist aan resolutie? elke Mp verhoging triggerd een upgrade op meerdere vlakken, screen pc naar 4k en een UHDTV om het te kunnen zien. dikke grafische kaart en dito processor met dikke memorybanks. dikke nass server die snel genoeg is voor de 4k te streamen.....

Ik wacht effe, 100 euro per Mp door een g90 te kopen en de G80 te verkopen vind ik persoonlijk voorlopig best veel. en dan praat ik niet eens over de randapperatuur upgrade kosten. ik loop wel wat meer of investeer in een zoomlens. :+

• bollefles
Gisteren heb ik wat geëxperimenteerd met de Pana/Leica 100-400 op de Olympus E-M10 (mark 2) in Blijdorp. Diafragma en sluitertijd manual, auto-iso tot max 1600. Bij oké licht prima plaatjes, maar bij de vlinders was het best lastig. En in Lightroom een beetje 'pushen' als de foto's wat donker zijn zit er duidelijk minder bij dan met m'n Nikon D750. Ach, zo heeft elke camera voors en tegens. Maar- vandaar dus ook m'n vragen over meer MP's en wat meer vergevingsgezindheid in Lightroom!

Oh, en even off-topic: met de Pana/Leica kon ik op 400 mm met 1/60 scherp beeld krijgen. Da's een mooie stabilisatie...

• Tarquin
bollefles schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 05:48:
Diafragma en sluitertijd manual, auto-iso tot max 1600. Bij oké licht prima plaatjes, maar bij de vlinders was het best lastig. En in Lightroom een beetje 'pushen' als de foto's wat donker zijn zit er duidelijk minder bij dan met m'n Nikon D750.
Ik heb die camera ook en ik zet de auto-iso op max 6400. Dat is eigenlijk te hoog maar ik redeneer dat ik liever de ISO hoger zet dan de foto onderbelicht. Mijn redenering: achteraf pushen creëert ook geen licht dat de sensor niet opgevangen heeft. Beide (pushen en hoge ISO) zetten in feite de versterker wat hoger. Ik weet niet zeker wat beter is.

• bollefles
Tarquin schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:02:
Ik weet niet zeker wat beter is.
Kwestie van proberen ;-) Volgende dat ik er ben zet ik de ISO hoger, en dan zie ik wel wat er gebeurt. Lichtomstandigheden in de vlindertuin zijn redelijk hetzelfde- tenzij het natuurlijk echt donkerder is.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Gisteren heb ik wat geëxperimenteerd met de Pana/Leica 100-400 op de Olympus E-M10 (mark 2) in Blijdorp. Diafragma en sluitertijd manual, auto-iso tot max 1600. Bij oké licht prima plaatjes, maar bij de vlinders was het best lastig. En in Lightroom een beetje 'pushen' als de foto's wat donker zijn zit er duidelijk minder bij dan met m'n Nikon D750. Ach, zo heeft elke camera voors en tegens. Maar- vandaar dus ook m'n vragen over meer MP's en wat meer vergevingsgezindheid in Lightroom!

Oh, en even off-topic: met de Pana/Leica kon ik op 400 mm met 1/60 scherp beeld krijgen. Da's een mooie stabilisatie...
Die 100-400mm is erg leuke lens maar natuurlijk niet het beste gereedschap voor in een vlindertuin. Daar doet een 40-150 of 35-100 2.8 het veel beter. Die 100-400 is vooral mooi weer/licht lens met heel veel bereik.... en daar "betaal" je de prijs voor met zijn mindere lichtsterkte.

Die stabilisatie is wel impressive inderdaad. Zeker met Dual-IS.

• Fmiels
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:33
Thorgrem schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Goed kaderen tijdens het fotograferen en een objectief wat net even een stapje verder komt doet wonderen. :)
Als je al op 400 mm schiet houdt dat vrij snel op.

Zo te lezen is dit een soort kinderclubje van wouldbe fotografen. Was helemaal vergeten dat het niveau hier zo laag ligt, Snel weer weg hier.

Fmiels wijzigde deze reactie 04-08-2019 13:42 (20%)

• Niet online
Fmiels schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

Als je al op 400 mm schiet houdt dat vrij snel op.

Zo te lezen is dit een soort kinderclubje van wouldbe fotografen. Was helemaal vergeten dat het niveau hier zo laag ligt, Snel weer weg hier.
Als je daadwerkelijk zo hoogontwikkeld bent op fotografie gebied dan weet je dat het verre van ophoudt bij 400mm. Maar succes bij de high society club.

• bollefles
sys64738 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:34:
[...]

Die 100-400mm is erg leuke lens maar natuurlijk niet het beste gereedschap voor in een vlindertuin. Daar doet een 40-150 of 35-100 2.8 het veel beter. Die 100-400 is vooral mooi weer/licht lens met heel veel bereik.... en daar "betaal" je de prijs voor met zijn mindere lichtsterkte.

Die stabilisatie is wel impressive inderdaad. Zeker met Dual-IS.
Vandaag in de open lucht ging 't inderdaad een stuk beter ;-) Van de libel kan ik de facetten op de ogen tellen. Overigens heb ik een Olympus body, dus moet ik het doen met 'enkel' de stabilisatie van de lens. En die is al erg goed, denk ik.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gisteren heb ik wat geëxperimenteerd met de Pana/Leica 100-400 op de Olympus E-M10 (mark 2) in Blijdorp. Diafragma en sluitertijd manual, auto-iso tot max 1600. Bij oké licht prima plaatjes, maar bij de vlinders was het best lastig. En in Lightroom een beetje 'pushen' als de foto's wat donker zijn zit er duidelijk minder bij dan met m'n Nikon D750.
ik heb een tijdje 3200 iso als max ingesteld gehad maar nu gebruik ik 6400 i-iso met mn g80. De PRIME noise reductie en lensverscherping van DxOPL is best goed te noemen en met m43 een extra hulp.

Beetje spelen met Dfine2 (NikCollection) geeft soms ook goed resultaten.
hier laat iemand zien hoe je lokaal denoise kan verhogen of verlagen. wat met je pushen van shadows handig is. wordt je object minder "plastic".

Je kan een volledig werkende trial (dxoplv2) proberen om te zien hoe de files van je E-M10 er uit komen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:01:
[...]

...
20Mp is een mooie verbetering. (ik heb de G80 vs G90 niet vergeleken ben tevreden met mn G80, dus kan niet zeggen of er "nadeel" is gekomen van de verhoging,)....
ff snel gekeken en als je een nieuwe Panasonic body nodig hebt is de G90 op de prijs argh 899,-- na een goede keus en het lijkt dat ze de sensor 20,3Mp vrijgoed hebben gekregen.
G80 is 100,- gezakt naar 599,- dus inruilen doet zeer. en 899 neerleggen en een g80 tweede body maken?
Ik blijf voorlopig maar gewoon trouw aan mn g80... stuk goedkoper 8)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tarquin schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:02:
[...]
Mijn redenering: achteraf pushen creëert ook geen licht dat de sensor niet opgevangen heeft. Beide (pushen en hoge ISO) zetten in feite de versterker wat hoger. Ik weet niet zeker wat beter is.
Ik volg thread's in dpr waar een ene BOBn2 regelmatig zich bemoeit met noise/exposure en zogenaamde misverstanden met iso waardes/exposure. en lightnes.
Gaat regelmatig boven mn pet wat ie schrijft maar het schijnt voor je noise-signaalverhouding beter te zijn om een volledige exposure te krijgen op hoge iso waarden dan dik onder exposure te doen om later te pushen. Behalve als je in het iso invariance gebied zit van je sensor, dan kan je weer beter lagere iso instellen voor meer DR en shadow pushen in post. Net zoals shot noise (tijdens exposure veroorzaakt door lange sluitertijden) versus ISO-related noise veroorzaakt door de omzetting van pixels (met niet volledige exposure) readout en mapping naar de juiste belichting /lichtheid (lightness)

Ik denk dat het gewoon elke keer blijven proberen is wat de juiste beslissing is onder de omstandigheden. en als je de tijd hebt twee kanten te pakken. onderbelicht lage iso, en goed belicht met hogere iso.

• bollefles
copykat schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:45:
[...]

ik heb een tijdje 3200 iso als max ingesteld gehad maar nu gebruik ik 6400 i-iso met mn g80. De PRIME noise reductie en lensverscherping van DxOPL is best goed te noemen en met m43 een extra hulp.
Ja, goed dat je het zegt. Die trial heb ik reeds geprobeerd (en ik ben over de tijdslimiet, dus hij doet 't niet meer) en dat werkte inderdaad best goed. De combinatie van eerst in DXO en dan in Lightroom is wel een beetje gedoe, maar ja, het resultaat telt ;-) Ik was dat programma een beetje uit het oog verloren. Zal de trial nog eens bij vrouwlief op de Mac installeren, om weer aan een onderzoekje te onderwerpen.

bollefles wijzigde deze reactie 05-08-2019 05:28 (0%)
Reden: typo

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bollefles schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 05:27:
[...]
Ja, goed dat je het zegt. Die trial heb ik reeds geprobeerd (en ik ben over de tijdslimiet, dus hij doet 't niet meer) en dat werkte inderdaad best goed. De combinatie van eerst in DXO en dan in Lightroom is wel een beetje gedoe, maar ja, het resultaat telt ;-) Ik was dat programma een beetje uit het oog verloren. Zal de trial nog eens bij vrouwlief op de Mac installeren, om weer aan een onderzoekje te onderwerpen.
Verschil essential en elite is wel groot als in HQ denoise vs PRIME Denoise.
Ik vergeleek SP7pro (Software voor Panasonic en Fuij geschreven doet ook andere merken) met essentials HQ en vond dat niet zo spannend, dan was de freeware Dfine2 achter SP7pro prima. PRIME was ergens op 70% gelijk aan SP7pro en Dfine2 samen. Dus Elite is de versie die je wilt.

focus dan ook even op de local toolset en specifiek de controlpoints. als je eenmaal door hebt hoe die werken wordt je blij van de mogelijkheden. Ze werken iets anders dan in NIK qua controls maar in functie zijn ze gelijk.
Je kan heel lokaal kleur, witbalans, verscherping, blur, exposurecorrectie, contrast naar boven en naar beneden aanpassen. (gebruik "m" om de mask screen uit en aan te zetten.)
Zet PRIME eens op 70 om te zien of de denoise niet te plastic word.
En probeer ook eens de smartlighting toolset met de faceboxen gebruiken als area's of interest. je kan het gebruiken om hooglichten te beschermen als je exposurecorrectie optilt of DR vergroten met eentje op "darkshadow" en eentje op een "highlight".

(oh hij doet het als het goed is gewoon volledig alleen je krijgt "demo" watermarkt over je foto dus om te testen kan je volledig je gang gaan. )
Ik weet niet of je de Suite versie kan installeren als trial maar viewpoint is fantastisch, Filmpack is vooral meer finetune mogelijkheden als 3 sliders in contrast en en een huid contrast slider "fine contrast". (los van de filters) :)

• Worteltjestaart
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:20
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om naar MFT over te stappen.
Ik heb nu nog een oude Nikon D300 maar het gewicht en 'bulkiness' beginnen me tegen te staan. Ik ben hobbyist, weet wel eea van fotografie, ben ook lid van een vereniging maar heb niet de intentie om prof te worden noch de verwaandheid me zo te noemen.

Momenteel fotografeer ik vooral landschap, macro, natuur en het gewone huis- tuin- en keukenwerk van familie etc.

Ik kijk met een schuin oog naar de Olympus OM-D E-M10 III.
Ik heb zo'n idee dat ik qua beeldkwaliteit tov de oude D300 een flinke sprong vooruit maak, maar het is wel een heel ander soort camera.

Zijn er mensen die een vergelijkbare overstap gemaakt hebben, en hun ervaringen willen delen? Zijn er bijzondere dingen waar ik extra op zou moeten letten voor ik de keuze maak?

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Worteltjestaart schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:04:
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om naar MFT over te stappen.
Ik heb nu nog een oude Nikon D300 maar het gewicht en 'bulkiness' beginnen me tegen te staan. Ik ben hobbyist, weet wel eea van fotografie, ben ook lid van een vereniging maar heb niet de intentie om prof te worden noch de verwaandheid me zo te noemen.

Momenteel fotografeer ik vooral landschap, macro, natuur en het gewone huis- tuin- en keukenwerk van familie etc.

Ik kijk met een schuin oog naar de Olympus OM-D E-M10 III.
Ik heb zo'n idee dat ik qua beeldkwaliteit tov de oude D300 een flinke sprong vooruit maak, maar het is wel een heel ander soort camera.

Zijn er mensen die een vergelijkbare overstap gemaakt hebben, en hun ervaringen willen delen? Zijn er bijzondere dingen waar ik extra op zou moeten letten voor ik de keuze maak?
Ik denk dat het belangrijkste is om de ergonomie goed in de gaten te houden. Zo'n D300 mag dan wel groot zijn, hij houdt ook wel lekker vast. Zeker de MFT camera's uit het lagere en midden-segment zijn best klein en dat is wel wennen. Kijk je naar de duurdere MFT camera's (G9 of E-M1) dan zijn die al weer stuk groter (en wellicht comfortabeler als je grote handen hebt). Maar dan heb je het wel over 2100 tot 1600 euro. Hoewel een 2e hands E-M1 mark 1 een prima camera is die je voor weinig op de kop kunt tikken tegenwoordig.

Ik denk dat je vooral de vraag moet stellen wat voor soort fotografie je ermee wilt doen. Maar voor de meeste takken van fotografie is MFT een prima keuze en zeer waarschijnlijk een mooie sprong voorwaarts tov je D300.

• Worteltjestaart
Dat de ergonomie anders is zal inderdaad wel. Ik heb gelukkig bepaald geen kolenschoppen als handen...
Ben ook zeker van plan om eerst eens naar een speciaalzaak te gaan om de verschillende camera's in handen te houden.

Went de EVF een beetje als je eigenlijk alleen maar een optische zoeker gewend bent? Dát is eigenlijk hetgeen me zeker nog twijfel geeft. De D300 heeft een enigszins omslachtige liveview maar die gebruik ik bijna nooit.

Tot welke ISO is de Olympus en beetje goed?
De D300 is op dat gebied wel gedateerd, ik moet eigenlijk niet hoger dan ISO 800 gaan.

• bollefles
Op dit moment ben ik een omnigebruiker: D500, D750 en e-m10 mkII. De Olympus was een poging tot downsizing voor buitenfotografie en het ding bevalt aardig. Wel heb ik een soort metalen grip erop gezet (paar tientjes via e-bay) omdat ik hem nogal vervelend vind vasthouden met de Panasonic-Leica 100-400.

Nog wat bevindingen:
- Qua AF-tracking kan de Olympus niet tippen aan de D500.
- De DOF is behoorlijk veel groter. Dat is fijn voor details.
- De DOF is behoorlijk veel groter. Dat kan een nerveuzer Bokeh opleveren. Primes met f1.2 zijn wel redelijk zacht.
- De D500 zet je aan en je kunt schieten. De Olympus heeft een opstarttijd.
- Accuduur van de Olympus is meh.
- Het kantelbare schermpje leek me een gimmick, tot ik merkte dat het heel fijn is bij macro-opnames: minder op de grond liggen ;-)
- Ik vind iso 1600 nog heel redelijk. Met DXO-labs kun je de foto’s veel beter oppoetsen dan met Lightroom (ik ga altijd uit van RAW)

Goed, zomaar wat bevindingen van een tevreden gebruiker van FF, APS-c en M43.

bollefles wijzigde deze reactie 08-09-2019 13:24 (0%)
Reden: Typo/autocorrect: kiest u maar

• Sjekster
  • Laatst online: 17-02 16:09
E-M10's zijn leuke dingetjes, zeker. Maar vergeleken met een D500 / D750 gaan die het op snelheid etc zeker afleggen. Beter kan je het vergelijken met een E-M1 op die punten.

Doet verder weinig af aan het plezier dat je met zo'n E-M10 kan hebben natuurlijk! Ik heb hier nog een mark 1 liggen als backup camera, is een heerlijk compact dingetje. En dat tilt scherm, fantastisch. Die mis ik stiekem nog steeds op mijn E-M1 ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Niet online
De te vervangen camera is de D300. De D500 is wellicht een upgrade die te overwegen is, maar daar bereik je het primaire doel niet mee; downsizing. Vergelijk van de E-M10 III met de D500 qua C-AF lijkt me dan een beetje irrelevant.

• Sjekster
Excuus, ik reageerde niet per se op de eerdere discussie, maar gewoon op de post van bollefles :).

Maar ook dan geldt dat een E-M10 het over het algemeen aflegt tegen de meeste DSLRs als het gaat om focussnelheid, tracking etc. De AF is gewoon minder.

Voor veel doeleinden echter wel gewoon prima geschikt hoor. Focus van mijn mark 1 is meestal prima. Niet heel snel, wel nauwkeurig.

Sjekster wijzigde deze reactie 08-09-2019 13:22 (59%)

• bollefles
Sjekster schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:11:
E-M10's zijn leuke dingetjes, zeker. Maar vergeleken met een D500 / D750 gaan die het op snelheid etc zeker afleggen.
Da’s waar- maar ik ben voor buitenfotografie erg blij met M43! Ik hoef me geen breuk meer te sjouwen ;-) Ik ben stiekem ook al aan het kijken naar de Panasonic G9/E-M1 mkII. Voor portretten en studiewerk houd ik de D750. De pro-serie lenzen van Olympus (7-14 voor landschap, 40-150 en 300 voor wildlife) lijken me erg goed én veel hanteerbaarder dan Nikon-equivalenten (om over de prijzen nog maar niet te spreken). Natuurlijk heeft M43 ook nadelen (eerder genoemde bokeh, en BIF schijnt ook wel een dingetje te zijn). Bestond de ideale camera maar...

• Sjekster
Ik was er zeker ook blij mee, sinds ik de E-M10 heb, heb ik nog maar zelden mijn 7D aangeraakt (de tracking focus mogelijkheden waren vaak redelijk overkill voor mij) en heb de camera eigenlijk geen dag gemist.
bollefles schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:22:
[...]

Natuurlijk heeft M43 ook nadelen (eerder genoemde bokeh, en BIF schijnt ook wel een dingetje te zijn). Bestond de ideale camera maar...
Ik heb weinig ervaring met BIF, maar heb wel gelezen dat met firmware 3.0 / 3.1 op de E-M1.2 de tracking focus erg is verbeterd. Focus in het algemeen is een stuk betrouwbaarder geworden (en ik had er persoonlijk al helemaal geen problemen mee).

Ik heb weinig ervaring met de G9 (even mee gespeeld op photokina), maar het formaat staat me wat tegen. Panasonic maakt(e) prachtige superkleine m43 camera's, maar hun high end spul is altijd enorm bulky (kijk maar naar de S1 / S1H :o ). G9 vs E-M1 is voor mij iig een makkelijke keuze (ook al heeft de G9 inmiddels wat mooie functies van Olympus overgenomen (zoals High Res Mode en Live Composite). Uitwerking daarvan is overigens bij Oly nog steeds beter, maar dat terzijde ;).

De G9 is gewoon DSLR formaat, groter dan FF mirrorless camera's van concurrenten.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

De G9 wordt vaak verkeerd begrepen. Panasonic kan heust wel kleine camera's maken maar die G9 is gewoon een werkpaard. Zowel de EVF als de IBIS zijn simpelweg het allerbeste wat er op dit moment te koop is. Je statief kun je echt gewoon thuis laten. Heb testjes gezien van 18mm, 4 seconde exposure uit de losse hand en na paar pogingen kwamen er prima acceptabele platen uit. Ongelooflijk. En ook de Single AF is waanzinnig.

Als je die zaken nodig hebt, is die een prima camera. En anders is ie waarschijnlijk te bulky en duur.

De E-M1 ii is een mooie tegenhanger maar in mijn ogen de 400 euro meer niet waard. De Olympus Pro lenzen vind ik daarentegen wel weer beter. En dan is het logischer om wel een Olympus body te kopen (dual IS en lens buttons die je dan wel kunt gebruiken).

Ook is het complete bullshit dat de teleconverters van beide merken niet uitwisselbaar zijn. Allebei expres softwarematig kreupel gemaakt. Staat haaks op de M43 samenwerking die de merken hebben.

Oh en een volledig uitklapbaar en draaibaar scherm is de allermooiste feature van die Panasonics. Gebruik ik heel veel als ik macro schiet en mis ik bv echt op mijn Sony A7.

sys64738 wijzigde deze reactie 08-09-2019 13:47 (8%)

• bollefles
Dank voor de aanvullende G9-info! Tja, het is best een moeilijke keuze (firstworldproblem). Ook financieel: de G9 is al snel 350 euro goedkoper. Al hebben onze vrienden op Urk een mooie Olympus-aanbieding (met grip en 30mm macrolens)...

• bollefles
sys64738 schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:45:
En ook de Single AF is waanzinnig.
Wat is jouw ervaring met de C-AF dmv DFD?

• sys64738

sys64738

Press play on tape

bollefles schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:47:
Dank voor de aanvullende G9-info! Tja, het is best een moeilijke keuze (firstworldproblem). Ook financieel: de G9 is al snel 350 euro goedkoper. Al hebben onze vrienden op Urk een mooie Olympus-aanbieding (met grip en 30mm macrolens)...
Zag de aanbieding. Maar 30mm is te kort voor macro (insecten zijn meestal niet zulke gezelschapsdieren). En grip heb ik ook niet nodig. Dus uiteindelijk betaal je gewoon 250 extra tov G9.

Ik heb de G9 zelf (nog) niet. Maar hij staat wel hoog op mijn verlanglijstje. DfD bij C-AF schijnt niet denderend te zijn. Mijn GX8 is daar sowieso geen snelheidsmonster....

• Worteltjestaart
Gezien het doel van downsizing komt een D500 inderdaad niet in beeld 😄

In het algemeen ben ik van mening dat pochen met de mooiste gear leuk is maar ik meer plezier beleef aan mooie platen. Omdat ik de D300 gewoon aan de zware en bulky kant vind neem ik hem minder vaak mee dan kan.

Accuduur is dus een dingetje, dus 1 of 2 extra accu's meenemen is wel verstandig dus.
Vanwege de kleinere sensor is de DOF anders, check.

Ik heb nú bij de D300 de Tamron 17-50 2.8 en de 55-200 VR. En een set tussenringetjes, aangezien ik macro nog wel es leuk vind.
Voor de Olympus zat ik te denken aan de 14-42 pancake aangevuld met bijvoorbeeld de 40-150 en ook zeker een set tussenringen. Dan ben ik qua bereik redelijk gecoverd, denk ik?

• Sjekster
sys64738 schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:45:
De G9 wordt vaak verkeerd begrepen. Panasonic kan heust wel kleine camera's maken maar die G9 is gewoon een werkpaard. Zowel de EVF als de IBIS zijn simpelweg het allerbeste wat er op dit moment te koop is. Je statief kun je echt gewoon thuis laten. Heb testjes gezien van 18mm, 4 seconde exposure uit de losse hand en na paar pogingen kwamen er prima acceptabele platen uit. Ongelooflijk. En ook de Single AF is waanzinnig.
Ja, wil ook niet zeggen dat het geen goede camera is. Echter, voor de zaken die je noemt hoeft de camera nog steeds niet zo groot te zijn. IBIS in de E-M1.2 is minstens zo goed, AF ook prima vergelijkbaar (en geen DFD, wat in video niet heel prettig niet heel prettig schijnt te werken), weather sealing is ongekend goed (genoeg comments gezien dat het beter is dan met de DSLR werkpaarden).

Je genoemde features zijn naar mijn mening absoluut niet afhankelijk van de grootte van de camera iig :). En gezien de discussie van down-sizing, lijkt me dat niet per se de beste keuze.

En voor iemand erover begint: nee, ik vind die E-M1X dan ook niks ;). Al wil ik wel heel graag die Handheld Hi Res eens proberen, en die Live ND functie is ook best gaaf!

Sjekster wijzigde deze reactie 08-09-2019 14:17 (3%)

• bollefles
Worteltjestaart schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:15:
En een set tussenringetjes, aangezien ik macro nog wel es leuk vind.

Voor de Olympus zat ik te denken aan de 14-42 pancake aangevuld met bijvoorbeeld de 40-150 en ook zeker een set tussenringen. Dan ben ik qua bereik redelijk gecoverd, denk ik?
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je fotografeert. As we speak mis ik meer groothoek (heb nu de 14-42 pancake die ik eigenlijk pas vanaf 16mm lekker vind werken ivm vervorming). Voor landschappen wil je allicht wat wijder kunnen dan de 14-42 biedt.

De goedkoopste 40-150 heeft een verbluffende bang for buck. Snel is-ie niet, het ding voelt als plastic fantastic. Maar als je geen probleem hebt met tragere AF is-ie prima. En het ding weegt niks. Hoe die met macro en tussenringen is weet ik niet- geen ervaring mee.

Met die twee lenzen kun je je setje in een klein tasje proppen... dan ben je volledig gedownsized :9

• Worteltjestaart
Voor mijn onderwerpen is trage AF niet zo erg.
Bij mijn huidige 55-200 moet ik nog wel es wat CA wegpoetsen, dat zou ik vervelender vinden.

• Sjekster
Hou er wel rekening mee dat er qua lichtsterkte (en DoF) een flink verschil zal zijn tussen de 17-50 2.8 en de 14-42 3.5-5.6.

Die 40-150 is idd best leuk voor het geld. Ooit es 2e hands opgepikt voor 55 euro ofzo.

• Worteltjestaart
De 55-200 is van hetzelfde kaliber denk ik... prima lens voor het geld, maar er zijn betere.

Die lichtsterkte is wel een ding ja, met de 2.8 ben ik wel verwend. Aan de andere kant kan ik de iso wat meer opschroeven.

• bollefles
Vergeet niet dat de IBIS erg goed is. Voor stilstaande beelden kun je een zeer lage sluitertijd gebruiken. Scheelt weer iso.

• Worteltjestaart
Oh ja, goed punt!

• Sato
Het is dat je wil downsizen, Anders had ik je een Olympus OMD E-M1 + 12-40mm f2.8 Pro aangeraden. (Camera blijft een aanrader, Maar lens is waarschijnlijk net zo groot als de Tamron 17-50 die je hebt. (Geen zin om het op te zoeken en vergelijken.)
Al zou ik je mocht je voor Panasonic MFT kiezen de 12-35 f2.8 soweiso adviseren. Die is toch weer een stukje kleiner dan de Olympus 12-40 Pro, Wellicht ook nog de 35-100 f2.8 erbij en dan ga je er op het tele bereik zelfs nog op vooruit.

• Worteltjestaart
Ruim 1k€ voor alleen de standaardlens vind ik wel iets te duur hoor :D al kan dat opdenduur natuurlijk ook een 2e hands worden.

• hatsa
Tweedehands zou die combinatie voor minder dan 1000 haalbaar moeten zijn. Ik vind dat wel echt een heel erg fijne set. De lens is misschien wel een beetje fors, maar wel lekker flexibel, lichtsterk en kan tegen een spatje.

Ik weet niet hoe een kitlens gaat bevallen na f2.8 gewend te zijn. Sinds ik de 12-40 f2.8 met de E-M1 heb heb ik de m’n kitlens en de E-M10 ii verkocht en de Pana 12-32mm aan m’n vader gegeven.

en er een Fuji X100f als “kleine camera” voor in de plaats gekocht

• Worteltjestaart
Tja, keuzestress... altijd lastig.

Ik wil toch ook nog wel bij Fuji kijken, een X-T100 kan ook een contender zijn.
Eerst maar eens voelen en vasthouden.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True