Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 14:29
Veel dank allen voor de adviezen. M'n vinger hangt nu boven de bestelknop: https://www.kamera-expres...z-zilver-40-150mm-r-zwart Hier maar 'ns mee beginnen. Primes kunnen altijd nog. De prijzen zijn een stuk vriendelijker dan Nikon-glas, in elk geval.

Oh ja. Nog één vraag: ik lees her en der dat de accuduur niet overhoudt. Uiteraard, ieders mileage is anders, maar wat is jullie ervaring? Kun je er een foto of 500 mee voort? Filmen zal ik nauwelijks doen.

• Layumi
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:50
quote:
bollefles schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:35:
Veel dank allen voor de adviezen. M'n vinger hangt nu boven de bestelknop: https://www.kamera-expres...z-zilver-40-150mm-r-zwart Hier maar 'ns mee beginnen. Primes kunnen altijd nog. De prijzen zijn een stuk vriendelijker dan Nikon-glas, in elk geval.

Oh ja. Nog één vraag: ik lees her en der dat de accuduur niet overhoudt. Uiteraard, ieders mileage is anders, maar wat is jullie ervaring? Kun je er een foto of 500 mee voort? Filmen zal ik nauwelijks doen.
Toevallig geen rekening bij de ING bank, staat in de rentepuntenwinkel voor ¤699 met aantal extra's

• bollefles
Dank voor de tip! Ik heb alleen de camera kit zelf kunnen vinden- die heeft een interessante prijs. Tegelijk ben ik zo ouderwetsch dat ik het een prettig idee vind om ermee naar de winkel te kunnen als er iets mis is... Op welke actie van ¤99 doelde je? Ik kon alleen https://rentepunten.ing.n...mAutocomplete=true#108914 vinden.

Edit: bij Coolblue nu ook in de actie voor ¤100 minder. https://www.camerashop.nl...-42mm-iir-40-150mm-r.html

bollefles wijzigde deze reactie 26-08-2017 10:57 (19%)
Reden: Want elders een aanbieding gevonden

• Layumi
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:50
quote:
bollefles schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 06:14:
Dank voor de tip! Ik heb alleen de camera kit zelf kunnen vinden- die heeft een interessante prijs. Tegelijk ben ik zo ouderwetsch dat ik het een prettig idee vind om ermee naar de winkel te kunnen als er iets mis is... Op welke actie van ¤99 doelde je? Ik kon alleen https://rentepunten.ing.n...mAutocomplete=true#108914 vinden.

Edit: bij Coolblue nu ook in de actie voor ¤100 minder. https://www.camerashop.nl...-42mm-iir-40-150mm-r.html
Die bedoel ik ook van ING. Was de 6 vergeten. Scheelt wel :)
Misschien zakt ie nog in prijs als de III uitkomt

Benieuwd hoe die gaat bevallen. Heb m zelf ook op t oog

Layumi wijzigde deze reactie 26-08-2017 11:59 (7%)

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Nu online

amphora

Online creatie

quote:
bollefles schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:55:
[...]

Is dit die Panasonic? pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zwart Ben effe benieuwd, wat gebeurt er met de stabilisatie als die in zowel de body als de lens zit?
Die inderdaad. De stabilisatie in de lens wordt automatisch uitgeschakeld op Olympus cameras, hoef je verder niets voor te doen. Dus ergens is dat misschien zonde maar ik was erg tevreden met die lens.

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• bollefles
quote:
Layumi schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:58:
[...]
Misschien zakt ie nog in prijs als de III uitkomt.
Wellicht is de prijsdaling al ingezet, gezien Coolblue.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:30
quote:
bollefles schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:35:

Het ligt er bij een systeemcamera heel erg aan hoe je hem gebruikt, het gaat niet echt om het aantal foto's maar hoe lang je hem aan hebt, display, EVF, WiFi etc vreten stroom namelijk. Zelf zet ik hem tussen foto momenten bijna altijd even uit, is nu een gewenning.
500 foto's red je niet tenzij je ze achter elkaar wegratelt, denk bij normaal gebruik een stuk of 250, maar voor 6-7 euro heb je op DealXtreme prima neppers. Heb er daar een aantal van en red me dan prima op een dag.

Flickr | Lego collectie

• bollefles
quote:
Speedy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:02:
[...]

Het ligt er bij een systeemcamera heel erg aan hoe je hem gebruikt, het gaat niet echt om het aantal foto's maar hoe lang je hem aan hebt, display, EVF, WiFi etc vreten stroom namelijk. Zelf zet ik hem tussen foto momenten bijna altijd even uit, is nu een gewenning.
500 foto's red je niet tenzij je ze achter elkaar wegratelt, denk bij normaal gebruik een stuk of 250, maar voor 6-7 euro heb je op DealXtreme prima neppers. Heb er daar een aantal van en red me dan prima op een dag.
Helemaal goed- dank weer! Superfijn, alle reacties :)
Ik heb na een dag schieten altijd nog accu over. Wel zet ik de camera uit als ik denk dat ik hem een paar minuten of langer niet ga gebruiken. Heb er wel eens 500 of 600 foto's op een dag uitgehaald.

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:36

copykat

Good copy isn't bad

de g80 heeft een powersafe mode erg handig, ik merk dat regelmatig nu de camera aan laat staan in plaats van elke keer uit zetten. de sleepmode kickt toch wel in.

ik heb een thirdparty accu met zelfde ah maar de originele lijkt toch langer mee te kunnen.
veel aanbieders hebben een kleinere ah..
panasonic is ook zo vriendelijk in meerdere modellen de zelfde accu te stoppen dus ik heb 2 originelen en 1 third party accu's meestal genoeg.

een autolader is handiger dan een stapel accu's.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• DavidZH
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 16:41
quote:
copykat schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:44:

...

een autolader is handiger dan een stapel accu's.
Had jij die al gevonden? Want Panasonic maakt alleen netspanningsladers voor zover ik weet. Kansloos! :(

Ik gebruik nu wel een inverter en daar de normale lader in, maar efficient is het niet.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
DavidZH schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:53:
[...]

Had jij die al gevonden? Want Panasonic maakt alleen netspanningsladers voor zover ik weet. Kansloos! :(

Ik gebruik nu wel een inverter en daar de normale lader in, maar efficient is het niet.
google: genoeg

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08:49
Men is ongetwijfeld bekend met deze review:

http://mirrorlesscomparis...mm-vs-voigtlander-42-5mm/

Ik moest daar aan denken naar aanleiding van mijn eerdere post's over dat er zo verbluffend weinig verschil is tussen best goedkoop en behoorlijk prijzig.

Zie bijvoorbeeld deze:

In mijn optiek zouden dat net zo goed 4 precies dezelfde plaatjes kunnen zijn. (behalve dat de Voigtlander ietsje minder scherp is, maar wel heel duur...) Dat geeft m.i. aan dat de meerprijs slechts een heel klein beetje of zelfs helemaal niet de moeite en de prijs waard is. De prijsrange varieert hier van ongeveer 250 euro t/m 1.200 euro. Verschil: nihil

Het belachelijkste m.i. is de motivatie onderaan:

So, to summarise:

Go for the XXX if You want de YYY...

En dan een heleboel redenen om voor een bepaalde lens te "kiezen". Terwijl ze eigenlijk precies hetzelfde zijn en je nooit een foto zou kunnen herkennen aan de lens waar ze mee gemaakt is.

Dit even voor "rede en ratio". Ik vind dat wel belangrijk opdat men niet 5 keer zoveel uitgeeft voor minuscule of geen verschillen behalve dan in prijs en prestige van het merk en het lage "F" getal. En het aantal elementen en het gewicht.

Overigens als je "available light" doet dan zijn de lenzen met het lage F getal wel in het voordeel lijkt me. Maar dat hebben ze dan weer niet getest. Als je zoiets ambieert zijn er spotgoedkope ouderwetse "TV-Lenses" ruim verkrijgbaar voor bijna niks. F1.2 of minder. Angstaanjagend scherp maar met wel veel vervorming omdat er geen automatische correctie plaatsvindt.

Bart2005 wijzigde deze reactie 27-08-2017 21:48 (13%)

• Julianl
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-08 13:15
Ik zie dat de autofocus van de EM10 Mark 3 is aangepakt, en dat is iets waar ik toch vaak mee mis met de EM10 Mark 2. Ik ben geen hele goede fotograaf maar merk bij point en shoot dat de camera vaak niet het goede element in focus heeft, waardoor menig plaatje al is verstierd en ook mijn vriendin vaak gefrustreerd is. Zou dit beter gaan met de Mark 3? Of staan er settings verkeerd? Wat is de beste AF setting voor normaal gebruik? Heb vaak gewisseld tussen C-AF en S-AF met gezichtsdetectie, maar ben er niet echt over te spreken.

Het lijkt daarnaast wel een gemis dat hier geen 20Mpix sensor in zit. Ben benieuwd of de image processor wel vernieuwd is dat de kwaliteit ten opzichte van de Mark 2 toch verbeterd is. Daarnaast ziet de verbetering in het ontwerp er wel ergonomischer uit. Ik had voor de EM10 M2 de grip gekocht, want anders was het voor mij lastig vasthouden, maar met grip is het ook niet alles omdat ik graag een Peak Design strap gebruik die ik aan de onderkant op een bottom plate heb bevestigd.

Julianl wijzigde deze reactie 31-08-2017 12:14 (17%)

quote:
Julianl schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:12:
Ik zie dat de autofocus van de EM10 Mark 3 is aangepakt, en dat is iets waar ik toch vaak mee mis met de EM10 Mark 2. Ik ben geen hele goede fotograaf maar merk bij point en shoot dat de camera vaak niet het goede element in focus heeft, waardoor menig plaatje al is verstierd en ook mijn vriendin vaak gefrustreerd is. Zou dit beter gaan met de Mark 3? Of staan er settings verkeerd? Wat is de beste AF setting voor normaal gebruik? Heb vaak gewisseld tussen C-AF en S-AF met gezichtsdetectie, maar ben er niet echt over te spreken.
Ik kan je adviseren om eerst de S-AF vast te zetten op 1 veld (in mijn geval vrijwel altijd het middelste veld). Dat scheelt al wat frustratie denk ik.

• Julianl
quote:
Thorgrem schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:42:
[...]

Ik kan je adviseren om eerst de S-AF vast te zetten op 1 veld (in mijn geval vrijwel altijd het middelste veld). Dat scheelt al wat frustratie denk ik.
Ja dat had ik volgens mij ook geprobeerd, maar vaak bevindt het onderwerp zich niet in het midden. Stel je dan scherp met het onderwerp in het midden en verplaats je dan de camera terwijl je de shutter half ingedrukt houdt? Voelt zo omslachtig...

• Swagger
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-08 14:47
quote:
Julianl schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Ja dat had ik volgens mij ook geprobeerd, maar vaak bevindt het onderwerp zich niet in het midden. Stel je dan scherp met het onderwerp in het midden en verplaats je dan de camera terwijl je de shutter half ingedrukt houdt? Voelt zo omslachtig...
Als je denkt naar overstappen van de mark II naar de mark III zou ik eerder gaan voor de onlangs aangekondigde Canon EOS M100, deze heeft een geweldige AF en touchscreen voor gebruiksgemak.
quote:
[...]

Je hebt 3 mogelijkheden:
1. Elke keer handmatig het focuspunt verplaatsen naar de plek in de foto waar je wilt scherpstellen (omslachtig)
2. Middelste focuspunt gebruiken en compositie aanpassen ná het focussen (focus and recompose, super snel als je er aan gewend bent)
3. Groot focusgebied kiezen en hopen dat de camera op magische wijze weet wat voor jou het interessantste deel van de scène is

De camera kan niet zomaar weten wat jij graag in focus wilt hebben als je het niet aangeeft. Hij gaan dan zelf op zoek naar iets wat hij in focus kan krijgen (een gezicht als face detection aan staat, anders kan het een willekeurig punt in de foto zijn).

Dat is nu eenmaal inherent aan camera's met een grote sensor: gebieden die uit focus zijn, zijn veel onscherper dan bij camera's met een kleine sensor (compactcamera, smartphone). Daar moet je mee leren omgaan, anders haal je nooit het maximale uit je camera. Als je (of je vriendin) niet de intentie hebt om je manier van fotograferen bij te stellen, kan je beter kijken naar een camera met een kleinere sensor.

• Bart2005
quote:
[...]

Wat ik geregeld gebruik is continue AF met tracking. (dat is de laatste stand in het lijstje). Je stelt standaard de AF area in in het midden, zo klein mogelijk. Vervolgens focus je op het onderwerp in het midden en dan kun je de compositie maken hoe je wilt door de camera te bewegen. Het onderwerp blijft dan in focus. Je kunt ook nog een raster in de zoeker aanzetten die het beeld horizontaal en verticaal in 3 delen verdeelt zodat je volgens de regelen der compositie het onderwerp netjes op een snijpunt der lijnen kan positioneren. ;)

Je kunt de achterste FN knop zo instellen dat als je die indrukt de af area reset naar de middenpositie mocht die veranderd zijn (door b.v. je neus tegen het scherm...)

Een andere mogelijkheid voor snel focussen is dat je het scherm uitklapt. Dan kun je hem als trackpad voor de focus area gebruiken. Werkt ook als een speer.

Ook is er nog de smartphone manier: gewoon op het scherm het onderwerp aanwijzen. Hij neemt dan meteen de foto. Dit werkt meestal zeer goed maar niet altijd. Is afhankelijk van belichting en contrast.

Een zeer goed artikel juist over deze en andere methoden voor het onder de knie krijgen van de supereigenwijze autofocus:

http://www.ayton.id.au/wiki/doku.php?id=photo:olympusem5_af

Ik was de Sony NEX 5N gewend, die heeft een toch wel wat intelligenter AF.. Of i.i.g. heeel anders... Dus Olympus was voor mij even wennen. En voor de vrouw helemaal. :)

Een heel goed idee is om het super user interface scherm of hoe dat ding mag heten als enig mogelijkheid aan te zetten als je op OK klikt. Je kunt dan supersnel zo goed als alle instellingen veranderen.

Bart2005 wijzigde deze reactie 31-08-2017 15:14 (37%)

• Bart2005
quote:
Zoals uit de post boven blijkt en ook uit de link in die post zijn het er veel meer dan 3. :) En combinaties van de technieken. Het is aan de gebruiker om te experimenteren wat voor hem het beste werkt.

Bart2005 wijzigde deze reactie 31-08-2017 15:20 (12%)

quote:
Bart2005 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:17:
[...]

Zoals uit de post boven blijkt en ook uit de link in die post zijn het er veel meer dan 3. :) En combinaties van de technieken. Het is aan de gebruiker om te experimenteren wat voor hem het beste werkt.
Alle methodes zijn varianten of combinaties van de 3 die ik noem.
Wat jij noemt is gewoon focus + recompose (maar dan met een iets andere AF-instelling).

• Bart2005
quote:
kpg schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:23:
[...]

Alle methodes zijn varianten of combinaties van de 3 die ik noem.
Wat jij noemt is gewoon focus + recompose (maar dan met een iets andere AF-instelling).
Ja ok. Maar ik denk ik ga er wat uitgebreider op in want het was voor de vrouw en mij ook wel een lastig dingetje. Olympus heeft op de 1 of andere manier toch een heel ander idee van wat AF inhoudt dan veel andere fabrikanten. Ik vind het nu wel een sympathiek trekje wat uitnodigt tot creativiteit van de gebruiker waar wel enige studie is vereist. Niet iedereen wil dat of heeft daar zin in. ;)
quote:
Bart2005 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Ja ok. Maar ik denk ik ga er wat uitgebreider op in want het was voor de vrouw en mij ook wel een lastig dingetje. Olympus heeft op de 1 of andere manier toch een heel ander idee van wat AF inhoudt dan veel andere fabrikanten. Ik vind het nu wel een sympathiek trekje wat uitnodigt tot creativiteit van de gebruiker waar wel enige studie is vereist. Niet iedereen wil dat of heeft daar zin in. ;)
Ik vond de autofocus ook altijd lastig met olympus, handmatig het scherpstelpunt instellen is omslagtig
Vond mijn pansonic altijd fijner met 1 AF kader, die ik kon verslepen

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13-08 16:05
Sinds ik op vakantie ben (Frankrijk) werkt de Olympus Image Share app heel slecht. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Soms zegt 'ie dat er geen communicatie met de camera is. Of hij importeert maar een paar foto's en zegt daarna "importeren 14 foto's mislukt". Soms zegt 'ie meteen dat het importeren mislukt is.
Gisteren heb ik de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Toen werkte het weer.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik gebruik een Samsung galaxy S6 en m'n camera is een EM5 II.

Edit: het is al opgelost! Het kwam doordat m'n telefoon in de batterijbespaarmodus stond.

ferrywijn wijzigde deze reactie 03-09-2017 16:51 (8%)

• Bart2005
quote:
mrc4nl schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:08:
[...]

Ik vond de autofocus ook altijd lastig met olympus, handmatig het scherpstelpunt instellen is omslagtig
Vond mijn pansonic altijd fijner met 1 AF kader, die ik kon verslepen
Dat heeft Olympus ook. Alleen nog veel meer varianten. Ik vind dat wel goed. Alleen een "super intelligente autofocus" die de user "begrijpt" zoals op de Sony Nex camera's mis ik wel. Maar ja... Olympus heeft die voortreffelijke 12-40 Pro lens. Dat is echt een killer. Die kwaliteit heb ik bij de Sony (met korte kitlens dan..) nooit gezien. Het vergelijk is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Sony heeft de beste sensoren die ze dan (in de betaalbare klasse) combineren met niet heel erg goede lenzen.

• DavidZH
Ik ben nu zo'n 5 jaar naar grote tevredenheid gebruiker van m43. Eerst met een Pana G3, nu een G7. Naast de 14-45 kitlens heb ik een 45-175 PZ en een Samyang 12/f2. Dit setje dekt het bereik aardig af. Mijn interesses liggen bij landschappen/vergezichten, gebouwen, details, en candid portretten op feestjes (dus niet de duckfaces en "peace" nonsens).
Nu komt het onvermijdelijke: ik vind de plaatjes niet 'crispy' scherp. Nu heb ik een paar maanden terug de PL12-60 even geprobeerd, en daar zit zeker een verbetering.

Maar ik weet het niet. Ik zit te kijken naar 3 lenzen, die alle drie in mijn interessegebied van pas kunnen komen:
  • PL 12-60: Spreekt me het meeste aan vanwege het extra bereik aan de lange kant. Ik merk vaak dat ik een foto net niet kan maken omdat ik dan de lens zou moeten wisselen. Bijna 20% van mijn plaatjes zitten in het gebied tussen 45 en 60mm.
  • 12-35/f2.8 II : Voor mij de minst interessante nu omdat ik dan een gat in mijn bereik krijg, of nóg vaker lens wisselen... :F
  • 35-100/f2.8 II : Voor portretten ideaal, vooral de lichtsterkte, en overlappend bereik. Alleen weer minder aan de lange kant.
Budgetgewijs liggen ze dicht bij elkaar, dus dat is geen factor.

Olympus lenzen trekken mij niet echt omdat de G7 geen IBIS heeft.

Is hier iemand die mij met een heldere opmerking een duw in de juiste richting kan geven?

• Rinaldo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 00:39
Ik zou voor de PL 12-60 gaan.

Die spreekt je het meeste aan vanwege het extra bereik aan de lange kant. Vaak kan je een foto net niet maken omdat je dan de lens zou moeten wisselen. Bijna 20% van jouw plaatjes zitten in het gebied tussen 45 en 60mm.

De 12-35/f2.8 II is voor jou de minst interessante nu omdat je dan een gat in jouw bereik krijgt, of nóg vaker lens wisselen... :F
En de 35-100/f2.8 II is weliswaar voor portretten ideaal, alleen weer minder aan de lange kant.

Kan van een beetje alles en van alles een beetje :)

• Speedy
De Olympus 12-100 nog overwogen? Die heeft lens stabilisatie. Als je dat hele bereik ineen wil, met de afmeting kan leven en zonder de 2.8 kan zou die zeker interessant zijn.

Of voor een 2e hands 12-35 / 35-100 combo gaan (eerste versie, de II bied enkel een stap in dual is waar je met een G7 toch niets aan hebt). Voor de prijs van om en nabij de PL zou dat moet lukken, zou mijn keuze zijn tov de 12-60 als ik de reviews mag geloven.

Speedy wijzigde deze reactie 19-09-2017 08:32 (50%)

Flickr | Lego collectie

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-08 17:58
Vandaag de Panasonic GX80 aangeschaft. De camera ligt goed in de hand: niet te zwaar en niet licht.
Ik heb er een Olympus 25mm 1.8 opgezet. De 1ste indruk is positief.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:00
quote:
Xfile schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:48:
Vandaag de Panasonic GX80 aangeschaft. De camera ligt goed in de hand: niet te zwaar en niet licht.
Ik heb er een Olympus 25mm 1.8 opgezet. De 1ste indruk is positief.
Show hier je nieuwe en oude apparatuur. ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Xfile
quote:
Nee hoor. Een berichtje hier vind ik wel genoeg.
Afgelopen jaren heel wat fotospul gekocht.
Maar ik ben niet zo van het showen.

Jammer, dat topic kan altijd meer MFT spul gebruiken.

De laatste dagen flink in de weer met mijn camera op vakantie. Ondanks de grote 12-40 toch nog redelijk compact. Gister had ik in een cathedraal wel wat moeite met de juiste instellingen. Thuis maar eens kijken of er nog wat van te maken valt.

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:34
Even wat liefde voor het spul dat ik de afgelopen tijd bij elkaar heb verzameld en wat zichzelf begin van de maand mocht bewijzen op vakantie:

Olympus OM-D E-M10 ii, Olympus 12-40mm f2.8, Olympus 25mm f1.8, Peak Design SlideLITE, Lowepro Photosport AW 200 ii, Sirui T-005X

Vorig jaar tijdens m'n reisje door China merkte ik dat de Pana 12-32 toch echt lichtsterkte miste, en met de Oly 25mm flexibiliteit. En zeker als je niet-fotograferende reisgenoten hebt is het wat onhandig om steeds lenzen te moeten wisselen. Dus toen ik de Oly 12-40 voor een mooie prijs tweedehands kon krijgen, was de keuze snel gemaakt. Niet heel veel later ook een grip voor m'n E-M10 ii gekocht, omdat dat toch wel erg prettig is bij zo'n grote lens (en een stuk goedkoper dan de body upgraden ;) ).

Begin deze maand eindelijk de boel eens echt kunnen testen op vakantie, en de 12-40 beviel echt ontzettend goed! Ik heb de 25mm er wel even op gehad, vooral omdat ik zin had in wat minder gewicht, maar toch zat al vrij snel de 12-40 er weer op. De nieuwe tas beviel ook prima, een stuk beter dan m'n schoudertas met losse insert. Lekker licht, camera gaat er makkelijk in en uit, en genoeg ruimte voor ander spul en voor als het echt hard gaat regenen is er een regenhoes. Het hele setje weegt inclusief tas en statief nog geen 3,5kg.

• Xfile
quote:
Thorgrem schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:09:
Jammer, dat topic kan altijd meer MFT spul gebruiken.
Voor deze keer zal ik het op Show hier je nieuwe en oude apparatuur zetten :) .
Alleen maar omdat er weinig MFT er op voorkomt.

• Julianl
quote:
hatsa schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:56:
Even wat liefde voor het spul dat ik de afgelopen tijd bij elkaar heb verzameld en wat zichzelf begin van de maand mocht bewijzen op vakantie:

[afbeelding]
Olympus OM-D E-M10 ii, Olympus 12-40mm f2.8, Olympus 25mm f1.8, Peak Design SlideLITE, Lowepro Photosport AW 200 ii, Sirui T-005X
Mooi! Mag ik vragen hoe je de Slide combineert met de grip? Ik vond het fijn om de Slide op de onderkant te bevestigen maar dat is niet te doen met de grip gezien je dan niet de accu/sd kan wisselen zonder te schroeven... 8)7 En wat is een zacht prijsje voor de 12-40?

Julianl wijzigde deze reactie 20-09-2017 15:43 (3%)

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:34
quote:
Julianl schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:43:
[...]

Mooi! Mag ik vragen hoe je de Slide combineert met de grip? Ik vond het fijn om de Slide op de onderkant te bevestigen maar dat is niet te doen met de grip gezien je dan niet de accu/sd kan wisselen zonder te schroeven... 8)7 En wat is een zacht prijsje voor de 12-40?
Ik wissel gelukkig niet zo vaak van accu/sd, dus heb het voor lief genomen dat het wat langer duurt. Ik gebruik sowieso vrij regelmatig een statief, dus ik vind het wel handig dat ik daar dan de microplate voor kan gebruiken. Voor als m'n statief niet meegaat heb ik de prodrive screw die wat makkelijker te verwijderen is dan een plate. Maar het blijft gewoon irritant dat je die eerst moet verwijderen voordat je de grip loshaalt.

De 12-40 heb ik voor 500 bij een fotozaak met 6 maanden garantie gekocht. Vond ik zacht genoeg.

• DavidZH
quote:
Speedy schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:02:
De Olympus 12-100 nog overwogen? Die heeft lens stabilisatie. Als je dat hele bereik ineen wil, met de afmeting kan leven en zonder de 2.8 kan zou die zeker interessant zijn.

Of voor een 2e hands 12-35 / 35-100 combo gaan (eerste versie, de II bied enkel een stap in dual is waar je met een G7 toch niets aan hebt). Voor de prijs van om en nabij de PL zou dat moet lukken, zou mijn keuze zijn tov de 12-60 als ik de reviews mag geloven.
Die Olympus kan ik ook nog eens over na denken. Voor de portretten iets minder interessant vanwege de subject separation die want minder uitgesproken is.

En ook jouw tweede idee is het uitzoeken waard als inderdaad alleen de firmware anders is. Ook al vind ik de eerste serie f/2.8 ernstig 'lelluk' met dat grijs/paars geanodiseerde aluminium.

• Bart2005
quote:
Ik heb hetzelfde setje. De OMD 10 II en de 12-40 Pro. Een krachtig wapen. :) Ik denk nog over de 25 of de 45. Ik denk dat het de 45 wordt want 25 heb je in principe al natuurlijk in de zoomlens. En die is ook retescherp. Een andere camera die ik vaak (vaker eigenlijk) gebruik is de Olympus stylus 1:

Geen MFT natuurlijk maar een geweldig ding. Zeer scherp, retesnel en met een mooie zoom en bokeh door de f1:2.8 over het HELE bereik. Ik heb hem altijd mee op weg naar het werk en bij fietstochtjes enzo. Als men die nog eens voor een prikje tegenkomt: meteen kopen. Dit model is in zeer kleine oplage geproduceerd blijkbaar want je ziet ze nooit.

Bart2005 wijzigde deze reactie 21-09-2017 23:12 (3%)

• Valerossi0
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-07 23:51
Leuke topic waar ik op gestuit ben zo te zien.

Welke camera zouden jullie aanraden aan iemand die zijn eerste systeem camera gaat aanschaffen, en die alleen theoretische ervaring heeft met camera's ( forums :P).

Puur voor random fotografie, en wat filmen.

Omd em10 mark III.
of
Panasonic G80.

Kom er zelf namelijk niet echt uit wat de beste keuze is (toekomstgericht)
Ook heb ik ze beide nog niet in het echt naast elkaar gezien.

wie o wie :)

gr R-J
quote:
Valerossi0 schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:53:

Omd em10 mark III.
of
Panasonic G80.

gr R-J
Lastige keuze, het zijn twee camera's die kwa uitrusting erg op elkaar lijken.
allebei hebben ze stabilisatie aan boord, en allebij kunnen ze 4k filmen.

Alleen het uiterlijk is sterk anders. ik zou ze gewoon allebij in de winkel uitproberen. Het grootste verschil zal m in de bediening zitten, en de G80 is "Weerbestendig" waardoor hij minder last heeft van regen.

beide camera's zijn zijn prma voor foto's. Voor ideo heeft panasonic meer ervaring, maar voor een enkel filmpje moet de Olympus ook zeker volstaan.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-08 14:48
quote:
Leuke topic waar ik op gestuit ben zo te zien.

Welke camera zouden jullie aanraden aan iemand die zijn eerste systeem camera gaat aanschaffen, en die alleen theoretische ervaring heeft met camera's ( forums :P).

Omd em10 mark III.
of
Panasonic G80.

gr R-J
Zeer moeilijke keuze lijkt mij. Ik heb geen van beiden in mijn handen gehad, dus het is meer een speculatie:

- Olympus: superieure stabilisatie, lijkt me kleiner en compacter dan de Panasonic
- Panasonic: leuke video features, weersbestendig, lijkt me middel-groot van formaat

Waarom geen oudere Olympus OM-D EM10mkII ? Je kan ze aan mooie prijzen vinden. Als je geen praktische ervaring hebt kan je met het verschil een mooie prime oid. kopen en ervaring op doen.

https://500px.com/kdemarest

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

menubediening van beide verschilt ook, panasonics menu structuur is makkelijker te doorgronden.
Het schijnt dat de straight uit de camera Jpegs van de olympussen mooier/beter is.
maar als je raw gaat doen maakt dat niet uit en het is persoonlijke smaak.
- ander voordeel is dat beide nu IBIS hebben dus beide lensen op beide kunnen en indien de power ios ( panasoniclens) op een g80 gemound word dan is bij nieuwe lensen dual is2 actief. ( lage sluitertijden) en door de nieuwe shutter is het sluitergeluid en shuttershock (geminimaliseerd) .
niet te vergeten DFD, snelle AF. ( olympus schijnt op de volgende ook een snellere AF te hebben.)
Ik heb zelf de G80 maar geen ervaring met olympus dus kan je geen first hand vergelijking bieden.
in mijn opinie is de g80 een geweldige bang for buck al vind ik t vreemd dat er geen slowmotionvideo mogelijk is in mpeg4 ondanks dat 50fps mogelijk is.

maar ik zou eerst beide eens goed vast houden(menu-bediening) en indien je een kaartje hebt bij een fotozaak wat testshots maken om gevoel te krijgen.

copykat wijzigde deze reactie 25-09-2017 10:16 (6%)

• Speedy
Ik heb zelf een G80 en een E-M10 Mk II, die laatste is vrij vergelijkbaar met de Mk III (tenzij je 4k nodig hebt zou ik de Mk II kiezen).

- De G80 gekocht omdat ik met de E-M10 shuttershock ervaarde icm de 100-400 (oftewel, belangrijk welke lensen plan je te gaan gebruiken)
- Mbt de stabilisatie word hierboven Olympus als superieur gemeld, maar de G80 tov de Mk II vind ik er geen (merkbaar) verschil in zitten (bv de E-M1 MkII is een ander verhaal)
- DFD is een klein plusje voor de G80 (mits Panasonic lenzen), maar ook met E-M10 icm de juiste lenzen is de focus snel, zou ik niet de een of ander voor nemen.
- AFC op de G80 is bruikbaar, op de E-M10 niet zo.
- E-M10 is niet wheater-sealed, de G80 wel, uiteraard weer afhankelijk van de lenzen.
- G80 heeft een comfortabelere grip, maar toch vind ik de bediening van de E-M10 fijner. Ik heb hier wel de externe grip bij gekocht (voor mij al een reden waarom de Mk III af zou vallen als je wat grotere lenzen gaat gebruiken). De Oly is meer stijlvol en compact, de G80 is meer een mini DSLR, elke van beide kan je als voor/nadeel zien.
- De AFS/AFC switch op de G80 is een grote plus, evenals de AFL button positie tov de E-M10.
- Grootste misser en irritatie op de G80 vind ik persoonlijk de 4-puntsdruktoets / D-pad / hoehetookheet die echt waardeloos is imho, dit incl het her-cententreren van het focuspunt ... als ze nu de GH5 joystick hadden gebruikt ;)

copykat hierboven geeft het juiste advies, ga ze vast houden en kijk wat je van de bediening vind. Bedenk dan ook wat je wil fotograferen/filmen en welke lenzen je denkt te gaan gebruiken. "Random" is wat vaag ;) maar als ik dan denk aan wat vakantiefotografie met kit lenzen en een kleine prime dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de Olympus, vind die camera leuker om te gebruiken.

Speedy wijzigde deze reactie 25-09-2017 20:33 (26%)

Flickr | Lego collectie

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
.....

...
gr R-J
Ik bedenk me net, wat heb je nu eigenlijk? En waarom wil je een systeemcamera in plaats van een premium compact of een 1" sensor - bridge of een DSLR achtige APS-c sensor camera?
Zoek je naar iets met uitbouwen van lensen of verwacht je met 3 lenzen klaar te zijn?
Want random fotografie en wat filmen kan prima met een 1" bridge bijvoorbeeld.
(ik heb ook die afweging en stap moeten maken) Is een 1" sensor en een uitgebalanceerd body met fixed lens niet makkelijker of beter? (prijzen van top bridges zijn gelijk of duurder in vergelijk met een m43body plus kitlens dus dat is niet de keuze.)
(ik zie veel mensen met een vakantiezoom 18-300mm op de dslr "gelijmd" omdat een APS-c sensor of zelfs fullframe zulke mooie foto's maken en ze sjouwen dat ding een tijdje mee en daarna steeds minder omdat hij zo groot en zwaar is... daarom wilde ik een goede 1" bridge of een m43 syteemcamera set.) :*)

De keuze zit in:
- mogelijkheid tot uitbouwen van je lenzen arsenaal. (lichtsterker, meer tele(zoom), of juist ultra wide angle,
- welke opties voor speciale fotografie: stopmotion? highspeed (action foto's met 4kmovie)? time laps? Bulb? in camera focus stacking , enz.
- weathersealed of niet nodig?
- ga je voorbedacht op pad voor een specifieke foto? bijv paddestoelen of juist vogels en wildlive? of wandel je gewoon rond met een camera mee en je ziet wel? (misschien tas vol lenzen om te kunnen wisselen. vs een fixed 24-600mm.)
en er zijn vast nog meer dingen te bedenken.

en je kan het zo prijzig maken als je zelf wilt:

De Sony RX10IV is vrij prijzig (zeg maar de duurste 1"bridge :+ ) maar een set in m43 in die range en lenssnelheid ook:
(600mm f4 word dan bijv. de 100-300mm v2 plus een 12-60mm en nog iets er tussen? of toch maar de 12-100mm f4

Maar de g80+ kitlens (12-60mm of 14-140mmII) en de 100-300mmv2 doet het ook goed. Olympus is dan 14-150mmv2 en 75-300mmv2.)

Wat ik maar probeer te zeggen, er zijn meer wegen die je doel bereiken. misschien kan je beide systemen (premium (-bridge) en systeem.) eerst huren/lenen? een weekendje/weekje spelen ermee kan al veel duidelijk maken wat je wel en niet zoekt.

• Valerossi0
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-07 23:51
Op het moment heb ik alleen de camera op mijn smartphone :).
Misschien is jou post ook wel de post die me meer wakker doet schudden, en me niet alleen moet laten focussen op systeemcamera's.
Hetgeen waar ik naar op zoek ben is gewoon een goede camera die je op meerdere vlakken goed kunt inzetten, liefst boordevol functies.
straat en natuurfotografie. Actie foto en vooral video. ( 4k en stabilisatie zijn dan mooi meegenomen).
Het liefst zou ik elke dag, en overal wel een camera bij me hebben, omdat ik zo vaak scenes tegenkom waarbij ik denk. damn, had ik nu maar een goede camera bij de hand.
Ook zit ik veel in het jongerenwerk, en ben dus vaak aanwezig op samenkomsten waarbij sport en spel dagelijkse korst zijn. dus ook actie die vragen om foto en video

Dan is de vraag natuurlijk.
Ben je compacter met een goede bridge camera, die uitpuilt van de snufjes, en soms aardig fors kunnen zijn, of een systeemcamera met 2 goede lenzen.

gr

En bedankt voor het meedenken natuurlijk.
quote:
copykat schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:27:
[...]

Ik bedenk me net, wat heb je nu eigenlijk? En waarom wil je een systeemcamera in plaats van een premium compact of een 1" sensor - bridge of een DSLR achtige APS-c sensor camera?
Zoek je naar iets met uitbouwen van lensen of verwacht je met 3 lenzen klaar te zijn?
Want random fotografie en wat filmen kan prima met een 1" bridge bijvoorbeeld.
(ik heb ook die afweging en stap moeten maken) Is een 1" sensor en een uitgebalanceerd body met fixed lens niet makkelijker of beter? (prijzen van top bridges zijn gelijk of duurder in vergelijk met een m43body plus kitlens dus dat is niet de keuze.)
(ik zie veel mensen met een vakantiezoom 18-300mm op de dslr "gelijmd" omdat een APS-c sensor of zelfs fullframe zulke mooie foto's maken en ze sjouwen dat ding een tijdje mee en daarna steeds minder omdat hij zo groot en zwaar is... daarom wilde ik een goede 1" bridge of een m43 syteemcamera set.) :*)

De keuze zit in:
- mogelijkheid tot uitbouwen van je lenzen arsenaal. (lichtsterker, meer tele(zoom), of juist ultra wide angle,
- welke opties voor speciale fotografie: stopmotion? highspeed (action foto's met 4kmovie)? time laps? Bulb? in camera focus stacking , enz.
- weathersealed of niet nodig?
- ga je voorbedacht op pad voor een specifieke foto? bijv paddestoelen of juist vogels en wildlive? of wandel je gewoon rond met een camera mee en je ziet wel? (misschien tas vol lenzen om te kunnen wisselen. vs een fixed 24-600mm.)
en er zijn vast nog meer dingen te bedenken.

en je kan het zo prijzig maken als je zelf wilt:

De Sony RX10IV is vrij prijzig (zeg maar de duurste 1"bridge :+ ) maar een set in m43 in die range en lenssnelheid ook:
(600mm f4 word dan bijv. de 100-300mm v2 plus een 12-60mm en nog iets er tussen? of toch maar de 12-100mm f4

Maar de g80+ kitlens (12-60mm of 14-140mmII) en de 100-300mmv2 doet het ook goed. Olympus is dan 14-150mmv2 en 75-300mmv2.)

Wat ik maar probeer te zeggen, er zijn meer wegen die je doel bereiken. misschien kan je beide systemen (premium (-bridge) en systeem.) eerst huren/lenen? een weekendje/weekje spelen ermee kan al veel duidelijk maken wat je wel en niet zoekt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Valerossi0 schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:16:
......

Dan is de vraag natuurlijk.
Ben je compacter met een goede bridge camera, die uitpuilt van de snufjes, en soms aardig fors kunnen zijn, of een systeemcamera met 2 goede lenzen.

gr

En bedankt voor het meedenken natuurlijk.
[...]
De compactheid hangt af van je optische bereik dat je zoekt.
een zeer prettige lens alround is de 14-140mmv2 28-280mm EFL of de 14-150mmv2 28-300mm EFL

ik heb hier de oude 14-140mm en 14-150 er op geplakt omdat de nieuwe er nog niet zijn. die zijn iets kleiner en lichter.

en voor de lol ook de 75-300mmii. geeft je wat perceptie over systemen.

en hier de compacte 12-60mm achtige versies.

Het grote voordeel is dat je het volume kan vermeerderen of verlagen aan de hand van je gekozen bereik met een m43 systeem. Nadeel met video geen powerzoom. (Dus als je vaak variabele afstanden denkt te filmen tijdens 1 take dan is manualzoomen even wennen.) En even lens wisselen is eh onmogelijk :+

over compact gesproken: heb je dit soort ook al bekeken? Pocketable toch 1" 10x zoom .

(ik schud gewoon een beetje aan de boom kijken wat er uitvalt. :*) )

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Valerossi0 schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:16:

Ook zit ik veel in het jongerenwerk, en ben dus vaak aanwezig op samenkomsten waarbij sport en spel dagelijkse korst zijn. dus ook actie die vragen om foto en video

[...]
Buiten overdag met goed licht doet een fz200compact het ook prima maar binnen waar sporthallicht is word het al snel hoge iso's. Dan is een grotere sensor camera fijner (lees kan meer licht binnen laten)

Nog 1 ding: hoe groter de sensor des te lastiger is een grote zoom stil te houden uit de hand en het gebied wat scherp is (DoF) word kleiner met een grotere sensor bij gelijk blijvende diafragma. Dus grotere sensor en gelijkblijvende DoF , je diafragmanummer moet omhoog dus sluitertijd naar beneden en of isowaarde omhoog maakt dat je lichtsterkte die je verkrijgt met grotere sensor niet altijd 100% kan benutten.

Wel een big plus van grotere sensors is groter dynamisch bereik (gebied tussen bijna zwart en bijna wit op een foto)

• Side-Kick
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-08 16:04

Side-Kick

Timmy!

Ik ben op zoek naar een betere allround zoomlens dan de kitlens (Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH) die ik op dit moment bezit bij mijn Panasonic GX80/GX85. Mijn oog is gevallen op de Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik deze lens ga gebruiken icm met de GX80 (afgezien van het ontbreken van stabilisatie in de lens)?

Kan iemand omschrijven hoe groot de verbetering zal zijn ten opzichte van de huidige kitlens. Is dat een stapje, stap of grote stap omhoog?

Zijn er wellicht nog alternatieve allround lenzen waar ik naar moeten kijken in mijn afweging?

• Bart2005
De Olympus 12-40 (PRO) is een juweeltje. Hij is elke cent waard. Met die kitlens heb ik geen ervaring.

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

quote:
Side-Kick schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een betere allround zoomlens dan de kitlens (Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH) die ik op dit moment bezit bij mijn Panasonic GX80/GX85. Mijn oog is gevallen op de Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik deze lens ga gebruiken icm met de GX80 (afgezien van het ontbreken van stabilisatie in de lens)?

Kan iemand omschrijven hoe groot de verbetering zal zijn ten opzichte van de huidige kitlens. Is dat een stapje, stap of grote stap omhoog?

Zijn er wellicht nog alternatieve allround lenzen waar ik naar moeten kijken in mijn afweging?
Ben zelf ook fan van de 12-40 maar Panasonic 12-35 2.8 mk-II wellicht betere optie? Dual IS in jouw geval dacht ik?
Ik heb die Pana 12-32 pancake ook gehad. Fijn en compact maar 2.8 is (vaak) toch wel heel fijn. En natuurlijk is de Olympus (veel) scherper. Maar ook (heel veel) groter en zwaarder.

amphora wijzigde deze reactie 29-09-2017 12:18 (12%)

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

quote:
amphora schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:16:
[...]

Ben zelf ook fan van de 12-40 maar Panasonic 12-35 2.8 mk-II wellicht betere optie? Dual IS in jouw geval dacht ik?
Ik heb die Pana 12-32 pancake ook gehad. Fijn en compact maar 2.8 is (vaak) toch wel heel fijn. En natuurlijk is de Olympus (veel) scherper. Maar ook (heel veel) groter en zwaarder.
Met die Panasonic zou ik inderdaad dual IS hebben. De Panasonic is ook nog iets kleiner (al is dat verschil niet zo heel groot). De Olympus is wel goedkoper op het moment.

Ik kan alleen moeilijk inschatten hoe erg ik die extra 5mm ga missen in de praktijk als ik voor de Panasonic zou gaan ten opzicht van de Olympus.

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

quote:
Side-Kick schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:17:
[...]

Met die Panasonic zou ik inderdaad dual IS hebben. De Panasonic is ook nog iets kleiner (al is dat verschil niet zo heel groot). De Olympus is wel goedkoper op het moment.

Ik kan alleen moeilijk inschatten hoe erg ik die extra 5mm ga missen in de praktijk als ik voor de Panasonic zou gaan ten opzicht van de Olympus.
Ik denk dat die 5mm in de praktijk wel meevalt. Is makkelijk te croppen natuurlijk.

• Speedy
Kijk ook eens naar een 2e hands 12-35, de II bied een klein voordeel met Dual IS 2 tov Dual IS op de eerste versie, maar het prijsverschil is vrij groot, zou mij de kleine verbetering in IS niet waard zijn.
Bovendien de vraag in hoeverre je de IS echt nodig hebt bij deze focal lenght als je al een body hebt met IBIS.

Verschil in grote en zeker gewicht van de Panasonic tov de Olympus vind ik wel merkbaar, zeker op een kleinere body als de GX80. Als je geen duidelijke voorkeur hebt dan zeker even proberen welke fijner in de hand ligt.

Speedy wijzigde deze reactie 29-09-2017 20:19 (25%)

Flickr | Lego collectie

• DavidZH
quote:
DavidZH schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:48:
Verhaal met vraag tot meedenken...
De kogel is door de kerk: Ik heb de PL 12-60 besteld.

Na veel wikken en wegen nog eens goed door de stats van Lightroom heen gewandeld. Ik maak alsnog de meeste foto's aan de wide kant. Daarnaast gezien dat ik eigenlijk een langere lens nodig heb als de 175, dus met de 35-100 zou ik blijven wisselen. Of een body moeten bijkopen.... :X

De tip van @Speedy heb ik ook gechecked, maar ik kon weinig tweedehands varianten vinden. Niet als occasions bij de diverse winkels, en ook niet op Marktplaats/eBay.

Nu kan ik een jaar sparen voor de 50-200 die dit najaar uitkomt. Ideale combi voor mij; langer als de 175, meer licht, beter glas, overlap.

Volgende week naar Madeira voor de eerste tests!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

quote:
DavidZH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:38:
[...]

De kogel is door de kerk: Ik heb de PL 12-60 besteld.

Na veel wikken en wegen nog eens goed door de stats van Lightroom heen gewandeld. Ik maak alsnog de meeste foto's aan de wide kant. Daarnaast gezien dat ik eigenlijk een langere lens nodig heb als de 175, dus met de 35-100 zou ik blijven wisselen. Of een body moeten bijkopen.... :X

De tip van @Speedy heb ik ook gechecked, maar ik kon weinig tweedehands varianten vinden. Niet als occasions bij de diverse winkels, en ook niet op Marktplaats/eBay.

Nu kan ik een jaar sparen voor de 50-200 die dit najaar uitkomt. Ideale combi voor mij; langer als de 175, meer licht, beter glas, overlap.

Volgende week naar Madeira voor de eerste tests!
Bedankt, nu ben ik ook weer aan het twijfelen geslagen. Moet ik nu voor de extra 20 mm gaan of 2.8 over de gehele lengte? Ik maak me name opnames buiten. Het prijsverschil tussen de twee is ongeveer 50 euro, in het voordeel van de m.zuiko.
quote:
Side-Kick schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Bedankt, nu ben ik ook weer aan het twijfelen geslagen. Moet ik nu voor de extra 20 mm gaan of 2.8 over de gehele lengte? Ik maak me name opnames buiten. Het prijsverschil tussen de twee is ongeveer 50 euro, in het voordeel van de m.zuiko.
Als je een 12-40 wil kan ik je aanraden vooral de 2e hand markt eens te bekijken. Dit (geweldige) objectief is in nieuwstaat namelijk soms al vanaf 550 euro te krijgen. De 12-60 is 2e hands een stuk moeilijker aan te komen schat ik zo.

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

quote:
Thorgrem schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:23:
[...]

Als je een 12-40 wil kan ik je aanraden vooral de 2e hand markt eens te bekijken. Dit (geweldige) objectief is in nieuwstaat namelijk soms al vanaf 550 euro te krijgen. De 12-60 is 2e hands een stuk moeilijker aan te komen schat ik zo.
Dat heb ik gedaan en kan ik inderdaad beamen. Ik ben alleen een beetje huiverig om een objectief te kopen van een onbekende. Die nieuw- of onbeschadigde staat wordt vaak geclaimed, maar ik weet niet in hoeverre dit dan ook werkelijk klopt. Ik heb eigenlijk geen zin in eventueel gezeur achteraf. Daarom koop ik hem liever bij een fotozaak.

Naast landschap wil ik ook wat meer gaan experimenten met portret. Dan komen de extra mm wel van pas, maar de extra 'f' niet. Met het lezen van vergelijkingen tussen de m.zuiko en Leica kom ik er ook niet echt uit. Daar wordt de extra stabilisatie gezien als voordeel, maar mijn body is al gestabiliseerd. qwa grootte van het objectief en gewicht komt de een er ook niet als overduidelijke winnaar uit. Ik vrees dat een goede aanbieding voor een van de lenzen de doorslag gaat geven dan.

• Speedy
Na lang twijfelen onder het mom van niet nodig, wel leuk de knoop maar doorgehakt en een uitbreiding voor de m43 collectie gehaald.

De wensenlijst is nu leeg in afwachting van een Olympus variant van de 100-400 (en wellicht nog een wide angle in de toekomst).

Flickr | Lego collectie

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 09:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Misschien hier evaringsdeskundigen:

Ik heb thuis nog een oude (analoog tijdperk) sony A lenzen liggen. Nu niets te doen. Eentje heeft een bereik van 70-210. Heel mooi dus, want dan zou ik daar met een adapterring een 140-420 mm lens voor mijn em-10 van kunnen maken. Ideale aanvulling op de 40-150 tot waar ik nu kom. Ik zal hem niet enorm vaak gebruiken, maar het is wel fijn om zoiets in kas te hebben, het komt wel voor dat ik met 150mm te kort kom.

En zo'n adapterring is toch wel 8 keer zo goedkoop als bijvoorbeeld de Olympus 75-300. Ik heb eigenlijk ook geen geld voor zo'n dure (ja voor mij is 500 euro voor een lens te veel 8)7 ) lens. Dus leek mij zo'n ring wel handig, maar hebben mensen hier er ervaring mee? Natuurlijk is de kwaliteit niet geweldig, maar dat verwacht ik ook niet. Of wordt er hier gezegd, gewoon niet doen, het is rommel. ;) :)

En daarbij nog een andere vraag:

Zijn hier ook mensen met ervaring met die ultra budget CCTV lenzen.

Ben zelf meer van landschap, dus dan maakt een lage F niet bijzonder veel uit, maar in een museum met weinig licht, kunnen ze wel handig zijn, dus dingen als deze: https://nl.aliexpress.com....1000016.1.652b2be6WgQcSb
Oké, misschien zijn deze wel te goedkoop, maar het idee is duidelijk, lijkt mij. :)

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 07-10-2017 17:54 (20%)

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Doe mee met de fotowedstrijd!

• Grote Smurf
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:54
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:40:

Dit schijnt het effect te zijn van een hacked C mount op een MFT: https://www.flickr.com/photos/psd/4805581012/in/photostream/

Omschreven als:
quote:
It's an affordable manual focus lens with lo-fi effects -- soft bokeh, vignetting, lens flares, low contrast, and fantastically shallow depth of field for near tilt-shift photo effects.
Veel vignetting of veel croppen, maar voor dat geld lijkt het me het wel waard om te proberen.
quote:
Misschien hier evaringsdeskundigen:

Ik heb thuis nog een oude (analoog tijdperk) sony A lenzen liggen. Nu niets te doen. Eentje heeft een bereik van 70-210. Heel mooi dus, want dan zou ik daar met een adapterring een 140-420 mm lens voor mijn em-10 van kunnen maken. Ideale aanvulling op de 40-150 tot waar ik nu kom. Ik zal hem niet enorm vaak gebruiken, maar het is wel fijn om zoiets in kas te hebben, het komt wel voor dat ik met 150mm te kort kom.
Het aantal mm gaat niet veranderen helaas, dus hou je een 70-210 naast een 40-150, oftewel veel overlap en een slechts klein stukje meer tele
quote:
En zo'n adapterring is toch wel 8 keer zo goedkoop als bijvoorbeeld de Olympus 75-300. Ik heb eigenlijk ook geen geld voor zo'n dure (ja voor mij is 500 euro voor een lens te veel 8)7 ) lens. Dus leek mij zo'n ring wel handig, maar hebben mensen hier er ervaring mee? Natuurlijk is de kwaliteit niet geweldig, maar dat verwacht ik ook niet. Of wordt er hier gezegd, gewoon niet doen, het is rommel. ;) :)
500/8 is 62.50 je hebt ook wel adapters voor minder geld, 30-40 moet te doen zijn voor een sony A-naar mft mount. Ik heb er zelf ook eentje (die ik niet meer gebruik *hint* *hint* #geenvraagenaabodophetforumdusstuurmaareendmalsjeinteressehebt )
quote:

Ben zelf meer van landschap, dus dan maakt een lage F niet bijzonder veel uit, maar in een museum met weinig licht, kunnen ze wel handig zijn, dus dingen als deze: https://nl.aliexpress.com....1000016.1.652b2be6WgQcSb
Oké, misschien zijn deze wel te goedkoop, maar het idee is duidelijk, lijkt mij. :)
ik heb een tijdje een 25mm f1.4 gedad cctv gehad (wel van canon, geen china spul)
en het geeft sfeervolle beelden, niet echt scherp ofzo. maar t leverde best wel aardige plaatjes op.
wel moet je van de bokeh houden, die is vaak draaierig:

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Grote Smurf schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:12:
[...]

Dit schijnt het effect te zijn van een hacked C mount op een MFT: https://www.flickr.com/photos/psd/4805581012/in/photostream/

Omschreven als:
[...]

Veel vignetting of veel croppen, maar voor dat geld lijkt het me het wel waard om te proberen.
YouTube: A6500 - Is This Tiny Dirt Cheap Lens Worth Buying? daar lijkt de vignetting wel minder erg.
quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:12:
[...]

Het aantal mm gaat niet veranderen helaas, dus hou je een 70-210 naast een 40-150, oftewel veel overlap en een slechts klein stukje meer tele
Dan heb ik dat verkeert begrepen/onthouden. Maar doordat de lenzen voor ff zijn, valt een deel buiten de sensor en houd je dus een kleinere zichtbare beeldhoek over, dus lijkt het beele groter. Door de crop factor van 2, was mijn idee dat het gelijk zo zijn aan een 420 mm MFT lens, tenminste dat was mijn redenatie.
quote:
500/8 is 62.50 je hebt ook wel adapters voor minder geld, 30-40 moet te doen zijn voor een sony A-naar mft mount. Ik heb er zelf ook eentje (die ik niet meer gebruik *hint* *hint* #geenvraagenaabodophetforumdusstuurmaareendmalsjeinteressehebt )
Die Olympus is 480, dus dan is het wel 480/60=8. Maar moet wel goedkoper kunnen, mee eens. Hint begrepen. ;)
quote:
ik heb een tijdje een 25mm f1.4 gedad cctv gehad (wel van canon, geen china spul)
en het geeft sfeervolle beelden, niet echt scherp ofzo. maar t leverde best wel aardige plaatjes op.
wel moet je van de bokeh houden, die is vaak draaierig:
Het idee was om zo'n lensje te kopen voor die paar keer dat ik in een donker museum ben, om zo toch van f3.5 naar f1.7 te gaan, maar vind het nogal lastig in te schatten in hoeverre handmatig scherpstellen en zo vervelend/storend is en in hoeverre de bokeh en scherpte echt belangrijk is :X , ik denk dat ik eigenlijk best blij kan zijn met die, moet dan maar geen hoge eisen stellen aan de kwaliteit, daar hebben we beter spul voor.

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:29:

Dan heb ik dat verkeert begrepen/onthouden. Maar doordat de lenzen voor ff zijn, valt een deel buiten de sensor en houd je dus een kleinere zichtbare beeldhoek over, dus lijkt het beele groter.
kijk dit stukje klopt, maar hieronder reken je om naar full frame termen. dus: hoeveel mm aan lens heb ik op full frame nodig als ik hetzelfde beeld als een (...)mm lens op micro4/3 zet
quote:
Door de crop factor van 2, was mijn idee dat het gelijk zo zijn aan een 420 mm MFT lens, tenminste dat was mijn redenatie.
quote:
Het idee was om zo'n lensje te kopen voor die paar keer dat ik in een donker museum ben, om zo toch van f3.5 naar f1.7 te gaan, maar vind het nogal lastig in te schatten in hoeverre handmatig scherpstellen en zo vervelend/storend is en in hoeverre de bokeh en scherpte echt belangrijk is :X , ik denk dat ik eigenlijk best blij kan zijn met die, moet dan maar geen hoge eisen stellen aan de kwaliteit, daar hebben we beter spul voor.
Als de lens niet super scherp is merk je het ook niet zo snel als je er iets naast zit met de focus. ;)

Ik dacht dat ik wel een paar voorbeelden online had staan, maar blijkbaar staan die ergens op een donker krocht op de netweropslag hier. vinden zal niet makkelijk zijn, maar ik weet zeker dat ik wel eens een paar voorbeelden heb geschoten

Edit: iets gevonden:
https://mrc4.nl/meuk/groot/P1390251.JPG

mrc4nl wijzigde deze reactie 07-10-2017 20:03 (6%)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:37:
[...]

kijk dit stukje klopt, maar hieronder reken je om naar full frame termen. dus: hoeveel mm aan lens heb ik op full frame nodig als ik hetzelfde beeld als een (...)mm lens op micro4/3 zet
Dus wat gaat er mis? Je kan niet zomaar omrekenen bij het gebruik van lenzen voor een andere maat sensor?
Maar daar reken ik toch om naar MFT maten? Of ga ik helemaal de mist in?
quote:
Als de lens niet super scherp is merk je het ook niet zo snel als je er iets naast zit met de focus. ;)
Dat is ook zeker zo.
quote:
Maar die foto's zijn genomen met een 2.8mm lens, dus ik denk dat daar de zwarte randen en enorme vignetting vandaan komt: https://flic.kr/p/8j76nf.

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 07-10-2017 19:46 (24%)

• psyBSD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-07 08:50

psyBSD

Hates 0x00 bytes

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:44:
[...]

Dus wat gaat er mis? Je kan niet zomaar omrekenen bij het gebruik van lenzen voor een andere maat sensor?
Maar daar reken ik toch om naar MFT maten? Of ga ik helemaal de mist in?
Je 40-150mm is al een 80-300 volgens ff maatstaven.

Omrekenen doe je om de kijkhoek vast te stellen. Dus op een mft heb je een 25/2.0 nodig om hetzelfde beeld te krijgen als een 50/4.0 op ff. Als je die 50/4.0 vervolgens met een adapter op de mft body schroeft gedraagt hij zich als een 100/8.0.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
psyBSD schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:54:
[...]

Je 40-150mm is al een 80-300 volgens ff maatstaven.

Omrekenen doe je om de kijkhoek vast te stellen. Dus op een mft heb je een 25/2.0 nodig om hetzelfde beeld te krijgen als een 50/4.0 op ff. Als je die 50/4.0 vervolgens met een adapter op de mft body schroeft gedraagt hij zich als een 100/8.0.
De dikke getallen zijn de f waardes?

Zo ja, dan is het dit dus:

150/8.0 op MFT is dan gelijk aan een 300/16.0 op FF. Die 300/16.0 met een adapter op MFT lijkt dan op 600/32.0 op MFT.

Dus wat ik kan concluderen is dat het geen zin heeft om de 18-35 FF groothoek te gaan gebruiken. Dat zou dan gelijk zijn met 36-70 op MFT, maar het wel zinnig is om de de telefoon 70-210 te gebruiken, want dat zou dan gelijk zijn aan 140-420 op MFT. Tenminste, zo lees jouw redenering. De lens heeft een diafragma van f4.5, dus dat dan f9 worden op MFT?

• psyBSD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-07 08:50

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Dat wordt qua scherptediepte idd gelijk aan f/9. Maar niet qua lichtopbrengst, wat dat betreft blijft het gelijk. (Hoewel je wel je sluitertijd moet halveren voor scherpe foto's)

Het verschil tussen 300 en 420mm is echter niet zo heel groot. Je gaat van een kijkhoek van (ongeveer) 8° naar 6°.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• DavidZH
quote:

Je hebt pareltjes, en je hebt bagger in die categorie.

Ik heb zelf voor ¤40 een 35mm C-mount SLR-magic (staat er op de doos, maar volgens mij hebben zij alleen de adapter gemonteerd...). Maar die krijg ik niet gefocussed tot infinity. Jammer maar helaas. Klein builtje...

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
DavidZH schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 01:09:
[...]

Je hebt pareltjes, en je hebt bagger in die categorie.

Ik heb zelf voor ¤40 een 35mm C-mount SLR-magic (staat er op de doos, maar volgens mij hebben zij alleen de adapter gemonteerd...). Maar die krijg ik niet gefocussed tot infinity. Jammer maar helaas. Klein builtje...
Dat zag ik ergens staan.

Kan je een foto maken van de jouwe? Dan weet ik welke ik niet moet hebben. :)

Maar voor de prijs eigenlijk een prima instap lens om te kijken welke je wel en niet gebruikt, dan kan je later altijd nog upgraden naar een betere, mocht je het waard vinden.

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:

Mijn ervaring: leuk voor specifieke doeleinden. De lenzen zijn EXTREEM gevoelig voor licht. Een kleine hoeveelheid licht komende achter het onderwerp resulteert in lensflares. Dit kan irritant zijn, maar je kan er ook gebruik van maken om portretten te schieten met een soort instagram effect. Daarnaast is enkel het midden van een foto scherp. Je bent dus erg beperkt wat betreft compositie. De lage f waarde maakt het regelmatig lastig om (bij wide open) een portret te schieten. De scherptediepte is te beperkt. Verder, kenmerkend aan deze lenzen, is het beperkte contrast. Ook dit beperkt de mogelijkheden, aangezien je vaak juist levendige kleuren en contrasten vast wil leggen. Ik heb laatste enkel een CCTV lens meegenomen naar een museum. Een zware dobber kan ik je zeggen, met name bij het vastleggen van personen.

Ik klink negatief over een CCTV lens, toch zou ik er zeker een aanschaffen. Voor die paar tientjes krijg je de mogelijkheid om bij weinig licht toch bruikbare plaatjes te schieten. Daarnaast is de sfeer die een foto uitstraalt duidelijk anders dan "echte" lens. Een vintage look. Scherpte in het midden (middelste derde) is zeker goed. Ook voor video is hij redelijk goed geschikt, zo lang het object traag beweegt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
wcduck schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:45:
[...]

Mijn ervaring: leuk voor specifieke doeleinden. De lenzen zijn EXTREEM gevoelig voor licht. Een kleine hoeveelheid licht komende achter het onderwerp resulteert in lensflares. Dit kan irritant zijn, maar je kan er ook gebruik van maken om portretten te schieten met een soort instagram effect. Daarnaast is enkel het midden van een foto scherp. Je bent dus erg beperkt wat betreft compositie. De lage f waarde maakt het regelmatig lastig om (bij wide open) een portret te schieten. De scherptediepte is te beperkt. Verder, kenmerkend aan deze lenzen, is het beperkte contrast. Ook dit beperkt de mogelijkheden, aangezien je vaak juist levendige kleuren en contrasten vast wil leggen. Ik heb laatste enkel een CCTV lens meegenomen naar een museum. Een zware dobber kan ik je zeggen, met name bij het vastleggen van personen.

Ik klink negatief over een CCTV lens, toch zou ik er zeker een aanschaffen. Voor die paar tientjes krijg je de mogelijkheid om bij weinig licht toch bruikbare plaatjes te schieten. Daarnaast is de sfeer die een foto uitstraalt duidelijk anders dan "echte" lens. Een vintage look. Scherpte in het midden (middelste derde) is zeker goed. Ook voor video is hij redelijk goed geschikt, zo lang het object traag beweegt.
Kijk, precies de ervaring die ik zocht. :)

Het klinkt heel logisch een begrijpelijk wat je zegt. Ik weet genoeg: het zijn lenzen voor in het donker of voor creatieve effecten, maar als het grote diafragma niet nodig hebt, is het beter om ze niet te gebruiken.

@mrc4nl Ik stuur je een PM. :)
quote:
Ah, dan wordt het duidelijk. Ik zie dus dat de beeldhoek ongeveer 1.8 keer kleiner wordt door een FF om MFT te monteren. Dat betekent dus dat een FF op MFT zich gedraagt als een lens met 1.8 keer de FF brandpuntafstand. Dat zou dan voor de 210 mm lens FF zijn dat deze zich gedraagt als 389 mm op MFT. Maar dit wordt meer een discussie voor dat topic, denk ik zo.

@mrc4nl @Universal Creations @Ventieldopje Heel mooi gemaakt. d:)b d:)b

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 08-10-2017 12:00 (21%)

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:38:
[...]

De dikke getallen zijn de f waardes?

Zo ja, dan is het dit dus:

150/8.0 op MFT is dan gelijk aan een 300/16.0 op FF. Die 300/16.0 met een adapter op MFT lijkt dan op 600/32.0 op MFT.

Dus wat ik kan concluderen is dat het geen zin heeft om de 18-35 FF groothoek te gaan gebruiken. Dat zou dan gelijk zijn met 36-70 op MFT, maar het wel zinnig is om de de telefoon 70-210 te gebruiken, want dat zou dan gelijk zijn aan 140-420 op MFT. Tenminste, zo lees jouw redenering. De lens heeft een diafragma van f4.5, dus dat dan f9 worden op MFT?
er is over dit soort zaken ook een heel mooi topic:
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:00
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

Kijk, precies de ervaring die ik zocht. :)

Het klinkt heel logisch een begrijpelijk wat je zegt. Ik weet genoeg: het zijn lenzen voor in het donker of voor creatieve effecten, maar als het grote diafragma niet nodig hebt, is het beter om ze niet te gebruiken.

@mrc4nl Ik stuur je een PM. :)

[...]

Ah, dan wordt het duidelijk. Ik zie dus dat de beeldhoek ongeveer 1.8 keer kleiner wordt door een FF om MFT te monteren. Dat betekent dus dat een FF op MFT zich gedraagt als een lens met 1.8 keer de FF brandpuntafstand. Dat zou dan voor de 210 mm lens FF zijn dat deze zich gedraagt als 389 mm op MFT. Maar dit wordt meer een discussie voor dat topic, denk ik zo.

@mrc4nl @Universal Creations @Ventieldopje Heel mooi gemaakt. d:)b d:)b
Dit noem je de crop factor van een sensor, die kun je overal op internet wel opzoeken en ook uitrekenen. Voor MFT is die crop factor 2 (en niet 1.8), dus een 210mm lens op fullframe wordt een 420mm lens op MFT.

Meer details vind je in het bovengenoemde topic. Laten we dit topic weer snel on-topic brengen ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Speedy
quote:
Side-Kick schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:32:
[...]
Ik vrees dat een goede aanbieding voor een van de lenzen de doorslag gaat geven dan.
Weet niet of je ondertussen al een keuze gemaakt hebt, maar kwam zowel de 12-40 als de 12-60 voor ¤ 699,- tegen.

Anders wellicht een tip voor anderen hier ;)

Flickr | Lego collectie

• Bart2005
quote:
Speedy schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Weet niet of je ondertussen al een keuze gemaakt hebt, maar kwam zowel de 12-40 als de 12-60 voor ¤ 699,- tegen.

Snel toeslaan. :) Voor de 12-40 is dat een "steal". De enige lens die je ooit nodig zult hebben m.i. ;)

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

quote:
Speedy schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Thnx voor de tip. Ik heb de 12:40 ondertussen al aangeschaft voor 750-. Met het prijsverschil van 50 kan ik nog wel leven.

• DavidZH
Natuurlijk. Story of my life; twee weken na aanschaf 30% van de prijs af... Was met mijn camera ook al.
Ah well, such is life...

• tronmedia
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-08 05:00
Ik heb al wat MFT Camera's in vorm van de Panasonic G3/5/GH3 maar deze Olympus OM-D 5
heb ik toegevoegd samen met de Sigma 30mm f/2.8 EX DN en Sigma 19mm f/2.8 DN.
Buiten erg fraai wat betreft vormgeving maakt deze camera mooie foto's
Maak veel gebruik van lens adapters zodat ik ook MF lenzen kan gebruiken
uit mijn SLR tijdperk ( Canon FD, Nikon Ai-Non Ai, M42, Yashica ML, Minolta MD en Pentax PK )

• LittleBrittany
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03-08 13:48

LittleBrittany

Britt Swann

Beste mensen hier heh ik een goede deal via eBey voor de Leica 12-60.
Lens wordt verkocht door een distribiteur uit Ierland dus geen belachelijk hoge Duoane btw.

http://www.ebay.co.uk/itm...25a4ec:g:vbAAAOSwL4BZuKQr

BDSwann

• Speedy
Grijze import uit HK, ieder z'n ding natuurlijk als je het garantie risico wil nemen, maar dit is inclusief verzendkosten duurder dan de aanbieding die ik hier boven poste (NL aanbieder met bijbehorende garantie).

Flickr | Lego collectie

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:58

sys64738

Press play on tape

Als je dan toch geld wilt besparen, gaat mijn voorkeur uit naar 2e hands bij NL winkel boven shabby grijze-import retailer. Bij de betere winkels krijg je gewoon jaar garantie op 2e hands spul en er is vaak genoeg moois te vinden dat niet van nieuw te onderscheiden is....

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-08 11:15
Zeer mooi, Maar ver buiten mijn budget.

Goed om te zien dat het systeem zo steeds breeder inzetbaar wordt voor Pro's
Hoop wel dat ze de komende jaren de amateurs/hobbyisten met een wat kleiner budget niet uit het oog verliezen.

• Speedy
Mooie lenzen inderdaad, maar niet voor mij, primes zijn niet echt mijn ding. Wel goed om te zien dat er blijkbaar een markt is voor dit soort objectieven waar (ga ik van uit) hogere winst marges op zitten.

Ik blijf hopen dat Olympus met een 100-400 achtige Pro variant komt O-)

Flickr | Lego collectie

quote:
Sato schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:06:
Zeer mooi, Maar ver buiten mijn budget.

Goed om te zien dat het systeem zo steeds breeder inzetbaar wordt voor Pro's
Hoop wel dat ze de komende jaren de amateurs/hobbyisten met een wat kleiner budget niet uit het oog verliezen.
Mee eens, maar als ik dan nadenk wat ik nog mis aan adjectieven voor MFT die ik nog mis voor mij als hobbyist kan ik zo snel eigenlijk niets bedenken.

• Sato
Een pancake prime zoals de 20mm f/1.7 van Panasonic zou welkom zijn, Hoewel dat eigenlijk ook flauwe kul is want die is er immers al.
Dan zou het 17mm of 25mm f/1.8 moeten worden en de vraag is of dat technisch wel mogelijk is tegen een reële prijs.
Belangrijker is misschien wel de vraag wat mij tegenhoud om bovengenoemde Panasonic op mijn OMD's te zetten. (Geen idee eigenlijk.)

Wel zijn er een aantal f/1.8 primes die wellicht een refresh mogen krijgen omdat ze optisch beter kunnen, Heb bewust voor de 12-40mm f/2.8 Pro gekozen omdat deze scherper zou zijn dan de primes in die focal range, Twee f/1.8 primes net zo duur waren als de zoom en (belangrijkste voor mij) dichterbij kan focussen.
Uiteraard heb je dan wat minder lichtsterkte, Maar dat maakt voor een mooi weer/goed licht fotograaf als ik weinig uit.

Maar ook daar zit een kanttekening aan, Als ze de optische formules van de huidige f/1.8 primes zouden verbeteren komen daar objectieven uit die qua prijs tussen de bestaande f/1.8 primes en de f1.2 primes vallen.
En wie zit daar eigenlijk op te wachten?

-----

Kijkend naar de objectieven die ik bezit:

45mm f/1.8
60mm f/2.8 macro
12-40mm f/2.8 Pro
40-150mm f/4-5.6 R
14-42mm f/3.5-5.6 EZ Pancake

Dan zijn de enigste wensen die ik nog heb als volgt:
*Standaard prime pancake ter vervanging 14-42 als compacte namelijk meenemer, De 20mm f/1.7 is daar een goede kandidaat.
*40-150mm f/2.8 Pro toevoegen, R houden voor situaties waar licht en compact de voorkeur heeft.
*Heel misschien de 75mm f/1.8, Heb mezelf echter nog niet kunnen overtuigen.

Sato wijzigde deze reactie 26-10-2017 12:11 (19%)

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:01
Ik heb een Panasonic GH5 met de Leica 42.5mm F1.2 en de Leica 15mm F1.7, ik ben eigenlijk op zoek naar een wijdere lens en heb mijn oog laten vallen op de Laowa 7.5mm F2, heeft iemand hier ervaring mee?

hier

• ferrywijn
Wat is jullie ervaring met de Panasonic 20mm f1.7?

Ik vind mijn Olympus 25mm f1.8 een hele fijne lens, maar iets te close om echt breed inzetbaar te zijn. Vooral binnenshuis merk ik dat.

Over de Panasonic lees ik dat de autofocus traag is, vooral bij slecht licht. Ook schijnt de focusmotor veel lawaai te maken. Wat een nadeel is, want ik wil hem ook gebruiken om te filmen.

Een alternatief zou de Olympus 17mm f1.8 zijn. Maar ik lees dat die niet zo scherp is.

Wat zouden jullie doen?

• Sato
12-40mm f/2.8 Pro...

Kwam van een fullframe met 50mm f/1.8 & 105mm f/2.8 en wilde nu flexibeler kunnen zijn, Een snelle rekensom leerde echter dat de 17 & 25mm f/1.8's van Olympus samen net zo duur waren als de 12-40mm f/2.8 Pro (Bulk 699,-). Daarnaast kan de 12-40 POro dichterbij focussen wat voor mij van belang was dus de keuze was snel gemaakt.
Het grootste nadeel is dat het voor MFT alsnog een flinke bonk glas en metaal is, En daar moet je maar net trek in hebben. Als alternatief is er de Panasonic 12-35mm f/2.8.

Als het een prime moet zijn dan zijn er voldoende opties al staat en valt alles uiteraard met budget en wensen.
Beperkend tot wat je al gedeelt hebt met ons, En alles zonder AF uitgesloten:

Panasonic 14mm f/2.5
Panasonic 15mm f/1.7
Panasonic 20mm f/1.7 Pancake

Olympus 17mm f/1.8
Olympus 17mm f/2.8 Pancake

Sigma 19mm f/2.8

Alle genoemde objectieven vind je hier, De 12mm opties heb ik achterwegen gelaten maar staan daar ook bij.

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-08 16:51
quote:
ferrywijn schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:46:

...

Wat zouden jullie doen?
Ik heb hem op mijn Em10 Mark II. In vergelijking met met andere lenzen is de focus iets minder snappy, maar nog steeds meer dan snel genoeg. Filmen doe ik niet, maar het zou kunnen dat je de focusmotor gaat horen op je opnames.

Verder is het een hele fijne lens, kun je ook prima in huis gebruiken en lekker scherp (scherper wijd open dan de oly 45mm 1.8 die ik heb)

• ferrywijn
Bedankt voor de reacties!

De 12-40 pro heb ik sinds kort. Is nogal een enorm ding. Dus vandaar dat ik ook een compactere lens zoek.

Budget ligt op maximaal 300-400 euro. Tweedehands is geen probleem.

• wcduck
  • Niet online
quote:
ferrywijn schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:46:

Ik vind mijn Olympus 25mm f1.8 een hele fijne lens, maar iets te close om echt breed inzetbaar te zijn. Vooral binnenshuis merk ik dat.

Over de Panasonic lees ik dat de autofocus traag is, vooral bij slecht licht. Ook schijnt de focusmotor veel lawaai te maken. Wat een nadeel is, want ik wil hem ook gebruiken om te filmen.

Een alternatief zou de Olympus 17mm f1.8 zijn. Maar ik lees dat die niet zo scherp is.

Wat zouden jullie doen?
Mijn ervaring met de Panasonic 1.7 20mm:
Positief:
- mooiste kleuren die ik automatisch uit een lens krijg (heb 5 MFT lenzen). Levendiger.
- erg scherp
Negatief:
- autofocus is TRAAAAAAAAAAAAG. Vergeet het fotograferen van bewegende objecten maar (dieren, kinderen). Wanneer ik mijn camera uitgerust met deze lens instel op continuous autofocus, krijg ik een foutmelding dat de lens het niet ondersteunt, en of ik hem weer op single autofocus wil zetten.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

quote:
wcduck schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Mijn ervaring met de Panasonic 1.7 20mm:
Positief:
- mooiste kleuren die ik automatisch uit een lens krijg (heb 5 MFT lenzen). Levendiger.
- erg scherp
Negatief:
- autofocus is TRAAAAAAAAAAAAG. Vergeet het fotograferen van bewegende objecten maar (dieren, kinderen). Wanneer ik mijn camera uitgerust met deze lens instel op continuous autofocus, krijg ik een foutmelding dat de lens het niet ondersteunt, en of ik hem weer op single autofocus wil zetten.
Kan ik volledig beamen. Super lens zolang je maar geen bewegende dingen vast wil leggen. Perfect voor straat fotografie (lekker klein, onopvallend en scherp).

Maar aangezien je de 25mm 1.7 ook al hebt, zou ik eerder voor de 17mm gaan. Want 20 en 25mm is toch wel redelijk overlappend.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• ferrywijn
Ik ga m'n 25mm verkopen en zoek een vervanger. Jammer van die trage autofocus. Ik wil juist m'n bewegende kinderen fotograferen.

Dan dus de 17mm f1.8 denk ik. Jammer. Ik vind 20mm echt de fijnste brandpuntsafstand.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
ferrywijn schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:32:
Bedankt voor de reacties!

De 12-40 pro heb ik sinds kort. Is nogal een enorm ding. Dus vandaar dat ik ook een compactere lens zoek.

Budget ligt op maximaal 300-400 euro. Tweedehands is geen probleem.
Dan denk ik gelijk aan de Olympus 14-42 (pancake). Of een vergelijkbaar model van Panasonic; 12-32?

• wcduck
  • Niet online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Dan denk ik gelijk aan de Olympus 14-42 (pancake). Of een vergelijkbaar model van Panasonic; 12-32?
Panasonic heeft ook een 14-42 PZ, deze is ook erg compact. Daarnaast is er inderdaad ook een Panasonic 12-32. Deze is nog kleiner. Ik heb ze beide. De 12-32 geeft beduidend scherper beeld.

Ik zie MFT als een manier om zo licht en compact mogelijk te reizen. Daarom schaf ik eigenlijk enkel compacte lenzen aan, liefst van formaat pancake.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

quote:
ferrywijn schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:35:
Ik ga m'n 25mm verkopen en zoek een vervanger. Jammer van die trage autofocus. Ik wil juist m'n bewegende kinderen fotograferen.

Dan dus de 17mm f1.8 denk ik. Jammer. Ik vind 20mm echt de fijnste brandpuntsafstand.
Hmm. Weet niet of 20mm nou de ideale lens is voor kinderen. Ik pak altijd mijn telelens. En als je de 45-150 mm van Panasonic neemt, is die nog niet eens zo belachelijk groot. Wide angles zijn nou eenmaal niet zo geschikt voor rondrennende kinderen. Natuurlijk, compact is goed maar uiteindelijk gaat het toch om de foto's.

Heb zelf ook de 40-150mm 2.8 van Olympus. Das echt een bakbeest maar die neem ik ook niet altijd mee. Das het mooie van wisselbare lenzen. Afhankelijk van wat je gaat doen, neem je gewoon de set met die daar bij past.

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-08 14:48
quote:
Dit is een lens die mij dus absoluut niet ligt, ik heb ze destijds gekocht om zeer compact te zijn, maar is gewoon niet mijn ding:
- trage autofocus, zeker bij minder licht is het nog veel erger
- manueel focussen is echt niet te doen
- ik hou niet van het pancake design (ergonomie)
- de 20mm vind ik zo'n mossel noch vis brandpuntsafstand.

De lens is wel lekker scherp en rendert heel mooi.

Ik heb hiernaast ook de Olympus 25mm 1.8 en de Olympus 17mm 1.8
Dit zijn 2 totaal verschillende lenzen, elk met zijn sterke en zwakke punten. Ik kan moeilijk kiezen tussen die 2, maar als er moet gekozen worden kies ik toch de 17mm. Deze is echt zeer breedinzetbaar (straatfotografie, out-and-about fotografie, reizen, ....)

https://500px.com/kdemarest

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True