Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
AMD1800 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:25:
Ik zag zojuist een micro-SD kaart aanbieding voorbij komen in het centraal aanbiedingen topic: Nu bij bol.com een samsung 64GB SD kaart voor ¤20,- (vanaf ¤20,- gratis verzending) https://www.bol.com/nl/p/...adapter/9200000076912406/

Heeft iemand de ervaring dat deze werkt icm een Panasonic GX85? Op het internet lees ik verhalen dat bij bepaalde Panasonic types het opnemen van video niet goed werkt.
Als je wil filmen in 4k heb je een U3 kaartje nodig. Dit kaartje is een U3 kaartje, dus zal moeten werken.
quote:
ferrywijn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:16:
Ik heb de Olympus EM5 II en vraag me af of er een instelling is die ik zoek.

Als ik ga filmen druk ik altijd vanuit de fotomodus op filmknop, zodat de opname meteen start en ik niet hoef te switchen tussen de foto- en fotomodus. Het enige nadeel is dat de opname dan soms onder- of overbelicht is. Ik zoek dus een manier om tijdens het filmen de belichting aan te passen. Hebben jullie enig idee waar ik dat kan vinden?
In welke fotomodus werk je? Want mij lijkt dat je in de PASM standen wel de belichting kunt aanpassen (belichtingscompensatie).

Universal Creations wijzigde deze reactie 28-05-2018 20:06 (33%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!
Oeps, 2 berichten achter elkaar. Gooi maar in de TC

Universal Creations wijzigde deze reactie 28-05-2018 20:06 (103%)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 00:22
quote:
Universal Creations schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:04:
[...]

Als je wil filmen in 4k heb je een U3 kaartje nodig. Dit kaartje is een U3 kaartje, dus zal moeten werken.

[...]

In welke fotomodus werk je? Want mij lijkt dat je in de PASM standen wel de belichting kunt aanpassen (belichtingscompensatie).
Ik werk in M. Ik zoek dus inderdaad een manier om de belichting tijdens het filmen aan te passen, maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:18

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Tijdens het filmen? Dan kun je spelen met ISO, diafragma of een variabel ND-filter. Sluitertijd wil je vastzetten.

Woutoud.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 10:22
Zojuist de GX80/GX85 in handen gehad.

Geen last van de EVF. Mij stond bij dat deze een 16:9 ratio had wat ik vreemd vond aangezien zelfs het LCD scherm ook eerder 3:2 of 4:3 is, maar vermoed dat ik het verkeerd gelezen heb want het was allesbehalve 16:9.

Ook geen last van m'n neus bij gebruik van de EVF met m'n linkeroog en Touchpad AF ingeschakeld. Wellicht heb ik toch een kleinere of schevere neus dan gedacht :+

Een extra gripje had niet misstaan, net zoals de ECG-3 bij de E-M10 II, maar het voldeed met de lens die erop zat. Alleen deze gripjes bestaan geloof ik niet voor het Panasonic model.

Vraagstuk waar ik wel nog mee zit is wat DFD focus voor me kan betekenen. Ik begrijp dat het kan helpen bij AF tracking wanneer het object van links naar rechts beweegt, maar gaat DFD ook een merkbaar verschil leveren met foto's met een kind of hond die op me af komt rennen of juist van me af. Wel wat erop nagelezen, maar biedt me wat weinig houvast. Nu dus nog op zoek naar wat gebruikerservaring. DFD maakt nog geen PDAF van CDAF, maar wel benieuwd wat het me wel kan bieden.

Afwegingen :) Gelukkig maar een paar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-10 08:44
Ik mag me voortaan ook in dit topic bewegen.

Sinds kort ben ik in bezit van een Olympus OM-D E-M10 mark 2 met de volgende lenzen:
- 14-42 Olympus ii r
- 40-150 Olympus

Ik moet zeggen dat ik in het begin lichtelijk teleurgesteld was over de camera. Maar na vele youtube filmpjes en guides heb ik veel instellingen (in het gigantische menu) aangepast en nu ben ik erg tevreden.
De iAuto mode is gewoon waardeloos en moet je laten voor wat het is, de andere modi werken goed. Ik gebruik eigenlijk doorgaans de P modus.

Wel valt me op dat ik bij de 14-42 lens in zonnige omstandigheden altijd exposure compensation in de min moet zetten om geen zwaar overbelichte shots te krijgen. Met de 40-150 gaat dit standaard wel goed.

Al met al ben ik erg blij met de camera!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met de Panasonic 14-42mm powerzoom lens? Ik had hem lang geleden op een GF3 maar helaas is hij verloren gegaan in de post bij retourzending voor garantie. Nu ben ik op zoek naar een budgetoplossing om mijn GX1 makkelijker te kunnen meenemen bij het wandelen met een peuter op mijn rug. Er is gewoon geen goede plaats voor mijn camera en met de grotere 14-42mm kitlens is het geheel wat lastig om in de kleine zakjes naast het peuterspul te steken.

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Sinds eind vorige week ben ik over van Four Thirds (E-620) naar MFT. Na mijn vakantie in juni merkte ik dat ik mijn dslr waarop ik vooral mijn 14-54 2.8-3.5-lens gebruik toch echt te zwaar vond worden. Ik realiseerde mij dat ik hem daardoor te weinig gebruik terwijl ik het eigenlijk heel leuk vind en de foto's zoveel mooier zijn.

Na een zoektochtje waarbij ik ook andere merken heb overwogen, ben ik toch bij Oly gebleven en heb via ING-punten ik de E-M10 Mark III aangeschaft met de dubbelzoomkit (inclusief pancake 14-42). Ik ben er superblij mee, maar ik wil nog wel een lichtsterkere groothoeklens aanschaffen, waarschijnlijk de 12- of 17mm prime. Een analyse van mijn huidige foto's laat zien dat ik toch het meeste op 14mm schiet. Maar zeker de 12mm is best prijzig, dus dat doe ik niet zomaar.

Ik overweeg nog om een adapter aan te schaffen om mijn FT-lenzen te kunnen gebruiken. Is er iemand van jullie die die (heeft) gebruikt? En wat zijn je ervaringen ermee?
Zover ik weet, werken FT-lenzen niet lekker met een E-M10 of E-M5 en heb je daar echt een E-M1 voor nodig vanwege het fasedetectiesysteem.

Zeiss 21mm f/2.8

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16-10 21:55
quote:
ElisabethM schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:19:
Sinds eind vorige week ben ik over van Four Thirds (E-620) naar MFT. Na mijn vakantie in juni merkte ik dat ik mijn dslr waarop ik vooral mijn 14-54 2.8-3.5-lens gebruik toch echt te zwaar vond worden. Ik realiseerde mij dat ik hem daardoor te weinig gebruik terwijl ik het eigenlijk heel leuk vind en de foto's zoveel mooier zijn.

Na een zoektochtje waarbij ik ook andere merken heb overwogen, ben ik toch bij Oly gebleven en heb via ING-punten ik de E-M10 Mark III aangeschaft met de dubbelzoomkit (inclusief pancake 14-42). Ik ben er superblij mee, maar ik wil nog wel een lichtsterkere groothoeklens aanschaffen, waarschijnlijk de 12- of 17mm prime. Een analyse van mijn huidige foto's laat zien dat ik toch het meeste op 14mm schiet. Maar zeker de 12mm is best prijzig, dus dat doe ik niet zomaar.

Ik overweeg nog om een adapter aan te schaffen om mijn FT-lenzen te kunnen gebruiken. Is er iemand van jullie die die (heeft) gebruikt? En wat zijn je ervaringen ermee?
De Panasonic 15mm f1.7 al tegengekomen? Werkt prima op een Olympus body, zit toch weer wat dichter bij 14mm en is nu iets goedkoper dan de 12mm.

Of anders de Panasonic 14mm f2.5, die is nog een stukje goedkoper en heel compact, maar wel iets minder lichtsterk. En ik vond de focusring op eerste versie niet zo lekker werken op de E-M10 mark ii dus heb 'm verkocht, maar op m'n oude E-PM1 heb ik er veel plezier van gehad. Wellicht dat de huidige versie lekkerder werkt.

Ik heb trouwens al mijn lenzen óf tweedehands (wel via een fotozaak), óf met een cashbackactie van Olympus gekocht. Dan wordt het allemaal iets minder prijzig :+

• ElisabethM
  • Niet online
quote:
hatsa schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:04:
[...]

De Panasonic 15mm f1.7 al tegengekomen? Werkt prima op een Olympus body, zit toch weer wat dichter bij 14mm en is nu iets goedkoper dan de 12mm.

Of anders de Panasonic 14mm f2.5, die is nog een stukje goedkoper en heel compact, maar wel iets minder lichtsterk. En ik vond de focusring op eerste versie niet zo lekker werken op de E-M10 mark ii dus heb 'm verkocht, maar op m'n oude E-PM1 heb ik er veel plezier van gehad. Wellicht dat de huidige versie lekkerder werkt.

Ik heb trouwens al mijn lenzen óf tweedehands (wel via een fotozaak), óf met een cashbackactie van Olympus gekocht. Dan wordt het allemaal iets minder prijzig :+
Dank voor je aanvulling! Ik ga er naar kijken. Ik heb vooralsnog vooral gekeken naar Olympus omdat ik begrijp dat Oly - Oly toch nog wel iets beter werkt, dan met Panasonic. Ik heb geen haast, eerst maar eens rustig rondkijken en Marktplaats in de gaten houden.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16-10 21:23

amphora

Online creatie

quote:
ElisabethM schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Dank voor je aanvulling! Ik ga er naar kijken. Ik heb vooralsnog vooral gekeken naar Olympus omdat ik begrijp dat Oly - Oly toch nog wel iets beter werkt, dan met Panasonic. Ik heb geen haast, eerst maar eens rustig rondkijken en Marktplaats in de gaten houden.
Bij Panasonic lenzen weekt de ois alleen op Panasonic bodies. Dat is eigenlijk het enige.

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-10 20:53

DirtyBird

Praktiserend denker

quote:
amphora schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:51:
[...]

Bij Panasonic lenzen weekt de ois alleen op Panasonic bodies. Dat is eigenlijk het enige.
Maar dat maakt niet uit omdat dat bij oly in de body zit toch? Of mis je dan toch iets?

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

quote:
DirtyBird schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:55:
[...]

Maar dat maakt niet uit omdat dat bij oly in de body zit toch? Of mis je dan toch iets?
klopt, olympus heeft stabilisatie in de body zelf.

als je een lens met stabilisatie hebt kun je beter de lens stabilisatue uitschakelen.

let wel dat de nieuwere camera's+lenzen dual is ondersteunen en samenwerken voor nog betere stabilisatie. die werkt helaas alleen met gelijk merk camera+lens.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• amphora

amphora

Online creatie

Aangezien die Pana 15mm geen OIS heeft is hij op een Oly body juist fijner lijkt me :-)
Zelf heb ik de Oly 17mm waar ik erg tevreden mee ben. Maar voor jou misschien net niet wijd genoeg als je vooral op 14mm schiet.

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:45
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:35:
Zover ik weet, werken FT-lenzen niet lekker met een E-M10 of E-M5 en heb je daar echt een E-M1 voor nodig vanwege het fasedetectiesysteem.
Dat klopt volgens mij. Ik heb gelezen dat je alleen S-AF kan gebruiken met alleen het middelste focus punt / gebied. Verder vrij langzame focus:

*Dit is een oud filmpje gemaakt met de E-M5 en de MMF-3 adapter, maar naar mijn weten is er weinig veranderd in de afgelopen jaren. Enkel de E-M1 reeks heeft betere ondersteuning voor 4/3 lenzen met snelle autofocus. Dan kan ook van bijv. tracking gebruik gemaakt worden, en alle focuspunten.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• ElisabethM
  • Niet online
quote:
amphora schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:55:
Aangezien die Pana 15mm geen OIS heeft is hij op een Oly body juist fijner lijkt me :-)
Zelf heb ik de Oly 17mm waar ik erg tevreden mee ben. Maar voor jou misschien net niet wijd genoeg als je vooral op 14mm schiet.
Inderdaad, liever wijder. Ik ben inmiddels enthousiast aan het worden van de Panasonic 14mm-lens. Klein, licht, betaalbaar, behoorlijk lichtsterk en de reviews zijn positief. En je kan hier een polarisatiefilter op gebruiken, iets dat niet goed kan op de oly 17mm. Maar nog er rond even rustig overdenken, eerst nog ff meer fotograferen met de kit-lenzen.

Ik zie denk ik af van de FT-adapter. Trager en het gewicht van mijn FT-lenzen zijn vind ik de grootste nadelen. Met 1 focuspunt en s-af kan ik op zich wel leven.

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Een adapter maakt de camera zwaarder en groter waardoor er weinig verschil hoeft te zijn tussen de systeemcamera en de spiegelreflex.

Als je je gelukkig voelt met het leven dat je hebt, en een beetje aandacht besteedt aan jezelf en aan je gezondheid, dan zit je bij het overgrote deel van de vrouwen al zo goed als geramd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12-10 20:40
Heeft hier iemand toevallig ervaring met het filmen met een macro lens? Ik heb wat filmpjes bekeken over de Panasonic 30mm F2.8 Macro, qua kwaliteit/prijs ziet deze er erg goed uit.

hier

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-10 11:53
30 mm macro lijkt me toch echt wel heel kort. Zeker voor insecten e.d. lijkt me dat niet te doen. Die beestjes zijn zo gestoord en als het bijen oid betreft loopt je het risico op een steek..

https://500px.com/kdemarest

• Joostdz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:01
Heeft iemand toevallig al een fijne grip gevonden voor de Olympus E-M10 iii? Vandaag de set van ING binnen gehad, maar komende van de eerste versie mis ik de grip enorm...

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:24
quote:
StevenzeN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:16:
Heeft hier iemand toevallig ervaring met het filmen met een macro lens? Ik heb wat filmpjes bekeken over de Panasonic 30mm F2.8 Macro, qua kwaliteit/prijs ziet deze er erg goed uit.
Ik gebruik een macro extension tube van AliExpress, met de kit zoomlens. Het werkt eigenlijk prima, goed scherp incl. autofocus. Voor die paar keer dat ik macro wil hebben voldoet het prima.
quote:
Joostdz schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:08:
Heeft iemand toevallig al een fijne grip gevonden voor de Olympus E-M10 iii? Vandaag de set van ING binnen gehad, maar komende van de eerste versie mis ik de grip enorm...
De Panasonic G80 ;) Sorry, te flauw, maar helaas de harde waarheid.

Zeiss 21mm f/2.8

quote:
Helaas heeft Olympus besloten zelf geen grip uit te brengen. Je zal het dus moeten doen met alternatieven van andere partijen. Ik kan die zo snel niet vinden maar die zullen er vast zijn. Met welk objectief gebruik je de camera?

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 07:56
Het is inderdaad jammer dat Olympus de MkIII lager heeft gepositineerd tov de MkII waaronder dus het verdwijnen van de losse grip.
Zag op Amazon wel een 3rd party exemplaar.

Flickr | Lego collectie

• Sjekster
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 00:43:
[...]

De Panasonic G80 ;) Sorry, te flauw, maar helaas de harde waarheid.
Flauw, en een beetje onnodig, UC ;) . Daar heeft de hij / zij natuurlijk weinig aan, met een E-M10.3 in bezit.

Die van Fotodiox Pro is de enige die ik zo kan vinden, en die lijkt alleen beschikbaar te zijn met houten grip. De versie voor vorige modellen was wel helemaal zwart.

De grip vormt zo wel minder een geheel met de camera helaas.

• Joostdz
quote:
Thorgrem schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:28:
[...]

Helaas heeft Olympus besloten zelf geen grip uit te brengen. Je zal het dus moeten doen met alternatieven van andere partijen. Ik kan die zo snel niet vinden maar die zullen er vast zijn. Met welk objectief gebruik je de
camera?
Nee daar kwam ik dus ook achter gisteren... erg jammer. Ik gebruik vooral de 14-150mm lens, dus die biedt wel houvast, maar ik vind de Mark iii minder lekker in de hand liggen zonder dan Mark i met grip.
Ik denk dat ik maar ga terugsturen en een Mark ii op de kop ga tikken :|
quote:
Speedy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:50:
Het is inderdaad jammer dat Olympus de MkIII lager heeft gepositineerd tov de MkII waaronder dus het verdwijnen van de losse grip.
Zag op Amazon wel een 3rd party exemplaar.
Dank, die had ik ook gevonden, maar dat is zo'n beetje de enige die er te vinden is... heel jammer van Olympus, ben wel gehecht aan de E-M10 en de ingebouwde stabilisatie
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:17:
[...]
Flauw, en een beetje onnodig, UC ;) . Daar heeft de hij / zij natuurlijk weinig aan, met een E-M10.3 in bezit.

Die van Fotodiox Pro is de enige die ik zo kan vinden, en die lijkt alleen beschikbaar te zijn met houten grip. De versie voor vorige modellen was wel helemaal zwart.

De grip vormt zo wel minder een geheel met de camera helaas.
Ik heb een zwarte E-M10 mk i, dus dan is de zwarte grip geen probleem ;) maar inderdaad jammer dat Olympus geen optie meer biedt

Joostdz wijzigde deze reactie 03-08-2018 09:27 (20%)
Reden: Nieuwe quote

Als vervanger voor mijn E-M10 met grip heb ik een tweedehands E-M5II met grip op de kop getikt. Aanrader.

• Joostdz
Thanks, ik ga van het weekend maar eens een rondje in de Kamera Express doen

• Sjekster
Wat Thorgrem zegt, dat lijkt me een veel leukere upgrade! Qua formaat zal dat elkaar niet veel ontlopen.

• DinoBe
quote:
Al eens rondgekeken op Aliexpress o.i.d?
Ik heb daar een L-bracket met grip voor mijn EM5 gevonden voor een euro of 20. Later heb ik dan de volledige, 2-delig grip voor mijn EM5 gekocht.

De verticale grip met batterijcompartiment gebruik ik niet zoveel, maar de horizontale met extra sluiterknop is echt een hele stap vooruit op het vlak van ergonomie....

• PL JNS
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06:40
Is het wellicht ook niet een kwestie van wennen? Na het overstappen van Canon naar mijn E-M5II miste ik een grip enorm. Ik heb toen ook de grip erbij gekocht en vond die dan weer heel onhandig (ik kon niet meer bij alle knoppen bovenop de camera). Inmiddels ben ik het gewend en mis ik de grip helemaal niet.

• Joostdz
Ja wellicht, maar ik kwam van een DSLR, heb de E-M10-i gekocht met grip, dus ben daar volledig aan gewend. M'n broertje heeft de mk ii ook met grip. Ik houd de camera ook klemvast met rechts en gebruik de linkerhand alleen om te zoomen en dan is de basisgrip m.i. te klein/dun. Zal ook kwestie van persoonlijke smaak zijn. E-M1 mkII ziet er ook goed uit, maar dat is weer net een ander prijspeil :+

@DinoBe AliExpress is nog een goeie inderdaad.. heb alleen wel maar 14 dagen om de camera terug te sturen.

Joostdz wijzigde deze reactie 03-08-2018 12:09 (23%)

• hatsa
quote:
Joostdz schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:07:
Ja wellicht, maar ik kwam van een DSLR, heb de E-M10-i gekocht met grip, dus ben daar volledig aan gewend. M'n broertje heeft de mk ii ook met grip. Ik houd de camera ook klemvast met rechts en gebruik de linkerhand alleen om te zoomen en dan is de basisgrip m.i. te klein/dun. Zal ook kwestie van persoonlijke smaak zijn. E-M1 mkII ziet er ook goed uit, maar dat is weer net een ander prijspeil :+

@DinoBe AliExpress is nog een goeie inderdaad.. heb alleen wel maar 14 dagen om de camera terug te sturen.
De E-M1 komt af en toe wel voor leuke prijzen tweedehands voorbij. Ik vind ‘m heerlijk in de hand liggen, een stuk lekkerder dan de E-M10 ii met grip, maar hij is wel weer een stuk zwaarder.

Afhankelijk van m’n bui en doel neem ik een van de twee of allebei mee. Ultiem gevoel van luxe :+

• Batsu
  • Laatst online: 10:16
Ik heb thuis een Olympus OM- D M10 Mark II liggen, met dubbele kit lens en een Canon M50 met enkele kit lens.

Ik ga een ervan terugsturen.

Beiden liggen goed in de hand, maken geode foto's en zijn prettig in gebruik. Ik twijfel echter welke ik terug ga sturen. De Canon lijkt wat eenvoudiger in gebruik en heeft een APS-C sensor. De Olympus krijgt goede reviews maar heeft slechts een M43 sensor en is wat ouder.

Wat raden jullie aan? Wat zou ik nog meer mee kunnen nemen in de overwegingen?

• DinoBe
quote:
De Canon lijkt wat eenvoudiger in gebruik en heeft een APS-C sensor. De Olympus krijgt goede reviews maar heeft slechts een M43 sensor en is wat ouder.
Geen kat die het verschil tussen APS-C en m43 ziet. Da's echt een buiten proportie getrokken verschil.
Ik zou voor m43 gaan: veel meer lenzen en veel betere lenze beschikbaar, stabilisatie, allerlei leuke features zoals live composite

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
DinoBe schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:55:
[...]

Geen kat die het verschil tussen APS-C en m43 ziet. Da's echt een buiten proportie getrokken verschil.
Ik zou voor m43 gaan: veel meer lenzen en veel betere lenze beschikbaar, stabilisatie, allerlei leuke features zoals live composite
Ik deel je mening niet. Ik ben ik het bezit van een MFT en een APS-C systeem. Het APS-C levert een iets hogere scherpte op, maar vooral minder ruis. Toch neem ik het overgrote deel van mijn foto's met het MFT systeem. Deze is eenvoudigweg een stuk compacter, waardoor deze eenvoudiger mee te nemen is zonder dat het een beperking wordt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• DinoBe
Ik heb meerdere APS-C en MFT systemen, niemand die ooit de opmerking maakte "da's duidelijk met een mindere camera getrokken"

In een labo met gecontroleerde omstandigheden en testkaarten en pixel peepen zou je het kunnen.
In praktijk is het heel wat minder duidelijk, tenzij je de extremen gaat opzoeken zoals extreem donkere lichtomstandigheden en zelfs daar zal je aps-c serieus onder lijden.

Net door m43 kan ik met grotere diafragma's schieten en zo lagere iso's gebruiken, kortere sluitertijden hanteren en voldoende scherpte behouden. Daarboven komt ook nog eens de stabilisatie die soms tot spectaculaire resultaten kan leiden.

De meesten zijn vooringenomen, m43 heeft een kleinere sensor dus slechter. Ofwel weten ze niet waarover ze spreken en laten ze zich leiden door allerlei fora, ofwel is het snobisme, ofwel 'vergeten' ze per ongeluk de voordelen op te sommen. Het verschil met APS-C in de praktijk en de finale resultaten is te verwaarlozen.

quote:
wcduck schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:22:
[...]

Ik deel je mening niet. Ik ben ik het bezit van een MFT en een APS-C systeem. Het APS-C levert een iets hogere scherpte op, maar vooral minder ruis. Toch neem ik het overgrote deel van mijn foto's met het MFT systeem. Deze is eenvoudigweg een stuk compacter, waardoor deze eenvoudiger mee te nemen is zonder dat het een beperking wordt.
Zijn jouw MFT- en APS-C-systemen van een vergelijkbare generatie? Want het verschil in oppervlak tussen die twee is een factor ~1,7. Dat betekent dat ISO 100 op MFT vergelijkbaar is met ISO 170 op APS-C. Geen enorm verschil dus.
Bovendien zijn er voor MFT veel compacte en goedkope lichtsterke primes beschikbaar, zodat je op een lage ISO kan werken.
Ja, je ziet het verschil als je gaat pixel peepen bij foto's in weinig licht. Maar tenzij je een enthousiaste gebruiker of professional bent, die onder alle omstandigheden de beste kwaliteit zoekt, is MFT gewoon een kwalitatief goed systeem (lees: veel beter dan smartphones of cheape compacts, en meer dan voldoende om vakantie- en familiefoto's netjes af te drukken of op internet te gooien).

Edit: geen 1.8 maar 1.7 vanwege andere beeldverhouding
Edit 2: Canon APS-C is zelfs maar een factor 1.4 groter in oppervlak dan MFT

kpg wijzigde deze reactie 08-08-2018 11:30 (5%)

• DinoBe
Mijn systemen zijn een beetje haasje over: Canon 7D uit 2009 (is die al zo oud?) en Olymus EM5 uit 2012
Dus strikt genomen niet dezelfde generatie.

Maakt niets uit, binnenkort een huwelijk met beide toestellen, ik heb nog niemand horen klagen.
Niemand die kijkt naar de beeldkwaliteit en ruis, maar wel compositie, kleur, hoe bepaalde persoon er op staat, ....

Er zijn professionals genoeg met m43 (Craig Roberts, Joe Edelman) bedoel maar

DinoBe wijzigde deze reactie 08-08-2018 10:56 (29%)

• Batsu
quote:
wcduck schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:22:
[...]

Beide zijn eigenlijk gelijk in afmeting. Voor de Olympus heb ik wel de grip bijgekocht waardoor hij iets groter en zwaarder is dan de Canon. Ik ben niet van plan veel lenzen te kopen, misschien twee op termijn (goede prime + zoom)

• DinoBe
quote:
Batsu schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
Ik ben niet van plan veel lenzen te kopen, misschien twee op termijn (goede prime + zoom)
En zijn die er dan voor de Canon EF-M mount? Even gekeken naar het aanbod en dat stelt niet zo heel veel voor; een hoop trage zooms en 2 primes (een f2 en f3.5 dus niet eens bijster lichtsterk)

Voor m43 heb je nu reeds een hoop prachtige primes en zooms beschikbaar en die kosten ze je geen arm of been.

Je kan hopen dat Canon meer en betere lenzen voor de EF-M mount uit brengt, maar ik hen daarvan geen hoge verwachtingen. Hun EF-S lijn behandelen ze al jaren stiefmoederlijk, tenzij ze plots de hitte voelen van anderen, maar daar lijken ze zich niet aan storen.

DinoBe wijzigde deze reactie 08-08-2018 11:21 (3%)

• Batsu
quote:
DinoBe schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

En zijn die er dan voor de Canon EF-M mount? Even gekeken naar het aanbod en dat stelt niet zo heel veel voor; een hoop trage zooms en 2 primes (een f2 en f3.5 dus niet eens bijster lichtsterk)

Voor m43 heb je nu reeds een hoop prachtige primes en zooms beschikbaar en die kosten ze je geen arm of been.

Je kan hopen dat Canon meer en betere lenzen voor de EF-M mount uit brengt, maar ik hen daarvan geen hoge verwachtingen. Hun EF-S lijn behandelen ze al jaren stiefmoederlijk, tenzij ze plots de hitte voelen van anderen, maar daar lijken ze zich niet aan storen.
goed punt.
zat te denken aan de mount voor de APS-C lenzen, dan heb je al veel meer keuze.

• DinoBe
quote:
Batsu schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

goed punt.
zat te denken aan de mount voor de APS-C lenzen, dan heb je al veel meer keuze.
Maar dan zit je weer met een adapter die alles weer groter, zwaarder en ingewikkelder maakt en waar de ergonomie gaat onder lijden. En daar zie je dus het grote probleem waarmee Canon en Nikon mee zitten. M43 vierde gisteren zijn 10de verjaardag. In 10 jaar zijn ze ver gekomen, zijn er tal van camera's en lenzen beschikbaar. Waar staan Canon en Nikon? Zo goed als nergens dus er gaan wonderen moeten gebeuren willen ze die 10 jaar inhalen en een waardig alternatief presenteren.

DinoBe wijzigde deze reactie 08-08-2018 12:13 (33%)

• Batsu
quote:
DinoBe schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Maar dan zit je weer met een adapter die alles weer groter, zwaarder en ingewikkelder maakt en waar de ergonomie gaat onder lijden. En daar zie je dus het grote probleem waarmee Canon en Nikon mee zitten. M43 vierde gisteren zijn 10de verjaardag. In 10 jaar zijn ze ver gekomen, zijn er tal van camera's en lenzen beschikbaar. Waar staan Canon en Nikon? Zo goed als nergens dus er gaan wonderen moeten gebeuren willen ze die 10 jaar inhalen en een waardig alternatief presenteren.
Bedankt, zeker iets om over na te denken en mee te nemen in mijn overweging.

• Sjekster
Er hoeven absoluut geen wonderen plaats te vinden voor Nikon en Canon volgens mij.

Recente cijfers (van uit Japan dan wel) geven zelfs aan dat Canon de 1e plek op de mirrorless markt heeft overgenomen van Olympus, ten koste van Fuji, Sony etc. (aandeel Olympus is nagenoeg gelijk gebleven). Dat is dus alleen met de EOS-M serie, met de beperkte lens selectie etc.

De meeste inkomsten komen gewoon uit de lagere segmenten, waar Canon het echt prima doet.
Veel mensen zijn merkvast, of hebben een flinke voorraad aan lenzen van een bepaald merk waar ze niet zo maar vanaf willen.

Al die verhalen online over switchen naar Sony A7's, dat zal allemaal best zo zijn, maar gaat echt maar om een klein deel van de totale markt / doelgroep.

Canon / Nikon hebben nog ontzettend veel trouwe gebruikers. Zodra ze met een goeie mirrorless komen, zullen uit die hoek echt wel veel kopers komen. Ik denk eerder dat de overige fabrikanten zich zorgen moeten maken...

• Batsu
quote:
Sjekster schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:23:
Er hoeven absoluut geen wonderen plaats te vinden voor Nikon en Canon volgens mij.

Recente cijfers (van uit Japan dan wel) geven zelfs aan dat Canon de 1e plek op de mirrorless markt heeft overgenomen van Olympus, ten koste van Fuji, Sony etc. (aandeel Olympus is nagenoeg gelijk gebleven). Dat is dus alleen met de EOS-M serie, met de beperkte lens selectie etc.

De meeste inkomsten komen gewoon uit de lagere segmenten, waar Canon het echt prima doet.
Veel mensen zijn merkvast, of hebben een flinke voorraad aan lenzen van een bepaald merk waar ze niet zo maar vanaf willen.

Al die verhalen online over switchen naar Sony A7's, dat zal allemaal best zo zijn, maar gaat echt maar om een klein deel van de totale markt / doelgroep.

Canon / Nikon hebben nog ontzettend veel trouwe gebruikers. Zodra ze met een goeie mirrorless komen, zullen uit die hoek echt wel veel kopers komen. Ik denk eerder dat de overige fabrikanten zich zorgen moeten maken...
Ik heb ook gehoord dat de M50 het goed doet, ondanks het beperkte aanbod lenzen. Het helpt me niet in mijn keuze.
Vanavond nog maar eens fotos maken, en vergelijken op de PC

• amphora

amphora

Online creatie

quote:
Batsu schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Ik heb ook gehoord dat de M50 het goed doet, ondanks het beperkte aanbod lenzen. Het helpt me niet in mijn keuze.
Vanavond nog maar eens fotos maken, en vergelijken op de PC
Juist het lenzen aanbod zou jouw keuze moeten bepalen. Welke lenzen zou je graag willen gebruiken? En welk systeem heeft die. Qua bodies maakt het weinig uit denk ik, zou niet op pixel niveau vergelijken in ieder geval.
Canon heeft zo te zien nog geen lichtsterke 2.8 zooms of 1.8 primes. Voor mij al een reden om het niet te doen. Glas > Sensor (tot op zekere hoogte)
Dat de M50 het zo goed doet komt waarschijnlijk omdat het de eerste systeem camera van de kopers is en omdat ze de naam Canon kennen. Niet omdat het perse de betere optie is.
quote:
DinoBe schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

Precies dit dus ja...

amphora wijzigde deze reactie 08-08-2018 14:14 (57%)

• Batsu
quote:
amphora schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Juist het lenzen aanbod zou jouw keuze moeten bepalen. Welke lenzen zou je graag willen gebruiken? En welk systeem heeft die. Qua bodies maakt het weinig uit denk ik, zou niet op pixel niveau vergelijken in ieder geval.
Canon heeft zo te zien nog geen lichtsterke 2.8 zooms of 1.8 primes. Voor mij al een reden om het niet te doen. Glas > Sensor (tot op zekere hoogte)
Dat de M50 het zo goed doet komt waarschijnlijk omdat het de eerste systeem camera van de kopers is en omdat ze de naam Canon kennen. Niet omdat het perse de betere optie is.

[...]

Precies dit dus ja...
quote:
amphora schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

[...]

Precies dit dus ja...
bedankt!

de Canon wordt ook wel goed gerevieuwed door de betere sites, maar het lijkt erop dat de Olympus het toch gaat winnen. Lensaanbod is inderdaad zeer belangrijk.

• Wobblier
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-10 20:55
Heeft iemand ervaring met reparatie van olympus? Ik heb zojuist het glas in de eyepiece laten barsten :(

• DinoBe
Ik heb vorig jaar mijn em 5 opgestuurd naar Olympus omdat de sluiter geblokkeerd zat. Een telefoontje naar hen gedaan, problemen omschreven en ik kreeg de verzenddocumenten in mijn mailbox. Afspraak gemaakt met ups voor de ophaling. Toestel moest naar Portugal opgestuurd worden en het was net in de kerst en nieuwjaarsperiode dus ik dacht die in geen weken terug te zien.

Toestel is opgehaald op 27/12 en terug afgeleverd op 4/1. Defecte sluiter hersteld, gereinigd, oculair rubbertje dat ik kwijt was en vervangen had door een no-name hebben ze terug vervangen door een origineel zonder extra kosten.

Ik ben heel tevreden van olympus' service

• Wobblier
Dat klinkt goed! Het oogje bij mij (bij iedereen?) is hier ook een no name.

Eerst even aanmelden dus.

Ik zit nu nog op de camping, ga er volgende week maandag mee aan de slag.

• Batsu
Beslissing genomen, de Olympus blijft!

Ben nu onderdeel van de M4/3 familie :)

• Merlijn_merlin
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

quote:
Wobblier schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:02:
Heeft iemand ervaring met reparatie van olympus? Ik heb zojuist het glas in de eyepiece laten barsten :(
Mijn OMD-M1 is een maand geleden ter reparatie geweest. Camera bijna 4 jaar oud werd buiten de garantie gerepareerd (nieuwe sluiter) en was binnen 14 dagen terug uit Portugal
( Dit is inclusief de tijd dat ik wel of niet akkoord wilde gaan met de reparatie-offerte en het verlangde bedrag 90 euro overmaken voordat ze aan de reparatie begonnen.)
De camera ziet er weer als nieuw uit: de loslatende rubbertjes op het de grip zijn vervangen, de camera is compleet schoongemaakt en er is een nieuwere versie van de firmware opgezet. Ik ben zeer tevreden over de Olympus service! :)

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

De geruchten over de nieuwe panasonic full frame camera barsten nu echt los, ook omdat er panasonic zelf niet scheutig is met informatie.

1.resolutie. Paar jaar geleden gaf panaosnic al aan te gaan werken aan een 8K "video" camera
Gezien de wetten van de natuur uitwijzen dat 32MP op een m43 nogal zinloos is , en enigsinds krap worden op aps-c, Lijkt 32MP op full frame een goede keuze. (al zijn er geruchten over "veel meer" maar ik denk niet dat er meer dan 40MP in gaat zitten

2.mount, er is weinig over bekend. maar waarschijnlijk een nieuwe mount. niet een SL mount bijv.
Dat betekend er bij introductie weinig bruikbare lenzen zijn, tenzij.... er een adapter is.

Ik lees geruchten dat er een m43 adapter zou komen, maar dat lijkt mij tamelijk onlogisch.
afgezien dat je een Full frame camera opwaardeert tot m43 camera. is het verschil in flange distance waarschijnlijk degene die de boel lastig zal maken.

Daarbij heeft panasonic ervaring met het maken van adapters, en voor hun pro video lijn (varicam) zijn ze standaard uitgerust met EF mount. Ik denk dus dat panasonic bij introductie er goed aan doet dat men hun bestaande full frame lenzen meteen kan gebruiken. at is veel nuttiger dan een mft downgrade adapter. Dan gaan ze meteen de concurrentie aan met sony die ook ( dan al niet third party) EF lenzen ook kan gebruiken. En wie weet kunnen ze met video features wat kopers bij canon wegsnoepen aangezien hun eos R weer eens pijnlijk duidelijk maakt hoe weinig zin canon heeft om fatsoenlijke 4k video aan te bieden(zonder 1.7 crop dus)

3. sensor.
de sensor zou niet van sony vandaan komen,
dat kan een nadeel zijn, omdat sony hun sensoren heel erg goed presteren, en panasonic daar waarschijnlijk niet aan kan tippen. aan de andere kant het is al maanden stil om hun "organic sensor" die grote winst beloofd qua ruisprestaties. een grote sensor is misschien makkelijker om nieuw tech in te bouwen dus wie weet.....

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:56
mrc4nl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:31:
De geruchten over de nieuwe panasonic full frame camera barsten nu echt los, ook omdat er panasonic zelf niet scheutig is met informatie.

1.resolutie. Paar jaar geleden gaf panaosnic al aan te gaan werken aan een 8K "video" camera
Gezien de wetten van de natuur uitwijzen dat 32MP op een m43 nogal zinloos is , en enigsinds krap worden op aps-c, Lijkt 32MP op full frame een goede keuze. (al zijn er geruchten over "veel meer" maar ik denk niet dat er meer dan 40MP in gaat zitten

2.mount, er is weinig over bekend. maar waarschijnlijk een nieuwe mount. niet een SL mount bijv.
Dat betekend er bij introductie weinig bruikbare lenzen zijn, tenzij.... er een adapter is.

Ik lees geruchten dat er een m43 adapter zou komen, maar dat lijkt mij tamelijk onlogisch.
afgezien dat je een Full frame camera opwaardeert tot m43 camera. is het verschil in flange distance waarschijnlijk degene die de boel lastig zal maken.

Daarbij heeft panasonic ervaring met het maken van adapters, en voor hun pro video lijn (varicam) zijn ze standaard uitgerust met EF mount. Ik denk dus dat panasonic bij introductie er goed aan doet dat men hun bestaande full frame lenzen meteen kan gebruiken. at is veel nuttiger dan een mft downgrade adapter. Dan gaan ze meteen de concurrentie aan met sony die ook ( dan al niet third party) EF lenzen ook kan gebruiken. En wie weet kunnen ze met video features wat kopers bij canon wegsnoepen aangezien hun eos R weer eens pijnlijk duidelijk maakt hoe weinig zin canon heeft om fatsoenlijke 4k video aan te bieden(zonder 1.7 crop dus)

3. sensor.
de sensor zou niet van sony vandaan komen,
dat kan een nadeel zijn, omdat sony hun sensoren heel erg goed presteren, en panasonic daar waarschijnlijk niet aan kan tippen. aan de andere kant het is al maanden stil om hun "organic sensor" die grote winst beloofd qua ruisprestaties. een grote sensor is misschien makkelijker om nieuw tech in te bouwen dus wie weet.....
Het zou mij niets verbazen als de sensor van Canon komt en dat het niet gaat om een FF maar APS-H (120 of 250mp) :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Er zal vast vroeg of laat een ff sensor van 128mp uitkomen. Dus die denkbeeldige grens, daar geloof ik niet zo in.

• Sjekster
mrc4nl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:31:

Qua pixel density zal er wel meer in zitten dan een 40mp FF sensor, plak 4 m43 sensors aan elkaar en je hebt een 4:3 FF sensor van 80mp ongeveer :+

Overigens moet je meer dan 33mp hebben, gezien de sensors meestal geen 16:9 formaat hebben. voor een 4:3 sensor was 44 mp nodig (7680x5760), voor een 3:2 sensor 39mp (7680x5120).

Voor de DCI variant heb je nog meer nodig:

8192x6144 = 50mp

8192x5461 = 45mp

Willen ze dus direct DCI 8K ondersteunen, dan moeten we aan de 50mp sensor. Of ze moeten afstappen van het 4:3 formaat en ook naar 3:2 gaan. Dan nog is het een 45mp sensor.

• Wobblier
De iPhone is 12MP op 7x crop. Wanneer je die naar 2 brengt (12*7/2) zou je met deze tech 42 megapixels kwijt kunnen op de m3/4 sensor.

[offtopic] Mijn EM-5II is gerepareerd. Inderdaad top! Aanmelden / opsturen was even een dingetje. Eenmaal aangenomen binnen 5 werkdagen gerepareerd (helemaal schoon/stofvrij als nieuw) thuis.
Wobblier schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:03:
De iPhone is 12MP op 7x crop. Wanneer je die naar 2 brengt (12*7/2) zou je met deze tech 42 megapixels kwijt kunnen op de m3/4 sensor.
technisch is het helemaal niet zo moeilijk, maar je wordt snel in scherpte gelimiteerd vanwege diffractie, meer pixels toevoegen heeft dan weinig invloed meer op de max scherpte.

Bij m43 verliezen de beste lenzen hun scherpte al vanaf F4 met de 16MP sensor in Laboratorium testen....

Maar Op Full frame kunnen we best nog door voordat we die limiet hebben behaald.

mrc4nl wijzigde deze reactie 13-09-2018 15:48 (7%)

Wobblier schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:03:

~~~[offtopic] Mijn EM-5II is gerepareerd. Inderdaad top! Aanmelden / opsturen was even een dingetje. Eenmaal aangenomen binnen 5 werkdagen gerepareerd (helemaal schoon/stofvrij als nieuw) thuis.
Cropfactor is 1 dimensionaal, pixels (oppervlak) is 2 dimensionaal.
Dus bij dezelfde pixeldichtheid kom je op 12 x (7/2)^2 = 147 MP uit.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
mrc4nl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:39:
[...]

technisch is het helemaal niet zo moeilijk, maar je wordt snel in scherpte gelimiteerd vanwege diffractie, meer pixels toevoegen heeft dan weinig invloed meer op de max scherpte.

[Afbeelding]

Bij m43 verliezen de beste lenzen hun scherpte al vanaf F4 met de 16MP sensor in Laboratorium testen....

Maar Op Full frame kunnen we best nog door voordat we die limiet hebben behaald.
Hoe moet ik de grafiek lezen? Ik dacht dat ik moest kijken naar het snijpunt van de curve met de stippellijn van het diafragma. Maar dan zie ik niet wat je stelt.

Kwintessens wijzigde deze reactie 14-09-2018 22:12 (28%)

Het snijpunt tussen een curve en het diafragma geeft aan wat de resolutie is waarbij de diffractielimiet ligt. Bijvoorbeeld op f/8 ligt bij 20MP de limiet op een aps-c sensor. Of andersom. Een fullframe met eem resolutie van 24MP heeft de limiet op ongeveer f/11 liggen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kwintessens
Universal Creations schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:32:
Het snijpunt tussen een curve en het diafragma geeft aan wat de resolutie is waarbij de diffractielimiet ligt. Bijvoorbeeld op f/8 ligt bij 20MP de limiet op een aps-c sensor. Of andersom. Een fullframe met eem resolutie van 24MP heeft de limiet op ongeveer f/11 liggen.
Keek ik dus toch goed. Maar dan heeft M43 met f4 pas een probleem bij circa 50MP. En zo te zien geldt equivalentie ook hier. Mijn 20MP M43-sensor is diffractiegelimiteerd bij ongeveer F6.3 en FF bij ongeveer F12 op 20MP. Zelfde scherptediepte. Je hebt natuurlijk meer speelruimte bij FF, want een groter diafragmabereik. Maar ik zie er nog geen probleem in als M43 nog wat meer MP krijgt.
De lenzen moet natuurlijk wel of een dergelijk diafragma op hun scherpst zijn om die resolutie ook daadwerkelijk te bieden. Nu zijn er wel een paar lenzen die dat kunnen, maar zeker niet allemaal. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Dit probleem zie je ook bij 24MP aps-c en 36+ MP full frame camera's, waarbij sommige lenzen het gewenste detail niet kunnen weergeven.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kwintessens
Universal Creations schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:05:
De lenzen moet natuurlijk wel of een dergelijk diafragma op hun scherpst zijn om die resolutie ook daadwerkelijk te bieden. Nu zijn er wel een paar lenzen die dat kunnen, maar zeker niet allemaal. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Dit probleem zie je ook bij 24MP aps-c en 36+ MP full frame camera's, waarbij sommige lenzen het gewenste detail niet kunnen weergeven.
Natuurlijk. En dat geldt inderdaad voor alle sensorformaten. Denk overigens dat de huidige toplenzen voor M43 wel meer resolutie aankunnen dan de sensors nu bieden. Er is dus nog ruimte.

• T7D_Sneezy
Ik heb nu een aantal maanden de Olympus OM-D E-M10 MII en ik moet zeggen dat ik wel (als amateur) overtuigd ben van het MFT platform.
In combinatie met de Oly 14-42 EZ lens stop je de camera zo in je jaszak, wil je meer bereik dan heb je voor weinig geld de Oly 40-150 die prima presteert.
Ook qua filmen vind ik de E-M10 MII top, de IBIS is echt super en instellingen te over om er iets moois van me maken.
Ik zit steeds te kijken om mijn collectie lenzen uit te breiden. Met name de Oly 14-40 Pro staat hoog op het lijstje, of ik wil een prime gaan proberen.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 07:41
Grappig dat Panasonic nu hetzelfde pad beloopt als Nikon en Sony met een 24mp en 40+mp camera.

Heb zelf geen ervaringen met Panasonic cameras maar leuk dat er weer meer concurrentie op de markt is.

Zij hebben wel 2 cardslots :Y)

Btw, hoort dit nog wel in MTF topic? :*)

MattiB wijzigde deze reactie 25-09-2018 17:44 (8%)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-10 06:20
MattiB schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:42:
Grappig dat Panasonic nu hetzelfde pad beloopt als Nikon en Sony met een 24mp en 40+mp camera.

Btw, hoort dit nog wel in MTF topic? :*)
Ehh, nee.

gezocht: Panasonic GM5

• ElisabethM
  • Niet online
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:24:
Ik heb nu een aantal maanden de Olympus OM-D E-M10 MII en ik moet zeggen dat ik wel (als amateur) overtuigd ben van het MFT platform.
In combinatie met de Oly 14-42 EZ lens stop je de camera zo in je jaszak, wil je meer bereik dan heb je voor weinig geld de Oly 40-150 die prima presteert.
Ook qua filmen vind ik de E-M10 MII top, de IBIS is echt super en instellingen te over om er iets moois van me maken.
Ik zit steeds te kijken om mijn collectie lenzen uit te breiden. Met name de Oly 14-40 Pro staat hoog op het lijstje, of ik wil een prime gaan proberen.
Ik zit met hetzelfde, ik heb al eens eerder gepost dat ik op zoek ben, maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik fotografeer nu al een paar maanden met de pancakelens en de 40-150. De pancake is supercompact en kan fijn in een schoudertasje mee, maar de kwaliteit van de foto’s laat toch te wensen over (als ik het vergelijk met de plaatjes die mijn 14-54-FT-lens opleverde). Dus ik ga het nu langzamerhand maar actiever op zoek. Overweeg ook een prime of de 14-40 pro-lens.

• stevens20
ElisabethM schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:28:
[...]

Ik zit met hetzelfde, ik heb al eens eerder gepost dat ik op zoek ben, maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik fotografeer nu al een paar maanden met de pancakelens en de 40-150. De pancake is supercompact en kan fijn in een schoudertasje mee, maar de kwaliteit van de foto’s laat toch te wensen over (als ik het vergelijk met de plaatjes die mijn 14-54-FT-lens opleverde). Dus ik ga het nu langzamerhand maar actiever op zoek. Overweeg ook een prime of de 14-40 pro-lens.
Helaas kan ik jullie niet verder helpen. Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan. Zelf heb ik besloten te wachten met de aanschaf tot begin van de zomer. Dat is voor mij toch de tijd van het jaar dat ik de meeste foto's maak. Wie weet is er dan weer iets nieuws op de markt of zijn de prijzen net een paar tientjes gezakt.

Ik heb alleen dat ik juist wel tevreden ben over de pancake. Ik ben daarom wel benieuwd waarom je niet tevreden bent over de pancake. Die gebruik ik meer als point and shoot lens. Als ik wat meer wil dan gebruik ik mijn Lumix 45-200 f/4-5,6. Daarvan vind ik de foto's toch wat vaker tegenvallen. Daarom zit ik te twijfelen om voor de 40-150 f2.8 van Olympus + converter. Nu heb ik een OM-D E-M10 Mk2 waarbij ik bang ben dat die lens te groot/zwaar is. Ik wil die camera niet kwijt omdat ik juist héél blij ben dat hij in mijn jaszak past i.c.m. de pancakelens.

Daarbij vraag ik mij heel erg af of ik het verschil tussen de twee lenzen ga merken. Daarin kan ik het zien en ga ik er ook daadwerkelijk voor dat bedrag van genieten.

stevens20 wijzigde deze reactie 26-09-2018 20:46 (10%)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• hatsa
stevens20 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:42:
[...]

Hier ook hetzelfde. Ik heb alleen dat ik juist wel tevreden ben over de pancake. Die gebruik ik meer als point and shoot lens. Als ik wat meer wil dan gebruik ik mijn Lumix 45-200 f/4-5,6. Daarvan vind ik de foto's toch wat vaker tegenvallen. Daarom zit ik te twijfelen om voor de 40-150 f2.8 van Olympus + converter. Nu heb ik een OM-D E-M10 Mk2 waarbij ik bang ben dat die lens te groot/zwaar is. Ik wil die camera niet kwijt omdat ik juist héél blij ben dat hij in mijn jaszak past i.c.m. de pancakelens.

Daarbij vraag ik mij heel erg af of ik het verschil tussen de twee lenzen ga merken. Daarin kan ik het zien en ga ik er ook daadwerkelijk voor dat bedrag van genieten.
Het gripje voor de E-M10 ii zou wel een uitkomst kunnen zijn. Duur stukje plastic, maar ik vind het echt ideaal voor grotere lenzen. Die kun je er ook af laten als je iets in je jaszak wilt kunnen stoppen.

Uiteindelijk heb ik er een tweedehands E-M1 erbij gekocht en wissel ik af tussen de E-M10 ii (met en zonder grip) en de E-M1.

• stevens20
hatsa schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:50:
[...]

Het gripje voor de E-M10 ii zou wel een uitkomst kunnen zijn. Duur stukje plastic, maar ik vind het echt ideaal voor grotere lenzen. Die kun je er ook af laten als je iets in je jaszak wilt kunnen stoppen.

Uiteindelijk heb ik er een tweedehands E-M1 erbij gekocht en wissel ik af tussen de E-M10 ii (met en zonder grip) en de E-M1.
Dank, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Kan je vertellen of er veel verschil zit tussen een goedkopere en een PRO lens?
Nu ik weet dat je een M1 en M10 hebt. Wat is bij gebruik het grootste verschil?

• sys64738
  • Laatst online: 08:07

sys64738

Press play on tape

stevens20 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:13:
[...]

Dank, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Kan je vertellen of er veel verschil zit tussen een goedkopere en een PRO lens?
Ik heb met zowel de Olympus 40-150mm non PRO en PRO geschoten en het is echt wel een verschil. De PRO is absoluut 1 van mijn favoriete lenzen. Zo scherp (ook op F2.8 en over de hele range), nog nooit chroma gezien en een genot qua handeling (maar das wel op grotere MFT bodies).

Vergis je vooral niet in het formaat van dit ding. Hij is behoorlijk groot en je zeult toch wel wat mee. Oh en je valt ook meer op. En het kost natuurlijk ook wel wat. Maar al deze nadelen zijn voor mij zo weer vergeten als ik er mee rond loop.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• ElisabethM
  • Niet online
stevens20 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:42:
[...]

Ik heb alleen dat ik juist wel tevreden ben over de pancake. Ik ben daarom wel benieuwd waarom je niet tevreden bent over de pancake. Die gebruik ik meer als point and shoot lens.
Het is niet zo dat ik niet tevreden ben, hij voldoet enorm goed als zeer compacte point and shoot lens. Maar de scherpte laat te wensen op en ik merk dat ik mijn raw-foto’s sterker moet bewerken. De jpeg’s zijn vrij goed, maar ik schiet liever in raw. Zeker bij foto’s binnen ben ik even bezig en dan nog steeds minder tevreden dan als ik het resultaat vergelijk met mijn FT-foto’s. Een lichtsterkere lens staat bij mij zeker op het lijstje.

Ik ben niet zo goed in het benoemen van de technische beperkingen die ik merk, maar ik zie wel op het scherm.

• stevens20
sys64738 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:19:
[...]

Ik heb met zowel de Olympus 40-150mm non PRO en PRO geschoten en het is echt wel een verschil. De PRO is absoluut 1 van mijn favoriete lenzen. Zo scherp (ook op F2.8 en over de hele range), nog nooit chroma gezien en een genot qua handeling (maar das wel op grotere MFT bodies).

Vergis je vooral niet in het formaat van dit ding. Hij is behoorlijk groot en je zeult toch wel wat mee. Oh en je valt ook meer op. En het kost natuurlijk ook wel wat. Maar al deze nadelen zijn voor mij zo weer vergeten als ik er mee rond loop.
Ik zou de Panasonic er ook naast houden denk ik. In hoeverre merk je het verschil tussen f4 en f2.8? Ik zie nu dat foto's de echte scherpte missen. In het begin zag ik dat niet omdat ik van een 12 jaar oude compact camera kwam. Nu begin ik langzaamaan de flaws te zien.

Je geeft nu scherpte aan maar zijn er ook andere aspecten die de aanschaf rechtvaardigen? Ik verwacht dat ik het statief stukje ga gebruiken om de lens mee op mijn hand te laten rusten. Ik heb sowieso altijd twee handen aan de camera.

• Sato
  • Registratie: april 2008
hatsa schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:50:
[...]

Het gripje van Olympus heeft inderdaad een fors prijskaartje, Maar het een stukje plastic noemen vind ik te kort door de bocht. Gewoon gemaakt van eerlijk metaal met een likje verf zover ik weet.

Zal de mijne morgen waarschijnlijk voor het laatst in handen hebben, Dan ruil ik mijn E-M10.II tegen een E-M1.

Wat betreft de 40-150 PRO vs normaal: Het grootste verschil is het gewicht ten nadele van de Pro, Maar de betere algehele beeldkwaliteit en f2.8 maken dat meer dan goed.
Heb ze beide nog dus kan desgewenst van het weekend wel wat vergelijkings foto's plaatsen.

• Speedy
Buiten scherpte, algemene beeldkwaliteit en f2.8 is er natuurlijk nog de bouwkwaliteit en weathersealing (al heb je daar op een E-M10 niks aan)

Zelf heb ik hem ook op de E-M10.2 gebruikt, met de optionele grip gaat dat prima en is hij best in balans.
Of hij het 10 voudige waard is tov de non-pro ... tsja, rationeel vast niet, maar voor mij is het veruit mn favoriete lens op dit systeem.

Flickr | Lego collectie

• hatsa
stevens20 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:13:
[...]

Ik heb alleen de 12-40mm pro, en ik vind het echt een wereld van verschil vergeleken met kitlenzen. Scherpte is merkbaar beter, en f2.8 over het hele zoombereik is echt heel fijn. Gewicht en formaat zijn wel nadelen.

Ik vind de M1 een stuk fijner vasthouden, de zoeker vind ik (heel) veel fijner, het scherm is groter, door meer knopjes zijn instellingen veel directer aan te passen, de kortste sluitertijd is korter, de burst-rate is hoger en continue focus is beter. Met de laatste 2 dingen doe ik niet zoveel, maar met de rest ben ik wel heel blij. Maar ook bij de M1 zijn gewicht en formaat nadelen. De M1 stop je niet zomaar in je zak. De M10-ii blijft een heel fijn capabel apparaatje.

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 15:55
Die 40-150 PRO, is dat een 'echte' 150mm? Ik heb de non-pro. In Lightroom wordt die als 280mm beschouwd. M'n Nikon 300mm F4 wordt wél als 300mm gezien.

Met betrekking tot de pancake 12-24: ik merk dat-ie op het korte eind de horizon nogal 'krom' weergeeft. Daar moet ik in Lightroom echt een beetje mee goochelen. Afgelopen zomer maakte ik wat uitzichtfoto's van de zee, en daar was een behoorlijke kromming te zien. Is dat minder met de pro 12-40?

Oh ja, alles gebruikt op de M10-II.

• T7D_Sneezy
bollefles schreef op donderdag 27 september 2018 @ 06:43:
Die 40-150 PRO, is dat een 'echte' 150mm? Ik heb de non-pro. In Lightroom wordt die als 280mm beschouwd. M'n Nikon 300mm F4 wordt wél als 300mm gezien.

Met betrekking tot de pancake 12-24: ik merk dat-ie op het korte eind de horizon nogal 'krom' weergeeft. Daar moet ik in Lightroom echt een beetje mee goochelen. Afgelopen zomer maakte ik wat uitzichtfoto's van de zee, en daar was een behoorlijke kromming te zien. Is dat minder met de pro 12-40?

Oh ja, alles gebruikt op de M10-II.
Volgens mij wordt de non-pro 40-150 bij mij wel als 300mm gezien.

Wat betreft die kromming: dat is mij nooit echt negatief opgevallen en na het terugkijken van een paar foto's zie ik het bij mij ook niet echt.
Wel heb ik een keer de 12-40 pro kunnen testen, dat is toch wel echt een wereld van verschil.

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 15:55
T7D_Sneezy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:14:
[...]
Volgens mij wordt de non-pro 40-150 bij mij wel als 300mm gezien.
Check. Even in Lr gekeken, en inderdaad: 150mm. Ik denk dat ik dan iets anders in m'n hoofd heb: de vergelijking met m'n Nikon 300mm. De Olympus lijkt iets korter.

• Sjekster
Volgens mij wordt geen enkele lens met het 35mm equivalent getoond in Lightroom. Al mijn lenzen geven gewoon de daadwerkelijke brandpuntsafstand aan.

• Ventieldopje
Sjekster schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:44:
Volgens mij wordt geen enkele lens met het 35mm equivalent getoond in Lightroom. Al mijn lenzen geven gewoon de daadwerkelijke brandpuntsafstand aan.
Lijkt mij ook stug inderdaad. Ik heb eerder APS-C geschoten en daar stond ook gewoon netjes de Canon EF-S 10-22 bij (APS-C lens).

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• stevens20
Ik heb vleven gekeken naar het huursysteem van Kamera express maar dat is ook niet te doen. Je moet als borg 10x de dagwaarde neerleggen... Een lens van 1300,- x 10 = bijna jaarsalaris...

stevens20 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:48:
Ik heb vleven gekeken naar het huursysteem van Kamera express maar dat is ook niet te doen. Je moet als borg 10x de dagwaarde neerleggen... Een lens van 1300,- x 10 = bijna jaarsalaris...
Dat zullen ze vast niet bedoelen met dagwaarde denk je wel?...

• Ventieldopje
Thorgrem schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:55:
[...]

Dat zullen ze vast niet bedoelen met dagwaarde denk je wel?...
Vraag me dan wel af wat de dagwaarde is aangezien dat afhangt van o.a. de leeftijd en staat.

www.maartendeboer.net

Bedoelen ze niet gewoon 10x de huurprijs voor 1 dag. Dus als 1 dag huren ¤30 kost, dan is de borg ¤300.

Zeiss 21mm f/2.8

Universal Creations schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:34:
Bedoelen ze niet gewoon 10x de huurprijs voor 1 dag. Dus als 1 dag huren ¤30 kost, dan is de borg ¤300.
Dat lijkt mij de enige logische invulling.
Er staat dan ook gewoon "daghuurwaarde" in de voorwaarden, niet dagwaarde.

• stevens20
kpg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:00:
Er staat dan ook gewoon "daghuurwaarde" in de voorwaarden, niet dagwaarde.
Toegegeven, ik heb hier ook niet de juiste benaming gemeldt maar dat neemt niet weg dat ik bij onderstaande zin nog niet weet wat ze van mij verwachten.

De borg bij verhuur van de apparatuur bedraagt 10x de dagprijs (exclusief BTW) per verhuurd artikel.

Het lijkt er inderdaad op dat het gaat om de prijs die je per dag betaald aan huur. De eerste dag betaal je 25,- Daarna minder. Dat komt dus neer op 250,- om te huren.

• sys64738
  • Laatst online: 08:07

sys64738

Press play on tape

Waarom zou je ooit meer dan de waarde van een object betalen als borg? Het is toch gewoon een garantie dag je het object heel terug brengt. En zo niet, dat de verhuurder een "nieuw" exemplaar kan kopen.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Speedy
Ipv huren kan je hem ook een dagje lenen via Olympus test&wow

https://wow.olympus.eu/nl_NL/choose

Borg is dan ¤ 700 overigens

Flickr | Lego collectie

• stevens20
Speedy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:49:
Ipv huren kan je hem ook een dagje lenen via Olympus test&wow

https://wow.olympus.eu/nl_NL/choose

Borg is dan ¤ 700 overigens
Dat is, buiten Amsterdam en Rotterdam, de enige mogelijkheid. Ik heb contact gehad met KE-Arnhem en die geven aan dat bij hen niks te huren is. De enige mogelijkheid is via Olympus zelf. Daarvoor moet je zelfs een elektriciteitsrekening sturen van je huidige woonadres. Ook moet je je creditcardgegevens en een copie van je legitimatiebewijs afstaan.

Dat gaat me te ver. Daarbij heb ik geen creditcard en geen elektriciteitsrekening. Dit ging dus helaas niet door.

• stevens20
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik drop de vraag toch even hier.

Ik wil graag een bestandje met adresgegevens op mijn camera zetten die er niet vanaf gehaald kan worden zodat wanneer ik de camera kwijt raak en er een eerlijke vinder is hij contact met mij op kan nemen.

Op de camera staat wel een slotje zodat je foto's kan locken maar die kan je met 1 klik verwijderen.

Heeft iemand hier iets voor? Ik heb nu een txt bestandje bij op de camera gezet.

• Sato
  • Registratie: april 2008
stevens20 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:29:
[...]

Dat is, buiten Amsterdam en Rotterdam, de enige mogelijkheid. Ik heb contact gehad met KE-Arnhem en die geven aan dat bij hen niks te huren is. De enige mogelijkheid is via Olympus zelf. Daarvoor moet je zelfs een elektriciteitsrekening sturen van je huidige woonadres. Ook moet je je creditcardgegevens en een copie van je legitimatiebewijs afstaan.

Dat gaat me te ver. Daarbij heb ik geen creditcard en geen elektriciteitsrekening. Dit ging dus helaas niet door.
Ik kan het zo snel niet terugvinden, Maar wat wilde je huren en is dat om het uit te proberen?
Als het puur om uitproberen gaat dan kun je in de Olympus facebook groep vast wel iemand vinden bij jouw in de buurt die jouw kan helpen.

• stevens20
Sato schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:51:
[...]

Ik kan het zo snel niet terugvinden, Maar wat wilde je huren en is dat om het uit te proberen?
Als het puur om uitproberen gaat dan kun je in de Olympus facebook groep vast wel iemand vinden bij jouw in de buurt die jouw kan helpen.
Het gaat inderdaad om het uitproberen. Ik heb geen Facebook, ik ga er ook niet aan beginnen, maar probeer via een forum of eventueel via hier wat te regelen. Ik wil wel graag getest hebben voordat ik een maandsalaris uitgeef aan een lens. Wel bedankt voor de tip.

• OK79
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 07-10 23:46
ik heb mijn oog op een goede tweedehands e-m5 of e-m1 laten vallen, maar lees op de buitenlandse fora dat er nogal wat mensen problemen hebben (gehad) met de strap lugs van de e-m1.
Zijn er ook tweakers die daar over mee kunnen praten?
stevens20 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:56:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik drop de vraag toch even hier.

Ik wil graag een bestandje met adresgegevens op mijn camera zetten die er niet vanaf gehaald kan worden zodat wanneer ik de camera kwijt raak en er een eerlijke vinder is hij contact met mij op kan nemen.

Op de camera staat wel een slotje zodat je foto's kan locken maar die kan je met 1 klik verwijderen.

Heeft iemand hier iets voor? Ik heb nu een txt bestandje bij op de camera gezet.
Sticker/label printen en op de onderkant of achter het kantelbare scherm plakken?

• stevens20
kpg schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:56:
[...]

Sticker/label printen en op de onderkant of achter het kantelbare scherm plakken?
Die snap ik, maar ik zou juist willen dat het op de camera zelf staat, zodat het er niet af te halen is. Mocht het na diefstal verkocht worden... Toch wil ik ook de waarde van de camera houden voor als ik hem ooit ga verkopen.

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True