Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Thorgrem schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:47:
Ik zou voor de 25mm gaan. Puur vanwege de mm. 42,5 is te nauw voor binnen denk ik.
Hangt ook.wel.een beetje af van wat je wil. (En ook al hebt) Een 25mm is veelzijdiger, zeker binnenshuis, voor als je een hoop tegelijk in beeld wil brengen(al zou een 12-17 daar nog beter in zijn) maar met een 42 kan je juist mooie portretten schieten(die lens geeft gewoon meer zachte achtergrond dan de 25)en als je wil filmen heb je zeker meer aan de 42,vanwege de stabilisatie.

Ik zelf zou niet alleen met een 25mm kunnen, als ik slechts één lens zou mogen kiezen, dan zou ik voor een groothoek gaan (15mm is mijn favoriet)
Maar dat kan heel persoonlijk liggen, genoeg mensen die prima uit de voeten kunnen met een 25

mrc4nl wijzigde deze reactie 20-02-2018 06:27 (3%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:23

sys64738

Press play on tape

Yep. De 25. Die is prima voor portretten en ook voor algemene binnen-shot nog goed bruikbaar. Die 42,5 is erg tele voor binnen. En die extra lichtsterkte is leuk maar scheelt nog niet eens een halve stop dus dat zul je niet heel erg merken.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:30
Panasonic 20mm f/1.7 (II) misschien ook het overwegen waard?
Is nog lekker compact ook.

Hoewel ik hem zelf sinds kort heb kan ik er nog niets zinnigs over zeggen, Heb hem pas één keer gebruikt.
Wel viel de in reviews veel genoemde trage autofocus mij zeer mee, Maar wellicht helpt het dat mijn onderwerpen stil staan/zitten.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:41
Er is toch ook een Panasonic 25mm f1.7? Die is goedkoop, lichtsterk en schijnt ook goed te zijn.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Oh nee. Die 20mm heb ik ook. Erg leuk lensje maar je onderwerp moet wel echt stil zitten of je moet zat DoF hebben want het is inderdaad met grote afstand de traagst focussende lens die ik heb. Maar dus wel heerlijk compact en scherp.

Die 25 1.7 is ook een prima en budget vriendelijk alternatief.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-10 06:20
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:49:
Die 25 1.7 is ook een prima en budget vriendelijk alternatief.
@Eriksk En dan de Pana 42,5/1.7 er nog bij nemen. Als je zonder stabi kunt, dan evt. de Oly 45/1.8. Ook goed en kost minder. (je toekomstige kamerabody gaat waarschijnlijk zelf stabi hebben, ook als het weer een Pana wordt)

gezocht: Panasonic GM5

• Eriksk
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Bedankt voor alle suggesties. Zoals ik al eerder zei 'ik ben geen kenner' en kom er eigenlijk achter, dat ik misschien maar eerst eens flink moet gaan spelen met de handmatige settings en de standaard lens om van daaruit nog eens goed te kijken wat ik echt nodig heb.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:23

amphora

Online creatie

quote:
Deze lens heb ik heel lang standaard op m'n camera gehad ook al had ik ook de 17/45 f1.8 lenzen van Oly. Heerlijk compact en bereik. Ging er alleen maar af als ik de lichtsterkte nodig heb. Vorig jaar vervangen door de 12-40 f2.8 die er nu bijna helemaal niet meer af gaat :-)

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:55
Ik heb de 12-40 f2.8 ook, maar als ik compact iets mee wil nemen gaat de 25 of 45mm er op, net waar ik zin in heb. Ik vind het ook wel heel leuk om alleen de 45mm mee te nemen, het dwingt je wat creatiever te zijn en ik kom dan meestal wel met wat leukere foto's terug dan met de 25mm. Nu kan ik ook eigenlijk niet zo goed uit de voeten met 25mm en wil die tzt om gaan ruilen voor de 17mm.

Voor als compactheid minder uitmaakt heb ik sinds gisteren de 75mm f1.8 voor wat meer tele, dat miste nog in m'n set. Zo eens een rondje uitproberen!

Met de 9-18mm, 12-40mm, 25mm, 45mm en 75mm begint m'n setje aardig compleet te worden :D (ik ben een beetje losgeslagen het afgelopen jaar :X )

hatsa wijzigde deze reactie 23-02-2018 20:36 (4%)

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:30
quote:
Eriksk schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:30:
Bedankt voor alle suggesties. Zoals ik al eerder zei 'ik ben geen kenner' en kom er eigenlijk achter, dat ik misschien maar eerst eens flink moet gaan spelen met de handmatige settings en de standaard lens om van daaruit nog eens goed te kijken wat ik echt nodig heb.
Ik heb de tegenhanger van Olympus. Het is inderdaad fantastisch om mee te werken. Niet heel snel maar hij doet zijn werk meer dan prima en produceert goede foto's. Im heb daarnaast nog een 40-200mm van Panasonic voor de sportfotografie.

Wanneer er over een aantal jaar kinderen komen dan komt er een keer een lichtsterkere lens voor binnen maar tot nu toe voldoet dit setje echt uitstekend!!!

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Baelrog
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-10 12:02
Vandaag gelezen over de nieuwe Canon M50. Ook wat filmpjes erover opgezocht, werd er wel helemaal enthousiast van!

Ben zelf wat betreft systeem camera's helemaal om, nooit meer de behoefte gehad om naar een DSLR te gaan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
Sato schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:18:
Panasonic 20mm f/1.7 (II) misschien ook het overwegen waard?
Is nog lekker compact ook.

Hoewel ik hem zelf sinds kort heb kan ik er nog niets zinnigs over zeggen, Heb hem pas één keer gebruikt.
Wel viel de in reviews veel genoemde trage autofocus mij zeer mee, Maar wellicht helpt het dat mijn onderwerpen stil staan/zitten.
Die zou ik niet nemen voor kinderfoto's. Ik heb hem ook en het is een leuke lens maar de autofocus is echt héél traag en bij f/1.7 moet het ook wel juist zijn.

Desalniettemin gebruik ik hem wel bij gebrek aan betere lens voor bij donker weer binnen.

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:30
Ik heb er gister middag nog even mee staan klieren nadat ik hem voorzien had van een filter ter bescherming (Duurde even, Was niet uit voorraad leverbaar.), En inderdaad de autofocus op die lens is niet geschikt voor bewegende onderwerpen.

Verschil met de Olympus 40-150mm f/2.8 Pro die ik vlak daarvoor in handen had was aanzienlijk. (Die kreeg ook zijn bescherm filter gemonteerd, Voor beide gekozen voor merk eigen bescherm filters zonder verder effect.)

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:23

amphora

Online creatie

Hmm... De Panasonic 50-200 f/2.8-4.0
https://www.dpreview.com/...es-50-200mm-f2-8-4-0-asph
Maar 1700 dollar? Voor minder heb je de Olympus 40-150 f/2.8. Iets korter maar wel 2.8 over hele bereik.

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• whoutman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-10 11:47
quote:
amphora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:22:
Hmm... De Panasonic 50-200 f/2.8-4.0
https://www.dpreview.com/...es-50-200mm-f2-8-4-0-asph
Maar 1700 dollar? Voor minder heb je de Olympus 40-150 f/2.8. Iets korter maar wel 2.8 over hele bereik.
Ik hoopte ook op een lager bedrag maar 1700 dollar ,poef, wordt circa 1850 euro hier... Veel te veel mijn inziens, had 1200 nog acceptabel gevonden maar dit is wel vrij exorbitant

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:25
Die prijs ligt wel een stuk hoger dan verwacht. Kan me voorstellen dat als je Panasonic schiet je liever deze hebt, maar verder eigenlijk alleen interssant omdat hij teleconverters slikt en daarmee kwa bereik interessanter is dan de Olympus 40-150/2.8. Benieuwd wat hij kwa prestaties doet, zeker gezien de uitstekende Oly.

Hopelijk komt Olympus als reactie nu eindelijk eens met een Pro telezoom met een wat groter bereik O-)

Flickr | Lego collectie

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Panasonic is sowieso niet te zuinig met de prijzen van hun nieuwe M43 glas. Die 200mm 2.8 ook. Ja, leuk spul hoor, maar 3000?!?! Nee dank je. Voor 500 euro minder heb je de geweldige 300mm F4 van Oly. Of inderdaad de 40-150mm 2.8 die met TC op 210mm uitkomt. Ja, hij is dan 1 stop langzamer maar das wel een stop van 1600 euro (oftewel: maar dan een "stop" in prijs).

Met de nieuwste bodies van Panasonic is de IBIS zo goed dat je ook prima uit de voeten kunt met Oly glas. Het enige wat hje wel blijft missen is DfD AF wat natuurlijk alleen met Panasonic glas werkt.

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:18

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Speedy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:11:
.... maar verder eigenlijk alleen interssant omdat hij teleconverters slikt en daarmee kwa bereik interessanter is dan de Olympus 40-150/2.8. Benieuwd wat hij kwa prestaties doet, zeker gezien de uitstekende Oly.
.....
waar staat dat? of is het een aanname omdat de duurdere zooms allemaal TC's hebben aangemeten?
(Zag het niet terug in de DPR tekst.)

Dat TC 1.4x oid van goede kwaliteit én zonder veel vignetting er voor zou kunnen geschroefd om even snel 70-280mm te maken of zelfs 1.7x (85-340mm)... zelfs met 1 stop verlies zou ik gaan kwijlen :)
Het zou een goede vervanger zijn van een 100-300mmII. (die ik nog niet heb)
en dan vervolgens af te druipen bij het zien van de prijs... :-(

Maar 12-60mm f2.8-4.0 én de 50-200mm f2.8-4.0 in je camera tas.........
*O*

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:25
quote:
copykat schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:30:
[...]

waar staat dat? of is het een aanname omdat de duurdere zooms allemaal TC's hebben aangemeten?
(Zag het niet terug in de DPR tekst.)
Het staat er toch letterlijk in ...
quote:
By attaching a filter (67mm) such as ND or PL, the lens provides a wider range of expression in photos and video. A 1.4x Teleconverter DMW-TC14*3 extends focusing distance to 560mm (35mm camera equivalent) and the 2.0x Teleconverter DMW-TC20*3 to 800mm (35mm camera equivalent) for more close-up shots.
Weet niet of het met die 2x nog interssant is, blijft al met al wel een flink stuk duurder tov de PL 100-400

Speedy wijzigde deze reactie 26-02-2018 20:54 (8%)

Flickr | Lego collectie

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ah ik heb er overheen gelezen (stond zeker niet in de specs?), en ja de prijs is enorm hopen dat dat nog wat zakt.
Niet dat ik 1000 euro zal neer tikken voor wat hobby foto's dat krijg ik nooit door de ballotage commissie!
;-)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Als deze lens optisch bijna perfect is, zoals de PanaLeica 200/2.8, dan is de prijs begrijpelijk. Of je het ervoor overhebt, dat is een andere vraag.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
hatsa schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:15:
Ik heb het uiteindelijk toch niet kunnen laten om met de cashback-actie de Olympus 9-18mm te kopen O-)

[afbeelding]
hoeveel heb je er voor betaald? Het bereik van die lens is zeer goed voor stadsfotografie lijkt me.

Als je je gelukkig voelt met het leven dat je hebt, en een beetje aandacht besteedt aan jezelf en aan je gezondheid, dan zit je bij het overgrote deel van de vrouwen al zo goed als geramd.

• hatsa
quote:
Salvatron schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:16:
[...]

hoeveel heb je er voor betaald? Het bereik van die lens is zeer goed voor stadsfotografie lijkt me.
Na de cashback-korting 408. Voor stadsfotografie is het bereik wel leuk, maar hij is niet zo lichtsterk. Hij is dan wel weer compact, licht van gewicht en goedkoop ten opzichte van de alternatieven.

• cunodb
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:39
Iemand ervaring hier met de Panasonic Leica 12mm F/1.4? Reviews zijn lovend, maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hier.

• whoutman
quote:
cunodb schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:
Iemand ervaring hier met de Panasonic Leica 12mm F/1.4? Reviews zijn lovend, maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hier.
Ik zag je al bieden op degene die op MP staat. Stuur me anders een PM, maar die verkoper is niet te vertrouwen... on topic, mooie lens maar redelijk zwaar en de 12-60 PL is misschien wel net zo scherp in de hoeken...

• cunodb
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:39
quote:
whoutman schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:22:
[...]

Ik zag je al bieden op degene die op MP staat. Stuur me anders een PM, maar die verkoper is niet te vertrouwen... on topic, mooie lens maar redelijk zwaar en de 12-60 PL is misschien wel net zo scherp in de hoeken...
Hm, Interessant over de verkoper.. Ik heb je een PM gestuurd. On-topic: Zit erg te twijfelen tussen deze lens en de Panasonic Leica15mm 1.7

cunodb wijzigde deze reactie 28-02-2018 17:59 (3%)

• whoutman
quote:
cunodb schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:55:
[...]

Hm, Interessant over de verkoper.. Ik heb je een PM gestuurd. On-topic: Zit erg te twijfelen tussen deze lens en de Panasonic Leica15mm 1.7
Heb zelf de 15mm 1.7, fantastische lens die makkelijk de hele dag erop (G9) laat zitten :)
Vandaag de nieuwe firmware geïnstalleerd. De nieuwe functies nog niet uitgeprobeerd. Wat het leukste is is dat mijn sensor bij de evf het weer doet, was het schijnbaar toch een software probleempje. Ben er blij mee. En de focus stacking functie zal ook wel van pas komen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Thorgrem schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:14:
Vandaag de nieuwe firmware geïnstalleerd. De nieuwe functies nog niet uitgeprobeerd. Wat het leukste is is dat mijn sensor bij de evf het weer doet, was het schijnbaar toch een software probleempje. Ben er blij mee. En de focus stacking functie zal ook wel van pas komen.
olympus neem ik aan?

De G80 heeft ook een firmware update gehad, v1.3.
( ik denk gooi t even in de groep want ik kwam er ook bij toeval achter. 😀)

Klopt, Olympus. Voor de E-M1 II, E-M5 II en Pen-F Is er een firmware update.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:03

Rannasha

aka "Species5618"

Wow, veel nuttige wijzigingen in de nieuwe firmware.
  • Pro-Capture buffer vergroot van 14 naar 35 frames. Zeer welkom, want met een hoge fps moet je nog steeds heel snelle reactietijd hebben met slechts 14 frames. Met 35 frames heb je een halve seconde om te sluiter in te drukken met de maximale fps van 60.
  • Pro-Cap H kan nu gebruikt worden i.c.m. FT lenzen. Hoewel ik vrijwel altijd de mFT 12-40/2.8 erop heb zitten, is het fijn dat ik nu de rest van mijn lenzen ook kan gebruiken in deze modus.
  • Small AF target. Eindelijk. Het AF target was regelmatig toch wat te groot, wat potentiele missers oplevert. Deze optie is veel om gevraagd vermoed ik.
  • 100% zoom in image playback. Ook erg nuttig, de huidige zoom-niveaus zijn niet echt veelzeggend.
  • Kleinere verbeteringen: C-AF upgrades, betere stabilisatie bij video's, en nog wat meer.
Een mooie lijst aan wijzigingen. Vanavond maar eens even updaten.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:40
Ik zou zeggen dat voor velen de c-af verbeteringen niet onder kleine verbeteringen vallen overigens :P

Ik heb sinds kort ook deze camera, dus goede timing deze update, al is het meeste voor mij niet zo heel spannend. Pro capture nog niet gebruikt en ook niet in het bezit van pro lenzen verder. Dan valt het meeste al af, haha. Ik ben wel benieuwd naar die fisheye compensatie btw. Werkt helaas (weer) alleen met hun eigen pro lens.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17:18
Vraag, mijn vrouw en ik hebben destijds de eerste digitale PEN ep-1 gekocht met een standaard lens. Op de een of andere manier zijn na verloop van tijd de foto’s meer en meer gemaakt door onze smartphone camera’s. Toch mis ik de mooie rijkheid van de foto’s van de PEN.

Destijds was het wachten op goede lenzen, die waren er toen nog nauwelijks. Omdat ik vandaag de pen weer eens vond was ik benieuwd of er een kleine lichtsterke wide lens te koop is (misschien zelfs al tweedehands?) zodat we de camera portable maken en we hem weer gaan gebruiken. Of is de camera te oud en kunnen we beter (prijstechnisch) in een ander soort camera investeren? Zijn er beltaalbare lenzen te koop? Wij zijn niet op zoek naar superobjectieven, maar juist naar een goedkope krachtige wide lens (lager dan 14mm?)

Ik hoop dat jullie met al de ervaring ons hierbij kunnen helpen. Bij voorkeur eerlijk antwoord 😀
Wat is je definitie van goedkoop?
Er zijn inmiddels meer dan genoeg objectieven te verkrijgen. Of de E-P1 het waard is? Hij is wat langzaam qua focus en de 12mp sensor is wat oud. Maar die sensor in combinatie met de jpeg engine van Olympus kan toch wel voor geweldig kleurrijk resultaat zorgen. Zolang het te fotograferen object maar niet al te veel beweegt.

• -Sander-
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:36

-Sander-

///M Powerrrrrr

Schroef er een 14-1442EZ op en je stopt hem zo in je jaszak!

Tikfoutje :P

-Sander- wijzigde deze reactie 18-03-2018 12:42 (17%)

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 14-10 06:20
quote:
14-42EZ bedoel je.
Verder mee eens.

gezocht: Panasonic GM5

• wowly
Ha volgens mij zit die er op 😁 vind hem alleen niet wide genoeg icm slechte lichtsterkte.....

Met goedkoop bedoel ik sub 300 euro..... Ik zie bedragen voorbij komen van lenzen die wij niet kunnen verantwoorden in ons gezinnetje

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
wowly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:19:
Ha volgens mij zit die er op 😁 vind hem alleen niet wide genoeg icm slechte lichtsterkte.....

Met goedkoop bedoel ik sub 300 euro..... Ik zie bedragen voorbij komen van lenzen die wij niet kunnen verantwoorden in ons gezinnetje
De Panasonic 12-32 is een kittens die net iets wijder is. Anders kom je op primes uit. Zelf vond ik de 12mm f2.0 geweldig. Uiteindelijk weg gedaan om een ander objectief te kunnen kopen. Maar die vind je me5 wat zoeken wel voor 300 2e hands in goede conditie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hatsa
De 12-32 is ook niet echt lichtsterk. Wel lekker klein.

Niet zo wide, maar wel lichtsterker: de Panasonic 14mm f2.5 ii? Is nu 274 bij Bol.com, en misschien ook wel goedkoper tweedehands te vinden.

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Wat is het toch lastig om een keuze te maken...

Zit heel erg te twijfelen tussen de Panasonic Lumic DMC-G80 en Panasonic Lumix DC-G9 en dan vooral kijkend naar het langere termijn.
Ik wil fotograferen maar ook filmen en zal als eerste lens willen beginnen met de Panasonic Lumix GX Vario 12-35mm f/2.8 II Asph. Power OIS.

Ik heb bijvoorbeeld ook gekeken naar de Panasonic Lumix GX80 of zijn opvolger Panasonic Lumix GX9, maar die vallen af omdat die geen ingang hebben voor een microfoon.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
wowly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:51:
Vraag, mijn vrouw en ik hebben destijds de eerste digitale PEN ep-1 gekocht met een standaard lens. Op de een of andere manier zijn na verloop van tijd de foto’s meer en meer gemaakt door onze smartphone camera’s. Toch mis ik de mooie rijkheid van de foto’s van de PEN.

Destijds was het wachten op goede lenzen, die waren er toen nog nauwelijks. Omdat ik vandaag de pen weer eens vond was ik benieuwd of er een kleine lichtsterke wide lens te koop is (misschien zelfs al tweedehands?) zodat we de camera portable maken en we hem weer gaan gebruiken. Of is de camera te oud en kunnen we beter (prijstechnisch) in een ander soort camera investeren? Zijn er beltaalbare lenzen te koop? Wij zijn niet op zoek naar superobjectieven, maar juist naar een goedkope krachtige wide lens (lager dan 14mm?)

Ik hoop dat jullie met al de ervaring ons hierbij kunnen helpen. Bij voorkeur eerlijk antwoord 😀
Waarom moet de lens lichtsterk zijn?
Ik weet deze lenzen:
Olympus 9-18mm, niet lichtsterk, 500 euro, geen stabilisatie
kitlens 12-60mm, 200 euro, niet lichtsterk

Als je je gelukkig voelt met het leven dat je hebt, en een beetje aandacht besteedt aan jezelf en aan je gezondheid, dan zit je bij het overgrote deel van de vrouwen al zo goed als geramd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04 17:48
quote:
Salvatron schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:19:
[...]
Waarom moet de lens lichtsterk zijn?
Anders is er geen reden voor een upgrade t.o.v. de kitlens.

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Kerstbom schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Anders is er geen reden voor een upgrade t.o.v. de kitlens.
Scherpte vinden veel mensen ook belangrijk. Daarnaast heeft de lens wel meer minder goede optische eigenschappen. De lens is vooral compact en goedkoop (als kitlens), maar verder houdt het op.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
wowly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:19:
Waarschijnlijk heb je de eerste versie van de 14-42mm. Die staat bekend om zijn traagheid. Later is er een versie II gekomen die echt een stuk sneller scherp stelt. Daarna kwam er een versie II R die enkel cosmetisch veranderde. De 14-42 EZ die hier genoemd wordt is een gemotoriseerde zoom verpakt in een pancake design.

• wowly
Ah, dus een betere versie eigenlijk.
Ik ben niet zo geïnteresseerd in vignettering, super scherpte en dat soort zaken, wel in prijs en vooral focus icm goede lichtsterkte. Die is best een minpunt bij mijn (idd 1e versie) 14-45 lens. Je kunt alleen in daglicht goede foto's maken, anders is een flitser noodzakelijk en dan is het hele idee van compacte snelle praktische camera weer weg.

Die lens van thormgren , welke is dat precies? F2 bij 12mm is best lichtsterk toch? Zou 12 een verbetering zijn qua fov tov de 14? Of is dat te weinig, of net genoeg?
quote:
wowly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:42:
Ah, dus een betere versie eigenlijk.
Ik ben niet zo geïnteresseerd in vignettering, super scherpte en dat soort zaken, wel in prijs en vooral focus icm goede lichtsterkte. Die is best een minpunt bij mijn (idd 1e versie) 14-45 lens. Je kunt alleen in daglicht goede foto's maken, anders is een flitser noodzakelijk en dan is het hele idee van compacte snelle praktische camera weer weg.

Die lens van thormgren , welke is dat precies? F2 bij 12mm is best lichtsterk toch? Zou 12 een verbetering zijn qua fov tov de 14? Of is dat te weinig, of net genoeg?
Ik heb hem gekocht omdat ik 14mm net niet wijd genoeg vond voor in bijvoorbeeld kerken op vakantie. Ook voor landschappen vond ik 14mm net niet wijd genoeg. f/2.0 heb ik als lekker snel ervaren. Bijkomstig voordeel vond ik dat het objectief gewoon heel erg mooi gemaakt is, voelt zeer degelijk aan. Nu ik eraan terugdenk zou ik graag dit objectief weer terug willen of toch een 17mm als walkaround... lastig.

• wowly
Precies wat je zegt is wat ik zoek en waarom: 14 is het net niet. Even gekeken naar de prijzen maar oeps! Dat zijn stevige prijzen!

is er ook nog een mogelijkheid om andere objectieven te gebruiken met bv een adapter-ring oid?

• tommyz
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:42
Je zou ook de Samyang 12mm F2.0 kunnen overwegen. Niet native Micro Four Thirds en daardoor wat groter dan de Olympus 12mm F/2, maar wel lichtsterk en een heel stuk goedkoper :) P.S.: Het is wel een MF lens.

tommyz wijzigde deze reactie 19-03-2018 13:11 (8%)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M1 II | 7.5 F2 | 7.5 3.5 | 12-40 2.8 | 15 1.7 | 25 0.95 & 1.4 | 75 1.8 | Canon 6D + 5D mk II | 16-35 F4 L IS | 35 1.4 ART | 85 1.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
Universal Creations schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Scherpte vinden veel mensen ook belangrijk. Daarnaast heeft de lens wel meer minder goede optische eigenschappen. De lens is vooral compact en goedkoop (als kitlens), maar verder houdt het op.
Die 14-42EZ heeft minder goede optische eigenschappen inderdaad, andere kitlenzen worden wel als erg goed getest in verschillende reviews (12-32 & 14-42 II bijv., of de 12-60mm is geloof ik ook goed.)

• wowly
Ik ben naar de fotospeciaalzaak gegaan om te overleggen wat ik ermee moet doen.
Conclusie: niet voldoende pecunia om voor betere lenzen te gaan en besloten hem te verkopen voor een fractie van wat hij ons destijds heeft gekost. En dan een compactcamera aan te schaffen welke een groter bereik heeft.

Hopelijk heeft iemand er veel plezier aan om de beginselen van het fotograferen met verwisselbare lenzen in compact formaat op te starten, of is reeds aan het verzamelen geraakt en heeft nog een plaatsje voor de allereerste originele digitale PEN die geleverd werd in 2009. In overleg met de speciaalzaak een prijs gesteld die volgens hen zeer scherp is voor de kwaliteit van deze camera (150 euro)

Superdaantje wijzigde deze reactie 20-03-2018 20:08 (11%)
Reden: Geen V&A

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een om-d em10 mk2 en het lijkt of er ineens een instelling is veranderd. Ik fotografeer in A mode en als ik aperture, exposure of focal length verander kiest de camera ervoor om de iso te veranderen terwijl de ss op 320 blijft. Ik heb de maximale iso op 4000 gezet, maar toch heb ik liever dat ie die laag houdt en de ss verlaagt naar 80 ofzo. Ik heb het hele menu doorzocht, maar ik kan niks vinden. Vergis ik me zo en is dit normaal, of heb ik toch onbewust iets veranderd?

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

@DirtyBird Meestal is de sluitertijd afhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens. Gebruik je een tele(zoom)lens?
Als workaround kan je natuurlijk de maximum ISO lager zetten.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:53

DirtyBird

Praktiserend denker

@kpg Ja het is een 40-150mm. Ik heb vooral het idee dat ie eerst meer prio gaf aan het veranderen van de sluitertijd. Ik kan de maximum iso wel omlaag zetten, maar dan blijf ik zo aan het instellen in elke situatie. Maargoed, misschien heb ik het gewoon verkeerd :p ik hoopte dat ik een instelling over het hoofd zag.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Met een kortere lens neemt hij waarschijnlijk een langere sluitertijd.
Als je volledige controle wil hebben over de sluitertijd, kan je beter in S of M modus schieten.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

iemand enig idee of er een alternatief is met stabilisatie voor de olympus 9-18 groothoek mft?

https://www.olympus.nl/si...d_9_18mm_14056/index.html

Die van olympus lijkt de goedkoopste keuze te zijn (500 euro nieuw, 300 euro 2ehands) maar heeft geen stabilisatie.

Panasonic heeft 2 mft groothoeklenzen maar die zijn veel duurder, hebben ook geen stabilisatie, en zijn ook veel zwaarder.

Maar misschien is stabilisatie niet nodig bij zo'n groothoeklens.

Bij een groothoek is stabilisatie idd minder van belang. Wel op de sluitertijden letten, maar dat is eigenlijk een algemene tip die altijd opgaat. Veel camera's van Panasonic hebben tegenwoordig ook IBIS.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Ik ben niet echt onder de indruk van de hoeveelheid beschikbare lenzen en de prijzen van het MFT-platform. Ik heb de indruk dat het canon-dslr-platform meer lenzen beschikbaar heeft waaronder lenzen met lagere prijzen.

quote:
Salvatron schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:12:
Ik ben niet echt onder de indruk van de hoeveelheid beschikbare lenzen en de prijzen van het MFT-platform. Ik heb de indruk dat het canon-dslr-platform meer lenzen beschikbaar heeft waaronder lenzen met lagere prijzen.
Is dit een reactie op iemand?
Anyway; 'natuurlijk' heeft het Canon platform meer lenzen beschikbaar, want het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar daar zitten ook veel lenzen tussen van middelmatige kwaliteit, met luidruchtige autofocus etc. De mooie lenzen zijn over het algemeen ook prijzig, en bovendien veel groter en zwaarder dan MFT lenzen, en dan komt de bulk van de DSLR er nog bij t.o.v. een MFT camera.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
kpg schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:23:
[...]

Is dit een reactie op iemand?
Anyway; 'natuurlijk' heeft het Canon platform meer lenzen beschikbaar, want het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar daar zitten ook veel lenzen tussen van middelmatige kwaliteit, met luidruchtige autofocus etc. De mooie lenzen zijn over het algemeen ook prijzig, en bovendien veel groter en zwaarder dan MFT lenzen, en dan komt de bulk van de DSLR er nog bij t.o.v. een MFT camera.
Nee, was een gewone opmerking. Ik heb zowel een canon dslr als een panasonic G5, het gewichtsverschil: de canon body is circa 500 gram, de G5 is circa 400 gram. Ook de lenzen schelen circa 100 gram. Dit is maar 200-250 gram verschil, de canon weegt body+groothoeklens circa 780 gram, de G5 zou circa 580 gram wegen. Qua gewicht scheelt het dus niet zoveel.

Hier is een canon groothoek van circa 250 euro:

https://www.canon.nl/lens...mm-f-4-5-5-6-is-stm-lens/

Die olympus heeft imo een handiger bereik voor stadsfotografie, maar die canon heeft ook nog stabilisatie en wordt als goed getest in reviews. Dus je ziet hier dat een kwalitatief goede canon groothoekzoom-lens maar 250 euro kost, terwijl de goedkoopste MFT-groothoeklens meer dan 500 euro kost (nieuwprijzen). Ook de plastic fantastic van Canon (50mm) kost circa 100 euro, terwijl een MFT equivalent een stuk duurder is. Dus MFT heeft wel goede lenzen beschikbaar, maar wel behoorlijk duur imo.

@Salvatron
Je vergelijk een van de lichtste Canon DSLR's (al noem je niet welke) met een relatief grote MFT camera. Idem voor de lenzen: natuurlijk kan je Canon lenzen vinden die kleiner zijn dan sommige MFT lenzen. De kracht van MFT is dat je dezelfde body ook met een compacte prime lens kan gebruiken, en dat je bovendien steeds vaker IBIS hebt (altijd bij Olympus).

Verder ligt het helemaal aan je toepassingen wat beter is. Heb je maximale resolutie, high-ISO kwaliteit en minimale scherptediepte nodig, dan wint FF of evt. APS-C van MFT.
Wil je iets wat makkelijk meeneemt, dan is MFT veel geschikter. Idem voor video.
Voor de Canon nifty fifty heb je een mooi alternatief in de Panasonic 25mm f1.7, die niet veel duurder is. Maar dan heb je wel een veel kleinere lens en super snelle/stille AF.

Dus ja: als gewicht voor jou niet belangrijk is en de technische voordelen van MFT (IBIS, AF, video, OVF) voor jouw gebruik niet relevant zijn, dan kan het zijn dat je met Canon goedkoper uit bent :)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
kpg schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:48:
@Salvatron
Je vergelijk een van de lichtste Canon DSLR's (al noem je niet welke) met een relatief grote MFT camera.
canon 1100d, inderdaad wel een grote mft camera.

quote:
Salvatron schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:37:
[...]

Nee, was een gewone opmerking. Ik heb zowel een canon dslr als een panasonic G5, het gewichtsverschil: de canon body is circa 500 gram, de G5 is circa 400 gram. Ook de lenzen schelen circa 100 gram. Dit is maar 200-250 gram verschil, de canon weegt body+groothoeklens circa 780 gram, de G5 zou circa 580 gram wegen. Qua gewicht scheelt het dus niet zoveel.
2 camera's uit een verschillend segment. Zet de Canon concurrent van de G5 destijds er eens tegenover en je zal zien dat het verschil aanzienlijk is. Het verschil tussen 400 en 500 gram is overigens ook al 25%.
quote:
Hier is een canon groothoek van circa 250 euro:

https://www.canon.nl/lens...mm-f-4-5-5-6-is-stm-lens/
Leuk objectief voor een heel mooi bedrag. Door de veel grotere afzetmarkt kan Canon dit soort dingen doen. Elk systeem heeft verder wel objectieven die er qua prijs/kwaliteit tussenuit springen. Wat ik dan weer spijtig vind van Canon APS-C is dat je als tweederangs consument wordt behandeld. Zodra je wat leukere objectieven wilt wordt je richting FF gedwongen.
quote:
Die olympus heeft imo een handiger bereik voor stadsfotografie, maar die canon heeft ook nog stabilisatie en wordt als goed getest in reviews.
Elke Olympus body en tegenwoordig heel veel Panasonic body's hebben IBIS en dan is de lens dus ook gestabiliseerd. De Oly wordt overigens ook prima gereviewed.
quote:
Dus je ziet hier dat een kwalitatief goede canon groothoekzoom-lens maar 250 euro kost, terwijl de goedkoopste MFT-groothoeklens meer dan 500 euro kost (nieuwprijzen).
Als de prijs voor jou de belangrijkste factor is dan zou ik zeker voor de Canon gaan. Ik heb echter liever (ook voor een meerprijs) een compacter systeem.

http://camerasize.com/compact/#98.424,521.96,ha,t
quote:
Ook de plastic fantastic van Canon (50mm) kost circa 100 euro, terwijl een MFT equivalent een stuk duurder is. Dus MFT heeft wel goede lenzen beschikbaar, maar wel behoorlijk duur imo.
Die plastich fantastic is niet te vergelijken met MFT objectieven. Komt ook al weer uit 1991. Filmen met een stille focusmotor kan je dan al wel helemaal vergeten. En ik denk dat hij ook een vrij (luidruchtige) langzame focus heeft.
@Thorgrem Ik ben het bijna helemaal eens met je bericht, maar 1 kleine opmerking: de plastic fantastic STM kan heel prima stil en vlot focussen en wordt hiervoor juist geprezen door videografen die met de dual pixel autofocus van Canon werken.

Zeiss 21mm f/2.8

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:03:
@Thorgrem Ik ben het bijna helemaal eens met je bericht, maar 1 kleine opmerking: de plastic fantastic STM kan heel prima stil en vlot focussen en wordt hiervoor juist geprezen door videografen die met de dual pixel autofocus van Canon werken.
Fijn om te horen dat een lens uit 1991 stil kan focussen. Dat zal wel een van de weinigen zijn dan. Over het algemeen hoor ik vrij dramatische verhalen over oude AF zoomobjectieven mbt filmen.
@Universal Creations De STM is redelijk, maar vind ik zowel qua snelheid als qua geluid toch echt onderdoen voor de concurrentie (Sony 35mm f1.8 OSS, Panasonic 25mm f1.7, Fujinon 35mm f2 om er een paar te noemen).
Voor video (tenzij actie) met een externe mic prima, maar voor fotografie gaat mijn voorkeur naar Canon USM of de genoemde concurrentie.
Dat is een ander verhaal natuurlijk. Daarvoor heeft Canon nu ook nano-usm, al passen ze het heel weinig toe. Maar goed... dit is het mft topic ;) Ik zal dus niet teveel over Canon lenzen babbelen. Ik ben toch een Sigma Fanboy ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Dat geluid is alleen relevant als je filmt, mij kan het niet schelen als zo'n lens geluid maakt.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:56
quote:
Thorgrem schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:11:
[...]

Fijn om te horen dat een lens uit 1991 stil kan focussen. Dat zal wel een van de weinigen zijn dan. Over het algemeen hoor ik vrij dramatische verhalen over oude AF zoomobjectieven mbt filmen.
De STM komt niet uit ‘91? :?

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:51

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wellicht goed idee om discussie m.b.t. Canon elders te voeren. Indien gewenst kan ik de reacties afsplitsen in eigen topic. Just send me DM als dit gewenst is ;)

Vanaf hier dan gelieve weer te posten over MFT (y)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

iemand ervaring met de : Panasonic MFT 45-200mm F/4.0-5.6 Lumix G Vario Power OIS Mark II?
De 90-400mm EFL kan net je wel of niet moeten wisselen betekenen. Een 14-140mm (28-280mm) kan sosms net te kort zijn of een 100-300mm net te lang.
Hoe verhoud hij zich met een 14-140mmii iq wise?

Het is een interessante keuze indien je de pro-lensen te gortig vind.
De versie 1 was niet zo goed geloof ik. maar als de twee net zo verbetert is als de 14-140mm i vs ii en de 100-300mm i vs ii dan zou dit nog best een keuze kunnen zijn als pair met een 12-60mm
Beetje jammer dat dan de 14-140mmii een beetje klem komt te zitten maar even snel van 14-140mm of 12-60mm naar 100-300mm swappen of gewoon de 45-200mm mounten en klaar mooie stof en regen dichte set ...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik was net even aan het kijken op de officiele site van ons geliefde systeem;
http://www.four-thirds.org/en/microft/lens_chart.html

Viel me op dat de Olympus 17mm f2.8 en 12-50 niet meer in productie zijn. Is het gebruikelijk in cameraland dat dit soort zaken niet gecommuniceerd worden?
https://www.43rumors.com/...-announced/#disqus_thread

Die zag ik niet aankomen. Zit ook niet in videografie. Ziet eruit als een beest en lijkt me serieuze competitie voor de GH5s voor een behoorlijk aantrekkelijke prijs.

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 00:22
Gaaf ding! Prima prijs. Ik kon alleen niks vinden over eventuele stabilisatie.

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12-10 20:40
quote:
ferrywijn schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 00:43:
Gaaf ding! Prima prijs. Ik kon alleen niks vinden over eventuele stabilisatie.
Ik geloof net als de GH5S geen IBIS, desondanks een veel goedkoper alternatief voor de GH5S. Twijfel ook om deze aan te schaffen voor lowlight situaties waarbij mijn GH5 vaak net te kort schiet.

hier

• Sjiebert
  • Laatst online: 22:51
Ik loop sinds kort tegen het probleem aan dat mijn EM5 Mark II op random ogenblikken automatisch overschakelt van single shot naar sequential shooting. Alle instellingen behalve die kan ik dan nog veranderen. Enige mogelijkheid om de boel terug op single shot te zetten, is de camera resetten.

De nieuwe firmware heb ik nog niet geïnstalleerd, misschien dat het daarmee opgelost wordt. Maar is er iemand die tegen ditzelfde probleem is aangelopen en een oplossing heeft?
quote:
Sjiebert schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:56:
Ik loop sinds kort tegen het probleem aan dat mijn EM5 Mark II op random ogenblikken automatisch overschakelt van single shot naar sequential shooting. Alle instellingen behalve die kan ik dan nog veranderen. Enige mogelijkheid om de boel terug op single shot te zetten, is de camera resetten.

De nieuwe firmware heb ik nog niet geïnstalleerd, misschien dat het daarmee opgelost wordt. Maar is er iemand die tegen ditzelfde probleem is aangelopen en een oplossing heeft?
Vervelend probleem. Ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad.
Ik heb mijn E-M5 II echter wel gekocht met een vreemd (eigenlijk niet) functionerende EVF sensor. De update heeft dat hele probleem verholpen. Het kan dus best zijn dat ook jouw probleem wordt verholpen met de nieuwe firmware.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Kun je een lenspen gewoon gebruiken om de sensor schoon te maken? Op dit forum zijn er mensen die daar de lenspen voor gebruiken maar in de fotozaak raden ze het af. Enig idee?

Sommige lenspennen laten sporen achter. Misschien overbodig, maar gebruik nooit de lenspen die altijd in je tas zit.

Zeiss 21mm f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Die lenspen heeft redelijk goed gewerkt, er zijn nog een paar stofjes maar met een groot diafragma zie je dit niet of nauwelijks.

Vraag: waarom is er geen verschil te zien in scherptediepte bij een klein en groot diafragma? F3.5 is scherp, terwijl een groot diafragma juist een kleine scherptediepte zou moeten geven. Lens: 14-42 kitlens. Ik zie weinig verschil in scherptediepte bij verschillende diafragma's. Of werkt de scherptediepte alleen als je meer inzoomt?

Vraag: er lijken stofjes in de lens te zitten, is dit mogelijk en kun je zelf zo'n lens openschroeven en de stofjes verwijderen?

Even heel kort door de bocht (de werkelijkheid is een stuk genuanceerder en ingewikkelder), maar scherptediepte is met een groothoek doorgaans groot. Hoe meer je inzoomt hoe meer achtergrondonscherpte je ook krijgt (achtergrondonscherpte en scherptediepte zijn niet hetzelfde, maar hebben wel vaak een connectie). Achtergrondonscherpte geeft vaak het idee van kleine scherptediepte en is het effect wat je vaak wil zien.
Stofjes in de lens kun je beter laten zitten. Een dergelijke lens opschroeven is vragen om grote problemen. Om je een idee te geven van een vergelijkbare lens van Sony:

Zeiss 21mm f/2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Universal Creations schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:09:
Sommige lenspennen laten sporen achter. Misschien overbodig, maar gebruik nooit de lenspen die altijd in je tas zit.
Die van mij zit altijd in een sealzakje. Zo stofvrij mogelijk. :)
Maar ik zou niet snel gaan poetsen op mn sensor daarmee. (kwasten? misschien)
Ik denk dat ik eerst bij een vuile sensor mee kijk in een fotowinkel hoe dat gaat en zo'n speciale swab stick koop.

Swabsticks werken het beste. Je krijgt dan het meeste van je sensor af. Maar gebruik ze alleen als het nodig is. Probeer eerst andere middelen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
copykat schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:43:
[...]

Die van mij zit altijd in een sealzakje. Zo stofvrij mogelijk. :)
Maar ik zou niet snel gaan poetsen op mn sensor daarmee. (kwasten? misschien)
Ik denk dat ik eerst bij een vuile sensor mee kijk in een fotowinkel hoe dat gaat en zo'n speciale swab stick koop.
volgens mij zit de sensor achter een glasplaatje, dus eigenlijk maak je de glasplaat schoon en niet de sensor, althans, dat denk ik.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Salvatron schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:37:
[...]

volgens mij zit de sensor achter een glasplaatje, dus eigenlijk maak je de glasplaat schoon en niet de sensor, althans, dat denk ik.
het glasplaatje is onderdeel van de sensor. kras op glasplaatje is zichtbaar in image. En het zit vermoedelijk vast op de sensor. (het is volgens mij het colimator oppervlak waar IR en UV word geblokt en het licht "parallel" gebracht wordt om via de CFA naar de lichtgevoelige "pixel".)
Zoek maar eens op "fotocamera sensor"

(al heb ik wel eens gelezen over iets wat tússen sensor en "iets" zat waardoor ze het niet weg konden poetsen dus ik kan het mis hebben en dat "ze" nog een glasplaatje er voor geplaatst hebben als bescherming.)

Hoe dan ook poetsen op het sensor oppervlak is risicovol en beschadiging is aannemelijk indien je het verkeerd aanpakt. (ondanks de how to youtube's neig ik nog steeds naar een cleanerservice in een fotowinkel waar ik aan mag nemen dat er enige "garantie" zit op onbedoeld beschadigen door hun met schoonmaken. (gelukkig nog niet nodig gehad. :+ )

In al die jaren (sinds de E-PL1) nog nooit een sensor hoeven reinigen. Wel gewoon objectieven gewisseld in de buitenlucht, ook op het strand enzo.

De automatische sensorreiniging doet altijd goed zijn werk als het (sporadisch) nodig is. Hoe er rekening mee dat dit systeem ook kapot kan bij onkundig reinigen. Als ik een vieze sensor had was ik zeker niet zelf gaan knutselen maar had hem gewoon laten reinigen.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:25
quote:
Thorgrem schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:38:
In al die jaren (sinds de E-PL1) nog nooit een sensor hoeven reinigen. Wel gewoon objectieven gewisseld in de buitenlucht, ook op het strand enzo.
Ik moest laatst de sensor van mijn Lumix GM5 wel schoonmaken, ik was zo stom om lenzen te wisselen in de vochtige warme buitenlucht (vakantie) terwijl de camera uit een kamer met airco kwam. Ik kreeg meteen condens op de sensor en dat bleef je zien, ook na drogen. Met deze kit ging het trouwens prima.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Kun je aps-c cleaning swabs ook gebruiken voor MFT sensoren? De fotozaak heeft me APS-C sensor cleaning swabs 16mm gegeven.

op die site staat zo te zien van wel:
edit:
https://www.cameratools.n...-aps-c-cleaning-swab-kit/

16mm kan ook goed gebruikt worden voor de Micro Four Thids sensor die bijvoorbeelde de volgende merken hebben:

Dan is de vraag waarom ze speciaal voor MFT cleaning swabs hebben:

https://www.cameratools.n...o-ildc-cleaning-swab-kit/

de VSGO Swabs aan, deze schoonmaak kit wordt geleverd met 12 x de 12mm Sensor Swabs die 100% betrouwbaar zijn om de Sensor schoon te maken. 16mm kan ook goed gebruikt worden voor de Micro Four Thids sensor die bijvoorbeelde de volgende merken hebben:

Salvatron wijzigde deze reactie 18-04-2018 12:53 (74%)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Ik heb de mft sensor schoongemaakt met 2 16mm swabs en 2 druppels vloeistof op de swabs, blijkt prima te kunnen en uiteindelijk lijkt de sensor goed schoon te zijn geworden met de lenspen en deze 2 swabs. Er is nog her en der een vlekje te zien, maar dit zou ook door de lens kunnen komen aangezien waar stofjes in zitten. Bij de fotozaak kwamen ze nog met een horrorverhaal over iemand die teveel vloeistof op de swab had gedaan en zijn fototoestel weg had kunnen gooien, maar het schoonmaken van de sensor gaf bij mij weinig problemen.

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Heren,

Ik ben deze week weer eens een rondje gaan lopen met mijn (nog steeds) nieuwe aanwinst. Ik kwam er achter dat bij de autofocus de camera steeds aan het zoeken is. Hoe kan ik dit voorkomen? Hij blijft scherpstellen en gaat daarbij constant over het scherpste punt heen en weer terug. Doe ik nou iets verkeerds? Ik kan op internet niet echt iets vinden hierover.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

quote:
stevens20 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:27:
Heren,

Ik ben deze week weer eens een rondje gaan lopen met mijn (nog steeds) nieuwe aanwinst. Ik kwam er achter dat bij de autofocus de camera steeds aan het zoeken is. Hoe kan ik dit voorkomen? Hij blijft scherpstellen en gaat daarbij constant over het scherpste punt heen en weer terug. Doe ik nou iets verkeerds? Ik kan op internet niet echt iets vinden hierover.
Je focust met 1 punt? Op iets met contrast, dus geen egaal vlak? Dan zou het goed moeten gaan. Als je de camera laat kiezen, of je richt op iets egaals, of het is te donker, dan gaat de camera hunten.

Zeiss 21mm f/2.8

• AdmiralSnipe
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:01
quote:
stevens20 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:27:
Heren,

Heb je 'm wellicht op continuous autofocus staan?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tool_time
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-08 19:21
Dag dames en heren,

Deze week een tweedehands gx80 met 12-32 voor 349euro kunnen kopen bij Hanskeuzekamp....volgens mij wel heel erg scherp geprijsd omdat de camera als nieuw is!

maar ik heb ook nog een sony A6000 met sigma 16mm 1.4 waar ik heel blij mee ben voor video en fotos, sinds de sigma erop zit zijn bijna alle fotos in alle omstandigheden goed en snel te schieten. Alleen de compactheid is weg met de Sigma lens erop (het is gewoon een zwaar ding) dus nu ligt mijn Pentax K5 een beetje te niksen terwijl dat nu qua gevoel dezelfde grootte en gewicht heeft, met als voordeel voor de Sony de videofunctie en gebruiksgemak. Dus wat begon als een leuke moderne camera erbij destijds met de 16-50mm sony kitlens, die ik nu verkocht heb voor de Sigma eindigt met ambivalent gevoel over wat ik nu wil houden....of weer een leuke prime lens bij de Panasonic kopen (in het verleden een GF2 met 14mm 2.5 gehad die erg goed was) of een kleinere prime bij de Sony a6000. Ik film graag autos en daardoor heb ik het M43 systeem wat ik in het verleden had verkocht(had ook een Pana G5,G6,G7) omdat het autofocus niet goed kan meekomen, Met een A6000 en 16-50 kitlens is dat gewoon supergoed. Maar de fotos met die kitlens waren het soms net niet.

Dit wordt weer een lang verhaal waar hopelijk nog touw aan vast te knopen valt...maar mijn idee is dus om de sony met sigma lens te verkopen, alleen wat mij tegenhoud is de toch betere alround kwaliteit van deze combi,maar het gewicht en grootte vallen nu tegen.

Oh ja.. en laatst ook nog een Olympus Stylus 1 gekocht welke erg fijne resultaten geeft.

er is ook nog een optie om alles te houden...en loopt de hobby gewoon uit de hand..

verzameling nu:
Pentax K5 met 35mm 2.4, 16-45 f4 en 55-300mm, 35mm +50mm analoge prime.
Sony A6000 met Sigma 16mm 1.4
Panasonic GX80 12-32mm
Olympus stylus 1

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
tool_time schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:05:
Dag dames en heren,

Deze week een tweedehands gx80 met 12-32 voor 349euro kunnen kopen bij Hanskeuzekamp....volgens mij wel heel erg scherp geprijsd omdat de camera als nieuw is!

maar ik heb ook nog een sony A6000 met sigma 16mm 1.4 waar ik heel blij mee ben voor video en fotos, sinds de sigma erop zit zijn bijna alle fotos in alle omstandigheden goed en snel te schieten. Alleen de compactheid is weg met de Sigma lens erop (het is gewoon een zwaar ding) dus nu ligt mijn Pentax K5 een beetje te niksen terwijl dat nu qua gevoel dezelfde grootte en gewicht heeft, met als voordeel voor de Sony de videofunctie en gebruiksgemak. Dus wat begon als een leuke moderne camera erbij destijds met de 16-50mm sony kitlens, die ik nu verkocht heb voor de Sigma eindigt met ambivalent gevoel over wat ik nu wil houden....of weer een leuke prime lens bij de Panasonic kopen (in het verleden een GF2 met 14mm 2.5 gehad die erg goed was) of een kleinere prime bij de Sony a6000. Ik film graag autos en daardoor heb ik het M43 systeem wat ik in het verleden had verkocht(had ook een Pana G5,G6,G7) omdat het autofocus niet goed kan meekomen, Met een A6000 en 16-50 kitlens is dat gewoon supergoed. Maar de fotos met die kitlens waren het soms net niet.

Dit wordt weer een lang verhaal waar hopelijk nog touw aan vast te knopen valt...maar mijn idee is dus om de sony met sigma lens te verkopen, alleen wat mij tegenhoud is de toch betere alround kwaliteit van deze combi,maar het gewicht en grootte vallen nu tegen.

Oh ja.. en laatst ook nog een Olympus Stylus 1 gekocht welke erg fijne resultaten geeft.

er is ook nog een optie om alles te houden...en loopt de hobby gewoon uit de hand..

verzameling nu:
Pentax K5 met 35mm 2.4, 16-45 f4 en 55-300mm, 35mm +50mm analoge prime.
Sony A6000 met Sigma 16mm 1.4
Panasonic GX80 12-32mm
Olympus stylus 1
Goed verhaal, maar wat is nu eigenlijk je vraag ? :P

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tool_time
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-08 19:21
twijfel tussen verder gaan met Sony of de Panasonic..of Pentax gedeelte verkopen, ik weet het zelf ook niet meer, omdat de Sony er is pak ik de Pentax bijna niet meer, wat ook zonde is omdat die eigenlijk qua fotos ook hele goede resultaten geeft.maar ja die filmt niet goed.

tool_time wijzigde deze reactie 09-05-2018 23:22 (69%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Je zit in het MFT topic, wat voor antwoord verwacht je van het publiek hier, denk je? ;)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 00:22
Ik heb de Olympus EM5 II en vraag me af of er een instelling is die ik zoek.

Als ik ga filmen druk ik altijd vanuit de fotomodus op filmknop, zodat de opname meteen start en ik niet hoef te switchen tussen de foto- en fotomodus. Het enige nadeel is dat de opname dan soms onder- of overbelicht is. Ik zoek dus een manier om tijdens het filmen de belichting aan te passen. Hebben jullie enig idee waar ik dat kan vinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:32
Ik zag zojuist een micro-SD kaart aanbieding voorbij komen in het centraal aanbiedingen topic: Nu bij bol.com een samsung 64GB SD kaart voor ¤20,- (vanaf ¤20,- gratis verzending) https://www.bol.com/nl/p/...adapter/9200000076912406/

Heeft iemand de ervaring dat deze werkt icm een Panasonic GX85? Op het internet lees ik verhalen dat bij bepaalde Panasonic types het opnemen van video niet goed werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16-10 09:09
Vanochtend al ingehaakt op een oude "vraag" thread van 2016/2017 m.b.t. GX85 vs E-M10 II.

Ik ga morgen aan bij een foto speciaal zaak waar ik hopelijk een werkend demo model van de GX85 kan uitproberen. Ik ben een E-M10 II gewend, welke ik een paar jaar had tot ie gejat werd. Zijn er een paar goede tips waar ik op dien te letten bij de GX85, die ik als Panasonic "leek" wellicht ga missen, terwijl het aan te raden is om te zien of dat bij mij past als Olympus gebruiker? Even los van het menu, want dat is het deel dat ik een beetje ken vanwege een oudere Panasonic compact :)

Ik heb voor mezelf de volgende punten genoteerd:
  • grip
  • EVF (tunnelvisie? rainbow? bevalt het met mijn rechteroog? hoe met het linkeroog i.c.m. touchpad AF)
  • Locatie van de dials
Nog wat karakteristieken van de Panasonic waar ik naar zou moeten kijken om niet op verrassingen te stuiten? Weet niet of er verder zaken zijn die ik als gebruiker van een ander systeem (Olympus) aanneem terwijl het niet vanzelfsprekend is bij Panasonic. Toch zonde als ik er achter kom na een besluit te hebben genomen over de camera.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Gim schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:18:
Vanochtend al ingehaakt op een oude "vraag" thread van 2016/2017 m.b.t. GX85 vs E-M10 II.
Ik heb voor mezelf de volgende punten genoteerd:
  • grip
  • EVF (tunnelvisie? rainbow? bevalt het met mijn rechteroog? hoe met het linkeroog i.c.m. touchpad AF)
  • Locatie van de dials
Nog wat karakteristieken van de Panasonic waar ik naar zou moeten kijken om niet op verrassingen te stuiten? Weet niet of er verder zaken zijn die ik als gebruiker van een ander systeem (Olympus) aanneem terwijl het niet vanzelfsprekend is bij Panasonic. Toch zonde als ik er achter kom na een besluit te hebben genomen over de camera.
Zaken als touchpad AF zijn uit te schakelen, (dus als je door de evf kijkt dat je niet het touchscreen kan bedienen.

En ik ben zelf van van de "1 zone af" die je gewoon over je scherm kan slepen om makkelijk je focuspunt te kiezen.

De rainbow in de evf zou ik niet al te veel op letten, heb er zelf nooit last van gehad, dus als het je jou niet opvalt zou ik er ook niet naar gaan zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:32
@Gim combinatie van gebruik evf en verschuiven AF punt mbv touchscreen zou ik naar kijken.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True