www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dat is ook een lensje dat al enige tijd in mijn been bijt. Op verschillende sites wordt die voor minder dan 300 euro aangeboden.On topic, mijn bestelde Olympus 25mm 1,8 is bijna binnen. Het ligt nu ergens op Schiphol.
Vraag me af ik deze nog zou toevoegen naast de Panasonic 20mm 1.7 ....
"Much more exciting is the info coming via the Japanese site Nikkan. They say Panasonic will launch a new mirrorless camera with 6K recording within fiscal year 2016. This is almost certainly going to be the new GH5. Each 6K recorded frame has a 18Megapixel resolution. So you no longer will have to take single pictures…you just shoot videos all time! :)"
ter vergelijking: 4k heeft een 8mp resolutie.
Mwa, klinkt heel spannend als we dingen als gebruikte compressie en rolling shutter even vergetenleendertv schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:35:
Wat denken jullie:
"Much more exciting is the info coming via the Japanese site Nikkan. They say Panasonic will launch a new mirrorless camera with 6K recording within fiscal year 2016. This is almost certainly going to be the new GH5. Each 6K recorded frame has a 18Megapixel resolution. So you no longer will have to take single pictures…you just shoot videos all time! :)"
ter vergelijking: 4k heeft een 8mp resolutie.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb daar al mooie voorbeelden van gezien met Panasonic 4K photo (30 8mp frames per seconde).
Ook is het ideaal voor macro fotografie uit de hand. Panasonic heeft een focus bracketing functie voor 4k (Post Focus).
Je kunt de 30 foto's dat dit oplevert stacken in focus stacking software.
www.maartendeboer.net
De 25mm vrijdag binnengekregen en vandaag wat testfoto's gemaakt. Camera Panasonic GX1.DinoBe schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:38:
[...]
Dat is ook een lensje dat al enige tijd in mijn been bijt. Op verschillende sites wordt die voor minder dan 300 euro aangeboden.
Vraag me af ik deze nog zou toevoegen naast de Panasonic 20mm 1.7 ....
Mooi objectief! De moeite waard om aan te schaffen.
Hier wat foto's:
http://s6.postimg.org/j5dwszldt/P1020754.jpg
http://s6.postimg.org/e80c7vjep/P1020783.jpg
http://s6.postimg.org/5r0twyept/P1020788.jpg
http://s6.postimg.org/c5zutmlfl/P1020761.jpg
Btw de Panasonic 20mm 1,7 heb ik ook.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
we kunnen dus de resultaten vergelijken!
m.Zuiko 300mm f4:
https://www.ephotozine.co...m-f-4-is-pro-review-28917
Panasonic 100-400mm:
https://www.ephotozine.co...4-0-6-3-asph-review-28971
Scherpte van de m.Zuiko 300mm:

Scherpte van de Panasonic 100-400mm op 200mm:

en op 400mm:

De m.Zuiko 300mm f4 is de scherpste lens die Olympus ooit gemaakt heeft.
Dat is ook in deze test te zien
Maar de Panasonic Leica 100-400mm scoort ook erg goed!
[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 01-03-2016 16:40 ]
Het bevestigt ook wat ik zag in de samples van de 100-400. Erg scherp op 100mm en 200 maar niet zo goed meer op 400mm. Jammer dat ze m niet getest hadden op 300mmleendertv schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:33:
ephotozine heeft nu zowel de m.Zuiko 300mm en Panasonic 100-400mm getest
we kunnen dus de resultaten vergelijken!
m.Zuiko 300mm f4:
https://www.ephotozine.co...m-f-4-is-pro-review-28917
Panasonic 100-400mm:
https://www.ephotozine.co...4-0-6-3-asph-review-28971
Scherpte van de m.Zuiko 300mm:
[afbeelding]
Scherpte van de Panasonic 100-400mm op 200mm:
[afbeelding]
en op 400mm:
[afbeelding]
De m.Zuiko 300mm f4 is de scherpste lens die Olympus ooit gemaakt heeft.
Dat is ook in deze test te zien
Maar de Panasonic Leica 100-400mm scoort ook erg goed!
ora et labora
Wil je eens laten horen hoe het gaat?Sander schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:36:
Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een Olympus 12-40 Pro, ik heb er gisteren 1 besteld vanuit de UK bij deze verkoper: http://www.ebay.nl/itm/121861254513. Nieuw voor 630 euro, waar ik ze op MP voor 650 2e hands aangeboden zag worden de laatste periode, en hij in NL nog altijd 900 a 1000 nieuw is. Lang leve #Brexit!
Hoe bedoel je? Lens is een dag na bestellen geleverd bij een collega in London. Ben alleen niet meer daar geweest en hij niet meer hier in NL deze week, dus dat komt volgende week.
Maar lens is geleverd was nieuw in doos etc en hij had er even mee getest en zag er allemaal goed uit.
Good on you!Sander schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:05:
[...]
Hoe bedoel je? Lens is een dag na bestellen geleverd bij een collega in London. Ben alleen niet meer daar geweest en hij niet meer hier in NL deze week, dus dat komt volgende week.
Maar lens is geleverd was nieuw in doos etc en hij had er even mee getest en zag er allemaal goed uit.
Ik was benieuwd naar de levering maar ook naar je ervaringen met de lens.
Ik wou er ook één maar ze zijn uitverkocht...
Nu wel:mrc4nl schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:57:
[...]
Het bevestigt ook wat ik zag in de samples van de 100-400. Erg scherp op 100mm en 200 maar niet zo goed meer op 400mm. Jammer dat ze m niet getest hadden op 300mm
https://www.ephotozine.co...m-MTF300mm_1457348650.jpg
vs de m.Zuiko 300mm f4:
https://www.ephotozine.co...-300mm-MTF_1456144452.jpg
Het is trouwens niet helemaal vergelijkbaar.
In de ene test is de E-M5 gebruikt, in de ander de GX8.
[ Voor 23% gewijzigd door leendertv op 08-03-2016 17:01 ]
Er zit een hotlink beveiliging op de afbeeldingen, heb je geen link naar het artikel zelf?leendertv schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:58:
[...]
Nu wel:
https://www.ephotozine.co...m-MTF300mm_1457348650.jpg
vs de m.Zuiko 300mm f4:
https://www.ephotozine.co...-300mm-MTF_1456144452.jpg
Het is trouwens niet helemaal vergelijkbaar.
In de ene test is de E-M5 gebruikt, in de ander de GX8.
www.maartendeboer.net
Inderdaad.... waar gaat het om. Dat je een systeem koopt waar je met plezier mee fotografeert !Xfile schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:21:
[...]
Ik heb een Nikon fullframe camera en Panasonic & Olympus four thirds camera's.
Voor mij maakt het niet uit waar je mee fotografeert, als je maar met plezier fotografeert.
Wat ik storend vind is dat men zich blindstaart op specificaties en dat men strooit met interessant klinkende termen als DOF, maar vergeet om te fotograferen.
Jaren gedaan met een CanonD40.... maar werd mij te zwaar.
Nu 2 olympussen... EM10 en EM5. Prachttoestellen... alles heeft zo zijn voor en nadelen mbt sensors/ lenzen. Maar uiteindelijk gaat het om de plaatjes die je ermee maakt en dat je het gevoel hebt dat dat goed lukt met die camera.
Echt... geneuzel over DOF / cropfactors..... net zoalsXfile schrijft.... ondertussen vergeet men te fotograferen !
De discussies gaan vaak nergens over: elk systeem heeft inderdaad z'n eigen voor en nadelen en de perfecte camera bestaat niet.
[ Voor 15% gewijzigd door tommyz op 09-03-2016 15:29 ]
Er zijn heel veel van dat soort aanbiedingen te vinden op Ebay. Echter heb ik niet veel ervaring met het kopen via Ebay, dus ik kan je niet vertellen welke aanbieder te vertrouwen zijn.janusja schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:08:
[...]
Good on you!
Ik was benieuwd naar de levering maar ook naar je ervaringen met de lens.
Ik wou er ook één maar ze zijn uitverkocht...
Netjes, mooie slow motion shots ook tussendoor. De beelden die de GH4 produceert zijn echt super scherp.SomerenV schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:50:
[video]
Dit is wel het delen waard denk ik. De eerste video die ik geschoten heb met m'n GH4Wat een heerlijke camera is dat zeg! Waar m'n 550D een speeltuintje in het park was is dit een gigantische speeltuin met ongekende mogelijkheden. Kan Canon nog wat van leren!
Als ik dit soort dingen zie krijg ik steeds de neiging om m'n 6D de deur uit te doen en een GH4 te kopen, maar dan ga ik er op fotogebied weer op achteruit... Moeilijke keuzes...
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Ja, qua video walst de GH4 over de 6D heen, maar qua foto is het omgekeerd. Sterker nog, m'n 550D maakt in mijn ogen betere foto's dan de GH4. Maar ik heb 'm gekocht voor video en de foto's die eruit komen zijn alsnog niet verkeerdAdmiralSnipe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:24:
[...]
Netjes, mooie slow motion shots ook tussendoor. De beelden die de GH4 produceert zijn echt super scherp.
Als ik dit soort dingen zie krijg ik steeds de neiging om m'n 6D de deur uit te doen en een GH4 te kopen, maar dan ga ik er op fotogebied weer op achteruit... Moeilijke keuzes...
Tuurlijk... http://www.dpreview.com/r...0464&y=-0.685238425696441Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:26:
Grappig. In theorie is de GH4 op fotografisch gebied ook beter dan elke Canon APS-C.
Daarnaast enkel op lage iso het dynamisch bereik een klein voordeel voor de GH4: http://www.dxomark.com/Ca...-Lumix-DMC-GH4___1011_943 (SNR en Tonal Range wint de Canon).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Huh? Jouw DXO link geeft toch precies andersom weer? GH4 grotere kleurdiepte, grotere DR, maar lagere ISO dan de Canon? Of draai ik links en rechts omUniversal Creations schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:48:
[...]
Tuurlijk... http://www.dpreview.com/r...0464&y=-0.685238425696441
Daarnaast enkel op lage iso het dynamisch bereik een klein voordeel voor de GH4: http://www.dxomark.com/Ca...-Lumix-DMC-GH4___1011_943 (SNR en Tonal Range wint de Canon).
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Huh? De eindscores zijn op z'n zachtst gezegd vreemd te noemen als je naar de metingen kijkt. Ik noem juist de metingen en ook de real-world prestaties (dpreview vergelijking) waarbij je ook nog rekening moet houden met de grotere iso-afwijking van de GH4 (iso3200 op de GH4 is iso1860 vs iso2464 van de 760D). Maar ik wacht op jouw argumentaties voor je uitspraak.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:33:
Dus de metingen en statistieken zeggen helemaal niets... Goed....
Verwijderd
Iets verder kijken als de eind scores die DXO toont en naar de grafieken kijken, dat geeft een veel beter beeld hoe een sensor het doet in vergelijking tot andere.
Precies. Daarom moet men altijd heel voorzichtig zijn met DxO scores. Mede daarom zal ik zelden DxO als referentie aanhalen en gebruik ik liever de dpreview studio-comparison voor camera's en lenstip, the digital picture en photozone voor lens-reviews.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:18:
De Canon APS-C scoort dus op delen beter. Wel de delen waar minder punten voor het totaal aan toegekend worden. Die puntentoekenning komt natuurlijk volstrekt uit de lucht vallen. En dus zegt de uiteindelijke score helemaal niets. Duidelijk.
Overall score van de sensor is toch gewoon beter voor de GH4? Alleen bij hogere iso's is de Canon beter. 70 om 74 punten is geen groot verschil overigens.Universal Creations schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:30:
Die scores zijn verneukeratief, je moet de "measurements" op "print" bekijken.
De overall score van een Fiat 500 is misschien ook wel hoger dan die van een Ferrari, maar dat zegt dus geen fluit.Kwintessens schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:48:
Overall score van de sensor is toch gewoon beter voor de GH4? Alleen bij hogere iso's is de Canon beter. 70 om 74 punten is geen groot verschil overigens.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dat hangt er helemaal vanaf hoe men tot die overall score komt natuurlijk. Enfin ik zei al; weinig verschil tussen die twee sensoren, ik begrijp de discussie niet helemaal.Universal Creations schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:31:
[...]
De overall score van een Fiat 500 is misschien ook wel hoger dan die van een Ferrari, maar dat zegt dus geen fluit.
Verwijderd
Als je dan gaat vergelijken bij DXO kijk naar de grafieken en dus alle metingen. Dat geeft een veel beter beeld van hoe een sensor is.
Daarnaast kun je ook nog eens de betere sensor voor het soort fotografie kiezen wat jij doet. Schiet jij veel hoge ISO's heb je dus helemaal weinig aan die DXO overall score want 3 van de 4 punten laat bij hogere ISO's niet zien hoe een sensor het doet.
Schiet jij alleen ISO100 dan laten maar 3 van de 4 values zien wat een sensor doet. Hoe goed de ISO bij ISO100 is kun je niet uit die overall score halen want die kan net zo goed veel slechter zijn als de andere sensor die je vergelijkt. Dus ook in dit geval laat die overal score niet alles zien. Wil je een goed beeld kijk dan gewoon naar de grafieken/metingen en trek daar je conclusies uit.
De verschillen zijn klein inderdaad en Canon loopt gewoon achter qua sensor ontwikkeling, maar als je gewoon diverse bronnen erbij pakt kun je niet zeggen dat de Panasonic sensor beter is als je het mij vraagt. Het is alleen tussen ISO100-320 dat die sensor een fractie beter is als we het over DR en color hebben. Voor de rest is de Canon over de hele range de betere sensor ook al zijn de verschillen erg klein inderdaad. Ik snap de discussie wel want het is altijd zo makkelijk om maar aan de hand van 1 getal van DXO te zeggen dat een sensor beter is. Dat terwijl dat overall score getal(len) gewoon weinig tot niets zegt over hoe goed een sensor echt is, er is meer als de laagste native ISO.
Ik had er niet veel goeds voor over in mijn review maar lenstip is zeer positief. Misschien ben ik iets te hard geweest in mijn review of had gewoon een maandagmorgenmodel. Toch heb ik geen spijt dat ik m heb verkocht, want
1.Ik vond de scherpte wel aardig, maar niet beter dan mn kitlens.
2.De 25mm lens gaf echt lelijke bokeh-verkleuring.
3.Het aanwezig zijn van stabilisatie zou een puntje hebben goedgemaakt, maarja die heeft ie niet.
ora et labora
Nee, de sensoren zelf zijn prima alleen de electronica er na is gedateerd en gooit eten in het roet. Met de komst van de 1D X II hebben ze dat eindelijk aangepakt en zal snel ook wel verder doorgevoerd worden.Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:03:
[...]
De verschillen zijn klein inderdaad en Canon loopt gewoon achter qua sensor ontwikkeling, maar als je gewoon diverse bronnen erbij pakt kun je niet zeggen dat de Panasonic sensor beter is als je het mij vraagt. Het is alleen tussen ISO100-320 dat die sensor een fractie beter is als we het over DR en color hebben. Voor de rest is de Canon over de hele range de betere sensor ook al zijn de verschillen erg klein inderdaad. Ik snap de discussie wel want het is altijd zo makkelijk om maar aan de hand van 1 getal van DXO te zeggen dat een sensor beter is. Dat terwijl dat overall score getal(len) gewoon weinig tot niets zegt over hoe goed een sensor echt is, er is meer als de laagste native ISO.
Anyhow, om echt tot een conclusie te komen welke sensor beter is en je DxO niet vertrouwd kun je ook zelf metingen doen: http://www.clarkvision.com/reviews/evaluation-1d2/. Tijdrovend maar erg interessant!
www.maartendeboer.net
Verwijderd

Zal vast weer geen 5-axis beeldstabilisatie hebben ook al zou het mogelijk zijn, Olympus kennende. En de rest van de features ook hetzelfde als de E-PL7 natuurlijk met beperkte 1/4000e sluitertijd, focus op mooie art filters, etc etc.
Maarrrr, qua design vind ik hem in tegenstelling tot velen wel beter dan bijvoorbeeld de E-PM2.
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:18:
Maarrrr, qua design vind ik hem in tegenstelling tot velen wel beter dan bijvoorbeeld de E-PM2.
Vandaag stond deze tussen een 5D3 en 5Ds om het blauwe uurtje vast te leggen.

weet het niet meer
Verwijderd
Mag ik nog even enthousiast doen over de E-PM2?

Ik sta echt verbaasd hoe goed doordacht dat ding is; heel weinig knoppen maar toch probleemloos te bedienen.
Ik heb een hele verzameling Canon's en Nikon's gehad maar geen enkele had zo'n perfect werkende M stand. Echt ideaal voor long exposures; je hebt namelijk live view beeld met histogram en een cijfer voor over/onder belichting. Dan kan je de camera ronddraaien (voor de pano's) en tegelijkertijd de belichting controleren.
Ook het scherpstellen in het donker gaat makkelijker en sneller dan met de D750.
Enfin, hierbij een foto van gisteravond; een panorama van 6 foto's

P3170487-PanoC by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
Filmpje is wel gemaakt door Olympus zelf, dus houd daar rekening mee.
Verwijderd
Nu ligt het ook nog altijd aan de handvastheid van de persoon zelf natuurlijk, maar die "gouden regel" is voor zover ik weet 1/600 door de cropfactor van 2, dus je zou normaliter dan tot 1/10 kunnen komen (wat Olympus employee/reviewer Robin Wong ook als minimum heeft) in plaats van 1/5.Balance schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:10:
Ze claimen hiermee 6 stops te halen met de 300mm f/4 lens. Dat zou betekenen dat je ~64 keer langere sluitertijden kan gebruiken! Dus in plaats van 1/300 zou 1/5 uit de hand moeten lukken!
Deze link, en dan zoeken op 1/10 om alle foto's met die sluitertijd te zien:
http://robinwong.blogspot...m-f4-pro-lens-review.html

here are the full specs google translated from the Japanese:
– 16 million pixels sensor
– No low-pass filter (resolving power is 10% improved)
– Ultrasonic Dust Reduction
– 5-axis camera shake correction (sensor shift method). Dual camera shake correction of the 2-axis camera shake correction in the lens
– Camera shake correction operation is also in the video
– Video is 4K / 30p 100Mbps. Full HD / 60p 28Mbps
– Recording time: when the rear monitor used in the 4K / 30p is about 80 minutes. EVF when using about 70 minutes
– Wi-Fi built-in
– EVF is 2.76 million dots. Magnification 1.39x (35mm equivalent 0.7x). Eye point is 17.5mm
– Eye sensor
– AF the contrast AF. DFD technology adoption
– 1728 zone multi-pattern metering (EV0-18)
– ISO200-25600 (extension ISO100)
– Shutter speed is 60 seconds -1/4000 seconds. Electronic shutter 1 sec -1/16000 seconds
– Synchro speed is 1/160 seconds
– In the camera RAW development
– LCD monitor three inches 1.04 million dots. Tilting. Touch panel
– Continuous (mechanical shutter): 8 frames / sec in the AFS, 6 frames / second in the AFC
– Continuous (electronic shutter): AFS at 10 frames / second, 6 frames second in the AFC
– The number of pictures on the 13 copies in RAW, more than 100 sheets in the JPEG (depending on the card speed and image size)
– 4K Photo mode, 4K burst, 4K pre-burst
– 4K post focus mode
– Built-in flash. Guide number 4.2 (ISO100)
– USB terminal. HDMI terminal (type D). External microphone terminal
– 290 sheets battery life in the time of monitor use. EVF 270 sheets at the time of use
– The size of 122 x 70.6 x 43.9mm
– It weighs 426 grams (SD card, with battery). 383 g (body only)
bron: 43rumors.com
Dual IS en 4k lijken de grootste upgrades t.o.v de GX7.leendertv schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:53:
Morgen wordt de GX80 (lijkt iets compacter te zijn dan de GX7, gx80: 122 x 70.6 x 43.9mm, GX7: 123 x 71 x 55 mm) gepresenteerd en de Panasonic Leica 12mm:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
here are the full specs google translated from the Japanese:
– 16 million pixels sensor
– No low-pass filter (resolving power is 10% improved)
– Ultrasonic Dust Reduction
– 5-axis camera shake correction (sensor shift method). Dual camera shake correction of the 2-axis camera shake correction in the lens
– Camera shake correction operation is also in the video
– Video is 4K / 30p 100Mbps. Full HD / 60p 28Mbps
– Recording time: when the rear monitor used in the 4K / 30p is about 80 minutes. EVF when using about 70 minutes
– Wi-Fi built-in
– EVF is 2.76 million dots. Magnification 1.39x (35mm equivalent 0.7x). Eye point is 17.5mm
– Eye sensor
– AF the contrast AF. DFD technology adoption
– 1728 zone multi-pattern metering (EV0-18)
– ISO200-25600 (extension ISO100)
– Shutter speed is 60 seconds -1/4000 seconds. Electronic shutter 1 sec -1/16000 seconds
– Synchro speed is 1/160 seconds
– In the camera RAW development
– LCD monitor three inches 1.04 million dots. Tilting. Touch panel
– Continuous (mechanical shutter): 8 frames / sec in the AFS, 6 frames / second in the AFC
– Continuous (electronic shutter): AFS at 10 frames / second, 6 frames second in the AFC
– The number of pictures on the 13 copies in RAW, more than 100 sheets in the JPEG (depending on the card speed and image size)
– 4K Photo mode, 4K burst, 4K pre-burst
– 4K post focus mode
– Built-in flash. Guide number 4.2 (ISO100)
– USB terminal. HDMI terminal (type D). External microphone terminal
– 290 sheets battery life in the time of monitor use. EVF 270 sheets at the time of use
– The size of 122 x 70.6 x 43.9mm
– It weighs 426 grams (SD card, with battery). 383 g (body only)
bron: 43rumors.com
Op zich wel mooi gepostitioneerd. zoals de g7 een model minder is dan de gh4 heb je nu de gx80 die iets lager zit dan de gx8. en dan is er de gm lijn als je echt iets compacts zoekt
ik moet echt die TS gaan aanvullen

ora et labora
Klopt, En de GX7 heeft ook nog geen DFD (autofocus) technologie. Dus vooral de autofocus bij bewegende objecten zal merkbaar verbeterd zijn.mrc4nl schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:56:
[...]
Dual IS en 4k lijken de grootste upgrades t.o.v de GX7.
Geen low-pass filter levert ook nog iets scherpere foto's op.
http://www.personal-view....-budget-version-of-gx8/p1
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Die specs kloppen sowieso niet. En die prijs lijkt mij extreem onwaarschijnlijk, eerder het dubbele.Xfile schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:44:
De GX80 heeft een nette prijs: $ 299 voor de body.
weet het niet meer
Dat lijkt me een goede 1 april grapXfile schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:44:
De GX80 heeft een nette prijs: $ 299 voor de body.
Ik hoop zelf dat de prijs vergelijkbaar is met de G7.(bij introductie) de technologie en bouwkwaliteit lijkt op het eerste gezicht aardig vergelijkbaar. En het zijn allebei kleinere en iets uitgeklede versie van de grote broers (GH4 en GX8)
Want op bepaalde punten lijkt de GX80 ook weer een downgrade van de GX7. Bijvoorbeeld de evf lijkt niet meer kantelbaar, er zijn een paar fysieke knoppen verdwenen (oa de af/mf switch) en de snelste sluitertijd van de mechanische sluiter is 'maar' 1/4000sec.
Het is dus wel duidelijk iets lager gepositioneerd dan de GX7 om de GX8 nog wat meer te onderscheiden.
[ Voor 12% gewijzigd door leendertv op 04-04-2016 22:43 ]
Alle m4/3 meuk wordt alleen maar duurder lijkt het wel

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Verwijderd
Linkie: http://www.dpreview.com/n...esigned-shutter-mechanism
Edit:
Op de frontpage inmiddels ook een nieuwsbericht: nieuws: Panasonic kondigt Lumix GX80-systeemcamera aan
Prijs €700 voor body-only, €800 met een 14-42mm kitlens volgens het bericht en als laatste met een 14-140mm voor €1100.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 08:07 ]
Zitten een paar flinke verbeteringen tussen (betere IBIS en dat ook nog tijdens 4k filmen, nieuw ontworpen sluiter die 90% minder trillingen produceert) en dat al zo snel na de GX8.
Er is ook een nieuwe flitser trouwens:
The new compact, lightweight External Flash DMW-FL200L (GN20) is available.
The DMW-FL200L offers 90-degree vertical bounce lighting and it can also be used as LED light
when video recording. It also features wireless shooting capability.
Zie foto's van de nieuwe flitser hier: http://www.cnet.com/products/panasonic-lumix-gx85/
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:39:
Als die prijs waar is betekend dat gelijk het einde van de EVF loze systeemcamera's.
EVF? Je bedoelt dat ding dat uitsteekt waardoor de camera niet in je tas past? En wat het zicht op je tilting screen belemmert? Dat ding met overgevoelige oogsensor die er voor zorgt dat je LCD steeds op zwart gaat wanneer je in het donker de camera bedient?
Gelukkig zijn er nog camera's zonder die krengen. Ik weet dat veel mensen grraag een EVF gebruiken, maar er zijn ook mensen (zoals ik) die de voorkeur geven aan een groot tilting LCD.
Heeft meer met krimpende markt en lag euro koers te maken.link0007 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:43:
Alle m4/3 meuk wordt alleen maar duurder lijkt het welSinds de Pen-F kijk ik nergens meer van op.
Prima camera voor een prima prijs.Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:48:
Op DPreview staat inmiddels dat ie is aangekondigd. Daar wordt ie de GX85 genoemd en in andere delen van de wereld zou het de GX80 worden. Prijs lijkt hoger als de genoemde $299 en lijkt $799 te zijn met kitlens erbij, wat in Nederland ook wel zo iets zal worden of nog een tikje hoger €899 misschien. Geen prijzen nog voor body only maar mogelijk zal dat dan wel iets van $699 worden.
Linkie: http://www.dpreview.com/n...esigned-shutter-mechanism
Edit:
Op de frontpage inmiddels ook een nieuwsbericht: nieuws: Panasonic kondigt Lumix GX80-systeemcamera aan
Prijs €700 voor body-only, €800 met een 14-42mm kitlens volgens het bericht en als laatste met een 14-140mm voor €1100.
[afbeelding]
Enige nadeel is de GX7; behalve 4K bijna dezelfde camera maar met een veel lager prijskaartje (nu).
weet het niet meer
Of dat ding wat zorgt dat je de camera stabieler vasthoudt en met langere sluitertijden kunt fotograferen. Of dat ding wat je gebruikt als de zon op je lcd valt en je geen fluit ziet van wat je fotografeert.Vishari Beduk schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:57:
EVF? Je bedoelt dat ding dat uitsteekt waardoor de camera niet in je tas past? En wat het zicht op je tilting screen belemmert? Dat ding met overgevoelige oogsensor die er voor zorgt dat je LCD steeds op zwart gaat wanneer je in het donker de camera bedient?
tenzij je brildrager bent, zie je nog steeds niets met bril op. en de Diopterinstelling gaat op mijn gx7 niet ver genoeg, ik heb -3.75Universal Creations schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:06:
[...]
Of dat ding wat zorgt dat je de camera stabieler vasthoudt en met langere sluitertijden kunt fotograferen. Of dat ding wat je gebruikt als de zon op je lcd valt en je geen fluit ziet van wat je fotografeert.
Dat het lcd vaak op zwart gaat heb ik ook last van, maar ik kan de evf in dat geval omhoog kantelen
Maar beter een evf dan niet. je kan een toestel met makkelijk uitschakkelen. andersom is moeilijk
ora et labora
Je kan de EVF op de GX7 uitschakelen? Bedankt voor de tip!mrc4nl schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:10:
[...]
Maar beter een evf dan niet. je kan een toestel met makkelijk uitschakkelen. andersom is moeilijk
weet het niet meer
Zie dit artikel: http://www.thevideomode.c...panasonic-lumix-gh5-2295/
Nu nog dezelfde Dual IS inbouwen in de opvolgers van de GH4 en de G7 en ik denk dat Panasonic best wat marktaandeel kan gaan afsnoepen van Olympus.
Panasonic heeft best wel wat troeven in de hand. Bijvoorbeeld de veel betere video functies, praktisch toepasbare 4k foto functies, betere autofocus (DFD en beter bij weinig licht)...
Je kan het switchen op manueel zetten. En er was ook een gevoeligheid setting voor de oog sensor.De oog sensor reageert trouwens op elk voorwerp, is niet inductief.Geen idee of dat op de nieuwere modellen ook nog zo is.Vishari Beduk schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:28:
Soort van GX80 review: http://www.imaging-resour...-gx85/panasonic-gx85A.HTM
[...]
Je kan de EVF op de GX7 uitschakelen? Bedankt voor de tip!
ora et labora
Net als bij de GFx serie. De GF3 was te koop voor een appel en een ei en de gf5 verkocht niet. Totdat de GF3's op waren. De GX7 wordt niet meer gemaakt (mag ik aannemen) dus zolang het kan grijp je kans dan.Vishari Beduk schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:57:
[...]
Prima camera voor een prima prijs.
Enige nadeel is de GX7; behalve 4K bijna dezelfde camera maar met een veel lager prijskaartje (nu).
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
amphora schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:54:
[...]
Net als bij de GFx serie. De GF3 was te koop voor een appel en een ei en de gf5 verkocht niet. Totdat de GF3's op waren. De GX7 wordt niet meer gemaakt (mag ik aannemen) dus zolang het kan grijp je kans dan.

Mijn GF6 doet het ook nog. Zaterdag nog gebruikt voor straat fotografie:

P1030302C by Vishari Beduk, on Flickr

P1030258C by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer

De GX80 is toch best een mooie camera om te zien.
Mooie combi met de Panasonic 12-32mm, 15mm f1.7, 42.5mm f1.7....
ora et labora
Echt een hele complete camera voor dit bedrag.
Maar ik moet van mezelf echt nog dit jaar met de GX7 doen.
In de tussentijd hoop ik dat er een opvolger komt van de G7 die ook IBIS heeft.
En dan wordt het een moeilijke keus.
De G7 heeft betere ergonomie met grotere lenzen (bijv de 14-140mm of de 100-400mm), betere EVF, grotere batterij.
De GX80 is weer lekker compact.
Tof! Echt een hele mooie camera. Panasonic is goed bezig de laatste tijd.mrc4nl schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:28:
Ja ik denk dat ik binnenkort eigenaar wordt van de GX80.
mrc4nl schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:28:
Ja ik denk dat ik binnenkort eigenaar wordt van de GX80.
De Panasonic fanboysleendertv schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:39:
Als ik nu een nieuwe camera zou moeten uitkiezen, dan zou ik ook voor de gx80 gaan.
Echt een hele complete camera voor dit bedrag.
Maar ik moet van mezelf echt nog dit jaar met de GX7 doen.
Toch snap ik jullie niet, jullie hebben al een GX7. Ik zie de meerwaarde van de GX80 niet.
De 80 is echt een uitstekende camera; Panasonic heeft echt alle mogelijke features (behalve 20MP) in deze camera gestopt en er een relatief laag prijskaartje aan gehangen.
Maar de 7 doet daar nauwelijks voor onder. Afgezien van de 4k video begrijp ik niet waarom je 700 euro extra zou willen betalen voor bijna dezelfde camera.
weet het niet meer
De gx7 mkii is inderdaad geen super upgrade tov de gx7 mk1Vishari Beduk schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:19:
[...]
[...]
De Panasonic fanboys![]()
Toch snap ik jullie niet, jullie hebben al een GX7. Ik zie de meerwaarde van de GX80 niet.
De 80 is echt een uitstekende camera; Panasonic heeft echt alle mogelijke features (behalve 20MP) in deze camera gestopt en er een relatief laag prijskaartje aan gehangen.
Maar de 7 doet daar nauwelijks voor onder. Afgezien van de 4k video begrijp ik niet waarom je 700 euro extra zou willen betalen voor bijna dezelfde camera.
Toch heeft die nieuwe veen interesate features. Dual is, 5 Axis stabilisatie die een grote stap voorwaard is. DFD autofocus, 4k video. Een stille sluiter.
En mijn gx7 heeft gewoon zn beste tijd gehad.
ora et labora
Je heb wel een beetje gelijk hoor.Vishari Beduk schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:19:
[...]
[...]
De Panasonic fanboys![]()
Ik heb niets te klagen over de GX7. En voor de standaard foto's maakt het helemaal niet uit.
De sensor in de GX7 vind ik prima (ik hoef geen meer megapixels of betere prestaties bij hoge ISO).
Maar ik wil ook wel een keer aan de slag met de 4k foto functies van Panasonic.
Vooral de Post Focus functie lijkt me echt wat toevoegen voor mijn macro fotografie van kleine insecten.
Bij macro fotografie van kleine insecten is het erg belangrijk dat de scherpte op de goede plaats zit (de ogen) en er ook genoeg scherptediepte is.
Bij Post Focus maakt de camera 30 frames (van 8 megapixel) in een seconde waarvan je daarna de foto kan kiezen met de scherpte op de juiste plaats. Je kan er ook meerdere kiezen en daarna op de pc stacken.
Ik werk eigenlijk altijd handheld en dan is handmatig focus stacken echt geen doen.
En de 4k pre-burst functie biedt weer hele nieuwe mogelijkheden voor actie fotografie.
Al met al best wel aardig wat nieuwe features:
- veel betere Dual IS stabilisatie systeem (5 axis in de body, 2 axis in de lens)
- DFD autofocus (stukken beter voor bewegende onderwerpen)
- Nieuwe sluiter met 90% minder trilling (wel maar max 1/4000sec ipv 1/8000sec)
- 4k video
- 4k foto functies
- Ook IBIS tijdens filmen (zelfs tijdens 4k)
- Geen anti-aliasing filter op de sensor
Ik vind het gewoon erg gaaf wat Panasonic doet met het pushen van 4k video en ook de 4k foto functies die zeker waarde hebben! (fanboy
[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 07-04-2016 22:04 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ik probeer echt nergens te beweren dat hij geen meerwaarde heeft, het was een oprechte vraag. Ik wil in mei m'n Olympus pm-1 gaan vervangen (op dat niveau zit mijn verstand van camera's dan ook) en dan lijken de OM-D E-M10 en deze qua leek-stats ontzettend veel op elkaar.
Verwijderd
^ Als ik zo zie dat je de Olympus E-M5mk2 voor 620 euro inclusief alle kosten hierheen kunt halen dan zou ik eerder kijken naar de verschillen tussen de GX80 en E-M5mk2.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2016 08:22 ]
De E-M10 II is een goede fotocamera, de GX80 is een betere hybride camera (foto + video).hatsa schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 06:15:
Maar wat is, behalve 4K, de meerwaarde van de GX80 boven de OM-D E-M10 mark II?
Als je geen behoefte heb aan 4k video en foto functies dan zou ik gewoon gaan voor de camera die je het meeste aanspreekt (merk, design, lekker vasthouden, etc.).
De E-M10II heeft een grotere batterij en een fijnere viewfinder (de GX80 heeft een 16:9 viewfinder: leuk voor video, maar als je 4:3 fotografeert is je beeld een stuk kleiner).
De GX80 heeft misschien iets betere beeldstabilisatie, maar zo heel schokkend zal het verschil niet zijn.
De autofocus van de GX80 is beter (vooral bij weinig licht en bewegende onderwerpen).
Mijn favoriete lens is de 15mm f1.7, die werkt toch niet zo lekker op een olympus. Is voor mij ook de reden om bij Panasonic te blijven. En mijn batterijen zijn ook nog eens uitwisselbaar.leendertv schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:07:
[...]
De E-M10 II is een goede fotocamera, de GX80 is een betere hybride camera (foto + video).
Als je geen behoefte heb aan 4k video en foto functies dan zou ik gewoon gaan voor de camera die je het meeste aanspreekt (merk, design, lekker vasthouden, etc.).
De E-M10II heeft een grotere batterij en een fijnere viewfinder (de GX80 heeft een 16:9 viewfinder: leuk voor video, maar als je 4:3 fotografeert is je beeld een stuk kleiner).
(heb ik straks 7 batterijen en 4 dezelfde laders
De 16:9 evf is misschien niet ideaal, maar ik heb een bril op, dus kan ik toch niet ver in de hoeken kijken. ik maak mij er niet zo druk om. Wel jammer dat ie niet meer kan kantelen.
ora et labora
Waarom werkt die lens niet lekker op een Oly? Ik heb de 20mm 1.7 van Panasonic op m'n Olympus gehad en werkte perfect. Volgens mij ben je gewoon een beetje brand-biased ;-)mrc4nl schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn favoriete lens is de 15mm f1.7, die werkt toch niet zo lekker op een olympus. Is voor mij ook de reden om bij Panasonic te blijven. En mijn batterijen zijn ook nog eens uitwisselbaar.
(heb ik straks 7 batterijen en 4 dezelfde laders)
De 16:9 evf is misschien niet ideaal, maar ik heb een bril op, dus kan ik toch niet ver in de hoeken kijken. ik maak mij er niet zo druk om. Wel jammer dat ie niet meer kan kantelen.
De 15mm f1.7 heeft een diafragma ring, en die werkt niet op olympus.Sander schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:23:
[...]
Waarom werkt die lens niet lekker op een Oly? Ik heb de 20mm 1.7 van Panasonic op m'n Olympus gehad en werkte perfect. Volgens mij ben je gewoon een beetje brand-biased ;-)
Rest werkt uiteraard wel gewoon
ora et labora
Het maakt wel uit als je JPG schiet (bepaalde lenscorrecties) of als je gebruik wil maken van features als DFD of Dual IS op Panasonic camera's.Sander schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:23:
[...]
Waarom werkt die lens niet lekker op een Oly? Ik heb de 20mm 1.7 van Panasonic op m'n Olympus gehad en werkte perfect. Volgens mij ben je gewoon een beetje brand-biased ;-)
En juist met de Panasonic 20mm f1.7 kun je last van 'banding' hebben op Olympus camera's.
Het is ook eigenlijk het best om eerst te kijken naar wat je wilt gaan fotograferen, wat je stijl van fotograferen is en welke lenzen je daarom wilt, en dan daarna pas de camera kiezen die daar het beste bij past.mrc4nl schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn favoriete lens is de 15mm f1.7, die werkt toch niet zo lekker op een olympus. Is voor mij ook de reden om bij Panasonic te blijven. En mijn batterijen zijn ook nog eens uitwisselbaar.
Er valt wel al lekker veel af als je waarde hecht aan de best mogelijke video (eigenlijk alleen de GH4 blijft dan over), bescherming tegen regen en stof (E-M1, E-M5, GH4, GX8), stabilisatie van ongestabiliseerde lenzen (alle Olympus camera's en van Panasonic de GX8 of de GX80) een lekkere compacte camera (GM5, GX80, E-M10).
Als je puur kijkt naar fotografie, bijvoorbeeld:
- Fotografeer je het liefst met top klasse lichtsterke zoomlenzen: Olympus E-M1 met m.Zuiko 7-14mm f2.8, 12-40mm f2.8, 40-150mm f2.8.
- Wil je portretfoto's met mooie vage achtergronden schieten: Panasonic GX8 met de Panasonic Leica 42.5mm f1.2 (de m.Zuiko 75mm f1.8 kan ook maar is iets lastiger in kleinere ruimtes)
- Wil je insecten fotograferen: Olympus E-M5 II met m.Zuiko 60mm f2.8 macro
- Wil je vogels fotograferen met de best mogelijke beeldkwaliteit: Olympus E-M1 met m.Zuiko 300mm f4 (aangevuld met de teleconverter)
- Wil je een flexibele lens voor wildlifefotografie: GX8 + Panasonic 100-400mm.
- Wil je een zoomlens met lekker veel bereik: Panasonic G7 + 14-140mm f3.5-5.6
- Zoek je iets wat heel compact is: Panasonic GM5 of GX80 met Panasonic 14mm f2.5, 20mm f1.7, 12-32mm, 35-100mm f3.5-5.6 (eventueel de Panasonic Leica 15mm f1.7 ipv de 14mm f2.5 en als toevoeging de Panasonic 42.5mm f1.7).
- etc.
Verwijderd
Voor de volledigheid: de E-M5mk2 scheelt niet zoveel van de E-M10mk2 (en dus ook niet met de GX80).leendertv schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:57:
een lekkere compacte camera (GM5, GX80, E-M10).
Edit: alle url-shorteners gaan ook over hun nek van de komma in de link, dus copy/pasten en de spatie achter camerasize weghalen:
http://camerasize .com/compare/#633,594
http://camerasize .com/compare/#673,594
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2016 17:52 ]
[ Voor 97% gewijzigd door hatsa op 08-04-2016 19:29 ]
Ik zie mijzelf echt niet post focus gebruiken voor macro.leendertv schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:23:
[...]
Vooral de Post Focus functie lijkt me echt wat toevoegen voor mijn macro fotografie van kleine insecten.
Bij macro fotografie van kleine insecten is het erg belangrijk dat de scherpte op de goede plaats zit (de ogen) en er ook genoeg scherptediepte is.
Bij Post Focus maakt de camera 30 frames (van 8 megapixel) in een seconde waarvan je daarna de foto kan kiezen met de scherpte op de juiste plaats. Je kan er ook meerdere kiezen en daarna op de pc stacken.
Ik werk eigenlijk altijd handheld en dan is handmatig focus stacken echt geen doen.
Bij macro wil je juist een grote scherpte diepte bereiken door middel van focus stacking.
En dan is focus bracketing van Olympus echt ideaal.
YouTube: Olympus OM-D E-M10 mark II - Focus Bracketing
Dit wil ik ook!
Ik lees hier http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gx7/8En de 4k pre-burst functie biedt weer hele nieuwe mogelijkheden voor actie fotografie.
dat de GX7 40 fps met JPG kan. Waarom dan 4k gebruiken?
Ik las trouwens ergens een review over die foto-uit-4K-video mogelijkheid, en daar werd het een "oplossing voor een niet bestaand probleem" genoemd.
Dit is nou juist de enige combinatie die niet goed werkt. Echt verbazingwekkend hoe slecht het beeld wordt in het donker met de combi.Sander schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:23:
[...]
Waarom werkt die lens niet lekker op een Oly? Ik heb de 20mm 1.7 van Panasonic op m'n Olympus gehad en werkte perfect.
weet het niet meer
De Olympus camera's hebben tegenwoordig ook focus bracketing (en zelfs automatische focus stacking. al zou ik dat liever op de pc doen).Vishari Beduk schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:19:
[...]
Ik zie mijzelf echt niet post focus gebruiken voor macro.
Bij macro wil je juist een grote scherpte diepte bereiken door middel van focus stacking.
En dan is focus bracketing van Olympus echt ideaal.
YouTube: Olympus OM-D E-M10 mark II - Focus Bracketing
Dit wil ik ook!
Deze functie levert bij Olympus gewoon volledige RAW bestanden of JPG bestanden op.
Je moet zelf de 'focus differential' kiezen: deze instelling bepaalt hoe groot de scherpte diepte wordt.
Ik begreep dat de focus bracketing van Olympus alleen werkt met bepaalde lenzen: m.Zuiko 60mm f2.8 macro, 12-40mm f2.8 en 40-150m f2.8
Post Focus van Panasonic is een hele andere implementatie.
Deze maakt volledig geautomatiseerd een 4k filmpje (en gebruikt hierbij de razendsnelle DFD autofocus technologie)met op elke frame de scherpstelling net iets anders. Uiteindelijk met alle frames bij elkaar is het hele beeld scherp.
Je kan daarna op de pc al deze frames (of een selectie ervan) stacken in een programma.
De Olympus focus bracketing functie levert dus bestanden op van hoge kwaliteit: 16mp JPG of RAW bestanden. Maar de Panasonic functionaliteit is veel sneller.
Ik denk dat de Olympus functionaliteit vooral werkbaar is voor 'still life' macro fotografie vanaf statief.
En dat je met de Panasonic functie meer kans heb op meer bruikbare frames als je handheld insecten gaat fotograferen (wat ik altijd doe overdag).
Pre-Burst is heel anders.Ik lees hier http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gx7/8
dat de GX7 40 fps met JPG kan. Waarom dan 4k gebruiken?
Dit gebruik je als je niet precies van te voren weet wanneer de actie plaats gaat vinden.
Bijvoorbeeld een ijsvogel die op een stokje zit en elk moment naar beneden kan duiken.
Als de camera pas begint te schieten als je de sluiterknop indrukt ben je vaak net te laat.
Met pre-burst kun je gewoon de camera gericht houden op de vogel. En zodra je de sluiterknop indrukt worden ook nog frames weggeschreven naar je geheugenkaart van de afgelopen 1 seconde (en de seconde erna).
De reviewer kan dit een niet bestaand probleem vinden.
Ik heb al verschillende hele mooie resultaten gezien!

ziet er echt raar uit dat volledig zilver
ora et labora
Verwijderd
Wat is flickr een zaadsite geworden trouwens, ik kan al tijden niet meer door foto's scrollen (blijft gewoon lekker laden zonder update) en nu hebben ze ook de download achter login gezet dus ik kan hem niet in vol formaat bewonderen.
U vraagt wij downloaden: http://mrc4.nl/meuk/plaatje.jpgVerwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:47:
Wat is flickr een zaadsite geworden trouwens, ik kan al tijden niet meer door foto's scrollen (blijft gewoon lekker laden zonder update) en nu hebben ze ook de download achter login gezet dus ik kan hem niet in vol formaat bewonderen.
ora et labora
Verwijderd
UC: ik denk dat de correcties wel toegepast zijn maar wellicht net iets te veel op het middengebouw (breder aan de bovenkant, normaliter zou je dan breder aan de onderkant verwachten), mij stoort dat niet zo.
Ik zou niet weten hoeUniversal Creations schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:47:
en de vervorming moet nog gecorrigeerd worden.
Ik begin het gevoel te krijgen dat LR/PS niet geschikt is voor het automatisch aan elkaar plakken van een reeks foto's. Zeker gebouwen is moeilijk. En de 'boundary warp' kan je beter helemaal vanaf blijven.
Ach ja, het was leuk om te experimenteren met de kleine pen. Maar ik zal in het vervolg wel weer de FF Nikon pakken.
Ik heb wel degelijk de ergste flares weggehaald, er zat echt een hele zwerm UFO's. Dus eigenlijk is de Oly 25mm niet zo geschikt voor dit werk. Toch stoort het mij zelf niet zo. Ik had ooit een Tokina 11-nog wat, en die had echt heel lelijke flares. Daarom die Tokina direct weer verkocht.Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:01:
Dankje, die scherpte haalde ik er in klein formaat echt niet uit. Ik ben nog even op zoek gegaan naar andere "zwarte lucht" foto's met dezelfde soort flares maar ik kan de foto's die ik in gedachten had zo niet vinden, dus misschien verbeeld ik me het.
Neemt niet weg dat ik de 25/45/75 f/1.8 reeks van Oly is echt snoepjes vind
weet het niet meer
Opmerkelijk; de prijs van de GX8 ligt inmiddels al op 900 euro. Waarschijnlijk heeft Panasonic toch de plank misgeslagen
Persoonlijk vind ik het ontbreken van een tilt-screen een deal breaker. En daarnaast gewoon veel te lomp voor MFT.
weet het niet meer
Dat kan tot op zekere hoogte wel met PS denk ik. Het is ook geen vervorming van de lens (want die wordt al direct gecorrigeerd), maar meer door de projectie methode van de pano.Vishari Beduk schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:46:
[...]
Ik zou niet weten hoealthans niet met LR en/of PS
Ik begin het gevoel te krijgen dat LR/PS niet geschikt is voor het automatisch aan elkaar plakken van een reeks foto's. Zeker gebouwen is moeilijk. En de 'boundary warp' kan je beter helemaal vanaf blijven.
Ach ja, het was leuk om te experimenteren met de kleine pen. Maar ik zal in het vervolg wel weer de FF Nikon pakken.
Je kan proberen de kromme lijnen recht te krijgen via de Adaptive Wide Angle filter in PS. Dat is een lastige tool, maar kan wel krachtig zijn
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Bedankt voor de tipSjekster schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:14:
[...]
Je kan proberen de kromme lijnen recht te krijgen via de Adaptive Wide Angle filter in PS. Dat is een lastige tool, maar kan wel krachtig zijn
Nu staat het gebouw in het midden recht, maar vallen de gebouwen aan de buitenkant om. Morgen verder prutsen om dat goed te krijgen.

weet het niet meer
Verwijderd
Onder het mom van mooi roze is niet lelijk, voor die 20 euro vond ik het wel een poging waard:

Bonusvideo:
Verrassend stabiel nog. De maximum load is volgens de verpakking 400g maar mijn combo haalt het dubbele wel en dat trekt hij volledig uitgeschoven nog prima. Je gaat niet boven de 1 meter uitkomen maar daar heb je je opklapbare scherm of evf voor, en dit ding heeft qua compactheid en snelheid wel een streepje voor op normale tripods die ik niet gebruik vanwege die redenen. Ja de beentjes zijn bij het uitschuiven echt zo beweeglijk als op de video, maar zodra daar gewicht op staat is het stevig.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 18:17 ]
Dit topic is gesloten.