Ik heb deze via Marktplaats aangeschaft voor €800. Dat lijkt momenteel de 2e hands prijs te zijn, en dat is inclusief een goed ontspiegeld UV filter, doos en nog een paar jaar garantie.
Er staan er meerdere op MP en ze zijn nauwelijks gebruikt. De gangbare reden om hem te verkopen is dat er weinig gebruik van wordt gemaakt, of omdat men een nog langere koopt voor het gevogelte (100-400, 300).
Hij is van de drie waar ik naar keek (Pan 35-100, Pan 50-200 en deze) de grootste en zwaarste, al scheelt het met de Pan 50-200 niet veel. Vergeet ook niet dat de Pan 50-200 uitschuift. En bovendien niet 2e hands te krijgen is; je moet gewoon €1400 betalen.
De 35-100 f/2.8 is qua formaat érg aantrekkelijk maar ik vind de prijs in verhouding te hoog; er wordt meer dan 500 voor gevraagd en deze had ik voor 800.
Ik heb mijn lens inmiddels al een paar keer gebruikt.
Voor vogels zoomt hij niet ver genoeg in. Je krijgt een vogel niet beeldvullend ... behalve dan die slechtvalk afgelopen zondag bij ons in de tuin. Die zat op 3 meter afstand en voelde zich behoorlijk veilig.
Een vogeltje ver in de boom? Het kan. De lens is superscherp, maar het wordt croppen!
Voor portret is hij erg fijn. Je zoomt makkelijk om de uitsnede te bepalen. Achtergrond-separatie is geweldig. Scherpte: Je telt elk individueel haartje. Haarscherp dus, letterlijk.
Ook kinderen die bezig zijn kun je goed van een afstandje in hun spel fotograferen zonder dat je ze stoort, ook met close-ups. Ook daar werkt de scherpte-ondiepte goed om het onderwerp los te krijgen van de achtergrond.
Ik ga hem binnenkort gebruiken voor indoor-sport, met sluitertijden van 1/300-1/500. Dan wordt het diafragma van f/2.8 erg nuttig.
Ik gebruik hem wel vaak op de maximale zoom; alleen bij portret wil ik wel terugzoomen.
Als ik de 35-100 van Pana zou hebben zou ik daar ook erg blij van worden; die is veel kleiner en lichter. Voor portretten zou hij volledig inwisselbaar zijn, alleen bij sport en ver inzoomen zou ik iets vaker moeten bijsnijden of naar het onderwerp toe moeten lopen om het beeldvullend te maken.
De 35-100 zou dus nog steeds een hele goede zijn.
Pro lenzen vs normaal:
De normale lenzen zijn echt goed qua scherpte. De scherpte van Pro lenzen is echt verbluffend maar voor mij niet doorslaggevend. De grote opening van de Pro lenzen is voor mij het belangrijkst.
Achtergrond-onscherpte en prestaties bij minder licht zijn voldoende bij MFT.
Er wordt sowieso over beide véél te dramatisch gedaan.
Meteen lens van f/2.8 worden deze twee aspecten allebei één tot twee stops beter.
Ik heb mijn hele fotograferende leven met
goedkope(re) betaalbare standaard zoomlenzen gewerkt.
Dat zijn dus lenzen met een diafragma van 3.5 - 5.6.
Ik greep al snel naar vaste lenzen. Het nadeel is dat je vaker wisselt.
En nu kan ik het betalen en ik ga niet meer voor concessies.
[
Voor 8% gewijzigd door
Tarquin op 27-02-2019 12:46
. Reden: LeesBaarHeid ]