Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 00:13

amphora

Online creatie

Ik heb mijn Pana 20mm paar jaar geleden ook de deur uit gedaan vanwege de trage AF en een irritant banding probleem bij hoge ISO's icm m'n EM5 mk1. Vervangen door Olympus 17mm f/1.8 en geen seconde spijt!

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13:49
Iedereen bedankt voor de reacties. Het is mij duidelijk geworden dat ik niet de Panasonic 20mm moet hebben. Ik ga voor de Olympus 17mm!

Edit: blijkt dit een van de weinige lenzen te zijn die niet in de cashbackactie zit. 😭

ferrywijn wijzigde deze reactie 03-11-2017 14:19 (27%)

Voor de liefhebbers, op 43rumors staan veel afbeeldingen van de nieuwe Panasonic G9 en 200mm f2.8

Thorgrem wijzigde deze reactie 07-11-2017 18:40 (8%)

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Mooie camera, lost met de joystick het voor mij grootste irritatiepunt van de G80 op mbt het verleggen van het focuspunt. lijkt kwa prijs wel een enorme stap te maken vanaf de G7/G80 helaas. Schijnt ook nog groter te zijn dan de GH5, dat is ook wel een minpuntje.

Die lens is leuk, niet voor mij, maar meer native lenzen is altijd goed natuurlijk. Blijkbaar is de 50-200 gesneuveld?

Speedy wijzigde deze reactie 08-11-2017 05:39 (15%)

Flickr | Lego collectie

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 17:18
Wat een bakbeest. Ik vind het erg jammer dat betere specs alleen maar samen lijken te gaan met giga bodies. Ding is bijna even groot als mijn 7D. "Leuke" prijs ook voor die 200 2.8. :o

Over smaak valt niet te twisten, maar damn, wat zijn die pana camera's vaak lelijk zeg. Dit is wel de lelijkste van allemaal iig ;).

Mooie specs, maar ik kijk voorlopig nog even uit naar een soortgelijke camera met mooie specs in een kleiner jasje. Die 20 / 60 fps toestanden hoeven niet per se mee!

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

Dit druppelt uiteindelijk wel door naar kleinere modellen. Zo'n camera is ook niets voor mij, niet in de laatste plaats omdat ik gewoon niet zo'n bedrag uit wil geven aan deze hobby.

• Sjekster
Mja dat doordruppelen geloof ik wel, maar tegen die tijd zijn er weer 10 betere modellen. Het zou gewoon mooi zijn als er een slank model wordt uitgebracht waarvan de specificaties niet worden achtergesteld.

Aan de kant van Olympus bijv. PDAF op een E-M5.3 oid. (keep dreamin')

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:16

copykat

Good copy isn't bad

G9 kopen? Neh vind mn g80 nog veel te leuk. :-)
iemand overigens enig idee wat die switch met de . en .. moet doen? (naast de lens)
Wel grappig dat micro wieltje voor de flitserpower althans in denk dat het daarvoor is.

Het enige wat mn g80 mist is 120fps slowmotion voor die anderhalve keer dat dat leuk is te gebruiken.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Speedy
  • Nu online
Die switch geen idee, misschien iets als de 2x2 switch van Olympus? Maar dan zit hij wel op een rare plek.

Dat "draaiwieltje" is maar een afdekdopje voor de flash sync. De G9 heeft geen interne flits dacht ik gelezen te hebben.

Las op 43rumors trouwens dat je in Europa de grip erbij krijgt als je pre-ordert.

Flickr | Lego collectie

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15-12 23:42
quote:
copykat schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 00:37:
iemand overigens enig idee wat die switch met de . en .. moet doen? (naast de lens)
Het is een function-switch. Waarschijnlijk kun je aan alle fn-buttons twee functies koppelen. De ene functie is actief in de .-stand en de andere in de ..-stand.

• Sjekster
Vind je hem niet groot genoeg zonder de grip? :+

Sjekster wijzigde deze reactie 10-11-2017 08:11 (11%)

• Wkrooshof
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12-12 20:48
Mag advies vragen hier ook?

25 november vlieg ik naar Thailand om de rond te reizen, vanzelfsprekend wil ik daar foto's gaan maken.

Ik heb zelf een Panasonic GF9/GX800/GX850 Met de volgende lenzen:

- (Kitlens) 12-32mm
- 25mm f1.7

Mijn budget is niet zo hoog (lees; zo laag mogelijk). Graag wil ik stad en landschap foto's maken. Ook gaan we naar een Nationaal park (wilde dieren en natuur).

Ik twijfel nu aan de Olympus M Zuiko 40-150mm f4.0-5.6 en vraag me vooral af of het nodig is.

Van lenzen heb ik nog niet heel veel verstand en wil het graag leren. Dus elk advies is welkom

Bij voorbaat dank!

Wkrooshof wijzigde deze reactie 10-11-2017 11:01 (1%)
Reden: Dank toegevoegd

• Merlijn_merlin
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

quote:
Wkrooshof schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:00:
Mag advies vragen hier ook?

25 november vlieg ik naar Thailand om de rond te reizen, vanzelfsprekend wil ik daar foto's gaan maken.

- (Kitlens) 12-32mm
- 25mm f1.7

Mijn budget is niet zo hoog (lees; zo laag mogelijk). Graag wil ik stad en landschap foto's maken. Ook gaan we naar een Nationaal park (wilde dieren en natuur).

Ik twijfel nu aan de Olympus M Zuiko 40-150mm f4.0-5.6 en vraag me vooral af of het nodig is.

Van lenzen heb ik nog niet heel veel verstand en wil het graag leren. Dus elk advies is welkom

Bij voorbaat dank!
Die Olympus tele is best goed maar voor je Panasonic (zonder IBIS) body is een tele met stabilisatie wel aan te raden: dus de Panasonic/ Lumix G Vario 45-150mm f/4-5.6 , rond de 230 euro / of met minder telebereik maar de veel compactere panasonic lumix 35-100mm f4.0-5.6 rond de 300 euro...

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 00:13

amphora

Online creatie

quote:
Merlijn_merlin schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:11:
[...]

Die Olympus tele is best goed maar voor je Panasonic (zonder IBIS) body is een tele met stabilisatie wel aan te raden: dus de Panasonic/ Lumix G Vario 45-150mm f/4-5.6 , rond de 230 euro / of met minder telebereik maar de veel compactere panasonic lumix 35-100mm f4.0-5.6 rond de 300 euro...
Je doet bijna alsof foto's maken zonder IBIS tegenwoordig niet meer mogelijk is :-)
Bij voldoende licht, en je gaat niet naar Thailand voor de regen, is het prima te doen hoor. 1/500 bij f/5.6 zou je makkelijk moeten halen in de zon. Die Olympus lens is wel een stuk goedkoper dan de alternatieven met IS.

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

quote:
amphora schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:23:
[...]

Je doet bijna alsof foto's maken zonder IBIS tegenwoordig niet meer mogelijk is :-)
Bij voldoende licht, en je gaat niet naar Thailand voor de regen, is het prima te doen hoor. 1/500 bij f/5.6 zou je makkelijk moeten halen in de zon. Die Olympus lens is wel een stuk goedkoper dan de alternatieven met IS.
Je hebt wel gelijk.. maar je koopt een lens ook voor na Thailand neem ik aan. Ook bij mindere lichtomstandigheden wil je wel eens foto's maken - denk aan eind van de middag/schemering. Ik weet zeker dat lens-stabilisatie bij telelens dan een godgeschenk is !

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

en de pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS Zwart?

met een beetje geluk ook 2ehands te vinden. niet wr maar zeer fijne lens.
is power ios en dual is2 ( ibis plus power ios) voor als je ooit upgrade naar een ibis panasonic.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Speedy
  • Nu online
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:10:
Vind je hem niet groot genoeg zonder de grip? :+
Vind hem zonder al te groot :+
Maar wellicht ligt dat gewoon aan mijn kleine handen, heb ook bewust niet de grip bij de E-M1.2 gekocht, vond het maar een onhandige houding om hem vast te houden.

De 40-150 is voor het geld een leuke lens, je kan hem voor rond de 150 euro oppikken, de 14-140 zou inderdaad bruikbaarder zijn denk ik, maar die is wel fors duurder. Of je de tele in Thailand veel gebruikt hangt is lastig te bepalen, zelf heb ik in ZO Azië voornamelijk de groothoek (landschappen en de onvermijdelijke tempels) en de lichtsterke prime voor sfeerbeelden 's avonds. De tele meer voor wat wildlife, maar dat vond ik daar niet zo indrukwekkend (tenzij je gedrogeerde tijgers leuk vind). Als je graag portretten neemt is misschien een 45/1.8 een betere keuze voor daar.

Speedy wijzigde deze reactie 10-11-2017 20:43 (44%)

Flickr | Lego collectie

• Kwintessens

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Wkrooshof schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:00:

- (Kitlens) 12-32mm
- 25mm f1.7

Het lijkt me dat je niet meerdere keren per dag "gedwongen wil worden" in de openlucht te wisselen dus een walk around lens met wat zoom factor is dan fijn.
ik heb even voor je gevoel drie lenzen er op geschroeft:
de 12-60mm is bijna even groot als de 14-140mmII
camerasize

Als allrounder is de 14-140mmii een topper. prijs kwaliteit verhouding word bij elke review geprezen. Maar inderdaad moeilijk te vinden voor een leuke prijs
Die 35-100mm (70-200mm efl) is met de (kleine)body beter in verhouding dan die "lompe" 40-150mm.
Wat je ook kan doen is een 35-100mm en een olympus c180 1.7x Teleconverter met een step ring. die effe er opschroeft aan de voorkant als je meer dan 100mm nodig hebt. zo'n tc kan je voor 25 euro wel vinden.(let op image quality neemt af : vignetting, scherpte in de hoeken maar voor een far away shot nog best te doen.)
Voordeel is weegt niks en je hoeft je lens niet te wisselen. :+

De 35-100mm sluit ook beter aan op je 12-32mm

copykat wijzigde deze reactie 10-11-2017 23:41 (1%)
Reden: wel even goede link plaatsen

• Speedy
  • Nu online
Afgelopen weken weer de kans gehad om flink met de camera's aan de slag te gaan. Heb een kleine testcase gepost, Speedy in "[Testcase] Cats of the Sands (Zuid Afrika)", alles met m43 geschoten en geen moment spijt gehad dat ik niet een ander systeem bij me had :)

Speedy wijzigde deze reactie 26-11-2017 13:53 (6%)

Flickr | Lego collectie

Als eigenaar van een E-M10 (Mark I) zit ik te kijken naar een 2e hands E-M5 Mark II of E-M1 (Mark I). Nu gebruik ik op de E-M10 heel vaak (90% van de tijd) de 12-40mm f/2.8. Daarvoor heb ik de additionele grip moeten kopen om het prettig vast te houden.

Is deze lens wel goed te gebruiken op de E-M5 Mark II zonder extra grip?

• Sjiebert
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:27
Ik heb sinds twee weken een E-M5 Mark II met een 12-40 f/2.8 en vind het zonder grip prima te doen. Daar moet wel bijgezegd worden dat ik nooit een camera met grotere grip heb gebruikt.

• ferrywijn
Ik gebruik hem ook oo de EM5 II en mis geen grip.

• Rinaldo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
En dan ben ik de derde :Y

Kan van een beetje alles en van alles een beetje :)

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-12 16:23
Hier een EM-5 MkI + 12-40 f2.8 gebruiker met de grip. Ik vind de meerwaarde in ergonomie echt aanzienlijk tussen zonder en met. Het is zelfs zo dat ik nooit meer zonder grip, ook niet met kleine primes nog op pad ga...

Noodzakelijk is het niet, maar wel fijner :)

https://500px.com/kdemarest

• tommyz
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 01:01
Tijd geleden dat ik hier wat heb gepost voor het laatst. Wel wat nieuw spul binnen: Een OM-D E-M1 II, Laowa 7.5mm F2 en Peak Design Slide strap. Helaas was de Laowa in het zwart overal uitverkocht, dus heb een zilverkleurige versie genomen:

De rest van de familie, met daarop de E-M1 II + Panasonic Leica 25mm 1.4, de E-M 1 + Olympus 45mm 1.8 en op de voorgrond de Samyang 7.5mm fisheye, Laowa 7.5mm F2, Olympus 9-18 F3.5-5.6, Panasonic Leica 15mm F1.7, Mitakon Speedmaster 25mm F0.95 en de Olympus 12-40 F2.8 Pro:

Flickr | Olympus E-M1 + E-M1 II | 7.5 F2 | 7.5 3.5 | 12-40 2.8 | 15 1.7 | 25 0.95 & 1.4 | 75 1.8 | Canon 6D + 5D mk II | 16-35 F4 L IS | 35 1.4 ART | 85 1.8

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Nou zeg een mooie set up zeg Tommy! :9

Misschien ook om in dit topic te plaatsen Show hier je nieuwe en oude apparatuur.

• tommyz
Thanks, zal ik binnenkort even doen :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M1 II | 7.5 F2 | 7.5 3.5 | 12-40 2.8 | 15 1.7 | 25 0.95 & 1.4 | 75 1.8 | Canon 6D + 5D mk II | 16-35 F4 L IS | 35 1.4 ART | 85 1.8

• sys64738
  • Laatst online: 15-12 14:25

sys64738

Press play on tape

@tommyz Leuk die Laowa 7.5mm! Maar waar ik zo bang voor ben: is ie niet heel erg klein op een EM1? Als ik mijn 45mm Oly op mn GX8 schroef heb ik ook altijd wat moeite om hem comfortabel vast te pakken.

Verder alleen maar wide angle en standaard glas. Veel architectuur en landschappen?

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• tommyz
@sys64738 Hij is ook best klein op de EM1, vooral met grip. Maar dat is voor mij geen rede om 'm te laten liggen, vooral omdat er zo weinig UWA's zijn voor MFT.

En ik heb inderdaad wat dezelfde lenzen. Ik had de 9-18 meegenomen om in te ruilen, maar toen ik 'm had gekocht en naar de auto liep, kwam ik erachter dat ik dit helemaal vergeten was. Die gaat er dus nog wel een keer uit en misschien ook wel de Speedmaster. Die had ik een tijd geleden gekocht omdat ik op m'n EM-1 I soms toch op best hoge ISO's schoot, wat niet het sterkste punt is van deze camera. De IS van de EM-1 II is een stuk beter, dus wellicht gebruik ik deze dan niet meer.

Daarnaast ga ik misschien ook m'n Canon's wegdoen als dit goed bevalt, maar eerst maar een tijdje hiermee schieten :)

tommyz wijzigde deze reactie 15-12-2017 08:22 (9%)

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-12 10:39
Lekkere set inderdaad! Ik gebruik de 15mm F1.7 met de Leica 42.5mm F1.2, volgende aankoop gaat de Laowa 7.5mm worden, wat zijn je bevindingen?

hier

• tommyz
@StevenzeN Thanks! Ik ga 'm vanavond voor het eerste uitproberen, dus dan kan ik meer vertellen. Ik kan wel vertellen dat je je Image Stabilizer settings aan moet passen omdat het een manual lens is: gisterenavond even testen en foto's hadden een soort van ghosting. M'n settings stonden nog op 25mm. Aangepast naar 7.5 en het werkte perfect :)

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:57
Hoi MFT gebruikers, ik ben op zoek naar ervaringen :

Ik heb op dit moment een Panasonic FZ200 en op zich is dat een prima camera. Ik mis alleen op momenten zoals bijvoorbeeld pakjes avond, weinig licht, enthousiaste kinderen de mogelijkheid om scherpe foto's te kunnen maken. Nu snap ik dat dit een uitdaging blijft voor iedere camera, maar het kan vast beter.

Daarom ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe camera met verwisselbare lenzen, in de hoop dat het beter wordt. De voorkeur gaat uit naar een MFT vanwege het formaat.

Wat zijn jullie ervaringen/tips m.b.t. het fotograferen van kinderen in beperkte licht omstandigheden met MFT ?

• Mebus
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-12 13:03
quote:
KraveN schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:03:

Ik heb op dit moment een Panasonic FZ200 en op zich is dat een prima camera. Ik mis alleen op momenten zoals bijvoorbeeld pakjes avond, weinig licht, enthousiaste kinderen de mogelijkheid om scherpe foto's te kunnen maken. Nu snap ik dat dit een uitdaging blijft voor iedere camera, maar het kan vast beter.

Daarom ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe camera met verwisselbare lenzen, in de hoop dat het beter wordt. De voorkeur gaat uit naar een MFT vanwege het formaat.

Wat zijn jullie ervaringen/tips m.b.t. het fotograferen van kinderen in beperkte licht omstandigheden met MFT ?
Weet niet of je hiervoor beter een aparte topic kan starten, maar ik ben zeer tevreden met de Panasonic leica 25mm f1.4, zeer scherp, veelzijdig (niet alleen als portret lens te gebruiken) en tweedehands voor een goede prijs te krijgen (staat er geloof ik nog 1 in de V&A voor ~300 euro). Sinds ik deze lens heb gebruik ik bijna de 14-140mm lens niet meer omdat die kwa scherpte heel erg tegenvalt, zelfs met goed licht, alleen wanneer ik foto's maak van grotere groepen mensen of gewoon de zoom nodig heb..

BABYMETAL LoL - Twitch

Met m43 heb je wel echt een prime lens nodig voor fotografie met weinig licht.
Je kan dan toch weer met wat snellere sluitertijden of lagere iso werken dan met de 2.8 zoomlenzen.

Ik zou de Panasonic GX80 met de Panasonic Leica 15mm f1.7 aanraden als startpunt.
Een hele compacte en scherpe combinatie.
Eventueel later uitgebreid met de Panasonic 42.5mm f1.7.

De Olympus OMD E-M10 met de m.Zuiko 17mm f1.8 is ook een goedstartpunt.

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• KraveN
quote:
Mebus schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:27:
[...]

Weet niet of je hiervoor beter een aparte topic kan starten, maar ik ben zeer tevreden met de Panasonic leica 25mm f1.4, zeer scherp, veelzijdig (niet alleen als portret lens te gebruiken) en tweedehands voor een goede prijs te krijgen (staat er geloof ik nog 1 in de V&A voor ~300 euro). Sinds ik deze lens heb gebruik ik bijna de 14-140mm lens niet meer omdat die kwa scherpte heel erg tegenvalt, zelfs met goed licht, alleen wanneer ik foto's maak van grotere groepen mensen of gewoon de zoom nodig heb..
Bedankt voor je reactie, het komt nu misschien over als een vraag over welke camera moet ik kopen. Maar ik was puur op zoek naar ervaring met MFT, bewegende objecten en slecht belichte omgeving. Als ik hier geen positieve ervaringen kan vinden in dit topic kan ik mijzelf misschien beter richten op een ander systeem. Ik ga mijzelf even verdiepen in de verschillende lensen in het MFT portfolio.
quote:
leendertv schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:46:
Met m43 heb je wel echt een prime lens nodig voor fotografie met weinig licht.
Je kan dan toch weer met wat snellere sluitertijden of lagere iso werken dan met de 2.8 zoomlenzen.

Ik zou de Panasonic GX80 met de Panasonic Leica 15mm f1.7 aanraden als startpunt.
Een hele compacte en scherpe combinatie.
Eventueel later uitgebreid met de Panasonic 42.5mm f1.7.

De Olympus OMD E-M10 met de m.Zuiko 17mm f1.8 is ook een goedstartpunt.
Bedankt voor het advies. De E-M10 had ik inderdaad ook op het oog en ik had ook al gekeken naar een panasonic gx8(0). Binnenkort maar even een uitstapje naar de camera winkel om te kijken hoe ze in de hand liggen.
quote:
KraveN schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:00:

Bedankt voor het advies. De E-M10 had ik inderdaad ook op het oog en ik had ook al gekeken naar een panasonic gx8(0). Binnenkort maar even een uitstapje naar de camera winkel om te kijken hoe ze in de hand liggen.
Voordelen van de GX80 over de GX8:
- betere beeldstabilisatie
- betere sluiter (iets van 90% minder trillingen)

De GX8 heeft meer megapixels, is weather sealed en waarschijnlijk betere ergonomie.

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• ferrywijn
Bij mijn pakjesavond ging toch wel de flitser erop, om de ruis acceptabel te houden.
Als het te donker is, bijvoorbeeld een kampvuur, heeft mijn EM5 II wel moeite met focussen.
Binnen gaat het redelijk met rondrennende kinderen. Maar het is zeker niet de grote kracht van mft.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
KraveN schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:03:

Het is een beetje lastig om een makkelijk antwoord te geven:
ik ben zelf van fz200 naar m43 gegaan en in een sporthal met "goedlicht voor ons" is een f3.5-5.6 14-140mm met 3200iso als max met snelle bewegingen net niet top. (sluitertijd hoger dan 1/250sec) (daar zou ik dus aps-c of zelfs FF moeten hebben om echt alles scherpt te krijgen. Of een f2.8 zoomlens om nog 2 stops te krijgen:
in praktijk:3200iso f5.6 en 1/250sec zou met f2.8 1/1000sec opleveren. Dus kan ik en naar 1600iso en nogsteeds op 1/500sec komen. Dus je ziet snellere lens doet veel.

Van fz200 naar m43 is ongeveer 3 stops
Dus 100iso van 1/2.3 is ongeveer 800iso op de m43 (al begint de g80 bij 200iso native) (100-200-400-800)
Gezien het feit dat als je van een f2.8(fz200) naar kitlens f3.5-5.6 gaat verlies je daar ook iets 2stops zelfs met f5.6.

Ik heb een beetje getest toen ik overstapte en de fz200 wil ik max 800iso zetten terwijl de G80 naar 3200iso kan komen voordat het echt te erg word op 100%
dus in praktijk zit je op 1.5-2 stops verschil /verbetering. klik hier voor dpr iso vergelijking

Als je dus zo'n f1.4 gebruikt op een m43 hebt je 3stops én 2stops uit snellere lens.

Waar je wel rekening mee moet houden is de scherpte diepte (het gebied wat de camera in in keer scherp kan krijgen) die afneemt met elk vergroting in diafragma-opening (kleiner fnummer) én sensor grote.
als je 25mm (bijna max wide en f2.8 op je fz200 gebruikt is op de m43 71mm en f7.9 de vergelijkbare stand)

dit is een goed artikel om meer te weten te komen over sensor size verschillen.

ik hoop dat je zo iets makkelijker kan in schatten of de m43 voldoende is of dat je naar aps-c wilt/moet

• Kwintessens
Ik zou eerst eens kijken of een flitser uitkomst biedt. Bewegende kinderen bij weinig licht is altijd moeilijk zonder flitser. Ook met fullframe. Want een lichtsterke lens betekent weinig scherptediepte en dus grote kans dat je kroost zich net niet in het scherpteveld bevindt. Je kunt op een fz200 toch een externe flitser zetten? Kijk daar naar en flits dan indirect. Levert vaak prima plaatjes op.

Kwintessens wijzigde deze reactie 21-12-2017 07:56 (3%)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02:13
quote:
Kwintessens schreef op donderdag 21 december 2017 @ 07:54:
Ik zou eerst eens kijken of een flitser uitkomst biedt. Bewegende kinderen bij weinig licht is altijd moeilijk zonder flitser. Ook met fullframe. Want een lichtsterke lens betekent weinig scherptediepte en dus grote kans dat je kroost zich net niet in het scherpteveld bevindt. Je kunt op een fz200 toch een externe flitser zetten? Kijk daar naar en flits dan indirect. Levert vaak prima plaatjes op.
Dat valt wel mee, sinds ik op full frame zit, is de flitser niet meer aangeweest, ook niet bij indoor sportwedstrijden en donkere kerst fotos.

Wat betreft lichtsterk: dat hangt er vanaf hoe dichtbij je staat en vooral de brandpuntafstand van de lens. Bij 20 of 24mm kun je prima vanaf een meter of 1,5 scherpe fotos krijgen op f/1.4 van springende kinderen in een duistere omgeving.

Als je flitst: doe het via het plafond als het kan.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Misschien moet je je erbij neerleggen dat rondrennende kinderen in een donkere woonkamer gewoon geen goed/geschikt onderwerp is. Zeker niet met M43.

Je kunt natuurlijk een Sony A7S aanschaffen met lichtsterk glas. Of een Nikon D5. Ben je bakken met geld kwijt voor die paar foto's die je anders niet had kunnen schieten.

Ik fotografeer regelmatig mijn kinderen binnen met mijn GX8 maar dan vooral als er minder actie is. Met een prime of zelfs een 2.8 zoom kom je dan prima weg. Actie foto's neem ik wel bij (iets) beter licht.

Flitsen is inderdaad ook nog een optie. Maar flitsen is een kunst apart (die ik niet goed beheers). Als je niet weet wat je doet, ziet het er altijd zo slecht uit (witte/bleke koppies en highlights/reflecties overal). En focussen is dan nog steeds een dingetje.

Dus stap niet over op MFT voor indoor actiefotografie maar voor het geweldige systeem dat het is onder alle andere omstandigheden!

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• KraveN
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik snap heel goed dat bewegende kinderen in een donkere woonkamer geen ideale combinatie zijn. Ik verwacht ook niet dat een camera dat voor mij gaat oplossen. Ik kreeg met mijn fz200 bijna niks gefocussed en dat was ook tijdens het uitpakken van een cadeautje. Dus dat was niet extreem veel beweging. Flitsen heb ik gedaan met de ingebouwde fliter, maar dat geeft vaak foto's waarbij mijn kinderen de ogen dichtknijpen. Een externe flitser zou ik nog kunnen proberen en die dan richten op het plafond.

Mijn telefoon had er minder moeite mee, hoewel ik daarvoor wel de plaatjes moest schieten in zwart/wit (huawei mate 9 meer licht opbrengst in zwart/wit).

Aangezien ik met de telefoon ook niet de ideale plaatjes schoot heb ik er denk ik wel meer aan overgehouden. Dus ik denk met een camera en een goede lens zou dit toch ook moeten lukken.

Ik ga mezelf nog even inlezen over de gedeelde linkjes. Bedankt daarvoor.

Als ik er niet ga komen kan ik altijd nog terugvallen op bouwlamp en ducktape :X 8)7

KraveN wijzigde deze reactie 21-12-2017 12:43 (3%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

vergeet niet dat met een ILC , systeemcamera, de body met een lens het begin is van je aankopen.
Als je de optische lengte van 24-600mm efl wilt houden om je fz200 te vervangen heb je al 2 of 3 lensen nodig.
Als je puur met goed licht kijkt naar vergelijkbare kwaliteit dan kan je met een 14-140mm, 28-280mm efl en croppen uit die 280mm tot ongeveer 540mm efl komen voordat de image kwaliteit minder word dan de fz200 versie.
voor olympus is de 14-150mm ook een optie.

Je wint vooral aan bedienings kwaliteit en flexibiliteit. (tegen de kostprijs van nieuwe lenzen...😒)
De m43 plus 14-140mm ii is ongeveer net zo groot als de fz200.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02:13
een truc met focussen in het donker is met zoiets als een laserpointer op je object schijnen en de camera daarop te laten focussen.

De Nikon flitsers projecteren een rood kruispatroon tijdens het autofocussen. De autofocus van de camera vindt dan altijd mega snel het juiste punt.
Ik heb al een tijdje niets meer aan de topicstart gedaan. Als iemand zich geroepen voelt mag hij een nieuwe topicstart aanmaken.

Zoniet dan doe ik het vrijdagochtend zelf.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Ik ben er helaas niet zo goed in. Maar een update zal zeker gewaardeerd worden.

• Grote Smurf
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:13
Afgelopen november heb ik een trip door Zuid-Afrika gemaakt en voor het eerst mijn G80 met 14-140 II en 100-300 II meegenomen. Dit bleek voor mij de ideale combinatie te zijn qua bereik op een safari. Helaas ben je met wisselen altijd te laat, het ene moment zie je een beest in de verte wandelen en het volgende moment loopt er een kudde olifanten langs je auto. Gelukkig had ik ook mijn oude Panasonic TZ25 mee, waar ik voorheen de vakantie foto's mee schoot. En hield ik de 100-300 II op de G80.
Prachtige foto's gemaakt, maar bij thuiskomst en het bekijken van de foto's bleek mijn laptop het SD kaartje corrupt te hebben gemaakt. Wat een domper, alle foto's kwijt. De laptop ging door een lege accu in standby en kwam eruit met disk error meldingen. Alles geprobeerd, maar alle apparatuur waar ik de SD kaart in stop loopt vast. Recovery software wilde ook niet baten en voor een professioneel data recovery bedrijf kan ik ook een nieuwe ticket naar Afrika kopen. Ongelofelijk klote, maar een wijze les...

Gelukkig stond ook het bezoeken van mijn schoonouders in Vietnam voor december op de planning. Nieuwe kansen om de G80 fanatiek te gebruiken. Tijdens de 3e dag wist ik de voorkant van een vrachtwagen te ontwijken en kwam met de motor ten val. De rest van de vakantie heb ik met mijn benen omhoog gelegen. Gelukkig is alles goed afgelopen en heb ik er enkel wat schrammen en ingescheurde enkelbanden aan overgehouden. Weer geen foto's.

Op dit moment zit ik met mijn vrouw in Singapore en kan ik weer een beetje wandelen. We hebben al aardig wat foto's kunnen maken en mijn vrouw is erg onder de indruk van de camera. Zo erg zelfs dat ze er zelf ook één wil, terwijl ik altijd degene van de foto's was.
Omdat de G80 voor haar postuur een beetje groot is hebben we de GX80 uitgezocht. Zo kunnen we de lensen samen uitwisselen en wordt het aanschaffen van nieuwe lensen in overleg ook makkelijker, probeer iemand zonder interesse voor camera's maar uit te leggen dat je die ene dure lens wilt hebben ;)

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12-12 19:36
quote:
Grote Smurf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 07:28:
Afgelopen november heb ik een trip door Zuid-Afrika gemaakt en voor het eerst mijn G80 met 14-140mm en 100-300mm meegenomen.
(En wat ontzettend klote dat je SD-kaartje stuk was!)

Welke 100-300 heb je gebruikt? Ik zie pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS en pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 Mega OIS staan. Ben ik erg benieuwd naar!

Ik ben een aantal keer in Zuid-Afrika geweest en een corrupte disk is my worst nightmare. Daarom leeg ik m'n kaartjes dagelijks op m'n laptop én twee externe HDD's. Als Mac en 2 HDD's sneuvelen dan moest het kennelijk zo zijn. Die kans lijkt me niet zo gek groot.

bollefles wijzigde deze reactie 11-01-2018 08:52 (0%)
Reden: biggest is natuurlijk worst

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15-12 08:59

Mr Pingu

Professioneel Prutser

quote:
tommyz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:18:
Tijd geleden dat ik hier wat heb gepost voor het laatst. Wel wat nieuw spul binnen: Een OM-D E-M1 II, Laowa 7.5mm F2 en Peak Design Slide strap. Helaas was de Laowa in het zwart overal uitverkocht, dus heb een zilverkleurige versie genomen:

[afbeelding]

De rest van de familie, met daarop de E-M1 II + Panasonic Leica 25mm 1.4, de E-M 1 + Olympus 45mm 1.8 en op de voorgrond de Samyang 7.5mm fisheye, Laowa 7.5mm F2, Olympus 9-18 F3.5-5.6, Panasonic Leica 15mm F1.7, Mitakon Speedmaster 25mm F0.95 en de Olympus 12-40 F2.8 Pro:

[afbeelding]
Hoe bevalt MFT ten opzichte van je Canon's. Ik zit er ook wel eens aan te denken om te gaan investeren in MFT maar ik ben vaak bang dat de sensor toch te klein is en kwalitatief dingen laat liggen. Anderzijds heb ik nu ook niet moeders mooiste sensor.

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• tommyz
@Mr Pingu
Mij bevalt het erg goed. Ik merk dat ik de Canon's nog maar nauwelijks gebruik. De resultaten van de Canon's zijn wel meer clean (als in geen ruis op basis ISO op 100% crop), maar ik vind de Olympus veel leuker om mee te schieten en vooral het gewicht is een pluspunt. Nu is de camera niet heel licht voor een M43, maar de lenzen zijn een stuk lichter vergeleken met full frame. Ik had laatst een foto-opdracht en toen heb ik een statief, camera en 4 lenzen in een rugzak gestopt, iets wat ik met de Canon's nooit zou kunnen doen. Ik schiet graag steden en landschappen en dan zijn features als Live Composite en Live Bulb erg gaaf, waarmee je mooie resultaten kunt creëren.

Het enige wat me nog tegenhoudt om mijn Canon's te verkopen is het feit dat ik nog niet heb besloten of ik door wil gaan met het schieten van bruiloften: hierbij schiet ik vaak op hoge ISO's en kan de kleine scherptediepte ook mooi zijn.

• Grote Smurf
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:13
quote:
Ik heb de 100-300mm II Power OIS. Ik heb ook zitten twijfelen tussen die twee lensen, maar de II schijnt een stuk beter te zijn en ik kon deze voor ¤499,- krijgen (foutje BCC). Wat mij betreft is het een top lens. Iets minder scherp op 300mm, maar niets op aan te merken.
Zal mijn post even verduidelijken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Grote Smurf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb de 100-300mm II Power OIS. Ik heb ook zitten twijfelen tussen die twee lensen, maar de II schijnt een stuk beter te zijn en ik kon deze voor ¤499,- krijgen (foutje BCC).
Ik had hem toen ook voorbij zien komen Bij BCC, was t een foutje of een stunt? (Had net mn G80 plus 12-60mm gekocht dus mn krediet (bij de budgetwatcher) was toen wat laag...Daar baal ik nu toch een beetje van, net zoals ik net mn 7-14mm voor een mooi prijsje misliep op MP door te laat reageren op een bod-accoord. :'(

PS, betreft je ongelukkige memory probleem in Africa, wat je ook had kunnen doen toen je vriendin een camera wilde, de G9 kopen voor je zelf, die heeft een dualslot voor sd die je in mirror kan zetten...... 8)

Had je dit gezien?
https://forums.macrumors....thout-a-computer.2030843/

• sys64738

sys64738

Press play on tape

quote:
mrc4nl schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:29:
Ik heb al een tijdje niets meer aan de topicstart gedaan. Als iemand zich geroepen voelt mag hij een nieuwe topicstart aanmaken.

Zoniet dan doe ik het vrijdagochtend zelf.
Het is weer vrijdag ochtend :Y)

Heb nooit zelf een grote topic start gemaakt maar wil wel helpen. Even kijken welke camera's, lenzen en ontwikkelingen er allemaal bijgekomen zijn sinds de laatste topic start / update.

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik heb het uiteindelijk toch niet kunnen laten om met de cashback-actie de Olympus 9-18mm te kopen O-)

quote:
sys64738 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Het is weer vrijdag ochtend :Y)

Heb nooit zelf een grote topic start gemaakt maar wil wel helpen. Even kijken welke camera's, lenzen en ontwikkelingen er allemaal bijgekomen zijn sinds de laatste topic start / update.
[/quote]
Het was een drukke week, heb er nog niet de tijd en motivatie voor gevonden.

Maar morgen heb ik niet veel gepland dus wie weet...
{ik ga geen beloften maken)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@mrc4nl Het was geen verwijt he, gewoon een reminder. En gelijk even de kans om mijn hulp aan te bieden. Dat aanbod staat nog steeds hoor, dus mocht je hulp kunnen gebruiken, roep maar.

• Amaze86
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:33
Welke lens raden jullie aan om spelende kinderen te fotograferen, binnen-buiten. Of moet ik een andere camera zoeken.

Twijfel beetje tussen em10 mark3 en fujifilm x-t20.

Vind de em10 mark3 of 2 erg fijn qua formaat, en menu is erg fijn.twijfel twijfel, alleen die lenzen zijn best duur van olympus.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
quote:
Amaze86 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:48:
Welke lens raden jullie aan om spelende kinderen te fotograferen, binnen-buiten. ...

... alleen die lenzen zijn best duur van olympus.
Van Fuji nog duurder.
Goedkoper zijn lenzen voor Canon en Nikon (gebruikt), omdat de DSLR-uitstappers een vloed van gebruikte waar op de markt achterlaten.

Je hebt een snelle lichtsterke lens nodig (liefst zoom met wat tele) voor wilde kids in/outdoor, en die zijn voor systeemkameras helaas duur. (zowel nieuw als gebruikt)
Om die reden doe ik sportfotografie nog met een DSLR. De goedkope snelle DSLR-lenzen weerhouden me van een systeemwissel.

Alternatief met een primes werken. De olympus 45/f1.8 https://www.idealo.de/pre...al-45mm-f1-8-olympus.html is niet duur, is licht tele (90mm KB-equiv) en zal beslist snel genoeg focussen.
De pancake 14-42 kitlens zal buiten ook ok zijn, maar binnen te lichtzwak. De 45mm prime binnen te lang, dus dan voor een 17mm of 25mm gaan, evt. naast de kitlens en zonder de 45mm.
De 12-40/2.8 https://www.idealo.de/pre...12-40mm-f2-8-olympus.html is prijzig, maar dan kun je wel zonder die primes. Gebruikt kost ie rond de 500¤, geloof ik.
Een snelle telezoom wordt een dure grap, of je nu de olympus 40-150/2.8 (ook zwaar/groot) of de panasonic 35-100/2.8 https://www.idealo.de/pre...wer-ois-ii-panasonic.html kiest. De laatste is iig wel klein/licht.
Best lastig. Maar bij Fuji/Sony hetzelfde probleem met nog duurdere lenzen.

gezocht: Panasonic GM5

• Amaze86
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:33
@Vanoverdegrens thx voor mooie uitleg, zal geen makkelijke beslissing voor me zijn.

• Wobblier
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:00
Kleine waarschuwing: 45mm en spelende kinderen binnen gaat niet werken. Veel te krap.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 01-12 19:38

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat gebruiken jullie eigenlijk om de sensor mee te reinigen? Hij is inmiddels na een reis in China (of misschien pas sinds Nederland) weer vies en ik wil het eigenlijk gewoon zelf goed kunnen schoonmaken en niet steeds naar de locale KE hoeven. Dat is ook wel handig op locatie. Maar wat is goed spul en wat kan ik beter laten liggen? En hoe leer ik het zonder mijn camera te verpesten?

@mrc4nl Misschien moet de topictitel ook aangepast worden? Zelf heb ik helaas nu weinig tijd, maar anders zou ik wel bezig willen gaan aan de TS. Maar ja, ik heb ook nog mijn eigen topic en een hoop andere zaken die moeten gebeuren.

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden!

• Speedy
  • Nu online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:17:
Wat gebruiken jullie eigenlijk om de sensor mee te reinigen? Hij is inmiddels na een reis in China (of misschien pas sinds Nederland) weer vies en ik wil het eigenlijk gewoon zelf goed kunnen schoonmaken en niet steeds naar de locale KE hoeven. Dat is ook wel handig op locatie. Maar wat is goed spul en wat kan ik beter laten liggen? En hoe leer ik het zonder mijn camera te verpesten?
Ik heb wat m43 sensor swabs voor just in case, ga er van uit fat KE e.d die ook gebruiken, maar moet zeggen dat ik nog nooit een sensor heb hoeven reinigen. Was er bang voor in Afrika, maar ook daar geen problemen (al zal er vast wel een spot zitten op f22), Olympus z'n stof preventie met zo weinig mogelijk lens wisselen werkt goed.
Maar om te oefenen, misschien een oude dslr body op de kop tikken?

Flickr | Lego collectie

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Speedy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:32:
[...]

Ik heb wat m43 sensor swabs voor just in case, ga er van uit fat KE e.d die ook gebruiken, maar moet zeggen dat ik nog nooit een sensor heb hoeven reinigen. Was er bang voor in Afrika, maar ook daar geen problemen (al zal er vast wel een spot zitten op f22), Olympus z'n stof preventie met zo weinig mogelijk lens wisselen werkt goed.
Maar om te oefenen, misschien een oude dslr body op de kop tikken?
Ja, zoiets misschien. Ik heb al twee keer gehad dat er een flinke stip op zit, duidelijk zichtbaar bij F18. Of het ligt aan mij, dat ik er snel iets in laat dwarrelen. Al merk ik ook dat het vaak vochtdruppels of ja, zoiets zijn. Maar dat is lastig te zien.

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden!

• Speedy
  • Nu online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:41:
[...]

Ja, zoiets misschien. Ik heb al twee keer gehad dat er een flinke stip op zit, duidelijk zichtbaar bij F18. Of het ligt aan mij, dat ik er snel iets in laat dwarrelen. Al merk ik ook dat het vaak vochtdruppels of ja, zoiets zijn. Maar dat is lastig te zien.
F18 is hier niet een veel gebruikt diafragma ;), ik neem aan als ik daarmee op een witte muur schiet er hier ook wel wat vlekjes te zien zullen zijn. Zolang ik er met normaal gebruik geen hinder van ondervindt geloof ik het wel.

Flickr | Lego collectie

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Speedy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:37:
[...]

F18 is hier niet een veel gebruikt diafragma ;), ik neem aan als ik daarmee op een witte muur schiet er hier ook wel wat vlekjes te zien zullen zijn. Zolang ik er met normaal gebruik geen hinder van ondervindt geloof ik het wel.
Dat klopt, maar voor deze foto's had ik het (helaas) nodig: T.Kreeftmeijer in "[Verzamel] Landschappen deel 2"

Ik heb toen de afweging gemaakt tussen scherpte en lange sluitertijd. Vind die laatste nu wat belangrijker en op de computer zag een mooie stip. Daarom wil ik het zelf kunnen schoonmaken, ik zie het nog wel vaker gebeuren dat er iets op komt. Op een lage F waarde is het onzichtbaar.

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15-12 22:43
Vraagje:

Ik heb de Olympus 60mm f/2.8 Macro met bijbehorende Olympus zonnkap, En ik stoor mij aan het feit dat ik die zonnekap steeds naar achter moet schuiven om bij de lensdop te kunnen.
De oplossing lijkt mij vrij simpel: Een lensdop die in de rand van de zonnenkap vastgrijpt, Heb dus even gekeken en voor zover ik kan zien moet dat kunnen. (De zonnekap steekt iets voor de lens uit.)

Mijn vraag is nu dus welke maat lensdop gaat daarop passen?
Had al even gekeken met de lensdop van de 40-150mm R maar die is net iets te groot.

Iemand die het weet of uit kan proberen?
Hoor het graag.

P.S. Bij een winkel langsgaan en diverse lensdoppen uitproberen zit er voorlopig helaas niet in, Anders had ik dat wel gedaan.
Sinds kort een nieuw speeltje;

New Toy

Met verticale en horizontale grip en dus extra accu voor een zeer aantrekkelijke prijs 2e hands kunnen kopen. En aangezien ik deze zomer van plan ben om naar regenachtig gebied op vakantie te gaan vond ik het zelf wel gerechtvaardigd om mijn E-M10 Mark I te vervangen.

Thorgrem wijzigde deze reactie 21-01-2018 12:12 (26%)

• Rinaldo
quote:
Sato schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:45:
Vraagje:

Ik heb de Olympus 60mm f/2.8 Macro met bijbehorende Olympus zonnekap.
De oplossing lijkt mij vrij simpel: Een lensdop die in de rand van de zonnekap vastgrijpt.

Mijn vraag is nu dus welke maat lensdop gaat daarop passen?
Geen gek idee. Ik heb het net even geprobeerd: je moet een 55mm lensdop hebben.

Ik had er eentje van een Sigma lens en die paste perfect op de Oly 60mm/2.8-zonnekap.

Helaas heeft Olympus geen (nieuwe) 55mm lensdoppen (behalve een metalen, maar ik weet niet wat voor dop dat is). Dat wordt dus een no-name of ander merk lensdop.

Rinaldo wijzigde deze reactie 21-01-2018 12:58 (9%)

• Sato
Een dop is een dop ;)
Had zelf overigens verwacht dat het 56 of 57mm zou moeten zijn, Omdat de dop van de 40-150mm R net niet paste en die is 58mm.

Nu ik een passende maat weet zal ik eens gaan zoeken naar een lensdop die zowel in prijs als kwaliteit kan overtuigen.
Bedankt voor je hulp!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:04

DirtyBird

Praktiserend denker

Mag je lenzen en de sensor reinigen met perslucht of is dat een slecht idee?

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Rinaldo
Dat is een slecht idee:

- bij lenzen kan je stof de lens in blazen.
- je wilt geen te grote krachten zetten op je sensor (een swab is al eng genoeg) en perslucht kan je niet echt goed doseren
- perslucht, als het condenseert en weer verdampt, kan juist vlekken op je sensor creëren.

Ik zou het niet doen...

Ik heb (in de nu bijna 8 jaar geloof ik) eigenlijk nog nooit de sensor hoeven reinigen. De enkele keer dat er iets op zat ging het eraf door de camera een paar keer aan en uit te zetten. Ik wissel ook objectieven op het strand en dergelijke maar nooit zo vies dat de automatische reiniging het niet schoon kreeg gelukkig.
Misschien niet het juiste topic maar ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe rugtas voor mijn laptop (15"). Het zou handig zijn als ik als ik niet werk de tas kan gebruiken voor mijn MFT camera en toebehoren. Is er zo'n multifunctionele tas beschikbaar?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je in de pricewatch kijkt zie je dat je kunt aangeven dat er een laptopvak in moet zitten.

• Sato
Normale laptop rugtas en dan een Tenba BYOB insert erin steken als je met de camera op pad gaat een idee?
Rugtassen voor camera's waar ook een 15'' laptop in kan zijn meestal vrij lomp en ontworpen op DSLR's, Daar gaat MFT gear in rondzwemmen.

Heb gister zelf de BYOB 13 binnen gekregen, Zocht namelijk een oplossing om mijn spullen netjes in op te bergen en toch snel bij de hand te hebben.
Alles in de camera rugtas laten zitten was geen optie omdat die ingericht is op het meenemen van twee body's met lens erop, Niet groot genoeg is voor alles en tevens aan een haakje hangt wanneer deze niet gebruikt wordt.
Neemt nu minder kastruimte in dan voorheen en alle losse delen (Accu's, Body&achter doppen, Etc.) zitten ook netjes opgeborgen.
Nu lijkt de BYOB 13 wellicht wat groot voor MFT, Maar dit is de enige maat waar een E-M1 met grip en lens gemakkelijk inpast.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan nog iets anders, Na lang zoeken, vergelijken en reviews lezen uiteindelijk een flitser uitgekozen:
De Godox TT685o.
Nu is die wel wat lomp en zwaar om op de camera te zetten. Op de E-M1 met grip gaat nog wel, Op de E-M10.II is geen doen en ziet er tevens niet uit. (Flitser waar ga je met die camera naartoe?)
Maar dat maakte niet zoveel uit gezien ik hem toch vooral naast de camera wilde gaan gebruiken, Dat wilde ik met een kabel gaan doen. Maar de kwaliteit en prijs van TTL kabels liet te wensen over.

Had toen drie Keuzes in trigger:
De X1T-O remote trigger.
De Xpro-O, Die als het meezit over een maand of drie op de markt komt.
Of de TT350o, Die inclusief batterijen de helft van de tt685 weegt (250 gram vs 500gram)

De Xpro had mijn voorkeur maar daarop wachten was geen optie, Voor nu dus een TT350o erbij gekocht om als trigger te gebruiken. En ook voor eventueel/incidenteel on camera flash gebruik is deze beter geschikt.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:57
quote:
Thorgrem schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:34:
Misschien niet het juiste topic maar ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe rugtas voor mijn laptop (15"). Het zou handig zijn als ik als ik niet werk de tas kan gebruiken voor mijn MFT camera en toebehoren. Is er zo'n multifunctionele tas beschikbaar?
Ik gebruik deze als bag-in-bag. Een GM5 +kitlens heeft ruimte over, bij de GX80 + 14-140 past alleen nog een pancake prime. Verder zijn er voldoende vakjes voor batterijen en geheugenkaartjes.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het is mij inmiddels gelukt om de sensor zo goed als schoon te krijgen. Door mijn onhandigheid koste het me wel een stuk of 5 swaps, maar dat achteraf bleek met 1 of 2 ook prima te lukken. 8)7 Het was de eerste keer, dus dan is het niet zo erg. Er zat ook wel een hardnekkige vlek op. Nu misschien nog een beetje wat op F22 nauwelijks zichtbaar is. Vandaag iets nieuws gedaan wat toch best wel spannend was. :o

Hopelijk blijft de boel nu een beetje schoon.

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:25:Vandaag iets nieuws gedaan wat toch best wel spannend was. :o

Hopelijk blijft de boel nu een beetje schoon.
de eerste keer misschien spannend. maar ik zelf heb het al zovaak gedaan dat ik het met mijn ogen dicht kan doen. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

heeft er iemand ervaring met de 12-60mm f2.8-4.0?
ik bezit een kit versie en binnen is f3.5 -5.6 iets te traag.
zou ik met een switch naar een f2.8 wel instaat zijn om zonder flitsen foto's te maken?

ik heb ook gekeken naar uaw's maar nieuw zijn die best prijzig en 12mm is vaak prima.
hoe slecht /goed is de vignetting van de f2.8 op max 12mm?

@copykat Het verschil in lichtsterkte is tussen de 2/3 en 1 stop.
Als je de ISO 2x zo hoog zet als je normaal zou doen (gebruik je binnen maximaal bijvoorbeeld 3200, zet de camera dan op 6400). Je krijgt dan sluitertijden die vergelijkbaar zijn met de snelle lens op je normale ISO instellingen.
Op basis daarvan kan je wellicht zien of dat voor jou voldoende is. Je moet alleen de extra ruis even wegdenken ;)

Edit: zie hier een review met vignetting-test. Op 12mm f2.8 is er behoorlijk wat vignetting (2 stops), maar voor de jpg's wordt dat voor een groot deel gecorrigeerd (levert natuurlijk wel wat ruis op).

kpg wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:29 (24%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@kpg

ok dat is inderdaad een goede test.

ga me eens inlezen op die 12-60mm van pana, de reviews zijn best positief.
een snelle, lees f2.8, wider angle dan 12mm is zo 400 euro duurder. en de 7-14mm is ook duur en nogsteeds f4 ( niet lichtsterk)
en met deze keus kan ik misschien mijne verkopen en die f2.8-4.0 aanschaffen zonder leeg telopen.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik kan op mijn camera in het menu HDR aanzetten. Is er een reden om dat niet te doen anders dan dat het sommige andere functies belemmerd?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

iemand interesseert in 12-60mm f2.8-4.0? voor een leuke deal

Ik kom het niet laten in ieder geval. :+

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:57
quote:
DirtyBird schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:27:
Ik kan op mijn camera in het menu HDR aanzetten. Is er een reden om dat niet te doen anders dan dat het sommige andere functies belemmerd?
Geen RAW files meer? Bij mijn GM5 in ieder geval. Ook willen de kleuren nog wel eens een beetje kunstmatig overkomen bij HDR foto's, denk jaren '70 Technicolor.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
DirtyBird schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:27:
Hangt er een beetje van af hoe die "HDR" gemaakt wordt.
- snel drie foto's die samengevoegd worden tot een nieuwe Jpeg in camera. (EV-bracketing)
- soort van Dynamic Range extender, (samenspel tussen exposure en contrast/tone beïnvloeding)
ook wel Idynamic genoemd bij Panasonic.
- aparte EV-bracketing met raw's of jpegs die je zelf moet samenvoegen in een post processing app.

De eerste zou ik niet default aanzetten wegens motion blur en de tweede werkt best goed, althans bij Panasonic, om uitgebeten highlights te voorkomen. (in "automode" word het alleen indien nodig actief (groot verschil tussen donker en licht) en een aanpassing gedaan.(dan merk je toch niet dat de contrast/tone aangepast word.)

De derde is leuk om mee te spelen met een statief.

Maar als je raw+jpeg schiet kan je achteraf nog best ver gaan met terug halen van highlights en shadows, daar hoef je geen "HDR" voor te activeren.

• whoutman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:46
quote:
copykat schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:38:
iemand interesseert in 12-60mm f2.8-4.0? voor een leuke deal

Ik kom het niet laten in ieder geval. :+
Precies hetzelfde vorige week gedaan :-)

• stevens20
  • Laatst online: 14-12 15:27
quote:
Thorgrem schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:12:
Sinds kort een nieuw speeltje;

[afbeelding]New Toy

Met verticale en horizontale grip en dus extra accu voor een zeer aantrekkelijke prijs 2e hands kunnen kopen. En aangezien ik deze zomer van plan ben om naar regenachtig gebied op vakantie te gaan vond ik het zelf wel gerechtvaardigd om mijn E-M10 Mark I te vervangen.
Je hent deze camera nu even in je bezit. Ik ben heel benieuwd of je veel verschil merkt. Waar zit het verschil hem dan in? Ik heb net een e-m10 markll en ben wel benieuwd wat de meerwaarde is.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

quote:
stevens20 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:33:
[...]

Je hent deze camera nu even in je bezit. Ik ben heel benieuwd of je veel verschil merkt. Waar zit het verschil hem dan in? Ik heb net een e-m10 markll en ben wel benieuwd wat de meerwaarde is.
Ik heb de eerste verse van de E-M10 dus niet de Mark II. Het verschil zit wat mij betreft in de robuustere body die ook tegen wat water kan en de 5 assige stabilisatie. Verder is de EVF een stuk beter en is de optionele grip erg fijn in combi met mijn 12-40. Ik ben er wel erg blij mee.

• Sato
quote:
stevens20 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:33:Ik heb net een e-m10 markll en ben wel benieuwd wat de meerwaarde is.
Meerwaarde? Dat hangt wat mij betreft veel van het gebruik af.

Ik heb hier een E-M10 Mark II met ECG-3 grip en een E-M1 met HLD-7 grip, Door de grips ontloopt het elkaar niet heel veel in vasthoud comfort voor mij. Mijn persoonlijke pluspunten per camera:
+ E-M1: Weather Sealed
Extra knoppen/iets makkelijker in bediening.
Grip waardoor portret schieten prettiger gaat.
Langere accuduur met tweede accu in grip. (Heb ik zelf nog niet)
In camera focus stacking met enkele lenzen. (E-M10 Mark II heeft enkel focus bracketing.)
Kan iets sneller continu schieten en heeft een grotere buffer = meer foto's achter elkaar nemen.

E-M10 Mark II: Mooiere EVF door OLED schermpje, Helaas wel een stuk minder natuurgetrouw.
Lichter en compacter.

Los van elkaar beide zeer fijne camera's, Maar het verschil in EVF en bediening maakt dat ze tegelijk gebruiken met op beide een andere lens voor mij toch iets te verwarrend/vervelend is.
Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een tweede E-M1.
Een E-M5 Mark II heb ik ook overwogen maar dan zit je weer met afwijkende bediening dus dat wordt hem niet, Daarnaast is het praktijk nut van de sensor shift opname modus (Hi-Res) is ook maar beperkt en dat is bij mijn weten de enige mogelijk interessante functie die de E-M1 niet heeft.

• Julianl
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-12 14:31
quote:
whoutman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:08:
[...]

Precies hetzelfde vorige week gedaan :-)
Ik vond de Panasonic Leica 12-60mm 2.8/4 lens voor 599 bij een Fotowinkel: https://www.refoto.nl/def...-asph-power-ois-bulk.html
Maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze toko is; ze hebben we goede Google reviews. Wel een hele mooie deal (ik ga ervan twijfelen...)

Julianl wijzigde deze reactie 02-02-2018 10:25 (3%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Julianl schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Ik vond de Panasonic Leica 12-60mm 2.8/4 lens voor 599 bij een Fotowinkel: https://www.refoto.nl/def...-asph-power-ois-bulk.html
Maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze toko is; ze hebben we goede Google reviews. Wel een hele mooie deal (ik ga ervan twijfelen...)
er staat volledige garantie dus......

toch weer 100,- minder... dan die deal boven, zuurtje :'( was net nog blij met mn deal.... :+ .

die van mij komt vandaag binnen.. :)
en ach ook met die extra 100 is het een mooie lens....

• LittleBrittany
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-09 20:58

LittleBrittany

Britt Swann

Heb net 2 maandjes de Panasonic G 12-35 f2.8 mogen toevoegen aan mijn lens zet voor mijn GH4. WoW wat een lens echt handig bij ''run 'n gun ''video als foto werk. Had de lens via E-infinity uit Manchester voor maar... ¤600. Ik raad deze webshop zeker aan Paypal of creditcard/ (Rabobank) V-pay houders.

BDSwann

• stevens20
quote:
Thorgrem schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:35:
[...]

Ik heb de eerste verse van de E-M10 dus niet de Mark II. Het verschil zit wat mij betreft in de robuustere body die ook tegen wat water kan en de 5 assige stabilisatie. Verder is de EVF een stuk beter en is de optionele grip erg fijn in combi met mijn 12-40. Ik ben er wel erg blij mee.
@Sato

Zijn je foto's dan ook significant beter? Daar ben ik zo benieuwd naar. Ik heb nu zelf een instap systeemcamera maar wat is dan, buiten de extra functies als GPS, het verschil met de duurdere jongens?

• Speedy
  • Nu online
quote:
stevens20 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:02:
[...]

@Sato

Zijn je foto's dan ook significant beter? Daar ben ik zo benieuwd naar. Ik heb nu zelf een instap systeemcamera maar wat is dan, buiten de extra functies als GPS, het verschil met de duurdere jongens?
De sensor is hetzelfde in zowel de E-M5 II als de E-M10 II, kwa beeldkwaliteit zit er geen verschil in. Verschil zit hem in enkel in features als weather sealing, iets betere IBIS, iets betere C-AF (waar je alsnog weinig aan hebt :P), high-res mode en dat soort dingen. Zie ook bv dit vergelijk. Als je dat soort features dus niet mist is het nut van upgraden er niet. De enige stap die je kan maken op sensor gebied (bij Olympus) is naar de E-M1 II en zelfs dat is maar marginaal, al is die in zaken als C-AF wel veel beter af.

Flickr | Lego collectie

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
copykat schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:30:
[...]

er staat volledige garantie dus......

toch weer 100,- minder... dan die deal boven, zuurtje :'( was net nog blij met mn deal.... :+ .

die van mij komt vandaag binnen.. :)
en ach ook met die extra 100 is het een mooie lens....
Ik heb bij KE die "laagste prijsgarantie" aangehaald zonder succes, wegens " die aanbieder is geen concurrent." Hmm, ik mijn ogen is iedereen die volgens de zelfde condities en garanties (5jaar) het zelfde product aanbied een concurrent.
Beetje teleurstellend , dus ongeopend retour en andere besteld voor 599,- , netjes ingepakt en prima service.
De lens is een fijne upgrade van de kit lens, iets groter en zwaarder en breder dan de kit versie maar met direct control van AF/MF en powerios on/off. ( ook betere "macro" vergrotingsfactor) die knopjes zijn handig voor snel menuloos uit aan schakelen wanneer je met een statief iets kleins aan het fotograferen bent.

getest met focal steps van 12 tm 60mm en hij blijft netjes elke stap ongeveer 1 stop sneller in de wide open aperture.
vignetting is op 12mm wide open ook een stuk minder.

Al met al is deze lens een mooie arounder om standaard op de g80 te hebben. (normaal was dat de onvolprezen 14-140mmii, en die 2mm extra wide angle was niet genoeg om vaak te wisselen. maar nu is het denk ik anders om. alleen wisselen wanneer ik die 60-140mm nodig heb.)

( de g80 kan hem hebben en de grip en balans is maar licht veranderd. ( je rechter vingers komen tegen de mount aan vd lens (2mm meer in diameter) maar niet storend, je heb meer grip zelfs omdat vingertoppen klemmen bij 1 hand dragen.)
op een rangefinder zal hij wat lomp worden vrees ik.... :+

• CashMoney
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 19:54
quote:
Sato schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:37:
Normale laptop rugtas en dan een Tenba BYOB insert erin steken als je met de camera op pad gaat een idee?
Rugtassen voor camera's waar ook een 15'' laptop in kan zijn meestal vrij lomp en ontworpen op DSLR's, Daar gaat MFT gear in rondzwemmen.

Heb gister zelf de BYOB 13 binnen gekregen, Zocht namelijk een oplossing om mijn spullen netjes in op te bergen en toch snel bij de hand te hebben.
Alles in de camera rugtas laten zitten was geen optie omdat die ingericht is op het meenemen van twee body's met lens erop, Niet groot genoeg is voor alles en tevens aan een haakje hangt wanneer deze niet gebruikt wordt.
Neemt nu minder kastruimte in dan voorheen en alle losse delen (Accu's, Body&achter doppen, Etc.) zitten ook netjes opgeborgen.
Nu lijkt de BYOB 13 wellicht wat groot voor MFT, Maar dit is de enige maat waar een E-M1 met grip en lens gemakkelijk inpast.
Zelf net zo een keuze gemaakt de G-Star medium backpack https://www.g-star.com/nl...cessoires/d00858-6613-990 in de uitverkoop voor weinig (70% korting) gekocht, en bij Aliexpress deze insert besteld. https://nl.aliexpress.com...ion-DFLR/32321028214.html

Backpack is binnen, ik wacht nog op de insert. Maar ik denk dat dit een fijne combi is om mijn O-MD E5 II inclusief lensen en accessiores in mee on the road te nemen.

• stevens20
quote:
Speedy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:23:
[...]

De sensor is hetzelfde in zowel de E-M5 II als de E-M10 II, kwa beeldkwaliteit zit er geen verschil in. Verschil zit hem in enkel in features als weather sealing, iets betere IBIS, iets betere C-AF (waar je alsnog weinig aan hebt :P), high-res mode en dat soort dingen. Zie ook bv dit vergelijk. Als je dat soort features dus niet mist is het nut van upgraden er niet. De enige stap die je kan maken op sensor gebied (bij Olympus) is naar de E-M1 II en zelfs dat is maar marginaal, al is die in zaken als C-AF wel veel beter af.
Dus eigenlijk maak je met een m10 vrijwel dezelfde foto's als met de m1. Behalve in extreme omstandigheden. Dank u voor de uitleg

• Eriksk
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Panasonic DMC-GM1 en dan met name omdat de lichtsterkte van de standaardkit een beetje tegenvalt / beter kan.

De lens wil ik voornamelijk gebruiken voor 'kiekjes' van de kleine en voor binnengebruik. Ik ben absoluut geen kenner. Nu twijfel ik heel erg tussen twee lenzen;
Panasonic Leica DG Summilux 25mm/F1.4 Af
Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.

Beiden krijgen goede reviews voor zover ik lees, waarbij de tweede de conclusies vaak nog beter zijn.
De laatste heeft als voordeel de beeldstabilisatie en prijs. De eerste een nog betere lichtsterkte en de brandpuntafstand lijkt me handiger. Deze is tevens een aantal jaren ouder, al weet ik niet of dat wat zegt en of dit invloed heeft op de reviews die ik gelezen heb.

Welke zouden jullie aanbevelen, of is een vergelijking absoluut niet mogelijk?

Eriksk wijzigde deze reactie 19-02-2018 21:40 (8%)

Ik zou voor de 25mm gaan. Puur vanwege de mm. 42,5 is te nauw voor binnen denk ik.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True