Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-12 00:09
En dat jouw adres dan onverwijderbaar in de camera staat doet geen afbreuk aan de waarde wanneer jij hem zelf zou verkopen? ;)

Wat je wilt kan bij mijn weten niet, Daarnaast dient het serienummer daar ook deels voor. Noteer dat zodat je het bij verlies of diefstal door kan geven aan de politie en het op internet kunt delen.
Meeste camera's hebben een optie om copyright gegevens in te stellen, Zet daar je email adres in en een eerlijke vinder kan dan contact met je opnemen.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:16
ElisabethM schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:28:
[...]
Ik zit met hetzelfde, ik heb al eens eerder gepost dat ik op zoek ben, maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik fotografeer nu al een paar maanden met de pancakelens en de 40-150. [...] Dus ik ga het nu langzamerhand maar actiever op zoek. Overweeg ook een prime of de 14-40 pro-lens.
Ik neem aan dat je de 12-40 Pro bedoelt? Ik heb die sinds een week.
Echt geweldig. Moeilijk te benoemen waarom precies.

Hij is echt scherp, focust sneller dan de pancake. Je drukt de knop in, en de foto is gemaakt, en het is scherp.
Het diafragma van 2.8 maakt voor mij veel verschil. De standaard pancake 14-42 heeft aanzienlijk meer scherptediepte, en als je dat niet wilt heb je pech, omdat het diafragma niet verder open kan dan die 3.5 of 5.6.
De handmatige zoom geeft meer controle dan een motorzoom.
Ook stelt hij heel goed handmatig scherp als je dat wilt.

Hij wordt wel een 'bag of primes' genoemd, en het voelt inderdaad alsof alles tussen de 12 en 40 op prime-kwaliteit is afgedekt.

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Tarquin schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:45:
[...]

Ik neem aan dat je de 12-40 Pro bedoelt? Ik heb die sinds een week.
Echt geweldig. Moeilijk te benoemen waarom precies.

Hij is echt scherp, focust sneller dan de pancake. Je drukt de knop in, en de foto is gemaakt, en het is scherp.
Het diafragma van 2.8 maakt voor mij veel verschil. De standaard pancake 14-42 heeft aanzienlijk meer scherptediepte, en als je dat niet wilt heb je pech, omdat het diafragma niet verder open kan dan die 3.5 of 5.6.
De handmatige zoom geeft meer controle dan een motorzoom.
Ook stelt hij heel goed handmatig scherp als je dat wilt.

Hij wordt wel een 'bag of primes' genoemd, en het voelt inderdaad alsof alles tussen de 12 en 40 op prime-kwaliteit is afgedekt.
Ik bedoelde inderdaad de 12-40 pro. Ik geloof je meteen, omdat ik de pancake vergelijk met de oude FT 14-54 die veel betere plaatjes opleverde.

• Tarquin
ElisabethM schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:23:
[...]
Ik bedoelde inderdaad de 12-40 pro. Ik geloof je meteen, omdat ik de pancake vergelijk met de oude FT 14-54 die veel betere plaatjes opleverde.
Ik heb even teruggelezen, en je schreef dat je ook nog zoekt naar een lens die tot 14 of 12 gaat.
Grappig, daar heb ik zelf weinig ervaring mee. Ik vind het juist lastig een compositie te maken als er zo veel in beeld komt.

Ik heb nu dus wel 12mm (door die 12-40 pro). En ik heb al even op MP gekeken wat er nog meer mogelijk is.
De 7-14 (pro); de 40-150 (pro); of de alles-in-een 12-100 (weer pro).
Duur speelgoed. Voorlopig zit de 12-40 lens op mijn camera en die moet ik maar eens leren kennen.

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Tarquin schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Ik heb even teruggelezen, en je schreef dat je ook nog zoekt naar een lens die tot 14 of 12 gaat.
Grappig, daar heb ik zelf weinig ervaring mee. Ik vind het juist lastig een compositie te maken als er zo veel in beeld komt.
Het ligt er natuurlijk erg aan wat je fotografeert en hoe je dat doet, met name in steden vind ik dit fijn. Bij portretten is het weer een heel ander verhaal.

• Wobblier
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:30
De tip bij 12 (24mm) is zo dichtbij mogelijk het onderwerp te fotograferen. Ik vind het juist een leuke focal length! Bij portretten is dat niet even handig (maar niet onmogelijk!!).

• Tarquin
Wobblier schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:21:
De tip bij 12 (24mm) is zo dichtbij mogelijk het onderwerp te fotograferen. Ik vind het juist een leuke focal length! Bij portretten is dat niet even handig (maar niet onmogelijk!!).
Interessant. Het probleem dat ik heb is dat het een heel breed beeld wordt met veel kleins er in zonder dat het ergens over gaat.
Als ik ergens enorm op inzoom, lukt het wel om te kijken naar rule of thirds, compositie, leading lines enzo.

Ik kreeg dit weekend de tip om bij groothoek het onderwerp in de hoek te zetten en dan de groothoek te gebruiken om te laten zien hoe het onderwerp in zijn omgeving staat.
Bedoel je dat? Als je er meer over kan vertellen, graag...
Tarquin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Interessant. Het probleem dat ik heb is dat het een heel breed beeld wordt met veel kleins er in zonder dat het ergens over gaat.
Als ik ergens enorm op inzoom, lukt het wel om te kijken naar rule of thirds, compositie, leading lines enzo.

Ik kreeg dit weekend de tip om bij groothoek het onderwerp in de hoek te zetten en dan de groothoek te gebruiken om te laten zien hoe het onderwerp in zijn omgeving staat.
bij groothoek worden dingen die niet dichtbij staan (1.5m) en snel erg klein inderdaad.

Maar je kan wel 2 dingen proberen.
1.Horizon naar onder schuiven. dus niet 50/50 lucht/voorgrond. Je camera staat dus een beetje onder een hoek naar boven.

Dicht op je onderwerp inderdaad., dan kan ook betekenen dat je juist dicht bij de grond moet fotograveren. een weiland op ooghoogte is niet veel aan met een groothoek. dichtbij de grond kan wel leuk zijn.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Tarquin
Dan gooi ik maar een vraag er in.
Ik wil dat wel proberen met meer groothoek, wat zijn mijn opties qua lenzen?

* Ik ken de 7-14 Pro lens, dat is een prachtige lens maar kost 1000 euro en is vrijwel niet 2e hands.
* Ik heb de 12-40 Pro dus vanaf 12mm ben ik in principe voorzien.

* Ik hoef niet perse zoom; een vaste lens is ook goed, dan rond de 8mm.
* Maar ... géén fisheye (die heb ik al)

Dus groothoek, 8mm, zoom optioneel, autofocus optioneel, en geen 1000 euro.
Wat zijn mijn opties?
Tarquin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:43:

* Ik ken de 7-14 Pro lens, dat is een prachtige lens maar kost 1000 euro en is vrijwel niet 2e hands.

Wat zijn mijn opties?
Laowa 7.5mm? (dus niet de samyang, das een fisheye)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• tommyz
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18:41

Wat zijn mijn opties?
  • Panasonic 7-14 F/4
  • Laowa 7.5mm F/2
  • SLR Magic 8mm F/4
Van de SLR Magic moet je niet teveel verwachten, maar dit is ook een erg goedkope lens. Ik heb zelf de Laowa 7.5mm en ben er erg tevreden over. De lens is erg klein en licht, maar voelt toch solide. Wide-open al prima en op F/4 erg scherp. Ben er zo tevreden over dat ik mijn Canon's eigenlijk niet meer gebruikt heb sinds ik deze lens heb. De laatste 6 foto's op mijn Flickr pagina zijn ermee gemaakt, mocht je voorbeelden zoeken.

tommyz wijzigde deze reactie 15-10-2018 16:03 (4%)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M1 II | 7.5 F2 | 7.5 3.5 | 12-40 2.8 | 15 1.7 | 25 0.95 & 1.4 | 75 1.8 | Canon 6D + 5D mk II | 16-35 F4 L IS | 35 1.4 ART | 85 1.8

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:51

Wat zijn mijn opties?
Als je met 9mm kunt leven de Oly 9-18mm? Ik vind die nog wel leuk naast de 12-40mm. Met de 100 euro cashback nu ook niet al te gek geprijsd.

• Wobblier
  • Laatst online: 18:30
Tarquin schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:04:
Ik denk dat de beste tip is dat je lekker veel foto's moet maken! En zeker niet teveel naar tips luisteren.

Bij een wide angle is de hoek met meest "distorted". Het midden heeft het meeste "barrel" effect. De lol zit hem in mis- bruiken van deze effecten. Bijvoorbeeld. Dit reclame (!!) geeft wat professionelere ideeën. Maar let op hoe dicht bij hij staat!

• Sjekster
  • Laatst online: 16:31
tommyz schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:01:
[...]
  • Panasonic 7-14 F/4
  • Laowa 7.5mm F/2
  • SLR Magic 8mm F/4
Van de SLR Magic moet je niet teveel verwachten, maar dit is ook een erg goedkope lens. Ik heb zelf de Laowa 7.5mm en ben er erg tevreden over. De lens is erg klein en licht, maar voelt toch solide. Wide-open al prima en op F/4 erg scherp. Ben er zo tevreden over dat ik mijn Canon's eigenlijk niet meer gebruikt heb sinds ik deze lens heb. De laatste 6 foto's op mijn Flickr pagina zijn ermee gemaakt, mocht je voorbeelden zoeken.
Mee eens, prima lensje en heeft ook hier mijn Canon definitief overbodig gemaakt. Zie ook mijn flickr voor voorbeelden.

Naast bovengenoemde opties is er ook de 9-18mm van oly. Iets minder wijd, veel minder lichtsterk, maar wel een zoom, als dat belangrijk is. Ook lekker klein (wel plastic, laowa voelt beter aan!)

Er is ook een 8-18 f2.8-4 van Panasonic. Mooie lens, wel heel pak duurder en groter.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• Tarquin
Bedankt! Goede opties, al is er geen echt goedkope bij. Wel veel meer opties dan ik verwacht had; ik had nog nooit van Laowa of SLR magic gehoord.
Bedankt!

• Batsu
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10-12 07:56
Hallo

ik heb een Olympus OMD-M10 mark II.
Gekocht met twee kitlenzen, maar de 40-150mm is kapot gegaan.
Nu heb ik van de verzekering geld teruggekregen en ga dus een nieuwe lens kopen. Nu twijfel ik en vraag ik advies hier.

Ik twijfel om een all-in zoom te kopen (14-150mm) aangezien ik zoomen heerlijk vind. Of ga ik voor een kwalitatief betere lens met minder zoom?
Wat ik graag fotografeer zijn landschappen, natuur en algemene vakantiefoto's.

Alvast bedankt voor de reacties

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

sys64738

Press play on tape

Batsu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:43:
Hallo

Nu heb ik van de verzekering geld teruggekregen en ga dus een nieuwe lens kopen. Nu twijfel ik en vraag ik advies hier.

Ik twijfel om een all-in zoom te kopen (14-150mm) aangezien ik zoomen heerlijk vind. Of ga ik voor een kwalitatief betere lens met minder zoom?

Hoe lang heb je met die 40-150mm geschoten? Dan weet je toch ongeveer wel of een telelens iets voor je is.

Maar die "gemakslenzen" zijn altijd compromissen. Hoewel deze wel goed schijnt te zijn. Maar voor hetzelfde geld bieden kortere zooms en zeker primes betere kwaliteit en/of lichtsterkte.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-12 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Batsu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:43:
Hallo

Ik heb de 14-42 kitlens en de 40-150 en zeker op vakantie vind ik het wisselen irritant. Er zijn wel filmpes op youtube die de 14-150 vergelijken met de twee losse lenzen en de kwaliteit is, naar het blijkt, bijna hetzelfde.
Ik zou de 14-150 kopen als ik jou was.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:14
DirtyBird schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:36:
[...]

Ik zou de 14-150 kopen als ik jou was.
Inderdaad.

Ik heb mijn pana lumix 12-32 en 35-100 kitlenzen ingeruild voor de 14-140, zodat ik bij 'toeristisch' fotograferen geen lenzen meer hoef te wisselen. Ik heb er een paar snelle primes bij voor het meer creatieve werk maar die wissel ik niet zo vaak.

• Batsu
Bedankt, daar neig ik ook sterk naar.

Zit er dan nog kwaliteitsverschillen in fabricant? Zo is er een Tamron, een Panasonic en een Olympus

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:48

copykat

Good copy isn't bad

panasonic vs Olympus is:
p geen O wel waterresistance build.
p rechtsom en o linksomzoomring. schijnt.
O extra 10mm/20mmefl zoom range.

voor de rest weinig verschil. 14-150mm is iets minder lichtsterk op 14mm. ik zou met Oly body voor Oly kiezen en met Panasonic body voor dual is 2 en dfd dus panasonic kiezen.

tamron:
https://fstoppers.com/ori...-140mm-lens-review-251255

copykat wijzigde deze reactie 17-10-2018 12:45 (6%)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Batsu
copykat schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:41:
panasonic vs Olympus is:
p geen O wel waterresistance build.
p rechtsom en o linksomzoomring. schijnt.
O extra 10mm/20mmefl zoom range.

voor de rest weinig verschil. 14-150mm is iets minder lichtsterk op 14mm. ik zou met Oly body voor Oly kiezen en met Panasonic body voor dual is 2 en dfd dus panasonic kiezen.

tamron:
https://fstoppers.com/ori...-140mm-lens-review-251255
Bedankt!!

Ik heb even gekeken, en de Pana is wel 120 euro goedkoper op dit moment. Ga ik nog even goed over nadenken!

Heb een olympus om-d e-m10 mark ii

PS voor de toekomst zoek ik nog een Macro en groothoek :)

Batsu wijzigde deze reactie 17-10-2018 15:11 (16%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Batsu schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Bedankt!!

Ik heb even gekeken, en de Pana is wel 120 euro goedkoper op dit moment. Ga ik nog even goed over nadenken!

Let wel op dat de Image stabilisatie knop vd de Panasoniclens nutteloos is op een Olympusbody.
Dus de lens zijn stabilisatie lens "hangt" idle te zijn en je camera's IBIS doet al het werk.

Ik zou kijken welke lens een scherper en mooiere rendering van kleuren geeft op jou type camera.
dxo test vergelijk

Dit is voor jou erg interessant :)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Tarquin
Batsu schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

#MeToo!
PS voor de toekomst zoek ik nog een Macro en groothoek :)
Misschien een andere optie, minder grote zoom: De 12-40 Pro (tweedehands voor rond de 500) of de 12-100 Pro (niet of nauwelijks tweedehands te vinden).
Lichtsterk, f/2.8 of f/4 over de hele zoomrange respectievelijk. Superscherp. Groothoek 12mm. Kortste scherpstel-afstand 20 / 15cm respectievelijk, waardoor het geen echte macro is, maar een behoorlijk alternatief.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tarquin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:23:
[...]

#MeToo!

[...]

Misschien een andere optie, minder grote zoom: De 12-40 Pro (tweedehands voor rond de 500)
Ja ik heb ook een 14-140mmii en de PL12-60 f2.8-4.0. (had de 12-60mm kitlens maar die is wel heel overlappend.) Die PL is net als de 14-140mm parfocal en een stukje scherper met mooier rendering. Binnenhuis en landscape is de 12-xx net even beter handelbaar vind ik. Dus zo'n 12-40mm f2.8 is een goede aanvulling op je allrounder. en minder duur/makkelijker te vinden 2e hands als een 8-18/7-14

Die 12-100mm zeker een mooie lens en ragscherp ,heb ik me laten vertellen want eh beetje prijzig. :+

Wat dacht je van de PL 50-200mm f2.8-4.0 (1.4TC er bij) of olympus versie 50-200mm f2.8-3.5? top voor natuurwandelingen d:)b (sorry dwaal af) :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik zat mezelf even lekker te maken met die 50-200mm maar 1600,- ex tc1.4 is eh niet, met geen mogelijkheid, door mijn ballotage commissie te duwen. (En hij is iets te groot om onopvallend toe te voegen aan de collectie..... LOL )
Toen bedacht ik er is ook een consumer versie net geupdate naar II: effe zoeken en:
(DFD Dual IS2 snellere AF, nieuwe lenscoating? optics het zelfde maar wel WR)
Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS tikt 300 euro aan. Dat is te doen.
Ok geen 1.4 TC mogelijk. maar 90-400mm en 1.4EZ in g80 is altijd beter , denk ik, dan een 1.7TC c180 op een 14-140mmII schroeven (die om te erge vignetting tegen te gaan ook op 1.4EZ gaat.).

Tuurlijk de 100-300mmii (200mm EFL extra) (499.--) zal vast meer mensen aantrekken maar als wandel lens is 90-400mm EFL aantrekkelijk in combi met een 12-60mm (24-120mm EFL), Als je net gewisseld heb naar supertele en je ziet iets dichterbij hoef je niet meteen wéér te wisselen of achter uit te lopen. Dat heb je met die 100mm wel.
Jammer van die f4 aan de voorkant maar f5.6 is best netjes voor 200mm. f6.3 zie ik ook voorbij komen.
De oude v1 werd verguist als slow AF en optisch middelmatig.
Wat me nu opvalt is dat van de nieuwe na een jaar nauwelijks serieuze reviews opduiken.
Vind ik best jammer want als "der bij" lens lijkt me het een goed alternatief voor de wat minder allround 100-300mmii
De specs zijn eigenlijk best interessant:
plusminus 300 euro, 375gram, Dual is2 dfd, wr, metal mount, filtermaat 52mm (best klein) 14-140mm heeft 58mm. concessie denk ik voor bouw en volume.

Dus is hij echt zo "slecht" dat de reviewers het niet nodig vinden om er een oordeel over te geven?
de 14-140mmii en de 100-300mmii reviews springen je van het scherm als je zoekt.

• whoutman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:57
copykat schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:37:
ik zat mezelf even lekker te maken met die 50-200mm maar 1600,- ex tc1.4 is eh niet, met geen mogelijkheid, door mijn ballotage commissie te duwen. (En hij is iets te groot om onopvallend toe te voegen aan de collectie..... LOL )
Toen bedacht ik er is ook een consumer versie net geupdate naar II: effe zoeken en:
(DFD Dual IS2 snellere AF, nieuwe lenscoating? optics het zelfde maar wel WR)
Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS tikt 300 euro aan. Dat is te doen.
Ok geen 1.4 TC mogelijk. maar 90-400mm en 1.4EZ in g80 is altijd beter , denk ik, dan een 1.7TC c180 op een 14-140mmII schroeven (die om te erge vignetting tegen te gaan ook op 1.4EZ gaat.).

Tuurlijk de 100-300mmii (200mm EFL extra) (499.--) zal vast meer mensen aantrekken maar als wandel lens is 90-400mm EFL aantrekkelijk in combi met een 12-60mm (24-120mm EFL), Als je net gewisseld heb naar supertele en je ziet iets dichterbij hoef je niet meteen wéér te wisselen of achter uit te lopen. Dat heb je met die 100mm wel.
Jammer van die f4 aan de voorkant maar f5.6 is best netjes voor 200mm. f6.3 zie ik ook voorbij komen.
De oude v1 werd verguist als slow AF en optisch middelmatig.
Wat me nu opvalt is dat van de nieuwe na een jaar nauwelijks serieuze reviews opduiken.
Vind ik best jammer want als "der bij" lens lijkt me het een goed alternatief voor de wat minder allround 100-300mmii
De specs zijn eigenlijk best interessant:
plusminus 300 euro, 375gram, Dual is2 dfd, wr, metal mount, filtermaat 52mm (best klein) 14-140mm heeft 58mm. concessie denk ik voor bouw en volume.

Dus is hij echt zo "slecht" dat de reviewers het niet nodig vinden om er een oordeel over te geven?
de 14-140mmii en de 100-300mmii reviews springen je van het scherm als je zoekt.
Ik heb die 45-200 II een korte periode gehad, vreselijke lens, heel soft, niet spot on en AF was ook echt middelmatig tot slecht. De 50-200 daarentegen is echt wauw, heb zelf de 200mm f2.8 maar die 50-200 is ook echt top, zoveel beter dan de 45-200 dat het de prijs meer dan rechtvaardigt wil je wat mooie, scherpe foto's hebben ook op vol bereik.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@whoutman
Zonde! Had je niet toevallig een bad sample?
Als focal range zou je dit erg goed kunnen verkopen als hij de 14-140mmii evenaart in AF en optiek.
Daar zou ik misschien best meer dan 300- voor neer leggen. Echt jammer dat Panasonic niet geleerd had van de 45-200mm v1 en van scratch een goed product neer zet.
Ik durf ook niet de gok te nemen zonder fotovoorbeelden en reviews of zo'n lens voor mijn doeleinden misschien net goed genoeg is. (Een beetje schieten er mee voor de winkel is vaak onvoldoende om dit te bepalen.)

Die 50-200mm f2.8-4.0 is me echt een beetje te duur voor een beetje "fotootjes schieten" als vakantie en dagjes uit fotograaf.
Ik denk dat hij 2ehans voorlopig niet boven komt drijven of erg snel weg is en prijzig.

Jammer dat de 75-300mm die Oly maakt op een Panasonic body minder presteert. (geen IOS (dual IS2) en DFD) en ik geloof dat de 100-300mmii net iets beter is.

Panasonic zou eigenlijk een TC die aan de rearend, tussen lens en body, geplaatst word moeten maken die ook voor non prolenzen werkt en herkent word door de body. Aan front end heb je problemen met verschillende frontlens diameters en je belast de tube veel meer.
Zo iets als een 1.4xTC "verdubbelt" meteen je lenzen arsenaal als tenminste de optiek zo is dat croppen of EZ-modes het niet evenaart want dan is het zinloos :-)

• stevens20
  • Laatst online: 12-12 07:59
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS

Hebben jullie het over deze? Ik heb hem namelijk en ik ben er niet meer tevreden over. Aan het vegin wel toen ik van mijn 12 jaar oude compactcamera af kwam. Nu ik wat zelf wat meer weet en zie ben ik er steeds minder tevreden over. Ik ben dan ook erg opzoek naar een pro lens die rond de 200mm zit. Als het even kan wel zoom.

De huidige lens is vaak niet helemaal scherp en heeft last van hunten. Ik vergelijk hem met mijn pancake lens waar ik wel tevreden over ben. Je kan hem zien als een prima instaplens. Na een jaar of 2/3 krijg je zin in iets beters. Ik heb me er prima mee vermaakt en zo nu en dan komt er echt wel een goede plaat van. Je moet er alleen geen wonderen van verwachten en weten dat de scherpte niet optimaal is. Mocht je daarmee kunnen leven en je foto's op maximaal a4 formaat gebruiken heb je een prima lens hoor.

Op mijn flickr zijn wat foto's te zien dat zijn vaak foto's in ideale omstandigheden. Kleine note is wel dat ik een startende hobbyist ben.

stevens20 wijzigde deze reactie 22-10-2018 20:10 (19%)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:11
Een lens is scherp of niet, het is niet zo dat onder bepaalde omstandigheden de foto's op eens veel scherper kunnen worden.

Zit dat gebrek van scherpte ook in het center of is het enkel naar de hoeken toe dat de foto's softer worden? Gedrag over het hele bereik of enkel om maximale vergroting?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@stevens20
ja die bedoel ik.
Als ik mn 12-60mm f2.8-4.0 met mn 14-140mmii vergelijk of de kit 12-60mm dan zie ik echt wel verschil in rendering van microcontrast , scherpte maar soft kan je die twee consumerlenzen niet noemen.
Dat niveau is prima maar minder lijkt me zonde vh geld. Telezoom is toch vaak al croppen en of closeup dus enige scherpte is gewenst dan , beetje vignetting of aflopende corners in scherpte is acceptabel gezien t feit dat de zelfde in pro versie ruim over 1k is. (meer dan 5x zo duur.)
Heb je ook een 14-140mmii? zo ja zou je die met testshots kunnen vergelijken? Dit zou al helpen. 😊

• azt33
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
Ik heb een vraagje, ik had een aantal jaar een E-M10 met 12-40 f/2.8. Na ongeveer een jaar niet gebruikt te hebben, heb ik de camera met kitlens (14-42 pancake lens) verkocht. De 12-40 heb ik nog en ik zit nu te twijfelen of ik toch een body koop (voor min of meer dezelfde prijs kan ik of een E-M10 III of een E-M5 II kopen...), of de lens probeer te verkopen.

Ik heb gemerkt dat ik de camera veel te weinig gebruikte, en als ik het gebruikte, was het voornamelijk voor video. Daar zijn betere camera's voor :)

Wat zouden jullie doen? Ik zit te twijfelen om het toch te verkopen, maar aan de andere kant kriebelt het toch wel een beetje... En wat is een betere camera (voor video) tussen de E-M10 III en E-M5 II?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

video is panasonic, sony. panasonic met ibis kan je de lens houden.

• rdoorn
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11-12 14:25
Ik heb een olympus pen e-pl7 geerfd met een Olympus 14-42 mm 1:3,5-5,6 lens en een telezoom panasonic 45-200mm 1:4,0-5,6.
Nu is dit een best fijne camera en wil hem wel houden naast mijn Nikon d7200 spiegelreflex ideaal voor een stadsbezoek of hike de bergen in. Maar ik merkte dat de 14-42mm f5.6 wel een beetje te kort komt in lichtsterkte en misschien ook scherpte. Wat is een goed alternatief voor deze lens? Liefst zonder de "electrische zoom" die omgekeerd en onhandig is.

Ronald van Doorn

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rdoorn schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:43:
..... Maar ik merkte dat de 14-42mm f5.6 wel een beetje te kort komt in lichtsterkte en misschien ook scherpte. Wat is een goed alternatief voor deze lens? Liefst zonder de "electrische zoom" die omgekeerd en onhandig is.
Welke kant wil je op? alleen lichtsterker? of ook meer bereik? of meer WA?
Zo maar wat voorbeelden:
- Olympus MFT 12-40mm F/2.8 M.Zuiko Digital Pro‎
- PL 12-60mm f2.8-4.0. (Deze is denk ik wat lomp op je Pen e-pl7)
- Olympus MFT 7-14mm F/2.8 ED M.Zuiko Digital Pro
- Panasonic Lumix G Vario 12-35mm f/2.8mm II

copykat wijzigde deze reactie 24-10-2018 23:37 (3%)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-12 17:29
copykat schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:34:
[...]

Welke kant wil je op? alleen lichtsterker? of ook meer bereik? of meer WA?
Zo maar wat voorbeelden:
- Olympus MFT 12-40mm F/2.8 M.Zuiko Digital Pro‎
- PL 12-60mm f2.8-4.0. (Deze is denk ik wat lomp op je Pen e-pl7)
- Olympus MFT 7-14mm F/2.8 ED M.Zuiko Digital Pro
- Panasonic Lumix G Vario 12-35mm f/2.8mm II
De olympus is niet veel kleiner dan de pana 12-60.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:55
Ik denk dat je op zo’n kleine body beter kunt gaan voor een kleine prime lens. Anders maak je de set weer zo groot dat je hem niet meeneemt. Denk aan de Olympus 17mm 1.8 of 25mm f1.8. Of van Panasonic de 14mm f2.4, 15mm f1.7, 20mm f1.7 en 25mm f1.7. Mijn persoonlijke voorkeur zou de 20mm zijn. Die is lekker klein, erg scherp en lichtsterk. Alleen is de autofocus niet supersnel.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PageFault schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

De olympus is niet veel kleiner dan de pana 12-60.
🙂 Dat zal, ik heb zelf de pl en die is in verhouding tot de kit lenzen 12-60 en 14-140 stuk groter en zwaarder.

Als je lichtsterker wilt en zoom ontkom je daar niet aan.

idd zoals geopperd is dan primes de enige oplossing.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-12 17:29
copykat schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

🙂 Dat zal, ik heb zelf de pl en die is in verhouding tot de kit lenzen 12-60 en 14-140 stuk groter en zwaarder.

Als je lichtsterker wilt en zoom ontkom je daar niet aan.

idd zoals geopperd is dan primes de enige oplossing.
Het ligt toch wel dicht bij elkaar volgens mij:

-Panasonic Lumix GX Vario 12-35mm f/2.8 II Asph. Power OISPanasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OISOlympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PROPanasonic Lumix G Vario 14-140mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS Zwart
Diameter67,668,469,967
Lengte73,8868475
Gewicht305320382265

Maar je hebt gelijk, compact en lichtsterk gaat niet echt samen (ook niet met de prijs overigens...).

Heb jij de PL 12-35mm f/2.8 en zo ja, hoe bevalt deze?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

nee de pl 12-60mm f2.8-4.0

Als je de reviews mag geloven is de 12-35mm f2.8 een toppertje.
Ik heb wel de 14-140mm f3.5-5.6ii
die word veel gebruikt ook op rangefinders.
(dus die 12-35mm f2.8 zou kunnen.

edit: review
review

copykat wijzigde deze reactie 25-10-2018 19:03 (35%)

• rdoorn
Olympus MFT 12-40mm F/2.8 lijkt mij een mooie lens, Maar is wel wat groter, dat zou wel de portabiliteit wel kunnen beperken. Prime 25mm f1.7. of 45mm 1.8 zou ook kunnen, heb je wel wat meer lenzen in de tas. Wel lekker lichtsterk. Hm keuzes...
@copykat : Het gaat mij om betere lichtsterkte en een beetje scherper. niet te groot/zwaar want dan neem ik mijn Nikon wel mee.

Ronald van Doorn

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rdoorn schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:11:
Olympus MFT 12-40mm F/2.8 lijkt mij een mooie lens, Maar is wel wat groter, dat zou wel de portabiliteit wel kunnen beperken.
Als ik PageFault lijstje mag geloven is de Oly de zwaarste en bijna even groot als de PL 12-60mm.
De 12-35mm is puur op basis van volume en gewicht minder aanwezig.
Door je IBIS zal je de ios niet missen gezien t feit dat Oly geen lens IS heeft en je de ios van Panasonic niet gebruikt maakt dat niet uit.

edit: ik heb even hier je camera voorzien van 4 lenzen, 12-40, 12-35, 45, je bestaande 14-42. heb je een beetje een beeld van de combinatie.

Misschien kan je van iemand je beoogde lens eens lenen of proberen.
kijken hoe de balans is op je camera, bediening, scherpte en lichtsterkte.
Met een beetje geluk kan je beide proberen.

copykat wijzigde deze reactie 26-10-2018 00:58 (10%)

• Tarquin
copykat schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:32:
[...]
Misschien kan je van iemand je beoogde lens eens lenen of proberen.
[...]
Met een beetje geluk kan je beide proberen.
Hier bijvoorbeeld, biedt Olympus aan om lenzen gratis een dag te proberen: https://wow.olympus.eu/nl_NL/

• OK79
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 07-12 16:20
ik heb recent een Panasonic G80 aangeschaft.
Dit is zowel mijn eerste kennismaking met mirrorless alsook met een lcd die bijna alle kanten op kan draaien.

Het valt me wel op dat er wat verticale speling op het scherm zit, als ik deze met de lcd naar buiten plat op de achterzijde draai (de klassieke positie zeg maar). Ik ga ervan uit dat dit een beetje samenhangt met de flexibiliteit van deze schermpjes, maar kan ter geruststelling een panasonic-gebruiker bevestigen dat dit klopt?

OK79 wijzigde deze reactie 27-10-2018 16:41 (5%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gefeliciteerd met je nieuwe camera!
ik heb hem ook. :-)
Het zit maar aan één kant vast en ook nog eens aan een "pols" roterend en kantelend.
Dus ik denk dat je er niet aan kan ontkomen dat er iets speling in zit.

Ik heb hem altijd face-down met dragen en face-up met foto's maken. (in zijn bay)
Ik kantel alleen naar buiten als ik de verticale hoek nodig heb. of op een statief.
Zo minimaliseer je het risico op "afbreken".

• stevens20
  • Laatst online: 12-12 07:59
De speling zal er waarschijnlijk met opzet in zitten. Zo kan hij een klein tikje nog wel hebben. Zou het heel strak staan dan verbuig of breek je sneller onderdelen af.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• rdoorn
@copykat edit: ik heb even hier je camera voorzien van 4 lenzen
Dat is een geweldige site, bedankt. geeft toch beter de verhouding weer.
Gratis proberen van olympus is het niet helemaal. De betreffende lenzen zitten er niet tussen.
Maar eens naar de lokale fotograaf gaan en kijken of ik daar de lens eens mag proberen.

Ronald van Doorn

• T7D_Sneezy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09-12 21:36
rdoorn schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:11:
Olympus MFT 12-40mm F/2.8 lijkt mij een mooie lens, Maar is wel wat groter, dat zou wel de portabiliteit wel kunnen beperken. Prime 25mm f1.7. of 45mm 1.8 zou ook kunnen, heb je wel wat meer lenzen in de tas. Wel lekker lichtsterk. Hm keuzes...
@copykat : Het gaat mij om betere lichtsterkte en een beetje scherper. niet te groot/zwaar want dan neem ik mijn Nikon wel mee.
Vorige week zag ik op de luchthaven van Singapore de oly 45mm 1.8 liggen voor omgerekend ¤120. Ik heb hem toen niet meegenomen maar heb nu spijt!
Maar aan de andere kant is 45mm ook niet altijd fijn inzetbaar.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:14
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:42:
[...]

Vorige week zag ik op de luchthaven van Singapore de oly 45mm 1.8 liggen voor omgerekend ¤120. Ik heb hem toen niet meegenomen maar heb nu spijt!
Maar aan de andere kant is 45mm ook niet altijd fijn inzetbaar.
Er zijn ladingen goedkope 'vintage' jaren '70-'80 lichtsterke 50mm lenzen te vinden die met een adapter ring van 10 euro prima werken op een MFT. Bijvoorbeeld een Canon 50mm F1.8 FD, Pentax M f1.7 of Olympus OM 50m F1.8 zijn voor weinig geld te vinden. Diafragma en focus gaan handmatig en er is geen EXIF data, maar de lenzen zijn veelal compact en scherp. Prima voor portretfoto's.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rdoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:57:
....knip.....

Maar eens naar de lokale fotograaf gaan en kijken of ik daar de lens eens mag proberen.
neem ook je eigen lens mee, schiet met beide foto's voor vergelijk.

• Sjekster
euchromatic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Er zijn ladingen goedkope 'vintage' jaren '70-'80 lichtsterke 50mm lenzen te vinden die met een adapter ring van 10 euro prima werken op een MFT. Bijvoorbeeld een Canon 50mm F1.8 FD, Pentax M f1.7 of Olympus OM 50m F1.8 zijn voor weinig geld te vinden. Diafragma en focus gaan handmatig en er is geen EXIF data, maar de lenzen zijn veelal compact en scherp. Prima voor portretfoto's.
Volgens mij zijn weinig van die opties echt compacter dan die Olympus 45mm 1.8, zeker niet als er ook nog eens een adapter tussen moet. Dat is echt een van de beste deals voor MFT, zeker voor 120 euro! Erg scherp, superklein en licht en met prima AF. Ik zou het wel weten!

(Al heb ik de mijne ingeruild voor een 75mm 1.8 :+ )

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19:12
Ik erger me de laatste tijd wat vaker aan de autofocus van m'n EM5 II. Hij zit er net te vaak naast. Daarom overweeg ik om een andere camera aan te schaffen. Het budget is 1000 euro.
Er zijn dus een paar opties:
EM 10 III
PEN F
Panasonic GX9

Ik vraag me af of mensen ervaring hebben met (het overstappen naar) een van deze camera's en hoe de autofocus bevalt. Ik lees ook nog steeds ervaringen dat Olympuslensen niet altijd lekker focussen op Panasoniccamera's. Is dat echt zo?

Tot slot zou ik ook nog kunnen wachten tot de EM 1 II betaalbaarder wordt. Aangezien er geruchten gaan over een nieuwe topcamera van Olympus. Of wachten tot de G9 goedkoper wordt.
Wat is jullie mening?

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

sys64738

Press play on tape

ferrywijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:16:
Ik erger me de laatste tijd wat vaker aan de autofocus van m'n EM5 II. Hij zit er net te vaak naast. Daarom overweeg ik om een andere camera aan te schaffen. Het budget is 1000 euro.
EM 10 III
PEN F
Panasonic GX9

Ik vraag me af of mensen ervaring hebben met (het overstappen naar) een van deze camera's en hoe de autofocus bevalt. Ik lees ook nog steeds ervaringen dat Olympuslensen niet altijd lekker focussen op Panasoniccamera's. Is dat echt zo?

Tot slot zou ik ook nog kunnen wachten tot de EM 1 II betaalbaarder wordt. Aangezien er geruchten gaan over een nieuwe topcamera van Olympus. Of wachten tot de G9 goedkoper wordt.
Wat is jullie mening?
Vreemd (en vervelend) dat je EM5 er zo vaak naast zit.... Met welke lens (of lenzen) heb je dit probleem? Zou natuurlijk ook aan je lens kunnen liggen als het er maar eentje is.

Ik schiet zelf met diverse Olympus lenzen op mijn Panasonic body en dat werkt als een trein. Focus is zeer snel en spot on. Los van het feit dat je merk-specifieke dingen (zoals Dual IS, DfD AF en custom buttons op lens) niet kunt gebruiken, kan ik het absoluut aanraden om ze gewoon te mixen.

Het lijstje beoogde camera's die je opnoemt, zijn in mijn ogen allemaal niet echt verbetering op je E-M5. Pen F is hipster/retro camera, de GX9 heeft op zich prima specs maar ik vind de ergonomie van dat ding behoorlijk onprettig. Zelfde geld voor de E-M10.

Die E-M1ii is heel mooi maar ik snap niet waarom Olympus de prijs zo hoog houdt. De G9 is minstens evengoed en ruim 300 euro goedkoper. Maar vlak de eerste E-M1 ook niet uit. Die heeft als enige fase detectie AF, is behoorlijk snel en kun je voor 500 euro oppikken tegenwoordig. En die heeft wel prima ergonomie.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Los of je het nodig hebt, maar op de originele E-M1 werkt PDAF naar mijn weten alleen met legacy 43 glas of in C-AF. Op de Mkii is PDAF wel volledig ondersteund met m43 lenzen.

Flickr | Lego collectie

• ferrywijn
sys64738 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:11:
[...]
Vreemd (en vervelend) dat je EM5 er zo vaak naast zit.... Met welke lens (of lenzen) heb je dit probleem? Zou natuurlijk ook aan je lens kunnen liggen als het er maar eentje is.

Ik schiet zelf met diverse Olympus lenzen op mijn Panasonic body en dat werkt als een trein. Focus is zeer snel en spot on. Los van het feit dat je merk-specifieke dingen (zoals Dual IS, DfD AF en custom buttons op lens) niet kunt gebruiken, kan ik het absoluut aanraden om ze gewoon te mixen.

Het lijstje beoogde camera's die je opnoemt, zijn in mijn ogen allemaal niet echt verbetering op je E-M5. Pen F is hipster/retro camera, de GX9 heeft op zich prima specs maar ik vind de ergonomie van dat ding behoorlijk onprettig. Zelfde geld voor de E-M10.

Die E-M1ii is heel mooi maar ik snap niet waarom Olympus de prijs zo hoog houdt. De G9 is minstens evengoed en ruim 300 euro goedkoper. Maar vlak de eerste E-M1 ook niet uit. Die heeft als enige fase detectie AF, is behoorlijk snel en kun je voor 500 euro oppikken tegenwoordig. En die heeft wel prima ergonomie.
Nou de autofocus zit er weer niet extreem vaak naast hoor. Maar meer vaker dan ik zou willen. Ik heb dat met meerdere lenzen, dus ik denk dat ik gewoon tegen de beperkingen van m'n camera aanloop.

Waarom Olympus die prijs zo hoog houdt is mij ook een totaal raadsel. Uit je reactie maak ik op dat ik eigenlijk beter nog even kan wachten/doorsparen om iets te vinden wat echt een verbetering is. Fijn om te weten dat zowel de G9 als de EM1 II opties zijn. Bedankt :)

• Sjekster
Speedy schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:41:
Los of je het nodig hebt, maar op de originele E-M1 werkt PDAF naar mijn weten alleen met legacy 43 glas of in C-AF. Op de Mkii is PDAF wel volledig ondersteund met m43 lenzen.
Bij mark 2 is het nog steeds niet volledig ondersteund volgens mij. Voor zover ik begrepen heb gebruikt hij bij native m43 lenzen pdaf voor 95% van de focus, en het laatste beetje gaat via contrast detectie. (ik gok de percentages even). Soort van hybrid mode.

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:51
ferrywijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:16:
EM 10 III
PEN F
Panasonic GX9

Wat is jullie mening?
Heb je een fotozaak relatief in de buurt? Dan zou je wat verschillende naast elkaar kunnen houden en vooral proberen wat lekker vasthoudt.

Een tweedehands EM1 vind ik trouwens ook echt geen gek idee. Die heb ik een tijd terug voor naast de EM10 ii gekocht, en gebruik ik echt heel graag. Qua ergonomie en gebruiksgemak echt een stuk beter dan de EM10. Fijne zoeker ook. Geen idee of de autofocus met m43-lenzen beter is dan de EM5-ii trouwens, wel beter dan op de EM10. De EM10 vind ik met grip ook wel prima vasthouden, maar ik mis daar wel knopjes op en de zoeker vind ik hooguit matig. Op de iii is dat volgens mij niet veel beter.

De Pana G80 is eerder in het topic voorbij gekomen als goede koop, misschien is dat nog wat? Die is iig een stuk goedkoper en lichter dan de G9, maar weet niet of je dan veel features gaat missen. De G9 is wel echt heel tof, met schermpje bovenop en joystickje, maar ook heel bulky.

• ferrywijn
Ik zal binnenkort eens naar een goede fotozaak gaan. Ik denk dat ik qua G80 te weinig vooruitgang zal merken.
Misschien dat het toch de G9 moet worden en dat ik dan wacht op een mooie aanbieding of een goede tweedehands. Hetzelfde geldt ook voor de EM 1 II, maar die zou dan wel gigantisch in prijs moeten zakken.

• Sjekster
Black Friday komt er aan, wellicht dat dit leuke korting met zich meebrengt.

• Valerossi0
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 03-12 00:15
Black Friday. Dat zijn hier van die dagen dat de adviesprijzen ¤200 omhoog gaan en er dan ¤150,- euro korting gegeven word?
Valerossi0 schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:07:
Black Friday. Dat zijn hier van die dagen dat de adviesprijzen ¤200 omhoog gaan en er dan ¤150,- euro korting gegeven word?
Zo ongeveer net zoals bij de BTW vrije acties dus eigenlijk. Maar misschien grijpen sommige winkels het aan om de echt oude spullen (2012 en ouder) eens op te ruimen?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Valerossi0 schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:07:
kwestie van nu fotootjes maken van je gewenste gadget met de prijs er bij. Kan je zo controleren of ze je piepelen. 8)

Black friday hier in neerland stelt weinig voor. veel winkels die willen wel meedoen met de hype, maar niet de bijbehorende kortingen.

Maar hou een aantal buitenlandse sites in de gaten. er zitten soms echt goede deals tussen.

• Sjekster
Jammer dat de aanbiedingen niet meer zo goed zijn...

Ik heb destijds mijn 7D echt voor een extreem lage prijs gekocht bij BTW actie van Mediamarkt. Het duurde volgens mij een paar jaar voor het ergens goedkoper te vinden was! Ze waren meegegaan met de laagste prijs in de omgeving, die al vrij scherp was en hebben daar vervolgens de BTW nog eens afgehaald.

Sjekster wijzigde deze reactie 13-11-2018 09:52 (22%)

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-12 14:12
Maar hou een aantal buitenlandse sites in de gaten. er zitten soms echt goede deals tussen.
Misschien interessant om te weten welke sites dat zijn?

DinoBe wijzigde deze reactie 20-11-2018 12:07 (21%)

https://500px.com/kdemarest

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned
DinoBe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:06:
[...]

Misschien interessant om te weten welke sites dat zijn?
Amazon.de

staan vandaag ook wat mft deals tussen. https://www.amazon.de/Cyb...?ie=UTF8&node=12419295031

Nieuw interview met een Olympus official; https://www.43rumors.com/...y-will-not-go-full-frame/

Met een sterke afsluiter; "Rather than being concerned that they can’t compete in a world dominated by full-frame camera systems, Olympus is rejoicing that the competition has left them with a huge market segment virtually all to themselves."

Fijn dat Olympus door blijft zetten op de reeds ingeslagen en eigenwijze weg.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Zeker fijn, maar ik hoop dat ze wel buiten de aankomende geruchten ook nog wat blijven uitbrengen in het "midden segment". Ik heb nog steeds hoop op een PL100-400 alternatief, maar de aankomende 150-400 lijkt van een totaal andere orde te worden.

Flickr | Lego collectie

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Gebrek aan concurrentie kan wel leiden tot hogere prijzen. Fijn voor Olympus, niet fijn voor de kopers.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True