Valerossi0 schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:53:
.....
Welke camera zouden jullie aanraden aan iemand die zijn eerste systeem camera gaat aanschaffen, en
die alleen theoretische ervaring heeft met camera's ( forums
).
Puur voor random fotografie, en wat filmen.
...
gr R-J
Ik bedenk me net, wat heb je nu eigenlijk? En waarom wil je een systeemcamera in plaats van een premium compact of een 1" sensor - bridge of een DSLR achtige APS-c sensor camera?
Zoek je naar iets met uitbouwen van lensen of verwacht je met 3 lenzen klaar te zijn?
Want random fotografie en wat filmen kan prima met een 1" bridge bijvoorbeeld.
(ik heb ook die afweging en stap moeten maken) Is een 1" sensor en een uitgebalanceerd body met fixed lens niet makkelijker of beter? (prijzen van top bridges zijn gelijk of duurder in vergelijk met een m43body plus kitlens dus dat is niet de keuze.)
(ik zie veel mensen met een vakantiezoom 18-300mm op de dslr "gelijmd" omdat een APS-c sensor of zelfs fullframe zulke mooie foto's maken en ze sjouwen dat ding een tijdje mee en daarna steeds minder omdat hij zo groot en zwaar is... daarom wilde ik een goede 1" bridge of een m43 syteemcamera set.)
De keuze zit in:
- mogelijkheid tot uitbouwen van je lenzen arsenaal. (lichtsterker, meer tele(zoom), of juist ultra wide angle,
- welke opties voor speciale fotografie: stopmotion? highspeed (action foto's met 4kmovie)? time laps? Bulb? in camera focus stacking , enz.
- weathersealed of niet nodig?
- ga je voorbedacht op pad voor een specifieke foto? bijv paddestoelen of juist vogels en wildlive? of wandel je gewoon rond met een camera mee en je ziet wel? (misschien tas vol lenzen om te kunnen wisselen. vs een fixed 24-600mm.)
en er zijn vast nog meer dingen te bedenken.
en je kan het zo prijzig maken als je zelf wilt:
De
Sony RX10IV is vrij prijzig (zeg maar de duurste 1"bridge

) maar een set in m43 in die range en lenssnelheid ook:
(600mm f4 word dan bijv. de
100-300mm v2 plus een
12-60mm en nog iets er tussen? of toch maar de
12-100mm f4
Maar de g80+ kitlens (12-60mm of 14-140mmII) en de 100-300mmv2 doet het ook goed. Olympus is dan 14-150mmv2 en 75-300mmv2.)
Wat ik maar probeer te zeggen, er zijn meer wegen die je doel bereiken. misschien kan je beide systemen (premium (-bridge) en systeem.) eerst huren/lenen? een weekendje/weekje spelen ermee kan al veel duidelijk maken wat je wel en niet zoekt.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....